Tag: Uniunea Europeana

  • Iarna – politică europeană comună (15.01.2017)

    Iarna – politică europeană comună (15.01.2017)

    Anaparti di iti conceptu politic ili caftari istorico-militară, Europa easti un continentu unitar. Di furn’ia a dimensiun’ilor cari fac dit el nai cama n’iclu continentu, Europa da izini tra una banaă cu multă aprucheari a tutulor banatorlor a l’ei. Distanţili suntu n’t, tru comparaţie cu alti continente ica nica si stati, fenomenili meteorologice agiungu ayon’ia şi cabaia lişor dit una vasilie tru alta. Putem s-na minduim că tamam aesti elemente geografice featira ca Europa s-hibă un di nai ma dezvoltate spaţii a lumil’ei, cu una evoluţie istorică varoasă nica şi debordantă, cu multi elemente di centralitati la scară universală. Ti atea, ideili unificatoare dit Europa loara, tru kirolu civilizat, forma a unui proiectu integrator cari s-da izini colaborarea anamisa di populi şi vasilii, cu tanearea a specificlui naţional.




    După secoli di confruntari maxus sândziroasă, Europa agiundzi conştientă di esenţa economică a banal’ei a l’ei şi ş-pripune s-facă tamam dit aestu element factorlu di thimel’iu a irinil’ei şi ali unitati pi Auslu continentu. Di aproapea 7 dechenii, vasiliili europene imagineadză mecanismi cari s-la da izini colaborarea tut ma accentuată şi ma hairlatică. Tuti aurhira cu apelu al Robert Schuman şi dusi ma largu cu akicasearea deadun a lumakiloru economiti cari fătea di cabili polimlu. Atumtea, tru an’il’i 50 dit secolu ti tricu, eara zborlu di cărbuni şi cileki. Deapoa isi tru videala atomlu, iara bagarea deadun agiumsi politică economică. Proceslu fu ahandusitu, nica si pritu thimil’iusearea a nascantor instituţii comunitare, iara polititli comune ahurhira să spuna şi tra domenii cari nu au un conţinut economic orlea zorlea.




    Practic, iti domeniu a banal’ei poati s-hiba obiectul a unei colaborari niacumtinata fapta pi nivel di politică europeană comună. Europa comunitară agiundzi s-hiba un organismu integrat cu mecanismi comune cari na da izini să zburam di una ahandusiri a integraril’ei europene. Tru idyiul kiro, s-feati una lardzeari semnficiativă a organizaţiil’ei cari avea, iniţial, masi 6 membri. Easti cadealihea, anlu ti tricu na adusi şi situaţia ti nipistipseari altaoara ti ieşearea dit organizaţia europeană. Ica barimu iniţierea a aistui proces, prit un referendum cari apufusi ca Regatlu Unit ali Mari Britanii şi a Irlandal’ei di Nordu s-facă calea napoi. Anaparti di tuti aspectili ti vrea u lundzeasca dezbaterea di cata Brexit, s-cundil’em că el scoasi tru videala şi un singir di observaţii tra yinitorlu a atilor cari armân tru Uniunea Europeană. Easti zborlu, cadealihe, di dutearea ma largu a polititlor integratoari, ti au scupolu s-creasca hairea a gaeretlot naţionali i comunitare.




    Până tru soni, Europa easti un continentu n’ic cu una remarcabilă unitati şi dukim tuti aesti aca nu him nai cama cu masturlachi tru lucru i şi filosofii comunitara. Aca nu stim cu ocl’i ncl’isi istoria a construcţiil’ei europeani şi agarsim kirolu anda noi, român’il’i, na ndridzeam şi aveam vrearea tra aderarea la Uniunea Europeană, dukim unitatea a continentului a nostru cu cafi un di tu ateali 4 anotimpuri. Fenomenili meteorologice nu acata tru isapi sinurili apufusiti di oamin’i şi, cum niti sinurli naturale nu para s-andamusescu tru Europa, sa spun cu una remarcabilă unitati şi rapiditati la scara a continentului tut cu tut.




    Nu acata niti desi respectivlu spaţiu fati parti ica nu dit Uniunea Europeană, niti desi intra dit ahurhita ica ma amanat tru aestă organizaţie. Nu acata niti desi vasilia fu aprukeata tru spaţiul Schengen ică nica easti ţanută nafoară, niantimil’eatut, cum easti cazlu ali Românie. Dukim aesta unitati europeană nica s-tru aesti dzali cându fenomenili meteorologice vartoasi şi evidenti, cum suntu tufanea şi neaua, s-dukescu pisti tut, di la Atlantic la Urali, dit nordul cum ti s-hiba ngl’itatu di tu maredzin’il’i ma caldi ali Meditearana. Aşi că putem sa spunem că, ma s-hiba di iarna vrea s-hiba una politică europeană, vrea s-hiba una exemplară, una di nai cama coerente, vartoasi şi unitari.




    Autor: Marius Tiţa


    Armanipsearea: Goga Nacu


  • Iarna – politică europeană comună

    Iarna – politică europeană comună

    Dincolo de orice concept politic sau pretenţie istorico-militară, Europa este un continent unitar. Dat fiind şi dimensiunile care fac din el cel mai mic continent, Europa permite o viaţă cu multă apropiere a tuturor locuitorilor săi. Distanţele sunt mici, în comparaţie cu alte continente sau chiar state, fenomenele meteorologice ajung repede şi destul de uşor dintr-o ţară în alta. Am putea să ne gândim că tocmai aceste elemente geografice au făcut ca Europa să fie unul dintre cele mai dezvoltate spaţii ale lumii, cu o evoluţie istorică puternică şi chiar debordantă, cu multe elemente de centralitate la scară universală. De aceea, ideile unificatoare din Europa au luat, în vremurile civilizate, forma unui proiect integrator care să permită colaborarea între popoare şi ţări, cu păstrarea specificului naţional.



    După secole de confruntare mai ales sângeroasă, Europa devine conştientă de esenţa economică a întregii sale vieţi şi îşi propune să facă tocmai din acest element factorul esenţial al păcii şi unităţii pe Bătrânul continent. De aproape 7 decenii, ţările europene imaginează mecanisme care să le permită colaborarea tot mai accentuată şi mai eficientă. Totul a început cu apelul lui Robert Schuman şi a continuat cu punerea în comun a ramurilor economice care făceau posibil războiul. Atunci, în anii 50 din secolul trecut, era vorba de cărbune şi oţel. Apoi, a apărut atomul, iar punerea în comun a devenit politică economică. Procesul a fost aprofundat, inclusiv prin crearea unor instituţii comunitare, iar politicile comune au început să se refere şi la domenii care nu au un conţinut economic obligatoriu.



