Tag: Dunare

  • Esenţă dobrogeană

    Esenţă dobrogeană

    Sunt 14 minorităţi etnice ce convieţuiesc
    în Dobrogea, regiune cuprinsă între Dunăre şi Marea Neagră. Aici este cea mai
    importantă minoritate turco-tătară din România pentru că timp de peste 4 secole
    provincia s-a aflat sub administraţie otomană. Există, de asemenea, localităţi
    cu un număr mare de ruşi lipoveni şi ucrainieni.


    Povestea noastră începe pe malul lacului
    Goloviţa, în apropierea litoralului românesc al Mării Negre, unde se află un
    sat care începe să iasă în evidenţă prin evenimentele culturale organizate aici,
    Vişina. Totul a început după ce o orăşeancă a decis să cumpere o casă pentru
    petrecerea vacanţelor, numai că noua proprietate i-a stârnit pasiunea pentru
    promovarea tradiţiilor acestui loc.


    Bianca Folescu, pentru că despre ea este
    vorba, ne-a povestit: Cumva lucrurile au venit în timp, nu a fost o decizie imediată. Primul pas a
    fost atunci când am achiziţionat căsuţa din satul Vişina, pentru a găsi locul
    acela liniştit, în care să mă refugiez în weekend alături de copii. Şi, pas cu
    pas, am început să iubesc locul, tadiţiile, obiceiurile, să înţeleg traiul la
    ţară şi să îmi dau seama că simplitatea vieţii de aici este o bogăţie pe care
    abia acum am descoperit-o. Şi, clar, în momentul acela gândurile au început să
    mă ducă în direcţia de a mă aşeza efectiv aici. Bineînţeles, gospodăria a
    crescut în tot acest interval de timp şi a intervenit nu numai dorinţa, dar şi
    necesitatea de a fi efectiv aici zi de zi şi de a mă muta cu totul de la oraş
    la ţară. Nu a fost o decizie uşoară, evident, mi-a adus foarte multe
    transformări, dar cred că a fost una dintre cele mai bune decizii din viaţa mea.


    Bianca Folescu a trecut de la confortul
    oraşului, la traiul simplu, dar după ce i-a învăţat tainele, de la făcutul
    focului în sobă cu surcele, până la cumpăratul pe caiet de la magazinul
    sătesc sau cerutul vreunui produs de la vecini, interlocutoarea noastră a
    început să îşi pună amprenta asupra locului. Astăzi, casa ei din sat are
    centrală termică pentru că şi-a dorit confortul pe care îl ştia, dar impactul
    său s-a extins şi asupra comunităţii: Nu era un sat cu
    vizibilitate şi atunci am intervenit în viaţa unui ansamblu de dansuri
    bulgăreşti, care păstra încă tradiţiile din sat, şi uşor, uşor s-a modificat,
    componenţa ansamblului, toată activitatea, vizibilitatea. Toate au luat o altă
    amploare în timp. Este un grup extraordinar de frumos acum. Cert este că acest
    grup fiind format din femei din sat şi copiii, clar făceam o interacţiune
    socială cu o parte reprezentativă a celor din sat.


    Bianca Folescu a devenit promotoarea
    gastronomiei locale: Am participat la anuminte evenimente şi am
    creat diferite evenimente, în care am ţinut să scoatem în evidenţă gastronomia
    locală. Ştim că populaţia este mixtă, adică nu mă pot rezuma numai la
    gastronomie cu influenţă bulgară, să spunem aşa, având în vedere că Vişina mai
    are o comunitate restrânsă de bulgari dobrogeni. Dar, bineînţeles, avem aici şi
    gastronomie tătară, dobrogeană, românească, adunată de peste tot. Gastronomia
    de aici este un buchet foarte bogat de produse pe care le poţi pune pe masă.
    Şi, da, provocarea a fost să găsim tot felul de produse, cu diferite nume,
    produse care se pot face repede, se pot pune la îndemână pe masă. Să nu uităm
    că bulgarii erau buni zarzavagii, aşa că aici, clar, zacusca e regină, sunt
    produsele făcute cu conţinut de legume, cum ar fi perdelele cu ceapă, spre
    exemplu. Sunt tot felul de produse de gastronomie locală pe care le-am pus în
    practică deseori. Să nu uităm de plăcinta dobrogeană, care e împărăteasă în
    gospodăria mea.


    Refacerea casei cumpărate şi, mai ales, a
    interiorului acesteia a constituit pentru Bianca Folescu primul pas în
    organizarea unei alte case din vecinătate drept mic muzeu vivant, după cum ne-a
    explicat: Există cele 5 odăi, fiecare cu un specific
    diferit, pentru că m-am gândit să reprezint Vişina. Este reprezentată de odaia
    din mijloc, odaia bulgară, iar în vecinătăţi avem odaia lipovenească,
    bineînţeles, odaia dobrogeană, pentru că populaţia română e preponderentă,
    odaia orientală, ca să împac şi turcii şi tătarii şi odaia aromână. Fiecare
    odaie este ornamentată în stilul specific, îmbinând obiectele vechi pe care
    le-am găsit în localităţile cu populaţie preponderentă din etniile respective,
    dar şi cu obiecte noi care imită obiecte vechi.


    Piesele de mobilier, perdelele, ştergarele
    şi diferitele obiecte de uz gospodăresc provin din donaţii făcute de oameni
    obişnuiţi. Bianca Folescu a făcut singură modelele de flori traforate, plăcându-i
    să înveţe de la meşteşugarii locali. Apoi interlocutoarea noastră a învăţat şi
    despre broderia dobrogeană, despre artizanatul dobrogean, despre arhitectura
    tradiţională, astfel încât a început să colaboreze cu muzeele de artă populară
    din Constanţa şi din Tulcea.


  • Băile Herculane

    Băile Herculane

    Astăzi ajungem în
    sud-vestul României, în stațiunea balneoclimaterică Băile Herculane, situată pe
    Valea Cernei, la mică distanță de orașul dunărean Orșova. Este un loc în care
    proprietățile terapeutice ale apelor minerale sunt valorificate de două mii de
    ani, încă din perioada romană, dar și o zonă încărcată de istorie și de
    legende.

    Dan Buru, referent
    cultural în cadrul Primăriei Băile Herculane, spune că prima atestare
    documentară a destinației noastre este din anul 153.

    Istoria
    stațiunii este foarte bogată și este și mai veche, încă din timpuri primordiale, odată cu legendele eroului
    Hercule. Acesta ar fi luptat aici cu Hidra, cea cu șapte capete, pe care a
    învins-o pe Valea Cernei și în Clisura Dunării. Astfel, se spune că apele
    termale ale acestei stațiuni au puterea vindecătoare a lui Hercule. Se mai
    povestește că, după ce a tăiat primul cap al Hidrei, Hercule a fost sfătuit de
    o bătrână de pe Valea Cernei. Aceasta i-a spus că, dacă se va îmbăia în apele
    termale din Băile Herculane, va putea găsi puterea să taie celelalte capete ale
    Hidrei. Așa s-a născut legenda stațiunii.

    Stațiunea Băile Herculane era
    preferata romanilor bogați și a celor din imperiul austriac. După cel de-al doilea
    război mondial, după dezvoltarea turismului, stațiunea a devenit cunoscută
    printre turiștii din întreaga lume. Aceștia cunoșteau tratamentul balnear
    pentru toate bolile aparatului musculo-scheletal. În prezent, stațiunea s-a
    modernizat. Există hoteluri foarte bine dotate, hoteluri cu baze de tratament
    la standarde europene, care oferă nu numai tratamentul cu ape termale bogate în
    sulf, ci și tratamente SPA și wellness. Acestea din urmă sunt tratamente
    moderne care nu se adresează persoanelor bolnave, ci celor care doresc să
    prevină și să scape de stres.


    Dacă vorbim
    despre atracțiile din stațiunea Băile Herculane, cu siguranță una dintre ele ar
    fi centrul istoric. Există mai multe pavilioane ridicate în prima jumătate a
    secolului al XIX-lea, grupate în jurul statuii lui Hercule. La mică distanță,
    se află alte clădiri de patrimoniu, precum Cazinoul, Băile Imperiale austriece și
    vila în care stătea împărăteasa Austro-Ungariei, Elisabeta sau Sissi, care
    făcuse o pasiune pentru Băile Herculane și pentru drumețiile în împrejurimi.
    Unul dintre vârfurile muntoase din jurul stațiunii, care oferă o priveliște
    impresionantă asupra Văii Cernei, a primit, de altfel, numele împărătesei.

    Dan
    Buru, referent cultural în cadrul Primăriei Băile Herculane:

    Este
    o stațiune de munte care are și foarte multe ștranduri. În sezonul cald, se pot
    face plajă și drumeții pe munte. Peisajele sunt superbe. În special vara și
    toamna, toți turiștii iubitori de drumeții, de cicloturism și de turism de
    aventură sunt așteptați la Băile Herculane, toți având ce descoperi și ce face
    în această zonă. Totodată, avem, din fericire, o mulțime de monumente istorice
    clasa A, încă din vremea imperiului austro-ungar. Toate acestea se găsesc în
    centrul vechi al stațiunii și arată o frântură din luxul turismului practicat
    în Băile Herculane în acea vreme. Aici veneau împărații imperiului
    austro-ungar, iar în 1852, împăratul Franz Josef spunea că e cea mai frumoasă
    stațiune din Europa.


