Tag: Educatie

  • Prima şcoală SMART din judeţul Constanţa

    Prima şcoală SMART din judeţul Constanţa

    Scrisul cu creta pe tablă va deveni doar o amintire. Accesul în școală
    se va face doar cu ajutorul unei cartele și al unui cod special. Iar lecțiile
    vor avea și o susținere vizuală – se vor derula în fața ochilor elevilor și cu
    ajutorul unui videoproiector, de care dispune fiecare clasă.


    Poate părea
    un scenariu SF, în condițiile în care multe școli de la sat încă nu au apă
    curentă sau o toaletă adecvată, însă totul este real. Este
    rezultatul unui proiect european, derulat în localitatea Mihail Kogălniceanu,
    care, din acest an școlar, are prima școală SMART din județ.


    Ce înseamnă acest lucru, aflăm de la
    primarul comunei, Ancuța Belu:




    Înseamnă tehnologie.
    Înseamnă table electronice, videoproiectoare, sistem de monitorizare, sistem de
    anti efracție. Înseamnă sistem de intrare și de ieșire din școală numai pe bază
    de cartele și de coduri speciale.





    Mirare – asta s-a citit pe chipul
    copiilor când au trecut pragul școlii. Dar cu siguranță se vor adapta la noile
    condiții – spune edilul. Iar până când copiii și profesorii se
    vor obișnui cu noile tehnologii pe care le au la dispoziție, se va merge în
    paralel:




    Întotdeauna
    cei tineri sunt pregătiți la nou. Eu sunt convinsă că vor face față.
    Într-adevăr, acum sunt puțin uimiți. Cadrele didactice urmează un curs de
    folosire a întregii tehnologii din școală.





    Proiectul a fost implementat în 8 luni. Dar nu au lipsit nici dificultățile,
    spune primarul Ancuța Belu:




    Dorința a fost atât de
    mare, încât greutățile nici nu le-am mai observat. Au fost, într-adevăr, multe.
    Am prins diferențele acelea de preț din ordonanța 114. A trebuit să găsim surse
    la bugetul local, ca să acoperim, dar ne-am dorit să fim primii și am reușit.





    La Școala numărul 2, situată în centrul
    comunei Mihail Kogălniceanu, învață în total șase clase de elevi.


    Însă autoritățile au în plan să continue
    proiectele, astfel încât și ceilalți elevi din comună să aibă parte de condiții
    simililare:




    Celelalte școli, toate vor
    fi la fel de bine tehnologizate. Pentru școala și grădinița din Piatra avem un
    proiect pe care urmează să-l depunem în perioada următoare iar corpul din
    liceu, în care am început o parte din lucrări dar momentan sunt blocate pentru
    că avem o contestație pe procedura de licitație și așteptăm să se clarifice
    totul și să terminăm. Inclusiv liceul, corpul nr. 1 și corpul nr. 2 vor fi la
    fel, tehnologizate, și cu mobilier nou. Absolut totul va fi nou în clasele din
    Mihail Kogălniceanu.





    Proiectul de reabilitare și
    tehnologizare, derulat la Școala nr 2 din Mihail Kogălniceanu a fost finanțat
    prin Programul Operațional Regional 2014-2020.


    Valoarea totală a fost de aproape 2,5
    milioane de lei din care 1 milion reprezintă cofinanțarea nerambursabilă din
    Fondul European de Dezvoltare Regională.


  • Educația adulților în Europa – inegalitate de oportunități, politici și măsuri de sprijinire

    Educația adulților în Europa – inegalitate de oportunități, politici și măsuri de sprijinire

    Aproximativ o cincime din adulții cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani din Uniunea Europeană nu a finalizat învățământul secundar superior. O cincime însemnând 51,5 milioane de persoane. Dintre care, 12,5 milioane au părăsit sistemul de învățământ cu mai puțin de 8 clase! Iar țările din sudul Europei sunt cele mai afectate de nivelurile scăzute de educație în rândul populației adulte. Comisia Europeană urmărește ca, până în 2030, cel puțin 60 % dintre adulții din UE să participe la cursuri de formare în fiecare an.

    Ce presupune educația și formarea adulților? Care este relevanța acestor statistici? Ce măsuri pot fi luate la nivel de politici publice?

    Invitată: Monica Calotă, Director al Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale


  • Sprijin pentru tinerii europeni în bugetul comunitar pentru anul viitor

    Sprijin pentru tinerii europeni în bugetul comunitar pentru anul viitor

    Nicolae Ștefănuță, raportorul grupului Renew Europe pentru bugetul Uniunii
    Europene pe anul 2022 a propus mărirea finanțării pentru mai multe priorități
    ale Uniunii, printre care și suplimentarea cu peste 100 de milioane de euro a
    fondurilor acordate programului Erasmus. Eurodeputatul român consideră că
    tinerii și copiii se numără printre categoriile cela mai afectate de pandemia
    de coronavirus și trebuie să beneficieze e un sprijin financiar mai consistent
    pentru accesul la burse și educație:



    Tineri sunt, pentru mine, foarte importanți și eu sunt responsabil pe
    bugetul european pentru anul 2022 și m-am gândit la ei pentru că au suferit
    enorm în contextul crizei COVID. Efectele sociale asupra tinerilor au fost
    dramatice, faptul că nu au mai putut socializa, nu au mai putut ieși, nici nu
    putem cuantifica lipsa mersului la școală sau la facultate. Efectul anului 2020
    se va vedea pe următorul deceniu și atunci, m-am concentrat pentru ca bursele
    Erasmus, care nu au putut fi acordate în 2020 pentru că nu s-a circulat în
    Uniunea Europeană, să fie acordate în 2022, să nu pierdem banii, să îi punem
    înapoi, ca să întărim ajutorul european pentru burse și studenți. Țin foarte
    mult și la subiectul copiilor, acolo colegul meu, Dragoș Pâslaru a lucrat pe o
    garanție (n.r. Garanția pentru copii) care să ajute copiii să înceapă școala și să aibă un
    sprijin la nivel european.





