Tag: migranti

  • Migrația, o problemă fierbinte pentru blocul comunitar

    Migrația, o problemă fierbinte pentru blocul comunitar


    Problema migrației în Europa a revenit acut în actualitate, în contextul în care Franţa şi Italia au schimbat replici dure referitoare la cine anume ar trebui să preia miile de migranţi care traversează Marea Mediterană. Disputa s-a accentuat după ce Italia a refuzat primirea navei Ocean Viking, administrată de organizația neguvernamentală SOS Mediterranée, cu aproximativ 230 de migranţi salvaţi pe mare, care a ancorat, în final, în sudul Franței la 11 noiembrie. Franța a acuzat noul guvern de dreapta de la Roma că a rupt o legătură de încredere cu Parisul și a încălcat legile internaționale privind garanțiile pentru migranți. De asemenea, Franţa a mai spus că nu va mai primi 3.000 de migranți, pe care se angajase anterior să îi accepte din Italia, potrivit Reuters.



    Europa este asaltată de migranți, în special pe ruta Mediteranei Orientale (care ajung mai întâi în Grecia, Cipru și Bulgaria), pe rutele occidentale – Mediterana Occidentală (migranții ajung în Spania inițial) și Africa Occidentală (cu sosiri în Insulele Canare) -, ca și pe ruta Mediteranei Centrale (intrări pe cale maritimă în Italia și Malta). Evoluția acestor intrări, din 2015 și până în octombrie 2022, este reprezentată în infograficele următoare, realizate de Frontex și Ministerul de Interne al Spaniei:


    https://www.consilium.europa.eu/en/infographics/migration-flows/



    Totodată, războiul din Ucraina va continua să accentueze această problematică, mai ales după schimbarea de paradigmă a atacurilor Federației Ruse, concentrate în ultimele săptămâni pe infrastructurile critice ale Kievului, care au lăsat în beznă și în frig milioane de oameni. Pe măsură ce iarna își va intra în drepturi, Europa va trebui să gestioneze noi fluxuri de mame și copii ucraineni care fug de război. Directorul celei mai mari companii private de energie din Ucraina, DTEK, Makism Timcenko, a sugerat, la 19 noiembrie, într-un interviu pentru BBC, că oamenii care își permit să se pregătească să plece din țară înainte de instaurarea frigului crâncen. Anterior, guvernul le-a cerut ucrainenilor din străinătate să nu se întoarcă acasă din cauza deficitului de energie, însă nu le solicitase oamenilor să plece din țară. Și ONU a avertizat în legătură cu posibila declanșare a unui dezastru umanitar.



    Potrivit datelor furnizate de Organizația Internațională pentru Migrații, o persoană din 30 este un migrant. În 2020, numărul de migranți internaționali în toată lumea era estimat la 281 de milioane de oameni, ceea ce înseamnă 3,6% din populația mondială.



    După vârful migratoriu din 2015, Uniunea Europeană a adoptat o Agendă europeană privind migrația și lucrează, în prezent, la un nou pact pentru migrații și azil care să îmbunătățească gestionarea fluxurilor migratorii.



    Trebuie să remarcăm că au fost făcuți pași importanți pentru gestionarea comună a provocării migratorii. Uniunea Europeană a reformat instituții cheie, cum sunt Biroul European de Sprijin pentru Azil sau Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Paza de Coastă (Frontex).



    Adoptarea, în decembrie 2018, a Pactului Global privind Migrația, care promovează migrații sigure, ordonate și regulate, a constituit un pas important pe scena internațională, creând un cadru de cooperare care recunoaște că nici un stat nu poate gestiona singur criza migrațiilor.



    La 19 ianuarie 2022, noua Agenție a Uniunii Europene pentru Azil și-a început activitatea și va trebui să facă față provocărilor în creștere, determinate de criza energiei și de războiul de uzură din Ucraina.


  • Încrederea cetățenilor în instituțiile UE

    Încrederea cetățenilor în instituțiile UE

    Pe măsură ce
    războiul Rusiei împotriva Ucrainei continuă să se desfășoare, sentimentul
    pozitiv privind apartenența la UE a atins cel mai înalt nivel din 2007,
    potrivit celui mai recent sondaj comandat de Parlamentul European. Sondajul
    arată că 65% dintre europeni văd aderarea la UE ca un lucru bun, iar 52% dintre
    europeni au o viziune pozitivă asupra UE. Pe de altă parte, când vine vorba despre
    alegerile europene, 59% dintre cetățeni spun că votul este foarte important. Însă
    diferențele în această chestiune între țările membre sunt foarte mari, 72%
    dintre respondenți din Estonia și 71% din Grecia spunând că participarea la
    alegerile UE nu este importantă pentru ei.


    Creșterea
    îngrijorărilor economice se reflectă în prioritățile politice asupra cărora
    cetățenii doresc să se concentreze Parlamentul European: lupta împotriva
    sărăciei și excluziunii sociale este menționată mai întâi, urmată de sănătatea
    publică, și de democrația și statul de drept.

    Roberta Metsola, președinta
    Parlamentului European: Uniunea Europeană nu este doar un bloc
    interdependent economic. Nu sunt doar state membre, țări care fac comerț între
    ele, care fac anumite afaceri. Vorbim despre
    țări care cred în aceleași fundamente. Când vorbim despre justiție, când
    vorbim despre libertate, când vorbim despre pace și democrație, acestea nu sunt
    doar cuvinte la modă. Ne tragem unii pe alții la răspundere, este un efort
    comun. Unul dintre cele mai bune momente din ultimele șase luni a fost Ziua de
    9 Mai a Europei la Strasbourg, orașul care găzduiește sediul Parlamentului
    European. Călătorim acolo pentru ședința noastră plenară în fiecare lună. În
    data de 9 mai, mii de tineri au fost prezenți în sală și au spus că Uniunea
    Europeană trebuie să evolueze, trebuie să se adapteze, trebuie să ne schimbe
    decalajele. Există discuții despre cum sunt luate deciziile, ce fel de
    procedură de vot, de exemplu. Dar aș crede și că trebuie să avem un dialog. Deci,
    ce vor cetățenii de la noi? Nu retorică înaltă, nu cuvinte mari, nu numere în
    documente. Ei vor să livrăm rezultate reale, tangibile. Și cred că, dacă acum
    am văzut ce vor ei de la noi, fie că acționăm asupra migrației, energiei,
    sănătății, digitalului, cred că putem analiza infrastructura noastră, tratatele
    noastre. Ce putem schimba? Și putem putem avea un dialog.


