Tag: istorie

  • Extinderea NATO

    Extinderea NATO

    NATO are un nou membru, Finlanda, care a parcurs foarte repede procesul de aderare. Este al 31-lea stat membru al organizației de apărare colectivă, care a pornit la drum în 1949, la Washington. NATO a fost înființată într-o zi de 4 aprilie astfel că aderarea Finlandei are loc chiar de aniversarea de 74 de ani a Organizației Atlanticului de Nord.



    Decizia de a cere aderarea la NATO este o reacție de autoapărare a Finlandei față de politica belicoasă a vecinei sale, Rusia. Finlanda are o istorie lungă și sinistră a dominației ruse și sovietice asupra micului său teritoriu. În linii mari, istoria Finlandei, aflată între Rusia și Suedia, seamănă cu istoria țărilor române, de asemenea aflate între interesele Rusiei și cele ale otomanilor, uneori ale austriecilor.



    În 1809, Finlanda devine mare ducat autonom sub ocupație rusească iar, în 1812, Imperiul țarist ia Basarabia de la Moldova și o transformă în gubernie. După 1918, Finlanda devine independentă, provinciile românești se reunesc într-un regat puternic iar Imperiul țarist se transformă în Uniunea Sovietică. La 30 noiembrie 1939, Stalin invadează masiv Finlanda, bazându-se pe tratatul de prietenie pe care îl avea cu Hitler. Mai devreme, în septembrie, Hitler și Stalin invadaseră Polonia. Finlanda a luptat eroic dar a fost nevoită să încheie pacea cu Moscova, a cedat teritorii dar a rămas independentă. În perioada Războiului Rece, Finlanda a ales neutralitatea, neuitând lecțiile trecutului său cu Rusia ca vecin estic.



    Când Putin a dezlănțuit agresiunea împotriva Ucrainei și întreaga retorică anti-occidentală, pentru Finlanda a devenit vital să adere la NATO, singura garanție de securitate. Amenințările de securitate privesc și Suedia vecină, doar că această țară nu are frontieră comună cu Rusia. În plus, două țări din NATO se opun aderării Suediei. Este vorba de Turcia, care o acuză că ajută refugiații kurzi, și de Ungaria, care se răzbună pentru criticile Stockholmului față de politica Ungariei în cadrul Uniunii Europene. Dincolo de aducerea în NATO a unor probleme din UE, premierul Victor Orban este și un cunoscut susținător al lui Putin și a politicii sale de agresiune în Ucraina.



    Suedia a renunțat la război din 1814, după un conflict cu Norvegia, astfel că acum este gata să renunțe la o neutralitate de mai bine de două secole, pentru a se apăra de amenințarea Rusiei. Suedia a devenit, în această săptămână, singura țară scandinavă sau nordică care nu este acoperită de umbrela NATO. Norvegia vecină este membră fondatoare a NATO, fiind printre cel 12 țări care au format Organizația, în 1949. De aceea, pare ciudat că încă se mai vehiculează ca argument faptul că dorința arzătoare a lui Putin ar fi să nu se apropie NATO de Rusia.



    Încă din 1949, NATO și Uniunea Sovietică aveau graniță comună, pe frontiera dintre Norvegia și Rusia. Din 1952, odată cu aderarea Turciei la NATO, granița acestei țări cu URSS a devenit și ea frontieră comună între organizația nord-atlantică și Uniunea Sovietică. Mai mult, dacă nu se poate aduce în discuție vreun acord care să promită un cordon sanitar între Rusia și NATO, merită să ne amintim de semnarea, la Paris, în 1997, a “Actului Fondator privind relațiile, cooperarea și securitatea reciproce”, un document esențial pentru cooperarea dintre NATO și Rusia, pe baze noi.



    În 2002, cooperarea a fost aprofundată prin ”Declarația de la Roma a șefilor de stat și de guvern ai membrilor NATO, respectiv Rusiei” și a fost creat un Consiliu NATO-Rusia. Președintele de atunci al Rusiei era același Vladimir Putin, pe care îl vedem acum acuzând NATO și Occidentul de toate relele din lume, reclamând pentru el dreptul absurd de a decide cine are dreptul la independență și cine nu, în plin secol XXI.

  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    A apărut la București cel de-al doilea volum (consacrat românilor trăitori pe teritoriul Bulgariei de astăzi, 1921 — 1965) din seria Românii din Peninsula Balcanică în documente din arhiva diplomatică a MAE”. Interviu cu prof.univ.dr. Adina Berciu Drăghicescu, editor al cărții alături de dr. Florin Stan și Dan Taloș.






  • Giurgiu, oraș dunărean

    Giurgiu, oraș dunărean

    La întretăierea drumurilor dintre imperii, Giurgiu a jucat un rol important în războaiele dintre români și turci pentru controlul Dunării. Orașul e, astăzi, principala poartă de comunicare a României la sud și parte a euroregiunii transfrontaliere româno-bulgare, Giurgiu-Ruse. El se remarcă prin vestigii istorice surprinzătoare dar și prin aerul de oraș provincial patriarhal.





  • Limba română și propaganda rusă

    Limba română și propaganda rusă

    Cara situația nu nu vrea s’hibă tragică, putemu si sumarădemu la născănti declarații a oamiñilor al Putin. Campionlu easti, dealihea, Dimitri Medvediv, fostul prezidentu-tampon, cari, aparent, u curmă cumăndusearea al Putin ditu 2008, până tru 2012, când ghio taha eara tiñisiti niscănti prinţipii democratiţi. Di atumţea, Putin trapsi mănă di la aestu agiocu și nu mata ş-llia niţi barium aţelli patru ani “sabatici”, hpa ditu ună cumădnuseari fără vade. Medvediv lanseadză aţeali nai ma ciudusiti declarații, multi ţi nu au noimă și suntu fuvirsitoari.



    Anaparti di jurnaliști și alti trompite al Putin, cunuscută tră declarațiile cu nămuzi ti emisiuni fără căftări intelectuale easti și purtătoarea di zboru a Ministerlui rus di Externe, Maria Zaharova. Imposibil ti exighiseari căţe, ea işi tu videală tru atenția publică cu ună declarație ti limba română și ună atacă contra a ministrul roman di externe, Bogdan Aurescu. Aesta easti ună țintă secundară tră aţea că nu di la diplomatlu român nkisi nvirinarea a putiniștilor. Bogdan Aurescu salută apofasea a Parlamentului di la Chișinău ta s’alăxească sintagma “limbă moldovenească”, cu “limba română” tru tuti nomurli și actele ofiţiale ali Ripublica Moldova.



    Cari știe istorie și, maxus, fu tru România și tru Moldova și akicăsi că oamiñilli di nastânga și nandreapta a Prutlui zburăscu idyea limbă va s’ntrebă căţe tamam tora. Căţe ahătu amănatu după ţi kiru Uniunea Sovietică, româñilli majoritari tru Republica Moldova apufusescu să spună un averu di thimelliu şi lişoru ti exighiseari? Rușlli nkisescu di la argumenti pi cari elli li inventară. Neise s’autociteadză, di s’anvărtescu tu un ţerclliu pi cari elli ș’li trasară.



    Tru 1812, Rusia lo giumitati ditu principatlu românesc ali Moldova și ahurhi ună rusificari cabaia mari și deznaționalizantă. Ma puțăn di 50 di ani ma amănatu, Moldova s’făţea ună cu Valahia soră, sumu dumnillea al Alexandru Ioan Cuza, di s’athimilliusi protlu cratu românescu.



    Tru 1918, Transilvania ama și Basarabia, partea di Moldovă loată cu japca di ruși, s’fac ună cu statlu roman, thimilliusinda România Mare. Rușii, acă sovietiţ, nu s’ampacă cu kirearea aluştui teritoriu aputrusitu di țariști și creeadză ună “ripublică sovietică moldovenească”, iuva pi teritoriul a Ucrainăllei di adză. Aoa s’lucreadză niacumtinatu ti thimilliusearea a unei identitati naționale, moldovenești, opozabilă aţillei românești, cari bubukisea tru Regatlu a Româniillei. Anamisa di domeniile la cari s’lucreadză cabaia suntu și limba, dealihea “moldovenească”, și nu orlea zorlea cu scrieari chirilică.



