Tag: EBU

  • World Radio Day

    World Radio Day

    February 13 – World Radio Day, was proclaimed by UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) in November 2011 to highlight the importance of radio as a means of communication and to celebrate its contribution to promoting dialogue, tolerance and peace. Radio plays a significant role in the lives of people around the world, being a source of information, entertainment and education. It is a means of communication that can reach the most remote areas and can influence peoples lives in a positive way. Since its creation, Radio has fascinated the world and had immediate social, economic, military and cultural effects. Today, it is the way of information that reaches the widest audience worldwide and in the shortest possible time. And World Radio Day emphasizes the importance of freedom of expression and of access to information for all people, regardless of location or social condition.



    In 2024, World Radio Day marks its centenary and the years theme is Radio: A century informing, entertaining and educating. In the anniversary message, UNESCO writes that “World Radio Day 2024 marks 100 years of radio, a period in which it has become the medium that is arguably closest to human hearts and minds, providing news, entertainment and education in all corners of the world.” Being 100 years old, radio is presented by UNESCO as an essential part of the lives of billions of people around the world. Every year, on this day, events and activities are organized around the world to highlight the crucial role of radio in modern society and to promote its fundamental values ​​of information, education and human connection. And the stations of the Romanian Radio Broadcasting Corporation present, on this occasion, interviews with journalists, media experts, teachers, personalities and listeners opinions. Radio Romanias programs include, this year as well, debates about the future of radio and recordings of the European Broadcasting Union, and bring internationally renowned Romanian musicians to the fore.



    Moreover, the UNESCO declaration dedicated to World Radio Day, entitled “Radio, the trusted guide in a changing world” can be found on the websites of all the stations of the Romanian Radio Broadcasting Corporation, including that of Radio Romania International. We are honored to celebrate the Radio for everything it means every day: provider of news, music, education, entertainment, source of inspiration and stimulator of imagination, Radio Romania announces. For all the good things that radio offers us, we wish Radio Many Happy Returns of the Day! (LS)

  • Jurnal românesc – 02.05.2023

    Jurnal românesc – 02.05.2023

    Dan Şanta, Director Relaţii Internaţionale Radio România, a fost reales membru în Comitetul Radio al Uniunii Europene de Radio şi Televiziune (EBU). Cred că, pentru Radio România, aceasta este o oportunitate de a continua să fie reprezentată şi să participe activ în comunitatea radio a EBU. Posturile publice de radio au nevoie de o viziune şi strategii comune pentru a naviga în peisajul media complicat al zilelor noastre, a declarat Dan Şanta. Comitetul Radio al EBU este un organism decizional care are ca scop reprezentarea comunităţii radio a organizaţiei, iar componenţa sa se schimbă prin vot la fiecare doi ani. La această sesiune de alegeri, care a avut loc la Atena, s-au adus în dezbatere teme de interes referitoare la dinamica radioului în contextul media actual, rolul său în situaţii de urgenţă, cum e cazul războiului din Ucraina, adaptarea la noi formate audio, cum sunt podcasturile sau aplicaţiile mobile, şi la noi strategii de distribuţie a conţinutului audio.



    Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, în colaborare cu Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse și Ministerul Sportului, anunță lansarea celei de a XIV-a ediții a Programului de Tabere ARC, destinat elevilor și tinerilor români din diaspora și din comunitățile istorice. Peste 5.000 de tineri români care trăiesc în afara țării sunt așteptați, în perioada iulie — august, în șase locații pitorești din România. Prin intermediul Taberelor ARC, participanții vor lua parte la o serie de activități prin care să redescopere ţara de origine, să-și exerseze abilitățile de comunicare în limba română și să-și îmbogățească cunoștințele de cultură și civilizație românească. Organizatorii vor suporta cheltuielile de cazare şi masă pentru toţi participanții la tabere. De asemenea, DRP va organiza şi va suporta transportul pentru participanţii din comunităţile istorice. Înscrierile românilor din diaspora se pot face până pe 11 mai, la misiunile diplomatice sau direct la DRP, la adresa de e-mail taberearc@dprp.gov.ro.



    Ministerul de Externe de la Bucureşti informează că săptămâna trecută a avut loc prima reuniune din cadrul programului Dialog cu diaspora pe teme consulare din acest an, în format fizic, cu membrii comunităţii româneşti şi ai mediului asociativ românesc din Marele Ducat al Luxemburgului. Reuniunea s-a desfăşurat la sediul Ambasadei României. Potrivit unui comunicat al MAE, în cadrul întâlnirii, reprezentanţii comunităţii şi ai mediului asociativ românesc au analizat aspecte referitoare la serviciile consulare prestate prin intermediul sistemelor informatice integrate în platforma E-Cons (portalul www.econsulat.ro). Au solicitat, de asemenea, informaţii cu privire la eliberarea şi utilizarea cărţii electronice de identitate şi la stadiul procesului de obţinere a documentelor exclusiv online, precum şi date privind modalităţile de sprijin pentru cetăţenii români care nu deţin resursele tehnice necesare utilizării portalului www.econsulat.ro. Programul Dialog cu diaspora pe teme consulare a fost început în anul 2015 şi reluat în 2021. Până în prezent, au avut loc peste 30 de întâlniri cu reprezentanţii comunităţii româneşti din numeroase state.



    ICR Tel Aviv organizează un concert de muzică românească contemporană în interpretarea membrilor formației Trio Contraste (Doru Roman — percuție, Ion Bogdan Ștefănescu — flaut și Sorin Petrescu — pian), pe 2 mai, precum și o serie de master classes, în zilele de 2 și 3 mai, la Academia de Muzică și Dans din Ierusalim. Concertul și seria de master classes susținute de Trio Contraste în Israel se înscriu în seria de evenimente care promovează proiectul Timișoara — Capitală Europeană a Culturii. Ansamblul a fost fondat în 1983, de când Trio Contraste concertează în România și în străinătate. Toți cei trei membri au și o carieră solo, interpretând și muzică clasică, dar, atunci când cântă împreună, scopul lor principal este promovarea muzicii contemporane românești. Trio-ul a participat la numeroase festivaluri şi evenimente culturale internaționale din Olanda, Elveția, Suedia, Polonia şi China.






  • World Radio Day 2023: All Stars for Peace la Radio România

    World Radio Day 2023: All Stars for Peace la Radio România

    Radioul nu oprește războaie, dar propagă mesajul de pace, din țară în țară și din casă în casă. Radioul celebrează umanitatea în toată diversitatea ei și dă glas vocilor noastre, le conectează, le strânge în cor, iar muzica le face mai puternice.

    De mai mult de un an, posturile de radiourile din întreaga Europă transmit știrile războiului. Mai mult ca oricând, avem nevoie de speranță, de empatie și de solidaritate.

    Pentru a sublinia rolul radioului în depășirea momentelor dificile și construirea unor punți de comunicare, Radio România a decis să arate forța de coeziune pe care aceasta o are prin intermediul muzicii.