    Viziunea
    pozitivă a cetățenilor privind apartenența la Uniunea Europeană a înregistrat
    cele mai mari valori din ultimii cinci ani, aproape două treimi din persoanele
    intervievate considerând că acesta este un lucru bun. Excepție au făcut Grecia
    și Slovacia, unde mai mulți respondenți consideră apartenența la Uniunea
    Europeană nici un lucru bun, nici un lucru rău. În același timp, sancțiunile economice ale UE
    împotriva Rusiei sunt susținute de 80% dintre respondenți. În ceea ce privește
    efectele economice ale invaziei Rusiei în Ucraina, 58% dintre cetățenii
    europeni spun că nu sunt pregătiți să facă față creșterii prețurilor la
    energie, iar 59% nu sunt pregătiți pentru prețuri mai mari la alimente.


    Sondajul
    a fost realizat în rândul a 26.578 de respondenți din toate statele membre ale
    UE. Sondajul a fost realizat față în față și completat cu interviuri online,
    iar rezultatele au fost ponderate în funcție de mărimea populației din fiecare
    țară.



  • FRONTEX: a crescut puternic numărul migranţilor ilegali la frontierele Uniunii

    FRONTEX: a crescut puternic numărul migranţilor ilegali la frontierele Uniunii

    În primele șapte luni ale acestui an, agenţia Frontex a înregistrat peste 150.000 de intrări ilegale în Uniunea Europeană, conform calculelor preliminare. Este aproape dublu față de aceeași perioadă a anului trecut.
    Numai în luna iulie, statele membre ale Uniunii Europene au înregistrat aproape 35.000 de intrări ilegale, cu peste 60% mai multe decât în aceeași lună din 2021.

    Care au fost principalele rute migratorii către Uniunea Europeană în perioada ianuarie-iulie a acestui an ?
    În primul rând, Balcanii de Vest. Aici au fost detectate jumătate din cazurile totale de treceri ilegale către spre Uniunea Europeană, de aproape trei ori mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Cei mai mulţi sunt migranți din Siria, Afganistan și Turcia.

    Apoi Marea Mediterană. Numai pe ruta Mediteranei Centrale, Frontex a înregistrat peste 42.000 de treceri ilegale ale frontierei, cu aproape jumătate mai multe decât în primele șapte luni ale anului 2021. Predomină egiptenii şi tunisienii.

    Pe ruta Mediteranei de Vest, numărul de traversări ilegale în primele 7 luni ale acestui an a scăzut cu un sfert faţă de perioada similară a anului trecut. Majoritatea migranților depistați pe această rută au venit din Maroc.

    A rămas însă ridicat numărul sosirilor ilegale pe ruta Mediteranei de Est: peste 22.000, mai mult decât dublul anului trecut. Aici Ciprul a fost principala destinaţie, cu peste jumătate din numărul total al sosirilor. Majoritatea migranților au venit din Siria, Nigeria și Congo-Kinshasa.

    La frontierele de est ale Uniunii, numărul sosirilor a scăzut cu o treime faţă de anul trecut: aproape 3000. Principalele naționalități au fost cetățenii din Ucraina, Irak și Belarus.

    Pe ruta Africii de Vest s-au înregistrat aproape 10.000 de traversări ilegale, mai multe cu un sfert faţă de anul trecut.

    A rămas ridicat şi numărul migranţilor ilegali care încearcă să traverseze Canalul Mânecii către Regatul Unit cu ambarcațiuni mici. Până la sfârşitul lunii iulie au fost aproape 30.000 de cazuri, ceea ce reprezintă o creștere cu peste jumătate faţă de aceeași perioadă a anului trecut.

    Refugiaţii ucraineni care intră în Uniunea Europeană prin punctele de trecere a frontierelor nu au fost incluşi în aceste calcule. Agenţia Frontex vorbeşte însă de 7,7 milioane de cetățeni ucraineni care au fugit în Uniune de la începutul războiului. În același timp, un număr semnificativ de ucraineni s-au întors în țara lor.


  • Liderii de grupuri din PE condamnă recentele declaraţii rasiste ale lui Viktor Orban

    Liderii de grupuri din PE condamnă recentele declaraţii rasiste ale lui Viktor Orban

    Noi, liderii grupurilor politice din Parlamentul European, condamnăm cu fermitate recenta declaraţie deschis rasistă a prim-ministrului ungar Viktor Orban despre faptul că nu doreşte ca (europenii) să devină popoare cu rasă mixtă. Astfel de declaraţii inacceptabile, care reprezintă în mod clar o încălcare a valorilor noastre, prevăzute şi în tratatele Uniunii Europene, nu-şi au locul în societăţile noastre – se precizează în comunicatul adoptat de Conferinţa Preşedinţilor, din care fac parte liderii de grupuri şi preşedintele Legislativului European.

