Tag: fake news

  • Comisia vrea noi măsuri împotriva discursului instigator la ură şi a ştirilor false

    Comisia vrea noi măsuri împotriva discursului instigator la ură şi a ştirilor false

    Adevărul nu este sexi. Dezinformarea funcţionează pe baza emoțiilor stârnite, de aceea se vinde mai bine, afirmă într-un interviu acordat la începutul săptămânii cotidianului belgian Le Soir vicepreședinta executivului comunitar, Vera Jourova.

    Fostă comisar pentru justiție, ea are în portofoliu acum valorile și transparența. Iar din această nouă calitate spune că nu mai poate accepta argumentul adus până acum de rețele de socializare, potrivit căruia sunt doar canale care nu au nimic de a face cu conţinutul distribuit.

    Avem nevoie de reguli stabile pentru a garanta că în mediul online nu va prolifera conţinutul ilegal’, mai spune în interviul pentru le Soir Vera Jourova. În special pentru cazurile când dezinformarea poate ridica probleme de securitate.

    Discursul urii, extremismul violent și dezinformarea din mediul on line pot pune în pericol coeziunea socială, pot aduce atingere sistemelor democratice. De aceea noi, cei de la Comisia Europeană, luăm măsuri pentru a ne proteja cetățenii în mediul on line, așa cum facem și off line, a spus Vera Jourova și în octombrie anul trecut.
    Până acum, Comisia Europeană a optat pentru un demers voluntar din partea platformelor de internet în lupta împotriva dezinformării .

    Este vorba de codul de conduită încheiat în mai 2016 cu Facebook, Twitter, YouTube şi Microsoft. Prin această înțelegere, giganții internetului s-au angajat să pună la punct ‘proceduri clare şi eficiente pentru a elimina știrile false și instigarea la ură. Google+, Instagram sau Snapchat s-au alăturat şi ele acestui cod de conduită.
    Apar însă noi actori, precum Tik Tok (aplicaţie chinezească de distribuire de clipuri video, foarte populară în rândul adolescenţilor) cu care nu există nici o înțelegere.

    Iar cel mai comun subiect al mesajelor instigatoare la ură identificate chiar de Comisia Europeană este etnia. Clasamentul a fost completat de mesaje anti-musulmane şi xenofobe, inclusiv afirmaţii instigatoare la ură la adresa migranţilor şi refugiaţilor.


  • Lupta UE cu propaganda și interferența Rusiei

    Lupta UE cu propaganda și interferența Rusiei

    Interferența Rusiei în alegerile din statele europene
    precum și propagarea știrilor false se numără printre principalele amenințări externe
    pentru Uniunea Europeană. În toamna anului trecut, Parlamentul European a
    adoptat o rezoluţie care arată că imixtiunea străină în alegeri ameninţă
    societăţile europene democratice în favoarea forţelor anti-UE, de extremă
    dreaptă şi populiste.


    Membrii Parlamentului European și-au manifestat
    îngrijorarea față de natura extrem de periculoasă a propagandei ruse,
    principala sursă de dezinformare în interiorul blocului comunitar. Totodată,
    Comisia Europeană a anunțat în luna iunie a anului trecut, după alegerile
    pentru forul legislativ european, că au fost detectate 1.000 de cazuri de
    dezinformare, începând din ianuarie 2019, față de 434 de cazuri în aceeași
    perioadă a anului anterior.


    Eurodeputatul Eugen Tomac, membru al partidului
    Popular European, consideră că Uniunea Europeană poate face mai mult în lupta
    cu amenințarea venită dinspre est:


    Uniunea Europeană face foarte puțin
    pentru a combate fake news și propaganda agresivă a Federației Ruse și are
    suficienți parteneri în interiorul ei pe care nu îi utilizează suficient. Aici
    mă refer la instituțiile publice – posturi de radio, televiziuni sau agenții de
    presă – care trebuie să beneficieze de resurse suplimentare și o agendă foarte
    bine coordonată la nivelul Uniunii Europene prin care populația să fie
    informată în mod constant despre aceste pericole pentru că, aparent, oamenii
    par suficient de informați și pregătiți, or realitatea ne arată contrariul și
    anume că oamenii sunt foarte ușor de manipulat și acest exces de știri false
    pot dăuna foarte mult și pot crea aceste curente de neîncredere în proiectul
    european.

    Pe de altă parte, UE trebuie să investească mult mai mult, cel puțin
    în ceea ce privește statele din estul Uniunii Europene care au fost supuse în
    mod constant unui proces diabolic de dezinformare din partea Federației Ruse.
    Iar Rusia nu o face ascuns, o face asumat prin instrumentele sale și prin
    oameni, nu mai acționează ca pe timpuri cu Armata Roșie, ci (pur și simplu)
    astăzi prin instrumente mult mai subtile acționează împotriva Uniunii Europene
    până la urmă. Din acest punct de vedere, noi, prin aceste dezbateri pe care le
    avem în mod constant în parlament, trebuie să venim cu concluzii și propuneri concrete.



    O soluție este să se instituie un mecanism prin care, cu exemple concrete,
    cetățenilor să li se arate ce se întâmplă în jurul nostru, folosind atât
    mijloacele de socializare în masă, dar și instrumentele de informare.

  • UE va acționa împotriva știrilor false și a imixtiunii străine în alegeri

    UE va acționa împotriva știrilor false și a imixtiunii străine în alegeri

    Imixtiunea
    străină în alegeri amenință serios societățile europene democratice în favoarea
    forțelor anti-UE, de extremă dreaptă și populiste, avertizează PE. În acest
    sens a fost adoptată și o rezoluție care atrage atenția că încercările de
    influențare a proceselor decizionale în UE pun în pericol societățile
    democratice europene.

    Invitată să comenteze conținutul rezoluției, Adina Vălean,
    în calitate de europarlametar, ne-a spus că există o preocupare mai veche la
    nivel european în acest sens:


    De ceva
    vreme se acţionează împotriva celor trei forme de ameninţare, de imixtiune în
    alegerile europene din partea unor ţări terţe. De cele mai multe ori cea mai
    suspectată este Rusia. Spun că nu este ceva nou ca preocupare din partea UE
    pentru că la nivelul Comisiei Europene, în cadrul Serviciului de Acţiune Externă,
    există un departament specializat care monitorizează aceste ameninţări. Ameninţări
    care iau de fapt, trei forme. Cel mai adesea se manifestă sub forma campaniilor
    de dezinformare pe platformele sociale, a finanțării din partea unor entităţi
    străine- state sau companii din afara statelor membre ale UE- şi a atacurilor
    cibernetice la adresa infrastructurii folosită în alegerile naţionale sau
    europene. Preocuparea este mai veche, acţiunile întreprinse sunt mai vechi,
    pentru că înainte de alegerile europene din 2019 s-a dorit foarte mult să
    încercăm să ne protejăm astfel încât aceste alegeri europene să nu fie
    influenţate. În acest sens, platformele sociale, Facebook, Google, Twiter, Mozila,
    ulterior Microsoft, au semnat un cod de bune practici, astfel încât să încerce
    să scoată cât mai mult din acest conţinut viciat de pe platformele lor.

