Tag: economie

  • România, vulnerabilă la riscurile privind schimbările climatice?

    România, vulnerabilă la riscurile privind schimbările climatice?

    Efectele schimbărilor climatice sunt tot mai evidente şi mai acute, fie că este vorba de valuri de căldură care îşi pun amprenta asupra sănătăţii, de fenomenul de secetă cu impact negativ în economie sau de furtuni violente care distrug bunuri şi pun în pericol vieţile oamenilor. Răspunsul la aceste provocări se materializează în măsuri de adaptare la noile realităţi, dar şi de atenuare, precum reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Parte a proceselor internaţionale de tranziţie climatică, România este preocupată de toate aceste aspecte și, alături de partenerii săi, caută soluții. Cu atât mai mult cu cât datele nu sunt îmbucurătoare.

    La capătul încă unui an cu temperaturi record, raportul de ţară privind clima şi dezvoltarea pentru România, elaborat de Banca Mondială și lansat în luna octombrie, semnalează că ţara este foarte vulnerabilă la riscurile privind schimbările climatice, în special la inundaţii şi la secetă.


    Invitat la Radio România pentru a discuta despre acest subiect, jurnalistul şi specialistul în agricultură Cezar Gheorghe a explicat că seceta are o rezolvare segregând zonele, pentru că nu toate zonele din România au necesar de apă, iar acolo unde este nevoie de apă trebuie construite sau refăcute sistemele de irigații.

    Apoi, a adăugat el, avem și alte oportunități: Mai avem şi, să spunem, ceea ce ne-a fost lăsat de natură şi anume arcul carpatic, care poate colecta apele care cad de pe versanţi pe toată perioada iernii în diferite bazine de colectare, apoi acestea fiind distribuite, fireşte, spre zonele de câmpie. Mai avem apele uzate din oraşe care pot fi, la fel, la rândul lor colectate şi redistribuite către câmpie. Și, nu în cele din urmă, de ce să nu folosim şi noi, ştiu că este vorba de tehnologie, ştiu că este vorba despre bani mulţi, dar putem folosi exemplu Israelului, care desalinizează apa efectiv. Avem Marea Negră la dispoziţie şi putem alimenta şi Dobrogea, la rândul ei.


    Preocupările se îndreaptă și spre modalități de a crea plante mai rezistente la secetă. Costel Vânătoru, directorul Băncii de Resurse Genetice şi Vegetale de la Buzău, aşa-numita Bancă de Seminţe: Vorbim de acest fenomen al schimbărilor climatice, un fenomen pe care unii îl înţeleg, unii nu-l înţeleg şi cred că nu există, dar el există, aşa cum vedeţi – şi sigur trebuie să luăm măsuri, iar aceste măsuri sunt semnalate de specialişti, nu de noi, ci de 100 şi ceva de ani.

    Constantin Garofid, acum 100 de ani, semnala importanţa şi faptul că la vremea aceea se tăiau perdele agroforestiere, deci perdelele acestea de protecţie a culturilor, agroforestiere. Noi avem o lege, de câţiva ani de zile, care prevede ca să se înfiinţeze astfel de perdele agro-forestiere şi nu este aplicată. Pe urmă, sigur, noi nu am luat în vedere să avem rezerve de apă, să creăm rezerve de apă, pentru că atunci când apare seceta, sigur, avem nevoie de apă şi atunci nu putem, trebuie să avem rezerve de apă. Pe urmă trebuie să rescriem tehnologiile de cultură a plantelor şi să evaluăm şi alte specii care sunt pretabile a fi introduse în cultură.

    După mine, cred că noi ne-am cantonat greşit pe marile culturi: grâu, porumb, floarea soarelui şi chiar rapiţă, pe care de regulă nu o procesăm în România. Ar trebui să dezvoltăm mult şi sectorul horticol în România, plantele medicinale, plantele aromatice, pentru că oriunde te-ai apleca în România, unde este un spaţiu verde, identifici din flora spontană o plantă folositoare, o plantă care poate fi utilizată în alimentaţie sau pentru tratarea sau prevenirea unei boli. Deci avem acest potenţial.

    Însă după ’90, agricultura a fost într-o derivă, nu a ajuns la o stare de echilibru şi n-am avut capacitatea să elaborăm strategii de lungă durată, să le implementăm, să putem să creăm politici agricole adecvate sistemului de cultură din România, adică exploataţii mari, asociaţii şi chiar celula, gospodăria de familie. Deci, practic noi nu am creat ghiduri de bune practici pentru a funcţiona toate aceste celule de producţie în agricultura românească.


    Tema schimbărilor climatice a adunat pe 19-20 octombrie la Bucureşti peste 90 de speakeri români şi internaţionali la Climate Change Summit, care au împărtăşit soluţii pentru un viitor sustenabil în faţa a 1.700 de participanţi. În același timp, 827 de mii de spectatori din întreaga lume au urmărit transmisiunea live de pe contul de Twitter al platformei partenere We Dont Have Time. Fenomenele meteo extreme, dar şi incendiile de vegetaţie arată impactul negativ al schimbărilor climatice, fapt care se răsfrânge şi asupra infrastructurii, a declarat cu acest prilej ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, care a apreciat că toate ţările trebuie să ia măsuri pentru o tranziţie către mijloacele de transport care folosesc electricitatea sau alţi combustibili din surse regenerabile.

    Sorin Grindeanu : România este pe deplin angajată în procesul de decarbonizare a transporturilor. Acest lucru implică în continuare derularea unui mix de stimulente fiscale privind combustibilul, circulaţia şi înmatricularea vehiculelor, vizând şi piaţa de import second-hand, la pachet cu acţiunile de reglementare. Decarbonizarea sectorului de transporturi se va baza şi pe migrarea transportului rutier către sistemele verzi, cum ar fi cel pe calea ferată sau naval.


    Raportul Băncii Mondiale apreciază că dacă va implementa măsuri pentru îmbunătăţirea rezilienţei la schimbările climatice şi pentru reducerea emisiilor de carbon, România îşi poate creşte venitul naţional de aproape trei ori în următorii 30 de ani. Documentul subliniază, în același timp, că investiţiile necesare pentru decarbonizarea sistemului energetic sunt estimate la 356 de miliarde de dolari până în 2050, echivalentul a aproximativ 3% din PIB-ul României.


  • România 43

    România 43

    Peste
    450 de lideri de afaceri români din întreaga lume s-au reunit la București
    pentru cea de-a 8-a ediție a Summit-ului Repatriot 2023, o ediţie cu multe
    evenimente speciale, care a culminat cu dezbaterile pe teme economice și
    strategice, organizate la Parlamentul României.

    Declaraţie Sandra Pralong,
    Consilier de Stat în cadrul Administraţiei Prezidenţiale.


