Tag: UE

  • A fost publicat Newsletter-ul IER cu numărul 116

    A fost publicat Newsletter-ul IER cu numărul 116

    Institutul
    European din România a publicat, la finalul lunii noiembrie, ediția bilingvă a
    Newsletter-ului IER cu nr. 116. Din sumarul acestei ediții amintim următoarele articole:
    un editorial despre discursul președintei Comisiei Europene, Ursula von der
    Leyen privind Starea Uniunii Europene
    2022: O Uniune a cărei forță stă în unitate, semnat de Mihaela-Adriana
    Pădureanu; un articol despre Comunitatea
    politică europeană. O idee veche, o etichetă nouă?, semnat de Mihai Sebe; descrierea
    evenimentelor IER: De la diplomația
    climatică și energia curată la securitatea energetică și Securitatea energetică în Uniunea
    Europeană: între ambițiile verzi și asigurarea aprovizionării, material
    semnat de Laura-Ștefania Anton.

    De asemenea, a fost prezentată într-o secțiune
    separată, activitatea trimestrială a Serviciului Coordonare Traduceri și a Serviciului
    Studii Europene, precum și informații despre oferta de cursuri a IER. Ediția în limba română a publicației este disponibilă aici.


    Mihaela-Adriana Pădureanu,



    Expertă, Serviciul Studii Europene

  • Uniunea Europeană cere detensionarea relației dintre Serbia și Kosovo

    Uniunea Europeană cere detensionarea relației dintre Serbia și Kosovo

    Relația dintre
    Serbia și Kosovo este din nou tensionată după ce sârbii din nordul Kosovo au
    decis să părăsească instituţiile de stat. Ei protestează împotriva punerii în
    aplicare a unei decizii a autorităţilor centrale kosovare pentru 10.000 de
    deținători de autovehicule care trebuie să îşi schimbe vechile plăcuţe de
    înmatriculare auto cu noile plăcuţe de înmatriculare ale Republicii Kosovo. Sârbii
    kosovari nu recunosc autoritățile de la Priștina, cer ca ele să revină asupra
    deciziei privind plăcuţele de înmatriculare şi să facă posibilă crearea unei
    Asociaţii a municipalităţilor sârbe. Kosovo şi-a autoproclamat independenţa
    faţă de Serbia în 2008, iar din 2011, cele două părți își negociază
    normalizarea relațiilor sub egida Uniunii Europene.


    Recent, guvernul sârb a respins o propunere a Franţei și Germaniei de
    normalizare a relaţiilor cu Kosovo care includea recunoaşterea de către Serbia
    a independenţei fostei sale provincii. Înaltul reprezentant al Uniunii Europene
    pentru afaceri externe Josep Borrell şi-a exprimat însă convingerea că
    propunerea franco-germană presupune un progres şi un salt înainte în procesul
    de normalizare a relaţiilor dintre Serbia şi Kosovo.


    Peter Stano, purtător de cuvânt al Serviciului
    de Acțiune Externă al Uniunii Europene, a afirmat că ambele părți au
    obligații și drepturi și cere statului Kosovo să aplice cât mai repede
    obligația privind funcționarea municipalităților cu majoritate sârbă.

    Acum, în momentul de față,
    prioritatea este să dezescaladăm situația de pe teren. Am observat în ultimele
    zile o escaladare foarte periculoasă și dezvoltări ale situației care pun în
    pericol ani întregi de muncă și de câștiguri obținute cu greu. Iar aceasta nu va
    avea consecințe numai pentru Serbia și Kosovo, ci și pentru întreaga regiune.
    Așa că facem apel la ambele părți să nu renunțe la responsabilitățile lor, să
    găsească o soluție europeană. Cu privire la adunarea și asocierea comunităților
    și municipalităților cu majoritate sârbă spun că aceasta este o obligație clară
    pentru Kosovo. Trebuie să facă pași imediat către această asociere, este o
    obligație legală. Eșecul continuu al implementării acestei obligații subminează
    nu numai principiul domniei legii în Kosovo, ci distruge și reputația și
    credibilitatea statului Kosovo.


  • Nevoia urgentă a unei strategii UE privind îngrășămintele

    Nevoia urgentă a unei strategii UE privind îngrășămintele

    Creșterea uriașă a prețurilor la
    îngrășăminte este acum principala problemă a fermierilor europeni. Există
    indicii că fermierii din Uniunea Europeană au comandat, în această vară, cu 20%
    mai puține îngrășăminte decât de obicei. Fermierii sunt, de asemenea,
    îngrijorați de faptul că prețurile producției ar putea să nu țină pasul cu
    prețurile inputurilor. Acesta reprezintă un risc pentru securitatea alimentară
    a Uniunii Europene. Comisia Europeană este preocupată de toate aceste aspecte
    şi este pregătită să prezinte o comunicare privind îngrășămintele.

    Subiectul a
    fost dezbătut în Parlamentul European, ocazie cu care eurodeputatul Daniel
    Buda, a declarat:


    Comisia Europeană
    trebuie să înțeleagă că ne aflăm în ceasul al 12-lea în ceea ce privește
    securitatea alimentară iar strategia privind îngrășămintele trebuie pusă pe
    masă de îndată. Sectorul agricol s-a confruntat de-a lungul timpului cu provocări
    majore, fie că vorbim de lipsa de forță de muncă, ori pandemia Covid. Mai mult
    decât atât, anul acesta sectorul a avut de înfruntat trei provocări majore:
    creșterea prețului la îngrășăminte și energie, seceta severă și războiul din
    Ucraina.

    Din păcate, Comisia Europeană, până în momentul de față, nu a venit cu
    măsuri suficiente pentru sectorul agricol, iar propunerile privind reducerea
    consumului de îngrășăminte sau a emisiilor de carbon nu fac altceva decât să
    afecteze fermierii. Problema fertilizanților este una complexă, deoarece cea
    mai mare parte era importată din Ucraina și Belarus, iar prețul extrem de
    ridicat le face greu accesibile pentru fermieri.

    Potrivit unor studii, nu putem
    hrăni în prezent populația lumii fără fertilizanți. Se estimează că între 30
    până la 50% din recoltele culturilor la nivel global sunt atribuite aplicării
    îngrășămintelor. Atrag atenția, la modul cât se poate de serios, că este
    necesar să ne păstrăm mai departe capacitatea Uniunii Europene de a fi furnizor
    de alimente pentru zonele sărace ale lumii, deoarece, în caz contrar, vom fi
    martorii unor valuri de refugiați dinspre țările africane spre Uniunea
    Europeană.

