Tag: Uniunea Europeana

  • Tratatul de la Roma, după 60 de ani

    Tratatul de la Roma, după 60 de ani

    Acum 60 de ani, la Roma, înalţi reprezentanţi ai Belgiei, Franţei, Germaniei, Italiei, Luxemburgului şi Olandei semnau crearea Comunităţii Economice Europene. Erau aceleaşi 6 state care , în urmă cu 7 ani, răspunseseră apelului lui Robert Schuman şi lansaseră construcţia instituţională a Europei unite. Putem spune că noua organizaţie continua această filosofie şi încheia punerea bazelor fantasticului proces al unităţii europene. Poate se ştia de la început, dar a devenit şi mai clar că organizaţia înfiinţată în 1951, Comunitatea europeană a cărbunelui şi oţelului, a fost primul pas, dar şi un test pentru planul unificator.



    De la început trebuie să recunoaştem curajul şi clarviziunea celor pe care îi numim părinţii fondatori” – creatorii filosofiei europene, semnatarii tratatelor de început sau primii lideri ai organizaţiilor europene. Ei au înţeles că numai deschiderea totală, începând cu economia, a popoarelor Europei, poate garanta evitarea războaielor atât de uşor pornite pe Vechiul Continent. Într-un ocean de naţionalism în refacere, odată cu tendinţele belicoase, aceştia au văzut şansa unui drum opus, spre bunăstare prin convieţuire şi conlucrare. Ei erau conştienţi şi de complexitatea continentului, dar bilanţul după 6-7 decenii este unul uimitor.



    Revenind la momentul istoric de acum 60 de ani, Tratatul de la Roma deschidea conlucrarea în întreaga sferă economică şi nu doar în anumite industrii strategice, legate direct de posibilitatea de a duce un război, cel puţin pe stil vechi. Mai mult decât politicile vamale comune, saltul de la Roma aducea sarcini complexe pe toată linia, odată cu lansarea politicilor comune în toate domeniile economice. De asemenea, a fost creată o organizaţie comunitară pentru energia atomică. Al Doilea Război Mondial se încheiase cu 12 ani în urmă, cu bombardamentul atomic din Japonia. Astfel, atomul era din ce în ce mai folosit ca energie a viitorului, dar devenise şi o armă nouă, ce punea în umbră orice se putea face cu oţel şi cărbune.



    Semnarea Tratatului de la Roma, la 25 martie 1957, încheia etapa punerii bazelor, adâncind integrarea prin cuprinderea tuturor domeniilor economice şi lansarea politicilor comune. În acelaşi timp, devenea posibilă extinderea teritorială a Comunităţii statelor europene care aplică politici economice comune. Tratatul de la Roma a avut aceiaşi semnatari ca Tratatul de la Paris. Cum istoria este plină de ironie, prima extindere a Comunităţilor economice europene a avut loc în 1973, printre cele 3 noi membre aflându-se şi Marea Britanie.



    Tot istoria ne aminteşte că Marea Britanie s-a ţinut de-o parte şi chiar s-a opus procesului integraţionist lansat de cei 6 de la Paris şi Roma. La 3 ani de la semnarea Tratatului de la Roma şi constituirea Comunităţii Economice Europene, în 1960, Marea Britanie şi alte 6 state europene au creat o alternativă la aceasta, Asociaţia Europeană a Liberului Schimb. Marea Britanie este prima care părăseşte această structură ce limita integrarea la crearea unei zone de liber-schimb şi prima care aderă la concurenţă, Comunităţile Economice Europene. În zilele noastre, Marea Britanie este prima ţară care părăseşte Uniunea Europeană, dar nimeni nu pare să ştie unde se va duce.



    În 60 de ani, construcţia europeană a evoluat enorm. În prezent, organizaţia comunitară este un exemplu nemaiîntâlnit de integrare interstatală, un exemplu pentru alte continente. Europa comunitară are acum un parlament comun, o monedă unică, un spaţiu unic şi multe politici şi programe care fac din Europa celor 27 de membri un spaţiu al păcii şi prosperităţii. În acelaşi timp, sunt extrem de multe pericolele care pândesc acest proces şi putem spune, fără îndoială, că la 60 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma, Europa unită este mai în pericol ca niciodată.

  • Cooperare militară UE-NATO

    Cooperare militară UE-NATO

    Consolidarea
    colaborării cu NATO este unul din pilonii de bază ai pachetului complex pentru
    apărare al Uniunii Europene. În acest context, Comisia Europeană a propus, în
    decembrie anul trecut, crearea unui fond european pentru apărare, creşterea
    investiţiilor în cercetare în domeniul apărării şi chiar consolidarea pieţei
    interne în domeniul apărării. Iar liderii europeni şi NATO au adoptat deja o
    listă de 40 de propuneri concrete, mergând de la securitate cibernetică până la
    apărare maritimă.

    Recent, miniştrii de externe şi ai apărării din Uniunea
    Europeană au anunţat sprijinul tuturor statelor membre pentru consolidarea
    dimensiunii de securitate şi apărare a Uniunii Europene. Această consolidare
    urmează să se realizeze inclusiv printr-o cooperare mai
    strânsă în domeniul planificării apărării, aşa cum s-a hotărât la summitul din septembrie 2016,
    de la Bratislava. Noile eforturi au condus la decizia înfiinţării unui centru
    pentru planificarea şi coordonarea misiunilor militare care nu au caracter
    executiv. În acest moment, Uniunea Europeană are trei astfel de misiuni: în Somalia,
    Africa centrală şi Mali. Intenţia principală vizează îmbunătăţirea capacităţii
    de reacţie cu o consolidare a colaborării cu NATO.

    După Conferinţa de securitate de la München, statele Uniunii
    Europene au fost tot mai convinse că ar trebui să pună în comun o armată
    proprie, care să fie un pilon al alianţei transatlantice, un fundament pentru
    structura NATO, a amintit la Radio România, analistul militar Alexandru Grumaz: Europa trebuie să-şi construiască această armată
    pilot în jurul acestui stâlp de coeziune care este NATO. Deci, putem să facem o
    armată europeană în condiţiile în care avem această armată pilot în jur. Trebuie să acceptăm faptul că în această Europă
    lanţul de crize şi conflicte din vecinătatea apropiată a Europei reprezintă o
    nouă normalitate. Deci aceste lucruri sunt, au devenit o normalitate:
    imigraţia, Ucraina… tot ce se întâmplă în jurul acestei periferii a devenit
    deja normalitate. Şi statele din vecinătatea estică, cele care au acorduri de
    asociere cu Uniunea Europeană, şi-au pierdut treptat motivaţia – vedem Moldova,
    vedem Ucraina, deoarece beneficiile care au fost promise pentru aceste state nu
    s-au concretizat.

    Secretarul
    general al Alianţei, Jens Stoltenberg, a salutat toate eforturile Europei în
    domeniul apărării şi mai ales faptul că, după mulţi ani de tăieri bugetare,
    statele membre au înţeles că trebuie să îşi mărească investiţiile în apărare.
    România, membră a NATO din 2004, se numără între ţările care şi-au sporit
    alocările pentru apărare, în bugetul din 2107 an ridicând acest procent la 2%. Între
    timp, pe teritoriul României au fost modernizate mai multe poligoane militare,
    iar zonele de instruire găzduiesc exerciţii militare de amploare. În acelaşi
    timp, militari români sunt prezenţi la diferite aplicaţii în afara graniţelor
    ţării. În ultimii doi ani, atât la nivelul Alianţei, cât şi la cel al
    dimensiunii naţionale de apărare au avut loc cele mai mari aplicaţii militare
    după încheierea războiului rece, Armata României fiind implicată cu trupe în
    majoritatea exerciţiilor organizate de NATO sau de SUA.

