Tag: Educatie

  • DRP prelungește termenul de depunere pentru cererile programelor de granturi

    DRP prelungește termenul de depunere pentru cererile programelor de granturi

    Departamentul pentru Românii de Pretutindeni anunță prelungirea termenului de depunere a cererilor de proiecte pentru Programul Sprijinirea educației în limba română și pentru Programul Susținerea mediului asociativ românesc din afara granițelor țării!

    Departamentul pentru Românii de Pretutindeni prelungește perioada de depunere a cererilor de proiecte pentru Programul Sprijinirea educației în limba română și pentru Programul Susținerea mediului asociativ românesc din afara granițelor țării până luni, septembrie 2022.

    Programul Sprijinirea educației în limba română este menit să doteze cu mobilier școlar și echipament IT instituțiile de învățământ din străinătate în vederea desfășurării de activități educative în limba română.

    Programul Susținerea mediului asociativ românesc din afara granițelor țării este dedicat sprijinirii implementării de proiecte realizate de către mediul asociativ românesc în beneficiul românilor de pretutindeni.

  • România ş-lu uidiseaşti sistemul di nviţămintu

    România ş-lu uidiseaşti sistemul di nviţămintu

    Tru marja a aţillei di a 77-a sesiuni a Adunarillei Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite di New York, prezidentulu Klaus Iohannis dimăndă, tru un mesaj video, că România ş-llia borgea s’actualizeadză sistemul di nviţămintui şi să-lli veaglle cetăţeñilli di provocărli a mediului economic şi di năile realităţ suţiali. România coprezidă, la iniţiativa a șeflui a statului, linia tematică “Profesorlli, predarea şi cariera didactică” ditu cadrul a summit-ului Transformarillei Educaţiillei di New York.


    “Tu kirolu anda impactul a pandemiillei di COVID s’ayăliseaşti, di alasă loc ti niscănti năi şi greali provocări globale, lipseaşti s’apufusimu ti politiţli cari suntu ananghi tra s’vindicămu lumea. Construirea a unui yinitor sustenabil easti ună componentă clleaie tru aestă cilăstăseari – spusi şeful a statului.


    Uidisitu cu Klaus Iohannis, aprăftăsita ţăni, tru ma marea parti, di asigurarea a unei educaţii di calitate:


    “Tru cadrul aluştui summit, România scoasi tru migdani tema a procesului di predare şi a carierăllei didactică. Profesorllii suntu inima ali educaţie. Ca parte a reformelor tru kirolu ditu soni, România ş-lo borgea s-lă asiguripsească a profesorlor ditu societatea noastră ună pregătire iniţială şi continuă uidisită, tiñii di cafi mesu motivante şi un statut profesional analtu. Tutunăoară, făţemu gaereţ s’dămu a profesorilor ună ma mare autonomie tru organizarea activităţilor şcolare. Participarea a profesorilor la procesul decizional easti di simasie ti mintearea a lor tru transformarea a sistemilor a noastri educaţionale.”


    Klaus Iohannis adăvgă că România easti tru etapa di băgari tru practico a unlui demersu substanţial di reformă, thimilliusitu pi rezultatili a unei lărgurii consultari cu numa România Educată.


    “Pisti 10.000 di cetăţeni fură mintiţ activ, aestă consultare agiungănda nai ma incluzivlu proţesu di zuyrăpseari a politiţlor ditu domeniu şi scuţănda tru migdani minduita tră educaţia românească la orizontul a anlui 2030”, spusi aestu.


    Ma multu, tru anlu ditu soni, tru România fu iniţiat un proţes di reflecţie ti educaţia mutrinda alăxerli climatiţi şi dizvultarea durabilă, cari s’alăxi tru ună viziune strategică concretă, integrândalui tru proţeslu educaţional filosofia a Obiectivilor di Dizvoltare Durabilă.


    Şeflu a statlui lugursi că rolu a profesorilor armâne esenţial tra s’nă asiguripsească că tuţ cilimeañilli amintă axizerli ţi suntu ananghi tra s’veaglle resursele şi muşuteaţa ali planetă. Alăxearea ali educaţie, nica spusi năsu, nsimneadză agiundzearea a provocărlor globale actuale, cu tuti resursele pi cari le ari educaţia, tra s’da curayiu tru progres, irine şi prucukie! Uidisitu cu năsu, educaţia lipseaşti s’hibă tru amprotusa tru tuti politiţli, inclusiv tru domeniul a finanţarillei publiţi.



    “Niţi ună reformă nu poati s’hibă adrată ma s’nu investimu tru tiniri, tru profesorllii a lor şi, aşi, tru yinitorlu a nostru. Easti nai ma hăirlătică investiţie pi cari noi tuţ putem s-u adrămu!, cundille Klaus Iohannis.


    Autoru: Daniela Budu


    Armânipsearea: Taşcu Lala











  • România îşi ajustează sistemul de învăţământ

    România îşi ajustează sistemul de învăţământ

    În marja celei de-a 77-a sesiuni a Adunării Generale a
    Organizaţiei Naţiunilor Unite de la New York, președintele Klaus Iohannis a
    transmis, într-un mesaj video, că România se angajează să actualizeze sistemul
    de învăţământ şi să protejeze cetăţenii de provocările mediului economic şi de
    noile realităţi sociale. România a coprezidat, la iniţiativa șefului statului,
    linia tematică Profesorii, predarea şi cariera didactică din cadrul
    summit-ului Transformării Educaţiei de la New York.

    Pe măsură ce impactul pandemiei de COVID
    se atenuează, lăsând loc unor noi şi dificile provocări globale, trebuie să
    decidem asupra politicilor care sunt necesare pentru a vindeca lumea.
    Construirea unui viitor sustenabil este o componentă cheie în acest demers
    – a
    spus şeful statului.


    Potrivit lui Klaus Iohannis, reuşita depinde,
    în mare măsură, de asigurarea unei educaţii de calitate:

    În cadrul acestui summit,
    România a evidenţiat tema procesului de predare şi a carierei didactice.
    Profesorii sunt inima educaţiei. Ca parte a reformelor recente, România s-a
    angajat să le asigure profesorilor din societatea noastră o pregătire iniţială
    şi continuă adecvată, salarii motivante şi un statut profesional înalt. De
    asemenea, facem eforturi să oferim profesorilor o mai mare autonomie în
    organizarea activităţilor şcolare. Participarea profesorilor la procesul
    decizional este esenţială pentru implicarea lor în transformarea sistemelor
    noastre educaţionale.


