Tag: arta

  • Retrospectivă teatrală 2022

    Retrospectivă teatrală 2022

    La finalul anului 2022, privim cu bucurie și
    optimism spre ce s-a întâmplat pe scena teatrală din România, scenă care și-a
    reluat activitatea în mediul fizic, față în față cu publicul iubitor de teatru,
    odată cu eliminarea restricțiilor sociale datorate pandemiei de COVID-19. Un an
    plin, un an în care actorii și oamenii de teatru s-au putut reîntâlni cu
    publicul, în care scena a redevenit ceea ce este menită să fie: oglinda vie a
    vremurilor, în contact direct și nemijlocit cu oamenii.


    La începutul lunii noiembrie a avut loc cea
    de-a 32-a ediție a Festivalului Național de Teatru (FNT), ocazie în care
    publicul s-a putut întâlni la București cu spectacole din țară și
    internaționale care au fost alese de către organizatori având criterii precum:
    provocările timpului actual, inovația pe scena teatrală, fragilitatea
    financiară a lunii culturale.


    Gala UNITER (Uniunea Teatrală din România) din
    2022, din luna iulie, a fost organizată la Palatul Culturii din Bistrița (nord-vestul
    României). Întreaga ediție, cu numărul 30, a fost o reverență adusă omului de
    cultură Ion Caramitru (1942-2021), președintele timp de 31 de ani și fondatorul
    UNITER în 1990, și directorul Teatrului Național din București (TNB) din 2005.
    Dintre premiile Galei, amintim: Premiul de excelență – In memoriam Ion
    Caramitru; cel mai bun spectacol al anului – Plugarul și moartea de la
    Teatrul Național Vasile Alecsandri din Iași (nord-estul României), după
    textul lui Johannes von Tepl (1350-1515), unul dintre cei mai timpurii
    scriitori germani de ficțiune din Evul Mediu, spectacol în regia cunoscutului Silviu
    Purcărete.


    2022 a fost și un an în care teatrele
    independente din România au avut seria lor de premiere, revenirea la formatul
    fizic și readaptarea după lunga pauză a contactului cu publicul spectator.


    Astfel, la Teatrul Unteatru din Capitală au
    avut loc în 2022 mai multe premiere dintre care amintim: spectacolul Yonkers
    după un text de Neil Simon (1927-2018), dramaturg și scenarist american, cel
    mai premiat scriitor de la Hollywood;
    spectacolul Domnișoara Iulia după piesa celebră a lui August
    Strindberg (1849-1912), scriitor, dramaturg, poet și pictor suedez, în regia
    lui Andrei și a Andreei Grosu, printre cei mai apreciați regizori contemporani
    din România. Amintim, de asemenea, spectacolul musical Dac-ar avea gură,
    spectacol ce aduce în fața publicului problematica anxietății, a nesiguranței
    și a unei societăți în care stresul este perpetuat pentru a fi exploatat de
    marile companii. La finalul anului, în luna noiembrie, a avut loc cea mai
    recentă premieră la Teatrul Unteatru, spectacolul de dans contemporan
    Interior/Exterior, care vorbește despre problematica psiho-emoțională a
    femeii în perioada pandemiei de COVID-19.


    Teatrul ACT ne-a adus o reîntâlnire modernă cu
    lumea lui Ion Luca Caragiale (1852-1912), considerat cel mai mare dramaturg
    român, spectacol care prilejuiește întâlnirea publicului cu actorii consacrați
    ai teatrului, sub bagheta unuia dintre cei mai apreciați și premiați regizori,
    Alexandru Dabija. Spectacolul Rosto are la bază o dramatizare realizată de
    Dabija, care pune în legătură fragmente din mai multe schițe ale marelui
    scriitor. De asemenea, publicul a avut ocazia experienței unui one-woman show
    – spectacolul Fete și băieți, având-o ca protagonistă pe actrița Raluca
    Aprodu, una dintre cele mai talentate actrițe ale generației sale.


    2022 a reprezentat revenirea la normalitate
    pentru actori și public, pentru viața culturală și pentru viața scenei
    românești. Actorii au nevoie de public, de vibrația acestuia, de sala plină,
    vie, care să respire, să simtă și să reacționeze odată cu spectacolul teatral.
    Privind invers, publicul are nevoie de întâlnirea față în față cu actul scenic
    – în aceasta constă magia și anduranța teatrului.


  • Jurnal românesc – 08.12.2022

    Jurnal românesc – 08.12.2022

    Ministerul de Externe transmite că, prin intermediul ambasadei României în Iordania, întreprinde demersuri în vederea soluţionării situaţiei unui grup de 100 de cetăţeni români rămaşi blocaţi, la 7 decembrie, în Aeroportul Internaţional Queen Alia din Amman, ca urmare a anulării unor zboruri spre România, din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile. MAE arată că reprezentanţii misiunii diplomatice au întreprins, în regim de urgenţă, demersuri pe lângă autorităţile iordaniene competente, precum şi pe lângă agenţia de turism care a organizat deplasarea şi compania aeriană transportatoare din România, în vederea identificării unor soluţii la situaţia creată. Un reprezentant al ambasadei României la Amman s-a deplasat la aeroport pentru a discuta cu cetăţenii români afectaţi şi cu reprezentanţii aeroportului şi ai companiei de transport aerian şi pentru a se asigura că românilor le sunt respectate drepturile de care beneficiază în astfel de situaţii şi pentru a le acorda asistenţă consulară. Ministerul precizează că reprezentanţii companiei aeriene le-au oferit celor afectaţi cazare la hotel până la următoarea cursă aeriană disponibilă sau sprijin pentru identificarea unor rute alternative de întoarcere în ţară.

    Şeful Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, Gheorghe Cârciu, a participat, în perioada 5-6 decembrie, la evenimentele organizate la Paris de Ambasada României în Franţa cu ocazia Zilei Naționale a României. Acesta a arătat că echipa Departamentului a fost prezentă la evenimentele dedicate Zilei Naționale în mai multe zone ale lumii, încă din 29 noiembrie. Am fost la Chicago, Londra, Madrid și încheiem la Paris. Ne-am simțit ca acasă peste tot, am întâlnit comunități de români de care suntem mândri și cărora le suntem recunoscători că fac cinste României, a spus Cârciu. Secretarul de stat a apreciat că după aderarea României la Uniunea Europeană, în 2007, pasul următor cel mai important pe care îl pot face românii de pretutindeni este să fie și mai uniți. În același timp, e datoria noastră, a statului român, a Guvernului, să sprijinim românul acolo unde se găsește. Finanțările nerambursabile pe care le acordăm anual au tocmai acest scop, de a susține proiectele comunităților românești. Să nu ne uităm țara, familia și tradițiile, să ne ajutăm indiferent unde ne-am afla, a mai spus şeful DRP.

    Expoziția de artă contemporană Stări ale sufletului a artistei Anca Boeriu va fi deschisă, pe 9 decembrie, la Academia di Romania la Roma. Evenimentul, curatoriat de istoricul și criticul de artă Ana Negoiță, este organizat în parteneriat cu Centrul de Excelență în Studiul Imaginii din cadrul Universității București și Galeria Galateca din București. Expoziția, ce cuprinde gravuri şi desene, este gândită ca o instalație colaj cu lucrări și obiecte de diferite dimensiuni. Anca Boeriu este membru fondator al Asociației Internaționale Prietenii Muzeului Național de Artă al României, membru al Asociației Internaționale MitOst Germania, delegat pentru Romania al Trienalei de Gravură de la Chamallier, Franța, iar din 2014 este inițiatorul și coordonatorul Bienalei Bucharest International Print. A primit numeroase distincţii, între care premiul Uniunii Artiştilor Plastici pentru Curatoriat în 2017 şi Premiul pentru Grafică în 2014. Expoziţia de la Roma va putea fi vizitată până la 29 decembrie.

    Expoziția Plaiul Soarelui – Mărturisiri picturale şi grafice despre satul românesc, a artistei vizuale Corina Preda-Perianu, este deschisă la galeriile ICR Stockholm. Sunt expuse acuarele, pânze în ulei, pasteluri, desene în cărbune şi peniță ce prezintă peisaje și sate din România, alături de chipuri expresive ale unor bătrâni, figuri arhetipale ale satului românesc. Corina Preda-Perianu este absolventă a Academiei de Arte Bucureşti, secţia Pictură, şi membru al Uniunii Artiştilor Plastici. Din 2017 este şi expert restaurator de ceramică şi sticlă. Din 1991 a participat la numeroase expoziții municipale și naționale, expoziții colective și de grup, în țară și străinătate. Lucrările sale se regăsesc în colecţii private din Statele Unite ale Americii, Cipru, Franţa, Australia, Serbia, Israel, Germania, Japonia, Polonia, Republica Moldova, Turcia, Bulgaria şi Suedia. Plaiul Soarelui – Mărturisiri picturale şi grafice despre satul românesc este prima expoziție a Corinei Preda-Perianu în spațiul scandinav şi poate fi vizitată până pe 20 februarie 2023.


  • Război și artă – povești de exil ale artiștilor ucraineni în România

    Război și artă – povești de exil ale artiștilor ucraineni în România

    Viktoriia



    Merge de parcă dansează, de parcă o poartă vântul ca pe o frunză. E îmbrăcată cu haine largi, comode și fiecare în parte a corpului ei, de la degete la păr, zvâcnește mișcarea. Am văzut-o prima dată la o petrecere semi privată, undeva într-o casă la capătul străzii Maria Rosetti, în care nu știu cum am ajuns și nici ce făceam acolo, dar în care lume necunoscută se strânsese ca pentru o noapte festivă de ani ‘80. La capătul scărilor de lemn se afla antreul, iar acolo oameni cu cocktailuri în mână se strânseseră cerc pentru a privi dansul executat elegant și fără rușinea caracteristică acestui colț de planetă.



