Tag: Targu Mures

  • Alexandru Timuş din Republica Moldova

    Alexandru Timuş din Republica Moldova

    Alexandru Timuş s-a născut în 1998 la Baraboi,
    un
    sat din raionul Dondușeni situat în nordul Republicii Moldova. Până în clasa a IX-a
    studiază acolo, după care se mută în România, la Colegiul Național Pedagogic
    Mihai Eminescu din Târgu Mureș, unde e admis la specializarea Ştiinţe
    Sociale-intensiv engleză. Alexandru Timuş ne povestea că familia sa
    e foarte legată de România.


    Bunica mea, erau şapte copii în familie din care
    patru sunt plecaţi din Republica Moldova în Germania, în Franţa şi în România.
    Iar mulţi din ei şi-au făcut studiile în România mai întâi. Inclusiv naşii
    părinţilor mei, ei locuiesc acum în Târgu Mureş, deja au ieşit la pensie, dar
    de vreo 20 de ani sunt stabiliţi aici. Am ales să vin în România, la Târgu
    Mureş, acolo unde era şi fratele meu la universitate, la Universitatea
    Petru Maior, la economie, el deja a făcut masteratul, acum e la doctorat
    la distanţă şi lucrează în Târgu Mureş. El a venit în România în principiu
    pentru că sistemul de învăţământ e mai bine pus la punct aici faţă de cel din Republica
    Moldova, acolo şi calitatea vieţii e un pic mai slabă, plus că în Târgu Mureş
    aveam deja rude. Cât de legaţi suntem acum de România? Aş spune chiar foarte
    mult, pentru că fratele meu are deja şapte ani de când stă aici, eu, şase, iar majoritatea
    prietenilor pe care îi am acum sunt din România.



    În România, în anii de şcoală la Târgu Mureş,
    Alexandru Timuş şi-a descoperit pasiunea pentru informatică.


    În clasa a IX-a am dat un test
    la TIC (Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor) şi la testul iniţial eu am
    luat cea mai bună notă. Imediat ce
    profesoara a citit notele, a spus: Tu o să mergi la olimpiadă la
    informatică!. Eu am zis: Bine. După care, în clasa a IX-a, a X-a, a XI-a şi
    a XII-a, profesoara mă tot îndemna să învăţ şi să merg la olimpiadă. An de an
    luam locuri tot mai bune, în clasa a XII-a am ajuns să obţin locul 5 pe judeţ
    la TIC. Ceea ce se datorează în mare parte profesoarei Andreea Drăguş, ea m-a
    îndemnat să aprofundez acest domeniu şi nu îmi pare rău nicio clipă pentru
    acest lucru.



    În prezent, Alexandru Timuş a trecut în anul
    al-III-lea la Facultatea de Informatică a Universităţii
    Politehnice Timişoara. Tot acolo se gândeşte să urmeze în viitor şi un masterat
    în acelaşi domeniu. De câteva luni lucrează ca tehnician de
    echipamente de calcul şi reţele la filiala din România a celei mai
    importante companii americane producătoare de software din lume. A făcut parte
    şi din Organizația Studenților
    Basarabeni din Timișoara,
    cu care încă păstrează legătura. Iar un semestru, între 2019 şi 2020, a
    beneficiat de o mobilitate de tip Erasmus+ la Universitatea de Ştiinţă şi
    Tehnologie AGH din Cracovia.


    Fratele meu m-a îndemnat, care
    şi el a fost în Turcia cu o astfel de bursă, şi mi-a spus că merită. Am vizitat
    şase oraşe din Polonia, iar Cracovia mi-a plăcut cel mai mult. Şi universitatea
    de acolo e destul de bună, din ce-am citit, e pe locul al doilea în domeniu în
    Polonia. Am avut parte acolo şi de colegi foarte buni, şi ei studenţi Erasmus,
    organizaţiile Erasmus Student Network ne-au ajutat să ne acomodăm, au desfăşurat
    diferite activităţi care să ne ajute să ne integrăm în societatea poloneză. Cred
    că această experienţă m-a dezvoltat destul de mult pentru că a trebuit să învăţ
    singur, era un pic mai dificil decât în România, dar a meritat 100% decizia de
    a merge acolo.



    Şi decizia de a veni la studii în România a meritat 100% pentru Alexandru
    Timuş.


    Pentru că m-a ajutat destul de
    mult să mă dezvolt. Dacă aş fi rămas în Republica Moldova, aş fi trăit tot pe spatele
    părinţilor, cum se spune, iar faptul că am venit aici m-a făcut mult mai
    independent.



    Cum se simte tânărul basarabean în România?


    Ca acasă. Efectiv acum, în
    ultimele luni pe care le-am petrecut în Republica Moldova, deja simţeam dorul
    de România, voiam să ajung înapoi aici şi nu mai simţeam o diferenţă între mine
    şi oamenii cu care vorbesc, cum simţeam înainte. Acum mi-e dor, am deja mulţi
    prieteni aici, am o viaţă mai activă aici şi îmi place destul de mult.



    Acelaşi Alexandru Timuş din Republica Moldova, student la informatică în
    Timişoara şi un scurt mesaj din partea sa în încheiere:


    Aş vrea să le spun românilor
    de aici care au colegi din Republica Moldova la şcoală, la universitate,
    oriunde ar fi, să fie mai primitori, nu că nu ar fi, dar cumva să se
    intereseze, să ne mai invite să facem parte din grupurile lor, din cercul lor
    de cunoştinţe, să ieşim cu ei, să ne putem adapta mai uşor la felul în care
    gândesc tinerii de aici, la modul lor de viaţă. Celor din Republica Moldova
    care se gândesc să vină în România, le spun: Veniţi! Sigur n-o să regretaţi!
    De asemenea, aş vrea să le mulţumesc prietenilor mei care m-au ajutat şi mi-au
    fost alături, Claudia, Laura, Georgiana, sunt colege din Târgu Mureş care m-au
    ajutat destul de mult, şi vreau să îi mulţumesc şi fratelui meu, desigur, şi
    profesoarei mele de TIC, Andreea Drăguş, îi adresez un mare mulţumesc pentru
    îndemnul ei.




  • Tg. Mureș – sistem inteligent de gestionare al traficului

    Tg. Mureș – sistem inteligent de gestionare al traficului

    La
    mijlocul lunii trecute, primarul municipiului Târgu-Mureș, dr. Dorin Florea, și
    directorul ADR Centru, Simion Crețu, au semnat un contract de finanțare în
    valoare de peste 31 de milioane de lei pentru realizarea unui sistem inteligent
    de gestionare al traficului în oraș și reducerea transportului motorizat.


    Proiectul
    va fi finanțat din fonduri Regio (POR 2014-2020) și
    va veni în ajutorul celorlalte proiecte de creștere a
    mobilității urbane promovate de municipalitate.


    Investiția care face obiectul proiectului constă în
    dezvoltarea unui sistem de management al traficului în care este inclusă
    interconectarea și monitorizarea video a intersecțiilor incluse în proiect,
    instalarea de echipamente de monitorizare și control a traficului în 40 de
    intersecții de pe arterele principale de circulație, precum și realizarea unui
    centru de comandă și control.




    Purtătorul
    de cuvânt al ADR Centru, Nicolae Mărginean: Ar fi asemănător cu ce se vede prin filme
    însă în realitatea va fi un sistem mult mai pragmatic.


    Să nu uităm că municipiul Târgu-Mureș a
    fost primul din regiune care a implementat sistemul de monitorizarea publică
    care are să fie conectat la cel de management al traficului, iar daca
    operatorii umani vor observa că există un potențial de blocare al anumitor
    artere, vor putea intervenii si să schimbe timpii semafoarelor pentru a
    fluidiza circulația, chiar dacă întreg sistemul va putea fi controlat de un
    calculator.




    Tot
    prin acest proiect vor fi amplasate panouri de informare pentru trafic, dar și
    platforme software care să permită gestionarea locurilor de parcare.


    Tot din bugetul proiectului se vor
    instala camere pentru detecția nerespectării regimului de circulație pe benzile
    dedicate transportului public și camere speciale pentru detectarea depășirii
    vitezei și a trecerii pe culoarea roșie a semaforului.


    Sistemul de management al traficului
    din municipiul Tîrgu Mureș realizat prin proiect, mai prevede amplasarea de
    camere și radare de viteză în locațiile stabilite de pe intrările/ieșirile
    principale din municipiu ce vor identifica automat și numerele de
    înmatriculare.


    Termenul
    estimat pentru finalizarea lucrărilor este 31 octombrie 2023.


  • Centru multifuncțional pentru persoane defavorizate la Târgu Mureş

    Centru multifuncțional pentru persoane defavorizate la Târgu Mureş

    Primăria
    municipiului Târgu-Mureș vine în ajutorul persoanelor din zonele marginalizate
    prin construirea, echiparea și dotarea unui Centru multifunctional care va
    deservi peste 780 de personae.


    Imobilul
    va fi construit în zona urbană marginalizată Băneasa – Mureșeni, locuită
    preponderent de persoane care se declară romi.


    Centrul
    va fi realizat din fonduri europene, contractul de finanțare fiind semnat, la
    sfârșitul lunii trecute, de primarul Municipiului Târgu-Mureș Dorin Florea și
    conducerea ADR Centru.


    Aflăm
    detalii de la Nicolae Mărginean, director de comunicare în cadrul ADR Centru:




    Este vorba despre o investiție prin programul POR Regio 2014-2020, program prin
    care se realizează un centru multifunctional pentru comunitatea marginalizată
    din municipiul Tg.Mureș. Este foarte importantă realizarea acestui centru
    multifunctional pentru activități educative, socio-culturale și recreative, în
    special pentru persoanele care nu dispun de resurse pentru a accesa acest gen
    de servicii în zona central a municipiului Tg.Mureș.




    Valoarea
    proiectului este de peste 6 milioane de lei, dintre care 5,9 milioane lei sunt
    asigurate prin finanțare europeană.


