Tag: TIFF

  • Cluj-Napoca, inima Transilvaniei

    Cluj-Napoca, inima Transilvaniei

    Descoperim azi un
    oraș despre care mulți spun că ar fi reprezentativ pentru întreaga poveste a
    Transilvaniei. Cluj-Napoca este o destinație turistică importantă atât prin
    monumentele sale, clădirile de patrimoniu, dar și prin evenimentele
    organizate. A intrat în rețeaua orașelor
    creative UNESCO cu titulatura de City of Film, alături de alte 20 de orașe care
    se întind pe tot globul. Cluj-Napoca este o destinație atractivă pentru
    turismul de city break. Etalează un patrimoniu cu o istorie de 2.000 de ani,
    spune Manuela Cîmpean, șefa serviciului de turism al Primăriei. Totodată, este
    un loc vibrant, cu peste 100.000 de studenți, Capitală Europeană a Tineretului
    și Oraș European al Sportului.

    Aflat la granița dintre vest și
    est, în inima Transilvaniei, municipiul Cluj-Napoca este un centru
    multicultural, multietnic și multiconfesional, acest lucru conferindu-i un
    caracter de unicitate. Totodată, este un oraș verde și un centru IT preocupat
    de sustenabilitate și inovare. Dacă ar fi să vorbim despre turul centrului
    istoric, am începe, firesc, din Piața Muzeului, denumită și Piața Mică. Este
    centrul primei incinte fortificate a cetății medievale ridicată după invazia
    tătaro-mongolă din anii 1200. Ca obiective principale menționăm Muzeul Național
    de Istorie a Transilvaniei, de unde și numele de Piața Muzeului, biserica și
    mănăstirea franciscană, Obeliscul Carolina, care este primul monument laic al
    orașului. Trecem pe lângă Casa Matia, care este locul de naștere al
    principiului Transilvaniei și rege al Ungariei, simbol al multiculturalității
    Clujului. Matia Corvin a fost fiul lui Iancu de Hunedoara și al nobilei
    maghiare Elisabeta Silaghi. Este singura clădire civilă din perioada gotică,
    din anii 1440.


    Ajungem, astfel,
    în Piața Unirii sau Piața Mare, loc în care încă din perioada medievală dăinuie
    unele dintre cele mai reprezentative monumente.

    La vremea
    respectivă, era cea mai mare piață din Europa Centrală și de Sud-Est, dezvoltată
    odată cu a doua incintă fortificată a cetății medievale. Se întâmpla în
    perioada de înflorire a Clujului, când acesta a fost recunoscut ca republică
    urbană și supranumit Orașul-Comoară. Situl roman descoperit de săpăturile
    arheologice atestă faptul că aici era centrul vieții economice, spirituale și
    administrative a orașului. Piața este dominată de Biserica Romano-Catolică
    Sfântul Mihail, a cărei construcție a început în 1316 și a durat peste 100 de
    ani. Este cel mai impunător edificiu gotic din România, după Biserica Neagră
    din Brașov, prima versiune deplină a bisericii-hală în Transilvania și totodată
    are cel mai înalt tun de biserică din România. Acesta măsoară 80 de metri cu
    tot cu crucea aurită din vârf. Tot în Piața Unirii se află Ansamblu Statuar
    Matia Corvin, Palatul Bánffy, dar și Palatul Rhédey, în care a stat una dintre
    cele mai frumoase femei ale Clujului, care avea să devină stră-stră-străbunica
    regelui Charles al Marii Britanii. Clujul are multe alte atracții turistice,
    dar, dintre acestea, cel mai vizitat ca număr statistic este Grădina Botanică.


    Cluj-Napoca a intrat
    în rețeaua orașelor creative UNESCO ca oraș al filmului datorită festivalului
    TIFF, spune Mariana Cîmpean, șefa serviciului de turism al Primăriei. Acesta este
    unul dintre principalele evenimente anuale, însă agenda culturală este foarte
    bogată.

    Seria de evenimente estivale și sezonul turistic 2023
    sunt deschise chiar săptămâna aceasta de Zilele Clujului, eveniment aflat la
    ediția a XI-a. Anul trecut, la ediția a X-a, am avut 250.000 de participanți.
    Anul acesta, evenimentul este organizat în 50 de locații. Sunt activități
    pentru toate vârstele și pe toate gusturile, concerte de spectacole, teatru,
    operă, film, expoziții, concursuri, sport și gastronomie, tururi ghidate și
    vânătoare de comori, tabără antică și medievală, zonă de aventură, cabine foto,
    experiențe virtuale, video mapping și multe altele. Seria de evenimente va
    continua cu TIFF – Festivalul Internațional de Film Transilvania, cu Sport
    Festival, Jazz in the Park, Zilele Culturale Maghiare, Opera Aperta și va
    culmina, bineînțeles, cu Untold, care este cel mai mare festival de gen.


    Iar orice
    experiență de cunoaștere a orașului Cluj-Napoca ar trebui să înceapă de la
    Centrul de Informare Turistică. Aici, Mariana Cîmpean vă așteaptă cu o mulțime
    de materiale tipărite, dar și cu recomandări pentru o vacanță de neuitat.

    Există tururi zilnice în limba engleză, care se organizează printr-o
    asociație cu care colaborează Primăria Municipiului Cluj-Napoca, Cluj Guided
    Tours. Sunt tururi ghidate, gratuite, care se efectuează de două ori pe zi, de
    la ora 11:00 și de la ora 18:00, timp de două ore. Sunt prezentate principalele
    obiective turistice din centrul istoric al orașului. În afară de aceasta,
    Primăria Municipiului Cluj-Napoca pune la dispoziția delegațiilor oficiale,
    partenerilor și altor oaspeți tururi ghidate personalizate, cu audio guide în
    limba engleză. Centrul de Informare turistică a municipiului Cluj-Napoca oferă acces
    gratuit la internet, materiale turistice în limbile engleză, franceză, germană,
    maghiară, spaniolă, ebraică și alte limbi asiatice: coreeană, turcă, japoneză,
    chineză. Avem o paletă foarte largă de materiale: de la pliante, hărți până la
    broșuri, reviste, cataloage și altele. De asemenea, ca o ofertă inedită, oferim
    tururi VR. Avem un echipament care oferă o experiență virtuală, un scaun de VR,
    ochelari Oculus care simulează experiența unei ture cu roller costerul pe
    Dealul Cetățuii, cu schiurile pe pârtia de la Feleac sau cu balonul de aer cald
    deasupra centrului istoric.


    Cluj-Napoca este
    un bun punct de pornire spre alte obiective și trasee turistice din județ și
    din Transilvania, Maramureș și mai departe.

    Accesibilitatea
    este foarte bună datorită Aeroportului Internațional, care este cel mai mare
    aeroport regional din România. Ca un tur inedit menționez Pădurea Hoia-Baciu
    renumită pentru fenomenele paranormale și cele legate de prezența OZN-urilor.
    De asemenea, aproape de Cluj-Napoca este Salina Turda, cel mai vizitat obiectiv
    turistic din România. Mai menționez Cheile Turzii, Ghețarul de la Scărișoara și
    Parcul Natural Apuseni. Apoi, avem o zonă frumoasă de lacuri și stațiuni
    montane. Sunt sate tradiționale în jurul orașului. Castelul Bánffy este renumit
    pentru valorile sale istorice, dar și pentru festivalul Electric Castle, continuăm
    cu Mănăstirea Nicula, iar, dacă vrem să mergem mai departe, sunt bisericile
    fortificate din Transilvania și multe altele. Dacă tot suntem în Transilvania,
    putem vorbi și de mitul lui Dracula, În romanul omonim a lui Bram Stoker,
    Clujul era punctul de pornire al protagonistului spre castelul lui Dracula.


    În general, în municipiul Cluj-Napoca, veți găsi unități
    de cazare diverse, pentru toate buzunarele. Totuși, dacă doriți să cunoașteți
    orașul într-un ritm lent, la pas, este recomandabil să evitați perioada în care
    sunt organizate evenimentele majore, când afluxul de turiști este foarte mare.


  • ‘Immaculate, by Monica Stan and George Chiper-Lillemark

    ‘Immaculate, by Monica Stan and George Chiper-Lillemark

    The film ‘Immaculate’, directed by Monica Stan and George Chiper-Lillemark, received 3 major awards in 2021 at the Venice Film Festival: the “Luigi De Laurentiis Award Lion of the Future” award for directors at their debut, the main award of the section, “Giornate degli Autori Director’s Award” and the “Autrici under 40” award granted by “Venezia a Napoli. Il cinema esteso” to author Monica Stan for the screenplay. In 2022, ‘Immaculate’ was also awarded the Golden Lynx Trophy at FEST — New Directors New Films Festival, in Portugal, in the fiction feature category, and the FIPRESCI Award of the International Federation of Film Critics at the Transylvania International Film Festival (TIFF) Cluj-Napoca.



