Tag: reforme

  • Reguli noi pentru alegerile europarlamentare

    Reguli noi pentru alegerile europarlamentare

    Reuniți zilele trecute în ședință plenară la Strasbourg, parlamentarii europeni s-au pronunțat în favoarea reformării așa numitului Act electoral al Uniunii. Votul a fost strâns (323 pentru, 262 împotrivă și 48 abțineri), dar deschide calea unificării celor 27 de sisteme electorale din prezent, cu norme diferite stabilite de fiecare stat membru în parte, într-unul singur european.

    Potrivit noului sistem propus de eurodeputați, la viitorul scrutin european, fiecare alegător ar dispune de două voturi: unul pentru candidații din circumscripțiile naționale și celălalt pentru a-i alege pe cei înscriși pe o listă separată, într-o circumscripție unică la nivelul Uniunii cu 28 de locuri suplimentare pe lângă cele 705 câte numără actualul Parlament European.

    Le oferim prin această reformă mai multă vizibilitate partidelor politice europene. Ele vor avea misiunea de a întocmi această listă transnațională. În același timp vom avea dezbateri la nivel comunitar înaintea alegerilor europarlamentare. Pentru că vom avea 28 de candidați care își vor face campanie în întreaga Uniune, nu doar în țara lor de origine pe subiecte de interes național, spune Domenec Ruiz Devesa, raportor pe această temă al Parlamentului european.

    Lista transnațională ar fi urma să fie deschisă de candidații fiecărei familii politice europene pentru președinția Comisiei.

    Ce trebuie să facem noi acum. Trebuie să acționăm în așa fel încât vocea fiecărui cetățean european să fie auzită. Exact acest lucru face cel de-al doilea vot. Europenii pot spune ce fel de Europă vor, este de părere eurodeputatul Damian Boeselager.

    Alte reforme propuse de legislativul comunitar prevăd ca alegerile europarlamentare să aibă loc întotdeauna pe 9 mai, Ziua Europei, stipulează dreptul de a candida pentru toți europenii de peste 18 ani, opțiunea votului prin corespondență, dar și acces egal la alegeri pentru toți cetățenii, inclusiv pentru cei cu dizabilități.

    Ceea ce propunem noi este ca în Europa să fie existe în continuare alegeri libere și corecte, să fie garantate, ne dorim să sporim legitimitatea democratică a candidaților, să avem o campanie electorală corectă, transparentă care să asigure vizibilitate pentru toți candidații, a afirmat în plenul Parlamentului și vicepreședinta Comisiei Europene, Vera Jourova. Tot ea însă a atras atenția că reformele trebuie adoptate în acest an pentru a putea fi aplicate la scrutinul de peste doi ani.


  • Discussions sur la réforme de la Constitution

    Discussions sur la réforme de la Constitution

    Cette loi a consacré le rétablissement de la démocratie constitutionnelle en Roumanie et renforcé le régime politique pluraliste. La coalition au pouvoir PNL-PSD-UDMR s’est prononcée en faveur d’une réforme constitutionnelle censée refléter les changements intervenus dans la société. Selon elle, une nouvelle Constitution devrait, entre autres, clarifier les pouvoirs du président de la République et assurer un équilibre des pouvoirs de l’État. Le président du Sénat, Florin Cîţu, leader du PNL, a déclaré que les libéraux avaient à l’agenda des mesures de révision de la Loi fondamentale, qui tiennent compte des choix exprimés par les citoyens. Il a parlé de la mise en œuvre des résultats du référendum de 2019 en matière de justice ou de la réduction de l’âge du vote à 16 ans. Florin Cîţu :



    « Au fil du temps, avec professionnalisme, sans passion politique et sans intérêts obscurs, nous devrons moderniser ses structures, la manière dont elles fonctionnent et le service fourni au citoyen. Les règles constitutionnelles devront être adaptées à la réalité que nous vivons. »



    De son côté, le président de la Chambre des députés, Marcel Ciolacu, le leader du PSD, a déclaré que la réforme constitutionnelle devait clarifier les fonctions du président de la République et assurer un contrôle mutuel entre les pouvoirs de l’Etat. Il estime également nécessaire de limiter le recours aux ordonnances d’urgence, mais aussi de redéfinir le rôle de la motion de censure. Marcel Ciolacu :



    « La motion de censure doit automatiquement conduire à la désignation d’un autre premier ministre. Nous n’aurions pas passé deux mois sans gouvernement si nous avions eu cet outil dans la Constitution. »



    L’UDMR, partenaire au pouvoir, souhaite que les relations de confiance entre l’État roumain et les minorités nationales soient renforcées et préconise le passage à une république parlementaire. Cette option a été critiquée par les représentants de l’USR, alors que les parlementaires de l’AUR ne sont pas d’accord avec la modification de la Constitution actuelle.



    Lors de la séance solennelle, le Premier ministre Nicolae Ciucă a déclaré qu’il était nécessaire de poursuivre la réforme de l’État et de l’administration publique afin de placer le citoyen au centre des préoccupations et d’accroître la responsabilité de ceux qui occupent des fonctions publiques.



    Pour sa part, le président de la Cour constitutionnelle, Valer Dorneanu, a affirmé que la révision de la Loi fondamentale devait être faite avec sagesse, et non pour des intérêts électoraux. La Constitution roumaine, la première depuis 1989, lorsque la dictature communiste du pays a été renversée, a été adoptée par l’Assemblée constituante (le Parlement de l’époque) le 21 novembre 1991, après un an et demi de débats. Le 8 décembre de la même année, la Loi fondamentale a été approuvée par référendum national.


