Tag: elevi

  • “EU Dezbat” la Academia de Studii Economice din București

    “EU Dezbat” la Academia de Studii Economice din București

    La
    data de 22 mai, elevii din cadrul cluburilor de dezbateri de la Colegiul
    Național Iulia Hașdeu, coordonați de doamna prof. Dorica Nicolae și de la
    Liceul Teoretic Jean Monnet, coordonați de domnul prof. Alexandru Mircea
    Fioșoiu și-au dat întâlnire în incita Academiei de Studii Economice la o
    sesiune de dezbateri academice cu titlul EU Dezbat.


    Evenimentul
    și-a propus să le ofere tinerilor argumente pertinente cu privire la importanța
    prezentării lor la urnele de vot și despre rolul decizional al tinerilor în
    viitorul Uniunii Europene. Moțiunea supusă dezbaterii a fost: Votul
    obligatoriu la alegerile europene ar trebui introdus în toate statele membre
    UE
    , iar elevii membri ai cluburilor de debate au prezentat, pe rând, o serie
    de argumente pro și contra prezentării obligatorii la vot. Concursul Eu
    Dezbat
    s-a desfășurat prin metoda world schools, ce presupune angajarea a
    două echipe într-o dezbatere.


    Echipele
    au fost alcătuite din trei vorbitori și au fost numite formal Guvern și
    Opoziție. Alocuțiunile s-au desfășurat alternativ între
    membrii echipelor, care au făcut un schimb de argumente pe seama cazului.
    Juriul a deliberat și, deși ambele echipe și-au susținut cu patos opiniile, balanța
    a înclinat către elevii de la Colegiul Național Iulia Hașdeu.


    În
    încheierea evenimentului, Ingrid Șulț, tânăr multiplicator în proiectul inițiat
    de Comisia Europeană le-a vorbit tinerilor despre activitatea din cadrul
    acestui proiect și despre campania #dedataAstaVotez, invitându-i pe studenți să
    un își facă alt plan pentru duminică, 26 mai, în afară de acela de a merge la
    vot.


    Articolul
    integral poate fi accesat pe site-ul Europe
    Direct București


    (Loredana
    Licuța, coordonator CIED București)

  • Program educaţional pentru elevii din judeţul Dolj

    Program educaţional pentru elevii din judeţul Dolj

    Aproximativ 700 de elevi din județul Dolj
    beneficiază de un program educațional complex derulat de Asociația
    Mereu pentru Europa împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Dolj și Asociația
    EduFor Craiova.

    SuperȘcoala – Vrem, putem, reușim!, are ca obiectiv
    facilitarea accesului egal la educația obligatorie a copiilor, elevilor și
    tinerilor care au părăsit timpuriu școala și este fințat în cadrul Programului
    Operațional capital Uman al UE


  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Pe locuri, fiţi gata, START! 24 de copii români din familii cu venituri modeste vor participa la a patra ediţie a Oxford for Romania Summer School, program pentru care se pot depune candidaturile până pe 19 aprilie 2019. Interviu cu Măriuca Morariu, membru al Board-ului Oxford for Romania Summer School, specialist comunicare.




  • Educaţie pentru viaţă, în şcoală şi acasă

    Educaţie pentru viaţă, în şcoală şi acasă

    Recent, 154 de cadre
    didactice care formează minimum 4200 de elevi din 8 județe ale României plus
    municipiul București au beneficiat de instruirea oferită de proiectul Pentru
    fete și băieți
    , derulat de Asociația Tineri pentru tineri. Scopul
    proiectului: abordarea problemelor specifice pubertății cu elevii de gimnaziu,
    mai ales cu cei din clasele a VI-a și a VII-a. Motivul orientării către această
    grupă de vârstă îl constituie lipsa de informații observată la o mare parte din
    liceeni, adolescenți care ar fi trebuit deja să-și cunoască mai bine atât
    corpul, cât și emoțiile, dar și pericolele specifice vârstei. De altfel, lipsa
    de informații este considerată a fi parțial responsabilă și pentru anumite
    statistici îngrijorătoare: anual, 10% din femeile care nasc în România sunt
    minore și 6 din 10 mame adolescente nu au avut niciodată acces la date legate
    de sănătatea reproducerii. În plus, deși din 2004 există în învăţămîntul public
    disciplina opţională Educaţie pentru sănătate, care poate fi predată de la
    clasa I până la clasa a XII-a, doar 6% – 7% din numărul elevilor din sistemul
    preuniversitar au beneficiat de acest curs în anul școlar 2017 – 2018.

    Acesta
    este contextul în care Asociația Tineri pentru tineri derulează proiectul
    Pentru fete și băieți
    , tocmai pentru a-i ajuta pe profesori să discute cu
    elevii pe aceste teme sensibile și din punct de vedere psihologic, nu doar
    fiziologic, aflăm de la Adina Marea, coordonatorea proiectului:

    Este un program destinat diriginților care țin sau nu cursul opțional
    Educație pentru sănătate. Ceea ce am realizat noi – adică suportul de curs
    destinat cadrelor didactice și caietul de lucru pentru elevi – pot fi utilizate
    atât la ora de dirigenția, cât și pentru ora de Educație pentru sănătate, acolo
    unde s-a ales predarea ei. În perioada pubertății, în afară de faptul că apar
    diverse schimbări hormonale naturale pe care le înțeleg sau nu, care le sunt
    sau nu le sunt explicate, apare și un nou spectru de emoții. Este important ca
    ei să știe cum să le gestioneze. În plus, la această vârstă, copiii sunt foarte
    interesați de comunicarea și relaționarea cu ceilalți, inclusiv de relaționarea
    romantică. Vor să știe cum comunicăm unii cu alții, ce înseamnă comunicarea
    convingătoare, cum ne protejăm și ce înseamnă comunicarea în mediul virtual,
    care este imaginea de sine în mediul real și cel virtual. Sunt și vulnerabili
    în fața persoanelor rău intenționate care există în mediul online. Tinerii
    trebuie să afle cum să facă diferența.