    Tru 1940, Stalin, cu agiutorlu al Hitler și tru totala tăţeari ali Europă, da ali Românie un ultimatum și aputruseaşti diznău Moldova românească anamisa di Nistru și Prut. Fu ună arăkeari preşcavă, cum preferă țaristo-sovietiţlli s’facă tru istorie.



    Tru 1991, ca Rusia și Ucraina, și Moldova ş’proclamă indipendența, imperiul sovietic surpanda-si și “homo sovieticus”, tamam subspicia KGB-istă, cumănduseaşti și tora Rusia. Anăkiserli a aţilui momentu – limba română ca limbă di stat și grafia latină — ahurhescu s’hibă băgati sumu semnul a ntribarillei di cumănduserli pro-moscovite ali Ripublică Moldova i, cu arma tru mână și agiutoru militar sovietic, tamam tru Transnistria, partea estică, separatist, a Ripublicăllei Moldova. Cu Republica Moldova dândalli-si a limbăllei numa logică, românească, moldoveneasca di esență sovietică, Armani tu bana maş tru Transnistria, conflictu nkisitu şi nglliţatu di Rusia, tu ahurita a añiloru 90.



    Tută pirmitusearea agiundzi s’hibă ună arăhoată tră hamsteri pi cari bagă zori propaganda rusă, fostă sovietică, tru problema Ripublicăllii Moldova. Cu alti zboară, ma largu Rusia s’minteaşti tru subiecte cari numata ţănu di ea, aşi că declarațiile di turlia aţillei faptă di purtătorlu di zboru a ni-diplomațiillei ruse nu intereseadză dicât emisiunile di turlie “Cilimeañilli spun lucre ti ciudie”. Dimi, niţi aclo, tră aţea că participanții, cilimeañilli, zburăscu cu inocență și imaginație. Propaganda rusă, alliumtrea, s’mintescu opiniili işiş, construcțiili işiş, acă aestea numata pot s’hibă cu sinferu di vărnu.



    Autoru: Marius Tiţa


    Armânipsearia: Taşcu Lala




  • Igiena rasială și condamnarea ei simbolică în România

    Igiena rasială și condamnarea ei simbolică în România


    Atitudinea oamenilor față de semenii lor de-a lungul timpului este un subiect de discuție extrem de sensibil în istoriografia de azi. Multe voci cer justiție pentru crimele și abuzurile din trecut, chiar dacă actul de justiție este unul tardiv pentru victime și fără efecte pentru cel vinovat. Atitudinea de forță a celor puternici față de cei slabi, a statului față de cetățean, a celor sănătoși față de cei bolnavi, a majoritarilor față de minoritari au generat discuții din cauza efectelor pe care ele le-au produs, cele mai oribile fiind genocidurile, Holocaustul, uciderea ori persecutarea unui mare număr de oameni pe diferite criterii.



    Nazismul și comunismul au dus pe cele mai înalte culmi ale maleficului gândirea și tratamentul la care omul și-a supus semenii. Ambele regimuri cu o puternică natură represivă și genocidală, dar deosebite din punctul de vedere al grupurilor-țintă pe care le vizau, nazismul și comunismul adesea și-au împrumutat ideile și metodele de a face rău. Ele au fost inspirate de apariția și vehicularea nesăbuită, în interiorul societăților democratice, a unor idei și practici criminale precum înlăturarea posibilităților de naștere a persoanelor cu dizabilități prin sterilizare, așa cum a fost cazul politicilor sistematice, sau prin lichidare fizică, așa cum a fost cazul lagărelor de concentrare.



    În multe dintre țările europene și nord-americane au existat propuneri și chiar aplicări ale unor politici de sterilizare a celor cu dizabilități, și nici România nu a făcut excepție de la regulă. Însă politicile de sterilizare nu s-au restrâns numai la persoanele cu dizabilități, ele au devenit propuneri și pentru alte categorii de oameni cum ar fi evreii, romii, persoane cu orientări homosexuale. Iar responsabili pentru aceste idei și politici au fost în egală măsură oamenii de șiiință precum medici, biologi, antropologi, cât și activiștii politici. Eugenia a fost știința care a fost promotoarea înlăturării celor “cu defecte” în numele însănătoșirii speciei umane.



    La Palatul Parlamentului din București a fost organizat un proces simulat pentru unul dintre cei mai importanți eugeniști din perioada regimului nazist din Germania. A fost punerea în scenă a procesului care a avut loc la sediul Organizației Națiunilor Unite pe 31 ianuarie 2023 organizat de The Social Excellence Forum pentru un grup de lideri tineri cu vârste între 15 și 22 de ani din câteva țări, între care și România. A fost vorba despre judecarea lui Ernst Rüdin, psihiatru, genetician și eugenist elvețian de limbă germană, care a trăit între anii 1874 și 1952, considerat părintele igienei rasiale naziste, supus unei anchete privitoare la acțiunile și reponsabilitățile lui. A fost o judecată simbolică și educativă a ideilor care au dus la omucideri, o judecată la care au participat elevi de la câteva licee din România.



    Marius Turda, profesor de istoria medicinei la Universitatea “Brooks” din Oxford, Marea Britanie, unul dintre cei mai reputați istorici ai eugeniei, a răspuns la întrebarea dacă Germania nazistă a fost prima și singura țară care a dus o politică de sterilizare a celor considerați “defecți”:



    “Legi de sterilizare au existat în multe țări în acea vreme. Statele Unite ale Americii a fost țara care a avut cele mai multe sterilizări obligatorii, înaintea Germaniei lui Adolf Hitter. Cu siguranță, diferența este că nu exista o lege federală în Statele Unite. Fiecare stat aplica legea în felul în care își dorea. Până în 1933 au exista 30 de state care au introdus sterilizarea obligatorie. Se aproximează că între 1910 și 1980, aproape 80.000 de oameni au fost sterilizați în Statele Unite.”



    Marius Turda a fost întrebat dacă medicii români au jucat un rol în mișcarea eugenică mondială și care au fost contribuțiile lor la politicile de sterilizare.


    “Da, au jucat. În 1935, Societatea Română de Eugenie și Studiul Eredității, fondată și condusă de celebrul savant Gheorghe Marinescu, a fost unul din membrii fondatori ai Federației Internaționale Eugenice a Societăților Latine. Au promovat și ei sterilizarea. Deja în 1912, ginecologul Constatin Andronescu sugerează introducerea certificatelor prenpuțiale și sterilizarea bolnavilor debili mintal. În 1921, Ioan Manliu, un alt doctor, foarte influențat de modelul german și american al sterilizării eugenice, a sugerat sterilizarea tuturor degeneraților din România. În 1931, același om, același doctor, sugerează că trebuie să sterilizăm cinci sau șase milioane de români pentru ca îmbunătățirea rasei să aibă efect. În 1931, Congresul Neurologic, Psihologic, Psihiatric și Endocrinologic, care a fost condus de către doctorul Constantin Parhon, a propus ministrului sănătății să introducă o lege a sterilizării voluntare. În sfârșit, la începutul anului 1940, minoritatea romă a fost atacată și s-a propus sterilizarea ei.”



    Tribunalul din plenul Parlamentului României l-a condamnat simbolic pe Ernst Rüdin la închisoare pe viață, fiind găsit vinovat pentru trei din cele patru capete de acuzare. Odată cu el au fost condamnate și ideile care au produs atâta suferință multor sute de mii de persoane cu dizabilități.






  • Limba română și propaganda rusă

    Limba română și propaganda rusă

    Dacă situația nu ar
    fi tragică, am putea zâmbi la unele declarații ale oamenilor lui Putin.
    Campionul este, desigur, Dimitri Medvedev, fostul președinte-tampon, care,
    aparent, a întrerupt conducerea lui Putin din 2008, până în 2012, când se mima
    încă respectarea unor principii democratice. De atunci, Putin a renunțat la
    acest joc și nu își mai ia nici măcar cei patru ani sabatici, pauza dintr-o
    conducere fără termen. Medvedev lansează cele mai ciudate declarații, multe
    fără sens deși sunt amenințătoare.

    Dincolo de jurnaliști și alte trompete ale
    lui Putin, cunoscută pentru declarațiile demne de emisiuni fără pretenții
    intelectuale este și purtătoarea de cuvânt a Ministerului rus de Externe, Maria
    Zaharova. Imposibil de explicat de ce, ea a apărut în atenția publică cu o
    declarație despre limba română și un atac la ministrul roman de externe, Bogdan
    Aurescu. Acesta este o țintă secundară pentru că nu de la diplomatul român a
    plecat supărarea putiniștilor. Bogdan Aurescu a salutat decizia Parlamentului
    de la Chișinău de a înlocui sintagma limbă moldovenească, cu limba română
    în toate legile și actele oficiale ale Republicii Moldova.