    Dacă vă planificați
    un sejur mai lung, veți avea o ofertă bogată de excursii pentru a cunoaște
    atracțiile din împrejurimi. Din Băile Herculane, se pot face peste 15 excursii de
    scurtă durată.

    Dan Buru. Unele au o durată de 4, 5 ore, altele
    de o zi întreagă. Astfel, se poate ajunge la Castrul Roman Drobeta și la Muzeul
    Porților de Fier de la Drobeta Turnu Severin, la Mănăstirea Sfânta Ana, de la
    Orșova sau la statuia lui Decebal, sculptată în stâncă, din Cazanele Dunării,
    acestea din urmă fiind ele însele o atracție naturală. Sunt însă și excursii
    spre Oltenia de munte, spre Târgu Jiu, către operele sculptorului Constantin
    Brâncuși, către Mănăstirea Tismana, Hobița sau Cheile Sohodorului. Sunt și
    excursii spre Transilvania, spre Castelul Corvinilor, care se află la o distanță
    de 120 de km de Băile Herculane. Așadar, toate se pot vizita într-o zi. Mie îmi
    face mare plăcere să recomand tuturor o excursie care se face în două zile:
    Drumul romanilor în Dacia. De la Drobeta Turnu Severin, locul în care romanii
    au intrat între anii 104-105, în Dacia, și de unde au plecat, prin zona
    noastră, pe Valea Cernei, Valea Timișului, către Sarmisegetusa Regia, în Munții
    Orăștiei. Toată această distanță poate fi parcursă în două zile, cu înnoptare
    în Băile Herculane.


    Dacă în marile
    orașe prezența ionilor negativi din aer este de 80-100 pe centimetru cub, la
    Băile Herculane cifra crește la 2.000. Ei sunt cei care asigură un somn ușor și
    echilibrează sistemul nervos. Ionii negativi stimulează totodată metabolismul și
    favorizează cicatrizarea. În stațiune, veți dispune de o gamă largă de factori
    terapeutici și de proceduri. Prima și cea de bază pe lista tuturor turiștilor
    ar trebui să fie baia sulfuroasă termală. Pe lângă aceasta, foarte căutate sunt
    și băile termale de plante, din plante autentice, nu din esențe chimice. Se
    folosesc menta, păducelul, gălbenelele, florile de salcâm, coada șoricelului și,
    nu în ultimul rând, lavanda.


    Stațiunea Băile
    Herculane este și locul de desfășurare al unui eveniment deosebit, devenit deja
    tradițional, Festivalul Internațional de Folclor Hercules.

    Dan Buru, referent
    cultural în cadrul Primăriei. În ultimii doi ani, pandemia
    ne-a împiedicat să ne continuăm tradiția, însă, din acest an, am dori să o
    continuăm. Au venit la acest festival dansatori din lumea întreagă: din Mexic
    până în Israel, din partea de nord a Europei până în Grecia. Li s-au alăturat,
    bineînțeles, dansatorii din România. Festivalul se organizează, de obicei, la
    începutul lunii iulie, iar, pe parcursul a trei zile, turiștii au posibilitatea
    să vadă diverse culturi, să cunoască oameni și obiceiuri noi. Astfel, acest
    festival s-a dezvoltat și a reușit să dăinuie de peste 20 de ani.


    Foarte mulți turiști străini au venit aici de-a lungul
    vremurilor. După 1989, tradiția a fost puțin întreruptă, însă turiștii au început
    încet să reapară. Aerul curat, apele curative, posibilitățile de agrement din
    stațiune și din împrejurimi le asigură tuturor o vacanță reușită.


  • Cu pamporea di Viena pănă Constantinopolu

    Cu pamporea di Viena pănă Constantinopolu

    Aflati tră ndauă secole sum influența otomană, Țările Române își căfta și afla ună nauă cali tru prota giumitati a secolui al 19-lea. Eara calea a modirnizarillei și al europenizarillei.


    Istoria geopolitică a Europăllei tru prima giumitate a secolului a 19-lea feaţi ca idiile occidintali și diterminarea-a elitelor s’ducă la aalăncearea-a statlui român. Una ditu idiile-forță băgarea a arăului Dunărea nolgica ali comuniuni europeană și expansiunea a Occidintului cătră Orientu. Călătoriili cu pamporea pi Dunăre anamisa di Viena și Constantinopol tră persoane feaţi ca orizontul spațial s’agiungă tutu ma larguriu după ţi transporturile comerciale pi marli arău avea adusă amintatiţi.



    Istoriclu Constantin Ardileanu easti autorlu a volumului “Ună voltă di Viena pănă Constantinopol. Călători, spații, imagini, 1830-1860”. Easti ună carte di istorie pritu ocllili a aţiloru cari urdinară pi calea anamisa di aţeali dauă mări imperii, aţelu habsburgic și aţelu otoman.


    Cum aproaki societatea românească alăxerli vinite ditu Occidintu, inovațiile tehnologice, easti prota ntribare la cari Constantin Ardileanu apandasi:


    “Aproaki cu multă dişcllidiari va sa spunu. Și cu frixi, ca ti prota, ama și cu ună bună akicăseari a hăirlăticlui cu aţeali tehnologhii modirne. Spațiul românesc s’ndzimineadză cu călliurli di urdinari ditu Europa după băgarea tru practico a navigațiillei cu aburi pi fluviu. Aesta s’faţi ahurhinda cu anii 1830 și momentul simbolic easti apriiuru 1834, atumţea cându prima pampori cu aburi, protlu piroscaf ţi eara a protăllei companii austrieacă di navigație, agiundzi tru porturli românești. Ari loc ună recepție, elitili românești îmbărtiteadză ntrăoară inovația pi cari u cunuștea ditu urdinărli a loru tru xinătati și u ufilisescu acutotalui isa isa cătă Vest, ti Viena, și di-aclo cătă alantă parti a Europăllei occidintale, pritu Contantinopol, cătră est și cătră locurle sămti, cătră Egipt și spațiul Meditearanei orientale.


    Di altă parte, normal că tră oamiñilli aplo aţea invenție teribilă eara una pi cari nu u akicăsea cathi oară, ama ţi u scoati tu vidială. Aesta tră atea că pamporea și tehnologhia a llei modirnă ari ună formă specifică di teritorialitate. Îlu vedz, ama idyealui va lu-avdză tutu aşi, îlli dukeşţă nurizma, îlli dukesţă prezența tru ună turlie cari nu ti alasă s’lu agărşeşţă.”



    Dunărea fu, orlea zorlea, axa di modirnizari a românilor. Ași fu lugursită atumţea și acă tricură aproapea dauă secoli di atumţea, importanța a llei actuală armasi intactă.



    Constantin Ardileanu: “Easti multu importantă aestă ligătură cu Dunărea, fu prima autostradă naturală cari nă ligă cu lumea. Fără di alta că ea avu ananghi di alăxeri. Eale s-feaţiră isa isa tru zona a Porților di Heru și tru zona a Diltei tră aţea ca funcția di arteră di transport paneuropeană s’hibă ndreaptă. Lipsea ta s’yină compania austriacă DDSG (Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft) cari s’bagă aesti cursi anamisa di Viena și Constantinopol ca parte a unei investiții tra s’leagă sud-estul a Europei. Spuneam că Dunărea easti magistrala cari îlli leagă pi români di lumi și di aoa și numili cari va lă si da, dimecu aţelu di Principatele Dunărene. A Tru ahurhita aluştui termen și Sărbia eara inclusă, tră aţea că, ma amănatu, tru kirolu a polimlui a Crimeillei ditu 1853-1856, numili Principatele Dunărene s’hibă ufilisitu aproape exclusiv tră Muntenia și Moldova.”



    1830-1860 easti interval di kiro aleptu di Constantin Ardileanu tră s’ducă cu mintea ti călătoria pi Dunăre di Viena ti Constantinopol.


    Lu ntribămu căţe aleapsi aesti añi: “Alidzearea țăni di momentele di ahurhită și di apogeu a aliştei cali dunăreană anamisa di Viena și Constantinopol. 1830 easti anlu tru cari compania austriacă, tru parteneriat britanic, bagă ună cursă pi Dunăre anamisa di Viena și Budapesta. Ase ahurheaşti ligarea a spațiului habsburgic pritu autostrada Dunării. Atumţea s’bagă tru lucru navigația cu aburi pi Dunăre, cari va s’agiungă tru spațiul românesc tru 1834, cum spuneam. 1860 easti un an tru cari concurența a călliurloru di heru agiundzi tutu ma importantă. Ruta agiundzi pi declin unăoară cu băgarea tru lucru a călliurloru di heru tru spațiul habsburgic prota ti prota. Ahurhinda cu aestu dekeniu a añiloru 1860 și tru spațiul românesc s’faţi idyea. Tru 1860 s’adară prima cali di heru ditu spațiul românesc tru zona a Gurilor Dunării. Eara zborlu ti calea di heru di la Cernavodă la Constanța, aţea cari ună turlie u scurtcircuiteadză ruta dunăreană. Numata eara ananghi di ocolul pritu Brăila și Galați, s’economisea ase ndauă dzăli. Ahurheaşti ună nauă cuşie tră dari sila a kirolui, după ñicurarea a durat4llei di călătorie anamisa di Viena și Constantinopol și alti destinații.”