    Klaus Iohannis a adăugat că România se
    află în etapa de implementare a unui demers ‘substanţial’ de reformă, bazat pe
    rezultatele unei ample consultări intitulate ‘România Educată’.

    Peste 10.000
    de cetăţeni au fost implicaţi activ, această consultare devenind cel mai
    incluziv proces de creionare a politicilor din domeniu şi generând viziunea
    pentru educaţia românească la orizontul anului 2030
    , a spus acesta.


    În plus,
    în ultimul an, în România a fost iniţiat un proces de reflecţie asupra
    educaţiei privind schimbările climatice şi dezvoltarea durabilă, care s-a
    transformat într-o viziune strategică concretă, integrând în procesul
    educaţional filosofia Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă.


    Şeful statului a
    apreciat că rolul profesorilor rămâne esenţial pentru a ne asigura că toţi
    copiii dobândesc competenţele necesare pentru a proteja resursele şi frumuseţea
    planetei. Transformarea educaţiei, a mai spus el, presupune atingerea
    provocărilor globale actuale, cu toate resursele pe care le are educaţia,
    pentru a încuraja progresul, pacea şi prosperitatea! Potrivit lui, educaţia
    trebuie prioritizată în toate politicile, inclusiv în domeniul finanţării
    publice.


    Nicio reformă nu poate fi înfăptuită fără a investi în tineri, în
    profesorii lor şi, astfel, în viitorul nostru. Este cea mai benefică investiţie
    pe care noi toţi o putem face!’
    , a conchis Klaus Iohannis.


  • UE sprijină Ucraina la început de an şcolar

    UE sprijină Ucraina la început de an şcolar

    Aflat în Ucraina, la Kiev, cu ocazia deschiderii noului an şcolar, vice-preşedintele Comisiei
    Europene, Margaritis Schinas, a reiterat sprijinul UE pentru cultură, educaţie
    şi oameni, în acest context asta însemnând acordarea de facilităţi pentru
    învăţare celor jumătate de milion de studenţi şi elevi ucraineni aflaţi în
    state membre UE, precum şi celor un milion de studenţi şi elevi rămaşi în
    Ucraina:

    Responsabilitatea mea, la Bruxelles, este
    legată de oameni, educaţie, cultură, sănătate, sport. Şi am dorit ca în această
    zi emblematică, 1 septembrie, care este ziua începerii anului şcolar, dar şi a
    celui de-al Doilea Război Mondial, să mă aflu aici, la Kiev, pentru că nu
    există simbol mai bun pentru dimensiunea europeană a acestor politici decât să
    văd ceea ce se petrece la Kiev.

    Din păcate şcolile, spitalele şi siturile
    culturale şi de patrimoniu sunt victimele colaterale majore ale războiului. Şi
    războiul nu este purtat numai pe front, agresorul vrea ca acest război să fie
    resimţit de sistemul de educaţie, de spitale, de obiectivele culturale. Şi
    tocmai de aceea este important ca UE să arate luptătorilor Ucrainei că le
    suntem alături nu numai prin intenţii, ci şi prin susţinere semnificativă, cu
    resurse, cu instrumente. Îi vom ajuta pe toţi studenţii şi pe cei din ţările UE
    şi pe cei rămaşi acasă, cu mijloace specifice. De astăzi vor fi acordate 10
    milioane de euro să ajustăm sistemul şcolar din Ucraina. Şi în sistemul de
    sănătate, ne vom asigura că toate cazurile ce necesită tratament în
    străinătate, vor fi preluate pe costul UE.

    Cât despre cultură, agresorul
    ţinteşte situri culturale ale naţiunii ucrainene, într-o încercare deliberată
    de a da acestui război şi o dimensiune culturală. Este un act deliberat, menit
    să destabilizeze şi să demobilizeze poporul ucrainean. Aşa că ceea ce facem
    este să păstrăm memoria vie, memoria rădăcinilor istorice ale acestei naţiuni
    şi siturile vii. Am contribuit deja cu 11 milioane de euro la mutarea pieselor
    muzeale în alte locaţii, şi vom cheltui încă 5,5 milioane pentru securizarea
    siturilor culturale din Ucraina.


    Conferinţa de
    presă care a avut loc în faţa Muzeului celui De-al Doilea Război Mondial a avut
    şi valoare simbolică, Margaritis Schinas angajându-se să aducă piese din muzeu
    în premisele Parlamentului European fie de la Bruxelles, fie de la Strasbourg
    şi a subliniat:

    Noi nu uităm la Bruxelles faptul că în această
    ţară, în Ucraina, oamenii au fost împuşcaţi şi omorâţi, în urmă cu 8 ani, numai
    pentru că purtau steaguri ale UE. Nu uităm şi vom onora angajamentul acestei
    naţiuni la Europa şi la UE, exprimând încă o dată determinarea fermă ca ucraina
    să devină cât mai curând membră a UE, în mod formal, deşi practic, în domeniul meu de competenţă
    cel puţin, am senzaţia că sunteţi deja parte din marea familie europeană.


  • Hăbări ditu bana românească şi internaţională

    Hăbări ditu bana românească şi internaţională

    PARLAMENTUL — Prota andamasi di lucru ali Comisie parlamentară speţială di evaluare a inițiativelor legislative tru domeniul ali justiție s’ţănu adză tru prezența a ministrului ali Justiție Cătălin Predoiu, cari adră proiectele di nmu ncauză. Ase, sunt examinate trei proiecte dipusi di Guvern dimi statutlu a judicătorilor și procurorilor, organizarea judiciară și Consiliul Superior ali Magistratură. Comisia easti adrată ditu 25 di diputaț și senatori cari au la dispoziție 60 di dzăli tra s’ndreagă rapoarti mutrinda inițiativili legislative. Biroulu Permanentu a Camerăllei a Diputațlor analizeadză aesti proiecte tru proţedură di motiuniananghi, aestea hiinda ună ditu prioritățli a coalițiillei di guvernământ tru actuala andamasi di lucru a Parlamentului, pi ningă nomlu ali educație.



    EDUCAȚIE — Năulu an școlar aduţi multi alăxerri, iara ahât elevlli, ama și profesorllii lipseaşti să s’adapteadză ntrăoară la eali. Tru loclu a aţiloru dauă semestre di până tora va s’aibă ţinţi module di nviţari și tezele numata va s’hibă obligatorii. Aestea suntu maş ndauă ditu alăxerli băgati di ministrul ali Educație, Sorin Cîmpeanu, cari spuni că va s’aibă şi multi alti, cu scupolu ti reformarea a sistemlui di nițământu.