    Practic, orice domeniu al vieţii poate face obiectul unei colaborări permanente duse la nivel de politică europeană comună. Europa comunitară devine un organism integrat cu mecanisme comune care ne permit să vorbim de o adâncire a integrării europene. În acelaşi timp, a avut loc o extindere semnficiativă a organizaţiei care avea, iniţial, doar 6 membri.



    Este drept, anul trecut ne-a adus şi situaţia de neimaginat altădată a ieşirii din organizaţia europeană. Sau măcar iniţierea acestui proces, printr-un referendum care a decis ca Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord să facă drumul întors. Dincolo de toate aspectele ce ar lungi dezbaterea despre Brexit, să notăm că el a generat şi o serie de observaţii pentru viitorul celor care rămân în Uniunea Europeană. Este vorba, desigur, de continuarea politicilor integratoare, menite să crească eficienţa eforturilor naţionale sau comunitare. Până la urmă, Europa este un continent mic de o remarcabilă unitate şi simţim toate acestea chiar dacă nu suntem cei mai pricepuţi în treburi şi filosofii comunitare.



    Chiar dacă nu ştim pe de rost istoria construcţiei europene şi am uitat vremurile în care noi, românii, ne pregăteam şi ne doream cu ardoare aderarea la Uniunea Europeană, constatăm unitatea continentului nostru cu fiecare dintre cele 4 anotimpuri. Fenomenele meteorologice nu ţin cont de frontierele stabilite de oameni şi, cum nici frontiere naturale nu se prea întâlnesc în Europa, se manifestă cu o remarcabilă unitate şi rapiditate la scara întregului continent.



    Nu contează nici dacă respectivul spaţiu face parte sau nu din Uniunea Europeană, nici dacă a intrat de la început sau mai târziu în această organizaţie. Nu contează nici dacă ţara a fost primită în spaţiul Schengen sau încă mai este ţinută în afară, nejustificat, cum este cazul României. Constatăm această unitate europeană chiar în aceste zile când fenomenele meteorologice puternice şi evidente, cum sunt gerul şi zăpada, se resimt peste tot, de la Atlantic la Urali, din nordul oricum îngheţat pe ţărmurile mult mai calde ale Mediteranei. Aşa că putem afirma că, dacă iarna ar fi o politică europeană, ar fi una exemplară, una dintre cele mai coerente, puternice şi unitare.

  • 2017, an de răscruce pentru UE

    2017, an de răscruce pentru UE

    2017 va fi un an de răscruce, consideră comisarul european pentru Dezvoltare Regională, românca Corina Creţu, într-un articol publicat de New Europe. In opinia acesteia, schimbările climatice şi populismul pot crea haos pe termen lung şi nu pot fi combătute decât prin rezolvarea cauzelor care stau la baza celor două fenomene. In primul caz răscrucea va consta în implementarea unor măsuri care să învingă schimbările climatice pe termen lung.



    În cazul populismului, “deşi istoria arată că nicio ţară nu a progresat atunci când s-a retras în cochilia sa, percepţia există. Trebuie deci să rezolvăm această problemă. În 2017. Nu putem să-i mai acordăm timpului timp,” a mai scris comisarul român, parafrazându-l pe fostul preşedinte francez, Francois Mitterand. Comisarul român crede că un element care poate avea un rol important în rezolvarea acestor probleme este comunicarea, mai ales în epoca reţelelor de socializare.



    “Europa aduce veşti bune, însă nu este mereu percepută aşa. Concluzia este că nu reuşim să le comunicăm europenilor aceste veşti bune.” 2017 este şi un an de răscruce pentru comunicare, sustine dna Creţu, care consideră că este timpul ca oficialii UE să se concentreze mai puţin pe comunicate şi conferinţe de presă şi mai mult pe comunicarea directă cu europenii prin reţelele de socializare. Ea a atras atentia că şi mesajul are nevoie de schimbare, iar oficialii UE trebuie să ofere mesaje relevante.



    Faimosul aforism care spune că “Nu e de ajuns să se facă dreptate; trebuie să se vadă că se face dreptate” ar trebui — spune Corina Creţu- transpus în “Nu e de ajuns ca Uniunea Europeană să servească 500 de milioane de europeni, trebuie să se şi vadă că îi serveşte”. În opinia ei, în 2017, instituţiile europene trebuie să se axeze pe susţinerea celor care beneficiază de politicile regionale, care trebuie să se facă auziţi, de la oraşe şi regiuni până la întreprinderi mici şi mijlocii, universităţi, organizaţii neguvernamentale, tineri, spitale.



    Comisarul UE a explicat că, într-o perioadă când sectorul privat nu are încredere în bugetele naţionale, bugetul UE, şi mai ales politicile regionale, e văzut ca o garanţie a unei investiţii solide pentru toţi. “O politică regională solidă înseamnă o Europă mai puternică. Iar o Europă mai puternică înseamnă mai puţine reflexe naţionaliste. Dacă reuşim aceste lucruri, vom avea un 2017 negociat cu succes”, a conchis Corina Creţu.

  • Mesajlu di Anlu Nău a prezidentlui Klaus Iohannis

    Mesajlu di Anlu Nău a prezidentlui Klaus Iohannis

    Tu dzuua di prot di yinaryu 2017, România va yiurtuseascâ dzati ani di la intrarea tu Uniunea Europeană. Aistu scupo s-adră cu gaiaretli adrati di cathi unu românu, dzăsi prezidentlu Klaus Iohannis tu mesajlu di adeti di Anlu Nău. Vrut român’i, ninti cu dzati ani, vâsâlia a noastră agiumdzea ufitialu cratu membru ali Uniuni Europeană — unu scupo ti s-adră cu gaiaretli a tutulor”, spusi şeflu a cratlui tu unâ reghistrari video postată pi Facebook. El adusi aminti că ninti cu un decheniu, părinţâli ahurhirâ s-adarâ ti cilimeanili a lor ună duneauă cama bunâ. Ti atea dzăsi Klaus Iohannis, urmaşili atâlor ti adrarâ România europeană au borgea su tânâ si su anvârtuseadzâ ti bârnurili ti yinu. Uidisit cu spusili a seflui a cratlui, opţiunea europeană ali Românie avu unâ susto adrupari publică ti atea că oaminili aderară prota ti prota la unu setu di valori şi printipii: unâ democraţie susto, dumnilia a nomului , unâ banâ demnă, tu irini si prucuchie. Prezidentu lâ spusi a românilor di iutido, s-nu şi chiarâ pistusinea tu România. .Vrut români, em că bânat tu vâsilie em că bânat nafoara a sinurilor s-nu vâ chiret pistusinea tu România! Avem ninga multi ti fâteari si amu nâdia că deadun , va s-putemu!”, adâvgă Iohannis. Prezidentlu cumdile că progresili adrati pân tora nu lipseasti s-hibâ dânâsiti ama dusi ninti cu pueari si borgi. Seflu a cratlui lâ ură a românilor Ti multâ ani a tutulor şi unu Anu Nău cu harauă!