    Nu-mi închipuiam atunci că mă voi da peste cap să fac rost de numărul ei de telefon numai câteva săptămâni mai târziu, prezentându-mă ca jurnalistă. Dar iată-mă așteptând-o să se întoarcă cu cafeaua de la barul unei cafenele cu aspect industrial din zona Cișmigiului și frământându-mi mâinile pentru a nu o plictisi cu aceleași întrebări care i se mai puseseră probabil de zeci de ori de la izbucnirea războiului încoace. Dar Viktoriia are personalitatea aceea cu care unii oameni se pricep să destindă atmosfera din trei respirații și două cuvinte. Ei, cui nu îi place să vorbească despre sine?!, mă întreabă ea înainte de a începe să-și depene povestea.



    Viktoriia face parte dintre prea puținii artiști care au trecut prin România, s-au simțit primiți, încurajați și au decis să-și reconstruiască viața aici. Atât cât va dura, fără gândul de a o tranzita cât mai repede pentru a ajunge în vest și luând serios în considerare posibilitatea de a-și crea viața în București, indiferent de soarta războiului. A simțit în societatea românească și în comunitatea de artiști performativi și coregrafi o plasă de siguranță în zilele confuze de după declanșarea războiului, în perioada în care s-a văzut de partea cealaltă a graniței, nu în vacanță, ci forțată să locuiască pentru prima dată… în altă parte. Nu a primit doar un loc în care să doarmă, într-unul din studiourile de coregrafie…



    Deja la câteva zile după ce am ajuns aici, oamenii mă cunoșteau, mă invitaseră la evenimente, la diverse spectacole. Nu mi-au cerut să le demonstrez ceva, m-au crezut pe cuvânt când le-am spus că sunt artistă. Au asumat faptul că dacă am zis că sunt dansatoare, înseamna că sunt o dansatoare bună. La studioul Areal, care-i aici în centru, mi-au dat ocazia să mă antrenez și să țin workshop-uri de trei ori pe săptămână. Și oamenii veneau, dădeau vestea mai departe spunând că-i vorba de o fată din Ucraina care ține ateliere. M-au ajutat foarte mult.”



    Îi lipsește rutina pe care o avea în Kiev, când știa ce avea de făcut dimineața când se trezea: cinci ore de antrenament zilnic în același loc, iar după-amiaza timp pentru proiecte personale. Aici nu știe, iar incertitudinea asta o incomodează. Se află într-un loc în care simte că ar putea face orice dacă ar ști de unde să se apuce și încotro să își canalizeze forțele.



    Dansatorii de aici nu vor să aparțină unui singur loc, vor să fie peste tot. Toată lumea are aici câte cinci proiecte simultan. Cel puțin asta-i impresia mea, dar cine știe. I’m new in town, adaugă cu veselia-i caracteristică. Încă încerc să înțeleg cum merg lucrurile.



    Viktoriia este foarte mândră de ea. Nu mi-a spus, e modestă și conștientă că se află la începutul unui drum lung și necunoscut, dar a fost lesne de bănuit după felul în care povestește cum recent a reușit să își închirieze propriul ei apartament. Rămâne recunoscătoare pentru acoperișul oferit în tot timpul acesta, dar nu mai doarme acolo unde i s-a oferit primul adăpost gratuit.



    Am bănuit că, în ciuda vizei care-i permite șederea aici, îi place mai mult să se simtă ca o migrantă decât ca o refugiată, în aceeași măsură în care, atunci când a ajuns, s-a comportat ca o turistă. Oricum, s-ar simți vinovată să se bucure de ajutorul de stat pentru refugiați știind că sunt atâția alți oameni care au nevoie de el. Atâtea femei ucrainene care nu au fost niciodată angajate pentru că au avut grijă de cămin toată viața. S-ar simți vinovată și pentru că simte că statul român face multe pentru ucraineni, iar societatea face multe pentru ea personal. Consideră că venirea aici a fost o alegere personală, că poate lucra și că poate fi de folos țării care a primit-o.



    Se simte copleșită de tot ce aude că fac ceilalți dansatori din București — proiecte peste proiecte —, dar este realistă, știe că totul vine în timp. Nu se mai simte ca nou sosită; a trecut perioada în care lumea a primit-o și i-a oferit oportunități. Acum este rândul ei să se zbată și să și le creeze singură. O copleșește și proximitatea atâtor opțiuni…



    ... mai ales când toată viața ai trăit având la dispoziție o singură variantă, știind întotdeauna către ce te îndrepți. Apoi ajungi aici și… boom, o lume total nouă care este mare și plină de proiecte. Nu mi-aș fi imaginat niciodată că oamenii pot fi interesați și pot explora atâtea subiecte. Unul care m-a impresionat până peste poate a fost cel inițiat de Areal, despre maternitate: cum să fii artist și mama. Au lansat proiectul pentru mame dansatoare și preț de câteva luni mamele au putut veni cu copiii la studio pentru a se antrena și a pune în scenă un spectacol. Nu mi-a venit să cred. Ce oportunitate… wow. În Ucraina nu am dat peste asemenea ocazii.



    Am întrebat-o ce ar face dacă războiul s-ar termina mâine și ea ar putea să aleagă să rămână aici. Ar rămâne, pentru că, deși își iubește țara, ca artist, are mult mai multe posibilități aici, iar oamenii nu sunt atât de diferiți în purtare și mentalitate față de ceea ce îi este familiar. Am întrebat-o unde se vede în doi ani de-acum înainte și mi-a spus:



    I want to be part of this performing community. Vreau să mă pot prezenta la centre de aici, cum este CNDB (Centrul Național al Dansului București), iar ei să mă cunoască, să le propun proiecte, să facem proiecte împreună. Pentru mine, în Ucraina, este imposibil să fac proiecte adevărate, să cercetez subiecte cu adevărat mari. But I am only in the process of learning how to do it.



    Discuția cu străini ca Viktoriia te ajută să vezi societatea românească, pe care o criticăm cu o dexteritate de profesioniști, într-o lumină nouă. Mai ales societatea din ultimii ani, care se încăpățânează să se dezvolte și să crească în ciuda ponegririlor înghețate în timp. În ciuda vocilor care jură că nimic nu s-a schimbat de trei decenii încoace.



    Observ că mulți oameni se implică, există audiențe mari care vor să vină și să vadă chiar și spectacole despre orice, chiar și un performance mic și fără promovare are parte aici de public. Oamenii vin, pentru că oamenilor le pasă, vor să meargă undeva, să afle ceva. Și nu sunt doar dansatorii care merg la spectacole de dans sau pictori care vizitează galerii. Nu. Toți sunt interesați. Vorbesc despre spectacole care în Ucraina nu ar fi niciodată posibile pentru că nu sunt atât de comerciale sau de atrăgătoare vizual.



    Câteodată e vorba doar de o mână de oameni sau chiar de un singur om care vrea să studieze ceva și vrea să facă un show. Oh, uite o treabă: unghiile mele cresc atât de repede, hai să facem un spectacol despre asta (îmi dă amuzată un exemplul care umple aerul de hohote de râs, ca în atâtea nenumărate rânduri de când s-a întors cu cafeaua). Și oamenii vin, apoi se gândesc la spectacol, vorbesc despre el. Lumea de aici pare însetată de artă și de cultură.



    A ținut un atelier la festivalul Ideo Ideis, a participat la crearea unui spectacol artistic/documentar realizat de teatrul Basca din Timișoara pe tema refugiaților (indiferent de naționalitate), a participat la evenimente în Bucureşti, la o rezidență de două săptămâni în Budapesta și are un job part-time la studioul Areal.



    Vitaly



    Vitaly este unul dintre cei mai cunoscuți artiști ucraineni din București și n-o spun ca o părere. Mi-au dovedit-o toate conversațiile, oricât de scurte, cu oameni ai artei din București. Toată lumea îl cunoaște.



    Sunt din Vinița, la cinci ore de mers cu mașina de Iași. Cu toate acestea n-am călătorit niciodată în România și cunosc români care locuiesc la o aruncătură de băț de granița cu Ucraina și care nu au fost niciodată în țara mea. Ca să nu mai zic că stilul de viață al orașelor din nordul României este aproape identic cu cel din țara mea. E foarte ciudat felul în care funcționează izolarea…



    Se afla în Republica Moldova, unde s-a refugiat în prima zi a războiului cu familia lui. Ca majoritatea tinerilor, și-a dat seama repede că nu vrea să continue să trăiască pe timp indefinit alături de familie. Norocul a făcut ca, printr-un grup de Facebook, să găsească găzduire într-un apartament pe strada George Vraca, transformat în atelier de către o mână de artiști primitori. Este recunoscător pentru faptul că a a fost primit într-un loc cum nu se putea mai bun. În ultimele luni, a putut observa că lumea artistică din București îi pare mai interesantă decât cea de acasă, iar scena de aici pare cu douăzeci de ani înaintea celei din Ucraina.



    Crede că România se află în locul ideal, un loc care încă îți permite să inovezi pentru că mai are multe de făcut, dar suficient de dezvoltat încât să ofere resurse. Un mediu artistic extrem de dezvoltat ca, de exemplu, Dusseldorf, din Germania, pe care l-a vizitat îl intimidează. Ce mai pot să aduc într-o asemenea scenă?, se întreabă Vitaly.