    O problemă cu care se confruntă mulți tineri europeni este găsirea unui loc
    de muncă compatibil cu domeniul în care și-au efectuat studiile. De aceea,
    tinerii trebuie ajutați prin instrumentele puse la dispoziție de Uniune pentru
    a intra în câmpul muncii acolo unde își pot pune în valoare cunoștințele
    dobândite.

    Din nou, Nicolae Ștefănuță: Mai e o chestiune care mă preocupă în privința tinerilor: primul job.
    Tinerii trec de la un stagiu neplătit la altul, se chinuie mult pentru a obține
    un job care să fie plătit conform pregătirii lor, căci de aceea fac o
    facultate, nu neapărat să lucreze în locuri care nu se potrivesc cu pregătirea
    lor. Partea aceasta de a intra pe piața muncii în Uniunea Europeană, există un
    instrument (n.r. Primul
    tău loc de muncă EURES) pentru tineri pe care noi îl finanțăm și am ținut anul acesta să îl
    creștem pentru este foarte important să oferim un sprijin firmelor care
    angajează tineri. Pentru tineri, primul job este esențial, este cel care îi
    plasează în carieră, iar noi nu trebuie să abuzăm de energia și dinamismul lor,
    oferindu-le salariul minim mereu și oportunități limitate.





  • Raportul Comisiei Europene privind educația și formarea adulților în Europa

    Raportul Comisiei Europene privind educația și formarea adulților în Europa

    Învăţarea pe tot parcursul vieţii este cheia progresului economic şi social. Contribuie la dezvoltarea profesională şi personală a oamenilor, ca şi la creşterea nivelului de trai şi implicit a stării de bine. Învăţarea pe tot parcursul vieţii ne poate ajuta şi să facem faţă unor provocări importante, cum ar fi pandemia de covid-19 şi reorientarea către o societate europeană digitalizată şi sustenabilă, se precizează în raportul Eurydice.

    Pandemia pe care o traversăm a demonstrat că mulți adulți nu au competențe de bază adecvate. În special, a scos la iveală un important decalaj digital în rândul populației adulte. Este esențial să se creeze sistematic oportunități de învățare care să le permită oamenilor să își amelioreze competențele de bază în orice etapă a vieții, a subliniat Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret. De asemenea, trebuie să abordăm fragmentarea sectorului educației adulților, astfel încât adulții să poată parcurge cu ușurință etape de tranziție între diferite tipuri și forme de educație, a mai spus comisarul.

    Pentru a ne adapta la lumea muncii, aflată într-un proces rapid de schimbare, trebuie să ne concentrăm atenția și resursele asupra învățării pe tot parcursul vieții. Până în 2030, dorim ca cel puțin 60 % dintre adulții din UE să participe la cursuri de formare în fiecare an, a arătat Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale. El a mai spus că planurile naționale de redresare și reziliență ale statelor membre includ investiții mari în perfecționarea și recalificarea adulților, iar împreună cu partenerii sociali și cu toate părțile interesate, trebuie să le asigurăm accesul la oportunitățile de învățare în special persoanelor care ar beneficia cel mai mult în urma perfecționării și recalificării. Acest aspect este esențial pentru inițiativa privind parcursurile de actualizare a competențelor, care acordă o atenție deosebită persoanelor celor mai vulnerabile.

    Pentru realizarea acestui raport Eurydice a analizat 42 de sisteme de educație și formare din 37 de țări europene.


  • Echipamente IT şi materiale igienico-sanitare pentru unităţile de învaţământ din Reşiţa

    Echipamente IT şi materiale igienico-sanitare pentru unităţile de învaţământ din Reşiţa

    Primăria Reşiţa vine în sprijinul unităţilor de învăţământ din municipiu, astfel încât, indiferent de situaţie, activitatea şcolară să se poată desfăşura în siguranţă în noul an şcolar, iar elevii să aibă acces la procesul de învăţare. La şcoli vor ajunge echipamente IT, ce pot fi folosite în cazul scenariului de predare în sistem online. Acestea au fost obţinute prin Programul Operaţional Competitivitate, spune purtătorul de cuvânt al Inspectoratului şcolar, Ion Chiosa:

    Prin acest proiect vor fi achiziţionate 7,255 de tablete de uz şcolar pentru elevi, câte 534 de laptopuri, camere web şi tablete grafice pentru cadrele didactice, 100 de routere şi aproape 300 de table inteligente pentru sălile de clasă.


    Primarul Reşiţei, Ioan Popa spune că s-a pregătit pentru orice situaţie pentru a nu mai exista pericolul ca vreun elev să nu aibă acces la cursuri, fie ele şi online.