    Centrul
    va avea o suprafață de aproximativ 620 mp, va avea cabinet medical, sală
    multifuncțională, sală de terapii ocupaționale, sală de activități, săli de
    educație, grupuri sanitare și cabinet de consiliere.


    Clădirea
    va fi racordată la rețelele de alimentare cu apă, canalizare și electricitate,
    asigurându-se și 3 locuri de parcare.


    De
    asemenea, va cuprinde un parc cu amfiteatru, spațiu de joacă pentru copii și o
    zonă de odihnă și relaxare.


    Prin intermediul centrului, persoanele
    marginalizate vor avea șansa de a beneficia de asistență medicală și
    psihologică, iar prin intermediul sălii de terapie ocupațională și a sălii de
    activități, vor avea posibilitatea de a-și descoperi abilitățile practice și
    vocaționale, abilitați care vor contribui la angajarea lor, respectiv la
    integrarea în societate.


    Totodată, centrul va permite socializarea persoanelor
    marginalizate, le va ajuta la activitățile de lucru în echipă și legarea de noi
    prietenii.


  • „Karpatenflecken“ von Thomas Perle wird im Juni 2020 am Burgtheater uraufgeführt

    „Karpatenflecken“ von Thomas Perle wird im Juni 2020 am Burgtheater uraufgeführt

    Wir nahmen den Anlass einer performative Lesung des Textes Karpatenflecken“ in der zentralrumänischen Stadt Târgu Mureş (Neumarkt am Mieresch), um uns mit ihm zu unterhalten. Das Interview führte Irina Adamescu.



    Interview hören:



  • Tinerii studioşi iubesc rockul

    Tinerii studioşi iubesc rockul

    Maria Luiza
    Şerban este absolventă a Colegiului Naţional Sfântul Sava din Bucureşti, a
    studiat la Facultatea de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii
    Politehnice, iar în prezent se specializează printr-un program de master în
    Administrarea bazelor de date. Pasionată de ştiinţele exacte, Maria Luiza
    Şerban se întoarce de fiecare dată la muzică. Mai precis, la heavy metal, fiind
    genul ei preferat. În timpul liber, Maria Luiza este solista formaţiei
    Crusader. Cum a început aventura ei în muzică?

    De când eram mică îmi
    plăcea să cânt prin casă. La liceu, m-am apucat de chitară, fiindcă aveam
    câţiva colegi din şcoala generală care cântau şi ei la acest instrument şi îmi
    plăcea foarte mult ceea ce făceau. Apoi, m-am apucat de canto şi, cu cât a
    trecut timpul, am întâlnit oameni extraordinari, care m-au făcut să evoluez. Am
    descoperit şi muzica rock, am văzut cât de mult îmi place şi, uşor-uşor, m-am
    îndreptat în direcţia aceasta, mai ales că şi vocea mea se potriveşte pe acest
    gen.


    Formaţia Crusader
    a fost înfiinţată la Târgu Mureş, de doi tineri pasionaţi de sonorităţile
    electrice ale anilor ’80. Explică Maria Luiza Şerban Bazele proiectului au
    fost puse de către chitariştii Cătălin şi Daniel, la Târgu Mureş. Colegi de
    liceu, au vrut să facă un proiect muzical împreună şi au început să scrie
    câteva piese instrumentale. Ulterior, şi-au căutat şi solist, iar eu am văzut
    anunţul pe Facebook. I-am contactat şi, deşi sunt în partea cealaltă a ţării,
    am reuşit să lucrăm foarte bine împreună, în mediul online. Trimiteam idei
    dintr-o parte în cealaltă. Am făcut piese de pe EP-ul nostru şi ne-am întâlnit
    să repetăm. Ne-am înţeles foarte bine de la început, a fost extraordinar. Pe
    noi ne-au susţinut foarte mult colegii din Stiff Kicks. Alături de ei am cântat
    de mai multe ori, sunt nişte oameni extraordinari care fac muzică foarte bună
    şi te distrezi cu siguranţă la concertele lor.


    Pentru Maria
    Luiza Şerban, coeziunea din interiorul trupei este foarte importantă, cu atât
    mai mult cu cât împărtăşeşte valori comune cu fiecare dintre membri. Se bucură
    de timpul petrecut împreună ori de câte ori se întâlnesc pentru repetiţii sau
    pentru concerte. Daniel Moldovan şi Cătălin Laslo, ei sunt
    elevi în clasa a 12-a la Liceul de Arte din Târgu Mureş. Îmi place să văd că
    sunt nişte oameni foarte muncitori, care îşi doresc să înveţe cât mai multe
    lucruri şi să se perfecţioneze în ceea ce fac. Abia aştept să văd ce planuri au
    pentru facultate, fiindcă se apropie examenul de Bacalaureat. La bass, o avem
    pe Andreea Codruţa, care lucrează în domeniul vânzărilor. La tobe, îl avem pe Szikszai László, care este un tânăr avocat
    din Cluj. În general, mă înţeleg foarte bine cu toţi. De fiecare dată când
    suntem împreună ne simţim bine, ne este foarte uşor să repetăm şi ne place să
    petrecem timp împreună.


    Iar ambiţia lor a fost răsplătită în anumite momente
    memorabile pentru Maria Luiza. Deşi promovarea în media româneşti nu este atât
    de intensă pentru zona rock-metal, micile gesturi de recunoaştere
    internaţională din partea fanilor genului o bucură de fiecare dată. Un alt lucru care m-a surprins a fost faptul că sunt oameni de afară
    care fac mici topuri. Se uită la ultimele lansări din Europa şi fac clipuri
    video în care menţionează trupele pe care le-au descoperit. Am fost şi noi
    menţionaţi într-un astfel de clip şi a fost extraordinar să mă văd într-un
    thumbnail de pe YouTube. Mă bucur să văd că scena este susţinută din mai multe
    direcţii, inclusiv din străinătate şi că poţi, cu paşi mici, să te faci
    cunoscut.


    Maria Luiza
    Şerban crede că orice tânăr care îşi doreşte să urmeze o carieră în muzică ar
    trebui să fie perseverent şi deschis către oportunităţi. Mi se pare foarte
    important să porneşti cu mintea deschisă, pentru că nu ştii ce oportunităţi
    apar pe drum. Este important să lucrezi foarte mult pentru a-ţi îmbunătăţi
    abilităţile şi să înveţi lucruri noi nu doar despre instrumentul pe care îl
    practici, dar şi pentru partea de management şi marketing. Să încerci să înveţi
    câte puţin din fiecare şi să cauţi oameni cu care să te înţelegi foarte bine,
    care au aceeaşi viziune cu a ta. Încetul cu încetul, o să învăţaţi împreună şi
    o să mergeţi mai departe.



    Mai multe detalii despre Crusader puteţi găsi pe
    pagina oficială de Facebook a formaţiei.


  • Hörerpostsendung 26.1.2020

    Hörerpostsendung 26.1.2020

    Liebe Freunde, herzlich willkommen zur Hörerpostsendung von RRI!



    Obwohl die Kurzwelle immer wieder totgesagt wird und der Kreis der Hörer von internationalen Sendern recht überschaubar geworden ist, kommt es immer wieder vor, dass sich neue Hörer bei uns melden oder solche, die sich nach vielen Jahren des Schweigens oder Aufgebens des Hobbys Rundfunkfernempfang überraschend wieder für das alte Steckenpferd interessieren. So erhielten wir einen Postbrief, der noch im Dezember abgeschickt wurde, mich aber erst jetzt erreichte, von einer Dame mit belgisch-flämischem Namen aus Kiel. Hier ein paar Auszüge aus den Zeilen von Evelien van Ryckeghem:



    Durch Zufall bin ich am Abend auf Ihr hörenswertes Programm in deutscher Sprache gesto‎ßen am heutigen Donnerstag, den 12. Dezember 2019, auf der Kurzwellenfrequenz 6040 kHz. Bisher war ich davon ausgegangen, dass das Programm aus Rumänien auf der Kurzwelle eingestellt worden ist. Wie ich heute erfreulicherweise feststellen konnte, ist das nicht der Fall, und die deutsche Sendung erfreut sich weiterhin gro‎ßer Beliebtheit. So möchte ich Ihnen im Folgenden gern meine Hörereindrücke vom Empfang schildern, welcher an einem Sangean-Weltempfänger nur mit Teleskopstab hier in Deutschland gut und sauber zu hören war. Das Signal war klar und stark verständlich. […]



    Die Sendeinhalte kommentierte unsere Hörerin folgenderma‎ßen:



    Rumänien kauft weitere Kampfflugzeuge, man fragt sich: Wozu in Friedenszeiten? Gibt es nicht so viel Wichtigeres zu tun in jedem Staat der EU anstatt Waffenkäufe? Erstaunlich finde ich die hohen Anschaffungskosten für die aus meiner Sicht völlig überflüssigen Rüstungsinvestitionen. Das Geld sollte lieber in die Infrastruktur der Länder flie‎ßen, wo es dringend benötigt wird. Welchem normalen Bürger ist durch den Kauf solcher Tötungsmaschinen in Millionenhöhe in Friedenszeiten geholfen? Wenn die EU-Mitgliedsstaaten den Brüsseler Bürokraten nur eine Sache zu verdanken haben, dann ist es doch der jahrzehntelange Frieden! Durch Aufrüstung und unnötige Panikmache vor den Russen durch das Öl-ins-Feuer-Gie‎ßen der Nato wird der Frieden und die Stabilität in Europa nur gefährdet. Das ist alle sandere als sinnvoll aus Sicht des gesunden Menschenverstands Rüstungs- und Waffenkäufe sollten für einen EU-Mitgliedstaat in Friedenszeiten verboten sein. […]



    Zum Ende der Sendung waren sowohl Popmusik als auch ein längeres klassisches Stück zu hören. Wünschen würde ich mir mehr tanzbare Titel wie von Play & Win, Dan Bălan, Akcent, Alexandra Stan oder der faszinierenden Persönlichkeit Inna, die mit ihrem Temperament und ihrem starken feministischen Selbstbewusstsein ein Vorbild für viele westeuropäische Frauen ist, auch dank ihrer grandiosen Stimme und des Rhythmusgefühls. Sie schenkte uns so viele wunderbare tanzbare Hits!