    Nu
    este pentru prima dată când UE acționează împotriva campaniilor de dezinformare
    și a imixtiunii străine în alegeri. Ce aduce nou rezoluția recent adoptată de
    PE ne explică Adina Vălean:


    A fost identificat faptul că în legislaţia europeană care vizează domeniul
    financiar şi pe cel al securităţii şi ciber security sunt necesare întăriri şi
    modificări pentru a putea continua această luptă sau apărare în faţa atacurilor
    de dezinformare. De asemenea, identificăm soluții și cerem finanțare pentru
    instituțiile media democratice cum sunt în special cele instituțiile publice,
    naționale, în cazul nostru SRR şi TVR, pentru că acestea sunt cu siguranță
    instituții care dau informația corectă. Şi aceste instituţii sunt cu atât mai
    necesare cu cât cetățenii care se află în fața unor alegeri au nevoie să-și
    verifice informațiile de pe platformele sociale cu cele furnizate de
    instituțiile democrate de presă.




    Uniunea
    Europeană se ocupă în mod activ de combaterea dezinformării din 2015, când
    grupul operativ East StratCom a fost înființat în cadrul Serviciului European
    de Acțiune Externă pentru a comunica în mod eficient politicile UE față de
    vecinătatea sa estică.

  • Uniunea securităţii: progrese înregistrate, provocări viitoare

    Uniunea securităţii: progrese înregistrate, provocări viitoare

    Securitatea cetățenilor europeni a reprezentat una dintre prioritățile comisiei Juncker, însă în pofida progreselor înregistrate în domeniu, eforturile trebuie să continue.

    Nevoia unui răspuns la amenințări ca terorismul sau radicalizarea internă a transformat securitatea într-una dintre prioritățile comisiei Juncker, care începând cu 2015 a lucrat în baza Agendei europene privind securitatea. Alte priorități erau, la vremea respectivă, schimbul de informții și securitatea cibernetică. Una dintre provocări a fost schimbarea mentalităților, astfel încât securitatea să devină și o chestiune trans-națională, după cum afirma Comisarul pentru afaceri interne, Dimitris Avramopoulos:

    Securitatea a fost întotdeauna considerată drept o chestiune de responsabilitate națională, de competență națională. Sunt mândru că am reușit să schimbăm această mentalitate și că lucrăm la soluții europene. Uniunea securității pe care o construim are la bază încrederea, împărtășirea resurselor, înfruntarea amenințărilor împreună. Nu există drept fundamental fără securitate. Cum poți garanta drepturile fundamentale fără siguranță și securitate? Cetățenii sunt îndreptățiți să se aștepte ca Uniunea să le ofere această securitate.

    Uniunea securității se bazează pe o serie de piloni – cheie: combaterea conținutului online cu caracter terorist, îmbunătățirea schimbului de informații dintre statele membre, consolidarea securității cibernetice la nivelul întregii Uniuni Europene, consolidarea eforturilor de a combate dezinformare – iar aici se poate vorbi și despre demontarea așa-numitelor fake news, știri false, răspândite în scopul impunerii anumitor narațiuni. Pilonii mai includ asigurarea punerii în aplicare a legislației UE în materie de securitate, cooperarea în materie de securiate în Balcanii de vest, dar și intensificarea cooperării și schimbului de informații cu țări terțe. Una dintre zonele în care este în continuare de eforturi, e cea a punerii în aplicare a legislației, potrivit unui raport al Comisiei Europene.

    Securitatea este și prima din 4 cele priorități stabilite de liderii UE și incluse în Noua Agendă Strategică 2019 – 2024.


  • 5. Ausgabe der Medienkonferenz 2020 in Bukarest

    5. Ausgabe der Medienkonferenz 2020 in Bukarest

    Radio Rumänien und die BBC sind zwei Organisationen, die auf starken Werten basieren und ständige und wichtige Aufgaben haben, nämlich die Öffentlichkeit zu informieren und zu bilden, und auch Unterhaltungsprogramme anzubieten. Unter dieser Voraussetzung haben die beiden Presseeinrichtungen am Donnerstag eine Vereinbarung getroffen, auf deren Grundlage sie sich gegenseitig bei der gemeinsamen Entwicklung unterstützen werden. Die Unterzeichnung des Dokuments fand in Bukarest statt, am Rande der 5. Ausgabe der Medienkonferenz 2020, die von Radio Rumänien in Partnerschaft mit der Union der Radio- und Fernsehanstalten der Länder des asiatisch-pazifischen Raums veranstaltet wurde.



    In Anbetracht der Tatsache, dass Radio Rumänien ein aktives Mitglied der Europäischen Radio- und Fernsehunion ist, hielt der stellvertretende Direktor der BBC, Graham Ellis, eine Zusammenarbeit zwischen den beiden Institutionen in diesem Zeitraum für sehr wichtig. Der Präsident und Generaldirektor von Radio Rumänien, Georgică Severin, sagte seinerseits, dass die Partnerschaft die natürliche Folge der ausgezeichneten Zusammenarbeit und der Verbindungen zwischen Radio Rumänien und der BBC sei:



    Die Bekämpfung von Fehlinformationen, die Präsentation von Informationen über das Leben und die Kultur des Publikums, die Anpassung neuer Technologien oder die Transformation unserer Medienorganisationen sind einige der wichtigsten Themen unserer Partnerschaft.



    Die von Radio Rumänien mit der BBC getroffene Vereinbarung ist kein Einzelfall. Radio Rumänien hat bereits zwei Abkommen mit Radio France und RAI unterzeichnet. Das neue Abkommen mit der BBC gehört zur Strategie der Zusammenarbeit des rumänischen öffentlichen Rundfunks mit den renommiertesten Medieninstitutionen in Europa. Über die bilaterale Zusammenarbeit hinaus unterhält Radio Rumänien auch sehr gute Beziehungen zu zahlreichen Presseeinrichtungen auf der ganzen Welt. Das wird auch bewiesen durch die Präsenz von mehr als 40 Vertretern der wichtigsten öffentlichen Medienanstalten in Europa und im asiatisch-pazifischen Raum bei der Medienkonferenz in der rumänischen Hauptstadt. Die Teilnehmer diskutierten unter anderen über die Zukunft der Medien im digitalen Zeitalter, über die Strategien zum Schutz der Rechte der Medien und der Urheberrechte und über die Bekämpfung von gefälschten Nachrichten (sog. Fake News).



    Die Medienkonferenz 2020, die bereits eine Tradition des Dialogs zwischen Europa und dem asiatisch-pazifischen Raum hat, hat sich als eine der offensten und konstruktivsten Medienplattformen in Europa und Asien etabliert. Sie findet jährlich statt, abwechselnd in Rumänien und in einem Land des asiatisch-pazifischen Raums. Bereits von der ersten Ausgabe war das Ziel der Konferenz, die öffentlich-rechtlichen Sender mit konkreten Strategien vertraut zu machen, um auf die Herausforderungen des neuen digitalen Zeitalters zu reagieren – das Jahr 2020 wurde als Meilenstein gesetzt, und dieses Jahr, bei der 5. Ausgabe, lautete das Thema der Medienkonferenz 2020 “Crossing Borders in the Digital World “Grenzen überschreiten in der digitalen Welt.