    Am câştigat proiectul de finanţare post-Covid, în valoare de 3 milioane de euro, pentru dotarea şcolilor cu tot ce este nevoie, astfel încât, pe viitor, să nu ne mai întâlnim niciodată cu situaţia din aprilie-mai 2020.


    În aceste zile, la şcolile şi grădiniţele din Reşiţa ajung şi materiale sanitare de protecţie, anunţă purtătorul de cuvânt al Inspectoratului şcolar, Ion Chiosa. Fondurile necesare pentru achiziţia acestor materiale au fost obţinute prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2024-2020.

    Unităţile de învăţământ vor primi şi materiale igienico-sanitare în valoare de aproape 1,5 milioane de lei, precum şi măşti de protecţie, dezinfectanţi, nebulizatoare pentru sălile de clasă şi viziere pentru cadrele didactice.


    Aceste proiecte, împreună cu restul finanțărilor obținute, dar și facilitățile oferite de municipalitate pentru elevi, transformă Reșița într-un etalon al investițiilor dedicate sistemului de învățământ local.


  • Acțiuni europene pentru un învățământ primar și secundar incluziv și de înaltă calitate

    Acțiuni europene pentru un învățământ primar și secundar incluziv și de înaltă calitate

    Sprijin personalizat, sisteme de mentorat, timp suplimentar de învățare în cursul anului școlar și/sau al vacanței, acces la mai multe medii de învățare, cum ar fi bibliotecile publice și spațiile comunitare.

    Prioritate acordată sănătății fizice și mintale a cursanților și a familiilor acestora, precum și a profesorilor și a formatorilor.

    Dezvoltarea competențelor digitale ale cursanților, ale familiilor acestora, ale profesorilor și ale formatorilor, investițiile în dispozitivele și conectivitatea disponibile la nivel școlar și comunitar.

    Sunt câteva dintre măsurile prezentate în propunerea de Recomandare a Consiliului privind învățarea mixtă. Scopul: sporirea caracterului incluziv al educaţiei, în contextul deficitelor semnificative din sistemele de educaţie, scoase în evidenţă de pandemie.


  • Proiecte cu finanțare europeană în comuna Bethausen, județul Timiș

    Proiecte cu finanțare europeană în comuna Bethausen, județul Timiș

    Drumurile ce aparțin de comuna Bethausen sunt în plină
    modernizare, 2 cămine culturale și o clădire nouă, pentru grădinița și școala
    primară din Bethausen, va fi inaugurată odată cu începerea anului școlar, iar
    drumurile agricole sunt în curs de asfaltare spune primarul comunei Bethausen,
    Ioan Lihoni:


    Acum
    se derulează execuția pe 1.2.5. pentru
    drumuri agricole. Lucrarea este începută, cam 60 la sută este făcută
    din ea, după care avem Căminul Cultural din Nevrincea, în proporție de 80 la
    sută executat, Căminul Cladova, în proporție de 85 la sută terminat. Reabilitările
    la cămine sunt tot pe fonduri europene: pentru Cladova și Nevrincea, pentru
    cele două, au fost 500 de mii de euro, drumurile agricole sunt de 1 milion de
    euro.


    Podul peste râul Glavița și drumul până în localitatea
    Leucușești este realizat în proporție de 60 la sută.


    Podul
    cu drumul la Leucușești e în jur de 500 de mii de euro, e executat în proporție
    de 60 la sută și suntem pregătiți cu toate documentațiile pentru asfaltarea de
    străzi unde avem și licitația dată. Bineînțeles avem documentația transmisă și
    lăsată la minister și pentru apă-canalizare Cliciova – Nevrincea. Sperăm că
    acum, când se dă drumul la proiecte, să primim finanțare.


    Vechea școală din Bethausen are o vechime de 200 de ani și
    era imposibil de reabilitat. Grădinița a fost ridicată și ea acum mulți ani pe
    un teren inundabil. Din această cauză, administrația locală a decis ridicarea
    unei construcții noi ce va putea fi inaugurată la începutul anului școlar.

    Primarul Ioan Lihoni: Pe
    PNDR 2 avem, în aceeași clădire, jumătate școală și jumătate grădiniță.
    Grădinița din satul Bethausen este în proporție de aproape 90 la sută terminată.
    Este pentru 100 de copii, poate și mai bine de 100. Avem o clădire foarte
    impunătoare, cu clase foarte mari și bineînțeles sperăm ca și natalitatea să fie
    în raport cu grădinița pe care am construit-o. E o clădire impozantă, are
    aproape 1.000 de metri pătrați. La grădiniță în jur de 100 și sperăm ca și la
    școală să fie tot în jur de 100 – 100 și ceva de copii penru I – IV. Și sperăm
    ca să tăiem panglica la toamna când intră copii, cred că o să ajungem să o dăm
    în funcție, da.


    Valoarea totală a clădirii în care vor funcționa grădinița și
    școala primară este de aproximativ 400 de mii de euro.


  • Unități de învățământ din Sectorul 4, modernizate cu ajutorul fondurilor europene

    Unități de învățământ din Sectorul 4, modernizate cu ajutorul fondurilor europene

    Peste o mie de săli de clasă vor fi dotate cu
    echipamente care să permită desfășurarea procesului didactic online, în cazul
    în care pandemia ne va da bătăi de cap în continuare.


    Beneficiari sunt aproape 30 de mii de elevi
    din 39 de școli din sector cărora li se va asigura participarea la activitatea
    educațională în condițiile în care nu vor putea fi prezenți fizic la școală.