    Ich freue mich auf ein baldiges Wiederhören und werde sicher gern wieder öfter einschalten.



    …schrieb uns Evelien van Ryckeghem aus Kiel in Deutschland und bat uns auch um eine QSL-Karte und einen Sendeplan.



    Vielen Dank für Ihr ausführliches Feedback, liebe Frau Van Ryckeghem, und herzlich willkommen im Kreise der Hörer von RRI! Ich kann mich nicht genau erinnern, ob sie uns auch früher mal geschrieben haben, in der Postbearbeitungsstelle hat man mir mitgeteilt, dass die QSL-Karte für Dezember bereits an Sie abgeschickt wurde, und ich werde unserer Mitarbeiterin sagen, dass Sie auch einen Sendeplan wünschen — hoffentlich haben wir noch einige vorrätig. Am schnellsten finden Sie uns allerdings im Internet, die Frequenzen und Sendezeiten sämtlicher Sprachdienste sind dort leicht zu erfahren.



    Zu Ihren Anmerkungen: Ich sehe den einen oder anderen Ankauf von teuren Waffen auch kritisch, zumal in Rumänien in den letzten Jahren kaum gewichtige Investitionen in die Infrastruktur getätigt wurden, obwohl es das Land bitter nötig hätte. Allerdings müssen Sie auch die geopolitische Lage in Mittelost- und Südosteuropa berücksichtigen. Es mag sein, dass die EU bzw. die Nato und Russland wieder der verhängnisvollen Logik des Kalten Kriegs und der Abschreckungsstrategie verfallen sind, doch sollte man die Angst der Osteuropäer vor Russland auch verstehen. Russland hat in den letzten Jahren bewiesen, dass es jederzeit sogenannte Hybridkriege anzetteln und ganze Regionen destabilisieren kann. Von unnötiger Panikmache oder Kriegstreiberei der Nato würde ich daher nicht sprechen, denn wenn tatsächlich etwas passieren würde, erfährt man‘s in Westeuropa bequem im Sessel vor dem Fernseher, betroffen sind aber andere. Und die EU hat den Frieden vor 1989 nur solange garantiert, wie die beiden ideologischen und militärischen Blöcke sich in einem gewissen Gleichgewicht gegenüberstanden, für Kompromisse bereit waren und gegenseitige Rüstungskontrollen erlaubten.



    Man kann es auch aus der anderen Richtung betrachten. Aus osteuropäischer Sicht ist beispielsweise die Politik Deutschlands, am Projekt der Northstream-Pipeline im Alleingang und gegen die Bedenken Polens, der Ukraine und der baltischen Staaten festzuhalten, auch kritisierbar. Schlie‎ßlich führt das zu Nachteilen auch für kleinere Staaten in Südosteuropa — wie Rumänien und Bulgarien –, denn das Projekt Southstream ist dadurch praktisch aufs Eis gelegt worden. Generell findet man in Osteuropa die ambivalente Au‎ßenpolitik Deutschlands im Rahmen der Nato und im Verhältnis zu Russland etwas problematisch.



    Wie auch immer, diese Sendung und generell unsere Programme sind nicht dazu da, um zu streiten, sondern um sich die unterschiedlichen Meinungen und Standpunkte anzuhören.



    Was unsere Musikprogramme anbelangt, bestimmt sie unsere Musikredaktion, ich werde aber Ihren Wunsch nach etwas tanzbarer Musik weiterleiten. Ich befürchte aber, dass wir aufgrund von Urheberrechten nicht sehr viele neuere Hits senden können, denn unser Sender ist recht knapp bei Kasse. Vielen Dank nochmals für Ihre Zeilen, liebe Frau Van Ryckeghem, und herzliche Grü‎ße nach Kiel!



    In der letzten Dezemberwoche schickte auch Frank Bresonik (aus Gladbeck) seinen letzten Brief vor dem Jahreswechsel, aus dem ich ebenfalls ein paar Auszüge verlese:



    Kurz vor dem Jahreswechsel schicke ich Ihnen auf diesem Wege noch einmal einen Brief, obwohl dieser sicherlich erst im Januar 2020 bei Ihnen eintreffen wird. Die kleine Reise durch Ihr heutiges Nachmittagsprogramm hat mir wieder einmal sehr gefallen und gutgetan. Die Empfangsqualität auf der Kurzwellenfrequenz 7330 kHz war auch gut, und so machte ich es mir am 4. Advent so richtig gemütlich vor meinem Empfänger.



    Im Rahmen der Senderubrik Radiotour“ stellten Sie die Kreis- und Rosenstadt Târgu Mureş vor. Die diesbezüglichen Informationen fand sich sehr hörenswert. Gibt es irgendwie die Möglichkeit, noch mehr deutschsprachige Hinweise über diesen Ort zu erfahren? Eventuell, denke ich mir mal, durch einen Prospekt? Bitte klären Sie mich darüber auf, ich freue mich über Ihre Antwort.



    Vielen Dank für Ihren Brief, lieber Herr Bresonik. Nun, wir haben in der Radiotour“, aber auch in der Rubrik Reiseland Rumänien“ und gelegentlich auch in anderen Sendereihen mehrmals über den Landeskreis Mureş und über die Kreishauptstadt Târgu Mureş (auf deutsch: Neumarkt am Mieresch) berichtet, eine einfache Eingabe über die Suchfunktion auf unserer Homepage in Deutsch würde gleich mehrere Ergebnisse liefern. Da ich aber vermute, dass Sie keinen Internetzugang haben, werde ich bei nächster Gelegenheit ein paar Artikel ausdrucken und unsere Mitarbeiterin in der Postbearbeitungsstelle bitten, sie Ihnen mit der nächsten QSL-Sendung zuzuschicken. Herzliche Grü‎ße ins Ruhrgebiet!




    Einen weiteren Postbrief erhielten wir von Manfred Schida aus Wien, einem Stammhörer unserer Programme, der sich immer wieder freut, dass wir auf Kurzwelle senden. Hier ein paar Auszüge:



    Liebe Freunde,



    ich möchte mich recht herzlich für die wunderschöne QSL-Karte mit dem Bauernschmuck bedanken.



    Und ganz besonders für die gro‎ße Karte von dem Kulturpalast im moldauischen Jassy. Der Palast ist einfach wundervoll, die Karte gefällt mir sehr. […]



    Es ist schön, dass es Sie gibt. Ich hoffe, dass Sie noch lange senden können. Am besten kann ich die Frühsendung von 7–7.30 Uhr auf 7345 kHz hören und auch die englische Frühsendung eine halbe Stunde vorher.



    Herr Schida legte auch eine farbenfrohe Weihnachtsgru‎ßkarte bei sowie ein Foto von ihm anlässlich seines Geburtstags am 9. November. Vielen herzlichen Dank, lieber Herr Schida, es freut uns, dass Ihnen unsere Programme gefallen, und nachträglich alles Gute zum Geburtstag!



    Weitere Postsendungen vom Dezember, die kurz vor Jahresende bei uns noch eintrafen, erhielten wir von Thomas Krüger, Hans-Peter Themann, Joachim Verhees, Uwe Spangenberg, Johann Ruff, Matthias Martin, Hermann und Renate Heyne-Pietschmann, Klaus Huber, Michael Lindner, Peter Möller, Frieder Ecke und Christoph Paustian (alle aus Deutschland) sowie von Wolfgang Waldl und Paul Gager (beide aus Wien, Österreich). Vielen Dank für diese zweite geballte Ladung an Gru‎ßkarten zu Weihnachten und Neujahr!



    Zeit noch für eine kurzes Feedback per E-Mail. Ralf Urbanczyk (aus Eisleben, Sachsen-Anhalt) findet Gefallen an unserer relativ neuen Gastronomie-Rubrik:




    Die Sendereihe Empfehlungen aus der rumänischen Küche“ ist ein tolles Programm. Auf Ihrer Internetseite ist so schon ein recht umfangreiches Kochbuch der rumänischen Küche entstanden, welches sich dadurch auszeichnet, dass die Rezepte so einfach wie möglich gehalten sind und doch der rumänische Stil erhalten bleibt. Ich hoffe, diese Rubrik bleibt uns noch lange erhalten, sowohl im Programm als auch auf Ihrer Internetseite, denn wenn diese verschwindet, wäre es wirklich ein Verlust.



    Vielen Dank für das Feedback, lieber Herr Urbanczyk. Aus dem Programm werden die Tipps aus der rumänischen Küche so lange nicht verschwinden, wie Irina Adamescu Lust hat, diese zu gestalten. Und auf der Webseite werden sie auch erhalten, so lange unsere etwas eigenbrötlerischen IT-Leute nicht wieder etwas verschlimmbessern. Ich bin im Prinzip gegen das sogenannte Depublizieren, aber manchmal müssen eben alte Rubriken durch neue ersetzt werden, denn eine Webseite kann nicht unbegrenzt gro‎ß sein. Und wir archivieren auch alte Beiträge, sollte also etwas mit der Webseite geschehen, dürften zumindest die Sendemanuskripte noch vorhanden sein.



    Zeit für die Postliste. Die Briefpost habe ich schon erwähnt, E-Mails und Feedback in unserem Online-Formular erhielten wir bis einschlie‎ßlich Samstagnachmittag von Jörg-Clemens Hoffmann, Willi Seiser, Marco Hommel, Dieter Feltes, Herbert Jörger, Gerd Brüschke, Stefan Druschke, Helmut Matt und Alex Choroba (D), Harald Süss und Josef Robl (A) sowie von Siddhartha Battacharjee (IND).



    Audiobeitrag hören:



  • Au département de Mureș

    Au département de Mureș

    Nous vous invitons à un voyage dans le comté de Mureș. En prenant pour point de départ la ville de Târgu Mureș – surnommée la Ville des Roses – nous découvrirons de nombreux sites intéressants et un large éventail de loisirs. A part la fameuse cité médiévale habitée de Sighișoara, la contrée compte une centaine de manoirs et de châteaux datant de différentes époques, ainsi qu’une station balnéaire renommée, Sovata. Le visiteur sera également séduit par les objets d’art traditionnel en céramique et en bois produits dans les villages du comté.

