Tag: transport

  • Fonduri europene pentru transportul de călători

    Fonduri europene pentru transportul de călători


    Comisia Europeană anunță acordarea a circa 2,2 miliarde de euro pentru 140 de proiecte-cheie de transport. Din acest fond, România beneficiază de o investiție de 118 milioane de euro pentru zece proiecte ce vizează transportul. Acestea vor contribui la construirea pe întregul continent a legăturilor de transport care lipsesc, vor sprijini transportul sustenabil și vor crea locuri de muncă.



    Proiecte feroviare românești, sprijinite cu fondurile europene



    Printre proiectele care beneficiază de banii sosiți de la Uniune se află și linia ferată ce va face legătura dintre Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni și Gara de Nord din București pentru care s-a acordat o finanțare de 48, 4 milioane de euro. Aflată într-un stadiu avansat de construcție, linia trebuia să fie dat în folosire în acest an, înainte de începerea Campionatului European de Fotbal, reprogramat din cauza pandemiei de COVID-19. În prezent, se așteaptă o decizie a justiției privind exproprierile realizate de guvernul de la București.



    Pentru modernizarea liniei de cale ferată București — Craiova sunt disponibile 17,4 milioane de euro. Proiectul are ca scop modernizarea liniei de cale ferată București — Craiova. Partenerii vor analiza starea curentă a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficiențe și studiul de fezabilitate necesar pentru următoare etape de dezvoltare a proiectului.



    Aproape 10 milioane de euro vor merge către linia de cale ferată Coslariu — Cluj-Napoca prin care se va analiza condiția actuală a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficiențe și pentru a realiza un studiu de fezabilitate ce va ajuta la pregătirea pașilor necesari pentru următoarele etape ale proiectului.



    26,7 milioane de euro se vor îndrepta către modernizarea liniei de cale ferată Apahida — Suceava, iar alte 4,3 milioane de euro vor fi investite în modernizarea subsistemele de cale ferată (șinele și instalațiile) din cadrul Complexului Feroviar București Nord, prin implementarea unui sistem ce asigură interoperabilitate.



    Adina Vălean: O contribuție esențială pentru impulsionarea redresării economice



    Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat că această finanțare poate produce investiții de două ori mai mari: Contribuția UE în cuantum de 2,2 miliarde EUR la această infrastructură de transport esențială va contribui la impulsionarea redresării; ne așteptăm ca această contribuție să genereze investiții în valoare de 5 miliarde EUR. Investim în diferite tipuri de proiecte, cum ar fi transportul pe căi navigabile interioare, conexiunile multinodale, combustibilii alternativi sau infrastructura feroviară de mari dimensiuni. Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) este unul dintre instrumentele noastre esențiale pentru crearea unui sistem de transport rezilient și rezistent la crize, care este vital în prezent, dar și pe termen lung.”



    Prin acest buget, Uniunea Europeană își propune să ducă la îndeplinire obiectivele în materie de climă prevăzute de Pactul verde european. Se pune un accent deosebit pe proiectele care consolidează rețeaua feroviară, inclusiv legăturile transfrontaliere și conexiunile cu porturi și aeroporturi.



  • La semaine du 6 au 12 juillet

    La semaine du 6 au 12 juillet

    Face à une recrudescence des cas de contamination au nouveau coronavirus, les autorités roumaines lancent un appel à la responsabilité citoyenne

    Suite à la hausse alarmante du nombre de cas de contamination au nouveau coronavirus, le chef de l’Etat roumain, Klaus Iohannis, a appelé jeudi toutes les institutions fondamentales de l’Etat à collaborer étroitement afin de protéger la vie et la santé des Roumains. « Le virus est réel, il n’a pas de couleur politique, ne peut pas être interdit par la loi et ne disparait pas si on nie son existence », a fait savoir le leader roumain. Suite à la multiplication inquiétante du nombre de cas de Covid, le premier ministre Ludovic Orban a appelé à la mobilisation générale les autorités responsables de vérifier le respect des restrictions. Les médecins ont affirmé que cette recrudescence des cas est une conséquence directe du non-respect des mesures de protection, c’est pourquoi le chef du cabinet de Bucarest a demandé des sanctions drastiques pour tous ceux qui les ignorent.

    Les médecins soulignent de nouveau les trois règles d’or à faire respecter par la population : le port du masque, la distanciation sociale et l’hygiène des mains. Entre temps, les parlementaires roumains ont débattu et voté dernièrement un projet de loi adopté antérieurement par le gouvernement et portant sur la mise en place d’un paquet de mesures sanitaires en cas de risque épidémiologique élevé. Le social- démocrate Nicusor Halici, à la tête de la Commission juridique de la Chambre des députés, a affirmé que le projet devait être harmonisé avec la décision de la Cour constitutionnelle et répondre au contexte présent et futur et aux situations de risque potentiel. Le député libéral Ioan Cupsa a précisé à son tour que l’adoption d’un tel projet de loi marquait un moment de solidarité au sein du Parlement. La Roumanie a besoin d’une classe politique responsable, a déclaré pour sa part le député USR Ionut Mosteanu, en affirmant que les sociaux-démocrates aussi bien que les libéraux devraient faire des efforts pour l’électorat, non seulement remporter ses voix.

    Le projet de loi a bénéficié également du soutien des parlementaires de l’Union démocrate magyare de Roumanie et du Parti du Mouvement populaire. Présent aux débats, le secrétaire d’Etat au ministère des l’Intérieur, Raed Arafat, a affirmé que le principal but de ce projet d’acte normatif était de mieux protéger la communauté, et de permettre la mise en place des mesures sanitaires de prévention et de lutte contre le risque épidémiologique et biologique. Aux termes du nouveau document, le consentement des personnes contaminées est nécessaire avant d’appliquer des soins médicaux, tandis que la quarantaine dans des espaces spécialement aménagés par les autorités se fera seulement si les personnes concernées affirment ne pas pouvoir s’auto-isoler correctement à domicile. Par ailleurs, le détachement des médecins pendant l’état d’alerte sera permis, tout comme la contestation des mesures de quarantaine et de confinement.

    Rappelons-le, lundi, le Gouvernement a adopté un projet pour mettre en place une série de mesures sanitaires en cas de risque épidémiologique et biologique après que la Cour constitutionnelle eut déclaré inconstitutionnels les textes de loi sur la quarantaine et l’hospitalisation obligatoire. La Cour a motivé sa décision en affirmant que ces documents manquaient de clarté et de prédictibilité, avaient un caractère d’incertitude et étaient difficiles à anticiper ; en plus, ils ne garantissaient pas le respect de certains droits et libertés fondamentales. Selon la Cour, la mise en place, en Roumanie, de la quarantaine par ordonnance d’urgence prive les citoyens de liberté et limite leurs droits fondamentaux.