    Based on a true story, Immaculate is a survival story featuring 18-year-old Daria, who is in rehab. ‘Immaculate’ was Romania’s submission for the “Best International Feature Film” category at the 2023 Academy Awards. Before ‘Immaculate’ Monica Stan had considerable experience in scrip writing, but she says she was reluctant to taking on the director role. ‘Immaculate’ meant a new experience and dismantled a lot of her preconceptions.



    Monica Stan: “I haven’t graduated from the film department, and this is why I had difficulties trusting I would be able to handle the directing part. I figured that without specialized studies or at least without even making a short film, the others would not trust me with it. I even resorted to a different director before making the decision to co-direct the film together with George Chiper-Lillemark, but things didn’t work, I started to realize that I will never find somebody to make the film as I would like it. It became clear to me that with this film I wanted to be more than a writer, because it wasn’t just the plot that needed saying, it had to be said from my own point of view. Obviously, you could say it in many different ways, and get many different films. But I wanted one particular film, the one I had in mind, so I realized it was me who had to direct it. From the very beginning I wanted to work with George Chiper-Lillemark as a director of photography, and I discovered he has a very complex approach, he does not separate the photography from the plot, but rather sees the film as a whole. That was his approach with the other films too, and thats why hes a very good cinematographer and film director at the same time. ‘Immaculate’ is also his debut as a feature film director and I am very glad that we made this decision, to direct together, George and I had an extraordinary symbiosis working on this film, we got along and worked very, very well.”



    We also spoke with Monica Stan about the experience of writing a screenplay inspired by a biographical episode, of a story about the world we are living in and the power relations we find at all the levels of society.



    Monica Stan:” It was a very long and beautiful process, but often quite painful. As is already known, the script is inspired by a real story, but it does not tell the story to the end. It would have been actually impossible, because its impossible to rewrite, to remember everything youve experienced, especially since what happened at that moment was for me very deep and intimate, I couldnt say that it had a correspondent in some external actions. Thats why, when I wrote the script, I looked for a way to put these things in a narrative that should preserve the inner transformation that I had gone through, and equally have action, capture the transformation of the character. I mean, the experience I had in that clinic could become a larger story, these were events that could happen anywhere. Thats why I wanted to tell the story, because it was also related to life outside the clinic. It was only in that space that I realized the mechanisms of manipulation more clearly, the environment there made me more aware of the way these power relations work and of how they influence you as an individual. There were mechanisms that I had also met outside, in school, at college, and that I was going to meet in various other contexts. I mean, the dynamic between the characters that I tried to capture wasnt limited to the clinic setting, which is why I wanted to tell this story, because its not just an addiction story. Rather, I wanted to investigate this dynamic and its causes and to understand how we can become more aware of it.”



    ‘Immaculate’ features Ana Dumitraşcu, Vasile Pavel and Cezar Grumăzescu in the main roles. The cast also includes Rares Andrici, Ilona Brezoianu, Bogdan Farcaş, Ionuţ Niculae, Florin Hriţcu, Tiberiu Dobrića, Ninel Petrache, Dan Ursu, Ozana Oancea, Diana Dumbravă and Cristina Buburuz. (AMP, LS)

  • Ioana Bugarin, premiată cu Bursa Alex. Leo Șerban și dublu nominalizată la Premiile Gopo

    Ioana Bugarin, premiată cu Bursa Alex. Leo Șerban și dublu nominalizată la Premiile Gopo

    Anul trecut, pe scena TIFF( Festivalul Internațional de Film Transilvania),
    actrița Ioana Bugarin a fost premiată cu Bursa Alex. Leo Șerban pentru rolurile
    din filmele Mia își ratează răzbunarea (regia Bogdan Theodor Olteanu) și Otto
    Barbarul (regia Ruxandra Ghițescu). Anul acesta, la Premiile Gopo, Ioana
    Bugarin a fost dublu nominalizată pentru rolurile din aceleași filme: pentru
    rolul Mia din filmul Mia își ratează răzbunarea a fost nominalizată la
    categoria cea mai bună actriță în rol principal, iar pentru rolul Laura din
    filmul Otto barbarul, la categoria cea mai bună actriță în rol secundar. Tot anul
    acesta, Ioana Bugarin a revenit pe marele ecran, interpretând rolul principal
    din filmul Miracol, regizat de Bogdan George Apetri, câștigător al Premiului
    pentru cel mai bun lungmetraj la TIFF, în secțiunea Zilele Filmului Românesc,
    și elogiat în presa americană după lansare. Ioana Bugarin a impresionat și
    datorită interpretării sale din serialul lansat recent de HBO, RUXX.

    La numai
    25 de ani, Ioana Bugarin are o carieră în cinematografie, dar poate fi văzută
    și pe scenă, la Teatrul Odeon, unde a fost angajată în urma interpretării
    rolului Ofeliei din spectacolul Hamlet, în regia lui Dragoș Galgoțiu. La
    Teatrul Odeon, Ioana Bugarin a mai interpretat roluri în spectacolele Julieta
    fără Romeo regia Bogdan Teodor Olteanu, Henric al IV-lea, regia Vlad Cristache,
    Persona, regia Radu Nica. Coproducţia internaţională de succes Itinerarii.
    Într-o zi, lumea se va schimba, regizată de Eugen Jebeleanu, din distribuția
    căreia face parte Ioana Bugarin, a fost distinsă cu premiul UNITER 2020 pentru
    Cea mai bună regie și declarată de criticii de teatru români spectacolul anului
    2019. Am vorbit cu Ioana Bugarin despre cele mai recente roluri ale sale,
    despre importanța pe care a avut-o în formarea sa Royal Academy of Dramatic Art
    și despre cum își alege proiectele. Am vorbit și despre recunoașterile primite,
    reconfortante, dar niciodată un scop în sine. Un moment emoționant, spune
    actrița, a fost anul trecut, când la TIFF i s-a decernat Bursa Alex.

    Leo
    Șerban, inițiată în memoria unuia dintre cei mai apreciați critici de film din
    țara noastră.

    A fost o mare onoare, nu mă așteptam deloc. Mi-amintesc
    și acum, organizatorii Galei TIFF îmi tot lansau această invitație, de a
    participa la Gală, dar eu le spuneam că n-am de ce să vin. Ei îmi tot trimiteau
    mesaje și reiterau invitația, iar eu răspundeam același lucru, că n-am de ce să
    ajung la Gală. Darcând am ajuns acolo s-au legat lucrurile. Însă nu
    m-am axat niciodată pe asta, nu mi-am făcut niciodată un scop din a câștiga
    premii. Nici când mi-am început cariera, nici când am ales un proiect. Vreau să
    spun că pentru mine cel mai important a fost să găsesc niște partituri care să
    mă reprezinte, care să mă incite. Bineînțeles, orice om are nevoie și de
    validare și atunci e minunat, e incredibil când se întamplă să primești recunoaștere,
    dar pentru mine, cum spuneam, nu acesta a fost scopul.



    În lungmetrajele Mia îşi ratează răzbunarea (regia Bogdan Theodor
    Olteanu) şi Miracol (regia Bogdan George Apetri) Ioana Bugarin interpretează
    rolul principal, reușind două personaje extrem de diferite. Mia e o tânără actriță,
    care vorbește despre condiția femeii în mediul urban și despre importanța
    autonomiei acesteia, în vreme ce Cristina Tofan este atrasă, cel puțin aparent,
    de viața la mănăstire, unde vrea să se regăsească. O provocare a fost și rolul
    Laurei din Oto, Barbarul (regia Ruxandra Ghițescu), o adolescentă depresivă, care
    în final se sinucide. Ioana Bugarin.

    Cred că am avut foarte
    mult noroc și s-a întâmplat cumva să fiu la momentul potrivit la locul
    potrivit. A fost, cu siguranță, și conjunctura favorabilă, dar toate rolurile
    pe care am ajuns să le interpretez, le-am primit în urma unor castinguri. Apoi,
    pe măsură ce am început să joc, regizorii au înțeles care este direcția care mă
    preocupă ca artistă și am fost căutată mai ales pentru roluri care consider și
    eu că mi se potrivesc. Cumva, pentru mine a devenit tot mai clar pe măsură ce
    creșteam că mă interesează anumite lucruri. Discriminarea de gen este unul
    dintre aceste lucruri, discriminare care uneori se manifestă într-o formă
    destul de subtilă. M-au ajutat să mă definesc și niște autoare feministe pe
    care le-am descoperit cât am studiat în Londra, la Royal Academy of Dramatic
    Art, așa am dobândit și un vocabular pentru lucrurile care mă preocupau
    dar pe care nu știam să le exprim. Este foarte important felul în care vorbim
    despre femei și felul în care le prezentăm, cultura are această putere de a ne
    forma, de a ne modifica un pic felul în care vedem lumea. De aceea, pentru mine
    a fost tot timpul important să aleg niște povești care să mă reprezinte pentru
    a mă putea dedica lor total. Și pot spune cu recunoștință că până acum acest
    lucru s-a întâmplat.