    Bien que Târgu Mureș n’ait pas conservé ses bâtiments anciens, la ville ayant été touchée, au fil du temps, par plusieurs incendies, le centre-ville garde son atmosphère médiévale. Des constructions richement décorées rappellent le bourg d’autrefois, ainsi que la ville en plein essor de l’entre-deux-guerres. Le Palais de la Culture, avec la Salle des Miroirs, les deux cathédrales orthodoxes et de l’ancienne forteresse sont des points incontournables sur la carte de tout visiteur de passage à Târgu Mureș. Mention spéciale pour le Théâtre National, qui se distingue par son architecture moderne.

    Sanda Vițelar, responsable de communication au Conseil départemental Mureș : «A Târgu Mureș, nous vous invitons à faire une halte au centre ville. Les bâtiments qui s’y trouvent parlent du passé multiculturel de la Ville des Roses. Le Palais de la Culture et le Palais administratif sont deux bâtiments représentatifs de l’Art Nouveau en Roumanie et du début de ce style en Transylvanie. Le Plateau de Cornești est un espace de loisir au sein de la nature. C’est là que se trouve aussi le deuxième grand zoo de Roumanie. Le complexe sportif Mureșul met à la disposition des touristes trois piscines en plein air et une quatrième couverte, ainsi qu’un lac artificiel pour des promenades en barque. »

    Pendant cette période de l’année, vous pouvez visiter le Marché de Noël ouvert au centre ville, où viennent d’être inaugurées aussi deux grandes patinoires.

    En quittant la ville de Târgu Mureș, on peut se diriger vers Sighișoara et se balader dans les ruelles de cette belle ville médiévale merveilleusement préservée. Mentionnée pour la première fois en 1280, elle garde 9 de ses 14 tours, qui évoquent la grandeur des temps passés. Le Musée d’histoire de Sighișoara a été fondé en 1899.

    Son directeur, Nicolae Teșcula, nous parle du principal point d’attraction de la cité : « Il s’agit de la Tour de l’Horloge, construite au 16e siècle et qui s’élève à 64 mètres de haut. Sa toiture est pratiquement plus haute que le corps du bâtiment. Le balcon, que l’on peut visiter, se situe à une hauteur de 30 mètres. La toiture compte, elle, 34 mètres de haut et elle est surmontée d’une girouette en forme de coq. En fonction de sa position, nous savons si le temps sera beau ou s’il va pleuvoir. Les figurines de l’horloge sont tout aussi impressionnantes : à part les tambours qui donnent l’heure, il y a des figurines à rôle symbolique : la Justice, le Bourreau et la Paix. Plusieurs autres figurines changent de position à 6 h du matin et à 6 h du soir. Les figurines symbolisant les jours de la semaine changent leur position à minuit. Le mécanisme actuel est lui aussi vieux, remontant à 1906 ; pourtant, le premier mécanisme de l’horloge de cette tour date du début du 17e siècle. D’ailleurs, le premier horloger connu dans l’histoire de la Transylvanie et qui a vécu au milieu du 16e siècle était originaire de Sighișoara. Dans le domaine de l’horlogerie, la ville a donc une longue tradition. »

    A quelque 70 km de Sighișoara, au pied des Monts Gurghiu, se trouve la belle station balnéaire de Sovata. Peter Ferenc, président du Conseil départemental Mureș nous en parle : « La station bénéficie de lacs salés uniques non seulement en Roumanie, mais aussi en Europe. Ces lacs et les boues sapropéliques qui en proviennent sont utilisés pour des cures balnéaires renommées à l’étranger aussi. On y traite efficacement des maladies de l’appareil locomoteur, mais aussi les maladies respiratoires et gynécologiques, ainsi que la stérilité. A Sovata se trouve aussi un lac héliotherme chauffé par les rayons du soleil. Une couche d’eau douce couvre en surface l’eau salée du lac. Il se crée ainsi un effet de serre, le lac étant chauffé parfois à plus de 40°. Ce lac est très recherché par les touristes curieux de voir un lac chauffé par le soleil jusqu’à une température aussi élevée. »

    Pour les fêtes de fin d’année, à Sovata les offres touristiques sont attrayantes. Par exemple, un paquet de 5 jours en pension complète dans un 3 étoiles doté d’un spa coûte environ 300 euros. Le paquet comporte également la visite de plusieurs petits villages situés sur un plateau volcanique, des randonnées le long de la Route du Sel et une visite de la mine de sel de Praid, située à 9 km seulement de Sovata. A Praid a été aménagé un centre de remise en forme doté de piscines couvertes. L’eau thérapeutique salée carbogazeuse qui prend sa source à 1000 mètres de profondeur est idéale pour préserver et améliorer la santé.

    La contrée de Mureș compte de nombreux manoirs et châteaux, parmi lesquels nous vous conseillons celui de Zau de Câmpie, où vous découvrirez un château à part.

    Sanda Vițelar : « Il s’agit du Château Ugron, appelé aussi « Le Château calendrier », parce qu’il compte 365 fenêtres, 4 tours (représentant les 4 saisons dans une année), 52 pièces (autant que de semaines dans une année), 7 terrasses (autant que de jours dans une semaine) et 12 halls représentant les mois de l’année. Ce château est né d’une histoire d’amour. Le propriétaire du château, le baron Istvan Ugron, a été l’ambassadeur d’Autriche-Hongrie en Russie. La légende dit qu’il y tomba amoureux d’une des filles du tsar Nicolas II. En 1917, à l’arrivée des bolcheviques, le tsar et toute sa famille furent exécutés. Le cœur brisé de douleur, le baron se retira de la vie publique. »

    Le comté de Mureș vous attend donc pour découvrir toutes ses merveilles. Nouveau rendez-vous la semaine prochaine, pour une nouvelle destination de vacances en Roumanie. (Trad. : Dominique)

  • În județul Mureș

    În județul Mureș

    Pornind într-un
    traseu virtual din municipiul de reședință, Târgu Mureș, denumit și Orașul
    Trandafirilor, descoperim o multitudine de destinații interesante și o gamă
    variată de petrecere a timpului liber. Pe lângă celebra cetate medievală,
    Sighișoara, există peste o sută de conace și castele din diverse epoci, dar și
    o stațiune balneoclimaterică de renume, Sovata. Nu în ultimul rând, veți fi
    cuceriți de obiectele meșteșugărești în ceramică și în lemn.



    Deși nu s-au
    păstrat clădiri foarte vechi în orașul reședință de județ, Târgu Mureș, acesta
    trecând prin mai multe incendii de-a lungul timpului, vechea urbe reușește să-și
    păstreze aerul medieval în partea centrală. O serie de clădiri frumos ornamentate
    amintesc de vechiul târg din perioada medievală sau de orașul în plină
    dezvoltare din perioada interbelică. E obligatoriu un popas în Palatul Culturii, o plimbare prin labirintul din Sala Oglinzilor, o vizită
    în cele două catedrale ortodoxe sau în cetate. Tot aici veți remarca și Teatrul
    Național, cu arhitectură modernă și cu istorie în arta teatrală românească.

    Sanda
    Vițelar, consilier de comunicare și mass media în cadrul Consiliului Județean
    Mureș: În municipiul reședință de județ Târgu Mureș, vă invităm să vă opriți
    în centrul orașului. Aici, clădirile istorice vorbesc despre trecutul
    multicultural al Orașului Trandafirilor. Veți vedea două dintre clădirile cele
    mai reprezentative la nivel național pentru stilul Art Nouveau, respectiv Palatul
    Culturii și Palatul Administrativ, cele
    care arată începuturile curentului Secession transilvănean. Tot la Târgu Mureș vă așteaptă Platoul
    Cornești, un spațiu de petrecere a timpului liber în mijlocul naturii și locul
    în care puteți vizita Grădina Zoologică, a doua ca mărime din România. De
    asemenea, în sezonul cald, puteți să faceți plajă și să vă scăldați în
    Complexul Sportiv Mureșul, care vă stă la dispoziție cu trei bazine în aer
    liber, unul acoperit, precum și cu un lac artificial pentru plimbări cu barca.


    Mai mult decât
    atât, în această perioadă puteți vizita piața de Crăciun din centrul orașului,
    unde au fost inaugurate și două patinoare mari. Apoi, din Târgu Mureș, puteți
    face un adevărat periplu medieval pe străduțele pline de farmec ale Sighișoarei.
    Aceasta e atestată încă din anul 1280, iar nouă din fostele 14 turnuri încă vă
    așteaptă pentru a trăi, măcar pentru o vreme, în grandoarea timpurilor trecute.

    Nicolae Teșcula, directorul Muzeului de Istorie din Sighișoara, o instituție de
    cultură înființată în anul 1899, ne vorbește despre punctul de atracție al
    cetății: Turnul cu Ceas este construit în secolul al XIV-lea. A fost sediul
    primăriei orașului până la reforma religioasă, are o înălțime de 64 de metri.
    Practic, acoperișul e mai înalt decât corpul. Până la nivelul balconului, care
    este vizitabil, sunt 30 de metri și alți 34 de metri numără de acolo acoperișul.
    În vârf se află o giruetă, un cocoș, în funcție de cum își schimbă poziția știm
    că va fi ploaie în oraș sau va fi vreme bună. De asemenea, impresionante sunt
    și figurinele ceasului, toboșarii care bat ora exactă, anumite figurine cu rol
    simbolic: Justiția, Călăul, Pacea. Mai sunt câteva care își modifică poziția la
    orele 6.00 și 18.00. Totodată, și figurinele care reprezintă zilele săptămânii
    își schimbă poziția la miezul nopții. Actualul mecanism este bătrân și el, e
    din 1906, însă primul mecanism de ceas de turn este atestat în Sighișoara de la
    începutul sec. al XVII-lea. De altfel, ne putem lăuda că, la mijlocul secolului
    al XVI-lea, primul ceasornicar cunoscut, era vorba de un lăcătuș, era
    sighișorean. Deci, în domeniul orologeriei, Sighișoara a avut o mare tradiție.


