Tag: Bucureşti

  • Mircea Eliade, inedit

    Mircea Eliade, inedit


    În vara anului 1942, prozatorul, publicistul și istoricul religiilor Mircea Eliade poposea pentru scurt timp la București, în intervalul dintre părăsirea postului său diplomatic de la Londra și preluarea celui de la Ambasada României de la Lisabona. Autorul de 35 de ani avea să-și vadă atunci pentru ultima oară țara natală și, mai ales. Bucureștiul de baștină pe care-l va mitiza în proza sa fantastică. Tot atunci și-a lăsat întreaga arhivă personală de manuscrise, documente și cărți științifice în grija familiei de aici, în ideea unei întoarceri ulterioare care în 1942 părea nu doar posibilă, ci și firească. După cum bine știm, acest lucru va fi imposibil până în 1986, anul morții sale.



    Arhiva lăsată la București va sta în grija surorii sale, Corina, până la moartea acesteia în 1989. Din păcate, după aceea, printr-un concurs de împrejurări nefericit, soarta documentelor lui Eliade a început să fie extrem de nesigură, nici până azi ele neputând fi inventariate în întregime și nici studiate așa cum se cuvine de către experți. Totuși, din fericire, recent Institutul de Istorie a Religiilor din cadrul Academiei României a reușit să obțină o parte importantă din arhivă și să organizeze expoziția intitulată Manuscrisele inedite ale lui Mircea Eliade. Istoria tumultoasă a recuperării acestor documente ne-o schițează acum Eugen Ciurtin, directorul Institutului de Istorie a Religiilor, de la care aflăm că totuși Eliade luase cu el la Lisabona câteva texte pe baza cărora dorea să-și elaboreze lucrările în timpul postului său diplomatic.



    Eugen Ciurtin: Am putut proba – și sperăm ca asta să apară în următoarele luni în primul volum din ediția critică completă despre opera științifică a lui Mircea Eliade – cum el a extras câteva file de lucrările în pregătire pe care le-a luat cu el în Portugalia. Dar nu a luat mai mult de câteva file. În arhiva rămasă în România sunt zeci de mii de pagini. Este toată tinerețea lui, așa cum o spune chiar el într-un fragment de jurnal din august 1952, când era deja la Ascona. În acele pagini, Eliade își aduce aminte cu o durere extraordinară că s-ar putea ca toată tinerețea lui, tot ce a trăit, scris, gândit, citit până la 33 de ani, inclusiv în India, să dispară pentru totdeauna. Ororile de după război, oroarea războiului, statutul lui de filo-fascist și neputința de a se mai întoarce au blocat accesul la manuscrise, care au fost, din fericire, ocrotite de familie. Însă o parte din cărțile de indianistică au ajuns prin grija lui Constantin Noica, Sergiu Al-George și Arion Roșu să fie adăpostite și unele din ele să ajungă – cam 130 de volume – în Fondul Eliade al bibliotecii Institutului de Istoria Religiilor. Dar manuscrisele ca atare, până în 1981, nu au fost redeschise. Atunci a făcut-o Constantin Noica, împreună cu un om pe atunci încă tânăr, istoric literar, profesor de liceu, Mircea Handoca, care a obținut acordul familiei de a-l cerceta.



    Mircea Handoca a purtat mai mulți ani o corespondență cu Mircea Eliade care în decembrie 1981 i-a scris : Am convins-o pe sora mea să-ți îngăduie cercetarea manuscriselor mele.Mircea Handoca a făcut acest lucru, tot el participând și la editarea celor câteva cărți ale istoricului religiilor a căror publicare a fost îngăduită de regimul comunist. Odată cu moartea surorii lui Eliade în 1989, fiul acesteia, profesorul Sorin Alexandrescu, stabilit în Olanda, i-a dat spre păstrare temporară întreaga arhivă lui Handoca. Ce s-a întâmplat atunci, aflăm tot de la Eugen Ciurtin:



    Din nefericire, în martie,1989, când moare sora lui Eliade într-o casă pustie, cum a relatat dl Sorin Alexandrescu, care este nepotul de soră al lui Mircea Eliade, aceste manuscrise au fost transferate și apoi însușite fraudulos prin această transferare materială de către Mircea Handoca. Ei bine, între martie 1989 și septembrie 2015, aceste manuscrise n-au putut fi scoase la lumină. E vorba de mii și mii de pagini. Și la licitație n-au fost scoase până acum decât câteva sute de pagini, câteva mii, poate câteva sute de manuscrise, dintre care doar o parte au putut fi salvate și doar o parte au putut fi donate Institutului de Istorie Religiilor.



    Deși nu s-a produs niciun transfer de proprietate, Mircea Handoca nu a mai redat documentele aparținătorilor de drept, iar după moartea sa în 2015, urmașii acestuia și le-au însușit automat. Așa se explică faptul că, în loc ca arhiva Eliade să fie studiată și valorificată în scop academic de către experți, fragmente din aceasta au început să fie scoase la licitație în ultimii doi-trei ani. Din fericire, ele au fost cumpărate și dăruite apoi Institutului de Istorie a Religiilor de către donatori generoși care doresc să rămână anonimi. Imediat după donație cercetătorii Institutului au început să le studieze pentru a le organiza apoi în expoziția vernisată la Muzeul Literaturii Române din București. Aici, publicul poate vedea clar germenii studiilor ample realizate de Mircea Eliade în anii postbelici petrecuți la Paris și, mai ales, ulterior, la Chigaco.


    Eugen Ciurtin: Pentru prima dată avem manuscrise, în stadii diferite de redactare, ale mai multor studii capitale din perioada indiană, a tezei de doctorat și variantei pentru publicare a tezei de doctorat. Deci nu doar textul din noiembrie 32, ci și pe acela al volumului din mai 1936 Yoga. Essay sur l’origine de la mystique indienne. Apoi avem manuscrise ale cărților la care nu ne gândeam că am putea avea expresia manuscrisă cu toate ezitările autorului, cu schimbările și chiar cu amplificările la care s-a renunțat în vederea tipăririi. Avem manuscrisul pentru eseul Barabudur, templul simbolic apărut în septembrie 1937 în Revista Fundațiilor Regale și reluat ca atare în prima parte a volumului Insula lui Euthanasius din 1943. Avem manuscrisul Mitului reintegrării din 1942, avem manuscrise ale recenziilor și studiilor scrise pentru revista Zalmoxis. Și mai ales avem un eseu inedit polemic de la sfârșitul lui 1930 și începutul lui 1931 intitulat What is wrong with Europe, eseu anunțat în presa din1930, dar despre care nimeni n-a știut nimic până când colegii mei nu l-au găsit. Edițiile critice viitoare vor arăta toate aceste amănunte, pentru că, de fapt, miza aceasta este : să arătăm schița a ceea ce vroia Eliade să facă.