    L’économie roumaine se contractera de 6% cette année, avant une reprise à partir de l’année prochaine, estime la Commission européenne

    L’économie roumaine pourrait connaître une contraction de 6% cette année avant une croissance positive, en 2021, avec une progression estimée à 4%, affirme la Commission européenne dans ses Prévisions économiques d’été rendues publiques mardi dernier. Les risques à l’adresse des perspectives de croissance économique pourraient, toutefois, être revus de manière défavorable. Si une deuxième vague pandémique frappe la Roumanie ou un de ses principaux partenaires commerciaux, le redressement économique risque d’être retardé. A tout cela s’ajoute la manière dont les autorités locales arrivent à gérer les craintes quant à la trajectoire fiscale d’avant la pandémie qui risque de porter atteinte à la confiance des investisseurs, en débouchant sur des coûts de financement plus élevés et sur une croissance ralentie. Quant au taux d’inflation, il devrait se monter à 2,5% en 2020 et à 2,8% en 2021, suite au redressement de la demande. Selon les nouvelles prévisions, l’économie européenne connaîtra une plongée supérieure à 8% cette année, avant un redressement partiel l’année prochaine. Le commissaire européen chargé de l’Economie, Paolo Gentiloni, a affirmé que l’un des problèmes majeurs, c’est l’incertitude pour l’avenir, causée par le coronavirus. Et lui d’ajouter que la réponse politique fournie partout en Europe a contribué à atténuer le choc pour les citoyens, mais la situation continue à provoquer des divergences, des inégalités et une insécurité croissante.

    La Roumanie dénonce les conditions de concurrence déloyale du nouveau paquet Mobilité

    Selon les autorités roumaines, une partie des normes du Paquet mobilité 1, adopté mercredi par le Parlement européen après des négociations avec les autres institutions européennes, sont discriminatoires pour les entreprises de transport de Roumanie. La Commission européenne a annoncé des études d’impact relatives aux prévisions, mais le paquet entrera bientôt en vigueur, après sa publication au Journal officiel de l’Union. La commissaire européenne aux Transports, la Roumaine Adina Valean, a déclaré que les autorités roumaines avaient le droit d’attaquer les dispositions qui portent atteinte aux objectifs du Pacte vert et à la concurrence sur le marché unique. La Roumanie et d’autres pays tels la Lettonie, la Lituanie, la Pologne ou la Hongrie ont affirmé qu’aux termes des normes révisées, leurs transporteurs nationaux seront discriminés par rapport à ceux d’Europe centrale et occidentale. Les nouvelles règles obligent les camions, même vides, à retourner au centre opérationnel de l’entreprise toutes les huit semaines. (trad. Ioana Stancescu)

  • Arbeitsmarkt in der Pandemie: 19% der Arbeitnehmer haben Job verloren

    Arbeitsmarkt in der Pandemie: 19% der Arbeitnehmer haben Job verloren

    Die meisten Rumänen, die während der Coronavirus-Pandemie ihren Arbeitsplatz verloren haben, sind zwischen 45 und 54 Jahre alt, kommen aus ländlichen Gebieten oder Kleinstädten und haben eine prekäre Ausbildung. Dies sind die Ergebnisse einer IPSOS-Studie, die zwischen dem 11. und 17. Mai 2020 in Rumänien durchgeführt wurde. Der Studie zufolge haben 19% der Befragten ihren Arbeitsplatz verloren, 16% wurden in die konjunkturelle Arbeitslosigkeit geschickt, 14% haben vor der Pandemie nicht gearbeitet und arbeiten auch jetzt nicht und 27% von ihnen gaben an, dass sich am Arbeitsplatz durch die Coronavirus-Pandemie nichts geändert habe.



    Viele Menschen arbeiten jetzt von zu Hause aus. Die meisten stammen aus Bukarest und haben eine höhere Ausbildung. Dabei handelt es sich hauptsächlich um Frauen, junge Menschen im Alter zwischen 18 und 34 Jahren, Menschen mit höherer Bildung. 22% der in der Studie befragten Personen arbeiten weiterhin am alten Arbeitsplatz. Die stabilsten Bereiche sind IT, Human Resources, Marketing.



    Angestellte in den Bereichen Buchhaltung, Finanzen, Transport, Tourismus, Call Center suchen aktiv nach neuen Jobs, auch au‎ßerhalb ihrer Ausbildungsbereiche. Dragoş Gheban, geschäftsführender Manager der Rekrutierungsplattform hipo.ro, fasst zusammen, wie der Arbeitsmarkt in Rumänien heute aussieht:



    Nach einer Analyse auf dem Karriereportal hipo.ro stellte sich heraus, dass die Bereiche mit den meisten Arbeitsplätzen derzeit folgende sind: an erster Stelle IT-Software und IT-Hardware, an zweiter Stelle der Finanzbereich, zu dem auch Arbeitsplätze im Banken- und Versicherungswesen gehören, an dritter Stelle Kundenbeziehungen, und hierunter haben wir die Supportleistungen, gefolgt von den Bereichen Vertrieb, der in letzter Zeit zugenommen hat, Engineering, Produktion, Beschaffung, Logistik und Personalwesen. Unsere Prognose für den nächsten Zeitraum ist, dass die Wiedereröffnung von Restaurants und Hotels, allgemein als HoReCa-Branche bekannt, die Möglichkeiten erhöhen wird. Auch im Verkaufsbereich wird der Umsatz wieder steigen und durch die Steigerung der Produktion werden sich die Unternehmen erholen.“




    Die Plattform hipo.ro hat auch eine virtuelle Jobmesse für Nachwuchskandidaten eingeführt; mehr dazu von Dragoş Gheban:



    Für Junioren gibt es gute Nachrichten. Wir haben eine virtuelle Messe gestartet, mit der wir versucht haben, viele Arbeitsmarktgelegenheiten für Junioren zu zentralisieren, und es ist uns gelungen, im Moment einige hundert Gelegenheiten anzubieten. Ich würde aber den Nachwuchskandidaten vorschlagen, mehr Zeit in den Rekrutierungsprozess zu investieren. Wir empfehlen den Junioren, sich für mehrere Programme zu bewerben, um sicher zu stellen, dass sie diesen Sommer nicht verschwenden und Zeit für ihre Karriere gewinnen.“




    Die IPSOS-Studie enthält auch Informationen über die emotionalen Reaktionen der Befragten. Nach der anfänglichen Panik entstand Besorgnis, vor allem bei den Frauen. 40% der Befragten waren optimistisch, und 38% standen unter Spannung und Stress. Männer sind gegenüber diesem emotionalen Stress widerstandsfähiger, besser informiert und pragmatischer. Frauen sind besorgter und zurückhaltender gegenüber einem Anpassungsplan. Menschen, die in der Produktion arbeiten, sind auch pragmatischer und optimistischer. Die im Dienstleistungsbereich arbeitenden Menschen sind besorgt und angespannt, aber sie fühlen sich im Vergleich zu Beschäftigten in anderen Bereichen in einer privilegierten Position.