    MOȚIUNE — Prima moțiune simplă ditu naua sesiune a Parlamentului va s’hibă tru dibatu adză ma amanatu şi votată ñiercuri. Motiunea fu dipusă di USR, contra a ministrului liberal ali energiei Virgil Popescu, pi cari semnatarlli lu stipsescu ti facturli multu mări la gaz si electricitate. URS critică schema di compensare și plafonarea a păhălui la energiei, ti care spunu că adusi lăhtari tru arada a consumatorilor și a născăntoru companii importante.



    LONDRA — Năulu premier britanic, conservatoarea Liz Truss, prillia adză ufiţialu mandatlu. Ea amintă nai cama multi voturi tru concursul tra cumăndusearea a Partidlui Conservator, neise aşi intră pi ipotisi tru loclu al Boris Johnson, cari dimisionă tru alunaru. Tru unu şcurtu zboru di victorie di luni, Truss tăxi misuri tra s’acaţă tru isapi criza, tăxinda un plan livendu” di ñîxurari a taxilor și di creaștire economică. Ea u prilo putearea tru un kiro greu, di itia a multiloru crizi. Facturli la energie suntu cu căbilea tra s’hibă di trei ori ma mări di iarna tricută, inflația agiumsi la 10% și Scoția va un nău referendum tra indipendință. Lidirlu a Partidlui Laburist ali opoziției, Keir Starmer, spuni că un nău premier nu nsimneadză ună nauă ahurhită, adăvgânda că Truss pari cama sinfirisită s’ñicureadză impozitili tra corporații și tra aţelli avuţ andicra di cu fumellili cu amintatiţi ñiţ.






    Autoru: Udălu a hăbărloru


    Armânipsearea: Taşcu Lala

  • Programul „Sprijinirea educației în limba română”

    Programul „Sprijinirea educației în limba română”


    Departamentul pentru Românii de Pretutindeni (DRP) a stabilit educația ca domeniu prioritar de intervenție și lansează Apelul competitiv de selecţie a beneficiarilor de granturi pentru programul Sprijinirea educației în limba română”.


    Educația reprezintă cel mai eficient și cel mai trainic vector de conservare și dezvoltare a identității naționale. Însușirea și folosirea limbii române, în paralel cu transmiterea elementelor de cultură și civilizație românească, de istorie și geografie a României, vizează cel mai important segment al comunității românești din afara granițelor, tânăra generație”, a transmis DRP.



    Programul este structurat pe două linii, după cum urmează:



    Linia A) asociaţiile, fundaţiile, unităţile de cult, organizaţiile neguvernamentale ale românilor din afara granițelor, care desfășoară activități educative în limba română.


    Linia B) asociaţiile, fundaţiile, unităţile de cult, organizaţiile neguvernamentale ale românilor din afara granițelor, care au încheiat acorduri de parteneriat cu unitățile de învățământ publice cu predare în limba română din afara granițelor pentru dotarea claselor.



    Condițiile de acordare, utilizare și decontare a sprijinului financiar sub formă de grant pot fi consultate pe site-ul Departamentului, secțiunea Finanțări.



    Informații suplimentare, clarificări și îndrumări în vederea accesării fondurilor nerambursabile pot fi obținute la adresa de mail proiecte@dprp.gov.ro.

  • Declaraţii la început de an şcolar

    Declaraţii la început de an şcolar

    După doi ani de pandemie, noul an școlar a început în școlile din România cu festivităţi de deschidere la care au participat alături de elevi părinții, bunicii, dar și politicienii. În cele peste 17.800 de unități de învățământ au fost prezenți, luni, în prima zi de școală, cei aproape trei milioane de elevi şi preşcolari.


    Noul an şcolar vine cu numeroase noutăţi și provocări. Cursurile s-au reluat mai devreme anul acesta, au fost introduse noi reguli, iar altele au dispărut. În premieră, elevilor de clasa a V-a li se vor acorda atât burse sociale, cât şi burse de studiu încă de la începutul anului şcolar, iar la Evaluarea naţională nu vor mai conta notele obţinute în gimnaziu. În locul celor două semestre de până acum, vor exista cinci module de învăţare. Tezele nu vor mai fi obligatorii, iar în loc de medii semestriale, la fiecare materie va exista o singură medie, cea anuală.


    Ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a prezentat la Radio România noutăţile anului şcolar.

    Sorin Cîmpeanu: Vor fi cinci perioade de învăţare, care vor alterna cu perioadă de repaus. O altă schimbare va fi apariţia Săptămânii verzi pentru prima oară în structura anului şcolar. De asemenea, e nevoie doar de o singură medie anuală. Ne interesează o evaluare ritmică, pe parcurs, ne interesează o evaluare a competenţelor elevilor, şi nu neapărat a capacităţii lor de a reţine. De asemenea, premiile au fost crescute substanţial pentru elevii români care au obţinut performanţe deosebite la olimpiade internaţionale.


    Preşedintele Klaus Iohannis a participat la festivitățile de deschidere a noului an școlar de la un colegiu din Capitală, unde a arătat că educaţia trebuie centrată pe profilul elevilor şi al studenţilor, pe interesele diverse ale acestora şi pe potenţialul individual, care trebuie sprijinit.

    Klaus Iohannis: Evaluările sunt importante atât timp cât ele reflectă corect competenţele elevilor şi studenţilor, oferindu-le ocazia de a-şi îmbunătăţi performanţele. Şansa la o dezvoltare profesională adecvată trebuie oferită tuturor. Nu se mai justifică diferenţa de statut dintre ruta teoretică şi cea profesională, care descurajează deopotrivă elevi, părinţi şi profesori.


    La rândul său, premierul Nicolae Ciucă a ales să deschidă anul şcolar la un colegiu militar din Craiova, unde a apreciat că există un potenţial uriaş al tinerei generaţii, iar Guvernul vine cu soluţii pentru a asigura fiecărui copil şansa la o educaţie de calitate.

    Nicolae Ciucă: Ştim că este nevoie de creşe, grădiniţe, şcoli, licee şi universităţi moderne. Tocmai de aceea alocăm resurse pentru construcţia unor noi astfel de unităţi şcolare sau pentru modernizarea şi extinderea celor existente. Pentru ca nici un elev să nu fie lăsat în urmă am dezvoltat programele destinate reducerii abandonului şcolar şi susţinerii copiilor din mediile defavorizate. Premierul a dat asigurări că educaţia va rămâne pe lista de priorităţi a Guvernului şi că noile legi în domeniu vor readuce învăţământul românesc în top.