    Liderul naţionalist ungar Viktor Orban, un obişnuit al declaraţiilor controversate împotriva migranţilor, a respins, în cadrul unui discurs susţinut la Băile Tuşnad, în România, viziunea unei societăţi multietnice. Nu vrem să fim o rasă mixtă, care să se amestece cu non-europeni – a spus el, înainte de a face o aparentă aluzie la camerele de gazare ale regimului nazist. Ulterior, prim-ministrul ungar a argumentat, fără prea multe detalii, că a apărat un punct de vedere cultural, civilizaţional.

    În declaraţia postată pe site-ul Parlamentului European, liderii de grupuri îşi exprimă regretul profund faţă de – cităm – persistenţa în apărarea acestor declaraţii de neiertat ale prim-ministrului Orban cu alte ocazii. Rasismul şi discriminarea, în toate formele, trebuie condamnate fără echivoc şi combătute eficient la toate nivelurile.

    Eurodeputaţii şi-au reiterat apelurile la Consiliul Uniunii Europene de a emite recomandări către Ungaria cu privire la noile evoluţii care afectează statul de drept, democraţia şi drepturile fundamentele şi la riscul clar de încălcare de către Ungaria a valorilor europene.

    Ne folosim de această oportunitate pentru a reafirma că nu este loc pentru rasism, discriminare şi incitare la ură în societăţile noastre. Facem apel la noi acţiuni ale guvernelor Uniunii şi la nivel comunitar, inclusiv împotriva normalizării tot mai mari a rasismului şi xenofobiei, şi subliniem necesitatea unui mecanism de monitorizare şi tragere la răspundere pentru a asigura aplicarea eficientă a legislaţiei şi politicilor antirasism ale Uniunii Europene – mai menţionează comunicatul Conferinţei Preşedinţilor.


  • Radioul tău 13.03.2022

    Radioul tău 13.03.2022

    De la comunism, la democrație, prin destine ce transcend vremurile istorice și provocările acestora. Un fir narativ al celui mai recent roman Regăsirea”, semnat de Nicoleta Beraru, profesor de limba română în Centrul de limbi moderne al Universității KULeuven, profesoară la o agenție guvernamentală de integrare a migranţilor, traducător, publicist și prozator, autor al volumelor Luluța și Petrișor sau povestea cuiburilor părăsite”, Nuanțe de piper și ciocolată” și Ardei iuți. Povestiri la imperfect”, colaborator al mai multor publicații, redactor-coordonator al Revistei Timpul, Belgia.



  • IGPF- Informare privind traficul la frontiera cu #Ucraina

    IGPF- Informare privind traficul la frontiera cu #Ucraina

    UPDATE

    Câteva sute de persoane din Ucraina au trecut, joi, Dunărea cu bacul în oraşul românesc Isaccea. Aceștia fug din calea războiului. În sprijinul refugiaţilor autorităţile au decis ca mijlocul de transport naval să funcţioneze fără program, a declarat, pentru AGERPRES, primarul oraşului Isaccea, Anastase Moraru.

    În vamă, nu se mai respectă programul de îmbarcare, iar în momentul în care feribotul se umple, se trece Dunărea.. Din informaţiile pe care le am, acum este plin, urmează să ajungă, după care va pleca imediat în partea cealaltă , a explicat primarul Moraru.

    Majoritatea ucrainenilor care vin în România au maşini personale. N-au făcut încă solicitare de cazare. Fiecare ştie unde trebuie să ajungă. Pot să meargă la rude, unii merg şi spre Bulgaria, dar şi spre Turcia, din câte am înţeles, a precizat primarul oraşului Isaccea.

    Refugiaţii fără mijloace de transport personale pot fi dirijaţi prin Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă către centrele pe care le are pregătite sau pot apela la posibilităţile de cazare ale autorităţii locale din oraş, potrivit sursei citate.

    Tulcea are pregătite planuri pentru sprijinirea refugiaţilor din Ucraina. Suntem pregătiţi pentru a gestiona în mod optim eventualele fluxuri de migranţi. Vă pot spune că la nivel central este întocmit un asemenea plan privind managementul unui aflux de refugiaţi pe teritoriul României, a menţionat prefectul Dan Munteanu.

    ———————————

    Potrivit IGPF, în data de 24.02.2022, în intervalul orar 00.00-16.00, au intrat în România, prin punctele de frontieră situate la graniţa cu Ucraina (PTF Halmeu-jud. Satu Mare, PTF Sighetu-Marmatiei-jud. Maramures, PTF Siret-judetul Suceava, PTF Isaccea-judetul Tulcea) aproximativ 5.300 de persoane, cetăţeni români şi străini (creştere de 120% comparativ cu acelaşi interval orar al zilei anterioare).

    Polițiștii de frontieră sunt la datorie și în permanentă legătură cu partenerii instituționali, fiind dispuse toate măsurile necesare pentru asigurarea securităţii frontierelor României, conform IGPF.

    Situaţia este în dinamică, iar măsurile din competenţa Poliţiei de Frontieră vor fi adaptate, de asemenea, în funcţie de evoluţia acesteia. Rugăm cetăţenii să se informeze doar din surse oficiale, a mai informat IGPF.

  • Probleme europene în dezbatere

    Probleme europene în dezbatere

    Reuniţi
    la Bruxelles, la summitul de iarnă, liderii statelor europene au pledat pentru
    stimularea vaccinării anti-Covid-19, pe fondul îngrijorării provocate de noua
    variantă Omicron.

    Potrivit trimisului Radio România la eveniment, șefii de stat
    și de guvern au subliniat, totodată, importanţa unei abordări coordonate asupra
    validităţii certificatului digital al Uniunii Europene şi doresc ca
    restricţiile decise de anumite ţări precum Italia, Portugalia sau Grecia să nu
    submineze buna funcţionare a pieţei interne şi să nu afecteze în mod
    disproporţionat libera circulaţie.


