Tag: traditie

  • Albumul „Roiesc” de Mădălina Pavăl

    Albumul „Roiesc” de Mădălina Pavăl

    Luna martie a venit cu primăvara, cu
    tradițiile şi sărbătorile legate de feminitate (1 și 8 martie) și cu o lansare
    despre sensibilitatea feminină: albumul muzical Roiesc al artistei Mădălina
    Pavăl. Ea este o tânără artistă din Bucovina, care a reușit
    să retrezească interesul generației tinere pentru origini, pentru tradiții,
    aducând aceste rădăcini culturale și muzicale în muzica modernă, mainstream.
    Muzica lumii, muzică cu vitalitate, muzică de film și de dans, cu sonorități
    aflate la răscrucea dintre muzica clasică și folclor – așa își caracterizează
    artista noua creație Mădălina Pavăl:


    Dacă ar fi să definesc Roiesc,
    cuvântul roiesc, în sine, este ceea ce ne definește pe noi cel mai bine.
    Cântăm într-o formulă care mi se potrivește tare bine. Suntem 13 muzicieni și
    roim în jurul muzicii. Ea ne face să roim. Este un proiect pentru cei care sunt
    puși pe căutat, pentru cei care vorbesc tare și răspicat despre orice gând
    trăsnit sau imposibil. Despre asta am cântat și despre asta este Roiesc.
    Albumul l-am realizat împreună cu Alexei Țurcan. Lucrez de mai bine de doi ani
    cu el și amândoi suntem de părere că muzica este cu și pentru oameni. Așa că
    ne-am adunat cu lumea. Colaboratorii noștri, în ghilimele aș putea să zic, sunt
    12 instrumente. Sunt doisprezece muzicieni. Alexei este producătorul și
    dirijorul nostru.

    Stilului nostru muzical eu îi spun muzică lumească.
    Sonoritățile se află la intersecția fină dintre clasic și tradițional. Stiluri
    fel de fel. E o muzica vie și acustică, și aș îndrăzni să îi spun muzica lumii.
    Rădăcinile albumului și sursele noastre de inspirație sunt în foarte mare
    legătură și strânsă legătură cu copilăria noastră. Atât eu cât și Alexei am
    avut parte de o copilărie plină de muzici tradiționale, înconjurați de oamenii
    autentici. Copilăria la țară este un izvor de inspirație în continuare pentru
    mine. Ritualurile despre care am auzit și la care am participat și rânduiala de
    la sat este încă în mine. De acolo au plecat multe idei și, până la urmă,
    muzica în sine este un ritual.



    Care a fost inspirația ce a dat naștere
    albumului? Care sunt rădăcinile? Mădălina Pavăl:


    Sunt de părere că muzica și
    storytelling-ul sunt în destul de strânsă legătură, cel puțin în lumea mea. Mie
    îmi plac poveștile și dintotdeauna am pus accent pe asta. Tot ce facem noi are
    o poveste în spate, pe care, mai apoi îl numim concept. Noi toți suntem
    fascinați de povești. Eu chiar și înainte să scriu un cântec fac o poveste. Îmi
    imaginez povestea prima dată. Povestea pentru mine face parte din procesul
    creator. Când te apuci de un album practic știi deja povestea și sunt uneori și
    poveștile noastre și e normal să ne inspirăm din ele. Ca să îți dau un exemplu,
    Luna este o melodie care va apărea pe următorul album și pentru care ne-am
    inspirat din povestea mea de viață, din relația mea cu luna. Eu sunt născută de
    lună plină și am făcut un cântec despre asta, i-am făcut un dans lunii.


  • Povești în șezătoare

    Povești în șezătoare

    În luna februarie, la Muzeul Național al
    Țăranului Român (MȚR) din capitală, a avut loc lansarea volumului dedicat celor
    mici și mari Povești în șezătoare. O carte de povești adunate de Ana Pascu de
    la povestitoarea Valeria Olenici, din Județul Suceava și
    ilustrate de Beatrice Iordan.

    Despre lansare și despre carte, despre munca din
    spatele realizării volumului, am stat de vorbă cu Virgil Nițulescu, managerul MȚR:


    Da,
    este un volum realizat de o colegă a mea, Ana Pascu, un volum la care s-a
    muncit în mult timp, aș spune, dar în salturi. De fapt, perioada propriu zisă
    de pregătire a volumului, dacă ar fi să o comprimăm, a fost de doar câteva luni
    de zile, dar e un volum care s-a lucrat ani de zile, pentru că este vorba
    despre niște povești care au fost culese de la o povestitoare, care a murit
    acum mai mulți ani, și a durat ceva până când aceste povești din județul
    Suceava, de acolo au fost culese, au fost transcrise utilizând limbajul
    specific al povestitoarei, termeni care necesitau explicații, care nu puteau fi
    ușor înțeleși, nici măcar de către colegii mei din muzeu, specializați de
    altfel în asemenea lucruri, pentru că sunt cercetători. Și la acest text s-au
    adăugat niște desene foarte frumoase, ale colegei mele Beatrice Iordan, care
    este specializată în ateliere de educație muzeală pentru copii utilizând
    limbajul teatrului. Dar iată că a dovedit că este și un talentat desenator și
    cartea este un obiect foarte frumos realizat, este o carte-obiect, așa cum
    adeseori sunt publicațiile muzeului nostru, este primul succes de librărie, ca
    să spun așa – este cea mai vândută publicație a muzeului nostru din ultimii
    câțiva ani. În primul rând, sigur ca tușa desenului, pentru că vorbim și despre
    niște povești, se adresează copiilor, să spunem, între 8 și 12 ani, dar eu vă
    asigur că ea poate fi citită cu plăcere și de adulți.


    Managerul MȚR
    ne-a vorbit despre nevoia umană de a asculta povești, de a fi parte din povești
    în viața noastră. Virgil Nițulescu:


    Suntem
    cu toții interesat de povești în general, de asta ne uităm la filme care spun
    povești, de asta citim cărți care pornesc de la povești. Suntem oameni care, cu
    toții trăim, în afară de viața noastră obișnuită, în care acționăm noi înșine,
    trăim îmbogățindu-ne mintea și sufletul cu poveștile altora, în care încercăm
    uneori să ne introducem și pe noi. Asemenea povești ne sunt necesare pentru a
    supraviețui. Oamenii au nevoie de povești, astea sunt niște nevoi care se
    aseamănă viselor, pe care le parcurgem în fiecare noapte, fie că ne aducem
    aminte de ele sau nu, și ele sunt într-un fel sau altul, un răspuns la nevoia
    noastră de a fi părtași ai unei creații.


    În finalul
    discuției noastre, Virgil Nițulescu ne-a adus aminte de această preocupare -
    cea de povestitoare – care este pe cale de dispariție și ce și-ar dori să se
    întâmple legat de aceasta:


    E
    adevărat că sunt destul de puține povestitoare. Este o tradiție care se
    transmite din generație în generație, dar care într-adevăr în ultimii ani s-a
    diminuat din, aș spune, dintr-o cauză destul de evidentă: copiii de astăzi sunt
    beneficiarii poveștilor spuse la televizor sau pe calculator, fie că sunt
    povești desenate sau filmate, și timpul lor, modul de petrecere a timpului lor
    s-a schimbat, tehnologia a luat deseori locul ființelor umane care povesteau,
    astfel încât nu mai este construit timpul copiilor de o asemenea manieră încât
    să le mai ofere posibilitatea de a asculta pe cineva din familie care spune o
    poveste. … Avem un program național care se numește Tezaure Umane Vii și
    mi-ar plăcea să cred că la un moment dat se va gândi cineva, unul dintre
    colegii mei de breaslă, să propună acordarea acestui titlu de Tezaur Uman Viu
    și unei povestitoare.

