Tag: elevi

  • Elevii revin în şcoli

    Elevii revin în şcoli

    Din martie anul trecut, cu excepția a nici două luni – în septembrie-noiembrie – copiii români nu au mai mers la școală. Din cauza noului coronavirus, s-a preferat, la nivelul întregii țări, varianta cursurilor exclusiv online.


    Complet nepregătiți, în trecut, pentru o astfel de activitate, elevii, profesorii și, în plan secund, părinții au făcut, prin urmare, eforturi considerabile pentru a se conforma ʹnoii normalitățiʹ, pe care și-ar fi dorit-o de scurtă durată. Ea s-a prelungit, însă, pe parcursul a aproape un an, în ciuda repetatelor semnale de alarmă că şcoala online este obositoare, ineficientă şi complet nesustenabilă pe termen lung. Elevii din mediile defavorizate au fost cel mai grav afectați, ei neavând deloc acces la educaţie, pentru că nu au computere sau conexiune la internet. Pe acest fond, după numeroase discuții și în urma evaluării situației epidemiologice, autoritățile centrale au decis ca elevii din România să se întoarcă în bănci de luni, 8 februarie, odată cu începerea semestrului al doilea al actualului an școlar.


    Prin urmare, sfârșitul săptămânii trecute a fost folosit pentru curăţenie generală şi pentru adaptarea la regulile primite, pe ultima sută de metri, de la Ministerele Sănătăţii şi Educaţiei. S-au refăcut circuitele de intrare şi ieşire din unitățile de învățământ, s-au verificat termoscanerele ori s-au dezinfectat clasele. Revenirea la ore, în baza măsurilor stricte de protecție care includ purtarea permanentă a măștii, se face după trei scenarii în culorile semaforului, în funcţie de incidenţa cazurilor de Covid-19 din fiecare localitate. La o incidenţă mai mică de 1 la mia de locuitori în decurs de 14 zile, toţi preşcolarii și elevii participă fizic la cursuri. În scenariul al doilea – incidenţă între 1 și 3, merg la ore doar preşcolarii, elevii din învăţământul primar şi din clasele terminale; ceilalţi fac cursuri online. În scenariul al treilea, respectiv la o incidenţă mai mare de 3, participă fizic la cursuri doar copiii de grădiniţă şi din învăţământul primar. Pentru moment, aproximativ 2.200 de localităţi sunt în scenariul verde, 900 în scenariul galben şi 150 în cel roşu.


    La apariţia unui caz de infectare într-o grupă de preşcolari sau clasă de învăţământ primar, cursurile grupei sau clasei respective sunt suspendate 14 zile. În învăţământul gimnazial şi liceal, la apariţia primului caz, se declanşează o anchetă epidemiologică, se recomandă testarea, iar DSP decide dacă se suspendă cursurile sau se așteaptă apariția celui de-al doilea caz.


    Într-un cuvânt, revenirea elevilor în şcoli este un test pentru capacitatea sistemelor educaţional şi de sănătate de a face faţă unei asemenea activităţi. Este, totodată, un semn al capacităţii societăţii în ansamblu de a începe să revină la normalitate. Deocamdată, se recomandă maximă prudenţă.

  • Cum se reiau cursurile?

    Cum se reiau cursurile?

    “Pregătiţi copiii pentru şcoală” — este mesajul pe care l-a transmis preşedintele Klaus Iohannis, marți, părinţilor. El a atras, totuşi, atenţia că România nu a scăpat încă de pandemie, chiar dacă, în ultimele săptămâni, au fost mai puţine cazuri de infectare. Potrivit șefului statului, este nevoie în continuare să respectăm măsurile în vigoare, să purtăm mască și să păstrăm distanţa. În plus, reluarea învăţământului fizic va ţine cont de situaţia din fiecare localitate, iar pentru fiecare şcoală trebuie luate măsuri foarte stricte, pentru a se asigura condiţii sigure atât pentru copii, cât şi pentru profesori.



    Klaus Iohannis: “Grădiniţele şi clasele I-IV vor funcţiona fizic peste tot, mai puţin în localităţile care intră în carantină. Acolo unde sunt puţine cazuri de COVID-19, toţi copiii merg la şcoală, unde sunt ceva mai multe, merg la şcoală cei mici şi clasele a VIII-a și a XII-a, iar unde sunt destul de multe cazuri, merg doar cei de grădiniţă și clasele I-IV, restul făcând şcoală online”.



    În prezent, peste trei sferturi din judeţele României au o incidenţă oficială a infectărilor cu coronavirus de sub 1,5 cazuri la mia de locuitori cumulat la 14 zile. Bucureştiul are o rată a incidenţei de sub 3 cazuri la mie, ceea ce înseamnă că vor începe cursurile copiii de grădiniţă, elevii claselor primare și cei ai claselor terminale. Premierul Florin Cîţu consideră că redeschiderea şcolilor şi grădiniţelor este un pas către întoarcerea la viaţă normală. El dă asigurări că acest lucru se va realiza cu ajutorul unui plan bine stabilit de măsuri, elaborate la Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii, pentru protejarea copiilor, a cadrelor didactice şi a personalului auxiliar din unităţile de învăţământ.



    La rândul său, ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că elevii vor sta câte doi în bănci şi că se va renunţa la despărţitoarele de plexiglas folosite în unele şcoli în toamnă. Oficialul consideră, însă, esențială purtarea permanentă a măştilor de protecţie în şcoală.



    Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a spus că anunţul preşedintelui privind redeschiderea şcolilor a fost o decizie aşteptată de toată lumea, dar a criticat lipsa pregătirii momentului, invocând lipsa banilor, cauzată de întârzierea bugetului de stat pe acest an. Trebuie ca autorităţile să cumpere de urgenţă echipamente medicale, acolo unde nu sunt, pentru că altfel, deschidem şcolile pentru a le închide iarăşi – a avertizat liderul PSD.



    Social-democraţii au cerut ca premierul Florin Cîţu să vină în plenul Camerei Deputaţilor, la mijlocul acestei luni, pentru discuţii pe tema bugetului de stat şi a măsurilor de îngheţare a salariilor bugetarilor. Social – democraţii au lansat o invitaţie şi pentru ministrul sănătăţii, Vlad Voiculescu.


  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Dezbaterea cu tema Curriculum modern pentru o Românie educată” – bazele unui nou sistem de invatamant, adaptat dupa cerintele situatiei actuale, dar mai ales la cerintele elevilor si ale cadrelor didactice. Interviu cu Natalia Intotero, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputatilor.





  • Programe de învăţare la locul de muncă pentru elevii din judeţul Dolj

    Programe de învăţare la locul de muncă pentru elevii din judeţul Dolj

    185 de elevi din învățământul secundar și terțiar din județul Dolj vor participa la programe de învățare la locul de muncă și vor
    beneficia de consiliere în carieră în cadrul programului PRACTIC-elevi
    pregătiți pentru piața muncii. Cu o valoare de peste 2milioane trei sute
    de mii de lei, proiectul este cofinațat prin POCU și implementat de Asociația
    Mereu pentru Europa din Craiova.

    Detalii ne oferă doamna Valeria Leferman,
    cooordonatorul proiectului:


    Elevii vor fi sprijiniți prin stimularea dialogului și
    încheierea de parteneriate cu agenți economici pentru realizarea stagiilor de
    practică, prin consiliere în carieră și prin activități de sprijin a sistemului
    de învățare la locul de muncă, pentru a facilita trecrea de la educație la
    muncă a celor 185 de elevi și pentru a angaja 39 dintre ei. Proiectul vine în
    întâmpinarea nevoilor reale ale elevilor în următorul context: învățământul
    preuniversitar românesc întâmpină dificultăți în ceea ce privește desfășurarea
    activităților de practică, deși aceste stagii reprezintă o componentă cheie în
    dezvoltarea resursei umane.

    Ca și rezultate așteptate și beneficii directe și gratuite
    pentru elevii implicați ne propunem să realizăm parteneriate sustenabile între
    unitățile de învățământ de la care provin elevii și angajatori din județul Dolj,
    pentru realizarea stagiilor de practică incluse în planul de învățământ. Dorim
    să constituim o rețea care să asigure
    informarea coordonată între angajator și unitățile de învățământ, de la care
    provin elevii selectați, privind nevoile lor de instruire pentru adaptarea
    programelor școlare la cerințele pieței muncii.

    Ne mai propunem să asigurăm
    consiliere profesională și să facilităm stagiile de practică obligatorii la
    angajatori pentru toți elevii din grupul țintă. De asemenea, vom crea un mediu
    de practică la Liceul UCECOM de care să beneficieze cel puțin 50 de elevi în
    fiecare an. Vom mai organiza 4 programe de internship de câte o săptămână la
    angajatori din Portugalia pentru 40 de elevi. Pentru a stimula elevii să-și
    arate aptitudinile și competențele și pentru a interacționa cu angajatorii vom
    organiza două competiții profesionale la care vom premia cei mai buni 30 de
    elevi. Vom organiza trei tabere de dezvoltare personală pentru 60 de elevi.










  • Inovarea procesului educaţional prin stagii de practică

    Inovarea procesului educaţional prin stagii de practică

    Organizarea stagiilor de practică reprezintă primul pas în soluționarea
    problemelor majore cu care se confrontă elevii – dificultatea cu care aceștia
    își găsesc un loc de muncă după absolvire. 190 de elevi de la Liceul Tehnologic
    Costin D Nenițescu din Craiova particpă la proiectul Inovarea procesului educațional prin stagii de practică, finanțat
    prin FSE- POCU.


    Detalii de oferă dna profesor
    Carmen Dașoveanu, managerul instituției de învățământ:


    Acest proiect vine ca
    soluție la nevoile cu care se confruntă elevii și instituțiile de învățământ
    preuniversitar din punct de vedere material și financiar. Prin intermediul
    activităților și rezultatelor asumate în cadrul prezentului proiect elevii vor
    efectua stagii de practică special organizate pentru facilitarea tranziției de
    la școală la viața activă, chiar în zonele unde își au domiciliul.


    Proiectul urmărește
    încheierea de parteneriate viabile între beneficiar și partenerii de practică,
    adică între unitatea de învățământ și mediul economic real. Acest lucru este necesar atât pentru crearea
    unei baze de practică cu ajutorul căreia instituția va organiza stagii de
    practică, atât cu grupul țintă din proiect dar și cu generațiile viitoare de elevi
    cât și pentru angajatorii din mediul de afaceri. Aceștia se confruntă, de multe ori, cu
    situații în care tinerii absolvenți proaspăt angajați nu sunt suficient
    pregătiți pentru piața muncii reală.