    (Andrea Bojoi)


  • Jurnal românesc – 02.01.2017

    Jurnal românesc – 02.01.2017

    Mai mulţi lideri politici au transmis românilor urări de Anul Nou



    Într-un mesaj video postat pe Facebook, preşedintele Klaus Iohannis i-a îndemnat pe conaţionalii din ţară şi din străinătate să nu îşi piardă încrederea în România. Pe aceeaşi reţea de socializare, premierul Dacian Cioloş le-a urat românilor de pretutindeni “mai mult zâmbet, mai multe bucurii, mai multă încredere şi forţa de a recunoaşte că prosperitatea ne împlineşte atunci când este construită cu onestitate şi muncă cinstită. Pe contul său de Facebook, premierul desemnat, Sorin Grindeanu, şi-a exprimat speranţa că Noul An va aduce românilor linişte, progres şi zile mai bune, dând asigurări că viitorul Guvern va lua măsuri pentru a creşte calitatea vieţii românilor. La rândul său, preşedintele Camerei Deputaţilor, liderul PSD Liviu Dragnea, îşi doreşte ca 2017 să fie “un an al reconstrucţiei şi al creşterii economice care să se simtă în buzunarele românilor.



    România, de 10 ani în UE



    La 1 ianuarie 2017 s-au împlinit zece ani de când România face parte din Uniunea Europeană. Conform unui comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Externe, şeful diplomaţiei de la Bucureşti, Lazăr Comănescu, afirmă că în toată această perioadă, România s-a situat printre promotorii cei mai activi ai continuării şi consolidării procesului de integrare europeană, acesta rămânând în continuare un obiectiv strategic pentru ţara noastră. Procesul de aderare a României la UE a început în iarna lui 1993, odată cu încheierea unui acord de asociere, în primăvara lui 2005 s-a semnat Tratatul de aderare, pentru ca de la 1 ianuarie 2007 statul român să devină oficial membru al Uniunii Europene. După aderare, România are reprezentanţi în toate instituţiile europene, iar cetăţenii săi beneficiază de drepturile conferite de cetăţenia europeană. Ţara noastră a organizat alegeri europarlamentare de trei ori: în 2007, 2009 şi 2014. În Parlamentul European, în legislatura 2014-2019, românii sunt reprezentaţi de 32 de eurodeputaţi. De-a lungul celor zece ani de la intrarea în UE, România a avut trei comisari europeni: Leonard Orban, comisar pentru Multilingvism între 2007 şi 2010, Dacian Cioloş, comisar pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală între 2010 şi 2014, şi Corina Creţu, comisar pentru Politica Regională între 2014 şi 2019. După un deceniu în UE, România se află încă sub Mecanismul de Cooperare şi Verificare pe Justiţie, este în afara spaţiului Schengen, iar aderarea la moneda euro rămâne un obiectiv de viitor. De la 1 ianuarie 2017, Malta a preluat preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene. Şi România va deţine această funcţie între ianuarie-iunie 2019.



    Salariul minim va crește de la 1 februarie



    În România, salariul minim brut pe economie ar urma să fie majorat, de viitorul Guvern, cu 200 de lei şi va urca la 1.450 de lei, începând cu 1 februarie 2017, a anunţat preşedintele PSD, Liviu Dragnea. În 2015, circa 1,1 milioane de salariaţi erau încadraţi cu salariul minim în mediul privat şi doar aproximativ 40.000, la stat. În plus, şi amenzile de circulaţie ar urma să crească, în condiţiile în care un punct de amendă este egal cu 10% din salariul minim brut pe economie. Tot de la începutul lunii viitoare urmează să fie eliminată contribuţia de sănătate pentru toţi pensionarii, iar toate pensiile sub 2000 de lei vor fi scutite de impozitare. Totodată, vor creşte salariile în administraţia publică şi se vor ieftini medicamentele cu 35%.



    Precizări MAE după atentatul de Anul Nou, de la Istanbul



    Ministerul Afacerilor Externe a precizat că, până în acest moment, nu există persoane de cetăţenie română printre victimele identificate în urma atacului terorist care a avut loc în noaptea de sâmbătă spre duminică într-un club din Istanbul, soldat cu zeci de morţi şi răniţi. Consulatul General al României la Istanbul menţine cazul în atenţie, păstrează legătura cu autorităţile locale şi cu spitalele la care au fost internate victimele, fiind pregătit sa acorde asistenţă consulară, în funcţie de necesităţi. MAE reaminteşte că cetăţenii români afectaţi pot solicita asistenţă consulară la următoarele numere de telefon ale Consulatului General al României la Istanbul (0090) 212 3583541, (0090) 212 3580516, (0090) 212 3583537, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de operatorii Call Center în regim de permanenţă.

  • Mesajul de Anul Nou al președintelui Klaus Iohannis

    Mesajul de Anul Nou al președintelui Klaus Iohannis

    Președintele Klaus Iohannis le transmite românilor, în mesajul de Anul Nou, să nu își piardă încrederea în România.



    De 10 ani suntem membri ai Uniunii Europene



    “Dragi români, în urmă cu 10 ani, țara noastră devenea oficial stat membru al Uniunii Europene — un obiectiv care nu ar fi fost posibil fără efortul depus de fiecare dintre noi. Acum un deceniu, părinții au început să construiască pentru copiii lor o lume mai bună. Opțiunea europeană a României a avut o puternică susținere publică pentru că oamenii au aderat în primul rând la un set de valori și principii: o democrație consolidată, domnia legii, o viață demnă, în pace și bunăstare. De aceea, urmașii celor care au construit România europeană au datoria să păstreze și să întărească pentru generațiile care vin moștenirea pe care au primit-o”, afirmă președintele Iohannis, într-un mesaj video postat pe Facebook.




    Progresele trebuie continuate



    El subliniază că progresele făcute până acum nu trebuie încetinite, ci continuate cu determinare și responsabilitate: “Dragi români, fie că trăiți în țară sau sunteți plecați peste hotare, nu vă pierdeți încrederea în România! Mai avem încă multe de făcut, dar am speranța că, împreună, vom reuși! La mulți ani tuturor și un An Nou fericit!”, transmite șeful statului.

  • Politică antiromânească a noului preşedinte de la Chişinău

    Politică antiromânească a noului preşedinte de la Chişinău

    Noul preşedinte al Republicii Moldova, socialistul filorus Igor Dodon, instalat vinerea trecută, lasă impresia că nu pierde timpul în aplicarea controversatului program anunţat în campania electorală. Primele două decizii au fost înlocuirea limbii române cu aşa-numita limbă moldovenească pe pagina de internet a Preşedintiei si înlăturarea steagului UE de la reşedinţa sa oficială. Deşi e mai veche, polemica legată aşa-zisul idiom moldovenesc – inexistent pentru experţii lingvişti – a fost tranşată încă din 2013.