    Cari călăturea pi Dunări? Eara ma multi turlii di călători. Prota ş’prota prămătefţălli și militarllii, nai ma veclli călători, spiritili nai cama aventuroasi di daima. Deapoa hăgilăkearlli spirituali, și elli ţi căfta mărdziñilli a lumillei, cătă muntili Athos și cătă locurli sămti di Ierusalim și ditu Palestina. Ama alănceaşti și ună nauă categorie, turiștilli. Oamiñilli ditu clasili avuti ţi voru s’u află lumea și s’ambarcă pi pampori cari îlli poartă pi Dunăre cătră lumea largă. Ună croazieră pi Dunăre di Viena la Constantinopol tru secolu al 19-lea îlli poartă și pi la români. Cari aproaki ună ş’ună urnekea a aţilui kiro.




    Autoru: Steliu Lambru


    Armânipsearea: Taşcu Lala








  • Cu vaporul de la Viena la Constantinopol

    Cu vaporul de la Viena la Constantinopol


    Aflate pentru câteva secole sub influența otomană, Țările Române își căutau și găseau un nou drum în prima jumătate a secolului al 19-lea. Era drumul modernizării și al europenizării. Istoria geopolitică a Europei în prima jumătate a secolului a 19-lea a făcut ca ideile occidentale și determinarea elitelor să ducă la apariția statului român. Una dintre ideile-forță a fost punerea fluviului Dunărea în centrul comuniunii europene și expansiunea Occidentului către Orient. Călătoriile cu vaporul pe Dunăre între Viena și Constantinopol pentru persoane au făcut ca orizontul spațial să devină mai vast după ce transporturile comerciale pe marele fluviu aduseseră profituri.



    Istoricul Constantin Ardeleanu este autorul volumului “O croazieră de la Viena la Constantinopol. Călători, spații, imagini, 1830-1860”. Este o carte de istorie prin ochii celor care au călătorit pe ruta dintre cele două mari imperii, cel habsburgic și cel otoman.


    Cum primește societatea românească schimbările venite din Occident, inovațiile tehnologice, este prima întrebare la care Constantin Ardeleanu a răspuns:


    “O primește cu multă deschidere aș spune. Și cu teamă, inițial, dar și cu o bună înțelegere a utilității respectivelor tehnologii moderne. Spațiul românesc se racordează la rutele de călătorie din Europa după introducerea navigației cu aburi pe fluviu. Aceasta se întâmplă începând cu anii 1830 și momentul simbolic este aprilie 1834, atunci când prima navă cu aburi, primul piroscaf aparținând primei companii austriece de navigație, ajunge în porturile românești. Are loc o recepție, elitele românești îmbrățișează rapid inovația pe care o cunoșteau din deplasările lor în străinătate și o folosesc din plin în egală măsură spre Vest, spre Viena, și de-acolo spre restul Europei occidentale, prin Contantinopol, către est și către locurile sfinte, către Egipt și spațiul Mediteranei orientale.


    Pe de altă parte, normal că pentru oamenii simpli acea invenție teribilă era una pe care n-o înțelegeau de fiecare dată, dar pe care o remarcă. Asta pentru că vaporul și tehnologia sa modernă are o formă specifică de teritorialitate. Îl vezi, dar la fel de mult îl auzi, îi simți mirosul, îi simți prezența într-o formă care nu te lasă să îl uiți.”



    Dunărea a fost, fără discuție, axa de modernizare a românilor. Așa a fost considerată atunci și deși au trecut aproape două secole de atunci, importanța ei actuală a rămas intactă.



    Constantin Ardeleanu: “Este foarte importantă această relație cu Dunărea, a fost prima autostradă naturală care ne-a conectat de lume. Fără îndoială că ea a avut nevoie de ceva transformări. Ele s-au făcut în egală măsură în zona Porților de Fier și în zona Deltei pentru ca funcția de arteră de transport paneuropeană să fie îndeplinită. A trebuit să vină compania austriacă DDSG (Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft) care să introducă aceste curse între Viena și Constantinopol ca parte a unei investiții în a conecta sud-estul Europei. Spuneam că Dunărea este magistrala care îi leagă pe români de lume și de aici și numele care ajunge să fie dat, acela de Principatele Dunărene. La începuturile acestui termen și Serbia era inclusă, pentru ca, mai târziu, în timpul războiului Crimeii din 1853-1856, numele Principatele Dunărene să fie folosit aproape exclusiv pentru Muntenia și Moldova.”



    1830-1860 este intervalul de timp ales de Constantin Ardeleanu pentru a imagina călătoria pe Dunăre de la Viena la Constantinopol.


    L-am întrebat de ce a ales acești ani: “Alegerea ține de momentele de început și de apogeu a acestei rute dunărene între Viena și Constantinopol. 1830 este anul în care compania austriacă, în parteneriat britanic, introduce o cursă pe Dunăre între Viena și Budapesta. Astfel începe legarea spațiului habsburgic prin autostrada Dunării. Atunci se introduce navigația cu aburi pe Dunăre, care va ajunge în spațiul românesc în 1834, cum spuneam. 1860 este un an în care concurența căilor ferate devine tot mai importantă. Ruta intră în declin odată cu introducerea căilor ferate în spațiul habsburgic mai întâi. Începând cu acest deceniu al anilor 1860 și în spațiul românesc se întâmplă la fel. În 1860 se construiește prima cale ferate din spațiul românesc în zona Gurilor Dunării. Era vorba de calea ferată de la Cernavodă la Constanța, cea care într-un fel scurtcircuitează ruta dunăreană. Nu mai era nevoie de ocolul prin Brăila și Galați, se economiseau astfel câteva zile. Începe o nouă goană pentru accelerarea timpului, după reducerea duratei de călătorie între Viena și Constantinopol și alte destinații.”



    Cine călătorea pe Dunăre? Erau mai multe tipuri de călători. În primul rând negustorii și militarii, cei mai vechi călători, spiritele cele mai aventuroase dintotdeauna. Apoi pelerinii spirituali, și ei căutători ai marginilor lumii, către muntele Athos și către locurile sfinte de la Ierusalim și din Palestina. Dar apare și o nouă categorie, turiștii. Oamenii din clasele bogate doresc să descopere lumea și se îmbarcă pe vapoare care îi poartă pe Dunăre către lumea largă. O croazieră pe Dunăre de la Viena la Constantinopol în secolul al 19-lea îi poartă și pe la români. Care adoptă imediat modele timpului prezent.





  • Obiective turistice în județul Dolj

    Obiective turistice în județul Dolj

    Situat în
    regiunea istorică Oltenia, județul Dolj este o destinație turistică inedită.
    Reședința de județ, municipiul Craiova, este ideală pentru cei pasionați de
    istorie, arhitectură și artă, pentru cei care vor să lenevească lângă o piscină
    sau pentru familiile care caută locuri de joaca pentru copii. Din Craiova, ne
    vom îndrepta spre partea rurală a județului și vom descoperi atât tradiții și
    obiceiuri străvechi, cât și monumente ale naturii. Mihai Neațu,
    vicepreședintele Consiliului Județean Dolj, ne vorbește despre Craiova, cândva capitală
    a aristocrației din sudul României.

    Poartă și azi amprenta unor vremuri în
    care arhitecți de renume, fie români, fie din Occident, alături de meșteri
    zidari pricepuți, dulgheri, pictori, decoratori au conturat stilul impresionant
    al citadelei. Oaspeții noștri ne vor descoperi cel mai bine în centrul istoric
    al orașului, renovat recent. Nu poți să treci prin Craiova fără să vizitezi și
    să admiri, de exemplu, somptuosul palat Jean Mihail, în care funcționează și
    Muzeul de Artă al Craiovei. Prin opulența detaliilor arhitectonice care includ
    stucaturi aurite, candelabre cu ornamente de cristal de Murano, scări din
    marmură de Carrara sau pereți tapițați cu mătase de Lyon se vede că acest palat
    a aparținut cândva unuia dintre cei mai înstăriți boieri ai României care
    ajunsese chiar să gireze împrumuturile statului român în anii marii crize economice.

    În acest moment, este perfect restaurat.
    Muzeul de Artă găzduit aici conține un patrimoniu inestimabil, compus din 9.000
    de piese, loc de cinste având șase opere originale, semnate de ilustrul
    sculptor Constantin Brâncuși. Totodată, piese rare pot fi descoperite și în
    colecțiile Muzeului Olteniei. Aș aminti două spade romane, de tip Spatha,
    singurele de acest tip din aria fostului Imperiu Roman, aflate în perfectă
    stare de conservare. Se mai pot vedea sabia haiducului Iancu Jianu sau
    tetraevangheliarul bizantin, scris pe pergament. Acesta e unul dintre cele trei
    exemplare care mai există în prezent în întreaga lume.