    48% der Befragten, die von zu Hause aus gearbeitet haben, geben an, dass sie gern oder sogar sehr gern an ihren Arbeitsplatz zurückkehren möchten. 18% sagen, dass sie weniger dazu neigen, an ihren Arbeitsplatz zurückzukehren. Diejenigen, die am wenigsten an ihren Arbeitsplatz zurückkehren wollen, sind junge Menschen zwischen 25 und 45 Jahren, Personen mit Hochschulausbildung und Angestellte aus der Hauptstadt Bukarest. Und es gibt einen weiteren äu‎ßerst wichtigen Aspekt — das Lohnniveau auf dem Arbeitsmarkt. Für 39% der Befragten ist das Lohnniveau extrem wichtig. Für 38% der Befragten sind die Ausbildungs- und Weiterbildungskurse für berufliche Fähigkeiten besonders wichtig.



    Die rumänische Regierung hat durch das Arbeitsministerium konkrete Ma‎ßnahmen ergriffen, um den Arbeitsmarkt zu unterstützen. Die Arbeitsministerin Violeta Alexandru hat angekündigt, dass die Unterstützungsma‎ßnahmen für die am stärksten von der Krise betroffenen Berufskategorien beibehalten werden. Es handelt sich vor allem um Arbeitnehmer im Bereich HoReCa, im Tourismus oder im künstlerischen Bereich. Ministerin Violeta Alexandru:



    Die Regierung hat auf Initiative des Ministeriums für Arbeit und Sozialschutz vereinbart, dass die Unterstützungsma‎ßnahmen für die Beschäftigten von Unternehmen, deren Tätigkeit noch eingeschränkt ist, verlängert werden. Das gilt für Restaurants und Cafés, künstlerische Aktivitäten mit einem Publikum von über 500 Zuschauern, nämlich Aufführungen in Theatern und Kinos und andere Aktivitäten in Innenräumen. Beibehalten werden auch die Leistungen für Personen, die sich im Erziehungsurlaub befinden, sowie für Personen, die kurz vor der Beendigung der Erziehungszeit und kurz vor der Rückkehr an den Arbeitsplatz stehen. Während der Zeit der restriktiven Ma‎ßnahmen infolge der Coronavirus-Pandemie werden wir weiterhin finanzielle Leistungen gewähren, nämlich Erziehungsgeld, Unterstützung für soziale Eingliederung und Unterstützung für Adoptionsurlaub.“

  • Noi măsuri de relaxare a restricțiilor din 1 iunie

    Noi măsuri de relaxare a restricțiilor din 1 iunie

    Președintele Klaus Iohannis s-a întâlnit, joi, al Palatul Cotroceni cu premierul Ludovic Orban și cu mai mulți miniștri ai cabinetului, pentru a discuta măsurile de relaxare care vor intra în vigoare de la 1 iunie. Astfel, începând de luni, vor fi deschise terasele, se va putea merge la plajă și se reia transportul internațional rutier și feroviar. De asemenea, românii vor putea circula liber în afara localității, se vor putea organiza spectacole în aer liber cu un număr maxim de 500 de spectatori și se pot relua competițiile sportive în aer liber.


    La finalul discuțiilor, șeful statului a declarat următoarele:



    “În ceea ce privește măsurile de relaxare, avem și câteva vești pozitive. Din 1 iune, câteva activități vor redeveni posibile. Astfel, de la 1 iunie se redeschid terasele. Este însă clar că este nevoie de unele măsuri foarte speciale și aceste vor fi comunicate. Mesele la 2 metri distanță, maxim 4 persoane la o masă și în acest fel lucrurile vor fi sub control.


    De la 1 iunie se va putea merge la plajă, dar și aici e nevoie de păstrarea distanței de 2 metri între scaunele de plajă.



    Va fi reluat transportul internațional rutier și feroviar. Tot de la 1 iunie vor deveni posibile spectacolele în aer liber cu un număr de până la 500 de specatatori dar așezați pe scaune în funcție de restricții și triaj epidemiologic.



    Deplasările în afara localității, de la 1 iunie vor fi libere. Nu va mai fi nevoie de declarație. În ce privește competițiile sportive, se vor putea relua competițiile sportive începând din 1 iunie dar pentru sporturile care se practică afară.



  • România – stare de alertă

    România – stare de alertă

    După două luni de stare de urgență decretată din cauza pandemiei de Covid-19, în România este, din 15 mai, stare de alertă.



    Anunțul a fost făcut târziu în noapte, joi, de ministrul de Interne, Marcel Vela: ʺAvând în vedere analiza şi propunerile formulate de către grupul de suport tehnico-ştiinţific pentru gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României privind măsurile necesare a fi menţinute şi instituite pentru prevenirea şi controlul răspândirii infecţiilor. Luând în considerare persistenţa unui număr crescut de persoane infectate pe teritoriul naţional, precum şi apariţia unor noi cazuri de persoane infectate care menţin o presiune constantă asupra capacităţii de gestionare a unităţilor administrativ-teritoriale şi a sistemului sanitar.


    În contextul necesităţii de creare a condiţiilor socio-economice necesare relansării graduale a economiei naţionale, concomitent cu menţinerea unui nivel de alertă adecvat la nivelul componentelor Sistemului Naţional de Management al Stuaţiilor de Ugenţă. Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă adoptă prezenta hotărâre: articolul 1 – începând cu data de 15 mai 2020 se declară starea de alertă la nivel naţional pentru o perioadă de 30 de zile



    Astfel, în spaţiile comerciale, în mijloacele de transport în comun sau la locul de muncă este obligatorie purtarea măştii. Deplasarea în interiorul localităţilor este permisă fără completarea unei declaraţii pe proprie răspundere, așa cum se întâmpla până acum, în perioada stării de urgență.



    În schimb, românii au nevoie de o astfel de declarație ca să poată ieşi din localitate și doar dacă au motive bine întemeiate precum deplasarea în interes profesional, în scop umanitar sau de voluntariat, pentru activităţi agricole sau vânzarea de produse agroalimentare, pentru îngrijirea sau administrarea unei proprietăţi din altă localitate ori pentru îngrijirea unei rude. Mai este permisă ieşirea din localitate pentru activităţi recreativ-sportive individuale în aer liber și pentru evenimente familiale cu un număr limitat de persoane.



    Terasele și restaurantele rămân închise, dar se redeschid parcurile. Despre ce alte obligații mai au românii pe perioada stării de alertă a vorbit secretarul de Stat Raed Arafat: ʺInstituţiile şi autorităţile publice, precum şi operatorii economici publici şi privaţi au obligaţia organizării activităţii, astfel încât munca să se desfăşoare de la domiciliul angajaţilor, iar dacă activitatea desfăşurată nu permite acest lucru, să ia măsuri pentru asigurarea triajului epidemiologic, dezinfectarea obligatorie a mâinilor înaintea intrării în spaţiile de lucru, respectarea regulilor privind desfăşurarea activităţii în birourile cu spaţii comune, decalarea programului de lucru pentru entităţile cu un număr mai mare de 50 de salariaţi



    Se redeschid cabinetele stomatologice şi se reiau activităţile de internare a pacienţilor care nu sunt urgenţe medicale la nivelul unităţilor sanitare non-COVID, cu menţinerea interdicţiilor de acces al aparţinătorilor.