    (Trad. : Ligia)


  • Optimism privind viitorul Republicii Moldova

    Optimism privind viitorul Republicii Moldova


    Recent, la finalul lunii trecute, aniversarea a 30 de ani de la proclamarea independenţei față de URSS a găsit Republica Moldova într-un moment în care relațiile cu partenerii occidentali se revigorează, în contextul victoriei Maiei Sandu la alegerile prezidenţiale din noiembrie anul trecut şi debarcării de la putere a Partidului Socialiştilor şi aliaţilor săi, la scrutinul parlamentar din iulie anul acesta. Înglobată forțat în fosta URSS în 1940, republica majoritar românofonă de dincolo de Prut și-a proclamat independența 51 de ani mai târziu într-un context istoric jalonat de mișcări similare în proximitatea sa. Invitat la Radio România, istoricul Adrian Cioroianu, fost ministru de Externe, a făcut o radiografie a momentului de atunci, explicând cum s-a născut decizia separării:



    “Contextul este adus de acea perioadă fastă din istoria Europei de Est marcată de reformele lui Mihail Gorbaciov din Uniunea Sovietică. De-acolo practic a plecat şi de la decizia unore state, cum ar fi Ucraina şi Belarus, şi Rusia lui Boris Elţîn, de a se rupe de Uniunea Sovietică – ceea ce, într-un fel, l-a transformat pe Mihail Gorbaciov într-un fel de ucenic vrăjitor; propria lui reformă s-a întors împotriva lui şi a ajuns să conducă o Uniune Sovietică, practic, care nu mai exista. Acesta este momentul în care Republica Moldova, în 1990, înainte de disoluţia Uniunii Sovietice, începe această redobândire a identităţii, pentru că a plecat ca o mişcare culturală. Să nu uităm că primele revendicări au fost de natură culturală, de natură identitară – e vorba de limba română şi e vorba de alfabetul latin şi de redescoperirea identităţii unei culturi de sorginte europeană. Și această revendicare culturală a devenit fundamentul pe care, în august 1991, s-a proclamat independenţa – dar, din păcate, în paralel cu începerea unui conflict – practic, înainte de declararea independenţei începuse conflictul pe Nistru.”



    Dincolo de situația din Transnistria rusofonă, regiune care se consideră în continuare independentă faţă de Republica Moldova şi care este susţinută de Moscova, fosta republică sovietică, majoritar românofonă s-a confruntat în ultimii 30 de ani cu crize economice acute, în special în 1998, cu frământări politice interne şi proteste de amploare. După ce şi-a declarat, în 2009, ca principal obiectiv pe plan extern apropierea de Uniunea Europeană, Republica Moldova a obţinut, între altele, anularea regimului de vize şi semnarea acordului de liber schimb cu statele Uniunii. Relaţiile cu Bruxelles s-au răcit, însă, câțiva ani mai târziu după dispariția unui miliard de dolari din sistemul bancar al Republicii Moldova în 2014, intrarea în impas a mai multor reforme importante, între care şi cele din justiţie, respectiv alegerea, în 2016, a unui preşedinte pro-rus, Igor Dodon. Acum, odată cu victoria pro-occidentalei Maia Sandu la alegerile prezidenţiale de noiembrie anul trecut şi debarcarea de la putere a Partidului Socialiştilor şi aliaţilor săi, la scrutinul din iulie anul curent, relațiile cu partenerii occidentali par să se revigoreze. În opinia analistului politic Vlad Țurcanu, aceste victorii sunt o șansă de revenire pentru Chișinău la parcursul european:



    “E o ocazie importantă pentru Republica Moldova de a-şi anunţa încă o dată, poate cu mai multă tărie, aspiraţiile sale europene, după o perioadă destul de dificilă pe care a parcurs-o în ultimii ani, după o nouă derivă estică de revanşă asiatică. E important totuşi că aceşti 30 de ani ne găsesc într-o dispoziţie mai bună decât în urmă cu un an, să spunem, când era un viitor incert în faţă. Acum, după două victorii consecutive electorale la alegerile prezidenţiale şi parlamentare, parcă se reînnoadă speranţa în rândul cetăţenilor, că se poate merge pe acea cale care a fost proclamată în 1991.”



    În discursul său consacrat celor 30 de ani de independenţă, preşedintele Maia Sandu a subliniat că prioritatea zero a noii puteri rămâne edificarea unui stat de drept în Republica Moldova şi asigurarea unei vieţi decente pentru cetăţenii săi. Ce fel de proiecte sunt necesare Republicii Moldova? Politologul Anatol Țăranu explică, de la Chișinău:



    “Eu cred că principalul proiect de care are nevoie astăzi Republica Moldova este consolidarea instituţiilor de stat, care sunt capabile să dea o orientare corectă dezvoltării statului Republica Moldova. Şi ceea ce face Maia Sandu şi echipa care a venit acum la guvernare – lupta lor anticorupţie, încercarea de a consolida instituţiile statului în sensul coerenţei politicilor care sunt promovate în Republica Moldova în diverse domenii – se aşază, de fapt, anume în această albie. Pe de altă parte, Republica Moldova nu va fi capabilă de una singură să atingă acest obiectiv major de a se preface într-o societate prosperă, care garantează realizarea drepturilor democratice, dar şi o bunăstare a cetăţenilor săi, dacă nu va îmbrăţişa dezideratul integrării europene, prefacerii într-un stat european. Iar acest lucru, iarăşi, este puţin probabil să se înfăptuiască, dacă Republica Moldova nu-şi va consolida relaţiile cu România, fiindcă România este, de fapt, acel stat, acea ţară care susţine cel mai sincer Republica Moldova pe calea integrării sale europene.”



    Preluarea puterii la Chișinău de către Maia Sandu a adus o dezghețare a politicii externe a Republicii Moldova, țara ieșind ușor-ușor din izolarea adusă de fostul regim Dodon și devenind tot mai vizibilă pe plan internaţional.





  • La Roumanie éduquée, un projet présidentiel

    La Roumanie éduquée, un projet présidentiel

    « La Roumanie éduquée », un projet
    national lancé en 2016, se propose d’améliorer l’enseignement roumain,
    largement devancé par les systèmes européens occidentaux, comme le remarquait l’initiateur
    même du projet, le président Klaus Iohannis. Ces dernières années, l’initiative
    a fait l’objet de plusieurs étapes de débat public, sans pour autant produire
    de modifications dans le système d’éducation. Le sujet est de retour au
    premier-plan, à travers les consultations du chef de l’État avec le milieu
    politique, avec les partenaires sociaux du secteur et avec les représentants
    des organisations non gouvernementales impliquées dans le projet, dans le
    contexte de la finalisation du débat public.

    L’Administration présidentielle a informé, dès la
    semaine passée, que les principales zones de réforme et les directions d’action
    seraient présentées au cours des discussions, dans le but de trouver un consensus social et politique, qui garantisse la
    mise en œuvre et le soutien du projet par l’ensemble de la classe politique. La
    réforme devrait mener à la décentralisation de l’éducation nationale, à une
    meilleure qualité professionnelle des enseignants, à de nouvelles normes d’infrastructure
    et d’équipement, à des matières et des évaluations scolaires axées sur les
    compétences, à un accès accru à l’éducation. Le projet « La Roumanie
    éduquée » propose des changements, tels : examens centrés sur les
    compétences, décentralisation, flexibilité, formation continue des enseignants,
    établissements scolaires adaptés au marché de l’emploi. En même temps, les
    solutions pour avoir un enseignement efficace incluent moins de matières
    scolaires, moins de volume de travail pour les élèves, avec l’accent mis sur
    les compétences et la créativité des enfants.

