Tag: festival

  • Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova

    Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova

    Ajuns la cea de-a doua ediţie, Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova” a fost organizat în perioada 16-21 iunie de Societatea Română de Radiodifuziune, sub înaltul patronaj al Alteţei Sale Regale Principesa Moştenitoare Margareta a României. Anul acesta, au intrat în concurs 44 de spectacole radiofonice din 21 de ţări din întreaga lume, iar obiectivul festivalului a fost acela de a promova inovaţia în domeniul spectacolelor radiofonice, într-o abordare modernă, prin intermediul mijloacelor de expresie oferite de tehnologia audio actuală.



    Tot în seara galei Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova” şi tot la Palatul Elisabeta din Bucureşti, Teatrul Naţional Radiofonic a oferit şi trei premii speciale pentru roluri de excepţie în premierele radiofonice ale stagiunii 2013. Attila Vizauer, redactor-şef al redacţiei Teatru: Cred că e o decizie foarte bună a Societăţii Române de Radiodifuziune de a oferi premii actorilor care creează roluri extraordinare la teatrul radiofonic. Aşa cum am mai spus şi o voi spune întotdeauna, breasla teatrală din România, atunci când acordă premiile UNITER, are o secţiune specială pentru Teatrul Naţional Radiofonic. Pentru producţiile naţionale de teatru radiofonic sunt nominalizări, sunt alese cele mai bune producţii ale unui an. Pentru noi, lucrul acesta este onorant. Iată că acum a venit vremea — şi sper să fim la înălţimea intenţiilor şi a dorinţelor noastre — să aducem un omagiu marilor actori care îşi găsesc timp, bucurie şi interes să facă parte din distribuţiile spectacolelor Teatrului Naţional Radiofonic. De aceea, anul acesta am lansat în premieră acest proiect. Am jurizat cele 17 producţii ale anului 2013, iar rezultatul a fost cel pe care lumea deja îl cunoaşte. Cea mai bună interpretare feminină, doamna Rodica Mandache. Cea mai bună interpretare masculină, Vlad Ivanov. Şi un premiu special de debut pentru Ana-Maria Bălescu.



    Actriţa Rodica Mandache, despre Aniţa Nandriş-Cudla, personajul care i-a adus premiul Teatrului Naţional Radiofonic pentru cea mai bună interpretare: Este o lecţie de viaţă, o lecţie de supravieţuire, este vorba de o femeie care spune că poţi trece peste orice greutate, dacă ai credinţă şi iubire. Poţi să supravieţuieşti cu nişte copii mici undeva în câmp, în pustiu. Cele două sentimente, credinţă şi iubire, sunt un combustibil care fac să meargă această maşină a vieţii. Nu cred să existe spectator care să afle povestea ei şi să nu fie modificat. Este un personaj care schimbă obiceiuri, mentalităţi, este un personaj foarte puternic, foarte frumos. Am avut o şansă extraordinară, nu credeam să mi se acorde. Gândindu-mă la acest personaj, sunt bucuroasă ca şi cum mi-aş fi făcut datoria luând premiul acesta pentru ea.




    Juriul Festivalului Internaţional de Teatru Grand Prix Nova” a fost format din personalităţi şi profesionişti de renume: scriitorul şi regizorul italian Idalberto Fei, preşedintele juriului, Alison Hindell, redactor-şef al Departamentului Teatru al BBC, Marina Bagdasaryan, producător Radio Cultura din Rusia, Cristina Modreanu, critic de teatru, şi Domnica Ţundrea, realizator la redacţia Teatru a Radio România. Spectacolele câştigătoare au impresionat atât prin poveştile emoţionante, cât şi prin evoluţia actorilor din distribuţie şi datorită tehnicilor de sunet inovatoare. Attila Vizauer: Locul 1 la secţiunea de teatru radiofonic a fost câştigat de o producţie românească, Metamorfoza” lui Ioan Andrei Puican (Radio România). O altă producţie, Numărătoarea inversă” (regia Ioan Andrei Puican, Radio România) a luat locul 2 la secţiunea de teatru scurt. Ambele producţii sunt caracterizate de un limbaj în detaliu, dezvoltat la fiecare secundă, la fiecare sunet, la fiecare element care ţine de emoţie. Ritmul, tăietura de montaj, schimbările de plan, flashback-urile, toate creează un mod foarte modern, interesant şi provocator de a face teatru radiofonic. Tematicile abordate sunt tematici contemporane. De fiecare dată, ascultătorul este profund marcat de surpriza faptului că viaţa lui de zi cu zi este transfigurată artistic în aceste opere. Nu vorbesc doar despre aceste două producţii româneşti, vorbesc despre harul extraordinar al lui Dimitrie Nicolaev (Radio Russia), regizorul rus care a câştigat premiul 1 la secţiunea teatru scurt, cu o scenetă de nouă minute, Happy birthday, darling!” , un spectacol universal. Este vorba de această celebră urare, cântată de două personaje, unul feminin şi altul masculin, în diferite tonuri, în diferite ritmuri. Din felul în care schimbarea de ton şi de ritm evoluează înţelegem o poveste foarte frumoasă a celor două personaje. Este mult dincolo de ceea ce s-ar putea numi o poveste muzicală acest spectacol. De asemenea, producţiile germane de la Berlin şi Baden-Baden au un scenariu de mare rafinament intelectual, unul dintre ele chiar inspirat de James Joyce. Apoi, felul în care construcţia sonoră este făcută pentru a crea o arhitectură amplă şi, în acelaşi timp, suplă, este specifică anului 2014.



    Despre spectacolul câştigător al locului întâi la secţiunea de teatru radiofonic, criticul de teatru Cristina Modreanu: Un spectacol care m-a atins foarte mult şi care avea şi partea aceasta de inovaţie a câştigat premiul 1 la secţiunea de teatru radiofonic. Este vorba de Metamorfoza”, un scenariu de Ioan Puican, vag inspirat de Kafka. Povestea este a unui personaj contemporan, prins în lumea corporaţiilor şi a muncii fără niciun fel de recompensă reală. Este o poveste despre pierderea umanităţii din acest motiv. Este o poveste contemporană inspirată de o operă clasică. Pe lângă faptul că a fost foarte bine realizată din punct de vedere acustic, este un adevărat spectacol, care evocă lumea agresivă de zi cu zi, care sufocă şi terorizează persoanele mai sensibile. Toate aceste stări erau induse sonor, de-a dreptul spectaculos.



    Teatrul radiofonic este una dintre cele mai complexe forme de manifestare artistică, orice spectacol de acest gen reprezentând o adevărată provocare atât pentru profesioniştii scenei, cât şi pentru cei din domeniul radiodifuziunii.


  • Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

    Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

    Sub genericul Unicitate în diversitate”, oraşul Sibiu a găzduit, în în perioada 06 — 15 iunie, cea de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru, la care au participat 2500 de artişti şi delegaţi, din 70 de ţări şi la care au fost prezentate 381 de evenimente — spectacole de teatru, dans, muzică, expoziţii, lansări de carte, conferinţe, desfăşurate în spaţii convenţionale şi neconvenţionale. Vă prezentăm azi câteva dintre manifestările atât de diverse pe care le-a reunit această ediţie a prestigiosului Festival.



    Regizorul Radu Afrim, care va monta în perioada următoare două spectacole la Teatrul Naţional Radu Stanca, secţiile română şi germană, a fost prezent în festival cu mai multe evenimente: o expoziţie cu propriile fotografii, un spectacol de teatru şi un alt spectacol, încadrat de organizatori la secţiunea Concerte. Radu Afrim impresionează nu doar prin spectacolele sale, ci şi prin fotografiile făcute în afara scenei – sunt imagini din viaţă, portrete de actori. Despre expoziţia de la Sibiu, găzduită în sala Thalia şi organizată de scenograful Dragoş Buhagiar, Afrim povesteşte:


    Sunt seminuduri şi nuduri de actori. Sunt actori care vor să fie văzuţi şi altundeva decât pe scenă. Sunt oamenii frumoşi pe care îi întâlnesc eu în teatre… ne relaxăm împreună de la două la şase, între cele două repetiţii. Mergem prin păduri, mergeam pe Insula Mare a Brăilei şi ne fotografiam, mergeam pe malul Oltului sau în alte părţi… Asta este, practic. Nu are legătură cu spectacolele. E foarte uşor să fotografiezi actori. Nu munceşti atât de mult la a-i face să intre într-o stare sau să se relaxeze, aşa cum faci cu un model de o frumuseţe fantastică, care atât arată, o frumuseţe. Actorii au, evident, o lume a lor, care eu sper că se vede în fotografii. Sunt actori cunoscuţi, tineri, pe care eu vreau să îi fac şi mai cunoscuţi”.



