Tag: arta

  • Jurnal românesc – 03.02.2022

    Jurnal românesc – 03.02.2022

    Protecţia identităţii lingvistice a etnicilor români din Ucraina a fost unul dintre subiectele abordate de preşedintele Klaus Iohannis în convorbirea telefonică pe care a avut-o cu omologul ucrainean Volodimir Zelenski. Administraţia Prezidenţială transmite că Iohannis a acordat un spaţiu amplu soluţionării problemelor legate de drepturile persoanelor aparţinând minorităţii române din Ucraina şi a reiterat aşteptarea ca, pornind de la recunoaşterea identităţii între limba română şi aşa-zisa limbă moldovenească, confirmată de partea ucraineană în aprilie 2021, Kievul să recunoască oficial inexistenţa limbii moldoveneşti. Zelenski a declarat că înţelege preocupările Bucureştiului legate de drepturile persoanelor aparţinând minorităţii române şi şi-a manifestat disponibilitatea pentru identificarea de soluţii. Discuţia dintre cei doi lideri a avut loc cu prilejul aniversării a 30 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice româno-ucrainene.

    Ambasadorul României la Washington, Andrei Muraru, şi-a continuat turneul în comunităţile româneşti din Statele Unite ale Americii cu o vizită în Texas, unde a prezentat priorităţile mandatului său cu accent pe aderarea României la programul Visa Waiver. În Texas, diplomatul s-a întâlnit cu secretarul de stat John Scott, cu primarul oraşului Houston, Sylvester Turner, şi primarul oraşului Dallas, Eric Johnson. În cadrul întrevederilor, Muraru a subliniat impactul pozitiv asupra relaţiilor economice pe care l-ar avea eliminarea vizelor, iar primarul din Houston şi-a exprimat intenţia de a încheia un parteneriat de înfrăţire cu Iaşi, care să cuprindă domeniile energetic şi medical, primul pe care metropola americană l-ar avea cu un oraş din Europa de Est. Ambasada României transmite că reprezentanţii mediului de afaceri din Texas şi-au exprimat interesul pentru dezvoltarea unor proiecte de anvergură în ţara noastră în sectoarele energiei nucleare civile, hidrocarburilor sau energiei regenerabile şi au apreciat potenţialul României în aceste domenii, precum şi capacitatea de a contribui la asigurarea securităţii energetice regionale. Andrei Muraru şi-a început turneul intitulat 50 States, One Community în septembrie 2021, imediat după primirea scrisorilor de acreditare din partea preşedintelui american Joe Biden. Până în prezent, ambasadorul a mai vizitat o serie de comunităţi de români din statele Ohio, Illinois, New Jersey şi Arizona.

    Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Costel Alexe, a transmis către Guvern o scrisoare prin care cere extenderea programului #DiscoverEU în Republica Moldova şi Ucraina. Acesta solicită acordarea a aproximativ 10.000 de permise de călătorie în cadrul acestei iniţiative europene pentru tinerii de 18 ani din România şi din cele două state vecine care se deplasează pe ruta feroviară Iaşi – Chişinău – Odesa. Sunt sigur că atât tinerii români, cât şi cei moldoveni şi ucraineni vor fi încântaţi să devină Ambasadori #DiscoverEU, să promoveze turismul şi valorile ţărilor noastre, creând o frumoasă comunitate, a declarat Alexe. În prezent, peste 2.300 de tineri români se numără printre cei 60.950 de europeni care au primit câte un permis de călătorie gratuit pentru a vizita Europa în cadrul DiscoverEU. De la lansarea sa de către Comisia Europeană în iunie 2018, programul a finanţat peste 130.000 de permise de călătorie.

    Expoziţia Mustaţa lui Dali, a artistului vizual Felix Aftene, va fi deschisă în perioada 4-28 februarie la galeria Macadam a reprezentanţei la Paris a Institutului Cultural Român. Manifestarea, curatoriată de Cristina Simion, reunește cele 16 lucrări care au stat la baza cărții Mustața lui Dali și alte culori scrise de Lucian Dan Teodorovici şi apărute anul trecut la editura Polirom. Felix Aftene este pictor, sculptor, scenograf, grafician şi artist vizual de instalaţie. În 2016 şi-a obţinut doctoratul la Universitatea Naţională de Arte George Enescu din Iaşi. A participat la numeroase expoziţii personale naţionale şi internaţionale, precum Memoria Spaţiului la Institutul Francez din Iaşi în 2017, The spirit of blue la 54 Art Gallery din Londra în 2016, Masques et visages la Galeria Paul Amarica din Paris în 2016, World of blue la Galeria Tiny Griffon din Nurenberg în 2015 şi Iasi city of creativity deschisă în 2011 la Galeria de artă din Bruxelles a Parlamentului European.


  • Topul vânzărilor de artă din 2021 din România

    Topul vânzărilor de artă din 2021 din România

    Pe platforma tudor-art.com, platformă care monitorizează, în principal, vânzările oficiale de artă din România realizate de case de licitații sau galerii de artă, a apărut bilanțul pieței de artă din 2021 – cei mai vânduți artiști, cele mai mari prețuri, cele mai multe lucrări vândute. În plină perioadă de pandemie, într-o perioadă cu dificultăți economice, piața de artă din România a continuat să înregistreze tranzacții importante în anul care tocmai a trecut. Topul celor mai bine vânduți artiști arată astfel:



    Lider în topul celor mai bine vânduți artiști, cu 20 de lucrări vândute în 2021, se află pictorul Ion Țuculescu (1910-1962) – un pictor de o forță excepțională, parcurgând trei mari perioade: expresionistă, folclorică și perioada totemică. Autodidact, o personalitate complexă, fiind biolog și medic, s-a remarcat în domeniul artistic. Picturile sale s-au vândut în 2021 cu un total de 776.826 euro.



    Locul doi este ocupat de Nicolae Tonitza (18816-1940) – pictor și grafician, cu studii în Germania, la München, și în Franța, la Paris. Cu o pictură cu începuturi academiste, își apoi găsește o voce aparte în peisajul artistic românesc – pictorul copilăriei, idealist, înțelegând arta ca expresie a permanenței valorilor spirituale. În 2021 au fost vândute oficial 82 de lucrări ale artistului cu o valoare totală de 644.550 de euro.



    Cel de-al treilea loc în topul celor mai vânduți artiști în 2021 este ocupat de pictorul contemporan Adrian Ghenie (născut în 1977), care locuiește la Berlin, Germania. Este considerat unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai noului val al artei vizuale românești, cu tablouri care au stabilit recorduri de vânzare în ultimii ani pentru pictura contemporană românească. În 2021 s-au vândut 8 lucrări de Adrian Ghenie în valoare totală de 528.250 de euro.



    În continuarea topului vânzărilor se află marele Nicolae Grigorescu (1838-1907) – primul dintre fondatorii picturii române moderne. Pictor de șevalet, portretist, peisagist, pictor de icoane sau de pictură bisericească, Nicolae Grigorescu este considerat un simbol al artei românești, poate cel mai de seamă pictor român. Se spune despre pictura sa că a reușit să imortalizeze sufletul poporului român. Au fost vândute în 2021 un număr de 16 opere ale pictorului, cu un total în valoare de 489.114 euro.



    Pe locul 5 în topul celor mai bine vânduți artiști din 2021 se află Gheorghe Petrașcu (1872-1949) – pictor neconformist, academician, desenator și gravor, fondator al unui curent artistic caracterizat prin colorit grav și o mare forță de evocare a obiectelor și priveliștilor. A oscilat între mai multe stiluri (modernism, simbolism). S-au vândut 33 de lucrări de Gheorghe Petrașcu în 2021, cu o valoare totală de 304.988 de euro.



    În topul vânzărilor apar și personalități din arta internațională ale căror lucrări au fost vândute în România în 2021. Dintre aceștia, amintim: Salvador Dali, 178 de lucrări cu o valoare totală de 120.176 euro, Pablo Picasso – au fost vândute 58 de lucrări ale sale cu o valoare totală de 39.897 euro. Auguste Rodin, considerat cel mai de seamă sculptor clasic francez, apare în top cu 3 lucrări vândute cu o valoare totală de 20.000 de euro. Şi controversatul, celebrul, dar necunoscutul Banksy, artist graffitti și activist britanic, apare în top cu 13 lucrări vândute cu o valoare totală de 15.550 de euro.



  • Top curiozităţi artistice descoperite în 2021

    Top curiozităţi artistice descoperite în 2021

    Poate că unii oameni se gândesc la artă ca la un
    domeniu specializat mai puţin accesibil necunoscătorilor. Cu toate acestea,
    atunci când arta coboară în stradă sau ne invită la joacă sau vine chiar la noi
    acasă, sigur oricine se poate bucura de această experienţă. Pe parcursul anului
    2021, am descoperit mai multe proiecte de acest tip.


