Tag: politica

  • Cilăstiseri ti ună variantă tră guvernari

    Cilăstiseri ti ună variantă tră guvernari


    Agiocurli politiţi tră formarea a unui nău guvernu ahurhescu diznău di la zero, după ţi premierlu desemnatu, liberalu Nicolae Ciucă, spusi că ş-dipune mandatlu pi cari ălu lo di la prezidentulu Klaus Iohannis. Apofasea fu adoptată di conducerea-a partidului a lui, di itia că generalu tru rezervă Ciucă nu aprăftăsi s’aibă ndupămintu tru Parlamentu tră echipa executivă minoritară PNL-UDMR cari lipsea s’caftă, ñiercuri, tru plenlu a Legislativului, votlu di nvestitură. Procedural, șeflu a statlui lipseaşti s’nkisească ună nauă rundă di consultări cu partidile parlamentari, tră s’pripună unu altu potențialu premieru.


    Liderlu a PNL, premierlu interimar Florin Cîțu, zburaşti, tora, ti ună flexibilizari a mandatlui di negociere și tăxeaşti că liberalii va s’ngăldzască tuti forţili politiţi democratiţi ditu Parlament tră s’adară ună majoritati cari s’ndrupască un guvernu cu puteri mplini.



    Cara vrea s’hibă nvestitu, Ciucă (54 di ani) vrea s’agiungă protlu militaru di carieră cari cumănduseaşti unu guvernu ali Românie post-comuniste. Tutunăoară alidzearea a lui avea vinită după ţi unu nău sondaj di opinie spusi că Armata şi Biserica suntu pi protili locuri tru unu top a pistipsearillei românilor. Uidisitu cu studiulu, 87% ditu elli spun că au pistusini tru Armată, 70% – tru Băsearică, 67% – tru Serviciul Român di Informaţii şi tru Academia Română. Protili fuvirseri la adresa a Românilliei suntu lugursiti di 40% ş’cama ditu apăndisitori aruşfetea şi niaxizearea a clasăllei politiţi.



    Media speculeadză că, tora, agiundzi s’hibă tutu cama di căuli adrarea diznău a unei aşi-număsite mari coaliţii anamisa di PNL şi PSD, cari va s-aibă controlu, aritmetic, tru Parlamentu. La alidzerli ditu andreu 2020, PSD amintă 157 di mandati di senatori şi deputaţi, PNL 134, USR 80, AUR 47, iara UDMR 30.


    Nai ma pţănu 15 di alepţă liberali, fideli a fostului a lor lider, Ludovic Orban, și niifharistusiţ di șefia al Cîțu, işiră ditu gruplu parlamentar PNL, ama și ași protili dauă formațiuni va s-aibă ună majoritati confortabilă. PSD și PNL au guvernată deadunu, după ţi, sumu numa Uniunea Social-Liberală, amintară dauă cirecuri ditu voturi la alidzerli legislative ditu 2012.



    Criza guvernamentală ditu aestă toamnă nu easti, spunu politologilli, andicra di un epifenomen a instabilitatillei croniţi di pe sţena politică di Bucureşti. După aprukearea tru Uniunea Europeană, pi 1 di yinaru 2007, România avu dzati prim-miniştri nvestiţi di Parlament, di stânga ică di dreapta, longevivi ică efemeri tru politică. Lă si adavgă ţinţi premieri interimari, cari girară afacerli curente după demisiile ică demiterli a aţilori di prota. Di mulţă ani, rata di pistipseari a cetăţenilor tru Parlament şi partidili politiţi easti anvărliga di dzaţi proţente.



    Stpsit că nu ş-exercită rolu constituţional di mediator şi dukimăsitu, tru kirolu ditu soni, nu ca ună cearei, ama ca parti a problemăllei, işişi prezidentulu Klaus Iohannis agiumsi la ună cotă di pitipseari di maş 14%, uidisitu cu aţelu ditu soni sondaj, comandat di PSD. Atea ţi deadi curayiu a partiillei AUR, opoziţia naţionalistă, s’dimăndă că nkiseaşti proţedurli tră suspendarea a lui.



    Autoru: Bogdan Matei


    Armânipsearea: Taşcu Lala








  • În căutarea unei variante de guvernare

    În căutarea unei variante de guvernare

    Jocurile politice pentru
    formarea unui nou guvern se reiau de la zero, după ce premierul desemnat,
    liberalul Nicolae Ciucă, a anunțat că-şi depune mandatul pe care l-a primit de
    la președintele Klaus Iohannis. Decizia a fost adoptată de conducerea
    partidului său, fiindcă generalul în rezervă Ciucă n-a reușit să obțină
    susținere în Parlament pentru echipa executivă minoritară PNL-UDMR care
    ar fi urmat să ceară, miercuri, în plenul Legislativului, votul de învestitură.
    Procedural, șeful statului va trebui să declanșeze o nouă rundă ce consultări
    cu partidele parlamentare, pentru a nominaliza un alt potențial premier.

    Liderul PNL, premierul interimar Florin Cîțu, vorbește, acum, despre o
    flexibilizare a mandatului de negociere și promite că liberalii vor
    tatona ceea ce el numește toate forţele politice democratice din Parlament
    pentru a forma o majoritate care să susţină un guvern cu puteri depline.


    Dacă ar
    fi fost învestit, Ciucă (54 de ani) ar fi devenit primul militar de carieră
    care conduce un guvern al României post-comuniste. Desemnarea sa survenise după
    ce un nou sondaj de opinie a confirmat că Armata şi Biserica sunt pe primele
    locuri într-un top al încrederii românilor. Potrivit studiului, 87% dintre ei
    spun că au încredere în Armată, 70% – în Biserică, 67% – în Serviciul Român de
    Informaţii şi în Academia Română. Principalele ameninţări la adresa României
    sunt considerate de peste 40% dintre respondenţi corupţia şi incompetenţa
    clasei politice.


    Media speculează că, acum, devine tot mai plauzibilă refacerea
    unei aşa-numite mari coaliţii între PNL şi PSD, care ar controla, aritmetic,
    Parlamentul. La alegerile din decembrie 2020, PSD a obținut 157 de mandate de
    senatori şi deputaţi, PNL 134, USR 80, AUR 47, iar UDMR 30.

    Cel puțin 15 aleși
    liberali, fideli fostului lor lider, Ludovic Orban, și nemulțumiți de șefia lui
    Cîțu, au părăsit grupul parlamentar PNL, dar și așa primele două formațiuni ar
    avea o majoritate confortabilă. PSD și PNL au mai guvernat împreună, după ce,
    sub titlul Uniunea Social-Liberală, au obținut două treimi din voturi la
    alegerile legislative din 2012.