  • Misiunea FMI în România

    Misiunea FMI în România

    Pachetul de măsuri fiscale pe care Guvernul de la București vrea să îl pună în practică este un pas înainte, îmbunătăţeşte politicile în anumite zone, dar mai trebuie făcute nişte ajustări – consideră delegaţia Fondului Monetar Internaţional la finalul misiunii periodice de evaluare încheiată miercuri.



    Experţii FMI estimează o creştere economică de 2,3% pentru România în acest an şi un deficit bugetar de 6% din PIB şi recomandă autorităţilor de la Bucureşti reforme adiţionale care să reprezinte 2% din PIB. În acest sens, FMI consideră că principalele măsuri la care autorităţile de la Bucureşti ar trebui să se gândească sunt: eliminarea scutirilor, privilegiilor şi lacunelor rămase, o nouă eficientizare a TVA, implementarea unui impozit reformat pe proprietate şi utilizarea politicii fiscale pentru a promova utilizarea eficientă a energiei şi, mai larg, încurajarea tranziţiei la o economie cu emisii neutre de carbon.



    În opinia experților, creşterea predictibilităţii cheltuielilor cu pensiile şi cu salariile este binevenită, dar decizia Guvernului de a controla preţurile la alimente nu este o strategie bună pentru scăderea preţurilor.



    Noul pachet fiscal adoptat recent lărgeşte baza de impozitare şi îmbunătăţeşte veniturile prin eliminarea scutirilor pentru angajaţii din agricultură, construcţii, procesarea alimentelor şi IT, precum şi limitarea numărului de bunuri care beneficiază de o cotă redusă de TVA. Calculele făcute, spun experții, arată că va rezulta un deficit bugetar de 5% din PIB în 2024, însă, adaugă ei, va fi nevoie de noi ajustări pentru că, aşa cum s-a convenit cu Comisia Europeană, acesta trebuie să scadă sub 3%.



    În același timp, șeful misiunii FMI, Jan Kees Martijn, a atras atenția că pachetul de măsuri fiscale al autorităților de la București va fi dificil de aplicat într-un an electoral, aşa cum este cel viitor. Jan Kees Martijn mai crede că taxele aplicate băncilor au pus o povară suplimentară pe companii şi ar putea să afecteze performanţele lor financiare.



    Pe lângă măsurile menționate anterior, FMI mai menționează îmbunătăţirea administraţiei și buna planificare a politicii fiscale, care să fie şi clar comunicată, astfel încât să ofere predictibilitate atât companiilor, cât şi populaţiei. Este nevoie, mai spun reprezentanţii instituţiei financiare internaţionale, şi de noi investiţii şi alocări bugetare suplimentare în educaţie şi sănătate pentru ca acestea să ajungă la nivelul UE.



    În ultima zi la Bucureşti, delegaţia instituției financiare internaționale s-a întâlnit cu premierul Marcel Ciolacu. Acesta a precizat că recomandările FMI, care sunt cam aceleași cu cele ale Băncii Mondiale şi cu cele ale Comisiei Europene, sunt, deja, luate în considerare. În acest moment, Executivul se concentrează pe reducerea cheltuielilor bugetare şi mai ales pe combaterea evaziunii fiscale, iar legea pentru care şi-a angajat răspunderea creează cadrul general pentru reforma fiscală pe care o doreşte Guvernul, a spus premierul.



    Marcel Ciolacu estimează că România va avea una dintre mai mari creşteri economice dintre statele membre în acest an şi că măsurile pe care le promovează vor duce la depăşirea situaţiei dificile din ultima perioadă.






  • Perspective și decizii privind inflația

    Perspective și decizii privind inflația

    Datele Băncii Centrale Europene arată că inflația
    continuă să se reducă, dar încă se anticipează că aceasta se va menține prea
    ridicată pe o perioadă prea îndelungată. Conform proiecțiilor macroeconomice
    din luna septembrie pentru zona euro ale experților BCE, rata medie a
    inflației se va situa la 5,6% în 2023, la 3,2% în 2024 și
    la 2,1% în 2025. Aceste valori reprezintă o revizuire în sens ascendent
    pentru anii 2023 și 2024 și o revizuire în sens descendent pentru
    anul 2025.

    Suntem hotărâți să asigurăm revenirea la momentul oportun a
    inflației la nivelul țintei noastre de 2% pe termen mediu
    – a dat
    asigurări, într-o conferință de presă, Christine Lagarde, președinta BCE. Și, a
    precizat aceasta, în vederea consolidării progreselor în direcția atingerii
    țintei noastre, Consiliul guvernatorilor a decis să majoreze cu 25 de puncte
    de bază cele trei rate ale dobânzilor reprezentative ale BCE.

    Această
    majorare reflectă evaluarea privind perspectivele inflației, având în vedere
    noile date economice și financiare, dinamica inflației de bază și robustețea
    transmisiei politicii monetare, a spus Christine Lagarde:

    Majorările noastre anterioare ale ratelor dobânzilor continuă să se
    transmită de o manieră solidă. Condițiile de finanțare s-au înăsprit în
    continuare și frânează tot mai mult cererea, ceea ce reprezintă un factor
    important pentru revenirea inflației la nivelul țintei. Pe fondul
    intensificării impactului măsurilor noastre restrictive asupra cererii interne
    și al temperării schimburilor comerciale internaționale, experții BCE
    și-au redus semnificativ proiecțiile privind creșterea economică. Aceștia
    anticipează, în prezent, o expansiune a economiei zonei euro de 0,7%
    în 2023, de 1% în 2024 și de 1,5% în 2025. Pe baza evaluării noastre actuale,
    considerăm că ratele dobânzilor reprezentative ale BCE au atins
    niveluri care, menținute pe o durată suficient de îndelungată, vor contribui
    substanțial la revenirea la momentul oportun a inflației la nivelul țintei
    noastre. Deciziile noastre viitoare vor asigura că ratele dobânzilor
    reprezentative ale BCE vor fi stabilite la niveluri suficient de
    restrictive atât timp cât va fi necesar.

    Riscurile în sensul creșterii la adresa inflației
    includ o posibilă reintensificare a presiunilor în sens ascendent asupra
    costurilor produselor energetice și ale alimentelor. Condițiile meteorologice
    nefavorabile, precum și evoluția crizei climatice în general ar putea determina
    creșteri peste așteptări ale prețurilor alimentelor. Plasarea îndelungată a
    anticipațiilor privind inflația peste nivelul țintei sau majorări salariale ori
    ale marjelor de profit superioare celor estimate ar putea conduce, de asemenea,
    la accelerarea inflației, inclusiv pe termen mediu.

    Pe de altă parte,
    diminuarea cererii, de exemplu ca urmare a unei transmisii mai robuste a
    politicii monetare sau a deteriorării mediului economic din afara zonei euro,
    ar determina atenuarea presiunilor asupra prețurilor, în special pe termen
    mediu.


