Tag: transport

  • Sprijin pentru economia românească

    Sprijin pentru economia românească

    Ca parte a economiei globale, economia României
    trece printr-o perioadă dificilă, generată, între altele, și de conflictul
    ruso-ucrainean. Guvernul de la București a adoptat, joi, primele măsuri pentru
    sprijinirea economiei, fiind vizat, în special, sectorul construcţiilor.
    1,77 miliarde lei vor fi alocate pentru creşterea preţurilor la materialele de
    construcţii, dar şi pentru creşterea preţurilor la forţa de muncă.
    Potrivit
    datelor statistice pe luna ianuarie, sectorul construcţiilor contribuie cu un
    procent de 6,6% la Produsul Intern Brut al României.


    Premierul Nicolae Ciucă a
    declarat că au fost, deja, identificate liniile de finanțare: Avem
    nevoie ca acest sector să îşi menţină şi să poată să îşi asume, în viitor,
    celelalte proiecte, pentru că avem, în PNRR, de asemenea, o gamă largă de
    proiecte pe care trebuie să le ducem la bun sfârşit. Practic, în tot acest
    ansamblu de măsuri, sunt două componente esenţiale care au o singură
    rezultantă: investim în economie, păstrăm locurile de muncă şi reuşim să ne
    îndeplinim obiectivele asumate de a dezvolta Româniaˮ.


    De altfel, ministrul
    Dezvoltării, Cseke Attila a afirmat că exista riscul blocării anumitor
    contracte şi chiar falimentul unor antreprenori. Acesta a prezentat câteva
    exemple de creşteri de preţuri din zona construcţiilor.

    Preţul metalului a
    crescut cu 70% în perioada ianuarie-martie 2022, cimentul – cu 20 de procente.
    Şi manopera a înregistrat creşteri în aceste luni. La fel, energia electrică,
    motorina, bitumul, fierul, lemnul, cărămida, toate sunt, în ultimul an, în
    creştereˮ
    , a precizat ministrul Dezvoltării.

    Cseke Attila a precizat situațiile în care se va aplica
    măsura de sprijinire a sectorului construcțiilor: Se va
    aplica şi contractelor care erau în procedură de achiziţie în momentul
    adoptării Ordonanţei de Guvern 15 de la sfârşitul lunii august, anul trecut. Se
    vor ajusta şi contractele a căror achiziţie publică este în derulare şi nu s-au
    depus încă ofertele. De asemenea, se va aplica şi contractelor în derulare care
    nu au clauză de ajustare, respectiv şi celor care au clauză de ajustare
    prevăzută pe baza Ordonanţei 15 de anul trecut, dar această clauză nou
    reglementată prin Ordonanţa de Urgenţă adoptată astăzi acoperă mai bine
    realităţile din piaţăˮ.


    Pe de altă parte, Executivul a dat, joi, undă verde
    pentru reabilitarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa,
    care vizează facilitarea preluării fluxurilor de marfă suplimentare şi
    dezvoltarea transportului multimodal. Pentru infrastructura feroviară vor fi
    alocate 200 de milioane de lei din Fondul de Rezervă bugetară aflat la
    dispoziţia Guvernului. Potrivit
    ministrului Transportului, Sorin Grindeanu, prin această măsură va continua să
    fie asigurate ritmul şi capacitatea tuturor activităţilor de transport din
    port.



  • Aide aux réfugiés

    Aide aux réfugiés

    Au cours des trois semaines qui ont suivi le déclenchement de la guerre en Ukraine, la Roumanie a accueilli plus dun demi-million de réfugiés du pays voisin, et lexode se poursuit. Environ 80 000 dentre eux sont restés sur le territoire national, dont 32 000 sont mineurs. Les contrôles aux postes-frontières se passent sans problème, et les autorités roumaines ne refusent même pas laccès des hommes ukrainiens visés par les dispositions de la loi martiale établie dans leur pays suite à linvasion de larmée russe, a expliqué le ministre de lIntérieur, Lucian Bode :



    « Pour nous, la première priorité, cest de fournir une aide humanitaire à ceux qui ont fui la guerre. Évidemment, les structures du ministère de lIntérieur savent combien il y a dhommes, combien de femmes, combien denfants. Étant donné quà la frontière, ils se présentent avec des documents de voyage valides, lÉtat roumain, la Police aux frontières ne peut pas interdire leur entrée sur le territoire national, même si ce sont des hommes de plus de 18 ans et quils sont soumis à la loi martiale. Vous savez très bien quil y a des exceptions – ceux qui ont trois enfants mineurs, ceux qui présentent des documents médicaux -, mais cette vérification incombe à 100 % à la responsabilité de lÉtat ukrainien. Notre responsabilité à nous, cest quaucun citoyen non contrôlé nentre sur le territoire de la Roumanie. »



    Un grand nombre de réfugiés continuent de franchir les postes-frontières et, une fois arrivés en Roumanie, ils bénéficient de tout le soutien nécessaire – nourriture, hébergement, assistance médicale, transport, accès à léducation pour les enfants ou possibilités demploi pour ceux qui en font la demande. Une ligne téléphonique a été mise à la disposition des réfugiés ukrainiens pour leur permettre de communiquer plus facilement avec le personnel médical dans leur propre langue. LAssociation « Zi de bine » a rendu cela possible en partenariat avec une entreprise qui fournit des services de télémédecine. Et pour gérer plus efficacement les flux de réfugiés, la ligne de chemin de fer Zorleni – Fălciu jusquà la frontière avec la République de Moldova rouvre, a annoncé le ministre des Transports, Sorin Grindeanu. Fermée depuis 2015, elle traverse la rivière Prut et offre une connexion directe avec la gare de Cantemir, un poste-frontière ferroviaire de la République de Moldova. « Ainsi, nous poursuivons nos efforts concrets pour soutenir les réfugiés ukrainiens qui arrivent en Roumanie par la frontière avec la République de Moldova », a expliqué Sorin Grindeanu. Le ministre a également noté que toutes les mesures sont prises pour assurer des corridors de transit qui permettent des connexions efficaces avec dautres villes importantes de Roumanie, mais aussi avec les postes-frontières avec les pays voisins.


