Tag: migrație

  • Ucraina și Ripublica Moldova, pi agenda-a Consiliului European

    Ucraina și Ripublica Moldova, pi agenda-a Consiliului European

    Catandisea ditu Ucraina, hala ditu Orientul di Mesi, competitivitatea UE şi kivernisearea ali migraţie, ama şi cuvendză ti Republica Moldova, Georgia și păhadzlli multu mări tru dumenea ali energie suntu tu arada di lucru a liderlor europeañi adunaţ kiro di dauă dzăli Bruxelles, tru cadurlu a Consiliului European di toamnă.

     

    Dusu la summit, prezidentulu Klaus Iohannis cundille tră un mesaj susta ditu partea a Uniunillei ti andruparea ali Ripublică Moldova tru proţeslu di integrare europeană, maxus tru actualu contextu electoralu, cutugursinda minduerli di destabilizari di partea ali Moscovă.

     

    Tru aţea di ma ninti ripublică sovietică, va s’aibă dumănică alidzeri prezidențiale, ama și un referendum ti alăxeari Constituţia, aţea turlie că aesta s’pruveadă aderarea a văsiliillei la Uniunea Europeană. Agiutorlu european tră Republica Moldova lipseaşti s’hibă faptă pri tuti călliurli anănghisiti, tru planu economic, financiar şi di securitate, lugurseaşti caplu a statlui român, cari salută, tru idyiulu kiro, vizita ditu soni ţi u feaţi Chișinău prezidenta ali Comisie Europeană, Ursula von der Leyen, şi lansarea a unlui Plan di creaştiri tră Republica Moldova.

     

    Şefañilli di statu şi di guvernu ditu UE cutugursiră mintearea ali Federaţie Rusă tru proţesili democratiţi di Chișinău şi salutară apofasea tră treia paketă di sancţiuni contra a aţiloru ţi feaţiră acţiuni cu scupolu ta s-u slăghească suveranitatea şi independenţa ali Ripublica Moldova. Tru idyiulu kiro, Consiliul European năpoi adusi aminti ti agiutorlu ţi va lu da ti imnaticlu european a aliştei văsilie candidată şi tră progreslu aliştei pi calea a reformilor şi a stabilitatillei.

     

    Tru zborlu ţi lu gri dinintea a aţiloru ţi eara viniţ la summit, prezidentulu ali Ucraină ălli căndăsi liderlli ali Uniuni s’aproaki planurli a lui di anvărtuşeari a poziţiilor militari a Kievlui tră s’bagă zori ali Rusie s’yină la measa a păzărăpserloru di irini. Volodimir Zelenski feaţi cllimari ti ună aderari iruşi a v4siliillei a lui la NATO şi ta s’aibă izini s’ufilisească armati occidentale cu aradză lungă di acţiuni. Uidisitu cu Volodimir Zelenski, cara planlu a lui va s’hibă băgatu tu practico, polimlu cu Rusia va s’bitisească tru 2025.

     

    Di altă parti, avânda tu videală comemorarea unu an di la evenimentili dramatiţi ditu 7 di sumedru 2023, Consiliul European cutugursi sertu ataca contra a Israelui şi u spusi solidaritatea ti fumellili a victimilor şi a ostatiţloru a Hamaslui. Tru idyiulu kiro, liderlli căftară dănăsearea ună ş-ună a alumtiloru tru Gaza, eliberarea fără alti căftări a tutăloru ostatiţloru şi făţearea ma bună intrarea şi darea asistenţăllei uminitară, spunănda diznău angajamentul andicra di ceareia a aţiloru dauă stati.

    Autoru: Corina Cristea
    Armănipsearea: Taşcu Lala

  • Promovarea modului nostru de viață european

    Promovarea modului nostru de viață european

    Promovarea modului nostru de viață european cuprinde măsuri esențiale
    pentru asigurarea bunăstării cetățenilor europeni. Subiecte precum Spațiului
    Schengen, strategia europeană privind serviciile de îngrijire, Spațiul european
    al datelor medicale sau Agenda Uniunii Europene de combatere a criminalității
    organizate și a terorismului au fost și rămân de mare actualitate.

    Nicu
    Ștefănuță face parte din Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană și a fost coordonator
    în Comisia Specială de luptă împotriva cancerului. A contribuit la dezvoltarea
    măsurilor pentru diminuarea inegalităților în screening-ul, medicația și
    tratamentul cancerului între țările sărace și cele bogate. A reușit să majoreze
    bugetul programului UE pentru Sănătate de la 1,7 miliarde de Euro la 5,1
    miliarde de Euro. De asemenea, a fost implicat activ în dezbaterile privind extinderea
    spațiului Schengen prin aderarea Bulgariei și a României.

    Disclaimer: Sprijinul Parlamentului European pentru producerea acestui podcast nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opinia autorului. Parlamentul European nu poate fi făcut responsabil pentru nicio utilizare a informațiilor conținute în podcast.



  • A fost publicată ediția de iarnă a revistei Romanian Journal of European Affairs

    A fost publicată ediția de iarnă a revistei Romanian Journal of European Affairs




    Institutul European din România a publicat ediția
    de iarnă a revistei academice Romanian Journal of
    European Affairs (RJEA),
    care cuprinde opt articole. Lucrările publicate includ tematici variate, de
    interes pentru cetățenii interesați de activitatea Uniunii Europene. Printre
    acestea remarcăm: înțelegerea procesului de europenizare în Uniunea Europeană,
    respectiv în Ungaria; activitatea de cercetășie în statele baltice și modul în
    care aceasta se încadrează în sistemele de apărare națională din aceste state.


    Războiul din Ucraina are dedicate trei articole.
    Primul analizează atitudinile cetățenilor români față de Rusia de la începutul
    războiului (aprilie-mai 2022), în funcție de consumul de conținut media. Al doilea
    articol cercetează efectele războiului din Ucraina asupra rezilienței și
    sustenabilității administrației publice locale din România. Al treilea evaluează
    diplomația economică a Uniunii Europene în relația cu Ucraina și identifică
    provocări și oportunități pentru reconstrucția Ucrainei.


    Celelalte subiecte abordate se referă la: economia
    circulară, ca instrument pentru o dezvoltare sustenabilă; respectiv, criza
    migrației de după anul 2015 și rolul Uniunii Europene de susținătoare a
    democratizării în statele Parteneriatului Estic.