    Parte a Societății Române de Radiodifuziune, București FM a ales pentru această declarație deschisă o piesă considerată un îndemn universal pentru pace și dragoste, Heal the World, piesa despre care Michael Jackson spunea că a fost cel mai mândru că a creat-o.

    Apelul la umanitate făcut în anii ’90 prin intermediul acestei piese s-a regăsit în playlist-urile radiourilor din întreaga lume. Acum, mai mult ca oricând, este momentul să ne gândim la generațiile viitoare și să le oferim acestora o lume mai bună.

    Artiști români din noua generație, alături de cei consacrați, au acceptat provocarea București FM de a prelua mesajul acestei piese-manifest și de a-l face auzit. Vineri, 10 februarie, afli lista completă a artiștilor care susțin mesajul de pace transmis de toate posturile Radio România.

    Corul de Copii Radio și Big Band-ul Radio România au adus un sound aparte celebrei piese. Linia melodică și versurile sunt neschimbate față de original, dar varianta noastră a fost reorchestrată de Simona Strungaru, dirijor al Big Band-ului Radio România.

    Melodia va fi difuzată în data de 13 februarie 2023 pe toate posturile Radio România.

    Heal the World în varianta #AllStarsSong este propunerea Radio România pentru Ziua Mondială a Radioului 2023 și va fi inclusă în calendarul de evenimente UNESCO și comunicată către EBU.

  • Radio Romania Muzical – concert la Bruxelles cu ocazia zilei României

    Radio Romania Muzical – concert la Bruxelles cu ocazia zilei României

    Violonista Ioana Cristina Goicea, violoncelistul Andrei Ioniță și pianista
    Daria Tudor – trei dintre cei mai cunoscuți și apreciați muzicieni români ai
    momentului, la nivel internațional – susțin un concert cameral extraordinar, la
    Bruxelles, prilejuit de sărbătorirea ZILEI NAȚIONALE A ROMÂNIEI. Evenimentul va avea loc miercuri, 30 noiembrie, la ora
    14.00, în sala de concerte a emblematicului Muzeu al Instrumentelor Muzicale de
    la Bruxelles (MIM), în inima orașului ce găzduiește instituțiile reprezentative
    ale Uniunii Europene. Concertul se desfășoară sub emblema proiectului Moștenitorii României muzicale, unul dintre cele mai vizibile programe de promovare
    a tinerilor muzicieni români.


    Repertoriul propus pentru această după-amiază camerală
    specială aduce în atenție opera compozitorului-simbol pentru România, George
    Enescu, în program figurând Sonata nr. 2 op. 6 pentru vioară și pian, alături
    de Sonata op. 26 nr. 2 pentru violoncel și pian. Cei trei muzicieni se reunesc
    apoi pentru a interpreta Trio op. 70 nr. 1 de Ludwig van Beethoven, lucrare ce
    figurează pe un album pe
    care artiștii îl lansează cu această ocazie, apărut la Editura Casa Radio,
    parte a corporației Radio România.


    Concertul este organizat de ICR Bruxelles, la inițiativa Radio România
    Muzical, cu sprijinul Ambasadei României în Regatul Belgiei, Reprezentanța
    Permanentă a României pe lângă UE, Delegația Permanentă a României la NATO și Rotary
    Club Pipera din București.


    Publicul bruxellez are acces gratuit la concert, în
    limita locurilor disponibile; concertul poate fi urmărit în direct pe contul Facebook
    Radio România Muzical.


    Anul 2022 este Anul european al tineretului și se
    concentrează pe rolul central pe care îl au tinerii în construirea unui viitor
    mai bun, mai incluziv. Suntem onorați și bucuroși să putem organiza la
    Bruxelles, în inima Europei, alături de toți partenerii noștri instituționali,
    un concert extraordinar, având ca protagoniști trei tineri muzicieni români de
    primă mărime: Andrei Ioniță, invitat în 2019 la Bruxelles în cadrul EUROPALIA
    România, Ioana Cristina Goicea, laureată a concursului Reine Elisabeth de la
    Bruxelles, în 2019, și Daria Ioana Tudor, semifinalistă a Concursului
    Internațional ‘George Enescu 2022’ – secțiunea pian, prezentă, între altele,
    alături de Andrei Ioniță, la Sala Radio, în iunie 2021. Moștenitorii României muzicale
    este unul dintre cele mai importante programe de promovare a tinerilor
    muzicieni români și ne vom bucura alături de public, de Ziua Națională a
    României, să putem realiza acest proiect, într-una dintre cele mai frumoase
    săli din inima capitalei Europei, la Muzeul Instrumentelor Muzicale din
    Bruxelles.
    , a subliniat Dr. Liliana Țuroiu, directorul Institutului Cultural
    Român de la Bruxelles.


    Pentru violonista Ioana
    Cristina Goicea, acest concert este o ocazie de a reveni la Bruxelles, după
    ce, în 2019, ea devenea laureată a Concursului Reine Elisabeth, unul dintre
    cele mai importante la nivel mondial, pentru muzica cultă. Ioana Cristina Goicea (29 ani) este absolventă a
    Universității de muzică din Hanovra. Presa internațională o numește o nouă
    stea în ascensiune pe firmamentul violonisticii mondiale, iar Vadim Repin a descris-o drept o adevărată artistă care are potențialul de a deveni un star. Premii
    foarte importante jalonează cariera deja impresionantă a violonistei române: pe
    lângă premiul de la concursul Reine Elisabeth, muziciana a obținut premiul I în
    2017 la concursul Michael Hill din Noua Zeelandă, premiul I la concursul de la
    Bonn, premiul al V-lea la reputatul concurs de la Indianapolis. Ioana Cristina
    Goicea a concertat în calitate de solistă pe importante scene internaționale
    din Europa, America, Australia, alături de orchestre reputate. Discografia ei internațională
    numără deja trei titluri – cel mai recent, cu opusuri de André Parfenov, lansat
    în noiembrie 2021, alături de Orchestra Simfonică din Aachen, dirijor Christopher
    Ward. Din octombrie 2020, Ioana Cristina Goicea este și profesor la reputata
    Universitate de Muzică și Arte din Viena.


    Violoncelistul Andrei Ioniță (28
    ani) este singurul român care a cucerit Medalia de aur a concursului Ceaikovski
    de la Moscova, în istoria de 64 de ani a acestei competiții. Un talent ieșit
    din comun, cu o tehnică și muzicalitate strălucitoare, aspecte elogiate de
    presa internațională, în egală măsură interesat de repertoriul concertant și
    cel cameral, Andrei Ioniță desfășoară o intensă carieră solistică pe marile
    scene ale lumii.