    Criza guvernamentală din această toamnă nu e, constată
    politologii, decât un epifenomen al instabilităţii cronice de pe scena politică
    de la Bucureşti. După admiterea în Uniunea Europeană, pe 1 ianuarie 2007,
    România a avut zece prim-miniştri învestiţi de Parlament, de stânga sau de
    dreapta, longevivi sau efemeri în politică. Li se adaugă cinci premieri
    interimari, care au girat afacerile curente după demisiile sau demiterile celor
    dintâi. De mulţi ani, rata de încredere a cetăţenilor în Parlament şi partidele
    politice e în jur de zece procente.


    Acuzat că nu-şi exercită rolul
    constituţional de mediator şi perceput, în ultima vreme, nu ca o soluţie, ci ca
    parte a problemei, însuşi preşedintele Klaus Iohannis a ajuns la o cotă de
    încredere de numai 14%, potrivit unui recent sondaj, comandat de PSD. Ceea ce a
    încurajat AUR, opoziţia naţionalistă, să anunţe că iniţiază procedurile pentru
    suspendarea lui.


  • Finalitate politică și multifinalitate în definirea viitorului Uniunii Europene

    Finalitate politică și multifinalitate în definirea viitorului Uniunii Europene

    Proiectul integrării europene a evoluat de a a-și propune o finalitate
    politică la avea drept obiectiv final o multifinalitate,
    concluzionează Janusz Ruszkowski într-un articol publicat în numărul din
    decembrie 2020 al revistei academice Romanian Journal of European Affairs.
    Multifinalitatea nu trebuie definită ca excluzând dimensiunea politică,
    ci dimpotrivă drept o manieră de a o include pe aceasta din urmă într-un
    ansamblu mai larg de finalități. Utilizând o perspectivă teoretică,
    autorul evidențiază faptul că turnura spre multifinalitate este asociată
    cu emergența unor concepte noi în federalism sau neo-funcționalism. Din punct
    de vedere practic, această turnură este direct legată de Tratatul de la
    Lisabona.


    Textul integral al articolului poate fi accesat online aici


    (Ionuț Mircea Marcu, expert Institutul European din România)



  • Premiul Saharov 2020, acordat opoziției democratice din Belarus

    Premiul Saharov 2020, acordat opoziției democratice din Belarus

    Criza
    politică din Belarus declanșată anul trecut, odată cu alegerile prezidențiale
    din 9 august, a condus la o revoltă împotriva președintelui autoritar Aleksandr
    Lukașenko și a represiunii brutale ulterioare a demonstranților de către
    regimul acestuia.



    Opoziția
    din Belarus, ai cărei numeroşi reprezentanţi fie sunt în închisoare, fie au
    fost nevoiţi să fugă din ţară în urma protestelor organizate, este reprezentată
    de Consiliul de coordonare, apreciat ca o inițiativă a femeilor curajoase,
    precum și a unor personalități politice și reprezentanți ai societății civile.


    La
    ceremonia de decernare a Premiului Saharov 2020 pentru libertatea de gândire,
    Președintele Parlamentului European, David SASSOLI, a apreciat în mod deosebit curajul
    și determinarea lor de a apăra valorile democrației:


    Decernarea
    Premiului Saharov este un moment important. Apărătorii drepturilor
    omului și promotorii democrației sunt un model pentru noi și aduc un omagiu
    special laureaților, pentru curajul arătat, indiferent de cât de brutale și
    nemiloase pot fi metodele folosite de guvern. Prin protestele de durată ale întregului
    popor din Belarus, oamenii au depășit frica, oricât de mare ar fi fost.





    Onorată
    de ceea ce simbolizează Premiul Saharov, Svetlana Tihanovskaia – liderul
    opoziției democrate din Belarus – îndeamnă la solidaritate pentru acțiuni
    concrete împotriva dictaturii:


    Pentru a treia oară în 20 de ani,
    bielorușii au fost onorați cu premiul Saharov pentru libertatea de gândire. Cea
    mai bună recunoaștere a faptului că suntem gânditori liberi și o motivație
    pentru noi să continuăm. Acest premiu îi face să înțeleagă că sunt eroi. Că
    lupta lor este importantă nu numai în interiorul țări, ci și în afara ei. Este
    ca o inspirație pentru întreaga lume care ne-a remarcat demnitatea, curajul și
    voința puternică pentru schimbare. Suntem hotărâți să câștigăm și vom câștiga.


    Apelăm Europa și întreaga lume să fie
    alături de noi. Solicităm Europei să fie curajoasă în decizia luată de a
    sprijini poporul din Belarus acum, nu mâine și nu prin cineva care doar în
    viitor va susține drepturile omului. Iar respectarea democrației nu înseamnă
    imixtiune, ci este o datorie a fiecăruia în sine și a fiecărei țări.
    Solidaritatea și vocea voastră sunt importante, dar acțiunile sunt cele care contează.





    Premiul Saharov pentru libertate de gândire, numit în
    onoarea fizicianului și disidentului politic sovietic Andrei Saharov, este
    acordat în fiecare an de către Parlamentul European. A fost înființat în 1988
    pentru a onora persoane și organizații care apără drepturile omului și
    libertățile fundamentale.




  • Schimbări pe harta aleşilor locali

    Schimbări pe harta aleşilor locali

    Atât
    liberalii la guvernare, cât și social-democrații din opoziție clamează victoria
    la alegerile locale de duminică,din
    România. Ce argumente invocă fiecare? Reconfortat de un scor foarte bun la
    europarlamentarele și prezidențialele de anul trecut și ajuns la putere, la
    finele lui 2019, prin moțiune de cenzură pe fondul unei importante susțineri
    populare, Partidul Național Liberal și-a facut un stindard din câștigarea ʹen
    fanfareʹ și a localelor și parlamentarelor de anul acesta. De aceea,
    ʹsubtilizândʹ social-democraților primării importante sau fotolii de președinți
    de Consilii Județene și obținând un scor politic de peste 30% la scrutinul
    local de duminică, liberalii au salutat un rezultat istoric în ultimele 3
    decenii.


    A ieșit la rampă inclusiv președintele țării, Klaus Iohannis, care a clamat
    victoria majoră a dreptei, cu PNL – a spus șeful statului – devenit cel mai
    mare partid din România. Președintele a felicitat, în egală măsură, Alianța
    USR-PLUS, formaţiune tânără, la început de drum, al cărei electorat, în
    general, nemulțumit de partidele tradiționale, a ieșit în număr mare la vot,
    încredințându-i primării importante, precum cele din Timișoara, Brașov sau Bacău.