    Amănunte aflăm de la purtătorul de cuvânt al
    primăriei sectorului 4, Violeta Boerescu:


    Sectorul 4 derulează
    în acest moment prin Programul Operațional Competitivitate 2014- 2020 un
    proiect cu finanțare europeană nerambursabilă în valoare totală de 51 de
    milioane de lei pentru dotarea a 1.030 de săli de clasă din unitătile de
    învățământ din sectorul 4- școli și licee- cu 30 de mii de tablete, echipamente
    și licente pentru buna desfașurare a cursurilor in mediul online.


    Dacă lucrurile își
    urmează cursul firesc, iar până acum nu au fost probleme, putem spune că în
    primul semestru al anului școlar viitor aceste tablete, aceste echipamente ar
    putea ajunge în clasele din școlile și liceele din sectorul 4.


    Tabletete vor avea abonament de date inclus
    pentru 24 de luni iar kit-urile de predare online vor conține: camere WEB
    pentru transmiterea live a lecțiilor, laptopuri, monitoare și abonamente pentru
    conectare la Internet.


    Toate acestea vor fi integrate într- o
    platformă educațională care să asigure conectarea securizată a elevilor astfel
    încât persoanele neautorizate să nu poată accesa sistemul pentru a perturba
    desfășurarea orelor.


    Acesta nu este singurul proiect finanțat din
    surse comunitare de către administrația locală.


    Prin Regio 2014- 2020 Axa 10 Infrastructură
    de educație, Primăria Sectorului 4 a mai modernizat şi extins bazinul
    semiolimpic de înot și sala de sport de la școala 190 și a construit o
    grădiniţă nouă:


    Au mai fost accesate și alte proiecte cu
    fonduri europene, unele s-au finalizat, altele se află în derulare, ne referim
    aici la construirea unei gradinițe noi la școala gimnazială 190 din sectorul 4.
    Apropo de cum evoluează lucrurile acolo perspectivele sunt foarte bune și putem
    spune în acest moment că la începutul noului an școlar acea gradiniță va fi
    pregatită să primeasca copiii.




  • DRP – Ziua Limbii Române,  eveniment online

    DRP – Ziua Limbii Române, eveniment online

    Departamentul pentru Românii de Pretutindeni organizează Ziua Limbii Române, un eveniment online, moderat de secretarul de stat Oana Ursache, marți, 31 august.

    Prin această inițiativă ne dorim să aducem la aceeași masă atât cercetători din comunitățile istorice, cât și din diaspora. Prima conferință științifică, dedicată păstrării limbii române în comunitățile istorice, va începe la ora 11 și va reuni profesori și lectori universitari din Macedonia de Nord, Serbia, Ucraina și România. Vor fi atinse subiecte precum formarea cadrelor didactice de limba română în comunitățile istorice, precum și transmiterea dialectului aromân și a limbii române în cadrul comunităților de aromâni din Peninsula Balcanică.

    Conform sursei citate, de la ora 17, reprezentanți ai mediului academic românesc din diaspora vor dezbate ultimele tendințe în predarea limbii române. Subictele abordate vor fi despre manuale de limba română, dar și despre crearea de platforme electronice care să conțină materiale adecvate nevoilor elevilor, indiferent de țara în care s-ar afla.

    Evenimentul va fi transmis live, mâine, de la ora 11, respectiv ora, pe pagina de Facebook a Departamentului. Păstrarea identității românești prin promovarea educației în limba maternă rămâne unul dintre obiectivele prioritare pe agenda acțiunilor întreprinse de către Departamentul pentru Românii de Pretutindeni și în acest an, precizează DRP.

  • Jurnal românesc – 05.08.2021

    Jurnal românesc – 05.08.2021

    ***Nu putem avea o
    Românie educată fără o salarizare mai mare a dascălilor
    , a declarat preşedintele
    Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România (AGIRo), Viorel Dolha,
    miercuri, în deschiderea Congresului Internaţional al Cadrelor Didactice române
    din ţară şi de peste hotare care se defăşoară la Oradea. Dolha a vorbit şi despre
    situaţia cadrelor didactice de etnie română din afara graniţelor României.


    În Republica Moldova, afirmă preşedintele AGIRo, este nevoie de sincronizare,
    adică este nevoie să lucreze Ministerul Educaţiei atât la programe şcolare, cât
    şi la manuale, astfel încât să se vorbească ‘pe-o singura limbă’. În Ungaria,
    românii sunt foarte puţini, vreo şapte sate, dar statul ungar le asigură
    drepturile cuvenite. Modelul Ungariei ar trebui cerut şi Serbiei. Sau mai bine
    modelul României, care tratează minorităţile excelent. Ar trebui să cerem
    Ucrainei, Serbiei, Bulgariei să aibă aceleaşi standarde pe care le are România
    ,
    a mai spus Viorel Dolha.

    Congresul are loc în perioada 3-6 august 2021. Cei
    peste 450 de dascăli discută
    la Oradea mai multe teme, între care: bune practici în învăţământul online,
    propuneri privind relaxarea programei şcolare, situaţia învăţământului în limba
    română în şcolile de peste hotare. Totodată, aceştia fac analize şi propuneri
    pentru proiectul România Educată. Programul evenimentului cuprinde workshop-uri,
    unde dascălii discută despre instrumentele de evaluare didactică, iar la
    Universitatea din Oradea, despre sistemul de învăţământ în Uniunea Europeană.
    În cadrul congresului este organizată şi o expoziţie, intitulată ‘Arc peste
    timp’, care cuprinde documente din perioada primului congres al dascălilor,
    găzduit tot la Oradea, în 1937.