    Şi președintele Klaus Iohannis, care a
    reprezentat România la summit, a atras atenţia să nu se exagereze cu
    restricţiile, mai ales în privința traficului de mărfuri. Într-un comunicat al
    președinției române se mai precizează că liderii europeni și-au reiterat
    angajamentul de a contribui la atingerea unui nivel optim de vaccinare la nivel
    global, prin exportul şi distribuirea de vaccinuri şi materiale auxiliare către
    statele în nevoie, mai ales din Africa, prin intermediul mecanismului COVAX sau
    pe baze bilaterale.


    Un alt subiect aflat pe agenda Consiliului a fost cel
    privind preţurile foarte mari la energie, iar, în viziunea Bucureștiului, este
    nevoie de recunoaşterea energiei nucleare şi a celei obţinute din gaze ca
    energie curată pe perioada de tranziţie spre o economie verde. În egală măsură,
    preşedintele României a arătat că trebuie analizată foarte bine piaţa pentru
    îmbunătăţirea condiţiilor concurenţiale, astfel încât consumatorul – persoană
    fizică sau mediu de afaceri – să fie protejat.

    Klaus Iohannis: Noi am luat acasă măsuri. Există măsuri de compensare şi aşa
    mai departe, însă aceste măsuri nu pot merge la infinit şi trebuie să vedem de
    ce s-a putut ajunge la aceste preţuri mari, în condiţiile în care, de exemplu,
    nu întreaga capacitate de transport a conductelor europene este folosită.
    Înseamnă că undeva trebuie analizată foarte bine piaţa, pentru a vedea cum
    putem să îmbunătăţim condiţiile concurenţiale, în aşa fel încât să existe o
    concurenţă reală şi să existe, evident, o protecţie a consumatorului în acest
    sens.


    De pe agenda reuniunii de la Bruxelles nu
    a lipsit nici subiectul tensiunilor dintre Rusia şi Ucraina și al riscului unui
    nou conflict între Moscova şi Kiev. Orice nouă agresiune militară împotriva Ucrainei,
    vecină Uniunii, va avea consecinţe grele şi un cost ridicat ca răspuns – au
    avertizat liderii comunitari, care și-au reiterat sprijinul deplin faţă de
    suveranitatea şi integritatea teritorială a acestei țări. Legat de situaţia de
    la graniţa Belarusului cuUniunea,
    Consiliul European a condamnat cu fermitate instrumentalizarea migranţilor şi a
    refugiaţilor de către regimul de la Minsk, precum şi criza umanitară generată.



  • Pruvlemi ivrupeani tru debaturi

    Pruvlemi ivrupeani tru debaturi

    Andămusiţ Bruxelles, la summitlu di iarnă, liderlli a statilor ivrupeani cundilleară maxus că lipseaşti ta s’da silă a lucărlui ti vaccinareai anti-Covid-19, tu hăvaia a gailelui ţi lu aduţi naua variantă Omicron.


    Uidisitu cu pitricutlu a nostru Radio România la eveniment, șefañilli di stat și di guvernu cundilleară, tutunăoară a unăllei abordări coordonate ti validitatea a certificatului digital ali Uniunii Ivrupeani şi vor ca restricţiile apufusiti di născănti văsiii catacum Italia, Portugalia ică Grecia s’nu submineadzăe buna funcţionare a păzarillei interne şi s’nu aducă zñie tru mod disproporţionat a libirăllei urdinari.



    Şi prezidentulu Klaus Iohannis, cari u reprezentă România la summit, feaţi timbihi s’nu s’exagereadză cu restricţiile, maxusu tru ligătură cu traficu di părmătii. Tr un comunicat a prezidenţiillei române nica să spuni că liderii europeni năpoi lu spusiră angajamentul ta s’agiută s’agiungă la un nivel optim di vaccinare la nivel global, pritu exportul şi distribuirea di vaccinuri şi materiale auxiliare cătră statili iu easti ananghi, maxusu ditu Africa, pritu intermediul a mecanismului COVAX ică pi thimealle bilaterale.



    Un alt subiect aflat tu arada di muabeţ Consiliului fu aţelu mutrinda păhadzlli ,ultu mari la energie, iara, tru minduita-a Bucureștiului, easti ananghi di priunoaşterea energiei nucleare şi a aţillei amintată ditu gaze ca energie curată pi perioada di tranziţie cătă ună economie veardi. Isa-isa, prezidentulu a Româniillei spusi că lipseaşti s’facă isapi multu ghini ti păzari tră făţearea ma buni condiţiili concurenţiale, aţea turlie că consumatorul – persoană fizică ică mediu di afaceri — s’hibă protejat.


    Klaus Iohannis: “Noi lomu acasă misuri. Ari misuri di compensare şi aşa ma largu, ama aesti misuri nu pot s’neagă tu mardzină şi lipseaşti s’videmu căţe s’agiumsi la aeştă păhadz mari, tru condiţiile tru cari, di exemplu, nu tută capacitate di transport a conductelor ivrupeani easti ufilisită. Nsimneadză că iuva lipseaşti s’hibă analizată multu ghini piaţa, tră s’videmu cum putem să făţemu ma buni condiţiile concurenţiale, aţea turlie tra s’aibă ună concur cadealihea, ună protecţie a consumatorului tru aestă noimă.”



    Tru agenda andamusillei di Bruxelles fu şi subiectul mintireaşirloru anamisa di Rusia şi Ucraina și al riscului unui nou conflict anamisa di Moscova şi Kiev. Iţi nouă agresiune militară contra Ucrainei, viţină Uniunillei, va s’aibă zñii mări şi un păhă dca apandisi — feaţiră timbihi liderlli comunitari, cari năpoi și spusiră agiutorli tî va lu da andicra ti suvearanitatea şi integritatea teritorială a aliştei văsilii. Ligat di situaţia di la sinurlu a Belarusului cu Uniunea, Consiliul European cutugursei sertu instrumentalizarea migranţălor şi arifugaţlor di către regimul di Minsk, cum şi criza uminitară scoasă tu migdani.