    Pentru mai multe detalii, volumul 23, numărul 2 al Romanian Journal of
    European Affairs este disponibil aici.


    Mihaela-Adriana
    Pădureanu, expert, Serviciul Studii Europene

  • Plan de acțiune al UE privind ruta est-mediteraneeană

    Plan de acțiune al UE privind ruta est-mediteraneeană

    Problematica migrației este complexă. Trebuie să se țină seama atât de siguranța persoanelor care solicită protecție internațională sau caută o viață mai bună, cât și de preocupările țărilor care se tem că presiunile exercitate de migrație le vor depăși capacitățile.

    În anul 2020, preşedinta Comisiei Europene anunţa un nou Pact privind Migraţia şi Azilul. De atunci, Comisia a lansat mai multe Planuri de Acţiune pentru gestionarea migraţiei – unul pentru ruta vest-mediteraneeană și cea atlantică, unul pentru Balcanii de Vest şi altul pentru zona central-mediteraneeană. Acum, Executivul european a propus şi un plan de acţiune şi pentru ruta Mediteranei de Est.

    Planul Comisiei propune măsuri care acoperă patru domenii principale.

    Primul se referă la prevenirea plecărilor neregulamentare, combaterea introducerii ilegale de migranți și asigurarea unor căi de migrație legală. Acestea se vor realiza prin întărirea cooperării cu țările de origine și de tranzit din Asia și Africa; se vor crea oportunități pentru migrația legală, de exemplu pentru atragerea de talente; refugiații care au nevoie de protecție internațională vor fi relocaţi ; va fi întărită colaborarea între Europol, Frontex și Eurojust.

    Al doilea domeniu este gestionarea mai bună a frontierelor, inclusiv în țările de origine și de tranzit. Vor fi întărite frontierele externe ale Uniunii, Turcia va fi ajutată să-şi controleze mai bine graniţa de est şi va fi intensificată colaborarea cu partenerii din vecinătatea sudică.

    Al treilea domeniu ţine de întărirea colaborării cu țările de origine și de tranzit în materie de returnare și readmisie a migranţilor. Uniunea va continua colaborarea cu Turcia, va intensifica returnările de migranţi şi va coordona acțiunile diplomatice cu țările de origine și de tranzit, în special din Asia de Sud și din Africa.

    Al patrulea domeniu ţine de o gestionare mai eficientă a procesului migrației. Statele membre vor fi sprijinite să asigure capacităţi adecvate de primire, vor fi alocate resurse naționale suficiente pentru gestionarea migrației; vor fi accelerate transferurile în cadrul mecanismului de solidaritate voluntară; Turcia va fi sprijinită în vederea consolidării sistemelor sale de azil și de primire.


  • România trebuie să facă parte din spațiul Schengen

    România trebuie să facă parte din spațiul Schengen

    România şi Bulgaria fac
    parte din Schengen. Este momentul să le aducem alături de noi!

    Le mulțumesc Bulgariei şi
    României pentru susținerea pentru politicile de migrație. Parlamentul şi
    Consiliul au o ocazie istorică să termine munca începută
    , a declarat
    Președintele Comisiei Europene, Ursula von Der Leyen, în discursul privind
    starea Uniunii, susținut luna trecută, în Plenul Parlamentului European.


    Sunt
    însă state care suțin că România și Bulgaria nu sunt pregătite pentru a face
    față fluxului de migranți și încă nu este momentul să fie incluse în spațiul
    Schengen.
    Este foarte important ca subiectul sa rămână pe agenda Europeană și acesta să
    fie tratat corespunzător. România şi Bulgaria
    trebuie să fie parte a Spaţiului Schengen
    , a susţinut recent, în plenul
    Parlamentului European, europarlamentarul Vlad Botoş, în cadrul unei dezbateri
    privind Piaţa Internă la care a luat parte şi comisarul Thierry Breton.


    Eforturile europarlamentarilor pentru îndeplinirea ultimei etape a integrării
    depline a României în Uniunea Europeană, prevăzută de tratatele europene, au
    fost susţinute şi constante în ultimii patru ani.


    Discuţiile pe această temă continuă la nivelul
    politicii europene.






    Uniunea
    Europeană a demonstrat că poate aduce stabilitate și prosperitate tuturor
    europenilor. Soluțiile pe care le-am găsit împreună la provocările prin care am
    trecut de-a lungul timpului și în ultimii 3 ani, cu atât mai mult modul în care
    negociem și găsim rezolvări sunt semne clare că atunci când ne dorim ceva, când
    avem nevoie să reacționăm, putem să avem succes dacă lucrăm împreună.

    Sunt
    momente însă în care unele state membre nu pot să acționeze pentru binele
    nostru, al tuturor cetățenilor europeni, în care sunt tentate să pună
    populismul înainte de respectarea legilor și regulilor stabilite de noi toți
    împreună.

    Pentru asemenea cazuri, cum este și cel al tinerii României și
    bulgarii în afara spațiului Schengen, trebuie să găsim soluții, pentru că
    tratatele europene trebuie respectate, indiferent dacă îi convine unui partid,
    unui ministru de interne sau unui cancelar, trebuie să arătăm cetățenilor
    europeni că se pot baza pe noi, că putem garanta respectarea legislației
    europene aici, în Parlament European, dar și în celelalte instituții europene.




  • România şi Bulgaria – progrese în protejarea frontierelor

    România şi Bulgaria – progrese în protejarea frontierelor

    România şi Bulgaria aplică de pe acum ceea ce este pe masa negocierilor dintre Consiliu şi Parlamentul European, adică măsurile din Pactul pentru Migraţie. Acestea sunt argumente în plus pentru aderarea acestora la Spaţiul Schengen, chiar în ciuda actualului context european marcat de migraţie şi ameninţări teroriste. Comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a lăudat progresul României în domeniul controlului frontierelor, al migraţiei şi azilului în cadrul discuţiilor purtate la Luxemburg, la secţiunea Afaceri Interne a Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne, organizat de preşedinţia spaniolă a Consiliului Uniunii Europene.

    Ea speră că aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen va avea loc anul acesta și susține că una dintre prioritățile sale este să convingă Olanda și Austria să nu se mai opună.