    Proiectul are o
    perioadă de implementare de 24 de luni și o perioadă de sustenabilitate de încă
    trei ani, perioadă în care baza materială finanțată prin proiect va fi folosită
    de viitorii elevi ai școlii, de corpul profesoral și poate fi un exemplu de
    bună practică și pentru alte unități școlare.


    Din totalul de 190 de
    elevi din grupul țintă cel puțin 10 vor fi de etnie rromă și cel puțin 10 din
    mediul rural.


    Obiectivele specifice
    ale proiectului sunt: organizarea și derularea de stagii de practică și
    învățare la locul de muncă, consiliere și orientare în carieră și elaborarea
    protofoliului profesional pentru membrii
    grupului țintă, încheierea de parteneriate școală – mediul de afaceri pentru
    tranziția elevilor, respectiv absolvenților spre piața muncii și crearea unui sistem
    informațional specific și managementul, monitorizarea, implementarea
    proiectului și derularea achizițiilor.




  • „Siguranță pentru copiii noștri”, un proiect transfrontalier România – Bulgaria

    „Siguranță pentru copiii noștri”, un proiect transfrontalier România – Bulgaria

    600 de elevi voluntari și 60 de profesori sunt pregătiți
    să intervină în cazul unor dezastre naturale, generate de inunadații sau
    incendii, în zona transfrontalieră Ro-Bg, în cadrul proiectului Siguranță
    pentru copiii noștri. Acesta este implementat de Asociația Română pentru
    Transfer Tehnologic și Inovare din Craiova în parteneraiat cu Agenţia de Dezvoltare Regională şi Centrul de
    Afaceri 2000 – Montana și Asociaţia Parteneriate regionale pentru o dezvoltare durabilă – Vidin.



    Diana Nedelcu- managerul de proiect ne oferă detaliile:




    Principalele activități în cadrul proiectului vizează
    realizarea unui studiu care a analizat situația actuală în privința managementului dezastrelor naturale în rândul
    profesorilor și al elevilor.


    Practic s-a lucrat cu 20 de licee din județul Dolj,
    scopul studiului fiind familiarizarea experților din cadrul proiectului cu
    situația actuală în ceea ce privește gradul de pregătire al școlilor și a
    celorlalte părți interesate pentru managementul riscului în domeniul
    incendiilor de pădure și al inundațiilor.


    Pe baza acestor studii a avut loc o întâlnire
    internațională a experților care s-a desfășurat la Varsetz (Bg), la care au
    participat 30 de persoane cu expertiză în managementul dezastrelor, membrii ai
    Crucii Roșii și ai ISU din cele trei
    regiuni. În cadrul întâlnirii au fost prezentate aceste studii și s-au formulat
    sugestii și propuneri pentru realizarea unui raport consolidat. Acest raport
    consolidat a fost publicat pe site-ul proiectului
    www.safetyrobg.eu.


    Cu ajutorul materialelor realizate în cadrul proiectului
    se organizează traininguri pentru formatori, acești formatori vor fi profesori
    din cadrul liceelor din Calafat și Băilești. După școlirea profesorilor urmează
    școlirea elevilor, vor fi școliți cîte 50 de elevi din fiecare liceu. Menționez
    că atât trainingurile pentru profesori cât și cele pentru elevi vor fi
    organizate în condiții de maximă siguranță în așa fel încât să respectăm toate
    măsurile în vigoare.


  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Prevederile noului regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar nr. 5.447/31.08.2020 privind la reînscrierea/inscrierea elevilor din diaspora în cadrul sistemului de învățământ din România.



  • Caravana de teatru forum „Stă în puterea ta să schimbi ceva!” la Grădina Botanică din București

    Caravana de teatru forum „Stă în puterea ta să schimbi ceva!” la Grădina Botanică din București

    Vineri, 18 septembrie
    2020, Centrul de Europe Direct București și actorii săi voluntari au susținut o
    reprezentație de teatru forum în aer liber într-un loc de vis, Grădina Botanică
    din București! Tinerii noștri actori amatori sunt elevi la Liceul Teoretic
    Jean Monnet, Colegiu Tehnic Carol I, Colegiul Național Ion Neculce și
    Liceul Teoretic Mihail Sadoveanu din București. Reprezentația a avut drept
    obiectiv central crearea un public european avizat, conștient atât de
    drepturile cetățenilor europeni, cât și de factorii care pot duce cu ușurință
    la încălcarea acestora.


    Actorii voluntari ai Caravanei Stă în puterea ta
    să schimbi ceva! s-au ridicat, ca de obicei, la nivelul așteptărilor,
    datorită prestațiilor lor actoricești bine studiate, acest lucru fiind datorat
    și unei bune colaborări și comunicări în echipă. Ei au demonstrat cu succes că,
    uneori, este de ajuns ca o singură persoană să ia atitudine în viața cotidiană
    pentru a oferi un bun exemplu întregii comunități. În partea a doua a
    evenimentului, s-a demonstrat că individul are o putere mult mai mare decât se
    crede în general, iar atunci când nu stai nepăsător și iei atitudine, poți
    contribui la schimbarea în bine a societății. Ne dorim ca astfel de activități
    să aibă o însemnătate pentru toți cei care ne urmăresc, să reprezinte un
    exemplu de urmat și să fie o lecție de viață din care putem învăța cu toții să
    fim mai toleranți și mai buni unii cu ceilalți.