    (Trad. : Ligia)


  • 12/03/2022 (mise à jour)

    12/03/2022 (mise à jour)

    Aliments — La Roumanie dispose de stocks suffisants d’aliments et de produits non périssables, il y a assez de marchandises dans les entrepôts et les magasins, et les autorités sont en contact permanent avec les détaillants, a déclaré samedi le porte-parole du gouvernement, Dan Cărbunaru. Sa déclaration survient après que de nombreux Roumains aient pris d’assaut les magasins pour se ravitailler en huile, suite à une rumeur que ce produit allait disparaître des rayons. Le ministre de l’Agriculture, Adrian Chesnoiu, a souligné que la Roumanie détenait des stocks suffisants d’huile jusqu’à la nouvelle récolte de tournesol, de manière à ce qu’il n’y ait aucun déséquilibre. Il a transmis aux gens de ne pas tomber victimes de l’hystérie, comme c’est déjà arrivé voici quelques jours, lorsqu’il a été dit que le prix des carburants pourrait exploser, ce qui a conduit à des files interminables dans les stations-service. Et ce après qu’à la fin de la semaine dernière, les gens se soient précipités sur les devises, parce que sur les réseaux sociaux certains avaient présenté la dépréciation de la monnaie nationale comme certaine. Les autorités roumaines attirent de nouveau l’attention que de telles fausses informations ne visent qu’à induire la panique.



    Réfugiés – La Roumanie continue d’apporter son aide aux réfugiés d’Ukraine. Le numéro d’urgence 112 ainsi que le 119, dédié à la protection des enfants, sont désormais tous deux disponibles aussi en langue ukrainienne. Des mesures supplémentaires ont également été prises aux postes-frontières en prévention contre le trafic de personnes. Depuis vendredi, une plateforme en ligne a été mise en place afin de centraliser les offres d’aide proposées en soutien aux réfugiés venus en Roumanie. Cette dernière a été mise sur pied en un temps record grâce à la mobilisation de 600 bénévoles. Par ailleurs, le gouvernement de Bucarest a adopté samedi un projet d’arrêté relatif à l’octroi de gratuités et de facilités pour le transport routier, ferroviaire, naval et aérien des réfugiés d’Ukraine. La Police aux frontières informe que, depuis le début de l’invasion russe en Ukraine, plus de 380 000 citoyens ukrainiens sont entrés en Roumanie ; plus de 304 000 n’ont fait que transiter notre pays.



    Covid — 2 743 nouveaux cas de personnes infectées par le virus SARS-CoV-2 ont été enregistrés au cours des dernières 24 heures en Roumanie, ainsi que 59 décès, dont 12 antérieurs à la période de référence, a déclaré le ministère de la Santé. 3 600 patients atteints du Covid sont actuellement hospitalisés, dont 595 en soins intensifs.



    Visite — Le ministre roumain des Affaires étrangères, Bogdan Aurescu, discutera, dimanche, à Bucarest, avec son homologue israélien, Yair Lapid, de la gestion des effets de l’agression russe sur l’Ukraine. Selon un communiqué du ministère roumain des Affaires étrangères, la visite du responsable israélien a lieu à l’invitation du chef de la diplomatie roumaine. Elle intervient sur la toile de fond de l’aggravation de la crise provoquée par Moscou, mais aussi sur celle d’une très bonne coopération roumano-israélienne en vue de l’évacuation des ressortissants de l’Etat hébreu d’Ukraine via la Roumanie. Israël est un des principaux partenaires de la Roumanie au Proche Orient, et les relations bilatérales, de nature stratégique, se sont constamment développées ces dernières années, note la diplomatie de Bucarest. D’ailleurs, Bogdan Aurescu et Yair Lapid discuteront également du développement des relations bilatérales, notamment politiques, économiques et en matière de sécurité. Les deux responsables évalueront aussi le stade des préparatifs en vue de la 3e Réunion gouvernementale conjointe Roumanie — Israël prévue cette année.



    République de Moldova – Dans un contexte où la crise ukrainienne prend de l’ampleur, l’Allemagne accueillera 2 500 Ukrainiens parmi les 100 000 actuellement réfugiés en République de Moldova, a déclaré la cheffe de la diplomatie allemande, Annalena Baerbock. Elle a ajouté que le gouvernement moldave recevrait une aide de 5 millions d’euros de la part de l’UE, ainsi que 3 millions de la part du gouvernement allemand, une somme qui complètera les 37 millions d’euros déjà promis au pays cette année. Le vice premier ministre et ministre des Affaires étrangères, Nicu Popescu, a souligné quant à lui que les autorités moldaves continueraient à apporter leur aide aux réfugiés ukrainiens. Il a aussi demandé l’aide de l’UE pour soutenir la République de Moldova dans son effort continu pour gérer l’afflux de réfugiés. Vendredi, l’Agence France Presse a annoncé que la France accueillerait elle aussi 2 500 réfugiés actuellement en République de Moldova. Ce petit pays roumanophone qui appartenait autrefois au bloc soviétique a 2,6 millions d’habitants et est l’un des plus pauvres d’Europe.



    Ukraine — Le président français, Emmanuel Macron, et le chancelier allemand, Olaf Scholz, ont demandé samedi, dans une discussion téléphonique, au leader de la Russie, Vladimir Poutine, un cessez-le-feu immédiat en Ukraine et de commencer à rechercher une solution diplomatique au conflit. A son tour, Poutine a accusé les forces ukrainiennes de « violations flagrantes » du droit humanitaire, demandant à la France et à l’Allemagne de faire pression sur Kiev pour qu’il mette fin à ces pratiques. Ce samedi, Moscou a annoncé que l’armée russe pourrait attaquer les livraisons d’armes de l’Occident destinées à l’Ukraine. A son tour, le président ukrainien, Volodymyr Zelensky, a déclaré que toutes négociations avec la Russie devront commencer par un cessez-le-feu et a accusé l’Occident d’implication insuffisante dans les discussions de paix. Dans un nouvel enregistrement, Zelensky a demandé aux mères des soldats russes d’empêcher l’envoi de leurs fils à la guerre en Ukraine. Sur le terrain, les combats se poursuivent dans plusieurs villes, y compris à Kiev, où les forces russes continuent leurs bombardements. L’Ukraine accuse la Russie de préparer un assaut majeur sur la capitale, qu’elle tente d’encercler. L’Ukraine annonce avoir perdu 1 300 militaires depuis le début de la guerre, mais aussi que les envahisseurs avaient subi de lourdes pertes. Selon un nouveau bilan de l’ONU, 579 civils, dont 42 enfants et jeunes, ont perdu la vie depuis le début de l’invasion de l’Ukraine, le 24 février dernier.