    Autor: Roxana Vasile


    Armânipsearea: Taşcu Lala







  • Criză hibridă la frontiera de est a Uniunii Europene

    Criză hibridă la frontiera de est a Uniunii Europene

    Mii de migranţi, majoritatea din
    Orientul Mijlociu, au fost blocaţi zile întregi într-o pădure de la frontiera
    Belarusului cu Polonia la sfârșitul lunii noiembrie. Ei au forțat intrarea pe
    teritoriul polonez sperând să ajungă în Europa de Vest. Comisia Europeană a
    anunțat o finanțare umanitară de 700.000 de euro pentru a livra alimente, pături,
    truse de igienă și de prim-ajutor migranților blocați la frontiera estică a
    Uniunii.



    Însă chiar de la începutul crizei
    migranților de la frontiera Poloniei cu Belarusul, președinta Comisiei Europene
    Ursula von der Leyen a declarat că regimul Lukașenko și-a propus destabilizarea
    Uniunii Europene, a Republicii Moldova și Ucrainei. Ceea ce s-a întâmplat la
    granița cu Belarus se înscrie într-un context mai larg, a spus doamna von der
    Leyen în Parlamentul European.

    Acțiunile recente ale regimului Lukașenko și
    ale susținătorilor săi reprezintă o încercare hotărâtă de a crea o criză
    continuă și prelungită. Permiteți-mi să repet: Uniunea Europeană nu recunoaște
    acest regim care își reprimă violent propriul popor
    , a mai adăugat șefa
    executivului comunitar. Înaltul reprezentat al Uniunii Josep Borrell a criticat
    situația actuală și a cerut Minskului să nu mai folosească oamenii pe post de
    arme. Consiliul Uniunii Europene și-a modificat regimul de sancțiuni pentru a
    putea răspunde crizei de refugiați generată de regimul din Belarus.


    Expertul în chestiuni europene Mihai
    Sebe a spus că provocările lansate de regimul de la Minsk al președintelui
    belarus reprezintă o criză hibridă.

    Președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen a reamintit încă o dată
    faptul că avem de-a face cu o criză hibridă și mai puțin cu o criză a
    migranților și refugiaților ca atare. Ea a anunțat o serie de măsuri pe care
    Uniunea Europeană le va adopta în perioada imediat următoare pentru a sprijini
    Lituania, Letonia și Polonia. Astfel, o primă măsură a fost cea a triplării
    fondurilor acordate în prezent Lituaniei, Letoniei și Poloniei în cadrul
    Frontex pentru a face față situației de urgență actuale.Totodată, pe termen
    mediu și lung se dorește actualizarea măsurilor în domeniul azilului și al
    returnării. Se lucreză în prezent la o propunere de măsuri protectoare de
    urgență pentru a sprijini statele membre în a institui procesele corecte pentru
    a gestiona provocările într-un mod rapid și ordonat. Astfel că avem două seturi
    de măsuri. Pe termen scurt, ajutorul financiar și solidaritatea directă manifestată
    la nivelul Uniunii Europene prin Frontex, respectiv, pe termen mediu, o
    actualizare a legislației la nivel comunitar pentru a gestiona mai bine astfel
    de situații de criză. La nivel ideatic avem și o exprimare a solidarității cu
    Polonia.




  • Măsuri pentru gestionarea situaţiei la frontiera cu Belarusul

    Măsuri pentru gestionarea situaţiei la frontiera cu Belarusul

    Măsurile vor permite Poloniei, Lituaniei şi Letoniei să instituie procedee rapide de gestionare a situației migratorii de la frontierele Uniunii, cu respectarea deplină a drepturilor fundamentale și a obligațiilor internaționale, inclusiv a principiului nereturnării.

    Măsurile au un caracter extraordinar și excepțional şi vor intra în vigoare după adoptarea lor de către Consiliu. Dacă nu vor fi prelungite sau abrogate, se vor aplica pentru o perioadă de 6 luni resortisanților țărilor terțe care au intrat ilegal în Uniunea Europeană din Belarus și se află în apropierea frontierei sau celor care se prezintă la punctele de trecere a frontierei Uniunii Europene.

    Concret, Polonia, Letonia şi Lituania vor putea prelungi termenul de înregistrare a cererilor de azil la 4 săptămâni, în locul termenului actual de maxim 10 zile. Vor putea aplica, de asemenea, procedura de prelucrare a cererilor de azil – inclusiv calea de atac – într-un termen de maximum 16 săptămâni, cu excepția cazului în care nu se poate acorda un sprijin adecvat solicitanților cu probleme speciale de sănătate. Se va acorda de asemenea prioritate cererilor întemeiate și celor prezentate de familii și copii.

    La capitolul condiţiilor de primire, statele membre se vor axa în primul rând pe satisfacerea nevoilor de bază ale solicitanţilor de azil, respectiv asigurarea de adăpost temporar, hrană, apă, îmbrăcăminte, acordarea de îngrijire medicală și asistență persoanelor vulnerabile, cu respectarea deplină a demnității umane. Este important ca statele membre să colaboreze îndeaproape cu Înaltul Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați și cu organizațiile partenere relevante, pentru a sprijini persoanele aflate în situație de urgență.

    La capitolul returnare, se vor putea aplica proceduri naționale simplificate și mai rapide, inclusiv pentru returnarea persoanelor ale căror cereri de protecție internațională au fost respinse.

    Agențiile Uniunii Europene sunt pregătite să ajute statele membre, la cerere. Biroul European de Sprijin pentru Azil poate contribui la înregistrarea și prelucrarea cererilor, trierea persoanelor vulnerabile şi instituirea unor condiții adecvate de primire. Agenţia Frontex poate sprijini controalele la frontieră şi operațiunile de verificare și returnare. Iar Europol poate furniza, la nevoie, datele necesare combaterii introducerii ilegale de migranți.