    La 69 de
    kilometri cu mașina, la poalele Munților Gurghiu, veți găsi în Mureș o stațiune
    balneoclimaterică de tradiție: Sovata. Peter Ferenc, președintele Consiliului
    Județean Mureș:

    Există lacuri sărate care sunt unice nu
    numai în România, ci și în Europa. Aceste lacuri sărate, cu nămolurile lor
    sapropelice, asigură tratamente balneare renumite în țară și peste hotare. Tratamentele
    sunt în primul rând pentru boli locomotorii, dar se obțin rezultate foarte bune
    și în cazul unor boli ginecologice și,
    de asemenea, sterilitatea se tratează foarte bine prin aceste tratamente.
    Există și anumite tratamente pentru boli respiratorii. Avem un lac helioterm
    care e încălzit de razele solare. Există o peliculă de apă dulce deasupra apei
    sărate din lac. Se creează un efect de seră, iar lacul se încălzește și la
    peste 40 de grade. Este un lac foarte iubit de turiști. Ei vin să încerce ce
    înseamnă un lac care se încălzește la soare, la o temperatură așa de mare.


    Pentru Crăciun și
    Revelion există oferte atractive la Sovata. Spre exemplu, un pachet de cinci
    zile cu cazare la un hotel de trei stele cu SPA costă aproximativ 300 de euro.
    În pachet sunt incluse mesele și diverse activități: vizitarea unor cătune
    formate pe un platou vulcanic, plimbări pe Drumul Sării și o vizită la salina
    Praid, la doar nouă km de Sovata. La Praid, doritorii se pot bucura de un
    centru wellness cu piscine acoperite. Apa terapeutică sărată, carbogazoasă,
    termală, cu o concentrație mare de minerale, cu sursa la 1000 m adâncime, e
    ideală pentru păstrarea și îmbunătățirea sănătății.


    Conace și castele
    veți întâlni des în județul Mureș, însă, dintre toate, opriți-vă la Zau de
    Câmpie. Aici veți vedea un castel aparte. Sanda Vițelar, din cadrul Consiliului
    Județean Mureș:

    Castelul Ugron, cunoscut și sub numele de
    Castelul Calendar. Are 365 de ferestre, patru turnuri, la fel ca numărul
    anotimpurilor, 52 de camere, câte sunt săptămânile dintr-un an, 7 terase, cât
    zilele săptămânii și 12 holuri, care reprezintă lunile anului. Aici puteți găsi
    o poveste de dragoste sub semnul căreia a și fost construit castelul, o
    dragoste neîmplinită între proprietarul castelului și o prințesă rusă. Vă
    așteptăm să vizitați minunățiile din județul Mureș.


    În speranța că
    v-am convins de ineditul acestei destinații, vă așteptăm și data viitoare cu o
    noi idei de vacanță.

  • Județul Mureș

    Județul Mureș

    În județul Mureș
    există peste o sută de conace și castele din diverse epoci ale istoriei
    României. Însă, județul Mureș, ca destinație turistică, înseamnă, în primul
    rând, o gamă variată de petrecere a timpului liber. Există aici toate tipurile
    de relief, mai puțin ieșire la mare, spune ghidul nostru Sanda Vițelar,
    consilier de comunicare și mass media la Consiliul Județean Mureș.

    V-aș sugera să pornim într-un traseu virtual. Dacă veniți pe drumul
    european E60, dinspre București spre Brașov, primele opriri obligatorii vor fi
    Saschiz și Sighișoara, două cetăți transilvănene care păstrează până astăzi
    farmecul aparte al vremurilor de demult. Din centrul satului Saschiz puteți
    admira ruinele cetății țărănești. Drumul pe creastă e puțin anevoios, dar
    priveliștea care se deschide în fața dvs. odată ajunși acolo merită acest
    efort.


    Ne oprim apoi la Sighișoara, cetate locuită, cu străduțe și case scoase
    parcă din povești. Este și locul desfășurării unor activități culturale deja
    binecunoscute: Festivalurile Sighișoara Medievală și Festivalul ProEtnica. Cel
    din urmă e singurul din țară care reunește reprezentanții tuturor minorităților
    naționale.


    La 13 km de Sighișoara, vă așteaptă satul tipic săsesc Criș, unde se
    află castelul Bethlen, reprezentativ pentru stilul renașterii transilvane,
    construit între secolele XIV și XVIII. De acolo ne îndreptăm către Sovata, unde
    avem lacul Ursu, unic în Europa și cel mai mare lac sărat și helioterm de pe
    acest continent, cu o suprafață de peste 40 de mii de metri pătrați și cu o
    circumferință de peste 1.100 de metri.


    În apropiere de
    Sovata, dacă sunteți pasionat de pescuit, vă puteți opri la Câmpu Cetății. Aici
    puteți degusta bucate din pește proaspăt, prins chiar de dvs. Dacă nu aveți
    ustensilele, nu e nicio problemă, localurile din această zonă vă servesc cu
    cele mai bune produse tradiționale. Tot aici, la Câmpu Cetății, are loc singura
    paradă a baloanelor cu aer cald din România, spune Sanda Vițelar, consilier de
    comunicare și mass media la Consiliul Județean Mureș.


    Ajungem în periplul
    nostru în municipiul reședință de județ Târgu Mureș, unde vă invităm să vă
    opriți în centrul orașului. Aici, clădirile istorice vorbesc despre trecutul
    multicultural al orașului trandafirilor.

    Veți vedea două dintre clădirile cele
    mai reprezentative la nivel național pentru stilul Art Nouveau, respectiv
    Palatul Culturii și Palatul
    Administrativ, cele care arată începuturile curentului Secession transilvănean.
    Tot la Târgu Mureș vă așteaptă Platoul Cornești, un spațiu de petrecere a
    timpului liber în mijlocul naturii și locul în care puteți vizita Grădina
    Zoologică, a doua ca mărime din România. De asemenea, în sezonul cald, puteți
    să faceți plajă și să vă scăldați în Complexul Sportiv Mureșul, care vă stă la
    dispoziție cu trei bazine în aer liber, unul acoperit, precum și cu un lac
    artificial pentru plimbări cu barca.


    Dinspre Târgu
    Mureș puteți porni înspre zona Reghin, orașul viorilor și punctul de plecare
    pentru vizitarea rezervației naturale a Munților Călimani. Sanda Vițelar. Este o rezervație în care, pe lângă
    peisaje deosebite, puteți descoperi peste 100 de peșteri de mulaj de diverse
    dimensiuni, dar puteți porni și către Valea Gurghiului și pitorescul castel de vânătoare de la
    Lăpușna.

    Dacă alegeți Valea Mureșului, în localitatea Brâncovenești, vă
    așteaptă Castelul Kemény, construit de familia cu același nume, aproape de DN
    15 Reghin-Toplița. Județul Mureș este renumit pentru castelele și conacele
    de
    odinioară. Multe dintre ele se află în stadiul de renovare, dar oferă
    posibilități de a petrece timpul liber.


    În Târgu Mureș,
    puteți vizita Centrul Județean pentru
    Cultură Tradițională. Veți găsi o bază de date cu toți meșteșugarii din județul
    Mureș, inclusiv cu cei care vă așteaptă să le treceți pragul pentru a vă
    dezvălui din secretele diverselor meșteșugurilor.

  • Jurnal românesc – 04.04.2019

    Jurnal românesc – 04.04.2019

    Ambasadele la
    Bucureşti ale Austriei, Belgiei, Canadei, Danemarcei, Finlandei, Franței,
    Germaniei, Irlandei, Olandei, Norvegiei, Suediei şi Statelor Unite ale Americii
    au transmis un mesaj prin care şi-au exprimat îngrijorările cu privire la
    statul de drept din România. Noi, parteneri internaționali și aliați ai
    României, chemăm toate părțile implicate în elaborarea ordonanțelor de urgență
    ale guvernului care modifică legislația referitoare la domeniul justiției, să
    se abțină de la modificări care ar slăbi statul de drept și capacitatea
    României de a lupta împotriva criminalității sau corupției, se arată în
    documentul publicat pe Facebook. Reprezentanţele diplomatice consideră că
    modificările propuse prezintă un risc de încălcare a valorilor
    comune şi acuză faptul nu a existat un dialog pe această temă cu factorii
    decizionali din România, deşi au fost exprimate mai multe solicitări oficiale
    în acest sens. În replică, premierul Viorica Dăncilă a declarat că i-a chemat
    pe ambasadori la discuţii, dar că aceştia au refuzat invitaţia la dialog şi
    le-a transmis că în nicio ţară ambasadorii statelor străine nu fac agenda
    prim-ministrului.




    Ministerul
    pentru Românii de Pretutindeni a făcut publice condiţiile de participare la
    ediţia din 2019 a programului de tabere ARC, realizat în colaborare
    cu Ministerul Tineretului şi Sportului. Taberele vor fi organizate în serii
    consecutive de câte şapte zile în perioada 2 iulie – 27 august în Centrul de
    Agrement din Sulina, în judeţul Tulcea, şi în perioada 1 iulie – 12 august în
    Centrele de Agrement Oglinzi din judeţul Neamţ, Căprioara din judeţul Hunedoara
    şi Săcelu din judeţul Gorj. MRP anunţă că grupurile se vor constitui cu sprijinul
    misiunilor diplomatice ale României şi mediului asociativ, cu respectarea
    următoarelor criterii: doritorii sunt români de pretutindeni, în conformitate
    cu Art.1, alin. 2 din Legea 299/2007, cu completările și modificările
    ulterioare, participă pentru prima dată la programul ARC, au
    cunoştinţe minime de limba română, sunt câştigători ai olimpiadelor sau
    concursurilor naţionale şi internaţionale sau au rezultate bune la învăţătură,
    au rezultate şi aptitudini deosebite în sport, muzică, arte plastice sau
    rezultate remarcabile în promovarea identităţii româneşti. Pentru grupurile din
    diaspora au fost alocate 1000 de locuri, iar ministerul recomandă ca acestea să
    fie formate din minim 9 copii obligatoriu însoţiţi de un adult. Înscrierile se
    pot face până pe 1 mai, la misiunile diplomatice sau direct la adresa de email
    taberearc@mprp.gov.ro.