    Tennis — L’Américaine Cori Gauff sera l’adversaire de la joueuse de tennis roumaine Simona Halep au 3e tour du tournoi d’Indian Wells. Dans ce même tour, la Russe Anna Kalinskaya rencontrera la Roumaine Sorana Cîrstea. Simona Halep (26e WTA) a dépassé vendredi, par 6-2, 4-6, 6-2, la Russe Ekaterina Alexandrova, alors que Sorana Cîrstea (27e WTA) a disposé de l’Australienne Ajla Tomljanovic par 6-4, 7-5. Toujours à Indian Wells, le duo roumain Irina Begu/Monica Niculescu s’est qualifié dans les huitièmes de finale, après avoir vaincu le couple ukrainien Daiana/Ivana Iastremska par 6-1, 6-1. Les Roumaines joueront leur prochain match contre les Japonaises Eri Hozumi/Makoto Ninomiya.


  • La Roumanie continue d’apporter son aide aux réfugiés d’Ukraine

    La Roumanie continue d’apporter son aide aux réfugiés d’Ukraine

    Réfugiés – La Roumanie continue d’apporter son aide aux réfugiés d’Ukraine. Le numéro d’urgence 112 ainsi que le 119, dédié à la protection des enfants, sont désormais tous deux disponibles aussi en langue ukrainienne. Des mesures supplémentaires ont aussi été prises aux postes-frontières en prévention contre le trafic de personnes. Depuis vendredi, une plateforme en ligne a été mise en place afin de centraliser les offres d’aide proposées en soutien aux réfugiés venus en Roumanie. Cette dernière a été mise sur pied en un temps record grâce à la mobilisation de 600 bénévoles. Par ailleurs, le gouvernement de Bucarest a adopté samedi un projet d’arrêté relatif à l’octroi de gratuités et de facilités pour le transport routier, ferroviaire, naval et aérien des réfugiés d’Ukraine. La Police aux frontières informe que, depuis le début de l’invasion russe en Ukraine, plus de 380 000 citoyens ukrainiens sont entrés en Roumanie ; plus de 304 000 n’ont fait que transiter notre pays.

  • Investments in transport

    Investments in transport

    The reforms and
    investments laid down in Romania’s national recovery and resilience plan and
    the 2021-2027 cohesion policy in the field of transport were analysed on
    Wednesday in Brussels by the Romanian minister for investment and European
    projects Dan Vîlceanu and European transport commissioner Adina Vălean.




    Talks focused on
    the railway strategy, the strategy for road safety and the stage of public
    procurement procedures for the main investments in the field of transports. With
    respect to the former, the Romanian minister said the implementation of the investment
    plan and the action plan in the field would be monitored, and that the Romanian
    authorities were counting on the support of the operative group of the Directorate-General
    for Mobility and Transport. He underlined that it was essential for the
    Romanian authorities to have a clear overall picture and a clear roadmap of
    actions in the field, which is why they are also waiting for an opinion from
    their European partners. As for the public procurement with respect to the main
    investments in the field of EU funded transports, Dan Vîlceanu said most
    tenders were already launched.




    The proposed
    allocation for Romania under the 2021-2027 cohesion policy’s Operational Programme
    Transport is some 4.4 billion euros, out of the 373 billion euros for all
    member states. Romanian transport is also to receive 7.6 billion euros under
    the national recovery and resilience plan. The programme allows for
    advantageous loans to fund large-scale projects, such as building hundreds of km
    of motorway, linking tens of thousands of homes to water and sewerage networks,
    facilities for the digitalisation of thousands of SMEs and the reforestation of
    tens of thousands of hectares of land, said minister Vîlceanu.




    Last autumn, the
    European Commission approved Romania’s national recovery and resilience plan
    worth over 29 billion euros divided almost equally between grants and loans. The
    money is paid out in tranches, depending on the fulfilment of certain
    objectives. There are some 500 such objectives that have to be met by 31st
    August 2026. The national recovery and resilience plan is based on the six
    pillars provided for under the Recovery and Resilience Mechanism and is divided
    into 15 components so that it covers Romania’s needs and at same time follows
    the priorities of the European Commission. The six pillars are: green transition,
    digital transformation, intelligent growth, social and territorial cohesion, health
    and economic, social and institutional resilience and policies for the next generation,
    children and youth. (CM)

  • New rules for goods transport

    New rules for goods transport


    New rules as part of the mobility package are in place from Monday for goods carriers working in EU member states. Trucks must be returned at companys headquarters every eight weeks, which businesses say leads to higher fuel consumption, pollution and delays at customs, especially for companies from eastern Europe, Romania included. The new measures were decided two years ago and were taken so as to provide more rights for drivers, the EU says.



    Together with other states, Romania challenged the mobility package in the EU Court of Justice, saying the measure contradicts the European carbon neutral policy and affects the free movement of goods. According to Romania and eight other EU states including Bulgaria, Cyprus, Lithuania, Poland and Hungary, the new move will increase the use of carbon emissions, with a thousand daily extra trucks on European roads and border, without any justification. A survey by the consultancy and auditing firm KPMG conducted two years ago after the adoption of the mobility package estimated a 4.5-billion-euro reduction in incomes from international good transport for Romanian companies and the risk of business relocation, the National Union of Road Carriers from Romania says in a statement.