    Comisia Europeană trebuie să înțeleagă că este nevoie să se vină
    urgent cu măsuri, iar asta înseamnă bani, nu povești, astfel încât fermierii
    Uniunii Europene să aibă acces la cantitățile necesare și suficiente de
    îngrășăminte pentru a putea produce hrană de calitate și la prețuri accesibile
    pentru consumator.


  • CE aprobă o schemă daneză de 1,34 miliarde pentru a sprijini companiile mari consumatoare de energie

    CE aprobă o schemă daneză de 1,34 miliarde pentru a sprijini companiile mari consumatoare de energie

    Schema de ajutor propusă de Danemarca a fost aprobată, în contextul în care Comisia Europeană admite că economia Uniunii se confruntă cu o perturbare economică gravă, iar companiile mari consumatoare de energie au nevoie de sprijin pe fondul crizei energetice generate de războiul declanşat de Rusia împotriva Ucrainei.

    În cadrul acestei măsuri, care va fi administrată de Autoritatea Daneză pentru Afaceri, ajutorul va lua forma unor împrumuturi cu dobânzi subvenţionate. Măsura va fi deschisă întreprinderilor mici şi mijlocii cu consum mare de energie, dar şi companiilor din marile sectoare economice. Instituţiile de credit şi financiare nu vor putea accesa acest ajutor.

    Scadenţa împrumuturilor nu va depăşi şase ani; ratele reduse ale dobânzii respectă nivelurile minime stabilite în Cadrul temporar de criză; suma individuală a împrumutului per IMM şi companie mare va acoperi nevoile de lichiditate pentru cele 12 luni, respectiv, 6 luni de la acordarea ajutorului; sprijinul va fi acordat cel târziu pe 31 decembrie 2023.

    Cadrul temporar pentru ajutoare de stat în perioadă de criză prevede: sume limitate de ajutor, sub orice formă, pentru companiile afectate de criza actuală sau de sancţiuni şi contrasancţiuni ulterioare, până la valoarea majorată de 250.000 de euro, respectiv 300.000 de euro în sectoarele agriculturii, pescuitului şi acvaculturii şi până la 2 milioane de euro în toate celelalte sectoare; sprijin de lichiditate sub formă de garanţii de stat şi împrumuturi subvenţionate; ajutor pentru compensarea preţurilor ridicate la energie; scheme de investiţii în energie regenerabilă, inclusiv hidrogen, biogaz şi biometan din surse regenerabile; măsuri care facilitează decarbonizarea proceselor industriale.

    Pentru a accelera şi mai mult diversificarea aprovizionării cu energie, statele membre pot sprijini investiţiile pentru eliminarea treptată a combustibililor fosili, în special prin electrificare, eficienţă energetică şi trecerea la utilizarea hidrogenului pentru a produce electricitate.


  • Accesul la educație al copiilor romi în țările membre

    Accesul la educație al copiilor romi în țările membre

    Unul din doi copii romi cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani nu are acces la educație. Recent în Parlamentul European s-a supus la vot o rezoluție prin care UE își ia angajamentul pentru a pune capăt acestei stări de fapt.

    În plenul Parlamentului Europen, europarlamentarul Dragoș Pîslaru a ținut o pledoarie pentru drepturile copiilor romi.

    Unul din doi copii romi cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani nu are acces la educație. Aș dori să îi felicit pe toți colegii mei pentru munca depusă în sprijinul drepturilor minorității rome. Am fost într-o misiune oficială pentru a vedea așezările. Le-am văzut cu ochii nostri.

    Am auzit o mulțime de mărturii, știm că situația este inacceptabilă. Avem o strategie, avem cadre, avem recomandări, avem chiar și bani. Iar Consiliul consideră că statele membre ar trebui să utilizeze resursele UE și într-adevăr este bine că, Consiliul crede acest lucru dar statele membre nu utilizează pe deplin resursele. Banii nu se duc acolo unde ar trebui.

    Avem recomandări legate de Garanția pentru copii și de modul în care ar trebui să fie pusă în aplicare, dar cele mai recente statistici ne arată că unul din doi copii romi cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani nu are acces la educație. Situația locuințelor și a condițiilor de sănătate și a unei alimentații adecvate, accesul la locuri de muncă, toate acestea fac parte din rezoluția supusă la vot în Parlament. Și acesta este un mesaj, un mesaj clar, că a te baza doar pe recomandarea statelor membre de a face lucruri nu este calea corectă de a merge mai departe. Acest lucru are două aspecte importante. Unul este legat de libertăți și drepturi și pentru aceasta Comisia ar trebui să meargă cu proceduri de infringement peste proceduri de infringement și să aibă responsabilitatea directă asupra primarilor și a funcționarilor de stat pentru această situație.

    Este inacceptabil să existe sclavie modernă și să avem copii care au aceste probleme astăzi. Și bineînțeles, cealaltă parte este reprezentată de investiții. Aceasta este o investiție în viitorul european și permițând oportunitățile și rupând cercul vicios este calea de urmat.


  • Comisia Europeană propune accelerarea introducerii plăților instant în euro

    Comisia Europeană propune accelerarea introducerii plăților instant în euro

    Plățile instant le
    permit persoanelor să transfere bani în orice moment al zilei în decurs de zece
    secunde, mult mai rapid față de transferurile-credit tradiționale, care sunt
    primite de prestatorii de servicii de plată numai în timpul programului de
    lucru și ajung în contul beneficiarului plății abia în următoarea zi lucrătoare.
    Acest din urmă proces poate dura până la trei zile calendaristice.


    Astfel, plățile
    instant sporesc considerabil viteza și confortul pentru consumatori la plata
    facturilor sau la primirea unor transferuri urgente, în cazul unei urgențe
    medicale, de exemplu. În plus, plățile instant contribuie la îmbunătățirea
    semnificativă a fluxului de numerar și generează economii de costuri pentru
    întreprinderi, în special pentru IMM-uri, inclusiv pentru comercianții cu
    amănuntul. Plățile instant vor elibera bani care, în prezent, sunt blocați la
    nivelul procesării în sistemul financiar, alcătuind așa-numitele sume în
    tranzit.