    Nu în ultimul rând, din 15 mai, pentru o perioadă de 14 zile, a fost prelungită suspendarea zborurilor operatorilor economici în și dinspre Austria, Belgia, Elveţia, Franţa, Germania, Iran, Italia, Marea Britanie, Olanda, Spania, SUA și Turcia. Se suspendă, de asemenea, până pe 1 iunie, transportul rutier internaţional de persoane spre și dinspre Italia, Spania, Franţa, Germania, Austria, Belgia, Elveţia, Marea Britanie, Olanda şi Turcia.



    Se menţine închiderea temporară, totală sau parţială a unor puncte vamale. În fine, persoanele care sosesc în România, indiferent de unde vin, vor fi izolate la domiciu sau plasate în carantină fie acasă, fie în centrele instituționalizate, dacă solicită acest lucru.


  • Mesures européennes de relance économique

    Mesures européennes de relance économique


    Sur toile de fond de la crise engendrée par la pandémie
    de coronavirus, la présidente de la Commission européenne, Ursula von der Leyen,
    a présenté mercredi, au Parlement européen, un plan de relance économique pour
    l’UE. Il repose sur trois piliers.






    Le premier : soutenir les économies les plus touchées par
    l’actuelle crise sanitaire à l’aide de la politique traditionnelle de cohésion,
    déjà prévue au budget pluriannuel 2021-2027. Tous les Etats communautaires en
    bénéficieront, qu’ils soient ou non membres de la zone euro. La CE propose aussi
    la création d’un fonds supplémentaire, dont les ressources financières consisteront
    en des prêts contractés par la Commission sur les marchés financiers et qui seront
    dirigés là où l’argent est nécessaire.






    Le deuxième pilier du plan envisagé par l’Exécutif communautaire
    vise à mobiliser des investissements privés massifs à même de soutenir les compagnies
    à bénéficier de capitaux.






    Enfin, le troisième pilier vise à consolider les
    mécanismes qui ont aidé les Etats membres à faire face au début de la pandémie,
    comme c’est le cas de RescEU, par exemple.






    Par ailleurs, la présidente de la CE, Ursula von der Leyen,
    a annoncé la création d’un nouveau programme spécialement dédié au secteur
    sanitaire.






    Et comme l’été approche à pas rapides, la Commission a
    présenté aussi un paquet de mesures régissant le fonctionnement des transports
    en commun et la reprise du tourisme au sein de l’UE. La levée des restrictions
    de voyage sera décidée par chaque Etat membre et elle aura lieu de manière progressive
    et coordonnée au niveau européen, avant de devenir générale, mais dans le
    respect de certaines mesures de sécurité sanitaire.






    A son tour, la commissaire européenne aux Transports, la
    Roumaine Adina Vălean, a mentionné plusieurs conditions pour les voyages en avion :
    « Il faut porter un masque à l’intérieur
    de l’avion. On limite le déplacement des passagers à bord de l’aéronef, l’interaction
    avec l’équipage et entre les passagers. Nous ne recommandons pas à ce stade la
    mise en place de mesures de distanciation physique à tout prix, c’est-à-dire nous
    ne demandons pas aux compagnies de condamner des places dans l’avion pour
    plusieurs raisons : un avion a des caractéristiques techniques qui garantissent
    une sécurité renforcée, dont le système des filtres à air qui est semblable à
    ceux des hôpitaux, donc il est très performant. »






    Enfin, la commissaire aux Transports a également précisé
    que le règlement européen portant sur l’obligation pour les compagnies
    aériennes de rembourser les billets en cas de vol annulé serait maintenue,
    malgré les insistances des Etats membres et des opérateurs aériens. (Trad.
    Valentina Beleavski)







  • May 9, 2020

    May 9, 2020

    EUROPE DAY Europe is experiencing the most difficult period since WW2, the president of Romania Klaus Iohannis says in a message released today, on Europe Day. He says that this is a time that tests our resilience, unity and humanity, and that, faced with the unprecedented challenge of the COVID-19 pandemic, Romania has once again proved to be a trustworthy partner. The president mentioned that teams of Romanian doctors and nurses went to Italy and the Republic of Moldova to support the efforts to fight the epidemic. Romania is also the first EU member state to manage a strategic stock of medical equipment for the entire Union, and under this mechanism vital equipment has already been delivered to the worst hit areas. May 9 marks the 1945 victory of the Allies against Nazi Germany in WW2, as well as the historic 1950 declaration of the French foreign minister Robert Schuman, proposing an economic cooperation plan between France and Germany, to do away with deep-rooted rivalries. On the same day, Romania celebrates its independence from the Ottoman Empire, proclaimed during the Russo-Turkish war in 1877.




    COVID-19 The Strategic Communication Group in the Government of Romania is to make public today a list of measures to be implemented by business operators and public institutions as of May 15, when the state of emergency introduced 2 months ago over the coronavirus epidemic ends. The interior minister Marcel Vela urged companies with more than 50 employees to organise shifts so as to reduce pressure on public transportation. He added that the committee drafting the rules for lifting restrictions are still discussing whether the sworn statement required at present for those who leave their home should be maintained after May 15. The SCG also announced today that the total number of deaths in Romania is 926. The total number of cases so far is over 15,100. Of these, 6,400 have recovered. Among the Romanians living abroad, 2,444 have tested positive for the virus, most of them in Italy and Spain, and 96 have died since the start of the pandemic.




    TRANSPORT Airlines are bound to refund the price of tickets for cancelled flights, according to the EU legislation, the European Commissioner for Transport Adina Vălean announced. She said citizens must contact the relevant member states, because many countries have provided state aid to airlines precisely in order to help them cover their cash shortages. Adina Vălean also announced that next week she will make public a list of safety rules for various transport means, as cross-border traffic is being gradually resumed and the EU seeks to help the tourism industry recover. She also said the so-called green corridors for commodities will be preserved in the foreseeable future.




    PANDEMIC The European Commission has called on all Schengen member and associate states to extend the temporary ban on non-essential travel in the EU until June 15. Although some member countries are already lifting the restrictions aimed at fighting the coronavirus pandemic, the situation is still fragile both in Europe and in the rest of the world, the Commission argues. This is why external border restrictions are still needed, in order to reduce the risk of the disease spreading through travel into EU countries. The number of confirmed SARS-CoV-2 cases worldwide is around 3.8 million, and the death toll stands at over 264,000. In the US, over 1.2 million people have tested positive, and in Spain, Italy and the UK the number of cases is over 200,000.


    (translated by: Ana-Maria Popescu)

  • May 8, 2020 UPDATE

    May 8, 2020 UPDATE

    COVID-19. A total of 923 people infected with the novel coronavirus have died in Romania since the start of the pandemic. The number of confirmed cases is over 14,800, while more than 6,400 people have recovered. Among the Romanians living abroad, the number of infections reaches 2,444, mostly reported in Italy and Spain, while the death toll is 96. Meanwhile, a new, state of the art modular hospital was opened in Bucharest, able to treat 500 Covid-19 patients with mild symptoms.