    Liviu Mureşan, preşedinte
    executiv al Fundaţiei Eurisc, analizează problematica securităţii din perspectivă
    internă şi externă: Noua abordare a problematicii de securitate şi apărare a
    României este deosebit de complexă şi presupune nu numai discuţii la nivelul
    autorităţilor, dar şi un dialog mult mai amplu. Dialog amplu cu sectorul
    privat, inclusiv – mă refer la industria de apărare, acele unităţi care pot să
    presteze nişte performanţe care să le facă compatibile cu programele de dotare.
    Şi în acelaşi timp, o discuţie de principiu în legătură cu Armata României în
    anul 2017. Perspectiva internaţională, însă, cred că ne obligă la dialog nu
    numai intern, ci şi internaţional. Să nu uităm că sunt nişte lucruri care se
    întâmplă în ultimele săptămâni şi se vor întâmpla în perioada imediat
    următoare, în legătură cu clarificarea relaţiilor între marii actori şi anume,
    noua Administraţie Trump este într-un proces de clarificare a relaţiei cu
    Rusia. Şi în funcţie de această clarificare vom avea, probabil, o resetare a
    acestor relaţii, inclusiv la nivel de NATO, Rusia şi aşa mai departe. Iar în
    acest context, o dată cu plecarea Marii Britanii, care ridică semne de
    întrebare atât pentru UE, cât şi mai ales pentru Marea Britanie, de reaşezare a
    responsabilităţilor şi a noilor de tipuri de colaborare care trebuie introduse.
    În al doilea rând, aş vrea să înţelegem că aceste definiri de poziţii nu sunt
    definitive. Deci, şi marile puteri îşi reaşează poziţiile pe tabla de şah, în
    funcţie de modul în care descoperă vulnerabilităţi sau slăbiciuni pentru
    cealaltă parte.
    Aşa încât, mai spune Liviu Mureşan, va trebui să urmărim cu
    mare atenţie şi România, dar şi NATO şi UE, precum şi ceea ce se gândeşte la
    Moscova.

  • Românii şi percepţiile asupra UE

    Românii şi percepţiile asupra UE

    La 10 ani de la aderarea la UE şi la finalul unui an, 2016, extrem
    de tulbure pentru spaţiul comunitar, România rămâne ţara cu una din cele mai
    optimiste viziuni asupra Europei: 67% comparativ cu media europeană de 50%. Cu
    toate acestea, acum 10 ani, această viziune era încă şi mai mare, atât în
    România – unde 75% dintre români o împărtăşeau -, cât şi în restul UE, unde 69%
    dintre europeni o aveau. Sunt date incluse în cel mai recent raport de ţară din
    Eurobarometrul de toamnă, date culese în luna noiembrie a anului trecut pe
    eşantioane reprezentative din toate cele 28 de state-membre. Cifrele incluse în
    acest sondaj constituie o oportunitate excelentă pentru a vedea cum a evoluat
    încrederea României în instituţiile comunitare din 2007 până azi, consideră
    Angela Cristea, Şefa Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti: Aflăm că, la 10 ani de la aderare, încrederea românilor continuă să fie
    peste media europeană, dar în scădere. Azi această cotă este de 52%, iar acum
    10 ani, când România adera la UE, era de 65%. Pe de altă parte, încrederea
    medie a europenilor în UE este la 36%. Comparativ, există, din păcate, mai
    puţină încredere în instituţiile naţionale. Dar, din nou, dacă privim trendul
    celor 10 ani, încrederea în instituţiile naţionale a crescut în această
    perioadă. Deci încrederea în instituţiile comunitare scade, dar creşte în cele
    naţionale. Ne apropiem, din punctul meu de vedere, de normalitate. Observăm, de
    pildă, că încrederea în guvernul naţional a câştigat 10% în 2016 comparativ cu
    2007.



    Cu toate acestea, deşi destul de
    optimişti cu privire la mersul general la UE, românii sunt mai sceptici sau mai
    pesimişti când se gândesc la propria lor ţară: 60%
    dintre români consideră că ţara lor se îndreaptă într-o direcţie greşită, iar
    29% dintre ei consideră că situaţia economică se va înrăutăţi. 40% consideră că
    va rămâne la fel. Un alt aspect relevat de recentul Eurobarometru este modul în
    care românii se raportează la priorităţile de pe agenda publică europeană
    comparativ cu restul cetăţenilor europeni. Angela Cristea ne oferă, şi în
    această privinţă, detalii: Imigraţia şi terorismul sunt considerate principalele
    provocări cu care se confruntă Europa, deşi procentul românilor care le-au
    menţionat ca atare este, în scădere, faţă de 2015. Mobilitatea cetăţenilor din
    celelalte state-membre este percepută favorabilă, în timp ce aceea a
    cetăţenilor din ţări terţe este văzută, mai degrabă, nefavorabil. În opinia
    românilor, cele mai realiste obiective ale Strategiei Europa 2020 sunt ocuparea
    forţei de muncă şi reducerea abandonului şcolar. (…) Valorile care, în
    viziunea românilor, reprezintă cel mai bine UE sunt drepturile omului (38%
    pentru români faţă de 34% media europeană), democraţia ( 32% pentru români, 31%
    media europeană) şi pacea (27% pentru români, 39% media europeană). Românii
    consideră că ceea ce-i apropie pe cetăţenii europeni este, mai ales, geografia,
    apoi valorile, respectarea statului de drept şi solidaritatea cu regiunile
    sărace. În acelaşi timp, europenii situează pe primul loc cultura, urmată de
    istorie, valori şi economie.


    De vreme ce o parte a
    obiectivelor Strategiei Europa 2020 sunt considerate realiste de trei cincimi
    dintre respondenţi, putem presupune că, în general, românii sunt bine informaţi
    în legătură cu politicile comunitare. Aceeaşi concluzie s-ar putea deduce şi
    din susţinerea ridicată de care se bucură priorităţile actualei Comisii
    Europene. Totuşi, sociologii au propria lor interpretare a datelor referitoare
    la nivelul cunoştinţelor, dar şi la starea de spirit a românilor comparativ cu
    a celorlalţi europeni. Manuela Stănculescu, sociolog în cadrul Institutului
    de Cercetare a Calităţii Vieţii al Academiei Române: În multe privinţe,
    suntem foarte asemănători cu restul cetăţenilor europeni. În schimb, avem o
    chestie care, într-adevăr, ne caracterizează: tot ce se referă la România -
    economie naţională, şomaj, direcţia în care merge ţara, etc. – e considerat a
    fi pe cel mai jos nivel din Europa. Suntem extraordinar de critici cu
    noi-înşine. În al doilea rând, vedem Europa într-o lumină extrem de pozitivă.
    Dar să vedeţi ce mult iubim SUA! 38% dintre noi cred că SUA merge excelent, pe
    când restul Europei răspunde aşa doar în proporţie de 17%. Când vorbim despre
    Europa şi constatăm că încrederea noastră a scăzută faţă de acum 10 ani,
    înseamnă că am devenit mai realişti. Aş spune, de asemenea, că cea mai mare
    parte a opiniilor noastre despre Europa ţin de lipsa de informare şi de mirajul
    străinătăţii.