    Profesorii și elevii au
    învățat cum să comunice mai bine între ei pe subiecte precum: corpul uman și dezvoltarea la pubertate, stima de sine și
    relaționare, modalități de prevenire a violenței, valori, familie și planuri de
    viitor. Dacă elevii sunt slab informați pe aceste teme, cât de pregătiți sunt
    profesorii să le abordeze.

    Adina Manea: Lucrul cel mai important în relația
    cu profesorii este faptul că ei au intenția și doresc să contribuie la binele
    copiilor. De asemenea, ei își asumă faptul că au unele carențe în a înțelege
    problemele generațiilor mai tinere și că au nevoie de sprijin prin formare. Mai
    mult decât atât. Noi am intenționat de la bun început ca părinții să fie parte
    din conversație. După ce am realizat formarea cadrelor didactice, dânșii au
    mers la clasele unde sunt diriginți și au aplicat ce au învățat la cursurile
    noastre. În plus, cadrele didactice, elevii implicați în proiect împreună cu
    voluntarii asociației Tineri pentru tineri realizează niște activități la
    care invită și părinții cu care să comunice despre temele de la cursuri.
    Astfel, părinții sunt invitați să-și amintească faptul că și ei au trecut prin
    această vârstă și cât de greu le-a fost și, de asemenea, să-și dea seama cât de
    important este să-și sprijine copiii în parcursul de la pubertate la
    adolescență.


    Dintre școlile
    participante la proiectul Pentru fete și băieți, 29
    unități școlare au fost în mediul urban și 16, în cel rural, știut fiind faptul
    că ultima zonă este dezavantajată din multe puncte de vedere în România.

    Adina
    Manea: Am vrut să vedem
    care este reacția comunităților de părinți și a comunităților școlare din
    mediul rural despre care statisticile naționale ne arată date îngrijorătoare
    privind sărăcia, dezavantajarea sau nivelul redus de educație. Mă refer la
    datele care ne arată clar că, în prezent, ruralul este net dezavantajat față de
    urban. Noi am vrut să vedem dacă reacția oamenilor de acolo e la fel de
    întunecată ca statisticile, dar ei au reacționat, de fapt, foarte bine. Toată
    lumea a fost încântată de efectul cursurilor asupra copiilor și de modul în
    care au decurs întâlnirile cu părinții.


    Rămâne de văzut în ce măsură modelul de comunicare dintre
    profesori și elevi implementat de Asociația Tineri pentru tineri va fi
    aplicat pentru ca nivelul de informații și de auto-cunoaștere să crească.

  • Regimul străinilor din România

    Regimul străinilor din România

    A fost promulgată Legea care aduce modificări
    la regimul străinilor din România. Noutăţile privesc condiţiile
    de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru cercetare,
    studii, formare profesională, servicii de voluntariat, programe de schimb de
    elevi sau proiecte educaţionale şi muncă au pair. Astfel,
    străinilor intraţi în România în scopul încadrării în muncă li se prelungeşte
    dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul
    individual de muncă cu normă întreagă, înregistrat în Registrul general de
    evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că salariul este cel puţin la nivelul
    salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Pentru lucrătorii cu
    calificare înaltă, salariul trebuie să fie la nivelul de cel puţin două ori
    câştigul salarial mediu brut.


    Legea mai prevede ca străinii
    care conduc în România filiale, reprezentanţe sau sucursale a unei
    companii cu sediul în străinătate, în baza unui contract de mandat ori altui
    document cu aceeaşi valoare juridică, li se prelungeşte dreptul de şedere
    temporară în scop de muncă fără prezentarea unui contract de muncă, dacă fac
    dovada mijloacelor de întreţinere obţinute din activitatea desfăşurată în
    această calitate, cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară
    garantat în plată.


    Dacă ne referim la străinii care intră în România în scopul încadrării în
    muncă în calitate de lucrător au pair , acestora li se va
    prelungi dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul
    individual de muncă cu timp parţial, înregistrat în registrul general de
    evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că durata timpului de muncă nu
    depăşeşte 25 de ore pe săptămână, iar cuantumul salariului este cel puţin la
    nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, calculat la
    fracţia de timp lucrată.


    Potrivit legii, organele
    poliţiei de frontieră pot să interzică intrarea străinilor pe teritoriul
    statului român în situaţia în care au săvârşit, cu intenţie, pe teritoriul
    României ori în străinătate, infracţiuni pentru care li s-a aplicat o pedeapsă
    privativă de libertate mai mare de 3 ani.



    Pentru studii, viza de lungă şedere poate fi acordată,
    la cerere, străinilor care solicită intrarea pe teritoriul României în calitate
    de student, stagiar, elev sau care participă la un program de schimb de elevi
    sau proiect educaţional. Pe lângă solicitare, studenţilor le mai trebuie dovada
    de acceptare la studii eliberată de Ministerul Educaţiei Naţionale, din care să
    rezulte că va urma o formă de învăţământ cu frecvenţă, la o instituţie de
    învăţământ superior de stat sau particulară, acreditată ori autorizată
    provizoriu potrivit legii. De asemenea, mai au nevoie de dovada achitării
    taxei de studii pentru cel puţin un an de studii; dovada mijloacelor de
    întreţinere, în cuantum de cel puţin salariul de bază minim brut pe ţară
    garantat în plată, lunar, pentru întreaga perioadă înscrisă în viză. In plus,
    stundenţii mai au nevoie de dovada privind asigurarea cazării la o familie
    selectată de către organizaţia care realizează schimbul de elevi sau proiectul
    educaţional şi care deţine un spaţiu de locuit considerat normal pentru o
    familie din România sau într-o unitate specială de cazare selecţionată de către
    organizaţia care realizează schimbul de elevi sau proiectul educaţional.