    Atunci, Curtea Constituţională de la Chişinău a decis că Declaraţia de Independenţă a Republicii Moldova faţă de Rusia, adoptată în 1991 şi în care referirile la limba română sunt explicite, prevalează textului Legii Fundamentale, în care apare sintagma limba moldovenească”. Şi înlăturarea steagului UE a fost un gest anunţat. În ultimele luni, pe de-o parte, Dodon s-a exprimat explicit pentru renegocierea relaţiilor Chişinăului cu Bruxellesul, care să permită, în principal, înlocuirea regimului de comerţ liber, prevăzut de acordul de asociere, cu unul de comerţ asimetric, ce ar permite Republicii Moldova să exporte mărfuri pe piaţa comunitară fără a plăti taxe vamale.



    Pe de alta, Dodon continuă să pledeze energic pentru integrarea în Uniunea Economică Eurasiatică, Rusia-Belarus-Kazahstan, şi, în genere, pentru apropierea de Moscova. Pentru analiştii de la Chişinău, măsurile care marchează debutul mandatului lui Dodon demonstrează că promovarea românofobiei şi a sentimentelor anti-UE nu o fost un simplu exerciţiu de retorică în campania electorală.



    Este şi părerea comentatorului politic Vlad Ţurcanu, consilier al predecesorului lui Dodon, Nicolae Timofti: (TRACK) “El pare să încerce răbdarea unei părţi importante din societatea noastră, care are asemenea valori ca integrare europeană. Vorbim despre oameni cărora le este apropiată simţirea românească. Pe aceştia, Igor Dodon îi dispreţuieşte; parcă nici nu ar fi concetăţenii săi. El subliniază prin asemenea acţiuni caracterul său revanşard, pare să ne spună că a venit să ne arate el nouă ce ar trebui să gândim, ce ar trebui să facem”.



    Pe de altă parte, România va suplimenta cu peste o sută numărul de burse de studii pentru tinerii din Rep.Moldova, până în 2019, în baza unui protocol semnat de ambasadorul României la Chişinău, Daniel Ioniţă, şi de ministrul moldovean al Educaţiei, Corina Fusu. Săptămâna trecută, Dodon a criticat în termeni duri faptul că România vecină oferă, anual, numeroase burse de studii tinerilor din Rep.Moldova, în ceea ce el a numit o politică de românizare.


  • Alegeri pentru viitorul Europei

    Alegeri pentru viitorul Europei

    Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, afirmă că rezultatul referendumului din Italia dezamăgeşte, dar nu este o catastrofă. Aproape 60% dintre italieni au respins reformele propuse de premierul Matteo Renzi, iar votul a fost interpretat ca o manifestare euro-sceptică. Într-un interviu pentru Televiziunea publică olandeză, Jean-Claude Juncker s-a declarat îngrijorat de numărul tot mai mare al celor care întorc spatele integrării europene şi consideră că ideile populiştilor sunt periculoase. Jean-Claude Juncker: “Câteodată, adresează întrebările care trebuie, dar nu aud niciun răspuns corect formulat. Trăim vremuri periculoase. Să nu credeţi că dacă noi, pro-europenii, nu avem întotdeauna soluţiile potrivite înseamnă că le au cei care sunt mereu împotriva noastră”.



    Juncker a recunoscut că are colegi în Comisia Europeană care cred că Uniunea va eşua ca proiect, însă este convins că spiritul european va învinge. Jean-Claude Juncker: “La un moment dat, oamenii îşi vor da seama că e mai bine să rămânem uniţi, decât să repetăm experienţele tragice ale acestui continent”.



    2017 se anunţă un an greu pentru Uniunea Europeană. Bucuria provocată de alegerile prezidenţiale din Austria, unde extrema-dreaptă europeană a pierdut în faţa curentului proeuropean, s-ar putea risipi destul de repede, din cauza referendumului din Italia. Înfrângerea suferită de premierul Matteo Renzi dă apă la moară, încă o dată, mişcărilor extremiste şi eurosceptice. Totul, în condiţiile în care anul viitor sunt programate alegeri prezidenţiale şi parlamentare în mai multe ţări europene.



    Se anunţă un an electoral foarte greu, cu mize uriaşe – alegeri prezidenţiale în Franţa, parlamentare în Germania şi Olanda, foarte posibil şi în Italia. Ecourile votului anti-elite din Italia se resimt la nivelul întregii Uniuni Europene, pentru că Matteo Renzi era ultimul dintre premierii marilor state europene care mai vorbea de viitorul UE, notează comentatorii.



    În Germania, cancelarul Angela Merkel este mult prea prinsă în jocul politic intern şi va trebui să lucreze intens pentru a-şi asigura sprijinul pentru obţinerea celui de-al patrulea mandat, atât în plan politic în propriul partid, cât şi la urne, la alegerile parlamentare de anul viitor. În Franţa, retragerea lui Francois Hollande din viitoarea cursă prezidenţială lasă un gol în tabăra proeuropeană, iar intrarea în cursa a premierului Manuel Valls nu este o garanţie pentru avansul faţă de Frontul Naţional şi preşedinta acestuia, Marine Le Pen, spun analiştii.



    Şi în Marea Britanie ar putea fi alegeri anticipate, dacă Theresa May va dori mai mult sprijin parlamentar în perspectiva Brexit. Cât priveşte relaţia Uniunii cu Statele Unite, victoria surpriză a lui Donald Trump reprezintă un risc pentru relaţiile dintre SUA şi Uniunea Europeană, crede Jean-Claude Juncker, care îl consideră pe viitorul lider de la Casa Albă un ignorant în ceea ce priveşte UE şi mecanismele acesteia.