    Bogdan Voicu, la rândul său
    sociolog în cadrul Institutului de Cercetare a Calităţii Vieţii, are propria lui interpretare cu privire la diferenţa dintre media
    europeană a ratei de încredere în instituţiile comunitare şi procentul acestei rate în România.
    Interpretarea sa pleacă de la opţiunea ideologică. Iată explicaţia lui Bogdan
    Voicu: Ştim că există o diferenţă fantastică între
    ţările Europei de Vest şi cele ale Europei de Est în ceea ce priveşte
    încrederea în UE. Accederea în UE a însemnat pentru cele din vest o reducere a
    suveranităţii naţionale, o mutare a puterii de decizie către Bruxelles, în timp
    ce în est, asta n-a contat. În est, apartenenţa la UE, la NATO sau prietenia cu
    Statele Unite a reprezentat o garanţie minimă a independenţei şi a importanţei
    statelor de acolo. Dacă ne uităm la exemplul polonez, constatăm că polonezii
    aveau o încredere foarte ridicată în instituţiile UE în preajma aderării la UE.
    Imediat după, încrederea începe să scadă pe măsură ce Polonia îşi dă seama că
    statul lor nu e în nici un pericol şi că începe să joace un rol regional
    important. România nu a ajuns încă în acel loc. De asemenea, conflictele
    militare din apropierea graniţei te fac să te uiţi cu mai mult interes către
    locul de unde poate veni apărarea. Aşa-mi explic eu faptul că avem în
    continuare cea mai mare încredere în UE, chiar dacă suntem unul din cele mai
    sărace state-membre.



    Având o încredere atât de mare în instituţiile UE,
    e de aşteptat ca opinia publică din România să se implice cât mai mult în
    dezbaterile începute odată cu lansarea, de către Jean-Claude Juncker, a Cartei
    Albei privind viitorul Europei.

  • Vitezele unei uniuni

    Vitezele unei uniuni

    La încheierea celui de al doilea război mondial, națiunile europene păreau dispuse să reia confruntarea pentru supremația într-un continent și într-o lume răvășite de distrugere. A fost momentul în care minți lucide au înțeles pericolul și au lansat un plan concret de a atinge pacea prin cooperare în domenii cheie. Declarația ministrului francez de externe, Robert Schuman, propunea crearea unei organizații interstatale care să pună la o laltă prezentul dar mai ales viitorul producțiilor de cărbune și oțel. Era un semn de mare încredere, aceast deschidere, dar mai mult decât controlul permis către statul inamic istoric, se puneau în comun planurile de viitor, începând cu indistriile strategice. Mai mult, Declarația Schuman lansa principiile unui viitor pe termen lung, probabil pentru întodeauna.



    Înainte de expunerea elementelor concrete ale Înaltei Autorități a cărbunelului și oțelului, se spunea că: Europa nu se va construi dintr-o dată sau ca urmare a unui plan unic, ci prin realizări concrete care vor genera în primul rând o solidaritate de fapt. Erau invitate toate statele europene să se implice în acest proces unitar. Nu scrie nicăieri de viteze diferite pentru că tocmai împotriva acestei idei se ridica propunerea de la Paris. Spațiul comun al cooperării înlătură diferențele și nu face din ele un principiu. De aceea, unanimitatea a jucat un rol esențial în construcția europeană și de mai multe ori a blocat o serie de proiecte esențiale.



    În același timp, de la politica comună în producerea de cărbune și oțel, s-a ajuns la colaborarea în toate doemniile economice, în apărare și securitate, a fost stabilit un executiv dar și un parlament comun, acum este și un președinte și chiar o monedă comună. Organizația nu a stat pe loc, și-a extins domeniile dar și aria de acțiune. De la 6 state, câte au plecat la drum, pe baza Declarației Schuman, în prezent cele mai dezvoltate 28 de state europene participă la acest proces. De fapt, doar 27, pentru că Marea Britanie a votat deja să iasă din Uniune. Este deja o realitate pe care unii refuză să o accepte sau cred că este o situație reversibilă, că se va întâmpla ceva și nimic din mecanismul efectiv al Brexitului nu se va declanșa. La fel, ideea de separare a membrilor Uniunii Europene pe grupuri diferite, cu viteze diferite de evoluție în practica și teoria comunitară.



    Ca și euroscepticismul britanic, vitezele diferite de integrare nu reprezintă o idee nouă. Marea Britanie a aderat la Comunitatea economică europeană, cum se numea pe atunci Uniunea, în 1973, după ce pusese pe picioare o organizație paralelă, bazată pe liberul schimb. Integrarea europeană merge mai departe de simplul liber schimb, propune o piață comună, politici comune în mai toate domeniile și a instituit chiar o monedă comună. Este drept, Marea Britanie a cerut și a obținut mai multe excepții și nici la moneda comună nu participă. Să ne amintim că au mai rămas în afara monedei comune alte 2 țări europene, Danemarca și Suedia.



    Sunt state care au intrat odată cu Marea Britanie în organizația comunitară, fiind până atunci în Asociația Europeană a Liberului Schimb, alternativa construită de britanici la proiectul european. Altfel spus, Marea Britanie a făcut deja din Uniunea Europeană o organizație cu viteze diferite de integrare, cu participări diferite la politicile europene. Intrarea fostelor state comuniste în Uniunea Europene a adus o evoluție care nu a fost pe deplin deslușită de membrii vechi ai organizației. Era mai mult decât o reparație istorică, era o reînnoire și o revigorare a construcției europene. Statele care au fost ținute aproape o jumătate de secol după zidul de fier al comunismului s-au implicat efectiv în construcția europeană.



    La 60 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma și 67 de la Declarația Schuman, de la Paris ne vine propunerea abandonării acestui proces, în forma și principiile sale inițiale, o nouă abandonare de fapt a Estului și decuplarea Vestului, de această dată programatic și sub aparența unui fenomen firesc.

  • Jurnal românesc – 10.03.2017

    Jurnal românesc – 10.03.2017

    Vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a declarat, pentru Radio România, că orice stat membru, inclusiv România, dacă va vrea, va putea intra în aşa-numitele “grupuri de cooperare mai strânsă”. Frans Timmermans a adăugat că România va avea în continuare la dispoziţie fonduri structurale. “Lucrez foarte îndeaproape cu actualul guvern român ca să fie cheltuite bine şi rapid fondurile structurale. Dacă într-o ţară există probleme cu statul de drept sau corupţia, iar Comisia Europeană nu poate fi sigură că fondurile europene sunt corect cheltuite, atunci nu le mai putem trimite spre cheltuire. Nu e o pedeapsă, noi doar spunem că vrem ca banii să fie bine folosiţi şi bine verificaţi” — a adăugat oficialul european.



    Preţurile mărfurilor de consum au crescut cu 0,2% în februarie faţă de aceeaşi lună din 2016, potrivit datelor anunţate de Institutul Naţional de Statistică. Este a doua lună în care rata inflaţiei este pozitivă, după ce timp ce 19 luni consecutive a avut numai valori negative. În februarie, alimentele s-au scumpit cel mai mult, în medie cu 0,65% faţă de luna ianuarie, în timp ce preţurile mărfurilor nealimentare au urcat cu 0,08%. În schimb, tarifele la servicii au scăzut cu aproape două procente faţă de luna precedentă. Banca Națională a României (BNR) estimează o inflație de 0,2%, la finalul lunii martie, cu un interval de incertitudine de 0,5% în sus sau în jos. BNR a revizuit în scădere prognoza de inflație pentru finalul acestui an, cu 0,4 puncte procentuale, la 1,7%.



    Asigurările RCA ar putea avea preţuri mai mici pentru şoferii cu aşa-numitele riscuri bune”. Companiile de asigurări vor putea oferi preţuri mai mici acestora, spre deosebire de situaţia actuală, când plafonarea tarifelor a dus la cazuri în care şoferii cu conduită bună plătesc aproape cât cei cu istoric ridicat de daune – se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România. Potrivit acesteia, în ciuda informaţiilor vehiculate privind creşterea nejustificată a preţurilor RCA, preţurile poliţelor pentru toate categoriile de clienţi au fost într-o continuă scădere în perioada august-octombrie 2016, înaintea aplicării tarifului maximal.



