Tag: elevi

  • Campanie de susținere a absolvenților de gimnaziu și liceu

    Campanie de susținere a absolvenților de gimnaziu și liceu

    Impactul izolării impuse pe durata
    pandemiei a fost resimțit și de către cei mai tineri dintre noi. Anul acesta,
    din cauza pandemiei cu COVID-19, elevii din clasele a 8-a și a 12-a s-au
    pregătit pentru examenele finale în condiții speciale și nu au putut participa
    la festivitățile organizate anual pentru promoțiile de gimnaziu și de liceu. Asociația
    Proacta EDU, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, lansează
    campania EU POT! destinată tuturor acestor elevi. Explică Nicoleta
    Larisa Albert, președinte fondator al Asociației Proacta EDU.

    Ideea a venit ca urmare a faptului că noi am demarat un proiect la
    începutul pandemiei, Ambasador pentru comunitate, prin care am acordat
    sprijin psihologic profesorilor, părinților și elevilor, la nivel național.
    Pentru că activitatea noastră s-a întrerupt, ne-am reorganizat să fim în
    folosul elevilor într-un mod diferit. Atunci, în cadrul proiectului Ambasador
    pentru comunitate, cele mai multe e-mail-uri, mesaje sau telefoane au venit de
    la elevii de clasa a 8-a și a 12-a. Practic, este un film care a fost foarte
    bine primit, pentru că are un mesaj de încurajare de la ei către ei.
    Protagoniștii din film sunt chiar elevi din aceste clase terminale. Obiectivul
    a fost acela de a le asigura liniștea, pentru că a fost o perioadă atipică.



    În calitate de
    psihiolog, Nicoleta Larisa Albert a observat problemele legate de adaptare la
    noua stare de fapt, cu care se confruntă cu precădere absolvenții de liceu. Oricum, vorbim despre fluctuațiile aferente adolescenței. Dar, mai mult
    decât atât, normal că există predispoziția de a fi și mai anxietați în această
    perioadă, când nu știi ce urmează, ce va fi. În clasa a 12-a, lucrurile sunt
    mai complexe, fiindcă dincolo de examenul propriu-zis sunt foarte multe
    întrebări ale adolescenților despre ceea ce ar fi potrivit să aleagă, ce să
    facă ei cu viața lor dintr-un moment în care nu mai sunt înmatriculați în
    liceu. Liceul îți oferă un cadru, o structură. Practic, imediat după ce se
    termină liceul, este vorba despre o ecuație cu mai multe necunoscute. Atunci,
    toate lucrurile acestea sunt amplificate.


    În perioadele
    dificile pentru adolescenți, adulții devin principalul punct de sprijin în fața
    alegerilor pe care urmează să le facă. Situația fără precedent a promoției 2020
    le testează atât profesorilor, cât și părinților abilitatea de a înțelege și de
    a reacționa corect.

    Nicoleta Larisa Albert: Mai este un aspect foarte important, și
    anume sunt adulții din preajma adolescenților. Dacă, în această perioadă,
    părinții și profesorii au avut ei, la rândul lor, suficientă încredere și suficient
    echilibru emoțional ca să poată să îl transmită mai departe. Adolescenții își
    iau aceste repere și modele de a fi de la adulți, în primul rând. Atunci, ca să
    facem o analiză mai complexă, trebuie să ne uităm la toți factorii.
    Bineînțeles, pandemia este vârful aisbergului, putea să fie orice altceva în
    viața oricărui tânăr care traversează o perioadă de examen. Cam acestea sunt
    întrebările: ce urmează să se întâmple?; am făcut alegerea potrivită?; cât va
    mai dura?; cum să mă pregătesc? Mai ales că ei, față de alte generații, au fost
    privați de sentimentul de împreună din punct de vedere fizic. Ei au fost
    conectați online și au păstrat legătura, dar adolescenții au nevoie să aparțină
    unui grup.



    Narcisa Ilie, director de
    programe afterschool, a observat, la rândul său, cât de greu a fost, în perioada
    de izolare impusă, ca elevii absolvenți de gimnaziu să țină pasul atât cu
    predarea online a tuturor materiilor, cât și cu pregătirea examenului final.

    În primul rând, a fost o presiune foarte mare pe ei în ultima lună, din
    partea celorlalte materii, care nu sunt prevăzute în programa de examen, dar
    care trebuia să fie parcurse. Astfel că avem elevi care urma să dea examenul în
    două săptămâni, dar încă scriau proiecte la biologie sau încă învățau la muzică
    și la alte materii care, din punctul meu de vedere, ar fi meritat un stop,
    pentru acești copii să se axeze pe ceea ce au de învățat și de pregătit pentru
    examene.


    Cu toate acestea, Narcisa
    Ilie crede că rezultatele cele mai bune apar mai ales atunci când familia se
    implică direct în a-l orienta pe elev către studiul constant.

    Unii elevi au dedicat mai mult timp învățării și studiului. Am
    confirmarea din partea lor că această perioadă a fost delicată în totalitate.
    Mai ales că au fost supravegheați de părinți. Acest mediu familial este el
    însuși un factor. Dacă copilul este într-un mediu în care părinții se ocupă de
    el, în care îl orientează constant către studiu – către relaxare, într-o
    anumită măsură, dar mai mult către studiu, unul echilibrat și aprofundat -,
    atunci rezultatele se văd.


    Iar cea mai bună
    cale către susținerea și orientarea adolescentului este, pentru orice adult,
    cunoașterea de sine. O atitudine corectă în fața schimbării și rezistența
    emoțională sunt calități care trebuie exersate, în această perioadă de adaptare
    la nou.