    Delegaţiile României şi Bulgariei au prezentat măsurile adoptate în vederea consolidării controlului frontierelor şi întăririi securităţii UE. Un punct central al intervenţiei delegaţiei României l-a constituit prezentarea rezultatelor excelente ale Proiectului-pilot agreat de România cu Comisia Europeană în luna martie 2023, care a fost implementat la frontiera cu Serbia în ultimele 6 luni. Ylva Johansson s-a arătat impresionată de succesul proiectului, subliniind că, prin rezultatele excelente ale măsurilor puse în aplicare de România, acesta este un model pentru toate statele membre.

    Printre rezultatele concrete ale Proiectului-pilot se numără o legislaţie naţională actualizată, mai eficientă, în materie de azil şi returnare, participarea la Programul Frontex Servicii Comune de Reintegrare, un sistem informatic de gestionare a cazurilor de returnare aliniat sistemului IT al Agenţiei Frontex, echipamente şi sisteme performante de control al frontierei.

    Pentru a valorifica în continuare realizările pozitive de până acum, Comisia a convenit împreună cu România și Bulgaria continuarea cooperării în cadrul proiectelor-pilot, fiind prevăzute comitete directoare periodice pentru a monitoriza punerea în aplicare și eficiența noilor măsuri introduse în acest context.


  • Starea Uniunii Europene

    Starea Uniunii Europene

    În
    cadrul dezbaterii anuale privind starea Uniunii Europene, deputații au dezbătut
    activitatea Comisiei Europene, condusă de Ursula von der Leyen, și planurile
    sale până la alegerile din 2024.

    Stéphane Séjourné, preşedinte al grupului
    politic Renew Europe, a subliniat importanța de a profita la maximum de lunile
    rămase din legislatură. El a subliniat pașii pozitivi făcuți de Uniunea
    Europeană ca răspuns la pandemie, la agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei și a
    vorbit despre importanța Pactului Verde European.

    Am reușit să mergem înainte, să
    mergem înainte într-o manieră coordonată, să mergem înainte pentru Europa. Rezumând
    starea de spirit a grupului Renew Europe, pot spune că suntem mândri de
    rezultatele comune. Sperăm că aceste ultime luni vor fi utile, la fel ca aceşti
    ultimi patru ani. Dar Renew Europe este, de asemenea, un grup lucid și mă refer
    la anumite priorități stabilite împreună.

    Dacă încep cu elementele pozitive,
    consider că Europa a fost utilă concetățenilor noștri, mai mult ca niciodată în
    această perioadă. A fost acolo în timpul pandemiei, a fost acolo în fața
    agresiunii ruse din Ucraina pentru a uni europenii. Europa este aici și pentru
    generațiile viitoare.

    Pactul Verde European face din Europa cel mai exemplar
    continent. În ceea ce privește tranziția ecologică, suntem primii care am luat
    decizii atât de curajoase pe această temă. Dar suntem aici și pentru lucrătorii
    noștri, de asemenea, pentru afacerile noastre. Reindustrializarea continentului
    este acum o realitate în derulare, în numele suveranității noastre, a locurilor
    de muncă, a puterii noastre de cumpărare. Suntem aici pentru fiecare dintre
    concetățenii noștri, pentru a le apăra drepturile.

    Am reușit să reglementăm
    spațiul european digital, iar independența presei noastre va fi garantată în
    curând prin legislație specifică. Suntem
    aici pentru securitatea colectivă și fundamentul unei apărări comune. Și pe
    toate aceste subiecte, vom merge până la capăt – mă gândesc în special la Pactul
    Verde European.


    Stéphane Séjourné a subliniat în discursul său și necesitatea găsirii unei
    soluții de durată care să rezolve problemele legate de migrație. De asemenea, a
    menționat deteriorarea statutului de
    drept în Polonia și Ungaria.

    Stéphane Séjourné: Trebuie să găsim o soluție de durată la
    problemele migrației. În același timp, trebuie să reducem birocrația care îngreunează
    actitvitatea cetățenilor și a antreprenorilor din UE. A fi util înseamnă și a
    investi în conformitate cu obiectivele noastre. Tranziția verde și cea digitală
    vor avea succes doar dacă vor fi susținute financiar și de legi inteligibile.

    În încheiere, un subiect sensibil. După cum știți grupul Renew Europe este
    determinat să apere modelul democratic. Însă Europa nu răspunde încă apelurilor
    disperate ale judecătorilor polonezi și maghiari, presei independente de acolo și
    societății civile.




  • Progrese spre Schengen

    Progrese spre Schengen

    Comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a lăudat progresul României în domeniul controlului frontierelor, al migraţiei şi azilului, în cadrul discuţiilor purtate la Luxemburg, la secţiunea Afaceri Interne a Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne, organizat de Preşedinţia spaniolă a Consiliului Uniunii Europene.

    Sunt optimistă, pentru că România şi Bulgaria demonstrează de fiecare dată şi cu fiecare proiect că sunt pregătite – a declarat oficialul european.


    Potrivit unui comunicat al ministerului de Interne de la București, delegaţiile României şi Bulgariei și-au prezentat măsurile adoptate în vederea consolidării controlului frontierelor şi întăririi securităţii UE. Iar un punct central al intervenţiei delegaţiei României l-a constituit prezentarea rezultatelor excelente ale Proiectului-pilot agreat de România cu Comisia Europeană în luna martie 2023, care a fost deja implementat la frontiera cu Serbia în ultimele 6 luni, menționează comunicatul.


    Oficialul european s-a arătat impresionat de succesul proiectului, subliniind că, prin rezultatele excelente ale măsurilor puse în aplicare de România, acesta este un model pentru toate statele membre. Mai mult, spune comisarul, rezultatele bune obţinute de România şi Bulgaria în gestionarea proiectelor-pilot privind migraţia – sunt un argument în plus în favoarea aderării la Spaţiul european de liberă circulaţie.


    La rândul său, preşedinţia spaniolă a Consiliului a reconfirmat că finalizarea procesului de aderare este o prioritate a sa, pentru care va continua să lucreze şi speră că aceasta va fi un succes.