    Altă descoperire fascinantă printre documentele recuperate de Institutul de Istorie a Religiilor o constituie paginile în sanscrită scrise de mâna lui Eliade pe vreme când studia această limbă. Din păcate nici acum arhiva n-a fost recuperată în integralitate și conținutul ei, în lipsa inventarului, rămâne neclar. Expoziția de la Muzeul Național al Literaturii Române este deschisă până în luna martie, iar la elaborarea ei au lucrat cercetătorii Andreea Apostu, Ionuț Băncilă, Eugen Ciurtin, Daniela Dumbravă, Octavian Negoiță, Cătălin Pavel, Vlad Șovărel și Bogdan Tătaru-Cazaban.






  • Bucureștiul din cutie

    Bucureștiul din cutie

    Istoria Bucureștiului de la sfârșitul anilor ’70 și în anii ’80 a fost
    marcată de transformări care au lăsat urme adânci în amintirile celor care au
    fost martori oculari. Intervenția brutală a lui Nicolae Ceaușescu și
    modificarea orașului prin demolări inutile a făcut ca o bună parte a vechiului
    București să se piardă. Este adevărat că în mod natural orașele se schimbă,
    deci o parte mai mare sau mai mică a lor inevitabil se pierde. Însă
    transformările graduale ale orașelor, controlate, nu creează probleme sociale
    așa cum a fost problema spațiului locativ, apărută în urma demolărilor din
    București. Uranus, unul dintre cele mai frumoase cartiere ale capitalei
    românești, dispărut în proporție de 90%, a fost un exemplu de demolare inuitilă
    care a creat o problemă de spațiu locativ.


    Acel București care nu mai există astăzi decât în
    fotografii sau în alte documente de arhivă atrage pe cei care doresc să
    retrăiască trecutul pierdut. Se știe că imaginile au o forță de atracție mai
    mare asupra oamenilor, însă nu mai puțin fascinante sunt reconstituirile prin
    cuvinte. Este cazul volumului Orașul găsit în cutie. O cronică afectivă a
    Bucureștiului, semnat de arhitecta Gabriela Tabacu. Cartea Gabrielei Tabacu
    aduce în atenția cititorului român un București al anilor 1960 prin ochii unei
    fetițe de aproximativ 10 ani, care sosește în capitala României din Oradea, din
    nord-vestul României. Scriitoarea Tatiana Niculescu a comentat volumul semnat
    de Gabriela Tabacu și a spus ce a găsit citind textul.

    Găsim tot felul de locuri precum ștrandul de la Lido,
    magazinul Polar, magazinul Unic, de înghețata Parfait și, minunea minunilor de
    atunci, profiterolul care tocmai intrase în cofetăriile mai simandicoase din
    centrul capitalei. Mi-aduc aminte și eu bine când am mâncat primul profiterol,
    mi s-a părut ceva epocal, nemaipomenit, a fost bucuria vieții mele de copil de
    atunci. În plus, aprozarele, desigur, și trecerea de la lumea de altădată, pe
    care părinții acestui copil au trăit-o, la lumea prezentă, la lumea de
    dinainte. Nu se știe exact, rămâne mister ce era cel dinainte, și lumea din
    prezent, care e o lume care seamănă cumva cu lumea de după decembrie 1989, e și
    acolo o lume o a tranziției, a tranziției către ceva, nu se știe încă spre ce.


    Orașul se transforma, însă nu așa cum ar fi fost
    firesc într-o perioadă de normalitate. Cu toate acestea, acei ani aspri nu pot
    fi șterși din memoria personală și afectivă a individului, așa cum a spus și
    Tatiana Niculescu.

    Se
    schimbă numele străzilor, sunt date jos statuile și sunt puse alte statui, se
    schimbă scenografia spațiului în care acest copil descoperă lumea. Lumea pe
    care o descoperă de-a lungul celor 12 ani este lumea Bucureștiului. E un
    București al inocenței, dar nu-i un București nostalgic. Lucrul acesta merită
    subliniat și asta face și valoarea documentară, memorialistică a acestei cărți:
    că nu e o nostalgie după acele vremuri. E pur și simplu o descriere și o
    descoperire a lumii pe care a trăit-o. Mi-am amintit, citind cartea Gabrielei
    Tabacu, de un poet, săracul, care a murit nedrept de tânăr, de Cristian Popescu
    vorbesc. Îmi spunea la un moment dat că detesta epoca Ceaușescu, nu voia să
    audă de ea, fusese cea mai groaznică perioadă din istoria noastră. Dar, în
    același timp, în perioada aia eu mi-am trăit tinerețea. Ce mă fac, la tinerețea
    mea nu pot renunța! De aceea, am să văd totdeauna epoca aia cu ochii tinereții
    mele. Și, într-adevăr, asta face această carte în care se scrie din perspectiva
    unei fetițe care crește pe măsură ce crește și orașul din jurul ei.


    Ochii fetiței de atunci care refac în 2023 memoria
    Bucureștiului anilor ’60 sunt ochii adultului, ai arhitectului de acum, care
    retrăiește, știe și explică imaginile întipărite în mintea copilului de atunci.
    Astfel, cartea avea nevoie și de fotografii.

    Tatiana Niculescu: În a doua parte, care e plină
    de poze, cartea este una cu poze. Arhitecta Gabriela Tabacu, deja o altă voce a
    cărții, scrie o istorie rece, distantă, arhitecturală, a clădirilor despre care
    povestește copilul din prima parte. Am citit-o, eu m-am străduit s-o citesc cu
    mai mulți ochi, cu ochii generației de azi care n-a prins acel București.
    Pentru generația anilor ’80, care a trăit grozăvia de după tezele din iulie și
    toată oroarea anilor ’80, va fi redescoperire a acestei insule de relativă
    normalitate, de acalmie ideologică din cei 12 ani scurși între 1959 și 1971.
    Iar pentru cei care au trăit de-a binelea această epocă, se va citi din nou
    cartea asta cu îndoită curiozitate se vor regăsi în ea în fel și chip.


    Orașul găsit în cutie. O cronică afectivă a
    Bucureștiului este un București din cutia minții noastre din copilărie peste
    timp. Este, în egală măsură, o amintire palpabilă și o utopie.


  • Noi preţuri la parcările publice din Bucureşti

    Noi preţuri la parcările publice din Bucureşti

    Şoferii vor plăti un tarif unic de 5 lei (circa 1 euro) pe oră, de luni până vineri, între orele 08,00 şi 20,00, pentru utilizarea locurilor de parcare ce aparţin domeniului public sau privat al municipalităţii, a decis Consiliul General al Capitalei. S-a renunţat la tarifele diferenţiate în funcţie de zonă. Preţul pentru o zi de parcare este de 30 de lei (circa 6 euro). Există şi o perioadă de graţie de 15 minute, în care, după expirarea primei ore de parcare, se poată face o nouă plată.



    Posesorii autoturismelor electrice şi hibride înregistrate în Bucureşti pot utiliza gratuit pentru încă 2 ani parcările publice de utilitate generală. Pentru a beneficia de gratuitate, ei trebuie să înregistreze autoturismul în Registrul informatic al autoturismelor electrice şi hibride ţinut de administratorul parcajelor. Trebuie, totuşi, să plătească parcarea autoturismele electrice şi hibride utilizate pentru activităţi de transport alternativ intermediate prin platforme digitale, cele utilizate în baza unui sistem de partajare a autoturismelor intermediat prin platforme digitale şi cele cu mesaje publicitare.