    Nicoleta Larisa Albert: Înainte de a-l însoți
    pe un adolescent, trebuie să mă uit la mine, în interiorul meu. Cum sunt eu?
    Cum mă raportez eu la această situație? Cel mai frecvent, părinții cu care mă
    întâlnesc relatează lucrul acesta. Dacă adulții nu se simt bine într-o zi, dacă
    au bateriile descărcate, adolescenții lor devin mai irascibili, apasă pedala de
    accelerație și provoacă, dar nu o fac din răutate, ci din nevoia de confirmare
    că părintele sau profesorul este bine. Chiar dacă uneori sunt mai înalți decât
    noi sau dacă pare că le știu pe toate, adolescenții au nevoie de structura pe
    care noi, adulții, le-o putem oferi. Nu putem schimba lumea, dar fiecare în
    parte poate adopta o atitudine față de schimbări potrivită, optimă.




    Campania marca Proacta EDU, intitulată EU POT!, este dedicată tuturor
    absolvenților de gimnaziu și de liceu, în acest an dificil pentru întreaga
    societate. Clipul motivațional, alte informații despre acest demers, precum și
    datele de contact pot fi găsite pe pagina de Facebook a Asociației Proacta EDU.
    De asemenea, campania de bază, Ambasador pentru comunitate, își păstrează
    deschise liniile telefonice pentru cei care au nevoie de consiliere psihologică

  • Jurnal românesc – 28.04.2020

    Jurnal românesc – 28.04.2020

    Şcolile din România nu se vor mai deschide în acest an de învăţământ, a anunţat preşedintele Klaus Iohannis. Acesta a precizat că anul şcolar se va încheia pe 12 iunie şi că până la acea dată vor continua formele de învăţământ la distanţă. “Până în 12 iunie, elevii vor avea mediile încheiate cu notele pe care le au acum. În cazuri excepţionale, se mai poate face o evaluare suplimentară”, a explicat preşedintele. El a precizat însă faptul că elevii din clasele terminale vor putea reveni la şcoală după 2 iunie pentru a se pregăti pentru examenele naţionale. În această situaţie, normele de distanţare socială vor putea fi respectate doar dacă în sălile de curs se vor afla maximum 10 persoane simultan. Preşedintele a declarat că în cazul în care şcolile ar fi fost redeschise în această perioadă, distanţarea socială nu s-ar fi putut respecta, chiar dacă elevii ar fi mers la cursuri în ture. “Trebuie să ţinem cont de câteva lucruri destul de simple. Faptul că elevii s-ar duce la şcoală ar implica, din punctul nostru de vedere două riscuri mari: există riscul major ca elevii să ducă boala la şcoală şi există un risc semnificativ să ducă boala de la şcoală acasă”, a spus preşedintele. Klaus Iohannis indicat că şcolile vor fi redeschise în septembrie, când începe noul an şcolar.



    Europarlamentarul Victor Negrescu a solicitat intervenţia Avocatului Poporului de la nivelul Uniunii Europene pentru apărarea drepturilor muncitorilor sezonieri români. Printr-o scrisoare deschisă, Negrescu îi aduce la cunoştinţă Ombudsmanului European ignorarea normelor de distanţare socială în contextul deplasărilor la muncă în străinătate, prevederile contractuale care ar putea lăsa loc abuzurilor şi lipsa de reacţie a autorităţilor, atât la nivel naţional, cât şi european. Eurodeputatul român susţine că lucrătorilor sezonieri nu li se oferă la timp informaţii complete privind condiţiile de muncă, riscurile la care se supun, precum şi în legătură cu drepturile pe care le au în calitate de cetăţeni europeni. “Flexibilizarea restricţiilor pentru această categorie de angajaţi nu trebuie să se facă în detrimentul condiţiilor corecte de muncă şi de siguranţă medicală”, apreciază Negrescu. El consideră că există multe semnale în spaţiul public privind condiţiile foarte dificile în care sunt nevoiţi să lucreze muncitori sezonieri români. “Prevederi contractuale ce permit abuzuri, situaţia incertă a asigurărilor de sănătate, condiţii de muncă ce indică un tip de exploatare a acestora, facilităţi de cazare ce nu par să ţină cont de regulile impuse în contextul pandemiei de coronavirus, toate constituie suficiente semne de întrebare pentru ca Ombudsmanul european să investigheze şi să intervină pentru protejarea drepturilor cetăţenilor europeni”, a menţionat Negrescu. În ultima perioadă mii de români au plecat la muncă peste hotare în state precum Germania, Marea Britanie, Austria sau Slovenia, în ciuda pandemiei de COVID-19 şi a măsurilor restrictive impuse pentru limitarea efectelor acesteia.



    Ministrul de Interne, Marcel Vela, a anunţat că a fost prelungită suspendarea zborurilor din şi înspre România în cazul a 13 ţări. Decizia face parte din Ordonanţa militară nr. 10, care a intrat în vigoare la 28 aprilie. Cursele aeriene către şi dinspre Spania au fost suspendate până la data de 11 mai, inclusiv. Cele pe relaţia Italia, Franţa, Germania, Austria, Belgia, Elveţia, Marea Britanie, Olanda, Statele Unite ale Americii, Turcia şi Iran rămân suspendate până la data de 14 mai, inclusiv. Ministrul a precizat că măsura nu se aplică zborurilor efectuate cu aeronave de stat, celor de transport marfă şi corespondenţă, curselor aeriene umanitare sau care asigură servicii medicale de urgenţă, servicii tehnice, precum şi aterizărilor tehnice necomerciale. Ordonanţa militară nr. 10 mai prevede, printre altele, o flexibilizare a restricţiilor pentru persoanele de peste 65 de ani. Acestea îşi pot părăsi locuinţele între orele 7.00 – 11.00 dimineaţa şi 19.00 – 22.00 seara, cu condiţia să aibă asupra lor o declaraţie pe proprie răspundere completată. Vechea prevedere le permitea vârstnicilor să iasă din casă doar în intervalul 11.00 — 13.00.