  • Jurnal românesc – 25.10.2018

    Jurnal românesc – 25.10.2018

    Parlamentari de
    la PSD şi ALDE au elaborat şi au depus la Parlament o propunere legislativă
    pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.97/2005
    privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor
    români.
    Iniţiativa îşi propune să reglementeze eliberarea în exces a actelor de
    identitate la aceeaşi adresă. Propunerea legislativă face referire la practica
    comercializării dreptului de luare în spaţiu, la care apelează, de obicei,
    cetăţeni moldoveni, fapt ce conduce la situaţii în care la o singură adresă
    figurează mii de acte de identitate. Iniţiatorii propun ca emiterea unei cărţi
    de identitate să ţină cont de numărul de persoane/locuinţă precum şi de unele
    exigenţe minimale pentru locuinţe, statul având dreptul să refuze emiterea unei
    cărţi de identitate la o anumită adresă, dacă aceasta nu întruneşte condiţiile.
    Decizia propunerii legislative a fost luată după ce, la referendumul din 6-7
    octombrie, s-a constatat că la o adresă din Bucureşti apar înregistrate 5.000
    de persoane.




    Rusia a încălcat
    dreptul elevilor de la internatul din Tighina la educaţie în limba română, a
    decis Curtea Europeană a Drepturilor Omului şi a obligat Moscova la plata unor
    despăgubiri de 64.000 de euro – a anunţat Radio Chişinău.
    Decizia a fost luată
    la şase ani după ce CEDO a constatat încălcarea dreptului elevilor în şcolile
    cu predare în limba română în regiunea transnistreană. În decizia de atunci, Rusia
    a fost obligată să plătească 1,7 milioane de euro pentru 170 de reclamanţi, dar
    până acum a refuzat să execute hotărârea. În ultimii şase ani, numărul elevilor
    din şcolile cu predare în limba română din regiunea transnistreană s-a diminuat
    cu 35%.




    Ministrul
    Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a declarat joi, după participarea la
    ceremonialul militar şi religios organizat la Monumentul de la Păuliş cu ocazia
    Zilei Armatei Române, că nu putem să nu ne gândim şi la cei 29 de militari
    români care au murit, din 1990, în teatrele de operaţiuni şi la familiile
    acestora.
    Manifestările de la Păuliş au cuprins liturghia oficiată de un sobor
    de preoţi şi depunerea de coroane. Monumentul de la Păuliş, lucrare realizată
    în anul 1974, a fost ridicat în memoria ostaşilor români căzuţi în luptele
    purtate de Armata Română în septembrie 1944, pentru apărarea Defileului
    Mureşului, stăvilind înaintarea trupelor hortisto-hitleriste spre interiorul
    ţării. Pe de altă parte, la Cimitirul de Onoare Românesc de la Rossoşka, din Federaţia
    Rusă, joi a fost programată reînhumarea a 633 de militari români căzuţi la
    Stalingrad. Realizată în anul 2015, necropola adăposteşte rămăşiţele pământeşti
    a 1.644 militari români căzuţi la datorie în cea mai crâncenă bătălie a
    secolului trecut.




    CFR Călători a
    anunţat că, în noaptea de sâmbătă spre duminică, mersul trenurilor nu se
    modifică în urma trecerii la ora de iarnă
    . Având în vedere că şi în ţările
    vecine această trecere se face în aceeaşi zi, 28 octombrie, între staţiile de
    frontieră cu Republica Moldova, Ungaria, Serbia, Bulgaria şi Ucraina,
    garniturile vor circula după orele din Mersul de tren în vigoare. Sâmbătă spre
    duminică, ceasurile se vor da înapoi, ora 4,00 a României devenind ora 3,00.
    Astfel, ziua de 28 octombrie va avea 25 de ore şi va fi cea mai lungă din an.
    Mişcarea corectează trecerea, în martie, la ora de vară, când ceasurile au fost
    date cu o oră înainte, pentru folosirea la maximum a luminii naturale şi
    reducerea consumului de energie electrică.

  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Fundatia SIVECO a lansat enciclopedia digitala Romania 1918. Oameni, momente si imagini. Enciclopedia digitala celebrează oamenii si momentele cheie care au facut posibilă întregirea României acum 100 de ani.


  • EU Back to School

    EU Back to School

    EU Back to School este o activitate indedită
    ce s-a desfășurat la Colegiul National Moise Nicoară din Arad în cadrul
    săptămânii Școala altfel. La inițiativa Directoratului pentru Comunicare a
    Comisiei Europene s-a creat evenimentul de la Arad ce a avut loc la propunerera
    lui Adrian Pereș care, în calitate de șef de sector în cadrul Direcției
    Generale Sănătate și Siguranță Alimentară a Comisiei Europene, a susținut o
    prezentare despre regulamente și directive ce afectează direct viața tinerilor.

    Evenimentul s-a bucurat de prezența și interesul a
    aproape 100 de elevi care au dorit să cunoască îndeaproape proiectul european. Ei
    au înțeles cum funcționează Uniunea Europeană ori procesul legislativ. Șef de
    sector în cadrul Direcției Generale Sănătate și Siguranță Alimentară a Comisiei
    Europene, Adrian Pereș: Am povestit tinerilor de la Moise
    Nicoară despre Uniunea Europeană, ce este Uniunea Europeană, cum s-a format în
    linii mari dar, mai ales, ce face Uniunea Europeană în prezent. Le-am detaliat
    tinerilor puțin despre activitatea mea în cadrul Directoratului de Sănătate și
    Siguranță Alimentară și, după aceea, i-am invitat să îmi pună întrebări. Au
    fost întrebări interesante din sală și, mai mult, după terminarea evenimentului
    am rămas cu un grup mic de tineri cu care am discutat în continuare despre
    Uniunea Europeană. Elevii au fost foarte curioși, unele dintre ele foarte
    grele, de exemplu, despre deficitul democratic al Comisiei Europene; mai mult,
    întâlnirea noastră s-a fructificat într-un fel cu o invitație în viitor pentru
    a prezenta elevilor de clasa a XI-a care studiază despre Uniunea Europeană mai
    multe detalii despre ce facem la Bruxelles și cum putem să îi ajutăm pe tineri,
    să îi informăm mai bine. Tot în cadrul acelui eveniment.