    Spectacolul invitat în festival, Când ploaia se va opri”, de Andrew Bovell, a fost pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul Toma Caragiu” din Ploieşti. Despre el, regizorul afirmă că este un spectacol mult mai aşezat, de maturitate, fără a fi neapărat cuminte prin natura subiectului — este o tragedie modernă, însă textul l-a tras spre un ritm lent, aproape hipnotic.



    Încadrat în festival la secţiunea Spectacole de muzică”, Hai Iu Iu Nu Hey You You (Maria Tănase remix)” s-a născut la Gala Tânărului Actor — HOP, la Costineşti, la început de septembrie şi este rezultatul atelierului de creaţie ”Maria Tănase — 1913-2013”, coordonat de muzicianul Vlaicu Golcea. Conceptul spectacolului îi aparţine lui Radu Afrim. La momentul creării lui, nimeni nu se gândea că va fi invitat în atât de multe festivaluri. Radu Afrim:


    Eu ţin foarte mult la acest proiect, Maria Tănase remix. Este experiment şi nu e deloc comercial. Aici se salvează show-ul nostru. Şi energia acestor tineri, absolvenţi de facultăţi de teatru. Are un fir narativ, are o poveste până la un moment dat şi are umor. Sunt şi băieţii, care au nişte momente mai de cabaret. Nu există în România o formulă potrivită. Nu e nici musical… Nu ştiu ce este şi e bine că nu ştiu ce est! Nu e un concert, pentru că nu cântă femeia şi apoi se duce în culise. Apar, dispar… O avem şi pe Maia Morgenstern în spectacol. Este liber, poate intra de câte ori vrea în scenă… Eu nu am regizat acest spectacol, l-am conceput şi am adunat lumea. Nu are decoruri… Arată bine, e destul de urban. Maria Tănase a fost urbană. Fotografia cu Maria Tănase pe care noi o folosim este o fotografie de Hollywood, nu este o ţărăncuţă oarecare”.



    Un moment special în festival şi o premieră a fost vernisarea expoziţiei Oidip — expoziţie de fotografie Mihaela Marin”, fiind pentru prima dată când cea mai mare parte a publicului nu văzuse încă spectacolul montat de Silviu Purcărete la Teatrul Naţional din Sibiu. Premiera urma să aibă loc la câteva zile după vernisaj. Criticul de teatru Octavian Saiu:


    Eu îi mulţumesc din suflet Mihaelei Marin pentru acest gest de a ne introduce cu discreţie, dar şi cu această acuitate a spiritului ei de observaţie în universul unui spectacol pe care îl descoperim prin aceste frânturi de imagine pe care le vedem aici şi care ne vor acompania pe tot parcursul festivalului, un spectacol care sunt convins că pentru mulţi dintre noi va avea o altă încărcătură vizuală graţie acestor imagini. Eu sunt convins că sunt scene din Oidip” pe care nu le voi putea separa de ceea ce Mihaela deja a ales să împărtăşească în această expoziţie. Sunt fotografii aici care surprind o anumită nuanţă, o anumită stare a unei anumite scene şi, totodată, îţi oferă imaginea unui întreg spectacol. Cred că orice gest al Mihaelei Marin se înscrie într-o zonă de memorie culturală şi de memorie teatrală care e extrem de importantă. Una dintre imaginile emblematice ale Festivalului Internaţional de la Edinburgh de anul trecut, pe care am avut un fel de mândrie naţională să o descopăr acolo, era o fotografie din Hamletul” celebrei companii Wooster Group din SUA, o fotografie care era semnată de Mihaela Marin.



    Una dintre cărţile importante lansate în cadrul celei de-a 21-a ediţii a FITS a fost Noi practici în artele spectacolului în Europa de Est”, volum editat de Iulia Popovici şi apărut în colecţia de carte din acest an a festivalului. Potrivit Iuliei Popovici, este prima carte care acoperă Europa Centrală şi de Est, care apare în această parte a Europei. Cuprinde 10 eseuri, 10 interviuri şi un text despre Ucraina făcut în condiţii de război de criticul de teatru Viktor Sobiianskyi. Iulia Popovici:


    Principalul scop al acestei cărţi, care sper să fie şi principalul ei merit, este de a crea un context cât se poate de concret, nu numai pentru teatrul de la noi. Simţi cum rezonează ceea ce se întâmplă în ţările din jur cu ceea ce se întâmplă la noi. De exemplu, dintre vecinii noştri, suntem singurii care avem un teatru al realului, un teatru documentar puternic. La bulgari, primele încercări datează de anul acesta. În Ungaria există un singur spectacol documentar care s-a făcut acum trei ani. În Ucraina există acum un fel de efervescenţă legată de evenimentele Maidanului, care generează dramaturgia realului. Dar altfel nu există. Însă există unul extrem de puternic în Polonia şi există unul foarte interesant în Slovacia. Lucrul care ne apropie pe absolut toţi este această relaţie extrem de tensionată cu condiţiile de producţie, cu sistemele de finanţare şi cu dinamica tradiţional-nou în contextul unei arte a spectacolului puternic finanţată public în toate aceste zone.



    Nici nu s-au stins bine focurile de artificii care au marcat încheierea ediţiei 2014 a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, că organizatorii au şi anunţat următoarea ediţie. Aceasta va avea loc în perioada 12-21 iunie 2015, iar programul evenimentelor va fi disponibil la începutul anului viitor. Pregătim o ediţie matură, cu promisiunea celui mai complex festival de artele spectacolului organizat vreodată pe teritoriul ţării noastre. Sibiul este scena unui oraş european, un oraş care ştie cum să îşi păstreze frumuseţea şi suntem mândri de asta!”, a declarat Constantin Chiriac, directorul Festivalului de la Sibiu.

  • Pelicam 2014

    Pelicam 2014

    A lentrée du Delta du Danube se trouve la ville de Tulcea qui accueille, pour la troisième année de suite le “Pelicam”, cet animal étrange issu du croisement dun pélican et dune caméra. Non, ce nest pas un monstre, mais un des plus jeunes festival de Roumanie, avec une thématique singulière – le cinéma environnemental. Un festival jeune de tous les points de vue – jeune dâge, jeune desprit, avec une équipe très jeune, qui anime, cette année, la petite ville du sud-est de la Roumanie du 13 au 15 juin. Eclairage avec Benjamin Ribout, journaliste et directeur de “Pelicam”…


  • Salonul internaţional de carte Bookfest

    Salonul internaţional de carte Bookfest

    Aproape un milion de volume, între care câteva mii de titluri noi, a constituit oferta celei de a 9-a ediţii a Salonului Internaţional de Carte Bookfest”, organizat la sfârşitul lunii mai, la Bucureşti. Pe lângă oferta literară variată, pe tot parcursul Salonului Bookfest” au avut loc aproximativ trei sute de evenimente culturale. În afară de lansări de carte, bibliofilii au putut lua parte la dezbateri şi colocvii, proiecţii cinematografice şi evenimente interactive pentru adulţi şi copii, cele mai aşteptate fiind sesiunile de întrebări şi răspunsuri cu autori celebri.



    Unul din punctele de interes pentru publicul iubitor de artă a fost reîntâlnirea cu autori deosebit de importanţi pentru literatura română, totuşi prea adesea — şi pe nedrept — excluşi din peisajul cultural contemporan. Poeta, romanciera şi traducătoarea Nora Iuga: Am rămas — cred — singura din această societate a scriitorilor care le-a cunoscut personal pe unele poete care nu mai sunt printre noi. Acum are loc centenarul Mariei Banuş, fiindcă acesta a fost motivul pentru care am tot fost invitată la tot soiul de evenimente să vorbesc despre ea. Nina Cassian urma imediat ca vârstă după Maria Banuş. La Târgul de Carte, a venit la mine Sanda Golopenţia, care mi-a dăruit cartea Viaţa noastră”, în care vorbeşte despre mama ei, Ştefania Golopenţia, profesoara mea de la Iulia Haşdeu”, pe care am iubit-o foarte mult şi datorită căreia, în parte, am devenit poetă.