  • Ziua Culturii Naţionale

    Ziua Culturii Naţionale

    Ziua
    Culturii Naţionale în România a fost marcată pentru prima dată la 15 ianuarie
    2011. De atunci, data naşterii poetului Mihai Eminescu – 15 ianuarie 1850 – a
    devenit și data la care este celebrată cultura în ansamblul ei. Academicianul
    Eugen Simion se număra printre cei care susţineau, acum
    treisprezece ani, instituirea unei astfel de Zile. El a vorbit la Radio România
    despre rolul culturii în lumea contemporană:

    Să ne amintim de cultură, să
    vorbim de neajunsurile pe care le întâmpină cultura română, cultura scrisă mai
    ales, cultura tipărită. Nu e niciun secret că astăzi cărţile se vând greu, ca
    să nu spun că nu se mai vând aproape deloc. Peste tot se întâmplă un fenomen
    ciudat: televiziunea, internetul, toate aceste forme ale unei tehnologii
    superioare au confiscat literatura şi scrisul. Spre mâhnirea mea, Ziua Culturii
    Române nu este numai ziua literaturii sau a artelor, este şi ziua ştiinţei.
    Ştiinţa face parte din cultură, ştiinţa este astăzi poate lancea, avangarda
    culturii în toată lumea. Omul de ştiinţă este omul reprezentativ, forma mentis
    a epocii noastre.

    Naistul de renume mondial Gheorghe
    Zamfir ori Teatrul de Stat din Constanţa s-au numărat printre personalităţile și instituţiile din domeniul
    culturii pe care preşedintele țării, Klaus Iohannis, le-a decorat în cadrul
    unei ceremonii. Prilej pentru șeful statului să vorbească despre importanța
    culturii în istoria României:

    De Ziua Culturii Naţionale, recunoaştem
    rolul personalităţilor culturale româneşti în modernizarea şi democratizarea
    României, în aderarea la valorile europene. Va rămâne înscrisă cu majuscule în
    cronici implicarea exemplară a gânditorilor, artiştilor, a promotorilor şi a
    întemeietorilor de instituţii de cultură în afirmarea identităţii, a
    statalităţii şi a unităţii naţionale a României. Această zi de sărbătoare este,
    totodată, şi prilejul exprimării gratitudinii societăţii pentru contribuţia artiştilor
    contemporani la sporirea tezaurului culturii româneşti.

    Mesaje de Ziua
    Culturii Naționale nu încetează să curgă din partea politicienilor, a cultelor
    religioase, a breslelor din domeniu or a oamenilor obișnuiți. O sesiune specială
    în Aula Academiei Române, concerte, recitaluri, expoziţii, porți deschise la
    muzee … paleta de manifestări dedicate, și anul acesta, acestei Zile este
    foarte largă. Inclusiv la Radio România este un sfârșit de săptămână aparte. Toate
    posturile Societăţii Române de Radiodifuziune au programat emisiuni speciale. Radio
    România a invitat, totodată, radiourile particulare să se alăture demersului de
    conştientizare a importanţei şi a valorii patrimoniului cultural naţional, prin
    difuzarea a două piese din Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii Române. Este -
    spune SRR – un gest simbolic, un gest de unitate, de celebrare şi reflecţie.


  • Cule din Oltenia, readuse la viaţă datorită finanţărilor europene

    Cule din Oltenia, readuse la viaţă datorită finanţărilor europene

    Două cule, un
    conac, un muzeu interactiv al satului, ateliere de meștesuguri, toate acestea
    vor deveni realitate într-un viitor nu
    prea îndepărtat. Cosmin Vasile, președintele Consiliului Județean Dolj, ne
    lansează o primă invitație să le vizităm primăvara viitoare.


    Vorbim de cula de la Cernătești și cula de la Brabova,
    împreună cu Primăriile respective am scris două proiecte pe POR, sunt
    finanțate, sunt în curs de execuție, 95%
    cula de la Brabova este gata, 75% cula de la Cernătești, ca și reabilitare.


    Urmează în această toamnă- iarnă achizițiile de
    echipamente și apoi conceptul muzeal pe care
    Muzeul Olteniei îl va pune la punct, astfel ca la primăvară să putem
    găsi acolo cula cu tot ceea ce înseamnă specificul Olteniei din secolele XVI,
    XVII, XVIII.


    Încercăm să arătăm de ce Oltenia de deal are un specific
    frumos și, acolo la Cernătești, cu Primăria, reabilităm și un conac al generalului Săulescu, pe Programul
    Transfrontalier. În zonă aceea am găsit o pădure și o poiană frumoasă unde
    vrem, ca pe lângă conac, să facem un spațiu expozițional transfrontalier unde
    să aducem meșteșugari.


    Dezvoltarea
    turismului in zonă este urmărită și prin realizarea unui muzeu al satului cu un
    specific aparte.


    Un muzeu al satului oltenesc pentru că și Oltenia, de la
    Dunăre până sub munte are un specific diferit, dar în același timp unitar.


    Am gasit un concept interesant, să facem ceva ca un
    muzeu, dar un muzeu interactiv. Acolo unde găsim case oltenești să le
    achiziționăm, să le reconstruim, să le transportăm și să le asamblăm acolo, sau
    dacă nu există, le creăm de la zero, turiștii să se poată caza, să vadă
    tradiția și specificul nostru, așa cum se locuia acum cîteva sute de ani în
    Oltenia.


    Să fie un muzeu al satului, dar să fie un muzeu
    interactiv, un muzeu viu.


    Să poți să dormi acolo pe lavița din vechime, să fie
    acele sobe care se zideau într-un anumit fel, cum am văzut și la cule un
    circuit interesant al fumului care să facă cât mai multă căldură și sunt
    convins că în zonă se vor deschide și unități care să arate și specificu
    gastronomic.


  • Designerul Dorin Negrău

    Designerul Dorin Negrău

    Cu o carieră în modă de aproape 3 decenii, cu colaborări inclusiv în lumea teatrului şi a filmului românesc (a realizat costumele pentru Dragoste 2. America de Florin Șerban sau pentru Tipografic Majuscul de Radu Jude), Dorin Negrău, e primul designer român care, în plină pandemie, şi-a transmis online la New York Fashion Week cea mai nouă colecție a sa, Wind blows, inspirată din motivele tradiționale românești din Țara Crișurilor, Bihor.






  • Costume populare tradiţionale  pentru căminul cultural din  Sângeorgiu de Mureş

    Costume populare tradiţionale pentru căminul cultural din Sângeorgiu de Mureş

    Poposim în Comuna Sîngeorgiu
    de Mureş unde își au căminul mai multe comunități culturale. Această localitate
    a ajuns, în urmă cu câțiva ani, în finala concursului național numit Satele culturale
    ale României alături de alte 25 de localități selectate din sutele de candidaturi
    depuse.


    Ambiția locuitorilor din Sângeorgiu de Mureş a fost să-și promoveze obiceiurile și tradițiile interetnice prin
    evenimente care să le atragă faima. Susținerea și promovarea acestor evenimente
    a fost posibilă și prin accesarea de fonduri europene despre care ne vorbește
    doamna Mariana Opriș – consilier în cadrul Consiliului local Sângeorgiu de Mureş.





    Satul cultural este un program lansat sub patronajul Ambasadei
    Franţei şi a Delegaţiei Wallonie- Bruxelles în România cu scopul de a promova
    patrimoniul cultural şi artistic al satului românesc.


    Diversitatea activităţilor
    culturale, multiculturalitatea şi cele peste 100 de evenimente culturale organizate
    anual, cu sute de participanți – festivaluri de muzică și dansuri populare, cu sute
    de copii care învață dansurile celor trei naționalități – română, maghiară şi
    romă, ne-au adus faima ca fiind Al doilea sat cultural din România.


    Și cum această faimă trebuia păstrată ne-am
    gândit că o soluție ar fi să accesăm fonduri europene pentru a achiziţiona costume
    populare.


    Astfel, ne-am orientat
    spre finantările pentru FEADR – Fondul European Agricol pentru Dezvoltare
    Rurală, Masura 322 – Renovarea, Dezvoltarea Satelor, Îmbunătăţirea Serviciilor
    de Bază pentru Economia şi Populaţia Rurală şi punerea în Valoare a Moştenirii
    Rurale.