  • Scădere masivă a ponderii Rusiei în comerțul cu UE

    Scădere masivă a ponderii Rusiei în comerțul cu UE


    Restricțiile impuse de Uniunea Europeană după invazia Rusiei în Ucraina au avut un impact puternic asupra schimburilor comerciale dintre cele două entități. Oficiul European pentru Statistică (Eurostat) arată că o scădere semnificată a importurilor și exporturilor, comparativ cu nivelul de înregistrat înainte februarie 2022.



    Datele Eurostat arată că ponderea Rusiei în importurile Uniunii Europene a înregistrat o scădere notabilă, de la 9,6% în februarie 2022 la numai 1,7% în iunie 2023. În paralel, procentul exporturilor din Uniunea Europeană către Rusia a scăzut de la 3,8% la 1,4% în aceeași perioadă.



    Scădere spectaculoasă a importurilor de energie



    Cel mai mare deficitul comercial în relația comercială cu Rusia s-a înregistrat în martie 2023, din cauza prețurilor foarte mari la produsele energetice. Deficitul a ajuns la 18,5 miliarde de euro. În următoarea perioadă, UE a reușit să reducă substanțial deficitul care a ajuns la valoarea de 0,4 miliarde în luna iunie a acestui an.



    Reducerea deficitului a fost determinată de scăderea masivă a importurilor UE din Federația Rusă. Astfel, în martie 2022, blocul comunitar avea importuri în valoare de 21,9 miliarde de euro. Acestea au ajuns la numai 3,3 miliarde de euro în iunie 2023. Și exporturile s-au diminuat, dar diferența este mult mai mică, de la 3,4 miliarde de euro în martie 2022 la 2,9 miliarde de euro în iunie 2023.



    Scăderea importurilor de energie a fost principalul motor al reducerii deficitului. În trimestrul doi al anului trecut, deficitul în relația comercială cu Rusia ajunsese la 45 de miliarde euro. Însă, același trimestru din 2023, acesta a coborât la numai 1,6 miliarde de euro. Valorile sunt datoare reducerii importurilor de energie care au însumat un deficit de 40,4 miliarde de euro în aprilie-iunie 2022, față de numai 5,7 miliarde de euro în aceeași perioadă a anului curent.

    Comerțul Uniunii Europene cu Rusia (Ianuarie 2021 – Iunie 2023) / Sursa: Eurostat

    exp-imp-ue-rusia-2021-2023-eurostat.jpg



    Cărbunii din Rusia nu mai ajung în UE



    Eurostat mai subliniază că ponderea combustibililor fosili (cărbune, gazele naturale și uleiurile din petrol) importați din Rusia a înregistrat o diminuare masivă. Tot în trimestrul doi din 2023, dar comparat cu același trimestru din 2021, ponderea uleiurilor din petrol importate din Rusia a scăzut cu aproape de la 29,2% (2021) la 2,3% (2023). De asemenea, ponderea importurilor de gaze naturale a coborât cu 25,6 puncte procentuale (de la 38,5% la 12,9%). Cea mai mare scădere s-a înregistrat la cărbune cu 45 puncte procentuale (de la 45% la 0%).



    De la debutul conflictului, Uniunea Europeană a adoptat periodic sancțiuni împotriva Rusiei, iar o bună parte dintre acestea vizează schimburile comerciale. Astfel, cele 27 de state membre nu pot importa o serie de produse și bunuri. Din decembrie 2022, au fost oprite achizițiile de țiței, iar din februarie 2023 și cele de produse petroliere rafinate. Pe lista se mai află următoarele: cărbune și alți combustibili fosili solizi; oțel; produse siderurgice și fier; aur, inclusiv bijuterii; ciment, asfalt, lemn, hârtie, cauciuc sintetic și materiale plastice; fructe de mare și băuturi alcoolice (de exemplu caviar, vodcă); țigări și produse cosmetice.



    Și exporturile UE către Rusia sunt restricționate. Printre bunurile și produsele sunt interzise la export se numără: tehnologie de vârf (software, semiconductori, componente electronice ș.a.), echipamente și tehnologii pentru mai multe ramuri industriale, alte tehnologii și produse ce pot fi folosite în industria aviatică sau în navigația maritimă, arme de foc pentru uz civil, dar și produse de lux (bijuterii, autoturisme ș.a.).

    Materii, bunuri și servicii incluse în sancțiunile economice / Sursa: Consiliul European

    sanctiuni-ue-import-export-rusia.jpg


  • Premiers signes de ralentissement pour le marché roumain de l’immobilier.  

    Premiers signes de ralentissement pour le marché roumain de l’immobilier.  

    En termes nets, les résultats du marché immobilier durant les six premiers mois semblent pourtant assez consistants, rassurent les experts d’une grande société internationale de consulte immobilière, dans une de leurs études, véritable radiographie du secteur pendant la première moitié de l’année 2023.

    Le secteur le plus solide est celui des espaces industriels, des plus en plus recherchés par les entreprises qui souhaitent délocaliser leurs activités logistiques et de production sur la toile de fond des tensions géopolitiques de la région et plus précisément de la guerre en Ukraine. Durant la première moitié de l’année 2023 les contrats de location d’espaces logistiques modernes ont compté pour quelque 500 000 mètres carrés, soit le double de la superficie louée durant la même période de l’année dernière. Et ces chiffres ne prennent pas en compte les transactions directes, qui n’ont pas été rendues publiques. Un changement important serait le fait que Bucarest compte seulement pour un tiers du total des nouveaux contrats de location.

    Le développement de l’infrastructure, la main d’œuvre disponible et le développement régional poussent de plus en plus d’entreprises à chercher des espaces logistiques dans d’autres régions que la Capitale. Rien que l’année dernière, Bucarest comptait pour plus de la moitié des contrats de location conclus.Pour ce qui est du marché des immeubles de bureau, le 1er trimestre de l’année 2023 a été particulièrement faible, mais il a été suivi par un trimestre II qui figure parmi les plus solides des dernières années, avec des résultats comparables et même supérieurs à ceux d’avant la pandémie de Covid19. Quelque 160 000 mètres carrés d’espaces de bureaux modernes ont été loués à Bucarest durant les six premiers mois, alors que durant la même période de 2022, cette superficie s’élevait à 130 000 mètres carrés. Et pourtant la demande de nouveaux espaces s’est élevée à seulement 45 000 mètres carrés, en baisse de 40% par rapport à 2022.

    Pour ce qui est des lots de terrain, la première moitié de cette année a été assez solide, avec une superficie totale achetée par des entrepreneurs de l’immobilier s’élève à 250 millions d’euros, ce qui équivaut grosso-modo à la moitié de la valeur enregistrée en 2022, selon les chiffres des experts. Pour ce qui est des transactions immobilières, les experts remarquent un ralentissement substantiel de l’activité par rapport aux deux dernières années, mais il s’agit plutôt d’un retour à la normale. Côté immeubles résidentiels, les consultants remarquent une attention de plus en plus grande des clients et des entrepreneurs envers les appartements à louer dans des immeubles dédiés. Cette évolution intervient tant sur le fond de la majoration des taux d’intérêt des crédits immobiliers, qui ont rendu les mensualités payées supérieures aux loyers. S’y ajoutent d’autres facteurs, parmi lesquels le changement de générations, avec des jeunes qui sont à la recherche de plus de flexibilité, et le fait que certaines entreprises proposent aux salariés des paquets de bénéfices plus sérieux dont la subvention d’une partie du loyer.

