Parlamentul European a votat raportul intitulat Către o abordare integrată a patrimoniului cultural european. Prin acest raport, europarlamentarii solicită Comisiei Europene o mai bună gestionare a patrimoniului cultural european.
Parlamentul European a votat raportul intitulat Către o abordare integrată a patrimoniului cultural european. Prin acest raport, europarlamentarii solicită Comisiei Europene o mai bună gestionare a patrimoniului cultural european.
Prin programul general Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii
al Comunităţii Europene, Centrul de cercetare şi documentare în domeniul
integrării imigranţilor, în parteneriat cu Fundaţia pentru o Societate
Deschisă, a realizat barometrul pe 2015. Echipa coordonată de Camelia Mihalache
a delimitat palierele integrării imigranţilor pe 13 dimensiuni mari, de la
libera circulaţie, până la integrarea propriu-zisă, prin obţinerea cetăţeniei.
Pentru obţinerea cetăţeniei române, un imigrant trebuie să locuiască legal în
România timp de 8 sau 5 ani, dacă este căsătorit cu un cetăţean român. În toată această perioadă imigranţii nu au
dreptul de a vota şi de a fi aleşi, nu pot înfiinţa partide şi nu pot adresa
petiţii. Modificarea condiţiilor în care imigranţii pot participa activ la
viaţa politică, exceptând dreptul de vot, care ar necesita modificarea
Constituţiei, nu cere decât o viziune modernă asupra rolului pozitiv al
diversităţii în viaţa unei societăţi. Bianca Floarea, cercetător al Fundaţiei
pentru o societate deschisă: Libera circulaţie este o primă dimensiune a
integrării. Este vorba de drepturile de intrare şi de şedere pe teritoriul
României. De asemenea, ne-am referit şi la mobilitatea lor în cadrul graniţelor
României. În acest scop, s-au folosit trei indicatori: condiţiile permisive de
intrare şi de şedere, deplasarea liberă în interiorul graniţelor şi reînnoirea permiselor de şedere pentru
imigranţi. Trecând la partea de evaluare a liberei circulaţii, scorul obţinut
pentru această dimensiune este unul din cele mai bune, deşi în scădere faţă de
anul trecut. Este pe locul trei, cu 7 puncte, cele 10 puncte maxime fiind
obţinute de dimensiunea opinie publică şi reîntregirea familiei. Iată, pe locul
3 avem dimensiunea liberei circulaţii, însoţită de muncă şi integrarea
economică. În legătură cu primul indicator, condiţiile permisive de intrare şi
şedere, trebuie spus faptul că, pentru a intra în România sau pentru a obţine
un permis de şedere de lungă sau de scurtă durată, un cetăţean al ţărilor terţe
trebuie să îndeplinească o serie de condiţii. O parte dintre aceste condiţii
sunt generale, cum ar fi să aibă un document valabil de trecere a frontierei,
să nu aibă interdicţie de a intra în România, să nu fie un pericol pentru
securitatea celorlalţi. Există şi o serie de condiţii specifice, care ţin de
scopul pentru care respectiva persoană a intrat în România, fie că este vorba
de reîntregirea familiei sau de studii.
Faţă de ediţia de anul trecut a barometrului privind integrarea
imigranţilor, adoptarea ordonanţei 25/2014
a făcut ca anumite categorii de persoane să nu
aibă nevoie de obţinerea unui aviz de includere pe piaţa muncii, dacă a
obţinut un permis de şedere. Este vorba de cei aflaţi în conducerea filialelor,
a reprezentanţelor sau a sucursalelor străine pe teritoriul României, dar şi de
cei veniţi în România temporar, la studii. Cât despre dimensiunea
anti-discriminare, Daniela Tarnovschi, cercetătoare a Fundaţiei pentru o
Societate Deschisă, prezintă rezultatele raportului: Românii se declară
toleranţi şi acceptă imigranţii. În ceea ce priveşte discriminarea, am folosit
în raport definiţia care se regăseşte în lege. Am studiat patru indicatori:
recunoaşterea drepturilor fundamentale, protecţia legală a străinilor împotriva
discriminării şi politici eficiente pentru combaterea discriminării şi faptul
că imigranţii nu se simt discriminaţi. Ca evaluare se observă că, faţă de 2014,
există o scădere în ceea ce priveşte nediscriminarea imigranţilor. Sunt
recunoscute drepturile fundamentale ale imigranţilor, dar nu există mecanisme
de implementare şi monitorizare a politicilor anti-discriminare. În ceea ce
priveşte protecţia legală a străinilor împotriva discriminării, există un cadru
legal anti-discriminare, dar nu există un cadru care să protejeze în mod
specific străinii împotriva discriminării sau acest cadru este defectuos
implementat şi neutilizat. La politici de integrare eficientă pentru combaterea
discriminării, rezultatul este că nu există politici integrale eficiente pentru
combaterea discriminării.
Cât despre accesul străinilor la ansamblul politicilor de sprijin şi la
sistemele sociale, Luciana Lăzărescu a sintetizat rezultatele cercetării
Fundaţiei pentru o Societate Deschisă:
Dimensiunea bunăstării este, de fapt, un
suport pentru toate celelalte dimensiuni. Ne-am referit în primul rând la
locuinţe. Este vorba de locuinţe sociale, dar ne-am referit şi la cele de pe
piaţa privată. Ne-am referit şi la accesul la sistemul de asistenţă socială,
dar şi la două componente ale sistemului contributoriu pe asigurări sociale şi
este vorba de accesul la serviciile de sănătate şi la asigurările sociale. Un
plan important în paradigma serviciilor care oferă suport este colaborarea
instituţională şi, nu în ultimul rând, monitorizarea şi evaluarea impactului
programelor şi serviciilor asupra imigranţilor.
Evaluarea bunăstării imigranţilor arată un scor peste media celorlalte
dimensiuni din raportul pe 2015 realizat de Fundaţia pentru o Societate
Deschisă.
În şedinţa de ieri, Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a Camerei Deputaţilor a dat în unanimitate aviz favorabil raportului de execuţie bugetară al SRR pentru anul 2014.
Preşedintele Director General al Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, a ţinut să precizeze că anul 2014 a fost cel mai bun din punct de vedere financiar, începând din decembrie 1989.
Perioada 2013 – 2014 a adus creşteri în toate sectoarele, iar Radio România a devenit, astfel, lider de piaţă la nivel naţional, urban şi în municipiul Bucureşti.
Profitul pe anul 2014 a fost de 7,7 milioane lei, iar instituţia nu are credite şi nu înregistrează întârzieri la plata facturilor, a mai afirmat Ovidiu Miculescu.
Totodată, Radioul public este parte a mai multor organizaţii internaţionale de profil şi în contextul instituţiilor similare din alte ţări, reprezintă un exemplu de bune practici.
Parlamentarii din Comisia buget, finanţe şi bănci a Camerei Deputaţilor au felicitat Societatea Română de Radiodifuziune pentru echidistanţa politică, dar şi pentru calitatea emisiunilor culturale.
Raportul SRR primise anterior aviz favorabil şi de la Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital a Senatului României.