    Printrele proiectele depuse
    și câştigate se numără Achiziţionarea de
    echipamente pentru căminul cultural şi achiziţionarea de costume populare tradiţionale.


    Au fost achiziţionate
    costume populare tradiţionale, în valoare de 145.000 lei, pentru etniile,
    română, maghiară şi romă, costumul popular fiind element al identităţii unui
    popor şi care reprezintă trăsături specifice locului.


    Sîngeorzenii poartă cu mândrie
    costumele populare, mai ales în sărbători, iar dacă nu ne
    credeti, vă invităm cu drag, la
    noi, la Zilele sîngeorzene
    care anul acesta sunt la a 26-a ediţie şi se
    desfăşoară în luna august.


  • Liga Studenților Români din Străinătate – Filiala Italia (LSRS): Ziua iei

    Liga Studenților Români din Străinătate – Filiala Italia (LSRS): Ziua iei

    Evenimentul este dedicat celei mai așteptate sărbători din lunile verii: Ziua Iei. Îmbrăcând cu mult drag cămașa tradițională, studenții români din LSRS ne aduc aminte de frumusețea și unicitatea spiritului românesc, care vibrează în noi.

    O echipă de tineri români, ce studiază în universitățile din Italia, a început în 2015 o campanie curajoasă de promovare a culturii în străinătate. LSRS Italia organizează anual evenimente cu ocazia marilor sărbători, precum Ziua Mărțișorului și Ziua Iei, afirmând că prin cultură se crează un liant special între noi, care ne unește și ne ține împreună. Cu atât mai mult, referitor la situația neobișnuită în care ne aflăm, cultura este un element de stabilitate și coeziune. Echipa LSRS ne dovedește acest fapt prin creativitatea și efortul voluntarilor, dedicate misiunii de a promova cultura română și valorile înalte.

    Evenimentul continuă tradiția evenimentelor organizate împreună cu instituțiile românești din Italia, dar se desfășoară în mediul online, respectând restricțiile impuse în perioada pandemiei. Publicul nu va putea atinge iile vechi de peste 100 de ani din comunitatea românească, dar avantajul este că la IE, se va putea participa din orice colț al lumii.

    Pe 21 iunie se va inaugura pe pagina Facebook a LSRS Italia expoziția de fotografii realizată de Ștefan Blejeru, unul dintrei cei mai talentați fotografi din comunitatea românească din Italia, și Mihai Jeroaea, voluntar LSRS și student la Arhitectură la Roma. Expoziția va fi o călătorie în istorie, pentru a observa portul tradițional în matca lui rurală, cât și o călătorie paralelă în anul 2020 în Roma, unde portul iei se împletește perfect cu decorul modern și cu splendorile arhitecturale ale Cetății Eterne.

    Pe 24 iunie episodul artistic dedicat sărbătorii va cuprinde atât un recital de poezie pe pagina Instagram a Ligii realizat de către Tudor Ștefănescu, absolvent al facultății de Istorie și Filosofie din Cluj, cât și obișnuitul party, de data aceasta la radio.

    LSRS Italia a lansat deja evenimentul pe Facebook, la care vă invităm să participați, accesând acest link: https://bit.ly/2YOGw5P.

    (Colaboratori: Stefan Blejeru, Luciana Luduș

    Parteneri media: TVRInternațional, Radio România, Radio România Actualități, Radio, România Internațional, Agerpres.)

    Sursa: Comunicat de presa Liga Studenților Români din Străinătate – Filiala Italia (LSRS)

  • Un proiect european despre aromâni

    Un proiect european despre aromâni

    După încheierea
    studiilor în domeniul în care visa să profeseze, Georgiana a avut parte de una
    dintre întâlnirile care i-au marcat viața, fiindcă astfel a apărut și ideea
    unuia dintre cele mai importante proiecte culturale dedicate aromânilor: Cu
    Tenda – Povești, sunete, imagini în mișcare. Memoria vie a Balcanilor și a sud-estului
    Europei. Explică Georgiana Vlahbei, asistent în proiectul Cu Tenda și etnolog.


    Intersecțiile care au dus la acest proiect au fost și ele, la rândul
    lor, foarte frumoase și interesante. În 2012, eram voluntar la Muzeul Țăranului
    Român. Am fost trimisă împreună cu Lila Passima, curator și coordonator al
    Secției Educație Muzeală de la MȚR, într-o expoziție itinerantă, în Madrid.
    Ne-am cunoscut acolo și probabil că asta a fost intersecția catalizatoare
    dintre noi două, care a generat acest proiect, în sensul în care ne-am
    descoperit substratul foarte adânc care ne lega. Împărțim aceleași origini. Din
    această legătură foarte strânsă s-au ivit ideile de a construi un proiect
    european despre această moștenire a aromânilor, pe care o împărtășim.



    Între 2015 și
    2019, proiectul european Cu Tenda, finanțat prin programul Europa Creativă al
    Uniunii Europene, a reprezentat o cooperare culturală între Muzeul Național al
    Țăranului Român din București, ca lider de proiect, Universitatea din Plovdiv,
    Bulgaria, Centrul pentru Dialog Intercultural din Kumanovo, Macedonia și
    Asociația Observatorul pentru Cercetări Sociale și Antropologice din Tricase,
    Italia.

    Georgiana Vlahbei: Împreună cu acești trei parteneri din
    sud-estul Europei, am configurat un traseu cultural al memoriei vii. Nu doar a
    aromânilor, dar și a altor grupuri, în special grupuri fără teritorialitate
    constituțională, fără o țară a lor. În fapt, toată structura proiectului se
    clădește pe această încercare de a privi patrimoniul imaterial, poveștile,
    mărturiile despre ceea ce înseamnă un trai, un stil de viață, ocupațiile,
    legăturile cu natura, de a le documenta, în primul rând, prin expediții de
    documentare, prospecții și cercetare în localitățile în care trăiesc aceste
    grupuri din Balcanii de astăzi.



    Tineri din toate
    țările implicate în proiectul Cu Tenda au gândit produse culturale menite să le
    reconfirme identitatea, spre beneficiul cât mai multor grupuri etnice din
    spațiul balcanic și nu numai. Iar Muzeul Național al Țăranului Român din
    București a venit în sprijinul acestui demers prin expoziții și alte evenimente
    culturale.

    Georgiana Vlahbei:
    Partenerul din Macedonia a creat,
    alături de grupul-țintă, tinerii din localitatea Kumanovo, o piesă de teatru
    foarte interesantă, vorbind tocmai despre cum această identitate se manifestă
    pentru tineri astăzi, care sunt provocările lor. Mă refer la tinerii de
    origine; de fapt, era vorba de mai multe origini, pentru că orașul Kumanovo
    este unul intercultural. La fel de importante au fost două expoziții, cu mare
    greutate și pe o mare întindere în cadrul proiectului. Amintesc expoziția pe care
    Muzeul Țăranului Român a creat-o și pe care a itinerat-o în toate țările
    partenere, unde s-a vorbit despre poveștile aromânilor pe mai multe tipuri de
    discursuri și de fire narative, istoric, cultural, au autoetnografiei, al
    arheologiei subiective.







    Poate cel mai
    important rezultat al proiectului european Cu Tenda îl reprezintă atât arhiva
    generată de cercetarea de teren, cât mai ales felul în care identitatea
    culturală rezonează acum în conștiința tinerilor aromâni care s-au implicat în
    acest proiect:

    Am reușit, sperăm noi, pentru că am văzut
    efectele schimbului intergenerațional între bătrânii aromâni, între generația
    de vârstnici și copii. Am încercat să impulsionăm acest contact, transmiterea
    de povești, transmiterea de practici vechi, transmiterea de memorie, acesta
    fiind unul dintre cele mai importante câștiguri ale proiectului. Mai departe,
    probabil că la nivelul originalității și la nivelul a ceea ce a reușit să aducă
    în spațiul european, mai larg, nu doar în cel românesc sau balcanic, a fost
    nevoia de a face cât mai vizibile aceste voci, micro-poveștile unor comunități
    care nu apar atât de des în discursurile publice.



