Tag: migrație

  • Comisia Europeană propune reforme ale politicii vizelor

    Comisia Europeană propune reforme ale politicii vizelor

    Comisia Europeană a propus, la mijlocul lunii martie, reformarea politicii comune în domeniul vizelor pentru a o adapta la evoluţia preocupărilor în materie de securitate, la provocările legate de migraţie şi la noile oportunităţi oferite de evoluţiile tehnologice.


    Din 2009 încoace,numărul cererilor de vize UE a crescut cu 50 %, de la 10,2 milioane la 15,2 milioane în 2016. Această tendinţă arată că mobilitatea este în creştere la nivel mondial şi se datorează, în special, oportunităţilor de călătorie din ce în ce mai ieftine şi mai la îndemâna tuturor. Astfel, Comisia Europeană doreşte să faciliteze călătoriile persoanelor care vin în UE pentru turism, afaceri sau din motive familiale prin proceduri mai simple, mai rapide şi mai sigure. Se va putea solicita o viză cu mai mult timp înainte, de a depune şi de a semna un formular de cerere de viză pe cale electronică, iar răspunsul va fi mai rapid prin reducerea termenelor pentru luarea deciziilor. În scopul de a facilita călătoriile turistice de scurtă durată, se va introduce posibilitatea de a elibera vize la frontierele externe, în cadrul unui regim special cu titlu temporar şi în anumite condiţii stricte. În acelaşi timp, persoanele de încredere care călătoresc cu regularitate vor putea beneficia de o viză cu intrări multiple armonizată, cu un termen de valabilitate cuprins între un an şi cinci ani. Reforma vizelor este destinată în special reducerii fenomenului migraţiei din Orientul Mijlociu şi din Africa.

    Dimitris Avramopoulos, comisarul pentru migratie, afaceri interne şi cetăţenie: Majoritatea celor care intră în Uniunea Europeană sunt simpli călători, însă unii nu sunt, deci noi trebuie să-i detectăm şi să le împiedicăm intrarea. Din acest motiv, vom revizui în curând Sistemul de Informaţii privind Vizele pentru a permite o verificare mai rapidă şi mai eficientă a datelor privind solicitanţii de viză şi deţinătorii de vize. Vom păstra porţile Europei deschise pentru călătorii fideli, dar le vom închide pentru cei care reprezintă o amenintare la adresa securităţii. Dar politica noastră privind vizele nu este o politică autonomă. Este profund legată de politicile noastre globale privind migraţia şi mobilitatea. Prin reforma de astăzi ne vom asigura că politica noastră comună în materie de vize contribuie la îmbunătăţirea cooperării cu ţările terţe atunci când vine vorba de returnarea migranţilor ilegali.


    Modificările propuse de CE la Codul de vize constituie primul pas al reformei politicii comune a UE în domeniul vizelor – o propunere de actualizare a Sistemului de informaţii privind vizele va urma în primăvara acestui an.


  • Sprijin de la Banca Europeană pentru Investiţii pentru IMM-uri

    Sprijin de la Banca Europeană pentru Investiţii pentru IMM-uri

    Întreprinderile
    mici și mijlocii reprezintă coloana vertebrală a economiei româneşti, iar Banca
    Europeană de Investiți
    i trebuie să îmbunătățească semnificativ accesul la
    finanțare pentru IMM-uri, a declarat eurodeputatul Ramona Mănescu (PPE) cu
    privire la raportul anual al BEI în cadrul unei dezbateri desfășurate în
    Comisia pentru Comerț Internațional din Parlamentul European.



  • Program de educaţie cinematografică, susţinut prin Europa Creativă

    Program de educaţie cinematografică, susţinut prin Europa Creativă

    Istoria europeană va fi predată liceenilor din Cluj-Napoca prin intermediul unui program de educație cinematografică. Este o metodă inovativă pusă în practică în 5 țări europene, care își propune să îi apropie pe tineri într-o manieră atractivă deopotrivă de cinema și de istoria Europei.




    Teaching European History through Cinema (TEHC) este un proiect de educație cinematografică ce se derulează în Italia – țară care a și inițiat proiectul -, Irlanda, Bulgaria, Slovenia și România. Cluj-Napoca este singurul oraș din țara noastră unde elevii vor avea ocazia de a viziona filme europene la orele de istorie. Acestea vor avea ca temă centrală momente importante din istoria Europei: războaie, revoluții, mișcări sociale din trecut, dar și evenimente de strictă actualitate, cum ar fi fenomenul migrației.



    Laura Ducu, responsabil comunicare proiect în cadrul Asociației pentru Promovarea Filmului: Este primul proiect de educație cinematografică ce se concentrează pe o materie anume din curicula școală: istoria. Principalul său scop este să crească popularitatea filmului european în rândul elevilor de liceu, să îmbunătățească calitatea orelor de istorie și să aprofundeze înțelegerea evenimentelor istorice importante pentru Europa, prin intermediul cinematografiei.



    Aproximativ 1000 de liceeni clujeni vor beneficia de acest program de educație cinematografică. Ei vor avea ocazia să vadă, în sala de cinema, patru filme europene, dintre care unul românesc, iar proiecțiile vor fi urmate de dezbateri legate de tematica abordată. Există și o componentă practică a proiectului, la finalul acestuia tinerii vor realiza eseuri vizuale cu durata de trei minute, care vor fi premiate în luna iunie, la Milano



    Eugenio de Caro, project manager al proiectului TECH: Provocarea acestui program este să inovăm în domeniul educației cinematografice. Noi îi vom învăța pe tineri să înțeleagă istoria prin intermediul poveștilor din filme și al limbajului cinematografic. Ei vor învăța să citească imaginile făcând la rândul lor imagini. Cu ajutorul profesorilor, vor face eseuri video de trei minute, care vor intra într-o competiție ce își va desemna câștigătorii în 8 iunie, la Universitatea IULM din Milano.



    Proiecțiile de filme sunt programate să înceapă în 16 martie. Componenta pedagogică a proiectului vizează nu doar prezentarea istoriei cu ajutorul filmelor de ficțiune, ci și, pe termen lung, atragerea elevilor de liceu în sălile de cinema.




    Adrian Arion, inspector de specialitate istorie și științe socio-umane în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Cluj: În Europa, aproximativ 55% dintre elevi vizionează filme în sala de clasă, și 18% merg apoi să vadă filme regulat la cinema. În România, procentul este mai mic, mult sub nivelul european. Cred că acest program va avea impact și asupra obiectivului de a-i aduce pe tineri în sălile de cinema pentru a viziona film european și film românesc.