    Cine știe istorie
    și, mai ales, a fost în România și în Moldova și a înțeles că oamenii din
    stânga și dreapta Prutului vorbesc aceeași limbă se va întreba de ce tocmai
    acum. De ce așa târziu după dispariția Uniunii Sovietice, românii majoritari în
    Republica Moldova decid să afirme un adevăr esențial și ușor de explicat? Rușii
    pornesc de la argumente pe care ei le-au inventat. Adică se autocitează,
    învârtindu-se într-un cerc pe care ei și l-au trasat.

    În 1812, Rusia a luat
    jumătate din principatul românesc al Moldovei și a început o rusificare intensă
    și deznaționalizantă. Mai puțin de 50 de ani mai târziu, Moldova se unește cu
    Valahia soră, sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza, înfăptuindu-se primul stat
    românesc.

    În 1918, Transilvania dar și Basarabia, partea de Moldovă luată cu
    japca de ruși, se reunesc cu statul roman, formând România Mare. Rușii, deși
    sovietici, nu se împacă cu pierderea acestui teritoriu ocupat de țariști și creează
    o republică sovietică moldovenească, undeva pe teritoriul Ucrainei de astăzi.
    Aici se lucrează de zor la crearea unei identități naționale, moldovenești, opozabilă
    celei românești, care înflorea în Regatul României. Printre domeniile la care
    se lucrează intens se află și limba, desigur moldovenească, și neapărat cu
    scriere chirilică.

    În 1940, Stalin, cu sprijinul lui Hitler și în totala tăcere
    a Europei, dă României un ultimatum și ocupă din nou Moldova românească dintre
    Nistru și Prut. A fost un rapt violent, cum preferă țaristo-sovieticii să facă
    în istorie.

    În 1991, ca Rusia și Ucraina, și Moldova își proclamă independența,
    imperiul sovietic prăbușindu-se, deși homo sovieticus, chiar subspecia
    KGB-istă, conduce și acum Rusia. Cuceririle acelui moment – limba română ca
    limbă de stat și grafia latină – încep să fie puse sub semnul întrebării de
    conducerile pro-moscovite ale Republicii Moldova sau, cu arma în mână și
    sprijin militar sovietic, chiar în Transnistria, partea estică, separatist, a
    Republicii Moldova. Cu Republica Moldova dându-i limbii denumirea logică,
    românească, moldoveneasca de esență sovietică, supraviețuiește doar în
    Transnistria, conflict stârnit și înghețat de Rusia, la începutul anilor 90.

    Toată
    povestea devine o roată pentru hamsteri pe care se zorește propaganda rusă,
    fostă sovietică, în problema Republicii Moldova. Altfel spus, Rusia continua să
    se amestece în subiecte care nu mai depind de ea, astfel că declarațiile de
    genul celei comise de purtătoarea de cuvând a ne-diplomației ruse nu
    interesează decât emisiunile de genul Copiii spun lucruri trăznite. De fapt,
    nici acolo, pentru că participanții, copiii, vorbesc cu inocență și imaginație.
    Propaganda rusă, în schimb, își tot vântură propriile opinii, propriile
    construcții, deși acestea nu mai pot interesa pe nimeni.

  • Anul 1918 văzut din cealaltă parte

    Anul 1918 văzut din cealaltă parte

    S-a scris foarte mult și se va mai scrie încă despre primul război mondial, despre Marele Război, așa cum a fost denumit el atunci, pentru că era ceea ce lumea nu mai văzuse. Era o mobilizare imensă de resurse și oameni făcută pentru ideile timpului, pentru convingeri și pentru utopii. Pentru că ideile cele mai excentrice, înainte să se materializeze, sunt ciudățenii pe care oamenii le tratează și cu entuziasm, dar și cu circumspecție trecându-le în categoria utopiilor. Tot ceea ce a urmat încheierii primului conflict mondial ar fost considerat înainte de 1914, anul începerii conflagrației, de nerealizat.



    România a intrat în marele conflict în 1916 de partea Antantei anglo-franco-ruse. Armata română a luptat singură în anul 1916 pe cel mai lung front al primului război mondial, de la nord e lanțul carpatic până la sud pe Dunăre și țărmul Mării Negre, fiind înfrântă. Sprijinită de armata rusă și de misiunea militară franceză condusă de generalul Berthelot, armata română a opus o rezistență de succes înaintării armatelor germane și austro-ungare în anul 1917. În anul 1918, în urma victoriei Antantei, unirea Vechiului Regat al României cu teritoriile din imperiile învecinate locuite majoritar de români, a devenit posibilă. Anul 1918 a fost, pentru posteritate, unul al triumfului, al celebrării și comemorării sacrificiilor tuturor românilor pentru România Mare.



    Savurarea victoriei din 1918 nu a lăsat loc pentru compătimirea învinșilor care au pierdut aproape totul. Austro-Ungaria era desființată și redusă la teritoriile în care populațiile etnice ale celor două state succesoare, Austria și Ungaria, erau majoritare. Însă învingătorii adevărați sunt cei care găsesc timp și disponibilitate de a privi și la suferința învinșilor, de a-și vedea propriile suferințe pentru victorie, și prin ochii perdanților. Iar volumul editat de istoricii maghiari Nándor Bárdi și Judit Pál și intitulat Dincolo de tranșee. Cum au trăit maghiarii din Transilvania Marele Război și Trianonul este o culegere de documente ale timpului. Istoricul Daniel Cain a spus că începutul războiului pentru români care a dus la victoria finală a fost unul prea optimist, cu foarte mici îndoieli.



    Fac o trimitere la un articol care a reprezentat o voce singulară în presa din Vechiul Regat de la sfârșitul lui 1914 și începutul lui 1915. Este un articol de fond publicat într-o revistă economică care le răspunde celor care cereau insistent întrarea în război: bine, intrăm în Transilvania, vom face România Mare. Care este modelul administrativ pe care noi îl vom propune celor din Transilvania? Avem experiența administrativă necesară pentru a înlocui, de exemplu, elita din orașele transilvănene? A fost un articol singular în presa acelei acelei perioade pentru că existau articole extrem furtunoase despre necesitatea și despre ușurința de fapt a luării deciziei ca Armata Română să treacă Carpații.



    Lejeritatea cu care oamenii produc adevărate tragedii este tipică minții noastre și motivată de intențiile bune. Una dintre iluziile cu care se hrănesc oamenii este aceea că un război se termină repede, fără a fi nevoie de prea mult efort. A fost un mod de gândire al acelei generații și, așa cum istoria a demonstrat, și generațiile următoare au făcut la fel.



    Daniel Cain: Pentru a iustra această ușurătate cu care era văzut războiul în vara lui 1916 în București au existat două incidente majore, înainte de intrarea României în război: o explozie la Arsenalul armatei și o explozie la pulberăria din cartierul Dudești. Presa de a doua zi, în speță Adevărul, spune că trebuie luate măsuri pentru că spionii făcuseră asta și 300 de oameni fuseseră sacrificați, adică exact atâția cât trebuia să se sacrifice pentru îndeplinirea idealului național după trecerea Carpaților. Deci, în 1916, o mare parte din publicul din Vechiul Regat era convins că această intrare a României în război va fi, practic, plimbare.



    Daniel Cain ne-a vorbit despre calitățile unui volum provocator, unul în care regăsim aceleași trăiri din timpul războiului, numai că din partea opusă a perspectivei: El, practic, ne oferă niște răspunsuri la niște întrebări, ne dă o imagine extrem de variată, despre ce înseamnă experiența războiului în primul rând pentru omul de rând, pentru cel prins sub vremuri. Avem aici mărturii despre experiențe care se rezumă, în primul rând, la incertitudine, la incertitudinea zilei de mâine, la spaimă. Să ne punem în situația celor care locuiau în localitățile de graniță, în care, brusc, a doua zi au văzut o altă armată intrând în localitate. Văd o schimbare, o retragere a administrației locale, o înlocuire a administrației locale, iar peste câteva zile sau câteva săptămâni să se revină la vechea stare de lucruri.