    Pentru mai multe detalii, vă rugăm accesați site-ul Europe Direct București.


    (Loredana Licuța, coordonator Centrul Europe Direct
    București)

  • Profesorii și invățământul online

    Profesorii și invățământul online

    În România, pe fondul pandemiei de COVID-19, școala online a venit la pachet cu mai multe probleme. În unele cazuri nu au fost achiziționate echipamentele necesare pentru desfășurarea orelor online, iar în altele încă se lucrează la infrastructura pentru predarea online. Există și cadre didactice care refuză să intre pe internet nu doar din lipsă de dispozitive sau internet, așa cum se întâmplă de cele mai multe ori în mediul rural. Ei spun că nu vor să utilizeze platformele pe care le-ar fi colectate date cu caracter personal, iar cei care deja predau online au numeroase probleme tehnice.



    Profesorii din România trebuie să înveţe să predea online, a insistat din nou premierul Ludovic Orban, în condiţiile în care există şi cadre didactice care nu vor să îşi susţină în acest fel cursurile: Noi am făcut toată vara cursuri de îmbunătăţire a competenţelor digitale ale cadrelor didactice. Continuăm constant realizarea acestor cursuri, şi profesorii trebuie să se obişnuiască cu acest mod de predare. Este greu de anticipat cât va dura pandemia, când se va descoperi vaccin. Este clar că învăţământul se va desfăşura în una dintre cele trei situaţii: cu copii în clasă, în sistem mixt hibrid şi în sistem online, în cazul în care o şcoală se află cum s-ar zice, în scenariul roşu”.



    Din cauza pandemiei, Legea Educaţiei a fost modificată şi prevede că învăţământul preşcolar, şcolar, preuniversitar şi universitar se poate desfăşura online pe perioada stării de urgenţă sau de asediu. Cum legislaţia nu include şi cursurile online pe timpul stării de alertă, în care România este de la jumătatea lunii mai, şeful Executivului nu a exclus, zilele trecute, o nouă modificare a Legii Educaţiei. Recent, Ludovic Orban declara că, suplimentar, în sprijinul procesului de învăţare, vor exista şi “lecţii pe televiziunea naţională, aşa cum a fost parteneriatul care a funcţionat şi pe perioada stării de urgenţă, şi, ulterior, până la închiderea anului şcolar”.



    De la începutul noului an școlar, pe 14 septembrie, zeci de unități de învățământ au ieșit din scenariul verde, cel în care toți copiii se aflau la școală, și au trecut în cel galben, ce presupune și cursuri online și prezență la școală, sau chiar roșu, cu predare exclusiv online. Dacă privim cifrele oficiale, în prezent, peste 300 de școli din România ar trebui să facă cursuri exclusiv online, iar peste 4400 și online și la școală. Restul de circa 12.500 de unități de învățământ își așteaptă toți elevii fizic la școală, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.



    La nici două săptămâni de la începerea noului an școlar, din cauza alegerilor locale care vor avea loc pe 27 septembrie, aproape tot învățământul din România va funcționa din nou, pentru trei zile, exclusiv online, având în vedere că majoritatea celor aproape 19.000 de secții de votare sunt organizate în unități de învățământ.

  • Sculia va s’ahurheascâ stămâna yinitoari

    Sculia va s’ahurheascâ stămâna yinitoari


    Tu aestâ primvearâ, greaua catandisi la cari s-agiumsi di itia a pandemiilei feaţi ca autoritățli ditu România s’treacâ tu online cursurli ditu înviţâmintul preuniversitaru, idyea feaţirã și unitâţli ditu înviţâmintul superior. Varianta fu unâ di ascâpari, cu niagiundzeri, ama cari deadiră vârâ turlie cali ta s’ducâ ma largu învițarea. Di itia-a catandisillei epidemiologhiţi, apufusitorlli di București feaţirâ isapi meşi di dzâli arada len turlii di varianti ta s’ahurheascâ tora, tu yismâciuni, cursurli și, pân tru soni, agiumsirã la trei călliuri di ndridzeari a lucârlui, a curi lâ deadirâ aesti buei/ hromi: aroşi, galbinâ şi veardi.



    Veardi easti varianta cu nai multi nâdii, dimi aţea tu cari ma pţănu di unu insu la n’illa di bănători easti aflatu cu COVID-19 ti unu kiro di 14 di dzâli, şi astumţealui elevlli va s’poatâ s’ducâ la scullio. Calea galbinâ, aţea mutrinda unu piriclliu di mesi, spuni ti unu icã pãnu di trei inşi ţi furã aflaţ pozitiv cu năulu coronavirus la n’illia di bânâtori — tu aestâ catastisi prota ş-prota/ tu amprotusa va s’ducâ la scullio preşcolarlli, elevlli ditu clasili dzero-patru, ama şi elevlli ţi sunt utu an’lli di bitisitâ cu nviţarea. Alanti clasi va s’facâ oarili di anveţu online, ama va s’ducâ şi la scullio cu unâ aradâ. Calea aroşi easti aţea di avarie, cu ma multu di trei inşi infectaţ la n’illia di bânâtori tu intervalu adusu aminti. Ţu aestâ catandisi sculia va s’hibã ncllisã didipu, a deapoa oarili va li facâ online.