  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Măsurile
    aplicate în sistemul de educație din România, ca urmare a efectelor crizei din
    Ucraina – posibilităţi oferite profesorilor, studenţilor şi elevilor
    ucrainieni; Declaraţie susţinută de Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu într-o
    recentă conferință de presă.



  • Cine a primit bani la rectificarea bugetară?

    Cine a primit bani la rectificarea bugetară?

    Prima
    rectificare bugetară din acest an a fost adoptată, joi, de guvernul României şi
    este pozitivă, aşa cum anunţase acesta. Potrivit executivului, rectificarea
    ţine cont de o creştere economică de 3,5%, de veniturile bugetare pe primele
    şase luni şi de execuţia bugetară din această perioadă. Principalul beneficiar
    al rectificării este tocmai Ministerul de Finanţe. Acesta a primit cei mai mulţi
    bani, peste 8 miliarde de lei, din care 1 miliard au fost alocaţi imediat pentru
    schema de ajutor de stat destinată finanţării marilor proiecte. Rectificarea a
    direcţionat fonduri suplimentare şi către Ministerul Muncii, peste 5 miliarde
    de lei, pe care acesta îi va folosi inclusiv pentru compensarea facturilor la
    energie. Pe plus au mai ieşit, în urma rectificării, Ministerele Sănătăţii, Transporturilor,
    Dezvoltării şi Agriculturii. Banii acordaţi Sănătăţii sunt destinaţi, în
    principal, majorării transferurilor acordate bugetului Fondului naţional unic
    de asigurări sociale de sănătate. Ministerul Transporturilor va mări sumele
    aferente subvenţiilor pentru compania de căi ferate şi pentru metrou, Ministerul
    Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va aloca fonduri în plus Programului
    Naţional de Dezvoltare Locală, iar cel al Agriculturii subvenţiei pentru motorină, infrastructurii de
    irigaţii şi garantării creditelor contractate de producătorii agricoli.

    Au mai primit
    bani în plus Proiectele Europene, Educaţia, Sportul, Cercetarea, Energia şi
    Turismul. Au fost diminuate, în schimb, bugetele de la Ministerul de Interne,
    Mediu, Cultură şi Afaceri Externe. Consiliul Fiscal, organism consultativ care
    oferă opinii independente despre sustenabilitatea politicilor fiscală şi
    bugetară, a atras atenţia că rectificarea operată de guvern riscă să conducă la
    un deficit mai mare de 7% din Produsul Intern Brut, în condiţiile în care cel
    estimat în rectificare este de 5,84%. Temerea ar fi că executivul a supraevaluat
    încasările şi a subevaluat o parte din cheltuieli, între care şi pe cele pentru
    compensarea facturilor la energie. Consiliul Fiscal susţine că rectificarea
    supraestimează viitoarele încasări la buget pentru că, din cele 30 de miliarde de
    lei pe care contează Guvernul, nouă miliarde nu vor veni de fapt. De asemenea,
    Consiliul se teme că o parte din cheltuieli ar fi subevaluate cu peste şase
    miliarde de lei. În replică, Ministrul finanţelor, Adrian Câciu, spune că guvernul
    a demonstrat că poate ţine sub control deficitul bugetar.

    Potrivit şefului de
    la Finanţe, execuţia bugetară la şapte luni va arăta că deficitul nu depăşeşte
    2% din PIB, deci ţinta de 5,84% pe final de an ar fi realizabilă. Ministrul
    admite, totuşi, că sunt pertinente avertismentele Consiliului Fiscal privind
    riscul ca veniturile estimate la rectificare să fie prea mici şi cheltuielile
    estimate să fie mai mari. Următoarea rectificare bugetară este programată
    pentru luna noiembrie.


  • Măsuri de incluziune în cadrul Erasmus+ 2014-2020

    Măsuri de incluziune în cadrul Erasmus+ 2014-2020

    Sumele de bani atribuite prin
    bursele de mobilitate din cadrul programului Erasmus+ sunt încă insuficiente în
    unele cazuri și pot constitui un motiv de excluziune socială pentru studenții
    și familiile care nu își pot permite mobilitatea. De aceea, Parlamentul
    European a publicat un raport prin care a solicitat o majorare a bugetului
    acestui program, pentru implementarea integrală a măsurilor de incluziune, în 2023. Parlamentul European a
    constatat că este nevoie de finanțare și granturi adaptate pentru a spori
    participarea persoanelor cu mai puține oportunități sau care provin din medii
    defavorizate, deoarece barierele financiare continuă să constituie unul dintre
    cele mai mari obstacole în cadrul acestui important program al Uniunii
    Europene.

    Despre acest subiect a vorbit în Parlamentul European, Željana Zovko,
    europarlamentar.


    Peste 12 milioane de cetățeni europeni au participat la
    programul Erasmus+. Programul a evoluat de-a lungul timpului și a oferit
    experiențe de schimbare a vieții, de la studenți la tineri profesioniști, de la
    învățământul superior la formarea profesională. În ciuda acestui mare succes,
    programul încă poate fi îmbunătățit și poate crește accesibilitatea pentru mai
    mulți participanți. Dorim să oferim șanse acelor cetățeni cu mai puține
    oportunități și oamenilor care trăiesc în zone mai îndepărtate, cum ar fi
    regiunile periferice și insulele. Solicităm mai multă cooperare cu țările din
    Balcanii de Vest și din vecinătatea de est și de sud. Solicităm acordarea de
    asistență studenților ucraineni și mai mult sprijin pentru a susține
    învățământul superior și comunitatea academică din Ucraina. De asemenea, facem
    apel la reducerea sarcinii administrative, la un acces mai bun la impactul
    acțiunilor din partea agențiilor naționale și la facilitarea participării
    persoanelor cu nevoi specifice și dizabilități. Erasmus+ nu este un privilegiu.
    Trebuie să fie la îndemâna tuturor. Și sper că acest raport va servi și ca ghid
    pentru Comisie pentru a realiza acest lucru.


    Parlamentul European insistă în
    aplicarea unor norme flexibile în cadrul Erasmus+, pentru a asigura o sumă
    suficientă pentru acoperirea nevoilor, în special a costurilor de trai şi invită
    Comisia Europeană să dezvolte și mai mult instrumentele de finanțare Erasmus+
    și să stabilească sinergii cu alte programe.