    Andrei Ioniță a început studiul pianului la vârsta de 5 ani, iar de la 8
    ani, a luat primele lecții de violoncel. A studiat violoncelul alături de Ani
    Marie Paladi, în paralel urmând cursurile Colegiului Național Sf. Sava din
    București, profilul matematică-informatică; a fost studentul lui Jens Peter
    Maintz la Universitatea de Arte din Berlin. Palmaresul său include și alte
    premii importante, la concursurile Aram Haciaturian de la Erevan, ARD din
    München sau Emanuel Feuermann din Berlin.


    Andrei Ioniță a cântat deja pe scene dintre cele mai prestigioase din
    Europa, Statele Unite ale Americii și Asia, în recital sau în concerte alături
    de orchestre precum Filarmonica din München, Filarmonica Cehă, Filarmonica din
    Tokyo, BBC Philharmonic, Orchestra Simfonică din Montreal, Orchestra Simfonică
    din San Diego, Orchestra Simfonică Națională Daneză. Între anii 2016-2018,
    Andrei Ioniță a făcut parte din proiectul BBC New Generation Artists;
    înregistrări realizate pentru BBC au fost editate pe un disc lansat în martie
    2019 la Casa Orchid Classics.


    În stagiunea 2019-2020, Andrei Ioniță a fost artist în rezidență al
    Orchestrei Simfonice din Hamburg; în această calitate, a susținut în 2020 un
    emoționant recital fără public în compania legendarei pianiste Martha Argerich.
    Andrei Ioniță a fost invitatul unor prestigioase festivaluri, printre ele EUROPALIA
    România, Schleswig Holstein, Mecklenburg-Vorpommern
    și Verbier; pe 28 noiembrie 2022, Andrei Ioniță cântă la Wigmore Hall din
    Londra, recital transmis în direct de BBC Radio 3, preluat în rețeaua EBU.


    Una dintre partenerele frecvente de recital ale lui Andrei Ioniță este
    pianista Daria Tudor (25 ani). Daria
    Tudor a debutat în concert la doar 9 ani, alături de Orchestra de Cameră Radio
    din București; este laureată a numeroase competiții naționale și internaționale
    și a susținut recitaluri și concerte pe mari scene, în special în Germania. În februarie 2015, Daria Tudor a fost acceptată la
    Universität der Künste Berlin la clasa prof. Pascal Devoyon și Rikako Murata.
    În prezent, își continuă studiile de master în pian solo, muzică de cameră și
    acompaniament de lied la aceeași universitate, sub îndrumarea prof. Björn
    Lehmann, Artemis Quartet, prof. Frank-Immo Zichner și prof. Eric Schneider.
    Începând din mai 2015, Daria Tudor lucrează la Universität der Künste Berlin,
    în calitate de docent la clasele de Lied contemporan ale prof. Axel Bauni și
    Eric Schneider, precum și ca pianistă a clasei de violoncel – prof. Konstantin
    Heidrich. Din 2017, este acompaniatoare oficială a Rutesheim Cello Academy,
    Germania. În iunie 2019, Dariei i-a fost acordat premiul
    pentru cel mai bun tânăr artist – Enlight Prize – în cadrul Festivalului Art of
    the Piano – Cincinnati, SUA. A participat la festivaluri din Finlanda, Germania
    și Austria: Alpenarte – Schwarzenberg, octombrie 2018; Kissinger Sommer – Bad
    Kissingen, iunie 2017; Mozartfest – Würzburg, iunie 2016; Festivalul Crescendo
    – Berlin, mai 2016, 2017. În
    2022, a fost semifinalistă a Concursului Internațional George Enescu de la
    București.


    Moștenitorii României muzicale
    este un proiect inaugurat în 2018 de Radio România Muzical, postul de radio public
    românesc de muzică clasică, și Rotary Club Pipera din București. Până în
    prezent, sub egida acestui proiect au fost organizate peste 20 de recitaluri și
    concerte, transmise în direct la Radio România Muzical și preluate, de
    asemenea, în rețeaua EBU; au fost lansate și două albume cu evoluții din aceste
    evenimente sub sigla Editurii Casa Radio. Din 2020, Moștenitorii României muzicale
    oferă și o bursă în valoare de 4000 euro, pentru care s-au organizat concursuri
    anuale; la premiul în bani, juriul, alcătuit din principalii conducători de
    instituții muzicale românești, a adăugat beneficii profesionale: concerte,
    recitaluri, înregistrări. Pe lângă dimensiunea națională a proiectului, din
    2022, organizatorii, cu amplul suport al Institutului Cultural Român, au realizat
    și evenimente la nivel internațional, ce vor continua și în anii următori.



  • Alina Velea, aleasă în Comisia de Relații Internaționale a EBU

    Alina Velea, aleasă în Comisia de Relații Internaționale a EBU

    Alina Velea, expert relații externe în cadrul Direcției Relații Internaționale a Societăţii Române de Radiodifuziune, a fost aleasă prin vot unanim în poziția de membru în Comisia de Relații Internaționale a Uniunii Europene de Radio și Televiziune (EBU) în cadrul reuniunii recente care a avut loc la Geneva în data de 25 octombrie a.c.



    La evenimentul desfășurat în Elveția au participat experți în cooperare și comunicare internațională, reprezentanți ai posturilor publice de radio afiliate a căror misiune este aceea de a menține un flux eficient de schimb de conținut și programe – știri, sport, muzică – , de a oferi asistență departamentelor editoriale în realizarea de coproducții și de a actualiza instrumentele necesare în activitățile specifice de relații internaționale.



    Cu experiență jurnalistică dar și de membru în diverse grupuri de lucru internaționale, reprezentanta Radio România va urmări obiectivul de consolidare și dezvoltare a relațiilor de cooperare în beneficiul serviciului public de radio, cu acces la informație relevantă și exemple de bune practici, esențiale în contextul evoluției permanente a pieței media.



    Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (EBU) este cea mai mare asociaţie profesională a radiodifuziunilor şi televiziunilor publice din lume. Cu sediul central la Geneva şi având membri din zona Europei şi a bazinului mediteranean, EBU negociază drepturile pentru principalele evenimente sportive, operează reţelele Eurovision şi Euroradio, organizează schimburi de programe, stimulează şi coordonează co-producţii şi asigură o gamă completă de alte servicii operaţionale, comerciale, tehnice, legale şi strategice. Prin biroul său din Bruxelles, EBU reprezintă interesele serviciilor publice pe lângă instituţiile europene.



  • Ziua Mondială a Radioului 2022

    Ziua Mondială a Radioului 2022

    UPDATE

    Sărbătorim astăzi Ziua Mondială a Radioului, un mijloc de informare publică deja centenar, apreciat şi urmărit de miliarde de oameni de pe tot globul, a transmis, într-un comunicat de presă, Răzvan-Ioan Dincă, Preşedinte Director General al Societății Române de Radiodifuziune.

    Deviza de anul acesta a zilei mondiale – ‘Radio şi încredere’ – subliniază rolul şi obligaţia radioului de a-şi informa corect şi echilibrat ascultătorii.