    Ia ţi spusi Ministurlu ali Praxi, Monica Anisie cama minuţişu: Tu dzuua di 7 a meslui yismãciuni, direcţiili di sănătati publică facu isapi catandisea epidemiologică, pitrecu la unităţli di înviţămintu aestă catandisi şi, andicra di cumu easti catastisea epidemiologhică, ama şi di speţificlu a sculiillei, consiliili di administraţie ditu cathi unitati di înviţămintu fac unã pripuniri a Inspectoratlui Şcular.



    Șculia va s’ahurheascâ tu 14 di yismãciuni, deadi asiguripseri premierlu Ludovic Orban, cundillindalui că ndreptul la praxi easti di thimelliu nica și aţea că autorităţli llia tuti meatrili ţi suntu ananghi ti sâ-lu n’icureadzâ piriclliul epidemiologhicu. Caplu a Executivlui spusi, ama câ ari că bili câ pânu tu bitisita a meslui yismãciuni cursurli s’hibã maşi online. Ludovic Orban lli-apândâsi, tutunâoarâ, şi al Marcel Ciolacu, liderlu a protâllei partie ditu opoziție, PSD: Vârnu nu spusi, vârâoarâ câ va ta s’amânâ ahurhearea a cursurloru tu scullio. Dimecu, sculia va s’ahurheascâ tu 14 di yismâciuni şi alidzerli va s’ţânâ tu 27 di yismâciuni. Easti di primansus aestă minduitã ţi u spuni PSD (…). Cum samâni alidzerli? Şi aşi s-prilundzi mandatlu a alepţãloru locali. Alidzerli furã amãnati unâ oarâ. Dzuua di 27 di yismãciuni easti apufusitã deadunu dimecu di tuţ liderlli politiţ, a deapoa data-a alidzerloru nu fu aleaptâ pritu apofasi di guvernu, câţe fu apufusitâ pritu nomu, tu parlamentu, cari fu adoptatu minduescu, aproapea tru unanimitati, maşi cu ndoi ţi nu şi spusirâ minduita/ abţânearea.” Declarația yini dupu unâ minduitâ silighitâ tora ma nâinti di Marcel Ciolacu, dimecu că suţial-democraţlli va s’nkiseascâ tu Parlamentu moeabeţ ti s’amânâ alidzerli locali, cara sculiili na va s’hibâ dişcllisi lunea alantâ/ yinitoari.


    Autor: Corina Cristea


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Şcoala va începe săptămâna viitoare

    Şcoala va începe săptămâna viitoare

    În primăvară, situația excepțională determinată de pandemie a determinat autoritățile din România să treacă în online cursurile din învățământul preuniversitar, la fel procedând și unitățile de învățământ superior. Varianta a fost una de avarie, cu neajunsuri inerente, dar care a permis cumva continuarea procesului de învățare. Condiționați de volatilitatea situației epidemiologice, decidenții de la București au analizat luni în șir posibile variante pentru reluarea acum, în septembrie, a cursurilor și, într-un final, au elaborat trei scenarii, cărora le-au atribuit culori: roşu, galben şi verde.

    Verde este varianta cea mai optimistă, în care mai puţin de o persoană la mia de locuitori este depistată cu COVID-19 în ultimele 14 zille, iar elevii vor putea merge la şcoală. Scenariul galben, cel privind un risc mediu, presupune între una şi trei persoane detectate pozitiv cu noul coronavirus la mia de locuitori – în acest caz prioritate să meargă la şcoală vor avea preşcolarii, elevii din clasele zero-patru, dar şi elevii din anii terminali. Restul claselor vor face ore online, însă vor merge şi la şcoală prin rotaţie. Scenariul roşu este cel de avarie, cu mai mult de trei infectaţi la mia de locuitori în intervalul amintit. În acest caz şcoala se închide de tot, iar orele se vor face online.

    Ministrul Educaţiei, Monica Anisie a detaliat: În data de 7 septembrie, direcţiile de sănătate publică analizează situaţia epidemiologică, transmit către unităţile de învăţământ această situaţie şi, în funcţie de situaţia epidemiologică, dar şi de specificul şcolii, consiliile de administraţie din fiecare unitate de învăţământ fac o propunere către Inspectoratul Şcolar.

    Școala va începe pe 14 septembrie, a dat asigurări premierul Ludovic Orban, subliniind că dreptul la educaţie este fundamental și că autorităţile iau toate măsurile posibile pentru reducerea riscului epidemiologic. Șeful Executivului a evocat, însă, posibilitatea ca până la sfârșitul lunii septembrie cursurile să fie doar online. Ludovic Orban i-a răspuns, totodată, şi lui Marcel Ciolacu, liderul principalului partid de opoziție, PSD: Nimeni nu s-a exprimat vreodată că vrea să amâne începerea şcolii. Deci, şcoala va începe la 14 septembrie şi alegerile se vor ţine la 27 septembrie. Este ridicolă această idee exprimată de PSD (…). Cum să amâni alegerile? Şi aşa s-a prelungit mandatul aleşilor locali. Alegerile au fost o dată amânate. Data de 27 septembrie este convenită de comun acord între toţi liderii politici şi data alegerilor nu a fost fixată prin hotărâre de guvern, ci a fost fixată prin lege, în parlament, care a fost adoptată cred că aproape în unanimitate, cu câteva abţineri. Declarația survine unei idei avansate recent de Marcel Ciolacu, anume că social-democraţii vor iniţia în Parlament discuţii privind amânarea alegerilor locale, dacă şcolile nu se deschid lunea viitoare.