    Mai trebuie menționat că mai multe state membre au recunoscut progresele celor două țări și au susținut, la Luxemburg, aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen. Austria și Olanda, care au blocat la sfârșitul anului trecut aderarea celor două țări, nu au prezentat în cadrul Consiliului niciun argument pentru blocarea intrării în Spațiul de liberă circulație şi nici ce ar putea face pentru a accede la acesta.


    Consiliul pentru afaceri interne nu implică un vot sau o promisiune pentru aderarea României şi Bulgariei, însă faptul că din nou toate statele membre au discutat subiectul nu este de trecut cu vederea. Toate acestea în condițiile în care în cadrul Consiliului a fost parafată, practic, reluarea controalelor la câteva dintre cele mai importante frontiere ale continentului, în actualul context european marcat de migraţie şi ameninţări teroriste. Astfel, miniştrii comunitari de interne au admis, în cadrul reuniunii, că statele membre trebuie să-i verifice mai bine pe migranţii şi pe solicitanţii de azil şi să-i expulzeze mai repede pe cei consideraţi un risc pentru securitate.


    În context, zece țări au introdus controalele temporare la frontierele lor, unele pe toată graniţa, altele doar pentru o parte. Motivul principal îl reprezintă conflictul dintre Israel şi Palestina, cel care ar putea creşte riscul violenţei în interiorul Europei, aşa cum s-a întâmplat în cazul atacului din Belgia.


  • Instrumente pentru gestionarea schimbărilor demografice în UE

    Instrumente pentru gestionarea schimbărilor demografice în UE

    7 din 10 europeni cred că tendințele demografice pun în pericol prosperitatea economică și competitivitatea pe termen lung ale Uniunii Europene, relevă un sondaj Eurostat. Documentul adoptat de Comisie prezintă gama largă de instrumente (inclusiv instrumente de reglementare, cadre de politică și finanțare) de care dispun statele membre pentru gestionarea acestor schimbări demografice.

    Acest set se bazează pe experiențele din întreaga UE și stabilește o abordare cuprinzătoare a schimbărilor demografice, structurată în jurul a patru piloni. Este vorba în primul rând de sprijinirea părinților printr-o mai bună reconciliere a aspirațiilor familiale cu serviciul, în special prin asigurarea accesului la îngrijire de calitate pentru copii. Apoi, generațiile mai tinere trebuie sprijinite pentru a prospera, a-și dezvolta competențele, a avea acces facil la piața muncii și la locuințe la prețuri accesibile. În al treilea rând trebuie implicate generațiile mai în vârstă și asigurată bunăstarea acestora, prin reforme combinate cu politici adecvate privind piața muncii și locul de muncă. Și nu în ultimul rând, acolo unde este necesar, trebuie abordat deficitul de forță de muncă prin gestionarea migrației legale.

    Setul de instrumente recunoaște necesitatea de a lua în considerare dimensiunea teritorială a schimbărilor demografice, în special în regiunile care se confruntă cu fenomenul declinului demografic și cu o mobilitate externă semnificativă a lucrătorilor tineri (exodul creierelor).

    Comisia invită statele membre să elaboreze și să pună în aplicare politici integrate pentru a aborda schimbările demografice. Acestea ar trebui să se bazeze pe realitățile locale, deoarece provocările demografice diferă de la un stat la altul și de la o regiune la alta. Egalitatea de gen, nediscriminarea și echitatea între generații trebuie să se afle în centrul opțiunilor de politică. Tehnologiile digitale pot stimula avantajul competitiv al Europei și pot contribui la compensarea impactului schimbărilor demografice.


  • Muncind în România

    Muncind în România


    Cetăţenii ucraineni refugiaţi în România vor beneficia de asistenţă umanitară din partea statului român până în martie 2024, a stabilit guvernul de la Bucureşti printr-o ordonanţă de urgenţă. Proiectul de ordonanţă aprobat de Executiv prevede prelungirea perioadei de acordare a acestui ajutor de la sfârşitul anului 2023 până la 31 martie 2024. Cuantumul, condiţiile şi mecanismul de acordare a sumelor forfetare au rămas nemodificate, iar finanţarea se va face din fonduri europene.



    Potrivit administraţiei de la Bucureşti, Comisia Europeană a lansat în luna iunie un apel de proiecte pentru România, Bulgaria, Cehia, Polonia şi Slovacia, cu o finanţare din Facilitatea tematică a Fondului Azil, Migraţie şi Integrare 2021-2027. Bugetul total alocat de Bruxelles acestui apel este de 50 de milioane de euro, iar data limită este 13 octombrie.


    Totodată, Comisia condiţionează depunerea apelurilor de existenţa unui cadru legislativ naţional clar definit, referitor la modalitatea de acordare a sumelor forfetare şi pentru anul 2024. În aceste condiţii, transmite guvernul român, era necesar ca România să aibă creat cadrul normativ, la nivel primar, care să permită acordarea de sprijin sub forma sumelor forfetare pentru acoperirea costurilor de cazare, pentru cetăţenii străini şi apatrizi proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.




    Numărul cererilor de prelungire a dreptului de şedere a cetăţenilor străini pe teritoriul României s-a majorat ca urmare a creşterii solicitării de forţă de muncă, a declarat inspectorul principal de poliţie Marian State, de la Serviciul Imigrări al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Timiş. Principalele domenii în care lucrează solicitanţii sunt în hoteluri şi restaurante, curierat şi construcţii. De la începutul anului au fost înregistrate 640 de astfel de solicitări de la cetăţeni ai Uniunii Europene, majoritatea din Italia, Germania şi Franţa.



    Marian State a arătat că majoritatea celor care vin din spaţiul intracomunitar european sunt pensionari care au plecat la un moment dat din ţară şi au renunţat la cetăţenia română, iar acum vor să şi-o redobândească sau în urma căsătoriilor. Pe lângă aceştia sunt şi circa 2.000 de studenţi. În primele nouă luni ale acestui an, la Serviciul de Imigrări Timiş, în vestul României, au fost emise circa 4.500 de permise de şedere pentru diferite scopuri şi 1.280 de avize de angajare în muncă.