    The beginning of the month also saw the application of the posting of workers directive for companies carrying out cross-trade or cabotage operations, with tens of thousands of Romanian drivers being involved in this activity. According to the National Union of Road Carriers from Romania, Bucharest is the 8th biggest EU transport market and the third biggest in terms of cross trade and cabotage operations. Official data show that road transport accounts for some 5% of Romanias GDP, being the main contributor to the countrys services exports, some 22 billion euros in the last four years. 36,000 companies are active in Romania in the field of transports, employing some 250,000 professional drivers. (CM)


  • The Week in Review (24-31.01.2022)

    The Week in Review (24-31.01.2022)

    Covid
    infection cases surge


    The
    record daily Covid infection numbers seen last autumn in Romania were exceeded
    this week, as over 30,000 cases were reported for three consecutive days. Fortunately,
    the death toll is far below that seen last autumn. Health minister
    Alexandru
    Rafila said he expected daily cases to reach 40,000 in the next week. A characteristic
    of this fifth wave of the pandemic is the high number of infections among
    children. Meanwhile, a new drug will become available in the coming days to
    treat those infected with Covid and who have a higher risk of developing
    serious illness. Another piece of good news is that children aged 5-11 are now also
    offered the Covid vaccine, from last Wednesday. However, the vaccination rate
    in Romania is still very low, with only 8 million people being fully vaccinated.




    Romania
    receives security guarantees from NATO


    The
    Country’s Supreme Defence Council analysed the situation in the extended Black
    Sea area and on NATO’s eastern flank amid the security crisis created by Russia
    on its border with Ukraine. Romanian president Klaus Iohannis gave assurances
    that Romania, as a member of the strongest political and military alliance in history,
    enjoys all security guarantees and Romanian citizens should not be afraid. The
    measures taken by NATO to consolidate its presence on the eastern flank is a
    strictly defensive response to the growing security risks, threats and challenges
    in the region, Iohannis explained. The Country’s Supreme Defence Council
    decided to continue concrete efforts to boost the allied and US presence on
    Romanian territory and manage possible refugee flows. In another move, the US
    and NATO officially rejected Russia’s demands with respect to a halt to NATO’s
    expansion and the withdrawal of allied forced from Eastern Europe. In separate
    letters sent to Moscow, the allies reiterated that they would not give up on
    their open-door policy. Moreover, NATO Secretary General Jens Stoltenberg
    called on Russia to abandon its aggressive posture and withdraw its troops from
    the former Soviet republics of Ukraine, Georgia and the Republic of Moldova,
    where they were deployed without the consent of these countries.




    The
    firm positions voiced by NATO and the US reflect the trust placed by the
    majority of Romanians in their western allies. Over 70% of respondents in a
    survey conducted by INSCOP are convinced that NATO will defend Romania in the
    context of growing risk of war in Ukraine, while three quarters agree that the
    presence of US military bases in their country can help defend the country in
    the event of external aggression. 77% of respondents believe the West, by which
    they mean the European Union, the US, and NATO, is where Romania should look in
    terms of political and military alliances.




    French defence minister travels to Romania


    Romania
    has a special partnership with France and can rely on its support, said the
    Romanian defence minister Vasile Dîncu after talks in Bucharest with his French
    counterpart Florence Parly. Dîncu recalled the recent statement by French
    president Emanuel Macron regarding France’s military contribution and the
    allied presence in the Black Sea region and reiterated the firm commitment of
    the Romanian side to the security of the Western Balkans and the stability of
    the Sahel region. For her part, minister Parly have assurances that her country
    would never abandon its allies and friends and that it would stand by Romania.




    Government
    adopts new energy bill compensation scheme


    The
    government in Bucharest has adopted new measures to support citizens and small
    businesses following dramatic rise of energy bills. The measures will only
    apply to February and March. Prices are capped at 0.80 lei per kWh for electricity
    and 0.31 lei for natural gas. Households using up to 500 kWh in electricity and
    300 cubic metres of natural gas will pay 0.68 lei per kWh for their electricity
    and some 0.22 lei for natural gas. The government order issued in this respect
    also provides for tougher penalties for non-compliant suppliers, some of whom
    have issued very large bills, disregarding the compensation scheme in place
    from 1st November. The order approved by the government also provides
    for cuts for non-household consumers, who are facing a tough time because of high
    energy costs.




    Overground
    public transport up and running again
    in Bucharest


    At
    the beginning of this week, public transport trade unions in Bucharest went
    back to work after a 5-day strike. Their action had been declared illegal in court,
    but they went ahead, ignoring the ruling. Trade unions want higher pay and the dismissal
    of the head of the Bucharest Transport Society. Bucharest’s mayor Nicuşor Dan
    said the trade union’s action was political, but promised that talks would
    continue so as to improve things, depending on available budgets.




    Tennis
    and football in the headlines


    Simona
    Halep and Sorana Cîrstea reached the second week at the Australian Open but
    were eliminated in the quarterfinals. While Halep lost to France’s Alizé Cornet,
    struggling with the heat and Cornet’s tenacity, Cîrstea lost to the 2020 Roland
    Garros winner Iga Swiatek from Poland. In football, the news of the week was
    the appointment of Edward Iordănescu as the new manager of the Romanian national
    side, following the departure of Mirel Rădoi. 43-year-old Iordănescu has the difficult
    mission of resuscitating Romanian football, which has been doing badly for a
    long time. Edward Iordănescu is the son of the great player and manager Anghel
    Iordănescu, whose name is linked to the biggest achievements of the national side
    in the 1990s. (CM)

  • January 22, 2022 UPDATE

    January 22, 2022 UPDATE


    COVID-19 19,371 new Covid cases and 48 related deaths were reported in Romania on Saturday. The number of fatalities is over 10 times smaller than at the peak of the previous wave of the pandemic, but the infection rate continues to grow, reaching 8.77 per thousand in Bucharest. The highest SARS-CoV-2 infection rate in the capital city (16.54 per thousand) was reached on 22nd October last year. The worst-case scenario considered by the authorities predicts up to 70,000 new cases per day in the first half of February. The health minister Alexandru Rafila says that 173 outpatient Covid-19 evaluation centres are already operational across the country, out of a planned 230.



    CELEBRATION The government of Romania celebrated on Saturday 160 years since the first government of Romania was formed, after the union of the principalities of Moldavia and Wallachia was officially recognised. On this occasion, on the walls of Victoria Palace in the capital city Bucharest, which hosts the head offices of the government of Romania, images were projected during the evening, which are relevant for this milestone in Romanian history, such as the Romanian flag, the date when the first government of Romania was formed, namely 22nd of January, 1862 and the name of the countrys first prime minister, Barbu Catargiu. On Monday, which is a national holiday in Romania, 163 years since the union of the Romanian Principalities will be marked. On 24th January 1859, Alexandru Ioan Cuza, elected ruler of Moldavia the previous week, was unanimously elected sovereign of Wallachia as well, and proclaimed ruler of the United Principalities. During his rule, the institutional foundations were laid for modern Romania.