    Mairéad McGuinness, Comisar european pentru servicii financiare,
    stabilitate financiară și uniunea piețelor de capital.

    Plățile
    instant vor deveni universale acum. Ar dura un deceniu, dacă nu am face nimic,
    iar asta nu e o opțiune. Propunerea noastră va obliga pe oricine oferă
    transferuri în euro să ofere o opțiune instant, însă introducem treptat
    cerințele. Furnizorii care nu se află în zona euro, dar care oferă transferuri
    în euro, vor avea la dispoziție doi ani în plus pentru a se conforma
    cerințelor. Apoi, aceste plăți instant vor fi o caracteristică standard și
    accesibilă, nu un serviciu premium. Plățile instant au fost adoptate greu
    fiindcă acestea pot fi costisitoare, așa că introducem un plafon pentru
    comisioane. Consolidăm, de asemenea, și protecția consumatorilor. Furnizorii
    vor trebui să ofere consumatorilor serviciul de a verifica dacă numele și
    destinatarul se potrivesc cu numărul contului bancar. Este un nivel suplimentar
    de protecție, înainte de efectuarea unei plăți. În cele din urmă, eficientizăm
    controlul sancțiunilor. În prezent, marea majoritate a plăților
    transfrontaliere care sunt semnalate în timpul screening-ului sunt fals
    pozitive. Conform acestei noi legislații, furnizorii vor fi responsabili pentru
    verificarea clienților lor în raport cu cea mai recentă listă de sancțiuni a
    UE. Acest lucru se aplică atunci când cineva deschide mai întâi un cont de
    plată și apoi prin actualizări, cel puțin zilnice, ale înregistrărilor
    clienților. Furnizorii vor putea împiedica conturile deținute de cei
    sancționați să efectueze tranzacții și să le înghețe fondurile.



    Simplificare plăților
    în moneda Euro prin opțiunea instant, va economisi bani, asigurând totodată
    vigilență maximă. Adoptarea propunerii e semnificativă din mai multe privințe. Se
    susține inovația europeană, permițând dezvoltarea celei mai noi tehnologii. Se
    sprijină competitivitatea europeană, ținând pasul cu evoluțiile globale în
    materie de plăți și se sprijină și consumatorii și întreprinderile europene
    care vor observa un impact pozitiv în viața de zi cu zi.


  • ECA sesizează deficienţele în prevenirea conflictelor de interese în cazul angajaţilor agenţiilor UE

    ECA sesizează deficienţele în prevenirea conflictelor de interese în cazul angajaţilor agenţiilor UE

    Uniunea Europeană are peste 40 de agenţii specializate în domenii precum asigurări, bănci, medicină, controlul frontierelor şi multe altele. Aceste agenţii aveau, anul trecut, în total, circa 14.500 de angajaţi, respectiv, circa 17% din totalul funcţionarilor europeni, iar bugetele lor însumate depăşesc patru miliarde de euro.

    În raportul său anual, dat publicităţii zilele trecute, Curtea Europeană de Conturi pleacă de la ideea că regulile europene stabilesc foarte puţine obligaţii pentru organismele Uniunii cu privire la monitorizarea actualului şi fostului lor personal în privinţa aşa-numitei practici a uşilor rotative. Curtea Europeană de Conturi admite că agenţiile Uniunii Europene – mai ales cele cu puteri de reglementare şi legături cu industriile – sunt în mod special expuse riscului, întrucât firme de lobby şi sectoare ale mediului de afaceri caută să angajeze oficiali care au contacte şi informaţii privilegiate, fiind astfel pusă sub semnul întrebării integritatea politicilor şi cheltuielilor europene.

    În acelaşi timp, însă, Curtea Europeană de Conturi constată că numai nouă agenţii ale Uniunii Europene au anumite reguli interne referitoare la practica de revolving doors, în cazul celorlalte existând un vid legislativ, iar în ansamblu, agenţiile nu au reguli uniforme la acest capitol, spre deosebire de cazul Comisiei Europene.

    Şi totuşi, deşi Comisia are astfel de norme, ele nu au împiedicat apariţia unor situaţii de potenţiale conflicte de interese, cum a fost cel al fostului preşedinte al Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, care după ce a părăsit acest post s-a angajat la banca Goldman Sachs, ori cel al fostului comisar european pentru Concurenţă Neelie Kroes, acuzată de activităţi de lobby pentru compania Uber – notează presa internaţională.

    De fiecare dacă când se întâmplă, reputaţia Uniunii Europene este afectată – subliniază ombudsmanul european Emily O’Reilly, care a amintit în acest sens că euroscepticii au exploatat cazul Barroso în campania pentru Brexit.

    Potrivit unui raport întocmit în 2017 de Transparency International, aproximativ jumătate dintre comisarii europeni de până atunci şi o treime dintre europarlamentari au lucrat după terminarea mandatului lor pentru entităţi de lobby din cadrul Uniunii Europene.


  • Le Plan d’action pour la Jeunesse

    Le Plan d’action pour la Jeunesse

    C’est dans le cadre de l’action extérieure
    de l’UE pour la période 2022-2027 que la Commission européenne vient d’adopter
    au début du mois d’octobre son Plan d’action pour la Jeunesse, tout premier
    cadre d’action pour un partenariat stratégique avec les jeunes du monde entier
    en vue de construire un avenir plus résilient, plus inclusif et plus durable.
    Le plan, réalisé à l’issue d’un processus largement compréhensif de
    consultations publiques impliquant plus de 220 acteurs intéressés par la
    question, dont des organisations de jeunesse et des associations qui luttent
    pour la défense des droits de l’enfant, entend répondre aux attentes des jeunes
    d’être partie prenante dans les processus d’élaboration des politiques
    européennes et de prises des décisions au niveau de l’UE. M. Josep Borrell,
    haut représentant de l’Union européenne pour les affaires étrangères et la
    politique de sécurité et vice-président de la Commission européenne s’est
    exprimé en ces termes : « Le monde compte aujourd’hui la plus importante
    génération de jeunes de l’histoire. Malheureusement, 600 millions de jeunes
    vivent dans des situations de conflit ou de fragilité et quelque 264 millions
    d’enfants et de jeunes ne sont pas scolarisés. Ces dernières années ont
    également montré que les jeunes sont les premières victimes des crises et de
    l’instabilité provoquées par les conflits armés, la montée des inégalités et
    les problèmes planétaires tels que le changement climatique, la dégradation de
    l’environnement ou la pandémie de COVID-19. Il est de notre responsabilité de
    faire en sorte que les jeunes disposent des outils et des possibilités dont ils
    ont besoin pour se réaliser pleinement et participer à la vie quotidienne. Ils
    sont les adultes de demain, nous devons investir dans leur présent et dans leur
    aveni
    r ».