    Care este viitorul acestui proiect EU Back to School de
    la Colegiul Moise Nicoară?


    Această acțiune Back to School a
    fost direcționată doar către Colegiul Național Moise Nicoară însă urmează să
    contactez și alte școli din localitatea Arad. Am fost sprijinit de colegii din
    administrația locală, atât de la Europe Direct cât și din Primăria Municipiului
    Arad, și urmează să contactăm școlile din Arad și să planificăm pe termen lung
    o acțiune Back to School în următoarele luni.


    Programul EU Back to School este o inițiativă
    interinstituțională ce dă posibilitatea angajaților instituțiilor europene
    să-și reviziteze fostele școli și să le vorbească elevilor despre alegerea lor
    profesională, responsabilitățile zilnice de serviciu, precum și despre
    provocările și oportunitățile unei vieți trăite în afara țării.


  • Jurnal românesc – 26.01.2018

    Jurnal românesc – 26.01.2018

    Elevii de etnie
    română din Ucraina vor beneficia de burse de studiu, iar profesorii lor vor
    putea urma stagii de specializare în universităţi din România, potrivit unei
    Hotărâri adoptate în şedinţa de Guvern de miercuri, în scopul promovării şi
    protejării dreptului cetăţenilor ucraineni de etnie română de a studia în limba
    maternă. Ministerul pentru Românii de Pretutindeni va acorda, într-o primă
    etapă, o mie de burse, în cuantum lunar de 200 de lei, pentru elevii etnici români
    cu domiciliul stabil în Ucraina, care au rezultate şcolare deosebite şi care
    studiază în şcolile cu predare în limba română sau cu studiul unor materii în
    limba română ca limbă maternă. Totodată, MRP, în parteneriat cu Ministerul
    Educaţiei, va acorda stagii de specializare în România pentru 300 de cadre
    didactice din şcolile româneşti din Ucraina, în scopul dezvoltării şi
    perfecţionării competenţelor de predare a limbii române sau în limba română.
    Vor putea aplica pentru aceste stagii de specializare cadrele didactice din
    şcolile româneşti din Ucraina care deţin diplome de studii ce permit
    exercitarea profesiei pe teritoriul Ucrainei şi fac dovada declarării
    apartenenţei la spaţiul identitar român.


    Ministerul de Externe,
    prin Departamentul Consular, şi Ministerul de Interne, prin Departamentul
    pentru Situaţii de Urgenţă, au încheiat, vineri, un Protocol de colaborare
    pentru acordarea de sprijin reciproc în gestionarea situaţiilor deosebite în
    care sunt implicaţi cetăţeni români aflaţi sau stabiliţi în străinătate,
    respectiv cetăţeni străini aflaţi sau stabiliţi pe teritoriul României.
    Încheierea acestui parteneriat va facilita efectuarea de activităţi şi acţiuni
    comune în situaţii de urgenţă majore, în statele din vecinătatea României,
    precum şi, de comun acord, în alte ţări unde Departamentul Consular va solicita
    sprijinul. Parteneriatul presupune, printre altele, şi derularea de activităţi
    precum exerciţii şi acţiuni comune. Totodată, vor fi promovate, pe bază de
    reciprocitate, aplicaţia dezvoltată de MAE ‘Călătoreşte în siguranţă’ alături
    de serviciul de alertare prin sms ‘Un SMS îţi salvează viaţa’, destinate
    cetăţenilor români care călătoresc în străinătate, precum şi Aplicaţia DSU care
    oferă utilizatorului informaţii cu privire la situaţii de risc.


    Personalităţi
    din lumea culturală, academică şi politică din Romania deplâng dispariţia
    istoricului, diplomatului şi filologului Neagu Djuvara, care a încetat din
    viaţă la Bucuresti, la vârsta de 101 ani. Într-un comunicat al Ministerului de
    Externe se arată că Neagu Djuvara va rămâne un simbol al elitei româneşti şi un
    model pentru generaţiile viitoare. În 2016, anul în care împlinea 100 de ani,
    el a fost decorat cu Ordinul Naţional Steaua României, în grad de
    Cavaler, cea mai înaltă distincţie oferită de statul român. Licenţiat în
    istorie la Sorbona în 1937, cu un doctorat în drept (1940) şi un doctorat de
    stat (1972) la Paris, Neagu Djuvara a fost un martor activ al unor momente de
    răscruce din istoria României Centenare şi al scenei istorice şi diplomatice
    europene. A fost trimis curier diplomatic la Stockholm, unde a rămas până în 1947,
    ca secretar de legaţie. După instalarea, de către trupele sovietice de ocupaţie,
    a dictaturii comuniste la Bucureşti, Neagu Djuvara a devenit unul dintre cei
    mai activi militanţi din exilul românesc anticomunist. În 1961 a plecat în
    Africa, unde a muncit 23 de ani în calitate de consilier diplomatic şi juridic
    al ministerului de Externe din Niger. După revoluţia anticomunistă din 1989, a
    revenit la Bucureşti, unde a predat la Universitate şi a publicat numeroase
    volume de istorie şi memorialistică.