    Un exemplu ar fi pictura realizată pe panourile de
    plexiglas ce mărgineau podul de peste râul Olăneşti, o pictură realizată de Adrian
    Ionuţ Luţă, profesor de educaţie plastică, la Palatul Copiilor din Râmnicu Vâlcea.
    O realizare demnă de Cartea Recordurilor, Adrian Ionuţ Luță a pictând pe cele
    58 de panouri construcții vechi din Râmnicu Vâlcea.


    Arta poate fi descoperită şi în joacă, însă. Ne
    asigură de aceasta Cătălina Stanciu, iniţiatoarea proiectului museum quest,prin care au fost combinate popularul Escape
    room cu o vânătoare de comori muzeale.


    Recent a fost lansată o platformă virtuală, prin
    care pot fi vizitate muzeele de la sate, deocamdată 28 de muzee, din fiecare
    judeţ, din regiunea Moldovei. Am aflat povestea acestui proiect de la Ionuţ
    Toderaşcu – editor vizual și fotograf documentarist în cadrul proiectului:

    Începând cu 1 decembrie, putem explora o
    nouă platformă Muzeedelasat, este o platformă dedicată muzeelor din zona
    rurală. Începem cu cele opt judeţe din regiunea Moldovei şi avem în plan ca în următorii doi-trei ani să parcurgem
    toată ţara şi să facem o radiografie a muzeelor din zona rurală. Pe această
    platformă sunt tururi virtuale, pe care le-am făcut noi în muzeele de la sat,
    fotografii şi marteriale documentate la faţa locului.



    Platforma www.muzeedelasat.ro este gratuită și disponibilă în limbile
    română și engleză. Echipa de proiect a fost formată din patru membri: Cosmin
    Murărașu – manager de proiect și tehnician scanare 3D, Ionuț Teoderașcu -
    editor vizual și fotograf documentarist, Nicoleta Felea – copywriter şi
    consilier în promovare, care a realizat materialele scrise și Silvia-Alexandra
    Nistor, traducător autorizat, responsabilă cu traducerea tuturor informaţiilor.


    Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti
    (MNAC) nu încetează să surprindă. După
    vernisaje neconvenţionale, unele poate chiar prea disputate şi colecţii înnoite
    la fiecare jumătate de an sau instalaţii monstru ce impresionează încă de la
    intrare, prins în casă de pandemie, MNAC a creat proiecte de apropiere a
    copiilor de muzeu. Au apărut astfel: Arta Contemporană de la Plancton la Zbor
    Intergalactic, o serie de ateliere care ajută la înţelegerea expoziției
    Colecției MNAC, Văzând Istoria. 1947-2007, dar și de unde vine și se hrănește
    arta contemporană, în general; O noapte la muzeu, ateliere adaptate pe
    înțelesul celor mici care îi ajută să înțeleagă expoziția Colecției MNAC,
    Văzând Istoria. 1947-2007, într-o formulă prietenoasă; Artă prin
    Corespondență, un proiect ce alătură copii vârstnicilor, facilitând
    corespondenţa dintre generaţii. Astrid Bogdan, bibliotecar MNAC, ne-a spus
    povestea proiectului numit Weekend la MNAC online: Seri de lectură pentru cei
    mici

    La
    finalul anului precedent am aşezat, alături de colegii mei, prima piatră de
    fundament a ceea ce numim Seri de lectură la MNAC. Practic, în fiecare
    vineri, de la ora 19.00, ne strângem cu mic, cu mare, citim poveşti din
    biblioteca noastră, biblioteca muzeului. Treptat, încercăm să coloborăm
    sesiunile acestea, axate predominant pe lectură, cu mici intervenţii grafice
    din partea ilustratorilor de carte, precum şi cu intervenţii muzicale, astfel
    încât intervenţiile pe text, să prindă sunete şi culoare, de ce nu? Avem ocazia
    să descoperim unele titluri chiar sub lectura autorilor. Nu avem limită de
    vârstă, întrucât atelierele noastre sunt inclusive. Ne dorim totodată să ducem
    mai departe vechea cutumă a poveştilor spuse la gura sobei, acest program fiind
    gratuit. Şi avantajul organizării permanent în mediul online face să avem
    participanţi atât pe plan local, cât şi internaţional.



    Iar dacă pandemia ne-a ţinut departe de sălile de
    spectacol, dansul, spre exemplu, a ajuns chiar şi în casa celor deschişi să fie
    astfel colindaţi, în proiectul Private Bodies, ce s-a desfăşurat în paralel
    în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Braşov, cu participarea artiştilor Anamaria
    Guguianu, Oana Mureşanu, Cristina Lilienfeld şi Cosmin Manolescu. Cosmin
    Manolescu ne-a vorbit despre proiectele sale:

    În primul rând cred
    că experienţa de a dansa în oraş, în parcuri, pe străzi, de a adresa dansul
    unor oameni care nu sunt neapărat spectatori curenţi ai dansului contemporan e
    un lucru foarte eliberator şi foarte puternic. E extraordinar când cineva îţi
    zâmbeşte sau când vezi că dansul tău provoacă o emoţie pur şi simplu, este
    practic o pauză în timp în care îţi dai voie să te bucuri de momentul prezent.
    Îmi place să mă inspir din oraş în proiectele mele, de ceva vreme oricum nu mai
    dansez în sala de spectacol. Mi se pare că oraşul, cu străzile, apartamentele,
    tot ceea ce este el, arhitectura spaţiului e foarte ofertant pentru dans şi
    pentru mine ca artist.


    Rămâneţi alături de noi pentru a afla ce
    iniţiative frumoase mai apar.


  • Jurnal românesc – 03.12.2021

    Jurnal românesc – 03.12.2021

    Cei 122 de cetățeni români blocați temporar în Maroc au ajuns la București. Cursa specială Tarom care i-a adus în ţară a aterizat joi seara la aeroportul Otopeni. Pe lângă români, în aeronavă s-au mai aflat 62 de cetățeni europeni: 4 bulgari, 15 croaţi, 2 greci, 22 de polonezi, 12 maghiari, 2 lituanieni, 4 sloveni şi un austriac. Deşi pasagerii au fost testaţi înainte de îmbarcare, iar rezultatele au fost negative, aceştia au fost supuşi unui nou test după aterizare şi au primit recomandarea de a rămâne în autoizolare până la aflarea rezultatului. În cazul în care acesta este negativ, cetățenii repatriați din Maroc nu vor avea alte restricţii deoarece țara se află în zona verde şi vor rămâne în contact cu autoritățile medicale pentru a depista orice semn al apariției unor eventuale simptome. Dacă testul se va dovedi pozitiv, persoanele infectate vor fi transportate la unități medicale pentru investigații și monitorizare, iar proba va fi trimisă în laboratoare specializate pentru secvențiere, în vederea stabilirii tulpinei de coronavirus. Cei 184 de cetăţeni europeni au fost blocaţi în Maroc după ce autoritățile nord-africane au decis suspendarea tuturor zborurilor pentru 14 zile, de teama răspândirii variantei Omicron a SARS-CoV2. Este a doua cursă specială Tarom care aterizează la Bucureşti în această spătămână, după ce, la 30 noiembrie, 46 de cetăţeni români şi 24 de străini au fost aduşi din Africa de Sud.

    Comisiile parlamentare reunite pentru politică externă şi cele pentru comunităţile de români din afara ţării au acordat avize favorabile candidaţilor pentru funcţiile de ambasadori ai României pe lângă Uniunea Europeană şi NATO. Secretarul de stat în Ministerul de Externe Iulia Raluca Matei, desemnată pentru a conduce Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană şi secretarul de stat în MAE Dănuţ Sebastian Neculăescu, desemnat pentru a conduce Delegaţia Permanentă a României pe lângă NATO, au primit avize favorabile în urma audierilor derulate atât online cât şi cu prezenţă fizică. Iulia Matei o înlocuieşte pe Luminiţa Odobescu, care a fost rechemată în ţară prin decret prezidenţial, la 10 noimebrie, şi care a preluat prelua funcţia de consilier prezidenţial începând din 30 noiembrie. La rândul său, Dănuţ Neculăescu îi ia locul lui Stelian Stoian, care a condus Delegaţia Permanentă a României pe lângă NATO din octombrie 2013.

    Artistul Florian Doru Crihană prezintă două expoziții care au loc simultan în Elveţia. Prima se desfăşoară între 1 decembrie şi 28 ianuarie 2022, la Cafeneaua socio-culturală Le Tunnel din Fribourg, iar a doua va fi deschisă în perioada 6 decembrie – 28 ianuarie 2022, la Școala Centrul de Orientare Profesională din Marly. Ambele expoziţii poartă titlul de Fribourg – impresii satirice şi reunesc lucrări dedicate istoriei orașului. Evenimentul de la cafeneaua Le Tunnel prezintă o serie de uleiuri pe carton, în vreme ce la manifestarea din Marly pot fi admirate 12 tablouri. Creaţiile expuse în cele două orașe din Elveția sunt puse la dispoziția Asociației La Tuile cu scopul de a susține cauza persoanelor fără adăpost din Fribourg. Cele două expoziții fac parte dintr-un proiect global de solidaritate locală. Banii obținuți din vânzarea tablourilor vor fi transformaţi în bonuri de masă pentru aceste persoane defavorizate din Fribourg. Florian Doru Crihană a obţinut succese în Polonia, Germania, Turcia și Iran. După câștigarea a 80 de premii internaționale la saloanele de grafică satirică, Crihană a decis să se retragă în atelier pentru a aborda istoria Europei şi istoria lumii.