    ECONOMY The president of Romania Klaus Iohannis Friday said the countrys budget deficit will be larger than expected and will have to be financed. The head of state had a meeting with PM Ludovic Orban, the finance minister Florin Cîţu, and the governor of the National Bank of Romania, Mugur Isărescu, to assess the economic situation in the context of the crisis generated by the Covid-19 outbreak. Klaus Iohannis said that very coherent measures are required to help restart the economy, which is currently in a crisis situation. He argued that solutions have been identified, which can be implemented if all stakeholders work together. Previously, PM Ludovic Orban had another meeting on Friday with cabinet ministers in the economic sector, to put together a post-crisis recovery plan.



    GDP Romanias contribution to the EU GDP was 1.6% last year, the same as the Czech Republics but higher than Portugals (1.5%) and Greeces (1.3%), according to data released on Friday by Eurostat. Romanias GDP stood at around 223 billion euros, while the overall EU GDP was 13,900 billion euro. Around one-quarter of this was generated by Germany, followed by France, Italy and Spain. Eurostat warns that a sharp drop in the Unions economy is expected this year, following the restrictions aimed at containing the COVID-19 pandemic.


    TRANSPORT The European Commission will carry on investments in railway infrastructure “across the European Union, because this type of transport is the most sustainable, said the European Commissioner for Transport Adina Vălean, in an online dialogue with EU citizens. She emphasised that railway transport produces low carbon emissions, carries large volumes and is a type of infrastructure that only requires upgrading. Vǎlean added that some of the money for economic recovery should be channelled into such projects.



    VE DAY Against the background of the coronavirus pandemic, European countries Friday marked the 75th anniversary of the end of WWII in Europe. NATO Secretary General Jens Stoltenberg thanked the Allied armies that continue to play a key role in fighting current security threats, including the ongoing pandemic. NATO was forged on the ruins of the war, built on the unbreakable bond between Europe and North America, and cemented by our solemn promise to protect each other. One for all, and all for one. 30 friends and allies, stronger together, Stoltenberg concluded in a video message. On Thursday, the foreign ministers of nine European countries, including Romania, as well as the United States signed a joint declaration on this anniversary in which they paid tribute to the victims of war and the soldiers who fought to defeat Nazi Germany and put an end to the Holocaust.




    PANDEMIC The number of coronavirus infections worldwide is now over 3.9 million, while the death toll is 270,000. Over 1.3 million people have recovered, according to Worldometer. The United States is the worst hit country in the world, with 2,400 deaths reported in 24 hours, taking the death toll to more than 75,500, Johns Hopkins University has announced. In Europe, the UK remains the worst affected country, with over 30,000 deaths, followed by Italy, Spain, France and Germany. Russia, where 10,000 new cases were reported in the last 24 hours, is now fifth in the world in terms of the number of infections, with over 187,000, overtaking Germany and France. Meanwhile, restrictions are being eased in Norway and Denmark, where schools and shopping centres are reopening. In Bulgaria, domestic tourism will resume on May 13, when the state of emergency ends, but authorities are yet to decide when foreign tourists will be allowed in the country. Over half of Japans prefectures have decided to lift some of the restrictions, whereas Kuwait introduces a state of emergency and a 20-day lockdown.


    (translated by: Ana-Maria Popescu)

  • Achiziţionarea rovinietelor

    Achiziţionarea rovinietelor

    Pentru deplasarea pe drumurile naţionale din România, trebuie achiziţionate aşa-numitele roviniete electronice, care au fost introduse din octombrie 2010. Drumurile de interes naţional aparţin proprietăţii publice a statului şi cuprind drumurile naţionale care asigură legăturile cu capitala ţării, cu municipiile reşedinţă de judeţ, precum şi cu ţările vecine. Drumurile naţionale înseamnă autostrăzi, drumuri expres, drumuri naţionale europene, drumuri naţionale principale şi secundare. Căile rutiere din România sunt în responsabilitatea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CNAIR.



    Tarifele de utilizare a drumurilor naţionale se achită în avans pentru perioade de valabilitate de o zi, 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni. Perioada de valabilitate a unei roviniete începe la ora 0 a zilei solicitate de utilizator şi se încheie la ora 24 a ultimei zile din perioada pentru care a fost solicitată. În cazul în care o rovinietă este solicitată începând chiar cu ziua în care a fost achiziţionată, valabilitatea acesteia începe la ora înregistrării informaţiilor privind achitarea tarifului de utilizare în baza de date. Pentru autoturisme şi pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (adică autovehicul plus remorcă) mai mică sau egală cu 3,5 tone, perioada minimă pentru acre se poate achita tariful de utilizare este de minim 7 zile.



    Tarifele pentru achiziţionarea unei roviniete depind atât de perioadă, cât şi de tipul autovehiculului. Pentru autoturisme, tariful cu TVA este cuprins între 3 euro (14,49 lei, tarif calculat pentru luna aprilie 2020) pentru o rovinietă cu o durată de o săptămână şi 28 de euro (135,23 lei) pentru cea cu valabilitate timp de 12 luni. Pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, tariful este cuprins între 6 euro (28,98 lei) pentru o săptămână şi 96 euro (463,65 lei) pentru 12 luni.



    Pentru autovehiculele de transport marfă, tarifele sunt cuprinse între 4 euro (19,32 lei) pentru rovinieta valabilă o zi pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi 1210 euro (5.843,94 lei) pentru rovinieta valabilă 12 luni pentru vehicule de transport marfă cu minimum 4 axe (de exemplu autotren cu remorcă) şi cu masa totală maximă autorizată egală sau mai mare de 12 tone. Pentru vehiculele de transport persoane, tarifele sunt cuprinse între 4 euro pentru o rovinietă valabilă o zi pentru un microbuz cu mai mult de 9 locuri pe scaune şi până la 23 de locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto şi 560 de euro pentru o rovinietă valabilă 12 luni pentru un autocar cu mai mult de 23 de locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto.



    Rovinietele pot fi cumpărate la punctele de trecere a frontierei, din benzinării, din oficiile Poştei Române, de la filialele Automobil Club Român, de la sediile Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, dar şi online. De asemenea, rovinieta poate fi cumpărată şi cu ajutorul unui telefon mobil prin sms, la numărul 7500.



    Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunţat că rovinietele care expiră în perioada stării de urgenţă instituite în România până la 15 mai nu vor fi prelungite automat.

  • Comisia Europeană a Dunării

    Comisia Europeană a Dunării

    La sfârșitul secolului al 18-lea și începutul secolului
    al 19-lea, Europa este bulversată de războaiele napoleoniene și de circulația
    ideilor și imaginea unei alte Europe decât a celei de dinaintea ei se naște. Axa
    Noii Europe va fi fluviul Dunărea, un fluviu paneuropean măreț care, conform
    spuselor vremii, se vărsa rușinos în Marea Neagră la tătari și cazaci.
    Imaginea Noii Europe a dus astfel la ideea eliberării Dunării de sub controlul turc
    și rus și la apariția unui stat nou pe harta continentului: Principatele Române
    Unite sau România.