    Cel mai recent spectacol în care joacă Ioana Bugarin este Sara/Mara (un
    fel de comedie cu vloggeri), o producţie Apollo 111 și Ideo Ideis, în regia
    lui Bogdan Theodor Olteanu. Din distribuția spectacolului mai fac parte Mădălina
    Stoica, Alexandru Ion, Ramona Niculae şi Carol Ionescu.




  • “Occasional Spies,” a new documentary by Oana Bujgoi Giurgiu

    “Occasional Spies,” a new documentary by Oana Bujgoi Giurgiu

    The director, film producer and executive director of the Transylvania International Film Festival (TIFF) Oana Giurgiu returns with a new documentary, after her 2015 Aliyah DaDa. Occasional spies is based on true facts and testimonies, and recreates the story of unusual espionage acts that had a decisive influence on how WWII unfolded: the story of ordinary people recruited from among young Zionists in Palestine, sent back to their home countries in Eastern Europe, including Romania, to get information on the Germans.



    The documentary premiered in 2021 and won an honorary jury mention in the Romanian section of the 2021 Astra Film Festival in Sibiu. A guest of RRI, Oana Bujgoi Giurgiu said she had spent a lot of time researching, and that the story had a starting point in a scene from her first movie, Aliyah DaDa.



    Oana Bujgoi Giurgiu: This is a story from WWII, more precisely the year 1944, a year with a lot of turmoil and unexpected changes, a year when the war seemed to be drawing to a close and solutions were being searched to find out the fate of the Allied prisoners of war in Eastern Europe. And at that point somebody in a secret service had this really bold and unusual idea, to recruit ordinary people and send them to Eastern Europe, because this mission could not have been accomplished by British or American spies, they would have been caught immediately. So this idea came up, to recruit spies from among the people who had managed to immigrate to Palestine before the war. In short, the plot of Occasional Spies is similar to a real-life version of Inglorious Basterds and I have to admit that Quentin Tarantino’s film was an inspiration for me. The story is fairly unknown in Romania and equally little known in the other countries where the events took place. Unfortunately, we are used to learning in schools about our local and national history, placed in a broader international context, but we are never told how certain political or military decisions affect the countries around us, our immediate neighbours.



    In orderto retrace the story of the occasional spies, the director Oana Bujgoi Giurgiu resorted to a series of photos made by Alex Gâlmeanu. Letiţia Ștefănescu was in charge of editing, the sound design was entrusted to Sebastian Zsemlye, and the original score was written by Matei Stratan. The film was shot in Romania, Israel and Slovakia.



    Oana Bujgoi Giurgiu: I am an occasional film director. It was the same with my first film, because I set out to tell many impressive, rich stories, which I felt deserved to be known. In this particular case, of documentaries concerning stories from the past, the problem is that the images provided by film archives, the only ones you have access to from the respective period, are rather scarce. Moreover, a war was going on, which means that the images one can use in a film of this kind are more often than not frontline footage and diaries kept by those involved. I was trying to illustrate the personal backgrounds of my characters, so I had to come up with a solution to bring these images to life, so I chose these series of photographs. It was a tremendous amount of work, which I would never do again. I have been working with the editor Letiția Ștefănescu for a long time now, and we usually share a lot of the work in a film, I cannot claim sole authorship. But with this film, I must mention all those who took part in making it. Alex Gâlmeanu, the author of the photographs, is an amazing artist, the original score was written by Matei Stratan and actually the entire soundtrack is a work of art in itself. Sebastian Zsemlye was in charge of the sound design. And I truly believe that Occasional Spies is a demonstration of what team work should be.



    The cast of the film includes the actors Paul Ipate, Daniel Achim, Ioan Paraschiv, Mihai Niță, George Bîrsan, alongside many amateur actors. Istvan Teglas, Ionuț Grama and Radu Bânzaru also contributed voiceover for the characters. (AMP)

  • Documentarul multipremiat “Pentru mine tu ești Ceaușescu” ajunge în cinematografe

    Documentarul multipremiat “Pentru mine tu ești Ceaușescu” ajunge în cinematografe


    Pentru mine tu ești Ceaușescu, un documentar în regia lui Sebastian Mihăilescu, câștigător al premiului pentru Cel mai bun documentar la TIFF Transilvania IFF 2022, premiat la festivalurile de profil Doclisboa și Ji.hlava, a intrat recent in cinematografe. Pentru mine tu ești Ceaușescu este un melanj experimental de documentar și ficțiune, care încearcă să găsească motivația din spatele acțiunilor tînărului Nicolae Ceaușescu, ultimul dictator român, șeful de stat al Republicii Socialiste România din 1967 până la căderea regimului comunist, în 22 decembrie 1989. În filmul experimental al lui Sebastian Mihăilescu, tineri cu vârste cuprinse între 15 și 22 de ani, provenind din medii diferite, participă la audiții pentru rolul lui Nicolae Ceaușescu în tinerețe, la mijlocul anilor 1930. Adolescenții transformă în ficțiune o serie de documente oficiale și se raportează la tânărul comunist ca la un personaj de ficțiune, fără idei preconcepute, însușindu-și caracteristicile sale în funcție de pasiunile lor, prin prisma clișeelor din cinematografia comercială.


    Regizorul Sebastian Mihăilescu: Norocul meu a fost că am avut acces la dosarul de cadre al tânărului Ceaușescu, dosar pe care îl deținea Siguranța Statului, serviciu secret care a funcționat în România sub această denumire până în 13 noiembrie 1940. Când mi-a venit ideea să fac filmul nu cunoșteam acest dosar, mă gândeam că voi face un film despre Nicolae Ceaușescu prezentându-l ca pe un personaj iconic, cum spuneam, un personaj pe care ne imaginăm că-l știm cu toții, dar pe care de fapt nu prea îl cunoaștem. Mi-am pus întrebarea cine ar putea să interpreteze rolul lui și nu mi-am putut imagina un actor anume interpretând rolul acesta.Așa mi-a venit ideea unui portret colectiv și am ales perioada din viața lui Ceaușescu de dinainte de 1945, perioada în care acesta era ilegalist și a făcut închisoare, pentru că mi s-a părut mai ofertantă.



    Din distribuția filmului fac parte actori profesioniști și neprofesioniști: Denis Duma, Dan Hudici, Ionuț Amador Motoi, Mario Sandrino Rădulescu, Mihai Topalov, Cristiana-Alexandra Gheorghe, Cristina Parancea, Alin Ilie Grigore. Am vorbit cu Dan Hudici, unul dintre protagonişti, absolvent al Facultăţii de Psihologie, despre experienţa pe care i-a oferit-o participarea la documentarul Pentru mine tu ești Ceaușescu: Am aflat foarte multe despre activitatea lui Nicolae Ceauşescu, a fost interesant să aflu cum a fost perioada lui de detenţie, când a fost închis cu alţi comunişti de notorietate. De asemenea, am aflat ce declara despre familia sa. Pentru cei care nu ştiau, tatăl său, Andruţă Ceauşescu, a fost liberal, iar un frate de-al lui a avut simpatii legionare. A fost şi o mare plăcere să comunic cu oameni pe care nu îi cunoşteam şi să reuşim să ne ducem până la capăt sarcina. Şi, evident, am căpătat mai multă experienţă ca actor.



    Producătorii filmului sunt Claudiu Mitcu, Ioachim Stroe și Robert Fița. Documentarul este produs de Wearebasca, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, în colaborare cu Societatea Română de Televiziune.


  • Cultura română acasă şi în lume 07.07.2022

    Cultura română acasă şi în lume 07.07.2022

    La “Cultura română, acasă și în lume” ne întâlnim cu trei dintre regizorii români recent premiați la Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF, ediția a 21-a: Bogdan George Apetri, Alina Grigore și Sebastian Mihăilescu; “Miracol”, regizat de Bogdan George Apetri, a câștigat premiul pentru cel mai bun lungmetraj la secțiunea Zilele Filmului Românesc din cadrul celei de-a 21-a ediții a Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF (17-26.06.2022, Cluj Napoca). Premiul pentru Debut i-a revenit filmului “Crai nou”, regizat de Alina Grigore și Cel mai bun documentar a fost desemnat la TIFF “Pentru mine tu ești Ceaușescu”, regizat de Sebastian Mihăilescu.