    Le Plan d’action entend renforcer
    les initiatives actuelles et lancer de nouvelles initiatives clefs, destinées aux
    jeunes du monde entier. Aussi, l’initiative « Jeunes et femmes en
    démocratie », dotée d’un budget de 40 millions d’euros, renforcera la voix
    et le leadership des jeunes, des jeunes militants et des organisations dirigées
    par des jeunes dans le monde entier, en renforçant leurs droits, leur
    autonomisation et leur participation aux affaires publiques et politiques Cette
    initiative soutiendra les organisations de terrain et les jeunes militants dans
    les domaines du contrôle des institutions, de la lutte contre la corruption, de
    la promotion des réformes démocratiques.


    Autre exemple : le Fonds
    pour l’autonomisation des jeunes, nouvelle initiative pilote dotée d’un budget
    de 10 millions d’euros, qui fournira un soutien financier direct aux
    initiatives dirigées par des jeunes dans les pays partenaires et axées sur la
    réalisation des objectifs de développement durable au niveau local, en
    particulier en ce qui concerne l’environnement et le changement climatique et
    l’inclusion des jeunes vulnérables et marginalisés. « Nous devons
    autonomiser les enfants et les jeunes du monde entier, faire en sorte de leur
    offrir des possibilités concrètes et encourager leur mobilisation effective, en
    veillant à ce que personne ne soit laissé pour compte », avait martelé Dubravka
    Šuica, vice-présidente de la Commission européenne chargée de la démocratie et
    de la démographie


    Le Plan d’action pour la jeunesse doit pouvoir
    traduire dans les faits l’engagement de l’UE de placer la jeunesse au centre de
    l’action communautaire pour le développement durable, l’égalité et la paix,
    offrir une tribune aux jeunes pour qu’ils puissent s’exprimer, pour qu’ils
    trouvent des solutions pour un meilleur avenir, avait à son tour affirmé Mme Jutta
    Urpilainen, commissaire aux partenariats internationaux :


    « Ce plan
    d’action pour la jeunesse constitue notre réponse aux demandes formulées par
    les jeunes. Pourquoi est-il si important ? D’abord, parce que les défis auxquels nous sommes confrontés, depuis le
    conflit et jusqu’aux changements climatiques, en passant par la crise de la
    Covid-19, a un énorme impact sur les enfants et les jeunes. Un seul exemple :
    plus de 260 millions d’enfants en âge de scolarité se trouvent aujourd’hui en situation
    d’abandon scolaire. Ensuite, seuls 10% des jeunesz à travers le monde vivent
    dans des pays à hauts revenus. Alors, pour répondre à ces défis, nous entendons
    donner la voix aux jeunes, leur offrir les instruments pour qu’ils soient
    capables de formuler de vraies solutions à ces défis, pour essayer de
    construire un avenir plus soucieux de l’environnement et plus pacifique. Mieux
    encore, c’est par l’intermédiaire de ce Plan d’action que nous entendons non
    seulement donner la voix aux jeunes, mais impliquer directement les jeunes à
    trouver des solutions et, aussi, les connecter entre eux. »


    Le plan d’action pour la jeunesse dans
    l’action extérieure de l’UE s’articule autour de trois piliers d’action, qui
    contribueront à définir le partenariat avec les jeunes dans les pays
    partenaires. Il s’agit tout d’abord, d’un partenariat visant à mobiliser :
    faire entendre davantage la voix des jeunes dans l’élaboration des politiques
    et la prise de décisions. Les jeunes revendiquent depuis longtemps une place à
    part dans l’élaboration des politiques publiques, dans la formulation des
    solutions pour le monde de demain. Et l’Union s’engage par ce Plan de soutenir
    et d’entendre cette voix des jeunes leaders, notamment des jeunes filles, des
    jeunes activistes, des mouvements de jeunesse.


    Le partenariat vise ensuite d’encourager l’autonomisation
    des jeunes, de lutter contre les inégalités et de doter les jeunes des
    compétences et des outils dont ils ont besoin pour se réaliser. Les jeunes ont
    les moyens d’agir lorsque leur voix est entendue et qu’il est remédié aux
    inégalités qui influent sur leur vie. L’UE continuera de soutenir la
    transformation de l’éducation à l’échelle mondiale, pour améliorer l’accès des
    jeunes aux possibilités économiques, renforcer leur capacité à contribuer au
    développement durable et à mener les transitions écologique et numérique
    partout dans le monde, ainsi que pour soutenir leur santé et leur bien-être
    physique et mental et leur accès à la santé et aux droits en matière de
    sexualité et de procréation. Par ailleurs, l’UE continuera d’accorder une
    attention particulière aux enfants et aux jeunes qui vivent dans des situations
    de conflit.


    Enfin, le partenariat vise à connecter, en
    multipliant les possibilités offertes aux jeunes de développer leurs réseaux et
    d’échanger avec leurs pairs du monde entier. Pour cela, l’UE entend promouvoir
    la mobilité de la jeunesse, les échanges de jeunes et le développement de
    réseaux de jeunesse. L’objectif est de garantir la diversité et l’inclusion,
    tout en accordant une attention particulière aux obstacles sociaux et
    économiques, à la fracture numérique et aux risques liés à la désinformation.


    (Trad. Ionut Jugureanu)

  • Dialog despre diplomația climatică

    Dialog despre diplomația climatică

    Institutul European din România a organizat pe
    data de 27 septembrie 2022, un nou eveniment în cadrul seriei Dialoguri@IER.
    Subiectul acestuia a fost diplomația climatică și proiectele pentru asigurarea
    unei energii curate. La eveniment au participat dl prof. univ. dr. Florin
    Bonciu, Universitatea Româno-Americană, cercetător la Institutul de Economie
    Mondială și membru în Consiliul Științific al IER, dna Luciana Miu, coordonatoare
    a Programului Economia Curată, Energy Policy Group și dl conf. univ. dr. habil.
    Arpad Todor, Facultatea de Științe Politice, SNSPA / Centrul Euro-Atlantic
    pentru Reziliență (E-ARC). Întâlnirea a fost moderată de dna Ana-Maria
    Anghelescu, expertă în cadrul Serviciului Studii Europene (IER).