    Proiectul Teaching European History through Cinema este finanțat prin programul Europa Creativă/Media al Uniunii Europene.



  • Conferinţa primarilor din Uniunea Europeană

    Conferinţa primarilor din Uniunea Europeană

    Primarii localităţilor din Europa s-au reunit la Bruxelles, pentru a discuta despre lecţiile învăţate din recentele atacuri teroriste şi migraţie şi pentru a face schimb de bune practici în ceea ce priveşte protecţia spaţiilor publice. Conferinţa, a cărei temă a fost Dezvoltarea capacităţii urbane de apărare contra terorismului, a fost organizată de Comisia Europeană şi Comitetul Economic şi Social European.

    Prezent la discuţii,comisarul pentru Migraţie, Afaceri Interne şi Cetăţenie, Dimitris Avramopoulos, a declarat că: Acum, avem în faţă provocări uriaşe. Trebuie să stăm împreună, să lucrăm împreună, să oferim cetăţenilor noştri un lucru care este foarte important pentru ei şi pentru vieţile lor – securitate. Pe de altă parte, ne confruntăm cu migraţia, care este, încă, acolo. Acest fenomen nu se va termina curând. Trăim în era mobilităţii şi toate fluxurile migratorii se îndreaptă spre oraşe. Deci, trebuie să sprijinim oraşele, să gestionam migraţia şi să oferim soluţii sigure pentru cetăţenii noştri.

    Tot cu această ocazie, comisarul responsabil pentru Uniunea Securităţii, Julian King, a spus că Executivul comunitar este dedicat cooperării strânse cu oraşele şi autorităţile locale, pentru a întări protecţia spaţiilor publice, fără a compromite, însă, chiar valorile europene, precum deschiderea, toleranţa şi libertatea.

    Prezentă, şi ea, la dezbaterile primarilor din spaţiul comunitar, Corina Creţu, comisarul european pentru Politică Regională, a afirmat că securitatea oraşelor are o dimensiune socială: accesul la servicii de bază de calitate şi nesegregate, regenerarea urbană, emanciparea comunităţii. Putem găsi solutii lucrând împreună, la toate nivelele, pentru a contracara extremismul şi violenţa, înainte ca acestea să prindă rădăcini pe străzile noastre, a fost mesajul Corinei Creţu.

    Potrivit Comisiei Europene, conferinţa de la Bruxelles a fost centrata pe soluţiile de securitate personalizate, măsurile de consolidare a prevenirii radicalizării la nivel local şi oportunităţile de finanţare pentru spaţiile publice prin intermediul diferitelor instrumente financiare ale Uniunii. Pe de altă parte, conferinţa a fost rezultatul Planului de acţiune al Uniunii Europene pentru sprijinirea protecţiei spaţiilor publice, iniţiativă care a fost prezentată în octombrie 2017.


  • Majorarea contribuţiilor la bugetul comunitar după Brexit

    Majorarea contribuţiilor la bugetul comunitar după Brexit

    Statele membre ale Uniunii Europene trebuie să ajungă, cât mai curând, la un consens în ceea ce priveşte contribuţiile la bugetul comunitar după Brexit, întrucât în 2020 va începe un nou Cadru Financiar Multianual. Preşedintele Consiliului, Donald Tusk, a precizat după o reuniune informală a liderilor celor 27 de state membre, că 15 dintre acestea şi-au exprimat deja acordul pentru majorarea contribuţiilor.


    Vrem ca Uniunea Europeană să cheltuie mai mulți bani pentru migrație, apărare, educație, Erasmus, dar reiterăm importanța politicilor clasice precum cea de coeziune, Politica Agricolă Comună, cea pentru infrastructură. Este clar că prioritățile sunt legate de mărimea bugetului și în acest context trebuie să rezolvăm diferenţa de venit provocată de Brexit. Multe state și-au exprimat deja intenția de a contribui mai mult la bugetul post-2020.


    Donald Tusk a mai subliniat că la summitul din această lună va prezenta liniile directoare pe care le propune Uniunea pentru viitoarea relaţie cu Marea Britanie, după ieşirea acesteia din blocul comunitar, indiferent dacă Regatul Unit şi-a finalizat sau nu propria viziune asupra acestui viitor.

    La aceeaşi reuniune, liderii celor 27 de state membre au aprobat reducerea numărului membrilor Parlamentului European post-Brexit, de la 751 la 705.

    În ceea ce priveşte alegerea preşedintelui Comisiei Europene, care urmează să aibă loc anul viitor, ei au respins propunerea ca acesta să fie ales în mod automat din rândul capilor de listă selecţionaţi de către partidele politice europene pentru alegerile europarlamentare. Potrivit acestui sistem, membrii grupurilor politice europene din cadrul Parlamentului European își aleg candidați care desfășoară apoi campanii electorale, provocându-se reciproc în cadrul unor dezbateri. Unul dintre candidații numiți, cel mai probabil cel care este ales de grupul europarlamentar care a reușit să obțină cele mai multe voturi în urma alegerilor europene, va trebui ales de către Consiliu pentru a deveni președinte al Executivului european.

    În opinia actualului preşedinte al Consiliului, Donald Tusk, la numirea viitorului şef al Executivului comunitar, liderii statelor membre vor trebui să ţină cont de rezultatele alegerilor europarlamentare, aşa cum prevede Tratatul Uniunii, dar alegerea nu ar trebui să fie automat limitată la capii de listă.

    A existat un acord conform căruia Consiliul European nu poate garanta în avans că va propune unul dintre candidaţii capi de listă drept preşedinte al Comisiei Europene. În acest proces nu există un mecanism automat.


    Jean-Claude Juncker a propus chiar fuzionarea celor două funcţii, cea de preşedinte al Consiliului cu cea de preşedinte al Comisiei, însă această idee nu a fost acceptată, mai ales pentru că ar reduce substanţial rolul statelor membre în Uniune.