    Tot în zona
    centrală a cetății Craiovei și tot ancorată în istoria ei seculară, se găsește
    cea mai veche construcție civilă din oraș, un monument de arhitectură
    medievală: Casa Băniei, continuă Mihai Neațu, vicepreședintele Consiliului
    Județean Dolj. Aceasta a fost reconstruită de domnitorul
    Constantin Brâncoveanu, în anul 1699. Aici, oaspeții orașului nostru vor găsi
    exponate reprezentative pentru ocupațiile tradiționale, pentru portul popular,
    ceramică, țesături, icoane, obiecte de cult, precum și covoare și scoarțe
    valoroase, dintre care 120 au fost selectate pentru includerea în patrimoniul
    UNESCO. Acestea sunt elemente pentru susținerea dosarului comun de candidatură
    pentru tehnici tradiționale de realizare a scoarței în România și Republica
    Moldova.


    Craiova nu
    înseamnă numai arhitectură, ci și peisaj natural. Mihai Neațu. Dacă inima Craiovei este centrul istoric, plămânul ei verde este, fără
    îndoială, Parcul Nicolae Romanescu. Este un parc întins pe o suprafață de 100
    de hectare, fiind amenajat în stil romantic. El se înscrie în galeria locurilor
    din Bănie, care poartă semnătura unor personalități marcante ale vremurilor.
    Este realizat după planurile peisagistului francez Édouard Redont, medaliat cu
    aur la Expoziția Internațională de la Paris, din anul 1900. Este un paradis verde
    și o oază de liniște în mijlocul agitației urbane, alături de Grădina Botanica
    Alexandru Buia, modernizată și îmbogățită cu specii noi în ultimii ani. E un
    loc de relaxare foarte căutat de craioveni și de către turiști, în care
    diversitatea florală oferă ochiului un spectacol viu. Ar trebui să amintesc și
    despre un obiectiv important al Consiliului Județean Dolj, din curtea Palatului
    Jean Mihail, a Muzeului de Artă. Surprindem deja privitorii cu o creație
    arhitecturală fără echivalent în toată lumea. Este o prismă din sticlă, înaltă
    de 12 metri, în care sunt cuprinse reprezentări la scară mare ale operelor lui
    Constantin Brâncuși, Ovoidul și Pasărea Măiastră.


    Oferta
    turistică din partea rurală a județului Dolj este și ea foarte bogată. Mihai
    Neațu, vicepreședintele Consiliului Județean Dolj. Dacă ar fi să ieșim
    din Craiova și să ne îndreptăm spre zona rurală, trebuie să amintim culele pe
    care le avem și care sunt, de asemenea, recondiționate, în județul Dolj. Avem
    coridorul Jiului, cu o faună și o floră spectaculoasă, avem 100 de km de Dunăre
    aflați la granița județului nostru. Este un județ care oferă atât peisaje
    câmpenești cât și peisaje submontane, cu dealuri înalte, împădurite, cu cursuri
    repezi de apă și cu o faună și floră
    bogată. De exemplu, un pol permanent de atracție turistică este localitatea
    Cetate. Aici găsim o gară portuară veche, recondiționată, și o priveliște
    deosebită asupra Dunării. Acolo am văzut cele mai frumoase apusuri de pe
    Dunăre.


    Consiliul
    Județean a investit și investește în continuare în foarte multe obiective de
    cultură, de artă, dar și în proiecte care încurajează turismul în județul Dolj.
    Mihai Neațu. Am început cu Muzeul de Artă, un proiect
    din fonduri europene. Putem vorbi și despre Muzeul de Artă Contemporană aflat
    în atenția noastră. Într-o lună, cred că va fi finalizat. Avem muzeul Casa Dianu din Craiova. Este o
    clădire cu statut de monument istoric, recent restaurată. Avem o axă care
    traversează județul prin nord-est către sud-vest, pe care se conturează un
    circuit cultural și turistic, vestigiile castrului roman de la Răcarii de Jos
    până spre malul Dunării, în portul cultural Cetate.

    Există și un circuit care
    trece pe la culele de la Cernătești și Brabova. Sunt cule recent renovate și
    care arată spectaculos. Oaspeților noștri le propunem și un itinerar care se
    desfășoară în partea sudică a județului, de-a lungul rutei europene de ciclism
    Eurovelo 6. Aceasta pornește din Rast și-i poartă pe turiști în inima uneia
    dintre cele mai mari arii protejate din Rețeaua Natura 2000, din România,
    Coridorul Jiului. Acesta e un sanctuar al păsărilor migratoare și face parte
    din coridorul verde al Dunării inferioare. De asemenea, rezervația naturală
    Pădurea Zaval. Sunt foarte multe obiective turistice.


    Aeroportul Internațional
    Craiova a trecut printr-un proces complex de modernizare și extindere în
    ultimul deceniu, având curse către 32 de destinații europene. Așadar,
    destinația turistică Dolj este accesibilă și vă așteaptă pentru o experiență de
    neuitat.

  • Deșeuri de plastic în apele Dunării

    Deșeuri de plastic în apele Dunării

    Viitorul nu sună
    bine – scrie, mare, pe site-ul programului Cu apele curate al
    organizației de mediu românești Mai Mult Verde. Un program dedicat
    diminuarea cantităților de plastic din Dunăre, principalul fluviu al României,
    dar care străbate și o mare parte din Europa, vărsându-se în Marea Neagră prin
    minunată și unica Deltă a Dunării. Proiectul pornește de la estimările
    ecologiștilor care avertizează că, dacă nu vom face nimic, în 2050 vom avea în
    apele planetei mai mult plastic decât pește.

    România este și ea în trendul
    mondial, deci nu stă nici ea prea bine. Evaluările făcute de Administrația
    Rezervației Biosferei Delta Dunării vorbesc despre peste 1500 de tone de
    plastic transportate anual pe fluviu, care adună aproape tot ce curge prin țara
    noastră. Până la Dunăre și pe lângă ea, curgerile de apă sau lacurile de orice
    fel acumulează cantități imense de plastic, care duc la distrugerea
    biodiversității acvatice, scăderea drastică a calității apelor din care ne
    alimentăm și deteriorarea peisajului. Dar peisajele urâțite de grămezile de
    gunoi aduse de valuri sunt ultima dintre probleme.

    Proiectul Cu apele
    curate se derulează în România și vizează atât poluarea istorică, prin
    acțiuni de colectare a plasticului deja existent în albia fluviului, cât și
    măsuri de prevenire și combatere a deversărilor viitoare. Pentru a lupta cu un
    debit de circa 4 tone pe zi de deșeuri sunt necesare acțiuni extinse și
    menținute pe un termen lung, în tot bazinul Dunării și al afluenților săi, atât
    în România cât și în țările riverane. Dar ce fac acești oameni de la Asociația
    Mai Mult Verde, în majoritate tineri, ne spune directorul de comunicare Oana
    Șerban:

    Am început cu acțiuni de igienizare, am amenajat
    și am dezvoltat infrastructură de colectare a deșeurilor. Asta înseamnă că am
    amplasat pubele pentru colectarea separată a plasticului însoțite de panouri
    informative pe Dunăre. Am colectat, de exemplu, în 2020 aproape 40 de tone de
    plastic, practic împiedicându-l să ajungă în apele fluviului. De asemenea am
    folosit soluții tehnologice pentru prima dată în România. De exemplu o drona, o
    barieră plutitoare pe care o avem deja de aproape un an pe râul Jiu și pe care
    vrem să o plasăm amplasăm și pe alte râuri, o plasă care colectează gunoaiele.
    Pe lângă toate aceste lucruri este foarte importantă partea de educare și de
    conștientizare. Adică oamenii trebuie să înțeleagă de ce este important să nu
    mai arunce deșeurile, de ce trebuie să le colecteze separat și de asemenea ce
    alternative există la plasticul de unică folosință. Pentru că și asta este o
    mare problemă, pentru că ajungem să folosim extrem de multe tacâmuri, farfurii,
    pahare. Peste tot sunt astea…Adică dincolo de apă sau sucurile la pet pe care
    le cumpărăm mai există și acele produse. În acest scop noi am creat în orașele
    participante la program picturi murale, de exemplu, care trag un semnal de
    alarmă în privința poluării cu plastic a apelor.


    În plus,
    activiștii organizației încearcă să aducă laolaltă parteneri din sectorul
    neguvernamental, structuri guvernamental-administrative, mediul de afaceri și,
    bineînțeles, comunitățile locale. Din 2008, anul înființării sale, asociația
    spune că a construit o cultură a responsabilității și voluntariatului pentru
    mediu în România. Prin proiecte și campanii educative, sub sloganuri precum
    Există viață după colectare sau Deșeurile nu sunt gunoaie, voluntarii au
    adunat peste 350 tone de plastic din păduri, albii de râu sau trasee turistice.
    La acestea s-au adăugat activități specifice de advocacy, care să
    îmbunătățească politicile publice în domeniu.

    Oana Șerban mai arată că un
    aspect foarte important al programului este componenta de organizare comunitară
    în localitățile în care acesta se derulează.