    ***După un an de
    întrerupere, festivalul Young Euro Classic de la Berlin s-a reluat între 31
    iulie şi 15 august 2021 la celebra Konzerthaus. Orchestra Română de Tineret
    dirijată de Cristian Mandeal, solist Daniel Ciobanu – pian, este invitată pentru
    a şasea oară. Pe 7 august aceasta va sustine un concert cu piese C. Silvestri,
    D. Șostakovici, R. Schumann. Young Euro
    Classic este un festival creat special pentru orchestre simfonice de tineret.
    Concertele sunt concentrate pe repertoriul clasic şi contemporan.




    ***Liga Studenţilor
    Români din Străinătate, Uniunea Studenţilor din România, Federaţia Asociaţiilor
    Studenţilor în Medicină din România şi Asociaţia Tineretului ONU din România
    organizează, în perioada 20-24 august, Forumul Studenţilor Români de
    Pretutindeni. Evenimentul se va desfăşura în format fizic la Universitatea din
    Bucureşti, iar termenul limită de înscriere pentru participanţi pe site-ul
    fsrp.ro a fost 5 august. 100 de tineri vor avea ocazia de a dezbate timp de 5
    zile cele mai importante probleme cu care se confruntă societatea şi de a găsi
    soluţiile optime pentru rezolvarea lor. În cadrul a 6 comitete, fiecare compuse
    din 15-20 de studenţi, se va discuta despre combaterea abandonului şcolar,
    lipsa şi stigmatizarea educaţiei profesionale, programele învechite,
    supraaglomerarea şcolară, infrastructură educaţională, digitalizarea educaţiei,
    despre lipsa forţei de muncă, inegalitate, lipsa de capital sau lipsa
    investiţiilor. Alte teme vizează crearea unui spaţiu favorabil digitalizării
    administraţiei publice şi a mediului de afaceri, semnătura digitală, cartea de
    identitate digitală, strategia pentru promovarea României prin diaspora,
    întoarcerea studenţilor plecaţi la studii în străinătate, integrarea
    absolvenţilor de studii medicale în sistemul românesc şi educaţia sanitară a
    populaţiei. Potrivit organizatorilor, la finalul lucrărilor vor fi elaborate 6
    proiecte de acte normative ce vor fi înaintate instituţiilor cu putere
    decizională.


    ***Comuna Putna din
    județul Suceava, România, găzduiește, în perioada 2-7 august, ediția a XV-a a
    taberei tematice internaționale de artă plastică Lumina Nordului. Potrivit
    Monitorul-ului de Suceava, tabăra se adresează tinerelor talente în arta
    plastică, elevi ai școlilor de arte din țară, Suceava, Argeș, Bacău, Botoșani,
    Brăila, Gorj, Mureș, Satu Mare, și de la Cernăuți. Vicepreședintele Consiliului
    Județean Suceava Niculai Barbă, a declarat că la actuala ediţie participă
    16 tineri, care pe perioada acestui stagiu teoretic și practic de creație, vor
    realiza câte două lucrări, una inspirată din evenimentele de la Putna din 1871
    și ctitoriile lui Ștefan cel Mare, iar cea de a doua va avea ca temă
    Tradițiile în Bucovina. Vernisarea expoziției va avea loc sâmbătă,
    7 august, la Mănăstirea Putna.


  • „România educată”, proiect asumat de Guvern

    „România educată”, proiect asumat de Guvern

    Iniţiat de
    preşedintele Klaus Iohannis, proiectul România educată a devenit unul
    guvernamental. Executivul de la Bucureşti şi l-a asumat, ceea ce înseamnă adoptarea
    unui pachet legislativ reformator în domeniul educaţiei şi alocare de bani
    pentru obiectivele propuse. Până la 1 octombrie ar urma să fie finalizate
    legile care vor susţine iniţiativa, iar resursele financiare vor proveni din
    Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi de la buget. Proiectul vizează îmbunătăţirea
    infrastructurii şcolare, a pregătirii didactice şi a actului educaţional.

    O
    ţară dezvoltată şi cu o democraţie consolidată are o populaţie educată şi
    corect informată
    , a subliniat cel care, profesor de meserie, a făcut din
    educaţie o miză majoră a mandatelor sale.


    Preşedintele Klaus Iohannis: Nu
    putem continua cu rate atât de mari de abandon, analfabetism funcţional şi ştiinţific.
    În faţa acestor probleme, România educată propune soluţii concrete,
    obiective, măsuri şi ţinte ambiţioase, dar realiste. Printre ţintele concrete
    pe care ni le propunem reamintesc scăderea ratei de părăsire timpurie a şcolii,
    reducerea ratei de analfabetism funcţional, asigurarea competenţelor digitale
    de bază atât în cazul profesorilor, cât şi a elevilor, dezvoltarea
    învăţământului profesional, precum şi creşterea numărului de absolvenţi de
    studii superioare.