    Der Generalsekretär der Asia Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU), Javad Mottaghi, sagte bei der Medienkonferenz 2020 in Bukarest, dass die Öffentlichkeit unabhängige, unparteiische und zuverlässige Informationen brauche. Es hängt von den öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten ab, ob sie die Wahrheit sagen und ob sie das Vertrauen der öffentlichkeit gewinnen, so Javad Mottaghi.

  • Elitele media din Europa şi Asia, la cea de-a cincea ediţie a Conferinţei Media 2020

    Elitele media din Europa şi Asia, la cea de-a cincea ediţie a Conferinţei Media 2020

    Radio România organizează joi, 3 octombrie, cea de-a cincea ediţie a Conferinţei Media 2020, în parteneriat cu Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU). Evenimentul se desfăşoară la Hotel Capşa din Capitală, începând cu ora 9:00, şi reuneşte peste 40 de reprezentanţi ai celor mai importante organizaţii de media publică din Europa şi Asia-Pacific. Dr. Javad Mottaghi, Secretar General al ABU, Graham Ellis, Director BBC Radio, Preşedinte al Comisiei Radio a EBU şi Preşedinte Prix Italia, Dr. Yan Bo, Director adjunct CCTV, China, Claudio Cappon, Secretar General al Co.Pe.AM – Conferinţa Permanentă a Audiovizualului Mediteranean, Giacomo Ghisani, Director adjunct Radio Vaticana, sunt doar câţiva dintre liderii media prezenţi la Bucureşti.

    Devenită deja o tradiţie în dialogul media între Europa şi arealul Asia-Pacific, Conferinţa Media 2020, organizată din 2015 la iniţiativa Radio România, în parteneriat cu Asia-Pacific Broadcasting Union, s-a impus ca una dintre cele mai deschise şi constructive platforme de dialog în Europa şi Asia în plan mediatic. Conferinţa se desfăşoară anual, alternativ în România şi într-o ţară membră ABU din arealul Asia-Pacific. Încă de la prima ediţie, scopul evenimentului a fost acela de a familiariza difuzorii media publici cu strategii concrete menite să răspundă provocărilor noii ere digitale – anul 2020 a fost fixat ca reper, iar ediţia cu numărul 5 din acest an are ca temă Crossing Borders in the Digital World.

    Sesiunile de dezbatere se vor focaliza asupra viitorului mediei publice în era digitală, a strategiilor de protejare a drepturilor de autor şi asupra combaterii fenomenului de fake news. Adaptarea radioului la noul context digital, tehnologia 5G, promovarea diversităţii culturale şi a memoriei colective între Est şi Vest prin folosirea noilor tehnologii digitale se vor afla, de asemenea, ca puncte tematice pe agenda conferinţei.

    Conferinţa va fi deschisă, joi 3 octombrie, la ora 09:00, de către Dr. Javad Mottaghi, Secretar General al Asia-Broadcasting Union şi de Georgică Severin, Preşedinte Director General Radio România, în prezenţa Ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, Valer Daniel Breaz.

    La starul conferinţei Radio România şi BBC Radio vor semna un acord bilateral în vederea dezvoltării unui parteneriat creativ de cooperare între cele două instituţii. Schimbul de idei şi bune practici, soluţii comune de combatere a dezinformării, valorificarea storytelling-ului modern, o colaborare strânsă pentru a împărtăşi experienţe culturale şi de viaţă publicului din România şi Marea Britanie, precum şi soluţii creative de atragere a noilor generaţii către media publică sunt elementele centrale pe care se va construi acest parteneriat între Radio România şi BBC Radio. Acordul va fi semnat de către Georgică Severin, Preşedinte Director General Radio România şi de Graham Ellis, Director BBC Radio. Acest acord urmează celorlalte două semnate cu Radio France şi RAI, şi face parte din strategia de colaborare a Radio România cu cele mai prestigioase instituţii media din Europa.

  • Face aux infox, la contre-attaque s’organise

    Face aux infox, la contre-attaque s’organise

    Entré dans le langage courant à loccasion des dernières élections présidentielles aux Etats-Unis, où lon a vu les républicains et les démocrates saccuser à tour de rôle demployer linfox pour mieux tromper lélectorat, le terme, désignant lutilisation à grande échelle des informations mensongères ou délibérément biaisées, semble gagner en amplitude, interpellant à la fois les autorités et les professionnels de linformation. Infox, fake news, informations fallacieuses ou désinformation, rien de nouveau sous le soleil pourtant. Cest néanmoins de par son amplitude que le phénomène inquiète. Le scandale de Cambridge Analytica, cette société accusée davoir manipulé nombre de comptes dutilisateurs Facebook pour influencer leurs options électorales, sérige en loccurrence en cas décole.

    Invitée au micro de Radio Roumanie, Andreea Gavrilă, lune des fondatrices du site rubrika.ro, soit le premier programme de Roumanie censé passer au crible les nouvelles en provenance des sources sûres, nous livre sa définition de linfox : « Définir cela comme de fausses nouvelles, ce nest pas tout à fait exact. Les fake news, des fois ce nest même pas de linformation, des fois ce nest pas tout à fait faux, car souvent il existe des éléments de vérité, il sagit donc plutôt des nouvelles partiellement fabriquées, il sagit de la désinformation ou du désordre informationnel. Je crois donc quil faut mettre en évidence quil ne sagit pas toujours dune information erronée à 100%, car dans une information que lon traite de fake, de fausse, il existe le plus souvent des éléments de vérité. »



    Vu le boom de la communication en ligne et de lutilisation des réseaux sociaux, linformation extraite de manière exclusive par ce biais découple le pouvoir nocif de linfox. Les ados surtout risquent de tomber plus facilement victimes de linfox. Selon une étude menée par Reuters Institute for the Study of Journalism, lon constate que pour Monsieur tout le monde le terme dinfox ratisse large. En effet, il y inclut, pêle-mêle, depuis les parodies, qui peuvent être considérées comme des infos contrefaites mais qui sont dénuées de toute intention malveillante, en passant par les nouvelles mal ficelées, à cause de la mauvaise maîtrise du domaine abordé par le journaliste qui les a confectionnées, aux nouvelles présentées avec un certain parti pris, à certaines formes de publicité et jusquaux informations complètement farfelues. Doù létude menée par Reuters Institute for the Study of Journalism, qui conclut que la définition de fake news ratisse tellement large quelle devient carrément inopérante. Et à Reuters Institute de proposer labandon du terme anglophone de fake news en faveur de celui de désinformation, qui présuppose lexistence dune volonté de tromper le public, une caractéristique dont le terme français dinfox rend mieux compte.