    Maria Banuş a debutat în 1937, cu volumul de versuri Ţara fetelor”. Cartea a atras imediat atenţia criticilor, inclusiv pe cea a lui George Călinescu, care a şi înregistrat-o în Istoria literaturii române de la origini până în prezent” din 1941. Nora Iuga: Pe Maria Banuş am cunoscut-o într-o perioadă în care era înlăturată — şi nu este prea greu cuvântul pe care îl rostesc, chiar prezintă adevărul. Nimeni nu mai voia să vorbească cu ea, cu toţii îi întorceau spatele. Era perioada anilor 1971-1972, imediat după revoluţia culturală”. Fiii ei plecaseră în Occident, în nişte ani în care nici nu puteai visa la aşa ceva, iar Maria Banuş a suferit mult din această pricină. Totul se întâmpla în comunism, în aceeaşi perioadă în care, cu aproape un deceniu în urmă, Maria Banuş fusese, fără exagerare, Everestul literaturii române. Întotdeauna m-am gândit că trebuie să fie îngrozitor să cazi de la o asemenea adâncime în cea mai adâncă prăpastie. Cred că a trecut printr-o suferinţă cumplită, suferinţă care a devenit pe zi ce trece mai atroce. Atunci când a împlinit 75 de ani, se afla în ţară, iar eu am scris un articol în România Literară, în care spuneam că singura poetă care ar merita sintagma marea doamnă a poeziei române” să fie Maria Banuş. Mie mi s-a reproşat că am ridicat-o pe acest piedestal.



    Invitatul de onoare al celei de-a noua ediţii a Salonului Internaţional de Carte Bookfest” a fost Polonia. Sub sloganul Quo vadis Polonia? Spre următorul Nobel”, Institutul Polonez a pregătit pentru Bookfest” 2014 o serie de evenimente menite să promoveze literatura polonă şi să sporească interesul publicului român pentru autorii contemporani, dar şi pentru clasicii polonezi. Ciprian Măceşaru, poet şi prozator: La Bookfest, am participat la două lansări de carte. Prima a fost lansarea unei antologii Wisława Szymborska, la Institutul Polonez. Cea de-a doua a fost lansarea romanului unui autor polonez, pe care ne-am bucurat să-l întâlnim la târg. Este vorba de Janusz Wiśniewski, cu romanul Singurătate pe net”. Despre această poetă foarte cunoscută, Wisława Szymborska, nu sunt foarte multe de spus, fiind câştigătoarea Premiului Nobel în 1996. Elementul de noutate al acestei antologii este că sunt şi poeme din ultimele volume ale autoarei, volume care arată puterea de înnoire a limbajului pe care a avut-o poeta poloneză. Dacă liniile de forţă rămân aceleaşi, ea reuşeşte să vorbească despre aceleaşi teme universale, aplecându-se mult mai concret către probleme uşor de identificat în contemporaneitate. Există o poezie extraordinară despre momentul 11 septembrie 2001. Există o poezie în care se tratează problema rasismului. Există poezii despre ceea ce avem, despre ceea ce ni s-a dat, despre lucrurile cu care trebuie să ne împăcăm. La Szymborska există întotdeauna paralela dintre fragilitatea omului şi Universul infinit, impenetrabil, mereu tăcut. Un cu totul alt fel de carte a făcut obiectul celei de-a doua lansări. Autorul vine din zona ştiinţei. Wiśniewski realizează programe de computer, urmărind progrese în domeniul chimiei. A început să scrie destul de târziu, Singurătate pe net” fiind primul lui roman. Cu toate acestea, această carte a înregistrat un succes incredibil. Dacă am încerca să găsim în România ceva similar, nu am reuşit. Doar în Rusia, cartea aceasta a apărut într-un milion de exemplare, fiind deja la a 11-a ediţie, fiind de asemenea pusă în scenă. În Polonia, romanul a fost ecranizat.



    Pe toată perioada Salonului, vizitatorii au beneficiat de acces gratuit la cinematograful de artă Bookfest”, în cadrul căruia au rulat filme premiate la festivaluri internaţionale, oferite de Institutul Maghiar din Bucureşti, de Ambasada Norvegiei, de Institutul Francez din Bucureşti şi de Institutul Polonez.

  • “La France sous les feux de la rampe” du Festival international de théâtre de Sibiu

    “La France sous les feux de la rampe” du Festival international de théâtre de Sibiu

    De même que le Festival “George Enescu” pour la musique, le Festival international de théâtre de Sibiu, Sibfest, est la marque roumaine la plus connue en Europe et dans le monde. Depuis vingt ans, il attire un nombre impressionnant dartistes, de passionnés de théâtre et de touristes. 62 mille spectateurs pour chacun des 10 jours de cet événement, senorgueillissent les organisateurs, à savoir léquipe du Théâtre National de cette bourgade saxonne du centre de la Roumanie. Un rendez-vous qui pèse lourd, au sens propre comme figuré du terme, et qui fut un argument déterminant dans le choix de Sibiu en tant que capitale européenne de la culture aux côtés du Luxembourg. Les créations françaises et francophones ont toujours été parmi les vedettes du festival de Sibiu, mais cette année elles pulvérisent les records en matière de présence et de visibilité… Explications avec Christophe Pomez, directeur adjoint et programmateur de lInstitut français de Bucarest.


  • Le Festival du spectacle européen et de la dramaturgie roumaine (FEST-FDR)

    Le Festival du spectacle européen et de la dramaturgie roumaine (FEST-FDR)

    Il est la seule plate-forme élargie de spectacle sur des textes roumains, contemporains et sociaux de surcroît. Cependant, il ne sagit pas dun événement roumano-roumain, car FEST-FDR met toutes ces créations locales dans un contexte européen – et international en général -, mettant en miroir créativité, formats et tendances roumaines et globales, ces dernières puisées dans des endroits pas forcément à portée de main ou dInternet. Le Festival européen du spectacle et de la dramaturgie roumaine, qui se déroule en ce moment même, est organisé par ce pôle culturel qui est le dynamique Théâtre national de Timisoara, dans louest de la Roumanie. Explications avec Codruta Popov, programmatrice artistique et secrétaire littéraire du Théâtre national de Timisoara.


  • Nachrichten 09.06.2014

    Nachrichten 09.06.2014

    SOFIA: Der bulgarische Premier Plamen Orescharski hat am Sonntag nach einem Treffen mit US-Kongressmitgliedern erklärt, dass er angeordnet habe, vorerst alle Arbeiten am Bau der South-Stream-Gaspipeline einzustellen. Dies gelte solange bis “eine Verständigung” diesbezüglich mit der Europäischen Kommission gefunden werde, berichteten bulgarische Medien. Die Änderung der Position der bulgarischen Regierung kommt nur weniger als eine Woche, nachdem bekannt worden war, dass Brüssel ein Strafverfahren gegen Bulgarien startet, da das Projekt angeblich nicht der EU-Gesetzgebung entspreche.



    KIEW: Mit einem klaren Bekenntnis zur Einheit der Ukraine und zur EU ist der neue ukrainische Präsident Petro Poroschenko am Samstag in seine Amtszeit gestartet. Der Staatschef sprach sich für verbesserte Beziehungen zu Moskau aus, stellte aber zugleich klar, dass der Status der Halbinsel Krim ebenso wenig verhandelbar sei wie der Weg seines Landes in die EU. Nur kurz nach seinem Amtsantritt hat der ukrainische Präsident Petro Poroschenko eine Waffenruhe für die Ostukraine angekündigt. “Wir sollten in dieser Woche das Feuer einstellen”, sagte Poroschenko nach Angaben der Agentur Interfax am Sonntag in Kiew. Kurz zuvor hatte Russland das ukrainische Militär erneut zu einer Feuerpause aufgefordert, damit ein Dialog beginnen könne. Poroschenko, der erst am Samstag ins Amt eingeführt worden war, kündigte die Waffenruhe bei einer Sitzung einer Kontaktgruppe für die Umsetzung seines angekündigten Friedensplanes an.