    Prestigiul radioului ca sursă de informare (atât în România, cât şi în multe alte ţări din Europa şi din lume) se construieşte pe puterea cuvântului rostit, pe apelul său la discernământul ascultătorului, pe efortul de a transmite în mod prioritar idei.

    Această muncă primeşte admiraţia publicului şi este deseori prezentată, pe bună dreptate, drept abordarea exemplară în materie de jurnalism de informare.

    Felicit cu această ocazie toţi ascultătorii şi toţi oamenii de radio din România, dorind tuturor ca radioul să ne însoţească în continuare ca mijloc de informare serios şi credibil.

    ————————————

    13 februarie a fost declarată de către UNESCO Ziua Mondială a Radioului. Radioul este un mijloc de informare în masă puternic și constituie o platformă pentru discursul democratic. La nivel global, radioul rămâne mediul cel mai consumat. Această capacitate unică de a ajunge la cea mai largă audiență înseamnă că radioul poate reprezenta o arenă pentru ca toate vocile să vorbească, să fie reprezentate și auzite. Posturile de radio ar trebui să servească diverse comunități, oferind o varietate de programe, puncte de vedere și conținut și să reflecte diversitatea audiențelor, afirmă UNESCO.



    Radioul continuă să fie unul dintre cele mai de încredere și utilizate mass-media din lume, potrivit diferitelor rapoarte internaționale, tema ediției din 2022 a Zilei Mondiale a Radioului fiind chiar Radio și încredere. Conform unui studiu EBU din septembrie 2021, radioul este cel mai de încredere mijloc de comunicare în masă din Europa, situându-se pe locul I în 65% dintre ţările în care s-a făcut cercetarea. 58% din populaţie Europei are încredere în radio, radioul fiind mass-media la care diferenţa dintre cei care au şi cei care nu au încredere (indicele net de încredere) este de +23. Spre comparaţie, indicele este +9 pentru presa scrisă, +6 pentru televiziuni, dar -19 pentru Internet şi -49 pentru reţelele sociale.



    Audrey Azoulay, directorul general UNESCO, a declarat de Ziua Mondială a Radioului, că sărbătorim independența și fiabilitatea radioului. Apelăm la radio, mai mult decât la orice alt mediu, atunci când trebuie să fim informați, radioul fiind singurul care poate ajunge peste tot, în special în cele mai îndepărtate zone. În timpul unei pandemii, radioul rămâne astfel una dintre cele mai sigure modalități de a ști ce să faci, fără controverse care să confuzeze. Radioul este adesea mijlocul prin care învățarea continuă atunci când școlile sunt închise, a spus Azoulay, care a conchis: Un mediu vechi de peste 100 de ani, radioul este astăzi mai relevant ca niciodată. Fie ca acesta să trăiască încă mulți ani de acum încolo!

  • Artistul Ovi Jacobsen, care trăieşte şi lucrează în România şi în Norvegia

    Artistul Ovi Jacobsen, care trăieşte şi lucrează în România şi în Norvegia

    Ovi Jacobsen, cântăreţ şi compozitor român care trăieşte şi lucrează în România şi în Norvegia şi care a participat recent, alături de Paula Seling, cu piesa See you again” (Pe curând”), la proiectul New European Songbook, o coproducție Eurovision, la care colaborează televiziuni publice din țări membre EBU/European Broadcasting Union



  • Press Freedom in the time of pandemic

    Press Freedom in the time of pandemic

    On the occasion of the World Press Freedom Day, the Romanian Prime Minister, Florin Cîțu, thanked the journalists for the work done during the coronavirus pandemic and stressed that their efforts to get to the truth are vital in the fight against fake news. In turn, the Ministry of Foreign Affairs in Bucharest expressed its solidarity with all journalists and other media professionals who contribute to the correct and relevant information of public opinion. The MFA condemned any arbitrary acts of violence and repression against them.

    On behalf of the European Union, the High Representative for Foreign Policy, Josep Borrell, recalled that, according to the UNESCO observatory, 76 journalists worldwide had been killed since the beginning of 2020 and many others were arrested, harassed or threatened. The head of European diplomacy stated that freedom of the press means security for all and defined it as cornerstone of democratic societies, which can thrive only if citizens have access to reliable information and can make informed choices.Freedom of the press and of speech must be protected and promoted everywhere, and the EU is willing to do more in that respect, Borrell also said.

    The European official expressed particular concern about violence against women in this field of activity. According to a global survey conducted by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), almost three out of four women journalists have been victims of online violence and 20% have suffered from the extension of such attacks into the real life. In fact, the theme chosen by UNESCO to mark this year’s World Press Freedom Day – ‘Information as a public good’ – focuses on the transformation of mass communication and information through new technologies and the impact of these changes on human rights, democracy and sustainable development.Ethics, accountability and transparency must take precedence in the production and distribution of journalistic content, and the media literacy of citizens must become a priority for the states of the world, UNESCO recommends.

    In turn, the head of the European Broadcasting Union, Delphine Ernotte, denounced the pressure exerted on the public media in several European countries and deplored the pressure on journalists in Hungary, Slovenia and the Czech Republic. In the world ranking of press freedom made by Reporters Without Borders, Romania remains on the 48th place, but the organization signals a decline in terms of transparency. This year’s World Press Freedom Day was marked after more than a year of pandemic, in which, experts say, disinformation and manipulation had a direct effect on people’s health and lives. (MI)

  • April 22, 2020 UPDATE

    April 22, 2020 UPDATE

    Covid-19 Romania — Another 3 people infected with Covid-19 have died, taking the total death toll in Romania to 519, the Strategic Communication Group announced on Wednesday evening. Romania now has more than 9,700 patients diagnosed with Covid-19 and over 2,400 patients have recovered from the infection. The number of Romanian citizens outside Romania killed by Covid-19 reached 64. Over 950 Romanian citizens abroad have been infected, most of them in Italy and Spain. Also on Wednesday, President Klaus Iohannis announced that after May 15, when the state of emergency comes to an end, the restrictions on the individuals’ freedom of movement would not be extended. However, people will be obliged to wear face masks in enclosed public spaces and in the public transportation means, with public gatherings remaining strictly forbidden. According to President Iohannis, the authorities are working on a detailed plan on resuming economic activities, especially in the highly restricted areas.



    Economy — The Romanian finance minister Florin Citu says that, according to his estimates, Romania’s economic situation is not as bad as initially expected. He added that next week he would receive the situation of the revenues collected by the state in the past month. He underlined that many SMEs managed to adapt to the current situation, starting to produce what is requested on the market and that they are paying their taxes. The finance minister went on to say that the state’s main objective was to ensure the population’s health, but once the peak of the epidemic is overcome, and the social distancing measures are relaxed, all necessary instruments will be used to re-launch the economy. Minister Citu also said that Romania is getting funds only from the domestic market at present but that it is also looking for financing on the international market. He added that he is also working on a government-bond issuance program.