    Cei mai mulţi solicitanţi de permise de şedere provin din Nepal (915), Sri Lanka (595), Serbia (391), Republica Moldova (373) şi India (235). 529 de cereri au fost însă respinse şi în 96 de cazuri au fost emise decizii de returnare cu termen de plecare voluntară de pe teritoriul României în 15 sau 30 de zile pentru cazuri de şedere şi refuzarea prelungirii dreptului de şedere ca urmare a anulării acestuia sau la cerere.



    Totodată, 80 de străini au fost depistaţi în situaţii ilegale şi le-au fost aplicate amenzi de peste 89.000 de lei. Nu în ultimul rând, au fost emise 484 decizii de returnare sub escortă ca urmare a finalizării procedurii de azil şi a riscului sustragerii.



    Deficitul de forţă de muncă în România ar putea ajunge la 224.000 de persoane în 2026, în lipsa unor măsuri imediate, comparativ cu un nivel estimat de 145.000 de persoane în 2022, a afirmat Alex Milcev, membru al Consiliului Director al Camerei de Comerţ Americane în România. Milcev a spus că acesta o cifră extrem de conservatoare şi că se poate ajunge uşor la 500.000 sau chiar 600.000 persoane lipsă în piaţa muncii.


    “Deficitul de forţă de muncă în România este mare şi afectează în mod semnificativ capacitatea economiei naţionale de a creşte pe viitor”, a apreciat oficialul AmCham. El a prezentat datele unei analize privind impactul economic al deficitului de forţă de muncă în România, realizate de PwC.



    Conform raportului, impactul economic al deficitului de forţă de muncă, pentru anul 2022, definit precum pierderea de productivitate, este estimat la 4,4 miliarde euro sau echivalentul a 10% din creşterea PIB-ului de anul trecut. Această sumă, spune Alex Milcev, se va dubla până în 2026 şi va ajunge la 9,5 miliarde euro, în lipsa unor măsuri. El a subliniat, însă, că un remediu rapid ar fi acela de atrage mai multă forţă de muncă din străinătate, în special din afara Uniunii Europene.






  • Creșetere alarmantă a numărului de migranți

    Creșetere alarmantă a numărului de migranți


    Uniunea Europeană se confruntă cu cel mai mare număr al migranților din 2015 și până în prezent. Cele mai multe persoane ajung traversează Marea Mediterană pentru a ajunge în Italia sau Grecia, potrivit European Newsroom (ENR), citat de Agerpres.



    Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a cerut încheierea unor acorduri suplimentare cu țări partenere din afara Uniunii Europene pentru a gestiona fluxul de imigrație. În luna iulie, Șefa Executivului comunitar a subliniat necesitatea unei colaborări strânse atât cu țările de origine, cât și cu cele de tranzit. Totodată, ea a subliniat importanța creșterii investițiilor în stabilizarea economiilor din țările din nordul Africii și intensificarea eforturilor comune de combatere a crimei organizate, inclusiv contrabanda și traficul de persoane.



    Italia se îndreaptă către un nou număr-record de migranți



    Datele pentru primele șapte luni ale anului în curs arată că peste jumătate dintre migranți ajung în Europa prin ruta centrală mediteraneană. Persoanele care aleg acest traseu se îmbarcă în țările din Africii de Nord sau Turcia și traversează Marea Mediterană pentru a ajunge în Italia. Potrivit Agenției Europene pentru Protecția Frontierelor (Frontex), ruta a fost folosită pentru 89.047 dintre încercările de ajunge pe teritoriul UE în acest an, adică pentru mai bine de jumătate din numărul total al migranților.



    La mijlocul lunii august, autoritățile italiene au comunicat că numărul migranţilor ajunși pe mare de începutul anului a trecut de 100.000. Cifrele sunt duble față de aceeași perioadă a anului trecut când 51.328 de persoane au ajuns în Italie pe mare. Principala țară de origine a migranților care se îndreaptă spre Italia în 2023 este Tunisia. În acest ritm susținut de sosiri, numărul total al imigranților din acest an ar putea depăși recordul de 181.000 înregistrat în 2016, mai menționează ENR.

    Sosiri ilegale în UE pe principalele rute de migrație/ Sursa: Consiliul UE

    sosiri-ilegale-migranti-2015-23-cons-ue.jpg



    Peste 2.000 de migranți dați dispăruți de la începutul anului



    De altfel, și agenția Frontex avertizează că traficul de migranți de pe ruta mediteraneană ar putea dă rămână ridicat și în perioada următoare. Unul dintre motive este reducerea prețurilor de către grupările criminale de traficanți aflate în concurență. Frontex reamintește că traversarea ilegală prin Marea Mediterană rămâne un mediu periculoasă. Peste 2.060 de migranți au fost declarați dispăruți în primele șapte luni ale anului, iar Organizația Internațională pentru Migrație, în acest an, peste 1.800 de oameni au pierit în naufragii pe ruta de migrație amintită, considerată cea mai mortală din lume.



    Măsuri drastice în Belgia din cauza numărului mare de cereri de azil



    Situația migranților s-a înrăutățit și în Insulele Canare (teritoriu spaniol) de pe a căror coastă au fost salvate aproape 2.700 de persoane în august, cifre duble față de luna anterioară. Criza politică din Senegal, foametea din regiunile africane și condițiile meteo ar putea aduce și mai mulți migranți în Canare. Și Grecia a anunțat cifre în creștere a migrației în luna august, cauzat de fluxul de persoane ce vin de pe coasta turcă către diferite insule elene. De asemenea, Belgia se confruntă cu o criză a sistemului de azil din cauza numărului crescut de cereri. Astfel, autoritățile au suspendat temporar cererile de adăpost primite din partea bărbaților singuri.



    În același timp, Frontex informează că numărul migranților de pe ruta Balcanilor de Vest este în scădere. Rapoartele indică un număr de circa 52.200 de migranți identificați în acesta an, în scădere cu 26% față de anul trecut. Această scădere poate fi atribuită în principal implementării unor politici mai stricte privind acordarea vizelor în regiune.




  • Migrația legală: atragerea de competențe și de talente în UE

    Migrația legală: atragerea de competențe și de talente în UE

    În timp ce imigrația
    ilegală în Uniunea Europeană a crescut cu 10% în prima jumătate a anului 2023
    comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, Comisia Europeană are o politică
    ambițioasă și durabilă pentru a încuraja migrația legală. Inițiativele juridice
    și politice recente aduc beneficii economiei Uniunii Europene și consolidează
    cooperarea cu țări terțe. Există, de asemenea, acțiuni specifice care să
    faciliteze accesul ucrainenilor pe piața forței de muncă a Uniunii Europene, după
    invadarea Ucrainei de către Rusia.