    Pentru Georgiana
    Vlahbei, a exista la intersecția dintre două lumi este un privilegiu. Îmbinând
    tradiția cu tehnologia de astăzi, crede ea, tinerii pot reface legăturile rupte
    dintre generații:

    Poziția în care mă aflu este probabil una
    privilegiată, în sensul în care, pentru o tânără millennial, din această
    generație 3.0, cel puțin două lumi au ajuns împreună în mine. Și simt că asta
    se întâmplă nu doar în cazul meu și al prietenilor mei aromâni apropiați, cei
    cu care am clădit împreună diferitele aspecte ale acestui proiect. Cred că se
    reflectă și în general, în această generație tânără a aromânilor, cel puțin din
    România, dacă nu și din Balcani. Este această efervescență și această
    reîntoarcere către ceea ce înseamnă poveștile bunicilor. Cel mai important, în
    acest demers de întoarcere este avem și toate resursele, și tot ceea ce
    înseamnă contemporanul, de la tehnologie la posibilitatea de a vizita acele
    locuri din care au venit bunicii. Și, în primul rând, posibilitatea de a
    comunica între noi, de a forma, cu adevărat, rețele.


    De curând, Biroul
    Europa Creativă a salutat contribuția proiectului Cu Tenda, incluzându-l
    printre studiile de caz prezentate pe site-ul europa-creativa.eu. Mai multe
    detalii puteți afla de pe pagina de Facebook CU TENDA.

  • “Gust de sărbătoare #stauacasa”

    “Gust de sărbătoare #stauacasa”

    Vă amintiţi de perioada în
    care apropierea Paştelui era o ocazie pentru a plănui experienţe care mai de
    care mai savuroase? De la petrecerea sărbătorilor după datini străbune, în vreun sat izolat, până la înscrierea
    în programe ce includeau demonstraţii culinare în locuri exotice, fie la un
    castel, fie pe plajă şi câte şi mai câte… Dar pentru că noi dorim să credem
    că sărbătorile pot avea gustul de care ne amintim, indiferent unde le
    petrecem, vă propunem un periplu culinar în ceea ce înseamnă bucătăria cu gust
    specific, din diferite zone ale ţării.



    Dacă v-ar fi plăcut să
    fiţi în Bucovina, de Paşte, puteţi încerca să închistriţi (să pictaţi) ouă,
    căutând modele tradiţionale cu simboluri pascale. O activitate în care se pot
    prinde atât femei, cât şi bărbaţi, după cum ne-a asigurat Elvira Romaniuc,
    tânără pensionară din Gura Humorului, fostă directoare de la Muzeul
    Obiceiurilor din Bucovina, filiala de aici:

    Ouăle închistrite -
    este unul dintre meşteşugurile care s-a păstrat în zonă, nu în Gura Humorului
    în special, ci în Bucovina. Ouă închistrite, pentru că încercăm să determinăm
    meşterii să descopere, să înţeleagă semnificaţia însemnelor de pe ouăle
    pascale, a celor adevărate, cum spunem noi. În Bucovina închistresc ouă şi
    bărbaţii, iar femeile nu trebuie să confecţioneze doar ceea ce considerăm noi
    tradiţional.


    În România, în perioada
    sărbătorilor pascale, tronează meniurile pe bază de carne de miel. Miel umplut,
    stufat de miel (miel gătit cu multă ceapă şi usturoi verde), miel cu spanac.
    Cozonacul şi pasca sunt şi ele nelipsite de la masa tradiţională. Tot din
    gustul de Bucovina ne inspirăm şi de la Mirela Maria Nechita, din Dolheşti,
    preşedinta Asociaţiei pentru promovarea Văii Şomuzului, care ne enumeră ce ar
    trebui pus pe masa de Paşte:

    Pentru masa tradiţională punem preparate cu
    miel, friptură, ciorbă, tot ce este aproape peste tot. Putem face cozonaci,
    facem pasca cu brânză şi pasca cu smântână. Avem o reţetă a noastră mai
    deosebită: la pasca cu brânză bunica mea punea slăninuţă afumată tăiată
    bucăţele. Amesteca brânza de vaci cu puţină brânză iute, întidea pe blatul de
    pască şi deasupra punea bucăţele de slăninuţă afumată.



    Schimbăm zona şi gusturile
    cu ajutorul lui Mircea Iovan, bucătar şef, care a şi făcut un periplu culinar
    prin întreaga ţară:

    În zona Ardealului, chiar înainte un pic de
    Săvârşin, am găsit o friptură de miel, cum spuneau ei, friptura păstorilor. Am
    întrebat în ce constă: era o pulpă de miel pe care ei o puneau la copt peste
    noapte, dimineaţa când se stingea cuptorul o scoteau, o făceau bucăţi, după
    care adăugau brânză proaspătă. Pentru că venirea Paştelui, înseamnă să lucrăm
    cu totul nou, şi atunci ei puneau un caş proaspăt, de oaie, mai adăugau şi
    foarte multă ceapă şi unt, totul din zonă. Aşa îi spun ei, friptura păstorilor,
    pe care ei o servesc în ziua de Paşte, cu colacul, totul sfinţit la biserică.
    Foarte interesant, în zonă am găsit o pască, cu mere la bază şi smântână.
    Fabuloasă!


    Stufatul de miel este un
    alt preparat de cinste în această perioadă şi care este preparat cam la fel în
    mai toate zonele, aşa cum sunt şi sărmăluţele, după cum ne-a spus Mircea Iovan.
    Am aflat însă de la interlocutorul nostru că de obicei diferă condimentele
    utilizate, în funcţie de zonă: cimbrul şi usturoiul din abundenţă sunt
    specifice Olteniei, măghiranul, Moldovei, busuiocul în Banat, iar în Moldova
    Nouă, pe Dunăre, apar şi smochinele în diferite preparate.


    Mircea Iovan ne-a mai
    tentat însă cu câteva bunătăţi: Drobul, care e nelipsit, făcut din organele
    de miel, în anumite zone, precum zona Moldovei, există cighirul (un amestec de
    organe de porc, cu verdeaţă, multă ceapă şi legate cu ouă, coapte la fel ca
    drobul de miel). Toate sunt asemănătoare cam peste tot, cu anumite influenţe.
    Ce am mai găsit foarte bun, în zona Banatului,sunt sărmăluţele în foi de viţă,
    dar cu carne amestecată de porc şi vită, friptura de miel bănăţeană (o friptură
    umplută cu măruntaie de miel, 2-3 cepe, 2-3 ouă, verdeaţă, o jumătate de
    franzelă înmuiată în apă şi stoarsă şi unt pentru prăjit, la care se adaugă
    sare şi piper şi vin dulce, alb sau rosu), cum o fac ei, ciorba de miel, care este
    simbolul primăverii.


    Ciorba ca simbol al
    primăverii şi pentru că foloseşte multă verdeaţă de sezon, dar şi fiindcă este
    o ciorbă mai grea, care nu se mai poate mânca odată cu încălzirea vremii. Şi
    Mircea Iovan a continuat:

    Iar în zona Dobrogei, am văzut un preparat
    impresionant, făcut din rasoale de miel, care sunt mici, care se numeşte
    iahnie. Acolo este o influenţă turcească. Se fac cu foarte multă ceapă, unt şi rasoalele care
    se lasă la scăzut şi devin spectaculoase! Condimentate normal cu dafin, sare şi
    piper, dar sunt fabuloase!



    Nu ne rămâne decât să călătorim culinar, de acasă, în
    această perioadă.

  • Muzeul Oului, Vama

    Muzeul Oului, Vama

    Vă invităm azi
    într-un tur virtual al unui muzeu deosebit. Este cel mai mare muzeu de acest
    gen din România, fiind unic prin modul de organizare și prin valoarea
    exponatelor. Colecțiile din Muzeul Oului aparțin profesoarei Letiția Orșivschi,
    artist român recunoscut la nivel național și internațional, reprezentantă a
    României la târguri, saloane și expoziții internaționale, multiplă laureată la
    concursurile internaționale și colaborator a numeroase muzee și instituții de
    cultură din țară și străinătate. Veți putea vedea peste 7000 de ouă, atât din
    Bucovina, cât și de pe toate meridianele lumii. Dintre acestea, aproximativ
    3500 de ouă de diverse dimensiuni, lucrate în tehnici și stiluri diferite,
    provin din peste 82 de țări de pe toate cele 5 continente, spune Letiția Orșivschi.