    Klaus Iohannis: Românii au votat pentru o direcţie nouă,
    a bunului simţ, a respectului faţă de cetăţean, a democraţiei. Oamenii îşi
    doresc comunităţi administrate de lideri competenţi, care îşi ţin promisiunile
    şi îşi asumă răspunderea oricât de dificilă ar fi, indiferent de circumstanţe.
    Administraţia publică locală trebuie reconstruită pe o serie de piloni
    fundamentali, precum transparenţă, integritate profesionalism, toate puse în
    slujba unui principiu esenţial: interesul public.


    De cealaltă parte, PSD a
    suferit, pe 27 septembrie, pierderi importante comparativ cu scrutinul de acum
    patru ani: primăria generală a Bucureștiului e doar una dintre ele! Numeric,
    însă, rezultatele social-democraților nu sunt tocmai rele: 20 din 41 de
    consilii județene, aproape 1.500 de primării dintr-un total de circa 3.200 …
    Ceea ce l-a determinat pe președintele formațiunii, Marcel Ciolacu, să clameze,
    la rându-i, întâietatea partidului său:

    Rămânem
    cel mai mare partid din Romania. Procesul de reconstrucţie internă a dat roade
    în acest moment. Partidul Social Democrat trebuie să se deschidă. Persoanele
    anchilozate de prea mult timp în anumite funcţii publice, indiferent dacă au
    fost din partea Partidului Social Democrat sau din partea Partidului Naţional
    Liberal au fost sancţionate de către români. Românii au întotdeauna dreptate!


    Apele se vor separa definitiv și fiecare formațiune va da măsura greutății sale
    pe scena politică, reflectată în votul românilor, la parlamentarele prevăzute
    să aibă loc pe 6 decembrie.

  • Republica Moldova, încotro?

    Republica Moldova, încotro?

    Republica Moldova
    (ex-sovietică, majoritar românofonă) este deja la al treilea guvern în nici
    jumătate de an – după doar cinci luni, cabinetul condus de pro-occidentala Maia
    Sandu a fost demis prin moţiune de cenzură depusă chiar de socialiştii din
    coaliţia aflată la guvernare.

    În bună măsură, un parcurs previzibil -
    socialiştii anunţaseră că vor
    depune moţiune de cenzură în cazul în care Maia
    Sandu îşi va angaja răspunderea pentru un proiect de modificare a Legii
    procuraturii, care prevede acordarea unor împuterniciri primului ministru în
    procesul de selectare a candidaţilor la funcţia de procuror general.

    Încă de la constituirea sa, în luna iunie,
    coaliţia între pro-europeni şi socialişti a fost privită de mulţi ca fiind una
    nefirească, o soluţie la limită pentru instalarea unui guvern la capătul a trei
    luni de negocieri care se dovediseră zadarnice.

    Invitat la Radio România, Dan
    Dungaciu, directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al
    Academiei Române, explică ce a rezolvat la momentul constituirii coaliţia între
    pro-democraţi şi socialiştii lui Igor Dodon:

    Două
    lucruri: primul lucru – legat de politica internă a Republicii Moldova, anume
    debarcarea domnului Plahotniuc şi deblocarea situaţiei create de faptul că
    Partidul Democrat, domnul Plahotniuc personal bloca instituţiile de la
    Chişinău. Deci, pe plan intern, debarcarea domnului Plahotniuc, asta a fost
    miza. După descălecatul
    din 3 iunie în care la Chişinău au fost prezenţi concomitent un reprezentant al
    Departamentului de Stat, comisarul european pentru extindere şi un reprezentant
    al Kremlinului, în speţă, celebrul domn Kozak, s-a întâmplat această coaliţie.

    Deci planul intern a fost acesta: debarcarea domnului Plahotniuc. Dar planul mai complicat ţine de această
    aşezare de stele, a astrelor strategice – pentru prima dată, cei trei actori
    importanţi, semnificativi în Republica Moldova, s-au aşezat la aceeaşi masă,
    chiar dacă nu fizic, şi au convenit ca o coaliţie contra naturii, nefirească,
    să se petreacă. Adică, estul şi vestul
    să facă o coaliţie sau reprezentanţii politici ai estului şi ai vestului să
    facă o coaliţie. Sigur că e o
    naivitate să credem că cei trei mari care au descălecat la Chişinău
    s-au întâlnit acolo doar pentru domnul Plahotniuc. E o naivitate! Planul
    geopolitic a fost totdeauna prezent, planul strategic, geopolitic era
    întâlnirea dintre Uniunea Europeană, Rusia şi Statele Unite. Acela a fost, după
    părerea mea, resortul acestei coaliţii. Planul acesta strategic trebuie pus în
    corelaţie cu ce se petrece în Ucraina, Ucraina este cheia de înţelegere a
    regiunii, nu Republica Moldova.

    Pentru Republica Moldova planul a fost
    acela de degeopolitizare, consideră Dan Dungaciu, potrivit căruia, într-o zonă
    a ipotezelor strategice, dacă cineva se gândeşte că spaţiul dintre Uniunea
    Europeană şi Federaţia Rusă trebuie amenajat în aşa fel încât să nu fie iritant
    strategic nici pentru Uniunea Europeană, nici pentru Rusia, sigur că Ucraina şi
    Republica Moldova trebuie să fie într-o asemenea aşezare cât să dea satisfacţie
    ambelor părţi, să nu mai fie o problemă de contencios:


    Şi sigur că asta se poate realiza, cel
    puţin în perspectiva Rusiei, prin crearea unor aşa-numite federaţii, nu se mai
    numesc federaţii astăzi în limbajul diplomatic al Moscovei, se numesc
    state cu statut special – în Ucraina, Donbas, în Republica Moldova,
    Transnistria – dar, prin intermediul cărora, aceste zone cu statul special,
    zone separatiste, să se poată controla până la urmă sau să existe o pârghie
    puternică de control în ceea ce priveşte politica de securitate şi externă, şi
    a Chişinăului şi a Kievului. Cam acesta este planul, gândirea rusească, pe
    această zonă.

    Probabil că unii au fost de acord cu această încercare, cu
    această tentativă, şi în Republica Moldova această coaliţie, cea mai largă din
    istoria Republicii Moldova – ei, această coaliţie largă era cel mai bine
    plasată din istoria Republicii Moldova pentru a implementa acest proiect.
    Pentru că exista legitimitate şi din partea Estului şi din partea Vestului.
    Ruşii ştiu foarte bine că Memorandumul Kozak a eşuat în 2003 pentru că era un
    plan rusesc. Nefiind Vestul la masă, sigur le-a fost uşor să fie contracarat.
    Acum, în această guvernare era şi Vestul la masă şi, deci, un asemenea proiect,
    teoretic, putea să fie funcţional.