  • Guvernul pregăteşte noul an şcolar

    Guvernul pregăteşte noul an şcolar

    Guvernul de la Bucureşti a alocat 175 de milioane de euro din fonduri europene pentru pregătirea noului an şcolar, care începe pe 14 septembrie. Banii vor fi folosiţi de autorităţile locale pentru achiziţia de tablete, măşti de protecţie şi containere sanitare. Mai mult de jumătate din sumă – 100 de milioane de euro – va fi cheltuită pe tablete şi dispozitive electronice pentru învăţământ online, pentru un număr de aproximativ 500.000 de elevi, a precizat şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă. 50 de milioane de euro vor acoperi cheltuielile legate de achiziţia materialelor de protecţie sanitară şi medicală, adică măşti şi dezinfectanţi în şcoli, iar 25 de milioane euro vor fi bani alocaţi achiziţiei de containere sanitare mobile.

    Experienţa semestrului trecut, când riscul de transmitere accelerată a noului coronavirus în şcoli a impus suspendarea cursurilor fizice, a obligat guvernul şi autorităţile locale să ia în calcul toate scenariile, inclusiv pe cel roşu – nedorit şi considerat de avarie – în care într-o localitate sunt mai mult de trei persoane depistate pozitiv la mia de locuitori în ultimele 14 zile. În acest caz, şcoala se închide de tot, iar orele se vor face online. La începutul lunii august, când numărul de cazuri de infectare înregistrate zilnic nu a mai coborât sub 1000, existau, totuşi, doar 50 de localităţi care se încadrau la scenariul roșu. Câteva sute de localităţi ar fi intrat în scenariul galben, care presupune un risc mediu, cu una până la 3 persoane detectate pozitiv cu noul coronavirus la mia de locuitori, în ultimele 14 zile. În acest caz, prioritate să meargă la şcoală vor avea preşcolarii, elevii din clasele 0-4 şi elevii din anii terminali, care susţin examene. Restul claselor vor face ore online, însă vor merge şi la şcoală, prin rotaţie. Scenariile se vor actualiza permanent, în funcție de situația epidemiologică locală.

    Pentru fiecare judeţ, Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea şcolii și a Inspectoratului Școlar, va decide dacă elevii vor merge la şcoală sau vor învăţa online. Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru: Am lăsat, să spunem, libertatea, între ghilimele, autorităţilor locale, inspectoratelor şcolare judeţene, direcţiilor de sănătate publică să adapteze scenariile şi regulile pe care le-am impus fiecărei şcoli în parte. Acolo unde se va putea face învăţământ faţă în faţă, cu respectarea acelor reguli, suntem pentru acest învăţământ faţă în faţă, dar acolo unde avem un risc crescut, aplicăm şi celelalte două scenarii. Şcoala trebuie să înceapă, fiindcă avem copiii care trebuie să meargă la şcoală. Avem deja o jumătate de an în care copiii au stat acasă şi cred că socializarea, precum şi activitatea faţă în faţă elev-profesor trebuie să existe.

    Pe de altă parte, în scenariul verde, cel mai optimist, în care mai puţin de o persoană la mia de locuitori este depistată cu COVID-19, în ultimele 14 zile, prezenţa elevilor în şcoli va fi obligatorie, nu opţională, sublinia ministrul Educației, Monica Anisie.

  • Jurnal românesc – 21.08.2020

    Jurnal românesc – 21.08.2020

    Autoritatea Electorală Permanentă informează că, pentru alegerile
    parlamentare din acest an, a fost depăşită ‘borna’ de 2.500 de înregistrări ale
    alegătorilor români din afara ţării pe portalul www.votstrainatate.ro, dintre
    care 2.101 au optat pentru votul prin corespondenţă, iar 797 pentru votul la
    secţia de votare. Într-un comunicat transmis AGERPRES, AEP reaminteşte că,
    potrivit legislaţiei în vigoare, înregistrarea ca alegător prin corespondenţă
    sau la o secţie de votare a demarat la data de 1 aprilie 2020 şi se va încheia
    odată cu expirarea a 15 zile de la data începerii perioadei electorale. Preşedintele
    Autorităţii Electorale Permanente, Constantin-Florin Mituleţu-Buică, reiterează
    apelul său către românii din străinătate de a opta pentru votul prin
    corespondenţă, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanţă, fără cozi,
    fără deplasări, fără costuri şi fără riscuri, mai ales în contextul
    incertitudinii legate de evoluţia pandemiei de coronavirus’, se arată în
    comunicat.


    Guvernul de la Bucureşti a adoptat proiectul de Hotărâre privind
    suplimentarea cu 6 milioan de lei a resurselor financiare ale Departamentului
    pentru Românii de Pretutindeni, pentru
    acordarea de burse de studiu elevilor etnici români înscriși în clasa I, a II-a
    și a III-a, în anul școlar 2019-2020. Bursele se acordă elevilor care studiază
    în școlile cu predare în limba română sau cu studiul unor materii în limba
    română ca limbă maternă din Ucraina. Ovidiu Burdușa, secretar de stat la
    Departamentului pentru Românii de Pretutindeni a declarat că această inițiativă
    a statului român a contribuit în mod semnificativ la creșterea numărului de
    etnici români care doresc să își înscrie copiii în unitățile de învățământ cu
    predare în limba română sau cu studiul unor materii în limba română ca limbă
    maternă din Ucraina.