    STRIKE Romanias capital city Bucharest found itself without above-ground public transportation means on Saturday as well. It was 3rd consecutive day of strike for the Bucharest Transport Corporation, although a court ruled the protest illegal. Unions stand by their demands, which include pay raises and the resignation of the corporations CEO. The drivers who refuse to work risk having their employment contracts terminated, said the Bucharest mayor general Nicusor Dan. He also said the City Hall made available a toll-free number for drivers to report whether they are prevented by their colleagues from going to work, and added that a criminal case has been opened in this respect. Meanwhile, the government is facing demands from trade unions in public education and healthcare as well.



    NATO On Friday NATO rejected Russias request for the pull-out of the Alliances troops in Bulgaria and Romania, and denounced the concept of spheres of influence, NATO spokesperson Oana Lungescu said. Russia requested guarantees from the US and NATO that the Alliance would not enlarge further eastwards, and demanded the withdrawal of the troops and equipment deployed to the countries that have joined the organisation since 1997. Also on Friday, the Pentagon announced a large-scale NATO naval exercise in the Mediterranean, amid tensions with Russia, which also announced major naval manoeuvres, AFP reports. Polands PM Mateusz Morawiecki called on European leaders to take a firm and united stand against Russia, in the context of fears that Moscow might plan an invasion of Ukraine. NATO members Estonia, Latvia and Lithuania will provide Ukraine with US-made anti-armour and anti-aircraft missiles, the defence ministers of the 3 countries announced in a joint statement. In Romania, president Klaus Iohannis has called a meeting of the Supreme Defence Council on Wednesday. The meeting will focus on the security situation at the Black Sea and on NATOs eastern flank, and measures to develop resilience and response capabilities related to the new security challenges.



    TENNIS The Romanian tennis player Simona Halep qualified in the round of 16 of the Australian Open, after defeating Danka Kovinic of Montenegro, 6-2, 6-1, in the 3rd round of the tournament in Melbourne on Saturday. Halep (15 WTA and 14th seed), won the match in 64 minutes. It was the 8th consecutive win for the Romanian player this season. In the next round Simona Halep takes on Alizé Cornet of France (61 WTA). Also on Saturday, another Romanian, Sorana Cîrstea, won in the 3rd round against Anastasia Pavlyuchenkova of Russia, seed no 10. In the next round, Sorana Cîrstea will take on Iga Swiatek of Poland (9 WTA). (tr. A.M. Popescu)


  • January 20, 2022

    January 20, 2022

    COVID-19 Romania has today reached an all-time high
    in terms of Covid-19 infections since the beginning of the pandemic, 19,105, in
    the past 24 hours out of 78 thousand tests conducted. Authorities have also
    announced 43 fatalities. The previous all-time high was on October 19th 2021,
    when 18,863 cases were reported along with 561 deaths. According to Health
    Minister Alexandru Rafila, the Covid-related mortality is ten times lower than
    in October. Rafila says that the innovative anti-viral treatment will become
    available in Romania shortly. On the other hand, the Romanians’ interest in
    getting the jab remains low with a national vaccination rate slightly exceeding
    40%. The anti-Covid vaccine will become available to children with ages between
    5 and 11 in Romania starting January 26th.










    TENNIS
    The former world number
    one, Romanian tennis player, Simona Halep will today be up against Brazilian
    Beatriz Haddad Maia in the third round of Australian Open. Also today, Romanian
    Sorana Cirstea has qualified for the competition’s third round after a two-set
    win 6-2, 6-4 against Karolina Kucova of Slovakia. Another Romanian, Irina Begu
    lost to Elise Mertens of Belgium 6-3, 6-2.








    HANDBALL Romania’s champions in women’s handball, CSM Bucharest, on
    Wednesday night lost to French side Brest Bretagne 24-21 in a match counting
    towards the Champions League Group A. CSM had come after a clear win in
    Montenegro against local side Buducnost Podgorica but the show our handballers
    managed in the second half of the game was below expectations. They will be
    playing German side Borussia Dortmund in a home match on Saturday. CSM rank
    fifth in their group with 10 points out of 10 matches.










    STRIKE
    Employees of the Public Transport
    Company in Bucharest have today gone on an all-out strike calling for pay rises
    and for the company’s managers to step down. According to one of its managers,
    the average salary in the company stays around 1400 Euros and has accused the
    trade unionists of mounting illegal actions. The protest has also been
    considered illegal by the authorities, which say that strikes should not be
    launched during the state of alert. Furthermore, even during the strike, the
    company was supposed to operate at a third of its normal capacity.










    NATO
    Romanian president Klaus
    Iohannis has today had a positive reaction following the announcement of his
    French counterpart Emmanuel Macron that France is ready to send troops to
    Romania as part of NATO missions. According to Iohannis, the Romanian-French
    strategic partnership will thus be consolidated on the eastern flank in the
    Black Sea area. France is ready to participate with troops inside NATO in order
    to defend countries in Eastern Europe whose security is being threatened by
    Russia, Emmanuel Macron has said. In a speech held at a military unit in
    Alsacia, the French leader has also mentioned Romania, where an increased NATO
    presence would be decided. The announcement comes at a tensioned moment in
    Eastern Europe, against the background of a massive Russian build-up at its
    border with Ukraine, where a 100 thousand strong military contingent has
    allegedly been deployed. The Kremlin has called on NATO to pull out troops from
    its eastern members, Romania included.