    Lăsând la o parte războiul actual, asemenea multor alți migranți, artistul a găsit aici, în țara gazdă, o casă în care se simte mai liber decât cea în care s-a născut. Am vorbit despre sentimentele omului care, atunci când emigrează, lasă în urmă un bagaj de limitări și constrângeri psihologice impuse de mediul în care a crescut.



    Aici pot să fac lucruri pe care nu puteam să le fac în Ucraina, poate nu doar din pricina războiului, ci și a unui conflict pe care îl am cu mediul de acasă. Îmi este mai ușor să găsesc un limbaj comun cu oamenii de aici. Partea dificilă la plecări este că îți pierzi toate conexiunile sociale, tot sistemul de suport și trebuie să ți-l construiești de la zero.



    Ca și Viktoriia, Vitaly preferă să trăiască de acum în Europa de Est și nu se identifică prea mult cu Occidentul, nu se vede locuind acolo, ci doar cunoscându-l din postura de turist. Simte că în momentul acesta Bucureștiul îi oferă tot ce are nevoie pentru dezvoltarea sa ca artist. De ce aș merge în Occident și să mă simt ca cetățean de mâna a treia, zilnic?”



    De la Vitaly am aflat de faptul că mulți artiști ucraineni contribuie acum la propaganda de război, mi-a explicat că în momente ca acestea lucrurile nu pot fi decât albe sau negre, nu-i loc pentru zone gri, și mi-a arătat câteva imagini care m-au înfiorat. Mi-a mai vorbit și despre numeroșii muzicieni ruşi care fac spectacole pentru a dona bani Ucrainei, despre muzica pop ucraineană care s-a transformat acum aproape complet în muzică de propagandă.



    Nu cred că, în momentul acesta, artiștii din Ucraina pot face altceva în afară de cercetări și lucrări legate de criza actuală.



    Tot de la Vitaly am mai aflat că blocuri din preajma staţiei de metrou Orizont, din Drumul Taberei, păstrează încă în ele gloanțe din zilele revoluţiei anticomuniste din decembrie 1989, ceea ce îl face să reflecteze la felul în care acțiunile militare își pot lăsa însemnele în spațiul public, oamenii coexistand cu ele.



    De-a lungul discuției am mai simțit și umbra de vinovăție care îl urmărește în București. O contradicție în care se zbat două viziuni: una conform căreia prieteni și colegi de-ai lui au rămas în Ucraina în ciuda vicisitudinilor, cealaltă în care își spune că războiul ăsta e ca un joc pe calculator și nu vrea să fie carne de tun pentru tehnologia rusească.



    Păstrez legătura cu prieteni care au rămas în Ucraina, dar încerc să fiu foarte atent și să înțeleg că oamenii care au rămas acolo sunt furioși. Evit să spun cât de bine mă simt eu aici. Odată, vorbind cu colegi de-ai mei din Odessa, le-am spus că am petrecut weekendul pe litoralul de aici, cu un proiect artistic în Delta Dunării. A fost o mare greșeală din partea mea. Ei, deși locuiesc într-un oraș aflat pe coastă, nu pot merge la plajă pentru că plaja este minată.



    Îl înfurie câteodată faptul că, în contextul războiului, europenii sunt mai preocupați de unele inconveniente din viața lor, de prețurile care cresc și de căldura mai puțină din calorifere, dar înțelege — nu te poți gândi în permanență la victimele unui război care pare departe.



    Nu vrea să simtă că oamenii îi apreciază arta doar pentru că este ucrainean. Este recunoscător pentru ajutorul pe care l-a primit când a ajuns, dar nu vrea tratament preferențial pe baza pașaportului.



    Părerea lui despre arta din regiune este că îi lipsește colaborarea. Crede că țările balcanice ar trebuie să comunice mai mult, să lucreze împreună, să aducă laolaltă artiști și să schimbe idei. Îl surprinde că nu știa nimic despre România înainte să ajungă aici, ba chiar văzuse un film anul trecut care prezenta România ca pe un loc murdar.



    Vitaly a fost implicat în multe, multe proiecte locale de când a ajuns în România. A colaborat cu Galeria Catincăi Tăbăcaru, a participat deja la trei rezidențe de scurtă durată, una cu organizația Matka, alta realizată în Delta Dunării, la 40 de minute de granița cu Ucraina, a participat la festivalul HomeFest și la expoziția realizată de Rezidența9, AICI.ACUM, unul dintre primele evenimente artistice care a abordat criza din Ucraina, în martie.



    La expoziția AICI.ACUM au fost invitați, pe lângă Vitaly, alți cinci artiști, dintre care trei s-au aflat în București, iar doi în Ucraina. Am vrut să discut și cu cei trei de aici, dar mi s-a spus că au plecat, așa cum au făcut mulți alții. Aș spune că majoritatea, dar lipsesc datele.



    Cunoscându-i pe Vitaly și Viktoriia, m-am întrebat câți oameni valoroși am pierdut lunile acestea poziționându-ne mai curând ca țară de tranzit, oferind ucrainenilor mai curând bilete de tren pentru a o lua spre vest decât cursuri de limbă română pentru a rămâne. L-am întrebat pe Michele Bressan, artist vizual italian stabilit la Bucureşti din 1993 și unul dintre curatorii expoziției AICI.ACUM, ce crede despre acest gând sub formă de părere de rău:



    Cred că România a pierdut mulți oameni de valoare și mulți artiști. Nu doar cu ocazia acestui război. De prea multe ori, România a reprezentat o zonă de tranzit pentru oameni valoroși. Sunt sigur că artiștii cu care nu am intrat în contact ar fi putut să se integreze foarte bine aici și să îmbogățească scena.”



    Consideră că primele luni au reprezentat un boom, un soi de barcă în care toți au vrut să se urce pentru a bifa faptul că s-au alăturat cauzei refugiaților ucraineni, publicându-și faptele pe Facebook. Crede că am fost un moment de tranzit pentru artiștii care au ajuns aici fugind din calea războiului (un moment în care toată lumea a încercat să maximizeze beneficiile afilierii cu ei), iar apoi au plecat în alte țări. Pentru acest lucru stă dovadă faptul că nu mai avem acum nicio expoziție cu artiști ucraineni.



    Când eram mic am dat de o firmă de haine care se numea FUBU. Și după multă vreme am aflat de la ce venea acest acronim: For Us, By Us. Cam așa a fost și valul acesta, eu cam asta am simțit”, mărturisește amuzat.



    Dacă ar fi avut putere decizională absolută asupra lumii artistice din momentul declanșării războiului, ar fi transformat muzeul de artă contemporană într-o zonă de primire. Ar fi oferit apoi granturi, rezidențe și burse pe termen mai lung, poate șase luni, un an, care să asigure o continuitate, nu doar expoziții cu impact redus.



    Am vrut să aflu cum au gândit, însă, cei din spatele primei expoziții artistice cu refugiați ucraineni, AICI.ACUM, așa că am întrebat-o pe Suzana Dan, manager al Rezidenței Scena9:



    Nu am vrut ca prin construcția expoziției să transmitem un mesaj de tipul: Ok, v-am invitat, haideți să facem lucrări și să facem o expoziție frumoasă pentru că sunteți aici. Era vorba de niște oameni care au ajuns în țara noastră, nedorindu-și neapărat să ajungă peste noapte aici. Nu aveau un plan să vină aici pentru o expoziție, iar lucrările lor oricum nu sunt cu ei. Propunerea noastră a fost exact pe tipul asta de idee: că artiștii sunt prezenți, dar operele lor, nu, nu au cum să fie.



    Și-au propus să nu pună artiștii să facă nimic, tocmai pentru a nu căpușa o situație, făcând o expoziție frumoasă pe suferința lor. Au vrut doar să le expună numele, să transmită simplul fapt că sunt aici. Michele Bressan:



    Am simțit că intraseră într-o vrie a lumii artistice bucureștene și erau cumva buimăciți de toate astea. Noi am venit cu propunerea asta: Nu vreau să faceți nimic, vreau să vă expun doar numele. Dacă voi sunteți prezenți cu numele, asta-i de ajuns”. Singura intervenție a fost un flyer aruncat pe jos, compus dintr-un desen cu bocancul (realizat de Vitaly), iar în camera cealaltă tabla pe care Vitaly cu Boris (artist vizual stabilit acum în Italia) au scris coordonatele GPS de unde au plecat și cele unde ajunseseră atunci.



    Ulterior au venit și alți artiști ucraineni (și nu doar artiști) și au completat cu orașele și adresa GPS de unde au plecat, rezultând un vizual foarte abstract, cu multe cifre derivate de la coordonate GPS, nume de orașe. Dar ce a fost cel mai important pentru mine a fost să nu facă nicio lucrare. N-am vrut să mă încadrez trendului în care avem acești artiști și hai să îi mulgem ca să ne facem noi expoziția”, continuă curatorul.



    În munca pentru acest articol, am plecat la drum convinsă că artiștii ucraineni ajunși în România trebuie să transforme într-un fel scena locală, să pornească un trend, să schimbe într-un fel cursul lucrurile. Dar când s-a potrivit vreodată socoteala de acasă cu cea din târg?



    Nu cred că poate fi vorba de o transformare. Ei nu au venit ca să construiască un curent, o tendință. Sunt niște oameni care au venit fugind de o problemă care le-a dizlocat viața cu totul. Deci problema lor principală acum este supraviețuirea și felul în care găsesc sau nu, temporar sau pe termen lung, un loc de ședere aici”, spune Suzana Dan.