  • Filmele românești premiate la TIFF

    Filmele românești premiate la TIFF

    Miracol,
    regizat de Bogdan George Apetri, a câștigat premiul pentru cel mai bun
    lungmetraj la secțiunea Zilele Filmului Românesc din cadrul celei de-a 21-a
    ediții a Festivalul Internațional
    de Film Transilvania TIFF (17-26.06.2022, Cluj Napoca). Miracol
    îmbină intensitatea unei drame și tensiunea unui thriller psihologic cu
    suspansul și intriga atent construită a unui film polițist și îi are în
    rolurile principale pe Ioana Bugarin și Emanuel Pârvu. După
    Neidentificat, câștigătorul trofeului ANONIMUL 2021,
    Miracol este a doua parte a unei trilogii a cărei acțiune se
    petrece în Piatra Neamț, orașul natal al regizorului Bogdan George Apetri, stabilit
    în America de mai bine de 20 de ani, profesor de regie la universitatea
    Columbia, New York.

    Bogdan
    George Apetri despre legătura dintre filmele care compun această trilologie. Este o trilogie, dar nu este neapărat o
    trilogie tipică, în care filmele au legătură unele cu altele, astfel că cei
    care n-au văzut Neidentificat pot vedea Miracol și vor înțelege povestea.
    Poveștile nu sunt foarte legate unele de altele, sunt chiar separate. Este
    vorba însă de același univers, unele personaje principale dintr-un film devin secundare
    în celălalt, în felul acesta am gândit trilogia, ca fiind alcătuită din trei
    filme separate ca narațiune dar făcând parte din același univers. Mi-a venit
    această idee citind Comedia Umană de Balzac care, după cum știți, este
    alcătuită dintr-o serie de cărți cu povești separate dar cu personaje pe care
    le regăsim în mai multe dintre aceste
    volume.

    Dacă Imaculat, regizat de Monica Stan și George
    Chiper-Lillemark, film premiat și la Festivalul de Film de la Veneția, a
    câștigat la TIFF premiul juriului FIPRESCI, Premiul pentru Debut i-a revenit
    filmului Crai nou, regizat de Alina Grigore. Crai Nou/Blue
    Moon, inspirat din experiența personală a actriței și regizoarei Alina
    Grigore, a obţinut anul trecut marele premiu – Scoica de Aur – la Festivalul de
    la San Sebastian. Crai Nou este povestea tinerei Irina, care vrea să evadeze
    dintr-o familie toxică şi visează să meargă la studii în capitală, dar eşuează,
    contaminată de violenţa din jur.

    Alina Grigore, despre cum a reușit să
    transforme în cinema o experiență trăită. Eu am locuit o perioadă în mediul
    rural, aveam șapte ani când am plecat din București să locuiesc într-un sat din
    județul Neamț și am avut un șoc cultural destul de puternic. A fost cu atât mai
    șocant cu cât eram destul de mică și eram obișnuită cu alt gen de comunitate,
    așa că am scris încă de pe atunci un jurnal al întâmplărilor din jur și am
    continuat să scriu și mai târziu, întorcându-mă din când în când la acele
    pagini. În primul rând, nu exista un interes al părinților față de educația
    copiilor, pentru că interesul lor era în primul rând să supraviețuiască, ceea
    ce nu este deloc blamabil. Dar cum preocuparea principală era supraviețuirea,
    copiii erau încurajați să muncească acasă sau să plece să muncească în străinătate.La filmul acesta am lucrat folosind
    metoda de lucru a școlii de actorie InLight, aceasta însemnând că le propunem
    actorilor o idee pe care o dezvoltăm după aceea împreună. După ce am scris
    scenariul a fost o muncă foarte susținută, am tot discutat și aprofundat
    situațiile și personajele cu actorii, cu directorul de imagine, cu editorul.


    Cel mai bun documentar a fost desemnat la TIFF Pentru mine tu ești
    Ceaușescu, regizat de Sebastian Mihăilescu. Premiul publicului la secțiunea
    Zilele Filmului Românesc a mers către filmul horror Capra cu trei iezi,
    regizat de Victor Canache. Actrița Maia Morgenstern, care interpretează rolul principal în
    film, a primit Premiul de
    Excelență la TIFF 2022, contribuția sa adusă culturii române fiind recompensată
    în Gala de Închidere a festivalului.


  • Alina Grigore, premiată la San Sebastian cu marli premiu Burlida di Malămă

    Alina Grigore, premiată la San Sebastian cu marli premiu Burlida di Malămă




    După ţi anlu tricutu amintă marli premiu – Burlida di Malămă – la Festivalul di Film di la San Sebastian (Spania), la recenta ediție a Festivalului Internațional di Film Transilvania (Cluj-Napoca), primul film al regizoarăllei Alina Grigore, “Crai Nou” (Blue Moon) amintă Premiul tră Dibut. “Crai nou/ Blue Moon” easti scris şi regizat di Alina Grigore și îlli ari tru distribuție pe Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov. Scenariul a filmului easte inspirat din experiența personală a actrițăllei și regizoarăllei Alina Grigore, cari bănă ună parti ditu ficiurami tru ună hoară ditu giudiţlu Neamț. “Maxus featili nu avea niţi ună șansă s’evolueadzăe, abuzul fizic și psihic la cari era stuhinati di agoiumsi un lucru di aradă tru mediul di la hoară”, spuni Alina Grigore anda ş-aduţi aminti ti atelu kiro. Crai Nou easti pirmitusearea a tinirăllei Irina, cari vrea s’evadiadză ditu ună familie toxică şi nyiseadză s’ducă la studii tru capitală, ama eşueadză, contaminată di prişcăvillea di anvărliga. Trofeul amintat la San Sebastian di “Crai Nou” tiñiseasti un filmu adratu fără păradz di la Centrul Național ali Cinematografie, di ună echipă multu didicată. Zburămu cu Alina Grigore ti premiul amintatu, ti cum putu s’alăxească tru ună pirmituseari cinematografică ună experiență bănată și ti metoda a llei di lucru ţi nu easti di arada di dinăpoia a filmului.


    Alina Grigore: “Bănaiu un kiro la hoară, aveam șapti añi cându fudzii di București s’bănedzu tu ună hoară ditu giudiţlu Neamț și avui un șoc cultural cabaia vărtosu. Fu nica ma șocantu cu cât eram multu ñică și eram nviţată cu altă turlie di comunitate, ași că angrăpsiiu nica di atumtea un jurnalu a lucărloru fapti anvărliga şi angrăpsiiu și ma amănatu, ma mi turnaiu căndu ş-căndu la ateali frăndză. Prota, nu avea un interes a părinților andicra di educația a cilimeañiloru, tră atea că interesul a lor era prota ş-prota s-armănă tru bană, aţea ţi dotu nu easti blamabil. Ama cum prota cilăstăseari eara supraviețuirea, cilimeañilli era ancurajaț s’lucreadză acasă ică s’fugă s’lucreadză tru xeani. Ni aducu aminti di un moment tru cari eu mi duţeamu acasă să-ñi adaru temele, iara soaţa a mea nai ma bună s’duţea acasă și s’acăta cu lucurlu dimi cu săparea, aesta eara tru clasa a I- a ică a II-a, tru anii 90. Ti amărtie, situația nu s-alăxi multu, niţi tora cilimeañilli ditu mediul rural nu suntu acurajaț să-și ducă ninti studiile. Cu inspiratia ditu aţea ţi aveam vidzută, ahurhiiu ma amănatu s’ngrăpsescu aţea carti pi cari voi s-u public și poate va u fac la un moment dat. La filmul aestu lucrai ufilisinda folosing metoda di lucru a școlii di actorie InLight, aesta nsimnânda că lă pripunem actorilor ună idie pi cari u dizvoltăm deapoa deadunu. După ţi angrăpsiiu scenariul fu un lucru multu mari, zburămu și ahăndusimu situațiile și personajele cu actorii, cu directorul di imagine, cu editorul. Și ași ahurhimu s’flămu cari eara motivațiile a personajelor.”



    Ti ansimnă ufilisearea a metodăllei di actorie InLight, metodă cari da și numa a unei școală fondată di Alina Grigore diadunu cu ună parei di artiști, nă spune regizoarea a filmului “Crai Nou”.


    “Ti aduţem noi pritu InLight easti că nă concentrăm pe colaborarea cu actorii și cu alanţă membri a echipăllei. Neise lă dămu curayiu la tuţ ditu echipă să spună cum ved lucărli, şidimu di zbou cu directorul di imagine, cu editorul, aprofundăm scenariul și zburămu ti personaje și situații.