    (bill)



  • Norme europene privind transportul animalelor vii

    Norme europene privind transportul animalelor vii

    Eurodeputații au dezbătut recent petiția privind interzicerea transportului
    de animale vii în țări din afara Uniunii Europene pe motiv că este o practică
    nemiloasă. La rândul său, Comisia Europeană a
    transmis un răspuns în care cere o îmbunătățire a legislației privind
    bunăstarea animalelor, inclusiv cea privind transportul acestora. Eurodeparlamentarul
    Daniel Buda vorbește despre impactul pe care l-ar putea avea interzicerea
    transportului de animale vii asupra fermierilor:


    Când discutăm despre transportul de animale este la fel ca creșterea
    prețului la motorină sau benzină. Spun
    unii: ‘eu nu am mașină, nu mă interesează’. Ne interesează pentru fiecare
    consumăm că prețul combustibilului, fie că discutăm de motorină, benzină sau de
    gaz, dacă discutăm de energie în general care se regăsește în prețul produsului
    pe care îl consumăm. Am făcut această paranteză deoarece, ceea ce înseamnă
    transportul animalelor se reflectă în oportunitatea fermierilor de a își vinde
    produsele la niște prețuri rezonabile ca să poată supraviețui pe termen lung,
    de asemenea pentru transportator, și, în final, consumatorul care este cel mai
    impactat și care are nevoie de acces la alimente de calitate cu prețuri
    rezonabile. O creștere la transportul animalelor ar însemna un impact negativ
    asupra prețului final al alimentelor.


    Pe de altă parte, evident, trebuie să
    mergem în direcția în care asigurăm condiții bune de transport pentru animale,
    pentru că degeaba ai ținut un animal în condiții foarte bune pe durata vieții lui productive și în
    momentul în care merge la abator îl duci
    în condiții improprii care îi afectează calitatea cărnii și bunăstarea.
    Sigur, sunt colegi în Comisia aceasta de anchetă care doresc să blocheze
    transportul de animale vii, să trecem numai pe transportul de carcase, ceea ce
    nu poate fi posibil din mai multe considerente. În primul rând, pentru că nu
    există o rețea de abatorizare la nivelul
    Uniunii Europene, sunt state dezvoltate precum Germania, Franța sau Italia care
    ne-au spus că nu au o rețea bine pusă la
    punct care să permite, nu o reducere, ci o blocare a transportului de animale
    vii.


    Pe de altă, parte sunt state islamice – Arabia Saudită, Iordania șamd -
    care spun că au nevoie de animale vii deoarece au anumite ritualuri de sacrificare
    plus alte aspecte legate de îngrășarea lor mai departe cu anumite tipuri de
    furaje care să îi permită cărnii să capete un anumit gust.




    Transportul cu ajutorul navelor maritime al animalelor vii este o
    necesitate pentru fermierii europeni, dar și pentru economia blocului
    comunitar, iar îmbunătățirile care pot fi aduse trebuie sprijinite cu fonduri
    europene, consideră eurodeputatul Daniel Buda:


    Trebuie ca mai departe să apără acest transport pe mare deoarece reducerea
    acestuia sau blocarea acestuia ar înseamnă ca fermierii să fie foarte afectați
    în activitatea lor, să îi condamnăm pe o bună parte la faliment, ori în
    momentul de față discutăm de un transport în interiorul Uniunii Europene de 8,7
    miliarde de euro în 2018, conform datelor avute la dispoziție și circa 3
    miliarde de euro, în același an, pentru comerțul în afara UE. Deci vorbim de
    multe miliarde de euro, vorbim de viața fermierilor și trebuie să apărăm acest
    sector zootehnic, dar trebuie să venim cu fonduri europene pentru creșterea calității
    transportului și am cerut acest lucru – și s-a acceptat într-o primă fază, sper
    să rămână și la votul final – să fie alocați bani din fonduri europene pentru
    creșterea dotărilor tehnice pentru autovehiculele pentru transportul
    animalelor, de lungă sau scurtă durată, inclusiv nevoia de a avea medic
    veterinar pe navele de transport, astfel încât să ne asigurăm că acestea sunt
    transportate de bunăstare excepționale.


  • Nachrichten 29.09.2021

    Nachrichten 29.09.2021

    Rumänien befindet sich in der vierten Pandemie-Welle, die Zahl der Infektionen und Krankenhauseinweisungen nimmt stark zunimmt. Am Mittwoch meldeten die Behörden 10.826 neue Corona-Infektionsfälle und über 207 Todesfälle innerhalb von 24 Stunden. Etwa 11.742 Kranke befinden sich in Krankenhäusern. 1.320 Intensivbetten sind belegt, 20 davon von Minderjährigen. Die Corona-Inzidenzrate hat in der Landeshauptstadt Bukarest 6 je tausend Einwohner überschritten. Die Behörden möchten Einschränkungen für Nichtgeimpfte einführen. Auch in anderen Ortschaften, darunter mehrere Gro‎ßstädte sind die Inzidenzraten hoch und es wird über Einschränkungen beraten.





    — Die rumänische Regierung wird heute den Ausgleichsmechanismus des Anstiegs der Energiepreisrechnungen festlegen. Die Erdgaspreise haben sich in den letzten Monaten fast verdreifacht, und die Regierung will Familien mit mittlerem Einkommen und KMU unterstützen. 13 Millionen Rumänen und Rumäninnen soll eine Dringlichkeitsverordnung zunutze kommen, die als Ergänzung zum Gesetz über schutzbedürftige Verbraucher erlassen werden soll. Auch andere Rechtsvorschriften stehen auf der Tagesordnung der heutigen Regierungssitzung, darunter eine Aufstockung des Haushalts des Gesundheitsministeriums um fast 100 Millionen Euro, um die vierte Welle der Pandemie zu bewältigen.





    — Dutzende von Lastwagen, von drei Arbeitgeberverbänden des Stra‎ßentransports, wurden vor dem Regierungsgebäude in Bukarest geparkt, um gegen die Politik der Exekutive zu protestieren. Die Teilnehmer sind unzufrieden mit der Besteuerung der Tagessätze für Kraftfahrer im Güterverkehr, den Preisen für die obligatorische Kfz-Versicherung und den Löhnen der Fahrer. Diese würden die Wettbewerbsfähigkeit der rumänischen Spediteure in der EU erheblich beeinträchtigen, die durch die neuen Bestimmungen der europäischen Gesetzgebung im Rahmen des Mobiladelspakets 1 bereits stark beeinträchtigt ist. Die Demonstranten machen au‎ßerdem geltend, dass Rumänien das einzige europäische Land ist, das Tagessätze besteuert, während andere ehemalige Ostblockländer, wie Polen, Litauen oder Ungarn, ihre Spediteure schützen. Die Auswirkungen dieser Ma‎ßnahme seien verheerend, zumal die Steuer rückwirkend erhoben werde, sodass es für die Unternehmen unmöglich sei, die Strafen zu zahlen.