    Artistul franco-român Mircea Cantor participă, începând cu 3 decembrie, la un experiment artistic în cadrul festivalului OVNi, din Nisa. Timp de trei zile, până pe 5 decembrie, cinci mari hoteluri din oraşul francez pun la dispoziția artiștilor invitați la festival spațiile din unele camere, pentru ca aceștia să creeze în direct, pe pereți sau pe tavan, opere care vor decora pentru totdeauna aceste spații. Participante la eveniment sunt hotelurile Winsor, Rivoli, Splendid, La Malmaison şi West-End. Organizatorii festivalului invită marele public să vizioneze în direct crearea operelor de artă din hoteluri în 4 decembrie, de la 14.00, ora Franţei. Hotelul Windsor invită institutele culturale străine în mod special, în timp ce artiștii emergenți din regiunea sud se vor instala mai ales la hotelul West End și la hotelul Splendid. Mircea Cantor a primit un statut privilegiat printre participanţi, în sensul că va fi singurul artist cu o intervenţie în lobby-ul hotelului şi va realiza o frescă într-o cameră care îi va purta numele. Festivalul OVNi a fost creat în 2015 ca o platformă dedicată în primul rând promovării artei video. Titlul ediţiei 2021 este Un leu în camera mea.


  • Jurnal românesc – 24.11.2021

    Jurnal românesc – 24.11.2021

    Miniştrii educaţiei din
    România şi Republica Moldova, Sorin Cîmpeanu şi Anatolie Topală, au semnat un
    acord privind recunoaşterea reciprocă a diplomelor, certificatelor şi
    titlurilor ştiinţifice. Ministerul Educaţiei de la Bucureşti arată că Acordul
    conduce la aplicarea unor noi reguli simplificate de recunoaştere, concomitent
    cu reglementarea recunoaşterii unor noi diplome sau certificate.
    Aplicarea noilor reguli de recunoaştere de către cele două state,
    universităţi şi unităţi de învăţământ se va realiza în mod transparent, corect
    şi nediscriminatoriu, în beneficiul solicitanţilor,
    precizează
    ministerul. Instituţia subliniază faptul că documentul consolidează relaţiile
    bilaterale în domeniul educaţiei, ceea ce va contribui la creşterea calităţii
    sistemelor de educaţie şi formare profesională în spiritul politicilor europene
    în materie, precum şi la îmbunătăţirea accesului pe piaţa muncii a cetăţenilor
    de pe ambele maluri ale Prutului. Documentul face parte din setul de angajamente
    asumate de cele două guverne în Foaia de parcurs privind domeniile prioritare
    de cooperare între România şi Republica Moldova, act semnat pe 23 noiembrie cu
    prilejul vizitei la Bucureşti a preşedintei Maia Sandu.




    Secţia Consulară a Ambasadei
    României la Londra le reaminteşte cetăţenilor români care au obţinut statutul
    de rezident temporar în Marea Britanie că pot rămâne pe teritoriul britanic 5
    ani de la data obţinerii acestuia. Pentru a rămâne în Regatul Unit și după
    acești primi 5 ani, românii rezidenţi temporar trebuie să se înscrie din nou în
    sistemul EU Settlement Scheme, înainte de expirarea statutului. Ambasada
    precizează însă că deţinătorii rezidenţei temporare nu trebuie să aştepte să
    treacă cei 5 ani pentru a se reînscrie, ci o pot face imediat ce devin
    eligibili. Pentru a deveni eligibili, românii trebuie să aibă 5 ani de
    rezidență continuă pe teritoriul britanic. Cei 5 ani sunt calculaţi din ziua
    sosirii în Regatul Unit, nu din ziua în care a fost acordat statutul de
    pre-settled. Ambasada atrage însă atenţia că, pe parcursul celor 5 ani, românii
    nu trebuie să fi petrecut mai mult de 6 luni într-un an în afara Marii Britanii
    fără un motiv întemeiat. Informaţii suplimetare se găsesc pe site-ul guvernului
    britanic, gov.uk.




    România participă, în
    perioada 25-28 noiembrie, la a 18-a ediție a Târgului de carte de la Salonic.
    Participarea românească se concretizează într-o expoziție de carte și
    evenimente de lansare de carte, organizate de Institutul Cultural Român, prin
    Centrul Cărții, cu sprijinul Ambasadei României la Atena și a Consulatului
    General al României la Salonic. La standul ţării noastre vor fi expuse peste 50
    de titluri în limba engleză sau bilingve, editate de editura ICR, publicații
    reprezentative pentru cultura și civilizația românească. Pe lângă acestea, vor
    fi expuse și cărți ale editurii Uniunii Elene din România și ale editurii
    Omonia din București. Totodată se vor desfășura întâlniri de prezentare a
    programelor ICR de traducere, publicare şi finanțare a editorilor străini. Pe
    27 noiembrie va fi lansat romanul Întâmplări din irealitatea
    imediată de Max Blecher, iar pe 28 noiembrie volumul
    Nostalgia de Mircea Cărtărescu. Târgul
    de carte de la Salonic este singura manifestare de profil din Grecia şi
    găzduieşte peste 250 de standuri. Tema centrală de anul acesta este
    Revoluțiile în curs ale cărților.




    O
    întâlnire literară a scriitoarei, poetei și traducătoarei spaniole Clara Janés
    cu coordonatoarea de expoziții de artă și târguri internaționale de carte a Ministerului
    Culturii din Spania, Ioana Zlotescu, va avea pe 25 noiembrie la ICR Madrid.
    Discuţia, moderată de preşedintele Asociaţiei Ţărilor din Europa de Est,
    Luminița Pigui, va avea ca temă opera poetică a lui Nichita Stănescu şi face
    parte din seria Dezbaterilor Alexandru Busuioceanu. Considerat de criticii
    literari drept cel mai important poet al generației anilor 1960, Nichita
    Stănescu a fost numit post-mortem membru al Academiei Române. A primit Premiul
    Herder în 1975, Premiul Coroana de Aur de la Festivalul Nopți de Poezie din
    Macedonia în 1982 și a fost candidat la Premiul Nobel în 1979. Participarea la
    dezbaterea de la sediul ICR Madrid este liberă în limita locurilor disponibile.


  • Jurnal românesc – 07.10.2021

    Jurnal românesc – 07.10.2021

    Ministrul de
    Externe, Bogdan Aurescu, a avut o întrevedere la Paris cu secretarul general al
    Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, Mathias Cormann, în
    cadrul căreia a reiterat profilul solid al candidaturii României la
    OCDE. Şeful diplomaţiei române i-a mulţumit secretarului general pentru
    sprijinul acordat avansării procesului de extindere a organizaţiei şi, în
    special, candidaturii ţării noastre. Potrivit MAE, Aurescu a reconfirmat
    angajamentul României şi larga susţinere din partea forţelor
    politice şi a societăţii româneşti faţă de obiectivul strategic al aderării la
    OCDE, cât mai curând posibil. El a subliniat totodată eforturile recente
    întreprinse de României în vederea aderării, iar şeful OCDE, Mathias Cormann, a
    subliniat semnalele pozitive în ceea ce priveşte posibilitatea
    avansării procesului de luare a unei decizii în favoarea deschiderii
    negocierilor de aderare. Tot la Paris, Bogdan Aurescu s-a întâlnit şi cu
    secretarul de stat al SUA, Antony Blinken, căruia i-a mulţumit pentru sprijinul
    acordat României în vederea aderării la OCDE. România şi-a depus oficial
    candidatura pentru aderarea la OCDE cu ocazia exercițiilor anterioare de
    extindere, respectiv în aprilie 2004 şi noiembrie 2012 şi a reînnoit-o în 2016
    şi 2017.