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare (BERD) şi-a îmbunătăţit, uşor, estimările referitoare la creşterea
economiei româneşti în 2015, de la 2,8%, cât prognoza în luna ianuarie, la 3%.
Pentru 2016, BERD estimează că economia românească va înregistra un avans de
3,2%, unul din cele mai ridicate ritmuri de creştere din Europa emergentă.
Instituţia financiară îşi motivează prognozele, în principal, pe recentele şi
aşteptatele reduceri de dobândă, posibile graţie scăderii inflaţiei şi
reducerii preţurilor la energie şi alimente, elemente cu rol stimulativ pentru
cererea internă în 2015 şi 2016.
Pe de altă parte, cheltuielile guvernamentale
sunt aşteptate să crească pentru a absorbi mai multe fonduri de la UE, iar o
creştere economică mai puternică în zona euro ar putea impulsiona exporturile
României în perioada următoare. În ceea ce priveşte inflaţia medie anuală în
România, BERD estimează că aceasta va rămâne la nivelul de 0,5% în 2015, pe
fondul reducerii TVA la produse alimentare în luna iunie, precum şi al
estimărilor inflaţioniste reduse şi al preţurilor reduse la materii prime.
Raportul BERD vine după datele îmbucurătoare oferite, recent, de statistică.
Produsul intern brut al României a crescut cu 1,6% în termeni reali în primul
trimestru din acest an faţă de trimestrul IV din 2014, iar comparativ cu
perioada similară a anului trecut a înregistrat un avans cu 4,3% pe seria brută
şi cu 4,2% pe seria ajustată sezonier.
Potrivit Programului de Convergenţă 2015
– 2018, publicat la sfârşitul lunii aprilie pe site-ul Ministerului Finanţelor,
economia României va creşte cu 3,2% în 2015, ca urmare a contribuţiei pozitive
a cererii interne, iar în 2018 va ajunge la un ritm de creştere de 4%. La
începutul lunii mai, Comisia Europeană şi-a îmbunătăţit uşor estimările privind
creşterea economică a României în 2015 până la 2,8%, faţă de avansul de 2,7% pe
care îl preconiza în luna februarie.
La nivelul tuturor celor 35 de state în
care activează BERD, instituţia financiară prognozează o stagnare economică în
2015 urmată de o expansiune de doar 1,4% în 2016. Însă această cifră ascunde
diferenţe regionale semnificative. BERD, deţinută de 64 de ţări şi două
instituţii interguvernamentale, susţine dezvoltarea economiilor de piaţă şi a
democraţiei. În ultimii ani, instituţia a început să-şi reorienteze atenţia
dinspre fostul bloc sovietic spre Africa de Nord şi ţări precum Turcia. De la
începutul activităţii sale, BERD a investit aproximativ şapte miliarde de euro
în aproape 370 de proiecte din România.
Libertatea presei este un drept al societăţii româneşti câştigat în urma
revoluţiei din 1989. La mai bine de 25 de ani de la evenimentul care avea să
pună capăt regimului comunist, principalele probleme care afectează libertatea
presei din România sunt politizarea excesivă, mecanismele corupte de finanţare
a presei, aservirea agendei editoriale intereselor patronale, infiltrarea redacţiilor
şi contaminarea agendei publice de către agenţi ai serviciilor de informaţii.
ActiveWatch a lansat, săptămâna trecută, cel mai recent raport cu privire
la libertatea presei în România în pentru intervalul 2014-2015. Transformarea presei
în instrument de propagandă politică a fost mai vizibilă ca oricând, mai ales
în anii electorali. Răzvan Martin, unul dintre autorii raportului, vorbeşte
despre situaţia înregistrată anul trecut, potrivit analizei efectuate de
ActiveWatch: În 2014, fiind an electoral, s-au inflamat
spiritele. Asta a scos la iveală mult puroi mediatic. Bătălia politică s-a
mutat, ca de fiecare dată, şi în spaţiul media. Din nou, politicienii au
investit masiv în presă, sperând că propaganda mediatică favorabilă şi
atacurile la adresa adversarilor politici le va garanta succesul electoral, aşa
cum s-a întâmplat şi în 2004, şi în 2009. Cei care au investit cel mai mult în
presă au pierdut din nou. Candidatul outsider a reuşit să câştige în ciuda
unei prese în general ostile. Se vorbeşte de ani de zile pe la colţuri despre
corupţia din presă. Foarte rar ies în spaţiul public dovezi despre mecanismele
corupţiei. În ultimele luni, dosarele Direcţiei Naţionale Anticorupţie ne-au
scos la iveală mecansimele prin care atât presa locală, cât şi o parte a presei
naţionale este finanţată de către baroni sau de către politicieni sau oameni
de afaceri, prin mecanisme ilicite, de multe ori din bani publici.
Presiunile asupra jurnaliştilor, a instituţiilor de presă sau a cetăţenilor care îşi exercită dreptul
la libera exprimare venite din partea unor instituţii ale statului sunt, de
asemenea, o problemă importantă care reiese din concluziile raportului privind
libertatea presei. Multe dintre atacurile la persoană apărute în presa
românească, mai ales în televiziune, se produc chiar între jurnaliştii
diferitelor trusturi de presă, în funcţie de viziunile politice sau de
interesele economice ale posturilor respective. Răzvan Martin: Am spus că agenda publică, în contextul acestui an electoral, dar şi în
ultimii ani, este dominată de voci partizane care se războiesc într-o
confruntare zgomotoasă. Foarte multe atacuri la persoană s-au transformat, din
critici ale unor jurnalişti la adresa unor demnitari sau politicieni în atacuri
asupra altor jurnalişti. Avem, aşadar, o bătălie politică transformată la noi
în bătălie mediatică. Sunt jigniri şi insulte fără precedent între oameni din
presă. Folosesc această sintagmă pentru că nu îi pot numi jurnalişti. Chiar
în justiţie avem o avalanşă de cazuri în care jurnalişti dau în judecată alţi
jurnalişti pentru aceste atacuri, insulte şi calomnii. Se acţionează în
justiţie şi pentru a intimida alţi jurnalişti. Mai ales companiile mari de
presă ameninţă cu procese jurnaliştii care îşi permit să le critice, beneficiind
de o forţă financiară disproporţionată în raport cu aceşti jurnalişti,
majoritatea independenţi. Avem şi cazuri în care presa este folosită pentru a
pune presiune pe justiţie.
Infiltrarea redacţiilor de agenţi sub acoperire ai serviciilor de
informaţii a fost reconfirmată în 2014, după cazuri similare petrecute cu doi
ani în urmă. Subiectul a intrat în prim-plan agenda publică şi în 2015. În
lunile iunie şi iulie ale anului trecut, Guvernul şi Parlamentul României au
avut o primă tentativă de a îngrădi dreptul la anonimitate în comunicaţiile
electronice a utilizatorilor de telefonie mobilă şi Internet, în pofida
protestelor venite din partea societăţii civile. Răzvan Martin explică gravitatea
acestor probleme: Dacă vorbim de presiuni din partea statului
asupra presei, cea mai gravă situaţie, din perspectiva noastră, este
reconfirmarea existenţei unor agenţi sub acoperire ai serviciilor în redacţii.