    Une modification importante
    pourrait être introduite au lycée, où trois filières sont proposées -
    théorique, professionnelle et vocationnelle, avec une durée de quatre ans
    chacune, et la possibilité, pour tous les élèves de terminale de se présenter
    au Bac, s’ils le souhaitent. Le transfert d’une filière à une autre sera
    accepté. Dans l’enseignement professionnel, il sera possible d’obtenir une
    certification professionnelle de niveau 3 à la fin de la XIe classe, et certification
    de niveau 4 alors à la fin de la XIIe classe. Il existera aussi l’option de
    continuer à étudier dans des collèges universitaires et dans l’enseignement
    post-lycée, avec une certification de niveau 5 à la clé. Le Baccalauréat
    évaluera un paquet de compétences réelles, quelle que soit la filière suivie. Le
    projet prévoit aussi, dans le cas des lycées où le nombre de candidats est
    supérieur au nombre de places disponibles, la possibilité d’organiser des
    concours d’admission.

    Selon les coordonnateurs du projet, l’école doit offrir
    de l’information et préparer les élèves pour la vie d’adulte. Le projet « La
    Roumanie éduquée » se propose d’atteindre plusieurs cibles à l’horizon 2030,
    dont la baisse de l’abandon scolaire à 10% maximum, la baisse d’au moins 50% du taux actuel d’analphabétisme
    fonctionnel, le positionnement de la
    Roumanie parmi les 30 premiers Etats du monde pour ce qui est des résultats aux
    tests PISA, un taux de réussite d’au moins 80% à l’examen d’obtention du Brevet
    et de 75% au Bac. La conseillère présidentielle Ligia Deca a expliqué que le projet « La
    Roumanie éduquée » était une vision, pas une loi, et que le gouvernement
    allait adopter, la semaine prochaine, un mémorandum à travers lequel des délais
    précis soient assumés concernant ce projet. (Trad. Ileana Ţăroi)



  • Discussions diplomatiques roumano-américaines

    Discussions diplomatiques roumano-américaines

    La Roumanie continuera d’être un partenaire stratégique fort et fiable des États-Unis, et aussi un allié dévoué de l’OTAN, a assuré mardi le ministre des Affaires étrangères, Bogdan Aurescu, lors d’un entretien téléphonique avec son homologue américain Antony Blinken. Depuis Washington, le nouveau secrétaire d’État a félicité la Roumanie d’être un membre robuste de l’Alliance et aussi pour son engagement à renforcer la sécurité dans la région de la mer Noire. L’importance de la coordination avec les partenaires qui partagent les mêmes valeurs et priorités stratégiques ainsi que la nécessité de promouvoir la démocratie et l’État de droit, y compris par un renforcement de la résilience stratégique au niveau international, ont été soulignées dans la discussion, selon un communiqué du ministère des Affaires étrangères de Bucarest.



    Les deux diplomates ont également passé en revue l’évolution récente des relations bilatérales dans des domaines stratégiques, exprimant leur intérêt pour la mise en œuvre des initiatives visant à consolider la sécurité énergétique. Dans ce contexte, les discussions ont porté sur la coopération bilatérale en cours dans le domaine du nucléaire civil et sur les efforts de diversification des sources de gaz en Europe. L’importance des ressources gazières stratégiques du plateau continental de la mer Noire a été évoquée.



    Antony Blinken a exprimé l’appréciation des États-Unis pour les progrès de la Roumanie en matière d’État de droit, de réforme de la justice et de lutte contre la corruption, qui sont également pertinents au niveau régional. Il a mis en exergue le fait que ces mesures contribuent de manière décisive à la création d’un environnement d’affaires et d’investissements attrayant pour les partenaires économiques américains. Le secrétaire d’Etat américain a souligné que le développement des relations économiques avec la Roumanie restait une priorité.



    D’autre part, cependant, le rapport 2020 du Département d’État, cité par le correspondant de Radio Roumanie à Washington, met en garde, entre autres, qu’il existe dans notre pays une corruption très présente au niveau officiel. Le rapport indique également que le système judiciaire a pris des mesures pour condamner et punir les responsables qui ont commis des illégalités, mais les autorités n’ont pas disposé de mécanismes efficaces pour l’application des peines. Elles ont ajourné les procédures liées aux abus policiers et aux faits de corruption, ce qui a souvent conduit à des acquittements.



    Pour en revenir à l’appel téléphonique, le chef de la diplomatie de Bucarest a plaidé pour que les États-Unis s’investissent financièrement dans la réalisation de certains projets en Roumanie. A cet effet, il a souligné qu’en dehors d’une présence militaire américaine accrue dans notre pays et dans la région, il est également nécessaire de renforcer la présence économique et les investissements. Il a aussi noté l’intérêt d’accéder rapidement au programme d’exemption de visa (Visa Waiver) et d’approfondir la coopération dans la lutte contre les phénomènes à impact négatif tels que la traite des êtres humains. Les ministres des Affaires étrangères ont également évoqué le 10e anniversaire de l’entrée en vigueur de l’Accord sur l’installation du système américain de défense antimissile balistique en Roumanie ainsi que les cinq ans de l’opérationnalisation de la facilité anti-missiles de Deveselu (sud).


    (Trad. : Ligia)

  • Débats autour de la réforme de la Justice

    Débats autour de la réforme de la Justice

    « L’indépendance
    de la Justice est un principe que tout le monde doit respecter et cela doit
    rester ainsi à l’avenir aussi »
    , a déclaré mercredi le président Klaus
    Iohannis, lors de la présentation du rapport d’activité de la Haute Cour de cassation
    et de justice pour l’année 2020. Il y a une année, le chef de l’Etat soulignait
    que la société avait soutenu les magistrats par des protestations dans la rue,
    s’opposant ainsi aux tentatives de subordination politique auxquelles la
    Justice roumaine a été soumise. Et pourtant, le système de justice a toujours
    besoin de plusieurs réformes afin de respecter les recommandations européennes,
    affirme le président Klaus Iohannis. Ecoutons-le : « En 2020, les citoyens
    ont exprimé sans aucun équivoque leur choix en faveur de la réforme et du
    renforcement des principes de l’Etat de droit. Dans ce contexte, une nouvelle analyse
    des lois de la Justice ne peut pas être remise à plus tard. Je suis confiant
    que bientôt, le cadre qui réglemente l’activité de la Justice roumaine
    redeviendra prédictible, en parfait accord avec les normes d’un Etat européen »
    ,
    a déclaré Klaus Iohannis.