    Media — In this period of crisis, the public mass media institutions from Europe have proved their unique importance, by providing the audience with credible, carefully verified information while avoiding fake news — said the Director General of the European Broadcasting Union, Noel Curran. He also underlined the European public radio and television broadcasters’ concern with broadcasting cultural programs and also gave the example of Radio Romania in this regard. The public mass media services provide credible news, introduce educational programs and programs for children, being very creative in their work. Against the backdrop of this unprecedented crisis, this is a very strong response, to which the public reacted in its turn — the EBU Director General added.



    Washington — The U.S. Secretary of State Mike Pompeo said on Wednesday that Washington had serious reasons to believe that the Chinese authorities delayed reporting the new coronavirus outbreak in a timely manner to the WHO. He also accused China of failing to report human to human transmission of the virus ‘for a month, until it was in every province inside of China.’ President Donald Trump said Saturday that there should be consequences for China, if it was ‘knowingly responsible’ for the coronavirus pandemic. He also added that the WHO failed to fulfill its main mission and should be held responsible for having promoted China’s disinformation. (tr. L. Simion)

  • Radio România – Marele Trofeu la Festivalul Prix Marulic, Croaţia, 2019

    Radio România – Marele Trofeu la Festivalul Prix Marulic, Croaţia, 2019

    Radio România, prin Teatrul Naţional Radiofonic, a obţinut Marele Trofeu la Festivalul Prix Marulic, Croaţia, 2019, la secţiunea Short Forms, cu spectacolul Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu în regia lui Attila Vizauer.


    În distribuţie: Dan Clucinschi, Ioana Calotă, Mihai Constantin, Zoltan Octavian Butuc, Ion Haiduc, Daniela Ioniţă, Ilinca Manolache.

    Vocile spectrelor Infernului: Milica Creiniceanu, Janina Dicu, Magda Duţu, Stelică Muscalu, Delia Pavel, Manuela Popescu, Patricia Prundea, Renata Rusu, Domnica Ţundrea.

    Regia de studio: Janina Dicu, inginer de sunet: Mădălin Cristescu, muzica originală: Codrin Lazăr, redactor: Oana Cristea Grigorescu.

    Câteva teme majore ale literaturii se regăsesc în mitul lui Orfeu: puterea de seducție a artei, pierderea memoriei, sondarea misterului morții, sacrificiul în numele iubirii. Dialogul personajelor este transpus într-o limbă inventată, ca expresie a pătrunderii lui Orfeu în lumea subpământeană, în Hades. Aici comunicarea aboleşte vorbirea articulată, iar drumul lui Orfeu e ghidat de forţa trăirii emotive. În întunericul de nepătruns al Infernului doar vocile spectrelor care îl înconjoară pe Orfeu și sunetele peșterii îl ghidează în drumul regăsirii Euridicei.

    Restul e bine-cunoscutul mit iar miza noastră a fost să recreăm prin sunet întreaga gamă a emoțiilor trăite de Orfeu în călătoria prin Infern: hotărâre, spaimă, delicatețe, fragilitate și durerea pierderii ireversibile. Universul sonor al producției susține și comunică forța emoțiilor trăite de Orfeu în călătoria dinspre moarte spre viață.

    Regizorul Attila Vizauer a condus actorii spre găsirea energiei cuvântului dincolo de sens, astfel încât să transmită ascultătorului emoțiile lui Orfeu fără a avea acces la înțelesul dialogurilor.

    Festivalul este organizat de HRT- Radio Croaţia în colaborare cu European Broadcasting Union (EBU), cu o tradiţie de 12 ani, anul acesta a avut loc în perioada 4 – 10 mai.

    Pentru al doilea an consecutiv, Teatrul Naţional Radiofonic primeşte Marele Trofeu la Festivalul Prix Marulic, din Croaţia, în anul 2018, la secţiunea dramă cu spectacolul Exploziv de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru.

  • Radio România, reprezentată în Comitetului Radio EBU

    Radio România, reprezentată în Comitetului Radio EBU

    Dan Şanta, directorul de Relaţii Internaţionale al Societăţii Române de Radiodifuziune a fost ales membru al Comitetului Radio EBU în cadrul celei de-a 25 reuniuni Radio EBU ce s-a desfăşurat în perioada 10-12 aprilie la Sofia.



    La evenimentul găzduit de Radioul Naţional din Bulgaria au participat Graham Ellis (BBC) — reales preşedinte al Comitetului Radio EBU, Graham Dixon — EBU Head of Radio, Georgică Severin — preşedinte director general Radio România, alţi preşedinţi şi reprezentanţi de top ai radiourilor naţionale din ţările membre EBU. În cadrul aceleiaşi reuniuni, Philippa de Roten (SRG SSR/RTS, Elveţia), Serge Schick (GRF/SRF, Franţa) şi René Zavoral (CR, Republica Cehă) au fost aleşi vicepreşedinţi ai Comitetului Radio EBU.



    Sectorul public de radio trebuie să se adapteze permanent provocărilor din industria de media, dar şi să profite de noile oportunităţi prin care poate adânci relaţia cu ascultătorii, iar rolul Comitetului Radio EBU este crucial, în acest sens. Sunt profund onorat de încrederea cu care am fost investit de colegi mei din Europa”, a declarat Dan Şanta.



    Reuniunea Radio EBU este locul unic de întâlnire pentru liderii seniori din lumea radioului public. Sectorul mass-media publice se confruntă în mod constant cu noi provocări, în diferite domenii de activitate, dar în acelaşi timp se introduc noi oportunităţi pentru aprofundarea relaţiilor cu publicul. În cadrul reuniunilor Radio EBU participanţii stabilesc în mod constant noi modalităţi de interpretare şi îndeplinire a misiunii de serviciu public şi împărtăşesc perspectivele lor.

  • Radio Romania 90: auguri dalla Comunità Radiotelevisiva Italofona, RAI, RSI

    Radio Romania 90: auguri dalla Comunità Radiotelevisiva Italofona, RAI, RSI

    90 anni addietro, il 1 novembre del 1928, alle 17.00, andava in onda il primo programma ufficiale dellemittente nazionale in Romania. Lallora Società di Diffusione Radiotelefonica trasmetteva lintervento inaugurale del prof. Dragomir Hurmuzescu, il primo presidente dellistituzione, poi notiziari, previsioni meteo, musica. Sempre nel 1928 veniva fondata anche lOrchestra Nazionale della Radio, su iniziativa del compositore Mihail Jora, al quale è intitolata oggi anche la nostra sala concerti.



    I primi programmi trasmessi dalla Romania allestero erano musicali. Negli anni successivi, cominciavano i notiziari in francese e tedesco e, dal 6 luglio 1939, quelli in italiano. Nello stesso 1939, veniva inaugurato anche un programma dedicato agli Stati Uniti, prima della partecipazione romena allEsposizione Universale di New York.