    Après une effervescence durant les années 2021 – 2022, pas seulement en Roumanie et pas seulement dans le secteur des immeubles résidentiels, 2023 a commencé par une baisse des ventes sur le marché des appartements au niveau national de 20% par rapport au 1er semestre de l’année 2022. Les taux d’intérêts y ont contribué, tout comme le pouvoir d’achat plus bas, érodé par l’inflation. Et pourtant, le rythme par lequel les appartements se vendent est comparable à celui de 2018 et de 30% supérieur que celui de 2019, donc il ne s’agit pas d’une évolution tellement mauvaise, concluent les experts. Reste à voir s’il s’agit d’un recul isolé ou du début d’une évolution plus importante.

  • 07.08.2023 (mise à jour)

    07.08.2023 (mise à jour)

    Dépenses – L’exécutif de Bucarest devrait adopter, cette semaine, une ordonnance d’urgence concernant la réduction des dépenses de l’Etat. Parmi les 50 mesures prévues dans le document, figurent la réduction du nombre de postes d’encadrement, de secrétaires d’Etat, la fusion de certaines institutions ou la suppression des chèques vacances pour certains fonctionnaires. Selon les calculs du ministère des Finances, ces mesures entraîneraient une économie budgétaire d’environ 6 milliards de lei (plus de 1,2 milliard d’euros) d’ici la fin de l’année. Une autre ordonnance d’urgence est en cours de préparation et concerne plusieurs changements fiscaux qui devraient permettre des économies à l’Etat. Sur ce sujet, les discussions et négociations se poursuivent au sein de la coalition PSD-PNL, sur fond de mécontentement et de critiques du milieu des affaires.

    Arabie Saoudite – La Roumanie continuera d’être aux côtés de l’Ukraine aussi longtemps que nécessaire pour qu’elle gagne cette guerre. C’est ce que Bogdan Aurescu, ex Ministre des affaires étrangères et actuel conseiller présidentiel, a transmit lors de la réunion en Arabie Saoudite, visant à trouver des solutions pour mettre un terme à la guerre entre l’Ukraine et la Russie. Toute paix prochaine doit garantir la sécurité de l’Ukraine à l’intérieur de ses frontières reconnues au niveau international ainsi que sa liberté de suivre des élections souveraines, sans aucune ingérence extérieure – a déclaré aussi le représentant de la Roumanie. Selon la BBC, la déclaration finale de la réunion fait référence uniquement à la décision d’organiser de nouvelles négociations de paix. Des représentants officiels de dizaines de pays, y compris du Brésil, d’Inde, de Chine, d’Afrique du Sud, ont participé à cette réunion, alors que la Russie n’ a pas été invitée.

    Banque centrale de Roumanie – La Banque centrale de la Roumanie a décidé de maintenir le taux directeur à 7% par an, niveau établi dès le mois de janvier. A la fin de sa réunion de ce lundi, le Conseil d’administration de l’institution a précisé que le taux annuel d’inflation avait continué à reculer au mois de juin à 10,25% sur le fond de la baisse du prix des carburants et de la stabilisation du prix de certains aliments. La Banque centrale roumaine met en garde sur le fait que les nouvelles statistiques reconfirment le ralentissement de la croissance économique durant les trois premiers mois de cette année et une progression modeste de celle-ci d’avril à la fin septembre. Selon la même Banque centrale, durant les mois d’avril et de mai, le commerce en détail et celui de véhicules ont enregistré un ralentissement de leur croissance par rapport à la même période de l’année dernière alors que les services ont connu une décroissance accélérée.

    Moldavie – La Roumanie est prête à accorder du soutien spécialisé à l’Armée nationale de la République de Moldova, a affirmé ce lundi à Chisinau, le ministre roumain de la défense, Angel Tîlvar. Il a évoqué le récent don d’équipements individuels de protection balistique et de véhicules tout-terrain, qui fait partie d’un effort constant de soutenir la République de Moldova dans le domaine de la dotation de l’armée avec des équipements modernes. M Tâlvar s’est rendu à Chisinau à l’invitation de son homologue, Anatolie Nosatîi, avec lequel il a évoqué la coopération bilatérale dans le domaine de la défense dans un contexte régional, au sein de l’OTAN et de l’UE. Les deux hommes ont également analysé l’évolution du milieu sécuritaire de la région, suite à la guerre d’agression mené par la Fédération de Russie contre l’Ukraine, avec un accent sur les bombardements russes contre les ports danubiens de l’Ukraine, près des frontières avec la Roumanie et la République de Moldova. Les ministres roumain et moldave de la défense ont réitéré le soutien complet de la Roumanie au parcours pro-européen de la République de Moldova.

    Météo – L’instabilité sera de retour à compter de ce mardi en Roumanie. Les maximas ne dépasseront plus les 28 degrés. Des pluies et des orages sont attendus en montagne et sur le sud-est, tout comme à Bucarest, où les maximas de la journée ne dépasseront plus les 26 degrés.

  • Retrospectiva săptămânii 11.06. – 17.06.2023

    Retrospectiva săptămânii 11.06. – 17.06.2023

    România are un nou prim-ministru


    Liderul PSD, Marcel Ciolacu, este noul premier al României după demisia, luni, a liberalului Nicolae Ciucă. Un moment așteptat încă din luna mai, amânat însă de greva generală din Educație, şi prevăzut în acordul încheiat între liberali și social-democrați încă din noiembrie 2021. Acordul prevedea ca după un an şi jumătate în care cabinetul de coaliţie este condus de liderul PNL, acesta predă mandatul partenerului său social-democrat. Viziunea pentru România pune cetăţenii şi rezolvarea problemelor cu care se confruntă în centrul politicilor publice, a transmis premierul Marcel Ciolacu. Printre măsurile avute în vedere se află îndeplinirea obiectivelor asumate prin PNRR, scăderea inflaţiei, continuarea protejării persoanelor vulnerabile, reducerea treptată a impozitării muncii şi creşterea consistentă a salariului minim.