    Tarifele de parcare se pot achita prin tichete preplătite, tichete orare eliberate de operatorul parcării sau prin sistem de autotaxare (parcometru), SMS, online, utilizând platformele/aplicaţiile electronice specifice. Tariful orar de parcare se va aplica, aşa cum scriam, de luni până vineri, între orele 08,00 – 20,00. În afara acestuia, parcarea va fi gratuită, inclusiv în zilele de sărbători legale. Fac excepţie o serie de parcaje foarte solicitate, unde tariful se va aplica de luni până duminică, inclusiv de sărbători legale, în intervalul orar specificat. Pentru persoanele fizice, persoanee juridice şi instituţiile publice, abonamentele sunt valabile de luni până duminică, între orele 08,00 – 20,00, în toată zona unică de tarifare. Plata tarifului orar sau a abonamentului permite utilizarea unui loc de parcare, fără rezervarea sau nominalizarea acestuia.



    Pentru neachitarea parcării, utilizatorul locului de parcare va trebui să plătească administratorului parcajele o amendă (penalitate) de 200 lei (circa 40 de euro) pe autovehicul pentru 24 ore, începând cu ora la care se constată neachitarea, cu excepţia cazului în care va fi dovedit un prejudiciu mai mare. Nachitarea parcării poate fi constatată de către operatorul parcajului, care face o notă de constatare. Penalitatea trebuie plătită de persoana care utilizează în mod neregulamentar parcajul. În cazul în care persoana nu va putea fi identificată direct, penalitatea se aplică proprietarului autovehiculului parcat neregulamentar. Până la plata penalităţii, operatorul parcării va putea folosi sisteme de blocare a roţilor sau de obturare a vederii prin parbrize.


  • Artista Silvia Radu

    Artista Silvia Radu

    Sculptoriţa și pictoriţa, Silvia Radu, personalitate a artei plastice românești, expune, până pe 7 februarie, la Galeria Romană din Bucureşti, sub titlul: “CREDINŢA, frumuseţea văzută şi cea nevăzută”.



  • Les centres de bien-être se multiplient en Roumanie

    Les centres de bien-être se multiplient en Roumanie

    Ces dernières années, la Roumanie connaît une multiplication des centres de
    bien-être qui revigorent la santé grâce aux vertus curatives de leurs eaux
    minéralisées. Ils sont toujours des destinations idéales pour les touristes en
    quête de détente et de soins.


    Construites en pleine ville ou au sein de la nature, les centres SPA s’avèrent
    des oasis de tranquillité, où nos sens sont éveillés grâce à la musique, aux
    odeurs, aux décorations et à la lumière qui s’infiltre de partout.


    Ioana Marian,
    manager et fondatrice du portail www.desprespa.ro
    et présidente de l’Association SPA România nous fait visiter plusieurs centres
    de détente de Roumanie: « Je vous invite d’abord à Eforie Nord, une station sur la côté
    roumaine à la Mer Noire, connue pour les traitements à la boue sapropélique et
    pour les cures aux eaux salées du lac de Techirghiol. Personnellement, j’y ai
    vécu une expérience extraordinaire, déroulée en quatre étapes. On se voit
    d’abord, proposer un massage à la boue suivi d’une onction de boue, après quoi
    on reste allongé au soleil. Vient ensuite une plongée dans une baignoire
    individuelle remplie d’eau salée pompée directement du lac Techirghiol,
    légèrement réchauffée. La dernière étape est un moment de détente dans une
    piscine remplie d’eau salée provenant du lac de Techiorghiol.
    Si on se rend vers
    Mamaia Nord, on pourrait bénéficier de plusieurs rituels du hammam. Chaque
    hôtel en offre trois différents auxquels s’ajoutent des soins faciaux aux
    ingrédients miraculeux, à base d’algues marines, de ginseng et de toute sorte
    de produits antivieillissement, y compris des produits conçus spécialement pour
    la peau sensible. »





    Après avoir passé
    du temps sur le littoral roumain de la Mer Noire, Ioana Marian nous propose de nous
    diriger vers le département de Brăila, dans la station de Lacul Sărat (Le Lac
    Salé). Au bout de 140 années d’expérience en traitement des maladies diverses, la localité est depuis 2021 une station
    touristique de grand intérêt. « Lacul Sărat est la
    troisième station balnéaire de la Roumanie. On y trouve un centre de bien-être inauguré
    l’année dernière qui propose des traitements et des rituels de détente en
    utilisant un produit de soin à base d’algues marines, connu aussi bien en
    Roumanie, qu’à l’étranger. Pas besoin d’une recommandation médicale pour bénéficier
    des soins proposés par le centre de Lacul Sarat où les rituels de détente suivent
    trois pas. D’abord, on se baigne dans les eaux et la boue du Lac Salé, qui
    diffère de celle du lac Techirghiol. Ensuite on utilise la boue pour un
    enveloppement corporel et un massage. Le centre propose aussi des séances de
    flottaison pendant lesquelles vous restez enveloppés de boue sur un lit de
    flottaison. 20 minutes de flottaison équivalent à deux heures de sommeil bien reposant.
    Cette activité dont les bienfaits sont impressionnants aide la circulation sanguine
    et améliore l’insomnie.
    »


    Prochaine étape, la capitale, Bucarest. Ici, les thérapies balnéaires
    traditionnelles ont laissé leur place à d’autres thérapies, nous explique Ioana
    Marian, manager et fondatrice du portail www.desprespa.ro,
    à la tête de l’Association SPA România: « A Bucarest, il y a beaucoup de centres de bien -être qui
    offrent toute une variété de thérapies balinaises, thaïlandaises ou
    ayurvédiques. Il y a aussi un centre SPA international offrant des massages et
    des rituels japonais, qui utilise ses propres produits cosmétiques, dont la
    qualité est mondialement reconnue. A emprunter la route nationale DN1, on
    arrive au complexe thermal de Balotești.
    Ici, les séances de massage et de sauna aufguss nous font vivre de véritables
    expériences exotiques. Le rituel de sauna aufguss (infusion, en allemand) est un
    rituel de mieux-être multisensoriel. L’expérience est dirigée par un Artisan du
    Rituel qui verse de l’eau infusée
    d’huiles essentielles sur les pierres chaudes du sauna et fait circuler l’air
    aromatisé par des mouvements rythmiques des serviettes. Certains rituels
    peuvent être accompagnés de musique. Dans le même département d’Ilfov, je vous recommande
    le rituel de bien-être qui met à profit les effets thérapeutiques du pissenlit.
    Le rituel débute par un gommage corporel, suivi d’un enveloppement au miel et
    au pissenlit. Après, tout en restant au chaud, on se voit proposer un soin du visage
    avec un massage facial et un masque avant de recevoir un massage à l’huile de
    pissenlit. Le bâtiment où l’on se voit offrir ces moments de pure détente est
    une vraie destination SPA. Il propose une Boutique Hôtel, un verger, un potager,
    une ferme de vaches d’une race aussi bien à viande qu’au lait qui servent à
    préparer des produits laitiers faits maison. Tout ce que ce centre offre est
    fait pour la santé de ses clients.