  • Retrospectiva săptămânii 27.11 -03.12.2016

    Retrospectiva săptămânii 27.11 -03.12.2016


    1 Decembrie, Ziua Naţională a
    României


    Cu mic, cu mare, atât în ţară, cât şi în străinătate, românii au
    sărbătorit, pe 1 Decembrie, Ziua lor Naţională. Parade militare au fost
    organizate în mai multe oraşe din România, iar autorităţile au pregătit
    concerte, mese populare şi focuri de artificii. Cea mai însemnată paradă a avut
    loc la Bucureşti. Au participat peste 3.000 de militari şi specialişti din
    Ministerele Apărării şi de Interne, precum şi din Serviciul Român de
    Informaţii, dar şi sute de mijloace tehnice şi zeci de aeronave, între care
    avioanele multirol F-16 Fighting Falcon, recent achiziţionate. Detaşamente
    militare din Germania, Marea Britanie, Italia şi Slovacia au defilat, în
    premieră, la parada de Ziua Naţională. Pe sub Arcul de Triumf din Capitală au
    mai trecut militari din Republica Moldova românofonă, Polonia, (…) Spania şi SUA. La recepţia
    oferită cu prilejul Zilei de 1 Decembrie, preşedintele Klaus Iohannis a
    punctat: Vreau să le transmit românilor, cu această
    ocazie, un îndemn personal: să nu vă îndoiţi de voi înşivă şi de România, să nu
    lăsaţi pe nimeni să pună sub semnul întrebării aceste valori ale poporului
    nostru, să credeţi în puterea şi în măreţia voastră. Cred că, uitându-ne înapoi
    la veacul ce a trecut, avem pentru ce să fim mândri şi să recunoaştem devenirea
    noastră ca naţiune.
    La rândul său, premierul Dacian Cioloş a arătat că 1
    decembrie 1918 a fost un miracol al istoriei, în spatele căruia s-au aflat
    oameni care au ştiut să viseze şi să pună în aplicare cu stăruinţă idealul
    Unirii. Să amintim că, acum 98 de ani, la Alba Iulia, în centrul ţării,
    reprezentanţii românilor din Transilvania, Crişana, Maramureş şi Banat au decis
    unirea cu Ţara-mamă a acestor provincii stăpânite, până atunci, de imperiul
    austro-ungar. Actul a reprezentat finalizarea, la sfârşitul primului Război
    Mondial, a procesului de constituire a statului naţional unitar român, prin
    intrarea sub autoritatea Bucureştiului a tuturor provinciilor cu populaţie majoritar
    românească aflate în componenţa imperiilor multinaţionale vecine. De 1
    Decembrie, românii au primit felicitări în numele poporului american şi al
    preşedintelui Barack Obama. Într-un document postat pe site-ul Departamentului
    de Stat se subliniază că Parteneriatul strategic pe care Statele Unite îl au cu
    România este foarte important, iar Bucureştiul rămâne un aliat de încredere în
    NATO, care contribuie semnificativ la pacea şi securitatea internaţională.



    Decizii ale CSAT


    Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a aprobat, marţi, Strategia privind
    relaţia cu Republica Moldova vecină României. Preşedintele Klaus Iohannis a
    precizat: Obiectivul nostru strategic este integrarea
    europeană a Republicii Moldova, adică susţinerea orientării ei clare,
    ireversibile, a Republicii Moldova spre Uniunea Europeană şi a conectării
    proeuropene a Chişinăului cu instituţii puternice, o democraţie solidă, proces
    în care România poate şi trebuie să joace rolul principal.
    Tot CSAT a
    decis şi suplimentarea cu 500 a numărului de militari ce vor fi trimişi în
    misiuni în străinătate anul viitor. Astfel, Ministerul Apărării va pune la
    dispoziţie 1.688 de militari pentru misiuni în afara teritoriului naţional, iar
    Ministerul de Interne – 1.527 de jandarmi şi poliţişti.



    Spre o lege a salarizării
    unice?


    Guvernul de la Bucureşti a elaborat, săptămâna aceasta, proiectul legii
    salarizării unitare. Executivul propune majorarea treptată a salariilor
    bugetarilor în următorii cinci ani, începând de la jumătatea anului viitor.
    Funcţionarii cu statut special, politiştii şi militarii ar urma să se bucure de
    cele mai mari creşteri, în unele cazuri, lefurile lor urmând să fie chiar cu
    65% mai mari. Vor creşte, de asemenea, salariile personalului din Sănătate,
    Învăţământ şi asistenţă socială. Potrivit unui document distribuit sindicatelor
    spre consultare, salariul minim lunar ar urma să ajungă, în etape, la 1.625 de
    lei, faţă de 1.250, cât este în prezent.



    Corupţie şi confiscare


    La începutul săptămânii, fostul secretar general al Partidului Democrat
    Liberal, iar ulterior fost copreşedinte al liberalilor, senatorul Vasile Blaga,
    a fost trimis în judecată sub control judiciar pentru trafic de influenţă.
    Totodată, deputaţii de la Bucureşti ar fi trebuit să decidă, prin vot,
    ridicarea imunităţii parlamentare a colegului lor Eugen Bejinariu, astfel încât
    Direcţia Naţională Anticorupţie să poată începe urmărirea penală la adresa lui.
    Fost secretar general în perioada 2003-2004 într-un Guvern social-democrat,
    actualul deputat este acuzat de abuz în serviciu în formă continuată. Cum nu
    s-a întrunit cvorumul, deputaţii vor încerca să ia o decizie săptămâna care
    vine. În paralel cu ofensiva împotriva marii corupţii, importante sunt
    recuperarea prejudiciilor şi confiscarea bunurilor dobândite prin corupţie.
    Potrivit ministrului Justiţiei, Raluca Prună, până la sfârşitul lunii
    octombrie, Statul a confiscat şi valorificat bunuri în valoare de circa 4
    milioane de euro. Banii vor fi distribuiţi către mai multe ministere şi
    ONG-uri.



    România, în luna Sărbătorilor
    de iarnă


    A devenit o tradiţie ca, pe 1 Decembrie, în Bucureşti să fie aprinse
    luminile cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă. Pe parcursul întregii luni,
    locuitorii Capitalei, dar şi cei care sunt în trecere se pot bucura de cele
    peste 3 milioane de beculeţe care luminează străzile. Iluminatul stradal festiv
    este completat de un brad de 25m, decorat cu mii de luminiţe, amplasat în
    centrul unui Târg de Crăciun, organizat în apropierea Palatului Parlamentului -
    cea mai mare a doua clădire administrativă din lume, după Pentagon. Vizitatorii
    sunt aşteptaţi aici cu spectacole artistice, peste 100 de căsuţe, Casa lui Moş
    Crăciun, un patinoar, un carusel, bucate tradiţionale şi daruri de sărbători.
    În cadrul campaniei Dăruieşte, fii mai bun! Şi tu poţi fi Moş
    Crăciun!, doritorii pot dona jucării şi cărţi pentru copiii nevoiaşi.
    Manifestări vor fi organizate, în luna decembrie, şi în alte zone ale
    Bucureştiului, dar şi în multe alte oraşe ale României.