  • Jurnal românesc – 09.08.2022

    Jurnal românesc – 09.08.2022

    Liga Tineretului Român Junimea din regiunea Cernăuți a încheiat cu succes cea de-a doua etapă a Programului de Granturi Sprijin pentru comunitatea românească din Ucraina.Până în prezent în cadrul acestui program de granturi au beneficiat de ajutoare care constau din produse alimentare și de igienă personală peste 400 de familii cu mulți copii, oameni de vârstă înaintată, invalizi, copii orfani, familii ale căror copii luptă pe front din localitățile Buda-Mare, Buda-Mică, Godinești și Lucovița, comuna Ostrița, regiunea Cernăuți.În aceste zile de război în Ucraina ajutoarele din partea Departamentului pentru Românii de Pretutindeni sunt mai mult decât binevenite!. Despre aceasta au menționat în discursurile lor domnii Viorel Botlung, starostele satelor Godinești și Lucovita și Vasile Țurcan, primarul comunei Ostrița, regiunea Cernăuți, discursuri care au fost rostite duminică 07 august 2022 în cadrul evenimentului de înmânare a ajutoarelor umanitare locuitorilor din satele Godinești și Lucovița. Oamenii din cele două sate românești, emoționați de acest gest al statului român, le-au mulțumit fraților din România pentru darurile oferite, dorindu-le ca niciodată să nu cunoască grozăviile războiului.

    Biblioteca Prichindeilor este o inițiativă civilă și comunitară de educație non-formală a copiilor români din diaspora, un proiect menit să unească în jurul cărților pentru copii comunitatea românilor din afara granițelor țării. Din dorința de a avea acces la o gamă cât mai variată de cărți pentru proprii copii, Ana Răduleț a inițiat o primă bibliotecă la Praga în ianuarie 2021, oferind spre împrumut, printr-un catalog online, titluri din colecția personală de acasă, cu speranța că și alți părinți din comunitate vor fi dispuși să contribuie, creând astfel un fond de carte valoros, disponibil pentru toți cei implicați. Inițiativa a fost primită cu entuziasm, atât în rândul părinților, cât și în rândul editurilor din țară care au contribuit cu donații, astfel încât Biblioteca Prichindeilor a devenit o rețea europeană care funcționează acum în 8 țări: Belgia, Cehia (Praga), Croația, Danemarca, Finlanda (Helsinki), Italia (Bologna), Polonia (Cracovia), Spania (Madrid și Tarragona). În 2022, prin Ana Engrth Răduleț, acest proiect a primit sprijin financiar nerambursabil de la Departamentul pentru Românii de Pretutindeni (DRP) pentru achiziții de Cărți noi la Bibliotecile Prichindeilor în Diaspora. Prima ocazie importantă în care vor fi prezentate noile cărți va avea loc odată cu lansarea primului hub al Bibliotecii Prichindeilor din Belgia, la Bruxelles, în cadrul Bibliotecii Neerlandeze Jette. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 27 august, între orele 10:30-11:30, și va cuprinde activități de joacă și lectură coordonate de Anamaria Vition, alături de Ana Răduleț de la Biblioteca Prichindeilor din Praga.

    Secretarul de stat Gheorghe Cârciu a participat duminică, 7 august 2022, la cea de-a treia ediție a evenimentului Ziua Diasporei de la Negrești Oaș, eveniment dedicat românilor plecați în afara granițelor.Ziua a debutat cu o conferință în cadrul căreia s-au discutat diversele modalități prin care românii din străinătate se pot implica în dezvoltarea orașului Negrești-Oaș, dar și despre posibilitățile pe care aceștia le au dacă aleg să se întoarcă în țară. În intervenția sa, Gheorghe Cârciu a reiterat importanța diasporei în dezvoltarea de acțiuni și proiecte menite să aducă beneficii comunității din care fac parte. La eveniment au participat și reprezentanți ai autorităților locale și județene.

    Episcopia Ortodoxă Română a Europei de Nord, prin Centrul pentru Tineret Sfântul Voievod Ștefan cel Mare (CTSM), propune, după o lungă pauză cauzată de pandemie, o nouă tabără de vară pentru familiile din țările scandinave, în perioada 2 – 4 septembrie 2022, eveniment aflat la a patra ediție. În acest an, Episcopia Europei de Nord va organiza tabăra la DCU Camping Absalon, în localitatea Rødovre, lângă capitala Regatului Danemarcei. Acest loc, aflat într-un cadru natural deosebit, oferă posibilități de cazare pentru cei care doresc să înnopteze, dar și spații generoase pentru cei care aleg să participe la activitățile desfășurate de CTSM în cursul zilei (ateliere de creație, jocuri etc.), precum și la catehezele și discuțiile duhovnicești potrivite pentru fiecare grupă de vârstă. Tabăra debutează în după-amiaza zilei de vineri, 2 septembrie 2022, și se încheie cu agapa creștină de după Sfânta Liturghie arhierească din data de 4 septembrie, când credincioșii vor participa la slujba săvârșită în foișorul special amenajat în aer liber.

    Pe Vasile Tărâţeanu l-a îmbrăţişat veşnicia!, scrie în mesajul de condoleanțe senatorul Claudiu Târziu, preşedintele Comisiei pentru românii de pretutindeni.

    Am aflat cu durere de plecarea în veşnicie a marelui român care a fost Vasile Tărâţeanu. L-am cunoscut în calitatea sa de lider al comunităţii româneşti din Ucraina, dar şi în calitatea sa de scriitor şi membru de onoare al Academiei Române. A fost un apărător puternic al drepturilor românilor din Ucraina, chiar dacă acest lucru i-a adus numeroase necazuri din partea autorităţilor ucrainene. Valorile apărate de el sunt şi valorile apărate de noi. Lupta sa ne-a inspirat şi ne va da putere pe mai departe pentru a-i continua idealurile!, a mai transmis în mesajul de condoleanțe senatorulClaudiu Târziu, preşedintele Comisiei pentru românii de pretutindeni.