În 2012, am avut un caz similar, confirmat şi asumat atunci de SRI. De data
aceasta, avem un om de presă – sau fost ziarist – care ne-a mărturisit că a
fost, de fapt, agent sub acoperire. După mărturisirea lui, au apărut cel puţin
două alte mărturii ale unor jurnalişti care au povestit cum s-a încercat
racolarea lor de serviciile secrete. Aceasta este o situaţie extrem de gravă,
care afectează esenţa libertăţii presei. Gândiţi-vă că aceşti agenţi sub
acoperire pun în pericol relaţia jurnalistului cu sursele şi supraveghează acele
redacţii în care sunt prezenţi. Discuţiile dintre jurnalişti devin astfel
accesibile celor din servicii, subiectele pe care le discută şi le pregătesc nu
mai sunt parte a secretului profesional, ci devin proprietatea structurilor de
informaţii. La fel de gravă cred că este influenţarea agendei
publice de către aceşti agenţi sub acoperire, infestarea agendei publice şi
canalizarea ei pe anumite subiecte. Am avut anul trecut două iniţiative de legi
pe care le-am botezat legi big brother, care puneau în pericol grav drepturi
şi libertăţi fundamentale şi care au beneficiat de un sprijin mediatic
consistent din partea presei tradiţionale, am spune. Principalele voci critice
împotriva acestor iniţiative legislative în spaţiul public au venit din zona
unor ONG-uri pentru drepturile omului.
În 2014, România s-a situat pe locul 52 în clasamentul internaţional anual
privind libertatea presei, realizat de organizaţia Reporteri fără Frontiere, în
declin cu şapte locuri faţă de anul precedent.
Mircea Diaconu, în calitate de vicepreședinte al Comisiei pentru Cultură și Educație (CULT) a PE a prezentat, în ședința Comisiei Europene, proiectul de raport referitor la o abordare integrată a patrimoniului cultural european.
Printre solicitările incluse în raport se numără desemnarea unui An European al Patrimoniului cultural și înfiinţarea unui portal unic cu informaţii despre toate sursele de finanţare europene pentru patrimoniul cultural și asigurarea unui controlului de calitate în cadrul proiectelor europene. Totodată, Mircea Diaconu a cerut revizuirea pragului de 5 milioane de euro, fixat pentru proiectele de restaurare.
Documentul mai cuprinde o serie de recomandări ale Parlamentului European în legătură cu politica în domeniul patrimoniului cultural, precum și prezentarea unor probleme urgente ale sectorului şi soluţii pentru rezolvarea acestora.
Raportul Diaconu va fi supus votului comisiei CULT în luna iunie, urmând să fie votat în plenului Parlamentului European, în septembrie.
Vizite oficiale ale preşedintelui României în Republica
Moldova şi Germania
Agendă plină în plan extern a
preşedintelui român Klaus Iohannis în această sâptamână,. El a efectuat vizite
oficiale în Republica Moldova vecină şi în Germania, primele de la preluarea
mandatului. Klaus Iohannis a discutat cu omologii săi moldovean, Nicolai
Timofti şi german, Joachim Gauck, cu noul premier de la Chişinău, Chiril
Gaburici, respectiv cu cancelarul Angela Merkel. La Chişinău, presedintele a reafirmat ca România va sprijini Republica Moldova (ex-sovietica, majoritar
romanofona) pe drumul său european şi democratic. La rândul său, Nicolae
Timofti, a promis că aplicarea reformelor în
justiţie, lupta împotriva corupţiei şi dezvoltarea economică rămân priorităţi
ale administraţiei de la Chisinau. La Berlin, agenda discuţiilor lui Iohannis
cu oficialii germani a vizat, în principal, colaborarea economică bilaterală şi
aderarea României la spaţiul Schengen. Seful statului român a remarcat
potenţialul însemnat de dezvoltare a parteneriatului economic dintre cele două
ţări, prin sporirea investiţiilor şi creşterea schimburilor comerciale. In
privinţa aderării Bucureştiului la spaţiul comunitar de liberă circulatie,
proces în care România contează pe sprijinul Germaniei, cancelarul Angela
Merkel nu s-a putut pronunţa cu privire la o posibilă aderare în acest an.
Situaţia din Ucraina a fost abordată de preşedintele României atât la Chişinău
cât şi la Berlin. Klaus Iohannis, Nicolae Timofti şi Angela Merkel şi-au
reafirmat preocuparea
faţă de evoluţia crizei din Ucraina, care ar putea afecta stabilitatea şi
securitatea regiunii.
Masterplanul de transport al României
pentru următorii 15 ani
Guvernul a aprobat varianta finală a
Masterplanului de Transport al României, care stabileşte priorităţile în materie de infrastructură până în 2030. Prin acest document, s-a stabilit un necesar total de
finanţare de peste 45 de miliarde de euro pentru proiecte rutiere, feroviare,
navale, aeriene. Masterplanul
prevede, între altele, construirea în urmâtorii 15 ani a 1.300 de kilometri de
autostrăzi, 1800 km de drumuri expres, la care se adaugă peste 3 mii de km de drumuri trans regio şi euro trans. Pentru sectorul feroviar, sunt prevăzute lucrări de reabilitare a peste 3
mii km de cale ferată, electrificarea altor 425 km şi dezvoltarea unor sectoare
de cale ferată de mare viteză. În domeniul naval, se are în vedere construirea
a 752 km de căi navigabile şi modernizarea a 12 porturi. Nici sectorul aerian nu va fi ocolit, pentru că
vor fi modernizate 14
aeroporturi. Master
Planul General de Transport al României va fi prezentat la Bruxelles, spunea
ministrul de resort Ioan Rus, între 9-13 martie, urmând ca o decizie a Comisiei
Europene să fie transmisă autoritătilor de la Bucureşti în perioada
aprilie-mai.
Avertismente ale Comisiei Europene pentru
România în domeniul economic şi fiscal
Politica fiscală a României este lipsită de continuitate,
predictibilitate şi planificare strategică, în timp ce gradul de colectare a
TVA rămâne un motiv de îngrijorare, se arată în Raportul de ţară pentru România
pe 2015 al Comisiei Europene, publicat joi, la Bruxelles. Cu o zi înainte, CE a decis să deschidă procedura de dezechilibru macroeconomic pentru
România şi Portugalia, două dintre cele 16 ţări UE identificate în noiembrie
2014 că înregistrează dezechilibre economice. Comisarul
european responsabil pentru afaceri economice si monetare,Pierre
Moscovici, a explicat că unul din motivele includerii României pe această listă
a fost decizia autorităţilor de la Bucureşti de a renunţa în 2015 la programul
de asistenţă financiară externă. Potrivit unui comunicat al CE, România înregistrează
dezechilibre macroeconomice care necesită monitorizare şi impun luarea unor
măsuri. În cursul celor trei programe consecutive cu UE şi FMI, dezechilibrele
externe şi interne au fost reduse în mod semnificativ. Cu toate acestea,
riscurile de pe urma situaţiei net negative a investiţiilor internaţionale şi o
capacitate redusă de export pe termen mediu necesită atenţie. Mai mult,
stabilitatea sectorului financiar a fost menţinută până acum, dar rămân
vulnerabilităţi externe şi interne în sectorul bancar.