    Volumul Dincolo de tranșee este mai mult decât o invitație la lectură. El este un îndemn la a privi un an glorios, așa cum fost 1918 pentru români, din cealaltă parte, a celor care au pierdut, și de a împărtăși suferința, învingători și învinși deopotrivă.


  • 90 de ani de la grevele ceferiste din februarie 1933

    90 de ani de la grevele ceferiste din februarie 1933

    În anii 1929-1933, lumea trecea printr-o criză economică profundă. Cunoscută și ca Marea Depresiune economică, ea s-a manifestat cu violență și s-a soldat cu scăderea nivelului de trai, cu greve și proteste. România nu putea rămâne în afara efectelor unei asemenea crize și nici în afara frământărilor sociale. Greve și proteste au avut loc pe întregul cuprins al țării, mai ales în zonele industriale, cum a fost greva minerilor din Lupeni din 1929. Muncitorii protestau împotriva așa-numitelor curbe de sacrificiu, adică reduceri salariale și creșterea prețurilor. O altă mișcare grevistă puternică în decursul celor patru ani de criză a fost cea a ceferiștilor din ianuarie-februarie 1933 de la Atelierele Grivița din București. A fost însă, în egală măsură, și o grevă politizată în timpul regimului comunist care a funcționat între 1945 și 1989.



    Dacă privim la documentele timpului observăm două faze în desfășurarea evenimentelor. Prima fază a fost greva legitimă declanșată de sindicatele ceferiste, care au negociat unele revendicări și patronatul chiar le-a satisfăcut. Între 31 ianuarie şi 2 februarie 1933, sindicatele griviţene obţinuseră creşteri salariale şi alte avantaje pentru membrii lor. A doua fază a fost cea de după ce sindicatele controlate de comuniști și de Comintern, care se folosea de orice tulburare scială pentru a crea instabilitate, au trecut la revendicări politice. După câteva zile de blocare a negocierilor, guvernul intervenea în forță în dimineaţa zilei de 16 februarie 1933 pentru a-i scoate pe cei 4.000 de muncitori care se baricadaseră în incinta Atelierelor. În urma intervenției jandarmeriei au murit șapte muncitori, 15 au fost răniți, iar 160 de arestaţi.



    Regimul comunist de după 1945 a folosit intens acea grevă pentru propagandă și pentru motivul că liderul comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej lucrase la Grivița, fusese unul dintre instigatori și fusese întemnițat. După 1989, cercetările de arhivă și intervievarea puținilor martori au scos la iveală o altă realitate. În 1998, Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română l-a intervievat pe inginerul Constantin Negrea, tânăr angajat la Atelierele CFR din 1927. Negrea își aducea aminte de protestele din 1931 la care mersese împreună cu 800 de salariați și care se soldaseră cu doi morți.



    În 1931, au început nişte probleme. Începusem să fim ameninţaţi cu curba de sacrificiu. Şi noi pe 29 ianuarie 1931 am făcut o grevă de protest pentru neaplicarea curbei de sacrificiu. Începuse să ni se ia câte ceva. Şi atunci, am ieşit după ora 16.00 şi am plecat către Podul Grant, spre direcţia Atelierelor, să ajungem acolo. Au mers și nişte sergenţi după noi, care ne însoţeau. Strigam că nu vrem curba de sacrificiu. Când am ajuns la Podul Grant, s-a tras în noi! A murit unul, Crăciun, un tâmplar, şi un evreu, Schwartz, care venea de la Oradea să se căsătorească. Deci au fost doi morţi!



    Peste doi ani, greviștii din 1933 au început prin marșuri, ca și predecesorii lor, însă au schimbat strategia pentru ca vocea lor să fie mai bine auzită:


    În loc să mergem să mai ţipăm pe stradă că nu vrem curba de sacrificiu am înlocuit-o cu trasul sirenei din jumate-n jumate de oră, de multe ori. Înlocuiam demonstraţiile pe străzi. Am început să facem organizarea pe grupe sindicale şi se ştia că în ziua de 15 să ieşim afară toţi, deşi era un ger aşa aspru. Voiam să ieşim în curtea atelierelor unde era un fel de părculeț amenajat. Pentru continuarea amenajării se aduseseră câteva maşini cu nisip şi era acolo un mal de nisip. Ei, acolo s-au adus nişte cazane, 5-6, unde ne încălzeam făcând foc. După aia s-a făcut o baricadă de scânduri la intrarea din spate a Direcţiei Locomotive şi acolo era o intrarea şi era şi-un acoperiş.



    În ciuda radicalismului, au existat și păreri mai lucide ale greviștilor, temeri reale care se vor adeveri: A venit seara şi sigur că oamenii care erau acolo, era unul Mogoş care lucra la uzină și mai era încă unul, s-au dat la o parte, s-au cam ferit, și au zis: “Ne dă afară şi rămânem fără pâine!. Ei erau mai bătrâni, cu minte, cu cap, nu ca noi, ăştia, mai tineri. Ultima ieşire care am avut-o a fost în jur de ora 5.00, la cinci şi ceva eram plecat la sirenă, şi-n zece minute am plecat înapoi la poartă. Exact la 5.45 s-a tras. S-a tras în plin și au murit şase inşi, atâția au fost împuşcaţi.



    Greva din februarie 1933 s-a încheiat cel mai rău pentru cei morți și pentru organizatorii comuniști, care au fost întemnițați. Evenimentele de la Grivița, de la care au trecut 90 de ani, au fost ale unei generații care se opuneau deteriorării vieții lor, parțial deturnată de radicali comuniști, exponenți ai unui regim criminal.


  • Brâncuși

    Brâncuși

    Marli sculptor Constantin Brâncuși, pricunuscut și apreciat tru tută lume, s-amintă tru România, la Hobița, tru 1876, la 19 di şcurtu. Tru 2015, Parlamentul ali Românie apufusi ca 19 di şcurtu s’hibă, oficial, Ziua Națională Brâncuși. Cu aestă fuñie, româñilli ndregu evenimente cari yilipsescu mastea și opira a cunuscutlui sculptor. Daima fu unu spirit yiu, mplin di imaginație, stăpân pi mira a lui.



    După studii și ună ahuhrită di activitate artistică, dusi Paris, tru 1904. Viziunea a lui eara una modernistă, di mari impactu, ună nauă sculptură, pi cari aprăftăsi s-u exighisească multu ghini, s’hibă apreciată și s’agiungă cu anami ti şcurtu kiro. S-ampărţă di sculptura figurativă și adră creații di ună babageană furteaţă expresivă. Chiră di ţinţi dekenii ndreapsi ună opiră cari easti lugursită revoluționară, di u tuki forma și linia tră sugestia artistică a unei imagini, a unei idhei, a unei narațiuni.



    Ufilisi tuti materialele tru cari s’pilkisea aoa şi ună sută di añi, tu ahuhrita a secolului XX. Modelă laspea și turnă brundzulu, pi cari, deapoa, lu șlefui niacumtinatu, s’hibă că easti transparent ică vinitu ditu teruri. Pilikisi lemnul tu tuţ añilli a lui di activitate, pilkisi şi keatra, ti ciudusearea a tutulăoru. Ică marmaru, ică keatră di arău, lă deadi formă di mindueari şi yisu, li șlefui și lă adră piedestale tut di el adrati. U ndzimină faţirea a banăllei tru imaginea a Băşearillei, sculptă Azboiurlu și Măyistra, muze și prințese, seria Domnișoarăllei Pogany.



    Tru 1938, la Târgu Jiu, anălţă un monumentu ca un templu a sculpturăllleii a lui. Complexul di Târgu Jiu easti ahărdzitu ti aţeelli ţi s’feaţiră curbani tru Primlu Polimu Mondial, ncurpilleadză ”Coloana pricunuşteatillei fără di bitisită”, cunuscută maxus ca hiinda ”Coloana a tăţearillei”, ”Poarta a băşearillei”, neise un cenotaph, un murmintu tră tinirllii morță tru polimu, Aleea stoaliloru, ca niscănti clepsidre ti treaţirea a timpului și, aproapea di mealu a arăului Jiu, nsândzirat tru 1916, easti ”Measa a tăţearillei”, aţea cu 12 di stoali, câț apostalli eara deadunu cu Hristolu.