    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) atrage atenţia utilizatorilor de telefonie şi internet mobil care au serviciul de roaming activat că în anumite zone din ţară, în apropiere de graniţă, se poate activa involuntar serviciul de roaming, cu suprataxare. ANCOM a actualizat şi a publicat o listă cu 501 localităţi de graniţă care prezintă acest risc. Potrivit acesteia, se poate evita situaţia dacă este selectată manual reţeaua, dacă se solicită operatorului să activeze serviciul de roaming numai la cerere sau dacă se verifică la ce reţea e conectat telefonul sau tableta înainte de a le utiliza.



    Gazele pentru populaţie se vor scumpi cu 5% şi piaţa se va liberaliza complet de la 1 aprilie. Potrivit preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie, Niculae Havrileţ, acest lucru înseamnă, între altele, şi o creştere cu 5 – 6% a preţurilor la consumatorii casnici sau, concret, cu 3-4 lei per gospodărie. Oficialul a subliniat însă că populaţia va fi în continuare protejată în faţa unor fluctuaţii majore a preţurilor pe piaţa liberă.

  • Scenarii pentru reforma blocului comunitar

    Scenarii pentru reforma blocului comunitar

    Preşedintele Comisiei Europene, Jean Claude Junker, a prezentat în
    plenul Parlamentului European cinci scenarii posibile pentru viitorul Uniunii
    Europene, care pentru prima oară de la înfiinţare urmează să se restrângă prin
    ieşirea Marii Britanii. Cele cinci variante sunt cuprinse într-un document,
    numit Cartea Albă, care analizează modul în care Europa se poate
    schimba în următorii 10 ani. Analiza merge de la impactul noilor tehnologii
    asupra societăţii şi a locurilor de muncă, până la îndoielile suscitate de
    globalizare. De la creşterea populismului, până la preocupările în materie de
    securitate. Documentul va fi înmânat liderilor europeni care se întâlnesc în această
    lună în Italia, pe
    25 martie, când se vor împlini 60 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma -
    cel care a consfinţit crearea Uniunii Europene. Este începutul
    unui proces de dezbateri menit să determine calea de urmat pentru o Uniune
    restrânsă.

    Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu,
    despre importanţa momentului şi posibilele implicaţii pentru România: Comisia, prin preşedintele
    Juncker, a prezentat o serie de opţiuni credibile statelor membre, pentru a
    consolida pe mai departe unitatea celor 27 de state membre. Este un moment,
    cred, potrivit, poate cel mai potrivit moment să vorbim despre viitorul Uniunii
    Europene. Vreau să vă spun că, într-adevăr, sunt lucruri care ne-ar putea
    îngrijora, ca ţară, din aceste cinci scenarii, dar, pe de altă parte, avantajul
    este că, pentru prima dată din istoria noastră ca membru al UE, România are
    posibilitatea să aibă un cuvânt de spus, să-şi facă alianţe, pentru a opta
    pentru una dintre cele cinci scenarii. Este doar începutul unei dezbateri
    intense, oneste, despre viitorul nostru şi cred că este momentul pentru a face toate eforturile
    de a asculta şi vocea cetăţenilor.
    Una dintre variantele prezentate de şeful
    executivului comunitar se referă la faptul că Europa trebuie sa se
    recentreze pe piaţa unică, pentru a ţine cont de faptul că cei 27
    de membri nu sunt capabili să găsească un teren de înţelegere într-un
    număr în creştere de domenii. Un alt scenariu prevede, dimpotrivă,
    să se facă mai mult pentru întreg, extinzând împărtăşirea de
    competenţe între cei 27 şi accelerând luarea deciziilor în UE.

    Între cele două
    extreme, există variante intermediare, între care şi cea a unei Europe cu mai
    multe viteze. De ce este nevoie acum de luarea unei decizii? Pentru că nu
    reuşim să ne hotărâm, spune Oana Popescu, director Global Focus: Sunt lucruri care nu au fost
    finalizate, cum ar fi reformele zonei euro şi consolidarea a tot ce înseamnă
    Piaţă unică şi tot ce înseamnă integrare până la urmă, dincolo de partea de, să
    spunem, de coeziune politică, despre care vedem în ultima perioadă că şi ea are
    de suferit. Brexitul a accelerat aceste lucruri, ne-a arătat că există nişte
    diviziuni clare şi nişte puncte de divergenţă absolut flagrante şi, sinceră să
    fiu, mi se pare că era într-adevăr momentul să nu ne mai ascundem după degete,
    să spunem că avem nişte probleme şi că trebuie să găsim nişte soluţii acum, nu
    să tot amânăm, lucru la care Uniunea Europeană se pricepe prea bine, din
    păcate. E un mecanism complex de negociere între atât de multe state, numai că
    asta duce la faptul că, în timp ce Asia, aşa cum spunea, pe bună dreptate,
    preşedintele Juncker, merge galopant înainte, Uniunea Europeană riscă să rămână
    foarte mult în urmă, deoarece cugetăm atât asupra deciziilor şi soluţiilor până
    când ele sunt caduce şi nu mai e nevoie să le luăm, că oricum am fost depăşiţi
    de evenimente.

    În opinia comisarului european Corina Creţu, pentru o ţară ca România, de
    pildă, scenariul cu o mai mare integrare este ideal, pentru că astfel unitatea
    UE 27 ar putea fi menţinută, iar statele care doresc o şi mai mare integrare în
    anumite domenii o pot avea: În primul rând, există mai multe riscuri în
    aceste scenarii. Există riscul înstrăinării unor părţi din societate. Există
    dificultăţi în a ajunge la un acord asupra domeniilor considerate prioritare.
    Există, de asemenea, riscul de a se renaţionaliza, ca să spun aşa, unele
    domenii. S-au câştigat nişte drepturi şi libertăţi ale cetăţenilor Uniunii
    Europene care, prin această Europă cu două viteze, nu ar mai fi garantate
    neapărat de legislaţia comunitară şi vor depinde de locul în care trăiesc
    aceşti oameni, ceea ce, după părerea mea, este inadmisibil. Deci este foarte
    clar că pentru noi singura soluţie este de a merge împreună, de a ne face
    aliaţi, prieteni şi a încerca să arătăm că drepturile cetăţenilor UE din
    prezent sunt şi garantate de legislaţia Uniunii Europene şi nu vor fi restrânse
    în viitor.
    Ideea unei Europe cu mai
    multe viteze, aprobată de ţările din Benelux, beneficiază de sprijinul puternic
    al Franţei şi Germaniei, Italiei şi Spaniei. De cealaltă parte, România,
    alături de alte ţări îngrijorate de ideea de a deveni ţări de zona a doua -
    precum Ungaria, Polonia, Cehia şi Slovacia – se opune acestui punct de vedere.

  • Reuniunea şefilor diplomaţiilor din UE

    Reuniunea şefilor diplomaţiilor din UE

    Miniştrii de Externe şi ai Apărării, inclusiv din România, reuniţi la Bruxelles, au pus, luni, bazele unui “cartier general militar” al Uniunii Europene, printre atribuţiile căruia se numără planificarea şi gestionarea operaţională a misiunilor necombatante, cum ar fi cele din Republica Congo, Mali şi Somalia. Totodată, miniştrii de Externe au discutat despre relaţia Uniunii cu Egiptul. Pe lângă subiecte legate de economia şi dezvoltarea politică a acestei ţări, au fost abordate obiectivele la care atât Bruxelles-ul, cât şi Cairo s-au angajat în procesul de pace din Orientul Mijlociu, precum şi situaţiile din Libia şi Siria. În ceea ce priveşte Siria, Înaltul Reprezentant pentru politică externă şi de securitate, Federica Mogherini, a anunţat că în aprilie, la Bruxelles, va avea loc o conferinţă care se va concentra pe reconstrucţia post-conflict a acestui stat mult încercat.