  • Jurnal românesc – 25.11.2016

    Jurnal românesc – 25.11.2016

    Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din
    Străinătate oferă, de joi, informaţii despre condiţiile de exercitare a
    dreptului de vot la alegerile parlamentare din 11 decembrie. Potrivit
    Ministerului de Externe, alegătorii din diaspora pot solicita la call-center-ul
    din cadrul Centrului informaţii privind exercitarea votului prin corespondenţă
    sau la secţiile de votare, referitor la actele de identitate necesare pentru
    exercitarea votului ori la locaţiile secţiilor de votare. Centrul de Contact şi
    Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate poate fi apelat 24 de ore, în
    fiecare zi a săptămânii, la numerele de telefon aparţinând misiunii diplomatice
    sau oficiului consular al României din zona de rezidenţă a fiecărui cetăţean
    român. Acest demers vine în continuarea acţiunilor de informare publică, deja,
    derulate de MAE atât prin intermediul paginii de web a MAE, cât şi a paginilor
    oficiale de Facebook şi Youtube. Ministerul a pus la dispoziţia alegătorilor
    români din străinătate şi Harta interactivă a secţiilor de votare din
    străinătate, precum şi un Ghid al alegătorului român din străinătate.




    Comisia pentru bugete a Parlamentului European l-a
    desemnat, joi, pe Siegfried Mureşan raportor al Legislativului comunitar pentru
    proiectul de buget pe 2018 al Uniunii Europene. Siegfried Mureşan devine,
    astfel, primul român ales în această calitate. Este o sarcină deosebit de
    importantă şi dificilă să negociezi un buget de 155-160 de miliarde de euro,
    dar o voi face cu mare responsabilitate – a declarat Siegfried Mureşan. Potrivit
    eurodeputatului, este foarte important să fie finanţate priorităţile de
    creştere economică ale Uniunii Europene, cu accent pe investiţii în
    infrastructură, cercetare, inovare, locuri de muncă pentru tineri şi întărirea
    securităţii cetăţenilor europeni. Totodată, eurodeputatul Siegfried Mureşan
    şi-a manifestat speranţa ca 2018 să fie anul în care România va absorbi foarte
    multe fonduri europene.




    În România a fost lansat Monitorul preţurilor, consumatorii
    putând să verifice şi să compare online, pe www.monitorulpreturilor.info,
    preţurile produselor de care sunt interesaţi. Potrivit Consiliului Concurenţei,
    pentru moment este vorba de un proiect pilot, desfăşurat doar în Bucureşti şi
    Ilfov, care include 128 de produse de la principalii retaileri. Timp de un an
    se va face o evaluare şi, în funcţie de rezultate, proiectul va fi extins la
    nivelul întregii ţări, urmând să fie incluse mai multe produse. Prin acest
    Monitor al preţurilor, Consiliul Concurenţei speră ca magazinele să ofere
    preţuri din ce în ce mai mici pentru a atrage cumpărători. În prezent, marii
    retaileri controlează aproximativ 60 la sută din comerţul din România.




    Peste 3.000 de militari şi specialişti din cadrul
    ministerelor Apărării şi de Interne şi al Serviciului Român de Informaţii, cu
    peste 300 de mijloace tehnice, din care circa 50 de aeronave, vor participa, pe
    1 Decembrie, la parada militară organizată la Bucureşti cu ocazia Zilei
    Naţionale a României. Militarilor români li se vor alătura colegi din mai multe
    ţări aliate sau partenere: Marea Britanie, Italia, Germania, Republica Moldova,
    Polonia, Slovacia, Spania şi SUA. Manifestări vor avea loc nu numai în
    Capitală, ci şi în ţară şi peste hotare, inclusiv în teatre de operaţiuni.




    Pe 1 decembrie, Primăria Capitalei dă startul sărbătorilor
    de iarnă din Piaţa Constituţiei, de unde se va aprinde şi iluminatul stradal
    festiv ce se va întinde pe aproximativ 23 de kilometri. Decorul de poveste va
    fi completat de un brad de 25m, decorat cu mii de luminiţe. În premieră,
    Primăria va organiza manifestări în mai multe zone ale oraşului. În Piaţa
    Constituţiei, tradiţionalul Târg de Crăciun îi va întâmpina pe vizitatori, până
    pe 30 decembrie, cu spectacole artistice, peste 100 de căsuţe, Casa lui Moş
    Crăciun, patinoar, carusel, bucate tradiţionale şi daruri de sărbători. Centrul
    Vechi va găzdui, între altele, un Târg de Design, iar Piaţa Universităţii va fi
    animată de momente specifice sărbătorilor de iarnă. În Piaţa George Enescu,
    unde va trona un brad iluminat roz, atmosfera va include muzică de fanfară şi
    colinde.

  • Republica Moldova, încotro?

    Republica Moldova, încotro?

    Contestaţiile din Justiţie, ale contracandidatei învinse, reformatoarea pro-europeană Maia Sandu, şi din stradă, ale societăţii civile, care acuză, la unison, fraudarea scrutinului, nu i-au permis socialistului rusofil Igor Dodon să-şi savureze victoria în alegerile prezidenţiale de duminică din Republica Moldova. La doar 41 de ani, acest economist care a ucenicit în politică la umbra fostului lider comunist Vladimir Voronin, înainte de a-şi disputa cu el favorurile Moscovei şi a-şi fonda propriul partid socialist, devine numărul unu la Chişinău la primele alegeri, după 20 de ani, în care cetăţenii Republicii Moldova şi-au votat direct şeful statului.



    Până acum, acesta era ales de Parlament. OSCE, care a monitorizat campania şi votul, notează că finanţarea candidaţilor nu a fost transparentă şi că numeroşi alegători nu au putut vota din cauza lipsei buletinelor de vot. Observatorii interni acuză, la rându-le, îngrădirea dreptului de vot al cetăţenilor moldoveni aflaţi peste hotare, precum şi faptul că alegători din regiunea separatistă pro-rusă Transnistria, simpatizanţi ai lui Dodon, au fost transportaţi organizat, cu zeci de autobuze, la secţiile de votare. După scrutin, Dodon şi-a reluat într-un interviu acordat gazetei moscovite Izvestia – un brand celebru încă de pe când era oficios sovietic – temele din campania electorală.



    Reorientarea Chişinăului către Uniunea Rusia-Belarus-Kazahstan, ideea unui referendum de anulare a acordului de asociere şi liber schimb cu Uniunea Europeană şi promisiunea că prima sa vizită ca şef de stat va avea loc la Moscova — nimic nu lipseşte din meniul diplomatic al socialistului şef. La Bucureşti, profesorul Iulian Chifu, preşedintele al Centrului pentru Prevenirea Conflictelor Early Warning şi fost consilier prezidenţial de specialitate, a comentat pentru Radio România:


    În ceea ce priveşte Republica Moldova, într-adevăr, suntem într-o altă realitate. Vorbim despre un stat care era oricum un stat de falie, iar alegerea lui Igor Dodon nu este cea mai bună veste pentru Bucureşti, având în vedere trecutul său şi afirmaţiile din campania electorală, respectiv programul său electoral. Dar, din nou, vorbim de bună vecinătate, vorbim despre un stat vecin şi vorbim despre un guvern şi un parlament care rămân în continuare proeuropene, chiar dacă preşedintele Dodon îşi doreşte alegeri anticipate şi să preia pe deplin puterea. O să trebuiască să cumpănim şi să vedem în perioada următoare cum se aşează politicile acestor două state, dar din nou, atât timp cât există continuitate pentru marii actori e puţin probabil să vedem lucruri atât de puternice.”