    Brâncuși easti lugursitu creatorlu a sculpturăllei moderne, atelu cari lli-nviţă oamiñilli s’veadă anaparti di forma fizică și s’akicăsească muşuteaţa a minduearillei. Aoa şi 110 ani, Brâncuși fu vedeta Armory Show, prima mari expoziție di artă modernă ditu Statele Unite ale Americii. Tru volta a lor pritu Europa, tru cari adună lucrări di artă modernă, giunească și revoluționară, reprezentanțăllii a artiștilor americani, organizatorllii a marilui eveniment, agiumsiră prota ş-prota, tru atelierlu al Brâncuși di Paris. Fu ahuhrita a unei muşeată pirmituseari di vreari anamisa di Brâncuși și americañilli cari îlu tiñisescu pănu di mardzină şi asăndză.



    Dealihea, nă aduţemu aminti di Telebrul proces mutrindalui calitatea artistică, și nu industrială, a sculpturăllei al Brâncuși, am acara va lu-videmu cata pi un abil procedeu di impunere publică, va s’akicăsimu altă turlie efectili a aluştui proces. Americanii — artiștii, colecționarllii, publicul — lu tiñisiră pi Brâncuși și avem tora multi opera a lui tru mărloi muzee și tru colecțiile leghendare ali Americă. Cadealihea, nu maş americañilli lu tiñisescu artistul amintatu tru Hobița Gorjului, aoa şi aproapea un secol şi giumitati.



    La Paris, atelierlu a luieasti prezentat tru ună expunere di geami, ași cum eara el minduitu și bănatu di Brâncuși. Tru un udă suntu hălăţli a lui, aţeali veclli di anda-I lumea ică aparate di arada astăndză și cari exista nica şi tru kirolu a lui. Tru un altu udă, suntu ghipsuri, copii și formi incipiente ică variante a născăntoru lucrări a lui. A deapoa tu ună altă sală, mari și analtă, cu multi sculpturi, iu băneadză tută lumea fantastică a artăllei a lui, cu zorea va s’vedz, ndirsitu, tru unu kiuşe, apatlu pi cari bănă și Brâncuși, sculptorlu amintat Hobița și arihătipsitu tră daima la Paris.




    Autoru: Marius Tiţa


    Armânipsearea: Taşcu Lala




  • Brâncuși

    Brâncuși

    Marele sculptor Constantin Brâncuși, recunoscut și apreciat în întreaga lume, s-a născut în România, la Hobița, în 1876, la 19 februarie. În 2015, Parlamentul României a decis ca 19 februarie să devină, oficial, Ziua Națională Brâncuși. Cu această ocazie, românii organizează evenimente care evocă personalitatea și opera celebrului sculptor. A fost mereu un spirit viu, plin de imaginație, stăpân pe destinul său.



    După studii și un început de activitate artistic, a plecat la Paris, în 1904. Viziunea sa era una modernistă, de mare impact, o nouă sculptură, pe care a reușit să o explice foarte bine, să fie apreciată și să devină celebru destul de repede. S-a detașat de sculptura figurativă și a realizat creații de o uriașă forță expresivă. Timp de cinci decenii a construit o operă care este considerată revoluționară, topind forma și linia pentru sugestia artistică a unei imagini, a unei idei, a unei narațiuni.



    A folosit toate materialele în care se sculpta acum o sută de ani, la începutul secolului XX. A modelat lutul și a turnat bronzul, pe care, apoi, l-a șlefuit intens, să pară transparent sau venit din cer. A cioplit lemnul în toți anii săi de activitate, a cioplit și piatra, spre uimirea tuturor. Fie marmură, fie piatră de râu, le-a dat formă de gând și vis, le-a șlefuit și le-a ridicat pe piedestale tot de el create. A contopit nașterea vieții în imaginea Sărutului, a sculptat Zborul și Măiastra, muze și prințese, seria Domnișoarei Pogany.



    În 1938, la Târgu Jiu, a ridicat un monument ca un templu al sculpturii sale. Complexul de la Târgu Jiu este dedicat celor căzuți în Primul Război Mondial, cuprinde ”Coloana recunoștinței fără sfârșit”, cunoscută mai ales drept ”Coloana tăcerii”, ”Poarta sărutului”, de fapt un cenotaf pentru tinerii morți în război, Aleea scaunelor, ca niște clepsidre ale trecerii timpului și, aproape de malul răului Jiu, însângerat în 1916, se află ”Masa tăcerii”, cea cu 12 scaune, câți apostoli l-au însoțit pe Iisus.



    Brâncuși este considerat creatorul sculpturii moderne, cel care i-a învățat pe oameni să vadă dincolo de forma fizică și să înțeleagă frumusețea gândului. În urmă cu 110 ani, Brâncuși a fost vedeta Armory Show, prima mare expoziție de artă modernă din Statele Unite ale Americii. În turneul lor prin Europa, în care au adunat lucrări de artă modernă, îndrăzneață și revoluționară, reprezentanții artiștilor americani, organizatorii marelui eveniment, au ajuns în primul rând, în atelierul lui Brâncuși de la Paris. A fost începutul unei frumoase povești de iubire între Brâncuși și americanii care îl venerează și acum.



    Desigur, ne amintim de celebrul proces referitor la calitatea artistică, și nu industrială, a sculpturii lui Brâncuși, dar dacă îl vom vedea ca pe un abil procedeu de impunere publică, vom înțelege altfel efectele acestui proces. Americanii — artiștii, colecționarii, publicul – l-au apreciat pe Brâncuși și avem acum numeroase opere ale sale în marile muzee și în colecțiile legendare ale Americii. Desigur, nu numai americanii îl apreciază pe artistul născut în Hobița Gorjului, acum aproape un secol și jumătate.



    La Paris, atelierul său este prezentat într-o expunere de sticlă, așa cum era el gândit și trăit de Brâncuși. Într-o cameră sunt uneltele sale, cele vechi de când lumea sau aparate obișnuite astăzi și care existau deja pe vremea lui. Într-o alta, sunt ghipsuri, copii și forme incipiente sau variante ale unor lucrări ale sale. Iar în altă sală, mare și înaltă, cu numeroase sculpturi, unde trăiește întreaga lume fantastică a artei sale, cu greu zărești, smerit, într-un colț, patul pe care a trăit și Brâncuși, sculptorul plecat în viață la Hobița și odihnit pe vecie la Paris.



  • Medicul psihiatru Alexandru Obregia (1860-1937)

    Medicul psihiatru Alexandru Obregia (1860-1937)

    Psihiatria
    modernă a pătruns în spațiul românesc odată cu răspândirea
    cunoștințelor medicale, ea fiind o specialitate în expansiune împreună cu alte
    specializări înrudite ori cu alte discipline. Înaintea secolului al 19-lea,
    tratarea bolilor mintale era apanajul Bisericii, așa cum era peste tot în
    Europa. Însă creșterea prezenței statului în societate a făcut ca de instruirea
    specialiștilor să se ocupe instituțiile de stat nou create. Preocuparea pentru
    gradul de responsabilitate al bolnavului, mai ales atunci când acesta comitea
    un delict, a devenit din ce în ce mai mare. Cu atât mai mult pentru cazurile în
    care nu existau infracțiuni, dar măsurile împotriva celor bolnavi care dețineau
    funcții importante s-au dovedit a fi eronate. Un astfel de caz a fost cel al
    principelui Munteniei Nicolae Mavrogheni (1735-1790) despre care a vorbit
    psihiatrul Octavian Buda, profesor la Universitatea de Medicină și Farmacie Carol
    Davila din București.

    La
    noi, în epoca fanariotă, am avut un domnitor nebun, pe Nicolae Mavrogheni. Se
    pare că avea tulburare bipolară, era maniacal în toată regula. Ionescu-Gion
    spune despre el că era o . De la noi a rămas acea gravură
    cu trăsura trasă de cerbi, dar vorba cuiva: domnule, parcă era un Moș Crăciun
    avant la lettre. Această remarcă n-are importanță, dar prin bizareria
    comportamentului lui cert este că a fost dat jos de otomani și executat.
    Astfel, ei au executat un om cu o patologie psihiatrică, după toate
    aparențele.