  • Stabilitate și dezvoltare pentru Africa și Orientul Mijlociu

    Stabilitate și dezvoltare pentru Africa și Orientul Mijlociu

    Între 16 și 18 februarie 2018, la Munchen a avut loc conferința anuală
    de securitate care se ține începând din anul 1963. Este cel mai important forum
    de discuții cu privire la schimburile de opinii dintre decidenții politici
    majori ai lumii și la strategiile și măsurile de securitate ce se impun în fața
    noilor provocări. Anul acesta a fost marcat de disensiuni între membrii Uniunii
    Europene cu privire la politica europeană comună de securitate. Cele mai importante
    critici au fost îndreptate în direcția gestionării migrației din zonele de
    conflict din Africa și Orientul Mijlociu.


    Prezent la
    conferință, comisarul european pentru politica de vecinătate și extindere
    europeană Johannes Hahn a pledat pentru o abordare holistică a atitudinii Uniunii
    față de regiunea citată. Strategia european holistică de securitate înseamnă
    identificarea pericolelor comune ca radicalizarea, terorismul și migrația
    haotică. Un accent mai mare va fi pus pe interconectarea acestor factori de
    risc și cum pot fi ei înlăturați. Însă Johannes Hahn a spus că trebuie acordată
    o atenție sporită și investițiilor:
    Este important să înţelegem că Africa este un continent unic şi că are
    mult potenţial. Este important să exploatăm toate posibilităţile şi
    oportunităţile pe care le oferă. Cred că este foarte important să privim Africa
    din punctul de vedere al investiţiilor în acest continent. Cred că astăzi
    investiţiile Uniunii Europene în Africa, prin companii şi activităţi de
    afaceri, ating 300 de miliarde de euro, ceea ce nu este puţin lucru. Din
    punctul de vedere al europenilor, Africa este încă percepută ca fiind un
    continent nedezvoltat. În realitate, însă, în multe părţi ale Africii situaţia
    este una complet diferită. Mai sunt multe lucruri de făcut şi cred că este
    important să ne uităm la diferitele ţări de pe continentul african dintr-un
    punct de vedere holistic. Ar fi o mare greşeală să le privim doar din punctul
    de vedere al europenilor, raportându-ne doar la problema migraţiei şi la
    celelalte probleme care au legătură cu acest fenomen. Migraţia este rezultatul
    deficienţelor. Din acest motiv, trebuie să stăm la aceeaşi masă cu partenerii
    noştri şi să abordăm chestiunea Africii şi a Orientului Mijlociu într-o manieră
    cuprinzătoare. Astfel, putem completa lista de activităţi care să dezvolte
    economic aceste zone, strategie care face parte din Planul European Extern de
    Investiţii.



    Stabilizarea economică a Africii și Orientului
    Mijlociu devine, astfel, o strategie la fel de importantă precum cea de securizare
    a frontierelor Uniunii. Pentru a fi eficientă în obiectivele sale, politica
    Uniunii Europene trebuie să meargă în cele două direcții.


  • Migraţia ilegală continuă să rămână o problemă pe termen lung pentru UE

    Migraţia ilegală continuă să rămână o problemă pe termen lung pentru UE

    Oprirea migrației ilegale va trebui să fie una dintre prioritățile Uniunii Europene în viitor, iar Bruxellesul va trebui să țină cont de acest lucru în conceperea bugetului său pe termen lung, de după 2020 – așa numitul cadru-financiar multi-annual. Discuții cu privire la acesta și la prioritățile Uniunii Europene în următorul deceniu vor avea loc, luna aceasta, în cadrul întâlnirii informale a șefilor de stat și de guvern, după cum a declarat președintele Consiliului European, Donald Tusk:

    Migrația va rămâne o provocare pentru mulți ani de acum înainte și de aceea trebuie să găsim o soluție pentru a ne asigura că UE, împreună cu statele naționale, poate să răspundă eficient la fluxurile migraționale ale viitorului, fără a creea noi diviziuni în Europa. Acest lucru este posibil însă, în mod evident, toate părțile trebuie să fie dispuse să ajungă la un compromis. Cel mai important este să punem capăt emoțiilor distructive legate de problema relocării pentru că acestea alimentează populismul și dezbină Europa. Dacă problema nu este rezolvată de miniștri în lunile următoare, va trebui să găsim o soluție în cadrul Consiliului European din iunie.

    Diferendele cu privire la cotele de refugiați și relocare au dus tensiuni între Bruxelles și unele state membre și chiar la declanșarea procedurilor de infringement împotriva a trei state din grupul de la Vișegrad – Cehia, Polonia și Ungaria – care au refuzat să accepte obligațiile stabilite de Consiliu în 2015. Criza migrației ilegale a căpătat amploare în 2015, când valuri de refugiați, majoritatea provenind din Siria, au ajuns în Europa dinspre Turcia. Între timp, principalul punct de plecare către Europa s-a mutat în Libia, după ce autoritățile turce au căzut de acord cu Bruxellesul să ia măsuri pentru diminuarea fluxului de migranți, dar și ca urmare a măsurilor luate de statele din Balcanii de Vest, aflate pe traseul migranților. Bruxellesul este conștient de rolul cheie jucat de țările Balcanilor de Vest în oprirea migrației ilegale și va continua să aprofundeze legăturile cu acestea, cu atât mai mult cu cât toate și-au exprimat dorința de a se alătura Uniunii Europene.

    Donald Tusk: Am discutat, totodată, și summitul dedicat Balcanilor de Vest care va avea loc la Sofia în luna mai. Scopul nostru va fi să întărim legăturile atât cu regiunea cât și în interiorul acesteia. Aceasta va merge de la investiții mai mari în infrastructura de transporturi la sporirea schimburilor educaționale și culturale și de acolo îmbunătățirea comunicațiilor dintre cetățenii noștri. Summitul își va propune și să impulsioneze cooperarea în domenii de interes reciproc, inclusiv în ceea ce privește securitatea și migrația. Dată fiind poziția lor la porțile Europei, statele din Balcanii de Vest au avut un rol esențial în oprirea valului fără precedent de migranți din 2015.


  • Jurnal românesc – 06.02.2018

    Jurnal românesc – 06.02.2018

    Ministrul Apărării, Mihai Fifor, a reiterat disponibilitatea
    permanentă a României de a sprijini eforturile Republicii Moldova pe calea
    aderării europene, precum şi în cadrul structurilor nord-atlantice. După
    întâlnirea de luni, de la Chişinău, cu omologul său, Eugen Sturza, Fifor a
    anunţat că, anul acesta, 41 de militari din Republica Moldova se vor instrui în
    unităţi de învăţământ militar românesc. A fost prima prima vizită la Chişinău a
    unui ministru din noul executiv PSD-ALDE de la Bucureşti şi a coincis cu
    marcarea a 26 de ani de la înfiinţarea ministerului Apărări din Republica
    Moldova.