    Nu mergem
    în acele orașe, așa, cu niște soluții gândite de noi pe care le aplicăm
    standard, ci lucrăm cu locuitorii de acolo. Am reușit să formăm în cele 10
    orașe în care am început practic, niște grupuri de inițiativă locale. De
    asemenea, niște organizatori comunitari care au participat la trainingul de
    organizare și dezvoltare comunitară că să înțeleagă cum se pot implică
    cetățenii în proiecte care sunt importante pentru comunitate. Și după acești
    doi ani, oamenii au reușit să ajungă la un anumit nivel. Ei știu acum cum să
    să-și mobilizeze cetățenii către acțiune. Unii au intrat deja în legătură cu
    instituțiile responsabile, au avut diverse acțiuni, campanii de advocacy. Au
    înțeles că trebuie să facă presiuni asupra autorităților că să se rezolve
    problemele. Deci rolul acestor oameni, al cetățenilor de fapt, este unul extrem
    de important. Pe ei ne bazăm!


    Proiectul
    Cu apele curate, contribuie la 6 din cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă
    ale Pactului Global al Națiunilor Unite, mai exact la capitolele: Ape curate;
    Consum și producție responsabile; Acțiune climatică; Viață subacvatică; Viață
    pe uscat și Parteneriate pentru obiective. Încercăm să curățăm nu doar apele,
    ci și mințile, instituțiile și mecanismele civice, care fac să funcționeze
    organic și coerent o societate, spun membrii organizației de mediu. Și tot ei
    mai spun că, dacă nu luăm măsuri acum, celebrul peștișor de aur din poveste ar
    putea fi cât de curând unul de plastic. Cât despre cele trei dorințe…

  • Trasee de bicicletă de-a lungul Dunării

    Trasee de bicicletă de-a lungul Dunării

    Astăzi vă propunem
    o evadare în natură în sudul României. Ne adresăm acelora care-și doresc o
    vacanță activă, pe două roți. Fie că sunteți începători sau avansați, printr-o
    vacanță pe bicicletă de-a lungul Dunării veți avea ocazia să cunoașteți
    povești, oameni și locuri fascinante. Vă propunem câteva trasee interesante de
    bicicletă. De asemenea, vom vorbi despre un proiect transnațional, cofinanțat
    din fondurile Uniunii Europene, prin care România, alături de alte nouă țări
    dunărene, se angajează să promoveze cicloturismul de-a lungul Dunării.


    Ionuț Maftei, ghid
    de turism, reprezentant Bike in time, spune că există trasee de-a lungul
    Dunării, iar acestea nu se adresează neapărat sportivilor, ci tuturor
    turiștilor iubitori de o vacanță dinamică. Este vorba de un turism mai activ. În
    România există un relief specific, fiindcă aici Dunărea este mult mai lată.
    Relieful, mai ales în partea de sud a României, este destul de mlăștinos și
    străbătut de multe râuri. Un traseu strict de-a lungul Dunării, astfel încât să
    vedem și apa, e destul de complicat de făcut, dar nu imposibil. În unele
    locuri, am reușit chiar să identificăm niște trasee, în special în zona
    Cazanelor Dunării, în zona Orșova-Eșelnița. Se pot petrece două-trei zile
    foarte frumoase pe malul Dunării, iar acolo sunt și niște obiective
    spectaculoase, unde se poate vedea Dunărea de la înălțimea munților. O altă
    zonă interesantă este Dobrogea-Delta Dunării, unde se pot realiza excursii
    foarte interesante. Acel relief, deși e mai puțin cunoscut, e chiar
    spectaculos. Este zona dintre Călărași și Tulcea, de-a lungul Dunării. Deși e o
    zonă mai aridă și mai slab dezvoltată economică, peisajul e interesant și
    surprinzător pentru multă lume.



    Cele două programe
    sunt destul de diferite, spune Ionuț Maftei, ghid de turism. La Cazanele
    Dunării, traseul durează aproximativ șase zile și este sub forma unui sejur în
    care se stă într-un singur loc, de unde se pleacă și se revine în aceeași zi.
    Nu este un circuit, cum este în Delta Dunării, spune Ionuț Maftei, ghid de
    turism. Sunt multe zone interesante de văzut la Cazanele Dunării. Orșova e un
    oraș interesant, Eșelnița e surprinzătoare. Dunărea traversează munții, fiind
    limita Carpaților acolo, astfel că se pot face activități suplimentare:
    drumeții pe munte sau vizitarea unor peșteri al căror acces este exclusiv pe
    apă. Cei care merg de-a lungul Dunării, știu că în acea zonă, până la Drobeta
    Turnu Severin, se poate sta mai mult. Acolo se mai fac pauze de o zi, două,
    tocmai pentru a mai vizita niște obiective turistice, în special naturale. Al
    doilea program e zona dobrogeană a Dunării, de la Călărași până la vărsarea în
    Marea Neagră , unde noi combinăm partea de cicloturism cu partea de observare a
    păsărilor în Delta Dunării. Recomandăm, însă, și vizitarea unor obiective
    foarte vechi, cum ar fi fostele cetăți romane, dar și turismul viticol. Se pot
    vizita câteva crame în zona Măcin-Niculițel.


    Turiștii își pot
    descărca pe dispozitivele mobile aplicații noi, care le pot trimite alerte sau
    îi pot informa cu privire la gradul de infectare cu virusul Covid-19 în zona pe
    care o traversează sau cu scenariul în care se află regiunea și cu
    recomandările autorităților. Ionuț Maftei, ghid de turism. Astfel de aplicații
    sunt tot mai prezente și cred că sunt și utile pentru a pregăti mai ales pe
    termen scurt un traseu. Fiind vorba de o activitate în aer liber, în care distanțarea
    se păstrează oricum, fiindcă, pe bicicletă nu poți sta aproape de partenerul de
    drum, e o activitate mai sigură. Astfel de aplicații sunt binevenite pentru
    cine-și planifică o activitate fie pe bicicletă, fie pe jos.


    În următoarea
    perioadă, pe lângă activitatea de cicloturism, urmează implicarea în proiecte
    de dezvoltare. Unul dintre acestea se numește Danube Cycle Plans. Ionuț Maftei. Este un consorțiu internațional, un proiect Interreg. Interreg
    înseamnă un cumul de proiecte transnaționale finanțate din fonduri europene.
    Partea frumoasă a proiectului e că e construit pe oportunități, nu numai în
    România, ci în toată zona dunăreană. Sunt nouă țări participante, toate
    dunărene. Unele au infrastructura mai dezvoltată, altele, mai puțin. E frumos
    că se urmăresc niște sinergii ale statelor. Ele vor colabora printr-o strategie
    comună pentru o standardizare a rutelor velo de-a lungul Dunării și pentru o
    promovare comună. În România, planul e să ne aliniem cu strategia celorlalte
    state, fiindcă încă nu avem o strategie pentru infrastructura velo și nici standarde
    de marcaj ale drumurilor. Autoritățile vor începe marcajul unor trasee,
    inclusiv pentru rute europene importante, cum ar fi Eurovelo 6. Aceasta
    traversează Europa de la Oceanul Atlantic până la Marea Neagră. În România,
    lipsește marcajul întrucât nu am avut standardele.


    Un alt punct
    important al acestui proiect este implicarea comunităților locale pentru
    dezvoltarea rețelei velo mai ales de-a lungul Dunării. Ionuț Maftei, ghid de
    turism. Sunt străzile comunităților, iar ele știu cel mai bine pe unde ar
    trebui să treacă rutele de bicicletă, atât pentru turiști cât și pentru
    transportul local, care trebuie și el dezvoltat. E o altă parte interesantă a
    proiectului. Face parte din Pactul Verde european. Sunt multe lucruri de făcut
    și de implementat. Proiectul a început din iulie 2020, termenul final fiind
    sfârșitul anului 2022, urmând ca apoi să înceapă promovarea și implicarea
    autorităților. Avem în vedere organizarea unei conferințe internaționale, cu
    participarea tuturor celor nouă state.


    Iată, așadar, zone
    care trebuie descoperite și în plină dezvoltare. Pentru a economisi timp, dacă
    porniți la drum pe două roți, cel mai bine este să vă adresați unei agenții
    specializate pentru alcătuirea unui traseu și pentru a obține hărți
    actualizate.

  • Programul Copernicus al Agenției Spațiale Europene supraveghează traficul pe Dunăre

    Programul Copernicus al Agenției Spațiale Europene supraveghează traficul pe Dunăre

    Datorită experților Agenției Spațiale Europene, primele imagini disponibile
    de la sateliții Sentinel-1 și 2 ai programului Copernicus al Uniunii
    Europene au fost deja procesate și urmează a fi analizate în detaliu. Agenția Spațială Română, în colaborare cu Agenția Spațială Europenă, oferă
    autorităților locale aceste informații cu scopul de a monitoriza navigația și a
    gestiona traficul pe Dunăre.



    Navigarea pe marele
    fluviu european este de multe ori limitată de existența bancurilor de nisip sau
    a bancurilor de gheață din timpul iernilor foarte reci, aceste fenomene legate
    de condițiile meteorologice având un impact important în ceea ce privește
    siguranța navigației, precum și în ceea ce privește continuitatea și eficiența
    operațiunilor de transport pentru mărfuri și pentru pasageri. În vara anului
    2015, în cea mai mare parte a Europei s-au înregistrat valori maxime absolute
    peste 40°C, la fel și în mai multe zone din sudul României. În combinație cu
    reducerea semnificativă a precipitațiilor, acest lucru a determinat scăderea
    nivelului Dunării. Din cauza nivelului scăzut al apei, traseul de navigație s-a
    îngustat și s-au format cozi de nave la traversarea zonei.