    După căderea guvernului Maia Sandu,preşedintele pro-rus al Republicii Moldova, Igor Dodon, l-a desemnat pe
    consilierul prezidenţial Ion Chicu să formeze un nou cabinet, iar la
    scurt timp Parlamentul vota,
    deja, învestirea unui guvern socialist filorus, în care majoritatea celor 11
    miniştri sunt apropiaţi ai preşedintelui Igor Dodon. La Bucureşti, autorităţile
    române au avertizat că, în contextul actual, sprijinul României vecine,
    inclusiv financiar, va fi strict condiţionat de continuarea reformelor
    esenţiale pentru democraţie şi pentru parcursul european, iar disponibilitatea
    Executivului român de a coopera cu un guvern de la Chişinău care nu ar oferi
    garanţii serioase pentru o democraţie autentică va fi foarte mică.




  • Chirac, aţel dit soni

    Chirac, aţel dit soni

    Easti cunuscut ca prezidentu ali Franţă, ipotisi ţi u avu după cădearea a comunismului, aoa şi trei dechenii. Fu consilierlu a prezidentălor Pompidou şi Giscard D’Estaing, iara dit 1981 candidă tra funcţia supremă tru statlu francez. După dauă candidaturi fără succes, ma chiru totna dinintea al Francois Mittearand, amintă dauă mandate unu dupu alantu. Easti aţel cari, ştiinda că va s-hibă aleptu diznău, apufusi n’icşurarea a duratăl’ei tră mandatlu di prezidentu ali Franţă di la 7 la 5 an’i. Tru mai 1995, fu aleptu tra protlu a lui mandat, atel di 7 ani. Tru anlu 2000, organiză un referendum tra n’icşurarea a mandatlui prezdenţial. Tru 2002, fu aleptu diznău, tru ipotisea di prezidentu, aestă aradă tra 5 an’i.



    Amintat tru 1932, Jacques Chirac bănă tru momente ndilicati tra Europa. Tru tinireaţă feaţi ună carieră militară, tru chiro cutulburat di după Doilu Polim Mondial. Dusi lucurlu ma largu cu administraţia publică şi, ca tru cazlu ali prezidenţil’e, fu consilier a premierlui, ninti s-cumăndusească el işişi guvernul ali Franţă. Şi fu prim ministru di dauă ori, tra prota oară sum ate di a V-a Ripublică, a daua oară tamam tru cohabitare cu prezidentul socialistu Francois Mittearand, dupu cari vrea s-yină deapoa la Palatea Elysee. Tutunăoarâ fu fu prota catastisi di cohabitare dit istoria recentă, postbelică, ali Franţă. Ma s-nă aduţem aminti di perioada, glorioasă şi ea, cându Jacques Chirac eara primar a Parislui, ună ipotisi multu cu anami, şi di mandatili di ministru ică di aleptu local, videm că ici ţiva dit ţi nsiamneadză minteari politică nu lipseşte dit biografia al năsu.



    Ma multu, tru 1976, thimil’iusi şi un partid politic, şi nu un di arada că Adunarea tra Ripublică (Rassemblement pour la République – RPR), un dit partidile esenţiale ali Franţă, tu bitisita a secolului tricut. Jacques Chirac u vizită di trei ori România, cathi oară tru momente sensibile. Prota oară vini tru 1975, cându eara prim ministru a guvernului ali Franţă. Eara ună nchisită specială tra ligături vecl’i şi călduroase române-franceze. Vini diznău după cădearea a comunismului, tru 1997, cându eara prezidentu. Eara subiecte importante tru moeabeti, vizita a prezidentului francez Bucureşti u feaţi cu ndoi meşi ninti di summitlu NATO di Madrid iu vrea s-facâ moeabeti tră yinitoarea dalgă ali aderari la NATO. Tru chirolu anda prezidentul Chirac ndrupă cu tută furteaţa bâgarea ali Românie tru aestă protă dalgă, liderlu american, Bill Clinton alu exclusi Bucureştiul di pi prestigioasa listă.



    După ndauâ dzăli, prezidentul Clinton eara astiptat cu harauă Bucureşti, prota vizită ufiţială a unui lider di la Casa Albă după 22 di ani. Unâ mutrită cu ngâtanu vrea s-veadă tru lao pancarti pe cari scria “Vive la France!”. Eara pancarte di la vizita a prezidentului Chriac, dit ahurhita a cutulburatlui an 1997, afişate dinntea a prezidentului Clinton tra s-yilipseascâ, sâ spunâ că păzărăpserli di Madrid nu tricură niduchiti di români. Tru 2003, Jacques Chirac critica sertu vâsiliili dit Est, di pţănu chiro aprucheati tru NATO, tra iruşea a lor aliniere la politica americană andicra di Irak.



    Atea dit soni vizită tru România a prezidentului Chirac s-feaţi tru yismăciuni 2006, atel dit soni a lui mandat. L’ia parti la Sommetul Francofoniil’ei, disvărtitu atumtea Bucureşti, ama eara acătati tru isapi şi multi subiecte ligate di aderarea ali Românie la Uniunea Europeană, ţi vrea s-facă dupu trei meşi, la 1 di yinaru 2007. Jacques Chirac fu un mari soţu ali Românie, anamisa di nai cama puţăn’I dit aestă anvergură, şi fu un mari militantu euro-atlantic, vahi atel dit soni.




    Autor: Marius Tiţa


    Armãnipsearea: Taşcu Lala




  • Chirac, ultimul

    Chirac, ultimul

    Este cunoscut ca preşedinte al Franţei, funcţie pe care a exercitat-o după căderea comunismului, acum trei decenii. A fost consilierul preşedinţilor Pompidou şi Giscard D’Estaing, iar din 1981 a candidat pentru funcţia supremă în statul francez. După două candidaturi fără succes, pierzând mereu în faţa lui Francois Mitterand, a câştigat două mandate succesive. Este cel care, ştiind că va fi reales, a decis reducerea duratei mandatului preşedintelui Franţei de la 7 la 5 ani. În mai 1995, a fost ales pentru primul său mandat, cel de 7 ani. În anul 2000, a organizat un referendum pentru reducerea mandatului prezindeţial. În 2002, a fost ales, din nou, în funcţia de preşedinte, de această dată pentru 5 ani.



    Născut în 1932, Jacques Chirac a trăit în momente complicate pentru Europa. În tinereţe a urmat o carieră militară, în vremurile tulburi de după al Doilea Război Mondial. A continuat cu administraţia publică şi, ca în cazul preşedinţiei, a fost consilier al premierului, înainte să conducă el însuşi guvernul Franţei. Şi a fost prim ministru de două ori, pentru prima dată sub cea de a V-a Republică, a doua oară chiar în cohabitare cu preşedintele socialist Francois Mitterand, căruia avea să îi succeadă la Palatul Elysee. De asemenea, a fost prima situaţie de cohabitare din istoria recentă, postbelică, a Franţei. Dacă ne amintim de perioada, glorioasă şi ea, când Jacques Chirac era primar al Parisului, o funcţie deosebit de prestigioasă, şi de mandatele de ministru sau de ales local, vedem că nimic din ce înseamnă implicare politică nu lipseşte din biografia sa.