    In tanti i messaggi di auguri dallestero a Radio Romania. Lottima collaborazione con la Comunità Radiotelevisiva è stata sottolineata da Loredana Cornero, segretaria generale fino ad oggi, 1 novembre, in unintervista rilasciata a Radio Romania Internazionale in occasione della XXXIII Assemblea Generale svoltasi il 24 ottobre a Roma e ospitata da Radio Vaticana.



    Auguri a Radio Romania e lauspicio di portare avanti la bella collaborazione sono stati espressi, per la stessa occasione, dalla nuova segretaria generale della Comunità Radiotelevisiva Italofona, Maria du Bessé, del Dipartimento Comunicazione, Relazioni Esterne, Istituzionali e Internazionali della RAI, che assume oggi stesso lincarico. Una bella coincidenza, da festeggiare veramente, ha detto Maria du Bessé a Radio Romania Internazionale.



    Litaliano come ponte tra le culture è il filo conduttore del messaggio trasmesso a Radio Romania dal presidente in carica della CRI, Dino Balestra. Mentre il direttore della Radiotelevisione Svizzera Italiana, Maurizio Canetta, che dal 1 gennaio 2019 sarà il nuovo presidente della Comunità Radiotelevisiva Italofona, sottolinea che il 90/o anniversario di Radio Romania costituisce un traguardo molto importante.



    Tanti auguri anche da Andrea Borgnino, responsabile di Rai Radio Techetè e membro dellEuropean Broadcasting Union (EBU) Radio Committee. Da parte sua, Luigi Cobisi, responsabile di Italradio, il portale della radiofonia internazionale in lingua italiana, si è complimentato con Radio Romania Internazionale anche per il fatto di abbinare, nelle sue trasmissioni, la tecnologia “storica” a quella del futuro.



    Un saluto ci arriva anche da Mara Dobrescu, pianista romena che vive in Francia e che vanta unimpressionante carriera internazionale. Di recente, lartista si è annoverata tra i protagonisti del Festival “Eredi della Romania musicale”, organizzato da Radio Romania Musicale, nel Centenario della Grande Unione e nel 90/o anniversario di Radio Romania.




  • Radio Romania 90: auguri dalla Comunità Radiotelevisiva Italofona, RAI, RSI e Italradio

    Radio Romania 90: auguri dalla Comunità Radiotelevisiva Italofona, RAI, RSI e Italradio

    90 anni addietro, il 1 novembre del 1928, alle 17.00, andava in onda il primo programma ufficiale dellemittente nazionale in Romania. Lallora Società di Diffusione Radiotelefonica trasmetteva lintervento inaugurale del prof. Dragomir Hurmuzescu, il primo presidente dellistituzione, poi notiziari, previsioni meteo, musica. Sempre nel 1928 veniva fondata anche lOrchestra Nazionale della Radio, su iniziativa del compositore Mihail Jora, al quale è intitolata oggi anche la nostra sala concerti.



    I primi programmi trasmessi dalla Romania allestero erano musicali. Negli anni successivi, cominciavano i notiziari in francese e tedesco e, dal 6 luglio 1939, quelli in italiano. Nello stesso 1939, veniva inaugurato anche un programma dedicato agli Stati Uniti, prima della partecipazione romena allEsposizione Universale di New York.



    In tanti i messaggi di auguri dallestero a Radio Romania. Lottima collaborazione con la Comunità Radiotelevisiva è stata sottolineata da Loredana Cornero, segretaria generale fino ad oggi, 1 novembre, in unintervista rilasciata a Radio Romania Internazionale in occasione della XXXIII Assemblea Generale svoltasi il 24 ottobre a Roma e ospitata da Radio Vaticana.



    Auguri a Radio Romania e lauspicio di portare avanti la bella collaborazione sono stati espressi, per la stessa occasione, dalla nuova segretaria generale della Comunità Radiotelevisiva Italofona, Maria du Bessé, del Dipartimento Comunicazione, Relazioni Esterne, Istituzionali e Internazionali della RAI, che assume oggi stesso lincarico. Una bella coincidenza, da festeggiare veramente, ha detto Maria du Bessé a Radio Romania Internazionale.



    Litaliano come ponte tra le culture è il filo conduttore del messaggio trasmesso a Radio Romania dal presidente in carica della CRI, Dino Balestra. Mentre il direttore della Radiotelevisione Svizzera Italiana, Maurizio Canetta, che dal 1 gennaio 2019 sarà il nuovo presidente della Comunità Radiotelevisiva Italofona, sottolinea che il 90/o anniversario di Radio Romania costituisce un traguardo molto importante.



    Tanti auguri anche da Andrea Borgnino, responsabile di Rai Radio Techetè e membro dellEuropean Broadcasting Union (EBU) Radio Committee. Da parte sua, Luigi Cobisi, responsabile di Italradio, il portale della radiofonia internazionale in lingua italiana, si è complimentato con Radio Romania Internazionale anche per il fatto di abbinare, nelle sue trasmissioni, la tecnologia “storica” a quella del futuro.



    Un saluto ci arriva anche da Mara Dobrescu, pianista romena che vive in Francia e che vanta unimpressionante carriera internazionale. Di recente, lartista si è annoverata tra i protagonisti del Festival “Eredi della Romania musicale”, organizzato da Radio Romania Musicale, nel Centenario della Grande Unione e nel 90/o anniversario di Radio Romania.


  • A VI-a ediție Grand Prix Nova readuce profesioniștii teatrului radiofonic la București

    A VI-a ediție Grand Prix Nova readuce profesioniștii teatrului radiofonic la București

    Radio România organizează, în perioada 4-9 iunie, cea de a VI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, dedicat inovaţiei în creaţia radiofonică.

    Luni 4 iunie, de la ora 12:00, în Foaierul central al Sălii de Concerte a Radio România are loc conferinţa de presă și deschiderea oficială a festivalului. Festivitatea de decernare a premiilor va avea loc în cadrul elegant al Palatului Elisabeta, vineri, 8 iunie, de la ora 18:00.

    Competiția

    Festivalul Grand Prix Nova aliniază la startul aceastei ediții 57 de producţii de teatru radiofonic și ars acustica din 23 de ţări în cinci zile de audiţii, organizate în trei secțiuni: drama (maximum 60 minute), forma scurtă (maximum 10 minute) şi binaural. Inaugurăm anul acesta o nouă secţiune dedicată producţiilor binaurale, sincron răspândirii accelerate a audiţiei în căşti a producţiilor radiofonice. Limba oficială a festivalului este engleza. Producţiile radiofonice în concurs şi textele în limba engleză ale acestora (în format pdf) pot fi accesate în perioada festivalului pe site-ul www.eteatru.ro.

    Grand Prix Nova este singurul festival de producţii sonore care caută și recompensează inovaţia în mediul auditiv de comunicare. Ediţia din acest an continuă o tradiţie onorantă, aceea de a se afla sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei române.