    Domeniul Apărării, esenţial în actualul context geopolitic extrem de complicat, este în vizorul şefilor de stat şi de guvern din ţări membre ale Uniunii Europene. Se vorbeşte intens, în ultimele zile, de o relansare a proiectului comunitar pe fondul deciziei Marii Britanii de a părăsi Uniunea, dar şi al ascensiunii exponenţiale a ideilor şi, implicit, a partidelor populiste, care merg până la a pleda pentru dezmembrarea blocului european. Or, unul din scenariile vehiculate în vederea acestei necesare relansări este cel al unei Europe cu mai multe viteze, suflul ei urmând să fie dat de o cooperare intensă, dar simţitor restrânsă, în Apărare.



    Europa se poate relansa prin intermediul acestui sector — a declarat, luni, preşedintele francez, François Hollande, care i-a reunit în somptuosul decor al Palatului de la Versailles pe cancelarul german, Angela Merkel, pe premierul spaniol Mariano Rajoy şi pe cel italian, Paolo Gentiloni. O impun, în viziunea liderului de la Elysée, recenta alegere în fruntea Statelor Unite a lui Donald Trump, care şi-a înmulţit declaraţiile de neîncredere la adresa Uniunii Europene şi a NATO, precum şi ambiţiile nemăsurate ale Rusiei.



    Dacă ideea impulsionării cooperării europene este binevenită, în schimb felul în care este ea gândită naşte nemulţumiri vocale: ar putea participa doar anumite state membre grupate într-un aşa-numit “nucleu dur”, ţările în special din Europa de Est, considerate mai puţin dezvoltate, rămânând, cel puţin provizoriu, pe tuşă. “Unitatea nu este uniformitate” — a subliniat preşedintele François Hollande, potrivit căruia câteva ţări ar putea merge mai repede şi mai departe, pe lângă Apărare, cooperarea urmând să fie extinsă şi prin aprofundarea Uniunii economice şi monetare, prin armonizarea fiscală şi socială sau prin proiecte comune dedicate tineretului şi culturii. Şi pentru Angela Merkel, europenii trebuie să aibă curajul să accepte că unele ţări avansează mai repede decât altele, fără să se închidă pentru cele care sunt în urmă.

  • Românii şi Eurobarometrul de opinie

    Românii şi Eurobarometrul de opinie

    Atentatele teroriste care le-au ocolit ţara, dar au lovit state occidentale precum Franţa şi Belgia, migraţia din afara continentului sau iminenta ieşire a Regatului Unit din blocul comunitar nu au fost în măsură să zdruncine încrederea românilor în Uniunea Europeană. Aceasta continuă să fie peste media continentală (52% faţă de 36%), chiar dacă a scăzut semnificativ faţă de momentul aderării — 1 ianuarie 2007 — când se afla la cota de 65%. Românii îşi păstrează, în acelaşi timp, viziunea mult mai optimistă decât media asupra viitorului Europei, chiar dacă şi la acest capitol eurobarometrul înregistrează un uşor recul.



    La finalul anului 2016, 55% din români s-au declarat în favoarea monedei unice euro, ca simbol al Uniunii Economice şi Monetare Europene, iar 62% dintre conaţionali apreciază piaţa unică digitală şi importanţa economică a acesteia. Pe de altă parte, 58% din români sunt mai mulţumiţi de felul în care democraţia funcţionează în UE decât cetăţenii celorlalte state membre, în condiţiile în care doar unul din trei este satisfăcut de calitatea acesteia în România.



    Eurobarometrul mai relevă că susţinerea priorităţilor UE rămâne ridicată în rândul românilor, cu valori între 55% în ceea ce priveşte Uniunea Economică şi Monetară şi 77% pentru libera circulaţie a persoanelor, respectiv dreptul de a locui, munci sau studia în oricare stat membru. Doi din trei români consideră că vocea Uniunii Europene contează pe plan mondial şi se declară în favoarea unei politici externe comune. Valorile care reprezintă cel mai bine Uniunea Europeană sunt, în viziunea lor, drepturile omului, democraţia şi pacea. Românii cred că geografia este cel mai bun liant pentru sentimentul de comunitate dintre cetăţenii europeni, urmată de respectarea statului de drept şi solidaritatea cu regiunile mai sărace.



    Cifrele Eurobarometrului indică faptul că românii se numără, în continuare, printre suporterii proiectului european, cu bunele şi relele sale, cu crizele tot mai frecvente şi provocările serioase cărora Uniunea trebuie să le răspundă. România e ferită, deocamdată, de virulenţa curentelor populiste, eurosceptice sau eurofobe. Lucrurile s-ar putea schimba, însă, dacă ţara se va trezi victima unor scenarii cu finalitate incertă precum cel al unei Europe cu mai multe viteze, dezavuat categoric la Bucureşti.



    Brexitul şi tendinţele centrifuge manifestate în state importante justifică urgenţa dezbaterii pe tema viitorului Uniunii. Însă, eventuale decizii luate în pripă care ar conduce la marginalizarea unora dintre statele membre riscă să crească semnificativ neîncrederea în proiectul comunitar la nivelul cetăţenilor acestora, inclusiv al românilor.

  • Uniune și coeziune

    Uniune și coeziune

    Construcția europeană a cunoscut mai multe Cărți albe, editate și lansate când se credea că a apărut un impas în acest proces. Uneori se refereau doar la un domeniu, erau Cartea albă a mediului, a transportului, ca să vorbim doar de cele recente. Alteori purtau numele unui lider european, al președintelui comisarilor sau al europarlamentarilor, cel care își asumau gloria lansării unui nou drum și impuls pe drumul unit al continentului european. Toate Cărțile albe europene au avut succes, au accelerat construcția europeană și au făcut ca, după 67 de ani, Europa să lanseze o politică europeană pentru fiecare domeniu al vieții popoarelor sale. Totul a început cu evitarea războiului prin deschiderea nemaivăzută până atunci a unor domenii, industriile oțelului și cea a cărbunelui, în special, dar și cea nucleară, care au permis oamenilor să facă planuri de moarte și neîncredere. Peste 7 ani, la 25 martie, acum 6 decenii, a fost semnat Tratatul care instaura cooperarea economică a țărilor care au răspuns chemării lui Robert Schuman.



    De atunci, mai cu Cărți albe, mai cu Tratate, construcția europeană a ajuns la o complexitate excepțională și la o cuprindere aproape integral europeană. De la 6 țări, în prezent sunt 28 de state în Uniunea Europeană. Un alt lucru neașteptat și nemaivăzut este și ieșirea unei țări din Uniunea Europeană. Nu orice țară, ci Marea Britanie, și nu oricum, ci prin vot popular. Desigur, acest vot putea lipsi, pentru că Marea Britanie a spus că vrea să iasă chiar de când a intrat în organizația comunitară sau chiar înainte de acest moment, petrecut în 1972. Sau putea reface, putea relua această consultare publică, cum au făcut atâtea țări când a fost să voteze participarea la diferite domenii europene. Europa, însă, trăiește vremuri extreme, total diferite de ce s-a întâmplat cu ani în urmă. Mentalitățile sunt cu totul altele, de aproape trei decenii sistemul comunist a dispărut odată cu inamicul est-european, un alt fenomen neașteptat și neprevăzut. Inclusiv politici apropiate de cetățean, precum cea regională și de coeziune, sunt puse sub semnul întrebării, deși pas cu pas ne întâlnim cu ele, beneficiem de ele, în viața actuală în Uniunea Europeană.