    Mai mult, în 1976, a creat şi un partid politic, şi nu unul oarecare ci Adunarea pentru Republică (Rassemblement pour la République – RPR), unul dintre partidele esenţiale ale Franţei, la sfârşitul secolului trecut. Jacques Chirac a vizitat de trei ori România, de fiecare dată în momente sensibile. Prima dată a venit în 1975, când era prim ministru al guvernului Franţei. Era un gest special pentru relaţii vechi şi călduroase române-franceze. A revenit după căderea comunismului, în 1997, când era preşedinte. Era subiecte importante în discuţie, vizita preşedintelui francez la Bucureşti având loc cu câteva luni înaintea summitului NATO de la Madrid la care avea să se discute următorul val al aderării la NATO. În timp ce preşedintele Chirac a susţinut cu toată forţa includerea României în acest prim val, liderul american, Bill Clinton a exclus Bucureştiul de pe prestigioasa listă.



    După câteva zile, preşedinte Clinton era primit cu entuziasm în Bucureşti, prima vizită oficială a unui lider al Casei Albe după 22 de ani. O privire atentă descoperea în mulţime pancarte pe care scria “Vive la France!”. Erau pancarte de la vizita preşedintelului Chriac, de la începutul zbuciumatului an 1997, afişate în faţa preşedintelui Clinton pentru a arăta că negocierile de la Madrid nu trecuseră neobservate de români. În 2003, Jacques Chirac critica dur ţările din Est, recent intrate în NATO, pentru rapida lor aliniere la politica americană faţă de Irak.



    Ultima vizită în România a preşedintelui Chirac a avut loc în septembrie 2006, ultimul său an de mandat. Participa la Sommetul Francofoniei, desfăşurat atunci la Bucureşti, dar au fost vizate şi multe subiecte legate de aderarea României la Uniunea Europeană, ce avea să se producă peste trei luni, la 1 ianuarie 2007. Jacques Chirac a fost un mare prieten al României, printre cei destul de puţini de această anvergură, şi a fost un mare militant euro-atlantic, poate ultimul.

  • Scena politică de la Bucureşti

    Scena politică de la Bucureşti

    Criza politică de la Bucureşti
    continuă, iar președintele Klaus Iohannis şi premierul Viorica Dăncilă, amândoi
    candidaţi la prezidenţialele din noiembrie, schimbă replici contondente. Şeful
    statului a criticat din nou, în termeni duri, PSD (principalul partid la
    guvernare), pe care îl acuză că nu a făcut nimic din ceea ce ar fi trebuit ca să
    nu mai existe cazuri precum cel de la Caracal, unde două
    adolescente ar fi fost răpite, violate și ucise de un bărbat în vîrstă
    de 66 ani. Tragedia a scos la iveală
    disfuncţionalităţile profunde din interiorul unor instituţii ale statului,
    afectate de incompetenţă, corupţie şi indiferenţă, a spus șeful statului. El a
    afirmat că guvernarea social-democrată este eşuată şi a arătat că, în afară de
    câteva măsuri punctuale luate, a fost vorba doar de mutări ale unor şefi de la
    o instituţie la alta, fără ca ei să fie sancţionaţi pentru incompetenţa lor.

    Klaus Iohannis Aşa cum ne-a aratat în nenumărate rânduri,
    PSD este specialist în a tărăgăna lucrurile, sperând că oamenii să uite cui
    revine de fapt responsabilitatea. Pesediştii au abandonat propuneri de
    rezolvare a unor chestiuni sistemice, atunci când baronii lor au înţeles că
    asta înseamnă de fapt renunţarea la controlul politic pe Justiţie şi Poliţie,
    pentru că, dincolo de creşterea sau nu a pedepselor pentru diverse infracţiuni,
    vorbim şi de cum funcţionează instituţiile statului.

    Premierul Viorica
    Dăncilă i-a răspuns lui Klaus Iohannis şi a anunţat că guvernul va sesiza
    Curtea Constituţională pentru a semnala un conflict juridic cu şeful statului. Ea îl acuză pe preşedinte că
    blochează activitatea guvernamentală prin refuzul nejustificat de a numi
    miniştrii pentru portofoliile Energiei, Mediului şi pentru Relaţia cu
    Parlamentul. Pe de altă parte, premierul l-a criticat pe șeful statului că
    vorbeşte, după atâta timp, despre tragedia de la Caracal, spunând că este
    indecent să se folosească de aceasta pentru a crea premise pentru mişcări
    politice sau pentru a bloca guvernul.

    Viorica Dăncilă: Nu
    statul, al cărui şef se pretinde, trebuie resetat, ci preşedintele României
    trebuie resetat. Vorbeşte de putere, uitând că este la putere de cinci ani. Să
    ne amintim cum în primele zile după această tragedie Klaus Iohannis a întârziat
    nepermis o şedinţă CSAT şi a ezitat să îl demită pe şeful STS, după care a
    apărut târziu şi degeaba, aşa cum a venit şi acum să ne spună un mare nimic.

    În opinia premierului, nu doar preşedintele urmăreşte blocarea sistematică a
    guvernului, ci şi întreaga opoziţie, care strânge rândurile şi urgentează
    demersurile pentru depunerea unei moţiuni de cenzură la adresa Cabinetului
    Dăncilă. Liberalii au anunțat că negociază intens cu celelalte formaţiuni
    politice parlamentare pentru a se asigura că nu vor rata oportunitatea de a
    înlătura de la putere PSD, mai ales după ce partenerul junior al social-democraților
    – ALDE – a parasit coaliția de guvernare.

  • Conversațiile UE – Baltica 2019: așteptând schimbarea politică

    Conversațiile UE – Baltica 2019: așteptând schimbarea politică

    În
    data de 5 aprilie 2019 a avut loc Conferința internațională anuală la nivel
    înalt: Conversațiile UE – Baltica 2019: așteptând schimbarea politică.
    Evenimentul a fost organizat de Institutul de Afaceri Internaționale din
    Letonia, în cooperare cu Reprezentanța Comisiei Europene în Letonia și
    Parlamentul Republicii Letonia.