    Potrivit premierului Florin Cîţu, ţintele
    executivului vor fi reducerea ratei de analfabetism funcţional de la 50 la 20%
    până în 2030, precum şi reducerea abandonului şcolar. Până la 1 august va fi
    creat un grup interministerial care va monitoriza proiectul. Acesta va fi
    coordonat de premier, iar vicepreşedinte va fi ministrul Educaţiei, Sorin
    Cîmpeanu, care a subliniat că este nevoie de un acord politic pe această temă
    astfel încât să se evite pe viitor modificarea legislaţiei odată cu guvernarea.


    Sorin Cîmpeanu: Prima sarcină a grupului interministerial care se va forma cu termen
    limită 1 august va fi să stabilească în ce măsură vom merge către o lege a
    educaţiei republicată, vom merge către o lege a învăţământului preuniversitar
    separat de învăţământul universitar, dacă învăţământul universitar va avea şi
    parte de cercetare universitară integrată sau nu, dacă vom avea statutul
    personalului didactic inclus în lege sau în afara acestei legi; deci este prima
    sarcină asupra căreia acest grup de lucru interministerial va trebui să
    răspundă, şi pe baza reprezentării partidelor politice, pentru că în ultimă
    instanţă acest proiect de lege va fi adoptat de către Parlamentul României.
    Este necesară consultarea în vederea identificării numitorului comun acceptabil
    pentru toate forţele poltiice în aşa fel încât să putem asigura
    predictibilitate în sistemul de educaţie.


    După primirea în NATO şi
    Uniunea Europeană, schimbarea profundă a unui sistem educaţional care şi-a
    arătat limitele ar putea deveni cel mai important proiect naţional
    transpartinic. De reuşita lui depinde capacitatea generaţiilor viitoare de a
    rezista într-o lume în continuă schimbare.


  • Dezvoltăm profesori, dezvoltăm viitorul

    Dezvoltăm profesori, dezvoltăm viitorul

    În proiect sunt implicate 5 şcoli gimnaziale:
    George Călinescu, Petrache Poenaru, Școala 136, Școala 144- care are şi
    grădinițã- şi Școala Specială nr. 9.



    Profesorii au beneficiat de programe de
    formare menite să-i ajute în desfășurarea activităților cu copiii în domenii
    ca: dezvoltare personală, motivarea în învățare a elevilor, evaluarea
    abilităților şcolarilor şi comunicare în situații de criză.


    Primăria Sectorului 5 a achiziționat pentru
    aceste unitãţi de învaţãmânt mai multe teste destinate stagiilor de practică.


    Obiectivul general al proiectului este acela
    de a îmbunătăți calitatea și accesul echitabil la educație prin dezvoltarea
    competențelor a 90 de cadre didactice și a 5 manageri școlari prin participarea
    la programe educaționale în vederea reducerii și prevenirii părăsirii timpurii
    a școlii.


    Proiectul a fost suspendat o perioadã din
    cauza pandemiei fapt pentru care echipa a incercat să găsească soluții pentru
    derularea activităților asumate prin cererea de finanțare, astfel cã a decis sã
    achiziționeze echipamente electronice si IT pentru cele 5 şcoli.


    Reprezentantul primăriei sectorului cinci:


    Avem 5 pachete din proiectul Dezvoltãm
    profesori- dezvoltãm viitorul, un proiect finanțat din fonduri europene, axa
    prioritarã Îmbunãtãțirea competențelor personalului didactic din învãțãmântul
    preuniversitar în vederea promovãrii unor servicii educaționale de calitate.


    Am considerat cã sunt
    necesare aceste pachete pentru şcolile pe care le avem asociate- un
    videoproiector, un laptop, un televizor, un stand pentru televizor şi
    videoproiector, avem o camerã pentru videoconferințe şi licențe.


    Aceste pachete sunt
    necesare pentru a ajuta profesorii în contextul pandemiei covid pentru
    workshopuri, pentru servicii de bune practici şi pentru a le uşura puțin activitatea
    pe care o desfaşoarã astãzi în şcoalã.



    Aparatura este de nivel mediu şi va fi
    folosită în scopul organizării de ateliere lucru online pentru
    a facilita dialogul şi relațiile între şcoalã, familie şi comunitate.


    Valoarea totală a proiectului este de aproape
    2 milioane de lei din care 1 milion 880 de mii de lei- asistență financiară
    nerambursabilă din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital
    Uman 2014- 2020.






  • „România educată”, un proiect prezidenţial

    „România educată”, un proiect prezidenţial

    România Educată
    – un proiect de ţară lansat în 2016, îşi propune să îmbunătăţească învăţământul
    românesc, rămas mult în urma sistemelor din Europa Occidentală, după cum atrage
    atenția chiar inițiatorul demersului, președintele Klaus Iohannis.


    Fără să fi
    produs până acum vreo modificare în sistemul de educaţie, inițiativa a trecut
    prin mai multe etape de dezbateri publice, în ultimii ani. Acum a revenit în
    prim-plan prin consultările din aceste zile purtate de șeful statului cu mediul politic, cu
    partenerii de dialog social din zona educaţiei şi cu reprezentanţii
    organizaţiilor nonguvernamentale implicate în proiect, în contextul
    finalizării dezbaterii publice.