  • Noul regulament şcolar

    Noul regulament şcolar

    A devenit, deja, rutină ca, în fiecare an, să apară noutăţi ce ţin de funcţionarea sistemului de învăţământ românesc. Toţi miniştrii care au coordonat activitatea din domeniu – iar numărul lor nu este deloc mic – au ţinut să îşi pună într-un fel sau altul amprenta asupra acestui sistem subfinanţat, populat de cadre didactice din ce în ce mai puţine şi, în destul de multe cazuri, slab pregătite, dar şi de elevi, unii, tot mai puţin interesaţi în a-şi croi un drum în viaţă prin studiu temeinic. După o vacanţă de trei săptămâni, preşcolarii şi elevii s-au întors, de luni, în bănci. Cursurile nu vor dura, însă, prea mult! Extenuaţi de studiu după doar trei săptămâni de şcoală (afimaţia se vrea, desigur, în cheie ironică), cei peste 2,3 milioane de copii vor intra din nou în vacanţă pe 2 februarie, urmând ca pe 12 februarie să înceapă semestrul al doilea, care se va încheia pe 15 iunie.



    Excepţie vor face clasele terminale din învăţământul liceal, care vor termina anul şcolar pe 25 mai şi clasele a VIII-a, pe 8 iunie. Pe elevii clasei a XII-a îi aşteaptă o schimbare importantă din acest an. Bacalareatul va începe în curând, în condiţiile în care prima sesiune, cea a probelor orale, a fost mutată din vară pe 12 februarie. Cât despre probele scrise, acestea vor începe pe 25 iunie. Totodată, evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a V-a se vor desfăşura între 7 şi 24 mai. Până la sfârşitul acestui an şcolar, ar putea intra în vigoare şi noul regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat, la începutul acestui luni, de actualul ministru al Educaţiei, Liviu Pop.



    Conform regulamentului, elevii nu vor mai fi obligaţi să facă de serviciu pe şcoală, adică să fie scoşi de la cursuri pentru a păzi uşile de la intrarea în unitate şi pentru a apăsa butonul care declanşează soneria la pauză. Nu vor mai fi nici obligaţi să poarte uniformă, dat fiind că unii părinţi nu îşi pot permite să o cumpere. În schimb, vor avea obligaţia ca, la începutul orei de curs, să-şi depoziteze telefoanele mobile în locuri special amenajate în sala de clasă. De altfel, prin implementarea acestei măsuri, poate fi evitat şi copiatul.



    Singura excepţie de la această prevedere stipulează că este permisă utilizarea telefoanelor în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situaţia în care sunt folosite în procesul educativ sau în situaţii de urgenţă. Rezultatele evaluărilor nu vor mai putea fi folosite ca mijloc de coerciţie, dat fiind că mulţi dascăli se folosesc de note pentru a-i constrânge pe elevi să se poarte cuviincios, de pildă. Apoi, pentru integrarea în colectiv a celor scutiţi medical, în timpul orelor de educaţie fizică şi sport, cadrul didactic le poate atribui sarcini organizatorice care vor avea în vedere recomandările medicale. Nu în ultimul rând, profesorii vor preda doar după auxiliarele aprobate de minister şi pe care le aleg părinţii.

  • Gala de premiere Radio Fiction Desk – 2017

    Gala de premiere Radio Fiction Desk – 2017

    Marţi, 16 ianuarie 2018, începând cu ora 15:00, în sala de spectacole a Centrului Naţional de Artă Tinerimea Română, se va desfăşura Gala de premiere Radio Fiction Desk – 2017, moment final al proiectului iniţiat de Radio România prin Centrul Cultural Media – Teatrul Naţional Radiofonic, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti. Partener Instituţional al proiectului, la acestă ediţie, a fost Primăria Municipiului Bucureşti.

    Aflat la cea de-a treia ediţie, proiectul s-a bucurat de participarea a patru trupe de actori-elevi de la următoarele licee bucureştene: Colegiul Naţional Ion Neculce, Colegiul Naţional Gheorghe Şincai, Şcoala Centrală şi Colegiul Naţional Cantemir Vodă.

    Pe parcursul derulării proiectului, am avut bucuria de a întâlni, deopotrivă, elevi şi cadre didactice care iubesc teatrul şi care au participat, cu entuziasm, la toate fazele concursului – întâlnirea cu actori profesionişti şi echipa de specialişti ai Teatrului Naţional Radiofonic, work-shop-uri, repetiţii, toate acestea finalizate cu o experienţă unică, cea a înregistrării radiofonice a unei piese de teatru, interpretate de elevi, în studioul Mihai Zirra, al Societăţii Române de Radiodifuziune. Postarea pieselor înregistrate, în succesiunea realizării lor, pe site-ul tnr.srr.ro, pagina radiofictiondesk.srr.ro, şi promovarea pe facebook, au făcut posibil ca ascultători de toate vârstele să poată să intre în contact cu spectacolele tinerilor actori, să le asculte şi să le acorde note.

    Piesele radiofonice înregistrate au fost: Bacul nu-i sfârşitul lumii de Filip Columbeanu, interpretată de elevii-actori de la Colegiul Naţional Ion Neculce, Steaua fără nume, o adaptare după Mihail Sebastian, interpretată de elevii-actori de la Colegiul Naţional Gheorghe Şincai, Rămăşagul, o adaptare după Vasile Alecsandri, interpretată de elevii-actori de la Şcoala Centrală şi Ciudatul rol al întâmplării, o adaptare după Ion Băieşu, interpretată de elevii-actori de la Colegiul Naţional Cantemir Vodă.