    VATIKANSTADT: Papst Franziskus hat am Sonntag mit dem israelischen Präsidenten Shimon Peres und Palästinenserpräsident Mahmoud Abbas an einem Gebet für Frieden im Nahen Osten in den Vatikanischen Gärten teilgenommen. An dem Treffen nahm auch der Ökumenische Patriarch von Konstantinopel, Bartholomaios I., teil. «Ich hoffe, dass diese Begegnung der Beginn eines neuen Weges auf der Suche nach dem sei, was eint, um das zu überwinden, was trennt», sagte der Pontifex. Beim sogenannten “Aufruf zum Frieden” beteten Juden, Christen und Muslime unter freiem Himmel auf einem Rasenstück mit Blick auf den Petersdom für den Frieden und baten um Vergebung. Am Ende der Zeremonie reichten sich Peres, Abbas und Franziskus demonstrativ die Hände. Nach dem öffentlichen Gebet für den Frieden pflanzte der Papst mit seinen Gästen einen Olivenbaum, ehe er sich mit Abbas und Peres zu einer privaten Unterredung zurückzog.



    BUKAREST: Der Film “Das alte Dorf” des Regisseurs Dumitru Budrala hat den Gro‎ßen Preis bei der 2. Auflage des Internationalen Festivals des Ethnographischen Films gewonnen. Das Festival fand zwischen 6.-8. Juni in Zlatna, in der Mitte Rumäniens statt. Der Preis für die beste Regie eines ausländischen Films ging an die japanisch-spanische Koproduktion Ainu. Pfade der Erinnerung“, in der Regie von Marcos Centeno Martin. Den Exzellenzpreis von Radio Rumänien International“ für musikalische Untermalung gewann der Südafrikaner Andrew Aringhe mit dem Streifen Afrikanische Wege“, und der Preis für Originalität ging an den abendfüllenden Film Ich bin nicht berühmt, dafür aber Aromune“, des Regisseurs Toma Enache, der auch Leiter der aromunischen Redaktion von Radio Rumänien International ist.

  • Le Festival International de Théâtre de Sibiu

    Le Festival International de Théâtre de Sibiu

    Le Festival International de Théâtre de Sibiu est probablement l’événement du genre le plus important de Roumanie et le troisième en Europe pour ce qui est de son ampleur, après ceux d’Edimbourg et d’Avignon. L’édition de cette année se donne pour but de poursuivre la tradition d’une offre culturelle au plus haut niveau. Dix jours durant, l’ancienne cité des Saxons dans le sud de la province de Transylvanie se transforme en une scène immense, grâce à des artistes venus des 4 coins du monde. Les événements ont lieu dans une soixantaine dendroits, dont places publiques, églises, sites historiques mais aussi salles de spectacle traditionnelles.



    Chaque édition du Festival a un thème généreux, celui de cette 21e édition étant «Unicité en diversité ». Prévu du 6 au 15 juin, l’événement réunit 2 500 artistes et invités de 70 pays. A l’affiche figurent 350 spectacles de théâtre, de danse, de musique, représentations de rue, de cirque, expositions, ateliers de lecture, conférences. En effet, les organisateurs proposent un véritable marathon d’événements uniques, qui, hormis les spectacles de théâtre, prévoit aussi des projections de films et lancements de livres.



    A noter, parmi les points dorgue, la présence de l’écrivain, acteur et réalisateur libanais, Wajdi Mouawad, avec son spectacle fétiche «Seuls», mais aussi avec le film tiré de sa pièce «Incendies», nominé aux Oscars 2011 dans la section « meilleur film étranger » ou encore la sculpture monumentale «Luminarium Mirazozo», qui pourra être admirée sur la Grande Place de Sibiu. Inspirée de l’architecture islamique et gothique, le Luminarium est une structure gonflable, censée procurer au public une série d’expériences extrasensorielles à l’aide des jeux de lumière sur des formes géométriques colorées ou transparentes.



    Enfin, de nouvelles étoiles seront attribuées sur l’Allée des Célébrités de Sibiu, conçue selon le modèle du célèbre Walk of Fame hollywoodien. La liste des étoiles sera entre autres complétée par le metteur en scène, acteur, réalisateur et écrivain britannique, Peter Brook, le danseur et chorégraphe roumain, Gigi Caciuleanu ou Martin Hochmeister, fondateur du premier théâtre de Sibiu. Selon le directeur du Festival, Constantin Chiriac, les événements déroulés dans le cadre de cette 21e édition respectent le principe des vases communicants; on s’attend à ce qu’ils confirment la vocation humaniste de la ville de Sibiu, capitale européenne de la culture en 2007. (trad.: Alexandra Pop)

  • Festivalul euroregional de teatru Timişoara

    Festivalul euroregional de teatru Timişoara

    În ultima săptămână a lunii mai, Teatrul Maghiar de de Stat Csiky Gergely” din Timişoara a organizat a şaptea ediţie a Festivalului Euroregional de Teatru — TESZT. Începând de la prima ediţie, din 2007, festivalul îşi propune să evidenţieze multiculturalitatea euroregiunii DKMT (Dunăre-Criş-Mureş-Tisa) şi să întărească legăturile dintre teatrele din această regiune, ceea ce îl face un eveniment unic în România. Aşadar, la festival participă spectacole şi artişti din România, Ungaria şi Serbia.



    În fiecare an, tema este alta. Attila Balazs, directorul Teatrului Maghiar de Stat din Timişoara: Am încercat să adunăm spectacole în jurul temei ”Trecutul şi prelucrarea trecutului în prezent”. Spectacolele pe care le-am propus anul acesta e curios că se adună pe această temă. De fapt, nu noi alegem temele, ci temele se arată singure. Noi trebuie doar să decidem care sunt cele mai accentuate teme din zonă. Anul trecut, totul a fost mult mai proaspăt, mult mai actual. Anul acesta, ne referim mai mult la trecut şi aş putea să enumăr aproape toate spectacolele din festival care se pot înşirui pe acest fir”.



    Festivalul a fost deschis de spectacolul Incendii”, pus în scenă de Radu Alexandru Nica la Teatrul Maghiar de Stat din Timişoara. Povestea porneşte de la războiul din Liban şi analizează urmările lui asupra vieţilor oamenilor: doi fraţi gemeni încearcă să recupereze, să descifreze trecutul mamei lor. Autorul piesei este Wajdi Mouawad, canadian de expresie franceză, cu origini libaneze. Textul său a fost adaptat pentru filmul cu acelaşi titlu, nominalizat în 2012 la Premiile Oscar, categoria Cel mai bun film străin. Regizorul Radu Nica: Mi-a plăcut că este un text emoţionant. În ultima vreme nu se mai scrie emoţionant. Toţi suntem foarte reci, sofisticaţi, arătăm mereu că gândim, ne e frică să simţim. Am luptat şi cu mine, recunosc. Şi mie îmi plac textele alea. Nu sunt un fan al emoţiei excesive în teatru. Dar aveam nevoie de o excepţie. Au fost mai multe provocări. A fost o provocare povestea în sine, care este atât de complicată, care e un mix foarte ciudat, contemporan de roman poliţist cu tragedie antică: să-i păstrezi caracterul poliţist, să aibă tragism, în acelaşi timp să nu aibă răceala inaccesibilă a tragediei antice, ci să o faci o poveste contemporană, în contextul în care mai mult de jumătate din piesă se petrece în Orientul Apropiat, care, ca mentalitate, nu e deloc apropiat de noi.



    Un alt spectacol invitat la a 7-a ediţie a TESZT, A fost odată la Timişoara”, autor şi regizor Peter Kerek, a fost prezentat de echipa Teatrului Naţional Timişoara. A fost odată la Timişoara” este povestea unei familii care are foarte multe de împărţit de pe vremea comunismului, care încearcă să îşi ascundă trecutul. Actriţa Andrea Tokai, despre A fost odată la Timişoara”.



    Că suntem oameni… asta am înţeles eu prin spectacolul acesta. Este o poveste foarte simplă. E vorba de o familie cu mulţi copii, într-un accident moare mama şi copiii se întorc acasă. Şi ce se întâmplă între ei? Ce se descoperă? Ce s-a întâmplat acum 20 de ani? Eu joc un personaj mai în vârstă, fac parte din familie, dar în acelaşi timp nu sunt din familie, pentru că sunt din afară. E o slugă, dar nu e slugă, un fel de mamă, dar nu e mamă… Eu asta am înţeles: că nu suntem buni, nu suntem răi, suntem oameni, trăim şi încercăm să mergem mai departe. Nu e vorba despre supravieţuire. Sunt momente de limită, de ceartă, de ură, dar nu sunt duse într-o zonă de supravieţuire. Se rezolvă. Se rezolvă, pentru că aşa se întâmplă în viaţă”.