    Românii din străinătate investesc cel mai mult în România, conform datelor făcute publice de Banca Mondială. În 2019, diaspora a trimis în ţară 7,2 miliarde de dolari, cu 1,5 miliarde mai mult decât nivelul investiţiilor străine. Aportul financiar al conaţionalilor de peste hotare reprezintă aproape 3% din produsul intern brut aferent anului trecut. Banca Mondială avertizează, însă, că din cauza măsurilor economice şi sociale luate pentru a combate pandemia de COVID-19, nivelul remitenţelor la nivel mondial ar urma să scadă cu 142 de miliarde de dolari în 2020. Acesta este cel mai semnificativ declin înregistrat în istoria recentă, iar economiştii consideră că semnalează o potenţială criză economică globală. Potrivit raportului Băncii Mondiale, anul acesta, România ar putea fi una dintre ţările care vor înregistra o scădere drastică a trimiterilor de bani din străinătate.


  • Elevii nu vor reveni în școli

    Elevii nu vor reveni în școli

    Pandemia de COVID-19 a determinat autoritățile din România să decidă închiderea temporară a grădinițelor, școlilor și universităților pe 11 martie, pentru a limita răspândirea coronavirusului. În condițiile în care starea de urgență a fost prelungită, și revenirea elevilor și studenților în unitățile de învățămînt a fost amânată. In situații excepționale, autoritatile iau masuri excepționale.



    Luni, șeful statului, Klaus Iohannis, a anunțat că școlile, grădiniţele şi universităţile rămân închise și se vor redeschide în septembrie, când începe noul an şcolar, iar până atunci vor continua formele de învăţământ la distanţă.



    Ministerul Educației a precizat că pentru elevii şi cadrele didactice care nu au acces la tehnologie, unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare vor oferi sprijin și vor transmite elevilor resurse educaţionale şi sarcini de lucru. Ministrul de resort, Monica Anisie, a anunțat că mediile elevilor vor fi încheiate cu minimum două calificative sau note, nu se vor mai susţine teze, iar materia neparcursă în acest an şcolar va fi recuperată. Ea a menționat faptul că Ministerul Educaţiei va elabora ghiduri metodologice pentru fiecare disciplină, astfel încât unele conţinuturi care erau prevăzute pentru această perioadă să fie abordate în anul şcolar următor.



    Totuși, revin la şcoală, pe data de 2 iunie, elevii din anii terminali, însă doar pentru două săptămâni de pregătire. Revenirea în unităţile de învăţământ va fi una prudentă şi controlată pentru a preveni răspândirea îmbolnăvirilor cu Covid 19. Monica Anisie a mai anunțat că Evaluarea naţională şi Bacalaureatul se vor susţine în conformitate noua programă pe care Ministerul Educaţiei a transmis-o:



    Evaluarea naţională se va susţine începând cu data de 15 iunie, iar la examenul de bacalaureat, noutatea va fi că va începe cu probele scrise în data de 22 iunie şi va continua cu probele pentru competenţe. Calendarul va fi comunicat ulterior. Pentru cei care susţin examenele de certificare pentru învătământul profesional şi profesional dual, dar şi postliceal vor fi realizate aceste examene, numai pe bază de proiect, iar proba practică va fi echivalată.”



    Pe de altă parte, înscrierile la clasa pregătitoare şi la grădiniţă pentru viitorul an şcolar se vor putea face online, a mai spus ministrul Educaţiei. Pentru clasa pregătitoare, evaluarea psihosomatică a copiilor va fi înlocuită cu o declaraţie pe proprie răspundere a părinţilor sau a tutorilor legali şi o recomandare eliberată de grădiniţa pe care o frecventat-o. In ceea ce privește învăţământul superior, studenţii îşi vor continua învăţarea asistată de tehnologie, iar examenele se pot susţine şi online.



    Fiecare instituţie de învăţământ superior va comunica planurile stabilite privind susţinerea examenelor. Măsurile luate de Ministerul Educaţiei au fost aplicate şi în state europene precum Italia, Letonia, Portugalia, Ungaria.

  • Cum se va încheia anul şcolar?

    Cum se va încheia anul şcolar?

    Pandemia de coronavirus a dus la închiderea temporară,
    începând cu 11 martie, a unităților de invățământ din România, unde a fost
    instituită, până la jumătatea lunii aprilie, stare de urgență, măsură anunțată
    de autorități pentru a limita răspândirea noului virus. Dascăli, părinți și
    elevi deopotrivă și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu soarta anului
    școlar, întrucât nu se anunțase o dată la care elevii și studenții se pot
    reîntoarce în bănci. Pentru că se vehiculase chiar ideea înghețării anului
    școlar, ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a subliniat că acest lucru nu se va întâmpla,
    ci dimpotrivă, ministerul lucrează
    pentru ca toată activitatea care presupune reluarea cursurilor şi toate
    calendarele care trebuie realizate să fie puse în practică după reînceperea
    activității în unitățile de învățământ.


    Cursurile se vor relua după încetarea
    stării de urgenţă, care se va prelungi cu o lună, până la jumătatea lunii mai, şi
    asigurarea tuturor măsurilor pentru ca elevii şi cadrele didactice să fie în
    siguranţă, a mai declarat, marţi, ministrul Educaţiei. Monica Anisie a adăugat
    că data exactă la care se vor relua cursurile se va stabili în funcţie de
    evoluţia pandemiei de coronavirus, precum şi de măsurile comunicate de
    Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă. Deocamdată, scenariul
    de lucru prevede reluarea cursurilor în învăţământul preuniversitar şi
    universitar în decursul lunii iunie.