Bilanţ pozitiv pe 2014 pentru Direcţia
Naţională Anticorupţie din România
2014 a fost un an al premierelor şi recordurilor pentru Direcţia Naţională Anticorupţie din
România, a declarat procurorul-şef al DNA, Laura Codruţa Kövesi, la prezentarea bilanţului
acestei instituţii. Potrivit acestuia, procurorii
anticorupţie au finalizat, anul trecut, 4.100 de dosare, au avut cel mai mare
număr de demnitari anchetaţi într-un an, cele mai mari confiscări, peste 310
milioane euro- de trei ori mai mult decât în 2013-, cele mai multe
rechizitorii, instrumentate cu doar 86 de procurori, acelaşi număr de la
înfiinţarea DNA în 2002. Şi încrederea publică în DNA a ajuns la cel mai înalt
nivel in 2014, iar numărul sesizărilor de la cetăţeni a crescut cu aproape 80
de procente, a mai spus Kövesi. Ea a dat asigurări
că şi în 2015, investigaţiile DNA vor continua, indiferent de funcţia administrativă sau
politică deţinută de persoanele vizate. Procurorul-şef al DNA a mai spus că priorităţile vor viza şi cauzele având ca obiect frauda în
domeniile achiziţiilor publice, a fondurilor europene, corupţia în mediul de
afaceri, în sistemul de justiţie, de educaţie, sănătate, cu accent pe
recuperarea prejudiciilor.
La cinci ani după ce a intrat în vria crizei ce a
măturat Europa, România este stabilizată economico-financiar, cu minusuri
evidente şi cu plusuri încurajatoare. Este principala concluzie a anualului
Raport de ţară, prezentat de Comisia Europeană. La capitolul minusuri,
Executivul comunitar remarcă faptul că România nu a ajuns la un acord cu
creditorii săi internaţionali. Şi pentru că Guvernul de stânga de la Bucureşti
a fost de neclintit pe două teme cu un mare impact social, liberalizarea
preţului la gaze şi restructurarea unor mari companii energetice, obişnuita
scrisoare de intenţie nu a fost semnată.
Atitudinea intransigentă afişată de
Cabinetul de la Bucureşti – apreciază analiştii economici – este şi dovada că,
în ultimii doi ani, România a fost din ce în ce mai puţin dependentă de
aşa-numita plasă de siguranţă oferită de acordurile succesive cu troica
finanţatorilor externi.
De asemenea, susţine Comisia Europeana în raportul său,
zonele vulnerabile ale economiei româneşti sunt nivelul redus al investiţiilor,
deficienţele ce însoţesc colectarea taxelor, reforma pensiilor şi achiziţiile
publice. Punctele tari ale României sunt, în schimb, reducerea poverii fiscale
în domeniul muncii, în special odată cu reducerea CAS la angajator, şi
eficienţa luptei împotriva corupţiei, ajunsă la apogeu.
Totodată, Comisia
remarcă pasul înainte pe care Bucureştiul l-a facut la un capitol la care a
suferit îngrozitor după admiterea, în 2007, în UE – absorbţia fondurilor
europene, care cu chiu, cu vai a depăşit 50%, la finele lui 2014.
De altfel,
ministrul de specialitate, Eugen Teodorovici, a declarat, pentru Radio România,
că, din păcate, multe din proiectele cu bani comunitari nu au un impact real
asupra economiei. În plus, el îşi doreşte o simplificare a întregului sistem de
absorbţie şi o purificare a administraţiei publice locale şi centrale, pentru
eliminarea oricărei suspiciuni. Cea din urmă este mai mult decât o măsură
binevenită, în condiţiile în care România ocupă un nedorit loc pe podium în
clasamentul ţărilor în care sunt sifonaţi banii europeni. Atât ca număr de
cazuri, cât şi ca sume deturnate.
Pe de altă parte, semn că, economic, este
departe de colegele sale din clubul comunitar, România are un salariu minim de
nici 220 euro, relevă cifrele publicate de Oficiul European de Statistică
(Eurostat). Doar Bulgaria, colega de suferinţă a României în toate clasamentele
ce reflectă nivelul de trai, stă mai prost, în timp ce alte state din mai
saraca Europă Centrală şi de Est, cum sunt ţările baltice sau Polonia, salariul
minim gravitează în jurul a 350, 400 de euro. Iar asta după ce, în perioada
2008 – 2015, România a avut cea mai mare creştere a salariului minim – 95%. Ceea
ce spune foarte multe despre perioada pre-aderare.
Cazurile de încălcare a drepturilor omului au jucat un rol major în apariţia sau agravarea multora dintre crizele actuale din lume, apreciază Human Rights Watch în raportul său anual. Organizaţia atrage atenţia că atunci când iau măsuri de combatere a terorismului şi de securitate, guvernele nu trebuie să ignore drepturile omului.
Prezentat la Beirut de directorul executiv al HRW, Kenneth Roth, documentul de 656 de pagini analizează situaţia drepturilor omului în peste 90 de ţări din întreaga lume. Raportul arată că ascensiunea grupării extremiste Statul Islamic se află printre provocările globale care au avut ca rezultat imediat subordonarea drepturilor omului. Dar Statul Islamic nu a apărut de nicăieri. Pe lângă vidul de securitate lăsat de invadarea Irakului de către SUA în 2003, politicile sectare şi abuzive ale guvernelor irakian şi sirian şi indiferenţa internaţională faţă de ele au fost factori importanţi care au alimentat SI, menţionează raportul.
Peste 200 de mii de persoane au fost ucise în cei patru ani de conflict intern în Siria, iar, potrivit documentului, Statele Unite şi aliaţii săi au permis ca acţiunile lor militare contra grupării Statul Islamic să umbrească eforturile al căror scop este să determine regimul Assad să pună capăt abuzurilor. Conform documentului citat, multe ţări, printre care Nigeria, Kenya, Egipt şi China au răspuns la ameninţări reale sau presupuse de terorism prin politici abuzive care în final au dus la crize. De asemenea, raportul avertizează că în Franţa există pericolul ca răspunsul guvernului la atacul de la redacţia publicaţiei Charlie Hebdo – folosirea legislaţiei antiteroriste pentru a pune sub acuzare discursul care nu incită la violenţă – să aibă un efect de inhibare asupra liberei exprimări şi să încurajeze alte guverne să utilizeze legi asemănătoare contra oponenţilor. În cele peste 600 de pagini, Human Rights Watch detaliază încălcări ale drepturilor omului în toate regiunile lumii unde sunt înregistrate conflicte şi sunt radiografiate cauzele pentru care s-a ajuns la crizele majore ce afectează milioane de oameni.