    Marcel Ciolacu: “Sunt măsuri normale, pentru ca la sfârşitul mandatului acestui guvern orice salariat din România să câştige minim 500 euro net, iar cel târziu la 1 ianuarie 2025 câştigul mediu să ajungă la 1.000 euro net. Noul cabinet este structurat pe 18 ministere, față de 20 în precedentul, care se împart între PSD şi PNL. Social-democraţii au păstrat majoritatea miniştrilor din actualul Executiv. Nume noi sunt la Ministerul Agriculturii, Florin Barbu şi la Ministerul Digitalizării, Bogdan Ivan. Fostul ministru de finanţe, Adrian Câciu, a preluat ministerul Proiectelor europene. Echipa PNL îl are pe Cătălin Predoiu în funcţiile de vicepremier şi ministru de interne. Conducerea finanţelor este asigurată de Marcel Boloş. La dezvoltare este ministru Adrian Veştea, iar la justiţie – Alina Gorghiu. Ligia Deca îşi continuă mandatul la Ministerul Educaţiei, iar ministerul Culturii este condus de Raluca Turcan. UDMR nu mai face parte din coaliţia de guvernare. Din opoziţie, USR susţine că programul de guvernare este nerealist şi acuză PSD şi PNL că nu şi-au ţinut promisiunile făcute la momentul preluării guvernării.




    Greva din educație – suspendată


    Rocada guvernamentală a devenit posibilă după ce sindicaliștii din educație au anunțat suspendarea grevei, în condițiile în care marea majoritate a cererilor le-au fost satisfăcute. Astfel, elevii din România au revenit, marți, în bănci, pentru restul de patru zile rămase din acest an școlar, după trei săptămâni de grevă generală în învăţământ. Au fost trei proteste și mitinguri majore în fața Guvernului și a președinției, în care profesorii și-au cerut drepturile.



    În urma negocierilor repetate dintre organizațiile sindicale și reprezentanții executivului, s-a stabilit, prin două ordonanţe de urgenţă, majorarea cu aproximativ 25% a salariilor personalului didactic şi nedidactic de luna aceasta, acordarea unei prime anuale, până în 2027, de 1.500 lei pentru cadrele didactice şi 500 de lei pentru cele nedidactice. De asemenea, salariile debutanţilor vor fi la nivelul salariului mediu brut pe economie. În plus, Guvernul a promis că va acorda 50% din diferenţa dintre salariile în plată şi cele din noua grilă încă de la intrarea în vigoare a noii legi a salarizării, de la 1 ianuarie 2024. Decizia de suspendare a grevei îi nemulţumeşte, însă, pe unii dintre angajaţii din Educaţie care nu sunt de acord cu rezultatele negocierilor şi ar fi vrut ca protestul să continue. Odată cu suspendarea grevei din învățământ, acest an școlar s-a încheiat aşa cum era stabilit şi calendarul examenelor naţionale va fi respectat.



    Cifre economice optimiste pentru România


    Inflaţia în România a continuat să scadă în luna mai, în condiţiile în care s-au scumpit alimentele, serviciile şi mărfurile nealimentare. Datele Institutului Național de Statistică arată că inflaţia anuală raportată în mai 2023 s-a redus faţă de luna precedentă, situându-se la 10,64%, de la 11,23% în aprilie. Analiştii spun că scăderea inflaţiei este o evoluţie aşteptată, care încurajează economia să se dezvolte şi stimulează investiţiile. Totuși, adaugă specialiștii, s-ar putea ca datele legate de creşterile salariale, publicate tot de INS, să afecteze prognozele privind evoluţia inflaţiei. Conform cifrelor pentru aprilie, câştigul salarial mediu net a crescut, în medie, cu 15% faţă de luna corespunzătoare din 2022, adică peste rata anuală a inflaţiei.



    Recent, Institutul anunța că economia României a crescut cu 2,3 procente în primul trimestru, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la acest avans contribuind în special comerţul, IT-ul, activităţile profesionale şi construcţiile. În schimb, industria a avut o contribuţie negativă la majorarea PIB. Conform estimărilor, creşterea economică va continua, deşi într-un ritm mai lent decât anul trecut, din cauza inflaţiei persistente, a condiţiilor de finanţare stricte şi a creşterii economice mai slabe înregistrate de principalii parteneri comerciali ai României. În context european, ţara stă bine, spun analiștii, având în vedere că, potrivit Eurostat, a avut cele mai mari creșteri economice din Uniune în primul trimestru al anului, alături de Spania, Cipru și Malta.



    România are un nou aeroport


    O aeronavă charter a companiei aeriene naționale TAROM a efectuat joi cursa de inaugurare a Aeroportului Internaţional de la Ghimbav, Braşov, singurul construit de la zero în țară în ultimii 50 de ani. Noul aeroport este şi primul care are turn de control operat de la distanţă, cu ajutorul mai multor camere video. Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav este al treilea ca mărime din țară. Pentru început, se va zbura către patru destinaţii din Germania, iar din luna august vor fi şi curse spre Londra, Barcelona şi Bruxelles.






  • Sfaturi privind economia României

    Sfaturi privind economia României

    Cel mai longeviv în funcţie dintre toate personajele cheie ale României post-comuniste e guvernatorul Băncii Centrale, Mugur Isărescu. Născut în 1949, Isărescu este şi cel mai longeviv șef de bancă centrală din lume, el fiind guvernator din 1990. În 1999, a plecat, pentru an, ca independent, la şefia guvernului de coaliţie de centru-dreapta din epocă, iar în anul următor a candidat, fără succes, la alegerile prezidenţiale, unde obținut doar 9,54% în primul tur. După care a revenit în funcţia de guvernator, cu care se identifică de aproape un sfert de secol.



    Nu e neapărat simpatizat de toată lumea, dar nimeni nu-i contestă competenţa şi devotamentul. În mai bine de trei decenii, Isărescu a avut nenumăraţi interlocutori efemeri la conducerea guvernului sau a ministerului de Finanţe, aşa că declaraţiile sale au o cu totul altă greutate decât platitudinile emfatice livrate de politicieni când îşi inaugurează mandatele şi pe care nu le respectă aproape niciodată.



    În ziua instalării noului guvern PSD-PNL, condus de liderul social-democrat Marcel Ciolacu, guvernatorul băncii centrale le-a cerut decidenţilor politici ceea ce a numit o gândire raţională. La o dezbatere consacrată perspectivelor economiei româneşti, el a menţionat cele două direcţii după care ar trebui orientată orice strategie de dezvoltare a ţării: coordonarea cu economia europeană şi echilibrarea ofertei cu cererea internă.



    Agricultura, anumite ramuri industriale sau energia verde, spune el, ar trebui să fie domenii prioritare şi să devină mai relevante pe pieţe, chiar reziliente, în condiţii de concurenţă acerbă în unele cazuri, cum ar fi piaţa alimentelor. Guvernatorul mărturiseşte, între altele, că se întreabă el însuşi cum a ajuns România să importe atât de multe alimente, în condiţiile în care are un însemnat potenţial agricol.



    Perspectiva mediului de afaceri a fost prezentată de preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, Mihai Daraban, care consideră că un model economic viabil trebuie să pornească de la ideea de asociere în domeniul agroalimentar, care înregistrează un deficit semnificativ în comerţul internaţional al ţării. Polonia, notează el, cu o treime mai mult ca suprafaţă decât România, are 90.000 de fermieri.