    Un monument al
    eroilor români din Primul Război Mondial a fost ridicat în localitatea italiană
    Bolzano din regiunea Trentino-Tirolul de Sud, transmite Ministerul Apărării
    Naţionale. Proiectul a fost realizat de MApN, prin Oficiul Naţional pentru
    Cultul Eroilor, cu sprijinul Ministerului italian al Apărării, prin
    Comisariatul General pentru Omagierea Morţilor în Război, în baza prevederilor
    unui acord interguvernamental privind mormintele de război. La recepţia
    lucrărilor de construire a monumentului comemorativ românesc au participat
    colonelul Gianpaolo Franchi din cadrul Comisariatului General pentru Omagierea
    Morţilor în Război şi o delegaţie a Ministerului Apărării Naţionale de la
    Bucureşti condusă de colonelul Iulian Barbu, ataşatul român al apărării la
    Roma. Mărturie a sacrificiului eroilor români care au decedat în timpul
    Primului Război Mondial şi îşi dorm somnul de veci pe teritoriul Republicii
    Italiene, opera comemorativă de război românească de la Bolzano oferă un cadru
    necesar desfăşurării ceremoniilor comemorative cu prilejul sărbătoririi unor
    evenimente cu semnificaţie istorică pentru statul român
    , a transmis MApN
    într-un comunicat de presă.




    Reprezentantul
    Uniunii Interregionale Comunitatea Românească din Ucraina, Aurica
    Bojescu, a atras atenţia asupra încălcării de către administraţia de la Kiev a
    principiilor cuprinse în Constituţia Ucrainei referitoare la drepturile
    minorităţilor naţionale. În cadrul unei conferinţe, desfăşurate la Budapesta
    sub egida președinției Ungariei la Consiliul Europei, Aurica Bojescu a abordat
    problema învățământului în limba maternă și folosirii limbilor minorităților
    naționale în Ucraina. Reprezentanți ai uneia dintre cele mai numeroase
    minorități naționale autohtone, având în 1996
    reprezentanți în Parlamentul Ucrainei, am reușit să obținem în
    Constituția Ucrainei o bază legislativă puternică nu numai din punctul de vedere
    al realizării unor noi drepturi, dar și pentru apărarea celor deja dobândite
    , a declarat Bojescu. Ea
    consideră că este acum inadmisibil să fie încălcate exact acele norme
    constituționale menite să protejeze minorităţile şi arată că, în ciuda tuturor
    adresărilor către organele centrale din Ucraina și către instituțiile
    internaționale, schimbările legislative din ultimii ani au redus garanțiile
    constituționale, au înrăutățit accesul la educație în limba maternă, iar
    situația minorităților naționale s-a agravat și mai mult. În acest context, reprezentantul
    românilor din Ucraina a solicitat, din nou, ajutorul Consiliului Europei.
    Dorim să fim buni cetățeni ai Ucrainei, dar dorim să ne păstrăm în
    același timp identitatea noastră națională
    , a punctat Aurica Bojescu.




    Galeriile
    Strata, Etaj şi Dyptich Art Space participă la Budapest Art Market 2021, care
    se desfăşoară în perioada 7-10 octombrie, la centrul Bálna din
    capitala Ungariei. Galeria Diptych Artspace prezintă lucrări de Alexandru
    Antik, Alexandra Mureșan, Magdalena Pelmuș, Mitoș Micleușanu și Zoltán Béla.
    Galeria Strata a adus la Budapesta lucrări de Darie Dup, Csapó Réka și Michele
    Bressan, iar Etaj Artist-Run Space expune creaţii ale artiștilor Radu Carnariu,
    Dumitru Gurjii, Mircea Modreanu, Răzvan Năstase, Radu Pandele, Ilina Schileru,
    Andrei Tudoran și Ruxandra Tudoran. Participarea românească la Budapest Art
    Market este sprijinită de ICR Budapesta. Manifestarea, a cărei primă ediție a
    avut loc în 2011, este vizitată anual de peste 30 000 de oameni şi reuneşte
    peste 200 de galerii şi 500 de artiști din aproximativ 40 de țări.



  • Jurnal românesc – 16.09.2021

    Jurnal românesc – 16.09.2021

    Firme de
    avocatură britanice evocă o posibilă profilare rasială, după ce a reieşit
    faptul că peste 60% dintre cetăţenii statelor UE opriţi şi chestionaţi de
    autorităţile vamale în porturile britanice după Brexit sunt români, scrie
    publicaţia The Guardian.

    Potrivit datelor oficiale, în primele şase luni din
    2021, peste 7.200 de călători au fost opriţi la sosirea în porturile Regatului
    Unit venind cu feriboturi sau prin Eurotunel. Dintre aceştia, aproape 4.400
    sunt români, circa 600 bulgari şi aproximativ 400 polonezi. Guvernul de la
    Londra a negat însă aplicarea vreunui criteriu de discriminare. Acuzaţia
    că facem profilări rasiale este falsă şi nefondată. Dacă cineva soseşte la graniţele
    noastre, încercând să lucreze aici fără a avea acest drept, publicul aşteaptă
    ca noi să nu le permitem să intre, indiferent de naţionalitate. Aceste reguli
    sunt aplicate echitabil şi numai pe baza circumstanţelor individuale
    , a
    declarat un purtător de cuvânt al Ministerului de Interne britanic. The
    Guardian mai scrie că nu sunt încă disponibile datele privind sosirile în
    aeroporturi, dar că procentul mare al românilor opriţi la intrarea în Regatul
    Unit mai poate fi explicat prin necunoaşterea regulilor aplicabile după
    intrarea în vigoare a Brexitului. Odată cu ieşirea Regatului Unit din UE,
    cetăţenii europeni care doresc să lucreze în această ţară trebuie să solicite o
    viză prin noul sistem de imigrare bazat pe puncte.




    Asociaţia
    Romanian Business Leaders organizează în această toamnă proiectul Tinerii
    în Arenă, un program de mentorat de afaceri în care patroni ai unor
    companii importante le oferă sprijin tinerilor interesaţi să înceapă o afacere.
    Proiectul îşi propune să sprijine dezvoltarea antreprenoriatului în România şi
    să pună în evidenţă modele de antreprenori, atât la început de drum cât şi
    experimentaţi, pentru a oferi încredere, educaţie financiară şi bune practici.
    În cadrul proiectului, tinerii participanţi vor avea parte de întâlniri săptămânale
    cu mentori din programul Business Mentors, o comunitate de alţi 14 tineri ce
    vor trece prin acelaşi proces cu scopul de a se sprijini reciproc şi a creşte
    spiritul colaborativ între afacerile româneşti, o serie de workshopuri aplicate
    pe teme importante în dezvoltarea unei afaceri, acces la modele de antreprenori
    şi acces la un curs de afaceri în valoare de 1.000 de euro. Proiectul este
    gratuit şi se adresează tinerilor între 16 şi 24 de ani. Cei interesaţi trebuie
    să completeze o prezentare a ideii de business şi să înregistreze un video de 90
    de secunde. Termenul limită pentru înscrieri este 19 septembrie. Peste 2.600 de
    tineri din România şi şase antreprenori au participat la ediţia anterioară a
    evenimentului.




    Reprezentanţa
    Institutului Cultural Român la New York inaugurează pe 17 septembrie noul său
    spaţiu expoziţional, intitulat Galeria Brâncuși. Cu acest prilej,
    va fi deschisă expoziția RECOLLECTIVE, prima retrospectivă a fotografului
    Viorel Florescu, o legendă a presei new-yorkeze, dublu laureat al Premiului
    Pulitzer. Expoziția reunește peste 60 de lucrări reprezentative pentru întreaga
    carieră a lui Viorel Florescu, de la imagini surprinse în Haiti, Afganistan,
    Filipine, Sierra Leone, Liberia, Rusia imediat după prăbușirea URSS, România în
    timpul Revoluției din 1989 și până la New York după atacurile teroriste din 11
    septembrie 2001. Viorel Florescu s-a născut în 1949 la Sighișoara și a emigrat
    în Statele Unite la 30 de ani. În mai bine de 50 de ani de carieră, a ilustrat
    sute de știri importante, multe de prima pagină. A fost distins cu Premiul
    Presei Internaționale pentru documentarea primelor alegeri libere din Haiti
    urmate de masacrul de la Port au Prince din 1987, cu două Premii Pulitzer, în
    1992, ca membru al echipei care a documentat accidentul tragic de la metroul
    din Manhattan, şi în 1997, pentru fotografiile de la dezastrul aviatic din Long
    Island. În 1994 a primit premiul Clubului Presei Internaționale pentru
    documentarea loviturii de stat militare din Haiti. Expoziția RECOLLECTIVE va
    rămâne deschisă până în 22 octombrie.




    Accademia di
    Romania la Roma și Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din
    Timișoara, în colaborare cu Asociația
    Orizonturi Culturale Italo-Române din Timișoara, prezintă în perioada 18 – 30
    septembrie expoziția de artă Recurențe. Manifestarea reunește
    lucrările profesorilor de la Facultatea de Arte și Design a Universității de
    Vest din Timișoara. Inaugurarea expoziției va avea loc pe 17 septembrie, de la
    ora 18.00, iar accesul publicului atât la vernisaj cât și pe toată durata
    desfășurării acesteia se va face conform reglementărilor sanitare în vigoare şi
    doar pe bază de rezervare la adresa de email accadromania@accadromania.it.