    La aprecierile ascultătorilor, exprimate în note, s-au alăturat şi cele ale unui juriu de specialitate, format din membri ai redacţiei de Teatru Radiofonic: Domnica Ţundrea – realizator, Irina Soare Neumark – redactor, Ilinca Stihi – regizor artistic, Patricea Prundea – regizor muzical. Împreună cu ei au jurizat şi actorii care au participat la work-shop-urile desfăşurate în licee: Maia Morgenstern, Mihai Mălaimare, Florin Zamfirescu şi Vasile Muraru, iar din partea Primăriei Municipiului Bucureşti Daniela Stănculescu, şef birou Direcţia Cultură Sport Turism. Preşedintele juriului a fost Directorul Centrului Cultural Media, Redactor şef al Teatrului Naţional Radiofonic, regizorul artistic Atila Vizauer.

    În urma deliberărilor juriului, se vor acorda Premiile I, II şi III, Menţiune, Premiile pentru cea mai bună interpretare feminină şi pentru cea mai bună interpretare masculină, Premiul special al juriului, dar şi Premiul de popularitate – conform notelor acordate de către ascultători. Premiile constau în diplome, trofee, medalii, DVD-uri cu piese de teatru radiofonic din fonoteca radio, realizate de Casa Radio, cărţi şi multe alte surprize.

    Invitaţi speciali ai Galei Radio Fiction Desk – 2017 sunt actorii: Maia Morgenstern, Mihai Mălaimare, Florin Zamfirescu şi Vasile Muraru, iar îndrăgitul cantautor Ovidiu Mihăilescu va aduce o notă de bună-dispoziţie.

    Partener: Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română.

  • Este nevoie de educarea pentru cultură a elevilor?

    Este nevoie de educarea pentru cultură a elevilor?

    În ultimii ani se discută foarte des şi intens
    despre rolul educaţiei prin cultură şi pentru cultură, despre nevoia
    introducerii în programa şcolară a unor cursuri în acest sens.


    La nivel general, sistemul de educaţie din România
    a conţinut întotdeauna elemente de cultură. Iar noile programe pentru
    învăţământul primar şi gimnazial, coordonate de Institutul de Ştiinţe ale
    Educaţiei (ISE) în ultimii ani, vizează în mod specific capacitatea de a
    sensibiliza elevii la elementele de cultură şi la diferenţele culturale dintre
    diferitele identităţi culturale europene sau internaţionale, precizează dr
    Magdalena Balica, director adjunct al ISE. Elevii fac cunoştinţă cu elemente
    culturale la disciplinele tradiţionale – Limbă şi comunicare, elemente de artă
    plastică şi coregrafie, Educaţie muzicală, dar şi la Istorie, Geografie,
    Educaţie socială.


    Însă, un studiu publicat în 2016 de
    ISE, intitulat Arta în şcoală – concepte şi practici , evidenţiază semnalarea
    şi mediatizarea slabă a artei în aproape toate mediile. Atât la nivelul şcolii,
    cât şi al celorlalte instituţii publice, lipseşte o strategie de promovare a
    experienţelor pe care le creează educaţia artistică. Lipsa unui plan de
    dezvoltare care să urmărească în mod coerent această dimensiune, a educaţiei
    artistice, este resimţită şi de profesori, şi de decidenţi.


    Magdalena Balica: Este drept că dincolo
    de elementele care apar în programa şcolară, practica educaţională la nivelul
    şcolii poate să aducă un plus fundamental. Profesorul are la dispoziţie
    programa şi manualul şcolar, dar şcoala trăieşte într-o realitate socială şi
    culturală. Încurajăm iniţiativele pe care şi noi, ca Institut de Ştiinţe ale
    Educaţiei, am avut ocazia să le aflăm. Sunt şcoli care de ani de zile
    promovează diferite categorii de proiecte culturale la nivelul comunităţii în
    care trăiesc cu ajutorul artiştilor, cu ajutorul oamenilor de cultură de la
    nivel local. Cred că astfel de iniţiative pot fi promovate şi răspândite,
    astfel încât să devină o practică comună şi nu doar excepţii, cum sunt în acest
    moment. Ne bucurăm că în ultima perioadă apar tot mai multe ONG-uri care sunt
    deschise să colaboreze cu şcoala în domeniul cultural. Este un semn foarte bun,
    mai ales că şcoala nu poate face totul şi are nevoie de specialişti şi de
    oportunităţi care se oferă în comunitate. Eu cred că în acest moment suntem
    departe de a ajunge la o idee de generalizare a acestui tip de colaborări. Dar
    este un început promiţător, care ar putea fi promovat la nivel de sistem.


    Un exemplu în acest sens este cel al soţilor
    Adriana şi Virgil Scripcariu. Ea este istoric de artă, el este sculptor.
    Împreună, au creat o şcoală particulară în satul Piscu, judeşul Ilfov, pentru a
    compensa închiderea şcolii publice din sat. Adriana Scripcariu este şi autoare
    de manuale opţionale pe tema Patrimoniului cultural: În prezent, suntem la
    capătul unui proiect prin care am creat un caiet educaţional despre patrimoniul
    UNESCO din România. Acesta va fi implementat în câteva şcoli chiar începând cu
    acest an şcolar şi va fi propus pentru disciplina opţională la gimnaziu pentru
    anul şcolar următor în mai multe instituţii. Sperăm să fie bine primit, pentru
    că în această perioadă tocmai asta se cere de la profesorii de gimnaziu, să
    aducă un opţional interdisciplinar, pe care să-l lucreze cu copiii. Proiectele
    noastre continuă, atât pe zona de creare de materiale de carte despre
    patrimoniul cultural pe înţelesul tuturor, cât şi pe aceea de organizare de
    workshopuri, de popularizare în şcoli a preocupărilor legate de patrimoniul
    cultural.


    Profesorii simt nevoia să li se ofere
    un suport adecvat pentru iniţierea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor
    artistice, punând o presiune în plus pe artiştii sau operatorii culturali care
    vin cu o ofertă educaţională, cărora le cer formare, potrivit aceluiaşi studiu
    ISE.