    Ministrul Educației a menționat şi un posibil
    calendar al examenelor naţionale: Probele scrise ale evaluării naţionale şi examenului de bacalaureat ar putea fi organizate în luna iulie. Programa
    de examen pentru evaluarea naţională şi examenul de bacalaureat nu vor cuprinde
    materia aferentă semestrului al doilea. Am anulat simulările
    examenelor naţionale, evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, dar
    şi olimpiadele şi concursurile şcolare. Sesiunea specială a evaluării naţionale
    şi a examenului de bacalaureat pentru olimpici va fi, de asemenea, anulată.
    Situaţia şcolară a elevilor se va încheia cu minimum două note, la care se
    adaugă nota din teză, acolo unde este cazul.

    Calendarele pentru înscrierea în clasa
    pregătitoare, grădiniţă şi cel de mobilitate a personalului didactic vor fi
    decalate, a mai anunțat ministerul Educației, care a adăugat că datele vor fi făcute cunoscute imediat ce va fi
    stabilită data reînceperii cursurilor. În ceea ce privește învăţământul
    superior, activităţile se desfăşoară în mediul online, iar cele care impun
    interacţiunea ‘faţă în faţă’ vor fi recuperate intensiv, după încetarea stării
    de urgenţă. De altfel, la cursuri online participă, în această perioadă, și
    elevii, dar nu toți. Potrivit unei consultări făcute de Consiliul Naţional al
    Elevilor, 36% dintre elevii din România spun că şcolile lor nu ţin
    cursuri online, iar acolo unde se organizează astfel de ore prezenţa este,
    în general, mică. Potrivit raportului, principalele materii la care se
    organizează cursuri online sunt limba şi literatura română, matematica şi
    limbile străine.

  • Digital.educred.ro

    Digital.educred.ro

    Digital.educred.ro – un spatiu virtual dezvoltat de Ministerul Educației și Cercetării pentru cadrele didactice care sustin activitatea de studiu cu elevii, la distanță. Interviu cu Jean Badea, director de cabinet al ministrului educatiei Monica Anisie.


  • Măsuri de combatere a bullyingului în România și în statele membre UE

    Măsuri de combatere a bullyingului în România și în statele membre UE

    Bullying-ul
    în şcoli plasează România pe locul 3 la nivel european în privinţa fenomenului,
    arată un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, iar aproape 400.000 de
    elevi sunt ameninţaţi cu bătaia şi 220.000 – bătuţi în mod repetat de colegi,
    potrivit studiului naţional al Salvaţi Copiii.


    În timp ce în state membre UE
    precum Franța și Danemarca se dezvoltă programe de prevenire a fenomenului încă
    din grădinițe, în România o lege ce interzice și pedepsește astfel de fapte a
    intrat în vigoare abia la finele anului trecut.


    Dezbatem subiectul cu Cătălina
    Surcel-director executiv al Asociației Telefonul Copilului și Marius
    Rusu-membru al Organizației Salvați Copiii din România.


  • Proiect transfrontalier România-Bulgaria pentru prevenţia în cazul unor dezastre naturale

    Proiect transfrontalier România-Bulgaria pentru prevenţia în cazul unor dezastre naturale

    Populația se confruntă
    tot mai des cu fenomene extreme ca inunadțiile sau incendiile. Pentru a fi
    pregătiți să manageriem astfel de situații Asociația Română pentru Transfer
    Tehnologic implemntează, în regiunea transfrontalieră România Bulgaria, proiectul
    O regiune sigură- Îmbunătățirea
    comună a riscului de management în regiunea transfrontalieră.


    Detalii ne oferă doamna
    Diana Nedelcu- manager de proiect: În cadrul proiectului
    sunt cuprinse mai multe activități între care, studii care vor cerceta situația
    actuală în privința dezastrelor naturale, întâlniri cu experți care lucrează în
    acest domeniu și se va dezvolta o platformă on-line pe care se vor găsi atât
    studiile și materialele de training și alte informații folositoare pentru prevenirea acestor dezastre, se vor organiza
    traininguri pentru formatori, în special pentru cadrele didactice din licee,
    vom organiza competiții tranfrontaliere între elevii români și bulgari și un
    forum internațional la care vor participa reprezentanți și factori interesați
    în aceste domenii.


    Ce ne propunem prin acest
    proiect? Dezvoltarea și implementarea unor inițiative comune cum ar fi schimbul
    de cunoștiințe, abilități și experiențe între beneficiari și realizarea de programe
    comune de training, atât teoretice cît și practice, precum și realizarea de
    materiale noi și atractive care să includă sfaturi practice despre aceste
    dezastre, creșterea gradului de conștientizare în cadrul comunităților
    tranfrontaliere cu privire la managementul riscului în cadrul dezastrelor naturale,
    pregătirea a peste 600 de elevi viitori voluntari, pregătirea a 60 de cadre
    didactice pentru a reacționa în cazul unor dezastre naturale care ar putea
    afecta școlile în care activează și dezvoltarea unei platforme on-line a
    proiectului, prin intermediul căreia cel puțin 500 de oameni vor fi informați
    cu privire la managementul riscului în cazul dezastrelor naturale.


    Sperăm ca acest proiect,
    care se va finaliza în luna martie a anului 2021, să aibă un impact deosebit în
    rândul elevilor și profesorilor din cele 10 licee doljene și aceștia să fie
    mult mai pregătiți în cadrul prevenirii acestor dezastre.