Preşedintele organizaţiei spune că ceea ce a fost cândva primăvara arabă a devenit acum conflict şi represiune în respectivele ţări, islamiştii extremişti comit crime în masă în Orientul Mijlociu, părţi din Asia şi Africa, iar în Ucraina au apărut tensiuni de tipul războiului rece şi un avion civil a fost doborât. Uneori pare că lumea este pe cale să se destrame, mai spune Kenneth Roth. Pe baza evenimentelor analizate pentru anul 2014 el consideră că “multe guverne ale lumii, deşi par preocupate de drepturile omului, consideră că ameninţările de securitate sunt mai importante decât drepturile omului, pe care le tratează ca pe un lux şi le pun într-un plan secund. Această abordare este nu numai greşită, dar şi lipsită de perspective şi contraproductivă”, apreciază preşedintele organizaţiei Human Rights Watch.
În ce priveşte situaţia din estul Ucrainei, raportul spune că cel mai mult au avut de suferit civilii şi remarcă abuzurile comise de ambele părţi în conflict, ca şi faptul că atenţia acordată conflictului din est a făcut să treacă neobservate abuzurile comise de Rusia în Crimeea, pe care a ocupat-o în 2014 şi unde tătarii, militanţi împotriva anexării şi ziariştii au devenit ţinte ale grupurilor paramilitare ruseşti.
Pentru România, ca stat de graniţă în NATO, consolidarea flancului estic al Alianţei reprezintă o prioritate absolută în acest moment, spun autorităţile române.
Recent, în cadrul unei dezbateri GLOBSEC pe teme strategice desfăşurate la Bratislava, şeful diplomaţiei de la Bucureşti, Bogdan Aurescu, a făcut referire la criza de securitate fără precedent în Europa după cel de-al doilea Război Mondial declanşată anul trecut, cu încălcarea normelor fundamentale de drept internaţional, şi a pledat pentru o abordare comună clară în faţa crizei din Ucraina. În pofida acordurilor, conflictul continuă să facă victime, iar evoluţia rămâne incertă.
Într-un interviu pentru Radio România, profesorul Iulian Fota, fost consilier prezidenţial pe probleme de securitate, a făcut precizări despre posibilele repercusiuni asupra României în cazul continuării unui conflict fierbinte în apropierea graniţelor: Situaţia noastră de securitate este pusă în discuţie prin ceea ce se întâmplă în Ucraina şi fusese deja pusă în discuţie prin ceea ce s-a întâmplat în Georgia în 2008. Criza asta din Ucraina şi acest conflict din estul Ucrainei, ca şi anexarea ilegală a Crimeei, nu fac decât să ne accentueze aceste incertitudini şi aceste îngrijorări. Întrebarea pentru noi este de fapt ce facem noi în această situaţie. Nu avem un control pe situaţia internaţională, suntem o ţară prea mică sau mijlocie, dar avem un control pe propria noastră situaţie. De aici şi mesajul meu: cea mai bună reacţie a României în faţa unei astfel de crize este să ne punem ţara în ordine.”
Pentru că, spune Iulian Fota, nu se ştie ce aduce viitorul şi eu sper să nu mai fim în situaţia în care am fost în alte epoci cum a fost de exemplu în 1940, când ne-am trezit cu un extemporal rapid pe masă, a trebuit să cedăm teritorii naţionale în 48 de ore şi am fost incapabili de reacţie.”
Activitatea principalelor instituţii judiciare şi de integritate în combaterea corupţiei a înregistrat o dinamică impresionantă şi a generat o încredere sporită a publicului în justiţie — este concluzia raportului Comisiei Europene privind progresele realizate de România în cursul anului 2014 în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare. Instituit în 2007, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, mecanismul analizează progresele realizate de Bucureşti în domenii-cheie în care se consideră că încă sunt necesare eforturi pentru a remedia deficienţele existente în materie de reformă a sistemului judiciar şi de combatere a corupţiei.
Anul acesta este primul în care Comisia Europeană a făcut public raportul direct către mass media, fără a organiza o conferinţă de presă, şi pentru a doua oară când documentul este unul preponderent pozitiv. România a înregistrat progrese continue în numeroase domenii, ceea ce indică durabilitatea reformelor, dar există în continuare un sentiment puternic că progresele realizate trebuie consolidate şi construite pe baze şi mai sigure – relevă raportul.
Corespondentul Radio România la Bruxelles, Cerasela Rădulescu, despre recomandările şi observaţiile cuprinse în document: Comisia Europeană salută cooperarea constructivă pe care a avut-o cu autorităţile române pe parcursul anului trecut. Raportul evidenţiază implementarea în ultimul an a noilor coduri de procedură civilă şi penală şi spune că Executivul de la Bucureşti şi sistemul judiciar au lucrat într-un mod pragmatic. Documentul arată că există un consens pentru reformă şi încrederea că progresul trebuie menţinut la acest nivel. Prim-vicepresedintele Comisiei, Frans Timmermans, spune că în acest moment combaterea corupţiei rămâne cea mai mare provocare şi cea mai mare prioritate pentru România şi salută progresele realizate pe parcursul anului trecut.”
Este lăudată activitatea unor instituţii precum Agenţia Naţională pentru Integritate, Direcţia Naţională Anticorupţie, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care au instrumentat mari dosare de corupţie, în care nume sonore din administraţie şi politică au ajuns după gratii. La polul opus, Parlamentul a primit cele mai multe bile negre, în special pentru neridicarea imunităţii unor parlamentari. Ca si în precedentele rapoarte, este criticat numărul mare al ordonanţelor de urgenţă emise de guvern, precum si nerespectarea criteriilor de urgenţă. De asemenea, Avocatul Poporului este criticat pentru pasivitate şi faptul că nu a contestat unele astfel de ordonanţe venite de la executiv. Dar, dincolo de aceste critici, Bucureştiul a înregistrat progrese continue în numeroase domenii, acesta fiind, de altfel, cel mai bun raport de când România este monitorizată.
Că lucrurile se mişcă în direcţia corectă o reflectă, de altfel, şi un eurobarometru realizat în toamna lui 2014, potrivit căruia un număr tot mai mare de români declară că au observat o îmbunătăţire în ultimii ani. Dar şi declaraţia şefei celei mai vizibile dintre instituţiile implicate în combaterea corupţiei, DNA. Laura Codruţa Kövesi, după publicarea raportului MCV: Se reconfirmă calitatea activităţii desfăşurate de DNA, apoi se remarcă diversitatea investigaţiilor de corupţie desfăşurate în anul 2014 şi un lucru extrem de important vizează sporirea încrederii publice de care se bucură în acest moment DNA şi care este cuantificată în numărul foarte mare de sesizări şi plângeri pe care le înregistrăm.”
Legat de independenţa justiţiei, Comisia recomandă, între altele, României să ia măsuri cum ar fi numirea noului procuror şef al DIICOT printr-o procedură transparentă şi bazată pe merite. Bucureştiul are nevoie de rezultate bune în justiţie pentru ca mecanismul de cooperare şi verificare ce îi este aplicat să fie ridicat, de acesta fiind legat şi obiectivul ţării de aderare la spaţiul Schengen. Locul României este în spaţiul de liberă circulaţie europeană — a subliniat preşedintele Klaus Iohannis.