    Dezbaterea a adus în discuție atât principalele demersuri
    realizate în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin utilizarea hidrogenului
    și renovarea clădirilor, cât și modul în care diplomația europeană poate
    contribui la rezolvarea cerințelor europene și naționale în acest domeniu. Pornind
    de la obiectivele climatice pe care Uniunea Europeană și le-a propus pentru
    perioada 2030-2050, inclusiv prin lansarea planului REPowerEU, evenimentul a abordat
    provocările și oportunitățile atingerii țintelor climatice de către România,
    precum și cele mai importante măsuri ale
    inițiativei Valul renovării clădirilor, direcționate spre clădirile
    nerenovate, care sunt responsabile pentru o treime din emisiile de gaze cu
    efect de seră.


    Mai multe detalii pot fi găsite aici.


    (Mihaela-Adriana Pădureanu, expertă, Serviciul Studii
    Europene)



  • UE e tot mai aproape de interzicerea mașinilor poluante

    UE e tot mai aproape de interzicerea mașinilor poluante

    Înțelegerea dă undă verde pentru punerea în practică a unei propuneri făcute în vara anului de Comisia Europeană, care are ca scop combaterea schimbărilor climatice. Inițiativa prevede că din 2035 în întregul spațiu comunitar nu vor mai putea fi vândute automobile noi pe benzină şi motorină.

    Vor fi interzise şi maşinile hibride, întrucât planul va permite echiparea noilor autovehicule doar cu motoare cu emisii zero de dioxid de carbon.

    Va exista însă o etapă intermediară, în care ar urma să aibă loc scădere a nivelului de emisii poluante produse de autoturismele noi cu 55 la sută până în 2030, iar în cazul camionetelor de 50 la sută tot până în 2030.

    Suntem la începutul unui proces de tranziție în Uniunea Europeană. Nu doar industria auto, ci întreaga societate va trece prin schimbări radicale în ceea ce privește acțiunile de combatere a schimbărilor climatice. Da, suntem într-un moment de cotitură, afirmă Jan Huitema, raportor pe această temă al Parlamentului European.

    Acordul transmite un semnal puternic industriei și consumatorilor: Europa aderă la tranziția către mobilitatea cu emisii zero, spune și vicepreședintele Comisiei, Frans Timmermans, a cărui principală misiune este punerea în practică a Pactului verde european.

    Nu îi privați pe europeni de posibilitatea de a conduce mașini electrice curate, atrăgătoare și accesibile ca preț construite chiar în Europa,a afirmat anul trecut într-o dezbatere în legislativul comunitar același Frans Timmermans.

    Și tot atunci, el a ținut să precizeze:

    Lumea se schimbă. Și nu cred că tot amânând trecerea la mobilitatea electrică, neschimbând legislația, neluând decizia de a interzice emisiile poluante ale mașinilor începând cu anul 2035 și de a nu mai permite fabricarea lor facem un bine industriei auto.

    Viitorul ar urma să aparțină, așadar, mașinii electrice, iar pentru ca posesorii unor astfel de vehicule să aibă unde să le încarce, statele membre vor trebui să ia măsuri ca la fiecare 60 kilometri de autostradă să existe stații de alimentare.

    La solicitarea Parlamentului European și în plus față de propunerea Comisiei, acordul prevede crearea unui fond de tranziție justă pentru o industrie auto, care, potrivit datelor Asociației constructorilor europeni, are peste 13 milioane de angajați în întreaga Uniune.

    Pentru a fi pus în practică, acordul mai are nevoie de aprobarea definitivă în legislativul comunitar și apoi de girul șefilor de stat și de guvern.


  • 31.10.2022

    31.10.2022

    Energie – Le gouvernement de Bucarest poursuit cette semaine son analyse de la législation sur l’énergie, dans une tentative de contrôler la progression des prix sur le marché. Egalement à l’ordre du jour de la réunion de l’Exécutif : une stratégie sur l’exploitation des ressources minérales – Horizon 2035. L’acte normatif figure déjà sur le site du Ministère de l’Economie et compte parmi ses objectifs l’identification de ressources minérales exploitables dans les terrils et d’autres étangs en conservation. Parallèlement, le décret sur le plafonnement du prix du bois de chauffage revient sur la table des sénateurs des commissions spécialisées, à cause de la crise sur ce marché générée par le document élaboré initialement par le gouvernement. Une des solutions imaginées est celle d’amender le décret en vigueur par des tickets de valeur accordés aux personnes vulnérables.

    Colectiv
    Les victimes de la tragédie du club bucarestois Colectiv ont été commémorées
    dimanche dans la Capitale roumaine. Sept ans se sont écoulés depuis l’incendie
    meurtrier qui a ravagé la discothèque et tué 64 jeunes. La commémoration de
    cette année a été la première déroulée alors qu’une partie des coupables se
    trouvent en prison. Et pourtant, la société civile, les blessés et les familles
    de victimes affirment que les problèmes liés à la sécurité contre les incendies
    dans les espaces publics et aux infections nosocomiales dans les hôpitaux n’ont
    toujours pas été solutionnés. Trois ONGs ont organisé une marche de
    protestation entre la discothèque Colectiv et le Parquet général pour dénoncer
    le fait que l’enquête n’avait pas été menée à terme et que pas tous les
    responsables ont été punis pour leurs actions.

    Coopération UE – République de Moldova – C’est ce 1er novembre qu’entrera en vigueur un nouvel accord de coopération douanière entre l’Union européenne et la République de Moldova – un important pas en avant dans les relations commerciales bilatérales. Les deux parties reconnaitront réciproquement les commerçants qui remplissent une série de critères et qui peuvent bénéficier ainsi de moins de contrôles et de la priorité aux douanes. L’accord offrira aussi des opportunités commerciales et contribuera à une bonne circulation des marchandises entre les deux entités, sans compromettre les hautes normes sécuritaires. L’UE est le partenaire commercial de la République de Moldova le plus important, avec plus de 50% des échanges commerciaux du pays. Les exportations de l’UE vers la République de Moldova se sont élevées à 3,8 milliards d’euros en 2021.