    — Bundespräsident Frank-Walter Steinmeier beginnt heute einen zweitägigen Besuch in der Republik Moldau, wo er seine Unterstützung für die von seiner Amtskollegin Maia Sandu eingeleiteten Reformen bekräftigen will. Nach Angaben der Berliner Bundespräsidentschaft wird Steinmeier von einer Wirtschaftsdelegation begleitet und soll mit Präsidentin Sandu ein Wirtschaftsforum eröffnen. Maia Sandu, die nach den Präsidentschaftswahlen im November 2020 zum Staatsoberhaupt ernannt wurde, fordert engere Beziehungen zwischen der Republik Moldau und der Europäischen Union, will die Korruption bekämpfen und die Massenauswanderung stoppen, die der moldauischen Wirtschaft stark zusetzt. Sie übernahm die Führung des Staates vom prorussischen Sozialisten Igor Dodon. Im Juli 2021 gewann die Partei der Präsidentin, Aktion und Solidarität (PAS) bei vorgezogenen Parlamentswahlen die Mehrheit der Stimmen und bildete eine europafreundliche Regierung. Diese Woche stattete Premierministerin Natalia Gavriliță ihren ersten Auslandsbesuch seit ihrem Amtsantritt in Brüssel ab, wo sie mit wichtigen EU-Beamten zusammentraf.





    Wetter — In Rumänien bleibt das Wetter kalt, vorwiegend im Süden, Osten und in der Landesmitte. Im Westen und Südosten regnet es leicht, der Wind weht schwach bis mä‎ßig, im Gebirge etwas stärker. Die Höchsttemperaturen lagen zwischen 13 und 21 Grad Celsius.

  • UE aloca 7 miliarde de euro pentru proiecte-cheie de infrastructură in transporturi

    UE aloca 7 miliarde de euro pentru proiecte-cheie de infrastructură in transporturi

    Uniunea Europeană
    are nevoie de un sistem de transport multimodal eficient și interconectat, atât
    pentru pasageri, cât și pentru mărfuri. Acesta trebuie să includă o rețea
    feroviară de mare viteză la prețuri accesibile, o infrastructură bogată de
    reîncărcare și de realimentare pentru vehicule cu emisii zero și o automatizare
    sporită pentru o mai mare eficiență și siguranță.


    Recent, Comisia Europeană a
    lansat o cerere de propuneri în cadrul
    Mecanismului pentru Interconectarea Europei (MIE) – programul Transporturi,
    prin care pune la dispoziție 7 miliarde de euro pentru proiecte europene de
    infrastructură în domeniu.


    Ce fel de proiecte vor fi finanţate din aceşti bani? Ne dă detalii Ionuţ Marcu, expert în cadrul Institutului European din
    România: t

    Ca parte a Mecanismului pentru
    Interconectarea Europei aceste 7 miliarde de euro alocate în septembrie 2021 de
    către Comisia Europeană se adresează către 3 tipuri de proiecte de infrastructură
    în domeniul transporturilor: puţin peste 5 miliarde de euro vor fi către
    proiecte de infrastructură să se asigure transport care să fie rezilent, să fie
    intermodal şi care pe termen lung să asigure un sistem de transport la nivel european atât pentru cetăţeni cât şi
    pentru mărfuri, care practic să interconecteze întreaga Uniune Europeană. Apoi
    pentru prima dată avem 1,5 miliarde de euro pentru reţele de transport care să
    folosească alte forme de energie decât cele care poluează, şi avem 330 de
    milioane de euro pentru iniţiative care să asigure proiecte de transport cu
    dublă utilizare: atât civilă cât şi militară.


    Majoritatea proiectelor
    finanțate în cadrul acestei cereri de propuneri vor contribui la creșterea sustenabilității
    rețelei globale de transport, precum și la îndeplinirea de către UE a
    obiectivului prevăzut în Pactul verde european de reducere a emisiilor generate
    de transporturi.


    Cine şi cum poate beneficia de aceste fonduri şi care este
    scopul final al acestor proiecte? Ne dă detalii, Ionuţ Marcu:


    Pentru aceste proiecte pot aplica unul sau mai
    multe state membre, pentru că se doreşte interconectarea sistemelor de
    transport la nivel european, pot de asemenea şi entităţi publice sau private
    dintr-un stat membru să aplice, cu acordul statului membru respectiv. Aplicaţia
    se poate face online pe o platforma dedicată acestui scop. Pe termen mediu şi
    lung sunt două obiective ale acestor proiecte. In primul rând asigurarea unui
    sistem de transport la nivel european care să fie rezilient şi interconectat,
    acesta este primul aspect. Apoi aceste proiecte îşi doresc să contribuie la
    reducerea emisiilor generate de transporturi cu până la 90% până în 2050.


    Statele membre pot trimite propuneri pana pe 29 ianuarie 2022, propunerice vor fi evaluate de către Comisia
    Europeană, asistată de experți externi preluați dintr-o bază de date
    independentă de experți. Solicitanții
    vor primi rezultatele evaluării la cel mult șase luni de la data limită de
    depunere. Apelul de proiecte recent lansat susține viziunea Comisiei Europene
    privind mobilitatea durabilă, inteligentă și rezistentă.




  • Fonduri pentru proiecte-cheie de infrastructură

    Fonduri pentru proiecte-cheie de infrastructură

    Proiectele finanțate în cadrul acestui nou apel vor contribui la crearea unui sistem de transport multimodal eficient și interconectat, atât pentru pasageri, cât și pentru mărfuri, precum și la dezvoltarea unei infrastructuri care să sprijine opțiuni de mobilitate mai durabile, a transmis comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

    Apelul sprijină viziunea Comisiei Europene privind mobilitatea durabilă, inteligentă și rezilientă. Pe măsură ce sectorul se recuperează după pandemia de COVID-19, trebuie să se refacă mai bine, folosind oportunitatea de a dezvolta în continuare moduri și tehnologii de transport durabile și de a exploata pe deplin oportunitățile oferite de tehnologiile digitale.