    Il a précisé que 2020 avait été une année difficile
    pour toutes les institutions de l’Etat et que des idées, des solutions et des
    pratiques novatrices ont dû être identifiées. La crise générée par la pandémie
    de Covid-19 a imposé une réponse urgente, y compris dans le système judiciaire,
    et c’est pourquoi tous les processus de numérisation ont été accélérés, a ajouté
    le chef de l’Etat. Il a souligné que : « Il faut organiser d’amples
    débats au sein du Parlement, auxquels doivent participer non seulement les
    représentants des professions impliquées dans l’acte de justice, mais aussi des
    représentants du milieu universitaire et des professionnels du domaine des
    droits de l’homme. J’espère que, suite à
    ce dialogue, les interventions législatives controversées des dernières années
    soient corrigées et que des solutions adaptées aux nouvelles réalités
    juridiques et sociales soient adoptées »
    , a déclaré le président Klaus
    Iohannis.

    Pour sa part, la présidente de la Haute Cour de cassation et de justice,
    le juge Corina Corbu, a dit que durant cette période de pandémie, ses collègues
    ont dû solutionner plus de dossiers qu’en 2019, même s’ils s’étaient confrontés
    à l’absence de l’espace, au volume élevé de travail et aux nombreux départs à
    la retraite. Corina Corbu : « Cette
    qualité de Juge à la Haute Cour de cassation et de justice n’est pas une
    position confortable. La surcharge psycho-émotionnelle, le besoin de préserver
    constamment un haut niveau de formation professionnelle, la possibilité de se
    voir confronter à des critiques parfois véhémentes dans l’espace public sont
    inhérentes à cette haute dignité. Le problème du départ à la retraite des juges
    de la plus haute Cour de justice de Roumanie demeure pour moi une raison de
    tristesse. La Haute Cour de cassation et de justice perd des juges qui arrivent
    à l’âge auquel on considère partout dans le monde qu’un magistrat a réussi à
    acquérir la sagesse et le raffinement juridique nécessaires pour statuer en
    dernière instance, dans le cadre d’une juridiction suprême »
    , a déclaré la
    présidente de la Haute Cour. Elle souhaite que cette année l’institution
    qu’elle dirige devienne plus moderne, plus efficace et plus ouverte aux besoins
    du citoyen lambda. Enfin, elle espère aussi que les institutions de l’Etat
    soient plus ouvertes aux problèmes de la Justice.






    (trad. Alex Diaconescu)

  • Le budget de l’Etat pour l’année en cours, en débat

    Le budget de l’Etat pour l’année en cours, en débat

    Les décideurs de Bucarest souhaitent qu’en moins d’une semaine, c’est-à-dire jusqu’au 20 février, le projet de budget de l’Etat 2021, mis en débat public la semaine dernière, soit adopté par le Parlement. Tout comme les lois qui l’accompagnent, y compris une ordonnance d’urgence sur la suspension des chèques vacances et le plafonnement des retraites au niveau atteint après la majoration de l’année dernière. La situation n’est pas des meilleures, étant donné que la pandémie a surpris la Roumanie dans une procédure de déficit excessif, et que le contexte sanitaire a nécessité l’allocation de fonds considérables à la Santé, mais aussi pour limiter autant que possible l’impact de la pandémie sur le milieu des affaires.



    Les gouvernants affirment maintenant avoir élaboré un projet de budget qui jette les fondements d’une approche pluriannuelle des réformes et des finances publiques, avec une diminution progressive du déficit, de 7,16% du PIB cette année à 3,4% en 2024. La formule trouvée met l’accent sur les investissements, qui se verront allouer 5,5% du PIB – le pourcentage le plus élevé à ce jour. Il s’agit d’un projet qui bénéficie également du soutien de la Commission européenne — source de la majeure partie des fonds pour les réformes et les investissements – selon le premier ministre Florin Cîţu. Il dit s’attendre à ce que les ministres, qui ont demandé des budgets plus élevés par rapport aux années précédentes, soient efficaces et performants :



    « Nous utiliserons des indicateurs intermédiaires et dans six mois, nous procèderons à l’évaluation de l’exécution budgétaire. C’est que nous avons déjà vu cela : on se bat pour obtenir un budget très important en cours d’année et six mois après, l’exécution budgétaire est désastreuse. Nous discuterons également du collectif budgétaire, toujours après six mois, et l’exécution budgétaire se fera alors avec les mandats des ministres sur la table. Nous avons accepté d’accroître le budget, car il y a d’importantes dépenses que nous devons soutenir, mais je voudrais aussi voir l’exécution, je souhaite voir de la performance, et aussi cette réforme des entreprises d’État. »



    Les sociaux-démocrates, d’opposition, accusent le pouvoir actuel pour la manière dont il a réalisé les allocations budgétaires cette année. Ils font valoir que les sommes comprises dans le projet de budget ne suffiraient que pour neuf mois et sont d’avis que de nouvelles taxes seront introduites. Le sénateur Radu Oprea a déclaré que le PSD n’avait pas l’intention de bloquer le projet de budget au Parlement, mais que des amendements seraient déposés qui constituent des solutions pour la reprise économique et la hausse du niveau de vie, avec le déficit budgétaire prévu par l’exécutif.



    Selon les prévisions économiques publiées la semaine dernière par la Commission européenne, après une contraction de 5% en 2020, l’économie roumaine se redressera cette année grâce à la consommation privée et aux investissements, de sorte que le Produit intérieur brut connaîtra une hausse de 3,8% en 2021 et une progression de 4% en 2022. Les exportations devraient également reprendre, dans un contexte d’amélioration de la situation économique des principaux partenaires commerciaux.


    (Trad. : Ligia)



  • Chișinăul își relansează relațiile cu parteneri strategici

    Chișinăul își relansează relațiile cu parteneri strategici

    Aproximativ jumătate din cei aproape patru milioane de cetățeni ai Republicii Moldova trăiesc și lucrează în străinătate. Lor – grație sumelor pe care le trimit acasă – li se datorează în mare măsură faptul că țara, marcată de numeroase cazuri de corupție, nu este în faliment. Și tot ei au înclinat masiv balanța, la jumătatea lunii noiembrie, în favoarea pro-occidentalei Maia Sandu, care a devenit astfel prima femeie ce ocupă această demnitate în fosta republică sovietică, majoritar românofonă.