    Cette idée est partagée également par Ioana Avădani, directrice du Centre pour le Journalisme indépendant, de Bucarest : « Je suis en effet réticente à utiliser le terme de fake news. Car toutes les informations fausses ne sont pas pour autant des nouvelles, elles ne sont pas nécessairement produites par des journalistes. Le terme fake-news renvoie au terme de “news, de nouvelles, dinformations produites par des professionnels, des journalistes, des médias, ce qui est faux. »



    Mais comment peut-on se prémunir contre linfox ? En loccurrence, la pensée critique et léducation aux médias constituent sans doute des armes privilégiées. Chercher linformation dans des sources différentes, réagir, trouver des sources de confiance, éviter de sinformer en se servant exclusivement des sources disponibles en ligne, voilà quelques tuyaux. Et puis, pouvoir vérifier lidentité réelle des auteurs des informations fournies en ligne. Vérifier, par exemple, que le site en question dispose dune identité réelle, identifiable, dune adresse physique et dun numéro de téléphone, ajoute encore Ioana Avădani. Nous avons donc besoin dobserver une certaine hygiène informationnelle.

    Aussi, dans sa tentative davancer sur la question, le Centre pour le Journalisme indépendant conçoit-il depuis 25 ans des projets éducatifs destinés aux lycéens, pour que ces derniers comprennent le fonctionnement des médias. « Nous ne sommes que quelques associations à mener ce combat. Mais il nous semble essentiel davoir des gens avertis aux deux extrémités de la chaîne dinformation, dune part un système média soucieux de la déontologie professionnelle, et de lautre un public averti », conclut Ioana Avădani. En Roumanie, linfox fait rage surtout sur les réseaux sociaux et les médias en ligne, le gardien de laudiovisuel, le Conseil national de lAudiovisuel, limitant les dégâts dans le cas des médias classiques. (Trad. Ionuţ Jugureanu)


  • Fake News: Wie gehen wir damit um?

    Fake News: Wie gehen wir damit um?

    Mit den jüngsten Präsidentschaftswahlen in den USA im öffentlichen Diskurs angekommen — als Republikaner und Demokraten sich gegenseitig beschuldigten, falsche Nachrichten verbreitet zu haben, um Wahlen zu gewinnen –, sind Fake News ein Phänomen mit globalen Auswirkungen, das die Behörden und Spezialisten durch die Konsequenzen, die sie haben können, beunruhigt. Falsche Nachrichten, wie nicht gerade treffend die Desinformation genannt wird, sind immer da. Das Ausma‎ß des Phänomens hat die Aufmerksamkeit der Öffentlichkeit auf sich gezogen, vielleicht am deutlichsten während des Skandals um Cambridge Analytica, einer Beratungsfirma, der vorgeworfen wurde, zahlreiche Facebook-Konten manipuliert zu haben, um das Wahlergebnis in mehreren Staaten zu beeinflussen. Andreea Gavrilă, eine der Gründerinnen von rubrika.ro, dem ersten automatisierten Nachrichtenanalysator aus zuverlässigen Quellen in Rumänien, stellt eine Analyse des Begriffs Fake-News“ für Radio Rumänien vor:



    Die Terminologie falscher Nachrichten ist nicht immer korrekt in dem Sinne, dass wir dieses Falsche nicht als Binom im Vergleich zur Wahrheit berücksichtigen können. In diesem Sinne sind gefälschte Nachrichten oder Fake News nicht unbedingt Nachrichten, sie sind nicht notwendigerweise falsch, und au‎ßerdem können sie immer einen Kern der Wahrheit haben, was bedeutet, dass wir diese Nachrichten unter dem Begriff gefälschte Nachrichten, Desinformation und Informationsunordnung übersetzen könnten, was dieses Thema der falschen Nachrichten oder Fake News sehr gut zusammenfassen. Ich denke, irgendwie müssen wir betonen, dass dies nicht unbedingt eine unwahre Nachricht ist, zumal in gefälschten Nachrichten die Wahrscheinlichkeit hoch ist, dass es einen Kern der Wahrheit gibt.“




    Die Entwicklung von Online-Medien und sozialen Netzwerken, die Abhängigkeit von diesen und der exklusive Medienkonsum über das Internet sind Faktoren, die die Verbreitung von gefälschten Nachrichten begünstigen. Eine breite Palette von Medienprodukten fällt in diesen Bereich. Und wenn Sie ein Teenager sind, sind Sie anfälliger für Fehlinformationen. Laut einer Studie des Reuters Institute for Study of Journalism sind gewöhnliche Leute, das hei‎ßt nicht spezialisierte Leute auf diesem Gebiet, bereit, sich in den Bereich der gefälschten Nachrichten zu begeben, angefangen mit Parodie — was mit gefälschten Informationen funktioniert, jedoch ohne die Absicht, zu manipulieren — über schlecht verfasste Nachrichten, die das Ergebnis der Ungeschicktheit des Journalisten sind, bis hin zu parteiischen Nachrichten, einen Teil der Werbung, dem hyperpolitisierten Inhalt, den erfundenen Nachrichten. Die Schlussfolgerung des Reuters Institute for Study of Journalism wäre, dass die Definition von Fake News so weit gefasst ist, dass sie nicht mehr funktionsfähig ist. Daher schlagen sie vor, den Begriff Fake News“ aufzugeben, weil dieser irreführend ist, und auf die Idee der Desinformation zurückzugreifen, was die Absicht der Irreführung beinhaltet. Die Idee wird auch von Ioana Avădani, Direktorin des Zentrums für unabhängigen Journalismus, geteilt:



    Ich habe eine ziemlich gro‎ße Zurückhaltung, den Begriff Fake News zu verwenden, obwohl dies eine sprachliche Abkürzung für das Phänomen ist. Nicht alle falschen Informationen, die zu uns kommen, sind Neuigkeiten. Nicht alle falschen Informationen stammen von Journalisten. Der Begriff Fake News bezieht sich direkt auf Nachrichten, auf Journalisten und auf den professionellen Bereich, was mir ungerecht erscheint.“




    Wie können wir uns vor falschen Nachrichten schützen? Kritisches Denken und Medienbildung sind zwei der Waffen“, die erfolgreich gegen das Phänomen falscher Nachrichten und Falschinformationen eingesetzt werden können. Das hei‎ßt, zu versuchen, nach mehr Informationen aus verschiedenen Quellen zu suchen, zu reagieren, Quellen verlässlicher Informationen zu finden, und uns nicht darauf zu beschränken, Informationen nur aus sozialen Netzwerken zu erhalten, meinen die Leute von rubrika.ro. Zu dem Schutzschild, das wir immer bei uns haben müssen, sollte gehören, die tatsächlichen Autoren der Online-Nachrichten zu überprüfen, und vor allem zu prüfen, ob die Website eine physische Adresse und Telefonnummer hat, fügt Ioana Avădani hinzu. Mit anderen Worten ist eine Art Informationshygiene erforderlich.



    Um das Bewusstsein zu schärfen, veranstaltet das Zentrum für unabhängigen Journalismus seit 25 Jahren Schulprojekte, um die Funktionsweise von Medien besser zu verstehen. Wir sind eine Handvoll NGOs, die dies tun. Wir glauben, dass es entscheidend ist, wenn man an einem Ende ein Mediensystem hat, das nach bestimmten Regeln arbeitet, am anderen Ende eine Gruppe von Verbrauchern zu haben, die diese Regeln kennen und schätzen“, sagt Ioana Avădani. In Rumänien wird dieses Phänomen hauptsächlich im Online-Umfeld verzeichnet, da die audiovisuellen Medien vom Medienrat (CNA) geregelt werden, der Geldbu‎ßen für die Nichteinhaltung der Vorschriften verhängen kann.