    A Sinaia, Ioana Marian a eu la chance de bénéficier
    d’une séance d’œnothérapie consistant en un gommage corporel à l’huile de pépin
    de raisin auquel on ajoute du sel et des algues marines. « Il s’agit d’un
    massage corporel avec une lotion tonique aux algues et aux polyphénoles de
    raisin, pour un meilleur drainage du système lymphatique. Le pas suivant est un
    masque corporel aux algues marines et à l’extrait de raisins. Le temps de
    rester sous la thermo-couverture, on se voit proposer un massage capillaire,
    après quoi il y aura un dernier massage corporel. Je voudrais vous proposer
    aussi le centre de bien -être de Brașov, un super centre detox unique au monde, qui
    prend soin aussi bien du corps que de nos émotions. Les journées débutent par une
    randonnée sur la montagne, dans la matinée, suivie des thérapies detox, des
    séances de yoga ou de Tai Chi, qui équilibrent les émotions. Pour une véritable
    détoxification psychique, pendant le séjour au centre, l’utilisation du
    portable, de l’ordinateur ou de n’importe quel gadget électronique est
    strictement interdite. Et puis, je recommanderais les rituels SPA aux pierres
    précieuses, que j’ai faits avant la Nuit du Nouvel An, dans un centre de
    détente de la station de Poiana Brasov. L’un était pour le visage et l’autre,
    pour le corps, mais les deux m’ont fait réellement brillées. Si vous souhaitez être
    en forme avant de faire la fête, rendez-vous à Poiana Brașov. »



    A part quelques traits communs, le tourisme balnéaire et celui de bien-être
    diffèrent. Dans le cas du premier, les traitements sont stricts et
    correspondent aux recommandations médicales, puisque leur but est de soigner
    une maladie. Le deuxième se propose de prévenir les maladies et d’offrir un
    moment de détente. Du coup, il suffit de remplir un questionnaire concernant
    l’état de santé avant d’être gâté. Les séjours
    de bien-être dans des centres SPA comportent, à part les séances proprement-dites,
    au moins trois nuitées dans une chambre double, petit déjeuner compris. En fonction des
    commodités que le centre propose et des rituels choisis, le prix peut varier entre
    350 et 800 euros, par personne. (trad. Andra Juganaru)





  • Catinca Mălaimare din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord

    Catinca Mălaimare din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord

    Artista Catinca Mălaimare, care trăieşte la Londra, expune până pe 14 ianuarie, sub titlul “Emergency Ex”, la galeria bucureşteană “Catinca Tăbăcaru”.



  • Istoria unui cartier problematic: Ferentari

    Istoria unui cartier problematic: Ferentari

    Considerat azi un cartier problematic din punct de vedere social și economic, un fel de ghetto situat în partea sud-vestică a Bucureștiului, Ferentariul n-a fost dintotdeauna o zonă presărată de dificultăți. Istoricul său a fost apronfundat recent prin lucrarea Ferentari incomplet, coordonată de Andrei Răzvan Voinea, Dana Dolghin și Gergely Pulay. Dezvoltarea cartierului începe în interbelic, perioadă în care Ferentariul de azi era o zonă interestițială situată la periferia de atunci a Bucureștiului. Povestea e continuată acum de istoricul Andrei Răzvan Voinea:



    Cartierul Ferentari a avut un handicap de dezvoltare de la bun început pentru că, dacă ne gândim la Calea Ferentari, era un drum care practic nu ducea nicăieri, în sensul în care, pornind dinspre centru spre Calea Rahovei, se oprea practic în câmp. Aici, în Ferentari, a existat dintodeauna o podgorie a mitropoliei și a altor mănăstiri și încet-încet au început să se vândă toate acele podgorii, să se parceleze, să se construiască acolo și foarte mult timp a fost o zonă rezidențială mai mult sau mai puțin formală. Chiriile foarte mici au atras foarte mulți muncitori, în special pe cei care lucrau în industrie în zona dealului Filaret, prima zonă industrială pe bune din București. Și cam așa a început dezvoltarea foarte, foarte încet. Până spre 1940 cartierul cunoscut drept Câmpul veseliei pentru că aici erau foarte multe crame provenite din fostele podgorii și cramele s-au transformat treptat în crâșme. La un moment dat erau aproape o sută de crâșme în zona respectivă și una dintre străzi, cea mai importantă la momentul respectiv, se numea Strada Veseliei și de aceea toată zona asta nici măcar nu se numea cartier. Era Câmpul veseliei care, până la 1940, a rămas subdezvoltat, ignorat de către autoritățile centrale, fără canalizare, fără apă, electricitate sau cu foarte puține intervenții.



    Tot în perioada interbelică, pe lângă muncitorimea săracă, în Ferentari apar și mici afaceri și afaceriști. Unii dintre cei mai înstăriți și-au construit locuințe mai de soi, dar puține la număr, chiar vile în stilurile arhitecturale la modă atunci. O parte din ele au fost documentate de istoricul Andrei Răzvan Voinea: Existau câteva mici afaceri. Printre ele și cele ale unui afacerist evreu numit Littman care în 1935 îl angajează pe arhitectul Paul Rossini să-i proiecteze această casă minunată într-un stil internațional foarte modernist, la modă cu ceea ce se întâmplă în Europa. Este una dintre puținele exemple de genul ăsta. Mai este o vilă, numită Vila Coca, pe strada Veseliei la numărul 43 care, la fel, are o arhitectură foarte caldă, foarte echilibrată. Sunt, însă, puține exemple din punctul ăsta de vedere. Din păcate, afaceristul Littman a fost unul dintre evreii căzuți victime ale rebeliunii legionare din 1941, care a cuprins atunci și cartierul Ferentari.



    Adevărata sistematizare a zonei a început însă după instalarea regimului comunist în scopul de a oferi oamenilor muncii condiții de trai decente, ceea ce s-a și obținut într-o primă etapă. Într-o zonă virană, pe un fel de maidan, s-au ridicat blocuri de locuințe din cărămidă care și azi sunt cunoscut drept blocurie roșii. Andrei Răzvan Voinea: Cam prin 1946 pe acest teren liber, achiziționat de un Institut al funcționarilor publici și urma să construiască locuințe pentru funcționarii publici. El este preluat după 1948 de primărie, apoi se tot schimbă comanditarul. Dar se începe construirea a 20 de blocuri conform unui proiect foarte funcționalist din punct de vedere architectural. Arhitectul se numește Gheorghe Popov, iar comuniștii practic inventează un fel de locuire la comun. E vorba de un spațiu gândit total diferit față de modelul de parcelări de case și grădini individuale aranjate pe orizontală.