    Primul
    război european de amploare de după războaiele napoleoniene avea să izbucnească
    în 1853 între Rusia și coaliția formată din Anglia, Franța și Imperiul otoman.
    Denumit și Războiul Crimeii, acesta avea să se încheie în 1856 cu victoria
    coaliției antiruse prin pacea de la Paris. Sfârșitul Războiului Crimeii marca începuturile
    statului român modern când deciziile puterilor învingătoare duceau la unirea
    din 1859 a Moldovei cu Muntenia și la independența României din 1878. Dunărea
    devenea în sfârșit cale europeană de navigație liberă prin care se putea călători
    din vestul Europei, de la Marea Nordului, pe Rin și pe Dunăre, la estul ei, la
    Marea Neagră.

    Istoricul Constantin Ardeleanu de la Universitatea Dunărea de
    Jos din Galați a subliniat importanța capitală a Dunării în formarea României,
    în modernizarea și occidentalizarea ei. Dunărea a jucat rolul central în modernizarea nu numai economică ci și
    politică a Principatelor Dunărene, așa cum li se spunea la jumătatea secolului
    al 19-lea, și apoi a României. Dunărea este unul dintre pilonii pe care s-a
    fundat România modernă. Dunărea este un fluviu extrem de interesant pentru că
    la fel ca și Rinul a făcut obiectul activității unei comisii internaționale.


    Apariția României pe harta Europei a
    însemnat însă și apariția unui organism internațional care garanta libertatea Dunării. Era Comisia Europeană a Dunării, formată de Austria, Franța, Anglia,
    Prusia, Sardinia, Rusia și Imperiul otoman, instituție paneuropeană apărută chiar
    după încheierea Războiului Crimeii pentru a securiza navigația liberă pe fluviu.
    Comisia Europeană a Dunării a fost cercetată de Constantin Ardeleanu care a
    scris un volum despre istoria ei. A fost o instituție internațională creată în urma Războiului Crimeii cu
    rolul de a elibera Gurile Dunării de problemele tehnice și politice care
    împiedicau navigația în regiune. Este a doua organizație internațională din lume,
    prima fiind o comisie similară înființată în anul 1815 pentru regularizarea
    Rinului. Este diferită de Comisia Rinului prin faptul că era o întreprindere la
    care participau cele 7 puteri europene garante ale Principatelor Române.
    Dintr-o acțiune care trebuia să fie pe termen scurt ea s-a tansformat într-o
    instituție solidă care a rezistat din anul 1856 până în 1948. Este prima
    instituție care poartă numele european.


    Se spune adesea că România era
    Grânarul Europei. Originea acestei expresii se află tocmai în politica
    internațională a secolului al 19-lea când puterile occidentale căutau o cale
    ușoară de a se aproviziona cu produse alimentare iar Principatele Române erau
    sursa cea mai apropiată și cea mai sigură pentru aceste produse. Constantin
    Ardeleanu. Principatele
    Dunărene erau o piață extrem de importantă în aprovizionarea cu cereale. Europa
    era în plină revoluție industrială, Principatele erau una dintre cele mai mari
    piețe de aprovizionare, de altfel, formarea României moderne depinde de
    prosperitatea adusă de comerțul cu cereale. În același timp, Rusia era marele
    obstacol, puterea rusă care controla Principatele punea tot felul de piedici
    comerțului internațional. Astfel că Războiul Crimeii are și o componentă
    economică importantă. La finalul războiului se stabilește acest principiu
    internațional, că fluviile trebuie să fie libere pentru navigație. Acest
    principiu i se aplică Dunării după 1856 atunci când Rusia este îndepărtată de
    la fluviu.


    Noul
    stat român avea misiunea de a fi demn de onoarea ce i se acorda. În acest sens,
    puterile europene au decis statutul său internațional. Constantin Ardeleanu. Rolul României văzut de Marile
    Puteri era acela de a garanta libertatea Gurilor Dunării. Aceasta rezultă
    foarte clar mai târziu, din Tratatul de la Berlin din 1878, când se recunoaște
    independența României și când România devine membră a acestei Comisii. România
    trebuie să fie acest stat-tampon între Rusia și Imperiul otoman și România
    trebuie să garanteze această idependență a navigației pe fluviu.


    Comisia
    europeană a Dunării nu a fost o simplă instituție birocratică. Ea a căpătat
    prestigiu datorită eficienței, proiectelor reușite și neutralității ei. Din
    nou, Constantin Ardeleanu. Ea
    începe să joace un rol tot mai activ în politica internațională, asta din
    primii ani de după întemeierea ei atunci când acești 7 comisari europeni sunt
    văzuți drept un factor de echilibru într-o zonă complicată din punct de vedere
    geopolitic. În timpul războiului de independență a României din 1877, Sulina
    este apărată tocmai de existența acestiei Comisii. Rușii încearcă să bombardeze
    orașul însă au mare grijă unde își direcționează tirul tocmai pentru a proteja
    neutralitatea Comisiei. Această Comisie începe să arboreze un pavilion care
    arată neutralitatea. A fost o construcție extrem de eficientă, birocratică,
    având accent pe reguli. La finalul primului război mondial, Comisa Europeană a
    Dunării este luată drept model pentru colaborarea internațională.


    Comisia
    Europeană a Dunării și-a încetat activitatea în 1948. O parte a moștenirii ei
    pe care o auzim zilnic la Radio România sunt cotele apelor Dunării citite în
    română, rusă și franceză.

  • Regulations on seasonal worker transport

    Regulations on seasonal worker transport

    This spring, farming across Europe is severely affected by the absence of the seasonal workers involved in harvesting, triggered by the travel restrictions imposed in the context of the COVID-19 pandemic. Many of these seasonal workers used to come from Eastern Europe. This is why Romania introduced a number of conditions applying to the Romanians who leave for seasonal work abroad.



    The regulations are included in a Transport Ministry order under which all charter flights taking Romanian seasonal workers abroad must be scheduled at minimum 4-hour intervals.



    Under the order, the companies organising such flights have to notify the flight schedule ahead of time. Recruitment agencies are also bound to provide people with protection equipment, including masks and gloves, and workers will not be brought to airports more than 4 hours prior to take-off time, the regulation also says.



    Recruitment agencies will organise the transport only after they have received the greenlight from airports. Moreover, they must have at least one representative at the airport, to provide assistance to passengers, including in case of delayed or cancelled flights.



    The document tackles problems such as the one reported late last week at the airport in Cluj-Napoca, north-western Romania, when nearly 1,500 seasonal workers crowded in front of the airport, thus breaching the social distancing rules imposed under the military orders issued in the context of the coronavirus pandemic.



    Romanian workers are being brought into Germany for seasonal farm work after the local farmers warned that without Eastern European labour, harvests will be compromised. In Berlin, the agriculture minister cautioned that, in the context of the COVID-19 crisis, seasonal employees will have to comply strictly with the safety measures imposed by the authorities.



    According to the BBC, Germany, which usually employed some 300,000 seasonal workers in agriculture, has so far allowed 80,000 people to enter the country for this purpose.