Europenizarea completă a României este un obiectiv central al mandatului meu, aceasta înseamnă continuarea procesului de integrare europeană prin aderarea la spaţiul Schengen şi prin adoptarea monedei euro. Locul României este în spaţiul Schengen, stat membru cu drepturi egale şi depline. Îndeplinim integral criteriile de aderare la spaţiul Schengen, orice nelămuriri pe acest palier ţin pur de considerente politice, spune Iohannis, potrivit căruia, deficitul cel mare de care suferă statele membre ale Uniunii Europene nu este cel exprimat în bugetele naţionale, ci în lipsa încrederii între parteneri, care duce la discriminare. Cred că putem depăşi acest moment. Datoria partenerilor noştri europeni este de a fi corecţi în evaluările lor şi în implementare regulilor, credem în reguli care se respectă şi care nu se schimbă în funcţie de interese trecătoare.”
Următorul raport în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare va fi prezentat în aproximativ un an.
Prilej de nemulţumire constantă atât pentru pacienţi, cât şi pentru profesioniştii care activează în acest domeniu, sistemul medical din România a fost recent comparat cu cel al altor 34 de state-europene. Raportul Health At A Glance”, publicat de Comisia Europeană la sfârşitul anului trecut, prezintă cele mai recente date privind starea de sănătate, factorii de risc pentru sănătate, precum şi accesul la servicii medicale de calitate în toate statele membre ale UE, în ţările candidate (cu excepţia Albaniei, din cauza disponibilităţii limitate a datelor) şi în ţările membre ale Asociaţiei Europene a Liberului Schimb. Rezultatele relevă, ca de obicei, un amestec de stări pozitive şi negative în toate statele, inclusiv în cel al României. De pildă, speranţa de viaţă la naştere în statele membre ale UE a crescut cu peste 5 ani între 1990 şi 2012, ajungând la 79,2 ani. Cu toate acestea, diferenţele dintre cele mai ridicate speranţe de viaţă (Spania, Italia şi Franţa), iar cele mai mici (Lituania, Letonia, Bulgaria şi România) nu s-au redus începând cu anii’1990. În cazul României, o explicaţie pentru această stare de fapt poate consta în faptul că, potrivit aceluiaşi document, în ţara noastră sunt cheltuiţi cei mai puţini bani pentru îngrijirea sănătăţii unei persoane, mai puţin chiar şi decât Serbia sau Muntenegru. Un exemplu în acest sens e faptul că România e ţara europeană cu cele mai puţine investigaţii de vârf (RMN şi CT) efectuate. Slaba finanţare, atât prin alocările bugetare — 4% din PIB în 2015 –, cât şi prin banii pe care fiecare persoană poate să-i plătească — explică, probabil, şi faptul că în România, sănătatea este foarte slab monitorizată. O consecinţă a acestui fapt transpare clar din rata mortalităţii în cazul cancerului cervical — cea mai mare din UE –, o formă de cancer care depistată în fază timpurie este vindecabilă. De aici se vede interdependenţa sistemului medical de situaţia economică din ţara respectivă: ţările mai bogate au sisteme medicale mai performante decât cele mai sărace precum România. În condiţiile în care economia nu atinge nivelul de performanţă al altor ţări europene, prea multe surse de finanţare a sistemului nu există. Principala sursă o constituie asigurările publice obligatorii percepute angajaţilor şi angajatorilor şi administrate de CNAS. Asigurările private sunt puţin răspândite în România, mulţi oameni plătind direct din buzunar serviciile medicale. O cincime din români folosesc acest mod de finanţare a propriului tratament şi a investigaţiilor. În aceste plăţi informale, s-ar putea să intre, pe lângă factura oficială, şi aşa-numitele cadouri” oferite personalului medical, o practică pe cât de hulită, pe atât de răspândită. Cristian Vlădescu, directorul Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, leagă această situaţie de nivelul redus de salarizare a medicilor şi compară situaţia profesioniştilor din sănătate cu a celor din justiţie: La noi s-a recunoscut, în urmă cu mai mulţi ani, importanţa socială a sistemului juridic unde veniturilor profesioniştilor din domeniul respectiv este la nivelul mediei internaţionale. Însă, în ceea ce priveşte domeniul sanitar, lucrul ăsta nu s-a întâmplat. Altfel spus importanţa socială acordată medicilor nu este recunoscută. Se vede, însă, că populaţia acordă oamenilor din acest domeniu importanţa lor socială. Faptul că se dau plăţi informale, se poate explica şi în felul ăsta. Însă, pe termen scurt şi mediu, trebuie găsite soluţii pentru creşterea finanţării sistemului, inclusiv a veniturilor personalului.
Pe lângă faptul că au salarii mici, medicii sunt şi puţini ca număr în România, una din ţările europene cu cei mai puţini medici pe cap de locuitor, 2,5 la mia de locuitori. Polonezii sunt singurii cu o situaţie mai îngrijorătoare. Ea devine şi mai îngrijorătoare când luăm în calcul migraţia masivă a personalului medical: Ne învârtim într-un cerc vicios în care, pe de o parte, li se cer medicilor acelaşi grad de performanţă în salvarea vieţilor ca şi colegilor lor din Vest, dar, în acelaşi timp, statul le acordă o apreciere socială remunerându-i ca şi acum ar aparţine unei profesii mai puţin importante. Cercul vicios a început să se spargă de când am intrat în UE, căci medicii noştri pleacă. Şi vor pleca din ce în ce mai mulţi, căci cererea e mare pe piaţa occidentală.”
Aşa cum depinde de factorii economici, modul de organizare şi de finanţare a sistemului medical depinde şi de priorităţile fiecărui stat în parte. Deşi instituţiile UE sunt preocupate de starea de sănătate a cetăţenilor UE, lucru evident şi prin raportul Health At A Glance”, realizat de Comisie împreună cu Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), de la Bruxelles şi de la Strasbourg nu se pot impune anumite politici. Se pot face doar recomandări, după cum ne aminteşte eurodeputata Renate Weber: Din păcate, domeniul sănătăţii publice, din motive pe care eu personal, nu le înţeleg, nu aparţine legislaţiei aplicate în toată UE. Se aplică în acest caz, principiul subsidiarităţii, sănătatea ca şi educaţia rămânând domenii legiferabile de la nivelul statelor-membre. Nu înţeleg de ce. Dacă vrei să ai o Uniune sănătoasă din toate punctele de vedere, cred că starea de sănătate şi educaţia cetăţenilor trebuie să fie la acelaşi nivel în toate statele. Dar există nişte recomandări referitoare la politicile publice venite de la Bruxelles, recomandări care nu pot fi însă impuse sub nici o formă.
Dar, lăsând la o parte situaţia economică şi cea legislativă, îngrijirea propriei sănătăţi depinde de educaţie şi de un minim de cunoştinţe referitoare la prevenţie. Renate Weber: Când vorbesc de educaţie, mă refer la acel tip de comportament care, la nivel public, trebuie să fie obligatoriu pentru ca astfel, îmbolnăvirea să fie prevenită. Aici, într-adevăr, s-au mai făcut progrese prin legislaţie. Mă refer la interzicerea fumatului, la reglementările ce ţin de ţigările electronice, de pildă. Aici se îmbină legislaţia cu educaţia.”