    Între
    numele care încep să exceleze în psihiatria română se remarcă și Alexandru
    Obregia, cu studii și specializări în psihiatrie și neurologie la Berlin și
    Paris. Printre cei cu care a lucrat s-a numărat și celebrul medic, psiholog și
    fiolosof Wilhelm Wundt. Născut la Iași în 1860, Obregia a continuat tradiția
    începută de mentorul său Alexandru Suțu și a dezvoltat-o. Obregia și-a susținut
    teza de doctorat la 28 de ani la București și a fost numit profesor aici unde a
    activat timp de 25 de ani. De numele lui se leagă și apariția primului spital
    de boli nervoase din România. Era amplasat în sudul Bucureștiului, în actualul
    cartier Berceni, la data înființării sale din 1923 fiind în afara orașului. Ridicat
    între 1907 și 1910 cu sprijinul politicianului conservator Gheorghe Grigore
    Cantacuzino, dar inaugurat în 1923 din cauza primului război mondial, spitalul
    a beneficiat, în timp, de cele mai bune minți din domeniul psihiatriei și
    neurologiei. Octavian Buda a remarcat că în 2023 se împlinesc 100 de ani de la
    apariția acestei instituții de sănătate publică, o instituție de o importanță
    capitală, fondată pe baza existenței unei elite de specialitate în care
    profesorul Alexandru Obregia avea un loc de frunte.

    Încep să apară specialiști, de exemplu Alexandru Obregia,
    care începe cariera la Mărcuța. Anul acesta se împlinesc fix 100 de ani de la
    inaugurarea Spitalului pavilionar, astăzi Spitalul . El a fost
    un fel de ministru al sănătății, director al direcției sanitare, cu studii
    făcute în Germania, la Munchen, a fost o mare personalitate. Și îi mai avem pe
    frații Minovici, de exemplu, care, și e valabil și la Șuțu, și la Obregia, și la
    frații Minovici, încep să discute lucruri despre criminalitate și despre
    societate, îl contestă cu foarte mare curaj pe Lombroso. Mina Minovici, de
    exemplu, l-a contestat pe Cesare Lombroso.


    Alexandru
    Obregia s-a remarcat, asemenea medicilor din generația sa, prin diagnostice
    bine puse și prin inventarea de metode de tratament. El a orientat psihiatria
    și mai mult către particularitățile anatomice ale pacienților și către
    funcționarea lor biologică. Astfel, este recunoscut ca unul care a propus metoda
    anatomo-clinică și metoda experimentală în tratarea bolilor nervoase. De
    asemenea, s-a pronunțat împotriva convingerilor de atunci din sistemul medical
    românesc conform cărora existența unei așa-numite degenerări și o
    ireversibilitate a simptomelor favorizau apariția bolilor nervoase. În acest
    sens, a întreprins cercetări asupra bolii denumită ciclofrenie, o tulburare
    mintală afectivă, de confuzie și de consum exagerat de alcool, arătând ca ea și
    simptomele ei sunt reversibile. În anul 1908, după ani de cercetări proprii,
    Obregia a introdus metoda puncției suboccipitale.


    În 1934, profesorul
    Alexandru Obregia, cu o vastă experiență de manager pe care începuse s-o
    acumuleze din anul 1893, se retrage de la conducerea spitalului de boli nervoase.
    Din anul 1905 îndeplinise funcția de director al ospiciului Mărcuța, unul dintre
    cele mai cunoscute locuri de tratament pentru bolnavii mintal unde, pentru
    scurt timp, fusese tratat și poetul Mihai Eminescu. A fost decorat în 1901 de
    președintele Franței cu Legiunea de Onoare și în 1913 de regele României
    Carol I cu Crucea Meritul sanitar. În vara anului 1937, la trei ani după
    pensionarea sa și la patru zile de la împlinirea vârstei de 77 de ani, Obregia
    moare în locuința sa din București. Numele său a fost dat după 1990 spitalului
    din cartierul Berceni pe care-l condusese, iar un bulevard din același cartier
    îi poartă numele.


  • Legislația psihiatrică și reforme în spațiul românesc

    Legislația psihiatrică și reforme în spațiul românesc

    Bolile
    psihice au fost mereu surse de durere pentru pacienți și pentru apropiații lor,
    iar în unele situații chiar cauza multor tragedii, așa cum au fost omuciderile
    comise de suferinzi. În decursul timpului, societățile și legislatorii au luat
    măsuri pentru a preîntâmpina și pedepsi astfel de fapte, codificate la nivelul
    gândirii din fiecare timp istoric. Și în spațiul românesc cazurile de nebunie,
    cum erau generic denumite, au fost tratate, iar infracțiunile comise de acei
    năpăstuiți ai sorții penalizate. Codurile de legi precizau explicit măsurile pe
    care justiția trebuia să le ia pentru a preîntâmpina cauzele și înlătura
    efectele.


    În istoria sa, jurisprudența a mers în
    direcția decriminalizării infractorilor bolnavi psihic. În Principatele Române
    primele coduri de legi în acest sens au fost Carte românească de învățătură
    sau Pravila lui Vasile Lupu, în Moldova în 1646 și Îndreptarea legii cu
    Dumnezeu sau Pravila lui Matei Basarab, în Muntenia în 1652.

    Medicul
    psihiatru Octavian Buda, profesor de istoria medicinei la Universitatea de
    Medicină și Farmacie Carol Davila din București, a sintetizat conținutul lor
    din punctul de vedere al umanizării tratării infractorilor bolnavi psihic.

    Nu pot să le spun nici că sunt
    legi constituționale, nici coduri penale, dar seamănă foarte mult cu niște
    codexuri care reglementează diverse activități, inclusiv cele de natură
    juridică. Ceea ce mi se pare remarcabil este că se teoretizează faptul că
    prezența bolilor psihice înseamnă că un criminal nu mai poate fi pedepsit decât
    în urma unei evaluări a celui care arată semnalmentele respective. Și frazele
    care se referă la acest aspect sunt paragrafele care se numesc glave. Într-una
    dintre aceste glave scrie așa: când va fi neștine nebun și den afară de minte,
    deci va ucide tatăl său pre fiul său, acestuia să nu-i dea niciun fel de
    certare pentru că ajunge-i certarea că iaste nebun și fără de minte. E o
    conceptualizare a unui aspect de ordin medical care face subiectul unei măsuri
    de siguranță medicală.


    Secolul al
    18-lea este cel al reformelor moderne în Occident. În Țările Române este epoca
    fanariotă, valul reformelor ajunge și aici.

    Sunt fanarioți care pun la punct o legislație. Alexandru
    Ipsilanti face o Pravilnicească Condică în 1780. Avem deja la începutul
    secolului al 19-lea, cu Callimachi și Caragea, codurile lor, în 1817. Fanarioții
    au o practică, aceea de a aduce medici din străinătate care să se implice în
    activitățile medicale. Suntem în zorii modernității românești, prima perioadă
    1800-1850 este încă o perioadă cu provocări din punctul de vedere al
    cunoștințelor.


    Modernizarea
    avansa cu pași mari, iar Regulamentele organice de la începutul anilor 1830
    continuau ce se începuse anterior.

    Regulamentele organice pun la punct cel puțin două lucruri. În primul rând,
    creează o entitate care este precursoarea Colegiului Medicilor, Comisia
    Doftoricească, și organizează aspecte care țin de standardizarea practicii
    medicale. Se creează un fel de autorizație de liberă practică. Adică nu i se dă
    voie oricărui doctor să-și facă de cap, să vină cu două-trei tinichele și
    două-trei oase și să facă tratament holistic. Există medici expați de origine
    italiană și greacă și care circulaseră și în epoca fanariotă. Iar interacțiunea
    principală era ca această elită de import să poată comunica măcar acceptabil cu
    o pătură rurală destul de reținută față de aceste categorii profesionale pe
    care nu le înțelege.


    După legi și reglementări, apar și
    instituțiile de tratament. Una dintre primele de acest fel este ospiciul
    Mărcuța. Octavian Buda.