    Administraţia Prezidenţială a informat,
    încă de săptămâna trecută, că, în cadrul discuţiilor, vor fi prezentate
    principalele zone de reformă şi linii de acţiune ale proiectului, în vederea
    realizării unui consens social şi politic, care să garanteze implementarea sa
    şi asumarea transpartinică. Prin reformă ar trebui să se obţină
    descentralizarea educaţiei, profesori mai buni, standarde noi de infrastructură
    şi dotări, materii şi evaluări centrate pe crearea de competenţe şi creşterea
    accesului la educaţie.


    Între schimbările propuse în proiectul România
    educată
    se regăsesc: examene pentru competenţe, descentralizare, flexibilitate,
    pregătirea continuă a profesorilor şi şcoli adaptate la piaţa muncii. În
    același timp, soluţiile pentru un învăţământ eficient includ reducerea
    numărului de discipline, mai puţină încărcătură pe fiecare elev, cu accent pe
    competenţele şi creativitatea copiilor. O modificare importantă ar putea să
    apară în învăţământul liceal, unde sunt propuse trei aşa-numite rute -
    teoretic, profesional şi vocaţional – cu aceeaşi durată de patru ani, iar toţi
    liceeni vor putea da Bacaluareatul dacă doresc. Între cele trei formule vor putea fi posibile transferuri. În
    învăţământul profesional e propusă varianta obţinerii unei certificări
    profesionale de nivel 3, la finalul clasei a XI-a, după clasa a XII-a,
    calificarea urmând să fie de nivel 4. Va exista şi opţiunea colegiilor
    universitare şi a învăţământului postliceal, care vor aduce o calificare de
    nivel 5. Bacalaureatul ar urma să evalueze un set de competenţe reale pe care
    să le aibă toţi liceenii, indiferent de profil. Este prevăzută și posibilitatea
    ca unele licee, la care cererea depăşeşte oferta de locuri, să poată organiza
    şi examene de admitere, pe lângă examenul de capacitate.


    În opinia
    coordonatorilor proiectului, şcoala trebuie să ofere informaţie şi să
    pregătească elevii pentru viaţă. Printre ţintele proiectului România educată
    propuse la orizontul anului 2030 se numără scăderea ratei de
    părăsire timpurie a şcolii până la un nivel de cel mult 10%, reducerea cu
    minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcţional, clasarea României în primele 30 de state ale
    lumii în cadrul testelor PISA, o rată de promovare a testării de la finalul
    educaţiei gimnaziale de cel puţin 80% şi 75% rata de promovare a examenului de
    Bacalaureat din totalul colectivităţii.


    Consilierul prezidenţial Ligia
    Deca a explicat că proiectul România Educată este o viziune şi nu o lege şi
    că urmează ca, săptămâna viitoare, Guvernul să adopte un memorandum prin care
    să fie asumate termene concrete cu privire la acest proiect.




  • Moţiune de cenzură împotriva guvernului Cîţu

    Moţiune de cenzură împotriva guvernului Cîţu

    Citită săptămâna trecută în plenul Parlamentului
    de la București, prima moțiune de cenzură împotriva Guvernului Cîțu este dezbătută și
    votată astăzi în Legislativ. Inițiatorii săi, social-democrații, spun că au
    purtat negocieri cu deputați și senatori de la toate formațiunile politice și
    că mulți sunt nemulțumiți, ceea ce îi face să fie încrezători că moțiunea are
    șanse să treacă. Aceasta, deși matematica parlamentară nu ar înclina balanța în detrimentul celor care
    formează arcul guvernamental, PNL – USR/PLUS – UDMR. AUR a anunțat, deja, că a
    decis să susțină demersul PSD, chiar dacă formațiunea este nemulţumită că propunerile pe care le-a formulat
    nu au fost introduse în textul moţiunii de cenzură. Nu votăm moţiunea, ci
    votăm înlăturarea guvernului Cîţu
    , a anunțat George Simion, copreşedinte AUR.
    Pentru
    ca moţiunea să fie adoptată și guvernul înlăturat este nevoie de votul favorabil
    a 234 de parlamentari, iar PSD, AUR şi parlamentarii independenţi au împreună
    doar 205 voturi.

    Vizat direct de moţiunea de cenzură, premierul liberal Florin
    Cîţu anunţa încă de luni că decizia coaliţiei de la guvernare este ca
    parlamentarii săi să fie prezenţi în sală la dezbaterea documentului, dar să nu
    participe la vot. Acuzele social-democraților la adresa Cabinetului Cîțu
    vizează măsurile Executivului în domenii-cheie de activitate – pensii,
    sănătate, educaţie şi agricultură, dar şi modul în care a fost întocmit Planul
    Naţional de Redresare şi Rezilienţă. În opinia PSD, actuala guvernare conduce
    economia României spre prăpastie cu o viteză uluitoare.

    Social-democrații spun
    că în timp ce pentru majoritatea românilor puterea de
    cumpărare se reduce în fiecare secundă, camarila politică şi firmele de partid
    au profituri grase – România trăieşte de pe o zi pe alta, din împrumuturi
    masive luate la dobânzi astronomice. Preţurile au explodat, buzunarele
    românilor s-au golit. Facturile s-au dublat, alimentele de bază au devenit
    bunuri de lux, medicamentele esenţiale ori nu se găsesc, ori sunt foarte
    scumpe. Cursul euro/leu a ajuns la 5 lei, iar litrul de benzină a depăşit 6
    lei. Datoria publică bate record după record, iar de ţinta de deficit de 3% nu
    îşi mai aminteşte nimeni! Cu toate acestea, alocaţiile, salariile şi pensiile
    sunt îngheţate şi antreprenorii se plâng că statul nu le plăteşte lucrările
    efectuate!
    spune PSD.