    Adriana Scripcariu: Trebuie să ştii să
    alegi ceea ce prezinţi copiilor. Şi aici este un punct nevralgic, pentru că
    generaţia de la catedră a fost ea însăşi lipsită de acest tip de educaţie
    pentru patrimoniu cultural şi sensibilitate culturală. Şi atunci, este greu ca
    ei să poată oferi cu discernământ aceste informaţii şi această deschidere
    copiilor pe care îi formează. Dar avem speranţă că, prin munca noastră şi-a
    colegilor noştri din muzee, de la alte ONG-uri, lucrurile devin puţin mai
    accesibile. Ne dorim mult ca munca noastră să conteze pentru generaţiile care
    vor urma.


    Existenţa acestei colaborări între şcoală, ONG-uri
    şi alte instituţii publice de cultură este esenţială. Dar sunt şi obstacole în
    această colaborare. Magdalena Balica: Ceea ce ne lipseşte, de fapt, este un
    context în care această colaborare să poată să fie valorizată. Şi cea mai mare
    problemă pe care şcolile şi cadrele didactice, dar şi operatorii culturali ne-o
    semnalează este aceea a resurselor insuficiente. Este, probabil, nevoie să
    gândim politici care să sprijine mai mult această colaborare între actorii
    culturali şi şcoală, astfel încât să vorbim despre o intervenţie coerentă. Ce este clar este că şcoala nu poate face
    totul şi nu poate face singură lucruri care ţin de implicarea elevilor în
    comunitate, în viaţa socială, inclusiv din perspectivă culturală.



    Încheiem cu o concluzie a cercetării ISE: O observaţie importantă, relevantă în mai
    multe planuri de dezvoltare a educaţiei pe termen scurt, mediu şi lung, se
    referă la importanţa educaţiei artistice şi culturale în discursul public:
    educaţia pentru valorile artistice şi culturale nu poate fi făcută dacă, la
    toate nivelurile de intervenţie ale instituţiilor publice, nu se manifestă clar
    voinţa/capacitatea de a le promova.

  • Salarizarea din Învăţământ, în discuţie

    Salarizarea din Învăţământ, în discuţie

    Plata salariilor
    pentru angajaţii din învăţământ ar urma să se facă, din 2018, de la bugetul de
    stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, nu de la primării, ca în prezent, potrivit
    unei propuneri legislative adoptate, marţi, de Camera Deputaţilor de la
    Bucureşti. Totodată, proiectul stabileşte că plata sumelor aferente celor care
    au câştigat în instanţă drepturi salariale restante se va face în mod eşalonat,
    timp de cinci ani.

    Preşedintele Comisiei pentru Învăţământ, deputatul PSD,
    Camelia Gavrilă, a explicat: În esenţă, este vorba de translarea
    salarizării personalului din învăţământ pe filiera Ministerul Educaţiei -
    inspectorate şcolare şi apoi unităţi, tocmai pentru că în experienţa anterioară
    s-a constatat că au existat întârzieri, dificultăţi, alte motive care sunt
    exterioare procesului instructiv-educativ, şi de asemenea plăţile acelea
    eşalonate, pe care le solicită colegii din educaţie şi, de asemenea, şi
    sindicatele.PNL şi USR, în
    opoziţie, au votat împotriva proiectului.

    Deputatul liberal, Raluca Turcan, a
    susţinut că, prin acest demers, se renunţă la principiul autonomiei şi
    descentralizării în educaţie, iar plata drepturilor băneşti ale profesorilor se
    amână. Raluca Turcan: Practic,
    primarii şi responsabilii cu finanţarea infrastructurii şcolare de la nivelul
    autorităţilor publice vor rămâne doar cu banii, fără nici măcar o mică pârghie
    de a monitoriza managementul şcolar.

    Încă din 2007, de când a
    aderat la Uniunea Europeană, România şi-a pierdut constant profesorii. Motivul – ei nu sunt
    plătiţi în ţară aşa cum ar merita, drept care profesia de dascăl este
    neatractivă pentru tinerii performanţi sau cu vocaţie pentru această meserie.
    De la şcoli primare până la universităţi, unităţile de învăţământ din România
    se confruntă cu o lipsă acută de personal, cadrele didactice plecând nu doar în
    străinătate, ci şi în mediul privat autohton, care le oferă salarii şi de cinci
    ori mai mari. În ultimii ani, formaţiunile care s-au succedat la putere au
    încercat, adesea fără foarte mare succes, să remedieze situaţia: s-a mers de la
    promisiuni de măriri salariale şi creşteri efective, până la facilităţi
    profesionale şi logistice.

    Cât priveşte elevii, din datele unui proiect al
    ministerului de resort, pus în dezbatere publică, mai mult de jumătate dintre
    ei învaţă fie în şcoli supraaglomerate, fie subutilizate. Aproximativ 30 la
    sută dintre şcolile din România nu au grup sanitar în interior, iar peste 40 la
    sută dintre clădirile în care funcţionează şcoli sunt amplasate în zone cu risc
    seismic ridicat. În această situaţie, Ministerul de resort vrea să modernizeze
    infrastructura în domeniu, să construiască sau să reabiliteze campusuri
    şcolare. Tot Ministerul a lansat şi
    o consultare publică cu privire la temele pentru acasă ale elevilor, în scopul corectării
    unor disfuncţionalităţi semnalate. Cadrele didactice, părinţii şi elevii îşi
    pot exprima punctul de vedere prin completarea unor chestionare online până pe
    20 noiembrie.

  • Educaţie în limba română pentru românii din Italia

    Educaţie în limba română pentru românii din Italia

    Hartă interactivă: Educaţie în limba română pentru românii din Italia



    Ambasada României în Italia a pus la dispoziţia românilor din peninsulă o hartă interactivă cu repartizarea geografică a unităților de invățământ preuniversitar și universitar, în care se desfășoară cursul de Limbă cultură și civilizație românească (LCCR) și activitatea lectoratelor de limbă română.