    Ministrul pentru
    Românii de Pretutindeni, Natalia Elena Intotero, s-a întâlnit cu reprezentanți
    ai Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu Mureș
    cu care a discutat despre dezvoltarea unor proiecte comune în sprijinul
    tinerilor studenți români de pretutindeni precum și despre sprijinirea creării
    de reţele socio-profesionale în rândul medicilor români stabiliți în
    străinătate. Ministrul a subliniat importanța creării unor punți de legătură
    între medicii români stabiliți în afara granițelor și comunitatea medicală din
    România. Elena Intotero a vorbit şi despre iniţiativa MRP prin care personalități
    ale medicinei româneşti au fost premiate în semn de recunoaștere pentru
    activitatea depusă şi l-a oferit drept exemplu pe Traian Chirilă,
    cercetător-șef la Institutul Ochiului din Queensland, inventatorul corneei
    artificiale și unul dintre cei mai apreciați experți în domeniu la nivel
    mondial. Atât ministrul Intotero cât şi conducerea Universităţii mureşene şi-au
    exprimat dorința de a elabora proiecte în beneficiul comunităţii medicale
    româneşti din diaspora.

  • Studio: Theaterfestival und internationale Workshops in Târgu Mureş

    Studio: Theaterfestival und internationale Workshops in Târgu Mureş

    Vom 18. bis 25. November 2018 organisierte die Universität der Künste in Târgu Mureş auf den Bühnen der Theater Studio und Studio 2.1 die 4. Auflage des Internationalen Festivals Studio — Treffen der Theaterschulen“. Der Sender Radio Rumänien International war Medienpartner bei dieser Veranstaltung, an der 10 rumänische und ausländische Universitäten teilgenommen haben. Von seiner ersten Auflage hatte sich das Festival vorgenommen, ein Anlass für Freude und ein Treffpunkt der zukünftigen Theaterfachleute zu werden, sagte die Dekanin der Fakultät für Theaterkunst in Rumänischer Sprache von der Universität der Künste in Târgu Mureş, Prof. Dr. Oana Leahu:



    Das Festival war eine Freude für die Organisatoren: Einerseits war es eine Freude für die Lehrkräfte von unserer Universität, den jungen Theaterfachleuten einen Treffpunkt zu bieten, Studenten aus mehreren Universitäten zusammenzubringen und studentische Theaterproduktionen aus rumänischen und ausländischen Universitäten zu sehen. Andererseits war es, glaube ich, auch eine Freude für die Teilnehmer — was könnte für die Theaterstudenten schöner sein, als angehende Schauspieler, Regisseure und Dramatiker aus aller Welt zu treffen und mit ihnen zu diskutieren und zu arbeiten?“




    Bei der diesjährigen Auflage des Festivals Studio — Treffen der Theaterschulen“ präsentierten die Theaterschulen sehr unterschiedliche Produktionen. Prof. Dr. Oana Leahu:



    Jede Theaterproduktion, die ich dieses Jahr beim Festival gesehen habe, hat versucht, mit der Gegenwart Schritt zu halten. In den Universitäten wird kein ‚Konserventheater‘ gemacht. Alle Beteiligten achten auf die jüngsten Entwicklungen der Theaterkunst, und das finde ich extrem wichtig. Die Studenten bemühen sich, sowohl ihre Sprechtechnik und Expressivität als auch ihren Körperausdruck und alle andere Eigenschaften zu entwickeln, um die Qualität ihrer Theaterkunst zu erhöhen. Auch die Wahl der Theaterstücke wird mit jedem Jahr interessanter, vom Figurentheater bis zum Bewegungstheater und Musical — es ist sehr gut, dass sowohl die Studenten als auch die Professoren aufgeschlossen und frisch bleiben.“




    Zusammen mit dem Internationalen Festival Studio — Treffen der Theaterschulen“ organisierte die Universität der Künste in Târgu Mureş zwei weitere Projekte: Transylvania Playwriting Camp“, eine Werkstatt in Partnerschaft mit den Vereinigten Staaten, und Fabulamundi. Playwriting Europe. Beyond Borders?“, ein europäisches Projekt. Mehr dazu von der Dekanin der Fakultät für Theaterkunst in Rumänischer Sprache von der Universität der Künste in Târgu Mureş, Prof. Dr. Oana Leahu:



    Mit dem Lark Play Development Center in New York arbeiten wir seit 10 Jahren zusammen. »Transylvania Playwriting Camp« findet alle zwei Jahre statt, alle unsere Masteranden im Fachbereich Dramatikschreiben haben die Gelegenheit, daran teilzunehmen. Das europäische Projekt »Fabulamundi« ist eine neuere Partnerschaft, aber ich hoffe auf eine lange und schöne Zusammenarbeit mit den europäischen Partnern. Dieses Jahr haben wir alle drei Projekte zusammengeschlossen. Und wir haben noch eine Sondersektion dazugenommen, die uns sehr am Herzen liegt — »Focus Regie«. Mit diesem neuen Projekt haben wir vor, Theaterproduktionen von den Regieabteilungen aller Universitäten der Künste in Rumänien in Târgu Mureş zu präsentieren.“




    John Clinton Eisner ist Mitgründer und künstlerischer Leiter des Lark Theaters in New York. Seit 12 Jahren kommt er regelmä‎ßig nach Rumänien und hat in Bukarest und Târgu Mureş gearbeitet. John Clinton Eisner:



    Ich arbeite sehr gern in Târgu Mureş, hier ist das Leben weniger kompliziert, nicht so hektisch wie in Bukarest, und wir können uns darauf konzentrieren, was uns wirklich interessiert. Die Atmosphäre ist sehr entspannt, es entstehen neue Ideen, man spürt keinen Druck. Und die Leute arbeiten sehr intensiv. Am Anfang, als die Universität dieses Projekt gestartet hatte, waren die Teilnehmer eher Regisseure, die noch nicht so viel Erfahrung mit Play Writing hatten. Sie waren etwas zurückhaltend, es dauerte ein bisschen, bis sie ihre Gedanken und Empfindungen zum Ausdruck brachten, aber mit der Zeit fanden sie ihre Stimme. Jetzt, nach mehreren Jahren, ist das Programm stärker und aktiver geworden, die Masteranden sind darauf vorbereitet, über die heutige Welt, über ihre Gedanken und Empfindungen in Bezug auf die Gegenwart und über ihr Dramatikschreiben zu sprechen. Unser Programm hat ein hohes qualitatives Niveau erreicht, wir haben hier sehr interessante Dramatiker, die genau wissen, was sie auf die Bühne bringen wollen.“

  • Festival Studio, le rendez-vous des écoles de théâtre

    Festival Studio, le rendez-vous des écoles de théâtre

    L’Université d’Arts de Târgu-Mureş a lancé, dans la seconde partie du mois de novembre plusieurs événements de haut niveau, adressés en premier lieu aux jeunes qui étudient l’art de comédien, de metteur en scène et d’auteur dramatique, en deuxième et troisième cycle. Des événements qui facilitent l’échange des savoirs, le développement des compétences, car c’est bien ces étudiants-là qui vont façonner le théâtre de demain. Il s’agit du « Festival International Studio – le rendez-vous des écoles de théâtre », et encore de « Transylvania Playwriting Camp » et « Fabulamundi. Playwriting Europe. Beyond Borders », tous des événements auxquels Radio Roumanie Internationale s’était jointe, en qualité de partenaire média.

    Aussi, entre les 18 et 25 novembre 2018, les modernes locaux de l’Université d’Arts, mais également les planches du Théâtre Studio et du Théâtre Studio 2.1 ont accueilli la 4e édition du Festival International Studio – le rendez-vous des écoles de théâtre. 10 universités de profil, roumaines et étrangères, ont rejoint l’événement. Oana Leahu, professeure d’universités et doyenne de la Faculté d’Arts de langue roumaine de l’Université d’Arts de Târgu-Mureş, croit savoir que, dès sa première édition, ce festival s’est posé comme un haut lieu du rendez-vous théâtral, un carrefour des savoirs, un événement joyeux et ludique. « C’est d’abord une joie pour les organisateurs, car il s’agit bien de la joie lorsque l’on est en mesure d’offrir aux jeunes comédiens un lieu de rendez-vous, une occasion de se rencontrer. Mais cela fait la joie des universitaires aussi, parce qu’il est merveilleux de pouvoir rencontrer des étudiants de plusieurs universités, d’assister à des représentations concoctées dans ces universités, et puis, comptons aussi sur la joie des participants, des spectateurs, du public, car qu’est-ce qu’il y a de plus beau que d’être jeune, de partir en vadrouille, de rencontrer des artistes. Ce sera un samedi de travail, de réflexion, de questionnement, mais surtout un samedi joyeux. »

    L’édition de cette année s’est démarquée des précédentes, vu notamment le grand éclectisme des formes d’expression artistique présentées par les différentes écoles d’art du comédien, dans leurs spectacles. La professeure Oana Leahu : « Chaque spectacle essaye de tenir le pas avec son temps. On n’enseigne plus du tout dans nos universités de ce que l’on pourrait appeler de l’ « ancien théâtre ». Tout le monde essaye de s’accrocher au temps présent, et cela me semble valoir la peine de le souligner. De même que les étudiants cherchent à cultiver non seulement l’expressivité vocale, mais encore l’expressivité corporelle et toutes les qualités qui mènent, à la fin, à la véritable performance sur les planches. Et puis, le répertoire choisi est très vaste, très éclectique, mixant les différentes formes d’expression artistique : depuis le théâtre de marionnettes et jusqu’à la danse théâtralisée et au music-hall. Mais je crois qu’il est important à ce que les jeunes, leurs profs gardent leur fraîcheur d’esprit