    Michele Bressan consideră că:


    Pentru a vorbi despre un impact, vorbim despre niște lucrări care trebuie expuse, trebuie să circule, pentru ca publicul să se familiarizeze cu lucrările. Dacă nu se întâmplă asta, este greu să aibă un impact. Din câte am putut să urmăresc, mă întreb câte dintre evenimente au fost compuse în jurul lucrărilor unor artiști ucraineni și câte s-au centrat în jurul unor lucrări de tip reacție, adică lucrări făcute de artiști români, ca un fel de comentariu. Nu îmi dau seama, dar tind să cred că a doua categorie a fost mai pregnantă.


    Nu știu ce impact au avut, dar impactul nu ține de naționalitate, ci de lucrări. Iar dacă ajungi să apreciezi lucrarea în funcție de naționalitate sau de background-ul artistului, cred că este destul de greșit. Trebuie să ai raționamentul necesar de a nu îngurgita oricât, oricum, doar pentru că vine dintr-un context care se află acum în lumina reflectoarelor.”



    Catinca Tăbăcaru, curator de artă și proprietara galeriei cu același nume, consideră că lumea artistică din România mai are un drum lung până să exercite atractivitate pentru artiști, indiferent de origine:



    Problema pe care trebuie să ne-o punem este cum ne reținem noi talentele locale. Cei mai buni artiști ucraineni au plecat de la noi, iar motivul este faptul că celelalte țări le-au oferit mult mai multe oportunități. Ei au putut să intre prin România, iar românii au demonstrat aici o mare solidaritate ajutându-i să treacă granița, să găsească un loc în care să stea, iar noi, comunitatea artistică am avut o inițiativă artistică, din prima zi începând să oferim artiștilor și curatorilor casă, masă, atelier.


    Eu am pus la dispoziție un apartament pe care l-a ocupat o artistă care apoi a plecat în Roma. De ce? Pentru că i s-a oferit o bursă foarte importantă și bine plătită care de la trei luni s-a prelungit la șase; de la care a primit casă, birou, un lucru important la CV și stabilitate. Toate acestea în vreme ce aici avea doar colaborarea cu mine și casa pe care i-am pus-o la dispoziție. Nu a primit nimic de la stat sau de la instituții. Și nu este singura. Mai am patru astfel de exemple de artiste valoroase care sunt în Irlanda și Austria.


    Uneia i s-a oferit ocazia să fie studentă, cu potențialul de a urma un doctorat. Noi am avut o mișcare foarte impresionantă din partea societății civile și artistice, dar atât. Dar asta-i problema și cu românii. Noi pierdem în fiecare an cei mai buni artiști și curatori pentru că nu primesc destule burse, ajutoare, nu au ocazia să își construiască un CV și o carieră puternice. Cei mai mari artiști români sunt la Berlin.



    Situația artiștilor refugiați din Ucraina este o imagine la indigo a situației generale privind refugiații și migranții. România ar avea doar de învățat din acest context, iar lecția majoră este că migrația aduce cu sine un capital uman extrem de important. Pentru a putea valorifica, însă, acest potențial, este nevoie de schimbări care încep cu abordarea politică, se încheie cu educația civică și trec prin înțelegerea că seamănul uman poate să ne îmbogățească societatea prin prezența sa.



    Război



    Poți afla mai multe despre munca Viiktoriei urmărind-o pe Instagram. Mai multe despre Vitaly poţi afla pe Instagram. Iulia Hau este colaborator extern Radio România Internaţional. O poţi găsi pe Instagram şi Substack.



    Material realizat cu sprijinul unei burse din cadrul proiectului Consolidarea rezilienței democrațiilor vestice ca reacție la războiul din Ucraina și la consecințele acestuia la nivel european și mondial” derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate România și Moldova.

  • Călătorii marine şi literatură

    Călătorii marine şi literatură

    Adrian G. Romila, prozator, publicist și profesor de română la Liceul de Arte Victor Brauner din Piatra Neamț, a debutat recent și în calitate de… pasionat de navomodelism. Expoziția sa de navomodele intitulată Corăbii-personale și deschisă recent la Galeriile de Artă Lascăr Vorel din Piatra Neamț a fost înainte prezentată și în cadrul Festivalului Internațional de Literatură FILIT de la Iași. Realizarea machetelor de vapoare este o pasiune mai veche a scriitorului și se armonizează cu plăcerea călătoriilor imaginare înlesnite de literatură, ne mărturisește chiar Adrian G.Romila.


    E o pasiune privată, o pasiune de apartament, cum îmi place mie să o numesc, care e foarte veche. Ea a făcut ca, de vreo 10 ani să lucrez la un proiect. Îmi plăcea să machete, să fac navo-modele de veliere, de vase vechi. Dar proiectul meu s-a centrat pe corăbiile din câteva romane despre mare corăbiile din cărțile lui Melville, Stevenson, Radu Tudoran, Jean Bart, la care am lucrat și cumva rămăseseră strict în spațiul meu domestic, privat. La FILIT a fost prima ieșire cu expoziția la Iași. A avut un succes remarcabil. Scriitorii de acolo, publicul, au descoperit nu doar niște splendide obiecte realizate la scară, în toate detaliile, ci și o preocupare a scriitorului Adrian G. Romila, de care poate că nu știau. Expoziția e, de fapt, un eveniment puțin interactiv pentru că lângă fiecare corabie se află cartea în care ea este personaj plus o scurtă etichetă informativă : ce scriitor, ce roman, în ce an a apărut, ce tip de corabie e, cam din ce secol sau din ce an.



    După debutul cu o lucrare de antropologie intitulată Imaginea Raiului în cultura populară, Adrian G.Romila s-a remarcat ca prozator cu volumele În drum spre sud. Roman de aventură, Apocalipsis, Radio în zăpadă, Pirați și corăbii. Incursiune într-un posibil imaginar al mării, Mici schimbări în viațăși Zeppelin. Chiar și o simplă trecere în revistă a titlurilor publicate atestă pasiunea pentru călătoriile marine, pasiune pe care prozatorul o vede îngemănată cu cea pentru literatură.



    Adrian G.Romila: În literatură ca și în navomodele putem face lucruri prin imaginație pe care nu le facem în realitate. E o formă foarte frumoasă, zic eu, de a visa, de a învăța istorie, de a călători prin imaginație. Sigur că există un background, o justificare. Mai întâi, că această tematică a imaginarului marin datează din copilărie, din anii 1980, când în cenușiul acela comunist, romanele despre mare erau o extraordinară fereastră de evadare. Practic, când am început să citesc literatură, am început cu Jules Verne, cu Jack London, cu Herman Melville și cu Radu Tudoran, să zicem. Apoi, aceste impulsuri literare foarte intense m-au făcut să aleg un anumit parcurs biografic. Eu am vrut să mă fac ofițer de marină. Am absolvit Liceul Militar de Marină din Constanța. După care m-am întors, de fapt, de unde am plecat: la imaginație, la cărți, la literatură. Pentru că m-am dus apoi la filologie și, iată, am încercat să rămân activ ca scriitor, ca profesor de literatură, ca om care activează cumva pe piața literară și în publicistica literară. Cam ăsta e, să zicem, traseul sinuos al acestei pasiuni.



    Expoziția Corăbii-personaje este deschisă la Galeriile de Artă Lascăr Vorel din Piatra-Neamț în perioana noiembrie 2022 – ianuarie 2023.


  • Expoziția “Candy for My Eyes”

    Expoziția “Candy for My Eyes”

    Galeria ETAJ artist-run space din București
    găzduiește ultima expoziție a grupării artistice contemporane Pastila Roz,
    respectiv a unuia dintre cei 3 membri, sculptorul Marian Codrea – Candy for My
    Eyes. Culori violente, stridente, plastic, lucios, roz și mov, consumerism,
    supermarket și Pokemoni – acestea sunt promisiunile conceptual-stilistice ale
    expoziție.

    Despre gruparea Pastila Roz și despre această ultimă expoziție am stat
    de vorbă cu artistul vizual Marian Codrea:


    Pastila Roz este o grupare
    artistică satirică, jovială și indiferentă, formată din cei trei membri Marian
    Codrea, Maxim – Alexandru Claudiu Maxim și Beaver. Fiecare dintre noi aduce la
    masă un alt set de cunoștințe. Alexandru Claudiu Maxim este pe video art și
    video editor, Beaver este pictor, iar eu, Marian Codrea, sunt sculptor.
    Pastila Roz are o activitate de peste 10 ani. În principiu, misiunea noastră
    este să nu ne luăm prea în serios in privința artei, dar avem și proiecte cu
    caracter socio-cultural, cum ar fi Art-Machine, care inițial a pornit ca o
    lucrare artistică în care aveam un tonomat, în care oamenii își alegeau cât vor
    să dea pe arta respectivă, de la un leu până la cincizeci de lei (între 20 de
    eurocenţi şi 10 euro), care le dădea un cartonaș unic, creat de un artist.

    Acum, noi am reușit să o facem ca un fel de galerie pop-up, în care curatoriem
    diverși artiști care vin cu seriile și cu ideile lor unice în cadrul
    aparatului. Înclinații socio-culturale, dar, în sine, Pastila Roz ca și
    grupare vrea să fie o grupare specifică pe arta de galerie, dar, în același
    timp, una care nu se ia foarte în serios. În ultima mea expoziție, Candy for
    My Eyes, am vrut să atrag atenția în felul în care ceva lucios îți poate
    atrage privirea. În această direcție am folosit stiluri, tehnici, elemente din
    trecut și actuale care atrag într-un mod similar atenția. M-am dus pe o zonă de
    pop art, în general de kitsch, reinterpretări digitale, printuri 3D, lacuri
    lucioase și cranii, în general.