    La scurt timp după ce rezultatele oficiale i-au confirmat victoria clară împotriva fostului lider de la Chișinău, socialistul prorus Igor Dodon, Maia Sandu și-a anunțat prioritățile – lupta împotriva corupţiei, reformarea instituţiilor şi consolidarea unui stat care să asigure un nivel de trai înalt pentru cetăţeni. Pentru a ieși din sărăcie, Republica Moldova are nevoie de investiții și locuri de muncă, astfel încât cei aflați acum în diaspora să poată reveni acasă pentru a reconstrui țara, spun analiștii. Are nevoie de sprijin extern și, în acord cu această direcție, încă din primele săptămâni de mandat, Chișinăul a început demersurile pentru a-și optimiza relațiile cu parteneri strategici, relații îngheţate în timpul mandatului lui Igor Dodon.



    Prima vizită oficială în Republica Moldova a fost cea a șefului statului român, Klaus Iohannis, vizită menită, conform administraţiei prezidenţiale de la Bucureşti, să transmită un puternic mesaj de susţinere pentru noul lider de la Chişinău, dar şi unul de sprijin pentru cetăţenii Republicii Moldova în efortul de democratizare, de implementare ireversibilă a principiilor statului de drept şi de consolidare a parcursului european al ţării. Vizita are o valoare simbolică, după ce timp de cinci ani președintele Iohannis a ales să nu meargă în Republica Moldova.



    Lucrurile revin la normal în felul acesta, a apreciat la Radio România, Vlad Țurcanu, editorialist și comentator politic de la Chișinău, în ziua vizitei șefului statului român:

    “În termeni sentimentali, am putea spune că sângele apă nu se face, în sensul că oricâte accidente politice am avea aici, în Republica Moldova – şi nu suntem feriţi de aşa ceva niciodată în acest teritoriu cu nisipuri mişcătoare – la un moment dat se reinstaurează normalitatea din acest punct de vedere. Diplomatic, relaţiile sunt ridicate astăzi la cel mai înalt nivel, după ce, se ştie, domnul Iohannis a evitat să aibă raporturi politice şi diplomatice cu cel care a plecat din funcţia de preşedinte, Igor Dodon. Iar după întâlnirea de astăzi ne aşteptăm că se vor reînnoda şi alte legături care s-au menţinut într-o stare de apatie. Deşi relaţiile nu a fost întrerupte definitiv, ca în 2009, când a fost expulzat un ambasador al României, au existat blocaje artificiale în anumite domenii.



    Am reuşit în doar câteva săptămâni să deblocăm relaţiile cu vecinii noştri şi partenerii noştri strategici, România şi Ucraina, după o perioadă în care relaţiile la cel mai înalt nivel au fost îngheţate din cauza politicii ostile a guvernanţilor de la Chişinău atât faţă de București cât şi faţă de Kiev, a declarat Maia Sandu:


    “Un alt partener important cu care avem nevoie de o resetare a relaţiilor este UE. Dorim să relansăm procesul de apropiere a Republicii Moldova de UE prin reforme democratice şi economice, care să transforme Moldova într-un stat european, un stat cu instituţii europene, cu şcoli europene, cu spitale europene, cu drumuri europene, cu un viitor european, care activează exclusiv în interesul tuturor cetăţenilor.



    Din cauza derapajelor nedemocratice ale Chişinăului la momentul respectiv, Bruxellesul a îngheţat în 2018 o mare parte din asistenţa financiară pentru Republica Moldova. Acum, decisă să relanseze această relaţie, Maia Sandu a avut întrevederi cu toți liderii de la Bruxelles. Și a primit asigurări că ţara sa va fi sprijinită de blocul comunitar în eforturile de reformă şi de consolidare a democraţiei, precum şi în lupta cu pandemia de COVID-19.



    Maia Sandu are nevoie în perioada următoare să-și consolideze poziţia politică la Chişinău, spune analistul Vlad Țurcanu. Vor fi, probabil, alegeri anticipate în acest an, astfel încât președintele să poată obţine, dacă se va putea, o majoritate parlamentară care să îi poată permite să aibă un guvern care să-i sprijine demersurile politice şi diplomatice:



    “E posibil, însă, ca acest prim an de mandat al Maiei Sandu să fie unul de sacrificiu: continuarea luptei cu Dodon şi cu alte rămăşiţe oligarhice încă destul de puternice, pentru că miliardul care a dispărut în 2014 s-a reîntors în Republica Moldova şi face ravagii din acest punct de vedere, în sensul că mulţi politicieni sunt cumpăraţi şi manevraţi după cum doreşte cineva, dar Maia Sandu este abia la începutul mandatului. Și, venită din stradă în cea mai importantă funcţie din stat, cred că încă are suflul, cu siguranţă are suflul care a proiectat-o în funcţia de preşedinte. Are de partea ei un sprijin popular uriaş în faţa alianţelor unor partide care nu doresc să piardă controlul asupra sistemului, asupra fluxurilor financiare, şi asta îi va ajuta probabil să obţină sprijinul politic, iar după aceea, n-am nicio îndoială şi din toate semnele care se cunosc, Uniunea Europeană o va sprijini prin instrumente politice şi financiare pentru a da consistenţă mandatului său. E o deschidere totală pentru Maia Sandu la Bruxelles. Cu siguranţă că în Occident se înţelege că Republica Moldova, dacă este lăsată în voia ei, va avea şi în viitor asemenea accidente istorice, ca acela al mandatului lui Igor Dodon.



    Deci, spune Vlad Țurcanu, e nevoie de un plan pentru Republica Moldova, pentru a o scoate din zona gri în care se afundă la răstimpuri, o dată la un deceniu.

  • Klaus Iohannis: “Mă voi vaccina public vineri”

    Klaus Iohannis: “Mă voi vaccina public vineri”

    Președintele Klaus Iohannis a declarat, marți, în prima sa conferință de presă din acest an, că se va vaccina public împotriva noului coronavirus: “Vineri, 15 ianuarie, începe etapa a doua de vaccinare. Pentru a marca debutul campaniei din etapa a doua, eu mă voi vaccina public pe 15 ianuarie. Vaccinarea în masă reprezintă singura soluție pentru a ne întoarce cât mai rapid la normalitate. De succesul campanie de vaccinare depinde în mare măsură evitarea unor crize profunde și revitalizarea economiei.”



    Șeful statului a răspuns întrebărilor adresat de jurnaliști și a vorbit despre prioritățile noului guvern de coaliție și a subliniat că reformele nu mai pot aştepta, iar anul 2021 este unul important pentru dezvoltarea României.