    PNL a depus un memorandum prin care cere ca Parlamentele României
    şi Republicii Moldova să se reunească într-o şedinţă solemnă comună, pe 26 şi
    27 martie, pentru a marca data la care, în 1918, Sfatul Ţării, organul
    legislativ din epocă de la Chişinău, a votat Unirea Basarabiei cu România.
    Propunerea liberalilor survine în timp ce, peste Prut, creşte continuu numărul
    aşezărilor basarabene ale căror consilii locale adoptă declaraţii simbolice de
    unire cu România.


    Liderii
    societăţilor culturale româneşti din regiunea Cernăuţi şi organele de presă ale
    comunităţii din Ucraina s-au adresat companiei naţionale de radioteleviziune de
    la Kiev pentru a-şi exprima protestul față de politica editorială pentru
    etniile minoritare, despre care spun că îngrădește drepturile existente ale
    minorității românești la informație în limba maternă. Ei se tem că aşa-numita
    concepţie audiovizuală pentru minorități naționale îşi propune, de fapt,
    lichidarea redacțiilor în limbi minoritare din radioteleviziunea ucraineană de
    stat. Cerem respectarea angajamentelor internaționale ale Ucrainei privind
    dreptul minorităților naționale la informație în limba maternă – conchid reprezentanţii comunităţii româneşti
    din ţara vecină.


    În
    perioada 13 februarie – 12 iunie 2018, la sediul Institutului Cultural Român de
    la Viena au loc cursuri săptămânale de limba română pentru copii între 3 şi 6
    ani. În cadrul acestora se exersează limba română prin jocuri, poezii, cântece,
    obiceiuri şi datini româneşti. Cursurile sunt gratuite şi au loc în fiecare zi
    de marţi, în intervalul orar 16.30 – 18.15.


    Angajatorii
    din străinătate oferă peste 600 de locuri de muncă în spaţiul economic european,
    prin reţeaua EURES România. Cei mai căutaţi sunt muncitorii necalificaţi în
    agricultură, pentru care fermele din Spania oferă 150 de posturi, cele din
    Danemarca 100, iar cele din Portugalia 30. În plus, o companie din Germania
    vrea să angajeze 28 de şoferi de camion pentru transport de mărfuri. Şi în ţară
    sunt vacante peste 23 de mii de locuri de muncă, cele mai multe pentru
    muncitori necalificaţi, agenţi de securitate sau lucrători în comerţ.



    Numeroşi angajaţi cu înaltă calificare din
    Bulgaria, Croaţia, Estonia, Portugalia şi România au plecat, în ultimii ani, să
    lucreze în alte ţări din Uniunea Europeană – arată un studiu dedicat migraţiei
    şi mobilităţii în Uniunea Europeană, publicat de think tank-ul Bruegel, condus de fostul
    președinte al Băncii Centrale Europene, Jean-Claude Trichet. Perioada de vârf a migraţiei din România şi
    Bulgaria a fost în 2006, cu un an înainte de admiterea acestor ţari în blocul
    comunitar, iar destinaţiile favorite au fost Italia şi Spania. Pe de altă
    parte, în 2017 România şi Croaţia au fost pe ultimele locuri în Uniune în ceea
    ce priveşte capacitatea de a atrage şi a reţine talentele – mai apreciază
    autorii studiului.

  • Politica pentru Africa trebuie să capete mai multă importanţă în agendele ţărilor europene

    Politica pentru Africa trebuie să capete mai multă importanţă în agendele ţărilor europene

    O sărăcie cruntă, oameni care mor de foame sau de boli de mult eradicate în alte părţi ale planetei, diverse forme de sclavagism, lipsa oricătui drept, chiar şi a dreptului la viaţă, uneori, situaţia catastrofală a femeilor şi copiilor. Aşa arată Africa! În acest timp, mulţi continuă să facă averi colosale pe seama lipsurilor, suferinţelor şi mai ales a muncii africanilor. Metalele rare, petrolul, diamantele, aurul şi alte bogăţii ascunse în subsolul Africii ajung în economiile dezvoltate ale lumii, datorită exploatării – în schimbul unor plăţi ridicole – a oamenilor de aici.

    Uniunea Europeană este principalul furnizor de ajutoare pentru Africa, fie că vorbim de bani, asistenţă tehnică sau umanitară.

    Eurodeputatul român, Cristian Preda, membru al grupului pentru relaţia cu Magrebul în Parlamentul European, apreciază că politica pentru Africa trebuie să capete mai multă importanţă în agendele ţărilor europene, inclusiv în cazul României: România are o experienţă pe care a acumulat-o, este adevărat, în anii 70 şi 80, în proiecte de dezvoltare în Africa. România e încă recunoscută pe continentul african ca un actor al dezvoltării de la care se aşteaptă mai mult. Pentru că multe dintre elitele africane au fost formate în România sau în ţări din fostul lagăr comunist. E paradoxal, dar România are o imagine excelentă în Africa, de multe ori mai bună decât în unele ţări europene. Avem nevoie de soluţii pentru Africa fiindcă problema migraţiei ţine în foarte mare măsură de ceea ce se întâmplă în unele dintre statele africane. Pe de altă parte, Africa este importantă nu doar ca simbol al acestei frici, care s-a insinuat în Uniunea Europeană din momentul în care criza migranţilor a devenit explozivă. Este un continent cu un uriaş potenţial. Trebuie să învăţăm au să reînvăţăm să cooperăm cu Africa. Există potenţaile economic. Politic, avem nevoie de o relaţie coerentă şi stabilă, avem nevoie de regimuri previzibile în Africa, în care să nu se mai producă şi reproducă lovituri de stat şi alte răsturnări violente de regim la tot pasul.


    Fondul european de dezvoltare rămâne principalul canal utilizat de Europa pentru dezvoltare în Africa. Acesta dispune de un buget de 30,5 miliarde de euro, până în 2020. În general, proiectele finanţate din bani europeni au dimensiune regională: se construiesc, de exemplu, şosele care să lege între ele două-trei ţări vecine, pentru a facilita apropierea dintre ele. Prin acorduri între Bruxelles şi unele state care beneficiază de un statut privilegiat, Uniunea virează bani chiar în bugetele acelor ţări.