    Défense – Le chef de l’Etat major de la défense de Roumanie, le général Daniel Petrescu entame aujourd’hui une visite officielle aux Etats Unis. 10 jours durant, il rencontrera le président du Comité réuni des chefs d’Etats majeurs américains et d’autres hauts responsables militaires et experts en défense des Etats Unis. La visite s’inscrit dans les actions de consolidation soutenue de la coopération militaire avec les Etats Unis. Selon un communiqué du ministère de la Défense de Bucarest, les relations solides de collaboration qui existent entre les deux armées sont une conséquence du partenariat stratégique entre les deux Etats et suivent les intérêts nationaux de la Roumanie de promotion de la stabilité en Europe.

    Météo – Temps doux en Roumanie et particulièrement chaud pour la fin octobre, notamment sur le sud-ouest, le sud et le sud-est. Ciel bleu sur le reste du territoire. Les maximas iront de 14 à 27 degrés.

  • Eurobarometru: Europenii, profund îngrijorați de calitatea aerului

    Sondajul a fost realizat între 21 martie și 20 aprilie 2022. Au răspuns întrebărilor peste 26.000 de oameni din diferite grupuri sociale și demografice. Ei au fost intervievați în limbile lor materne, în numele Comisiei Europene.

    Majoritatea consideră că bolile respiratorii, astmul și bolile cardiovasculare sunt cauzate de poluarea aerului. Oamenii sunt, de asemenea, îngrijoraţi şi de impactul poluării aerului asupra apelor, în principal de acidificare şi creşterea cantităţilor de nutrienţi în ape, fenomen care duce la creșterea excesivă a algelor care, la rândul lor, sufocă alte organisme.

    Aproape jumătate dintre cei intervievaţi au fost de părere că în ultimii 10 ani calitatea aerului în Europa s-a deteriorat.

    Sondajul a dezvăluit şi faptul că oamenii nu au suficiente informații despre problemele legate de calitatea aerului din țările lor. Doar 27% au auzit de standardele Uniunii Europene în materie. Pe de altă parte, marea majoritate a celor intervievaţi care cunosc aceste standarde au spus că ele ar trebui îmbunătăţite.

    O majoritate covârşitoare a europenilor consideră că poluarea aerului ar trebui abordată în primul rând la nivel internațional şi abia apoi la nivel european, național și, în sfârșit, la nivel regional sau local.

    Marile instalații industriale, producătorii de energie pe bază de combustibili fosili, autoritățile publice și angajatorii nu fac suficient de mult pentru o bună calitate a aerului – susţine majoritatea celor care au răspuns întrebărilor sondajului. Despre sectorul casnic opiniile sunt mai bune – aici se iau măsuri suficiente. Comparativ cu 2019, anul acesta se pare că oamenii au recurs mai mult la mijloacele de reducere a poluării: au folosit mai des transportul public, bicicleta sau chiar mersul pe jos.

    În acord cu obiectivele Pactului Verde European, Comisia a propus în urmă cu două zile o revizuire a standardelor actuale de calitate a aerului în Uniunea Europeană.

    Noile norme se vor alinia mai strâns celor mai recente recomandări ale Organizației Mondiale a Sănătății și vor ajuta şi la o mai bună implementare, pentru a contribui astfel la atingerea acestor standarde în practică.


  • Directiva privind eficienţa energetică

    Directiva privind eficienţa energetică

    La propunerea Comisiei Europene,
    Parlamentul European a adoptat reformarea Directivei privind eficienţa energetică.
    Această directivă stabilește un cadru comun de măsuri pentru promovarea
    eficienței energetice pe teritoriul Uniunii, cu scopul de a se asigura că
    obiectivul obligatoriu privind eficiența energetică este atins și permite
    viitoare creșteri. Scopul este punerea în aplicare a Acordului de la Paris și
    atingerea obiectivului privind securitatea aprovizionării cu energie a Uniunii
    Europene, prin reducerea dependenței sale de importurile de energie, inclusiv
    de combustibilii fosili.

    Kadri Simson, comisarul european pentru energie,
    explică:

    Propunerea de
    reformare a Directivei privind eficiența energetică este deosebit de importantă
    pentru sistemul nostru energetic, pentru durabilitate, accesibilitate și
    securitate energetică. Economia de energie este cea mai rapidă și mai ieftină
    modalitate de a aborda criza energetică actuală. Acest lucru este esențial,
    deoarece costurile ridicate ale energiei afectează cel mai mult consumatorii și
    întreprinderile. Economisirea energiei reduce direct facturile la energie și
    face ca economia noastră să devină mai rezistentă. Eficiența energetică
    înseamnă economisirea prețurilor la energie, a costurilor de investiții și a
    costurilor din sistem. Dar acest lucru trebuie făcut corect – de ex. va
    completa acțiunile urgente pe care le întreprindem pentru a reduce consumul de
    gaze, având în vedere obiectivele noastre REPowerEU, așa cum vedem deja în
    planul nostru Economisiți gazul pentru o iarnă sigură.

    Dincolo de această
    iarnă, schimbările structurale legate de modul în care folosim energia în
    fiecare zi ne vor ajuta să punem capăt mai repede dependenței noastre de
    combustibilii fosili ruși, dar ne ajută şi să ne protejăm economia. În acest
    fel, eficiența energetică devine un instrument strategic pentru consolidarea și
    protejarea sistemului nostru energetic.


    Uniunea Europeană doreşte să
    acorde prioritate implementării eficienței energetice în toate sectoarele, să
    elimine obstacolele existente pe piața energiei și să depășească deficiențele
    pieței care împiedică eficiența în ceea ce privește aprovizionarea, transportul,
    stocarea și utilizarea energiei. Directiva privind eficienţa energetică prevede
    stabilirea de contribuții naționale obligatorii în materie de eficiență
    energetică pentru anul 2030.



  • Retrospectiva săptămânii  16.10 – 22.10.2022

    Retrospectiva săptămânii 16.10 – 22.10.2022


    Consiliul UE pe tema energiei.