  • Atelierele Brâncuși – Rânca, 2021

    Atelierele Brâncuși – Rânca, 2021

    Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare Constantin Brâncuși, Consiliul Local și
    Primăria Municipiului Târgu Jiu organizează Atelierele Brâncuși – Simpozionul
    Internațional de Sculptură, Pictură și Grafică în perioada 12 august – 3
    septembrie 2021. Lucrările atelierelor se vor desfășura în localitatea Rânca.

    Parteneri
    sunt Institutul Cultural Român și Uniunea Artiștilor Plastici din România,
    filiala Târgu Jiu. Institutul Cultural Român este partener principal al
    Centrului de Cercetare, Documentare și Promovare Constantin Brâncuși încă din
    anul 2015, perioadă în care au organizat în colaborare ateliere, simpozioane științifice
    și de creație, congrese, acordarea de premii etc.


    Evenimentul este, în fapt, o tabără de creație
    care se adresează artiștilor profesioniști. Cu toate restricțiile legate de
    starea de pandemie, la simpozionul din acest an și-au anunțat participarea și artiști
    plastici străini.


    Prin
    conținutul evenimentului, organizatorii se adresează unui public-țintă alcătuit
    din artiști, critici de artă plastică, public specializat, iubitori de artă.


    La atelierul de sculptură, care se va deschide în data de 12 august, vor
    participa cinci sculptori: Titi Ceară, Dumitru Cozma, Dan Istrate, Ioan Medruț
    și Laurențiu Mogoșanu, toți din România. Materialul folosit la această ediție va fi piatra de Bașchioi.


    Artistul
    Titi Ceară este originar din Techirghiol și a absolvit Academia de Artă din
    Iași în anul 1983. În 1990 a beneficiat de o bursă de studii a Ministerului de
    Externe italian, pentru ca, un an mai târziu, să primească Premiul pentru
    Sculptură al Academiei de Arte Pietro Vannucci, Perugia, Italia.


    Dumitru
    Cozma este absolvent al Academiei de Arte Frumoase din București, secția
    ceramică, sticlă, metal. Este laureat al Târgului internațional de artă
    București (premiul I, 2002) și al Bienalei Artele focului, București (2004).


    Dan
    Istrate s-a născut în Cluj-Napoca și a absolvit academia de Arte Vizuale Ioan
    Andreescu din Cluj în anul 1998. Ulterior obținerii unei Burse Vasile
    Pârvan, oferită de Academia Română la Roma, Dan Istrate s-a stabilit în
    Carrare, Italia.


    Sculptorul
    Ioan Medruț este originar din Deva, dar a urmat cursurile Liceului de artă Nicolae Tonitza din
    Capitală, iar ulterior a absolvit Academia de Artă București, secția sculptură, promoția 1996.


    Laurențiu
    Mogoșanu este un nume consacrat în mediul artistic din România și din
    străinătate. S-a născut în județul Constanța și a absolvit Academia de Artă din
    București, secția sculptură, clasa profesorilor Napoleon Tiron și Marin Iliescu
    în anul 1992. În anul 2018 a fost desemnat câștigător al Premiului Național
    Constantin Brâncuși, oferit de Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare
    Constantin Brâncuși.


    Vlad Ciobanu, curatorul atelierului de sculptură,
    este absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din
    București și membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România.


    Atelierul de pictură și grafică se va deschide în
    data de 23 august, cu următorii participanți: Bogdan Aleksandrov (Bulgaria), Irma
    Balakauskaite (Lituania), Dorothea Fleiss (Germania),
    Christian Paraschiv (Franța), Adriana
    Lucaciu, Carmen Olteanu și Cosmin Paulescu (România).


    Vasile Fuiorea este curatorul atelierului de
    pictură și grafică. Este originar din Târgu Jiu, absolvent al Facultății de
    Arte Plastice din cadrul Universității de Vest Timișoara, membru al UAP din
    România din 2007, doctor în Arte vizuale și conf. univ. la Facultatea de
    Teologie Ortodoxă din cadrul Universității din Craiova.


    Deschiderea oficială a simpozionului va avea loc
    în data de 12 august, ora 13:00, la Complexul Panoramic din Rânca. Pentru buna
    desfășurare a manifestării, vor fi luate toate măsurile de siguranță sanitară.

    Comunicat Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare Constantin Brâncuși

  • Raffaello Romanelli: zece ani de sculptură în România

    Raffaello Romanelli: zece ani de sculptură în România

    Raffaello
    Romanelli a stat zece ani în România unde a sculptat busturi și monumente care
    trimit la pagini din istoria națională. Trei dintre lucrări, dedicate familiei
    Brâncoveanu, se regăsesc în expoziția
    Putere și Statut cu sculpturi din colecția de artă a Muzeului Municipiului
    București. Curator: Dr. Nicoleta Bădilă.


  • Jurnal românesc – 15.07.2021

    Jurnal românesc – 15.07.2021

    România este un loc unde
    merită să investeşti, iar Franţa – un partener economic important, a declarat
    prim-ministrul Florin Cîţu, la recepţia organizată de Ambasada Franţei la
    Bucureşti cu ocazia Zilei Naţionale. El le-a mulţumit cadrelor medicale din
    cele două ţări pentru modul solidar în care au acţionat pentru salvarea de
    vieţi omeneşti.

    Apreciez dorinţa doamnei ambasador Laurence Auer de a
    pune sărbătoarea sub semnul unui omagiu adus personalului medical şi de
    îngrijire care a fost în prima linie în lupta împotriva COVID-19. Aş vrea să
    mulţumesc şi eu personalului medical din România şi din Franţa care a acţionat
    în mod solidar pentru a salva vieţi omeneşti. Salut şi contribuţia medicilor
    români din Franţa la acest efort comun extraordinar
    , a spus premierul.

    Un
    mesaj similar a transmis şi preşedintele Klaus Iohannis, care a subliniat că
    încă de la debutul pandemiei românii şi francezii au arătat că solidaritatea
    există şi funcţionează. M-am bucurat să aflu că români – medici şi
    directori ai unor centre medico-sociale din Franţa – au fost decoraţi de statul
    francez pentru contribuţia lor esenţială în lupta împotriva pandemiei
    , a
    spus preşedintele. El a salutat iniţiativele de diplomaţie culturală şi
    diversele proiecte care se vor desfăşura în cele două ţări sub însemnul Anului
    Enescu şi a punctat că limba franceză rămâne şi astăzi a doua limbă străină
    studiată în şcoli, iar România, principalul pol francofon în Europa Centrală şi
    Orientală.




    Ministerul Muncii transmite
    că măsurile de prevenire a unor situaţii neplăcute cu care s-ar putea confrunta
    românii pe piaţa muncii din statele membre ale UE sunt esenţiale şi fac parte
    din Planul de acţiuni elaborat de instituţie pentru informarea şi protecţia
    cetăţenilor care migrează în scop lucrativ. Instituţia aminteşte că a lansat
    Planul, în luna martie, odată cu campania Eşti lucrător în străinătate?
    Informează-te, lucrează legal şi cunoaşte-ţi drepturile
    al cărei scop
    este de prevenire a muncii fără forme legale şi a exploatării prin muncă a
    lucrătorilor sezonieri. Ministerul arată că materialele informative au fost
    publicate atât pe site-ul propriu, mmuncii.ro, cât şi pe site-ul Inspecţiei
    Muncii, inspectiamuncii.ro. De asemenea, au fost elaborate pliante cu
    informaţii despre condiţiile de muncă, contractul de muncă, rolul agenţiilor de
    plasare, date de contact ale misiunilor consulare ale României, care au fost
    distribuite cu sprijinul Ministerului Transporturilor în gări şi aeroporturi,
    la sediile unităţilor de poliţie, ale inspectoratelor teritoriale de muncă şi
    agenţiilor judeţene de ocupare a forţei de muncă. Ministerul Muncii precizează
    că, la 15 iunie, Autoritatea Europeană a Muncii a lansat campania
    #Rights4AllSeasons, al cărei scop este informarea lucrătorilor sezonieri cu
    privire la drepturile lor, susţinerea angajatorilor şi asigurarea de condiţii
    de muncă echitabile în Uniunea Europeană. Detalii se găsesc pe site-ul
    Autorităţii, ela.europa.eu.