    Ditu vidiala a mea easti un lucru multu captivantu. Scriem fișe di personaje, yinimu cu propuneri, improvizăm, legat di aestă pirmituseari avemu căftată şi aflămu aduteri aminti comune, tema hiinda ligată di familie easti imposibi s’nu aflli lucri comune. Și tută aestă cercetare, tut aestu background îllli agiută multu di multu a actorlui. Easti di mare agiutor atumţea cându ești pe set s-ță aflli lucri comune cu alanţă, s’cunoști motivațiile a partenerului di scenă. Aestu fu un aspect, diapoa avui sinferu ti ţi minduescu și cum exploreadză actorllii a scenariul. Tră mine turlia aesta di lucru colaborativă easti multu importantă. Când s’apriduţi un text mi intereseadză inclusiv ţi mindueaşti apriducătorlu ti textul respectiv, ași că easti evidint că pripunirile actorilor și a membrilor a echipăllei ñi si par multu serti. Añi si pari ma cu hăiri colaborarea tră aţea că tru momentul tru cari îlli alași pi alanţă s’exploreadză, elli agiungu la un nivel multu analtu di creativitate și easti tru hăirea a ta, ca regizor, tini poţ s’ti ufiliseştă di aesta creativitate. Ani, cara ești ma multu turlia di regizor cari maş coordonează, nu ari dipu multă multă comunicari. Dispre asta easti InLight, dispre colaborarea cu ceilalți. Și dacă ai trucredire tru genul acesta di abordare, părerea mea easti că aduci mai multă emoție, mă refer tru special la construcția personajelor.


    Ma multu, ai ună echipă ma hărăcoapă, cari știe că s’poati s’exprima liber avanda maş ndauă limite, dialihea ţi s’li aibă tu isapi. Avea ndauă secvențe tru cari actorllii avură libertate totală, spunu maxus ti ună secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana Chițu, ti cari tută lumea spusi că iși ca un dans, ca un tango anamisa di directorul di imagine, regizor și actori. Și, neise, aesta am miraki, ca realizarea unui film s’hibă ca un giocu diadunu.”


    Până la “Crai Nou”, regizoarea Alina Grigore eara cunuscută maxus ca actriţă. Giucă tru ndauă seriale şi tru lungmetrajul “Ilegitim”, regizat di Adrian Sitaru, la cari fu și scenaristă.



    Autoru: Corina Sabău


    Armânipsearea: Taşcu Lala

























  • A. Grigore, premiată la San Sebastian cu marele premiu Scoica de Aur și Premiul pentru Debut la TIFF

    A. Grigore, premiată la San Sebastian cu marele premiu Scoica de Aur și Premiul pentru Debut la TIFF

    După ce
    anul trecut a obţinut anul trecut marele premiu – Scoica de Aur – la Festivalul
    de Film de la San Sebastian (Spania), la recenta ediție a Festivalului
    Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca), primul film al regizoarei
    Alina Grigore, Crai Nou (Blue Moon) a obţinut Premiul pentru Debut. Crai nou/ Blue Moon este scris şi regizat de
    Alina Grigore și îi are în distribuție pe
    Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov.
    Scenariul filmului este inspirat din
    experiența personală a actriței și regizoarei Alina Grigore, care și-a trăit o
    parte din copilărie într-un sat din județul Neamț. În special fetele n-aveau
    nici o șansă să evolueze, abuzul fizic și psihic la care erau supuse devenind o
    obișnuință în mediul rural, spune Alina Grigore amintindu-și perioada respectivă.
    Crai Nou este povestea tinerei Irina, care vrea să evadeze dintr-o familie
    toxică şi visează să meargă la studii în capitală, dar eşuează, contaminată de
    violenţa din jur. Trofeul obţinut la San Sebastian de Crai Nou recompensează
    un film făcut fără bani de la Centrul Național al Cinematografiei, de o echipă
    foarte dedicată. Am vorbit cu Alina Grigore despre premiul obținut, despre cum
    a reușit să transforme într-o poveste cinematografică o experiență trăită și
    despre metoda sa de lucru neobişnuită din spatele filmului.

    Alina Grigore: Eu am locuit o perioadă în mediul rural, aveam
    șapte ani când am plecat din București să locuiesc într-un sat din județul
    Neamț și am avut un șoc cultural destul de puternic. A fost cu atât mai șocant
    cu cât eram destul de mică și eram obișnuită cu alt gen de comunitate, așa că
    am scris încă de pe atunci un jurnal al întâmplărilor din jur și am continuat
    să scriu și mai târziu, întorcându-mă din când în când la acele pagini. În
    primul rând, nu exista un interes al părinților față de educația copiilor,
    pentru că interesul lor era în primul rând să supraviețuiască, ceea ce nu este
    deloc blamabil. Dar cum preocuparea principală era supraviețuirea, copiii erau
    încurajați să muncească acasă sau să plece să muncească în străinătate.
    Mi-amintesc de un moment în care eu mă duceam acasă să-mi fac temele, iar
    prietena mea cea mai bună se ducea acasă și urma să se apuce de săpat, asta se
    întâmpla în clasa a I- a sau a II-a, în anii 90. Din
    păcate, situația nu s-a schimbat foarte mult, nici acum copiii din mediul rural
    nu sunt încurajați să-și continue studiile. Inspirându-mă din ce văzusem, am
    început mai târziu să scriu acea carte pe care îmi doresc s-o public și poate o
    s-o fac la un moment dat. La filmul acesta am lucrat folosing metoda de lucru a
    școlii de actorie InLight, aceasta însemnând că le propunem actorilor o idee pe
    care o dezvoltăm după aceea împreună. După ce am scris scenariul a fost o muncă
    foarte susținută, am tot discutat și aprofundat situațiile și personajele cu
    actorii, cu directorul de imagine, cu editorul. Și așa am început să descoperim
    motivațiile personajelor.



    Ce a
    însemnat folosirea metodei de actorie InLight, metodă care dă și numele unei
    școli fondată de Alina Grigore împreună cu o echipă de artiști, ne spune
    regizoarea filmului Crai Nou.

    Ce aducem noi prin InLight este că ne concentrăm pe
    colaborarea cu actorii și cu ceilalți membri ai echipei. Adică îi încurajăm pe
    toți din echipă să spună cum văd lucrurile, stăm de vorbă cu directorul de
    imagine, cu editorul, aprofundăm scenariul și vorbim despre personaje și
    situații.

    Din punctul meu de vedere este o muncă foarte captivantă. Scriem fișe
    de personaje, venim cu propuneri, improvizăm, legat de această poveste am căutat
    și găsit amintiri comune, tema fiind legată de familie este imposibi să nu
    găsești lucruri comune. Și
    toată această cercetare, tot acest background îl ajută foarte mult pe actor.
    Este de mare ajutor atunci când ești pe set să-ți descoperi lucruri comune cu
    ceilalți, să cunoști motivațiile partenerului de scenă. Acesta
    a fost un aspect, apoi m-a interesat ce gândesc și cum explorează actorii
    scenariul. Pentru mine tipul acesta de muncă colaborativă este foarte important.
    Când se traduce un text mă interesează inclusiv ce crede traducătorul despre
    textul respectiv, așa că este evident că propunerile actorilor și ale membrilor
    echipei mi se par foarte prețioase. Mi
    se pare mai eficientă colaborarea pentru că în momentul în care îi lași pe
    ceilalți să exploreze, ei ajung la un nivel foarte înalt de creativitate și
    este în folosul tău, ca regizor, tu te poți folosi de această creativitate. Pe
    când, dacă ești mai degrabă tipul de regizor care doar coordonează, nu există
    prea multă comunicare. Despre asta este InLight, despre colaborarea cu
    ceilalți. Și dacă ai încredere în genul acesta de abordare, părerea mea este că
    aduci mai multă emoție, mă refer în special la construcția personajelor.

    În
    plus, ai o echipă mai fericită, care știe că se poate exprima liber ținând cont
    de câteva limite, desigur. Au existat câteva secvențe în care actorii au avut
    libertate totală, mă refer mai ales la o secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana
    Chițu, despre care toată lumea a spus că a ieșit ca un dans, ca un tango între
    directorul de imagine, regizor și actori. Și, de fapt, asta îmi doresc, ca
    realizarea unui film să fie ca un dans împreună.


    Până la Crai Nou, regizoarea Alina Grigore era cunoscută mai ales ca
    actriţă. A jucat în câteva seriale şi în lungmetrajul Ilegitim, regizat
    de Adrian Sitaru, la care a fost și scenaristă.