    La Consiliul European de la Bruxelles, preşedintele român Klaus Iohannis a declarat că, pe termen lung, trebuie găsite soluţii pentru a avea suficientă energie şi la preţuri decente. Propunerea Comisiei Europene care vizează contracararea preţurilor mari la energie este bună, a mai spus seful statului roma, precizand că România este de acord cu noile măsuri propuse. În context, șeful statului s-a referit și la diversificarea resurselor energetice, energie verde sau exploatarea gazelor din Marea Neagră. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, susține achiziţionarea gazelor naturale în comun de către statele membre ale Uniunii, o eventuală plafonare a preţurilor la acestea, formarea unor consorţii ale companiilor de gaze şi încheierea unor acorduri de solidaritate energetică între ţările vecine. Pe agenda reuniunii a fost inclusă şi analiza evoluţiilor războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, precum şi angajamentul UE pentru continuarea sprijinului acordat acestei ţări pe plan politic, financiar, umanitar şi militar.



    Bani europeni pentru a ajuta Romania să facă faţă scumpirii preţurilor la energie.


    România va primi 2,2 miliarde de euro, bani europeni, pentru a ajuta populaţia vulnerabilă şi companiile să facă faţă majorării facturilor la energie,după ce Comisia Europeană a decis că 10% din fondurile necheltuite aferente perioadei de programare 2014-2020 pot fi alocate unor noi forme de sprijin. Premierul Nicolae Ciucă a precizat că, pe lângă compensarea facturilor primite de familiile nevoiașe sau acordarea de vouchere, bani vor fi direcţionaţi și spre susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii şi crearea de locuri de muncă.



    Proteste ale sindicaliştilor din ţară.


    Mai multe proteste au avut loc în România. Sindicaliştii au ieşit în stradă, nemulţumiţi de salariile mici şi preţurile uriaşe. Mai multe sindicate afliate Cartelului Alfa au început, luni, sub forma unor caravane care au pornit din diverse oraşe din ţară spre Bucureşti, proteste organizate în localităţi de pe traseu. Caravanele s-au întâlnit, joi, în capitală, unde a avut loc un amplu miting, urmat de alte proteste. Sindicaliştii cer controlul preţurilor şi taxarea extra-profiturilor, creşterea salariilor şi a pensiilor, deblocarea negocierilor colective şi aplicarea integral şi fără discriminare a Legii privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi a celei privind statutul personalului feroviar.



    Legile Justiției adoptate în Parlament.


    Cele trei legi iniţiate de Ministerul Justiţiei de la Bucureşti, ce vizează Consiliul Superior al Magistraturii, organizarea judiciară şi statutul judecătorilor şi procurorilor, au fost adoptate de Senat, camera decizională în cazul lor. Opoziţia, în frunte cu USR, critică, însă, documentele pe fond, modul în care s-au derulat dezbaterile, precum şi faptul că puterea nu a aşteptat avizul consultativ al Comisiei de la Veneţia. În replică, coaliţia majoritară PSD – PNL – UDMR a susţinut că textele au fost elaborate cu respectarea recomandărilor din partea instituţiilor europene abilitate. Parlamentari USR, AUR şi neafiliaţi aparţinând partidului Forţa Dreptei au sesizat Curtea Constituţională pe cele trei legi ale justiţiei.



    Moțiune simplă dezbătută în Camera Deputaților


    Camera Deputaţilor de la București a respins, miercuri, moţiunea simplă împotriva ministrului de interne, Lucian Bode, depusă de parlamentari USR şi neafiliaţi aparţinând Partidului Forţa Dreptei. Semnatarii ei au cerut ca ministrul Bode să plece de la conducerea MAI, deoarece nu a reuşit reformarea instituţiei. Autorii fac referire şi la modul netransparent în care a fost făcută licitaţia pentru achiziţia a 600 de autoturisme BMW ce urmează să intre în dotarea Poliţiei Române. Totodată, Lucian Bode este acuzat că şi-a secretizat lucrarea de doctorat, chiar înainte de publicarea sa. Ministrul de Interne a respins acuzaţiile, susţinând că textul moţiunii este plin de minciuni.



    Decizii privind intrarea României în Schengen


    Autorităţile de la Bucureşti au salutat rezoluţia non-legislativă de marți, din Parlamentul European (PE), care susţine, cu largă majoritate, aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen. Este a patra în acest sens adoptată de forul comunitar. Joi, Parlamentul Olandei a adoptat, pe de altă parte, o rezoluție în care cere Guvernului să fie precaut în ceea ce priveşte aderarea României şi Bulgariei la Spaţiul Schengen. Documentul solicită executivului condus de Mark Rutte să nu facă nici un pas ireversibil în privinţa extinderii, până când nu efectuează investigaţii suplimentare în ceea ce priveşte supravegherea frontierelor de către cele două ţări. În prezent, toate statele UE, cu excepţia Bulgariei, Croaţiei, Ciprului, Irlandei şi României, fac parte din spaţiul Schengen. Autorităţile de la Bucureşti reamintesc că România îndeplineşte criteriile tehnice şi reafirmă că ţara este pregătită să facă parte din spaţiul european de liberă circulaţie. Pentru extinderea Schengen este nevoie de unanimitate în Consiliul UE, programat pe 8 decembrie.



    Exercitiu militar de amploare la gurile Dunării.


    Pe brațul Sfântu Gheorghe al Dunării, lângă Insula Șerpilor (Ucraina), peste 300 de militari romani s-au antrenat în cadrul exercițiului Danube Protector 22. Flotila Fluvială este singura de acest fel din Alianţă și, totodată, prima forță de reacție în cazul unei amenințări în zona Dunării. Pe de altă parte, primele convoaie cu tehnică militară trimise de Franţa în România vor ajunge peste cateva zile, în poligonul Cincu. Recent, Franţa a hotărât să întărească grupul de luptă al NATO din România și a trimis tancuri grele Leclerc și transportoare blindate. Franța conduce grupul de luptă al NATO din România, iar în prezent, la Cincu sunt câteva sute de militari francezi. Războiul din Ucraina a determinat Alianța Nord-Atlantică să întărească flancul estic cu patru noi grupuri de luptă în Slovacia, Ungaria, Bulgaria și România.