    Vorbim de o dezvoltare pe verticală. Toate sunt blocuri de patru etaje, cu spațiu verde între ele și cu foarte multe servicii sociale. Erau 20 de blocuri de câte aproximativ 30 de familii, deci au fost cam 600 de familii care s-au mutat acolo. Blocurile aveau centrală termică proprie, în apropiere erau grădiniță și cinematograf. La finalizarea blocurilor s-a făcut și un bazin de înot, care a fost funcțional până după 1990. Chiar la intrarea pe Calea Ferentari erau tot felul de magazine, o frizerie și așa mai departe. Practic, era un mic orășel care oarecum se auto-administra.



    Lucrurile au început să intre, însă, în derivă de la mijlocul anilor 1960 și s-au înrăutățit treptat de-a lungul anilor până azi. Cum? O explicație ne oferă tot istoricul Andrei Răzvan Voinea: Ce s-a întâmplat după 1966? Comuniștii, după ce au construit blocurile roșii nu prea mai fac mare lucru. Mai construiesc o școală, undeva în Prelungirea Ferentari. Realizează și un canal colector acolo pentru toată bucata asta de canalizare, fac iluminat public. Dar nu sunt intervenții majore, sunt intervenții normale. În 1966 se gândește acest plan de sistematizare pentru întreaga zonă. Era limita orașului acolo, iar prin 1966, se gândește un plan foarte serios de sistematizare făcut de Institutul Proiect București și se proiectează construirea unor blocuri. Pentru asta trebuiau să demoleze fondul de case din zona rurală marginașă și s-o înlocuiască cu blocuri. Au fost foarte atenți să înceapă acest proces de înnoire urbanistică pe locurile lăsate libere, adică pe maidane. Chiar dacă se plănuia să se demoleze tot și să se construiască blocuri pe toată lungimea Căii Ferentari, cumva toate aceste blocuri se ridică doar pe anumite insule care nu au legătură directă la Calea Ferentari, în spatele caselor, chiar dacă ele sunt dotate cu tot ce ține de infrastructură, termoficare, iluminat public și așa mai departe.


    A existat și alt proiect, acela de a construi garsoniere sau apartamente confort 2 sau confort 3. Practic, din nou, s-a menținut caracteristica cartierului mărginaș, de muncitori, cu oameni care vin în București să lucreze, își închiriază pe termen scurt o garsonieră, își întemeiază o familie și după aia se mută în altă parte. Din nou această caracteristică a Ferentariului de zona asta interstițială, de tranzit. Dar proiectul e abandonat. Se construiesc multe insule de blocuri, în total s-au construit peste 150 de blocuri cu garsoniere, cu apartamente de două camere locuite de o grămadă de muncitori de la Vulcan. După ce construiesc pe aceste insule, pur și simplu se abandoneaza proiectul, după 1973 se schimbă si legislația națională. E o întreagă nebunie.



    Un plan complex de urbanizare a zonei este gândit după cutremurul din 1977, dar din păcate aproape nimic nu s-a pus în aplicare până la căderea regimului în 1989. Apoi a început degringolada tranziției din anii 1990, autoritățile neglijând cartierul unde treptat s-au agravat problemele sociale.






  • România 43

    România 43

    Sub
    titlul România de Dincolo de Graniţe, la finele anului trecut s-a desfăşurat la Bucureşti conferinţa organizată
    de senatorul Claudiu Tarziu, preşedintele Comisiei pentru românii de
    pretutindeni, cu scopul de a identifica soluţii
    practice si realiste, la problemele cu care se confruntă diaspora în această
    perioadă.


  • “Moștenitorii României muzicale”: turneu susținut de pianista Kira Frolu

    “Moștenitorii României muzicale”: turneu susținut de pianista Kira Frolu

    Câștigătoarea bursei Moștenitorii României muzicale – ediția 2022, va susține o serie de recitaluri-eveniment ce vor avea loc la Brașov, București și Timișoara. Pianista Kira Frolu propune un program inedit, având ca temă Something borrowed: lucrări de Wolfgang Amadeus Mozart, Tudor Dumitrescu, Frédéric Chopin și Igor Stravinski, caracterizate de poezie și virtuozitate, cele mai multe, rar abordate pe scenele românești.

    Primul recital va avea loc pe 14 ianuarie, la Banca de Cultură Apollonia din Brașov; al doilea, pe 15 ianuarie, ora 19:00, la Sala Radio din București și ultimul, la Sala Capitol a Filarmonicii Banatul din Timișoara, în 26 ianuarie.

    Kira Frolu: Tema recitalurilor din ianuarie este Something borrowed și repertoriul este alcătuit din piese inspirate din alte piese, dansuri și cântece populare. Fantezia KV 475 în do minor de Wolfgang Amadeus Mozart este un răspuns către Ofranda muzicală de Johann Sebastian Bach, cu a cărui muzică Mozart s-a întâlnit în 1782. Ofranda muzicală are în prim-plan arta improvizației, idee pe care Mozart o redă prin diferite dialoguri cu pauze, întrebări și răspunsuri, dar și schimbări emoționale bruște.

    Cele 7 preludii scrise de tânărul pianist Tudor Dumitrescu (1957-1977), deși originale în forma de miniatură combinată cu complexitatea dinamică și armonică, denotă similarități cu Skriabin și Debussy, compozitori cu care el era, indubitabil, familiar, din propriile studii de pian și compoziție.

    Urmează 4 mazurci de Chopin, inspirate din dansul popular polonez cu același nume: op. 17 nr. 4, op. 24 nr. 1 și 2 și op. 33 nr. 2.

    Adaptarea baletului Petrușka de Stravinski aduce un final de concert bogat în texturi și limbaj armonic, încheind recitalul cu o colecție de cântece populare alese de compozitor dintr-o culegere a lui Nikolai Rimski Korsakov ce însoțesc marioneta Petrușka în povestea sa de iubire ce se desfășoară pe fundalul carnavalului Maslenitsa.

    Bursa Mostenitorii Romaniei Muzicale este un proiect extraordinar care a deschis foarte multe uși pentru mine. Pe lângă bursa acordată, care mă ajută să îmi sprijin studiile în străinătate și îmi oferă posibilitatea de a călători, întâlni și lucra cu muzicieni de mare valoare în cadrul unor masterclass-uri, am avut oportunitatea de a concerta alături de Cvartetul Arcadia, Orchestra de Cameră Radio și Filarmonica Transilvania. De asemenea, în urma unor serii de recitaluri, din fiecare concert însoțit de adrenalină am învățat mai multe despre mine, dar și despre muzica pe care doresc să o împart cu publicul drag din țară.

    Multumesc Radio România Muzical și organizatorilor pentru acest proiect care oferă o platforma de lansare pentru tineri muzicieni ca mine, o oportunitate foarte importantă care face o mare diferență.

    Intrarea la recitalul ce se va desfășura la Brașov este liberă; biletele pentru Sala Radio din București sunt disponibile în rețeaua www.iabilet.ro și la casa de bilete a Sălii Radio. Biletele pentru recitalul de la Timișoara vor fi disponibile în rețeaua www.entertix.ro și la casa de bilete a Sălii Capitol.