    România are 796.000, majoritatea cu ferme de mici dimensiuni, şi e foarte greu de discutat despre competitivitate în condiţiile acestea”- spune şeful Camerei de Comerţ, pe care media economice îl numesc patronul patronilor”. El pledează şi pentru reorganizarea administrativ-teritorială a României, adică reducerea numărului de comune şi judeţe, prin comasare, şi, implicit, pentru scăderea cheltuielilor cu o administraţie locală gonflată, ineficientă şi teribil de costisitoare.






  • Des crises en pagaille

    Des crises en pagaille

    La pandémie de Covid-19 avait semblé donner
    le coup d’envoi à une série d’événements marqués d’incertitudes, dont la mise
    sous pression des finances publiques et le bouleversement des priorités en
    matière de politiques publiques. Qui plus est, avec la guerre déclenchée par la
    Russie en Ukraine, les choses sont loin de s’arranger. L’inflation, boostée par
    la mise sous embargo des produits pétroliers russes, n’a pas manqué de provoquer
    la baisse du pouvoir d’achat des ménages, et de menacer la reprise timide qui s’annonçait
    avec la fin de la pandémie.

    Sur les ondes de Radio Roumanie, la journaliste
    économique Lidia Moise, explique :


    « Les effets de la pandémie sont encore
    là. Les Etats se sont empruntés pour venir en aide au monde des affaires dans
    des domaines qui semblaient chanceler, aux employés en chômage technique ou qui
    risquaient de perdre leur emploi. Or cela n’a fait qu’augmenter la dette
    publique et creuser les déficits. La Roumanie s’en sort plutôt bien en
    apparence, car nous étions déjà en situation de déficit excessif, et à la suite
    de la crise les règles se sont assouplies. Les taux directeurs des banques
    centrales ont été maintenus à un niveau historiquement bas. Mais ensuite l’on s’est
    réveillé devant une montée accélérée des prix et un taux d’inflation effarant.
    La guerre en Ukraine a eu son rôle dans cette situation. La Russie a fait du chantage
    économique, a fermé le robinet du gaz, a fait baisser les quantités livrées et augmenter
    les prix. Le chantage n’a pas eu pour la Russie l’effet escompté, car les
    Américains ont envoyé du GPL aux Européens, tout comme les producteurs du
    Maghreb, qui livraient déjà à la France et à l’Italie, et qui ont augmenté leur
    production pour suppléer la baisse de volume du gaz russe. Mais tout ce petit
    jeu a créé une pression immense sur le marché de l’énergie et une inflation
    galopante, que l’on ressente encore. »




    A la crise énergétique sont venues s’ajouter
    la crise du fret maritime et la crise climatique, ajoute l’analyste, cette
    dernière forçant les Etats de revoir leurs priorités en matière d’investissements,
    pour abandonner les industries polluantes et subventionner la création d’industries
    vertes. Mais les choses ne changent pas du jour au lendemain forcément. Lidia Moise :


    « L’on sent
    toujours des flottements à cet égard. Les Américains se posent la question s’ils
    doivent orienter toujours leurs investissements vers l’extraction du gaz de schiste,
    une industrie qui nécessite des investissements conséquents, mais qui demeure
    très polluante. A ce dilemme vient s’ajouter les débuts d’une crise financière,
    que l’on a déjà pu observer aux Etats-Unis, mais aussi en Europe, en Suisse par
    exemple, ou encore les problèmes auxquels s’était récemment confrontée la
    Deutsche Bank.La crise des subprimes de 2007-2008 nous a encore
    une fois montré le degré de contamination rapide dont une telle crise est
    capable au niveau global. Les politiciens, européens notamment, avaient été
    pris au dépourvu. Voyez-vous, l’on est devant un monde traversé par une multitude
    de crises globales, chacune avec ses causes et ses effets, et elles s’alimentent
    les unes les autres, menaçant en cela l’état de l’économie mondiale
    . »


    Pourtant, et en dépit des incertitudes, la Roumanie semble maintenir le
    cap dans une mer agitée. La stabilité des finances publiques bénéficie à n’en
    pas douter des fonds considérables mis à la disposition de la Roumanie grâce au
    plan européen de relance et de résilience. Lidia Moise :


    « La Roumanie est
    parvenue à contourner les crises jusqu’à présent, et à demeurer en terre ferme.
    J’espère qu’elle saura poursuivre sur cette lancée, maintenir l’équilibre de
    ses finances. Car si l’on regarde dans la région, les choses ne sont pas reluisantes.
    Regardez la Pologne, qui est parvenue à éviter de justesse la récession l’année
    dernière, après avoir traversé une période de récession technique. Ou encore la
    Hongrie, qui est confrontée à un taux d’inflation effarant, de 20%, et cela
    sans parvenir à faire bouger leur économie. L’Europe, le monde sont confrontés
    à une multitude de crises. J’en ai compté sept. Seule l’Allemagne est passée
    par un tel moment après la Première Guerre mondiale, confrontée aux effets de
    la guerre, de la défaite, puis les effets de la pandémie de grippe espagnole, qui
    a laissé des séquelles au niveau de l’état de santé de la population ; L’inflation
    galopante, alimentée par les réparations de guerre ; Et puis, arrive la
    crise de 1929, les faillites en chaîne des banques, l’écroulement de la bourse.
    La Seconde Guerre mondiale a elle aussi été précédée par une suite de crises
    économiques qui ont touché les Etats européens et les Etats-Unis, et qui ont eu
    pour effet de renforcer les régimes dictatoriaux et le repli sur soi identitaire.
    »


    Des crises qui ont finalement
    débouché sur le désastre collectif qu’a été la Seconde Guerre mondiale, et puis
    l’instauration des régimes communistes totalitaires dans toute l’Europe centrale
    et de l’Est, nous rappelle Lidia Moise. (Trad. Ionut Jugureanu)

  • Andreya Lazarova din Bulgaria

    Andreya Lazarova din Bulgaria

    Eu mă numesc Andreya Lazarova, sunt din Bulgaria, din Tutakram, o localitate care e aproape, cam la 120 de kilometri de Bucureşti.”



    În anul şcolar 2022-2023, Andreya Lazarova învaţă limba română la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti. Am întrebat-o de ce a ales să vină în România.


    Românii şi bulgarii sunt foarte asemănători. Îmi place Bucureştiul că e un oraş mare, centrul Bucureştiului îmi place, mă plimb prin Piaţa Romană, prin Piaţa Constituţiei, Grădina Botanică, oraşul e foarte frumos. Bunicii mei sunt români din Olteniţa, oraşul Olteniţa e de cealaltă parte a Dunării faţă de Tutakram, unde ei locuiesc azi. Ei vorbesc şi limba română, şi limba bulgară, înţeleg ambele limbi, şi bunicii de pe tată, şi bunicii de pe mamă.



    Prin România, Andreya Lazarova s-a plimbat puţin până în prezent.