  • Doljul, pe primul loc în România, în topul proiectelor în domeniul învăţământului

    Doljul, pe primul loc în România, în topul proiectelor în domeniul învăţământului

    Județul Dolj este
    pe primul loc în țară la ceea ce înseamnă atragere fonduri europene pentru
    sistemul de învățământ. Doamna profesor Ani Drăghici, inspector pentru fonduri
    europene în cadrul ISJ Dolj ne explică cum s-a ajuns la această performanță și,
    mai ales, ce înseamnă acest lucru pentru
    sistemul de învățământ doljean.


    Este o încununare
    a eforturilor Inspectoratului școlar, dar mai ales a cadrelor didactice. Sunt
    841 de proiecte intrate pe finațare. În momentul în care Agenția ERASMUS a
    înmânat Diploma noi aveam o întâlnire cu partenerii de proiect din UE, în
    județul nostru, bineînțeles că a fost o mare bucurie, dar și o sarcină în plus
    că trebuie să continuăm ceea ce am început, toți colegii mei din toate școlile
    sunt implicați, depunem proiecte și în acest an, în februarie vine termenul de
    depunere a acestora.


    Reporter: Ce a însemnat
    pentru profesori, pentru copii și pentru părinți această finanțare venită de la
    UE?


    Este o experiență
    în plus pe care o capătă profesorii și elevii, mulți dintre ei care provin din
    mediul rural, merg pentru prima dată într-o țară străină, este ceva inedit, vin
    cu altă experiență, cu alt suflu pentru a învăța și a duce mai departe ceea ce
    au realizat în cadrul proiectului.


    Reporter: Îmi spuneați nu
    numai că importăm din experiența altor sisteme de învățământ din UE dar și
    exportăm bune practici.


    Foarte multe bune
    practici, pentru că sistemul de învățământ românesc, chiar dacă este blamat de
    unii, este foarte bun și dezvoltă copilul mai ales din punctul de vedere al
    raționametului.




    Reporter: Să venim și cu
    exemple concrete dacă tot suntem pe locul întâi pe țară la atragere fonduri
    europene. Suntem pe locul întâi și la numărul de școli care au Carta VET.


    Cinci unități
    școlare au Carta VET (în domeniul formării profesionale), aceasta vine ca o
    încununare a experienței acumulate în derularea proiectelor VET, suntem
    bucuroși dar ne și obligă la mai mult.


  • Şcoala românească la început de an

    Şcoala românească la început de an

    Aşteptată cu nerăbdare de elevi, vacanţa de iarnă s-a terminat ! După trei săptămâni de pauză, grădiniţele, şcolile şi liceele şi-au deschis, din nou, porţile pentru al doilea semestru al anului şcolar 2019 — 2020. Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, le-a spus elevilor că urmează un semestru mai lung, motiv pentru care vor trebui să se concentreze asupra a ceea ce va urma – pentru unii simulări şi examenele naţionale, iar pentru alţii, olimpiade, teste şi teze.



    Tot ministrul Educaţiei a anunţat că, în această săptămână, sunt puse în dezbatere publică metodologiile pentru organizarea concursurilor de inspectori generali şi directori de şcoală. “Această situaţie de provizorat în care îi ţinem pe colegii directori, inspectori sau inspectori generali nu este o situaţie foarte bună pentru că lăsăm loc politicului să se implice în educaţie”, a precizat Monica Anisie.



    Pe de altă parte, aproximativ 6.000 de elevi din cinci şcoli bucureştene din sectoarele 1 şi 6 vor merge la cursuri cu autobuze speciale, a declarat, duminică seara, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, la comandamentul de trafic, organizat cu ocazia începerii noului semestru şcolar. Edilul a vorbit şi despre măsurile luate pentru siguranţa copiilor. “În afară de transportul elevilor, o altă preocupare a noastră este siguranţa acestora şi împreună cu poliţiile locale de sector şi cu poliţia naţională şi Poliţia Capitalei vom asigura tot ceea ce ţine de securitatea, de garantarea integrităţii atât a elevilor, cât şi a profesorilor”, a subliniat Gabriela Firea.



    Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, următoarea vacanţă, cea de Paşte, este programată între 4 şi 21 aprilie, dar până atunci sunt aşteptate să fie organizate testarile de simulare pentru evaluarea naţională la clasa a VIII – a şi de simulare pentru Bacalaureat.



    În acest an şcolar, probele scrise si testele de citire din cadrul evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a se vor desfăşura în intervalul 11 – 28 mai. Semestrul al doilea se va încheia pe 12 iunie. In ceea ce priveşte durata anului şcolar, reprezentanţii Federaţiei Coaliţia pentru Educaţie susţin că acesta ar trebui să înceapă mai devreme, iar vacanţele să fie mai scurte.



    În viziunea coaliţiei, o vacanţă de vară de trei luni afectează major copiii şi nivelul la care ei revin în şcoală, după o pauză atât de mare. Vacanţe mai scurte, ritmice, periodice, în timpul anului şcolar, pot contribui la consolidarea învăţării, a progreselor realizate de copii şi pot fi spaţii de odihnă, reflexie, planificare pentru profesor, se arată într-un comunicat de presă al federaţiei.

  • Clubul Europe Direct – „Un Crăciun de poveste”

    La final de an, Centrul de Informare
    Europe Direct (CIED)
    și Institutul European din România (IER) au reușit să
    transforme evenimentul dedicat sărbătorii Crăciunului într-o frumoasă poveste.
    Acest lucru a putut fi posibil prin prezența elevilor din ansamblul folcloric
    Dor de dor al școlii Dor mărunt din județul Călărași, care ne-au pășit
    pragul alături de doamna director Mariana Stan și de alte cadre didactice.