    În
    timpul conferinței, vorbitorii au abordat tematica negocierilor în curs privind
    următorul cadru financiar multianual, au explicat care sunt tacticile UE în
    mediul comerțului internațional actual, și ceea ce ar trebui să fie, au
    discutat viitorul politicilor și sistemelor de apărare europene și au încercat
    să ofere răspunsuri la maniera în care instituțiile Uniunii Europene pot
    contribui mai bine la rezolvarea sau adaptarea la provocările actuale create de
    spațiul informațional și au estimat cum vor evolua relațiile dintre UE și SUA
    în perioada premergătoare următoarelor alegeri prezidențiale din SUA în 2020.


    Institutul
    European din România a fost reprezentat la eveniment de dl Mihai Sebe, expert
    în cadrul Biroului Studii și Analize, în calitate de vorbitor. Articolul
    complet este disponibil în Newsletter-ul
    IER
    .




    (Mihai
    Sebe, Biroul
    Studii și Analize, IER)

  • Stadiul şi perspectivele relaţiilor UE – Republica Moldova

    Stadiul şi perspectivele relaţiilor UE – Republica Moldova

    Uniunea Europeană este gata să reia finanțarea Republicii Moldova imediat ce aceasta va întreprinde o serie de reforme, a anunțat comisarul european pentru extindere, Johannes Hahn. Acesta s-a întânit, la Bruxelles, cu premierul de la Chișinău Maia Sandu.

    Schimbarea de guvern de la Chișinău poate permite o relansare a relațiilor cu Uniunea Europeană. Acestea intraseră într-un declin accentuat în ultimii ani, iar punctul maxim al tensiunilor a fost atins odată cu suspendarea sprijinului financiar european din cauza derapajelor anti-democratice ale guvernării Partidului Democrat condus de oligarhul Vlad Plahotniuc. Bruxellesul așteaptă, însă, și măsuri concrete. Comisarul european pentru politica de vecinătate și extindere, Johannes Hahn.

    Este timpul ca Republica Moldova să privească înainte și asta am discutat în cadrul întâlnirii noastre. Apreciem faptul că primul ministru intenționează să ducă la îndeplinire reformele cele mai stringente, inclusiv cele discutate cu Uniunea Europeană și sunt încântat în special de atenția care se acordă depolitizării și întăririi independenței instituțiilor de stat, în special cele din domeniul judiciar având în vedere necesitatea luptei împotriva corupției care pare că este adânc înrădăcinată în multe instituții din Republica Moldova și reprezintă, probabil, cea mai importantă provocare pentru guvern. Ceea ce urmează acum este implementarea corectă a Acordului de Asociere, astfel încât să putem vedea rezultate concrete pentru cetățenii moldoveni

    Johannes Hahn a adăugat că Republica Moldova poate beneficia rapid de ajutoare substanțiale, care vor fi puse la dispoziția Chișinăului odată ce se vor vedea măsuri luate de acesta în domeniul economiei și mai ales în ceea ce privește respectarea statului de drept. Premierul de la Chișinău, Maia Sandu, a spus că Republica Moldova se confruntă cu o sarcină dificilă: să își reconstruiască instituțiile democratice și să restabilească încrederea cetățenilor în stat, în condițiile în care acestea au fost afectate serios de proasta administrare, corupție, contrabandă sprijinită de stat și fraudă.

    Moldova are astăzi nevoie de un nou început, care va avea trei axe: în primul rând, vom investiga serios proasta guvernare din trecut, conform legilor și Constituției noastre. Cei responsabili pentru furtul a miliarde de dolari, pentru corupția masivă și spălare de bani vor fi aduși în fața justiției. Vom înfrânge un sistem corupt care a transformat Moldova într-o zonă gri, atractivă pentru contrabandiști, dar inospitalieră pentru propriul popor. În al doilea rând: nu suntem motivați de răzbunare. Vrem să construim un viitor, nu să căutăm să ne răzbunăm. Vrem să aducem profesioniști onești în posturi-cheie din zona de execuție și din sistemul judiciar. Vrem să creem o procuratură care să ancheteze, nu să accepte infracțiunile.

    Vrem un sector judiciar integru și care să beneficieze de încrederea publicului, care să ducă și la redeschiderea porților pentru investiții. Reconstruirea unui stat reprezintă un exercițiu de idealism. Acesta implică un sacrificiu serios pe termen scurt și mediu de dragul binelui mai mare și pe termen lung. Suntem deciși să le arătăm cetățenilor că guvernele pot respecta standardele democratice și drepturile omului, că pot fi eficiente și pot creea oportunități economice, astfel încât să beneficieze de respectul cetățenilor. În ceea ce privește a treia axă, parcursul european al Moldovei și Acordul de Asociere la Uniunea Europeană, rămân la baza eforturilor noastre de a construi o țară modernă.


  • Guvernul trece de monţiunea de cenzură

    Guvernul trece de monţiunea de cenzură

    Guvernul de stânga de la Bucureşti a supravieţuit fără emoţii majore unei noi moţiuni de cenzură, deşi părea mai fragil ca oricând.

    Pe 26 mai, la alegerile europarlamentare PSD, vioara-ntâi a coaliţiei, a primit doar 22,5% din voturi, cu cinci procente mai puţin decât PNL, cel mai important partid din opoziţie, şi aproape la egalitate cu celălalt adversar major, Alianţa USR-PLUS. Iar ALDE, partener-junior la guvernare al social-democraţilor, s-a situat sub pragul electoral de 5%. Deruta în rândurile stângii a fost amplificată, a doua zi după alegeri, de încarcerarea fostului om forte al coaliţiei guvernamentale, liderul PSD, Liviu Dragnea, condamnat de instanţa supremă la trei ani şi jumătate de închisoare cu executare pentru fapte de corupţie.

    În plus, a continuat şi hemoragia de deputaţi şi senatori PSD care se repliază sub umbrela Pro România, partidul fondat de fostul lor şef, Victor Ponta, şi de alţi dizidenţi social-democraţi. Cu toate acestea, guvernul condus de liderul interimar al PSD, Viroica Dăncilă, rămâne, după ce moţiunea de cenzură iniţiată de opoziţie a fost respinsă de Parlament. Documentul a întrunit doar 200 de voturi din cele 233 câte erau necesare pentru a fi adoptat.

    În timp ce iniţiatorii – PNL, USR, PMP, UDMR – au acuzat guvernul PSD – ALDE că a lansat atacuri continue la adresa justiţiei şi a destabilizat economia, reprezentanţii Puterii au exprimat îndoieli în legătură cu dorinţa opoziţiei de a prelua guvernarea în această perioadă.

    Liderul deputaţilor PNL, Raluca Turcan, spune că opoziţia are capacitatea să preia guvernarea şi că moţiunea de cenzură este rezultatul voinţei românilor, exprimată pe 26 mai.

    Raluca Turcan: Putem oferi oricând un guvern care să facă legal studiile de fezabilitate, să demarăm la propriu construcţiile de autostradă. Am putea în Parlament se rezolvăm votul prin corespondenţă pentru români, să corectăm legislaţia pe justiţie.