    Programul
    Copernicus al Agenției Spațiale Europene are în vedere, încă din faza de
    concepere a sateliților, supravegherea anumitor zone terestre, fluviale și
    maritime, pentru asigurarea unui trafic optim.

    Ne oferă detalii Ion Nedelcu,
    director pentru Mediu și Securitate în cadrul Agenției Spațiale Române și
    membru al grupului Comisiei Europene care asigură managementul programului
    Copernicus:

    Sateliții Sentinel, dar și seria de sateliți
    de priorități tematice identificate de către experții acestui program, sunt
    instrumente care au fost dezvoltate pentru o primă fază a programului, iar cele
    mai noi astfel de instrumente caracterizează o nouă etapă de dezvoltare a
    Programului Copernicus, care are în vedere mai multe priorități care au fost
    identificate. Ne referim, cu aceasta, la realizarea unei monitorizări mai bune
    a mediului maritim și a celui terestru. Sunt priorități care provin, în
    general, din niște acțiuni politice care au fost stabilite ca prioritare atât
    la nivel european, cât și la nivel mondial.


    Datele de observare a Pământului s-au
    dovedit a fi foarte utile pentru monitorizarea continuă a traficului naval, în
    vederea evitării problemelor de navigație. Astfel de date pot îmbunătăți și mai
    mult funcționalitatea sistemelor de navigație deja existente, acuratețea și
    diseminarea informațiilor necesare navigației. Misiunea Copernicus Sentinel-1
    cuprinde o constelație de doi sateliți cu orbită polară, care funcționează pe
    timp de zi și de noapte și generează imagini radar, ceea ce permite înregistrarea
    de imagini indiferent de condițiile meteorologice. Prin urmare, această misiune
    este ideală pentru monitorizarea traficului naval.


  • Planuri de urbanism pentru oraşele de pe malul Dunării

    Planuri de urbanism pentru oraşele de pe malul Dunării

    Activităţile proiectului urmăresc crearea unui
    ‘brand Dunărea’ pentru oraşe, oferind oportunitatea unei mai bune monitorizări
    a turismului şi va susţine rutele culturale existente. Rezultatul scontat este
    o creştere a dezvoltării locale şi a atractivităţii turistice internaţionale.


    Universitatea Politehnica Timişoara va documenta secţiunea mediană a Dunării,
    de la Baziaș și până după Drobeta Turnu Severin, împreună cu Universitatea din
    Belgrad. Specialiștii politehniști dar și ONG-uri și câteva asociații
    profesionale care vor fi implicate au ca parteneri administrațiile din Moldova
    Nouă și Drobeta Turnu Severin.


    Responsabil de proiect din partea Universității
    Politehnica Timișoara, Ana Maria Branea:
    Noi lucrăm cu
    Moldova Nouă și Drobeta Turnu Severin. Ele sunt incluse ca parteneri asociați
    în proiect și pe acestea vom realiza planuri de urbanism la o scară locală iar
    pe una din localități vom realiza și un proiect în care o clădire sau spațiu
    public care are valoare de patrimoniu, împreună cu studenții și cu ai specialiști
    din domeniu, vom realiza un proiect ca ei să poată să depună pentru fonduri
    europene și să facă din el ceva care să le ajute comunitatea. Suntem la
    începutul proiectului și atunci va trebui să facem o analiză să vedem care ar
    fi locul care ar genera cele mai mari beneficii.




    Pentru a creşte valoarea patrimoniului
    cultural de-a lungul Dunării, un aspect semnificativ este crearea unei baze de
    date ce se va regăsi într-un Atlas al regiunilor Dunării, cu accent pe aşezări,
    cultura şi valorile locale. Acest Atlas va prezenta o analiză a patrimoniului
    local cu potenţial de a facilita dezvoltarea regiunii.


    Noi am început
    deja să lucrăm la una din livrabilele programului care va fi un atlas al
    întregii regiuni î care se tratează atât orașele și localitățile pe care noi le
    analizăm cât și cauza problemelor pe care acestea le au ca să stea la bază și a
    altor documentații de urbanism sau strategii care s-ar realiza în zonă. Sigur
    va fi accesibil pe pagina site-ului. În cadrul proiectului se va realiza și un
    documentar, tot despre zona aceasta a Dunării, iar munca de acuma va sta la
    baza amândurora.



    Proiectul va dura 30 de luni, până la sfârșitul anului 2022. Valoarea
    întregului proiect este de 2 milioane 700 de mii de euro din care Universitatea
    Politehnica Timișoara are 120 de mii de euro.


  • Jurnal românesc – 13.08.2020

    Jurnal românesc – 13.08.2020

    Românii
    vor avea, din nou, posibilitatea să-și cumpere vechime la pensie, în limita a
    şase ani, în cazul în care nu au contribuit suficient la sistemul public
    -
    arată un proiect de ordonanţă de urgenţă pregătit de Ministerul Muncii.
    Cumpărarea vechimii a fost sistată de la 1 ianuarie 2019, fiind reintrodusă în
    noua lege a pensiilor, cu aplicare de la 1 ianuarie 2021. Plata contribuţiei de
    asigurări sociale se va putea efectua într-o singură tranşă sau eşalonat, în
    tranşe lunare, până la data de 1 septembrie 2021.

    Ministerul Muncii precizează
    că a avut în vedere numeroasele solicitări din partea unor cetăţeni români din
    ţară şi străinătate care nu au fost asiguraţi la sistemul public din România.
    Măsura a fost luată şi pentru românii pentru care dreptul la pensie este
    afectat de faptul că anumite perioade de stagiu de cotizare şi venituri nu pot
    fi valorificate din cauze determinate de pierderea, deteriorarea sau
    distrugerea carnetelor de muncă sau a altor documente primare, cauze
    independente de voinţa solicitanţilor drepturilor de pensie.




    Ambasada
    României în Italia vine cu informaţii pentru cetăţenii români care doresc să
    candideze la alegerile regionale din Peninsulă ce ar urma să aibă loc în toamnă.

    Pentru a se putea prezenta în fața electoratului, candidații români care
    doresc sa candideze la alegerile din Italia trebuie să fie înscriși pe listele
    electorale suplimentare și, în plus față de candidații italieni, trebuie să
    prezinte un document eliberat de Autoritatea Electorală Permanentă de la
    București. Solicitările către AEP trebuie să conțină datele personale ale celor
    interesaţi și se pot face pe email, la adresa relatii.publice@roaep.ro sau
    registratura@roaep.ro. Acestea trebuie să fie individuale, datate, semnate
    olograf și însoțite de o copie a unui act de identitate românesc valabil
    -
    precizează Autoritatea de la București. AEP poate transmite solicitanților
    adeverințele prin e-mail sau prin ridicarea în original de către o persoană
    indicată în prealabil de către solicitant, fără a fi nevoie de o împuternicire
    în acest sens. Adeverințele, în limba română, trebuie traduse în limba italiană
    și apostilate, mai anunță Ambasada României în Italia.




    Ambasadorul
    României în Spania, Gabriela Dancău, a evidențiat, în cadrul unui eveniment
    online dedicat firmelor românești care doresc să se extindă în Spania, potențialul piețelor spaniole pentru mediul
    de afaceri românesc, bazat pe lipsa barierelor de ordin legislativ, cultural și
    lingvistic.
    Oficialul a menționat prezența deja solidă a antreprenorilor români
    în acest spațiu, deschiderea către alte piețe internaționale, precum America
    Latină sau Africa, și numeroasele facilități oferite de autoritățile spaniole
    pentru dezvoltarea afacerilor. Potrivit Ambasadei române, misiunea economică
    online, o inițiativă a Romanian Business Leaders, s-a bucurat de participarea a
    numeroși reprezentanți ai mediului de afaceri românesc și specialiști din
    Spania care au împărtășit din experiența proprie și au furnizat informații
    relevante pentru cei interesați de exporturi și investiții în Spania.




    Punctul
    de trecere a Dunării cu bacul între oraşul Isaccea, judeţul Tulcea, şi
    localitatea Orlovka, regiunea Odessa, Ucraina, a fost deschis traficului de
    marfă.
    Lucrările de amenajare a punctului de trecere au fost demarate în urmă
    cu aproximativ doi ani şi s-au finalizat anul acesta, valoarea totală a
    investiţiei fiind de 5,15 milioane de euro. Punctul de trecere a Dunării cu
    bacul amenajat la graniţa româno-ucraineană ajută firmele de transport prin
    scurtarea timpilor de aşteptare la frontieră, a costurilor, dar şi a
    distanţelor, în condiţiile în care, pentru a ajunge în România, transportatorii
    ucraineni erau obligaţi să tranziteze teritoriul Republicii Moldova şi să
    plătească taxele de drum.