    Da, în Braşov, Bran, prin Transilvania. De când am venit am vizitat Castelul Bran şi oraşul Bran în vacanţe. În timpul liber îmi place să mă plimb prin oraş, să mergem la mall şi cam atât.



    Viitoare studentă la Academia de Studii Economice din Bucureşti, Andreya Lazarova ne spunea la final ce profesie vrea să îşi aleagă în viitor.


    Eu vreau să mă întorc în Bulgaria şi ca profesie vreau să devin ecologistă. Vreau să studiez ecologie pentru că vreau să devin ecologistă, îmi place mult natura, îmi plac florile. Acum eu studiez limba română, după cursul de limba română voi studia ecologie şi economie la ASE, Academia de Studii Economice din Bucureşti.”



  • Avertismente de la Comisia Europeană

    Avertismente de la Comisia Europeană

    Comisia Europeană atrage din nou atenția asupra situației economice din România, în prezent singura țară a Uniunii Europene cu procedură de deficit excesiv pe baza evoluţiilor de dinainte de pandemie. Menționarea vine în contextul în care au fost publicate recomandări generale fiscale, financiare şi economice pentru fiecare stat membru. Bruxellesul nu intenţionează să deschidă noi proceduri de deficit excesiv în perioada următoare, a anunţat vicepreşedintele executivului european, Valdis Dombrovskis, care a spus însă că în toamnă şi în primăvara anului viitor vor fi reevaluate criteriile pentru încadrarea în limitele de îndatorare şi deficit. Comisia va urmări mai ales dacă statele membre respectă recomandările din semestrul european, a punctat acesta, care a adăugat că investiţiile trebuie combinate cu un control strict al altor cheltuieli curente.


    În ceea ce privește România, oficialul european a amintit că deficitul bugetar al acesteia pentru anul trecut este conform cu recomandările Consiliului, așa că procedura va fi ținută în așteptare. Dar, cum pentru anul următor există riscuri substanţial mai mari, e nevoie de mai multe eforturi pentru atingerea ţintelor, a mai spus Valdis Dombrovskis. Potrivit responsabililor de la Bruxelles, România cheltuieşte mai mulţi bani decât are, iar până anul viitor ar trebui să aducă deficitul sub nivelul de 3%.

    Recomandarea Executivului comunitar este ca guvernul român să reducă măsurile de sprijin energetic, în vigoare până la sfârşitul anului 2023, și să folosească economiile aferente pentru a reduce deficitul public.

    O altă recomandare făcută de Comisie se referă la asigurarea unei guvernanţe eficace şi consolidarea capacităţii administrative pentru a permite o implementare continuă, rapidă şi constantă a planului de redresare şi rezilienţă.

    România are la dispoziţie şase luni pentru a rezolva aspectele semnalate de Comisia Europeană în ceea ce priveşte anumite jaloane sau ţinte din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pe care nu le-a îndeplinit corespunzător.

    La București, secretarul de stat în Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Carmen Moraru, a explicat că doar banii aferenţi acestor proiecte pot fi blocaţi, nu întreaga sumă de 2,8 miliarde de euro, corespunzătoare tranşei a doua din PNRR. Referindu-se la stadiul actual al implementării programului, Carmen Moraru a spus că în prezent sunt încheiate contracte de finanţare în valoare de circa 26 de miliarde de euro, în special la nivelul ministerelor Dezvoltării şi Transporturilor, dar şi la Ministerul Educaţiei şi la cel al Mediului, care au lansate proiecte importante.



  • Previziuni în ușoară creștere pentru economie

    Previziuni în ușoară creștere pentru economie


    România ar urma să înregistreze o creștere a economiei de 3,2% în 2023 şi de 3,5% în 2024, potrivit celor mai recente previziuni economice ale Comisiei Europene. Cifrele sunt mai bune față de prognoza Executivului european din iarnă care estima un avans al PIB-ului de 2,5% pentru anul în curs și de 3% pentru următorul an. Inflația în România pentru 2023 rămâne mare, fiind estimată la același nivel de 9,7%, urmată de o scădere la 4,6% în 2024, cu aproape un punct procentual mai puțin față de previziunile anterioare.



    În același timp, deficitul bugetar al România ar urma să se situeze la 4,7% din PIB în acest an şi să scadă cu 0,3% în 2024. Micșorarea deficitului este datorată creșterii veniturilor prin modificarea Codului fiscal, nivelului robust al PIB-ului nominal, dar și prin diminuarea cheltuielilor ca procent din PIB. Datoria publică va fi la finalul anului de 45,6% din PIB, cu un ușor avans la 46,1% în 2024, mai arată previziunile de primăvară.



    Documentul Comisiei atrage atenția asupra mai multor factori nebenefici pentru economia țării noastre. Astfel, întârzierile în implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) ar putea reduce investițiile. Nici exporturile nu vor ajuta la avansul economiei românești din cauze cererii mari de piața internă care va menţine balanţa comercială negativă, susține Comisia. Deficitul de cont curent ar urma să se situeze la 7,6% din PIB în 2023 şi la 7,4% din PIB în 2024. Totodată, înăsprirea politicii monetare care menține rată a dobânzii de 7% va afecta fluxul de creditare către economie şi investiţii.



    previzuni-economice-romania-primavara2023-ce.jpg



    La nivelul Uniunii Europene, Comisa notează că o serie de factori au contribuit la o creștere moderată a economiei în primul trimestru al anului. Scăderea prețurilor la energie, reducerea constrângerilor privind oferta și o piață a forței de muncă puternică au ajutat UE să evite intrarea în recesiune. Astfel, specialiștii se așteaptă la o creștere de 1,0% în 2023 peste estimarea din iarnă care indica un avans de 0,8%, urmând ca anul următor să se înregistreze un avans de (1,6% în previziunile anterioare).Aceste revizuiri ascendente sunt similare și pentru zona euro, unde se estimează o creștere a PIB-ului de 1,1% în 2023 și de 1,6% în 2024.



    În același timp, inflația a fost revizuită în sens ascendent în raport cu scenariul din iarnă, din cauza presiunilor persistente asupra prețurilor de bază, fiind estimată acum la 5,8% în 2023 și la 2,8% în 2024 în zona euro. “În luna martie, aceasta a atins un nivel record de 7,6 %, dar se preconizează că va scădea treptat în cursul perioadei previzionate, pe măsură ce marjele de profit vor absorbi presiunile salariale mai mari și se vor înăspri condițiile de finanțare”, se arată în documentul Comisiei Europene.



    Previziuni economice pentru Uniunea Europeană (video subtitrat în limba română – CC)




  • Previziuni economice de primăvară

    Previziuni economice de primăvară

    Pandemia de COVID-19, explozia
    prețurilor la energie, inflația galopantă și efectele războiului dezlănțuit de
    Rusia în Ucraina vecină au fost tot atâtea lovituri pentru economiile țărilor
    din Uniunea Europeană. Acestea par, totuși, să fi resorbit șocurile succesive
    și să fi reintrat pe un trend pozitiv. Comisia Europeană anunţă că economia
    comunitară a avut o performanţă mai bună decât se aştepta, ajungând la o
    creştere de un procent a Produsului Intern Brut în primele trei luni ale
    anului. Între cele 27 de state membre, România are o previziune de creştere cu
    4% pentru acest an, una dintre cele mai bune la nivel comunitar. Factorii
    pozitivi sunt scăderea preţului la energie la nivelul din urmă cu doi ani, o
    piaţă europeană a muncii rezilientă, creşterea consumului şi investiţiilor.