    Des autres projets de l’Université d’Arts, mentionnons Transylvania Playwriting Camp, issu d’un partenariat avec les Etats-Unis, et Fabulamundi, un projet européen. Ces deux magnifiques projets ont accompagné cette année le Festival Studio. Oana Leahu: « Avec ceux de Lark Play Development Center de New York nous anime une expérience de dix ans. Une résidence artistique commune est organisée tous les deux ans. Chaque promotion d’étudiants de troisième cycle en écriture dramatique a l’occasion de vivre cette expérience. Fabulamundi est un projet plus récent, mais que je souhaite durable. Alors, cette année, c’est ainsi qu’on a voulu organiser le Festival, mettant ensemble les deux événements : Fabulamundi et la résidence d’écriture dramatique. Et puis, cette année, s’est ajoutée une autre composante, que l’on adore : « Focus – Regie », à travers laquelle on essaye d’attirer les sections de metteurs en scène des universités d’art de Roumanie, pour qu’elles y présentent leurs productions. »

    John Clinton Eisner este cofondateur et directeur artistique du théâtre Lark. Il connaît la Roumanie depuis 12 ans, travaillant à Bucarest et à Târgu-Mureş track engleză: « J‘adore Târgu-Mureş, qui est une ville de province, où il y a moins d’attractions qui te fassent perdre du temps. On peut se concentrer sur son travail. Les gens sont sérieux, mais l’atmosphère est détendue et favorable à l’essor de nouvelles idées. Par ailleurs, la pression de la compétition est absente. Lorsque l’Université avait lancé son programme de 3e cycle, on trouvait des écrivains qui avaient une formation de metteur en scène. Ils ne connaissaient pas grand-chose de l’écriture de théâtre, et ils ont trouvé leur voie. Les gens étaient plus retenus, plus timides, c’était difficile de les faire raconter ce qu’il leur trottait dans la tête, mais lorsqu’on y arrivait, c’était énorme, des choses intenses et profondes. De nos jours le programme a pris son envol et il est à sa vitesse de croisière. Les gens parlent plus volontiers d’eux-mêmes, du monde qui les entoure, de ce qu’ils pensent et de ce qu’ils veulent obtenir par l’écriture. Je crois que le fait que le programme attire des écrivains d’un tel niveau, qu’il offre ce cadre à la formation d’un dramaturge, c’est bien la preuve indubitable de sa réussite. »

    Invité à Târgu-Mureş à plusieurs occasions, comme représentant le Théâtre Lark, le dramaturge Rajiv Joseph a lancé cette année, sous la bannière du Festival Studio, la version en roumain de sa pièce « Décrire la nuit », réalisée dans le cadre de la maîtrise d’écriture dramatique de l’Université d’Arts de Târgu-Mureş. « Décrire la nuit » a obtenu le prix Obie Award de la meilleure pièce de théâtre, lancée en première. Le texte, traduit par l’universitaire Anda Cadariu, part de deux événements historiques : la catastrophe aérienne de Smolensk où, en 2010, le président polonais et une bonne partie des membres de son gouvernement de l’époque perdaient la vie, puis du journal, récemment mis à jour, de l’écrivain et journaliste russe Isaac Babel, témoin, en 1920, de la guerre polono-soviétique. La traduction en roumain et en hongrois du texte ramène à un tiers la durée de la pièce. Le dramaturge Rajiv Joseph: « Le fait de travailler ensemble, traducteurs, metteurs en scène et comédiens, sur un texte, jusqu’à l’obtention d’une œuvre carrément hongroise, respectivement roumaine, cela a fait modifier la pièce d’un bout à l’autre. La pièce a pratiquement été réécrite. J’ai reçu de nouvelles perspectives, dont je ne pouvais même pas rêver aux Etats-Unis. Ce sont de nouveaux éclairages offerts par des gens qui ont baigné dans une culture beaucoup plus proche de l’Union soviétique que je ne l’aie jamais été. Des questions ont fusé de toutes parts. J’ai essayé d’apporter des réponses appropriées à chaque fois, et d’adapter le texte. Depuis que j’ai commencé à fréquenter cette ville, j’ai énormément appris sur mon travail. J’y ai retrouvé de l’ethos, et j’admire l’exigence avec laquelle on questionne le texte. Pour tout cela, j’en suis reconnaissant. Je ne pense pas que cette pièce aurait pu être jamais jouée pour de vrai, surtout aux Etats-Unis. Le fait d’avoir pris part à cette résidence, c’est quelque chose de formidable. »
    (Trad. Ionut Jugureanu)

  • Festivalul Studio – Întâlnirea Şcolilor de Teatru

    Festivalul Studio – Întâlnirea Şcolilor de Teatru

    Universitatea de
    Arte din Târgu-Mureş a organizat în a doua jumătate a lunii noiembrie mai multe
    evenimente de nivel internaţional, care se adresează în primul rând studenţilor
    şi masteranzilor la actorie, regie şi scriere dramatică. Evenimente care le
    creează acestora condiţii pentru schimburi de experienţă, pentru a-şi dezvolta
    competenţele, pentru că, până la urmă, ei sunt cei care dau calitatea teatrului
    de mâine. Sau chiar de azi. Este vorba despre Festivalul Internațional Studio
    – Întâlnirea Școlilor de Teatru, Transylvania Playwriting Camp şi Fabulamundi.
    Playwriting Europe. Beyond Borders?.


    Astfel, în
    perioada 18-25 noiembrie 2018, s-a desfăşurat, în spaţiile moderne ale Universităţii
    de Arte, mai ales pe scenele de la Teatrul Studio și Teatrul Studio 2.1 a patra
    ediţie a Festivalului Internațional Studio – Întâlnirea Școlilor de Teatru. Au
    participat la eveniment zece universităţi de teatru din ţară şi din
    străinătate. Prof univ dr Oana Leahu, decanul Facultăţii de Arte în Limba
    Română din cadrul Universităţii de Arte Târg-Mureş, spune că, încă de la prima
    ediţie, acest festival şi-a dorit să fie o bucurie şi un spaţiu de întâlnire: O bucurie pentru
    organizatori, pentru că e o bucurie să fii capabil să oferi un spaţiu de
    întâlnire tinerilor artişti, o bucurie pentru cadrele didactice ale
    universităţii, pentru că este minunat să ai studenţi din mai multe universităţi
    şi să vezi producţii de teatru din mai multe universităţi, o bucurie, sperăm
    noi, pentru participanţi, pentru că ce poate fi mai frumos decât să fii tânăr,
    să cutreieri lumea şi să întâlneşti artişti. Ceea ce noi ne dorim este să
    oferim această săptămână de lucrat, de gândit, de zâmbit, de pus întrebări
    împreună.


    Ce a fost
    interesant cel puţin în ediţia din acest an a Festivalului Studio a fost faptul
    că spectacolele cu care s-au prezentat şcolile de actorie au fost foarte
    diferite unele de altele. Prof univ dr Oana Leahu: Cred că fiecare
    producţie pe care am văzut-o încearcă să ţină pasul cu acest timp în care
    trăim. Nu se face deloc teatru de conservă la universităţi. Toată lumea
    încearcă să fie la timpul prezent în ceea ce face şi asta mi se pare foarte
    important. Aşa cum faptul că studenţii încearcă să-şi cultive nu numai
    expresivitatea vocală, ci şi expresivitatea corporală şi toate calităţile care
    îi fac, la urma urmei, performanţi, asta mi se pare important. Iar alegerile
    repertoriale au o plajă foarte vastă. Încercările sunt foarte diverse, de la
    teatru de animaţie la teatru de mişcare, musical… Cred că e bine ca artiştii
    tineri, împreună cu profesorii lor, să-şi păstreze prospeţimea.


    Celelalte
    proiecte ale Universităţii de Arte, Transylvania Playwriting Camp – un
    parteneriat cu Statele Unite şi Fabulamundi – un proiect european, au însoţit,
    într-un fel, anul acesta, Festivalul Studio. Oana Leahu : De cei de la Lark
    Play Development Center din New York ne leagă o experienţă de zece ani. Este o
    tabără care are loc la fiecare doi ani. Fiecare promoţie de masteranzi de
    scriere dramatică are ocazia să treacă prin această experienţă. Fabulamundi
    este un proiect în care suntem parteneri de mai curând, dar sper să putem spune
    la un moment dat că avem zece ani de Fabulamundi. Şi anul acesta aşa a fost
    gândit festivalul. Dacă tot e Fabulamundi şi dacă tot e Tabăra de scriere
    dramatică, haide să le facem împreună. În acest an mai există o secţiune la
    care ţinem foarte mult, Focus – Regie, o încercare de a atrage specializările
    Regie de la Unievrsităţile de Arte din România, deocamdată, să-şi prezinte
    producţiile.


    John Clinton
    Eisner este cofondator al Teatrului Lark şi directorul artistic al acestuia.
    Vine în România de 12 ani şi a lucrat în Bucureşti şi Târgu-Mureş: Îmi place în mod special Târgu-Mureş, pentru că nu este complicat, nu
    există atâtea tentaţii în jur care să îşi distragă atenţia. Te poţi concentra
    pe ceea ce te interesează, oamenii de aici sunt foarte serioşi când vine vorba
    de muncă. Există ceva foarte relaxant, care este foarte favorabil generării de
    noi idei. Nu simţi presiunea de a te afla în competiţie cu celălalt pentru idei
    mai bune. Aş spune că, atunci când
    Universitatea a început programul de master, erau scriitori care aveau o
    pregătire regizorală, nu aveau vechime în scrierea de piese şi şi-au găsit
    vocile. Oamenii erau mai reţinuţi, era mai greu să îi convingi să vorbească
    despre ceea ce gândeau şi simţeau, dar când reuşeam, era intens şi profund. Iar
    acum, pentru că programul este puternic şi operaţional, din momentul în care am
    început, oamenii erau pregătiţi să vorbească despre lumea din jurul lor, despre
    ceea ce gândesc şi simt în legătură cu această lume şi despre ce vor să facă
    prin scris. Cred că programul a ajuns la un asemenea nivel încât reuşesc să
    aducă aici scriitori foarte interesanţi şi, de asemenea, se creează un cadru în
    care oamenii ştiu foarte clar ce fac ca dramaturgi.