    Premierul Dăncilă şi-a reiterat decizia de a-şi duce la bun sfârşit mandatul şi a susţinut că indicatorii economici demonstrează eficienţa politicilor promovate de Executiv.

    Viorica Dăncilă: Este evident că nu reprezentaţi o alternativă la guvernare. Chiar vă doriţi să schimbaţi acest guvern până la viitoarele alegeri? Eu ştiu că nu. Nu am văzut din partea dumneavoastră nici o idee concretă despre funcţionarea economiei în interesul cetăţenilor.

    Nici comentatorii nu pariază, de altfel, pe apetitul opoziţiei de a prelua, în acest moment, frâiele executive. Fiindcă, pe de o parte, politicile sociale excesiv de generoase ale stângii vor trebui decontate în scurt timp şi, pe de alta, întregul aparat de stat a fost înţesat cu clientela partidelor de la putere, care ameninţă să saboteze orice guvern de altă culoare politică. Ei se declară, însă, convinşi că scena politică se va reinflama în toamnă, odată cu apropierea alegerilor prezidenţiale.

  • Servicii secrete şi politică

    Servicii secrete şi politică

    După cutremurul de la vârful SRI, soldat cu eliberarea din funcţie a
    numărului doi, generalul Florian Coldea, preşedintele Klaus Iohannis
    a adresat un mesaj politic noii majorităţi parlamentare, în care a spus că
    dovada maturităţii acesteia va fi modul în care abordează schimbările
    legislative din domeniul siguranţei naţionale şi al justiţiei.

    Şeful statului a explicat că este nevoie de
    negocieri între putere şi opoziţie şi rămâne de văzut ce fel de majoritate
    parlamentară vom avea. În opinia sa, poate fi una, de nedorit, care impune
    legea majorităţii indiferent de temă şi care albeşte dosarele celor
    incriminaţi. Klaus Iohannis: Sau vom avea o majoritate matură, care înţelege că România este numai
    una, care va veni lângă preşedinte pentru ca împreună să garanteze securitatea
    naţională, statul de drept şi împreună să dovedim că România este sigură pentru
    cetăţenii ei şi este o naţiune puternică în corul celorlalte naţiuni. Eu îmi
    doresc o majoritate matură. O aştept!

    Înlăturarea lui Florian Coldea, care a
    fost timp de 12 ani prim-adjunct al SRI, are loc după ce fostul deputat
    Sebastian Ghiţă, un fugar inculpat într-un dosar penal, dat în urmărire
    internaţională, a lansat acuzaţii grave, printre care că şi-a petrecut cel
    puţin o vacanţă cu numărul doi din SRI. Deşi
    o comisie internă de anchetă internă l-a găsit nevinovat pe Coldea, acesta a făcut un pas în spate, renunţând la funcţie, iar directorul
    SRI, Eduard Hellvig, a solicitat preşedintelui României
    trecerea sa în rezervă.

    Declaraţiile
    preşedintelui Klaus Iohannis au produs o reacţie şi din partea preşedintelui
    Senatului şi liderul ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu. El vrea să ştie dacă există decizii
    secrete ale CSAT prin care li s-ar fi conferit puteri sporite instituţiilor de
    forţă din justiţie, care, după părerea sa, au dus la limitarea sau încălcarea
    drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti. Călin Popescu-Tăriceanu afirmă că şeful statului român are datoria să precizeze care sunt
    puterile sporite acordate serviciilor, unde se opreşte influenţa acestora
    asupra magistraţilor şi dacă există ofiţeri acoperiţi ai serviciilor de
    informaţii în justiţie.

    O prima clarificare în cazul Coldea ar putea avea loc
    pe 25 ianuarie, când directorul Serviciului, Eduard Helvig, este invitat în
    faţa Comisiei de control parlamentar al activităţii SRI. Potrivit preşedintelui
    Comisiei, la parlament sunt aşteptaţi, săptămâna viitoare, şi directorii
    adjuncţi ai Serviciului, dar şi şeful comisiei de anchetă internă din cadrul
    SRI.

  • Retrospectiva evenimentelor externe 2015

    Retrospectiva evenimentelor externe 2015

    În câteva cuvinte, 2015 poate fi descris ca anul în care acţiunile teroriste şi-au pus puternic amprenta, chiar în primele zile ale lunii ianuarie atentatul de la Paris, îndreptat împotriva publicaţiei satirice Charlie Hebdo, generând stupoare şi indignare în rândul comunităţii internaţionale. Catalogat drept un atac fără precedent la adresa presei şi a democraţiei, atentatul a lăsat în urmă 17 morţi şi 20 de răniţi, majoritatea membri ai corpului redacţional. Planul de alertă în regiunea pariziană a fost ridicat la cel mai ridicat nivel, iar operaţiunea antiteroristă declanşată a condus la uciderea de către forţele de securitate a celor trei jihadişti implicaţi. “Nu ne temem!” — a fost mesajul cel mai puternic al giganticului marş contra terorismului organizat, câteva zile mai târziu, la care au luat parte circa două milioane de oameni în Paris, alte peste două milioane în oraşe franceze de provincie şi sute de mii în restul continentului.



    În acest fel, Europa s-a mobilizat pentru a-şi reafirma valorile fundamentale, de la dreptul la viaţă la acela al libertăţii de expresie. Mesajul de solidaritate cu Franţa al României tradiţional francofilă, membră a mişcării francofone şi legată de Franţa printr-un parteneriat privilegiat, a fost purtat la marş de preşedintele recent învestit Klaus Iohannis, care s-a aflat în mulţime, alături de zeci de şefi de stat şi de guvern din întreaga lume.



    Comentând evenimentele dramatice din capitala Franţei, directorul Serviciului Român de Informaţii, George Maior aprecia, într-un interviu, că vor mai exista atentate teroriste în Europa. “Serviciile secrete europene sunt pregătite pentru noul nivel de terorism, dar nu există securitate absolută”, declara Maior, previziune confirmată zece luni mai târziu.



    În noaptea de 13 spre 14 noiembrie, tot la Paris, 130 de persoane şi-au pierdut viaţa şi peste 350 au fost rănite într-un nou val de atentate. Atacurile au vizat sala de concerte Bataclan, terase ale unor baruri şi restaurante şi zona din jurul Stade de France, de la periferia nordică a capitalei franceze. În numai trei ore, un comando jihadist a determinat intrarea unei ţări întregi într-o nouă eră în domeniul securităţii, iar unda de şoc produsă de evenimentele de la Paris încă se simte la nivel mondial.