    Trecerea Dunării va fi asigurată de un singur bac
    care va circula în funcţie de cererile transportatorilor. Transportul pe fluviu
    este permis doar pentru produse, nu şi pentru persoane fizice, în contextul
    pandemiei cu noul coronavirus. Realizarea trecerii între Isaccea şi Orlovka şi
    înfiinţarea unei curse de călători Tulcea-Ismail se numără printre obiectivele
    anunţate de autorităţi, de mai mulţi ani, în cadrul Euroregiunii Dunărea de
    Jos, structură de cooperare transfrontalieră care cuprinde autorităţi din
    România, Ucraina şi Republica Moldova. Proiectele sunt solicitate de
    comunităţile de pe ambele maluri ale fluviului care consideră că acestea ar
    încuraja turismul şi ar duce, implicit, la creşterea nivelului de trai al
    locuitorilor.


  • Noi spărgătoare de gheaţă pe Dunăre, construite cu fonduri europene

    Noi spărgătoare de gheaţă pe Dunăre, construite cu fonduri europene

    Omul gospodar își face iarna car și vara
    sanie – zice o veche vorbă din popor.
    Zicala este valabilă și în cazul
    proiectului despre care vom vorbi în continuare. Cel prin care Administraţia
    Fluvială a Dunării de Jos îşi măreşte flota cu 4 remorchere multifuncţionale cu
    clasă de gheaţă.



    Este vorba de nave care sunt folosite
    pentru a sparge sloiurile de gheață formate pe Dunăre, care blochează navigația
    fluvială creând prejudicii economice dar îi pun în dificultate și pe oamenii
    Deltei.


    În iernile grele, aceștia rămân izolați din
    cauza sloiurilor care blochează traficul naval pe Dunăre și pe canele. Nu se
    mai pot aproviziona cu alimente iar acordarea asistenței medicale este
    îngreunată, apelându-se, în cazuri grave, la elicoptere ale Ministerului de
    Interne.


    Noile spărgătoare de gheață, care vor
    avea misiunea de a evita ca acest scenariu să se repete și în iernile viitoare,
    vor fi construite pe șantiere din Turcia, spune directorul general AFDJ Galaţi,
    Sorin Creţu:




    Sunt din Turcia. Mai precis, avem un furnizor care a
    contractat două remorchere multifuncționale, cu clasă de gheață, având zona de
    navigație 3. Ele se vor construi în Șantierul Naval Celictrans Deniz din Turcia iar celelalte două
    remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, având zona de navigație
    maritimă costieră, furnizorul este Med Marine iar ele se construiesc în
    Șantierul Naval Eregli.





    Navele ar urma să ajungă în România în
    aproximativ 6 luni și să poată fi utilizate din luna februarie:




    Undeva la sfârșitul lunii decembrie 2020, după ce vom
    parcurge toate formalitățile pentru înmatriculare și avizul de la ANCOM, noi
    preconizăm undeva în luna februarie – martie 2021, ca aceste patru remorchere
    să le putem utiliza. Ele vor fi dotate cu tot ce trebuie să fie utilizate în
    cele mai bune condiții.





    Investiţia se va face cu finanţare
    europeană:




    Acest proiect este cofinanțat de Uniunea Europeană din
    Fondul de Coeziune – 85% și mai avem încă o finanțare din bugetul de stat, de
    15%. Pentru cele două nave, cele două remorchere multifuncționale cu clasă de
    gheață, având zona de navigație 3, pentru navigație căi interioare, (n.r.
    valoarea contractului) este de 35.144.000 de lei, fără TVA, iar pentru cele
    două remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, având zona de navigație
    maritimă costieră, de 63.104.000 lei.


  • Proiectul transfrontalier  “Confesiuni prin culoare”

    Proiectul transfrontalier “Confesiuni prin culoare”

    Cinci lucrări de artă
    socială infrumusețează, déjà, orașul Vidin, din Bulgaria, alte cinci au fost
    expuse în foaierul Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova și vor fi
    instalate curând, impreună cu cele din Bulgaria, în alte locuri publice din
    oraș. Ele au fost realizate în cadrul proiectului Confesiuni prin culoare
    care tocmai s-a incheiat la finalul lunii mai.

    Detalii ne oferă doamna Sorina
    Stăiculescu, purtător de cuvânt în cadrul proiectului: Proiectul Confesiuni
    prin culoare este implementat de Asociația Reinventează-TE din Craiova și
    Asociația pentru dezvoltarea afacerilor și formării profesionale din Archar,
    Vidin, din Bulgaria.


    El a avut ca scop
    dezvoltarea competențelor sociale, civice și interculturale ale
    participanților, prin însușirea și promovarea valorilor europene și
    transmiterea lor în comunități, cu instrumente artistice, pentru o creștere nediscriminatorie și
    incluzivă a societății, facilitând includerea grupurilor minoritare și de
    migranți.


    Se știe că Vidin, oraș
    de frontieră și port la Dunăre, dar și Craiova, oraș aflat pe traseul de ieșire
    din țară spre vestul Europei, sunt zone accesate de migranți și de refugiați.
    Cei doi parteneri au studiat această situație și au ajuns la concluzia că
    populația din cele două zone ar trebui educată în spiritual valorilor europene
    astfel încât să nu discrimineze refugiații, migranții care ajung pe meleagurile
    lor, să înțeleagă ce înseamnă drepturile omului, să-I respecte pe acești
    oameni, să fie mai toleranți.


    Proiectul a presupus
    două schimburi de experiență între cele două țări. Au fost selectați 15 tineri
    talentați de la Liceul de Arte Marin Sorescu din Craiova și 15 tineri de la
    Liceul de Arte din Vidin.


    În prima mobilitate,
    care a avut loc în luna octombrie în Vidin, după ce au înțeles anumite
    trăsături specifice zonei, și-au schițat proiectele, niște picture stradale, 5
    picturi de mari dimensiuni.


    Cea de adoua
    mobilitate a avut loc în Craiova, aici au fost discutate aspecte specifice
    României și au fost executate de cei 30 de tineri încă 5 lucrări stradale.


  • Cinci motive pentru a vizita Brăila

    Cinci motive pentru a vizita Brăila

    Astăzi vă invităm la Brăila, în sud-estul României, o veche așezare de pe
    malul stâng al Dunării, atestată în anul 1368. Perimetrul vechii cetăți a
    Brăilei, atestate documentar din 1368, a influenţat dezvoltarea ulterioară a
    orașului. Cu excepţia cartierelor apărute după cel de-al doilea război mondial,
    unde străzile au o dispunere rectangulară, partea centală a oraşului, privită
    de sus, seamănă cu o imensă pânză de păianjen, cu multe străzi în arc de cerc
    care încep şi se sfârşesc la malul Dunării. Majoritatea zidurilor cetăţii au
    dispărut, însă în subteran există multe tuneluri care fac legătura între
    diferite locuri din centrul istoric al municipiului Brăila.


    Ne poartă paşii prin oraş, Corina Terzi, o brăileacă îndrăgostită de oraşul
    natal: Este un oraş liniştit
    şi extrem de frumos, ne trebuie minim 2-3 zile ca să îl parcurgem. Fiind un oraş
    foarte vechi cu o importanţa istorică mare sunt multe lucruri de văzut. Primul
    este centrul istoric, cu Parcul numit Grădina Mare. Aici avem două obiective
    turistice foarte importante, casa memorială Panait Istrati (n.r.scriitor român
    de limbă română și franceză, născut la Brăila la 10 august 1884 şi decedat pe
    16 aprilie 1935) şi Castelul de apă de la 1912. Mergem spre centrul oraşului, pe
    Calea Regală (strada comercială a Brăilei) şi în Piaţa Traian, unde avem lucruri
    unice de văzut, cum ar fi Ceasul din Brăila, construit la 1909, Muzeul de
    Etnografie și Artă Populară, Teatrul Maria Filotti şi Teatrul Lira, Muzeul de
    istorie Carol I, biserica Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril, fostă geamie
    turcească transformată în biserică ortodoxă, Biserica greacă, Centrul cultural
    Nicăpetre (n.r.sculptor născut la Brăila, în 27 ianuarie 1936 şi decedat la
    Toronto, în 21 aprilie 2008).


    Grădina Mare unde se află Castelul de Apă şi Casa Memorială Panait Istrati,
    Piaţa Traian cu Ceasul simbol al Brăilei, Teatrul Maria Filotti, Centrul cultural
    Nicăpetre şi Biserica greacă sunt doar cinci dintre obiectivele de vizitat în
    partea istorică a oraşului.


    Castelul de Apă este a fost construit la începutul secolului 20 de către
    arhitectul Elie Radu, care a reușit o performanță pentru acea perioadă şi anume
    aceea de a asigura alimentarea cu apă pentru jumătate din populația oraşului.
    Arhitectura aşa’umitului castel a fost modficiată în timp. În anii ’80 i-au
    fost ataşate două scări exterioare în spirală, iar în interior a fost amenajat
    un restaurant cu o podea rotativă. Castelul de Apă se află în Grădina Mare, un
    parc întins pe 6 hectare pe faleza înaltă a Dunării de unde pot fi admiraţi
    Munţii Măcinului. De aceea i se spunea şi Grădina Belvedere după ce în timpul
    administraşiei otomane era numită Grădina Paşei.