    Experţii, citaţi de corespondenţii Radio România la Chişinău, avertizează că alegerea lui Dodon ar putea provoca turbulenţe în politica externă a republicii, iar în plan intern acesta va fi pus în imposibilitatea de a-şi realiza promisiunile electorale, fiindcă sprijinul financiar vine din vest — Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, Uniunea Europeană şi România vecină. Ceea ce nu l-a împiedicat pe Dodon să uzeze, în timp, de o retorică virulent antiromânească. El a ameninţat cu scoaterea în afara legii a formaţiunilor care militează pentru reunificarea cu România, cu retragerea cetăţeniei moldoveneşti acordată unor cetăţeni români ori chiar cu modificarea drapelului de stat, aproape identic cu cel românesc.



    De la Chişinău, comentatorul politic Octavian Ţîcu: Discursul său moldovenist nu va fi înghiţit la Bucureşti. Eu cred că aici este mai degrabă vorba despre o capcană şi pentru Partidul Socialiştilor şi Igor Dodon, care, în condiţiile acestei imposibilităţi de îndeplinire a prevederilor campaniei electorale, vor fi într-un proces de decădere exact la fel cum s-a întâmplat şi cu Partidul Comuniştilor.”



    Preşedintele României, Klaus Iohannis, s-a rezumat să anunţe, într-un comunicat, că “a luat act de votul exprimat de cetăţenii Republicii Moldova”. El pledează pentru asigurarea stabilităţii interne, continuarea reformelor şi a parcursului european. Şi Guvernul român speră că instituţiile din Republica Moldova vor colabora pentru a continua drumul spre Europa. În niciunul din cele două comunicate nu este menţionat numele lui Dodon. Klaus Iohannis foloseşte doar sintagma “noul preşedinte al Republicii Moldova”, despre care spune va trebui să dea dovadă de înţelepciune şi echilibru în mandatul său.



    Profesorul Chifu avertizează, însă, asupra setei de putere a socialiştilor ex-comunişti conduşi de noul şef al statului: În momentul de faţă, puterea lui Dodon, dacă ne uităm strict la poziţia sa de preşedinte, este evident îngrădită de Constituţie, însă nu trebuie să uităm un lucru foarte important. Igor Dodon are în continuare cel mai mare partid din Republica Moldova, cel mai mare partid de opoziţie, care în momentul de faţă a dobândit şi un anumit impuls de creştere ca urmare a câştigării alegerilor prezidenţiale. În asta rezidă puterea reală a lui Igor Dodon, e un Vladimir Voronin cu un partid mare care nu a acces încă la putere şi va avea tot interesul, ca orice om politic, cu instincte de politician, să preia întreaga putere în Republica Moldova.”



    Sarcastici, alţi comentatori afirmă că orice politician abil şi-ar dori mai degrabă partajarea puterii şi, deci, şi a responsabilităţii, într-un stat precum Republica Moldova, cotat în clasamentele de specialitate drept cel mai sărac din Europa.

  • România, Republica Moldova şi integrarea europeană

    România, Republica Moldova şi integrarea europeană

    Recenta victorie în alegerile prezidenţiale din Republica.Moldova a socialistului filorus Igor Dodon în faţa Maiei Sandu, o pro-europeană convinsă, riscă să şteargă cu buretele toţi paşii, chiar dacă timizi, pe care republica ex-sovietică i-a făcut în ultimii ani pe calea europeană. Fiindcă Dodon a declarat, explicit, că îşi doreşte o redimensionare a politicii externe, prin care Republica Moldova să reintre sub tutela Rusiei, aidoma perioadei 2001 — 2009, în care au guvernat comuniştii.



    Chiar şi aşa, pentru România vecină, devenită o portavoce a aspiraţiilor europene ale Chişinăului, un furnizor constant de expertiză în multe domenii şi un sponsor al muribundei economii a Rep.Moldova, schimbarea de macaz anunţată de Dodon nu îi alterează planurile. A lăsat-o să se înţeleagă şeful statului, Klaus Iohannis, cu ocazia participării, la Cluj (nord-vestul României), la dezbaterea “Uniunea Europeană între dezintegrare şi reformare. Contribuţia României la consolidarea construcţiei europene“.



    Klaus Iohannis, despre relaţia specială a României cu Rep.Moldova: “Această relaţie specială însă, în secolul XXI, trebuie să aibă şi un fundament solid. Acest fundament solid, după părerea mea, şi părerea a fost împărtăşită de toţi cei din Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, trebuie să fie un fundament instituţional. România trebuie şi vrea să sprijine Moldova. Aceasta înseamnă că trebuie să sprijinim instituţiile din Republica Moldova să devină mai performate, mai puternice, mai reprezentative şi să lucreze mai transparent”.



    Contribuţia României la investiţiile din economia Republicii Moldova şi sprijinul pentru încercarea Chişinăului de a scăpa de dependenţa de gazele ruseşti rămân, şi ele, angajamente ferme: “România trebuie să se implice în economia Moldovei, dar nu într-un fel în care încercăm să dirijăm noi ceva acolo, ci trimiţând investiţii în Moldova, realizând, de exemplu, conexiuni energetice cu Moldova pentru a le uşura un pic dependenţa de unicul furnizor pe care-l au acum”.



    Pentru Republica Moldova, în noul context politic intern, se anunţă vremuri tulburi, în care marile probleme riscă să se acutizeze. Printre ele, sărăcia, de altfel, potrivit statisticilor, Rep.Moldova este cel mai pauper stat european, labilul sistem bancar, din care a dispărut un miliard de dolari, ori fragila justiţie, incapabilă să ţină în frâu corupţia, în special pe cea la nivel înalt.

  • Plan global de cooperare şi securitate

    Plan global de cooperare şi securitate

    Cu un rol diminuat, ca prezenţă şi influenţă, pe scena internaţională, mai ales după ce a dat piept cu criza economico-financiară, Uniunea Europeană lasă impresia că încearcă să se adapteze vremurilor, inclusiv în plan militar. După ce acum doua luni şi-a creat, ca succesoare a FRONTEX, o agenţie cu prerogative extinse în privinţa controlului frontierelor sale externe, Uniunea a mai făcut un pas în această direcţie, odată cu adoptarea Strategiei globale pentru securitate şi apărare. O iniţiativă mai veche, pe care miniştrii europeni de externe şi ai apărării, reuniţi, luni, la Bruxelles, au adus-o la stadiul de proiect funcţional.