    Propunerile Comisiei sunt în concordanță cu prevederile noului pact european privind migrația și azilul.


  • Poliţia de frontieră română în operaţiuni de salvare a migranţilor

    Nava-amiral a Poliției de Frontieră Române s-a aflat în misiune în Italia, în cadrul Operațiunii Comune «Themis 2021» coordonată de Agenția FRONTEX.



    “Cooperare, parteneriat, implicare și profesionalism”, acestea sunt cuvintele care definesc prestația profesională a polițiștilor de frontieră români în țară și în străinătate, la frontierele maritime externe ale UE. Astfel în perioada 11 august – 1 decembrie 2021 nava-amiral a Poliției de Frontieră Române s-a aflat în misiune în Italia, în cadrul Operațiunii Comune «Themis 2021» coordonată de Agenția FRONTEX (Agenția Europeană pentru Poliție de Frontieră și Gardă de Coastă).



    Invitatul corespondentului Radio România la Roma, Elena Postelnicu este comisaruş de poliție Codin Avram, comandantul navei maritime de supraveghere MAI 0201 Ștefan cel Mare”.

  • Poliţia de frontieră română în operaţiuni de salvare a migranţilor

    Poliţia de frontieră română în operaţiuni de salvare a migranţilor

    Nava-amiral a Poliției de Frontieră Române s-a aflat în misiune în Italia, în cadrul Operațiunii Comune «Themis 2021» coordonată de Agenția FRONTEX.



    Poliţia



    “Cooperare, parteneriat, implicare și profesionalism”, acestea sunt cuvintele care definesc prestația profesională a polițiștilor de frontieră români în țară și în străinătate, la frontierele maritime externe ale UE. Astfel în perioada 11 august – 1 decembrie 2021 nava-amiral a Poliției de Frontieră Române s-a aflat în misiune în Italia, în cadrul Operațiunii Comune «Themis 2021» coordonată de Agenția FRONTEX (Agenția Europeană pentru Poliție de Frontieră și Gardă de Coastă).



    Invitatul corespondentului Radio România la Roma, Elena Postelnicu este comisaruş de poliție Codin Avram, comandantul navei maritime de supraveghere MAI 0201 Ștefan cel Mare”.




  • Poveștile migrației – instantanee de la graniță

    Poveștile migrației – instantanee de la graniță

    Ce au în comun poetul Ovidiu și Ahmad Ramada
    – un cetățean sirian, pe care viața l-a adus de mai multe ori, în România, la
    Constanța?


    Ei bine, deși între viețile lor sunt
    vreo 2.000 de ani distanță, cei doi au în comun … exilul. Și faptul că sunt
    personaje centrale în cadrul proiectului Instantanee de la Granițe.


    Este vorba de un proiect derulat la
    nivel european, de 35 de parteneri – autorități locale și ONG-uriși cofinanţat de Uniunea Europeană prin
    programul DEAR.


    La Constanța, a fost implementat de
    Asociația Novapolis în parteneriat cu Primăria.


    Proiectul urmărește să informeze
    cetățenii europeni că migrația este un fenomen complex și o problemă politică
    ce necesită eforturi și acțiuni concrete luate de oameni și organizații, la
    toate nivelurile societății.


    Iris Alexe, coordonator național al
    proiectului, ne-a vorbit despre mesajul acestuia: Ne-am propus, în cadrul
    campaniei No more bricks in the wall, o campanie care are loc în 19 teritorii
    în cadrul Europei, și în Constanța, în România, să transmitem un mesaj de
    toleranță, de solidaritate și de sprijin, pentru persoanele care, în încercarea
    de a avea o viață mai bună încearcă să ajungă în Europa. Deci un mesaj de toleranță și solidaritate față de migranți și
    refugiați.


    Și de asemenea, să
    transmitem un mesaj referitor la contribuția pozitivă pe care migranții o au la
    comunitățile locale. De exemplu, la Constanța, trăiesc alături de noi, migranți
    din diferite state, care studiază aici la universitățile din Constanța, și-au
    deschis afaceri, lucrează, construiesc blocuri, hoteluri.





    Mesajul campaniei a ajuns și în
    Parlamentul European și chiar și la Papa Francisc, ne-a mai spus Iris Alexe:




    Pe lângă aceste mesaje care
    s-au transmis la nivelul comunităților locale, mesajele au ajuns și la nivel
    european, respectiv au fost o serie de întâlniri cu reprezentanții
    Parlamentului European, inclusiv, anul trecut, am avut o întâlnire cu Papa
    Francisc, în care i s-a prezentat situația migrației de graniță, inclusiv în
    ceea ce privește situația din România și din Constanța.





    Inițiatorii proiectului vor să schimbe perspectiva
    asupra migrației, prezentate adesea ca pe ceva negativ.


    Ei spun că migranții pot fi noi actori
    ai dezvoltării umane care participă activ în comunitățile locale la nivel
    social, economic și politic.


    Și îl oferă drept exemplu, pe poetul
    Ovidiu:


    Acest
    instrument încearcă să propună o nouă narativă în ceea ce privește migrația. În cazul Constanței, noi am venit cu aceste
    povești de viață, cu povestea poetului Ovidiu, un migrant vechi să spun așa,
    astfel încât să transmitem acest mesaj că migrația nu este nouă și migranții
    îmbogățesc locurile și culturile în care ajung.



    Proiectul are și un site www.snapshotsfromtheborders.eu,
    acolo unde puteți găsi povestea poetului Ovidiu, văzut din perspectiva
    calității sale de migrant.


    Și tot acolo puteți găsi și o poveste
    din vremurile noastre – cea a lui Ahmad Ramada – un cetățean sirian, care a
    ajuns prima dată în România ca student. A doua sosire în țara noastră, a fost
    ca solicitant de azil politic.