În rest, în ceea ce priveşte România, raportul Health At A Glance” înregistrează atât aspecte pozitive, cât şi negative. Avem cea mai ridicată mortalitate din Europa în cazurile de accident vascular cerebral şi cea mai ridicată mortalitate infantilă, dar stăm bine la incidenţa diabetului, cu cel mai scăzut număr de diabetici de tip 1 la o sută de mii de locuitori. În privinţa consumului de alcool şi tutun România se află sub media Uniunii Europene. Alături de bulgari şi finlandezi avem cel mai redus consum de fructe din UE, dar mâncăm legume în rând cu restul europenilor, drept pentru care avem cele mai puţine persoane obeze din Europa.
CIA a utilizat metode “brutale”, de multe ori “ineficiente”, pentru interogarea suspecţilor de terrorism, inducând în eroare constant Preşedinţia şi Congresul privind informaţiile obţinute, este concluzia raportului privind tehnicile de interogare ale Agenţiei în închisori secrete din Europa şi Asia, făcut public săptămâna trecută de Senatul american.
În versiunea publică a raportului sunt secretizate o serie de informatii, inclusiv ţările în care ar fi existat închisori secrete ale Agentiei CIA, scrie Washington Post, care însă adaugă că anumite detalii din document permit decodarea acestor centre de detenţie. Astfel, conform publicaţiei amintite, România, alături de Polonia, Lituania, Afganistan şi Thailanda, apare pe lista ţărilor unde CIA ar fi interogat prizonieri suspectaţi de terrorism în perioada 2002 – 2009.
În plus, o parte dintre suspecţi, care în prezent se află la Guantanamo, susţin că ar fi fost interogaţi în România, iar unul a facut chiar o plângere la CEDO.
Bucureştiul s-a grăbit să răspundă acuzaţiilor. Raportul CIA nu conţine referiri la România, iar autorităţile române nu deţin niciun fel de probe din care să rezulte că pe teritoriul ţării au existat centre de detenţie ale CIA sau că aeroporturile româneşti ar fi fost utilizate pentru transportul sau detenţia unor prizonieri suspectaţi de acte de terorism, a precizat MAE într-un comunicat.
De asemenea, nu există dovezi legate de cazuri în care persoane sau agenţii străine oficiale au fost implicate pe teritoriul României în acţiuni de privare de libertate sau transport ilegal de deţinuţi. Diplomaţia de la Bucureşti precizează că România, stat membru al UE şi al NATO, se disociază şi respinge vehement astfel de practici, indiferent de circumstanţe. Pe de altă parte, MAE reaminteşte că au fost făcute demersuri în scopul verificării informaţiilor respective, o comisie parlamentară de anchetă fiind instituită în 2005.
Adoptat de Senat în 2008, raportul a arătat că, în România, nu au fost identificate elemente privind existenţa unor baze secrete americane, centre de detenţie sau zboruri neautorizate ale CIA destinate transportului sau detenţiei unor prizonieri suspectaţi de acte de terorism.
În plus, pentru eliminarea suspiciunilor care incriminează România, autorităţile au declanşat o altă anchetă judiciară, aflată în derulare. Parteneriatul Strategic cu SUA este şi rămâne unul puternic, iar bazele colaborării cu Washingtonul în cadrul acţiunilor antiteroriste sunt solide, întemeiate pe obiective comune, pe respectarea dreptului internaţional, în vederea unui răspuns prompt la ameninţările emergente, concluzionează MAE.
După publicarea, miercuri, a raportului senatorial privind tehnicile de interogare ale CIA în închisori secrete din Europa şi Asia, au apărut numeroase comentarii. Concluziile raportului califică aceste tehnici, folosite in timpul mandatului presedintelui republican, George W Bush, drept ineficiente, mai dure decât recunoscuse iniţial CIA şi fără să fi condus la colectarea unor date care să împiedice alte atacuri teroriste.
Încercând să răspundă la acuzaţii, şeful CIA, John Brennan, a admis că instituţia sa a făcut greşeli, dar a apărat utilitatea programului de interogare a prizonierilor, chiar dacă acesta a presupus folosirea brutalităţilor şi a unor tehnici de tortură; Agenţia consideră ca rezultatele operaţiunilor sunt mai importante decat modul de operare şi dă ca exemplu capturarea liderului Al Qaeda, Osama Bin Laden, in mai 2011.
Criticii Agenţiei contestă, însă, informaţiile prezentate de CIA. Ei susţin inclusiv că prinderea teroristului numărul 1 al lumii nu s-ar fi datorat tehnicilor de interogare şi că prizonierii din custodia CIA supuşi torturilor au făcut toate eforturile posibile pentru a oculta identitatea curierului care a condus la capturarea lui Bin Laden. Preşedintele Obama a condamnat folosirea torturii de către Agenţie, spunând că metodele detaliate în raport sunt contrare valorilor americane.
Potrivit corespondedntului Radio Romania la Washington, versiunea publică a raportului mai arată că, în unele cazuri, CIA a oferit milioane de dolari unor oficialităţi pentru a permite deschiderea unor închisori secrete CIA pe teritoriul ţărilor lor, dar nu numeşte niciuna dintre ţările gazdă.
Cotidianul “The Washington Post” scrie, însă, că, în varianta secreta a raportului, ar fi menţionate închisori din cinci ţări: Polonia, România, Lituania, Afganistan, Thailanda, desemnate doar prin culori. Astfel, presupusa închisoare secretă a CIA din România figurează drept locaţie de detenţie neagră, iar pentru Polonia este folosit albastrul. Fostul preşedinte polonez, Aleksander Kwasniewski, a recunoscut, recent, că CIA a avut o închisoare secretă pe teritoriul ţării, unde îi interoga pe suspecţii de terorism.
La Bucureşti, întrebat de presă despre interpretarea dată de “Washington Post”, preşedintele României din acea perioadă, Ion Iliescu, a răspuns că nu are cunoştinţă de aşa ceva şi că, în mandatul său, nu s-a întâlnit cu această problemă.
România a fost acuzată, în două rapoarte ale Consiliului Europei şi al Human Rights Watch că a permis găzduirea, pe teritoriul său, a unor astfel de închisori secrete. O comisie a Senatului de la Bucureşti ajungea, însă, în 2006, la concluzia, cităm, că nu se poate confirma existenţa centrelor CIA în România.
Aproape şapte miliarde de euro, adică 4,7%, din bugetul de cheltuieli aferent anului trecut au fost cheltuite în mod eronat de ţări ale UE, relevă raportul anual al Curţii Europene de Conturi. Documentul precizează că este vorba despre un număr mare de erori descoperite în sectorul agricol, iar România se numără între ţările vizate. Potrivit raportului, fondurile în cauză nu au fost utilizate în conformitate cu legislaţia aplicabilă, dar aceasta nu constituie un indiciu al existenţei fraudei. Domeniile cele mai expuse la erori de cheltuieli au fost politica regională, transporturile şi energia, dezvoltarea rurală, mediul, pescuitul şi sănătatea, precum şi programele din sectorul agricol. Documentul arată că un număr mare dintre erorile cuantificabile în sectorul agricol au fost provocate de declaraţii sau cereri de plată inexacte depuse de beneficiari, cea mai frecventă greşeală fiind reprezentată de supradeclararea suprafeţei de teren.