  • Jurnal Românesc – 08.08.2022

    Jurnal Românesc – 08.08.2022


    La Suceava a avut loc o întâlnire cu reprezentanţi ai comunităţii istorice din regiunea Cernăuţi. Autorităţile române, împreună cu misiunile diplomatice şi consulare în Ucraina, vor continua eforturile de susţinere a elevilor români care sunt înscrişi în şcolile cu predare în limba română ca limbă maternă sau cu predarea unor materii în limba maternă. De asemenea, vor fi achiziţionate în continuare tablete pentru a sprijini profesorii de limba română, dar şi elevii etnici români din şcolile româneşti din Ucraina, informează Departamentul pentru românii de pretutindeni.



    Consiliul Național al Românilor din Ucraina, uniune civică ce întrunește 20 de ONG-uri și instituții de presă din regiunile Cernăuți, Transcarpatia, Odesa și Kiev, a solicitat din nou autorităților ucrainene să recunoască inexistența limbii moldovenești” și să anuleze ordinele privind introducerea cotelor de limbă ucraineană în școlile cu predare în limba moldovenească”, scrie BucPress.


    CNRU solicită revenirea școlilor din sudul Basarabiei începând cu 1 septembrie 2022 la sistemul de predare în limba română, după cum a fost anterior anului 1998, când, împotriva voinței părinților, elevilor și profesorilor, instituțiile de învățământ secundar au fost trecute din oficiu la predarea în limba moldovenească”.


    Sperăm că pacea va veni în fiecare casă ucraineană cât mai curând posibil. În ciuda războiului, procesul democratic și progresul Ucrainei pe drumul către UE trebuie să avanseze”, se arată în memoriul Consiliul Național al Românilor din Ucraina, care își exprimă sprijinul deplin față de Ucraina ca stat ce se apără de agresiunea militară neprovocată a Rusiei, reamintind totodată că introducerea cotelor lingvistice pentru școlile cu predare în limba moldovenească” contravine angajamentului Ucrainei de a respecta Opinia Comisiei de la Veneția privind art. 7 din Legea Educației. De asemenea, potrivit memoriului adresat autorităților ucrainene, CNRU solicită — nu pentru prima dată — unificarea programelor de învățământ pentru școlile cu limba română de predare din regiunea Odesa cu programele respective pentru școlile din regiunile Cernăuți și Transcarpatică, școli care în prezent sunt împărțite artificial în instituții de învățământ cu limbi de predare presupuse a fi diferite: română/moldovenească”.



    Legislaţia românească din prezent este depăşită în ce priveşte reintegrarea în sistemul de învăţământ a copiilor reîntorşi din străinătate şi nu răspunde tuturor problemelor cu care se confruntă cei din diaspora, a declarat sâmbătă, în conferinţa Importanţa învăţării limbii române”, organizată la Braşov, deputatul Valentin Făgărăşianu, preluat de Agerpres. El a afirmat că proiectul noii legi a educaţiei integrează toate probleme legate de diaspora”, însă a remarcat că va trebui să treacă o perioadă de timp după adoptare pentru a se vedea cum poate fi aceasta aplicată”.


    Am solicitat nişte statistici pentru ţările cu comunităţi însemnate de români – vorbim de Spania, Italia, dar şi de Marea Britanie, unde, în ultimul timp, a crescut considerabil numărul de români, putem vorbi şi de Germania, de Austria, unde începe să crească numărul lor. Am vorbit cu ambasadori români, care ne-au promis că ne vor da o evaluare cât mai clară a numărului de români, cu câţi copii sunt înregistraţi aceştia. Avem un număr despre care se vorbeşte, nu este sigur, între 4,5 şi 9 milioane de români. (…) Este un proces care durează, (…) dar sper ca, într-o perioadă destul de scurtă, trei – şase luni, să avem nişte statistici cât de cât exacte”, a precizat Valentin Făgărăşianu, conform căruia copiii familiilor care se întorc în România din străinătate se confruntă atât cu probleme ce ţin de limbă, cât şi cu unele legate de diferenţele între sistemul de învăţământ românesc şi cel din ţara din care au plecat – ca de exemplu cei ce vin din Italia, unde Fizica şi Chimia se învaţă abia în clasa a IX-a, iar la noi începe să fie predată în ciclul gimnazial.


    Conform lui Făgărăşianu, o altă problemă ţine de formarea cadrelor didactice care se ocupă de aceşti copii în România, dar şi de sprijinirea celor care predau limba română în diaspora.



    Românii din oraşul italian Settimo Torinese, situat în apropiere de Torino, vor avea propriul lăcaş de cult, scrie Basilica.ro. Primăria orașului Settimo Torinese, prin persoana doamnei primar Elena Piastra a oferit cu titlul gratuit pe o perioadă de 99 de ani un teren de 5.000 de metri pătrați pentru construcția unei biserici, a unui centru polifuncțional destinat unui paraclis, a activităților cu tinerii și a casei parohiale”.


    Spațiul este menit să devină un punct de referință pentru întreaga comunitate românească din zona Settimo”, se precizează pe site-ul Episcopiei Italiei.


    În Parohia românească Settimo Torinese Sf. Ioan de la Râsca și Secu” sunt susţinute săptămânal numeroase ateliere de muzică psaltică, pictură, chitară, hand-made, cât și ore de limba română, istorie și geografie, dedicate tinerilor. De asemenea, au fost formate din membrii parohiei două coruri psaltice care dau răspunsurile liturgice.


    Potrivit Eparhiei, toate aceste activități și multe altele se vor putea desfășura în noua sală polifuncțională care se va construi în paralel cu întreaga ctitorie”.



    La praznicul Schimbării la Faţă a Domnului, sâmbătă, 6 august, Preasfinţitul Părinte Episcop Ieronim a săvârşit Sfânta Liturghie în Catedrala Episcopală din Vârşeţ, înconjurat de un sobor de slujitori. Înaintea sfintei slujbe, Preasfinţia Sa a sfinţit noile Antimise, care au fost oferite la sfârşitul anului trecut de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, tuturor comunităţilor româneşti din diaspora, acestea urmând a fi distribuite parohiilor din cuprinsul eparhiilor cu prilejul vizitelor pastorale. Duminică, 7 august, Preasfinţitul Părinte Episcop Ieronim a poposit în mijlocul credincioşilor Parohiei Alibunari din Serbia, unde a săvârşit Sfânta Liturghie în biserica cu hramul Adormirea Maicii Domnului”. După citirea fragmentului scripturistic ce înfăţişează minunea înmulţirii pâinilor şi a peştilor şi săturarea mulţimii de oameni în pustie, ierarhul a rostit un cuvânt de învăţătură în care a arătat că această minune reprezintă o prefigurare a Sfintei Liturghii.