    În prima parte a evenimentului, copiii
    s-au întrecut în cunoștințe privind obiceiurile de Crăciun din alte țări din
    Europa: de la traducerea cuvântului Crăciun în diferitele limbi oficiale ale
    Uniunii Europene, până la tradițiile și obiceiurile specifice fiecărei țări
    membre în această perioadă de sărbătoare. A urmat apoi o sesiune de storytelling, menită să îi aducă pe cei mici în
    atmosfera specifică sărbătorilor de iarnă: copiii au conceput ad-hoc o poveste de
    Crăciun alcătuită din fragmente compuse chiar de ei. Rezultatele au fost
    interesante, pline de imaginație și chiar neașteptate, astfel încât atât
    copiii, cât și cei din sală au fost încântați de poveștile născocite.


    În a doua parte a evenimentului, copiii
    au lăsat emoțiile deoparte și i-au încântat pe cei din sală cu un spectacol
    autentic românesc, plin de voie bună, dans și cântec. Reprezentația lor ne-a
    încălzit inimile și ne-a făcut mai nerăbdători în așteptarea sărbătorii de
    Crăciun.




    Pentru mai multe detalii, vă rugăm accesați site-ul Europe Direct București.


    (Loredana Licuța, coordonator Centrul Europe Direct
    București)

  • Starea învăţământului românesc

    Starea învăţământului românesc

    România este, în fiecare
    an, recunoscută la nivel mondial pentru rezultatele excepţionale ale liceenilor
    care participă la olimpiadele internaţionale de matematică, fizică, chimie,
    astronomie sau informatică. Doar că aceşti adolescenţi reprezintă un infim
    procent din numărul total al celor pe care ţara va trebui să se bazeze într-un viitor nu foarte
    îndepărtat. Or, cel puţin în lumina celor mai recente teste PISA, copiii români
    care au, acum, 15 ani sunt mai slab pregătiţi la matematică, citire şi ştiinţe în comparaţie cu cei care avea aceeaşi
    vârstă acum 9 ani. Sau, altfel spus, România a obţinut
    cele mai mai slabe rezultate din ultimii 9 ani la testarea pe care o face periodic


    Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. Potrivit acestei
    evaluări, 44% dintre elevii din România nu înţeleg ce citesc, iar la matematică
    nu s-au descurcat la operaţii aritmetice de bază, analfabetismul funcţional fiind
    la cote alarmante. O arată şi locul ocupat în clasamentul pe ţări – 47 din 79.
    Rezultatele testelor PISA confirmă ce se spune de ani de zile: că sistemul românesc de învăţământ este la pământ
    şi că miniştrii care s-au perindat în fruntea Educaţiei nu au făcut altceva decât să o cârpească prin măsuri, unele, în
    fapt, catastrofale.


    Reacţia actualei ocupante a
    portofoliului Educaţiei şi Cercetării, liberala Monica Anisie, şochează
    o dată în plus. Aceasta consideră că testele PISA nu sunt expresia unor
    performanţe individuale
    şi că implicarea celor care au participat la ele nu a
    fost maximă, întrucât nu a existat o miză.


    Nu trebuie să ne îngrijorăm -
    punctează Monica Anisie. Ba da – îi răspunde un confrate jurnalist, care aminteşte, într-un articol, că România
    e cangrenată de imigrație, de o criză majoră a forței de muncă şi, iată, de
    analfabetism funcțional. Or, în opinia ziaristului, autorităţile, dimpotrivă, trebuie să se îngrijoreze,
    dar nu sterp, ci producând rapid o mutare majoră într-un sistem vestust, parcă
    în contratimp cu actuala revoluție digitală, populat de cadre didactice unele
    nu tocmai bine pregătite şi de elevi, mulţi, dezinteresaţi.


    Este clar că este
    necesară o creştere a calităţii educaţiei în România, care să fie realizată nu
    prin măsuri cosmetice, ci de substanţă
    – spune în schimb, şeful actualului
    ministru de resort, premierul Ludovic Orban.


    În 2014, când a obţinut primul
    mandat de preşedinte al ţării, însuşi Klaus Iohannis, la bază cadru didactic, a
    promis o strategie – ‘România educată’. A fost lansată în dezbatere publică la
    finele anului trecut, adică abia după patru ani de prim mandat, fiind demontată de critici. Este atât de
    vagă, încât nu va produce niciun fel de soluție concretă – au spus aceştia,
    zgomotele mai degrabă decât de soluțiile zugrăvind, de fapt, un mediu politico-social
    extrem de frământat. Cu alte cuvinte, mai grav decât rezultatul copiilor români
    la testele PISA este lipsa unor măsuri clare şi coerente pentru corectarea
    situaţiei.

  • Incluziune şi diversitate la nivel european

    Incluziune şi diversitate la nivel european

    Se vorbeşte tot mai frecvent de impactul Generaţiei Erasmus. Această generaţie Erasmus a ajuns în prim-plan pentru că beneficiarii programului au început să acceadă în sistemele administrative şi politice.

    Programul Erasmus+ este un program de schimburi educaționale finanțat de Comisia Europeană, menit să ajute studenţii, elevii şi chiar cadrele didactice să beneficieze educaţional, lingvistic şi cultural de o experienţă de studiu și de plasament sau practică în alte ţări europene; să promoveze cooperarea între instituţii; să contribuie la formarea unor tineri calificaţi, cu deschidere şi cu experienţă internaţională, ca viitori specialişti; să simplifice transferul de credite şi recunoaşterea perioadelor de mobilitate petrecute în străinătate, cu ajutorul sistemului ECTS sau a unui alt sistem de credite compatibil.