    Several flights have taken Romanian workers from Sibiu (centre), Cluj-Napoca, Iaşi (north-east) and Bucharest over the past few days, and similar operations are scheduled for the forthcoming days.



    On the other hand, a number of flights to Germany have been cancelled recently over failure to comply with the provisions of Military Order no. 8 issued in Romania, under which such flights have to be approved by the Transport Ministry 48 hours prior to take-off.


    (translated by: Ana-Maria Popescu)

  • De nouvelles normes pour le déplacement des travailleurs saisonniers

    De nouvelles normes pour le déplacement des travailleurs saisonniers


    Ce printemps, les récoltes européennes sont gravement
    affectées par l’absence des travailleurs saisonniers, vu les restrictions de
    circulation imposées par les pays, sur fond de pandémie de coronavirus. Ce qui
    plus est, la plupart de ces travailleurs sont originaires d’Europe de l’Est, y
    compris de Roumanie. C’est pourquoi, Bucarest a mis en place plusieurs
    conditions à respecter en ce qui concerne cette catégorie de travailleurs qui
    doivent se déplacer en dehors des frontières nationales.






    Selon un ordre du ministère des Transports, entré en
    vigueur ce lundi, les vols charter transportant des ouvriers saisonniers
    roumains doivent être programmés à un minimum de 4 heures d’intervalle, alors
    que les compagnies qui les organisent de doivent annoncer les horaires à l’avance.
    Les travailleurs arriveront à l’aéroport 4 heures avant le départ de l’avion
    tout au plus. C’est aux agences de recrutement de doter les travailleurs
    d’équipement de protection, masques et gants, et d’organiser le transport des
    ouvriers, une fois reçu l’accord de l’aéroport. Le recruteur doit aussi désigner
    une personne qui offre de l’assistance aux passagers, y compris au cas où le
    vol est retardé ou annulé.






    Cet ordre du ministère des Transports vient corriger des
    irrégularités dans le domaine. Et pour cause. A la fin de la semaine dernière,
    quelque 1500 travailleurs saisonniers se sont retrouvés au même moment à
    l’aéroport de Cluj-Napoca (nord-ouest), ce qui contrevient aux normes de
    distanciation sociale imposées par les autorités roumaines dans le contexte de
    la pandémie. Les gens étaient en route vers l’Allemagne, un pays dont les
    fermiers avaient demandé l’aide de la main d’œuvre de l’Europe de l’Est, pour
    sauver les récoltes locales. Selon la BBC, l’Allemagne, qui accueille
    normalement quelque 300.000 ouvriers saisonniers par an dans l’agriculture, a
    permis jusqu’ici l’entrée sur son territoire de 80.000 telles personnes. De son
    côté, le ministère de l’Agriculture de Berlin a précisé que, sur la toile de
    fond de la pandémie, les ouvriers saisonniers devaient respecter au pied de la
    lettre les normes de prévention imposées.






    Il faut dire aussi, que ces derniers jours, plusieurs
    vols transportant des travailleurs saisonniers ont été effectués depuis la
    Roumanie, notamment depuis les aéroports de Sibiu et de Cluj-Napoca, en
    Transylvanie, de Bucarest (la capitale) et de Iasi (nord-est). D’autres courses
    encore sont prévues cette semaine. Tous ces vols doivent être approuvés par le
    ministère des Transports, 48h à l’avance, sinon ils sont annulés, comme cela
    est déjà arrivé. (Trad. Valentina Beleavski)



  • Reglementări privind transportul lucrătorilor sezonieri

    Reglementări privind transportul lucrătorilor sezonieri

    În această primăvară, recoltele din Europa sunt grav
    afectate din cauza lipsei muncitorilor sezonieri care să se ocupe de recoltare,
    în contextul restricţiilor de circulaţie impuse ca urmare a pandemiei de
    coronavirus. Mulți dintre aceşti muncitori sezonieri vin din Europa de Est. Din
    acest motiv, în România au intrat în vigoare o serie de condiţii care trebuie
    respectate în privinţa românilor care pleacă pentru munci sezoniere în afara
    ţării. Reglementările sunt prevăzute într-un ordin al Ministerului Transporturilor care prevede că toate cursele aeriene de tip charter care
    transportă muncitori sezonieri români trebuie programate la un interval minim
    de patru ore una de cealaltă. Potrivit actului normativ, firmele care
    organizează astfel de curse trebuie să anunţe din timp programarea zborurilor.
    Ordinul impune agenţiilor de recrutare să le asigure oamenilor echipament de
    protecţie, mască şi mănuşi, iar muncitorii sezonieri nu vor fi aduşi la
    aeroport cu mai mult de patru ore înainte de decolare, mai precizează
    comunicatul Ministerului Transporturilor.

    Agenţiile
    de recrutare vor organiza transportul muncitorilor doar după ce primesc acordul
    aeroportului. În plus, acestea trebuie să aibă în aerogară o persoană care să
    asigure asistenţă pasagerilor, inclusiv în situaţia întârzierii sau a anulării
    zborului. Documentul vine să înlăture nereguli de tipul celei apărute la
    finalul săptămânii trecute pe aeroportul din Cluj-Napoca, atunci când aproape 1.500 de lucrători sezonieri au fost înghesuiţi
    în faţa aeroportului, fiind încălcate astfel normele de distanţare socială
    prevăzute de ordonanţele militare în vigoare impuse de epidemia de coronavirus.
    Deplasarea muncitorilor români în Germania pentru muncile sezoniere din
    agricultură are loc în contextul în care fermierii locali au atras atenţia că
    fără forţa de muncă din Europa de Est recoltele le vor fi compromise.
    Ministerul agriculturii de la Bonn a precizat că, pe fondul pandemiei de
    coronavirus, angajaţii sezonieri trebuie să respecte cu stricteţe condiţiile
    impuse. BBC aminteşte că Germania,
    unde în mod obişnuit 300.000 de muncitori sezonieri lucrează în fiecare an la
    cules în agricultură, a permis deocamdată intrarea în ţară a 80.000 de persoane
    în acest scop.

    Să mai spunem că, în România, au avut loc, în ultimele zile, mai
    multe zboruri destinate transportului muncitorilor sezonieri din Sibiu, Cluj-Napoca, Iaşi şi din Bucureşti și mai sunt programate
    astfel de zboruri și zilele următoare. Pe de altă parte, mai multe zboruri care
    urmau să plece în Germania au fost anulate, zilele trecute, pentru că nu
    respectau dispoziţiile Ordonanţei Militare Nr.8 în vigoare în România, care
    prevede că astfel de curse trebuie aprobate de Ministerul Transporturilor cu 48
    de ore înainte.

  • Une ordonnance militaire qui régit la période des fêtes pascales

    Une ordonnance militaire qui régit la période des fêtes pascales

    Jeudi soir, de nouvelles mesures censées limiter la propagation du coronavirus ont été annoncées par les autorités de Bucarest. Il s’agit de l’ordonnance militaire n° 8, présentée par le ministre de l’Intérieur, Marcel Vela.