    Într-un an obișnuit
    se înregistrează aproximativ trei milioane de persoane care ajung legal în
    Uniunea Europeană. Și e nevoie de aceste persoane, spune Ylva Johansson,
    comisarul european pentru afaceri interne.

    Avem astăzi
    o penurie de forță de muncă în multe sectoare, în aproape toate statele membre.
    Această problemă se va agrava din motive demografice. Populația activă va
    scădea în Uniunea Europeană. Deci, avem nevoie de mai multe metode prin care
    oamenii să vină și să contribuie la economia noastră. Prima este șederea pe
    termen scurt în Uniunea Europeană. Înscrierea este simplificată, astfel încât
    oamenii să se poată înscrie în afara sau în interiorul Uniunii Europene. De
    asemenea, lucrătorii sunt mai bine protejați. Permisul unic nu mai este
    condiționat de un anumit angajator și este acceptată și o perioadă de șomaj
    fără ca persoana în cauză să fie expulzată. Astfel, sunt consolidate drepturile
    lucrătorilor migranți și sunt evitate abuzurile anumitor angajatori. Apoi, ar
    fi permisul de ședere pe termen lung în Uniunea Europeană. Nu mai este necesară
    șederea cinci ani într-un singur stat membru înainte de a putea obține un
    astfel de permis. Cei cinci ani pot fi înregistrați în diferite state membre
    cumulându-se și adăugându-se, de asemenea, perioada studiilor universitare. În
    același timp, este oferit acces deplin la asistență socială. Și, totodată, se
    sprijină migrația circulară, oferind persoanelor cu permis de ședere pe termen
    lung permisiunea să părăsească Uniunea Europeană timp de doi ani și apoi să se
    întoarcă fără a-și pierde dreptul la acest permis de ședere pe termen lung.


    O altă formă de
    atragere a lucrătorilor înalt calificați extracomunitari este Cartea Albastră a
    Uniunii Europene, un permis de muncă și de ședere care permite cetățenilor din
    afara Uniunii să lucreze și să locuiască într-un stat membru, cu condiția să
    aibă o diplomă sau o calificare echivalentă și o ofertă de muncă peste un
    anumit prag salarial. Regulile revizuite intră în vigoare până la sfârșitul acestui
    an. Deținătorii Cărți Albastre își pot aduce membrii familiei să locuiască cu
    ei în Uniunea Europeană, documentul fiind recunoscut în toate țările Uniunii Europene,
    cu excepția Danemarcei și Irlandei.


    Pe de altă parte,
    există parteneriate pentru talente care sunt deschise studenților,
    absolvenților și lucrătorilor calificați. Acestea oferă, de asemenea,
    oportunități de educație și formare profesională, sprijin pentru integrarea
    migranților, precum și expertiză și analiză privind nevoile de ocupare a forței
    de muncă. În ultimii ani, Comisia Europeană a lansat și a sprijinit financiar
    proiecte pilot cu scopul de a consolida canalele de migrație legală din țări
    precum Egipt, Moldova, Maroc, Nigeria, Senegal și Tunisia.


  • Consolidarea bugetului Uniunii Europene pentru provocări urgente

    Consolidarea bugetului Uniunii Europene pentru provocări urgente

    Comisia Europeană
    propune consolidarea bugetului Uniunii Europene pe termen lung, pentru a face
    față celor mai urgente provocări. Până în prezent, de la adoptarea Cadrului
    Financiar Multianual, în 2020, bugetul a fost foarte eficient pentru a răspunde
    nevoilor și crizelor neașteptate.De exemplu, fondurile existente au fost folosite pentru a
    răspunde crizei energetice prin REPowerEU.

    De asemenea, fondurile politicii de
    coeziune au fost mobilizate pentru a sprijini statele membre pentru primirea
    persoanelor care fug de războiul din Ucraina. În prezent, ratele dobânzilor au
    crescut într-un ritm fără precedent, pe măsură ce inflația a crescut și ea, iar
    mediul economic a devenit mai puțin favorabil. Acest lucru afectează costurile
    de împrumut, inclusiv cele pentru NextGenerationEU. Astfel, Cadrul Financiar
    Multianual trebuie revizuit pentru ca Uniunea Europeană să-și poată îndeplini
    obligațiile legale și să poată aborda prioritățile cele mai urgente, spune
    Johannes Hahn, comisarul european pentru buget și resurse umane.

    În primul rând, desigur, este vorba despre Ucraina. Sunt sigur că acest lucru
    nu vă surprinde. Este vorba despre asigurarea sprijinului financiar al Ucrainei
    conform angajamentului nostru de a ajuta această țară atâta timp cât este
    nevoie. Prin asigurarea a 50 de miliarde de euro pentru patru ani, vom stabili
    o finanțare constantă și previzibilă nevoilor cele mai stringente ale Ucrainei.
    Vom lucra pe trei piloni. Unul este sprijinul financiar cu împrumuturi și
    granturi. Al doilea este cadrul de investiții din Ucraina prin care încercăm să
    stimulăm investiții private și, apoi, bineînțeles, asistență tehnică. Intenția este
    de a împărți aceste 50 de miliarde în 33 de miliarde pentru împrumuturi și 17
    miliarde pentru granturi.


    Noua propunere de
    buget a Comisiei Europene acoperă un set țintit de priorități politice și
    ajustări tehnice necesare în perioada 2021-2027, pentru a se asigura că acesta
    poate fi realizat până la sfârșitul perioadei.