    În
    1838, în vremea lui Alexandru Ghica, se întâmplă ceva interesant sub aspect
    instituțional. Ospiciul Mărcuța apare în condițiile în care o parte din
    mănăstire iese de sub incidență bisericească și devine parte a Ministerului
    Trebilor Dinlăuntru, adică al Ministerului de Interne. Acolo încep să apară
    bolnavii din punct de vedere psihiatric, în sensul modern pe care îl avem și
    astăzi. Mărcuța are un început cu doctorul Minis, de origine grecească, cu
    studii la Lepzig, după care vine Nicolae Gănescu, tot pe filieră rusă, cu
    studii la Harkov. El pune la punct, deja în sens modern, suntem pe la anul
    1850, activitatea psihiatrică. Îl preocupa nu atât ergoterapia, cât tratamente
    umane pentru că pe vremea respectivă se foloseau metode de contenție cum ar fi
    legarea. El folosește niște curele de lână care să nu rănească pacientul. Aduce
    și un aparat electromagnetic, nu știm încă ce făcea cu el. Iată, deci, și dorința
    de tehnologizare. După care este epoca lui Alexandru Suțu, din familie
    fanariotă, cu studii la Atena și Paris. Prinde conducerea spitalului Mărcuța și
    va sta mulți ani acolo ca șef. Este medicul care publică în 1877 cartea Alienatul în fața medicinii și a societății care
    este practic primul tratat de psihiatrie socială și judiciară.


    După ce România devine stat independent
    în 1878, ea își pune la punct politici sanitare și juridice adecvate. Iar
    psihiatria va fi o specializare medicală în expansiune.


  • Cum a fost sărbătorită Ziua Unirii Principatelor

    Cum a fost sărbătorită Ziua Unirii Principatelor

    Copia oficială a Convenţiei de la Paris din 1858, acordată Principatelor Române de către Imperiul Otoman, a fost expusă public, marți, pentru prima dată în România. Documentul reprezintă una dintre primele Constituţii ale românilor care au stat la baza Unirii Principatelor în anul următor – 1859 – la 24 Ianuarie. Acum 164 de ani, Moldova și Ţara Românească se uneau sub conducerea aceluiași domnitor – Alexandru Ioan Cuza, din punct de vedere istoric excepționalul eveniment politic fiind considerat prima etapă în crearea statului unitar român modern, desăvârşită, ulterior, în 1918



    Într-un mesaj, Familia Regală a României completează cronologia, amintind că, 7 ani mai târziu, în 1866, era proclamată prima Constituţie a statului numit România; 18 ani după Unirea Principatelor, în 1877, România devenea stat independent, iar după 22 de ani, în 1881 — regat.



    Și anul acesta, ziua de 24 Ianuarie a fost prilej de sărbătoare în toată România. Au fost numeroase ceremoniile militare în toate garnizoanele unde sunt ridicate monumente dedicate Unirii Principatelor Române. În bisericile ortodoxe, împlinirea a 164 de ani de la Unirea Principatelor a fost marcată prin slujbe de Te Deum, la sfârşitul cărora, timp de un minut, au răsunat clopotele.



    La București, au fost depuse coroane de flori la Mormântul Ostaşului Necunoscut, eveniment la care preşedintele Klaus Iohannis a declarat că reuşitele din 1859 constituie o lecţie de responsabilitate pentru toţi cei care continuă să clădească România europeană, modernă şi democratică.



    Dar, epicentrul manifestărilor prilejuite de Ziua Unirii a fost la Iaşi, cândva capitală a Moldovei, apoi, pentru o scurtă perioadă, una din cele două capitale ale Principatelor – Moldova și Ţara Românească – proaspăt Unite. Un concert de muzică populară, o paradă militară cu peste 300 de militari, o slujbă de pomenire la mormântul domnitorului Alexandru Ioan Cuza, la Mănăstirea Trei Ierarhi — sunt câteva din momentele ce au jalonat, la Iași, ziua de marți.



    Printre miile de persoane care au ales să sărbătorească acolo Ziua Unirii s-au numărat premierul Nicolae Ciucă şi preşedintele Camerei Deputaţilor, Marcel Ciolacu. Prilej pentru șeful Guvernului să afirme că rădăcinile României europene se regăsesc în Unirea de acum 164 de ani, un exemplu autentic de unitate a voinţei românilor, ce a deschis calea emancipării şi modernizării statului.



    De atunci, din 1859, până în zilele noastre, inconfundabilul leitmotiv al Zilei de 24 Ianuarie a rămas, însă, ʺHora Uniriiʺ – poezie compusă de Vasile Alecsandri, pusă pe muzica lui Alexandru Flechtenmacher, care se cântă și se dansează, cu mic, cu mare, în întreaga Românie.






  • Tricentenar Dimitrie Cantemir

    Tricentenar Dimitrie Cantemir

    Modelu a liderlui politic intelectual tru istoria a Europei alănci tru anchitatea romană, primlu exemplu hiinda împăratul Marcus Aurelius ditu secolu al doilea a erei criștină. Niccolo Machiavelli tru “Principele”, celebra a lui carti ti buna guvernare, spuni că un principe intelectual va s’află totna cearei buni tră cumăndusearea politică. Tru istoria ali Românie un prinţipe intelectual fu atelu ali Muntenie Neagoe Basarab, di la ahurhita a secolui al 16-lea. Ama nai ma cunuscut fu prinţipili ali Moldova Dimitrie Cantemir di la cari armasi ună lărgurie operă tru ndaua domenii cum easti istoria, geografia, morala, știința politică, muzica.



    Dimitrie Cantemir s-aminta tru 1673 ca hillu a principelui ali Moldova Constantin Cantemir și avu una educație tipică tră un hilliu di prinţipe a atilui kiro. S-educă tru capitala Imperiului otoman, di la 14 până la 37 de ani locuinda şi studiinda pi mealurile a Bosforului. Opera a lui acaţă tru isaapi clasiţili scrieri “Divanul ică Gâlceava a mintimenlui cu lumea”, “Descrierea Moldovei”, “Istoria ieroglifică”, “Istoria creaştirillei şi descreastirillei Imperiului otoman”. Alte cărți nu ma puțan importante suntu “Hronicul vechimei romano-moldo-vlahilor”, “Colecția orientală”, “Prescurtare a sistemului logicii genearale”, “Cercetarea naturii monarhiilor”, “Viața lui Constantin Cantemir poreclit cel Bătrân, domnul Moldovei”, “Sistema religiei mahomedane”, “Cartea științei muzicii”. Ca pricunuşteare a meritelor a lui deosebite aduse la ştiinţa a timpului a lui, tru 1714, la 41 de ani, Cantemir fu aleptu membru al Academiei Regale ditu Berlin. Numa a lui fu aleptă di cunuscutlu istoric englez Edward Gibbon (1737-1794) tru cartea “Istoria declinului şi surparillei Imperiului roman” şi de istoriclu american ali ştiinţă Allen G. Debus (1926-2009) tru ună carti ti chimistul flamand ditu secolu al 16-lea Jan Baptist van Helmont.



    Ca lider politic, carieara al Dimitrie Cantemir nu fu idyealui impresionantă ca aţea di intelectual. Agiundzi prinţipi ali Moldovă cu numa tru 1693, la 20 añi, la moartea alu afendă-su. După 17 di añi, tru 1710, agiundzi prinţipe a daua oară, ama maş tră un an. S’faţi suţată cu Petru cel Mare tru polimlu ruso-turc, ama azvindzearea a rușilor la Stănileşti, tru 1711, fac ca el s’keară tronlu. Fudzi tru exil la curtea al Petru cel Mare tru calitate de consilier a aluştui și tru 1723, la 50 di ani, s’duţi la Aţelu di Analtu.



    Anlu 2023 fu proclamat ca An Cantemir di itia că s’umplu 350 di ani di la amintarea a lui și 300 di ani di la moarte. Cu aestă furñiea, expoziția di manuscrise și cărță di la Biblioteca Academiillei Române ndreaptă ti năs fu un eveniment aștiptat. Academicianlu Răzvan Theodorescu năpoi spusi un averu ti Cantemir, dimi că fu ună personalitate europeană tipică a kirolui di atumţea cari adusi tu un locu dauă lumi culturale, Occidentul și Orientul.