    Artistul ne-a vorbit și despre câteva dintre
    lucrările aflate în expoziție, despre procesul său creator și conceptul
    proiectului în sine. Marian Codrea:


    Am vrut să dau o tentă de
    supermarket, motiv pentru care am folosit plastic și Pokemon. Ca să vă dau un
    exemplu, una dintre lucrările este cu un craniu și cu ochi ca niște biluțe care
    se dau la Lidl. Craniul respectiv stă și pe o bază din rășină transparentă
    care este plin de Pokemoni. Lucrarea se numește The Funny Side of Death,
    este inclusiv acoperită cu o vopsea mov foarte violent de lucioasă, care își
    schimbă culoarea sau nuanțele în funcție de unde este plasată. Este o lucrare critică
    la adresa consumerismului. De exemplu, o pictură foarte mare se numește I Have
    Better Things to Do, care este faunul – sculptura clasică pe care am găsit-o
    scanată digital pe internet, pe care am reinterpretat-o și i-am schimbat fața
    și am pus să stea pe un craniu. Imaginea în sine are un craniu în loc de fața
    faunului și el ține în mână un lanț cu o pisicuță pe el. Se regăsește într-o
    altă lucrare, care se găsește într-o sculptură.

    Partea mai interesantă cu
    respectiva lucrare, care este destul de mare, este de 150 pe 140, și tot așa
    este făcută cu culori speciale, care se schimbă în funcție de unde stă sau de
    lumina din cameră, este că am trecut-o și printr-un program de reinterpretare A.I.
    (inteligenţă artificială). Și am mai făcut o lucrare micuță, cu o
    reinterpretare care a făcut-o un calculator, un mic joc din tradiționalul
    clasic în digital și din digital în mai digital. Expoziția în sine am și
    gândit-o ca fiind o instalație, o instalație mai mare, un pic kitsch-oasă,
    având în vedere că toți pereții sunt tapetați cu un tapet ieftin, floral, și
    lucrările cumva să iasă în evidență, fiind foarte roz și foarte mov pe
    respectivul tapet. Cumva, ideea de Candy for My Eyes nu stă în lucrări în
    sine, ci efectiv în toată expoziția, de la cum arată și cum se integrează
    fiecare lucrare cu cealaltă, pentru că găsești mici elemente dintr-o lucrare
    care le vei găsi în cealaltă lucrare.


  • Spectacolul KOMOREBI. Lumina care se filtrează printre copaci

    Spectacolul KOMOREBI. Lumina care se filtrează printre copaci

    Un nou spectacol
    ce atinge o tematică socială și culturală actuală – masculinitatea – își face
    apariția pe scenele de teatru din București și din țară: Komorebi. Lumina care
    se filtrează printre copaci al companiei independente Vanner Collective.
    Despre spectacol, tematica sa, echipa creatoare și despre turneul din România
    am stat de vorbă cu actrița și co-fondatoarea Vanner Collective, Denisa
    Nicolae:


    Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci este cel mai nou
    proiect al companiei de teatru Vanner Collective din care fac parte. Este un
    spectacol performativ și colaborativ, poate cel mai colaborativ spectacol pe
    care l-am creat în ultimul timp. Spectacolul își îndreaptă atenția către
    masculinitatea toxică și efectele ei nocive în zilele noastre. Ne-am propus să
    sondăm în acest concept de un bărbat adevărat, să demitizăm conceptul și să
    spargem niște stereotipii. Spectacolul Komorebi. Lumina care se filtrează
    printre copaci a strâns în jurul lui niște artiști valoroși și niște creatori
    cu care ne-am bucurat foarte tare să lucrăm. Conceptul spectacolului ne
    aparține mie și lui Liviu Romanescu, dar a contribuit în egală măsură și
    Teodora Velescu, care este cel de-al treilea performer în spectacol. Teodora
    Velescu este și cea care semnează coregrafia și mișcarea scenică a
    spectacolului. Așadar, sunt oameni creativi care au contribuit la crearea
    acestui spectacol de care suntem foarte mândri. Încă de la început, proiectul
    cu spectacolul Komorebi și-a propus itinerarea spectacolului în cât mai multe
    orașe din țară. Ca primă etapă a acestui turneu, vom avea spectacole în
    București, la Teatrelli, la Sibiu la Teatrul Gong, la Teatrul
    Marin Sorescu din Craiova, la Centrul Educațional Replika în București.
    Ne propunem să mergem pe viitor în cât mai multe orașe cu el.


    Denisa Nicolae
    ne-a dezvăluit culisele procesului creator și ne-a mărturisit câteva dintre
    așteptările legate de acest spectacol:


    În procesul creativ ne-am pus întrebarea aceasta: Ce mai înseamnă
    să fii un bărbat? Ce înseamnă să fii un bărbat adevărat? Care este rolul
    bărbatului?. Nu știu să răspund la întrebarea asta și nicidecum nu aș putea să
    o fac în numele întregii echipe. Tocmai asta ne-am propus să ridicăm întrebarea
    aceasta. Ce ne dorim sau ce îmi doresc prin spectacolul acesta este să nu încadrăm
    în categorii. Rolul bărbatului poate să fie egal cu rolul femeii sau fiecare
    are un răspuns propriu la această întrebare. Masculinitatea toxică nu este un
    concept neapărat nou, cel puțin așa îmi place să cred, că nu este o temă nouă
    în România, cu toate acestea, cred că se vorbește foarte voalat sau foarte
    puțin și aplicat despre ea. Un mod empatic de a ajunge la această temă și,
    cred, de a ajunge la emoții este prin teatru. Asta ne-am propus și noi, să
    arătăm într-o formă artistică performativă, prin umor și emoții, profunzime, cu
    ajutorul cântecelor, al dansurilor și al măștilor care traduc emoțiile cu care
    se confruntă bărbații și pe care, de cele mai multe ori le ascund, am folosit
    aceste instrumente să ajungem cât mai empatic și mai autentic la inimile și
    mințile și emoțiile spectatorilor, deopotrivă bărbați și femei. Ne adresăm
    tuturor oamenilor care vor să se privească. Ne adresăm tuturor celor care
    iubesc manifestările artistice, celor care vor să crească, să înțeleagă mai
    multe despre ei. Bărbați, femei, tineri, suntem și noi într-un proces continuu
    de explorare și de creștere. Așadar, oamenii pe care îi așteptăm aproape de noi
    cred că sunt de aceeași factură: oameni curioși, oamenii ancorați în prezent,
    oameni care vor să fie autentici, curajoși, să-și accepte slăbiciunile și
    superputerile.


  • Muzeul Zambaccian

    Muzeul Zambaccian

    Astăzi ne oprim la
    Muzeul Zambaccian din Bucureşti. Acesta este un muzeu de mici dimensiuni și este
    construit în jurul unei singure colecții. Iar, în cazul în care timpul nu vă
    permite să ajungeți în București, puteți admira atât casa cât și colecția prin
    intermediul unui tur virtual.

    Georgiana Iacob, din cadrul secției de Educație,
    Comunicare și Proiecte Culturale a Muzeului Național de Artă al României.

    Această colecție, strânsă în special în perioada interbelică de importantul
    colecționar Krikor Zambaccian, prezintă una dintre cele mai bune panorame ale
    artei românești interbelice și nu numai. Alături de nume importante din arta
    românească, precum Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Tonitza, Pallady sau
    Petrașcu, Zambaccian a fost interesat și de arta franceză. Deși colecția de
    artă franceză e destul de mică, există nume sonore ca Paul Cézanne, Camille
    Pissarro, Pierre Bonnard, Albert Marquet.

    Vă invităm să vedeți până unde a mers
    interesul colecționarului în arta franceză, dar, totodată, să admirați prin
    acest tur și interiorul foarte interesant al casei sale, o casă construită
    special pentru a-i adăposti colecția care era vizitabilă chiar din timpul
    vieții lui Zambaccian și care a fost menită a se transforma într-un muzeu de
    artă.



    Clădirea Muzeului
    Zambaccian a fost construită la finalul anilor ’40 și mărită pe măsură ce
    colecția se mărea și avea nevoie de tot mai mult spațiu de expunere. Există un
    parter generos, cu o sală mare, unde se află piese de mobilier spaniol, italian
    și un șemineu impresionant. Ușile nu sunt tradiționale, nu se deschid într-o
    direcție sau alta, ci intră în perete tocmai pentru a nu ocupa spațiul de
    expunere.

    Georgiana Iacob, din cadrul secției de Educație, Comunicare și
    Proiecte Culturale a Muzeului Național de Artă al României.

    Ultima
    sală, de la parter, dedicată lui Luchian, are un luminator tocmai pentru a crea
    o lumină difuză, foarte potrivită pentru privirea lucrărilor de artă. Tot la
    parter se află una dintre frumoasele încăperi ale acestei clădiri,
    biroul-bibliotecă al colecționarului, în
    care sunt expuse lucrări semnate de Theodor Pallady. Etajul are o seamă de
    încăperi de mici dimensiuni, fostele dormitoare ale familiei. Aceste încăperi
    sunt transformate acum în mici săli de expunere. Coridoarele de legătură, unde
    lumina nu e atât de puternică încât să deranjeze exponatele, sunt dedicate
    desenelor. Tot aici, la etaj, este expusă în două săli de mici dimensiuni colecția
    de artă franceză.


    Muzeul se află pe una dintre străzile liniștite din
    nordul Bucureștiului și poate fi vizitat de miercuri până duminică, între orele
    10.00 și 18.00.