    Festivalul Grand Prix Nova şi-a consolidat reputaţia în mediul internaţional ca susţinător al experimentului în creaţia radiofonică, iar originalitatea producţiilor selectate în competiţie validează inovaţia în spectacolul de teatru radiofonic din întreaga lume. În an centenar, primim la Bucureşti în festival un număr record de participanţi dornici să trăiască nu numai emoţiile concursului, ci şi experienţa întâlnirii cu profesioniştii creaţiei radiofonice în secțiunea atelierelor Workshop – History Makes the future/1918-2018 a century of Nations. Anul acesta Grand Prix Nova găzduiește atelierele EBU Radio Drama Workshops, deschise participanților la festival. Întregul program al festivalului reflectă diversitatea şi creativitatea artiştilor din domeniul teatrului radiofonic.

    Producții din 23 de ţări din patru continente îşi vor disputa nouă trofee la Bucureşti, distincţii dedicate celor trei secţiuni: Drama, Short Forms şi Binaural. Din Australia și Malaiezia, până în Canada şi Statele Unite, festivalul cartografiază Europa pentru a ajunge în Iran și Georgia. Spectacolele prezente la Bucureşti vor oferi o panoramă a stilisticilor şi reperelor culturale la nivel mondial.

    Juriul

    Juriul, format din cinci personalităţi internaţionale, printre care un nume de marcă al creaţiei radiofonice româneşti, va decide câştigătorii. Anul acesta preşedintele juriului este Soila Valkama, regizoare, dramaturg și actriță din Finlanda. Din juriul acestei ediţii mai fac parte Olya Booyar, director Radio Asia-Pacific Broadcasting, Union Kuala Lumpur (Malayesia), Janko Hanushevsky, muzician, sound artist independent (Germania) Slobodan Govorcin, dramaturg, editor la RTV Vojvodina (Serbia) și Ilinca Stihi, regizor, unul dintre fondatorii Festivalului Grand Prix Nova, membră în numeroase jurii ale festivalurilor de profil şi autoare a multor spectacole premiate la nivel internaţional.

    Premiile Teatrului Național Radiofonic

    Radio România îşi onorează în fiecare an actorii, recompensând ingredientul esențial în reuşita unui spectacol sonor, interpretarea la microfon. Oferim anual, în cadrul ceremoniei de premiere a competiţiei internaţionale Grand Prix Nova, distincţii pentru interpretările cele mai valoroase ale stagiunii Teatrului Naţional Radiofonic din anul precedent.

    În 2018, selecţia profesioniştilor se îndreaptă cu admiraţie spre:

    Maria Ploae – Premiul pentru cel mai bun rol feminin în Maria Brâncoveanu din spectacolul Maria Brâncoveanu – Biruinţa Învierii, scenariu radiofonic de Iuliana Mateescu şi Ion-Costin Manoliu, regia artistică: Nicolae Mărgineanu.

    Dan Condurache – Premiul pentru cel mai bun rol masculin în Socrate din spectacolul Dialogurile lui Platon. Criton, regia artistică: Attila Vizauer.

    Cristina Flutur – Premiul pentru debut, pentru rolul Mașa din spectacolul Trei surori de Anton Pavlovici Cehov, regia artistică: Gavriil Pinte.

    Atelierele

    Festivalul Grand Prix Nova este recunoscut ca spaţiu al dialogului şi al întâlnirilor culturale majore în spaţiul bucureştean. Având convingerea că radioul îmbină cu abilitate înalta calitate artistică şi comunicarea, festivalul continuă tradiția edițiilor precedente și constituie un spaţiu privilegiat de vehiculare a valorilor autentice din ţară şi străinătate. De aceea, la ediţia a VI-a, Grand Prix Nova 2018 propune din nou Capitalei o serie de evenimente dedicate specialiştilor, dar şi marelui public. Singurul festival din România consacrat creaţiei radiofonice vă invită la patru zile de dialog şi performanţă cu artiştii experimentului radiofonic internaţional în secţiunea Workshop – History Makes the future/1918-2018 a century of Nations.

    Atelierele sunt susţinute de membrii juriului secţiunii Concurs a acestei ediţii. Accesul e liber. Atelierele se vor desfăşura în limba engleză, în Grădina Eden din Calea Victoriei nr.107, după următorul program:

    •4 iunie, 20:00-21:00

    – Olya Booyar – Programming for Cultural and Ethic Diversity.

    – Soila Valkama – How could audio drama help the audience to fiind the lost memories.

    •5 iunie, 20:00-21:00 -Slobodan Govorcin – Surrounding the Future.

    • 6 iunie, 20:00-21:00 – Janko Hanushevsky – Roaring Silence – Tiny Lecture With a Real-Time Soundscape.

    • 7 iunie, ora 20:00-21:00 – Ilinca Stihi – 360 3D Immersive ambisonic sound experience, SAILS written and directed by Ilinca Stihi / Vele, scenariul și regia artistică Ilinca Stihi.

    Atelierele European Broadcasting Union (EBU)

    În perioada 7-9 iunie, festivalul Grand Prix Nova găzduiește atelierele EBU Radio Drama Workshops (European Broadcasting Union). Vineri, 9 iunie, de la ora 9:45, în studioul Alfred Alessandrescu al Radio România (studioul T8) sunt programate o serie de conferințe speciale susținute de prestigioși membri ai EBU: Alison Hindell – președinta grupului Drama a EBU (BBC, Marea Britanie), John Dryen (Marea Britanie), Sandra Kaupmann (ARD – SWR, Germania), Liam O’Brien (RTÉ, Irlanda), Walter Filz (ARD -SWR/Germania), Tim Hinmann (Third Ear, Danemarca), Attila Vizauer (redactor șef Teatrul Național Radiofonic, Radio România, România). Atelierele sunt deschise tuturor participanților la festival, iar programul complet al comunicărilor poate fi consultat pe site-ul www.grandprixnova.ro.

    Ajuns la a șasea ediţie, Grand Prix Nova 2018 face din Bucureşti punctul de întâlnire și de propagare a experimentelor sonore ce prefigurează viitorul teatrului radiofonic.

  • International Conference supports proper functioning of public media

    International Conference supports proper functioning of public media

    Delegates from almost 20 countries came together in Prague last week to discuss the need to ensure independence and sustainability of public service media (PSM) in the face of numerous challenges.



    Public service broadcasters, MPs, regulators, diplomats, academics and experts from a range of organisations including the Council of Europe, Venice Commission, OSCE and the European Federation of Journalists, met for two days of debate on how to ensure PSM is allowed to operate and develop, independent of political control.



    Speaking at the conference EBU Director General Ingrid Deltenre said: “Public service media is a mirror of society, democracy and its democratic institutions.” It is the duty of PSM to make sure wider society understands the role and impact that PSM plays in all aspects of life from the cultural to the technological and economic.