    Invitat la Târgu-Mureş
    din partea Teatrului Lark de mai multe ori în aceşti ani a fost dramaturgul Rajiv
    Joseph. Anul acesta a lansat, în cadrul Festivalului Studio, versiunea în limba
    română a piesei de teatru Descrie noaptea, realizată în cadrul Masteratului
    de Scriere Dramatică al Universităţii de Arte din Târgu-Mureş. Traducerea a
    fost coordonată de lect. univ. dr. Anda Cadariu. Recompensată anul acesta cu
    Obie Award pentru Cea mai bună piesă nouă, Descrie noaptea are la bază două
    evenimente reale: prăbuşirea avionului prezidenţial polonez la Smolensk, în
    2010, cu mare parte din guvernul Poloniei – pe Rajiv Joseph l-a marcat faptul
    că evenimentul a fost reflectat în presa americană într-un articol scurt de
    ziar şi faptul că nimeni nu a ştiut despre acest eveniment. Apoi, descoperirea
    jurnalului scriitorului şi jurnalistului rus Isaac Babel, martor, în 1920, al
    războiului polono-sovietic. Traducerile în maghiară şi în română realizate la
    Târgu-Mureş reduc la o treime durata piesei.

    Dramaturgul Rajiv Joseph: Experienţa lucrului cu traducătorii, regizorii şi actorii pe această
    piesă, obţinerea unei perspective maghiare, a unei perspective româneşti au
    schimbat piesa în întregime. Şi au transformat-o într-o piesă, aş spune. Am
    primit toate aceste noi perspective, pe care nu le-aş fi obţinut niciodată în
    SUA. Perspective ale unor oameni dintr-o cultură mult mai apropiată de Uniunea
    Sovietică decât am fost eu vreodată. Întrebări care au venit de la actori,
    regizori, traducători… Am încercat să răspund la aceste întrebări şi să
    adaptez textul. Am realizat că de fiecare dată când am venit în acest oraş să
    lucrez cu artiştii de aici, am învăţat mult mai multe despre munca mea. Aici
    există creativitate, ethos şi se pretinde o excelenţă a textului. Pentru asta,
    sunt veşnic recunoscător. Nu cred că această piesă ar fi fost vreodată produsă
    undeva, mai ales în Statele Unite, dacă nu aş fi venit la Tabăra de scriere dramatică
    de aici.

  • Le palais de la culture de Târgu Mureș

    Le palais de la culture de Târgu Mureș

    Expression de la révolte d’un groupe d’artistes qui voulaient briser les canons académiques, le courant Art nouveau, aussi appelé Sécession, apparaît en France, dans les années 1890. Il privilégiait les lignes courbes et les formes naturelles – plantes, fleurs etc. – ainsi que les ornements multicolores. Bien que surtout présent en peinture et en architecture, l’Art nouveau a influencé tous les domaines de l’art : arts décoratifs, art graphique, verrerie, mosaïque, bijoux, mobilier. L’Art nouveau fait irruption dans l’architecture des villes tout d’abord en France, en Italie, en Espagne, en Allemagne et en Belgique. Le courant gagne ensuite peu à peu l’Est du continent. Il fait son apparition dans l’architecture transylvaine entre la fin du 19e siècle et le début du 20e siècle.

    Principauté roumaine multiethnique, la Transylvanie fait alors partie de l’Autriche-Hongrie. Le patrimoine urbain de Târgu Mureș, petite ville de l’Est de la Transylvanie, compte un monument de style Art nouveau impressionnant. Il s’agit du Palais de la Culture, un important édifice du centre-ville.

    Timea Fulop, guide du palais : « Le Palais de la culture, avec sa riche décoration inspirée de l’art traditionnel sicule, a été achevé en 1912. Les deux architectes qui avaient signé les projets – Komor Marcell et Jakab Dezso – venaient de Budapest et ils étaient déjà célèbres à l’époque. Ce sont eux qui ont conçu les projets du bâtiment – lui aussi de style art nouveau – situé vis-à-vis du Palais. Les deux édifices sont d’ailleurs très connus. Le Palais de la culture est peut-être un des plus beaux bâtiments de style art nouveau de Roumanie. Cet édifice unique a, dès le début, une finalité culturelle. Il accueille actuellement – un siècle après sa construction- plusieurs institutions, un musée, la Bibliothèque départementale et la Philharmonie de la ville. Chaque jeudi, elle se produit en concert dans la grande salle de 600 places. Le Palais compte également une petite salle réservée aux conférences et aux concerts de musique de chambre. Et puis, il y a la Salle des Glaces, la plus célèbre du Palais, appelée ainsi en raison des deux miroirs vénitiens placés à ses deux extrémités, et des ses 12 vitraux sur lesquels sont peintes des scènes inspirées des ballades et de la mythologie. »

    C’est la Salle des glaces qui attire d’ailleurs le plus grand nombre de visiteurs. En plus de ses deux miroirs triptyques, elle contient aussi les tables décorées de miroirs qui lui donnent sa spécificité.

    Les quatre architectes qui ont fait de la Salle des glaces une pièce si spéciale – Sandor Nagy, Ede Thoroczai Wigand, Sandor Muhics et Miksa Roth – provenaient de l’école de Gödöllö, localité située à une trentaine de kilomètres au nord de Budapest. Le Palais de la culture de Târgu Mureș est une construction originale, et non une simple copie d’autres bâtiments. Son architecture contient également des éléments empruntés à l’art traditionnel sicule, et les scènes peintes sur les vitraux sont inspirées de ballades sicules. Une de ces ballades s’appelle « Budai Ilona » ou « La mère impitoyable ». Elle raconte l’histoire d’une mère bien trop dure envers ses enfants – un thème qu’on retrouve aussi dans d’autres cultures européennes. La deuxième ballade illustrée sur les vitraux est celle de « Salamon Sara », qui parle d’une jeune fille leurrée par le Diable. Sur le troisième vitrail on retrouve des scènes de la ballade « Kadar Kata », l’histoire en vers d’un mariage interdit. Enfin, la dernière ballade dont s’inspirent les vitraux s’appelle « Julia, la belle jeune fille emportée au Paradis ». C’est l’histoire mi-chrétienne, mi-païenne d’une jeune fille dont la mère pleure la mort. (Trad. : Dominique)

  • The Palace of Culture in Targu Mures

    The Palace of Culture in Targu Mures

    The Secession or Art Nouveau style penetrated into Transylvania, a multiethnic region that was part of the Austro-Hungarian Empire, in the late 19th century and early 20th century. An expression of the revolt of certain artists who wanted to give up the academic canons, hence their name of Secessionists, the new movement that emerged in France in the 1890s focused on curved linear ornamentation and natural elements such as plants and flowers as well as on multicolored ornaments.



    The exuberance of the new style was apparent in the title of certain magazines, such as the Austrian magazine “Jugend” (Youth), the Secession movement being named “Jugendstil” in the German area. The off hand manner of the new artists ran counter to the conspicuous pessimism of the 19th century, dubbed “fin de siecle” (turn of the century), meaning the end of an epoch and the start of another epoch, a bleak and uncertain one. The Secession or Art Nouveau style encompassed architecture and particularly painting, but it contaminated all artistic areas such as drawing and graphic art, decorative arts, fashion, glassware, mosaic, jewelry and furniture.



    In the beginning, the most spectacular Secession architecture emerged in France, Italy, Spain, Germany, Belgium and the Austro-Hungarian Empire. As the movement was penetrating into Eastern Europe, it was no longer a prominent urban presence. The city of Targu Mures, in central Romania, boasts an impressive Secession architectural monument: the Palace of Culture, one of the city’s basic landmarks.



    Timea Fulop, a guide at the Palace of Culture briefly told us the story of the building and its characteristics: “The Palace of Culture was completed in 1912, when its ornate decoration was finished. The designs were made by two famous architects from Budapest, Komor Marcell and Jakab Dezso. They also designed the building vis-à-vis the Palace of Culture, which is in Secession or Art Nouveau style too. They are both famous edifices. The Palace of Culture is probably one of the most beautiful Secession or Art Nouveau buildings in Romania. It was designed as a cultural institution and now, 100 years on, it has the same profile. It also houses a museum open to the public and several cultural institutions, such as the Mures County Museum, which also manages the building, but also the Targu Mures State Philharmonic, and the Mures County Library. Every Thursday, but also on other days of the week, depending on the schedule of each music season, the Philharmonic gives concerts in the Large Hall, a concert hall with more than 600 seats. The Palace also has a small hall for conferences and chamber concerts. The most beautiful hall of the palace is the Mirrors’ Hall, famous not only for its two large mirrors at the opposite walls of the room, but mostly for its stained glass windows. The twelve stained-glass windows here are inspired from Szeckler traditional motifs while the architectural style is called Transylvanian Sezession. No wonder it is unique.”



    The Mirrors’ Hall draws a large number of visitors. Its name comes indeed from the two Venetian triptych mirrors placed at the opposite ends of the room. Tables are also decorated with mirrors in keeping with the room’s interior design. The Mirrors’ hall had four architects that granted it its artistic character: Sandor Nagy, Ede Thoroczai Wigand, Snador Muhics and Miksa Roth, coming from the arts school in the locality of Godollo, 30 km north of Budapest.



    The Culture Palace in Targu Mures is a Sezession architectural object adjusted to the local Szeckler artistic forms. For this reason, the stained-glass windows in the Mirrors’ Hall talk about the Szeckler folk culture, in this case of some representative ballads described by the windows’ painting.



    One of these ballads is “Budai Ilona” or “Adamant Mother”, about a mother that is too harsh on her own children, a theme that can also be found in German culture. The second ballad is “Salamon Sara”, about a girl deceived by the devil. The third one is “Kadar Kata”, the story of a forbidden marriage. The last ballad is “Julia, the beautiful girl taken to Heaven” telling the story of a young girl who dies and is mourned by her mother in a Christian-pagan religious story.