  • 28.06.2022

    28.06.2022

    Madrid – Le président roumain, Klaus Iohannis, participe, jusqu’à jeudi au sommet de l’OTAN à Madrid. La guerre en Ukraine et la crise sécuritaire dans la région de la mer Noire sont les principaux sujets à l’agenda du sommet. Le président ukrainien, Volodymyr Zelensky doit s’exprimer en visioconférence durant la première partie de la réunion. Selon l’administration présidentielle de Bucarest, dans le cadre du Sommet, le chef de l’Etat doit présenter la manière dont la situation sécuritaire actuelle se reflète dans le nouveau concept sécuritaire de l’Alliance. Les principaux repères sont la classification de la Russie comme une menace principale à l’adresse de l’OTAN, ainsi que la reconnaissance de l’importance stratégique de la région de la mer Noire pour la sécurité euro-atlantique. Klaus Iohannis soulignera aussi la contribution significative de la Roumanie au soutien de l’Ukraine sur le plan humanitaire et des partenaires les plus vulnérables surtout dans le voisinage oriental, notamment la République de Moldova. Klaus Iohannis devra également souligner l’appui ferme de la Roumanie à la politique Otanienne des portes ouvertes, y compris pour ce qui est de l’adhésion de la Finlande et de la Suède.

    Partenariat stratégique – Les deux chambres du Parlement roumain se réunissent aujourd’hui en session commune pour l’anniversaire des 25 ans du Partenariat Stratégique entre la Roumanie et les Etats-Unis. Pour cette réunion solennelle sont invités le premier ministre Nicolae Ciucă et d’autres membres du gouvernement, les responsables des missions diplomatiques ainsi que des représentants du milieu des affaires. Les bases du Partenariat stratégique ont été posées le 11 juillet 1997, à l’occasion de la visite officielle à Bucarest du président américain de l’époque, Bill Clinton. Ce partenariat visait à consolider les relations bilatérales, à soutenir le processus de réformes et les démarches d’intégration dans l’OTAN de la Roumanie, mais aussi à promouvoir le rôle de la Roumanie comme facteur de stabilité et de sécurité en Europe du sud-est.

    Ministre de l’agriculture – Le plénum de la Chambre des Députés de Bucarest doit décider aujourd’hui de la levée de l’immunité parlementaire de l’ex-ministre social-démocrate de l’agriculture, Adrian Chesnoiu, accusé par les procureurs anticorruption d’abus de fonction. Lundi, la Commission juridique de la Chambre basse a donné son avis favorable à la demande de la Direction nationale anticorruption. Adrian Chesnoiu a déclaré avoir demandé à ses collègues élus nationaux de voter pour à la demande des procureurs pour que la vérité soit dévoilée au plus vite. Le PSD a annoncé que même si l’intégrité et la compétence professionnelle de l’ex-ministre n’étaient pas mises en question, ses élus voteront en faveur de la levée de l’immunité, afin d’écarter toute suspicion sur l’activité du ministre social démocrate. L’intérim au ministère de l’Agriculture a été assumé par le ministre des Transports, Sorin Grindeanu.

    Indicateur – En Roumanie, l’indicateur Robor pour trois mois en fonction duquel dépend le coût des crédits à la consommation en monnaie nationale à taux d’intérêt variable a grimpé de 6,18% à 6,26% par an, soit le double par rapport au niveau enregistré en début d’année. C’est le niveau le plus haut des 10 dernières années, selon la Banque centrale roumaine. L’indicateur ROBOR pour six mois, utilisé pour calculer le taux d’intérêt des crédits hypothécaires en lei à taux d’intérêt variable a augmenté de 6,33% à 6,39% par an.

    Kiev – Au moins 16 personnes ont été tuées et 60 blessées lors d’une attaque russe aux missiles qui a frappé lundi un centre commercial dans la ville ukrainienne de Kremenciuk. Les équipes de secouristes ont continué à chercher des survivants pendant toute la nuit dans les ruines du bâtiment frappé. Selon les autorités, le nombre des victimes pourrait augmenter et le président Ukrainien Volodymyr Zelensky a déclaré qu’un millier de personnes se trouvaient à l’intérieur du centre commercial. Le Conseil de sécurité de l’ONU se réunit aujourd’hui à la demande de l’Ukraine suite à cette attaque. Pour leur part, les leaders du G7ont condamné durant leur réunion annuelle en Allemagne l’attaque et ont affirmé dans un communiqué commun qu’ils étaient unis autour de l’Ukraine dans leu deuil pour les victimes innocentes. Le président Poutine et les personnes responsables seront poursuivis, lit-on également dans le communiqué. Les leaders du G7 se sont engagés à aider l’Ukraine autant qu’il sera nécessaire.

    Pivoine – La pivoine est en passe de devenir la fleur nationale de la Roumanie, selon une initiative qui a reçu lundi le soutien du Sénat avec une majorité de votes. La proposition prévoit que les autorités locales devront organiser régulièrement des expositions et aménager dans les parcs et jardins publics des espaces réservés pour mettre cette fleur à l’honneur. Un festival de la pivoine sera également organisé chaque année. Cette fleur a de multiples significations pour le peuple roumain. Associée dans la culture et les traditions roumaines au pouvoir de l’amour, au dévouement et au sacrifice, la pivoine roumaine a été choisie comme le symbole des vétérans de guerre et des théâtres d’opérations militaires. En portant cette fleur à la boutonnière, les roumains montrent leur reconnaissance pour les faits d’armes des militaires roumains de tous temps. La proposition doit arriver devant l’assemblée nationale pour le vote final.

    TIFF – La 29ème Edition du Festival international de théâtre de Sibiu dans le centre de la Roumanie bat actuellement son plein, et le public est venu nombreux pour en profiter. Jusqu’au 3 juillet, le festival dont le thème cette année est la Beauté continuera d’accueillir des spectacles de théâtre, de danse, de cirque, des films, des comédies musicales et des opéras. Mais aussi des spectacles de théâtre de rue, des performances, des concerts, des lancements de livres et des expositions. Pendant ces 10 jours de festival de grands artistes de la scène internationale offrent au public la possibilité d’applaudir certains des spectacles les plus appréciés au monde, reconnus internationalement et récompensés par des distinctions prestigieuses.

    Tennis
    La joueuse roumaine de tennis, Irina Begu, s’est qualifiée au second round du
    tournoi de Wimbledon, lundi soir, après la victoire contre Ekaterine Gorgodze 6-4,
    6-1. Sorana Cîrstea s’est également qualifiée au 2e tour après avoir disposé d’Aleksandra
    Krunic, 7-6, 7-6. Cinq autres roumaines évoluent aujourd’hui au premier tour :
    Simona Halep (contre Karolina Muchova de
    République Tchèque), Gabriela Ruse (contre l’américaine Cori Gauff), Mihaela
    Buzărnescu (contre Nastasja Schunk d’Allemagne), Irina Bara (contre Chloé Paquet) et Ana Bogdan (contra Daiana
    Iastremska, d’Ukraine).

    Météo – Il fait chaud aujourd’hui en Roumanie, le temps est même caniculaire dans les régions de l’Ouest et du sud-ouest où le niveau d’inconfort thermique est élevé et l’indice humidex se situe aux alentours du pic critique de 80. Dans le sud et le sud-est du pays ainsi qu’en montagne, le ciel est variable avec quelques nuages et par endroits de faibles averses et des éclairs. Le ciel est plus serein sur le reste du territoire. Le vent souffle modérément avec quelques épisodes plus intenses accompagnés de pluies. Les maximales sont comprises entre 26 et 36 degrés Celsius.

  • פסטיבל סרטים טיף בטרנסילבניה 2022 – ישראל מדינה מוזמנת

    פסטיבל סרטים טיף בטרנסילבניה 2022 – ישראל מדינה מוזמנת

    פסטיבל הסרטים הבינלאומי של טרנסילבניה TIFF 2022 מתקיים בקלוז — נפוקהת צפון מערב רומניה, החל מ17 ביוני ועד 26 ביוני. בפסטיבל יש מדור מיוחד המוקדש ל”פוקוס ישראל”. בכך הקולנוע הישראלי יעמוד באור הזרקורים עם מבחר סרטים שאי אפשר לפספס, כך מסרה שגרירות ישראל ברומניה. בין האורחים המיוחדים שיגיעו לקלוז יהיה יאיר קדר, במאי הסרט התיעודי “החלון הרביעי”, המתעד את חייו ויצירתו של הסופר האגדי עמוס עוז.



    בנוסף לסרט הנ”ל, ישנם 7 סרטים ישראלים נוספים בתוכנית: “קולנוע סבאיה”, בבימויה של אורית פוקס רותם, “הברך של אחד”, מאת הבמאי הנודע נדב לפיד. “תמונת הניצחון”, בבימוי של אבי נשר, “זה לא אני”, בימוי תומר היימן, “תזמורת עם כלים שבורים!”, בימוי יובל המאירי ומיכל וקנין, “שיהיה בוקר” בבימויו של ערן קולירין , ו”שישה מיליון”, בבימויו של דוד פישר.