    La acestea se adaugă binecunoscutele și frumoasele ouă bucovinene.
    Veți descoperi o evoluție a oului în timp. În Bucovina de odinioară ouăle erau
    lucrate simplu, cu elemente grosiere, cu un element unic, dominant, însă în
    aceleași culori de pământ, care și azi se regăsesc în Bucovina pe ștergare,
    covoare și pe costumele tradiționale. Culorile erau obținute din fierturi de
    plante, frunză de ceapă, sfeclă roșie și cărbune. Veți mai descoperi și ouă
    care au aparținut familiei mele, cu o vechime între 50 și 100 de ani. Acestea
    au fost ouă pline și, nefiind lăcuite, au permis evaporarea albușului prin
    porii cojii și coagularea gălbenușului în interior. Erau păstrate în casa
    tradițională mai ales pentru zilele cu tunete și cu fulgere puternice. Oul
    sfințit odinioară la Paște era pus în tocurile geamurilor, ca să-i apere pe cei
    dinăuntru de răul de afară.


    Veți afla că
    prima tehnică a vopsirii ouălor se numea tehnica baticului și presupunea trei
    băi succesive de culori. Aceasta era folosită îndeosebi în estul Europei.
    Ulterior, în Bucovina, a apărut însă o tehnică deosebită, spune profesoara Letiția
    Orșivschi, curatoarea Muzeului Oului din Vama, Bucovina:

    În Bucovina se
    folosește și cea de-a doua tehnică a decorării oului cu ceară în relief și este
    unică în lume. Brâul este unic iar vârfurile oului sunt lucrate obligatoriu cu
    motive geometrice. Există un limbaj al culorilor și al motivelor. Atunci când
    elementul este unic și dominant pe întreaga suprafață a oului, mesajul e pentru
    întreaga viață, dar pentru o singură persoană. Elementele dublate vor fi
    întotdeauna în Bucovina reprezentări ale familiei, iar trei elemente împreună
    vor reprezenta în Bucovina familia cu copii.


    Înainte existau
    doar culorile de pământ, culorile costumului popular, care, în cultura
    bucovineană, reprezintă belșugul, prosperitatea, rodul muncii omului. Apoi,
    tehnica s-a diversificat și a apărut un adevărat limbaj al culorilor.

    Micuțele comunități din jurul mănăstirilor au început să lucreze ouă
    în culoarea dominantă a frescei și, astfel, apar și culori care, în timpul
    ocupației austro-ungare încep să fie țesute pe costumul popular. De asemenea,
    pentru prima dată, pe brâul costumului apare tricolorul, pentru a demonstra
    bucovineanului apartenența la aceste locuri. Roșul a reprezentat mereu culoarea
    divinității pentru bucovineni, galbenul e culoarea belșugului și a
    prosperității, iar albastrul e culoarea liniștii sufletești. În timp, însă,
    femeile au adăugat și verdele, culoarea vieții, a sănătății, dar, mai ales, a
    speranței, speranța de a rămâne întotdeauna aici, în Bucovina. Este verdele de
    Sucevița. De asemenea, bucovineanul a
    început să lucreze și ouăle multicolore. Ele au apărut foarte târziu în cultura
    noastră.


    În prezent, asemenea tuturor muzeelor, și Muzeul Oului este închis ca o
    măsură de prevenire a infecției cu virusul COVID-19. Însă asta nu înseamnă că
    nu puteți admira micile bijuterii, adevărate opere de artă. Letiția Orșivschi
    actualizează mereu pagina de Facebook a muzeului cu imagini și cu materiale
    video, în timp ce pe pagina de internet a muzeului puteți vedea o parte dintre
    exponate în galeria de imagini.

  • În județul Neamț

    În județul Neamț


    Astăzi ne oprim în partea nord-estică a României, în județul Neamț. Numeroasele monumente istorice și religioase, dar și frumusețile naturale pe care le întâlnim în zona de deal și de munte a județului Neamț reprezintă tot atâtea atracții turistice. Mai mult decât atât, este o zonă în care veți putea vizita Rezervația de Zimbri și Faună Carpatină Dragoș Vodă, un loc ideal pentru familiile cu copii, dar și pentru pasionații de fotografie.



    Atestat documentar în 1388 cu numele de “Piatra lui Crăciun”, orașul s-a dezvoltat în special după ce domnitorul Moldovei (1457-1504) Ștefan cel Mare a ridicat aici curtea domneasca, actualul centru istoric al orașului. Piatra Neamț este un important punct de plecare fie pentru rutele montane ce duc către stațiunea Durău, fie spre minunatele chei ale Bicazului sau spre Târgu Neamț, pe drumul mănăstirilor. Alina Ferenț, din cadrul Centrului Național De Promovare și Informare Turistică Piatra Neamț:



    “Piatra Neamț este un oraș care oferă foarte multe variante pentru turiști, pentru cei care caută turism cultural, de aventură, pentru cei interesați de vestigii istorice. Este o zonă în care există multe activități de agrement. Există foarte multe variante de petrecere a timpului liber atât în oraș cât și în împrejurimi. Pe o distanță de 40 de km dinspre Piatra Neamț există foarte multe variante de excursii. Veți putea vedea mănăstiri cu o vechime de câteva secole, care păstrează muzee cu obiecte de cult foarte valoroase, cu cărți vechi, cu ateliere la care lucrează călugării și măicuțele. Se organizează și mese tradiționale acolo.



    Cei interesați de turismul ecumenic au o ofertă bogată. Dacă ne gândim la cei pasionați de natură și de aventură, orașul Piatra Neamț este înconjurat de munți pe care se pot face drumeții. Avem câteva rezervații naturale deosebite. Lacul Cuejdel e un lac foarte tânăr și poate fi destinația unei drumeții. Avem Cheile Bicazului, unice în România, cu stânci de peste 300 de metri, care mărginesc șoseaua și oferă, într-adevăr, un spectacol al naturii. Există în județul Neamț și aproape de Piatra Neamț și rezervația de zimbri Dragoș Vodă.



    Este singurul județ din România în care zimbrii se găsesc în condiții de libertate și semilibertate, într-un țarc de aclimatizare și la Grădina Zoologică. Zimbrii liberi pot fi observați într-un safari într-o zonă aflată la doar 30 de km de orașul Piatra Neamț. După o plimbare prin muzee și prin centrul istoric, turiștii se îndreaptă spre împrejurimi, iar seara se întorc la tihna orașului de munte, în condiții foarte bune de cazare.”



    Una dintre cele mai vizitate mănăstiri din județul Neamț este Agapia. Este vorba de o ctitorie din 1647. Ceea ce stârnește interes la Agapia este pictura din interiorul bisericii sau de pe icoanele mai mari sau mai mici. Biserica a fost pictată în stilul neoclasic al vremii. Marele pictor român Nicolae Grigorescu avea 20 de ani când a pictat-o și a folosit gravuri în alb-negru având ca model capodopere ale Renașterii.



    Ne continuăm drumul alături de Alina Ferenț, din cadrul Centrului Național De Promovare și Informare Turistică Piatra Neamț:



    “Avem în Piatra Neamț și un ștrand care este o atracție pentru toată zona Moldovei în timpul verii. Avem și o telegondolă care pornește de la gară și merge până pe muntele Cozla, unde este o priveliște deosebită asupra orașului. În depărtare, se vede și muntele Ceahlău. Acesta din urmă e tot în județul Neamț și se poate face o drumeție până acolo. Se poate urca până la vârful Toaca, se poate înnopta la Cabana Dochia. Sunt foarte multe motive pentru care turiștii ar putea veni în orașul Piatra Neamț și în județul Neamț. Este o zonă în care se păstrează foarte bine tradițiile. La acestea, se adaugă partea modernă de agrement. Se face în Cheile Șugăului, în Cheile Bicazului.”