    Johannes Hahn, comisarul european
    pentru buget și resurse umane: A doua prioritate politică este
    reprezentată de migrație și de provocările externe. În ceea ce privește
    migrația, aceasta are, de asemenea, parțial de-a face cu războiul împotriva
    Ucrainei și consecințele acestuia, dar exceptând oamenii care fug din Ucraina,
    putem observa o creștere a migrației în țările vecine și, desigur, mai sunt
    refugiați sirieni în Turcia, Liban și Iordania. În ceea ce privește dimensiunea
    internă, punerea în aplicare a noului pact privind migrația și azilul va
    necesita finanțare suplimentară, în special în ceea ce privește procedurile de
    frontieră. Creșterea instabilității economice și politice globale, declanșată
    și de factori precum schimbările climatice și criza alimentară, face necesară
    consolidarea rezervei de solidaritate și de ajutor de urgență cu 2,5 miliarde
    și, de asemenea, trebuie să existe suficiente resurse pentru a stabiliza regiunile
    expuse și țările partenere, cum ar fi Balcanii de Vest și Moldova, ceea ce, de
    asemenea, va ajuta la limitarea valurilor de migrație.


    Negocierile,
    inclusiv acordul Parlamentului European, trebuie încheiate înainte de sfârșitul
    anului pentru a atenua presiunile bugetare actuale și pentru a elibera fonduri
    în sprijinul Ucrainei, a migrației și a nevoilor externe din ianuarie 2024.


  • Jurnal românesc – 15.05.2023

    Jurnal românesc – 15.05.2023

    Ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a avut o întrevedere cu
    omologul său din Germania, Annalena Baerbock, în marja reuniunii Gymnich de la
    Stockholm. Discuţiile au vizat atât oportunităţile de consolidare a relaţiilor
    bilaterale şi războiul de agresiune al Rusiei în Ucraina, cât şi aderarea
    României la Spaţiul Schengen. MAE român transmite că ministrul german a
    reconfirmat, în mod ferm, sprijinul puternic al Germaniei pentru aderarea
    României cât mai curând, precizând, printre altele, că discuţiile interne din
    ţara sa privind gestionarea frontierelor interne Schengen cu alte state membre
    nu afectează în niciun fel poziţia menţionată a Berlinului. Austria a blocat,
    în decembrie 2022, candidatura României la Schengen, invocând faptul că ţara
    noastră ar face parte din ruta balcanică a migraţiei ilegale. Acuzaţia a fost respinsă de administraţia
    de la Bucureşti şi demontată oficial de instituţiile europene de la Bruxelles.




    O delegaţie a Comisiei pentru afaceri europene din
    Parlamentul României s-a deplasat, la finele săptămânii trecute, în Spania.
    Parlamentarii români s-au întâlnit cu membri ai legislativului spaniol şi ai
    guvernului de la Madrid cu care au discutat, printre altele, despre aderarea
    României la spaţiul Schengen şi situaţia comunităţii româneşti din Spania.
    Şeful Comisiei, Vasile Dîncu, a apreciat calitatea politicilor publice pe care
    statul spaniol le desfăşoară în domeniul integrării şi a afirmat că ar fi
    bine ca Acordul bilateral privind dubla cetăţenie, obiectiv foarte important
    pentru comunitatea românească din Spania, să se semneze cu ocazia aniversării a
    10 ani de la Parteneriatul Strategic, din luna iulie a acestui an
    . Dîncu
    a salutat tendinţa pozitivă înregistrată în relaţiile economice dintre cele două
    state şi a arătat că în Spania sunt circa 40.000 de companii individuale
    deţinute de cetăţeni români. De asemenea, a mulţumit
    pentru susţinerea acordată de autorităţile spaniole bisericilor româneşti.
    Comunitatea românească se organizează exemplar în jurul acestora iar
    libertatea religioasă este fundamentală
    , a punctat Dîncu. La rândul său,
    vicepreşedintele Senatului, Robert Cazanciuc, a apreciat sprijinul constant şi
    ferm pe care Spania îl acordă aderării României la spaţiul Schengen. Aproape
    1,1 milioane de români trăiesc în Spania, potrivit ministerului spaniol al
    Incluziunii, Securității Sociale și Migrației.




    România participă cu un stand naţional la a 35-a ediţie a Salonului
    Internaţional de Carte de la Torino, care are loc în perioada 18-22 mai.
    Programul românesc include peste 20 de evenimente organizate de Institutul
    Cultural Român, prin Centrul Naţional al Cărţii, Institutul Român de Cultură şi
    Cercetare Umanistică de la Veneţia şi Accademia di Romania la Roma. Sub deviza
    Literatura în oglindă, standul României va promova atât literatura
    română contemporană, cât şi lucrări ale autorilor români din domeniile
    filosofiei, istoriei, criticii literare, apărute în limba italiană în ultimii
    doi ani. Volumele traduse şi publicate prin Translation and Publication
    Support Programme al Institutului Cultural Român sau din iniţiativa
    directă a unor edituri italiene vor fi aduse în atenţia publicului prin
    prezentări de carte, comentarii şi discuţii cu cititorii la care vor participa
    atât autorii, cât şi editorii, traducătorii şi o serie de invitaţi reputaţi.
    Standul României este situat în Pavilionul 1 al complexului expoziţional
    Lingotto Fiere din Torino.




    Institutul Cultural Român Mihai Eminescu de la Chișinău
    va acorda, şi în acest an, tradiționalul Premiu ICR Chișinău la a
    8-a ediție a Bienalei Internaționale de Pictură din capitala Republicii
    Moldova. La manifestare, care
    va avea loc în perioada 12 – 18 iunie, vor participa 120 de artişti plastici
    din 28 de ţări care vor expune peste 140 de lucrări. Printre invitaţi se numără
    şi 7 creatori români. Evenimentul va vea loc la Muzeul Național de Artă al
    Moldovei şi este organizat sub înaltul patronaj al Ministerului Culturii al
    Republicii Moldova.


  • Munca în străinătate și efectele asupra copiilor

    Munca în străinătate și efectele asupra copiilor

    De peste 20 de
    ani, de când fenomenul emigrației de muncă a luat amploare în România, a apărut
    și unul din efectele sale cele mai dramatice: copiii lăsați în țara de baștină
    în grija bunicilor sau a altor rude.
    Mulți părinți, atunci când pleacă pentru diverse slujbe în UE, îi iau și
    pe cei mici cu ei, dar sunt și destul de multe cazuri de familii pe care
    stabilirea în străinătate le dezbină. Iar Organizația Salvați Copiii a atras de
    mulți ani atenția asupra acestei situații care, de-acum, este și cuantificată
    într-un studiu statistic. Realizată plecând de la datele colectate în perioada
    iulie-septembrie 2022, cercetarea relevă faptul că aproape un sfert dintre copiii
    care au acum vârste între 0-17 ani împliniți au avut sau au un părinte plecat
    la muncă în străinătate până la data studiului. 61,5% dintre copiii aceștia au sau au avut doar tatăl plecat, 20,4% au
    sau au avut doar mama plecată în timp ce 18,1% au avut plecați ambii părinți.Iar în prezent, peste 500.000 de copii se află în această situație,
    cei mai mulți dintre ei încă de la vârste foarte fragede. În medie, mama pleacă
    după ce copilul împlinește 6 ani, tatăl fiind, de regulă, cel care pleacă la o
    vârstă mai mică a copilului. În ceea ce privește decizia plecării, din studiu
    reiese că sunt consultați copiii chiar dacă ei sunt încă mici.