    Cu prilejul acestei vizite pastorale, Episcopul Daciei Felix a oferit parohiei noul Antimis, sfinţit după rânduiala tradiţională la sărbătoarea Schimbării la Faţă în Catedrala Episcopală din Vârşeţ.






  • Problemele copiilor din diaspora şi ale celor ce se întorc acasă, discutate la Braşov

    Problemele copiilor din diaspora şi ale celor ce se întorc acasă, discutate la Braşov

    Legislaţia românească din prezent este depăşită în ce priveşte reintegrarea în sistemul de învăţământ a copiilor reîntorşi din străinătate şi nu răspunde tuturor problemelor cu care se confruntă cei din diaspora, a declarat sâmbătă, în conferinţa ‘Importanţa învăţării limbii române, organizată la Braşov, deputatul Valentin Făgărăşianu (PNL).

    El a afirmat că proiectul noii legi a educaţiei ‘integrează toate probleme legate de diaspora’, însă a remarcat că va trebui să treacă o perioadă de timp după adoptare ‘pentru a se vedea cum poate fi aceasta aplicată’.

    Valentin Făgărăşianu a precizat: Am solicitat nişte statistici pentru ţările cu comunităţi însemnate de români – vorbim de Spania, Italia, dar şi de Marea Britanie, unde, în ultimul timp, a crescut considerabil numărul de români, putem vorbi şi de Germania, de Austria, unde începe să crească numărul lor. Am vorbit cu ambasadori români, care ne-au promis că ne vor da o evaluare cât mai clară a numărului de români, cu câţi copii sunt înregistraţi aceştia. Avem un număr despre care se vorbeşte, nu este sigur, vorbim între 4,5 şi 9 milioane de români. (…) Este un proces care durează, (…) dar sper ca, într-o perioadă destul de scurtă, trei – şase luni, să avem nişte statistici cât de cât exacte.

    Conform deputatului PNL, copiii familiilor care se întorc în România din străinătate se confruntă atât cu probleme ce ţin de limbă, cât şi cu unele legate de diferenţele între sistemul de învăţământ românesc şi cel din ţara din care au plecat – ca de exemplu cei ce vin din Italia, unde Fizica şi Chimia se învaţă abia în clasa a IX-a, iar la noi începe să fie predată în ciclul gimnazial.

    De asemenea, o altă problemă ţine de formarea cadrelor didactice care se ocupă de aceşti copii în România, dar şi de sprijinirea celor care predau limba română în diaspora.


    Ne-am gândit foarte mult cum facem să formăm profesorii. Însă acei profesori care doresc să fie formaţi trebuie şi promovaţi. (…) Şi am avut discuţii despre profesorii români din diaspora, pe care noi trebuie să îi sprijinim cumva, deoarece ei duc mai departe identitatea, cultura românească. Ei nu au fost sprijiniţi în trecut, au fost încadraţi efectiv ca nişte zilieri, erau plătiţi cu ora, nu aveau asigurări de sănătate etc’.

    Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Braşov, Ovidiu Tripşa, a subliniat, la rândul său, că, la nivelul ISJ, nu există statistici privind numărul copiilor care au nevoie să înveţe sau să reînveţe limba română, precizând totodată că, până în prezent, în cadru formal, în şcoală, nu au existat cursuri organizate pentru aceştia, ci doar cazuri izolate, puţine, când, la solicitarea părinţilor, copiii au lucrat cu profesori din cadrul şcolilor unde studiază.

    ‘Vorbim de o mobilitate din ce în ce mai crescută şi în timpul pandemiei şi după a populaţiei dinspre diaspora către ţara de origine, familii de români sau mixte, de aici şi problemele. (…) Nu avem un număr exact, e o cifră dinamică. Însă vorbim acum şi despre războiul din Ucraina şi integrarea elevilor ucraineni în sistemul românesc, care au optat pentru statutul de elev audient, participant la cursuri, dar fără înscrierea în registrul matricol. (…) Însă au fost organizaţii care, în colaborare cu Primăria Braşov, au organizat cursuri de limba română şi, acum, sunt deja cereri de integrare în sistemul românesc’, a menţionat şeful ISJ Braşov.

    Universitatea ‘Transilvania’ Braşov este dispusă să se implice în sprijinirea copiilor din diaspora, prin Centrul de Limbă, Cultură şi Civilizaţie Românească, a anunţat, în urma conferinţei, rectorul instituţiei de învăţământ superior, prof. dr. Ioan Vasile Abrudan, căruia i s-a solicitat să ia în calcul organizarea unor cursuri pentru copiii reîntorşi acasă.

    ‘Sunt diverse exemple prin care noi dorim să promovăm limba română atât în rândul diasporei româneşti din străinătate sau a minorităţilor române din alte ţări, cât şi a cetăţenilor străini care doresc să studieze în România. Pe de altă parte, am deschis, acum trei ani, Centrul de Limbă, Cultură şi Civilizaţie Românească şi suntem deschişi să sprijinim prin acest centru activităţile care sprijină limba şi cultura românească, iar sprijinirea copiilor din diaspora în învăţarea limbii române poate fi o activitate pe care acest centru o poate desfăşura’, a punctat prof. dr. Abrudan.

    În prezent, Ministerul Educaţiei, prin Institutul Limbii Române, asigură un număr de 110 profesori români pentru copiii din diaspora, de la grădiniţă şi până la liceu, însă, în anii trecuţi, numărul acestora a fost aproape dublu, susţine Mariana Paliev, profesor şi psiholog şcolar, care predă pentru copii din familii de români şi mixte din Italia. Potrivit acesteia, cerinţa pentru a fi organizate cursuri de limba română, care sunt în afara programei şcolare, în ciclul gimnazial trebuie să existe 15 copii, iar în primar – 7, condiţie care în unele regiuni / ţări este greu de îndeplinit. Profesorul român nu predă doar limba maternă, ci trebuie să acopere mai multe materii, pentru vârste diferite, astfel că aceste cursuri nu asigură, de cele mai multe ori, o integrare deplină a copilului în sistemul de învăţământ românesc, în eventualitatea în care el se întoarce în ţară.