    Prezentat, de asemenea, în Festivalul Euroregional de Teatru Timişoara, spectacolul Roşu”, o coproducţie Teatrul Popular din Subotica, Serbia şi Teatrul Katona Jozsef din Budapesta, regia Mate Gabor, abordează atrocităţile întâmplate în timpul celui de-al doilea război mondial în Iugoslavia, zona de frontieră cu Ungaria şi, în general, în zonele locuite de maghiari. Dacă la începutul anului 1942, armata maghiară invadează teritoriile Iugoslaviei şi face numeroase victime, în 1944 partizanii iugoslavi comunişti îşi încep campania de răzbunare asupra locuitorilor de etnie maghiară. Nu există procese la acea dată, ci numai tortură, linşaj, execuţii în masă. Textul a fost scris de Brestyanszki B.R., secretar literar la Teatrul Popular din Subotica: Această perioadă a istoriei era tabu până în trecutul foarte apropiat. Potrivit aprecierii istoricilor, zeci de mii de oameni au căzut victime acestor evenimente, despre care nu numai că nu se putea vorbi, dar oamenilor le era frică să vorbească. Pentru a putea face pasul următor, este foarte important să conştientizăm trecutul”.



    În tema ediţiei din acest an a Festivalului TESZT, Trecutul şi prelucrarea trecutului”, se încadrează perfect un alt spectacol invitat: Ţinuturile joase”, pe textele Hertei Müller, adaptate de Niky Wolcz, care semnează şi regia spectacolului, montat la Teatrul german de Stat Timişoara. Actriţa Ida Jarcsek-Gaza interpretează în spectacol rolul bunicii: Regizorul a spus: nu mă interesează latura aspră, evidentă a textelor Hertei Müller. Mă interesează să descoperim împreună lucrurile lirice, lucrurile frumoase, tonurile sotto voce, ce este fin, acolo unde ea este vulnerabilă. Şi îi sunt foarte recunoscătoare lui Niky Wolcz pentru acest lucru: de a avea răbdare să descoperi sub o coajă foarte tare şi aspră miezul moale. Asta a fost pentru mine foarte important ca actor. Cred că asta este frumos la acest spectacol: că prezintă atâtea aspecte încât nu există spectator care să nu se poată identifica printr-o amintire absolut personală, intimă cu o parte din spectacol. Cred că aici este câştigul spectacolului”.



    Organizatorii au mai pregătit pentru ediţia de anul acesta a Festivalului Euroregional de Teatru o carte scrisă şi editată prin prisma dialogurilor culturale dintre teatrele, instituţiile şi artiştii din cele trei ţări. Drumuri transfrontaliere” s-a născut din ideea de bază şi din estetica festivalului: de a crea o platformă comună, plurilingvistică pentru cele mai importante teatre şi instituţii de artă din euroregiunea Dunăre-Criş-Mureş-Tisa.

  • Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

    Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

    Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu reprezintă, probabil, cel mai complex festival anual din România şi cel de-al treilea festival de artele spectacolului din Europa, ca amploare şi dimensiune, după Festivalul Internaţional de la Edinburgh (Marea Britanie) şi Festivalul de la Avignon (Franţa).



    Ediţia din acest an îşi propune să continue tradiţia unei oferte culturale la cel mai înal nivel. Timp de zece zile, vechea cetate a saşilor din sudul Transilvaniei se transformă într-o scenă uriaşă, cu artişti din toate colţurile lumii, care prezintă evenimente în peste 60 de spaţii, intre care pieţe publice, biserici, situri istorice, dar şi săli clasice de spectacol. Fiecare ediţie a festivalului se desfăşoară sub genericul unei teme generoase.



    La a XXI a ediţie, care are loc, anul acesta, între 6-15 iunie, participă 2.500 de artişti şi invitaţi din 70 de ţări. Ei vor prezenta 350 de spectacole de teatru, dans, muzică, reprezentaţii de stradă, circ, expoziţii, spectacole-lectură, conferinţe, toate puse sub genericul “Unicitate în diversitate”.



    Ediţia 2014 a programat un maraton de evenimente unice care include, în afara reprezentaţiilor de teatru, un program de filme şi lansări de carte. Se remarcă, în deschiderea Festivalului, prezenţa libanezului, scriitor, actor şi regizor, Wajdi Mouawad, cu filmul “Incendii”, nominalizat la premiile Oscar 2011, pentru cea mai bună peliculă străină. El va purta un dialog la scenă deschisă cu reputatul eseist şi teoretician de teatru român George Banu.



    O altă experienţă inedită o constituie construcţia expoziţională dedicată jocului interactiv cu lumini şi culori: “Luminarium Mirazozo”, amplasată în Piaţa Mare din Sibiu. Inspirată din arhitectura islamică şi cea gotică, aceasta este o structură gonflabilă, proiectată sa ofere publicului o serie de experienţe extrasenzoriale, derivate din jocul luminilor pe suprafeţe geometrice colorate sau transparente.



    Nu în ultimul rând, în cadrul festivalului vor fi atribuite noi stele pe Aleea Celebrităţilor – gândită după modelul cunoscutei Walk of Fame hollywoodiene. Astfel că, la Sibiu, vor străluci, pentru prima dată, stelele celebrilor Peter Brook, Gigi Căciuleanu, Martin Hochmeister (fondatorul primului teatru din Sibiu), Krystian Lupa, Radu Stanca şi Peter Stein.



    Aşa cum declara directorul Festivalului, Constantin Chiriac, evenimentele din cadrul editiei a XXI a se vor desfăşura pe principilul vaselor comunicante; e de aşteptat că ele vor reconfirma vocaţia umanistă a Sibiului, ales, de altfel, în 2007, capitală europeană a culturii.

  • Le Festival de la gastronomie « Où vas-tu, mon agnelet? »

    Le Festival de la gastronomie « Où vas-tu, mon agnelet? »

    Cela fait sept ans que la commune de Bran, au cœur de la Roumanie, accueille un Festival de la gastronomie (dont l’appellation renvoie aux paroles d’une célèbre chanson roumaine, à savoir « Où vas-tu, mon agnelet? »). Cet événement est une bonne occasion pour les habitants du coin d’accueillir leurs hôtes avec des plats du terroir, des spectacles folkloriques et beaucoup de joie.



    Le villages de Bran s’égrène de part et d’autre de la route reliant la station touristique de Braşov à la ville de Câmpulung Muscel. Impossible de ne pas tomber sous le charme des belles collines et des montagnes majestueuses sillonnées de ruisseaux limpides, de ces endroits où l’histoire, les traditions locales et les légendes sont chez elles.



    Gheorghe Hermeneanu, maire de la commune de Bran, nous donne plus d’une raison de ne pas manquer ce Festival de la gastronomie. « Nous avons conçu cet événement dans l’intention de marquer la transhumance, plus précisément le moment où les bergers mènent leurs troupeaux en haute montagne, pour leur faire pacager l’herbe fraîche. Puisque c’est en cette période de l’année que l’on prépare les premiers fromages en écorce de sapin, nous avons pensé saisir l’occasion pour les faire découvrir à nos visiteurs. Pour la date du festival, nous avons choisi les mini vacances de Pentecôte, de sorte que les touristes puissent passer leurs loisirs le plus agréablement possible. Nous avons trouvé bon de leur offrir des plats du terroir et de leur faire découvrir nos traditions. Sachez que pendant la fête de Pentecôte on mange des plats à base d’agneau et de chevreau. L’idée nous est donc venue de présenter aussi d’autres produits traditionnels et d’organiser une sorte de fête champêtre. »