    Proiectul Moștenitorii României muzicale

    …organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, își propune să-i aducă pe una dintre cele mai prestigioase scene din România, cea a Sălii Radio, pe tinerii și excepționalii muzicieni ai României, artiști care desfășoară o importantă activitate în străinătate, dar pe care publicul românesc are șansa de a-i asculta prea rar. Recitalurile din acest proiect se adresează unui public larg, cu un repertoriu accesibil și cu o durată de o oră, fără pauză.

    Din 2018 și până în prezent au avut loc peste 20 de concerte și recitaluri: violoncelistul Andrei Ioniță, violonista Ioana Cristina Goicea, violoncelistul Valentin Răduțiu, pianiștii Florian Mitrea, Adela Liculescu, Axia Marinescu sunt doar câțiva dintre protagoniști. Sub egida aceluiași proiect, au apărut și două albume la Editura Casa Radio, cuprinzând evoluții din recitaluri.

    În 2020, Radio România Muzical și Rotary Club Pipera au inițiat și bursa Moștenitorii României muzicale, pentru tineri muzicieni cu vârste între 16 și 24 ani. Câștigători ai bursei în valoare de 4000 euro au fost pianistul Cadmiel Boțac – în 2020, violoncelistul Cornelius Zirbo – în 2021; în 2022 – pianista Kira Frolu.

    Kira Frolu

    Kira Frolu (născută în 2000) este studentă la Academia Regală de Muzică din Londra, la cursurile de master ale prof. Ian Fountain.

    A început lecțiile de pian la vârsta de 5 ani la Școala de muzicã nr. 3 din București, cu prof. Mihaela Nemțeanu. De la vârsta de 8 ani a știut că își dorește să devină muzician profesionist. După ce a terminat școala gimnazială la Colegiul Național de Arte Dinu Lipatti la clasa profesoarei Elena Petrenco și doi ani de liceu la Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București, Kira a fost acceptată la vârsta de 15 ani la Purcell School for Young Musicians din Londra, clasa prof. William Fong, cu care și-a continuat studiile și la Academia Regală de Muzică din Londra.

    Studiile de master ale Kirei sunt susținute de Academia Regală prin bursa Sir Laurence Robson Award, dar și de fundațiile Countess Munster Trust și Help Musicians UK.

    Kira a susținut recitaluri în săli de prestigiu din numeroase țări europene, precum Wigmore Hall, Milton Court, St. James’ Piccadilly, St. Martin in the Fields din Londra, Royal Conservatoire of Scotland din Glasgow, Fabrica de piane Fazioli din Sacile – Italia, dar și Sala Radio, Arcub și Ateneul Român din București.

    Kira a participat la numeroase concursuri naționale și internaționale. Ca junior, Kira a fost laureată anual în cadrul Olimpiadelor Naționale din România și a câștigat premiul I in concursuri precum Young Pianists of the North în Marea Britanic, CMF Franța, Vladimir Krainev din Ucraina, Maria Tjarri din Cipru.

    În anul 2019 a primit premiul EMCY, premiul publicului și al orașului Fulda în cadrul festivalului-concurs Pianale din Germania.

    In anul 2020, Kira a fost finalistă în cadrul Bursei Moștenitorii României Muzicale și ca urmare, a susținut un recital transmis live online de la Sala Radio, preluat de European Broadcasting Union și BBC3. Concertele susținute alături de Orchestra de Cameră Radio (martie 2022), Cvartetul Arcadia (octombrie 2022) și Orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj (ianuarie 2023) sunt tot parte a premiului obținut în 2020.

    Debutul ei cu orchestra a avut loc la vârsta de 15 ani cu Filarmonica Mihail Jora din Bacău, iar de atunci a concertat mai multe concerte cu diferite orchestre din Europa, printre care Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Simfonică Torun, HSSO din Marea Britanie, Orchestra Simfonica din Vidin – Bulgaria etc. Repertoriul ei include concerte clasice, până la Gershwin și Rahmaninov.

    Kira a participat și la diferite academii și masterclassuri, precum Neuhaus Kawai Masterclass și Pianale în Germania, Suolahti Music Festival în Finlanda, Arthur Rubinstein masterclass în Spania, Talent Music Summer Course în Italia, Summer Junior Masterclass în Scoția, Paderewski Academy în Polonia, unde a lucrat cu pianiști precum Natalia Trull, Stephen Kovacevich, Nikolai Demidenko, Grigory Gruzman, Dmitri Alexeev, Yong Hi Moon, Pascal Devoyon, Noriko Ogawa și Bernd Goetzke.

    În 2022 Kira este studentă a Academiei de pian din Lichtenstein, luând parte la masterclassuri și concerte.

    În anul 2021, Kira a pus bazele unui festival de pian pentru tineri pianiști, cu susținerea părinților ei, cu dorința de a-i inspira pe viitorii pianiști și aduce înapoi în țară o parte din educația primită în străinătate.

    Parteneri media: Radio România Actualități, Radio România Brașov, Radio România Timișoara, Radio România Cultural, Rador, TVR, Agerpres, Adevărul, Dilema veche, Hotnews, revista Cariere, Observator cultural, Zeppelin, liternet.ro.

  • Nicolas Simion din Germania

    Nicolas Simion din Germania

    Celebrul saxofonist, compozitor şi producător, Nicolas Simion, stabilit la Koln, în Germania



  • Poluare și educație pentru mediu

    Poluare și educație pentru mediu

    Poluarea crescândă în ultimii ani din
    Bucureşti este deja recunoscută în analize făcute la nivelul UE care situează
    capitala României printre cele mai poluate de pe continent. Cetăţenii, de
    asemenea, resimt aerul toxic din oraşul lor la orele de vârf şi în anumite zone
    în particular. Iar recent Ecopolis, organizaţie non-guvernamentală de mediu, a
    realizat o analiză a calităţii aerului pentru perioada 2021 – 2022 care
    confirmă ceea ce bucureştenii simt. Analiza Ecopolis se bazează pe datele
    colectate prin platforma Aerlive.ro, care însumează peste 50 de senzori
    independenţi amplasați în București și în Ilfov, dar a luat în calcul şi raportările
    obţinute prin Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului, deținută
    de Ministerul Mediului. De departe, situaţia cea mai gravă se înregistrează la
    nivelul şcolilor, ne spune Oana Neneciu, coordonatoarea platformei aerlive.ro.

    Peste 27 de școli au fost monitorizate timp de peste un an, iar la
    toate s-au înregistrat valori semnificative de poluanți de pulberi în suspensie
    PM10, PM 2,5. La unele dintre școli am înregistrat chiar și de 5 ori valoarea
    maximă admisă pentru protejarea sănătății umane și trebuie spus că de aceea ne
    uităm cu atenție la școli. Copiii sunt cei mai vulnerabili dintre cetățeni când
    vine vorba de calitatea aerului. Ei inhalează cea mai mare cantitate de praf,
    sunt cel mai aproape de sol, sunt mai mici de înălțime și practic, atunci când
    se ridică praful de jos, ei sunt primii care îl inspiră. Plămânii lor sunt în
    dezvoltare până la vârsta de opt -nouă ani, ceea ce înseamnă că aerul acesta
    plin de particule fine de praf ajunge în plămâni și particulele rămân acolo,
    împiedicând dezvoltarea firească a acestora. Sunt afectați și neurologic copiii
    din cauza poluării și în multe alte feluri. Și observăm din ce în ce mai multe
    cazuri de astm, din ce în ce mai multe cazuri de alergii în rândul copiilor și
    asta cumva ne îngrijorează în mod particular.