    Arbor Institute for Culture și Asociația pentru
    cultură și arte Arbor din România, organizații neguvernamentale din Republica
    Moldova și România, au lansat,vineri, platforma online Theopen-art.com pentru
    susținerea și promovarea artiștilor
    români şi moldoveni. Platforma le oferă acestora posibilitatea să expună
    într-o galerie edificată în Realitate virtuală (VR), un spațiu inovativ de
    promovare a creației artistice. Galeria virtuală vine să compenseze lipsa
    spațiilor independente de expoziții în Republica Moldova și să completeze lista
    galeriilor de artă contemporană din România. Totodată, fiind concepută în
    context de izolare, impus de pandemia COVID-19, platforma va putea găzdui un
    număr important de expoziții a artiștilor și curatorilor, prin colaborare cu
    organizațiile Arbor. Theopen-art.comîși deschide ușile virtuale cu expoziția de artă contemporană INSIDE de
    Diana Tudose. Artista Diana Tudose (n. 1988), originară din Republica Moldova,
    activează în București. Deținătoarea Marelui Premiu al Bienalei Internaționale
    de Pictură de la Chișinău 2011, artista cercetează relația dintre lăuntrul
    ființei umane și lumea exterioară.


    Proiecție, vineri, a filmului românesc Vlad Țepeș (1979)
    în regia lui Doru Năstase, la castelul Orlik din Humpolec, Cehia. Evenimentul
    deschide cea de-a XIX-a ediție a festivalului FILM a DĚJINY (Film și
    Istorie) care abordează o temă istorică prin intermediul producțiilor
    cinematografice istorice și contemporane. Castelul Orlik din Humpolec este o
    cetate medievală construită în secolul al XIV-lea care nu a scăpat
    vicisitudinilor istoriei Regatului Bohemiei. Astfel, timp de două sute de ani,
    castelul a fost asediat, cucerit, vândut, confiscat și începând cu secolul
    XVIII, abandonat. Astăzi, castelul se află într-un proces de reconstrucție și
    recuperare.Intrarea este liberă. Filmul este în limba română cu subtitrare în
    limba cehă. La finalul proiecției, invitații vor putea degusta un pahar de
    vin românesc oferit de către ICR Praga.


    Expoziția fotodocumentară Enescu 65 / Receptarea lui George Enescu
    în contemporaneitate, proiect al Muzeului Național George Enescu din București,
    va fi prezentată, pe 22 august, într-un material video, pe pagina de
    Facebook a ICR Istanbul, de cercetătoarea Irina Nițu. Realizată de Adina
    Sibianu și Irina Nițu, cu contribuția graficianului Horia Nițu, expoziția
    ilustrează o selecție a celor mai importante festivaluri, concerte sau
    evenimente ce au adus în prim-plan muzica și personalitatea lui George Enescu
    în ultimii 65 de ani. Fotodocumentele sunt ordonate cronologic, începând cu
    anul 1956, anul premierei belgiene a operei Oedipe și a
    primului festival din România ce poartă numele compozitorului român. Totodată,
    evidențiază anumite creații enesciene prezentate pe mari scene de concert
    internaționale, amintește nume mari de interpreți ce au abordat în repertoriul
    lor compozițiile lui George Enescu, arată interesul pentru muzica sa
    (concretizat în conferințe și simpozioane de muzicologie organizate în Europa
    și SUA) și se încheie cu câteva apariții discografice, ce vizează integrale
    enesciene, respectiv o selecție de tipărituri importante pentru o mai profundă
    cunoaștere a operei enesciene. Prezentarea online va fi tradusă/subtitrată în
    limba turcă și se înscrie în seria de evenimente dedicate promovării culturii
    muzicale românești în rândul publicului turc și al comunității de români din Turcia.

  • Pregătiri pentru noul an şcolar

    Pregătiri pentru noul an şcolar

    Pandemia
    ameninţă vieţile oamenilor şi dereglează sau complică funcţionarea
    instituţiilor. Şcolile nu fac excepţie. România a reuşit să ducă la bun sfârşit
    un an şcolar atipic, văduvit practic de semestrul al doilea, din cauza
    riscurilor pe care răspândirea accelarată a bolii le comporta pentru elevi în
    cazul prezenţei în unităţile de învăţământ. Pe acest fundal a apărut dezbaterea
    cu privirea la şcoala online şi s-a pus întrebarea dacă România este capabilă
    administrativ să recurgă la această soluţie de avarie. Guvernul este pregătit
    şi pentru desfăşurarea învăţământului online, dacă situaţia epidemiologică se
    va agrava, dă asigurări vicepremierul Raluca Turcan. În acest scop, au fost
    achiziţionate tablete şi se poartă discuţii pentru asigurarea reţelelor de
    internet.