    Numărul total al certificatelor
    profesionale emise de Colegiul Medicilor din România şi solicitate cu scopul de
    a exercita profesia de medic în străinătate a scăzut constant în ultimii ani.
    Dacă în 2016 au fost emise 1.462, în 2017 numărul acestora s-a redus la 1.374,
    apoi la 1.221 – în 2018, 1.099 – în 2019, pentru ca anul trecut să se situeze
    la 858. Colegiul Medicilor arată că certificatul de conformitate sau Good
    Standing se eliberează doar medicilor, stomatologilor, farmaciştilor,
    asistenţilor medicali generalişti şi moaşelor care întrunesc condiţiile de
    cetăţenie, ascendenţă, filiaţie, căsătorie şi rezidenţă prevăzute de lege şi
    care au dobândit formarea în profesie pe teritoriul României. Medicii au
    obligaţia să solicite eliberarea Good Standing-ului în vederea întocmirii
    dosarului de înscriere la orice examen de promovare profesională sau concurs de
    ocupare a unui post vacant în sistem sau pentru exercitarea profesiei în afara
    graniţelor. Certificatul poate fi eliberat atât la cererea medicului cât şi a
    autorităţii competente omoloage dintr-un alt stat şi cuprinde datele personale
    relevante cu privire la onorabilitatea, moralitatea şi competenţa cu care îşi
    poate exercita profesia persoana care deţine sau a deţinut în trecut calitatea
    de membru al Colegiului Medicilor din România. Potrivit datelor Organizaţiei
    pentru Cooperare și Dezvoltare Economică aferente anului 2018, doar în Franţa
    şi Germania activau peste 8.700 de medici români, în vreme ce în Ungaria
    ponderea acestora era de 70% din totalul specialiştilor străini.




    Universitatea Națională de
    Artă Teatrală și Cinematografică I. L. Caragiale din București
    anunţă lansarea parteneriatului cu Departamentul pentru Românii de
    Pretutindeni, care are drept scop promovarea valorilor naționale în
    comunitățile din diaspora, diseminarea problemelor legate de dezrădăcinare și
    refacerea legăturilor cu rudele din țară. În cadrul acestei cooperări,
    studenții și profesorii UNATC doresc să ofere comunităților românești din
    străinătate reîntâlnirea cu limba și cultura țării din care provin prin
    intermediul Caravanei teatrului pentru diaspora. Lansarea parteneriatului va
    avea loc pe 17 iulie, în cadrul Galei Absolvenților UNATC 2021.




  • Explorări. Artă și cultură la Domeniul Ghica

    Explorări. Artă și cultură la Domeniul Ghica

    Luna
    iunie la Ghergani, în județul Dâmbovița, la 40 de kilometri de București, în
    cadrul domeniului Ion Ghica, a însemnat artă și natură care se întâlnesc și
    creează experiențe deosebite pentru vizitatori. Ion Ghica a fost o
    personalitate marcantă a celei de-a doua jumătăți a secolului XIX – om politic
    liberal, academician, economist, matematician, scriitor, pedagog și diplomat. A
    fost prim-ministru de 5 ori. A fost preşedinte al Academiei Române de 4 ori. A
    fost aproape 10 ani ambasador la Londra. Domeniul de la Ghergani, care îi
    poartă numele, este o oază de verdeață și natură, păstrând vestigiile conacului
    boieresc și capela familiei – capela este opera unuia dintre cei mai importanți
    arhitecți români de secol XIX, Grigore Cerchez. Parcul, un alt element ce
    fascinează în cadrul Domeniului de la Ghergani, a fost amenajat chiar înainte
    de terminarea conacului, pe o suprafață de 27 de hectare. La momentul actual,
    domeniul și conacul se află într-un amplu proces de restaurare.


    Expoziția
    Exploring between art and nature, organizată cu ocazia zilelor Rendez-vous aux jardins, un proiect francez care
    cheamă comunități și oameni să descopere într-o manieră estetică parcurile și
    grădinile publice sau private din diferite țări europene,
    a adus creația
    artistică în mijlocul naturii, contopindu-se cu grădinile domeniului, cu capela
    și cu vizitatorii. Am stat de vorbă cu Ilina Schileru, artist plastic și unul
    dintre curatorii expoziției, despre acest proiect:


    Este un eveniment în cadrul unui circuit european inițiat de Ministerul
    Culturii al statului francez acum 18 ani, și de 3 ani în circuit european. Am
    fost invitați – când mă refer la noi, mă refer la Asociația D3M și la Grupul
    Etaj din E T A J artist-run space din București, am fost invitați de doamna
    Ghica Bossy Boulin, proprietara asociației care deține acest domeniu, aflat la
    40 de kilometri de București, să organizăm un eveniment în cadrul acestor zile
    care se numesc
    Rendez-vous aux jardins. Și totul s-a petrecut cu sprijinul
    domnului Șerban Sturdza, fostul director șef al Ordinului Arhitecților, care se
    ocupă și de restaurarea spațiului de aici. Și am ajuns într-o lună, practic, să
    strângem 50 de artiști. Nu ne-am propus de la bun început să ajungem aici, să
    ne extindem atât de mult, dar, iată, că aici am ajuns. Avem instalații, obiect,
    sculptură, intervenție în spațiul pădurii, și am ocupat și spațiul interior al
    conacului care se află în renovare de câțiva ani. Premisele pe termen lung, din
    ce am înțeles, aici, de la doamna Irina Bossy, sunt să dezvolte un spațiu
    cultural și să și restaureze cu totul conacul și domeniul.



    Ilina
    Schileru ne-a dezvăluit procesul organizatoric prin care s-a ajuns la un
    eveniment artistic de o asemenea anvergură:


    Dat fiind faptul că a fost din scurt, adică,
    practic, noi am aflat cu o lună înainte, am pornit de la ideea de a face o expoziție
    cu, 15-20 de artiști inițial, care erau arondați Grupului E T A J, dar ulterior
    ne-am extins pentru că, prin prietenie și prin foste legături de colaborare, am
    tot invitat unii de la alții, s-a dus așa ca într-o rețea și ca într-un efect
    de capilaritate. Și am ajuns la 50, adică au fost artiști care au intrat în
    circuit cu câteva zile înainte de a lansa anunțul oficial. Deci, cam așa s-a
    ajuns, a fost ceva organic



    Temele abordate și artiștii participanți au fost un alt subiect
    în discuția cu Ilina Schileru:


    Aș putea să spun de partea de urban art, graffitti, IRLO, Mihai Zgondoiu, care
    are Atelier 0302, de Raluca Ilaria Demetrescu, care a expus de curând la MNȚR+C
    – noul spaţiu dedicat artei contemporane româneşti la Muzeul Naţional al
    Ţăranului Român – toți sunt importanți. E un mix de artiști și mai cunoscuți și
    mai puțin cunoscuți – ce e important este relația care se leagă între ei și
    atmosfera care s-a construit aici în ultimele zile, pentru că ei au venit
    singuri și au panotat lucrările și s-au ajutat unii pe alții. Eu pun accent pe aspectul
    acesta de comunitate artistică. Tot timpul pledez pentru ideea de solidaritate
    – mi se pare important. Mai ales că suntem un spațiu, un areal mic, o branșă
    foarte mică. Și ne-am ajutat unii pe alții și a ieșit și un eveniment foarte
    bun și am ieșit în fața unui public care nu e obișnuit, dar e cu atât mai
    inedit din punctul ăsta de vedere.



    Despre
    expoziție și despre conceptul din spatele acesteia, despre cum ar fi privit
    acest eveniment contemporan marele Ion Ghica, am stat de vorbă și cu Mircea
    Modreanu, artist plastic și unul dintre curatori:


    Am încercat să folosim spaţiul, adică, noi cumva ne-am ajutat
    de spațiu, dar să nu fim invazivi, să fim cât mai corecți, ca toate lucrurile
    să fie ok. Eu cred că lui Ion Ghica i-ar fi plăcut să fie, nu știu, să fie un
    eveniment de genul acesta.



    Ce
    se va întâmpla mai departe, există perspective pentru această comunitate de
    artiști creată cu ocazia expoziţiei de artă contemporană in situ Exploring
    between art and nature de la Domeniul Ion Ghica de la Ghergani? Expoziția va
    avea un viitor itinerariu? Mircea Modreanu ne-a declarat la finalul discuției
    noastre:


    Sigur, noi ne gândeam de mult să facem chestia asta. Noi avem
    o galerie tip artist-run space, pe care o conduc împreună cu Dumitru Gurjii și
    Ilina Schileru, în apartamentul meu, care se numește E T A J artist-run space.
    Mă gândeam că, fiind eu din Petroșani – în bazinul minier Valea Jiului, din
    sud-vestul României – ar fi frumos să
    ducem proiectul la minele de huilă din regiune.

  • Fusion AIR – rezidențe artistice în institute de cercetare

    Fusion AIR – rezidențe artistice în institute de cercetare

    Fusion AIR, unicul
    proiect românesc de rezidențe artistice în institutele de cercetare, este
    inițiat de Asociația Qolony (Colonia pentru Artă și Știință) și își propune să
    ajute la promovarea incluziunii artiștilor în activitățile de inovare și
    cercetare oferind științei limbajul artei. În același timp, Fusion AIR, aflat
    anul acesta la a doua ediție, urmărește să transforme informația științifică în
    parametri vizuali și auditivi, aducând concepte științifice abstracte la un
    nivel accesibil publicului larg, participând astfel la popularizarea științei.