  • Călătorie virtuală în peisaje dispărute

    Călătorie virtuală în peisaje dispărute

    A doua jumătate a anului 2022 prezintă pentru
    public o interesantă și modernă, ca abordare, expoziție în cadrul Muzeului
    Național de Istorie a României (MNIR) – Istorii din trecut. Călătorie virtuală
    în peisaje dispărute.
    Realitate virtuală (VR), realitate augmentată (AR),
    scanări digitale, situri arheologice prezentate și, nu în ultimul rând,
    artefacte etalate clasic, în vitrine și pe stative. Am stat de vorbă despre
    însemnătatea istorică și despre expunere cu unul dintre organizatorii
    expoziției, cercetător științific și arheolog Corina Borș:


    Expoziția Istorii din trecut. Călătorie virtuală în peisaje
    dispărute este realizată de Muzeul Național de Istorie a României, în cadrul
    proiectului european ePeisajele arheologice ale Dunării, peisaje virtuale din
    regiunea Dunării. … Subiectul principal al expoziției îl reprezintă două
    situri arheologice reprezentative, deopotrivă prin semnificația descoperirilor
    efectuate în cadrul lor, dar și prin prezența unor artefacte de excepție
    provenite de aici în colecțiile Muzeului, anume necropola de incinerație din
    Epoca Bronzului de la Cârna, din județul Dolj, în sudul României, și cetatea
    bizantină de la Nufăru, din județul Tulcea, în sud-estul României. Ambele
    situate în arealul Dunării de Jos, o zonă geografică unde se păstrează încă
    peisaje arheologice cu totul deosebite. Expoziția reprezintă o premieră pentru
    Muzeul Național de Istorie a României prin faptul că sunt utilizate noi tehnici
    de tip realitate virtuală și realitate augmentată într-un asemenea demers
    muzeografic.



    Despre introducerea noilor tehnologii de
    etalare am stat de vorbă cu directorul adjunct al MNIR, Cornel Ilie:


    Expoziția
    aduce nou tocmai folosirea acestor elemente de realitate virtuală și a altor
    elemente moderne de prezentare, iar aceasta este rodul colaborării dintre
    echipa Muzeului Național de Istorie a României și o serie de creatori, ca să
    spun așa, de produse culturale, cum ar fi talentatul grafician Radu Oltean, cum
    ar fi echipa de arhitecți de la Urbison și, desigur, o contribuție importantă a
    avut-o Ionuț Dobre, care a realizat filmările de mare rezoluție care pot fi
    urmărite în expoziție. Expoziția Istorii din trecut este o expoziție inedită
    în care am încercat să combinăm expunerea tradițională cu noile tehnologii și
    pentru Muzeul Național de Istorie a României este cu atât mai interesant și mai
    important cu cât ne pregătim să reluăm toată această activitate, tot acest
    proces de refacere a Muzeului și de redeschidere și reorganizare a expoziției
    permanente, iar astfel de elemente de clasic și modern se vor întâlni frecvent
    în expoziție și, cu această ocazie, am avut posibilitatea să facem practic o
    repetiție în vederea a ceea ce va urma. În expoziție sunt prezente o serie de
    artefacte de o mare valoare din patrimoniul MNIR, dar și din patrimoniul
    Institutul de Cercetări Eco-Muzeale din Tulcea, sunt obiecte descoperite de-a
    lungul timpului în situl arheologic de la Nufăru, obiecte care pot fi văzute
    atât în format original, etalate în vitrine, dar pot fi admirate și în format
    digital, pentru că aceste obiecte au fost scanate 3D și pot fi studiate, pot fi
    cercetate pe toate părțile, ca să zic așa, în cadrul expoziției Istorii din
    trecut.



    În finalul
    discuției, muzeograful Corina Borș ne-a făcut câteva precizări legate de
    conținutul expozițional:


    La prima
    vedere, nu este evident ce constituie subiectul comun al acestor două situri
    arheologice, dar acestea există, fiind vorba de faptul că peisajul arheologic
    al fiecăruia dintre acestea nu este neapărat unul vizibil. Pentru a-l putea
    percepe, a fost nevoie de reconstituirea virtuală a acestor istorii din trecut,
    printr-o abordare pluridisciplinară, utilizând varii mijloace, precum
    cercetarea arheologică de teren, documentarea de arhivă, investigația
    pluridisciplinară, expunerea muzeală. O componentă foarte importantă o
    reprezintă, în general, în acest demers geografic, digitizarea bunurilor de
    patrimoniu, un studiu asociat peisajului arheologic din care aceste artefacte
    provin și integrarea tuturor acestor elemente în discursul expozițional.


  • ”FIORI E COLORI”

    ”FIORI E COLORI”

    Asociația pentru
    Muzică, Artă și Cultură a organizat un turneu național susținut de soprana
    Rodica Vică și harpista Maria Bâldea la București, Brașov și Cluj-Napoca. Ultimul
    concert, de la Cluj, a fost în
    beneficiul copiilor cu sindromul autism.


  • Share, Tag or Dye, un proiect inițiat de Asociația Fotografică Allkimik

    Share, Tag or Dye, un proiect inițiat de Asociația Fotografică Allkimik

    Organizat de Asociația Fotografică Allkimik, Share, Tag or Dye este un
    proiect cultural de promovare a artiștilor români, alături de artiști
    internaționali, prin intermediul unui dialog transparent, extins și
    colaborativ. Proiectul a debutat cu un apel deschis pentru artiștii din toată
    lumea, scopul fiind colectarea unei baze de minimum 200 imagini provenite din
    social media, care să fie incluse integral, fără selecție, în limita locurilor
    disponibile, într-o instalație finală.


    Ștefan Dinu, director artistic al
    Asociației Fotografice Alkimik: Conceptul evenimentului Share, Tag
    or Dye este legat de interacțiunea artiștilor cu zona de social media, de aceea
    open call-ul pe care l-am lansat a avut în vedere libertatea și democrația care
    există în social media. Este și motivul pentru care nu am dorit realizarea unei
    selecții, ne-am dorit să colectăm lucrări de la orice artist care a dorit să arate
    cum și-a promovat arta pe social media. Astfel că am primit lucrări din
    nenumărate țări, Brazilia, Barbados și Noua Zeelandă sunt doar câteva exemple,
    au ajuns la noi lucrări ale artiștilor din toată lumea care au resimțit frustrarea
    provocată de translarea artei către social media și promovarea artei în acest
    fel. Noi ne-am propus de la început să strângem 200 de imagini pentru că știam din
    experiența noastră, cunoscând nișa, că un apel deschis timp de o lună strânge cam
    atâtea reacții, în plus, am avut în vedere și spațiul de expunere. Până la
    urmă, s-au strâns 204 de imagini, n-am putut refuza încă trei intrări, iar imaginea
    cu numărul 204 este o fotografie a mea. Practic, expoziția este prezentată pe
    niște fâșii de pânză, fotografiile sunt realizate prin tehnica cianotip (tehnică
    de imprimare fotografică analogică – n.r.). Pe fiecare fâșie de pânză sunt
    imprimate patru imagini, imitând cumva un feed de instagram sau de facebook pe
    care îl poți urmări live.



    Pornit inițial ca proiect antreprenorial de nișă, co-fondat de Ștefan Dinu
    și Alex Spineanu (fotografi și antreprenori), Allkimik și-a propus încă de la
    început, în urmă cu peste 10 ani, să susțină comunitatea pasionaților și
    practicienilor (atât amatori, cât și profesioniști) de fotografie analog,
    alternativă și experimentală, prin cursuri și workshopuri. Începând din 2020,
    echipei i s-a alăturat Sabina Suru (artist vizual și manager cultural), iar
    organizația s-a restructurat în Asociația Fotografică Allkimik, pornind
    împreună o suită de proiecte care își propun implicarea comunității artistice
    și a celei tehnico-fotografice. Printre altele, proiectul Share, Tag or Dye își
    propune să pună în discuție social media ca mediu de consum pentru obiectele
    artistice. Cu alte cuvinte, în ce măsură poate micul ecran contemporan să redea
    complexitatea unei lucrări de artă?

    Ștefan Dinu: Cred că
    anumite subiecte nu sunt discutate suficient iar acesta este unul dintre ele și
    pot să spun că nu neapărat originalitatea a fost conceptul din spatele acestui
    demers. Ne-am gândit că este o problemă care merită o dezbatere pentru că ne
    aduce împreună pe noi, practicanții din zona artelor vizuale.



    Instalația organizată de Asociația Fotografică Allkimik, se poate vedea
    până pe 24 septembrie în locația-gazdă – VAGon – spațiu interdisciplinat, din
    cadrul Atelierelor Malmaison.


  • Festivalul Național de Improvizație

    Festivalul Național de Improvizație

    Între 15 și 18 septembrie se desfășoară la București ediția a X-a a Festivalului Național de Improvizație. Festivalul se deschide cu ImproJam, un spectacol despre emoție, frică, curaj și explorare, care reunește toate felurile de improvizație. Scena este deschisă pentru oricine dorește să încerce improvizația și publicul este invitat să profite de ocazia de a juca alături de improvizatori cu experiență. Dacă vrei, scena e a ta! – e mesajul organizatorilor la această ediție. Adina Maria Sandu a lucrat în organizarea de programe educaționale iar improvizația, spune ea, a ajutat-o să își depășească limitele. A decis să se alăture echipei IMPRO Fest din 2018, iar din 2019 a preluat rolul de director artistic.