    “Ti Cantemir să știu ahâti lucri și nica alti armân s’hibă aflati. Ni-aduc aminti aoa şi ndoi ani la Academia Națională ditu Bruxelles, Academia belgiană, s-ndreapsi un colocvium ti europenitatea al Cantemir. Tru cazlu aestu, noi deadimu un mari european. Nu liseaşti s’agărşimu că “Descriptio Moldaviae” fu ună comandă cari făţea parti ditu ma multe comendză ali Academie di Berlin, cari căfta diverse “descriptiones” a născăntoru teritorii levantine. Interesul aestu, maxus ali Prusie, tră lumea Levantului eara multu v4rtoasă și di aoa yinea si căftarea cătră Cantemir. Nu lipseaşti s’nă ndirsimu, conjuncturile politice nu lipseaşti s’nă influențeadză dipu multu tru niscănti situații și tora easti ună ahtari situație, cându vas ă spunemu că Dimitrie Cantemir agiumsi membru ali Academie di Berlin tru harea a lui di prințu rus. Tru momentul tru cari regalitatea prusiană vru să-lli facă al Petru cel Mare ună acoladă fu aleptu omlu nai ma cultivat ditu Imperiul Rus, și pi el, pi fostul voievod ali Moldovă, lu pripusiră tu aestă noima. Cantemir u feati ună cultura tradițională a aluştui spațiu, cultura otomană cu cultura rusească. Easti ditu aestă videală un pion ali europenitati tru hăryia anda s’dişcllidea una nouă Europă, Europa premodernă.”


    Constantin Barbu, editor a operăllei al Dimitrie Cantemir, spusi ti manuscrisele cari andregu ună parte ditu expoziția dedicată savantului.


    “De la Cantemir armasiră aproapea 200 di volume. Până tora tipusimu 104 volume. Putum di li ndreapsimu dauă manuscrise al Cantemir, eali suntu tora manuscrise Cantemir antredz și la Moscova și suntu și aoa, București. Tutunaoara, adusimu multi manuscrise inedite di Cantemir di nu să ştea niţi titlul a lor. Aoa suntu ma multi manuscrise, inclusiv dauă capitole ditu “Descriptio Moldaviae”, scrisul easti al sinologului german Gottlieb Siegfried Bayer, profesor la Universitatea ditu Petersburg. Ama manuscrisele a lui nu s’află maş tru Rusia, eale s’află și la Academia ditu Berlin. Aadusimu și ateali 15 manuscrise di la Academia di Berlin.”



    Triplul centenar Cantemir ditu 2023 năpoi aduţi tu menga a publiclui român un4 personalitate culturală remarcabilă. Năsu fu ama şi ună una europeană.



    Autoru: Steliu Lambru


    Armânipsearia: Taşcu Lala









  • Tricentenar Dimitrie Cantemir

    Tricentenar Dimitrie Cantemir

    Modelu a liderlui politic intelectual tru istoria a Europei alănci tru anchitatea romană, primlu exemplu hiinda împăratul Marcus Aurelius ditu secolu al doilea a erei criștină. Niccolo Machiavelli tru “Principele”, celebra a lui carti ti buna guvernare, spuni că un principe intelectual va s’află totna cearei buni tră cumăndusearea politică. Tru istoria ali Românie un prinţipe intelectual fu atelu ali Muntenie Neagoe Basarab, di la ahurhita a secolui al 16-lea. Ama nai ma cunuscut fu prinţipili ali Moldova Dimitrie Cantemir di la cari armasi ună lărgurie operă tru ndaua domenii cum easti istoria, geografia, morala, știința politică, muzica.



    Dimitrie Cantemir s-aminta tru 1673 ca hillu a principelui ali Moldova Constantin Cantemir și avu una educație tipică tră un hilliu di prinţipe a atilui kiro. S-educă tru capitala Imperiului otoman, di la 14 până la 37 de ani locuinda şi studiinda pi mealurile a Bosforului. Opera a lui acaţă tru isaapi clasiţili scrieri “Divanul ică Gâlceava a mintimenlui cu lumea”, “Descrierea Moldovei”, “Istoria ieroglifică”, “Istoria creaştirillei şi descreastirillei Imperiului otoman”. Alte cărți nu ma puțan importante suntu “Hronicul vechimei romano-moldo-vlahilor”, “Colecția orientală”, “Prescurtare a sistemului logicii genearale”, “Cercetarea naturii monarhiilor”, “Viața lui Constantin Cantemir poreclit cel Bătrân, domnul Moldovei”, “Sistema religiei mahomedane”, “Cartea științei muzicii”. Ca pricunuşteare a meritelor a lui deosebite aduse la ştiinţa a timpului a lui, tru 1714, la 41 de ani, Cantemir fu aleptu membru al Academiei Regale ditu Berlin. Numa a lui fu aleptă di cunuscutlu istoric englez Edward Gibbon (1737-1794) tru cartea “Istoria declinului şi surparillei Imperiului roman” şi de istoriclu american ali ştiinţă Allen G. Debus (1926-2009) tru ună carti ti chimistul flamand ditu secolu al 16-lea Jan Baptist van Helmont.



    Ca lider politic, carieara al Dimitrie Cantemir nu fu idyealui impresionantă ca aţea di intelectual. Agiundzi prinţipi ali Moldovă cu numa tru 1693, la 20 añi, la moartea alu afendă-su. După 17 di añi, tru 1710, agiundzi prinţipe a daua oară, ama maş tră un an. S’faţi suţată cu Petru cel Mare tru polimlu ruso-turc, ama azvindzearea a rușilor la Stănileşti, tru 1711, fac ca el s’keară tronlu. Fudzi tru exil la curtea al Petru cel Mare tru calitate de consilier a aluştui și tru 1723, la 50 di ani, s’duţi la Aţelu di Analtu.



    Anlu 2023 fu proclamat ca An Cantemir di itia că s’umplu 350 di ani di la amintarea a lui și 300 di ani di la moarte. Cu aestă furñiea, expoziția di manuscrise și cărță di la Biblioteca Academiillei Române ndreaptă ti năs fu un eveniment aștiptat. Academicianlu Răzvan Theodorescu năpoi spusi un averu ti Cantemir, dimi că fu ună personalitate europeană tipică a kirolui di atumţea cari adusi tu un locu dauă lumi culturale, Occidentul și Orientul.


    “Ti Cantemir să știu ahâti lucri și nica alti armân s’hibă aflati. Ni-aduc aminti aoa şi ndoi ani la Academia Națională ditu Bruxelles, Academia belgiană, s-ndreapsi un colocvium ti europenitatea al Cantemir. Tru cazlu aestu, noi deadimu un mari european. Nu liseaşti s’agărşimu că “Descriptio Moldaviae” fu ună comandă cari făţea parti ditu ma multe comendză ali Academie di Berlin, cari căfta diverse “descriptiones” a născăntoru teritorii levantine. Interesul aestu, maxus ali Prusie, tră lumea Levantului eara multu v4rtoasă și di aoa yinea si căftarea cătră Cantemir. Nu lipseaşti s’nă ndirsimu, conjuncturile politice nu lipseaşti s’nă influențeadză dipu multu tru niscănti situații și tora easti ună ahtari situație, cându vas ă spunemu că Dimitrie Cantemir agiumsi membru ali Academie di Berlin tru harea a lui di prințu rus. Tru momentul tru cari regalitatea prusiană vru să-lli facă al Petru cel Mare ună acoladă fu aleptu omlu nai ma cultivat ditu Imperiul Rus, și pi el, pi fostul voievod ali Moldovă, lu pripusiră tu aestă noima. Cantemir u feati ună cultura tradițională a aluştui spațiu, cultura otomană cu cultura rusească. Easti ditu aestă videală un pion ali europenitati tru hăryia anda s’dişcllidea una nouă Europă, Europa premodernă.”


    Constantin Barbu, editor a operăllei al Dimitrie Cantemir, spusi ti manuscrisele cari andregu ună parte ditu expoziția dedicată savantului.


    “De la Cantemir armasiră aproapea 200 di volume. Până tora tipusimu 104 volume. Putum di li ndreapsimu dauă manuscrise al Cantemir, eali suntu tora manuscrise Cantemir antredz și la Moscova și suntu și aoa, București. Tutunaoara, adusimu multi manuscrise inedite di Cantemir di nu să ştea niţi titlul a lor. Aoa suntu ma multi manuscrise, inclusiv dauă capitole ditu “Descriptio Moldaviae”, scrisul easti al sinologului german Gottlieb Siegfried Bayer, profesor la Universitatea ditu Petersburg. Ama manuscrisele a lui nu s’află maş tru Rusia, eale s’află și la Academia ditu Berlin. Aadusimu și ateali 15 manuscrise di la Academia di Berlin.”



    Triplul centenar Cantemir ditu 2023 năpoi aduţi tu menga a publiclui român un4 personalitate culturală remarcabilă. Năsu fu ama şi ună una europeană.



    Autoru: Steliu Lambru


    Armânipsearia: Taşcu Lala