    Cu detalii, corespondenta Radio România în capitala Belgiei, Claudia Marcu: “Ambiţios, concret, pragmatic, substanţial, pregătit în timp record, cu implicarea totală a celor 28 de state membre – aşa a fost caracterizat Planul de implementare a Strategiei globale a Uniunii Europene de către Federica Mogherini. Înaltul reprezentant pentru politica externă şi de securitate a UE a ţinut să precizeze, în primul rând, faptul că acest plan nu înseamnă crearea unei armate a Uniunii Europene, nici apariţia unei noi reşedinţe pentru Uniune şi nici dublarea Alianţei Nord-Atlantice. Planul de implementare înseamnă folosirea tuturor instrumentelor pe care Uniunea le are la dispoziţie şi identifică trei sarcini principale pentru Europa – a explicat Federica Mogherini: răspunsul la crizele şi conflictele externe, colaborarea cu partenerii pentru dezvoltarea capabilităţilor lor de securitate şi apărare şi protejarea Uniunii şi a cetăţenilor săi”.



    Proiectul, aşadar, nu pune în pericol contribuţia asumată a statelor europene la NATO, ci este complementar cu acţiunile prezente şi obiectivele Alianţei Nord-Atlantice. Pe de altă parte, Strategia poate fi considerată un răspuns firesc al Uniunii, într-un context internaţional imprevizibil, în care componenta geopolitică are un rol major.



    Politica externă agresivă a Rusiei, aplicată inclusiv în plan militar, odată cu anexarea peninsulei ucrainene Crimeea şi a implicării active în conflictul secesionist din estul Ucrainei, instabilitatea din nordul Africii, ca o consecinţă a Primăverii Arabe, tensiunile crescânde din relaţia cu Turcia şi, peste toate, insecuritatea semănată de activitatea teroristă fac ca Uniunea să se simtă stânjenită. În plus, nu puţini sunt analiştii de politică externă care cred că puterea economică a Europei trebuie însoţită de un potenţial militar pe măsură, chiar daca acest lucru este în răspăr cu paradigma conturată după cel de-al Doilea Război Mondial.

  • 14.000 de medici români lucrează în statele din Uniunea Europeană

    14.000 de medici români lucrează în statele din Uniunea Europeană

    Aproximativ 14.000 de medici români lucrează în statele din Uniunea Europeană — a declarat la Radio România Actualități preşedintele Colegiului Medicilor din România, Gheorghe Borcean.



    El a precizat că în Franţa sunt peste 4.000 de medici, iar în Germania rata intrărilor a crescut exponenţial în ultimii trei-patru ani, ajungând tot la 4.000.



    De asemenea, în Marea Britanie lucrează peste 3.000 de medici români, în Belgia sunt 600, iar în Italia şi Spania câte 400.

  • Jurnal românesc – 31.10.2016

    Jurnal românesc – 31.10.2016

    Preşedintele Republicii Moldova va fi ales în al doilea
    tur de scrutin, pe 13 noiembrie, între socialistul pro-rus Igor Dodon şi
    reprezentanta partidelor pro-europene, Maia Sandu. Potrivit rezultatelor
    oficiale, duminică, în primul tur, Dodon s-a clasat primul între cei nouă
    candidaţi, cu 48% din sufragii, iar Sandu a doua, cu 38 de procente. Rata de
    participare a fost cea mai scăzută din istoria alegerilor prezidenţiale sau
    parlamentare din Republica Moldova. Peste 67.000 de cetăţeni din Republica
    Moldova au participat, duminică, la alegerile prezidenţiale, votând în secţiile
    deschise în străinătate. Moldovenii din diaspora au votat masiv pentru Maia
    Sandu, în timp ce Igor Dodon a obţinut rezultate modeste. Cea mai mare prezenţă
    la urne în afara ţării a avut loc în Italia, acolo unde au votat peste 21.900
    de alegători. În România, numărul alegătorilor prezenţi la urne a fost de
    9.440, iar în Franţa circa 5.140. Totodată, în Rusia au votat peste 4.500 de
    cetăţeni moldoveni, în Marea Britanie 4.000, în SUA peste 3.700, iar în Canada
    aproape 2.500.


    Ministrul delegat pentru relaţiile cu românii de pretutindeni, Maria
    Ligor, s-a aflat într-o vizită de lucru în Belgia, în perioada 27 – 30
    octombrie 2016. Cu această ocazie, oficialul român a prezidat Reuniunea de
    reflecţie strategică a European Endowment for Democracy (EED) şi a luat parte
    la lucrările Comitetului Executiv al organizaţiei, în calitatea sa de
    reprezentant al României. În cadrul reuniunilor EED, ministrul Ligor a urmărit,
    cu precădere, ca România să se profileze ca un actor cu pondere în efortul
    Uniunii Europene de promovare a democraţiei în spaţiile din vecinătate. Vizita
    a continuat cu o serie de întâlniri cu exponenţi ai comunităţii româneşti din
    Bruxelles, specialişti români care activează în instituţiile europene,
    reprezentanţi ai mediului asociativ şi mass media de limba română. Pe parcursul
    discuţiilor, ministrul Maria Ligor a expus noua viziune de relaţionare a
    statului cu românii din străinătate, fundamentată pe construirea unui
    parteneriat în cadrul căruia să fie abordată o agendă comună şi care să
    reflecte în mod autentic nevoile diasporei. Preşedinţia României a Consiliului
    UE în 2019 a constituit tema principală a discuţiilor cu membri TheRoundtable
    şi Europuls, reţele formate din tineri profesionişti români care lucrează în
    principal în instituţiile europene. Ministrul a salutat interesul acestora
    pentru implicarea în procesul de pregătire a preşedinţiei şi disponibilitatea
    pentru un dialog aprofundat între autorităţi şi specialiştii români.


    Preşedintele Klaus Iohannis a salutat semnarea Tratatului comercial între
    Uniunea Europeană şi Canada (CETA), care a avut loc duminică la Bruxelles.
    Potrivit Administraţiei Prezidenţiale, impactul deciziilor luate va fi dublu
    benefic pentru cetăţenii români. Pe de o parte, se elimină tratamentul
    diferit în comparaţie cu ceilalţi cetăţeni europeni în chestiunea circulaţiei
    fără bariere pe teritoriul Canadei, pe de altă parte cetăţenii români vor putea
    beneficia de efectele economice pozitive ale acestui acord de comerţ liber
    dintre Uniune şi Canada, se arată în comunicat. Semnarea Acordului
    Economic şi Comercial CETA a întârziat cu trei zile din cauza unor aprinse
    dezacorduri interne în Belgia. Şi
    executivul a salutat decizia Guvernului Canadei de a elimina complet
    vizele pentru cetăţenii români. In prezent, românii şi bulgarii sunt singurii
    cetăţeni din Uniunea Europeană care au nevoie de vize pentru a călători în
    Canada.