    Fusion AIR, un proiect de pionierat pentru România, vorbește despre
    știință și cercetare în limbajul artei. Când l-am inițiat, ne-am propus să unim
    două domenii până acum disociate, într-un demers care să participe la
    construirea și stabilizarea unei infrastructuri colaborative apte să susțină,
    pe de-o parte, știința și cercetarea și, de cealaltă parte, arta și pe artiștii
    care se lasă inspirați de știință și folosesc tehnologia în lucrările lor.
    În
    România, domeniul Art & Science este încă unul de nișă, prea puțin vizibil
    în spațiul artistic și insuficient cunoscut în cel științific,
    a declarat Mihaela Ghiță, inițiatoarea
    proiectului și cofondatoare a Asociației Qolony – Colonia pentru Artă și
    Știință. Mihaela Ghiță ne-a spus că jurnalismul de știință pe care-l practică
    de ani buni la Radio România Cultural a ajutat-o să ajungă la proiectul
    respectiv.


    Ideea mi-a venit
    pentru că eu sunt jurnalist de știință la RRC și după o experiență de 15 ani de
    lucru cu institutele și cercetătorii din România, am constatat că acest proces
    de cercetare științifică este foarte asemănător, în esența lui, cu cercetarea
    pe care o fac artiștii. Și mă refer mai ales la artiștii care sunt interesați
    de conceptele științifice. Pentru că da, există așa ceva, sunt oameni care sunt
    inspirați de tot ce este în jurul nostru, dar într-o manieră științifică, se
    lasă inspirați de știință. Și atunci m-am gândit că ar fi păcat să nu-i pun pe
    oamenii ăștia împreună, cu atât mai mult cu cât cunoșteam și fenomenul artistic
    contemporan legat de știință, dar eram în legătură și cu cercetătorii din
    institutele de cercetare cu care colaborez. Acest fenomen, denumit Art &
    Science, este unul vechi, nu este nicidecum o invenție a mea.

    Lucruri
    asemănătoare se întâmplă de zeci de ani în lume, în America la MIT
    (Massachusetts Institute of Technology), există de multă vreme un department
    special Art & Science. De asemenea, în Europa, cei interesați de domeniul
    Art & Science beneficiază de rezidențe artistice. În plus, în institutele
    importante de cercetare, artiștii sunt cooptați să colaboreze cu cercetătorii
    pentru că aduc un suflu nou, o perspectivă diferită. În știință, după cum știm,
    nu e loc de făcut experimente fără miză, fără finalitate practică. Și atunci
    artiștii vin cu această nouă perspectivă, care ar putea fi privită ca un fel de
    joacă, dar de fapt nu este așa, este doar un altfel de unghi e vedere.


    Conceptul curatorial al proiectului este Structuri convertibile, lansat
    de curatoarea evenimentului, Olivia Nițiș, și propune includerea unei arhive a
    proceselor de lucru și a unui un glosar de termeni, pentru o mai bună mediere a
    relației dintre public și conținutul expozițional.

    Olivia Nițiș: Interesul meu vine ca urmare a unei
    experiențe legate de alte colaborări care au vizat relația dintre artă și
    știință sau relația dintre artă și tehnologie. Trebuie spus că există o diferență
    între știință și tehnologie. Deși ele funcționează într-o strânsă legătură, de
    multe ori nu sunt neapărat legate, artiștii care folosesc intrumente
    tehnologice nu sunt neapărat interesați de practici care includ preocupări
    științifice. De această dată însă aceste două elemente vor funcționa împreună,
    pentru că vom avea de a face cu instalații, instalații video, instalații de
    sunet, astfel că tehnologia va avea un rol foarte important în acest proiect.



    Ediția din acest an a Fusion Air reunește patru artiști cu abordări și
    practici artistice distincte și patru institute de cercetare. La capătul
    perioadei de rezidență și al discuțiilor creative cu cercetătorii, artiștii vor
    crea câte o lucrare pe care o vor prezenta publicului în cadrul unei
    expoziții-eveniment în cursul lunii iunie a acestui an.




  • Jurnal românesc – 04.05.2021

    Jurnal românesc – 04.05.2021

    Expoziția The Factum – O realitate compusă din
    spațiu și timp, curatoriată de Niccolò Lucarelli, va fi găzduită de Muzeul
    Pietro Canonica din Villa Borghese (Piazza di Siena, Roma) în perioada 5 mai – 20 iunie. Pentru prima sa
    expoziție personală în Italia, tânăra artistă Maria Nițulescu a creat un
    proiect site-specific, un ansamblu de instalații care interacționează cu
    spațiile Muzeului Pietro Canonica, transfigurându-le prin trei abordări
    complementare realizate din sunet, lumină și parfum. Artista a realizat pentru
    această expoziție o serie de mulaje – urechi din gips, impregnate cu esență
    parfumată nu numai ca simbol al percepției auditive, ci și al percepției
    olfactive. Esența a fost creată special de nasul lui Geza Schön (maestru
    parfumier german). Expoziția se bucură de patronajul Ambasadei României în
    Italia, al Academiei Angelico Costantiniana și al Fundației Nicola Ghiuselev și
    este susținută de Institutul Cultural Român prin Accademia di Romania in Roma.
    Program de vizitare de luni până vineri: 5 – 31 mai, de la 10:00 la 16:00, iar
    intre 1 – 20 iunie de la 13:00 la 19:00.




    Prima
    retrospectivă de film documentar românesc contemporan din Marea Britanie,
    organizată de ICR Londra în parteneriat cu festivalurile românești Astra Film
    Sibiu și One World România și două dintre cele mai mari și cunoscute
    festivaluri britanice, Sheffield Doc Fest și Open City Doc, continua pana pe 31
    iulie. Intitulată Framing the Change, retrospectiva, care a debutat pe 26
    aprilie, cuprinde peste 30 de filme și evenimente speciale relevante pentru
    publicul britanic/internațional, pentru cinefili și pentru iubitorii
    festivalurilor de gen.Retrospectiva a continuat pe 29 aprilie cu filmul
    Acasă de Radu Ciorniciuc si se reia după Paşte, pe 4 mai cu Home Alone – A Romanian
    Tragedy, regizat de Ionuț Carpatorea, iar pe 5 mai cu Dacia, dragostea mea, în regia lui Julio
    Soto și Ștefan Constantinescu. Filmele sunt prezentate pe canalele
    online ale ICR Londra, cu subtitrare în limba engleză. Programul complet se
    găseşte pe site-urile ICR şi ICR Londra.




    Persoanele
    fizice şi juridice interesate să obţină finanţare nerambursabilă din partea
    Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova mai pot trimite dosarele până
    pe 14 mai. Proiectele finanțate au ca obiectiv consolidarea comunităţii de
    limbă, cultură, religie, spiritualitate şi istorie aflate la baza relaţiei
    României cu Republica Moldova. Ghidul de finanţare 2021 precum şi informaţii
    despre documentele necesare acordării acesteia se găsesc pe site-ul instituţiei
    drrm.gov.ro. Cererile de finanțare trebuie transmise în format electronic la
    adresa programe@drrm.gov.ro până cel târziu vineri, 14 mai, ora 23 şi 59 de
    minute.


    A 17-a ediție a
    Expoziției Internaționale de Arhitectură – La Biennale di Venezia va avea loc
    în perioada 22 mai – 21 noiembrie şi va fi curatoriată de arhitectul libanez
    Hashim Sarkis, transmite Institutul Cultural Român. Proiectul care va
    reprezenta România se numește Fading Borders şi a fost creat de
    arhitecții Irina Meliță, Ștefan Simion, Cristi Bădescu, Ștefania Hîrleață și
    Radu Tîrcă, membri ai biroului de arhitectură Poster. Tema acestei ediţii este
    Cum vom trăi împreună?, iar echipa de arhitecţi români a ales
    fenomenul migrației pentru a ilustra conceptul. În pavilionul României de la
    Veneția vor fi prezentate două aspecte ale migrației: orașe românești golite de
    valurile de migrație și viața unor români care au ales să trăiască peste
    hotare. Bienala de la Veneția este una dintre cele mai mari expoziții
    organizate la nivel internațional. Aproape 300.000 de oameni au vizitat în 2019
    Expoziția Internațională de Arhitectură, la care au participat 63 de țări, în
    vreme ce pragul Expoziției de Artă a fost trecut de peste 600.000 de persoane.


    A 6-a ediţie a
    festivalului concurs al tinerilor interpreţi de muzică populară Prezintă
    Orchestra Folclor, început pe 25 martie, se va derula până pe 4
    noiembrie, transmite Institutul Cultural Român Mihai Eminescu de la Chișinău.
    Festivalul se desfăşoară în regim online şi are două secţiuni, Solişti vocali
    și Solişti instrumentişti, iar acompaniamentul este asigurat de Orchestra de
    muzică populară Folclor, condusă de maestrul Petre Neamţu. Prima
    etapă a concursului a avut loc pe 25 martie, iar următoarele sunt programate pe
    20 mai, 14 octombrie şi 4 noiembrie, când va avea loc Gala Laureaţilor.
    Manifestarea are drept scop promovarea folclorului muzical, instrumental şi
    vocal, descoperirea celor mai buni interpreţi de muzică populară românească,
    valorificarea cântecului şi portului popular românesc din Republica Moldova şi
    România şi introducerea lor în circuitul valorilor spirituale.