  • L’année 1989 et la reconstruction de l’esprit démocratique citoyen

    L’année 1989 et la reconstruction de l’esprit démocratique citoyen

    L’histoire de la Roumanie, ainsi que celle de l’ensemble du continent européen, ont retenu l’année 1989 comme un formidable tournant. L’ouverture des frontières et la chute du Mur de Berlin, qui ont marqué la fin de la guerre froide, auxquelles s’est ajoutée la vague de manifestations populaires ont entraîné la chute des régimes communistes d’Europe Centrale et de l’Est.

    A la différence des autres pays de l’ancien bloc soviétique, la Roumanie a payé sa rupture d’avec le communisme au prix du sang, de plus de mille victimes. Revenue à la démocratie après des décennies de répression idéologique, la société roumaine a eu du mal à trouver les ressources qui lui permettent de combler son écart par rapport à l’Occident, à travers la prise de conscience et l’acceptation de son passé sous le régime totalitaire.C’est un travail de mémoire et d’analyse des évolutions des trois dernières décennies que l’Institut français de Bucarest a proposé à travers le cycle de débats « L’année 1989 – un tournant historique » (« 1989. Punct de cotitura »). Elena Calistru, présidente de l’organisation non gouvernementale « Funky Citizens », considère que le recours à la mémoire n’est pourtant pas facile parmi les jeunes roumains : « Je vois les jeunes avec lesquels nous travaillons sur l’éducation civique et je voudrais vous dire que ce n’est pas leur faute s’ils manquent d’éducation en matière d’histoire récente, pour compenser le fait de ne pas avoir vécu ces temps-là. Il se peut que nous vivions les meilleurs temps possibles, mais pour beaucoup de ces jeunes, ce n’est pas une évidence, puisqu’ils n’ont pas de termes de comparaison. Je pense donc que, si nous n’agissons pas, ils seront perdus. Il est fort possible de les retrouver devant un ordinateur portable, sur lequel ils ont réalisé un clip-vidéo débordant de haine et de discrimination. »

    Dans l’espace virtuel, les messages sont de plus en plus difficiles à contrôler. L’assaut des « fake news » semble avoir pris au dépourvu aussi bien la société occidentale que celle roumaine. De plus, les médias se confrontent pour la première fois aux effets inattendus des infos sur la conscience d’une société démocratique, explique le journaliste Liviu Tofan, ancien membre de la rédaction roumaine de Radio Free Europe, à l’époque communiste: « Par rapport au populisme, nous devrions faire attention aux nuances, car, souvent, les médias, notamment commerciaux comme ceux de Roumanie, tendent à avoir un discours critique et même négatif. C’est précisément la méthode utilisée par les populistes qui veulent provoquer des émotions négatives, en parlant de dangers qui n’existent pas en réalité. C’est ce qui se passe aussi dans le cas du terrorisme, quand la presse met en avant la terreur, devenant ainsi, sans le vouloir, la complice des terroristes. »

    Pourtant, la société démocratique contemporaine semble avoir un discernement croissant. En tant que citoyens de l’Union européenne, les Roumains acceptent de moins en moins de se laisser influencer par le discours politique et analysent leur position par rapport aux autres Européens, considère Elena Calistru, présidente de l’organisation non gouvernementale « Funky Citizens ».: «Les gens s’intéressent à des sujets plus larges que leur vie quotidienne, leur porte-monnaie et l’argent disponible chaque jour. C’est ça la vérité. La société change et son regard va plus loin. Le problème c’est que la société a plusieurs pas d’avance par rapport à la classe politique, et cette distance s’agrandit constamment. La société change en mieux, à mon avis. Nous n’avons jamais eu autant de gens éduqués. »

    Après la crise économique, c’est l’euroscepticisme qui est aujourd’hui la plus forte menace que doit affronter l’UE. Parfois, cet euroscepticisme s’accompagne du désir de préserver la souveraineté et l’identité des nations, au détriment d’un Etat européen fédéral. Toutefois, la société roumaine ne semble pas suivre cette tendance, croit le politologue Robert Adam: « Pourquoi le discours eurosceptique ne « fait pas mouche » en Roumanie ? Parce qu’il contredit l’ethos national roumain. Autrement dit, toute la narration fondatrice de la nation roumaine, depuis 1848 jusqu’à présent, s’appuie sur la modernisation et l’alignement sur l’Occident. A la différence de la Hongrie, de la Pologne, ou d’autres Etats, nous n’avons pas de contre-proposition. Nous avons vécu, nous aussi, des moments de tentation identitaire, qui n’ont pas bien fini. Par conséquent, pour rendre populaire un tel discours, il faudrait aller à contre-courant de tout ce que les gens ont appris à l’école ou en famille, un contenu souvent faux, exagéré. Mais c’est ça la raison principale. »

    Au-delà des raisons relatives à l’historiographie ou à la recherche sociologique, la société roumaine semble intégrer de plus en plus les valeurs européennes et démocratiques qui la définissent. Selon un Eurobaromètre réalisé en 2017, une dizaine d’années après son adhésion à l’UE, la Roumanie affichait une confiance croissante dans le bloc communautaire. (Trad. : Ileana Ţăroi)

  • Simularea procesului decizional din cadrul Consiliului UE „My decision shapes my future”

    Simularea procesului decizional din cadrul Consiliului UE „My decision shapes my future”

    În data de 6 iunie, Centrul Europe
    Direct București, din cadrul Institutului European din România, a organizat
    evenimentul My decision shapes my future, în parteneriat cu Centrul Europe
    Direct Vâlcea și cu Model European Union Iași. Acesta a constat într-o simulare
    a procesului decizional la nivelul Consiliului Uniunii Europene, la care au
    participat tineri liceeni entuziaști, atât din regiunea București-Ilfov, cât și
    din județul Vâlcea. Pentru o zi, tinerii au luat locul miniștrilor din statele
    membre ale Uniunii Europene și au dezbătut despre actualitatea și nevoia de
    combatere a fenomenului știrilor false la nivel european.


    Evenimentul a respectat procedura
    specifică unei astfel de simulări, valabilă la nivelul întregii Uniuni
    Europene. Consiliul Uniunii Europene a fost prezidat de un Președinte, cu
    următoarele atribuții: să modereze discuțiile, să urmărească respectarea
    regulilor de procedură, să ajute la redactarea concluziilor Consiliului, să
    ofere consultanță juridică și politică și să supună la vot documentul final.
    Președintele nu a avut drept de vot. Fiecare participant a avut rolul de
    ministru de resort dintr-un stat membru al Uniunii Europene alocat anterior
    evenimentului. Formațiunea Consiliului simulată cu ocazia evenimentului a fost
    Transporturi, Telecomunicații și Energie (TTE).