    Și, totuși, când continentul ne apărea ca fiind mai unit ca niciodată, cu o monedă unică și fără frontiere, euroscepticismul s-a transformat în antieuropenism, cu urmări dure și ireversibile. Neîncrederea și îndoiala au pătruns adânc în societățile europene, mai ales în rândul celor care nu au cunoscut tensiunea și pericolele din timpul Războiului rece. Asistăm la un moment de revoltă împotriva establishmentului național și european la “20 de ani plus” de la Războiul rece, așa cum 1968 a fost o revoltă la tot atâția ani de la încheierea celui de al Doilea Război Mondial. Extinderea Uniunii Europene a revenit la ritmuri lente, după iureșul valurilor Luxembrug și Helsinki, astfel că adâncirea integrării a devenit principala preocupare.



    De aceea, poate că era nevoie de o nouă Cartă albă, una care să pună în dezbatere un domeniu sau chiar viitorul construcției europene. La 1 martie a fost lansată o platformă intensă de dezbatere, Carta Albă a lui Jean Claude Juncker. Încotro merge Europa unită? Documentul începe cu evocarea momentului de grație de acum 60 de ani când, la Roma, a fost semnat un tratat esențial, cel care făcea din economie domeniul de conlucrare al europenilor. Carta Juncker, în loc să propună o direcție de evoluție comunitară, propune 5 scenarii cu diferite grade de abandon al căii actuale. Primul dintre cele 5 scenarii propune, totuși, continuarea pe drumul actual, cu limitele acestui proces. Al doilea scenariu pune un accent exclusiv pe piața unică, dând de o parte alte domenii, unde consensul este greu de atins.



    Chiar Juncker consideră că această opțiune este cel mai puțin de dorit pentru că Uniunea Europeană nu poate fi redusă doar la piața unică. Un al treilea scenariu îi lasă pe cei care doresc mai mult să realizeze mai mult, în cadrul uneia sau mai multor coaliții ale voinței”. Al patrulea drum comun se poate referi doar la anumite domenii, cele mai eficiente. În sfârșit, în ultimul scenariu, al cincilea, statele membre decid să pună în comun mai multe competențe, resurse și puteri decizionale în toate domeniile. Deciziile se iau mai rapid la nivel european și sunt puse în aplicare în timp scurt. În toate aceste situații, orizontul de timp este anul 2025, iar Europa este una a celor 27, după Brexit.

  • Priorități propuse pentru bugetul UE pe 2018

    Priorități propuse pentru bugetul UE pe 2018

    Deputatul european Siegfried Mureșan (PPE / PMP), negociator-șef (raportor) din partea Parlamentului European pentru bugetul Uniunii Europene din 2018, a prezentat vineri prioritățile bugetare ale Parlamentului pentru anul viitor. El a declarat că se angajează ca, în bugetul din 2018, să existe suficiente fonduri pentru a deconta creditele de plată pentru programele de finanțare europeană din statele membre, inclusiv România, dar trebuie ca și țara noastră să înceapă să absoarbă fondurile europene alocate din Cadrul Financiar Multianual 2014-2020.



    Este important ca, anul următor, Uniunea Europeană să aibă suficienți bani în buget pentru a deconta facturile cu programele de finanțare europeană din statele membre deoarece mă aștept ca, în 2018, programele operaționale legate de fondurilor structurale și de coeziune din Cadrul Financiar Multianual 2014-2020 să ajungă la un ritm maxim de funcționare. În această situație, mă angajez, în calitate de negociator-șef al Parlamentului pe buget, să alocăm suficienți bani pentru aceste credite de plată către toate statele membre, inclusiv România. Dar trebuie ca și țara noastră să înceapă să absoarbă serios fondurile alocate acestui cadru financiar. În primii trei ani, 2014-2016, România a început să absoarbă bani extrem de lent. Până în prezent, am absorbit doar 528 de milioane de euro, din banii destinați exercițiului 2014-2020 (în valoare totală de 31 de miliarde de euro – n.n). Această situație este cauzată și de faptul că nu avem acreditate autoritățile de management esențiale pentru procesul de plăți. România trebuie să acrediteze 10 autorități și avem acreditate doar 2 autorități. Ca o comparație, Polonia are acreditate 24 de autorități de management din 25”, a declarat deputatul european Siegfried Mureșan.



    Eurodeputatul a adăugat că își asumă, din partea Parlamentului European, două priorități politice pentru Bugetul UE 2018: crearea de locuri de muncă și siguranța cetățeanului.



    Propun alocarea unor sume cât mai mari pentru infrastructură, în primul rând, și pentru cercetare și inovare, în al doilea rând, fiindcă acestea sunt domeniile care duc la îmbunătățirea competitivității economiei Uniunii Europene. De asemenea, propun sporirea alocărilor programelor pentru IMM-uri și, evident, susțin politica de coeziune a Uniunii Europene ca principală politică de investiții. Dar, fiindcă economia nu se poate dezvolta dacă oamenii nu se simt în siguranțaă, a doua prioritate bugetară este siguranța cetățeanului. Astfel, trebuie, în primul rând, să securizăm bine frontierele externe ale Uniunii Europene și, totodată, să creștem sumele pe care le vom aloca pentru Vecinătatea sudică și Orientul Mijlociu. Este mai ieftin și mai sigur să sprijinim persoanele care au nevoie de ajutor acolo în regiune decât să le ajutăm de abia după ce au ajuns în Europa”, a mai spus Siegfried Mureșan.



    Totodată, europarlamentarul român a transmis jurnaliștilor că va susține, în negocierile pentru bugetul de anul viitor, finanțarea Programului Discover EU” de acordare a unui abonament gratuit de tren de o lună pentru fiecare tânăr din UE care împlinește 18 ani și care dorește să viziteze Europa (valabil pe liniile feroviare din 30 de țări europene). Programul, inițiat de eurodeputatul Manfred Weber (PPE), a fost introdus de eurodeputatul Siegfried Mureșan pe lista priorităților de negociere pe care le va purta, în calitate de negociator-șef al Parlamentului European pentru Bugetul UE din 2018, cu reprezentanții Consiliului UE și ai Comisiei Europene.



    Vrem să oferim aceste bilete de tren tinerilor care împlinesc 18 ani ca să poată călători gratuit 30 de zile în Europa pentru a cunoaște alte state europene, dar și pentru a acumula experiență internațională. Statisticile ne arată că 64% din angajatori apreciază experiența internațională a noilor angajați și consider că această experiență trebuie acumulată cât mai devreme”, a mai spus eurodeputatul Siegfried Mureșan.

  • România – împotriva unei Europe cu mai multe viteze

    România – împotriva unei Europe cu mai multe viteze

    România
    nu vrea o Europă cu mai multe viteze, întrucât asemenea formule de
    reconfigurare a UE ar putea conduce la dezintegrarea proiectului european – a
    susţinut, miercuri, la Bucuresti, preşedintele Klaus Iohannis, în cadrul unei întâlniri cu premierul maltez, Joseph Muscatta, a cărui ţară deţine preşedinţia
    semestrială a Uniunii. Iohannis a reafirmat poziţia Bucureştiului în ziua în
    care preşedintele CE, Jean-Claude Juncker, a prezentat, la Bruxelles, în plenul
    Parlamentului European, Carta Albă privind viitorul UE, după ieşirea Marii Britanii din blocul
    comunitar.