    La Grădiniţa cu Program prelungit nr. 4 din Caransebeş a fost lansat, zilele trecute, proiectul Incluziune şi diversitate la nivel european. Proiectul a obţinut un punctaj foarte bun şi a clasat unitatea de învăţământ printre primele 10 din ţară, după cum spune profesorul Codruţa Peia, directorul grădinitei.

    Inspectorul şcolar Ana Damian a ţinut să felicite colectivul de proiect şi a subliniat faptul că de rezultatele acestuia vor beneficia copiii, cadrele didactice, dar şi părinţii.

    Mobilitățile desfășurate în cadrul Programului Erasmus+ sunt de 4 tipuri, în funcție de grupul cărora le sunt adresate: de studiu și de plasament sau practică pentru elevi şi studenţi și de predare, respectiv de formare pentru cadrele didactice și personal administrativ.

  • Jurnal românesc – 05.09.2019

    Jurnal românesc – 05.09.2019

    Prim-ministul
    Viorica Dăncilă a declarat la Bucureşti, în deschiderea Forumului Românilor de
    Pretutindeni, că a cerut Autorităţii Electorale Permanente să extindă termenul
    pentru înscrierea românilor din străinătate în Registrul electoral, pentru a
    creşte numărul celor care pot vota prin corespondenţă. În prezent, românii din
    diaspora se pot înregistra online, pe site-ul votstrainatate.ro, până cel
    târziu pe 11 septembrie la ora 23 şi 59 de minute. Până joi, peste 42.000 de
    români s-au înscris pe portal, iar dintre aceştia mai mult de 21.200 au ales să
    voteze prin corespondenţă, procedură recomandată de AEP deoarece permite
    evitarea aglomeraţiei de la secţiile de votare şi anularea costurilor
    deplasării la urne. Viorica Dăncilă a trecut în revistă şi măsurile pe care
    Guvernul şi Parlamentul le-au luat în sprijinul comunităţilor de români din
    afara graniţelor, printre care programele de susţinere a educaţiei în limba
    maternă a copiilor etnicilor români din regiunile istorice, bursele acordate
    elevilor români din Ucraina, programul de Tabere ARC, campania
    naţională Informare acasă, siguranţă în lume, eliminarea taxelor
    consulare şi modificarea legii electorale prin introducerea votului timp de
    trei zile la secţiile din străinătate. Totodată, premierul a spus că una dintre
    priorităţile României este stimularea repatrierii şi că în acest sens
    programele Diaspora Start-up şi Start-up Nation oferă oportunităţi de
    întoarcere în ţară şi de valorificare a abilităţilor profesionale şi
    antreprenoriale

    .




    Numărul elevilor
    care s-au întors din străinătate să înveţe în şcolile din judeţul Suceava a atins
    1.162 faţă de aproximativ 600 în 2018, a declarat adjunctul Inspectoratului
    Şcolar Judeţean Suceava, Alexandra Chirilă. Ea a precizat că elevii provin din
    Italia, Spania, Grecia sau Portugalia, că aproximativ jumătate sunt din ciclul
    primar, urmaţi de cei din gimnaziu şi liceu şi că toţi au solicitat echivalarea
    studiilor urmate peste hotare. Alexandra Chirilă a spus că nu toţi aceşti copii
    au revenit în ţară şi cu părinţii. Mulţi adulţi au decis să rămână în
    străinătate şi să lucreze în continuare. Pe de altă parte, 69 de copii au
    părăsit şcolile din judeţ în timpul anului pentru a studia în afara României.
    Copiii cetăţenilor români se pot întoarce oricând în ţară, iar noi avem
    datoria să-i înscriem pentru ca ei să frecventeze şcoala, a mai spus Alexandra
    Chirilă. În regiunea de dezvoltare Nord Est, unde se află judeţul Suceava,
    locuiesc peste 33% din totalul copiilor cu părinţii plecaţi peste hotare.
    Recent, Ministerul Fondurilor Europene a lansat în dezbatere publică un program
    pilot al cărui scop este prevenirea fenomenului de abandon şcolar în această
    regiune. La nivel naţional, peste 92.000 de copii aveau în 2018 părinţii
    plecaţi la muncă în afara ţării, conform Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
    Drepturilor Copilului şi Adopţie.




    Premierul Republicii
    Moldova, Maia Sandu, va efectua o vizită în Statele Unite ale Americii în
    perioada 18-19 septembrie, transmite Radio Chişinău, care citează Ambasada
    Moldovei la Washington. Cu acest prilej, reprezentanţa diplomatică a anunţat va
    organiza şi o întâlnire cu membrii diasporei în seara zilei de 18 septembrie.
    Iniţial, premierul moldovean avea programată vizita în Statele Unite pe 31
    august, dar aceasta a fost amânată din cauza schimbării agendei de lucru a
    secretarului de stat Mike Pompeo cu care Maia Sandu urma să se întâlnească.

  • Guvernul acordă încă 3 milioane de lei pentru elevii români din Ucraina

    Guvernul acordă încă 3 milioane de lei pentru elevii români din Ucraina

    Guvernul va suplimenta cu trei milioane de lei fondurile alocate finanţării programului care dă posibilitatea elevilor de etnie română care studiază în şcoli cu predare în limba maternă din Ucraina să beneficieze de burse de studiu, a anunţat, miercuri, premierul Viorica Dăncilă.

    Viorica Dăncila: Guvernul României este preocupat de respectarea şi promovarea drepturilor la identitate lingvistică ale etnicilor români din afara graniţelor. Astăzi vom lua măsuri pentru a da posibilitatea cât mai multor elevi de etnie română care studiază în şcoli cu predare în limba română din Ucraina să beneficieze de burse de studiu. Vom suplimenta cu trei milioane de lei fondurile alocate finanţării acestui program, având în vedere că numărul elevilor care doresc să studieze în limba română şi să primească o bursă a crescut în acest an şcolar cu 60% faţă de precedentul an de studiu.