    Pentru mai multe detalii, vă rugăm accesați site-ul Europe Direct București.


    (Loredana Licuța, coordonator Centrul Europe Direct
    București)

  • 1989 şi refacerea spiritului democratic societal

    1989 şi refacerea spiritului democratic societal

    Anul 1989 a
    marcat atât istoria României, cât şi a întregului continent european. Deschiderea
    graniţelor, căderea Zidului Berlinului, care a însemnat şi sfârşitul Războiului
    Rece, dar şi valul de proteste de mare amploare au avut ca urmare căderea
    regimurilor comuniste din Europa Centrală şi de Est. În România, spre deosebire
    de celelalte ţări din fostul bloc sovietic, ruptura de comunism s-a produs cu
    preţul a peste o mie de vieţi. Societatea românească, devenită democratică după
    decenii de represiune ideologică, şi-a găsit cu greu resursele necesare pentru
    a recupera ecartul faţă de Occident, prin conştientizarea şi asumarea trecutului
    sub un regim totalitar.



    Institutul
    Francez din Bucureşti a găzduit dezbaterea 1989. Punct de cotitură,
    cu scopul
    de analiza situaţia societăţii europene de astăzi. Apelul la memorie pare,
    însă, greu de realizat, mai ales în rândurile tinerilor români. Elena Calistru,
    preşedintele ONG-ului Funky Citizens, explică acest fapt:

    Uitându-mă la tinerii cu care lucrăm noi în zona de educaţie civică,
    vreau să vă spun că nu este vina lor că nu au avut parte de educaţie despre
    istoria recentă, suficient de acoperitoare, astfel încât să compenseze faptul
    că nu au trăit acele vremuri. Noi poate că trăim cele mai bune dintre vremurile
    posibile, însă pentru mulţi dintre tinerii cu care noi lucrăm nu este suficient,
    pentru că nu au termen de comparaţie. Atunci, pe ei cred că îi vom pierde, dacă
    nu facem ceva. Putem să îi găsim în faţa unui laptop, în care au făcut un
    videoclip prin de ură şi de discriminare.


    Fluxul de
    informaţii parvenite publicului larg prin intermediul Internetului extinde
    mass-media în mediul virtual, în care mesajele transmise devin tot mai greu de
    controlat. Asaltul de fake news pare să fi luat pe nepregătite atât
    societatea occidentală, cât şi pe cea românească. În afară de fenomenul răspândirii
    ştirilor false, tot mai întâlnit în ultima vreme, mass-media se confruntă, fără
    precedent, şi cu efectele nedorite pe care informaţiile le pot avea asupra
    conştiinţei societăţii democratice. Cu detalii, Liviu Tofan, jurnalist care a
    lucrat, în perioada comunistă, în cadrul secţiei române a Radio Europa Liberă:

    În relaţie cu populismul, ar trebui să fim iarăşi mai atenţi la nuanţe,
    pentru că, în multe ocazii, media, mai ales atunci când are un accent comercial
    foarte puternic, cum este în România, au tendinţa de a prezenta lucrurile
    într-un mod critic sau chiar negativ. Este exact metoda pe care o folosesc
    populiştii atunci când vor să creeze emoţii negative şi proiectează pericole
    care, de fapt, nu există. Cum se întâmplă şi în cazul terorismului, când presa
    este complicele fără voie al teroriştilor, prin promovarea terorii.


    Cu toate acestea,
    societatea democratică de astăzi pare să aibă o capacitate tot mai puternică de
    a discerne. Românii, în calitatea lor de cetăţeni ai Uniunii Europene, se lasă
    tot mai puţin influenţaţi de discursul politic şi îşi analizează poziţia în
    raport cu ceilalţi europeni.

    Elena Calistru: Oamenii sunt interesaţi de subiecte care merg dincolo de viaţa lor
    imediată, de portofelul lor şi de banii disponibili de pe o zi pe alta. Acesta
    este adevărul, că societatea se schimbă şi se uită puţin mai departe. Problema
    este că societatea a luat-o cu ceva paşi înaintea clasei politice, iar acea
    distanţă se adânceşte, creşte. Societatea se schimbă şi se schimbă în bine, aş
    spune eu. Niciodată nu am avut mai mulţi oameni educaţi pe lumea asta.


    După criza
    economică, euroscepticismul a devenit principala ameninţare cu care se confruntă
    Uniunea Europeană. Uneori, acest scepticism este
    acompaniat de dorinţa de a păstra suveranitatea şi identitatea naţiunilor
    europene în detrimentul unui stat federal european. Societatea românească,
    însă, pare să nu se alinieze acestei tendinţe.

    Politologul Robert Adam
    explică: De ce nu prinde în mod substanţial
    discursul eurosceptic în România? Pentru că merge strict pe contrasensul
    etosului naţional românesc. Cu alte cuvinte, toată naraţiunea care fondează
    naţiunea română de la 1848 încoace este una modernizatoare şi de aliniere la
    Occident. Noi nu avem, ca în Ungaria, ca în Polonia, ca în alte părţi, ce
    contrapune. Am avut şi noi momente de balans spre identitar, dar nu s-au
    terminat deloc bine. În consecinţă, pentru a face popular acest discurs,
    trebuie să mergi în contra a ceea ce oamenii au învăţat la şcoală, în familie,
    şi care de multe ori este fals, îngroşat. Dar acesta este motivul fundamental.



    Dincolo de
    motivele desprinse din istoriografie sau din cercetările sociologice,
    societatea românească pare tot mai conştientă de valorile europene şi
    democratice care o definesc. La peste zece ani de la aderarea României la Uniunea Europeană,
    încrederea în blocul comunitar era în creştere, conform unui Eurobarometru realizat
    în anul 2017.

  • 1000 de cazuri de dezinformare, detectate în UE de la începutului anului

    1000 de cazuri de dezinformare, detectate în UE de la începutului anului

    Uniunea Europeană a strâns probe cu privire la activitatea de dezinformare “continuă şi susţinută” făcută de Rusia şi care a vizat scăderea prezenţei la vot în timpul alegerilor europarlamentare din 23-26 mai şi influenţarea preferinţelor alegătorilor, a anunţat Comisia Europeană.


    Într-un raport publicat, vineri, Comisia Europeană arată că dovezile strânse în ultimele luni au indicat o activitate de dezinformare continuă şi susţinută din partea surselor ruse care vizau reducerea prezenţei la vot şi influenţarea preferinţelor electorale”.


    Totodată, au fost prezentate progresele înregistrate în combaterea dezinformării și principalele concluzii desprinse din alegerile europene. Datele arată că, de la începutul anului, au fost detectate 1000 de cazuri de dezinformare au fost detectate, față de numai 434 în aceeași perioadă a anului trecut.



    “Alegerile europene nu au fost lipsite de dezinformare”



    Deși este încă prea devreme pentru a trage concluzii finale cu privire la nivelul și impactul dezinformării în recentele alegeri pentru Parlamentul European, acțiunile UE realizate împreună cu numeroși jurnaliști, verificatori ai veridicității informațiilor, platforme, autorități naționale, cercetători și membri ai societății civile, au contribuit la împiedicarea atacurilor și la expunerea tentativelor de ingerință în procesele noastre democratice, a comunicat Comisia Europeană.