    “Este evident că avem nevoie de o repornire în forță, asta înseamnă o campanie de vaccinare de succes, pentru ca firmele să își repornească activitatea, iar guvernul să pună în practică urgent scheme de ajutor. Contăm pe sume importante din fonduri UE. E în pregătire bugetul național. Un întreg complex de factori e necesar pentru repornirea României și sunt foarte decis să sprijin repornirea. Guvernul e proaspăt, cu energie nouă”, a mai spus președintele.

  • Românii sărbătoresc Unirea Principatelor

    Românii sărbătoresc Unirea Principatelor

    În fiecare an, pe 24
    ianuarie, românii din țară, dar și cei din afara granițelor, sărbătoresc Unirea
    Principatelor Române. În 2020 se împlinesc 161 de ani de la acest eveniment, care a prefaţat crearea statului naţional unitar
    , marcat, în aceste zile, printr-o serie de evenimente
    culturale şi religioase.


    La Muzeul Naţional de
    Istorie poate fi vizitată micro-expoziţia ‘Mici însemne ale unor mari năzuinţe.
    Simboluri ale Unirii Principatelor în filatelie şi numismatică’. Printre
    exponate se numără o scrisoare francată cu marcă poştală din emisiunea
    ‘Principatele Unite’ din 1862, un timbru poştal cu efigia domnitorului
    Alexandru Ioan Cuza din 1865 sau două monede de 5 sutimi, din 1864, pe care
    apare şi inscripţia ‘PRINCIPATELE UNITE’.


    Şi Muzeul Naţional Cotroceni va fi
    deschis pe 24 ianuarie. În apartamentele pe care le-a ocupat domnitorul, pot fi
    admirate obiecte personale care au aparţinut familiei Cuza, documente
    originale, dar şi sabia de paradă, primită în dar de la principele sârb Mihail
    Obrenovici.


    Pe 24 ianuarie 1859, Alexandru
    Ioan Cuza – ales, cu o săptămână înainte, domnitor al Moldovei – a fost votat,
    în unanimitate, şi de Adunarea Electivă de la Bucureşti drept suveran al Ţării
    Româneşti şi proclamat domn al Principatelor Unite. A fost semnată astfel, de
    facto, unirea celor două principate locuite de români. Trei ani mai târziu, pe
    24 ianuarie 1862, cu sprijinul decisiv al împăratului francez Napoleon al
    III-lea, Unirea a fost recunoscută internaţional, iar statul a primit numele de
    România.


    Domnia de şapte ani a lui Alexandru Ioan Cuza a pus, prin reformele
    radicale promovate, temeliile instituţionale ale României moderne. Au fost
    adoptate Codul civil şi cel penal, amândouă de inspiraţie franceză,a fost creată o armată naţională, învăţământul
    primar a devenit obligatoriu şi au fost înfiinţate primele universităţi – în
    1860 cea de la Iaşi, care azi poartă numele lui Cuza, şi, patru ani mai târziu,
    cea de la Bucureşti.


    Prin reforma agrară,
    aproape jumătate de milion de familii ţărăneşti au fost împroprietărite cu
    terenuri obţinute după secularizarea moşiilor mănăstireşti. Adorat de ţărani,
    dar dezagreat de partidele politice, din cauza
    derapajelor sale autoritare, domnitorul a fost obligat să abdice şi să
    se exileze în 1866. I-a urmat pe tron viitorul Rege Carol I, din familia
    princiară germană Hohenzollern-Sigmaringen. Lunga domnie a acestuia avea să
    aducă României independenţa de stat faţă de imperiul otoman şi redobândirea
    Dobrogei, după războiul ruso-româno-turc din
    1877.


    În 1918, sub Regele Ferdinand, supranumit Întregitorul, procesul de constituire a statului
    naţional s-a încheiat prin unirea cu Patria Mamă a provinciilor istorice cu
    populaţie majoritar românească aflate, până atunci, sub ocupaţia imperiilor
    multinaţionale vecine – Transilvania, Banat, Crişana, Maramureş,
    Bucovina şi Basarabia.

  • Ucraina merge în direcția bună,  arată un raport UE

    Ucraina merge în direcția bună, arată un raport UE

    Ucraina este pe calea cea bună și
    se apropie tot mai mult de Uniunea Europeană, arată un raport dat publicității
    recent la Bruxelles. Documentul trece în revistă progresele realizate în
    ultimul an de autoritățile de la Kiev în cadrul Acordului de Asociere la
    Uniunea Europeană și arată domeniile în care este nevoie de eforturi
    suplimentare.


    În domeniul justiției de exemplu,
    raportul consemnează la capitolul progrese faptul că din luna septembrie și-a început activitatea
    Înalta Curte Anticorupţie din Ucraina care se va ocupa de cazuri în care sunt
    implicaţi cei mai înalţi oficiali ai statului. Cu toate acestea nu există încă
    nici un demnitar condamnat pentru fapte de corupție.


    Reforme au fost consemnate și în
    sectorul energetic, însă nu atât de mari precum și-ar fi dorit Uniunea
    Europeană.


    Raportul mai arată că sectorul
    bancar s-a stabilizat în Ucraina, dar este nevoie în continuare de măsuri care
    să îmbunătățească mediul de afaceri și să încurajeze investițiile. Progresele
    bat pasul pe loc și în ceea ce privește dreptul de proprietate intelectuală.


    Acordul de asociere dă roade, iar Ucraina și
    Uniunea Europeană sunt tot mai aproape una de alta, spune noul șef al
    diplomației europene, Josep Borell. În opinia sa, progresele realizate de
    autoritățile de la Kiev sunt impresionante în condițiile în care, ține el să
    puncteze, în ultimii ani, independența, integritatea teritorială și
    suveranitatea Ucrainei au fost puse la grea încercare. O referire la conflictul
    din estul separatist al țării și la anexarea de către Rusia a peninsulei
    Crimeea, nerecunoscută de comunitatea internațională.



    Trebuie spus în acest context că
    responsabilii de la Kiev şi cei de la Bruxelles au negociat ani de zile acordul
    de asociere menit să apropie Ucraina de Uniunea Europeană. Pentru mulţi
    ucraineni, perspectiva aderării este legată de dorința de a călători liber şi
    de a putea descoperi singuri cum se trăieşte în Europa.