    Selon ce document, les vols commerciaux vers et depuis l’Espagne sont toujours suspendus à compter du 14 avril, à l’exception de ceux effectués par des aéronefs d’Etat, du transport de marchandises et de correspondance et des vols humanitaires. Sont également prolongées, sur toute la durée de l’état d’urgence, la fermeture totale ou partielle des postes-frontières établis auparavant par le Comité national pour les situations spéciales d’urgence. Une autre mesure vise les travailleurs transfrontaliers qui feront exception aux mesures de confinement à domicile et de mise en quarantaine, s’ils ne présentent pas de symptômes associés au COVID-19 à l’entrée en Roumanie ou en Hongrie. De même, les personnes pratiquant la pêche commerciale et l’apiculture on la permission de quitter leur logement après 22h. Par contre, on interdit l’exportation de plusieurs produits, tels certains céréales (blé, orge, avoine, maïs, riz), la farine de blé, le soja, le tournesol, l’huile, le sucre ou les produits de boulangerie.

    D’autres mesures de l’ordonnance n° 8 visent les fêtes pascales qui approchent. Ce dimanche, les catholiques célébreront Pâques, et une semaine plus tard ce sera le tour des orthodoxes.

    Dans ce contexte, le ministre de l’Intérieur, Marcel Vela, a précisé que : « Les marchés resteront ouverts, sur l’ensemble de la période de l’état d’urgence, pour les agriculteurs qui présentent un certificat de producteur agricole. Evidemment, ils ont l’obligation de respecter toutes les mesures de prévention de la propagation du COVID-19. Il est permis aux producteurs agricoles de se déplacer depuis l’endroit de production des produits agro-alimentaires jusqu’au marché, et depuis le marché, tout comme l’accès à l’intérieur du marché sur la base d’une déclaration sur l’honneur et du certificat de producteur. Les jeudi, vendredi et samedi avant les fêtes pascales, les opérateurs économiques qui vendent des produits agroalimentaires peuvent prolonger leur programme de fonctionnement si besoin est. »

    Toujours dans le contexte des fêtes pascales, le ministre Marcel Vela a exhorté à nouveau la population à respecter les mesures de distanciation sociale, à faire preuve de discipline, de détermination et d’unité. « Je vous assure que nos efforts porteront leurs fruits, mais je fais un appel à ce que les normes soient respectées. N’oubliez pas qu’il faut payer cher les gestes insensés », a insisté le ministre. Il a réitéré sa recommandation pour les Roumains de l’étranger de ne pas rentrer au pays pour fêtes de Pâques, afin de protéger leurs proches. (Trad. Valentina Beleavski)

  • Covid-19: Behörden setzen auf Einschränkungen und Aufrufe

    Covid-19: Behörden setzen auf Einschränkungen und Aufrufe

    Fast vier Monate, nach dem die ersten Coronavirus-Fälle in der chinesischen Stadt Wuhan auftraten, ist die Bilanz der Infektionen und Todesfälle weltweit immer besorgniserregender. Europa und die USA sind die Gebiete mit der höchsten Zahl von Infektionen und auch den meisten Todesfällen. In Rumänien erwarten Fachleute den Höhepunkt in der zweiten Aprilhälfte. Die Behörden in Bukarest haben mehrere Eindämmungsma‎ßnahmen verhängt, die Zahl der Neuinfektionen steigt von einem Tag auf den anderen.



    Am Wochenende wurde in Tandarei (Südosten des Lands), per Militärverordnung eine totale Quarantäne verhängt. Nach Suceava, ist es die landesweit zweite Stadt mit einem Infektionsherd, die gesperrt wird. Die Quarantäne wurde auf Antrag der lokalen Behörden eingerichtet, nachdem Hunderte von Einwohnern aus dem Ausland zurückgekehrt waren, die die Isolation nicht respektiert und weder durch Bu‎ßgelder noch durch die Polizei überzeugt werden konnten.



    Gemeinsame Polizei- und Militärfilter kontrollieren den Zugang zur Stadt. Innenminister Marcel Vela erklärte, die Ein- und Ausreise werde nur für den Transport von Gütern, die Versorgung der Bevölkerung und die Ausübung wirtschaftlicher Tätigkeiten oder in Bereichen wie öffentliche Ordnung, nationale Sicherheit, Gesundheit und natürlich öffentliche Versorgungsleistungen gestattet. Das Personal des Innenministeriums ist in Zusammenarbeit mit dem Verteidigungsministerium für die Zugangskontrolle zuständig, sagte der Minister.



    Seit Anfang letzter Woche befinden sich die Stadt Suceava (Norden) und acht benachbarte Gemeinden, nach der sprunghaften Ausbreitung COVID-19-Krankheit, in Quarantäne. Darüber hinaus wurde die Leitung des Landkreiskrankenhauses — von dem sich das Virus verbreitet hat — von einem Team von Militärärzten übernommen. Am Samstag wurden zwei weitere Krankenhäuser in diesem Landkreis geschlossen.



    Unterdessen erneuerte Innenminister Marcel Vela den Aufruf an die Landsleute im Ausland, zu Ostern nicht in ihre Heimat zurückzukehren. Er rief diese auf einzusehen, dass es auch für sie so besser ist. Wenn man einen langen Weg zurückgelegt hat, wenn man Menschen — zum Beispiel an einer Tankstelle –getroffen hat, dann kann man sich mit diesem Virus anstecken. Es könnte dann sein, dass sie nach Hause kommen und ihre Lieben anstecken“, sagte der Minister.



    Andererseits erinnerte Premierminister Ludovic Orban daran, dass Menschen, die in Rumänien einreisen, zuerst 14 Tage in öffentlichen Quarantäneeinrichtungen verbringen müssen, da sich die Zahl der Länder, die mehr als 10.000 mit Sars-CoV-2 Infizierte verzeichnet haben und somit in der roten Zone liegen, vervielfacht hat. Seit gestern Abend sind die kommerziellen Flüge von und nach Österreich, Belgien, der Schweiz, den Vereinigten Staaten, Gro‎ßbritannien, Irland, den Niederlanden, der Türkei und dem Iran für 14 Tage ausgesetzt. Die Flugverbindungen von und nach Italien, Spanien, Frankreich und Deutschland sind bereits eingestellt. Stattdessen werden mit Genehmigung der Behörden des Ziellandes Charterflüge für den Transport von Saisonarbeitern aus Rumänien in andere Länder erlaubt.



    Die Aussetzung des internationalen Personentransports auf dem Landweg wurde ebenfalls verlängert. Für den internationalen Transport von Gütern wurden jedoch Erleichterungen eingeführt. Da sich viele Menschen in Rumänien nicht an die zur Eindämmung der Ausbreitung des Coronavirus verhängten Ma‎ßnahmen halten und den Ernst der Lage nicht verstehen, haben die Behörden die Strafen für Vergehen, die während des Ausnahmezustands begangen werden, verschärft. Die Regierung in Bukarest hat einige Vorschriften geändert, die schnellere und strengere Strafen für in dieser Zeit begangene Strafen ermöglichen.