    Sursa AGERPRES

  • Conferința privind viitorul Europei

    Conferința privind viitorul Europei

    Lansată în primăvara
    anului trecut, la iniţiativa preşedintelui francez Emmanuel Macron, Conferinţa
    privind Viitorul Europei a însemnat un demers fără precedent, materializatîntr-un an de
    discuții, dezbateri și colaborare între cetățeni și politicieni. Amplul exerciţiu
    de consultare cetăţenească s-a soldat cu un raport axat pe 49 de propuneri care includ
    obiective concrete și peste 320 de măsuri pe care cetăţenii consideră că
    instituțiile Uniunii Europene trebuie să le urmeze în cadrul a nouă tematici.
    Este vorba de domenii precum schimbările climatice şi mediul, sănătatea,
    economia, justiţia socială, valori şi drepturi. Dar şi despre transformarea
    digitală, democraţia europeană, migraţie, educaţie, cultură, tineret sau sport.

    Cetăţenii – în special tinerii – se află în centrul viziunii noastre asupra
    viitorului Europei. Ei au contribuit direct la conturarea rezultatului
    conferinţei. Ne aflăm într-un moment definitoriu al integrării europene şi
    nicio sugestie de schimbare nu ar trebui exclusă din discuţie. Nu ar trebui să
    ne fie teamă să dăm frâu liber puterii Europei de a schimba în bine vieţile
    oamenilor
    , a declarat Roberta Metsola, preşedintele Parlamentului
    European, pe 9 mai, la Strasbourg. Atunci, alături de președintele
    Emmanuel Macron, în numele Președinției Consiliului, și de președintele
    Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a primit raportul final privind
    rezultatele Conferinței. Mesajul vostru a fost primit, le-a spus Ursula von der Leyen
    participanţilor. Există deja multe lucruri pe care le putem face fără a
    aştepta,
    a estimat ea, promiţând noi propuneri în discursul ei privind starea
    Uniunii, de pe 3 septembrie.

    Conferinţa privind viitorul Europei a arătat că
    cetăţenii cer mai multă transparenţă, mai multă incluziune, mai multă
    durabilitate şi mai multă securitate. Cetățenii europeni vor ca
    Uniunea celor 27 de națiuni să devină mai corectă, mai solidară și să aibă un
    rol conducător în combaterea schimbărilor climatice. Anumite propuneri,
    precum acordarea dreptului de iniţiativă legislativă Parlamentului European,
    solicitat de acesta, sau extinderea competenţelor UE în materie de apărare sau
    de sănătate, presupun o schimbare a tratatelor. Iar Parlamentul European,
    reunit în sesiune plenară la Strasbourg, a adoptat deja o rezoluţie care
    solicită lansarea unei proceduri de revizuire a tratatelor Uniunii Europene,
    pentru a răspunde cererilor formulate în cadrul Conferinţei. În
    timpul dezbaterii, mai mulţi eurodeputaţi au apreciat că cetăţenii europeni
    trebuie să fie implicaţi mai mult, alături de o reprezentare democratică mai
    puternică la nivelul Uniunii. Alţii au atras atenţia asupra unor domenii
    specifice în care propunerile orientate către cetăţeni necesită schimbări
    profunde, inclusiv alegeri cu adevărat europene, precum şi noi competenţe ale
    Uniunii Europene în domenii precum sănătatea, energia, migraţia şi apărarea.

    Unii
    vorbitori au criticat, însă, Conferinţa privind viitorul Europei, susţinând că
    procesul este defectuos şi că propunerile nu ar reflecta opinia publică.În plenul
    Parlamentului European de la Strasbourg a vorbit şi Emanuel Macron. În anumite
    domenii sau politici ar trebui să fie abandonat principiul votului unanim,
    spune el. Macron a adăugat şi că este necesară o reformă a documentelor și
    tratatelor europene, pentru ca acestea să fie mai eficiente. Propunerile
    cetăţenilor nu trebuie instrumentalizate, consideră, de cealaltă parte,
    ţările care se opun acestei perspective. Avem deja o Europă care
    funcţionează
    după cum au arătat-o pandemia de COVID-19 şi răspunsul la
    invazia rusă în Ucraina şi nu trebuie să ne grăbim pentru a face reforme
    instituţionale,
    avertizează acestea.

    România, alături de alte 11 ţări, s-a
    alăturat unui non-paper iniţiat de Danemarca în care se spune că nu este
    exclusă nicio ipoteză de lucru, inclusiv modificarea tratatelor, dar că nu
    modificarea tratatelor ar trebui să fie un scop în sine, lucru care nu a fost
    de altfel niciodată un obiectiv al Conferinţei. Emmanuel Macron a lansat,
    în acelaşi timp, în Parlamentul European o adevărată provocare la nivelul
    întregului continent: în loc să se diminueze valorile europene pentru a permite
    aderarea rapidă a altor state, este necesară o nouă construcție continentală.
    Această nouă structură le va permite tuturor statelor democratice, inclusiv
    Regatului Unit și Ucrainei, să împărtășească principiile europene de bază,
    spune Emmanuel Macron: Această chestiune rămâne -
    cum ar trebui să organizăm Europa din punctul de vedere politic care merge
    dincolo de Uniunea Europeană? Este obligaţia noastră istorică să răspundem la
    această întrebare astăzi şi să creăm ceea ce voi numi în faţa dvs. o comunitate
    politică europeană. Această nouă organizaţie le va permite naţiunilor europene
    democratice să adere la valorile noastre de bază, să găsească împreună un nou
    spaţiu al cooperării în domeniile politic, al securităţii, al energiei, al transporturilor,
    al investițiilor în infrastuctură şi al circulației persoanelor, în special în
    privinţa tinerilor
    .

    Vreau să fie foarte clar că voi fi mereu de
    partea celor care vor să reformeze Uniunea Europeană pentru a o face să
    funcţioneze mai bine,
    a subliniat, la Strasbourg, și Ursula von der
    Leyen, la ceremonia de închidere a Conferinţei privind Viitorul Europei. Ideea
    este că ne-aţi spus unde vreţi să ajungă această Europă, le-a spus ea
    participanţilor, şi acum depinde de noi să luăm calea cea mai directă pentru a
    ajunge acolo. Folosind toate limitele a ceea ce putem face pe plan intern şi,
    da, schimbând tratatele acolo unde este cazul.

  • România 43

    România 43

    Recunoașterea diplomelor, a certificatelor și titlurilor științifice, colaborarea dintre ministerele educației din România si cel din Republica Moldova, bursele pentru studenții moldoveni, precum și planurile comune ale celor două țări în domeniul digitalizării – temele discuţiei dintre Monica Anisie, membra a Comisiei pentru românii de pretutindeni din Senatul Romaniei si E.S. Dl Victor Chirilă, ambasadorul Republicii Moldova în România.