    A petrecut aproape un an într-un centru
    de refugiați iar acum, este voluntar și mediator cultural și ajută alte
    persoane care au fost în situația sa.








  • Oamiñi şi mururi

    Oamiñi şi mururi

    Şi la nivel geopolitic, murlu poati s’hibă ună spuneari pozitivă ama şi negativă. Murlu apără oaminilli adunaţ tru ună familie i societate ama poati şi s’lli faca nanaparti oamiñilli, poate s’lli ţănă ncllişi ică ampărţăţ. Chinezllii anălţară goala construcţie uminească ţi s’veadi di pi Lună, un muru babageanu, tră s’armănă afiriţ di lumea di nafoară şi di piriclliurli a llei. Romañilli anălţară mururi di apărare ama şi di civilizaţie şi cultură. Nica şi apunţă anălţară romañilli. Eta di Mesi easti unu kiro a mururlor şi a ţităţloru, ama nai ma cunuscut şi ma lăhtărosu muru contemporan easti Murlu a Berlinlui. Cu aestu cadealithea “pirde di . “, alinatu tru inima-a Europăllei, murlu agiundzi s’hibă ună hălati internaţională di ampărţari, di făţeari ahoryea până la izolare a născăntoru văsilii ică parei di văsilii, cu tutu cu populili şi cu tuţ oaminilli cari băneadză aclo. Construcţia europeană ari la thimelliu curmarea a mururlor, a restricţiilor şi a ampărţarillei.



    Mărli realizări ale filosofiei europene suntu număsiti elefterisiri, di urdinari, tră oamiñni, tră păradz, tră părmătii. Tru idyiulu kiro, ca sturu di prucukie, spaţiulu comunitar agiumsi ună atracţie excepţională tră tuti continentili şi regiunili a lumillei. Meditearana, “amarea nostrum” a romanilor, alăxi aestă număseari, pi hiotea a kirolui, tru căftări, că s’hibă di la nordu, ditu Europa, că s’hibă di la sud, ditu Africa. Tru a daua parte a anlui 2015 şi ahurhita al 2016, dalga di oameni cari minduea s’intră tru Gărţie, yininda di pi coastili asiatiţi ali Meditearană, u’acăţă Europa nindreaptă.


    Apofasea comunitară s-agudi di aestă problemă umanitară, di situaţia concretă ditu lenu turlii di puncte nevralgice a nauăllei cali di nkiseari tră arifugaţ, dişcllisi pi continentul european. Easti oara tru cari Ungaria apufusi s’analţă unu gardu di aviglleari, un muru ti nitriţeari, tu sinurlu cu Sărbia, tamamu tra s’nkeadică triţearea babageană a sinurlui di migranţăllii a nauăllei dalgă. Tru yismăciuni 1989, Ungaria afeaţi afanu gardul di teli di la sinurlu cu Austria, parti a “Pirdelui di Heru” ţi ampărţă Ascăpitata capitalistă di Apirita comunistă, di deadi izini a arifugaţloru est-ghirmani di pi teritoriul a loru s’treacă tru Occidentu. Fu prota dişcllideari oficială tru murlu a Polimlui Araţi, cari dusi, pisti doi meşi, la cădearea a Murlui di Berlinu. 26 di añi ma amănatu, Ungaria alina un muru di teli pi sinurlu a llei ditu dată, agiumtu sinuru europeanu. Eara oara tru cari Siria eara azvurnuită di alumti, eara kipita a experienţăllei ISIS, oara tru cari oaminilli fudzea ta s’ascapă cu bană. Soluţiile europeani tră aestă catandisi lăhtăroiră gaereţ asă fură alargu tra s’hibă ideali ama s-feaţiră gaereţ fantastiţi tra s’licşureadză ateali ţi li tragu oamiñilli, cama di ună miliuni, viniţ maş tru 2015. Tru aestu kiro, migraţia neadzi ma largu, oaminilli vor s’fugă iar Ghirmănia armâni ţinta a aştiptărlor şi a nădiiloru.



    Cara Europa faţi gaereţ şi hărgiueri tra s’ndreagă criza umanitară a arifugaţilor, alţăllii minduescu s’ufilisească cu amintaticu ti elli aestă traghedii. Şi nu minduimu la profitorllii cari arăesu pri tu coastili ali Turchie ilia li Libie, di aducu catandisi ti dealihea niumineşti, că tamamu stati cari atragu arifugaţlli tru acţiuni contra a statilor europene. După arkearea a desidentului Roman Protasevici, dupu unu actu di piraterie aeriană, Belarus agiumsi loclu di aprukeari a arifugaţlor, aca easti alargu di mealurli ali Meditearană, di prima linie a migraţiillei cătă Europa. Arifugaţlli fură alăsaţ s’yină tru numiru mare tru Belarus, tră s’iasă tru videala , deapoa, la sinurlu cu Polonia. Aclo easti sinurlu a Uniunillei Europene cu fostul spaţiu sovietic, cu Belarus, ună fostă ripublică unională, cumăndusită autorahic şi dictatorial. Asia şi Africa suntu alargu ama, cu tuti aestea, oamiñi viniţ di aclo, născănţă tiniri şi cilimeañi, agiumsiră la aestu sinuru ca un muru, anviscutu cu teli antăpătoasă. Nu ari cum s’hibă ună nauă rută cătă Europa căte pari s’hibă cama multu unu desantu, ună acţiune contra a Uniunillei Europene, cari bagă unu şingiru di sancţiuni contra a Belarus. Ase, migranţăllii agiungu s’hibă ună masă di zorlea, urdinarea a lor numata easti una naturală că agiundzi s’hibă ună acţiune politică evidentă. S-dimăndă că Belarus evacuă ñilli di arifugaţ di la sinurlu cu Polonia ama fu tricut un prag, aţelu a manipularillei cu scupo politic, tru ună turlie di polimu informal, di altă turlie, hibrid, a născăntoru parei di oamiñi, di arifugaţ, di ufiliseari a născăntoru catandisi uminitari ca hălati di presiune ti niscănti văsilii ţivilizate cari fac ditu ndrepturli a omlui un prinţipiu esenţial thimelliu ali societati uminească.