  • Artă la metru pătrat

    Artă la metru pătrat

    A fost odată un pod peste râul Olăneşti,
    iar podul a fost mărginit mai apoi cu panouri de plexiglas. Dar pentru că
    lumina se reflecta în panouri şi crea iluzii optice, astfel încât erau multe
    accidente în zonă, şi chiar şi porumbeii erau derutaţi lovindu-se adesea de ele,
    edilii locali au avut o idee salvatoare: pictarea lor. Şi astfel a apărut o
    realizare demnă de Cartea Recordurilor: Adrian Ionuţ Luță a pictat construcții
    vechi din Râmnicu Vâlcea și a încercat să ilustreze viața rurală și urbană a
    oamenilor de pe vremuri, pe cele 58 de panouri ce mărginesc drumul de lângă
    faleza municipiului.


    Adrian ionuţ Luţă, profesor de educaţie
    plastică, la Palatul Copiilor din Râmnicu Vâlcea, ne-a povestit cum a apărut
    proiectul:

    Primăria mi-a propus să realizez o pictură
    ca să înfrumuseţez zona, ca să aibă şi un aspect practic, adică să reducă
    accidentele din zonă, porumbeii să nu se mai izbească de acele panouri şi să
    promovăm cumva şi istoria oraşului nostru. Eu m-am gândit să creez pagini vechi
    din istoria Vâlcei, adică să reprezint toate monumentele din Râmnicu Vâlcea,
    care au existat şi care încă mai există, pe fiecare panou în parte. Sunt 58 de
    panouri cu totul, întinse pe o suprafaţă de aproape 300 de metri pătraţi,
    fiecare panou are 2 metri înălţime şi 4 metri lungime. Este singura pictură pe
    plexiglas din lume, pictură în ulei. Adică nu s-a mai făcut până acum niciodată
    pictură pe panouri de plexiglas, pentru că nimeni nu risca, pot să exfolieze,
    să se degradeze foarte repede, numai că eu am folosit nişte culori care au
    foarte mare durabilitate în timp, adică peste 50 de ani.



    Garanţia fiind convingătoare, Adrian Ionuţ
    Luţă a ales clădiri istorice, monumente felurite, unele care nu se mai regăsesc
    în oraş, ca teme pentru picturile sale:

    Să ştiţi că mai este un pic ca să
    fie omologat, trebuia să fie omologat de acum un an şi jumătate, dar nu s-a
    putut din cauza pandemiei. Sunt monumente din Râmnicu Vâlcea, cum ar fi Casa
    Anton Pann (n.r. monument de
    arhitectură urbană, construit la jumătatea secolului al XVIII-lea ,Casa
    Memorială Anton Pann este un muzeu județean din Râmnicu Vâlcea, care
    adăpostește expoziția memorială Anton Pann, scriitor n. 1794, Sliven, Bulgaria
    – d. 1854, București), statuia lui Mircea cel Bătrân din scuar, un teatru
    foarte vechi (n.r. care nu mai există), poşta veche, clădirea primăriei,
    statuia lui Alexandru Lahovari. Eu fiind profesor la Palatul copiilor aveam
    program până la ora 12.00 şi de atunci până la 10-11 PM, stăteam să pictez
    acele panouri. Pictam chiar şi pe ger, la minus 10 grade (n.r. Celsius) eram
    acolo, aveam mânuşi, eram gros îmbrăcat şi pictam. Dar pictam din plăcere. M-au
    ajutat şi elevii mei de la Palatul copiilor. Eu trebuia să respect o dată
    limită a proiectului. Eu am respectat acest termen, deşi vremea îmi era
    nefavorabilă, eu am încercat cu toate puterile mele să mă încadrez în termen.


    Vâlcenii care trec pe Podul Carol sunt
    mulțumiți de modul în care s-a schimbat aspectul zonei și spun că idee este una
    excelentă, lucru confirmat şi de artist, însuşi:

    Marea majoritate a
    vâlcenilor sunt foarte mulţumiţi de panouri, sunt unice în toată lumea. Eu am
    încercat să fac un muzeu în aer liber, acestor panouri le-am inserat mesaje,
    fiecare panou are o denumire, atunci când am pictat monumentul, l-am şi
    denumit, menţionând şi locul unde se afla sau unde se află. Aceste panouri au
    şi culori fosforescente integrate în ele, astfel ca pe timp de noapte să devină
    mai evidente şi să lumineze un pic zona. Pot să vă spun că mi-a plăcut foarte
    mult să fac acest proiect, am pus foarte mult suflet şi iubesc foarte mult ceea
    ce fac. Eu am încercat să fac un fel de simbioză între arta stradală şi pictura
    de chevalet. În arta stradală se lucrează cu Grafitti, în pictura de chevalet
    se lucrează în culori în ulei. Eu, practic, am combinat culorile în ulei cu
    arta stradală şi am reuşit cumva să fac un muzeu în aer liber, cu temă
    educativă.


    Iar Adrian Ionuţ Luţă ne-a mai spus că
    trece zilnic pe podul din centrul oraşului pentru a vedea picturile şi a repara
    eventualele stricăciuni survenite, mai existând cazuri în care picturile sunt
    zgâriate sau parţial acoperite cu Grafitti. Până la certificarea recordului nu
    putem decât să-l felicităm pe acest entuziast artist plastic.



  • O artistă desființează stereotipurile legate de etnie și gen

    O artistă desființează stereotipurile legate de etnie și gen

    Virginia Lupu
    este un artist vizual multidisciplinar, care, alături de actrița Mihaela
    Drăgan, s-a alăturat unei inițiative care a atras atenția publicului european
    iubitor de artă contemporană, dar și de antropologie și povești ale unor
    societăți nu foarte cunoscute. Virginia Lupu a studiat la UNArte, la București,
    fiind interesată de exprimarea foto-video. Ulterior, a experimentat și cu alte
    zone artistice, cum ar fi cea de performance și instalațiile video. În prezent,
    Virginia Lupu aprofundează feminismul și zona politică din artă.


    Institutul german
    Goethe din București găzduiește, în această primăvară, expoziția gândită și
    realizată de către Mihaela Drăgan și Virginia Lupu, o expoziție care își
    propune să exploreze, dintr-o perspectivă feministă, practica magiei în
    comunitatea romă și să revendice figura vrăjitoarei rome pline de stereotipuri
    în mentalul colectiv.

    Explică Virginia Lupu: Sunt aceleași lucrări
    pe care le-am prezentat în cadrul festivalului Europalia. Sunt produse de către
    Institutul Cultural Român. Am participat, în cadrul acestui festival, la o expoziție
    în Aalst, în Belgia, curatoriată de Anca Rujoiu. Nu am avut ocazia, până acum,
    să expun aceste lucrări în România, așa că se găsesc în cadrul expoziției
    noastre de la Goethe-Institut.



    Cele două artiste
    și-au dorit să pună în centrul narațiunii figura techno-vrăjitoarei, a unei
    vrăjitoare din viitor care controlează tehnologia și care inventează
    tehnologie, ca un soi de lider al unui viitor utopic în care discriminarea
    privind etnia romă nu își mai are locul.

    Virginia Lupu: Instalațiile prezentate, despre viața acestor vrăjitoare moderne, se
    situează și la intersecția cu tehnologia și cu o zonă mai futuristă, axându-se
    destul de mult și pe zona de social media. Ele au progresat mult, deși fac
    parte dintr-o categorie destul de discriminată în România și nu numai.



    Virginiei Lupu
    i-ar plăcea să continue ideea acestei expoziții, însă preferă să lucreze
    spontan, motivată de inspirația de moment.

    Eu lucrez destul de spontan. Nu îmi caut
    foarte mult subiectele. Ele îmi apar în minte destul de spontan, se produce un
    declic și încep să caut, să investighez, să mă duc mai profund înspre subiectul
    respectiv. A pornit și dintr-o zonă personală subiectul expoziției de la Goethe,
    nu a fost doar o colaborare profesională. Cu siguranță, legăturile noastre vor
    exista și în viitor și vom vedea ce se mai întâmplă.


    Instalația Viitorul
    este un loc sigur, ascuns în cozile din părul meu, găzduită de către
    Institutul Goethe din București, aduce laolaltă două artiste feministe, care regândesc
    și repun în discuție paradigma femeii rome. Astăzi, o întreagă simbolistică
    dedicată vrăjitoarei în genere, din întreg spațiul european medieval, a devenit
    un soi de avatar, inclusiv în media sociale, reprezentativ pentru curentul
    feminist. Magia poate apărea inclusiv în spațiul virtual, ca o continuare a
    lumilor imaginare din narațiunile science fiction.