    Participants adopted three statements on the worrying situation regarding media freedom in Turkey and the situation of PSM funding in Romania and Bosnia and Herzegovina. They appeal to Romanian authorities to ensure stable and adequate funding for PSM in Romania, independent from political interference. This will enable PSM to fulfil their important democratic role in society and support the reform processes in public service television.



    The participants at the Prague conference adopted a set of conclusions and recommendations on the way forward that will be widely shared with multiple stakeholders, including at the European Commission’s annual colloquium on Media Pluralism and Democracy this week. The Polish delegates abstained on the document.



    According to the set of conclusions and recommendations, independent and financially-stable Public Service Media (PSM) are indispensable for upholding democracy and democratic values, promoting social cohesion and tolerance and reaching out to everyone at the national and regional levels.



    In spite of adopted and ratified international documents and domestic legislation, there is political interference with the independence of PSM, as well as insufficient funding to allow them to fulfill their mission.



    Governments and parliaments should respect and protect the independence of PSM and ensure that they are provided with sustainable funding.



    Constitutional and legislative safeguards for freedom of expression, including media freedom and especially for sustainable funding and the independence of PSM should be strengthened. Laws on PSM should be adopted or revised only after broad public discussions involving PSM and all relevant stakeholders, thus protecting PSM from urgent ad hoc and “omnibus” legislation.



    Discussions about the funding of PSM should always be considered in the context of PSM’s remit to society. Politically balanced and transparent, merit-based procedures should be in place for appointing members of supervisory bodies. In cases where parliaments nominate members of the supervisory bodies, the decision should be made with a qualified majority. Once appointed, members of supervisory bodies should perform their tasks in an independent manner and they should not be perceived as representatives of the Parliament or any political force. Members of PSM supervisory boards should have a definitive mandate, which should not be allowed to be discontinued following changes in political powers.



    SM reports to the parliament should not be used as tools for political pressure or threats of dismissal.



    In order to avoid undue weakening of the role and funding of PSM with a view to favouring interests of politicians linked with private broadcasters, transparency of ownership of all media should be guaranteed. Incompatibility rules should be put in place to avoid a conflict of interest for office-holders who are in charge of determining or implementing media policies, in particular as regards ownership or control of private media companies.



    Governments, parliaments and national human rights institutions are encouraged to regularly review the state of freedom of expression in their countries and raise awareness of the fact that public service cannot be reduced to financial profit. A broad dialogue between representatives of parliaments, PSM and multiple stakeholders is important and should be strengthened in order to improve legislation and its practical implementation.



    PSM institutions should elaborate appropriate strategies with clear vision and mission following broad discussions with citizens and reflecting the new media environment. PSM should adopt and enforce editorial guidelines and ethical codes across all platforms on which they disseminate their content. Development of PSM self-regulatory mechanisms will strengthen PSM’s responsiveness, accountability to the citizens and increase the trust of the audience.



    Fulfilment of PSM’s remit should be particularly strengthened during election campaigns, enabling adequate representation of all political opinions.



    PSM should adapt to reflect the diversity and pluralism of European societies, with particular regard to the integration of minorities and other vulnerable groups. PSM institutions should become one of the main drivers of open and informed discussions on such matters.



    Effective regulation must ensure that PSM comply with their content obligations in terms of social inclusion and cohesion, representation of diversity and promotion of a culture of tolerance. Diversity is not only a matter of representation in the media. There should also be diversity in the supervisory board and management of PSM.



    While promoting and protecting the culture of freedom of expression, PSM should abide by the restrictions on hate speech deriving from national legislation, in line with the European Convention on Human Rights, case-law of the European Court of Human Rights and other international legal instruments. A wide range of tools should be developed to combat hate speech on PSM: not only restriction, but also prevention (measures to avoid the broadcasting of hate speech) and explanation (measures to put hate speech in context and demonstrate its noxiousness).



    International Law and policy standards should broaden the definition of PSM’s remit to incorporate the production and dissemination of new forms of content, particularly regarding non-linear and other services provided through digital platforms.



    PSM institutions need to reach segments of the audience that do not consume traditional media, giving them access to public-value PSM content as well. The availability of PSM content requires clear and applicable rules to ensure its prominence on all platforms and interfaces. Traditional must-carry and must-offer rules need to be revisited and adapted to the reality of the current digital space.



    PSM institutions should use big data and algorithms in an ethical way, promoting access to, and consumption of, high-quality PSM content in the digital environment, while respecting citizens’ rights.



    Parliaments should ensure the institutional independence and financial sustainability of regulatory authorities. Neutrality rules need to be in place in order to guarantee that PSM content is carried and offered in a non-discriminatory manner through the main communication networks, services and applications and is accessible from a variety of devices.



    PSM can use transfrontier distribution platforms and promote PSM national content to a global audience.



    The implementation of relevant Council of Europe instruments should be strengthened, in particular Council of Europe Committee of Ministers’ Recommendation No. R (96) 10 on the guarantee of the independence of public service broadcasting; Recommendation CM/Rec (2007) 3 on the remit of PSM in the information society and Recommendations (97) 20 and (97) 21 on “hate speech” and on the promotion of a culture of tolerance, respectively. The implementation of the latter two recommendations, in particular, could be enhanced by the elaboration of a compilation of the various guidelines and best practices adopted by media, public bodies, regulators and other stakeholders.



    The elaboration of new instruments should be envisaged in the light of new developments and the new media environment and existing or emerging gaps.



    The case-law of the European Court of Human Rights and the Council of Europe’s assessment and annual reports, in particular the Secretary General’s annual reports and the Commissioner for Human Rights’ reports on violations of freedom of expression, should be used as effective tools by journalists and civil society to draw attention to failures to ensure independence and/or sustainable funding for PSM.



    Existing international bodies, such as the Council of Europe’s Venice Commission, should be fully used and reinforced when needed, and the establishment of a specialized body to supervise the implementation of the media legislation should be envisaged.



    Civil society, in particular media-related NGOs, should continue to play an important role in scrutinizing freedom of expression in order to ensure the proper functioning and accountability of PSM.


    Further professional education of PSM personnel is needed to ensure that reporting,


    including on how to deal with hate speech, discrimination and stereotypes, is of a high professional standard.



    Special safeguards for the protection and security of journalists should be ensured by


    national authorities in line with international standards. PSM should adopt in-house guidelines for the deployment of journalists on difficult assignments. PSM should provide journalists with requisite training in all matters of safety and digital security.


    Increased cooperation between PSM and exchange of content would promote excellence and a culture of tolerance.



    Where public service radio and television are separate entities they should support and promote each other and the value that they offer to society.



    The EBU should further develop its own principles on the independence of PSM. PSM peer-to-peer review processes and other assessment procedures need to develop a holistic approach and consider not only the content that PSM provides, but also its impact, the context, and the diversity of interests present in the society.