    În Piața Traian se află Ceasul simbol al Brăilei, construit în anul 1909 de
    Petru Naum, este considerat un simbol al vechiului oraș și deosebit este faptul
    că încă funcționează la secundă. Tot aici se află un monument al Împăratului
    roman Traian, care dă şi numele pieţei. Orientată spre piaţa Traian este şi
    intrarea principală în clădirea Teatrului Maria Filotti, care poartă numele
    unei actriţe născute la Brăila. Clădirea, în forma actuală, a fost ridicată în
    anul 1864 pe locul unui vechi han.


    Centrul cultural Nicăpetre este amenajat într-o casă cu o arhitectură
    deosebită, care a aparţinut unui armator de origine elenă. Aici se află aproape
    800 de desene, 85 de sculpturi şi multe materiale documentare donate chiar de
    Nică Petre, unul dintre cei mai mari artişti români din diaspora.


    Biserica Greacă din Brăila a fost ridicată în 1872 datorită sprijinului
    financiar al comunităţii elene din acest oraş de pe Dunăre, numeroasă şi foarte
    bine organizată în a doua jumătate a secolului al 19-lea. În apropiere se află
    şi clădirea şcolii elene, care, de câţiva ani, poartă numele Nikos Kazantzakis,
    autorul romanului Zorba Grecul, roman în care este menţionat şi scriitorul
    brăilean Panait Istrati. Cei doi se întâlniseră în anul 1928 la Moscova, într-o
    perioadă când erau admiratori ai comunismului, pe care tot ei aveau să-l
    conteste ulterior chiar în operele lor.

  • Decebal, un simbol în piatră

    Decebal, un simbol în piatră

    Sculptorul Florin Cotarcea este autorul uneia
    dintre cele mai impozante sculpturi din lume. La comanda omului de afaceri
    Iosif Constantin Dragan, el a dăltuit în munte, pe malul Dunării, chipul
    regelui dac, Decebal. Acum, ar vrea să sculpteze și portretul regelui dac Burebista.



  • Sturionii din Dunăre şi Marea Neagră

    Sturionii din Dunăre şi Marea Neagră

    Peste 120 de specialişti din 22 de ţări, reprezentând 59 de instituţii
    şi foruri europene, au participat la Galaţi la conferinţa
    internaţională Conservarea Sturionilor Dunării – o provocare sau o
    povară?.A fost cel mai mare eveniment dedicat sturionilor, care a fost organizat
    în ţara noastră în ultimii 30 de ani cu privire la sturioni, la care
    participanţii au decis implementarea unei strategii comune de conservare şi
    redresare a populaţiilor sălbatice de sturioni.


    Multă vreme, sturionii au fost extrem de importanţi pentru economia
    României și cea a Bulgariei, iar pescuitul acestor peşti a ajutat mult comunitățile
    locale să se dezvolte.Există şi numeroase documente istorice despre
    pescuitul sturionilor pe Dunăre, după cum ne spune Tudor Ionescu,
    Director al Centrului de Cercetare și Dezvoltare pentru Sturioni, Habitate
    Acvatice și Biodiversitate din Galați: Un istoric
    turc, Elvila Celebi, călătorește în orasul Silistra ( acum oraş din
    Bulgaria )și amintește că în acea perioadă se prindeau într-o singură zi
    80 de moruni mari cu icre care plecau spre Istanbul, spre
    Constantinopol. Călugărul italian Nicol Barsi, prin 1630 – 1640,
    amintește de orasul Galați că era un loc foarte frumos așezat pe malul
    fluviului Dunărea unde se găseau din belşug moruni, icre negre, nisetri și
    crapi. Veneau vase din Constantinopol și din toată Europa cu mătăsuri și plecau
    înapoi cu icre negre. Sunt foarte multe relatări.

    La sfârșitul secolului
    XIX, anii 1890, regele Carol l-a numit pe Grigore Antipa promotorul și
    liderul pescăriilor de stat din România. El a instaurat prima Lege a
    pescuitului, din 1896, care prevedea perioade de cruţare a peştelui, vânarea
    sturionilor era interzisă în anumite perioade și chiar face o referire într-o
    carte că, față de anii din urmă, populația sturionilor a scăzut. Incă de acum
    120 de ani se punea problema reducerii populațiilor de sturioni din Dunăre și
    Marea Neagră..In anii 1903-1904, în zona Sfântul Gheorghe, numai într-un an de
    zile s-au capturat 10.570 de nisetri, iar în 2003-2004, în toată România, s-au
    capturat 28 de exemplare. La morun, în anii 1903-1904, se capturau 4.250 de
    exemplare anual, după un secol s-au capturat 153 de exemplare.


    În vremea dacilor se puneau pe fundul Dunării garduri din bușteni şi
    nuiele. Pescarii spuneau că sturionii se prind numai pe furtună, cu
    unelte speciale. Si pentru că ei înotau pe fundul Dunării cu viteze foarte mari
    (70 km pe oră), se montau stâlpi de lemn cu cârlige pe fundul apei
    şi astfel peştii se prindeau la adâncimi chiar şi de 50 de metri. Cel mai
    mare morun a fost capturat în
    România în 1890, pe braţul Sfântul
    Gheorghe. Avea o greutate de 886 de kg şi avea 127 kg de icre negre. In perioada interbelică, România şi
    Bulgaria erau cei mai importanţi exportatori de caviar provenit de la sturionii
    sălbatici din Marea Neagră. Tudor Ionescu: Practic,
    în perioada post Antipa principala metodă de pescuit erau gardurile, erau niște
    pari mari înfipți în Dunare în care toți sturionii care migrau în
    amonte, pentru a se reproduce, undeva în zona Porțile de Fier, erau
    capturați. In perioada modernă a României, în perioada regalistă, deja
    metodele de pescuit s-au schimbat. In zona Sfintu Gheorghe au ajuns
    ucrainienii şi ruşii de pe Don care au
    venit cu tehnici noi de pescuit, vorbim de carmace şi plase de pescuit.

    La începutul
    secolului XX vorbim de organizarea pescăriei când la Galaţi se construieşte
    primul frigorifer din ţară. Practic, principala piaţă de peşte din România era
    la Galaţi. Toate capturile din zona Sulina, din zona Chilia şi de pe Dunăre,
    se adunau la Galaţi unde se tranzacţionau şi era o bursă a peştelui,
    dezvoltată de Antipa. Capturile erau undeva la 40 de tone de sturioni, din
    toate speciile, şi vreo 17 tone de icre negre. Atât se producea în România, la
    momentul respectiv. Un studiu raportat la preţul aurului arată că la începutul secolului XX, 1 kg de icre negre era 2,3
    grame de aur, iar după 100 de ani, 1 kg de icre negre era 97 de grame de aur.


    Chiar
    dacă speciile de sturioni sunt protejate de Convenţia privind comerţul
    internaţional cu specii sălbatice de faună şi floră pe cale de
    dispariţie, ele se află pe lista animalelor grav amenințate.
    Pescuitul ilegal – în principal pentru caviar – este cea mai mare amenințare
    directă împotriva sturionilor de Dunăre. Insă, adevăratul declin al
    acestor peşti a început după 1972, spun specialiştii, când s-a construit
    barajul de la Porțile de Fier I, blocând migrația peștilor pe Dunăre și
    limitându-le aria de răspândire. Expertul Tudor Ionescu susține că, în ciuda
    eforturilor depuse pentru repopularea Dunării cu sturioni, nu se poate vorbi de
    o refacere a stocurilor. Asta şi datorită faptului că habitatul inițial al
    acestor specii nu a mai putut fi refăcut la dimensiunea lui inițială. In
    anii 1700, morunii ajungeau să se reproducă până la kilometrul 2300, vorbim de
    Bavaria, unde s-au capturat moruni care au venit din Marea Neagră. Au parcurs
    toată această distanță până în zona respectivă. Prin construirea Porţilor de
    Fier (1965 – 1972), practic, s-a blocat ruta de migrație a acestor sturioni. Ei
    n-au mai putut urca mai mult de kilometrul 856 pe Dunăre. Asta înseamnă că 60%
    din habitatul de migrație a fost distrus cu aceste construcții hidrotehnice.
    Dar, pe lângă blocarea rutelor de migrație, aceste baraje au afectat și
    reproducerea sturionilor. E cunoscut că în zona Porților de Fier era un loc
    extraordinar pentru reproducerea sturionilor. Preistoricii de pe aceste
    meleaguri pescuiau foarte mult sturioni, pentru că era o zonă importantă
    de reproducere.


    Din
    cauza scăderii dramatice a populaţiilor de sturioni din ultimele secole, specialişti din statele riverane Dunării şi
    cele cu deschidere la Marea Neagră şi chiar experţi din afara continentului european, au
    hotărit implementarea unei strategii comune de conservare şi redresare a
    populaţiilor sălbatice de sturioni, în cadrul conferinţei internaţionale de la
    Galaţi. Participanţii au semnat Declaraţia
    de la Galaţi, un document care vizează salvarea populaţiei de sturioni din
    sud-estul Europei, singurul lor din lume în care se mai găsesc şase specii sălbatice
    de sturioni. Documentul prevede, printre altele, înfiinţarea unor ferme pentru
    sturioni, monitorizarea peştilor, dar şi extinderea prohibiţiei care expiră în
    2020.