    Cei care sunt interesați de obiecte de artizanat și de etnografie ar trebui să înceapă cu o vizită la Muzeul de Etnografie din Piatra Neamț, spune Alina Ferenț, din cadrul Centrului Național De Promovare și Informare Turistică Piatra Neamț:



    “Este foarte frumos amenajat și reabilitat de curând. Aici, turiștii pot vedea tradițiile românești structurate pe cele patru anotimpuri. De asemenea, sunt foarte multe muzee sătești unde se găsesc astfel de exponate. Există foarte mulți meșteri populari care lucrează. Avem un festival care se numește Lada cu Zestre care se organizează, de obicei, la sfârșitul lunii mai, unde se întâlnesc meșteri din toată țara. Acești se unesc în centrul orașului și lucrează alături de toate obiectele realizate de ei, expuse pentru vânzare.



    În județul Neamț, există Muzeul Popa, în localitatea Târpești, aproape de casa scriitorului român Ion Creangă. Acolo există o colecție deosebită de obiecte de artizanat. Întâlnirile cu meșterii sunt posibile și la “Șezătoarea de piatră”, de la Centrul pentru cultură și arte Carmen Saeculare. Acolo, un grup de femei lucrează ii după modele din străbuni.”



    Alina Ferenț, din cadrul Centrului Național De Promovare și Informare Turistică Piatra spune că zona se poate promova și din punct de vedere gastronomic:



    “Moldova se știe că păstrează vechi rețete. Unele au fost îmbunătățite și reinventate. Printre preparatele noastre tradiționale amintim tochitura moldovenească, ciorbele făcute cu borș de putină, așa cum le făceau bunicii noștri. Avem păstrăv afumat în cetină de brad, caracteristic zonelor de munte. Acesta se poate găsi la păstrăvăriile din zonă, care sunt numeroase. În restaurantele cu specific tradițional, vă puteți delecta și cu plăcintele Poale-n Brâu. Însă și turiștii interesați de bucătăria modernă vor fi răsfățați. Avem, de exemplu, foarte multe oferte raw-vegan.”



    Invitația a fost lansată pentru a vă trece această destinaţie în planurile dvs de vacanţă. Vă așteptăm și data viitoare cu o nouă destinație.



  • Opt proiecte Erasmus +, în şase ani, la o grădiniţă din Constanţa

    Opt proiecte Erasmus +, în şase ani, la o grădiniţă din Constanţa

    Tematicile proiectelor au fost dintre
    cele mai diverse, spune Mihaela Ivan, purtătorul de cuvânt al Grădiniţei:





    Grădiniţa Perluţele Mării din Constanţa a
    fost beneficiara a opt proiecte Erasmus Plus, cofinanţate de Uniunea Europeană.
    Fiecare a fost focusat pe o tematică diversă: drepturile copilului, incluziunea
    copilaşilor, tradiţii, educaţia bilingvă, educaţia financiară, jocuri – jocul
    fiind activitatea noastră de bază, la grădiniţă.





    Acum sunt în derulare două proiecte.
    Graţie lor, copiii vor învăţa prin joc, cum să gestioneze banii dar vor învăţa
    şi despre jocurile specifice altor ţări implicate în proiect:




    Ultimele două proiecte şi cele care sunt încă
    în derulare şi anul acesta şcolar şi anul următor, se numesc Let`s share our
    games -
    iar în acest proiect avem ca partenri Bulgaria, Grecia, Italia, Letonia,
    Lituania, Macedonia de Nord şi bineînţeles noi – iar al doilea proiect, care
    este în derulare, se numeşte Old turtle`s treasure tail – Comorile Bătrânei Ţestoase. Iar acest proiect, care
    se referă la educaţia financiară, are implicaţi parteneri din Bulgaria, Grecia,
    Italia, Lituania, Croaţia, Portugalia şi România. Proiectele implică ateliere
    de lucru cu profesorii, cursuri de perfecţionare, activităţi didactice.





    Partener în acest proiect este şi Grecia.
    Emanoil, director la o şcoală din Creta, face parte din echipa proiectului şi a
    fost prezent la grădiniţa din Constanţa pentru a le prezenta copiilor un joc de
    familie din ţara sa:




    Jocul de familie pe
    care îl prezentăm se numeşte Mere. Jocu presupune împărţirea în două echipe,
    doi conducători de joc care vor folosi o minge pentru a-i ochi pe cei care stau
    în centru. Este un joc care implică viteză şi inteligenţă, în a te feri de mingea
    care vine spre tine.





    Jocurile prezentate de partea română au
    fost Păcălici, Telefonul fără fir şi De-a v-aţi ascunselea.


    Prin intermediul proiectelor Erasmus +,
    la grădiniţă s-au îmbunătăţit metodele de predare iar cei mici s-au arătat
    foarte receptivi la noutăţi, spune Mihaela Ivan:




    Prin intermediul lor am validat strategii
    didactice moderne, am produs o serie de materiale auxiliare pentru preşcolari
    şi cadre didactice, am reşit astfel, că creştem calitatea actului educaţional.
    Preşcolarii sunt foarte entuziasmaţi de toate noutăţile cu care vin cadrele
    didactice la grupă, se implică cu mult aplomb în activităţi, mijloacele
    didactice fiind foarte atractive pentru ei, impactul este mare şi atunci şi
    implicarea lor şi efectul benefic, bineînţeles, este ridicat.




    Reprezentanţii grădiniţei spun că prin
    aceste proiecte au introdus metode şi materiale didactice noi.


    Au creat cărţi ilustrate, cărţi
    electronice, softuri educaţionale, colecţii de jocuri specifice diferitelor
    ţări europene, ghiduri şi îndrumătoare pentru cadrele didactice.




  • Ziua internaţională a femeii

    Ziua internaţională a femeii

    Pe 8 martie,
    femeile – mame, soţii, prietene sau colege – primesc cadouri sau, mai ales,
    flori. Ţinând cont că la 1 martie sărbătorim Mărţişorul, mica amuletă cu şnur
    alb-roşu primită tot de femei, am putea spune că începutul primăverii, în
    România, înseamnă sărbătoarea renaşterii, a luminii şi căldurii, a femeii. După
    momente în care aceste zile erau ocazii pentru cadouri exagerate, emfatice,
    sunt redescoperite momentele de frumuseţe şi sinceritate, care nu depind de
    bani şi valori materiale. 8 Martie, ca Zi internaţională a femeii, este
    redescoperită sub această semnificaţie, de caldă reverenţă faţă de rolul femeii
    în viaţa societăţii şi în viaţa oricărui om. Nu mai interesează nici originea
    istorică a acestei zile, nici tradiţia comunistă, dinainte de 1989, cunoscută
    de societatea românească.

    Originile marcării zilei de 8 martie ca zi de luptă
    pentru drepturile femeilor sunt mai vechi de un secol. În 1908, la New York, în
    ziua de 8 martie, 15 mii de femei au demonstrat pentru o serie de drepturi
    care, în aceste zile, par inevitabile dar ele au fost obţinute prin adevărate
    lupte civice. Era vorba de programul mai scurt de lucru şi salarii mai bune dar
    şi de dreptul de vot. Una dintre cerinţele de acum mai bine de un secol era şi
    interzicerea muncii copiilor. Anul următor, forurile sindicale şi socialiste
    americane au luat hotărârea ca 8 martie să fie declarată Zi Naţională a
    Femeilor, sărbătorită în ultima duminică din februarie. Peste încă un an, la
    Copenhaga, în Europa, această zi naţională a devenit un eveniment
    internaţional. Ţările est-europene, unde comunismul a fost impus după Al Doilea
    Război Modial, au pus un accent deosebit pe această sărbătoare cu origini în
    sfera relaţiilor de muncă.