    Situaţia
    este şi mai gravă în cazul şcolilor amplasate în ariile cele mai poluate. Deşi
    nivelul de poluare este, în general crescut, anumite cartiere mai periferice se
    confruntă în ultimii ani cu fenomenul arderilor de deşeuri în zonele rurale
    care înconjoară Bucureştiul. Oana Neneciu revine cu detalii. Zonele în mod tradițional foarte poluate sunt zonele care sunt afectate
    și de arderile de deșeuri din exteriorul Capitalei, cum sunt Sectorul 5,
    Rahova, Ferentari sau Giulești, zona de nord-vest. Mai este și zona de sud,
    care este foarte poluată, înspre Popești-Leordeni, care la fel credem noi că e
    afectată foarte tare de aceste arderi, dar și centrul capitalei, care este în
    mod tradițional o zonă destul de poluată din cauza traficului în special.
    Trebuie spus că în interiorul orașului sursele de praf sunt puțin diferite.
    Aici vorbim și de salubrizare defectuoasă, de șantiere în lucru care nu
    respectă normele de construcții și atunci avem mari cantități de praf care se
    ridică de multe ori în centrul orașului și pe acestea le înregistrăm.


    Praful
    acesta este şi consecinţa salubrizării precare a oraşului, un oraş în care
    spiritul civic care ar trebui să reclame acest fapt e poate uneori prea firav,
    iar alteori nu poate coopera cu autorităţile. Un proiect care-şi propune să
    corecteze această stare de lucruri a fost dezvoltat de asociaţia «Grow up,
    Romania » în parteneriat cu primăria capitalei şi care constă, în
    principal, într-o trusă cu instrumente de civism destinate şcolarilor. În plus,
    având în vedere poluarea crescută din preajma şcolilor, este şi un proiect care
    implică elevii şi cadrele didactice în conştientizarea şi stoparea fenomenului.
    Dana Ostacie, reprezentanta asociaţiei Grow up, Romania, ni-l
    descrie. Este
    un kit de explorare urbană și educație civică. Noi i-am spus Am grijă de
    orașul meu și este format dintr-o cutie de 30 de carduri, cu informații și
    activități despre natură, comunitate, cartier, reguli de circulație. Încercăm
    să atingem cât mai multe subiecte care îi privesc pe cei mici ca să înțeleagă
    mai ușor orașul și să prindă drag de el, dar și să învețe regulile unui trai în
    comunitate încă de mici, prin joacă. De aceea, fiecare card are pe față o mică
    informație introductivă pe un anumit subiect și pe spate o activitate de făcut
    fie alături de părinți, fie în clasă, alături de colegi, fie în oraș, explorând
    efectiv cartierul. Îi încurajăm să meargă cât mai mult pe jos și le propunem
    diverse joculețe pentru a face acest lucru mai distractiv. Le arătăm cum ne
    purtăm în spațiile publice, în locuri de joacă, în săli de așteptare. Cumva,
    reiterăm învățămintele învățătorilor și ale părinților. Dar, după cum spuneam,
    încercăm să facem totul în spirit de joacă.


    Datorită
    finanţării oferite de Primăria Bucureştiului, 1500 de truse de acest tip au
    fost distribuite şcolilor din capitală prinse în cadrul acestui proiect-pilot.
    Activăţile din kit sunt gândite pentru a fi realizate atât cu învăţătorii, cât
    şi cu familia acasă, în comunitatea din cartierul fiecărui copil. O excelentă
    ocazie de a stimula spiritul comunitar, spune Dana Ostacie. În momentul în care simți că aparții unui loc și locul acela e acasă,
    ai mult mai mare grijă de el și noi vrem să extindem noțiunea de acasă, de la
    apartament, bloc la cartierul în care trăiești. Ținta noastră sunt copiii între
    4 și 10 ani, dar cumva vom ajunge și la adulții din jurul lor prin aceste
    activități, tocmai pentru că îi încurajăm ca ei să le facă împreună. E și un
    prilej de conectare între copii și adulți până la urmă, și sunt între ei idei
    de pus în practică atunci când ieși afară cu cei mici. Comunicarea o facem în
    general pe pe site-ul nostru,
    https://growupromania.ro/, pe pagina de Facebook și ulterior, prin
    intermediul kit-ului, vom pune la dispoziție un formular de feedback în care
    încercăm să aflăm exact cum au folosit oamenii kitul, ce ar dori să
    îmbunătățească pentru ca să-l facem din ce în ce mai potrivit și mai util.


    Proiectul-pilot care include trusa Am grijă de
    oraşul meu s-a încheiat momentan, dar Asociaţia Grow Up, Romania intenţionează
    să-l continue în speranţa că un Bucureşti în care copiii sunt crescuţi în
    spirit civic va fi pe viitor, poate, mai curat şi mai puţin poluat.


  • Andrei Breahnă, directorul galeriei bucureştene GAEP

    Andrei Breahnă, directorul galeriei bucureştene GAEP

    Andrei Breahnă, antreprenor cultural şi iubitor de artă, care a trăit câţiva ani în Franţa, revenit în România natală, unde a co-fondat galeria bucureşteană GAEP (Galeria de Artă Eastwards Prospectus)



  • Sărbătorește Ziua Națională cu Radio România

    Sărbătorește Ziua Națională cu Radio România

    De 1 decembrie, toate posturile Societății Române de Radiodifuziune sunt în sărbătoare – programe interactive, interviuri de excepție, reportaje dedicate marii sărbători, muzică românească. Rămâneți cu noi să cunoașteți oameni care fac cinste țării, reprezentanți ai noii generații de profesioniști în economie, muzică, sport, viață și responsabilitate socială, dar nu numai. Campania Născut în România, difuzată întreaga zi pe toate posturile Radio România, aduce în fața dumneavoastră excelența.

    Puteți urmări în programele noastre transmisiuni directe de la ceremoniile de Ziua Naţională din Capitală – Parada de 1 Decembrie de la Arcul de Triumf, de la Alba Iulia, precum şi din alte locuri din ţară şi de peste hotare, realizate de reporterii și corespondenții Radio România Actualități și de cei ai Studiourilor Regionale.

    La Sala Radio, cu ocazia Zilei de 1 Decembrie, va avea loc concertul Orchestrei Naționale Radio, difuzat în direct pe Radio România Muzical. În program, lucrări semnate de Ion Dumitrescu, Edward Elgar și Camille Saint-Saëns.

    Rămâneți cu Radio România. Suntem pretutindeni împreună cu românii care sărbătoresc Ziua Națională!

    La Mulți Ani, România!