    Adina Maria Sandu: Am descoperit improvizația în 2014, în acel moment eram membră a unei organizații nonguvernamentale în cadrul căreia organizam programe educaționale pentru elevi. Pentru a reuși să dezvoltăm interacțiunea cu elevii ne-am gândit că ar fi o idee bună să introducem și partea asta de arte în cadrul programelor noastre și așa am cunoscut echipa Improvisneyland, din care face parte Monica Anastase, fondatoarea Festivalului Internațional IMPRO. Monicăi Anastase îi datorez si faptul că am început și eu cursuri de improvizație și am descoperit cât este de valoroasă experiența asta și cât de mult te ajută în viața de zi cu zi. Cei din echipa Improvisneyland au fost printre primii care au organizat cursuri de gen, punând bazele unei Academii de Improvizație unde te puteai înscrie. Acolo, după fiecare modul, jucai într-un spectacol în care puteai arăta publicului ce competențe ai mai descoperit. Îmi amintesc că aceste cursuri au fost înființate în 2014 și au fost de mare ajutor. Această Academie încă funcționează dar de atunci au apărut si alte școli de improvizație și cumva fenomenul a crescut atât datorită festivalului, dar și improvizatorilor care au depus efort și au descoperit valoarea acestei arte, un fenomen în creștere, consider eu.

    La această ediție a Festivalului Național de Improvizație, șase traineri și peste 40 de improvizatori experimentați și debutanți s-au implicat în realizarea a șase spectacole, produse de festival, în urma unor sesiuni de audiții.

    Adina Maria Sandu, directoarea artistică a Festivalului Național de Improvizație:

    Cei șase regizori implicați în această ediție au fost aleși în funcție de rezultatele pe care le-au avut în toti acești ani, mă refer la spectacolele de improvizație pe care le-au creat dar și la antrenarea improvizatorilor. Sperăm că i-am ales pe cei mai buni și implicați oameni din comunitate. Fiecare dintre ei a venit cu o idee de spectacol, un spectacol pe care îl regizează chiar pe durata festivalului și care va avea premiera în cadrul evenimentului. Am organizat împreună cu ei castingurile, pentru a-i alege cei mai potriviți actori improvizatori pentru fiecare tip de spectacol. Și chiar a fost nevoie de aceste castinguri, pentru că avem o varietate de spectacole, musical, comedie romantică, spectacol în stil David Mamet, spectacole de mișcare sau de poezie. Cum spuneam, avem spectacole foarte variate și ne încântă faptul că fiecare improvizator a putut să-și găsească locul într-un tip de spectacol, să-și găsească locul acolo unde se pricepe cel mai bine.

    Pentru că publicul are un rol important într-un spectacol de improvizație, am rugat-o pe Adina Maria Sandu să ne vorbească despre relația dintre spectatori și artiștii de pe scenă.

    Publicul este unul dintre motoarele principale ale festivalului. In general, în orice spectacol de improvizație, pe lângă faptul că vine cu multă energie și deschidere, publicul are șansa să contribuie, să aducă sugestii care le sunt folositoare actorilor. Sunt și sugestii pe care actorii le pot obține de la cei din public chiar înainte de a începe spectacolul, cum se întâmplă în spectacolul de debut al Doinei Antohi, Tocănița de idei. În cazul acestui spectacol, actorii ies pe scenă și, înainte de reprezentație, au o discuție cu publicul și apoi includ în spectacolul lor sugestiile pe care le primesc. Și ne bucură foarte mult faptul că oameni din public se alătură comunității de improvizatori. Avem în cadrul festivalului și ateliere dedicate celor care n-au deloc experiență în improvizație, dar care își doresc să învețe ce înseamnă să improvizezi. Anul acesta toate atelierele anunțate îl au ca trainer pe improvizatorul și trainerul american Joe Bill, și se adresează atât improvizatorilor cu experiență, dar și publicului începător.

    You’ve got Improv este titlul spectacolului care încheie festivalul, regizat de Vlad Pasencu. Într-o comedie romantică muzicală despre prime întâlniri romantice, improvizatorii Adriana Bordeanu, Alex Cătănoiu, Mihaela Georgescu, Oana Laura Gabriela, Tibi Spătăreanu și Răzvan Teodorescu ne reamintesc că dragostea e simplă, însă oamenii sunt deseori cei complicaţi.


  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    Istoria
    unei supraviețuiri, prin artă și prin limba română – O scenă a memoriei – 100
    de ani de Teatru Național la Chișinău, filmul documentar de Petru Hadârcă a
    rulat în pemieră la TNB pe 22 mai 2022. Interviu cu regizorul .


  • Expoziţia Aman în plein-air

    Expoziţia Aman în plein-air

    Theodor Aman (1831-1891) a fost un pictor și grafician
    prolific, pedagog și academician român, considerat întemeietorul primelor școli
    românești de arte frumoase, de la București și Iași. În
    istoria plasticii românești este privit ca primul mare artist modern, în
    adevăratul sens al cuvântului, fiind una dintre cele mai mari influențe pentru
    deschiderea spre modernitate artistică românească. În centrul capitalei, în
    cadrul Muzeului Theodor Aman, o nouă expoziție este deschisă publicului larg
    – Aman în Plein-Air. Despre aceasta, despre muzeu și despre personalitatea
    marelui artist, am stat de vorbă cu muzeograful și curatorul Greta Șuteu:


    Muzeul Theodor Aman a
    pregătit, să spunem așa, evenimentul anului 2022. Așa cum am obișnuit publicul
    nostru fidel, în fiecare an oferim un eveniment major. Evenimentul major din
    acest an este expoziția Aman în Plen-Air, care va prezenta imaginile de
    grădini și parcuri ale lui Aman. O întâlnire cu peisagistul Aman. Expoziția
    este deschisă din 7 aprilie până anul viitor în 31 martie, așteptându-și
    evident vizitatorii, care vor fi în mod cert fermecați de această expoziție
    pentru că este o componentă a creației lui Aman cu adevărat foarte ofertantă
    pentru privitor. Aman, care a venit de la Paris ca pictor academist, a înțeles
    că au apărut alte stiluri în paralel, trece prin toate, și ajunge în ultimele
    două decenii în pre-impresionism, odată cu ieșirea în peisaj. În ceea ce
    propune expoziția actuală, găsim un Aman care a ieșit în exterior, a descoperit
    peisajul cu un alt ochi și în care nu mai încearcă să fie doar descriptiv, nu
    mai privește cu o privire rece exteriorul, ci se implică, intră în acel
    exterior, îl trece, îl filtrează prin mintea și sufletul lui și ne prezintă un
    peisaj cu totul și cu totul special. Poate că nu are corespondent cu adevărat
    în realitate, dar nouă ne prezintă un peisaj care fascinează întotdeauna. Avem
    în această expoziție 22 de uleiuri și trei acuarele, în care pot fi văzute
    grădini și parcuri și, bineînțeles, vârful de lance o să îl reprezinte
    întotdeauna pentru orice privitor Grădina lui Aman. Scenele din grădina lui
    Aman, pentru că ea fizic nu mai există. Grădina lui Aman este sub beton, pentru
    că ea era într-o perioadă în care aici era marginea orașului, și o zonă de
    grădini, iar acum suntem în plin centrul Bucureștiului, și peste grădina lui
    Aman s-a așezat un bloc de beton. Deci, șansa noastră de a intra în grădina lui
    Aman este să îi privim picturile și are grijă să ne arate această grădină din
    toate unghiurile posibile, astfel încât noi chiar suntem în acea grădină. De
    asemenea, avem șansa să vedem niște locuri care nu s-au schimbat deși au trecut
    150 de ani. Avem, de exemplu, niște lucrări care sunt făcute în Jardin de
    Luxembourg, și acolo același peisaj îl vom găsi și în ziua de astăzi. Îl putem
    recunoaște. Vedem diverse peisaje de exterior, diverse scene din orașe și din
    alte parcuri, deci este extraordinar de ofertantă această expoziție, prin
    culoare și lumină, pe care le pune extraordinar, impecabil. Și, cumva, dacă
    vreți, aducem lumina și culoarea lui Aman în această sală de expunere.



    Care sunt așteptările organizatorilor? De ce este această
    expoziție un punct de atracție pentru iubitorii de artă?


    Sperăm ca într-adevăr
    publicul să își dorească să vadă acest eveniment, care merită văzut, și nu doar
    ceea ce expunem acum, muzeul în sine este foarte ofertant. Este un muzeu special
    pentru că este găzduit de casa lui Aman. Dar această casă a lui Aman nu e doar
    o casă în care a locuit artistul o vreme, este o casă ridicată de Aman, în care
    Aman face absolut totul, de la proiectul de arhitectură și decorație exterioară
    la tot ce înseamnă decorație interioară, adică pictură murală, vitralii,
    mobilier sculptat de Aman, toată decorația în lemn sculptată de Aman, și cea
    mai mare colecție de pictură Aman, care cuprinde toate perioadele prin care a
    trecut, pentru că el este foarte variat, de-a lungul vieții are o evoluție
    permanentă.


  • Jurnal românesc – 11.04.2022

    Jurnal românesc – 11.04.2022

    Ambasadorul Republicii
    Moldova la Bucureşti, Victor Chirilă, a condamnat vandalizarea Cimitirului
    eroilor români căzuţi în Al Doilea Război Mondial din localitatea Făleşti,
    aflată în stânga Prutului, în apropiere de graniţa dintre cele două state.
    Vandalizarea Cimitirului eroilor români căzuţi în cel de-Al Doilea Război
    Mondial (…) este un act iresponsabil, barbar şi criminal. Cei care au gândit
    şi executat această profanare pun în pericol pacea, armonia şi stabilitatea
    internă a Republicii Moldova, într-un moment regional destul de periculos
    pentru securitatea sa
    , a spus acesta. Diplomatul a apreciat că autorii
    sunt promotori ai urii, fricii şi lipsei de respect faţă de normele de
    bază ale unei societăţi civilizate şi că aceştia trebuie identificaţi,
    anchetaţi şi penalizaţi fără întârziere. Cimitirului eroilor români căzuţi în
    cel de-Al Doilea Război Mondial de la Făleşti a fost vandalizat recent cu
    însemne pro-ruse şi naziste, iar pe cruci şi pe troiţă au fost desenate
    svastica şi literele Z şi V, simbolurile agresiunii Rusiei asupra Ucrainei.
    Inaugurat în septembrie 2021, cimitirul de la Făleşti este situat pe teritoriul
    Republicii Moldova, la 127 de kilometri de Chişinău şi 58 de kilometri de Iaşi.
    Aici sunt înmormântaţi 299 de ostaşi români căzuţi în a doua conflagraţie
    mondială.