    Astfel, zeci de miliarde de euro pleacă anual din fodurile europene către Africa, alte zeci reprezintă investiţiile separate ale unor firme europene. Problema ar fi că toate aceste fonduri, direcţionate către Africa de peste 50 de ani, nu au schimbat prea mult peisajul în acele ţări.


  • Comisia propune o strategie UE pentru Irak

    Comisia propune o strategie UE pentru Irak

    Înaltul Reprezentant al UE pentru Afaceri Externe şi Politica de Securitate,
    Federica Mogherini, şi Comisia Europeană au adoptat o comunicare comună prin
    care propun o strategie UE pentru Irak pentru a aborda numeroasele provocări cu
    care se confruntă ţara în urma înfrângerii teritoriale a Da’esh.


    Strategia se concentrează pe acordarea de ajutor umanitar continuu Irakului
    şi pe facilitarea stabilizării regiunilor eliberate de ocupaţia Da’esh, în
    condiţiile în care trei milioane de irakieni strămutaţi încă nu se pot întoarce
    acasă. De asemenea, încearcă să abordeze eforturile de reformă, reconstrucţie
    şi reconciliere pe termen lung pe care Irakul trebuie să le urmărească pentru a
    consolida pacea şi pentru a construi o ţară unită şi democratică, în care toţi
    cetăţenii să se poată bucura pe deplin de drepturile lor.


    Sprijinul UE se concentrează pe următoarele obiective strategice:
    conservarea unităţii, suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Irakului;
    promovarea creşterii economice incluzive; consolidarea identităţii naţionale a
    Irakului şi reconcilierea între diversele sale comunităţi; promovarea unui
    sistem de justiţie independent; abordarea provocărilor legate de migraţie;
    sprijinirea relaţiilor bune ale Irakului cu toţi vecinii săi.


    Ultima strategie UE pentru Irak a fost
    adoptată în martie 2015 ca parte a strategiei regionale pentru Siria şi Irak,
    precum şi cu privire la ameninţarea ISIL/Da’esh. Astfel că era de la sine
    înţeles că Uniunea trebuia să facă pasul următor. De altfel, la reuniunea din
    decembrie a Consiliului Afaceri Externe, Federica Mogherini a făcut o trecere
    în revistă a politicilor privind regiunile aflate în criză, precizând despre
    Irak: Activitatea noastră de sprijinire a Irakului va
    creşte în următoarele luni, în special pentru a ne asigura că relaţiile dintre
    Bagdad şi proiectele lor de lege vor avea un ton cooperant în raport cu
    comunităţile din Irak, iar ţara va reuşi să evite greşelile care s-au făcut în
    trecut prin subestimarea problemelor care se dezvoltă apoi în ceva major, cu
    care trebuie să ne confruntăm cu toţii.



    În perioada 2014 – 2017, UE a condus eforturile internaţionale de ajutor
    umanitar pentru criza din Irak, oferind finanţare globală în valoare de 650
    milioane EUR pentru a răspunde crizei umanitare şi pentru a sprijini
    stabilitatea şi dezvoltarea ţării. Doar în 2017, sprijinul general acordat de
    Uniune Irakului a atins mai mult de 200 de milioane de euro, ca răspuns atât la
    criza umanitară imediată, cât şi la nevoile de rezistenţă şi dezvoltare pe
    termen lung.


    Acţiunile propuse în comunicarea comună a Înaltului Reprezentant şi a Comisiei
    vor fi discutate cu statele membre ale UE la Consiliul Afaceri Externe din 22
    ianuarie şi cu Parlamentul European şi vor contribui la o nouă strategie a UE
    pentru Irak.

  • Întrevederea ministrului pentru românii de pretutindeni, Andreea Păstîrnac, cu delegația OCDE

    Întrevederea ministrului pentru românii de pretutindeni, Andreea Păstîrnac, cu delegația OCDE

    Ministrul pentru românii de pretutindeni,
    Andreea Păstîrnac, a primit astăzi, 11 octombrie a.c., o delegație a
    Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), condusă de
    Jean-Christophe Dumont, șeful diviziei pentru Migrație Internațională.


    Având în vedere obiectivele Ministerului pentru
    Românii de Pretutindeni, Andreea Păstîrnac a exprimat susținerea
    Guvernului României privind rolul OCDE în identificarea ansamblului
    problematicilor referitoare la situația cetățenilor români aflați în afara granițelor
    țării.

    O prioritate pe agenda Ministerului pentru
    Românii de Pretutindeni o reprezintă cartografierea fenomenului de migrație a
    cetățenilor români, prin studii aprofundate, care să ne sprijine în vederea
    identificării de strategii menite să faciliteze reîntoarcerea în țară. În acest
    sens, MRP se află în permanent contact cu românii din comunitățile emergente
    pentru a se racorda la nevoile reale ale acestora. Totodată, colaborarea dintre
    Guvernul României și OCDE este alt pas care dovedește atenția administrației
    guvernamentale față de problematicile și preocupările diasporei românești, a
    subliniat ministrul pentru românii de pretutindeni.


    Luând în considerare importanța colectării de
    date suplimentare privind mobilitatea comunităților de cetățeni români în
    ultimii ani, România a încheiat în anul 2017 un acord cu OCDE privind
    realizarea unui studiu care vizează comunitățile românești din statele membre
    ale organizației.


    Studiul se realizează într-un interval de 18
    luni și va conține elemente structurale privind compoziția și distribuția
    comunităților românești.


    Ministerul pentru Românii de Pretutindeni,
    Ministerul Afacerilor Externe și autoritățile cu atribuții în domeniu au o
    colaborare constantă cu scopul de a identifica toate elementele de interes ale
    statului român în ceea ce privește cadrul și temele studiului despre
    comunitățile românești din străinătate.