    Le Festival de la gastronomie se tient près du château de Bran. Notre interlocuteur nous lance une invitation chaleureuse à nous joindre aux habitants de Bran pour cet événement: « L’événement se déroule au pied du château de Bran, sur le plateau connu sous le nom de « Cœur de la reine ». Il comporte un concours gastronomique, dont le jury est formé de chefs renommés de Roumanie, des spectacles folkloriques et des démonstrations, censées familiariser le public avec des recettes du terroir et avec la manière de cuisiner nos plats traditionnels. La matière première, à savoir la viande d’agneau, nous la mettons à la disposition des équipes de cuisiniers qui doivent en préparer les recettes les plus savoureuses. Un concours de recettes est également prévu. En plus, nous avons invité des artistes réputés, de la contrée de Bran-Moeciu-Fundata et de toutes les autres zones folkloriques du pays. Au programme du festival on retrouve aussi des défilés de costumes traditionnels ou bien des spectacles de danse donnés par les élèves de la commune. Le défilé des costumes traditionnels aura pour point de départ le château de Bran. Ces costumes sont spécifiques des régions d’origine des participants au concours. Nous vous attendons à bras ouverts pour vous faire découvrir notre hospitalité et passer de bons moments ensemble! »



    Une fois arrivés à Bran, ne ratez pas une visite au château médiéval, l’un des plus imposants monuments de Roumanie. Bâti sur un rocher, le château abrite actuellement un musée qui sétend sur les quatre étages ouverts au public. Bien que le château doive sa renommée à la légende du comte Dracula, c’est surtout à la reine Marie que cet édifice doit son heure de gloire: il est lune des résidences favorites de Sa Majesté. On raconte même que le cœur de la reine Marie est resté enterré quelque temps à Bran avant dêtre déposé dans sa résidence de Baltchik, en Bulgarie.


    La visite guidée commence dans la jolie cour intérieure et se poursuit au premier étage, dans les appartements de la reine Marie. De là, en empruntant un petit escalier secret, vous allez vous rendre directement au troisième étage occupé par le salon de musique et l’ancienne bibliothèque royale, deux des plus belles pièces du château. La visite continue au quatrième niveau, là où les visiteurs seront invités sur la grande terrasse qui offre un magnifique panorama de toute la région, en vous donnant la possibilité d’apercevoir au loin les ruines des anciens remparts séparant jadis la Valachie de la Transylvanie.



    Après avoir admiré la belle vue qui s’étend à vos pieds, vous serez invités à descendre au deuxième étage pour y passer un peu plus de temps à admirer les anciens appartements du roi Ferdinand. Vous y serez certainement émerveillés par la beauté de la cheminée, des poutres et des portes peintes, par le salon et la salle de séjour, tout comme par l’impressionnante salle des costumes, armes et armures médiévales spécifiques à la Transylvanie. Ceux d’entre vous qui s’intéressent au destin de la famille royale seront attendus dans la nouvelle salle de projection, où lon peut visionner des images des Archives nationales sur lhistoire de la famille royale et du château avec des moments clé du parcours historique des Hohenzollern en Roumanie, tels la cérémonie du couronnement du roi. Et puisque c’est notamment à la famille royale que se rattache le château de Bran, disons qu’au quatrième étage se trouve également l’appartement du prince Nicolae, le quatrième fils du couple royal Marie – Ferdinand. Et c’est toujours au quatrième que les visiteurs se verront inviter à découvrir deux pièces récemment inaugurées et connues sous le nom de « chambres de Bram Stoker ». C’est donc ici, dans ces deux pièces, que ceux d’entre vous qui se passionnent pour les histoires de vampires seront bien servis puisqu’ils se verront raconter en roumain et en anglais la légende du comte Dracula telle qu’elle apparaît dans le roman de Stoker, la vie du prince régnant Vlad l’Empaleur, son arbre généalogique et son règne.



    Chers amis, l’été est presque arrivé, la météo est douce, le soleil est de la compagnie et la région de Bran figure parmi les plus belles de Roumanie. Autant de raisons d’inclure cet endroit sur la liste de vos prochaines destinations de vacances. On vous attend nombreux ! (trad. : Mariana Tudose, Ioana Stancescu)



  • 30.05.2014 (mise à jour)

    30.05.2014 (mise à jour)

    FMI — Une délégation du FMI doit entamer lundi une visite à Bucarest, pour une troisième évaluation de l’accord de précaution. A l’agenda des discussions figureront l’élimination du monopole de l’Etat dans deux secteurs clé de l’économie, l’énergie et l’infrastructure, une éventuelle réduction de 5% des cotisations à la sécurité sociale payées par les employeurs. Les entretiens porteront aussi sur les mesures visant à stimuler le marché de l’Emploi et à réduire la fiscalité, que le Ministère des Finances est en train de préparer. Rappelons que l’actuel accord de précaution conclu par la Roumanie avec le FMI et la Commission européenne s’élève à 4 milliards d’euros.



    Recommandations – La Commission européenne va publier au début de la semaine prochaine les recommandations aux pays, suite à des analyses économiques complexes ayant visé les Etats de l’UE. La Commission européenne va leur suggérer de prendre en compte dans la prochaine année des réformes dans des secteurs clé, tels le marché de l’emploi, l’éducation, la recherche et la consolidation budgétaire. L’année dernière, la Roumanie s’est vu adresser 8 recommandations spécifiques concernant entre autres, les politiques fiscales, la santé publique, les embauches, l’administration publique et l’absorption des fonds européens.



    Coopération— La Roumanie est le partenaire le plus honnête et le plus efficace de la République de Moldova — a déclaré la chef de la diplomatie moldave, Natalia Gherman, dans une interview à notre radio. La responsable moldave a évoqué l’assistance de la Roumanie aux démarches de Chisinau visant à réformer la justice et les affaires intérieures, un processus nécessaire pour l’adhésion du pays à l’UE. Natalia Gherman a aussi mentionné le prêt de 20 millions d’euros accordé par la Roumanie à la réforme dans l’éducation et la construction du gazoduc Iasi – Ungheni, qui assurera la connexion de la République de Moldova au système énergétique européen.



    Conseils – Le ministère des Affaires étrangères de Bucarest maintient sa recommandation aux ressortissants roumains, y compris les représentants des médias, de quitter aussitôt la péninsule de Crimée ainsi que les régions de Donetsk et de Lougansk, dans l’est de l’Ukraine. La recommandation intervient sur fond de détérioration dramatique de la situation de sécurité dans ces zones. De même, les citoyens roumains sont conseillés d’éviter les déplacements aussi dans d’autres régions du nord-est, du sud et du sud-est de l’Ukraine.



    Entretiens – Le ministre roumain des Affaires étrangères, Titus Corlàtean, a participé vendredi à une rencontre de travail avec les ambassadeurs des Etats d’Asie accrédités à Bucarest. On a souligné l’importance accordée au développement des relations proches avec les partenaires asiatiques dans le domaine du dialogue politique et diplomatique, des échanges économiques, respectivement des échanges inter-humains. Une attention spéciale a été accordée à la coopération entre Etats européens et Etats asiatiques dans le format Asie-Europe où la Roumanie joue un rôle actif dans des domaines tels le développement régional et le management des ressources d’eau.




    Réunion – Le secrétaire d’Etat aux affaires européennes du Ministère roumain des Affaires étrangères, George Ciamba, a participé du 29 au 30 mai à Athènes à la réunion informelle des ministres ou des secrétaires d’Etat aux affaires européennes des Etats membres de l’UE. La réunion a été organisée par la présidence hellénique du Conseil de l’UE. Selon un communiqué de la diplomatie roumaine Ciamba a souligné que les élections euro-parlementaires de Roumanie ont été la preuve claire de l’orientation pro-européenne des citoyens roumains — prémisse positive d’une participation active et dynamique de la Roumanie au processus des décisions européennes et au contour des solutions d’avenir concernent les dossiers européens majeurs.



    Théâtre – Ces jours-ci, on organise à Bucarest la 6-ème édition du Festival International de Théâtre de Rue « B-FIT in the street » qui propose jusqu’au 1-er juin des dizaines de spectacles avec des poupées géantes et des machines, concerts et jeux de lumières et d’eau. Y participent plus de 200 artistes de Roumanie, d’Espagne, de France, du Pays Bas, de Grande Bretagne, de Slovaquie , de Belgique, d’Italie et d’Australie. Par ailleurs, à Cluj, ouverture, vendredi, de la XIII-ème édition du Festival de Film TRANSILVANIA –TIFF. Jusqu’au 8 juin 217 films de 55 pays , des concerts , des expositions, des master-class, des débats et des banquets animeront la ville du centre de Roumanie.