Explică, de la Bruxelles, corespondentul Radio România, Cerasela Rădulescu: De exemplu, la capitolul fonduri pentru agricultură s-a constatat că în Germania, Irlanda, Grecia, Franţa, Polonia şi România s-au produs erori pentru că anumite terenuri declarate ca fiind păşuni permanente şi cărora li s-au acordat plăţi erau de fapt acoperite cu vegetaţie neeligibilă şi ar fi trebuit să fie excluse de la plata ajutorului. Totodată, au fost detectate cazuri de nerespectare a cerinţelor de agromediu în state ca Italia, România, Olanda, Polonia şi Ungaria. Examinarea de către Curte a sistemelor de control în domeniul dezvoltării rurale arată deficienţe la nivelul controalelor privind condiţiile de eligibilitate sau riscul dublei finanţări în şase din opt state membre examinate şi anume Germania, Spania, Italia, Letonia, Malta şi România.”
De acum înainte, trebuie să existe un control şi un management mai atent al fondurilor comunitare”, a declarat preşedintele Curţii Europene de Conturi, Vitor Caldeira, argumentând – Dacă cetăţenii UE nu au percepţia clară a valorii adăugate a cheltuielilor UE nu ne vom bucura de încrederea lor”.
Pe de altă parte, Curtea a salutat eforturile Comisiei Europene destinate corectării erorilor şi recuperării fondurilor, apreciind că fără aceste acţiuni rata totală de eroare ar fi fost de 6,2% din totalul cheltuielilor, în loc de 4,7%. Acest raport, pe care Curtea de Conturi Europeană îl trimite celor 28 de ţări comunitare pentru a le semnala problemele detectate de către experţi, vine într-un moment în care Bruxellesul se confruntă cu presiuni crescute din partea statelor membre pentru a restrânge cheltuielile.
Fauna salbatică a lumii s-a redus cu mai mult de jumătate, în ultimii 40 de ani, avertizează Raportul “Planeta Vie”, ediţia 2014, realizat de organizaţia ecologistă World Wide Fund of Nature (WWF). Totodată, trăim şi consumăm resursele ca şi cum am mai avea o planetă la dispoziţie, la nivel mondial cerinţa umanităţii este cu 50% mai mare decât capacitatea de regenerare a planetei. Studiul arată că cea mai mare ameninţare înregistrată la adresa biodiversităţii provine din impactul combinat al pierderii şi degradării habitatelor. La acestea se adaugă pescuitul şi vânătoarea, dar şi schimbările climatice.
Magor Csibi, director la WWF România: Din păcate, în ultimii 40 de ani, de când facem acest raport Planeta Vie diversitatea pe planeta noastră este în continuă scădere. In acelaşi timp şi amprenta noastra asupra acestei planete este din ce în ce mai puternică. Consumul nostru creşte de la o zi la alta şi nu facem nimic ca să avem o planetă sănătoasă. In acest moment, numărul populaţiilor de peşti, păsări, mamifere, amfibieni şi reptile s-a redus cu 52%, în ultimii 40 de ani, adică mai bine de jumătate din vieţuitoarele planetei noastre au fost distruse în aceşti ani. Dacă ne uităm la speciile de apă dulce, 76%, adică trei sferturi din totalul acestor specii s-au pierdut în ultimii 40 de ani. E un lucru înspăimântător mai ales dacă ne uităm şi la trendul nostru de consum putem să vedem că, în acest moment, trăim pe această planetă de parcă am avea încă jumătate de planetă. Adică consumăm cât poate să genereze 1,5 planete”.
Raportul “Planeta Vie“ arată că doar ariile protejate administrate eficient pot susţine fauna sălbatică. Un exemplu ar fi creşterea populaţiilor de tigri din Nepal, specie clasificată ca fiind pe cale de dispariţie de către Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii. In general, în ariile protejate dispar de două ori mai puţine exemplare decât în zonele neprotejate. Raportul avertizează că omul distruge populațiile de animale peste tot, inclusiv în oceanele lumii. Populațiile marine au cunoscut între 1970 și 2010 un declin de aproape 40%, fiind afectate în special specii ca broasca țestoasă marină, multe specii de rechin, dar și păsările migratoare cum ar fi albatrosul. Raportul mai arată că declinul critic al biodiversităţii este mai accentuat în zonele tropicale.
Magor Csibi: Pierderile mari sunt în acele regiuni care sunt sub presiune economică, adică zonele care se dezvoltă în mod special în America de Sud, Africa şi Asia de sud-est. Insă nu trebuie să luăm aceste pierderi sau aceste cifre ca şi cifre absolute pentru că dacă ne uităm la ultimii 40 de ani putem să vedem că şi Europa a avut un trend mare de exploatare. In prezent însă în Europa există o mică revenire a biodiversităţii dar, să nu uităm că Europa şi celelalte continente inclusiv ţara noastră pun presiune pe America de Sud, Africa şi Asia de sud est pentru resurse de care avem nevoie”.
Dacă ne referim la amprenta ecologică adică presiunea pe care o exercită omenirea asupra ecosistemelor, există un derapaj foarte mare între țări. Există țări care consumă cu mult mai mult dacât poate oferit planeta cum ar fi ţările arabe şi cele foarte dezvoltate (SUA, Suedia, Belgia, Danemarca ) şi sunt ţări care nu consumă nici măcar jumătate din cât ar putea să producă planeta pentru ei. România are o amprentă ecologică mica datorită prăbuşirii industriei, spune Magor Csibi: ”România este puțin sub medie adică, dacă toți locuitorii planetei ar trăi ca românii, ar consuma 1,4 planete. Este cea mai mică amprentă de carbon din UE, însă, din păcate, nu se datorează unei strategii care să tină cont de dezvoltarea sustenabilă ci, mai degrabă, se datorează colapsului industriei de după 1989. Industria nu s-a mai refăcut iar, în acest moment, nu există strategii coerente care să integreze sustenabilitatea în toate ramurile, de exemplu la transporturi, construcții și în multe alte domenii nu există elementul “mediu” sau este foarte firav implementat.”
Raportul “Planeta Vie” mai arată că peste 200 de bazine hidrografice care alimentează mai mult de 2,5 miliarde de oameni se confruntă cu deficit de apă cel puţin o lună pe an. Autorii raportului vin şi cu soluţii şi sugerează extinderea suprafetelor de arii protejate, conservarea şi regenerarea pădurilor, un management corespunzător al resurselor de apă, protejarea speciilor sau reconstrucţia zonelor umede. Realizarea unui acord global care favorizează o economie bazată pe reducerea emisiilor de carbon este esenţială, în opinia specialiştilor, ţinând cont de faptul că utilizarea combustibililor fosili este, în prezent, factorul cu ponderea cea mai mare în amprenta ecologică, se mai menţionează în Raportul “Planeta vie” 2014 ajuns la cea de a zecea ediţie.