    Actrița germană de origine
    română Alexandra Maria Lara va conduce Academia Germană de Film împreună cu
    regizorul, scenaristul și producătorul german Florian Gallenberger. Academia
    are în jur de 2200 de membri din diferite domenii ale cinematografiei. Membrii
    acesteia decid câștigătorul Premiul Filmului German, care, anul acesta, va fi
    acordat la 24 iunie. Alexandra Maria Lara s-a născut la Bucureşti, în urmă cu
    43 de ani. A avut parte de o largă apreciere internațională în 2004, după ce a
    interpretat rolul secretarei lui Hitler, Traudl Junge, în producţia
    Căderea. Presa germană scrie că, în prezent, Maria Lara este
    una dintre cele mai populare actrițe din Germania. Printre cele mai
    de succes filme ale ei se numără Pescarul și soția lui, Unde
    este Fred?, Control, Complexul Baader Meinhof,
    Cazul Collini și Omul Regelui: Începutul. De asemenea,
    actrița a fost apreciată de fani în miniseria 8 Martori și în
    filmul pentru copii Alfons Zitterbacke – Haosul s-a întors!.




    Filmele
    Întregalde de Radu Muntean, Plastic Semiotic de Radu
    Jude şi Crai Nou de Alina Grigore reprezintă România la a 41-a
    ediție a Festivalului Internațional de Film IKSV Istanbul, ce se desfăşoară
    până pe 19 aprilie. De asemenea, regizorul, scenaristul și producătorul român
    Radu Muntean va fi prezent, în perioada 13 – 20 aprilie, la proiecția filmulul
    său și va participa la o sesiune de întrebări și răspunsuri, cu sprijinul
    reprezentanței Institutului Cultural Român în metropola turcă. Muntean s-a
    născut la 8 iunie 1971, la București. În 1994, a absolvit Academia de Teatru și
    Film. Producţiile sale, Furia, Hârtia va fi albastră,
    Boogie, Marți, după Crăciun, Vorbitor,
    Un etaj mai jos, şi Alice. T au fost apreciate şi
    selecționate la o serie de manifestări de gen. Festivalul Internațional de Film
    IKSV de la Istanbul reuneşte aproximativ 130 de lungmetraje din zeci de ţări,
    între care România, Statele Unite, Germania, Franța, Norvegia, Canada, Finlanda,
    Etiopia, Brazilia, Belgia sau Mexic.




    Cvartetul Arcadia va susţine
    un concert, pe 12 aprilie, în cadrul Festivalului Internațional de Muzică Euro
    Art Praga, ce are loc în Cehia. Ansamblul, compus din violoniştii Ana Török şi
    Răsvan Dumitru, Traian Boală la violă și Zsolt Török la violoncel, vor urca pe
    scena sălii Bohuslav Martinů a Palatului Liechtenstein din Praga şi vor
    interpreta piese de Ludwig van Beethoven şi Mieczysław Weinberg. Format în
    2006, pe când componenţii erau studenţi ai Academiei de Muzică Gheorghe
    Dima, cvartetul a avut reprezentații în lumea întreagă. Discul de debut,
    lansat în 2009, a atras atenția criticilor muzicali de pretutindeni, iar
    înregistrările şi apariţiile ulterioare au adus laude din partea presei de
    specialitate din Europa şi de peste ocean. De-a lungul timpului, Arcadia a
    câştigat competiţia internaţională de muzică de cameră de la Hamburg, în 2009,
    concursul internaţional de muzică de cameră de la Almere, în 2011, competiţia
    cvartetelor de coarde de la Wigmore Hall din Londra, în 2012, şi a 8-a ediţie a
    concursului internaţional de muzică de cameră de la Osaka, în 2014.


  • Franz Liszt, în turneu în țările române

    Franz Liszt, în turneu în țările române


    În 1846, pianistul și compozitorul Franz Liszt – deja o celebritate internațională în acel moment – și-a început ultimul său mare turneu european în partea sud-estică a continentului. Cu acest prilej, a susținut recitaluri, printre alte orașe, și la Viena, Sibiu, București, Iași, Cernăuți, Constantinopol, Odessa, așadar încheindu-și turneul în Rusia țaristă. În decembrie 1846, poposea la București, în capitala Țării Românești, unde a fost găzduit de marele boier Mihai Ghica și unde, în ianuarie 1847, avea să concerteze în palatul domnitorului Gheorghe Bibescu. În capitala Țării Românești, cosmopolitul muzician a găsit o societate aparte, ospitalieră și curioasă, care încă naviga între orientul predominant până atunci și occidentul care începea să fie primit în casele elitei, mai întâi. Iar elita – adică boierimea și burghezia de-abia în formare – a început să se modernizeze, mai ales, prin copii care deja primeau o educație occidentală și începeau să fie văzuți ca entități individualizate, nu doar ca moștenitorii miniaturali ai tradiției întruchipate de părinți. Nicoleta Roman, istoric specializat pe secolul XIX, punctează modul în care s-au schimbat gusturile artistice și educația copiilor în Moldova și Țara Românească, în prima parte a secolului XIX.



    Nicoleta Roman. În secolul XVIII îi vedem pe acești copii reprezentați în tablourile votive purtând oarecum aceeași vestimentație ca și părinții lor, dar în format mai mic ca să zic așa. De aceea tablourile votive reprezintă o sursă extraordinară pentru a studia aparența copiilor din elită. Apoi modul în care ei erau educați: mai mult acasă cu profesori care, la final de secol XVIII, provin în special din mediul grecesc, datorită prezenței domniilor fanariote, dar pe măsură ce trecem în secolul XIX, profesorii sunt francezi, puțini din ei germani și mai puțini englezi. Practiv acești profesori aduc cultura occidentală către spațiul sud-est european și către țările române, iar părinții încearcă să găsească un echilibru între aceste influențe. Avem apoi burghezia în formare care are ca motor în special negustorii care încearcă foarte mult să imite ceea ce văd la familiile princiare sau la boieri. Și atunci investesc în copii, în educația lor sau în aparența educației. Și asta diferențiază această copilărie a elitei și a burgheziei față de copii de la sat.



    Schimbarea paradigmei educaționale denotă, evident, și o schimbare a gusturilor estetice. De aceea, un reprezentant prin excelență al muzicii occidentale precum Franz Liszt s-a bucurat de mult succes la București și Iași. În capitala Moldovei, spre care pleacă în ianuarie 1847, a locuit în casa vistiernicului Alecu Balș unde a dat și un recital pentru care i s-a adus chiar de la Paris un pian Erard. Instrumentele profesioniste de acest tip se pare că încă lipseau în țările române, pe atunci. Publicațiile vremii, unde scriau tinerii intelectualii care aveau să participle la revoluția din 1848 și să lupte pentru modernizarea țării, găzduiau articole laudative despre Liszt. La rândul său, artistul “profita” de pe urma turneului său interesându-se de folclorul românesc și stabilind contacte cu compozitorii autohtoni, cum ar fi cu cel care a scris muzica pentru Hora Unirii, devenit imnul primei uniri din 1859. Nicoleta Roman:


    Lizst mi-a plăcut foarte mult pentru că el chiar a parcurs întreaga Europă de Sud-Est și a avut forța de a rezista unui program de concerte foarte încărcat. E ceva de admirat în epoca respectivă, la vârsta aceea, căci avea aproape 40 de ani. Această serie de concerte în Sud-Estul Europei este ultima pe care o va mai face cu această forță și eu îl văd drept personajul care încorporează cel mai bine întâlnirea dintre Vest și Est. El este un produs într-adevăr al culturii occidentale, dar are o origine care îl ajută să înțeleagă Europa de Sud-Est. Totodată în concertele sale nu exclude elementul local și-l vedem colaborând cu compozitorul Alexandru Flechtenmachersau alte personalități de la noi.



    Fiind un mare culegător de folclor sud-est european, pe care l-a și prelucrat în compozițiile sale, Franz Liszt i-a audiat, se pare, în Țările Române și pe unii dintre rapsozii populari celebri în epocă, precum Barbu Lăutarul. De altfel, conștient de faima sa și nefiind preocupat de bani, Liszt știa să atragă și publicul mai puțin avut. Nicoleta Roman. Am putea spune că avea comportamentul unui star. Știa cine este și de ce are nevoie ca să aibă succes. Tocmai grație stilului său și modului în care cânta putea să ajungă la sensibilitatea oricărui boier sau a sultanului, pentru că a fost și la Constantinopol. Dar reușea să emoționeze și persoanele mai puțin avute. Tocmai pentru asta era atât de solicitat, căci știa să facă spectacol în perioada 1846-1847 când a fost aici. Peste tot a avut răsunet, a fost aclamat și sălile au fost pline. Ar trebui totuși să spunem că el a cântat atât pentru elită, dar a făcut concerte și pentru persoane care au venit gratuit sau au intrat fără să plătească un anumit cost.



    Plecând din Iași, după un scurt popas în orașul-port la Dunăre, Galați, Franz Liszt a pornit mai departe spre Constantinopol (Istanbul) și Odessa.