    Documentul, în care sunt detaliate 5 scenarii posibile, analizează
    modul în care Europa se va schimba în următorii zece ani, de la impactul noilor
    tehnologii asupra societătii şi a locurilor de muncă, la îndoielile suscitate
    de globalizare, la preocupările în materie de securitate şi la creşterea
    populismului. Carta Alba, un scenariu este cel în care se continuă să se implementeze
    actuala agendă de reformă în spiritul declaraţiei de la Bratislava din 2016. Un
    al doilea ar presupune ca Europa să rămână focalizată doar la piaţa unică,
    aceasta înseamnând că statele membre nu se mai ocupă împreună de probleme cum
    sunt migraţia, securitatea, apărarea. Un al treilea scenariu prezintă o Europă
    cu două viteze, adică ţările care vor şi pot lucrează împreună în anumite
    domenii iar celelalte se pot alătura mai târziu. Modelul Schengen este, în
    acest caz, un bun exemplu. Scenariul 4
    propune o Europă care să se concentreze pe anumite domenii importante:
    securitate, lupta împotriva terorismului, telecomunicaţii şi să obţină
    rezultate mai rapide. Un ultim scenariu, sub titlul mult mai mult împreună,-
    urmăreşte adâncirea integrării Europene.

    Carta Alba a stârnit imediat reacţii vehemente din partea
    eurodeputaţilor. Varianta unei Europe cu mai multe viteze a fost criticată de
    eurodeputatul român social-democratul Victor Boştinaru: Noi ne
    opunem ideii unei Europe cu două sau mai multe viteze care este periculoasă,
    iar momentul ales pentru prezentarea ei este cel mai nepotrivit cu putinţă.
    Această propunere nu poate decăt să genereze noi diviziuni, îngrijorare,
    frustrări şi chiar umilinţă, inclusiv în societăţi profund convinse de
    importanţa proiectului european şi dispuse să coopereze loial şi în toate
    formele pentru consolidarea UE, aşa cum este cea din ţara mea.

    La rândul său, comisarul
    european pentru afaceri economice, Pierre Moscovici, atrage atenţia că în
    ‘Cartea Albă’ se regăseşte şi opţiunea desfiinţării blocului comunitar, care
    trebuie examinată la fel ca celelalte. Documentul va
    fi înmânat liderilor europeni la summitul de la Roma, pe 25 martie, când se vor sărbători 60 de ani de
    la fondarea Uniunii Europene. Carta Albă marchează
    începutul unui proces prin care cele 27 de state care vor rămâne în UE vor
    decide asupra viitorului Uniunii.

  • Spre o Europă cu două viteze?

    Spre o Europă cu două viteze?

    Informaţia provoacă frisoane
    în Est: Bruxelles-ul ar avea în vedere o
    Uniune Europeană cu două viteze sau, mai puţin depreciativ spus, o Europă
    diferenţiată. Cu alte cuvinte, ar exista posibilitatea ca o parte din statele
    membre să se dezvolte împreună mai rapid, fără ca restul blocului comunitar să
    fie nevoit să urmeze acelaşi ritm.

    În semn că aşa ar sta lucrurile, recent,
    preşedintele Franţei, François Hollande, a anunţat că, pe 6 martie, el şi
    liderii Germaniei, Italiei şi Spaniei se vor întâlni la Versailles, pentru a
    discuta despre reformele necesare Uniunii. Citat de Euractiv.com, liderul de la
    Elysée a simţit nevoia să menţioneze că: nu e vorba să decidem noi patru
    cum trebuie să arate Europa. Suntem, totuşi, patru ţări importante şi ne revine
    nouă să decidem ce vrem să facem cu celelalte, împreună.

    O Europă cu mai
    multe viteze există, însă, deja! Potrivit unei cunoscute editorialiste a
    cotidianului Adevărul de la
    Bucureşti, prin forţa
    împrejurărilor, blocul comunitar este alcătuit din ţări de prima, a doua şi chiar
    a treia mână – unele euro, altele non-euro, unele Schengen, altele non-Schengen
    etc. România – spune ziarista – face parte din ultima categorie, cu observaţia
    că, spre deosebire de vecinii estici, nici nu s-a străduit să obţină un loc mai în faţă, crezând că
    apartanenţa la UE şi la NATO ţine loc de program de politică externă şi de
    diplomaţie.

    Pe fondul prezentării, miercuri, de către preşedintele Comisiei
    Europene, Jean-Claude Juncker, a viziunii sale privind Europa post-Brexit, europarlamentarul
    social-democrat Victor Boştinaru, i-a solicitat preşedintelui Klaus Iohannis să
    organizeze o dezbatere cu reprezentanţii României în Parlamentul European, dar şi
    în Parlamentul naţional pe marginea conceptului Europei cu două viteze, care ar
    adânci decalajele între ţările din
    aşa-numitul nucleu tare şi celelalte state
    europene. Chiar dacă preşedintele Iohannis are atribuţii
    constituţionale, nu este normal ca el să meargă la Bruxelles şi să decidă de
    unul singur – a atras atenţia şi europarlamentarul ALDE Renate Weber.

    Liberala
    Adina Vălean spune că o Europă cu mai multe viteze ar crea disensiuni în
    interiorul unei Uniuni care ar trebui, dimpotrivă, să fie mai unită şi mai
    coerentă în faţa ameninţărilor şi provocărilor vremurilor în care trăim. La
    rândul ei, independenta Monica Macovei crede că, da, UE are nevoie să se
    reformeze; da, este
    necesară o mai mare transparenţă;
    da, banii trebuie cheltuiţi cu grijă; dar nu, în niciun caz, Uniunea nu
    poate fi cu două viteze.

    Toamna trecută, la Bucureşti a fost înfiinţată o
    comisie prezidenţială care să elaboreze un proiect de ţară. Şeful statului a
    anunţat, atunci, că acesta va fi finalizat în aproximativ un an. Amicii şi inamicii vor fi
    înţelegători să aştepte până se va finaliza ! – conchide aceeaşi editorialistă
    de la Adevărul.

  • Brexit-ul şi românii din Marea Britanie

    Brexit-ul şi românii din Marea Britanie

    În Spania există maşini automate care culeg căpşuni, iar în Statele Unite – care aspiră mere din copaci. Cum roboţii preiau tot mai multe munci în întreaga lume, un oficial de la Londra citat de publicaţia The Guardian sugera, recent, că mii de muncitori est-europeni care lucrează în Marea Britanie ar putea fi înlocuiţi, după Brexit, cu maşini.



    În contrapartidă, fostul premier John Major îi recomandă actualei şefe a Guvernului, Theresa May, o abordare cu mai mult “farmec” şi mai puţină “retorică ieftină”, dacă vrea un acord avantajos post-Brexit. Şi alţi politicieni de pe malul Tamisei îşi avertizează propriul Executiv! Mai precis, vor ca lucrătorii din Uniunea Europeană să nu fie folosiţi ca mijloc de negociere cu Bruxelles-ul. Cum muncitorii europeni reprezintă, de pildă, “sângele” Londrei, acestora trebuie să li se garanteze dreptul de a rămâne în Regatul Unit şi după Brexit – spun respectivii oameni politici.



    Circa 600.000 de angajaţi din totalul celor 5 milioane din metropolă, adică aproximativ 13%, provin din alte ţări europene, construiesc locuinţe, îngrijesc bolnavi şi bătrâni şi asigură servicii de alimentaţie şi cazare. Cu alte cuvinte, în cazul unor negocieri defectuoase, sectoare precum turismul, construcţiile şi sănătatea riscă să fie împinse în prăpastie, tocmai din cauză că se bazează pe lucrători din Uniunea Europeană. Printre aceştia figurează şi numeroşi români. Or, Bucureştiul vrea să se asigure că drepturile lor vor fi respectate după Brexit – afirmă senatorul social-democrat, Gabriela Creţu, preşedinte al Comisiei de Afaceri Europene. Ea precizează că în Parlamentul român s-au stabilit limite clare de acceptare a unor schimbări de atitudine şi tratament, dar că negocierile cu Londra trebuie purtate de întregul bloc comunitar.