    Pe 21 noiembrie 2013, când
    regimul de la acea vreme de la Kiev, condus de preşedintele pro-rus Viktor
    Ianukovici, a anulat în ultima clipă semnarea Acordului de asociere
    cu Uniunea Europeană, în Piaţa Independenţei de la Kiev a avut loc o
    demonstraţie spontană. A fost începutul unei
    ample mişcări de protest, cunoscută sub numele de Euromaidan, faţă
    de o conducere coruptă, aservită Moscovei.


    Acordul de asociere cu Ucraina a
    fost semnat în cele din urmă pe 21 martie 2014 (componenta politică) și pe 27
    iunie același an (componenta economică). A intrat pe deplin în vigoare la 1
    septembrie 2017. Și tot din 2017, de la
    mijlocul anului, ucrainenii pot călători fără vize în Uniunea Europeană, cu
    excepția Marii Britanii.


  • Nouveaux débats sur « La Roumanie éduquée »

    Nouveaux débats sur « La Roumanie éduquée »

    En 2014, lorsqu’il obtenait son premier mandat de président de la Roumanie, Klaus Iohannis lui-même, ancien enseignant de son état, mettait en place la stratégie nationale « La Roumanie éduquée ». Lancé en débat public à peine à la fin de l’année dernière, après quatre années de son premier mandat, le document a déjà été démonté par les critiques, arguments à l’appui. La stratégie est si vague — disaient-ils — qu’elle ne produira aucune solution concrète, car les bruits, plutôt que les solutions, dépeignent en fait un environnement politique et social très tourmenté. Autrement dit, ce qui est plus grave que l’état actuel de l’enseignement, c’est l’absence de mesures claires et cohérentes pour corriger un état de choses qui perdure depuis plusieurs années.



    Le plus récent exemple date de la semaine en cours, et dénote ce fait plus que préoccupant : le résultat des tests PISA, auxquels l’OCDE procède une fois tous les trois ans au niveau mondial. Rappelons que selon ces tests, les adolescents roumains de 15 ans ont obtenu les résultats les plus faibles des 9 dernières années en mathématiques, lecture et sciences ; 44% d’entre eux peuvent être assimilés à ceux que l’on désigne par le syntagme « analphabètes fonctionnels ». La réaction de l’actuelle occupante du portefeuille de l’Education et de la Recherche, la libérale Monica Anisie, a choqué par sa nonchalance : elle a affirmé que les tests PISA ne prêtent pas à préoccupation. Elle a rapidement été contredite par son chef direct, le premier ministre Ludovic Orban, mais aussi par le président Klaus Iohannis. Jeudi, dans une conférence de presse, il a noté que, bien au contraire, les contre-performances des élèves roumains doivent alimenter une réflexion sérieuse. Et de mentionner que l’éducation a besoin d’une réforme profonde, c’est pourquoi il a lancé le projet « La Roumanie éduquée ». Le projet continue d’être en phase de débats, a-t-il expliqué. Dès que cette étape sera terminée, les conclusions seront présentées aux partis politiques dont le soutien politique sera indispensable pour que les mesures qui seront esquissées soient mises en œuvre. Une condamnation à la volée ou une petite information sur Facebook, comme certains ont tenté de le faire, n’aide personne, a remarqué Klaus Iohannis dans une réplique voilée y compris au message posté sur ce réseau par l’ancien premier ministre et commissaire européen Dacian Cioloş. Selon ce dernier, le président devrait lancer un nouveau pacte national pour l’Education, censé prévoir, outre le pourcentage du PIB alloué, obligatoire, aussi un accord entre tous les partis politiques pour maintenir le même ministre pendant au moins cinq ans, nonobstant la fréquence de succession des gouvernements et leur couleur politique. Oui, ces aspects devraient nous donner matière à réflexion, pas de manière électoraliste, mais de façon à ce que le système soit profondément réformé, a répondu Klaus Iohannis. Seulement, voilà, après les élections européennes et la présidentielle de 2019, les élections municipales et législatives sont prévues en 2020.


    (Trad. : Ligia)

  • La réforme du système du numéro d’urgence unique

    La réforme du système du numéro d’urgence unique

    Le système du
    numéro d’urgence unique 112, géré en Roumanie par le Service de télécommunications
    spéciales, n’est pas parfait, mais ce serait injuste de dire qu’il soit
    incohérent! Des milliers d’appels arrivent chaque jour et la plupart en sont
    traités correctement. Ces déclarations, relativement contradictoires,
    appartiennent à Raed Arafat, le secrétaire d’Etat au ministère de l’intérieur
    que la première ministre Viorica Dăncilă a chargé, il y a plus d’une semaine, de
    coordonner un comité interinstitutionnel qui trouve en urgence des solutions pour
    améliorer les délais de réaction de l’ensemble de l’appareil d’Etat, en cas de
    situations critiques. Une telle situation est apparue le 25 juillet dernier
    dans la petite ville de Caracal, au sud de la Roumanie, où une jeune fille de
    15 ans, enlevée et violée par le conducteur d’une voiture, a désespérément appelé
    le 112 pour demander secours. La police a mis dix-neuf heures pour trouver le
    domicile du suspect et pour y pénétrer, à la stupeur mais aussi à la colère de
    l’opinion publique. La première ministre Viorica Dăncilă a réagi en déclarant
    qu’elle ne permettrait à qui que ce soit de jouer avec la sécurité et la vie
    des gens et elle a exigé des mesures urgentes. Ainsi, partant du principe qu’aucun
    système n’est infaillible, le secrétaire d’Etat Raed Arafat a-t-il annoncé un
    paquet de quatorze mesures pour réformer le système d’appel 112.

    Mercredi soir,
    dans une déclaration de presse au siège du gouvernement, M. Arafat a précisé
    que dix de ces mesures seraient appliquées dans douze mois au plus tard, tandis
    que quatre autres visaient le moyen et le long terme, entre 12 et 36 mois et
    respectivement jusqu’à 60 mois. Sur le court terme, il faut améliorer la
    législation relative à la mise en place du système de localisation des appels,
    un projet d’ordonnance d’urgence se référant, dans ce contexte, à la vente de
    cartes SIM prépayées, a précisé Raed Arafat. « Une
    analyse réalisée sur les six premiers mois de l’année en cours montre que, sur
    les 47,7% d’appels non-urgents, 52,86% ont été abusifs, et 81% de ces appels
    abusifs ont été effectués à partir de cartes SIM prépayées. Dans le texte du
    projet d’ordonnance, la référence à ces cartes concerne uniquement l’appellation
    du 112. C’est dans ce cas que le fournisseur de téléphonie mobile communique
    les coordonnées de l’acheteur de la carte SIM. »