  • Provocările migraţiei şi violenţa contra femeilor

    Provocările migraţiei şi violenţa contra femeilor

    Semnatară a Convenţiei Consiliului Europei privind
    combaterea violenţei împotriva femeilor, România are, de asemenea, din 2012 o
    lege contra violenţei în cadrul familiei care prevede şi emiterea ordinelor de
    protecţie contra agresorilor. Cu toate acestea, statisticile nu sunt foarte
    încurajatoare: 30% dintre românce au suferit o formă de violenţă fizică şi/sau
    sexuală, dar numai 23% dintre acestea au raportat autorităţilor de poliţie cele
    mai grave incidente. De altfel, violenţa contra femeilor e, din păcate, un
    fenomen mult mai răspândit în Europa decât s-ar putea crede la prima vedere. Jurgita Peciuriene, expertă în cadrul Institutului European pentru Egalitate de
    Gen, – agenţie a UE cu sediul la Vilnius -, ne oferă cele mai noi date în
    această privinţă. Potrivit datelor provenite de la Agenţia UE pentru
    Drepturile Fundamentale, 33% dintre femei au experimentat diverse forme de
    violenţă fizică sau sexuală de la vârsta de 18 ani. 18% dintre femei au fost
    urmărite pentru a fi agresate, iar 55% au trecut prin episoade de hărţuire
    sexuală. Dacă ne referim la hărţuirea sexuală, în general, bărbaţii aflaţi în
    funcţii superioare sunt cei practică hărţuirea. În cazul violenţei domestice,
    de cele mai multe ori femeile suferă din cauza acţiunilor partenerului intim,
    fie că e vorba de partenerul actual, fie de cel din trecut. Din păcate, este un
    fenomen foarte răspândit, iar casa nu e cel mai sigur loc pentru femei.


    În cazul femeilor care părăsesc România pentru un loc de muncă sau o
    viaţă mai decentă în alte ţări din UE, violenţa îmbracă aspecte specifice şi
    foarte diferite faţă de speranţele iniţiale. Silvia Dumitrache, Preşedinta
    Asociaţiei Asociaţiei Femeilor Române din Italia, ne introduce puţin în
    universul celor afectate de fenomenul violenţei. Multe dintre femeile
    care ajung în Italia sunt afectate de violenţa domestică încă din România. Un
    motiv principal al multora din ele de a părăsi România este exact acesta. O
    primă formă de violenţă prin care trec femeile care migrează se întâmplă chiar
    în România, în sensul că trebuie să se rupă de familie şi de copii. Nu toate
    femeile conştientează acest lucru, ele oricum au imboldul de a se sacrifica şi
    de multe ori, nici nu au ales. O altă formă de violenţă e faptul că trăiesc
    izolate, închise în casă, fără să aibă acces la viaţă socială şi la viaţă
    privată. Mă refer la cele care muncesc ca îngrijitoare în casele italienilor.
    Ele au doar o zi pe săptămână liberă, dar nu reuşesc să aibă viaţă privată.
    Uneori, muncesc şi fără acte, ceea ce e iar o formă de violenţă.


    Multe românce din Italia sunt victimele unui tip
    foarte special de violenţă: traficul de fiinţe umane în scopuri de muncă. O
    parte din cazurile lor – care pot descrise cu uşurinţă drept sclavie modernă – au fost prezentate şi în presa
    internaţională, în special cele din provincia Ragusa din Sicilia. Silvia
    Dumitrache: În special, în acea zonă, cele mai multe sunt femei. Din
    nefericire, cele mai multe dintre femei sunt de origine română. Trăiesc în
    nişte condiţii greu de imaginat, în locuinte improvizate cu pereţi de carton,
    uneori împreună cu copiii. Acolo, în Sicilia, nu prea au acces nici la apă
    potabilă, nici la internet pentru a comunica, a se informa şi a cere ajutor.
    Trăiesc izolate la kilometri distanţă de prima localitate. Nu au acces nici la
    unităţi sanitare. Copiii nu sunt înscrişi la şcoală. Mai mult, dat fiind că
    acest mod de locuire nu este recunoscut ca atare în Italia, aceste persoane nu
    au nici măcar documente legale de şedere. Ele nici nu există din punctul de
    vedere al autorităţilor italiene.


    Plecată din
    România în Spania în 2003, Sabina a părăsit atunci un post de profesoară de
    geografie pentru a-şi urma soţul. La capătul celor 14 ani de scurşi de atunci,
    ea a ajuns să lucreze, în Madrid, la un centru de recuperare pentru femeile
    victime ale violenţei domestice. Aici a cunoscut mai îndeaproape problemele
    femeilor maltratate şi, mai ales datorită directoarei acestui centru, a reuşit
    să-şi explice şi propriile suferinţe. Am trecut şi eu printr-o situaţie destul de
    dificilă, dar n-am ajuns în niciun centru de recupare sau adăpost, deşi mi s-a
    făcut această ofertă. Aşa suntem educate noi, româncele, ca indiferent ce se
    întâmplă să nu mergem la poliţie, să nu denunţăm, să nu spunem nimănui ce ni se
    întâmplă… Eu am trecut peste asta şi am reuşit să-mi spun povestea, să
    povestesc ce mi s-a întâmplat. A fost un caz de violenţă domestică psihologică.
    Eu, în România, am absolvit o facultate. Faptul că am ajuns în Spania şi nu am
    mai practicat meseria pentru care mă pregătisem, ajunsese să mă deprime puţin.
    Am venit aici împotriva dorinţei mele unde eram şi sunt singură, fără rude.
    Trebuia să fac numai ce mi se spunea, mereu apăreau discuţii…


    Viaţa ei era dominată de fostul soţ, consideră acum
    Sabina. Cum a reuşit să scape de acea dominaţie? În primul rând, a primit
    ajutor psihologic,
    povesteşte ea în continuare. Şefa mea directă m-a trimis
    la terapie. A trebuit să stau de vorbă cu un psiholog specializat în violenţă
    domestică. Şi aşa am aflat ce problemă am, căci nu o conştientizasem până
    atunci. Aici am crezut că problemele legate de bani, de copii, de stresul
    zilnic, de probleme adiacente – cum ar fi faptul că nu locuiam singuri în
    acelaşi apartament mă făceau să nu-mi dau seama prin ce trec. Eram cumva
    obligată să mă închid în mine, căci dacă începeam să le povestesc părinţilor,
    surorii sau socrilor mei prin ce treceam, eu ajungeam să fiu cea învinuită că
    sunt cea nebună sau cea rea. Eu am văzut destule cazuri şi în cei cinci ani de
    când lucrez pentru această doamnă, am descoperit diverse poveşti de viaţă ale
    femeilor. În momentul în care eşti dependentă emoţional de o anumită persoană -
    în cazul meu de fostul soţ – şi încerci ca totul să iasă bine şi să nu se
    întâmple lucruri rele din cauza ta – crezând că tu eşti de vină -, toate astea
    te fac să uiţi de tine şi să te pui pe ultimul loc.