    Autoru: Marius Tiţa

    Armânipsearea: Taşcu Lala


  • Oameni şi ziduri

    Oameni şi ziduri

    Şi la nivel geopolitic, zidul poate fi o noţiune pozitivă dar şi negativă.
    Zidul apără oamenii adunaţi într-o familie sau societate dar îi ŞI poate izola
    pe oameni, îi poate ţine închişi sau divizaţi. Chinezii au ridicat singura construcţie
    umană vizibilă de pe Lună, un zid uriaş, pentru a se izola de lumea exterioară
    şi de pericolele ei. Romanii au ridicat ziduri de apărare dar şi de civilizaţie
    şi cultură. Şi poduri au ridicat romanii. Evul Mediu este o perioadă a
    zidurilor şi a cetăţilor, dar cel mai cunoscut şi mai traumatizant zid
    contemporan este Zidul Berlinului. Cu această adevărată cortină de fier,
    ridicată în inima Europei, zidul devine un factor internaţional de divizare, de
    separare până la izolare a unor ţări sau blocuri de ţări, cu tot cu popoarele
    şi cu toţi oamenii care trăiesc acolo. Construcţia europeană se bazează pe
    dispariţia zidurilor, a restricţiilor şi a divizării.

    Marile realizări ale
    filosofiei europene se numesc libertăţi, de circulaţie, pentru oameni, pentru
    bani, pentru mărfuri. În acelaşi timp, ca pol de prosperitate, spaţiul
    comunitar a devenit o atracţie excepţională pentru toate continentele şi
    regiunile lumii. Mediterana, mare nostrum a romanilor, a transformat această
    denumire, de-a lungul timpului, în revendicare, fie de la nord, din Europa, fie
    de la sud, din Africa. În a doua parte a anului 2015 şi începutul lui 2016,
    fluxul de oameni care încercau să intre în Grecia, venind de pe coastele
    asiatice ale Mediteranei, a prins Europa nepregătită.

    Decizia comunitară s-a
    lovit de această problemă umanitară, de situaţia concretă din diferite puncte
    nevralgice ale noii rute pentru refugiaţi, deschise pe continentul european.
    Este momentul în care Ungaria a decis să ridice un gard de protecţie, un zid de
    netrecut, pe frontiera cu Serbia, tocmai pentru a împiedica trecerea masivă a
    frontierei de către migranţii noului val. În septembrie 1989, Ungaria a
    îndepărtat gardul de sârmă de la frontiera cu Austria, parte a Cortinei de
    Fier ce a izolat Vestul capitalist de Estul comunist, permiţând refugiaţilor
    est-germani de pe teritoriul său să treacă în Occident. A fost prima deschidere
    oficială în zidul Războiului Rece, care
    a dus, peste două luni, la căderea Zidului Berlinului. 26 de ani mai târziu,
    Ungaria ridica un zid de sârmă pe frontiera sa sudică, devenită frontieră
    europeană. Era momentul în care Siria era răvăşită de lupte, era vârful
    experienţei ISIS, moment în care oamenii fugeau să scape cu viaţă. Soluţiile
    europene pentru această situaţie teribilă au fost departe de a fi ideale dar
    s-au făcut eforturi fantastice pentru a uşura suferinţa oamenilor, peste un
    milion, veniţi numai în 2015. În prezent, migraţia continuă, oamenii vor să
    plece iar Germania rămâne ţinta aşteptărilor şi a speranţelor.

    Dacă Europa face
    eforturi şi cheltuieli pentru a rezolva criza umanitară a refugiaţilor, alţii
    încearcă să profite de pe urma acestei tragedii. Şi nu ne gândim la profitorii
    care împânzesc coastele Turciei sau Libiei, generând situaţii de-a dreptul
    inumane, ci chiar de state care atrag refugiaţii în acţiuni împotriva statelor
    europene. După răpirea disidentului Roman Protasevici, în urma unui act de
    piraterie aeriană, Belarus a devenit punct de primire a refugiaţilor, deşi se
    află departe de malurile Mediteranei, de prima linie a migraţiei spre Europa.
    Refugiaţii au fost lăsaţi să vină în număr mare în Belarus, pentru a apărea,
    apoi, la frontiera cu Polonia. Acolo este frontiera Uniunii Europene cu fostul
    spaţiu sovietic, cu Belarus, o fostă republică unională, condusă autorahic şi
    dictatorial. Asia şi Africa sunt departe dar, totuşi, oameni veniţi de acolo,
    unii tineri şi copii, au ajuns la această frontieră ca un zid, îmbrăcată în
    sârmă ghimpată. Nu are cum să fie o nouă rută spre Europa ci pare mai degrabă
    un desant, o acţiune împotriva Uniunii Europene, care aplică o serie de
    sancţiuni împotriva Belarus. Astfel, migranţii devin o masă de presiune,
    deplasarea lor nu mai este una naturală ci devine o acţiune politică evidentă.
    S-a anunţat că Belarus a evacuat miile de refugiaţi de la frontiera cu Polonia
    dar a fost deja trecut un prag, acela al manipulării cu scop politic, într-un
    fel de război informal, de alt tip, hibrid, a unor grupuri de oameni, de
    refugiaţi, de folosire a unor situaţii umanitare ca mijloc de presiune asupra
    unor ţări civilizate care fac din drepturile omului un principiu esenţial bază
    al societăţii omeneşti.