  • June 18, 2022

    June 18, 2022

    3SI – Romania’s president, Klaus Iohannis, will attend the 7th
    edition of the Three Seas Initiative Summit and the 4th edition of
    the Three Seas Initiative Business Forum, both hosted by Riga, Latvia on
    Monday. Leaders of 3SI participant states will look at approaches to the
    current security framework in Europe in the context of the war in Ukraine.
    Participants will also discuss the contribution of the Three Seas Initiative by
    implementing strategic interconnection projects in the three key sectors of 3SI:
    transport, energy and digital infrastructure. According to the Romanian
    presidency, president Klaus Iohannis will reiterate Romania’s support for
    Ukraine at both bilateral and multilateral levels. At the same time, Klaus
    Iohannis will highlight the importance of providing the Republic of Moldova,
    Georgia and Ukraine with support in their efforts to join the European Union.
    The Three Seas Initiative is a political platform bringing together 12 EU
    Member States located between the Adriatic, Baltic and Black Seas.




    REFUGEES – The Police General Inspectorate announced that 9,147
    Ukrainian citizens entered Romania on Friday, down by 6% compared to the
    previous day. Since the start of the war in neighboring Ukraine on February 24,
    some 1.2 million refugees have entered the country. On the other hand,
    Bucharest has joined European cities hosting charity concerts designed to raise
    funds to provide medical equipment to hospitals in Ukraine and support artists
    in this country. The main squares in capitals or cities in Poland, the Czech
    Republic, Austria, Germany, Italy or Spain were redesigned to host cultural
    events. In Bucharest, a stage was set up in George Enescu square on Saturday to
    host a concert.




    MOLDOVA – A joint session of the Romanian and Moldovan Parliaments
    was held on Saturday in Chișinău.
    This is the first time such an event takes place. Romanian and Moldovan MPs
    conveyed a joint message in support of Moldova being granted EU candidate
    status. Attending the meeting was Moldova’s president, Maia Sandu, who
    expressed hope Moldova should be granted EU candidate status. In response to
    Friday’s recommendation issued by the European Commission, president Sandu says
    the candidate status will represent a long-expected result, and that Chișinău will rely on Bucharest’s
    support while moving forward. The future of the Republic of Moldova is in the
    great European family, and Romania is and will be Moldova’s most trusted
    partner, the speaker of the Romanian Senate, Florin Cîțu, said in turn. The
    speaker of the Romanian Chamber of Deputies, Marcel Ciolacu, also said Romania
    and the Republic of Moldova must work together to ensure better living
    standards for their citizens.




    ELECTION IN
    FRANCE – This weekend will see the second round of legislative elections
    taking place in France. On Saturday, French citizens in overseas territories
    and living abroad will be able to cast their votes, while citizens in
    continental France will hit polling stations on Saturday. The vote will
    determine the balance of power in the Assemblée Nationale, between the presidential
    coalition Ensemble! and the left-wing alliance NUPES. None of the two
    election blocs managed to secure absolute majority in the French Parliament,
    thus extending uncertainty over the future government. Led by Jean-Luc
    Mélenchon, NUPES grabbed good scores in the first round, as did Marine Le Pen’s
    National Rally. The two parties hope to prevent Emmanuel Macron from securing a
    Parliament majority that would help him implement his agenda.




    TIFF – The city of Cluj-Napoca in northwestern Romania is hosting
    the Transylvania International Film Festival (TIFF). This year’s edition
    started with a special screening of one of the most anticipated films of the
    year, The Janes, a story about a few
    courageous women who changed the world. Late on Friday night, pop vocalist
    Corina Chiriac gave a concert. Running until June 26, TIFF will consist of 350
    screenings in Cluj, which UNESCO designated City of Film. Dozens of Romanian
    and foreign guests from the world of cinematography are expected to attend the
    2022 edition.




    GYMNASTICS
    – 12 athletes are representing Romania in the World Aerobic Gymnastics
    Championships hosted by Guimarães,
    Portugal over June 16-18. On Friday, Romania won silver in the team event. Also
    on Friday, in the trio event, the team made up of Gabriel Bocşer, Miruna
    Iordache and Daniel Ţavoc
    ranked fourth, while the team made up of Claudia Gheorghe, Leonard Manta and
    Antonio Surdu finished in 7th place.




    TENNIS -
    Romanian tennis players Sorana Cîrstea and Simona Halep are today competing in
    the semi-finals of the WTA 250 tournament in Birmingham, totaling some 250
    thousand dollars in prizes. In the first semi-final, Cîrstea will take on Shuai Zhang of China, the
    competition’s eighth seed. In the second semi-final, Simona Halep will
    go up against Beatriz Haddad Maia of Brazil. (VP)

  • TIFF und Kunstmuseum eröffnen die TIFF@MNAR Kinemathek

    TIFF und Kunstmuseum eröffnen die TIFF@MNAR Kinemathek

    Das Nationale Kunstmuseum Rumäniens erweitert damit sein kulturelles Angebot, nachdem bei einer Publikumsbefragung im vorigen Jahr 87 % der Befragten angaben, dass sie bei den Aktivitäten des Museums den Film bevorzugen. Die Vorführungen in der TIFF@MNAR Kinemathek, die bis Ende Mai stattfanden, werden im Herbst fortgesetzt. Dazu gehören Treffen mit Filmemachern, Debatten und Podiumsdiskussionen mit Kunst- und Filmkritikern.



    Der Intendant des Kunstmuseums Călin Stegerean sagt über das Projekt: “Es ist zum ersten Mal, dass wir ein umfangreiches Filmprogramm unter der Schirmherrschaft des Museums für zeitgenössische Kunst haben. Und wir sprechen nicht von kommerziellen Filmen, sondern von Kunstfilmen, von Filmen, die sich in verschiedenen internationalen Wettbewerben ausgezeichnet haben. Es ist ein erfolgreiches Programm und wir wollen es daher im Herbst und natürlich auch in den kommenden Jahren fortsetzen. Wir haben Ende letzten Jahres eine Publikumsumfrage durchgeführt und es hat sich herausgestellt, dass unsere Gäste davon begeistert waren, dass das Museum Filmvorführungen in sein Programm aufnimmt. Daher habe ich diese Reaktion ernst genommen, die die Vorliebe der Öffentlichkeit für diese siebte Kunst zum Ausdruck bringt, die – wie ich meine – seit langem einen wichtigen Platz im Bereich der bildenden Kunst einnimmt. Wir haben bekanntlich mit wichtigen Filmfestivals wie dem Europäischen Filmfestival oder dem One World Romania Festival zusammengearbeitet, und wir freuen uns, als Partner solcher Festivals mitzuwirken.



    Es stimmt, dass das Auditorium im Kunstmuseum schon immer eine wichtige Option für Kulturveranstalter war, denn es ist ein Saal, der hauptsächlich für Konzerte und Aufführungen bestimmt ist und aufgrund seiner Bauweise über eine besondere Akustik verfügt. Er eignet sich auch sehr gut für Filmvorführungen, und wir möchten, dass dieser Raum ab Herbst zu einem kulturellen Zentrum für interdisziplinäre Aktionen wird. Der Saal verfügt über 440 Plätzen, liegt im Zentrum der Hauptstadt im ehemaligen Königspalast, dem heutigen Museum für Zeitgenössische Kunst. “



    Das Programm der TIFF@MNAR Kinemathek wurde mit der Galapremiere des Dokumentarfilms “Spioni de Ocazie”-“Gelegenheitsspione” von Oana Bujgoi Giurgiu eröffnet. Der Film, der auf wahren Begebenheiten und Zeugenaussagen basiert, erzählt die Geschichte einer ungewöhnlichen Spionageaktion, die den Zweiten Weltkrieg entscheidend prägte: die Rekrutierung junger Zionisten aus Palästina, die in ihre osteuropäischen Heimatländer, darunter auch Rumänien, zurückgeschickt wurden, um Informationen über die Deutschen zu erhalten.

  • Jurnal Românesc – 13.06.2022

    Jurnal Românesc – 13.06.2022

    Secretarul de stat pentru afaceri europene Daniela Gîtman a inaugurat sâmbătă, 11 iunie 2022, expoziţia de costume şi podoabe tradiţionale româneşti, organizată de Muzeul Naţional al Satului Dimitrie Gusti. Expoziţia va fi deschisă publicului până la 17 iunie 2022, la Galeria Municipală de Artă, găzduită de Biserica Sfântul Marcu din Iraklio, făcând parte din seria de evenimente prilejuite de inaugurarea Consulatului Onorific al României în Insula Creta, dar şi de apropiata celebrare a Zilei Iei.