    Météo – Une alerte jaune aux pluies, orages et grêle est en vigueur à Bucarest et dans tous les départements de Roumanie jusqu’à samedi soir. Les quantité d’eau peuvent dépasser 30 litres par mètre carré. Les hydrologues ont émis eux aussi une alerte orange aux inondations, valable jusqu’à dimanche sur des rivières de 14 départements, la plupart dans l’est de la Roumanie. De même, plusieurs rivières de l’ouest, du centre et du sud sont visées par une vigilance jaune aux inondations. Les alertes orange et jaune restent en vigueur sur le Danube. Bien que considérablement élevé ce dernier temps, le niveau du fleuve n’augmentera plus à la hauteur des départements de Galati et de Braila.

  • 30.05.2014

    30.05.2014

    FMI — Une délégation du FMI doit entamer lundi une visite à Bucarest, pour une troisième évaluation de l’accord de précaution. A l’agenda des discussions figureront l’élimination du monopole de l’Etat dans deux secteurs clé de l’économie, l’énergie et l’infrastructure, une éventuelle réduction de 5% des cotisations à la sécurité sociale payées par les employeurs. Les entretiens porteront aussi sur les mesures visant à stimuler le marché de l’Emploi et à réduire la fiscalité, que le Ministère des Finances est en train de préparer. Rappelons que l’actuel accord de précaution conclu par la Roumanie avec le FMI et la Commission européenne s’élève à 4 milliards d’euros.



    Recommandations – La Commission européenne va publier au début de la semaine prochaine les recommandations aux pays, suite à des analyses économiques complexes ayant visé les Etats de l’UE. La Commission européenne va leur suggérer de prendre en compte dans la prochaine année des réformes dans des secteurs clé, tels le marché de l’emploi, l’éducation, la recherche et la consolidation budgétaire. L’année dernière, la Roumanie s’est vu adresser 8 recommandations spécifiques concernant entre autres, les politiques fiscales, la santé publique, les embauches, l’administration publique et l’absorption des fonds européens.



    Coopération— La Roumanie est le partenaire le plus honnête et le plus efficace de la République de Moldova — a déclaré la chef de la diplomatie moldave, Natalia Gherman, dans une interview à notre radio. La responsable moldave a évoqué l’assistance de la Roumanie aux démarches de Chisinau visant à réformer la justice et les affaires intérieures, un processus nécessaire pour l’adhésion du pays à l’UE. Natalia Gherman a aussi mentionné le prêt de 20 millions d’euros accordé par la Roumanie à la réforme dans l’éducation et la construction du gazoduc Iasi – Ungheni, qui assurera la connexion de la République de Moldova au système énergétique européen.



    Conseils – Le ministère des Affaires étrangères de Bucarest maintient sa recommandation aux ressortissants roumains, y compris les représentants des médias, de quitter aussitôt la péninsule de Crimée ainsi que les régions de Donetsk et de Lougansk, dans l’est de l’Ukraine. La recommandation intervient sur fond de détérioration dramatique de la situation de sécurité dans ces zones. De même, les citoyens roumains sont conseillés d’éviter les déplacements aussi dans d’autres régions du nord-est, du sud et du sud-est de l’Ukraine.



    Théâtre – Bucarest accueille ces jours-ci la 6e édition du Festival International de Théâtre de rue « B-FIT in the Street ». L’événement propose jusqu’au 1er juin, des dizaines de spectacles de marionnettes gigantesques, concerts, jeux d’eau et de lumière. Y participent plus de 200 artistes de Roumanie, Espagne, France, des Pays Bas, du Royaume-Uni, de Slovaquie, Belgique, Italie et Australie. Parmi les points forts du festival on retrouve un spectacle de jeux de lumières présenté par Aquatique Show International ou une approche inédite de « Hamlet » proposé par le théâtre londonien Shakespeare’s Globe.



    METEO – Une alerte jaune aux pluies, orages et grêle est en vigueur à Bucarest et dans tous les départements de Roumanie jusqu’à samedi soir. Les quantité d’eau peuvent dépasser 30 litres par mètre carré. Les hydrologues ont émis eux aussi une alerte orange aux inondations, valable jusqu’à dimanche sur des rivières de 14 départements, la plupart dans l’est de la Roumanie. De même, plusieurs rivières de l’ouest, du centre et du sud sont visées par une vigilance jaune aux inondations. Les alertes orange et jaune restent en vigueur sur le Danube. Bien que considérablement élevé ce dernier temps, le niveau du fleuve n’augmentera plus à la hauteur des départements de Galati et de Braila. Les maximales de la journée iront de 18 à 24 degrés. 20 degrés en ce moment à Bucarest.

  • Festivalul gastronomic „Und’te duci tu, mielule”

    Festivalul gastronomic „Und’te duci tu, mielule”

    De şapte ani încoace, în inima României, la Bran se desfăşoară festivalul gastronomic Und’ te duci tu, mielule?”, ocazie pentru localnici să se pregătească să primească turişti, cu produse tradiţionale, spectacole folclorice şi multă bucurie locală.



    La 25 km vest de Braşov, pe şoseaua ce iese prin vechiul cartier Bartolomeu şi care leagă oraşul de la poalele Tâmpei de Cîmpulung Muscel, se înşiruie satele Branului. Printre dealuri frumoase, munţi înalţi şi râuri cristaline, aici găsiţi frânturi de istorie, tradiţii locale şi legende.



    De ce merită să veniţi la Bran cu ocazia festivalului gastronomic, ne-a spus Gheorghe Hermeneanu, primarul comunei Bran: Noi am conceput acest eveniment şi ca marcare a unui segment pastoral, este perioada când oile urcă la munte, este perioada când apar primele produse de brânză în coajă de brad, şi am zis cu această ocazie să oferim un produs turistic şi celor care ne vizitează. Am ales ca dată minivacanţa de Rusalii, pentru ca turiştii care vin la munte în această perioadă să găsescă aici un mod cât mai plăcut de petrecere a timpului liber. Cu această ocazie am considerat de cuviinţă să oferim celor care ne vizitează din bucătăria tradiţională a locului şi obiceiurile noastre din această perioadă. În zilele de Rusalii se mănâncă un anumit tip de produse din carne de miel şi ied. Şi pornind de aici ne-am extins şi către alte produse tradiţionale şi apoi, către ideea de petrecere câmpenească şi tot ce înseamnă folclor şi tradiţii folclorice.”



    Tradiţiile gastronomice se îmbină fericit la Bran cu frumuseţea zonei, astfel încât locul de desfăşurare a evenimentului este la umbra Castelului Bran. Ne lansează o invitaţie Gheorghe Hermeneanu, primarul comunei Bran: Evenimentul se desfăşoară la poalele Castelului Bran, pe platoul Inima Reginei. Vom avea un concurs gastronomic pe mai multe categorii, concurs jurizat de o echipă de maeştri bucătari de renume din România şi în paralel se vor organiza show-uri gastronomice, spectacole folclorice de excepţie. În plus, vom prezenta tot felul de reţete locale, modul de preparare. Noi vom oferi ca materie primă nişte miei, pe care echipele de bucătari le vor avea la dispoziţie pentru a putea oferi nişte reţete cât mai gustoase. Vom avea câţiva artişti de top şi vom mobiliza toată suflarea artistică a întegii zone, Bran-Moeciu-Fundata, copiii din şcolile din aceste localităţi vor prezenta programe artistice, dansuri populare, şi vor aduce fiecare nişte reţete care vor fi şi ele jurizate, apoi vom avea oaspeţi din toate regiunile folclorice din ţară, parade populare. Vom face o paradă a costumului popular care va porni din castel, va face ocolul castelului şi apoi, în cadrul evenimentului se va face prezentarea portului din fiecare zonă care va participa la eveniment. Îi aşteptăm aici cu suflet deschis, cu ospitalitatea noastră bine-cunoscută, să petrecem câteva zile aşa cum ne place nouă.Vă aşteptăm cu drag!”