    Parmi les autres
    mesures visant le court terme, figurent la signature d’un accord de
    collaboration avec Google, la vérification et la mise en fonction du système
    AML – Advanced Mobile Location, la redéfinition de l’infrastructure par les
    fournisseurs de téléphonie mobile et la promotion de l’application Apel 112,
    mise au point par le STS, pour qu’elle puisse fonctionner comme solution
    temporaire avant l’entrée en fonction de l’AML. Sur le moyen et le long terme,
    les agents travaillant dans le système du numéro d’urgence unique 112 seront
    formés dans des centres de formation, dont le nombre augmentera à travers le
    pays. (Trad. : Ileana Ţăroi)

  • Economia României, între perspective şi incertitudini

    Economia României, între perspective şi incertitudini

    Pentru al şaptelea an consecutiv, economia Uniunii Europene este în creştere, economiile tuturor statelor membre fiind în expansiune în ciuda condiţiilor mai puţin favorabile şi a incertitudinilor la nivel mondial, arată un comunicat al Comisiei Europene. Numărul persoanelor care au un loc de muncă a atins o cifră record, iar rata şomajului nu a fost niciodată mai scăzută, dar există în continuare decalaje importante între ţări, regiuni şi categorii de populaţie. Semestrul european a contribuit în mod real la îmbunătăţirea situaţiei economice şi sociale din Europa.



    Mai rămân, însă, provocări importante cărora trebuie să le facem faţă şi începe să se profileze tot mai pregnant riscul unei deteriorări a perspectivelor economice”, a avertizat Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte pentru moneda euro şi dialog social, responsabil şi pentru stabilitatea financiară, serviciile financiare şi uniunea pieţelor de capital. Potrivit oficialului european, este îngrijorător să constatăm o încetinire a avântului reformelor în unele ţări. Facem apel la toate statele membre să îşi reînnoiască eforturile pentru a consolida rezilienţa economiilor şi pentru a sprijini o creştere economică în egală măsură durabilă şi favorabilă incluziunii. O mai bună direcţionare a investiţiilor poate contribui în mod semnificativ la atingerea acestor obiective, a apreciat Dombrovskis.



    România, menţionată în luna de februarie de către Comisia Europeană într-un grup de 13 ţări comunitare care se confruntau cu dezechilibre, a înregistrat în primul trimestru din 2019 o creştere ecocomică de aproape 5 procente, dar, atât Comisia, cât şi FMI, avertizeaza că dezechilibrele macroeconomice s-au accentuat, deficitul de cont curent şi cel fiscal s-au adâncit, iar presiunile inflaţioniste sunt din nou în creştere.



    Invitată la Radio România, Lidia Moise, redactor-şef Reporter global, explică: Din păcate, România este singura ţară europeană care are două dezechilibre majore — atât un deficit bugetar, adică noi cheltuim mai mult decât încasăm din venituri, destul de mare şi în creştere, cu ameninţarea că va creşte, şi mai avem un deficit al contului curent, adică diferenţa dintre valuta care intră în ţară şi cea care iese din ea, simplu vorbind. În această situaţie, în Europa mai este Turcia. Turcia a suferit o presiune extraordinară pe moneda naţională, are inflaţie, deficite gemene şi devalorizarea brutală a lirei turceşti. Este un pericol extraordinar de mare pentru stabilitatea economiei când rulezi cu aceste deficite gemene, mai ales că observaţia insistentă este că asta se întâmplă într-o perioadă în care ai creştere economică. În perioada în care ai creştere economică, de obicei reuşeşti să-ţi acoperi cheltuielile fără sâ-ţi adânceşti deficitele.”



    Prezentă la Bucureşti la conferinţa privind prezentarea publică a recomandărilor specifice pentru România din cadrul Semestrului European 2019, Isabel Grilo, director al Direcţiei Generale pentru Afaceri Economice şi Fiscale din cadrul Comisiei Europene, a făcut o analiză a situaţiei: Vedem că în ciuda faptului că în ultimul timp economia română a avut o situaţie în care a funcţionat deasupra potenţialului său, deci, un deficit sau o diferenţă productivă pozitivă, totuşi, politica fiscală a continuat să fie în expansiune. Şi dacă mergem mai departe, să vedem compoziţia acestei politici fiscale, vom vedea că nu este atât de mult bazată pe investiţii, nu investiţiile determină, crează acest deficit, cât politicile fiscale care stimulează consumul, şi anume reduceri fiscale, dar şi cheltuielile, respectiv salarii şi pensii care, din nou, stimulează consumul şi sunt greu de inversat. Acesta este motivul pentru care credem că sunt motive să fim îngrijoraţi privind sustenabilitatea acestei creşteri.”



    Un studiu de specialitate realizat la nivel european relevă, pe de altă parte, că 78% dintre companiile diin România se plâng de întârzierea plăţilor, ceea ce reprezintă o reală problemă în dezvoltarea afacerii, în angajarea de personal nou şi pentru venitul companiei. Comparativ, la nivel european doar jumătate din firme au o asemenea problemă.



    Acest lucru îi determină pe oamenii de afaceri români să creadă că în următorii doi ani s-ar putea confrunta cu o nouă recesiune, spune reprezentanta companiei care a realizat studiul, Simona Mincu: O eventuală criză se pare că este iminentă. În termen de cinci ani majoritatea companiilor prevăd un declin economic şi o eventuală recesiune. Şi nu numai în România, ci şi în Grecia şi în Italia se văd aceşti indicatori foarte accentuaţi. Companiile se aşteaptă ca în următorii cinci ani să trecem din nou printr-o perioadă de declin economic.”



    Dincolo de toate incertitudinile, rămâne o constantă — România are la dispoziţie un instrument puternic pentru a echilibra situaţia şi anume volumul enorm de fonduri europene pe care le poate atrage.

  • A la Une de la presse roumaine 01.04.2019

    A la Une de la presse roumaine 01.04.2019

    Une Conférence interparlementaire sur l’avenir de l’UE a ouvert ses portes ce lundi matin à Bucarest. L’occasion pour le chef du Sénat roumain, Calin Popescu Tariceanu, de parler des droits des Roumains de circuler librement dans l’espace Schengen. Par ailleurs, le nom de Laura Kodrua Kovesi est toujours présent sur les sites de la presse roumaine et internationale. Et il est aussi question d’éducation, aujourd’hui dans la presse roumaine. En fait, cela fait plusieurs jours déjà que la ministre de l’Education, Ecaterina Andronescu, a annoncé ses plans de réformer le système. Mais, cette fois-ci, les élèves ont eux aussi un mot à dire.