    Anca Stamin,
    reprezentant Organizației Salvați Copiii, nuanțează: 83% dintre adulții intervievați au
    declarat că decizia de plecare a părintelui a fost implicat și copilul. În schimb, copiii au declarat că au fost implicați într-o
    pondere semnificativ mai mică, de 63%, și tindem să dăm crezare celor spuse de
    către copii. Mai mult decât atât, aproape o treime dintre copiii care au fost
    întrebați, adică 31%, declară că nu au fost de acord cu plecarea părintelui, chiar
    dacă au fost întrebați. Mai mult decât atât, aș mai vrea să evidențiez și
    faptul că, din păcate, studiul a evidențiat și ceea ce spuneam mai devreme, și
    anume că majoritatea copiilor în această situație nu sunt în evidența
    serviciilor de asistență socială. Practic, doar 39% dintre aparținători au
    declarat că serviciul de asistență socială știe de situația copilului. În
    același timp, în ceea ce privește informarea școlilor, 57% dintre aparținători
    au declarat că au informat școala despre această situație. Este clar că nici
    una, nici alta dintre cele două instituții nu dețin informațiile complete, așa
    că există o reticență a părinților sau a aparținătorilor de a declara plecarea
    părinților, fie la școală, fie la autorități.



    Faptul că nu toți părinții declară autorităților situația copiilor
    rămași în țară îngreunează intervenția autorităților sau a organizațiilor non-guvernamentale
    în cazul în care apar probleme. Iar studiul realizat de Salvați Copiii
    evidențiază tocmai riscurile suplimentare la care sunt expuși copiii lăsați în
    urmă de părinții plecați în străinătate ca să muncească:

    A fost relevată o diferență foarte mare
    între copiii din familii cu migranți și copiii din familii fără migranți, în
    cazul unor comportamente de risc. În cazul
    primilor e o probabilitate de 38% de a fi expuși la scene explicite de
    sexualitate și pornografie în mediul online și totodată o probabilitate de două
    ori mai mare să aibă comportamente agresive cu alți copii și să consume alcool.
    La fel, o probabilitate mult mai mare de a consuma substanțe interzise sau de a
    fuma. Toate acestea apar pe fondul lipsei de control parental, pe fondul unui
    acces facil la device-uri, al unei comunicări deficitare cu părinții sau cu
    persoanele în grija cărora sunt, dar și a lipsei de educație pentru sănătate,
    pe de altă parte. Iar comportamentele acestea agresive pot veni ca o formă de
    externalizare a sentimentelor negative, a trăirilor emoționale pe care copilul
    le resimte în urma plecării părinților. În experiența noastră de lucru cu
    copiii din această categorie, am întâlnit deseori copii care se simt abandonați
    sau se simt vinovați pentru plecarea părinților. Chiar dacă părintele a avut o
    intenție bună, a greșit dacă i-a spus copilului că pleacă pentru binele tău,
    fiindcă a pus o povară suplimentară pe umerii acestuia.



    Pentru păstrarea
    legăturii familiale, comunicarea este foarte importantă și, în plus, revoluția
    digitală de azi, ușurează mult situația. De pildă, majoritatea părinților
    plecați comunică prin platforme video online cu copiii și doar 19% exclusiv
    prin telefon. De asemenea, 45%, comunică o dată pe zi, existând și familii, în jur
    de 15%, care comunică de câteva ori pe zi. Din păcate, sunt și situații în care
    comunicarea este mai rară: 33% comunică o dată la două-trei zile, iar 7% o dată
    pe săptămână. În plus, 20%
    dintre adolescenții care au un părinte plecat la muncă în străinătate vorbesc
    cu el o dată pe săptămână sau mai rar.

    Andreea Penescu are 12 ani și este în
    clasa a șasea. Iată cum comunică ea cu tatăl ei plecat la muncă în Elveția de
    când avea 2 ani.

    Telefonic, prin mesaje.
    Dacă mai are concedii și are posibilitatea, vine în țară, cu toate că ne vedem
    rar, dar cel mai des comunicăm telefonic și prin mesaje. Nu este o relație
    foarte caldă, nicio relație foarte rece nu o pot numi. Adică ținem legătura.
    Este totul în regulă, dar țin să spun că sunt mult mai apropiată de mama.


    De asemenea,
    Andreea spune că nu și-a vizitat niciodată tatăl în Elveția, de-abia în vara
    aceasta existând o șansă de a petrece două săptămâni împreună acolo. Cât despre
    motivul plecării, fata spune că îmbunătățirea situației financiare a familiei
    l-a determinat pe tatăl ei să lucreze în străinătate. Totuși, deși situația materială e mai bună acum și ar fi preferat ca
    familia să nu se fi separat în felul acesta, fata respinge posibilitatea de a
    se stabili în Elveția.

    Andreea: Nu-i vorba că nu există posibilitatea. Doar că eu nu vreau și
    nu cred că ar vrea nici mama, pentru că noi aici avem viețile construite pas cu
    pas, treaptă cu treaptă, aici, în Romania. Eu am prietenii mei, sunt deja
    adaptată la școală. Mama are prieteni la muncă, colegi și știu că ar fi destul
    de greu să o luăm acum de la început cu o nouă limbă, o nouă viață, un alt stil
    de a trăi.


    Deși Andreea pare împăcată cu
    situația actuală și situația ei școlară e bună, studiul Salvați Copiii indică
    faptul că migrația unuia dintre părinți duce la o probabilitate de
    62% ca performanțele copiilor din primii ani de școală să stagneze.