    Fiindcă
    regimul comunist se autodefinea ca o dictatură a proletariatului, se
    presupune că femeile aveau toate drepturile, astfel că 8 Martie a devenit o zi
    de omagiere a femeilor, mai ales a mamelor. În 1975, Adunarea Generală a
    Organizaţiei Naţiunilor Unite a adoptat o rezoluţie care declara o Zi pentru
    Drepturilor Femeilor şi pentru Pace Internaţională. Principiul cere marcarea
    acestei zile naţionale într-o zi recomandată de istoria şi tradiţia fiecărui
    stat. În 1996, Naţiunile Unite au început să propună o temă anuală de dezbatere
    în lumina accentului pus pe drepturile şi situaţia femeilor din întreaga lume.
    Sunt teme de mare actualitate care ne arată cât de mult a evoluat omenirea în
    ultimul secol şi scot în evidenţă provocările de tip nou, adaptate mileniului
    în care trăim.

    Prezentul ne arată, însă, pe lângă evoluţii evidente ale
    umanităţii, şi o foarte stranie tendinţă de întoarcere la mentalităţi şi
    practici violente, degradante, specifice unor vremuri de mult apuse. Este un context
    în care femeile au cel mai mult de suferit. În timp ce discutăm de egalitatea
    în toate drepturile cu bărbaţii, aflăm despre organizaţii criminal-teroriste
    care rezervă femeilor doar starea de sclavie. În timp ce se ia tot mai mult
    atitudine faţă de reducerea femeii la stadiul de imagine sau obiect sexual, ne
    confruntăm cu fenomene infracţionale de o incredibilă anvergură de traficare a
    fiinţelor umane, pe toate continentele.

    Românilor le place să sărbătorească
    ziua de 8 martie, ca Zi a femeii. Ei oferă soţiilor şi partenerelor de viaţă,
    mamelor şi bunicilor, colegelor de serviciu, vecinelor sau prietenelor de
    familie flori sau mici cadouri. Obiceiul nu este nici nou şi nici inedit. Putem
    constata că sunt foarte multe ţări în lume unde se întâmplă acelaşi lucru. România
    nu este ţara ideală pentru femei, mai ales că, în ultimul timp, asistăm la o
    creştere de neacceptat a violenţei împotriva femeilor, dar este ţara in care,
    de 8 Martie, femeile primesc cele mai frumoase flori. Cu ani în urmă, Eurostat,
    agenţia de statistică a Uniunii Europene, spunea că România este ţara
    comunitară cu cea mai mică diferenţă între salariile femeilor şi cele ale
    bărbaţilor.

  • Noua viaţă a costumului popular

    Noua viaţă a costumului popular

    Costumele populare româneşti revin la modă. Strânse la gât, cu cheiţă, cum
    se spune sau nu, încreţite sau drepte, mai simple sau mai elaborate, iile
    româneşti capătă o nouă viaţă.


    Născută într-o familie din Bistriţa Năsăud în care cusutul iilor era
    meseria casei, Virginia Linul are astăzi o casă muzeu şi a adunat în jurul ei
    50-60 de femei cu care lucrează. Dar recunoaşte că şi-a recăpătat încrederea în
    valoarea muncii ei după prezenţa României în 1999, la Washington Smithsonian
    Folklife Festival, cu costume populare, bucătărie tradiţională şi folclor.
    Virginia Linul ne-a spus că meseria sa este una de mare responsabilitate Am făcut întâi costume populare de la noi din zonă, din Bistriţa
    Năsăud, pe urmă am confecţionat şi costume din alte zone ale ţării, tehnicile
    de lucru find asemănătoare, doar modelele diferite. Dar cu o mare seriozitate
    şi o cercetare prealabilă, atât în muzee, cât şi în sate. Nu fac pentru
    ansambluri orice costume, să fie acolo. Eu nu fac imitaţii de costume populare,
    ci am mare responsabilitate pentru generaţiile viitoare, pentru că eu ştiu că
    dacă noi copiii ni-i îmbrăcăm cu imitaţie de ie, ei când cresc o să creadă că
    aia e ce trebuie. Noi, ca părinţi, avem o responsabilitate pentru generaţiile
    viitoare să-i îmbrăcăm corect: un costum popular să fie autentic românesc, să
    fie cusut manual, ca unui copil să îi rămână ideea că aşa este costumul popular
    românesc.


    Virginia Linul ne-a mai spus că ţara noastră are 450 de zone etnografice şi
    tocmai de aceea trebuie să le respectăm şi să le păstrăm reprezentativitatea.
    Iar apoi ne-a spus cum a prins aripi noi costumul popular românesc: În 2011 a venit un designer francez Philippe Guiller, care a lucrat la
    Ambasada Franţei din România, director cultural. A vizitat România, s-a
    îndrăgostit de România şi de tot ce e frumos. El a ştiut să vadă arta în
    fiecare lucru, în fiecare podoabă şi a scos-o pe scenă. Şi a făcut o colecţie care s-a numit
    100%.ro. prejudecăţi. Datorită acestui străin care a venit şi a lucrat cu mine,
    60% din colecţie s-a lucrat aici, s-a lucrat cu meşteri din Maramureş, cu
    meşteri din Bucovina, cu meşteri de la Braşov, cu meşteri din Oltenia, a lucrat
    cu meşteri români din întreaga ţară şi a pus în valoare arta populară
    românescă. Şi datorită promovării acestui eveniment au venit televiziunile, au
    făcut promovare şi au început să poarte vedetele, o ie de Ziua României, un
    element din costumul popular şi după un an, a început Andreea Tănăsescu,
    fondatoarea paginii La Blousee Roumaine, să promoveze pe Facebook ia românească
    şi să creeze evenimente peste tot.


    O altă prezenţă remarcabilă a
    costumelor populare online o repezintă asociaţia Semne cusute, care din luna
    iunie a acestui an, este prezentă pe Google Arts and Culture cu expoziţia
    Îmbrăcate în povești, prin care explorează meșteșugul țesutului de cămăși
    tradiționale românești și prezintă poveștile brodate în material, decodificând
    fiecare culoare și simbol. Este o călătorie la granița dintre artă și tradiție.
    Ioana Corduneanu, iniţiatoarea asociaţiei Semne cusute ne-a vorbit despre
    îndeletnicirea de a coase o ie, ca despre o poveste de dragoste: Sper că din ce în ce mai mult vom lăsa în urmă materialele ieftine şi
    vom alege să coasem ca şi străbunicile noastre, cu in, cu cânepă, cu mătase şi
    cu lână, pentru că sunt materiale mai sănătoase şi pentru noi şi pentru
    planetă. Sunt materiale mai preţioase, mai nobile, aşa cum
    merită cămăşile noastre. Cămăşi tradiţionale înseamnă şi cămăşi încreţite la
    gât, cămăşi drepte, poale şi fuste mai rar, dar cu siguranţă sunt doamne care
    doresc să-şi completeze portul, să-şi întregească portul.


    Tot de la Ioana Corduneanu am aflat că doamnele din comunitatea Semne
    cusute cos ii în special de drag: În mare parte le cos de plăcere,
    pentru că broderia este o artă şi o relaxare. Le cos pentru ele, pentru a avea
    ce să îmbrace, le cos pentru a-şi îmbrăca familia, pentru cei dragi, cei
    prieteni, iar cele mai geneoase le cos pentru a le arăta în cadrul expoziţiilor
    noastre: IA Aidoma, Ia Aievea, Măiestr-Ia, expoziţii care acum devin şi
    virtuale.