    Suntem convinși că eforturile noastre au contribuit la limitarea impactului operațiunilor de dezinformare, inclusiv din partea actorilor străini, datorită coordonării mai strânse între UE și statele membre. Cu toate acestea, mai sunt multe de făcut. La urma urmei, alegerile europene nu au fost lipsite de dezinformare și nu ar trebui să acceptăm acest lucru ca fiind noua normalitate. Actorii nocivi își modifică în mod constant strategiile, așa că trebuie să ne străduim să fim mereu cu un pas înaintea lor. Combaterea dezinformării este o provocare comună pe termen lung pentru instituțiile și statele membre ale UE”, se arată într-o declarație comună a mai multor înalți oficiali europeni.



    Strategia UE de pentru combaterea dezinformării și a campaniilor “fake news”



    Comisia Europeană mai menționează că UE s-a concentrat pe patru componente complementare:


    1. UE și-a consolidat capacitățile de identificare și combatere a dezinformării, prin intermediul Grupului operativ pentru comunicarea strategică a UE și al Celulei de fuziune a UE împotriva amenințărilor hibride din cadrul Serviciului European de Acțiune Externă. De asemenea, UE a îmbunătățit răspunsul coordonat prin instituirea unui sistem de alertă rapidă pentru a facilita schimbul de informații între statele membre și instituțiile UE.


    2. Prin intermediul unui Cod voluntar de bune practici privind dezinformarea, UE a colaborat cu platformele online și cu industria pentru a spori transparența comunicărilor politice și a împiedica utilizarea în scop manipulator a serviciilor furnizate de acestea, pentru a se asigura că utilizatorii știu de ce vizualizează materiale și anunțuri publicitare politice specifice și că pot vedea de unde și de la cine provin aceste materiale.


    3. Comisia și Înaltul Reprezentant, în cooperare cu Parlamentul European, au contribuit la creșterea gradului de sensibilizare și de reziliență față de dezinformare în cadrul societății, în special prin difuzarea în mai mare măsură de mesaje bazate pe fapte și prin intensificarea eforturilor de promovare a educației în domeniul mass-mediei.


    4. Comisia a sprijinit eforturile statelor membre de a asigura integritatea alegerilor și de a consolida reziliența sistemelor democratice ale Uniunii. Crearea unor rețele electorale la nivelul UE și la nivel național, cu legături către sistemul de alertă rapidă, a îmbunătățit cooperarea privind amenințările potențiale.

  • Donald Tusk crede că Brexitul a fost un vaccin împotriva propagandei antieuropene

    Donald Tusk crede că Brexitul a fost un vaccin împotriva propagandei antieuropene

    Partidele eurosceptice și populiste au obținut un scor bun la recentele alegeri pentru un nou legislativ comunitar, însă mult sub nivelul aşteptărilor. Președintele Consiliului European, Donald Tusk, crede că însuși Brexitul a jucat un rol important în frânarea avansului pe care îl puteau lua aceste forțe.

    Brexit-ul a fost un vaccin împotriva propagandei anti-europene şi a ştirilor false, crede președintele Consiliului European, Donald Tusk. Afirmația a fost făcută la finalul primei reuniuni a liderilor din statele membre ale Uniunii după alegerile europarlamentare. A fost o reuniune neoficială dedicată analizării rezultatelor de la scrutin și începerii procesului de desemnare a viitorilor șefi ai instituții comunitare, adică ai Parlamentului, Consiliului și ai Comisiei Europene.

    Iar rezultatele de la alegeri că popularii europeni au suferit pierderi, dar rămân cel mai mare grup din legislativ. Pierderi au fost și la socialișitii, dar și ei își păstrează locul al doilea. Pe plus au fost în schimb liberalii şi ecologiştii, care au reuşit să-şi sporească substanţial prezenţa în legislativ. Și deși în creștere a fost și extrema dreapta, partidele pro-europene vor deţine în viitorul plen de la Strasbourg 80 la sută din mandate.

    Nu am nici o îndoială că unul dintre motivele pentru care alegătorii de pe continent au votat pentru o majoritate proeuropeană este Brexitul, a mai spus Donald Tusk, care a ținut să adauge:

    Europenii au văzut ce înseamnă Brexit-ul, au tras şi concluziile. Pe măsură ce oamenii au devenit mai pro-europeni, anumite partide eurosceptice importante au abandonat sloganurile anti-europene și s-au prezentat ca fiind reformatoare ale Uniunii Europene. Iar acest lucru este un progres.

    Așadar, partidele pro-europene vor fi majoritare și de acum încolo în legislativul comunitar și au anunțat deja că nu vor să renegocieze acordul de retragere a Marii Britanii din spațiul comunitar. Documentul a fost respins până acum de 3 ori în Parlamentul de la Londra.

    Este și motivul pentru care, deși stabilit inițial pentru 29 martie, divorțul dintre Londra și Bruxelles a fost amânat până cel târziu pe 31 octombrie.

    Guvernul de la Londra pare însă să nu găsească o cale de a-i convinge pe parlamentari să accepte documentul, iar impasul a determinat-o pe șefa executivului, Theresa May, să își anunțe demisia. De vineri, ea nu va mai conduce Partidul Conservator, iar cel care îi va lua locul va prelua și funcția de premier.

    Cele mai mari șanse le are fostul ministru britanic de externe și fost primar al Londrei, Boris Johnson, adept al unui Brexit chiar și fără acord. Este însă nevoit să apară în faţa judecătorilor, fiind acuzat că a minţit publicul în campania pentru referendumul din 2016 privind ieșirea țării din Uniunea Europeană.

    El a spus atunci că Marea Britanie plăteşte săptămânal către Uniune 350 de milioane de lire sterline, bani care ar putea fi folosiţi pentru sistemul naţional de sănătate.


  • Fake-news, măsuri de contracarare

    Fake-news, măsuri de contracarare


    Fake-news,
    un termen înşelător? În
    opinia multora ar trebui înlocuit cu cel de dezinformare, care presupune
    intenţia de a induce în eroare. Intrate în discursul public odată cu cele mai
    recente alegeri prezidenţiale din SUA – când republicanii şi democraţii s-au
    acuzat reciproc de propagarea de ştiri false în scopul câştigării alegerilor -
    fake-news – urile au devenit un fenomen cu efecte globale, care provoacă îngrijorare
    autorităţilor şi specialiştilor prin consecinţele pe care le pot avea.