    Pe lângă aceste efecte emoţionale şi psihice,
    violenţa contra femeilor are şi consecinţe economice. Potrivit Institutului
    European pentru Egalitate de Gen, doar costurile violenţei domestice se ridică
    la 109 miliarde de euro anual, ele totalizând preţul asistenţei medicale, al
    serviciilor specializate de protecţie a femeilor, dar şi costurile economice
    referitoare la absenţa de la muncă.

  • România – necesitatea absorbţiei fondurilor europene

    România – necesitatea absorbţiei fondurilor europene

    Comisarul european
    pentru Politică Regională, Corina Creţu, prezentă la o întâlnire cu autorităţile
    locale şi regionale organizată la Cluj, a declarat că
    România trebuie să simplifice procedurile de accesare a fondurilor europene şi
    să grăbească atragerea acestora. Comisarul Creţu a reamintit că, la nivel
    naţional, toate autorităţile de management şi de control pentru fondurile
    europene au fost acreditate şi a oferit câteva detalii impactul pe care banii
    comunitari din fostul exerciţiu bugetar al Uniunii Europene l-au avut în
    economia României.

    Corina Creţu: După multe eforturi, după un start
    destul de lent, am reuşit să ajungem la o absorbţie de aproape 90%. S-au creat
    peste 51 de mii de locuri de muncă în România, datorită fondurilor europene, în
    ultimii 10 ani, dintre care 14 mii în sectorul productiv. Am oferit sprijin
    pentru întreprinderi mici şi mijlocii, care reprezintă coloana vertebrală a
    oricărei economii, pentru 2.700 de întreprinderi mici şi mijlocii care au
    primit sprijin direct
    .

    Corina Creţu a atras atenţia că statele
    membre comunitare mai au la dispoziţie doar două luni pentru a îndeplini toate
    condiţiile de acordare a fondurile comunitare, iar, în caz contrar,
    Colegiul Comisiei Europene va discuta despre suspendarea unor linii de
    finanţare.

    Corina Creţu: Condiţionalităţile pe transport rutier,
    feroviar, achiziţii publice, într-adevăr, sunt o mare problemă, pentru că
    achiziţiile publice afectează pe orizontală toate proiectele. Infrastructura în
    cercetare şi inovare – suntem pe punctul de a ridica această condiţionalitate.
    În domeniul deşeurilor – rămâne problemă majoră, la fel ca administraţia
    publică.

    Pe de altă parte, comisarul Creţu a reluat ideea că Executivul
    comunitar descurajează statele membre să suprareglementeze domeniul absorbţiei
    fondurilor europene. Corina Creţu crede că autorităţile române trebuie să facă
    toate eforturile pentru a atrage cat mai mulţi bani comunitari, deoarece
    viitorul exerciţiu financiar al Uniunii Europene va fi sensibil mai mic, după
    retragerea Marii Britanii. În plus, bugetul Uniunii va fi folosit şi pentru a
    face faţă unor noi provocări, precum migraţia, securitatea internă şi cea
    externă, a mai spus reprezentantul României în Executivul comunitar.

    La aceeaşi întâlnire, ministrul delegat pentru Fonduri Europene din
    Guvernul de la Bucureşti, Rovana Plumb, a declarat că România a recuperat o
    parte din întârzierile privind accesarea fondurilor europene. Ministrul Plumb a
    adăugat că s-au făcut paşi importanţi şi în ceea ce priveşte simplificarea
    procedurilor de accesare a banilor comunitari.

  • MAE: Repatrierea unui grup de cetățeni români din Siria prin Republica Libaneză

    În urma demersurilor complexe susținute la nivelul Celulei de Criză a MAE, au fost finalizate procedurile specifice de repatriere din Siria a unui grup de 5 cetățeni români și un cetățean sirian membru de familie al acestora, informează Ministerul Afacerilor Externe.

    Repatrierea s-a realizat cu sprijinul Ambasadelor României la Damasc și Beirut și suportul susținut al Organizației Internaționale pentru Migrație.

    În cadrul procedurii de repatriere, o echipă consulară mobilă din cadrul misiunii diplomatice române la Beirut s-a deplasat în punctul de trecere a frontierei siriene, pentru a asigura asistența și protecția consulară necesare.

    Precizăm că Ministerul Afacerilor Externe a suportat în întregime costurile aferente eliberării vizelor pentru fiecare cetățean repatriat, în vederea intrării acestora pe teritoriul Republicii Libaneze. De asemenea, pe perioada procesului de repatriere, Ambasada României la Damasc a asigurat cazarea persoanelor repatriate.

    Măsura de repatriere face parte din demersurile constante de asistență consulară acordată de MAE cetățenilor români aflați în situații deosebite, prin misiunile diplomatice și oficiile consulare din statele cu risc major de securitate.

    În prezent, Ambasada României la Damasc acordă asistență și protecție consulară inclusiv cetățenilor din Australia, Canada, Franța, Republica Moldova și Portugalia, aflați pe teritoriul Siriei.

    De la debutul operațiunilor de evacuare din Siria, (anul 2011) s-a reușit repatrierea unui număr de 735 de cetățeni români și membrii de familie ai acestora, prin intervenția directă a Ambasadelor României la Damasc si Beirut si sub coordonarea Celulei de Criză a MAE.

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetățenilor români aflați în zonele de conflict de a părăsi zona și de a contacta misiunile României din teritoriu pentru a-și anunța prezența în regiune, astfel încât să poată beneficia de asistență și protecție consulară, de asemenea, recomandă consultarea informațiilor furnizate atât prin intermediul aplicației Călătorește în siguranță ce poate fi descărcată pe orice telefon mobil de tip smartphone, cât și al serviciului de alertă prin SMS, aferent campaniei de informare Un SMS îți poate salva viața!.

  • Drumul de la oraş la sat

    Drumul de la oraş la sat

    Într-o dimineaţă obişnuită din cursul săptămânii, străzile
    principale care leagă centrul Bucureştiului de periferia lui sunt aglomerate -
    până la refuz, de multe ori – de automobilele şi microbuzele care intră în
    Capitală. Este un fenomen crescând în ultimii ani, căci multe persoane s-au
    mutat în localităţile limitrofe, dar continuă să vină zilnic la serviciu, în
    oraş. Acesta este doar unul dintre aspectele unui trend care, în România, a
    fost observat începând cu 1997: anual mai mulţi oameni se mută de la oraş la
    sat decât invers. Migraţia aceasta internă este firească şi a avut loc
    dintotdeauna, contează însă intensitatea şi sensul mutării, consideră Vladimir
    Alexandrescu, purtătorul de cuvânt al Institutului Naţional de Statistică. Iată
    care a fost situaţia în 2015.