    Orice femei doreşte să se alăture cusătoarelor de ii nu are de făcut decât
    câţiva paşi simpli, după cum ne-a spus Ioana Corduneanu: Pe Google, tastând
    semne cusute, vor găsi acolo blogul, vor găsi grupul de lucru de pe facebook,
    semne cusute în acţiune şi tot ce trebuie să facă este să intre în acest grup
    de cusut, să studieze puţin ceea ce s-a discutat, ceea ce s-a făcut, să îşi exprime
    dorinţa (n.r. de a ni se alătura) să spună de ce sunt acolo, ce vor să facă, ce
    vor să coase şi vor primi ajutor. Simbolurile sunt universale, sunt un limbaj
    vizual, pe care îl înţelege toată lumea. Dacă este ceva specific românesc este
    gramatica, felul de a pune aceste litere în propoziţii. Asta ne face unici. Şi
    putem deosebi o cămaşă românească de toate cămăşile vecinilor noştri, mai mult,
    putem deosebi o cămaşă atât de precis încât să aflăm satul, dacă nu regiunea în
    care ea a fost cusută. Şi sunt doamne din Olanda, din Bulgaria, din Japonia,
    care sunt interesate şi cos, pentru că îşi dau seama că nu este vorba strict de
    o cămaşă românească, valorile pe care cămaş
    a noastră le transmite sunt valabile
    şi universale în orice moment şi acum şi în trecut şi în viitor.



    Şi, o veste bună! Anul acesta de Ziua României,
    la Paris, mai multe doamne însoţite de Ioana Corduneanu îşi purtau mândre
    costumul popular, completat cu o fustă de o nuanţă albastră în Centrul
    Pompidou. Nu am înţeles sigur de ce iile erau astfel completate până nu am
    văzut cum puzderia de vizitatori ce profitau de intrarea gratuită la expoziţii
    în prima duminică din lună, făceau poze cu româncele îmbrăcate în ie, alături
    de tabloul lui Henri Matisse La Blouse Roumaine (finalizat în aprilie 1940).

  • Oferte la Târgul de Turism al României

    Oferte la Târgul de Turism al României

    Aflat la cea dea 42-a ediție, Târgul de Turism al României și-a deschis
    porțile pentru toți iubitorii de vacanțe. Cele mai importante agenții de turism
    și tur-operatori din România, dar și regiunile turistice tradiționale din
    România s-au prezentat vizitatorilor prin pachete deosebit de atractive.

    Daniela
    Bonta este președinta Asociației Rosenau Turism și ne face o invitație în
    centrul României, în județul Brașov. Atracțiile turistice, traseele de
    drumeție, locurile de petrecut vacanțe de neuitat sunt nenumărate. Oamenii sunt
    foarte ospitalieri. Noi ne-am întrunit toți în standul Consiliului Județean
    Brașov pentru a prezenta întreg județul și a invita turiștii să ne vadă. Am
    venit la acest târg de turism cu niște pachete turistice foarte atrăgătoare.
    Totodată, vreau să subliniez faptul că majoritatea hotelurilor, pensiunilor din
    Râșnov primesc inclusiv tichete de vacanță. Cazarea pentru o persoană, pe
    noapte, în cameră dublă, pornește de la 100 de lei (20 euro) la pensiunile de
    două stele și ar depăși 300 de lei (60 euro), cu mic dejun inclus, la cele mai
    luxoase pensiuni.


    Una dintre cele mai căutate regiuni
    din România pentru petrecerea vacanțelor rămâne Bucovina. Ciprian Negruțiu, din
    partea Consiliului Județean Suceava. Bucovina
    este prezentă cu oferta pentru Crăciun și Revelion anul acesta și cu pachete de
    schi în Bucovina. Promovăm cele trei zone de schi: zona Humorului, Câmpulung
    Moldovenesc și Vatra Dornei. Turiștii sunt interesați de oferte și-i așteptăm
    în număr cât mai mare. Prețurile sunt personalizate și în funcție de
    solicitări, însă avem prețuri pentru toate buzunarele.


    Tot la standul
    Bucovinei, am întâlnit-o pe Ana Cazac, meșter popular: Prezint aici o parte
    din meșteșugurile tradiționale din Bucovina: trăistuțele tradiționale sunt
    țesute în atelierul nostru, însă sunt multe ateliere care fac asemenea produse.
    Ele reprezintă o parte din costumul popular. Avem măști tradiționale. Urmează Anul
    Nou și ne amintesc de demult. Femeile făceau șezători și-și prezentau portul
    sau diferite obiecte casnice, iar băieții făceau aceste măști. Avem globuri
    pentru bradul de iarnă și suveniruri realizate din nuci


    Nici capitala României nu a lipsit
    de la târg. Bucureștiul a fost reprezentat prin oferte atractive la unul dintre
    cele mai mari centre SPA din această parte a Europei. Iar cei care s-au
    orientat spre această ofertă au fost invitați și la Ploiești, în apropierea
    capitalei, de către Alina Grădinaru, responsabilă
    PR și Marketing, la Hipodromul Ploiești. Aici a avut loc chiar în perioada
    târgului un eveniment hipic deosebit Premiul de toamnă. Însă ce înseamnă în
    general experiența hipodromului ploieștean?


    Înseamnă curse de cai,
    înseamnă petrecerea timpului liber. Pasionații și curioșii vin foarte des. Vin
    atât copii, fiindcă-și pot petrece timpul liber, cât și adulți. Am avut și
    turiști străini, fiindcă am avut evenimente internaționale. Pe 6 iulie am avut
    Marele Derby de Trap al României, în cadrul căruia au avut loc și curse
    internaționale de galop, sponsorizate de emirul din Abu Dhabi. Au fost peste
    4.000 de spectatori.


    Anda Popa este secretar general al Asociației pentru Promovarea și
    Dezvoltarea Turismului Prahova. La Târgul de Turism al României, am aflat zece
    motive pentru a vizita această zonă.


    Este o zonă recunoscută pentru Castelul
    Peleș și pentru regalitate, dar mai sunt și alte obiective. Avem Crucea de pe
    Caraiman care e în Guiness Book din 2014, pentru cea mai înaltă structură
    metalică de pe un vârf de munte. Avem muzee unicat în Ploiești, cum e Muzeul
    Ceasului sau cel al petrolului. Avem Drumul Vinului, un program prin care
    vizitatorii pot degusta Feteasca Neagră, ambasadorul vinurilor românești.
    Pravova e recunoscută și pentru domeniul schiabil. Cei care vor să învețe să
    schieze găsesc monitori foarte buni și zăpadă foarte bună.

    Avem ofertele
    clasice de Crăciun și de Revelion, la hotelurile de pe Valea Prahovei, dar și
    în Dealu Mare, unde se face vinul, la un conac în vie, dar avem oferte și
    pentru perioada de Paște, pentru Dragobete, Sfântul Valentin. De exemplu,
    pentru un Crăciun, la Bușteni, cazare, mic dejun și cină festivă, prețul pentru
    o cameră dublă, trei nopți, pornește de la 950
    de lei (200 euro). Pentru Dragobete, un pachet de două nopți și
    demipensiune, pornește de la 391 de lei (80 euro), la o vilă de trei stele din
    Sinaia. Pe lângă aceste pachete clasice, de cazare cu masă, avem și pachete de
    relaxare cu sare, la un centru medical din Poiana Câmpina.


    Mai mult de 2500 de persoane au trecut pe la standul Botoșaniului, fiind
    interesate de posibilitatea de a vizita municipiul și județul. Ionut Andrei, de
    la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Botoșani: Avem un centru istoric foarte frumos, care cuprinde circa 60 de
    clădiri, printre cele mai mari din zona Moldovei. Un nou obiectiv s-a deschis chiar
    anul trecut, Parcul de agrement Cornișa, care se întinde pe o suprafață de 48
    de hectare. Aici veți găsi un râu artificial pentru rafting, servicii de masaj,
    saună, SPA, veți găsi un amfiteatru, diferite terenuri de sport, pereți de
    escaladă, grotă cu zăpadă, bazine de înot exterioare și interioare. În luna
    decembrie vor avea loc Serbările Pădurii, care adună multă lume, nu numai din Botoșani, ci și din zonele
    învecinate, dar și din alte țări.


    N-au lipsit nici ofertele de
    petrecere a vacanței pe litoralul românesc sau în stațiunile balneare și
    centrele SPA. Pachetele de vacanță chiar și cu 50% reducere s-au vândut atât
    pentru perioada de vară cât și pentru Dragobete, sărbătoarea îndrăgostiților în
    România.