    Economia europeană, spun experții, a reuşit să limiteze impactul negativ al
    războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, făcând faţă crizei
    energetice prin diversificarea rapidă a aprovizionării şi prin scăderea
    considerabilă a consumului de gaze. Reducerea semnificativă a preţurilor la
    energie se repercutează asupra întregii economii, conducând la scăderea
    costurilor de producţie ale întreprinderilor.


    La rândul lor, consumatorii
    constată o scădere a facturilor la energie, deşi consumul privat ar urma să se
    menţină la un nivel scăzut, întrucât ritmul de creştere a salariilor rămâne sub
    nivelul inflaţiei. Aceasta a scăzut, totuși, în primele trei luni din
    2023 și ar putea coborî la 7,3% în aprilie şi la 5,8 spre finalul anului,
    transmite corespondentul Radio România la Bruxelles, care a studiat
    previziunile economice de primăvară al Executivului comunitar. Comisarul
    european pentru Afaceri Economice și Financiare, italianul
    Paolo Gentiloni, recunoaște că aspectele negative rămân creşterea
    dobânzilor şi înăsprirea condiţiilor de creditare, însă această situaţie nu
    este un semn de slăbiciune a sectorului bancar, ci mai degrabă o adaptare la
    semnalele de după criză.


    Un alt factor important pentru economia europeană este
    implementarea planurilor naţionale de redresare şi rezilienţă post-pandemie,
    care reprezintă o infuzie de capital, cu o medie a absorbţiei de 3% din
    produsul intern brut. Potrivit comisarului, până în 2024, planurile de
    redresare şi rezilienţă vor echivala cu 3,5 procente din PIB-ul Spaniei şi al
    Greciei, aproximativ 3% în Croaţia şi în Portugalia, 2,5 procente pentru
    Slovacia şi Italia, 2% în România şi Bulgaria, 1,5 în Polonia şi Ungaria şi un
    procent în cazul Franţei şi Sloveniei.

    Se aşteaptă ca piaţa forţei de muncă din
    Uniune să aibă doar o reacţie moderată la ritmul mai lent al expansiunii
    economice. Creşterea ocupării forţei de muncă este estimată la 0,5% în acest
    an, după care ar urma să scadă la 0,4% în 2024. Se preconizează că rata
    şomajului va rămâne cu puţin peste 6%.



  • Reforme legate de guvernanța economică

    Reforme legate de guvernanța economică


    Comisia
    Europeană a elaborat propuneri legislative
    pentru a pune în aplicare cea mai cuprinzătoare reformă a normelor UE de
    guvernanță economică de după criza economică și financiară. Obiectivul central
    al acestor propuneri este acela de a consolida sustenabilitatea datoriei
    publice și de a promova o creștere durabilă și favorabilă incluziunii în toate
    statele membre prin reforme și investiții. Propunerile abordează
    deficiențele cadrului actual – țin cont de necesitatea de a reduce nivelurile
    foarte ridicate ale datoriei publice, de a valorifica învățămintele desprinse
    din răspunsul în materie de politici dat de Uniune crizei COVID-19, de a
    pregăti UE pentru provocările viitoare prin sprijinirea progreselor către o economie
    verde, digitală, incluzivă și rezilientă, și de a spori competitivitatea UE. Situațiile bugetare, provocările și perspectivele economice
    variază foarte mult între cele 27 de state membre ale UE, de aceea nu se poate
    aplica o abordare universală.

    Piatra de
    temelie a propunerilor Comisiei o reprezintă planurile bugetare
    structurale naționale pe termen mediu. Statele membre vor elabora și
    prezenta planuri în care își vor stabili obiectivele bugetare, măsurile de
    eliminare a dezechilibrelor macroeconomice, precum și reformele și investițiile
    prioritare pe o perioadă de cel puțin patru ani. Planurile vor fi evaluate apoi
    de Comisie și aprobate de Consiliu pe baza unor criterii comune. Iar pentru a
    facilita o monitorizare și o
    asigurare mai eficace a implementării acestor angajamente, statele
    membre vor prezenta rapoarte anuale privind progresele înregistrate.

    Timp
    de un sfert de secol, Pactul de stabilitate și creștere a venit cu reguli comune și a stat la baza politicilor ce țin
    de Uniunea economică și monetară, a amintit Paolo
    Gentiloni, comisar european pentru economie. Dar, spune acesta:

    Problemele Pactului au devenit evidente dacă ne
    uităm la ce s-a întâmplat cu datoriile publice în UE, care sunt acum mult mai
    mari, dacă ne uităm și la nivelurile de investiții, care s-au redus după criza
    financiară de la un an la altul, și la performanțele noastre legate de
    guvernanța economică din ultimii 20 de ani, care au fost destul de slabe. În
    plus, provocările cu care ne confruntăm astăzi sunt la o diferență de
    ani-lumină față de anii 90: datoriile
    publice sunt mult mai mari, la fel sunt
    și nevoile noastre de investiții. E nevoie de investiții pentru tranziția
    verde și pentru cea digitală, de investiții pentru securitate și apărare,
    pentru reziliența lanțurilor noastre industriale. Propunerea de astăzi are în
    vedere ambele aspecte – și să reducem datoriile în mod gradual, dar susținut și
    să dăm un elan investițiilor pe bază de reforme. Am discutat foarte mult, ne-am
    consultat cu multe părți și suntem convinși că acest nou cadru va susține și
    stabilitatea și creșterea pentru Uniune în anii care vor urma.

    Propunerile
    urmăresc trecerea la un cadru de
    supraveghere bazat în mai mare măsură pe riscuri, care să pună în centrul preocupărilor sale
    sustenabilitatea datoriei publice, promovând în același timp o creștere
    durabilă și incluzivă. Pentru fiecare
    stat membru cu un deficit public de peste 3% din PIB sau cu o datorie publică
    de peste 60% din PIB, Comisia va emite o traiectorie tehnică specifică
    fiecărei țări. Această traiectorie va urmări să asigure faptul că datoria este
    plasată pe o traiectorie descendentă plauzibilă sau menținută la niveluri
    prudente și că deficitul rămâne sau este adus și menținut sub 3 % din PIB
    pe termen mediu. Reforma va simplifica guvernanța economică,
    va spori asumarea responsabilității la nivel național, va pune un accent sporit
    pe obiectivele pe termen mediu și va întări respectarea normelor, în contextul
    unui cadru comun transparent al UE.