    Principalul partid de opoziție critică modelul de guvernare al actualei coaliţii de
    guvernare și pentru că, spun social-democrații, ar ajuta economic alte state şi
    nu România, în condiţiile în care 1.500 de euro pe minut se adaugă la deficitul
    comercial al ţării din faptul că importurile sunt mai mari decât exporturile. Consider
    că principalul inamic al dezvoltării României este fostul partid comunist, care
    a avut tot felul de avataruri indiferent cum s-a numit el FSN, FDSN, PDSR,
    PSD,
    a replicat liderul liberalilor, Ludovic Orban.



  • Educația terțiară și abandonul școlar în rândul tinerilor din UE

    Educația terțiară și abandonul școlar în rândul tinerilor din UE


    Anul trecut, 41% din populaţia UE cu vârsta între 25 şi 34 de ani avea studii superioare complete, arată datele publicate vineri de Eurostat. România este pe ultimul loc la nivelul de educaţie terţiară din Uniune cu doar 25% din populația care se încadrează în segmentul de vârstă menționat.


    Educaţia terţiară este nivelul de educaţie oferit de universităţi, universități tehnice, institute de tehnologie şi alte instituţii care acordă diplome academice sau certificate de competenţă profesională superioară.

    Populația cu educație terțiară (studii superioare) în statele UE / Sursa: Eurostat

    studii-superioare-ue-2020-eurostat.jpg



    11 state UE au atins obiectivul propus pentru 2030



    O pondere scăzută a populaţiei care deţine diplome în învăţământul terţiar se înregistrează și în Italia (29%), Ungaria (31%), Bulgaria şi Cehia (ambele cu 33%). Statele UE cu cel mai ridicat număr de tineri cu studii superioare sunt Luxemburg (61%), Irlanda şi Cipru (ambele cu 58%), Lituania (56%) şi Olanda (52%).



    UE şi-a stabilit ca obiectiv creşterea la 45% a procentului populaţiei UE cu vârsta între 25 şi 34 de ani cu studii superioare complete până în 2030, iar 11 state membre au reușit deja să atingă ținta: Belgia, Danemarca, Irlanda, Spania, Franţa, Cipru, Lituania, Luxemburg, Olanda, Slovenia şi Suedia.



    La nivelul Uniunii, procentul femeilor (25-34 de ani) cu studii superioare este de 46, cu mult peste cel al bărbaților din același segment de vârstă (35%). Diferenţele dintre grupele de vârstă care deţin diplome în învăţământul terţiar este și mai mare. Astfel, 36% din populaţia UE cu vârsta între 25 şi 54 de ani avea studii superioare complete, faţă de 22% în cazul celor cu vârsta între 55 şi 74 de ani.

    Educația terțiară în statele UE pe grupe de vârste / Sursa: Eurostat

    studii-superioare-grupe-varsta-2020-eurostat.jpg



    România, Malta și Spania au cea mai mare rată a abandonului școlar



    În ceea ce privește rata abandonului şcolar prematur, aceasta a scăzut semnificativ în Uniunea Europeană în ultimii zece ani, de la 13,8% în 2010 la 9,9% în 2020, potrivit Eurostat, Datele se referă la abandonul timpuriu din sistemele de educaţie şi formare profesională în rândul tinerilor cu vârsta între 18 şi 24 de ani.



    România înregistrează una dintre cele mai mari rate din UE (15,6%), dar abandonului şcolar prematur s-a aflat pe un tren descendent, de la 19,1% în 2015 la 15,3% în 2019, urcând cu 0,3% anul trecut. Doar Malta (16,7%) și Spania (16%) se situează în fața României, iar la polul opus, statele care au avut cea mai scăzută rată a abandonului timpuriu în sistemele de educaţie şi formare profesională sunt Croaţia (2,2%), Grecia (3,8%), Slovenia (4,1%) și Irlanda (5%).

    Ponderea abandonului școlar al tinerilor (18-24 ani) din statele UE / Sursa: Eurostat

    abandon-scolar-tineri-ue-2020-eurostat.jpg


    Abandonul școlar, mai crescut în rândul tinerilor bărbați



    Datele Eurostat arată că ponderea bărbaților tineri care au abandonat timpuriu sistemele de educaţie şi formare profesională a fost mai mare decât cea a femeilor în 2020, respectiv, 11,8% dintre bărbaţi, față de 8% dintre femei. Comparativ cu anul precedent, cifrele persoanelor de sex masculin au rămas la aceeași valoare, în timp ce, în rândul femeilor, abandonul școlar a înregistrat o ușoară scădere de 0,4 %.


    Rata abandonului şcolar prematur era mai scăzută pentru tinerele femei decât pentru tinerii bărbaţi în toate statele membre, cu excepţia României şi Cehiei.



    Aproape toate statele membre UE au raportat un procentaj mai mic la abandonul timpuriu în 2020, față de datele din urmă cu zece ani. Doar cinci state fac excepție – Slovacia, Cehia, Ungaria, Suedia, Luxemburg şi Bulgaria – care au raportat o creștere de până la 3% față de anul 2010.



    Obiectivul de a reducere rata abandonului şcolar prematur la sub 9% la nivelul UE până în 2030 a fost îndeplinit deja de către 18 țări membre.