    Gabriela Creţu: “Cum facem noi să menţinem selectarea acelora care ne folosesc şi ne trebuie, cu studii care acoperă anumite deficite de pe piaţa noastră a muncii şi cum să facem să limităm accesul celorlalţi? Ori diferenţa era că, atâta vreme cât ţara era membră a Uniunii Europene, trebuia, prin tratate, să recunoască aceleaşi drepturi tuturor, inclusiv drepturi politice. Cea mai mare capacitate de negociere o avem dacă negociem toţi 27 la un loc.” La rândul său, europarlamentarul liberal Theodor Stolojan observă că piaţa muncii din Regatul Unit are şi va avea nevoie de forţă de muncă din ţările europene şi după Brexit: “Marea Britanie are nevoie de forţă de muncă. Marea Britanie are circa 1,2 milioane de britanici care lucrează în restul ţărilor din Uniunea Europeană, în timp ce, la rândul ei, găzduieşte cam 3,5 milioane de cetăţeni din celelalte state membre ale Uniunii Europene.”



    În concluzie, în cadrul viitoarelor negocieri de ieşire a Marii Britanii din blocul comunitar, România este foarte atentă la libera circulaţie a cetăţenilor şi la situaţia românilor din Marea Britanie. În mod normal, cei care lucrează cu contracte nu au de ce să îşi facă multe griji, însă, în mod cert, probleme vor avea asistaţii social. În privinţa studenţilor, situaţia este, încă, neclară.

  • UE şi protecţionismul

    UE şi protecţionismul

    Cu un rol diluat, ca prezenţă şi influenţă, pe scena internaţională, în special după ravagiile făcute de criza economico-financiară, UE a devenit şi mai vulnerabilă pe fondul alegerii republicanului Donald Trump ca preşedinte al SUA. Prin declaraţiile sale tranşante, cum a fost cea în care a prezis un viitor sumbru UE ori cea în care a apreciat că NATO este un proiect învechit, noul lider de la Casa Albă a stârnit îngrijorare în cancelariile europene. Legate de un parteneriat tradiţional, tratat ca atare în cele doua mandate ale predecesorului lui Trump, democratul Barack Obama, UE şi SUA suferă — cred analiştii de politică externă — de un mare deficit la capitolul încredere reciprocă.



    A lăsat-o să se înteleagă şi preşedintele Eurogrupului (organism informal ce reuneşte miniştrii de finanţe din zona euro), Jeroen Dijsselbloem, potrivit căruia UE ar urma să fie “singură în următorii ani”. Tot răul spre bine, crede, totuşi, Dijsselbloem, în opinia căruia, tocmai fiindca are cuţitul la os, Europa are ocazia să-şi lărgească orizontul parteneriatelor, să insiste acolo unde nu a făcut-o, să găsească noi pieţe de desfacere, în special în Asia şi America Latină. Pe de altă parte, preşedintele Eurogrupului a mai spus că Uniunea Europeană nu va fi protecţionistă, în condiţiile în care, desigur, respectarea standardelor comunitare, cum ar fi protecţia forţei de muncă sau a mediului, va rămâne un criteriu obligatoriu.



    Prezent la reuniunea Eurogrupului, comisarul european pentru afaceri economice, Pierre Moscovici, a afirmat, la rându-i, că unele politici promovate de noul preşedinte american confirmă ceea ce a numit “o tendinţă naţionalistă, protecţionistă”. Moscovici a recunoscut că, după instalarea lui Trump, Europa este într-o situaţie neplacută, însa şi-a exprimat speranţa că blocul comunitar va găsi forţa să fie mai puternic şi mai eficient.



    Îngrijorarea europenilor — susţin analiştii de politică externă — este alimentată şi de faptul ca Trump va acorda o mai mare greutate parteneriatului cu Marea Britanie, inclusiv din perspectivă comercială. Un astfel de parteneriat ar face ca Regatul Unit să facă faţă mai uşor divorţului de UE şi să poarte în alţi termeni negocierile legate de Brexit, în timp ce acordul de liber schimb între Uniunea Europeană şi SUA ar putea rămâne multă vreme în suspensie, cred aceiaşi observatori.

  • Londra pregăteşte Brexitul

    Londra pregăteşte Brexitul

    Votul de anul trecut al Marii Britanii în favoarea ieşirii din Uniunea Europeană nu trebuie interpretat ca o respingere a Uniunii, ci doar ca o dorinţă a ţării de a-şi exercita vocaţia ei universală, de a se deschide mai mult către lume. Acesta este, în esenţă, mesajul pe care primul ministru britanic conservator, doamna Theresa May, l-a prezentat la Forumul Economic Mondial de la Davos. La numai două zile după ce a vorbit, la ea acasă, despre strategia unui Brexit dur, şefa Cabinetului din Downing Street a încercat, în Elveţia, să liniştească elita economică mondială. Dar ce doreşte Londra exact?



    O ruptură clară şi netă de Uniunea Europeană, ceea ce presupune inclusiv ieşirea de pe piaţa unică, la care, totuşi, va dori să aibă un acces cât mai mare, în condiţiile în care 44% din exporturile britanice din 2015 au mers către ea. O rămânere pe această piaţă însumând 500 de milioane de consumatori ar fi incompatibilă cu prioritatea numărul unu a britanicilor: controlul mai strict al imigraţiei europene. Marea Britanie – spune Theresa May – este deschisă şi tolerantă, dar mesajul cetăţenilor ei a fost foarte clar, şi anume că, prin Brexit, trebuie controlat numărul de europeni care decid să vină la ei în ţară.



    Ce se va întâmpla cu noi? Cu pensiile noastre? Cu copiii noştri? Sunt tot atâtea întrebări pe care şi le pun atât cele 3 milioane de expaţi europeni din Marea Britanie, cât şi cei până la 2 milioane de britanici din UE. Vor avea nevoie de vize, de permis de muncă, de autorizaţii de şedere sau vor trebui, pur şi simplu, să îşi facă bagajele? Deocamdată, nimic nu e mai incert, dar pentru România, perspectiva punerii în discuţie a principiului liberei circulaţii a lucrătorilor comunitari este de neconceput.



    Apoi, premierul britanic vorbeşte de ‘un nou acord’ vamal cu Uniunea Europeană. Una peste alta, potrivit dnei May, succesul Uniunii Europene este în interesul Londrei, astfel încât Marea Britanie va rămâne cel mai bun prieten şi vecin al partenerilor ei europeni. În paralel, Marea Britanie va privi dincolo de frontierele Uniunii Europene, sperând să devină o mare naţiune comercială la nivel mondial prin semnarea propriilor acorduri cu ţări din Commonwealth, cu Statele Unite ale Americii şi cu giganţii asiatici.



    În plus, Regatul Unit, care a fost atât de des în avangarda schimbărilor economice şi sociale, îşi va intensifica noul rol asumat de cel mai puternic avocat pentru afaceri, pieţe şi comerţ liber oriunde în lume – mai afirmă doamna Theresa May. Numai timpul va putea spune în ce măsură dorinţa britanicilor de a ieşi puternici din Uniunea Europeană va fi încununată de succes! Cel târziu la finele lunii martie, guvernul de la Londra trebuie să declanşeze oficial procedura de divorţ. Va fi preludiul unor negocieri dure cu Bruxelles-ul şi cu partenerii europeni, negocieri estimate, în cel mai bun caz, la doi ani.