    Prin intermediul acestei hărţi, sunt disponibile informații despre numărul grupelor, numele profesorilor și adresa fiecărei școli incluse în programul de predare a cursului în limba română.





    ​Curs de Limbă, cultură şi civilizaţie românească



    ​Cu​rsul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească se predă în 183 de instituții de învățământ din 14 regiuni din Italia, de către 54 de profesori, pentru 4700 de elevi.



    Începând cu anul şcolar 2007-2008 Institutul Limbii Române şi Ministerul Educaţiei Naţionale au lansat în unităţi de învăţământ din Italia proiectul privind predarea cursului de ”Limbă, Cultură şi Civilizaţie Românească” (LCC



    Cursul LCCR este un proiect internaţional, dezvoltat în cadrul unui parteneriat între Ministerul Educaţiei din România şi alte state membre UE.



    Acesta se desfășoară într-un format de 2 ore pe săptămână, în baza unei programe și este predat de profesori calificați, selectați prin concurs din rândul comunității. Selecţia, evaluarea, monitorizarea şi plata acestora este asigurată de Institutul Limbii Române. Pe lângă orele de curs, profesorii și elevii sunt implicați în activități culturale, de promovare a culturii și civilizației românești în mediile educaționale și în comunitățile din țările de adopție.



    Prin cultivarea limbii române în forma ei standard, vorbitorii de vârstă şcolară îşi păstrează legătura cu spiritualitatea românească şi sunt la rândul lor ambasadori ai limbii şi culturii româneşti în mediile în care trăiesc şi în care vor lucra. De asemenea, frecventarea cursului facilitează reintegrarea elevilor în sistemul românesc de învăţământ în cazul revenirii în ţară.

  • Jurnal românesc – 31.07.2017

    Jurnal românesc – 31.07.2017

    Profesorii din zona
    Cernăuţi care predau limba română sau cursuri în limba română au participat
    timp de 6 zile la Suceava la un stagiu de perfecţionare. Ei au beneficiat de
    cursuri de limba română, spiritualitate românească şi psihopedagogie şcolară,
    dar au vizitat şi Mănăstirile Humorului, Dragomirna, Probota şi Cămârzani. De
    asemenea, profesorii români din Cernăuţi au primit din partea organizatorilor
    medalia ‘Română de nota 10′. În ultima zi, ei au primit diplome din partea
    Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni pentru
    participarea activă la stagiul de pregătire. Cursurile de perfecţionare pentru
    profesorii care predau limbă, cultură şi spiritualitate românească în zona
    Cernăuţi, Ucraina’ au avut loc în perioada 24 – 30 iulie şi au fost organizate
    de Institutul ‘Eudoxiu Hurmuzachi’ pentru românii de pretutindeni, instituţie
    aflată în subordinea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni în parteneriat
    cu Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava,
    Transgaz şi Asociaţia Cadrelor Didactice de Etnie Română din Ucraina.




    Ministrul Muncii, Lia
    Olguţa Vasilescu, a anunţat că Guvernul va emite, săptămâna aceasta, o
    ordonanţă de urgenţă, prin care pensiile speciale nu se vor mai actualiza în
    raport cu salariile celor aflaţi în activitate, ci vor creşte în raport cu rata
    inflaţiei. Ea a menţionat că ordonanţa va intra în vigoare de la jumătatea
    lunii septembrie, dată până la care cei care doresc se pot pensiona în condiţiile
    aflate în vigoare. Lia Olguţa Vasilescu a mai anunţat că indemnizaţia pentru
    creşterea copilului va fi plafonată la 1.800 de euro, maximum cât există în
    Europa în prezent.




    Fenomenul traficului
    de persoane trebuie să fie prevenit şi stăvilit odată pentru totdeauna, susţine
    deputatul Angel Tâlvăr, într-un mesaj adresat cu prilejul Zilei mondiale
    împotriva traficului de persoane, marcată pe 30 iulie. Fost ministru al
    românilor de pretutindeni, Tâlvăr a mai spus
    că statul român are obligaţia de a interveni prompt şi ferm, în sprijinul
    cetăţenilor săi care cad victime acestui flagel, fie că este vorba despre
    sclavia din unele exploatări agricole italiene, despre exploatarea în anumite
    abatoare din Germania, despre reţelele de prostituţie şi cerşetorie din Franţa,
    Marea Britanie ori Belgia. Aceştia trebuie să fie informaţi, protejaţi şi
    susţinuţi în astfel de circumstanţe dramatice, iar cei vinovaţi de astfel de
    abuzuri trebuie să fie sancţionaţi. Angel Tîlvăr afirmă că acţiunile recente
    ale autorităţilor române, în colaborare cu partenerii din celelalte ţări
    europene, demonstrează, de altfel, că Bucurestiul îşi înţelege
    responsabilitatea faţă de propriii cetăţeni, ca şi amploarea extremă a
    flagelului.




    Elevii români
    participanţi la a XXVIII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Biologie,
    desfăşurată în perioada 23-30 iulie la Warwick University din Coventry
    (Anglia). , au obţinut o medalie de argint, o medalie de bronz şi o menţiune.
    Rareş Streza de la Colegiul Naţional ‘Emil Racoviţă’ din Cluj-Napoca este
    câştigătorul medaliei de argint, iar Gabriel Vlad Sîmbotin de la Liceul Teoretic ‘Mihail Kogălniceanu’
    din Vaslui este deţinătorul medaliei de bronz. George Maier, elev al Liceului
    Teoretic ‘Avram Iancu’ din Cluj-Napoca a intrat în posesia unei menţiuni.
    România participă la Olimpiada Internaţională de Biologie din 1997, olimpicii
    români fiind o prezenţă constantă pe lista medaliaţilor. Ediţia din acest an a
    reunit peste 260 de concurenţi din 68 de ţări.