  • Târguri de Crăciun în România

    Târguri de Crăciun în România

    Unul dintre cele mai frumoase târguri de Crăciun din România s-a deschis la
    Sibiu şi poate fi vizitat până pe 2 ianuarie 2023, zilnic, între
    orele 11:00 şi 22:00. Organizatorii au pregătit, în Piața Mare din Sibiu, peste
    100 de căsuțe tematice, o roată panoramică din care se pot admira orașul și Atelierul
    lui Moș Crăciun. De asemenea, întregul Târg va fi animat de proiecții care vor
    lumina fiecare clădire din Piața Mare, transformând centrul orașul într-un loc
    mirific. Ca în fiecare an, cu excepţia perioadei de pandemie, în Piața Mare au
    fost amenajate căsuțele unde se comercializează diferite produse şi a fost
    amplasat bradul de Crăciun, înalt de 24 de metri. Atelierele pentru copii, locurile
    în care se pot face fotografii şi selfie-uri de neuitat, un podium de unde se
    poate vedea întreg târgul, dar și patinoarul în aer liber sunt o parte dintre
    atracțiile Târgului.


    Expozanți veniți din toată țara vor încerca să-i tenteze pe vizitatori cu decorațiuni
    de Crăciun si bijuterii din porțelan, căni pictate manual, coronițe, ghirlande,
    globuri, obiecte specifice Crăciunului, sculptate manual si aduse din Betleem,
    precum și diverse specialități gastronomice: de la mezeluri locale, la produse
    culinare maghiare si burgeri din carne de vită Angus sau vegetali. Târgul de
    Crăciun a fost deschis pentru prima dată în 2007, anul Sibiului în calitate de
    Capitală Culturală Europeană .


    Un alt Târg de Crăciun tradiţional a revenit în Piaţa Constituţiei, din
    Bucureşti, printre atracţii numărându-se concertele live, Căsuţa lui Moş
    Crăciun, patinoarul, caruselul şi roata panoramică. Târgul organizat de Primăria Capitalei este
    deschis zilnic până pe 26 decembrie, de luni până vineri între orele 12,00 şi 23,00,
    iar sâmbăta şi duminica între orele 10,00 şi 23,00. Au fost amplasate peste 70
    de căsuţe din lemn unde vizitatorii pot alege cadouri specifice sărbătorilor de
    iarnă, jucării, obiecte handmade, suveniruri tradiţionale şi produse
    alimentare. Pentru micuţii vizitatori sunt organizate spaţii dedicate
    activităţilor şi jocurilor interactive, iar la Căsuţa lui Moş Crăciun copiii
    vor fi întâmpinaţi de spiriduşi, vor putea sta de vorbă cu Moş Crăciun şi îşi
    pot face poze.


    În Piaţa Constituţiei a fost amplasat un brad de mari dimensiuni. De
    asemenea, a fost amenajat un patinoar de peste 30 de metri lungime şi 20 de
    metri lăţime. În cadrul târgului există un carusel şi o roată panoramică,
    înaltă de aproape 40 de metri.


    Pe scena amplasată în faţa Palatului Parlamentului vor urca coruri de la
    Palatul Naţional al Copiilor şi Opera Comică pentru copii, artişti şi grupuri
    vocale ale unor lăcaşuri de cult religios şi instituţii ce promovează creaţia
    românească tradiţională. Pe lângă colinde şi cântece tradiţionale, vor fi
    spectacole de datini şi obiceiuri prezentate de ansambluri folclorice din
    diferite zone ale României.


  • Bucureștiul va s’hibă nicukirlu ali andamasi NATO

    Bucureștiul va s’hibă nicukirlu ali andamasi NATO

    Ună andamasi a miniştrilor di Externe ditu văsiliili membre ale NATO va s’ţănă ti prota oară Bucureşti, stămâna yinitoare. Și tut tru premieră, aluştoru va lă si adavgă șeflu a diplomațiillei ali Ripublica Moldova. Tru capitala ali României va s’llia parti şi miniştrii di Externe ditu Georgia, Bosnia-Herţegovina şi Ucraina. Di altă nparti, catandisea ditu Ucraina va s’hibă un punct important pi agenda discuţiilor – spuni purtătoarea di zboru a NATO, românca Oana Lungescu: ʺMiniştrilli di externe ali NATO va s’andămusească Bucureşti dupu aproapea nauă meşi di cându Ucraina fu aputrusită paranomu di Rusia. Dimi, catandisea ditu Ucraina, ama, tutunăoară şi catandisea globală ditu zona ali Amarea Lae, preocupările ţi li avemu ligate di securitatea ditu tută regiunea euroatlantică va s’hibă priorităţile agendăllei di Bucureşti.ʺ



    Tu arada a lui, secretarlu general adjunct al NATO, Mircea Geoană, cundilleadză că andamasea a șefilor diplomațiilor ditu văsiliili NATO di stămâna yinitoare, di Bucureşti, easti ună apunti anamisa di summit-ul ditu veara tricută, di a Madrid, şi yinitorlru, di Vilnius, şi cundilleadză că reuniunea easti ună contribuţie a României la minduita strategică ali Alianţă şi la apandisea NATO la catandisea prezentă, multu complexă, di pe continent.


    Mircea Geoană: ʺSuntu aproapea 50 di naţiuni care contribuie nu direct la NATO, ama tru un proces cumăndusitu di Statele Unite, tru gruplu di ligătură ti Ucraina. Videm, ma largu, vrearea activă a aliaţilor şi a partenerilor s’agiutămu Ucraina ditu videala militară. Tru idyiulu kiro, lipseaşti să spunem că ditu videala politică, aestă aradă, nu videmu condiţii ti ună păzărăpseari anamisa di ateali dauă părţă tru yinitorlu aprukeatu, di itia care easti evidentă. Poziţiile suntu ahât diferite şi ahâtu multu dipărtoasi ună di alantă, căţe, adză, nu videm condiţii ti un minimum di teren iu să s’agiungă la ună ahurhită di păzărăpseari.ʺ



    Dimi, la nivel politic, NATO nu ari ligături cu Rusia. Ma multu, vărnu ditu cadrul Alianţăllei nu negociadză ţiva tru numa ali Ucraină — nica cundilleadză secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană. Uidisitu cu născănţă oficiali ditu Alianță, tru prota dzuă a andamasillei ditu capitala ali Românie, tru 29 di brumaru, va s’hibă ndreaptă ună sesiune ahărdzită ti olimlu anamisa di Rusia şi Ucraina, a deapoa va s’aibă ună Tină informală, iu easti călisitu ministrul di Externe di Kiev, care va u spună pi largu catandisea ditu văsilia a lui. Tru 30 di brumaru easti programată ună muabeti a miniştrilor aliaţi cu reprezentanţăllii ali Finlandă şi Suedie. Tutunăoară, va s’aibă ună sesiune ahărdzită ti Bosna-Herţegovina, Georgia şi Ripublica Moldova, furñie tră văsiliili NATO să-și llia angajamente suplimentare andicra di aeşţă parteneri, sumu turlie di pachete adaptate di agiutor.




    Autoru: Roxana Vasile


    Armânipsearea: Taşcu Lala