    Atentatele, în care au fost implicaţi şi tineri musulmani născuţi şi educaţi în Franţa, au fost revendicate de Statul Islamic – grupare teroristă, care, potrivit trezoreriei Statelor Unite, în doar câţiva ani, a devenit cea mai bogată structură de profil din istorie : face contrabandă cu antichităţi, trafic de carne vie şi cere răscumpărări de sute de mii sau milioane de dolari pentru eliberarea celor răpiţi. Beneficiază de donaţii însemnate din partea unor oameni influenţi din lumea arabă şi se estimează că obţine circa 40 de milioane de dolari pe lună doar de pe piaţa neagră a produselor petroliere.



    Venite pe fondul celui mai mare aflux migrator din Europa de după al Doilea Război Mondial, atentatele au influenţat atitudinea cetăţenilor de rând, dar şi a unora dintre decidenţii europeni, existând suspiciuni că între migranţi se infiltrează adepţi ai ISIS. Pe măsura intensificării războiului civil din Siria, unde gruparea jihadistă Statul Islamic a cucerit teritorii întinse pe care le-a unit într-un califat” împreună cu cele pe care le controlează în Irak, valul de refugiaţi a căpătat proporţiile unui exod. Circa un million de persoane şi-au părăsit în acest an ţările de origine, fugind din zonele de conflict sau de sărăcie şi îndreptându-se preponderent spre Germania.



    Au existat voci care au spus că valul migrator spre ţările dezvoltate ale Europei a fost, într-un fel, încurajat de decizia unor lideri europeni de a relaxa politica primirii imigranţilor extracomunitari – estimând că vor rezolva în acest mod problema deficitului de forţă de muncă în ţările pe care le conduc. Astfel, a apărut o situaţie care a provocat diviziuni profunde între guvernele vest-europene şi unele din est, dar şi în interiorul societăţilor din statele blocului comunitar.



    Invocându-se argumentul solidarităţii” europene, în pofida obiecţiilor exprimate de unele dintre ţările UE, s-a decis ca, în următorii doi ani, circa 160 de mii de migranţi să fie repartizaţi ţărilor comunitare, printr-un mecanism al cotelor obligatorii. Totodată, s-a stabilit înfiinţarea aşa-numitelor centre hotspot, în Grecia şi Italia, unde migranţii să fie înregistraţi şi separaţi în imigranţi economici – care să fie repatriaţi în ţările lor – şi refugiaţii a căror cerere de azil este justificată de zona de conflict din care provin şi care pot fi redistribuiţi.



    Pe de altă parte, în încercarea de a stăvili numărul de refugiaţi în Europa, după îndelungi negocieri, la sfârşitul lunii noiembrie, Uniunea Europeană a încheiat cu Turcia un acord prin care aceasta din urmă a promis să ia măsuri pentru a opri migranţii care-i tranzitează teritoriul. Blocul comunitar s-a angajat în schimb să ofere Ankarei un ajutor economic cu o valoare iniţială de 3 miliarde de euro destinat refugiaţilor aflaţi în Turcia, în special sirieni. UE a acceptat, de asemenea, să deblocheze procesul de aderare a Turciei la UE şi cel de liberalizare a vizelor pentru cetăţenii turci. Între timp, SUA şi Rusia şi-au intensificat operaţiunile din Siria, confruntată de mai bine de patru ani cu un război civil, soldat cu numeroase victime, şi unde ISIS şi-a consolidat poziţiile.

  • Politica fiscală şi recuperarea creanţelor

    Politica fiscală şi recuperarea creanţelor

    La Bucureşti va apărea o
    nouă instituţie menită să sancţioneze corupţia. Guvernul a adoptat,
    miercuri, proiectul de lege privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale de
    Administrare a Bunurilor Sechestrate. Aceasta va funcţiona în subordinea
    ministerului Justiţiei, iar printre atribuţiile sale figurează urmărirea şi
    identificarea bunurilor provenite din săvârşirea de infracţiuni, administrarea
    şi, finalmente, valorificarea acestora. În prezent, administrarea bunurilor
    sechestrate se realizează de cele mai multe ori de către organele de cercetare
    penală, care, însă, nu au alocat un buget şi nici elemente de logistică
    necesare.

    În elaborarea proiectului de lege, care va fi trimis Parlamentului
    pentru dezbatere şi adoptare, ministerul român Justiţiei s-a consultat cu
    experţi în domeniu din state occidentale – Belgia, Franţa şi Olanda-, în cadrul
    unor vizite de lucru organizate de Comisia Europeană. Condusă de un director
    general, Agenţia va avea, pentru început, 35 de angajaţi, care vor fi, practic,
    super-gestionarii unor averi fabuloase, acumulate din furt. Numai anul trecut,
    valoarea bunurilor sechestrate de Parchet şi Poliţie a ajuns la aproape două
    miliarde şi jumătate de lei, echivalentul a circa jumătate de miliard de euro.
    Iar aceasta nu înseamnă decât 14% din totalul conturilor, colecţiilor de
    tablouri, caselor, terenurilor, pădurilor sau parcurilor de maşini susceptibile
    de confiscare.

    Cu o parte, în fond, infimă, a acestora, spunea şefa Direcţiei
    Naţionale Anticorupţie (DNA), Laura Codruta Kövesi, se pot plăti salariile
    tuturor medicilor din România pentru un an de zile. Ea adăuga că, în lupta
    împotriva corupţiei, justiţia poate atinge efectul scontat numai dacă vor fi
    confiscate şi averile obţinute ilegal de persoanele condamnate la închisoare.

    În ultimii trei ani, zeci de miniştri,
    parlamentari, preşedinti de consilii judeţene sau primari, magistraţi, oameni
    de afaceri sau înalţi funcţionari au fost puşi sub acuzare de procurorii
    anticorupţie şi condamnaţi de instanţe pentru fapte de corupţie.
    Apariţia noii Agenţii infirmă filosofia de viaţă pe care o parte a opiniei
    publice româneşti le-o atribuie marilor corupţi din clasa politică: fur, stau
    câţiva ani la închisoare, unde scap de colesterol şi glicemie, apoi ne bucurăm,
    eu şi câteva generaţii de urmaşi, de ceea ce-am furat.

    Situaţie cu atât mai
    nedreaptă, scriu ziarele, într-o ţară în care familii întregi riscă să rămână
    pe drumuri nu fiindcă ar fi încălcat legea, ci fiindcă, după criza economică,
    nu-şi mai pot plăti creditele la bănci. Confiscarea bunurilor dobândite ilegal
    constituie, aşadar, o miză morală, dar şi una pragmatică. Fiindcă, nu încetează
    să repete experţii, efectele corupţiei se traduc în spitale fără dotări, şcoli
    nerenovate şi autostrăzi niciodata construite.