  • Plan de acțiune pentru tineret

    Plan de acțiune pentru tineret

    În cadrul acțiunii externe a Uniunii Europene pentru
    2022-2027, Comisia Europeană a adoptat, la începutul acestei luni, Planul de
    Acțiune pentru Tineret – primul cadru de politici pentru un parteneriat
    strategic cu tinerii din întreaga lume în vederea construirii unui viitor mai
    rezistent, mai favorabil incluziunii și mai durabil. Planul este rezultatul unor ample consultări cu peste 220 de
    părți interesate din întreaga lume, în special cu organizațiile pentru
    drepturile copiilor și cu organizațiile de tineret. El răspunde cererii
    tinerilor, reflectată și în rezultatele Conferinței privind viitorul Europei,
    de a participa într-un mod mai structurat în procesele de elaborare a
    politicilor și de luare a deciziilor la nivelul UE.

    Lumea
    găzduiește cea mai numeroasă generație de tineri din istorie
    , a declarat Înaltul
    Reprezentant al UE, Josep Borrell, anunțând Planul de Acțiune. Din păcate, a adăugat el, 600 de milioane de tineri
    trăiesc în situații de conflict sau de fragilitate, iar aproximativ 264 de
    milioane de copii și tineri nu merg la școală. Este responsabilitatea noastră
    să ne asigurăm că tinerii au instrumentele și oportunitățile necesare pentru a
    se dezvolta pe deplin. Ei sunt adulții de mâine, trebuie să investim în
    prezentul și viitorul lor.

    Planul va consolida inițiativele actuale și va lansa noi inițiative-cheie
    destinate tinerilor din întreaga lume. Tineretul și femeile în democrație
    este una dintre inițiative, care, cu un buget de 40 de milioane de euro, își
    propune să întărească vocea și rolul de lider al tinerilor, prin consolidarea
    drepturilor, a capacitării și a participării acestora la afacerile publice și
    politice. Inițiativa va sprijini tinerii activiști și organizațiile locale
    conduse de tineri care își desfășoară activitatea în domenii precum
    supravegherea instituțională, combaterea corupției sau promovarea reformelor
    democratice. Un alt exemplu este Fondul de capacitare a tinerilor – o nouă
    inițiativă-pilot, cu un buget de 10 milioane de euro. Aceasta va oferi sprijin
    financiar direct inițiativelor conduse de tineri în țările partenere, punând
    accentul asupra implementării obiectivelor de dezvoltare durabilă la nivel
    local – în special pe cele care țin de mediu și de schimbările climatice – și
    pe incluziunea tinerilor vulnerabili și marginalizați.

    Trebuie să îi responsabilizăm pe copiii și
    tinerii din întreaga lume
    , spune Dubravka Šuica, vicepreședinta Comisiei Europene
    pentru democrație și demografie – să ne asigurăm că beneficiază de oportunități
    concrete și să promovăm angajamentul acestora ca drept, asigurându-ne că nimeni
    nu este lăsat în urmă.

    Planul de
    acțiune pentru tineret se ridică la înălțimea angajamentului Uniunii de a plasa
    tineretul în centrul acțiunii comunitare externe pentru dezvoltare durabilă,
    egalitate și pace, de a le oferi spațiul în care să se exprime și de a găsi
    soluții pentru un viitor mai bun, a apreciat, la
    rândul său, comisarul pentru parteneriat internațional, Jutta Urpilainen:

    Acest Plan de Acțiune externă
    al UE pentru Tineret, primul de acest fel, este răspunsul nostru direct la
    solicitările tinerilor. De ce este el atât de important? În primul rând,
    provocările fără precedent cu care ne confruntăm, de la conflict până la
    schimbări climatice și covid, au un impact uriaș asupra tinerilor și copiilor. Vă dau un singur exemplu, 260 de milioane de copii și tineri nu merg în prezent
    la școală. În al doilea rând, 90% dintre tinerii lumii trăiesc în țări cu
    venituri mici și medii. De aceea, obiectivul Planului de Acțiune este foarte
    clar: să dea putere tinerilor, să le dăm o voce reală și instrumente
    pentru a da formă unor soluții la provocările globale. Și, de asemenea, să
    încercăm să ne îndreptăm către o planetă mai verde, mai corectă și cu mai multă
    pace. Și prin intermediul acestui plan, vom construi un parteneriat strategic
    cu tinerii, pe baza a trei piloni de acțiune. În primul rând, să-i angrenăm, în
    al doilea rând, să le dăm putere și, în al treilea rând, să-i conectăm.

    Piloni meniți să contribuie la conturarea parteneriatului UE cu tinerii din țările
    partenere. În primul rând, este vorba despre un parteneriat care să mobilizeze,
    prin care vocea tinerilor să se facă mai bine auzită. Tinerii solicită și
    merită o abordare cuprinzătoare pentru o implicare semnificativă, incluzivă și
    eficace, spune Bruxellesul. De aceea, Uniunea se angajează să susțină vocea și
    rolul de lider al tinerilor din întreaga lume, în special al femeilor și
    fetelor tinere, al tinerilor activiști și al organizațiilor de tineret. În al
    doilea rând, parteneriatul este menit să capaciteze, să combată inegalitățile
    și să pună la dispoziția tinerilor competențele și instrumentele de care au
    nevoie. Tinerii sunt capacitați atunci când le sunt auzite vocile, iar
    inegalitățile care le afectează viața sunt combătute, spun decidenții de la
    Bruxelles. Astfel că, UE va continua să susțină transformarea educației la nivel
    mondial, îmbunătățind accesul tinerilor la oportunități economice, consolidând
    capacitatea acestora de a contribui la dezvoltarea durabilă, la realizarea
    tranziției verzi și a celei digitale. Dar și promovând sănătatea, bunăstarea
    mintală și fizică a tinerilor, precum și accesul la sănătatea și la drepturile
    în materie de sexualitate și reproducere.

    De asemenea, UE va continua să acorde
    o atenție deosebită copiilor și tinerilor care trăiesc în contexte de conflict.
    Iar în al treilea rând, parteneriatul este menit să conecteze, prin
    multiplicarea oportunităților oferite tinerilor de a crea rețele și de a face
    schimb de informații cu colegii lor din întreaga lume. UE urmărește să
    promoveze mobilitatea, dar și asigurarea diversității și a incluziunii, acordând
    totodată o atenție deosebită barierelor sociale și economice, decalajului
    digital și riscurilor legate de dezinformare.