    Odată ajunşi aici, nu puteţi rata o vizită la Castelul Bran, castel medieval a cărei faimă trăieşte între legendă şi realitate istorică. Dacă alegeţi un tur scurt al Castelului Bran, acesta începe din curtea interioară, pleacă spre etajul întâi, unde în perioada medievală a fost amenajat apartamentul castelanului, liderul cetăţii militare, urmând ca apoi, la venirea familiei regale, în perioada interbelică, etajul unu să fie ocupat de apartamentul reginei Maria. Aici se găseşte dormitorul acesteia, holul de trecere şi salonul mic şi salonul mare, unde erau primiţi oaspeţii. De la etajul întâi, vizitatorii urcă prin scara secretă a castelului. Odată ajuns la etajul trei, turistul păşeşte într-una din cele mai frumoase încăperi ale Castelului Bran, şi anume sala de muzică şi biblioteca reginei Maria. Turul se continuă cu logia castelului sau balconul regal, un balcon cu vedere la curtea inteioară, cu arcade gotice, un loc mai degrabă romantic. Apoi, la etajul patru, în exterior, pe terasa deschisă a castelului, cu o privelişte nemaipomenită către Ţara Românească. Se pot observa de aici şi zidurile medievale ce reprezentau graniţa ce despărţea Transilvania de Ţara Românească şi sediul vămii medievale deschis în sec XIV, odată cu castelul. La etajul doi se vizitează apartamentul regelui Ferdinand, remarcabil prin frumuseţea şamineelor, a uşilor şi grinzilor pictate, dormitorul regal, salonul şi sufrageria regală. Tot la acest etaj se găseşte şi sala de costume şi de arme şi armuri medievale din Transilvania. Sala de cinema este o altă încăpere mai recent deschisă, în care, pe un ecran generos, rulează filme cu familia regală, parăzi militare sau momentul încoronării de la Alba Iulia. La etajul patru se vizitează apartamentul prinţului Nicolae, al patrulea copil al cuplului regal Maria-Ferdinand. Tot pe acest etaj se găsesc două încăperi nou deschise şi amenajate în turnul principal al castelului, numite sugestiv camerele Bram Stoker. Aici texte în română şi engleză povestesc întrega poveste legată de Dracula: legenda lui Dracula, un rezumat al romanului lui Stoker, povestea lui Vlad Ţepeş, povestea morţii lui Vlad Ţepeş, arborele genealogic al familiei Drăculeştilor, precum şi contribuţia românească la partea de mitologie, şi anume o poveste despre strigoi.



    Aşa că nu ne rămâne decât să vă invităm să marcaţi pe agendă week-endul de Rusalii şi vizita cu aceată ocazie la Bran, pentru a gusta din savoarea locului.


  • Festivalul Internaţional de Film NexT

    Festivalul Internaţional de Film NexT

    “La capătul nopţii”/ Até Ver a Luz”, lungmetrajul de debut al câştigătorului trofeului NexT 2013, Basil da Cunha, a deschis, la Cinema Studio din Capitală, cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film NexT, eveniment cinematografic desfăşurat la începutul lunii aprilie. “Cred că publicul trebuie respectat şi cred că este una din primele reguli ale cineaştilor: să încerci să îi oferi publicului cât mai mult.



    NexT este despre ce urmează, NexT înseamnă prospeţime, tinereţe, curaj, provocare, fiecare următor pas este o provocare pentru fiecare dintre noi şi atunci încercăm aşa, să oferim diverse reţete, diverse variante pentru toate gusturile”, a mai declarat Ada Solomon.


    Este şi o declaraţie egoistă, pentru că şi pe mine personal mă încarcă Festivalul NexT, mi se pare extraordinară dorinţa cineaştilor şi a tinerilor din echipă de a face ceva atât de profesionist şi de altfel în acelaşi timp. Este, după părerea mea, un festival care te ajută să vezi mai bine ce este în jurul tău. Din interior, la această ediţie, marea revelaţie a fost pentru mine piaţa de proiecte de scurtmetraj şi de întâlniri în vederea coproducţiei, organizată pentru prima dată. S-au prezentat 14 proiecte. Şi am pornit de la The Pitch, organizat de Shorts TV, în cadrul căruia 15 cineaşti şi-au prezentat proiectele şi au realizat nişte filme foarte scurte în acest scop, nişte pitch-uri. Publicul a fost invitat să voteze şi la final un juriu a decis cine a câştigat concursul şi cei 5000 de euro.


    Pornind de aici am organizat şi o piaţă propriu-zisă de proiecte, am invitat producători din Europa pentru a se întâlni cu realizatorii acestor proiecte. Şi am avut bucuria de a fi urmăriţi de un public numeros într-o duminică dimineaţa şi de a vedea 14 cineaşti care îşi prezintă extrem de creativ şi convingător proiectele. Acest spectacol mi-a demonstrat că lucrurile merg bine în cinema. Şi când spun că vreau să oferim cât mai mult publicului nu înseamnă că vrem să oferim accesibil sau facil. Încercăm să schimbăm ceva în percepţia generală asupra cinema-ului, care să-i încânte pe spectatori, nu să le ofere doar un moment de divertisment.



    Co-selecţionerii Irina Trocan şi Andrei Rus au ales dintre cele peste 1000 de filme înscrise în festival câteva dintre cele mai provocatoare scurtmetraje recente, astfel că spectatorii NexT s-au delectat cu viziuni inedite şi poveşti venite de prin toată lumea, din Marea Britanie şi Franţa până în Argentina sau Kîrgîzstan. Ada Solomon, director al Festivalului Internaţional de Film NexT:


    “De câţiva ani primim în jur de 1000 de filme, dar este foarte important ce fel de filme sunt şi cine alege să vină la NexT. Este însă adevărat că multe dintre filmele care se înscriu au reuşit să se remarce în competiţii internaţionale prestigioase, iar dacă pentru ele este importantă selecţia în festivalul nostru, înseamnă că NexT contează. Înseamnă că festivalul are o reputaţie foarte bună în lume şi că oamenii îşi doresc să fie parte a acestui eveniment. A mai existat o premieră în cadrul festivalului din acest an, premieră de care sunt foarte încântată.


    Împreună cu cei doi coselecţioneri, criticii Andrei Rus şi Irina Trocan, am realizat o competiţie naţională. Şi nivelul acestei competiţii naţionale a fost foarte ridicat. Au fost selecţionate 14 filme din cele aproape 100 de filme româneşti care s-au înscris la festival, filme abordând formule diferite. Unele sunt filme de şcoală, altele sunt filme care au primit deja finanţare de la Centrul Naţional al Cinematografiei, altele sunt filme complet independente. Realizarea acestui showcase, în care au fost prezenţi regizori consacraţi ca Adrian Sitaru şi Igor Cobileanski, dar şi proaspăt absolvenţi de film sau oameni care sunt la primul lor film, e iarăşi interesant şi oferă o perspectivă asupra viitorului cinema din România.”



    Criticul Andrei Rus, despre filmele din competiţia Next: ”Sunt foarte diferite, pentru că ne-am propus asta. Ne-am dorit ca, prin selecţia noastră, să arătăm publicului care vine la festival cât de complex poate funcţiona cinematografia, în câte direcţii poate merge. Ne-a interesat, în primul rând, să selecţionăm cineaşti care caută, nu artişti plini de certitudini. Şi, în general, filmele pe care le-am selectat nu pot fi încadrate cu prea multă uşurinţă în genuri stilistice. Aceasta are legătură şi cu opţiunile noastre, ale mele şi ale Irinei Trocan. Eu, cel puţin, întotdeauna voi prefera un film care are anumite slăbiciuni, dar nu e uşor de încadrat, de clasat, în detrimentul unui film care e corect făcut şi mai puţin ambiţios. Pe scurt, prefer un film care te face să te întorci la el unui film pe care l-ai epuizat dintr-o singură vizionare. »



    Câteva dintre cele mai bune scurtmetraje lansate anul trecut au putut fi văzute la Festivalul Internaţional de Film NexT, în două dintre cele mai îndrăgite secţiuni: Short Matters! şi Semaine de la Critique. Astfel, NexT a adus la Bucureşti, în premieră, cele zece scurtmetraje prezentate anul trecut în Semaine de la Critique, secţiunea paralelă a Festivalului de la Cannes, inclusiv câştigătorul Discovery Award, Come and Play, de Daria Belova. Filmul alb-negru urmăreşte aventura unui băiat care, pe măsură ce se afundă în pădure, jucându-se cu un pistol, trece într-o altă realitate. Trofeul NexT 2014 i-a revenit unei co-producţii Azerbaidjan — Germania, Leagănul meşterului de sicrie / The Swing of the Coffin Maker, în regia lui Elmar Imanov, o poveste plină de detalii locale, care transmite un mesaj universal. Şi un film foarte frumos filmat, plin de căldură, umanitate şi intimitate”, potrivit juriului.