    UE are nevoie de un sistem de transport multimodal eficient și interconectat, atât pentru pasageri, cât și pentru mărfuri. Acesta trebuie să includă o rețea feroviară de mare viteză la prețuri accesibile, o infrastructură de reîncărcare și realimentare abundentă pentru vehiculele cu emisii zero și o automatizare sporită pentru o mai mare eficiență și siguranță.

    Cele 7 miliarde de euro vor fi distribuite în trei mari categorii. Puţin peste 5 miliarde EUR vor merge către căi ferate, căi navigabile, drumuri, centre multimodale de pasageri, aplicații inteligente și interoperabile pentru transport. Alte 1,575 de miliarde EUR sunt dedicate unui nou instrument pentru infrastructura de combustibili alternativi. Iar 330 de milioane EUR sunt alocate adaptării Rețelei trans-europene de transport la dubla utilizare civilă și de apărare.

    Solicitanții trebuie să își prezinte proiectele în format electronic prin intermediul sistemului electronic de depunere a propunerilor din cadrul portalului de finanțare și licitații până la data de 19 ianuarie 2022. După evaluare, solicitanții vor primi rezultatele cel mai târziu în iunie, iar acordurile de grant vor fi semnate în următoarele nouă luni.

    Mecanismul pentru interconectarea Europei este principalul instrument de finanțare al UE pentru dezvoltarea unor rețele de transport transeuropene performante, durabile și interconectate, cu accent pe cele nouă coridoare ale rețelei centrale.


  • Interconectarea feroviară a Europei

    Interconectarea feroviară a Europei

    2021 este Anul European al Căilor Ferate, declarat de UE pentru a promova utilizarea mai frecventă a trenului, care este un mijloc de transport sigur și ecologic. Pentru că sunt foarte puține accidente, acesta este și cel mai sigur mijloc de transport terestru. Criza provocată de pandemia de COVID-19 a demonstrat că, în situații excepționale, pe calea ferată pot fi transportate rapid bunuri esențiale, cum ar fi alimentele, medicamentele și combustibilii. Sectorul feroviar a fost, însă, grav afectat de criză, numărul pasagerilor scăzând substanțial din cauza măsurilor de restricționare a călătoriilor. Cu toate acestea, el poate avea un rol important în realizarea unei redresări sustenabile în urma pandemiei.



    Astfel, în vară, Parlamentul European a adoptat programul îmbunătățit Mecanismul pentru interconectarea Europei” (MIE) și a acordat noi fonduri pentru proiecte privind transporturile, energia și sectorul digital pentru 2021-2027. Programul are un buget de peste 33 de miliarde de euro și va finanța proiecte din cele trei domenii cu valoare adăugată pentru Uniunea Europeană.



    Din acest buget, România are alocată o sumă de aproximativ 1,2 miliarde euro pentru investiții în infrastructura de transport, pentru proiectele finanțate în cadrul anvelopei Fondului de Coeziune, în acest caz rata de cofinanțare din partea UE putând ajunge până la 85% din valoarea totală a proiectului. MIE va garanta finalizarea la timp, până în 2030, a unor proiecte transeuropene esențiale, precum Rail Baltica, infrastructura de alimentare cu combustibili alternativi și introducerea rețelelor 5G pe axe de transport importante. Aproximativ 26 de miliarde de euro vor fi alocate proiectelor de transport, aproape 6 miliarde de euro celor din domeniul energiei și circa 2 miliarde de euro pentru sectorul digital.



    În jur de 10 miliarde euro alocate proiectelor de transport transfrontaliere vor proveni din Fondul de coeziune și vor sprijini țările din UE să finalizeze conexiunile de transport despre care s-a stabilit că lipsesc. Totodată, 1,4 miliarde euro vor contribui la finalizarea accelerată a unor proiecte feroviare transfrontaliere majore deficitare. Proiectele beneficiare vor fi selectate de Comisia Europeană în condiții concurențiale.



    În sectorul digital, Mecanismul pentru interconectarea Europei” va susţine dezvoltarea unor proiecte de interes comun. Printre acestea se numără reţele digitale sigure şi securizate de foarte mare capacitate, precum şi digitalizarea reţelelor de transport şi de energie. Programul are ca scop şi să crească nivelul de interoperabilitate al reţelelor energetice şi să se asigure că proiectele finanţate respectă planurile privind clima şi energia de la nivel naţional şi de la nivelul Uniunii Europene.






  • Road carriers’ discontent

    Road carriers’ discontent

    A vital area in a globalised economy, road freight
    transport employs many Romanians. According to statistics presented by the
    authorities in Bucharest, some 150,000 Romanians are employed as drivers,
    travelling all over Europe. Their work is not only not easy, but also full of
    risks. Last month, a Romanian lorry driver was killed in a parking lot in France
    by thieves he interrupted while they were trying to steal goods from his vehicle.
    On 6th June, another Romanian driver was the victim of a knife attack,
    also in a parking lot, but managed to escape and also rescue a colleague who
    was driving a lorry registered in Belarus.




    The rights of the Romanians working in this profession
    must be respected in keeping with national law, labour minister Raluca Turcan
    posted on Facebook after talks in Brussels with the European commissioner for
    transport Adina Vălean. Haulage companies, the minister
    says, must ensure transparent and fair payment conditions and up to the levels on
    the European market, as it’s a well-known fact that there are often differences
    in terms of working conditions and salaries for eastern European workers. There
    is no tolerance for illegal employment and discrimination, she added.
    Commissioner Vălean said the European authorities are making efforts to develop
    safe parking space for lorry drivers as soon as possible, with the community bloc
    currently having a shortage of some 100,000 parking spaces.




    While Romanian politicians are promising in Brussels
    measures in support of road carriers, in Bucharest, they only managed to attract
    their criticism and generate protests. This comes after the tax authorities said
    the daily allowance of lorry drivers working for Romanian companies abroad should
    be considered salary income and must be taxed.




    Haulage companies are also discontent with the
    intention of the transport ministry to change the way in which the road tax is
    calculated, per kilometre and pollution instead of period as is the case now. This
    change is laid down in the recovery and resilience plan which politicians are negotiating
    with the European Commission in order to be able to access the almost 30
    billion euros earmarked for Romania. The president of the federation of
    Romanian transport companies Augustin Hagiu said the
    move would see taxes rise ten times and criticised the state of Romanian roads. (CM)