    Ştirile
    false, cum sunt nu tocmai corect numite dezinformările, există, însă,
    dintotdeauna. Amploarea fenomenului a atras atenţia opiniei publice poate cel
    mai evident în timpul scandalului în care a fost implicată firma de consultanţă
    Cambridge Analytica, acuzată că ar fi manipulat numeroase conturi de Facebook
    pentru a influenţa rezultatul alegerilor din mai multe state. Invitată la Radio
    România, Andreea Gavrilă, unul dintre fondatorii rubrika.ro – primul analizator
    automat de ştiri din surse de încredere din România – cu o analiză a termenului
    de fake-news:

    Terminologia de ştiri false nu este întotdeauna una
    corectă, în sensul în care nu putem să luăm în calcul această falsitate ca un
    binom în comparaţie cu adevărul. În sensul ăsta, ştirile false sau fake-news nu
    sunt neapărat ştiri, nu sunt neapărat false şi cu atât mai mult întotdeauna pot
    avea un sâmbure de adevăr, ceea ce înseamnă că am putea traduce aceste ştiri prin
    termenul de ştiri contrafăcute, dezinformare şi dezordine informaţională, ceea
    ce încapsulează foarte bine această temă de ştiri false sau de fake-news. Deci,
    cumva, cred că trebuie să punem în evidenţă faptul că nu este neapărat o ştire
    neadevărată, cu atât mai mult cu cât într-o ştire fake există o foarte mare
    probabilitate să existe un sâmbure de adevăr.


    Dezvoltarea
    mediului on-line şi a rețelelor sociale, dependența de acestea și consumul
    media exclusiv prin intermediul internetului sunt factori favorizanţI pentru
    extinderea fenomenului fake-news. O
    gamă largă de produse media intră în această zonă. Iar dacă ești adolescent, ești cu atât mai predispus să te confrunți cu
    dezinformarea. Potrivit unui studiu realizat de Reuters Institute for the Study of Journalism, oamenii
    obişnuiţi, adică persoanele nespecializate în acest domeniu, sunt dispuşi să
    încadreze în zona de fake-news începând de la parodie – care funcţionează cu
    informaţie contrafăcută, dar fără a avea intenţia de a manipula -, ştirile
    prost făcute din cauza neîndemânării jurnalistului, ştirile prost făcute cu
    intenţie, deci ştirile părtinitoare, o parte din publicitate, conţinutul
    hiperpolitizat, până la ştirile inventate.


    Concluzia celor de la Reuters Institute for the Study of
    Journalism ar fi că definiția fake news este atât de largă, încât devine
    inoperantă. De aceea, ei propun să se renunțe la termenul de fake
    news, pentru că este înșelător si să se meargă pe ideea de dezinformare,
    cea care presupune intenția de a induce în eroare. Ideea este îmbrăţişată şi de
    Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalsim Independent: Am rețineri destul de întemeiate în ce
    privește utilizarea termenului fake news, deşi reprezintă o scurtătură lingvistică pentru
    fenomen. Nu toate informațiile false care ne parvin sunt știri. Nu toate
    informațiile false ne parvin de la ziariști. Termenul de fake-news face o
    trimitere directă către news, către ziarişti, către zona profesională, ceea
    ce mi se pare nedrept.


    Cum ne putem proteja de ştirile false? În contracarea fenomenului știrilor
    false și al dezinformării, gândirea critică și educația media sunt două dintre
    armele care pot fi folosite cu succes. Adică să încercăm să căutăm mai multe
    informații din surse diferite, să reacționăm, să găsim surse de informare de
    încredere, să nu ne limităm la a lua informații doar de pe rețelele sociale,
    spun cei de la rubrika.ro. Din scutul de protecție pe care trebuie să-l avem
    tot timpul la noi, nu trebuie să lipsească verificarea autorilor reali ai
    știrilor din on-line și, foarte important, să verificăm dacă site-ul
    respectiv are o adresă fizică și un număr de telefon, adaugă Ioana Avădani.


    Altfel
    spus, e nevoie de un fel de igienă informaţională. Într-o încercare de conştientizare,
    Centrul pentru Jurnalism Independent organizează de 25 de ani proiecte de
    educație pentru elevii de liceu, pentru a-i face să înțeleagă cum funcționează
    mass-media. Suntem o mână de ONG-uri care facem lucrul acesta. Noi credem că
    este crucial că, dacă ai la un capăt un sistem media care funcționează dupa
    anumite norme, să ai la capătul celălalt și un grup de consumatori care
    să cunoască acele norme și să le aprecieze,
    spune Ioana Avădani. În România,
    fenomenul se manifestă în principal în mediul on-line, pentru că media
    audio-vizuală este reglamentată de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA),
    care poate da amenzi pentru nerespectarea acestuia.

  • Proiectul StopFals  – Combaterea dezinformării şi a ştirilor false

    Proiectul StopFals – Combaterea dezinformării şi a ştirilor false

    Unul dintre obiectivele importante ale Uniunii Europene
    este combaterea dezinformării şi a ştirilor false
    . Printre măsurile luate
    pentru atingerea acestui obiectiv se numără şi proiectul lansat de Europuls – Centrul de Expertiză Europeană,
    organizație neguvernamentală constituită de un grup de experți români în
    afaceri europene la Bruxelles, Belgia, și Asociația
    Presei Independente (API) din Republica Moldova.


    Ei au lansat o aplicație pentru telefoanele mobile pentru
    a-i ajuta pe cetăţeni să se informeze și să distingă adevărul de falsuri în
    spațiul media aflat sub atacul constant al trollilor, site-urilor false sau
    informațiilor tendențioase.


    De curând, această aplicaţie numită StopFals a fost actualizată, iar noua versiune pune la dispoziția
    utilizatorilor un format nou și intuitiv despre care ne vorbeşte, în calitate
    de manager de Proiect, Elena Gozun, unul dintre experţii afiliaţi Europuls.




    Elena Gozun: Proiectul
    este finanțat de Black Sea Trust Fund, un proiect al Fondului German Marshall
    din Statele Unite. Prin această aplicaţie trimit o notificare utilizatorului cu
    dezminţirea falsului, cât şi cu falsul ataşat. Ca să ştie care este ştirea
    vizată.


    Ne-am
    gândit să ne bazăm foarte mult pe umor. De aceea, ştirile sunt însoţite, de
    obicei, de o caricatură,
    de un gif, de un meme care ridiculizează falsul.


    De
    asemenea, am adăugat în aplicație faţa lui Pinnochio căruia îi crește nasul în
    funcție de cât de mare este minciuna din fals. Dacă vorbim despre nişte date
    care sunt scoase din context, atunci Pinochio va avea un nas relativ scurt.
    Dacă minciuna este mai mare, nasul lui creşte, iar dacă vorbim despre ştiri
    complet fabricate, care nu au nicio legătură cu realitatea, Pinochio are un nas
    foarte lung şi obrajii roşii, pentru că şi lui îi este jenă de cât de mare este
    minciuna.


    Mai
    multe informaţii despre aplicaţie puteţi găsi pe site-ul nostru europuls.ro şi
    pe site-ul partenerilor noştri api.md, aplicaţia este gratuită, poate fi
    descărcată de pe Google Play sau de pe Apple
    Store. Aplicaţia vizează exclusiv ştirile din Republica Moldova.





    Realizator: Dar, să sperăm că în viitor vom avea şi noi
    parte de un astfel de proiect.




    Elena Gozun: În
    momentul de faţă, aplicaţia este în testare, ca să spun aşa, în Republica
    Moldova, dar desigur luăm în calcul de a extinde un proiect similar şi în
    România.