    Evenimentul, reprezentând o iniţiativă a Ambasadei României la Atena, cu sprijinul noului Consul Onorific al României în Creta, a beneficiat în deschiderea sa de participarea vice-guvernatorului pentru relaţii internaţionale şi europene al Insulei Creta şi a primarului oraşului-gazdă.



    În deschiderea expoziţiei, oficialul român a salutat prezenţa numeroşilor reprezentanţi ai autorităţilor locale şi regionale, ai mediului diplomatic, cultural şi de afaceri, precum şi ai comunităţii româneşti din Creta, evocând strânsa legătură de prietenie între poporul român şi poporul grec, bazată pe afinităţi culturale şi istorice comune. A amintit că ţara noastră, împreună cu Republica Moldova, au depus dosarul multinaţional Arta cămăşii cu altiţă – element de identitate culturală în România şi Republica Moldova, pentru înscrierea în Lista reprezentativă UNESCO a elementelor de patrimoniu cultural imaterial al umanităţii.



    Oficialul român a subliniat contextul special al desfăşurării evenimentului, cu puţin timp înaintea unui moment plin de semnificaţii atât pentru istoria diplomaţiei române, cât şi pentru istoria relaţiei bilaterale româno-elene: aniversarea a 160 de ani de la înfiinţarea Ministerului Afacerilor Externe şi a numirii primului ministru de externe al României moderne, Apostol Arsache, personalitate de origine greacă.



    Cea de-a XII-a ediţie a Festivalului filmului românesc în Spania, Muestra de Cine Rumano”, are loc în perioada 11 iunie -19 decembrie, informează Institutul Cultural Român. Proiecţiile pot fi urmărite în cinematografele din Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Zaragoza, Oviedo şi Santander, iar cele şase filme recente care vor fi proiectate sunt Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, de Radu Jude, Crai Nou”, de Alina Grigore, Imaculat”, de Monica Stan şi George Chiper -Lillemark, Câmp de maci”, de Eugen Jebeleanu, Întregalde”, de Radu Muntean, După 40 de zile”, de Andrei Gruzsniczki.



    Elogiat de Wall Street Journal și BBC, Ways of Disappearing, primul album solo al pianistului Lucian Ban, este prezentat în turneu național. Turneul de lansare Ways of Disappearing este organizat de Jazz Updates și include concerte în Arad (13 iunie, Teatrul Ion Slavici”), Cluj-Napoca (14 iunie, Muzeul Etnografic), Baia Mare (15 iunie, Colonia Pictorilor), Bistrița (16 iunie, Sinagoga Societatea de Concerte), Brașov (18 iunie, Chamber Jazz – Centrul Multicultural al Universității Transilvania) și București (20 iunie, Goethe Institut). Produs împreună cu violistul american Mat Maneri și editat de prestigioasa casă de producție Sunnyside Records din NYC, albumul a fost înregistrat în acustica specială a Sălii Baroce a Muzeului de Artă din Timișoara și include 14 piese originale și improvizații, un blues și două standarde moderne de jazz compuse de celebrele Annette Peacock și Carla Bley.



    Make Films, Not War! este sloganul celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), care va avea loc în perioada 17-26 iunie 2022, la Cluj Napoca. 2022 este un an special, fiind primul după mai bine de doi ani în care toate restricțiile legate de pandemia de coronavirus au dispărut și oamenii pot savura liberi arta cinematografică, totul într-un context general al îngrijorărilor legate de războiul din Ucraina. Este motivul pentru care filmele intrate în competiție sunt despre viață, în orice formă o putem considera important. Inspirat de clasicul slogan Make Love, Not War!, lansat în anii ’60 în plină agresiune americană în Vietnam, mesajul TIFF-ului este unul care îndeamnă la creație, nu la distrugere, opunându-se ferm războiului și întreținerii iresponsabile a stării de conflict. Destinată regizorilor debutanți sau aflați la cel de-al doilea lungmetraj de ficțiune, competiția TIFF aduce în prim-plan o selecţie puternică de producții recente, pe care spectatorii sunt invitați să le urmărească în premieră națională. 12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania. Premiul de excelență va fi acordat anul acesta actriței Maia Morgenstern.



    Opera Națională București anunță concertul PAPA FRANCISC — Pelerin în România, 3 ani de la vizita Apostolică”, eveniment ce va avea loc marți 14 iunie, de la ora 19:00, în sala mare de spectacole. Organizat de Arhiepiscopia Romano-Catolică de București, în parteneriat cu Opera Națională București, concertul marchează împlinirea a trei ani de la vizita istorică a Papei Francisc în România, și se constituie în jurul memorabilei fraze rostite de către Suveranul Pontif, cu ocazia acestei vizite: Vin în România, țară frumoasă și primitoare, ca pelerin și frate. Dumnezeu să binecuvânteze România!”. Spectatorii vor avea ocazia să admire cu această ocazie celebrul Papamobil cu care Papa Francisc a călătorit pe meleagurile țării, care va fi expus pe esplanada ONB, iar în foaierul operei se va regăsi Tronul Papal, folosit de către Suveranul Pontif în timpul Sfintei Liturghii de la Blaj din 2 iunie 2019, în cadrul căreia au fost beatificați 7 episcopi greco-catolici. Tronul Papal a fost realizat din lemn luat din fostele închisori comuniste, unde au suferit preoți și episcopi martiri. Programul artistic include extrase de muzică liturgică catolică din marile capodopere ale genului liric. Momente de muzeistică muzicală din creaţia compozitorilor: Puccini, Mascagni, Gounod, Verdi, Mozart, Caccini. Vor interpreta soprana Veronica Anușca, Corul Operei Naționale București și pianista Liliana Mareș. Conducerea muzicala îi aparține maestrului Daniel Jinga.



  • O nouă cinematecă – TIFF@MNAR

    O nouă cinematecă – TIFF@MNAR

    Festivalul Internațional de Film Transilvania, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României (MNAR), au anunțat recent deschiderea Cinematecii TIFF@MNAR. Cunoscută pentru concertele care au loc aici, Sala Auditorium a MNAR, cu peste 400 de locuri, a devenit recent locul de întâlnire al publicului cinefil care poate urmări filme de artă, documentare și producții premiate la festivaluri internaționale.



    Muzeul Național de Artă al României își extinde astfel oferta culturală, mai ales că în studiul de public realizat de MNAR în anul 2021, 87% dintre respondenți au indicat preferința pentru film în activitățile muzeului. Proiecțiile de la Cinemateca TIFF@MNAR, realizate până la sfârșitul lunii mai, urmează să fie reluate în toamnă. Vor fi incluse întâlniri cu realizatori de film, dezbateri și mese rotunde cu critici de artă și de film.



    Călin Stegerean, directorul general al Muzeului Național de Artă al României: ”Este pentru prima dată când avem, sub egida muzeului, un program consistent de filme. Și nu vorbim despre filme comerciale, ci despre filme de artă, filme care s-au distins în diverse competiții internaționale. Este un program care a avut succes și pe care îl vom relua la toamnă și, bineînțeles, pe parcursul următorilor ani. De altfel, în studiul dedicat publicului, studiu pe care muzeul l-a realizat în ultima parte a anului trecut, la una dintre întrebările pe care le-am lansat, respondenții au spus că apreciază faptul că muzeul a inclus în programele sale proiecții de filme. Astfel că am luat în serios acest răspuns care vorbește despre preferințele publicului legate de această cea de-a șaptea artă care — cred eu – ocupă de multă vreme un loc important în zona artelor vizuale.



    După cum știți, am avut colaborări cu festivaluri importante de film, ca Festivalul Filmului European sau Festivalul One World Romania, ne bucurăm că figurăm pe lista unor asemenea festivaluri ca parteneri. Este adevărat că Sala Auditorium a MNAR a fost întotdeauna o opțiune importantă pentru organizatorii de evenimente culturale, este o sală dedicată în principal concertelor și spectacolelor, are o acustică specială, fiind construită în acest fel. În aceeași măsură, este foarte potrivită pentru proiecțiile de film și noi am dori ca acest spațiu să devină, începând din toamnă, un hub cultural, dedicat acțiunilor interdisciplinare. Sala Auditorium, cu cele 440 de locuri, situată în centrul capitalei, în fostul Palat Regal, actualul MNAR, este o sală impecabilă din punctul de vedere al condițiilor pe care le oferă.”



    Programul Cinematecii TIFF@MNAR s-a deschis cu premiera de gală a documentarului “Spioni de Ocazie”, în regia Oanei Bujgoi Giurgiu. Bazat pe fapte şi mărturii reale, filmul recreează povestea unor acţiuni de spionaj neobişnuite, care au marcat definitiv desfăşurarea celui de-al Doilea Război Mondial: recrutarea unor tineri sionişti din Palestina, trimişi înapoi în ţările lor de origine din Europa de Est, inclusiv în România, pentru a obţine informaţii despre germani.