    Acest program a condus la creşterea numărului etnicilor români care doresc să îşi înscrie copiii în şcoli cu predare în limba maternă şi contribuie semnificativ la aprofundarea cunoştinţelor în materie ale acestora, a adăugat premierul Viorica Dăncilă.

  • Jurnal românesc – 07.06.2019

    Jurnal românesc – 07.06.2019

    Prim-ministrul
    Viorica Dăncilă s-a întâlnit cu ambasadorul Germaniei, Cord Meier-Klodt, cu
    care a discutat despre relațiile germano-române, transmite Guvernul într-un
    comunicat de presă. Cei doi oficiali au abordat şi rolul minorității germane
    din România și al comunității românești din Germania ca importante punți de
    legătură între cele două țări. Viorica Dăncilă a arătat că, în curând, se va
    desfășura o nouă sesiune a Comisiei Mixte pentru Etnicii Germani din România,
    un instrument pe care l-a catalogat drept important în consolidarea cooperării
    bilaterale. Diplomatul german a apreciat la rându-i modul în care se derulează
    Președinția Rotativă a Consiliului Uniunii Europene precum și dorința
    premierului de a întări parcursul european al României.




    Direcţia
    Naţională Anticorupţie va ancheta problemele apărute la votul din străinătate
    pentru Parlamentul European şi referendumul
    pe probleme de justitie din 26 mai. Procurorii DNA au preluat
    cercetările de la Parchetul General care şi-a declinat competenţa în acest
    dosar în care au fost depuse aproape 50 de sesizări în care se vorbeşte despre
    obstrucţionarea votului. Potrivit Biroului Electoral Central, 376.925 de voturi
    valabile au fost înregistrate în diaspora la scrutinul din 26 mai, însă mii de
    români nu au apucat să-şi exercite dreptul de vot din cauza aglomeraţiei. Nu
    este pentru prima dată când procurorii DNA au în lucru o speţă privind votul în
    diaspora. S-a întâmplat şi după scrutinul prezidenţial din 2014, când oamenii
    au stat ore întregi la cozi la secţiile din străinătate şi mulţi dintre ei nu
    au putut vota. Dosarul respectiv a fost însă clasat anul trecut. Poziţia Ministerului
    Afacerilor Externe este că la secţiile din diaspora s-a făcut turism electoral.
    Au existat acţiuni coordonate de aducere la vot a unui număr mare de
    cetăţeni cu 5 – 6 autocare sau maşini, ceea ce ducea în mod automat la o
    presiune majoră asupra secţiilor de votare sau influenţau deciziile
    alegătorilor, se arată într-un comunicat al MAE. Ministerul a propus vot
    anticipat prelungit (timp de 7 zile înainte de închiderea procesului electoral)
    pentru a elimina orice formă de birocratizare care ar putea să îngreuneze
    procesul de votare în străinătate.


    Majoritatea
    elevilor care aparțin minorităților naționale își doresc să păstreze educația
    în limba maternă, indică un sondaj de opinie realizat de sociologi ucraineni în
    școlile din regiunile Cernăuți și Transcarpatia, din Ucraina, informează
    Agenția BucPress. Rezultatele cercetării sociologice au fost prezentate în
    cadrul unei mese rotunde, care a avut loc la Universitatea Națională Iuri
    Fedkovici din Cernăuți şi la care au participat reprezentanții
    direcțiilor regionale și raionale de învățământ, reprezentanții mediului asociativ românesc şi
    directori de școli cu predare în limba română. Potrivit sondajului, realizat de
    o echipă de cercetători, coordonată de prof. univ. Svitlana Șciudlo, în cadrul
    unui proiect susținut de Guvernul Finlandei, majoritatea părinților elevilor
    români au declarat că își doresc o mai bună cunoaștere a limbii ucrainene de
    către copiii lor, însă cu păstrarea și dezvoltarea limbii materne în sistemul
    de educație. Totodată, a reieşit faptul că tot mai mulți elevi învață limba
    ucraineană pentru a susține cu succes testarea finală, și nu pentru a o utiliza
    în viața de zi cu zi. La finalul mesei rotunde au fost formulate o serie de
    recomandări autorităților ucrainene, printre care și necesitatea îmbunătățirii
    manualelor pentru școlile cu predare în limba română prin implicarea unor
    specialiști din România. Discuțiile vor continua la Ujgorod, unde va fi abordat
    subiectul învățământului atât în limba română, cât şi în cea maghiară.


    Câştigul
    salarial mediu nominal net în România a urcat la 3.115 lei în aprilie, în
    creştere cu 1,3% faţă de luna martie, informează Institutul Naţional de
    Statistică. Cele mai mari salarii au fost înregistrate în IT – 7.192 de lei,
    iar cele mai mici în fabricarea articolelor de îmbrăcăminte – 1.785 de lei.
    Cele mai semnificative creşteri, de 18,9% şi 17,6%, s-au înregistrat în
    producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer
    condiţionat, respectiv în extracţia de minereuri. Cele mai importante scăderi
    au fost în fabricarea produselor din tutun, 37,8%, şi în fabricarea băuturilor,
    13,2 procente. În sectorul bugetar, s-au înregistrat uşoare creşteri în
    sănătate şi asistenţă socială (+0,9%) şi în administraţie publică (+0,7%). În
    învăţământ, câştigul salarial mediu net a scăzut cu 1,7% ca urmare a reducerii
    sumelor reprezentând plata cu ora a cadrelor didactice.