    Vladimir Alexandrescu: De la
    sate către oraşe, au migrat circa 78.000 de persoane, iar în sens invers, de la
    oraş către sat, au fost 107.000 de persoane. Începând cu anul 2000, deci de 16
    ani, nişte concluzii încep să se contureze cu privire la sensul şi intensitatea
    fenomenului. De pildă, în anul 2000, de la sate către oraş migrau 47.000 de
    persoane, de la oraşe către sate 82.000. Diferenţa este evidentă. Acest trend
    s-a păstrat cu intensitate relativă egală pe toată perioadă de atunci până azi.
    Din 2000 încoace se constată acest fenomen. Dacă înainte de 1989, tendinţa era
    inversă: oamenii plecau de la sat şi se stabileau în oraşe pentru a-şi găsi
    acolo un loc de muncă. După 1989 şi cu intensitatea mai mare după 2000, s-a
    manifestat trendul invers.


    Privind numărul automobilelor, care rulează dinspre periferie către
    centru şi invers, sau aspectul elegant al unora dintre locuinţele nou clădite
    în spaţiul rural din jurul Bucureştiului, pare uşor de concluzionat cine se
    mută cu precădere. Însă lucrurile se complică în momentul când apar alte
    informaţii. Vladimir Alexandrescu: Fenomenul a avut
    intensitate maximă în perioada anilor 2008-2010, când a început să se manifeste
    binecunoscuta criză economică. În acest sens, vârful a fost atins în 2010 când,
    de la oraşe către sate, au migrat 133.000 de persoane. Din 2000 încoace,
    diferenţa a fost de circa 30.000-40.000 anual, cu o diferenţă maximă în 2010,
    când la 133.000 de persoane plecate de la oraş la sat au corespuns 96.000 de
    persoane plecate în sens invers.


    Mulţi
    dintre cei care se mută de la oraş şi se stabilesc la sat sunt însoţiţi de
    copii, migraţia fiind mai intensă în rândul populaţiei din grupa de vârstă
    cuprinsă între 20 şi 30 de ani, aflăm tot de la purtătorul de cuvânt al INS.
    Migraţia pensionarilor sau a persoanele aflate în pragul pensionării este, de
    asemenea, aproape la fel de intensă ca cea a tinerilor. Cei care aveau
    proprietăţi în zona rurală, s-au întors la ele, odată cu pensionare, căci viaţa
    la ţară are alte cheltuieli decât viaţa în mediul urban., comentează Vladimir
    Alexandrescu. Faptul că o locuinţă la ţară are şi un teren de jur împrejur care,
    pe lângă aerul mai puţin poluat, poate furniza şi alimente constituie, în unele
    cazuri, un motiv fundamental pentru mutare. Pentru Andra Matzal, jurnalistă şi
    traducătoare, a reprezentat un imbold de a face un pas mare, de circa 30 de
    kilometri, pentru a ieşi din Bucureşti.

    Andra Matzal: Am
    făcut alegerea asta după ce mulţi ani am locuit în Bucureşti, un oraş care mă
    obosise oarecum. În plus, fantasmasem într-un fel că aş putea să reînvăţ
    lucrurile foarte simple pe care traiul într-o metropolă te face să le uiţi. E
    vorba de lucruri precum să-ţi creşti singur hrana, să faci un tip de muncă
    fizică de pe urma căreia să ai mai multe beneficii decât acela de a face
    fitness involuntar. Să plăteşti lunar chirie în centrul Bucureştiului
    sau chiar în cartierele mai mărginaşe nu e un lucru uşor. În general, totul
    costă de la transport la ieşirile cu prietenii. De pildă, o cafea costă enorm.
    Ori, eu, de când am descoperit că aici pot să bei o cafea cu 3 lei, nu cu 8
    lei, nu-mi prea mai vine să dau mai mult. Şi asta e în regulă, căci preţul real
    al lucrurilor e un pic diferit de cel afişat pe rafturi.


    Cu toate
    acestea, Andra Matzal nu trăieşte ca un fermier sau ca un agricultor sadea, ci
    într-un fel de existenţă hibridă între urban şi rural, o struţo-cămilă cum o
    caracterizează chiar ea. Face naveta destul de des la Bucureşti – lucru
    obositor, dar şi interesant pentru un jurnalist – şi se întoarce la casa de la
    ţară unde îşi poate găsi echilibrul. Andra Matzal: În primul
    rând, cred că m-am schimbat destul de mult în aceşti patru ani. Am învăţat o
    grămadă de lucruri foarte practice de la micile munci ale câmpului pânâ la
    prepararea lucrurilor pe care le cultivi. Există şi implicaţii mai puţin
    concrete ale acestor munci. De pildă, relaţia cu natura este multe mai direct.
    Pe de altă parte, am devenit mult mai selectivă în activităţile mele sociale.
    Ca jurnalist eşti mereu tentat să fii acolo unde se întâmplă tot felul de
    lucruri. În acelaşi timp, am cunoscut foarte mulţi oameni pe care altminteri nu
    aş fi avut cum să-i cunosc. În mod normal, te înconjori cei asemenea ţie. Ori,
    venind de la oraş, când ajungi în locurile astea, nu cunoşti oameni asemenea
    ţie, însă descoperi oameni cu alte poveşte de viaţă, cu un alt fel de a fi, şi
    ai foarte multe de învăţat de la ei. Nu în ultimul rând, cred că sunt mai
    organizată şi mai pragmatică, într-un fel, şi poate mai curajoasă.



    Printre cei pe care Andra Matzal i-a cunoscut în
    ultima vreme, sunt şi alţi bucureşteni care ca ea au plecat din oraş şi s-au
    mutat la ţară. Unii experimentează, ca şi ea, aceeaşi existenţă hibridă, alţii
    au ales să se stabilească mai departe, mai aproape de munte, şi să ducă un trai
    cu adevărat rustic. Pentru toţi, mutarea a însemnat adaptare la nivel
    individual, adaptare care, însă, în timp va influenţa puternic şi societatea în
    întregul ei.