    Raluca Turcan, într-un interviu la postul public de radio: Profesorii
    au parcurs în această perioadă de vară cursuri de învăţare a predării online.
    Ministerul Educaţiei a achiziţionat 250.000 de tablete, iar noi, în guvern, am
    identificat fonduri europene – 100 de milioane – pentru a deconta autorităţilor
    locale achiziţia a încă 500.000 de tablete
    . Noul an şcolar se deschide
    pe 14 septembrie, iar autorităţile sunt obligate să lucreze cu mai multe
    scenarii. Un proiect de ordin de ministru publicat pe site-ul Ministerului
    Sănătăţii prevede ca Direcţiile de Sănătate publică să informeze până la data
    de 7 septembrie inspectoratele şcolare şi comitetele pentru situaţii de urgenţă
    cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, pentru a
    putea fi luate măsuri pentru începerea şcolii. Astfel, în funcţie de numărul
    total de cazuri noi din ultimele 14 zile, raportat la mia de locuitori, se va
    decide în ce mod se desfăşoară procesul de învăţământ, la şcoală sau online. La
    apariţia a trei cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19 în clase diferite
    ale aceleiaşi şcoli, se suspendă cursurile pentru o perioadă de 14 zile, de la
    data de debut a ultimului caz.

    În sălile de clasă se va asigura distanţarea
    fizică de un metru între elevi sau dotarea băncilor cu separator. Elevii şi
    profesorii vor purta măşti de protecţie sanitară, atât în timpul orelor, cât şi
    în pauze, atunci când se vor afla în interiorul şcolilor. Ordinul Ministerului
    Sănătăţii prevede, de asemenea, măsuri ferme de curăţenie şi dezinfecţie,
    igiena riguroasă a mâinilor şi evitarea schimbării de către elevi, pe parcursul
    unei zile, a sălilor de clasă. Acolo unde va fi posibil, se va asigura
    decalarea pauzelor, astfel încât să fie limitat numărul de persoane prezente în
    grupurile sanitare şi în curtea şcolii. Orele de educaţie fizică efectuate în
    sala de sport trebuie limitate la activităţi care nu presupun efort intens, cu
    asigurarea obligatorie a distanţei de minimum un metru şi jumătate, situaţie în
    care purtarea măştii nu este indicată.

    Profesorii care se îmbolnăvesc au
    obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ, care va informa Direcţia
    judeţeană de sănătate publică. De asemenea, fiecare şcoală trebuie să aibă un
    spaţiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte. Nu în ultimul rând, părinţii
    vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor şi să acţioneze
    responsabil.

  • Klaus  Iohannis: Noul an de învăţământ preuniversitar va începe pe 14 septembrie

    Klaus Iohannis: Noul an de învăţământ preuniversitar va începe pe 14 septembrie

    Preşedintele României, Klaus Iohannis, a anunţat, miercuri, că noul an de învăţământ preuniversitar va începe pe 14 septembrie. Majoritatea elevilor vor merge efectiv la şcoală. Vor exista trei scenarii privind organizarea cursurilor.

    Pe 14 septembrie începe noul an şcolar preuniversitar. Pentru majoritatea elevilor, asta înseamnă că vor merge efectiv, fizic, la şcoală. Pentru a ţine cont de impactul pandemiei în fiecare şcoală, în fiecare localitate, au fost elaborate trei scenarii, în funcţie de numărul de bolnavi din localitate. Aceste criterii sunt mai general valabile, nu doar pentru şcoli, dar ele vor fi folosite şi pentru a evalua impactul pandemiei asupra şcolilor. Aceste trei scenarii sunt: scenariul verde, care înseamnă că în localitatea respectivă e mai puţin de o persoană în medie, în ultimele 14 zile, detectată cu COVID-19; scenariul doi, scenariul galben – între unul şi trei persoane detectate în medie zilnică în ultimele 14 zile; scenariul trei – când în media ultimelor zile au apărut mai mult de trei bolnavi noi în localitatea respectivă, a afirmat şeful statului, la Palatul Cotroceni, într-o conferinţă de presă.

    Iohannis a precizat că în săptămânile care urmează vor fi detaliate deciziile luate miercuri. El a subliniat că felul în care funcţionează fiecare unitate şcolară va fi decis la nivel local.

    Potrivit președintelui României, Guvernul va elabora o soluţie legislativă cu privire la părinţii care vor fi nevoiţi să stea acasă cu copiii în cazul care cursurile şcolare se vor desfăşura online.

    Este în discuţie un scenariu similar cu cel pe care l-am avut în starea de urgenţă când părinţii vor primi un ajutor pentru a putea sta împreună cu copiii acasă. Totuşi, nefiind vorba de închiderea totală a şcolilor, nu se poate lua o măsură care îi priveşte pe toţi şi, într-un grup interministerial, i-am rugat, astăzi, pe mai mulţi guvernanţi să lucreze rapid la un scenariu care poate fi pus în practică pentru a proteja şi copii, dar pentru a veni şi în sprijinul părinţilor şi sunt convins că în cel mai scurt timp vom avea o soluţie legislativă corectă.



    Referitor la dosarul 10 August, Klaus Iohannis a spus că este important ca adevăraţii vinovaţi să fie traşi la răspundere,, adăugând că este destul de rău că durează atât de mult.

    Important e să se facă lumină. Şi, dacă durează mai mult, este destul de rău că durează atât de mult. Dar, important pentru mine este ca adevăraţii vinovaţi să fie traşi la răspundere şi sunt convins că asta se va întâmpla. Am încredere în justiţie şi sunt convins că cei responsabili vor fi traşi la răspundere şi, până la urmă, asta contează.


    Şeful statului a participat la o ședință pe tema educaţiei, la care au fost prezenți premierul Ludovic Orban, vicepremierul Raluca Turcan, ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu, ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, ministrul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, Ion Ştefan, ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgentă, Raed Arafat.