Tag: UNICEF

  • Campanie de informare pentru vaccinare

    Campanie de informare pentru vaccinare

    Împreună învingem pandemia! Ce conţine vaccinul? – este sloganul
    sub care Guvernului României a demarat joi o campanie de comunicare, în
    încercarea de a convinge mai mulți cetățeni să se imunizeze. Acțiunea are loc
    în condițiile în care în ultima perioada vaccinările zilnice au coborât spre 70
    de mii, din care doar o treime imunizări noi, restul fiind rapeluri. Până în
    prezent peste 4,2 milioane de români au primit cel puțin o doză de ser
    anti-covid, ceea ce pune sub semnul întrebării atingerea doritei imunități
    colective. Chiar și așa, în România pandemia este în regresie evidentă, fapt ce
    a permis ridicarea mai multor restricții.


    Venim cu o abordare bazată pe
    emoţie, pentru că vaccinarea nu înseamnă doar statistici, ci este un bun comun
    de care avem nevoie pentru revenirea la normalitate. Fiecare român care încă nu
    s-a vaccinat ar trebui să se gândească la ce-i lipseşte, la cum i se va schimba
    viaţa dacă s-ar vaccina: să-şi vadă mai des părinţii, copiii să se întoarcă la
    şcoală, să meargă în concediu fără teamă
    , a explicat premierul Florin
    Cîţu.


    În cadrul campaniei, realizată cu sprijinul UNICEF și al unor organizații
    partenere, vor fi difuzate 11 spoturi: trei cu o abordare generală şi opt care
    ţintesc diferite categorii sociale precum elev, bunică, mamă, turist,
    tânăr…Campania de informare a fost realizată fără costuri din partea
    Guvernului, conceptul creativ şi producţia fiind donate de partenerii acesteia.
    Spoturile vor fi difuzate timp de şase luni cu sprijinul presei şi al
    Consiliului Naţional al Audiovizualului, iar în mediul online promovarea va fi
    realizată de compania Google.


    Avem nevoie de toată lumea în această
    campanie. Oricine poate convinge pe altcineva să se vaccineze. Este un efort al
    nostru, al tuturor, doar împreună învingem această pandemie. Ne vaccinăm în
    număr cât mai mare şi ne recâştigăm viaţa dinainte
    , a punctat
    prim-ministrul.


    În prezent România are suficiente doze din vaccinurile
    autorizate în Uniunea Europeană, iar imunizarea este la liber -
    fiind necesar doar un act de identitate.


    Nu mai avem nicio scuză să nu
    putem să avansăm în această campanie
    , a subliniat Florin Cîţu.

    Conceptul
    creativ are la bază întrebarea ‘Ce conţine vaccinul?’, iar răspunsul nu se
    referă la elementele chimice sau la ingrediente, ci la ce înseamnă pentru
    fiecare cetățean acest vaccin, cum ajută la revenirea la normalitate.


    Vicepremierul Dan Barna a anunţat că se va implică personal în campania lansată
    joi spunând că, în esență, vaccinul conţine libertatea de a ne bucura de viaţă.

    Este singura cale şi singura opţiune prin care restricţiile acestea de care ne
    lovim în diferite iniţiative pot să fie uitate şi depăşite. Nu există altă
    soluţie decât vaccinarea
    , a subliniat Barna.


    Guvernul a lansat un apel la
    adresa posturilor tv şi de radio, dar şi a mediului online să susţină acest
    demers.


  • Educație media pentru adolescenți

    Educație media pentru adolescenți

    În contextul
    dezvoltării fără precedent a internetului din ultimii ani și a rețelelor de
    socializare, a crescut și numărul surselor de informații. Credibile sau nu. Iar
    expresia fake news a intrat în vocabularul nostru de bază, indiferent că este
    înțeleseasă corect sau nu. Și parcă niciodată n-a existat o nevoie mai mare de
    a decela între adevăr și minciună, între o știre redactată corect și una menită
    să inducă în eroare, decât în timpul pandemiei actuale. Iar abilitatea de a
    face această diferență este bine să fie însușită de la vârste cât mai tinere,
    cum e cazul liceenilor sau al elevilor de gimnaziu. În România, una dintre
    instituțiile care se ocupă de mult timp de acest aspect este organizația
    non-guvernamentală Centrul de Jurnalism Independent, după cum aflăm de la
    directoarea executivă Cristina Lupu:

    Noi facem cursuri de educație media cam
    de când am înființat, din 1994. Dar nu le-am numit neapărat cursuri de educație
    media. Însă, oficial, din 2017 am pornit
    ceea ce se numește acum Programul de Educație Media. Reprezintă încercarea
    noastră de a crește gradul de autonomie și de gândire critică a tinerilor. Prin
    programul acesta noi facem face multe lucruri.
    Lucrăm direct cu adolescenți, fie formându-i noi, fie aducând experți. De exemplu,
    organizăm în perioada aceasta o serie de întâlniri între jurnaliști și
    adolescenți pentru jurnaliștii să le răspundă adolescenților la întrebări. Dar,
    pentru că ne dorim o implicare strategic, am decis că lucrăm împreună cu
    profesorii. Oricât de multe cursuri am ține noi la CJI, nu susținem niciodată
    suficient de multe cât să determinăm o schimbare la nivel național. De aceea, am creat un demers de formare a
    profesorilor de discipline diferite.
    Iar, în momentul acest, punem accent în special pe cei care predau limba
    și literatura română și împreună cu care dezvoltăm aceste competențe media în
    rândul tinerilor.



    Cum sunt inserate
    informațiile despre mass-media în timpul orelor de română, ne spune tot
    Cristina Lupu:

    În clasa noua și a zecea unde în materia
    este mult mai permisivă se lucrează foarte bine pe conținuturi de media. De
    pildă, în clasa a IX-a, la teoria comunicării, putem să discutăm despre cum
    funcționează comunicarea, despre cum sunt construite mesajele care au toate un
    autor și un scop. La textul juridic, putem să vorbim despre libertatea de
    exprimare și despre Constituție. În
    momentul în care în clasa a IX-a ajungem la lecția despre textul jurnalistic
    putem să discutăm despre cum să face o știre. Pe noi ne interesează ca
    adolescenții să învețe să scrie știri în felul ăsta. Dar, în condițiile în care
    ei trec printr-un proces de redactare a unui material sau a unei știri, învață
    care sunt elementele unei știri bine construite. Iar, în momentul în care ei vor consuma știri, vor
    putea să vadă ce lipsește sau pe ce butoane emoționale vrea să apase autorul,
    dacă știrea trezește o reacție extrem de puternică, de pildă.



    Dar ce fel de
    informații prizează adolescenții și de unde le culeg? Răspunde tot directoarea
    executivă a CJI,

    Cristina Lupu: Chiar dacă nu consumă media în sensul în
    care consumă adulții, ei ajung, prin
    discuțiile cu profesorii, cu prietenii sau colegii, la informațiile vehiculate
    de presă. Au fost niște studii recente
    care arată că dezinformarea în pandemie s-a produs într-o proporție mai mare,
    de exemplu, pe Instagram decât pe Facebook, iar Instagram e o rețea mai
    accesată de adolescenți decât de adulți.
    Cu siguranță există foarte multe elemente de care trebuie să țină cont
    în fiecare moment. Dar, în același timp, deși interesele principale pentru
    adolescenți sunt filmele și muzica, dar ei sunt foarte interesați și de altele,
    mai ales elevii de liceu cu care lucrăm noi, cei din clasele terminal. Vor să
    știe ce se întâmplă cu educația, ce se întâmplă cu posibilele joburi viitoare,
    ce se întâmplă în contextul asta cu pandemia și cu vaccinarea. Noi credem ar trebui să existe mai multă
    informație scrisă într-un mod interesant pentru ei înainte să ne plângem că
    adolescenții nu consumă deloc știri.







    Așadar, felul în
    care îi percepem pe adolescenți trebuie să se nuanțeze și, în același timp,
    trebuie ca educația media să ajungă și la copiii din zonele defavorizate. Iar,
    în acest scop, Centrul de Jurnalism Independent lucrează deja de mai mulți ani
    cu UNICEF România, ne spune Despina Andrei, manager de comunicare și stranger
    de fonduri.

    Nevoia de educație media din perspectiva
    noastră nu este una nouă, dar a devenit și mai evidentă în ultimul an de la
    izbucnirea acestei pandemii de COVID 19 pentru că tinerii și copiii petrec mult
    mai mult timp în fața calculatoarelor și tabletelor, petrec mult mai mult timp
    pe internet, iar acest lucru îl face mult mai vulnerabil la știri false și la
    dezinformare precum și la fenomene cum ar fi cyberbullying sau alte tipuri de
    abuzuri care se petrec în mediul online. Pe de o parte noi ne dorim ca tinerii
    și copiii să știe să decodifice mesajele pe care le văd, să știe să-și ia
    informația din mai multe surse, să nu cadă pradă unor informații false de care
    s-au înmulțit exponențial în această period,
    dar și să se protejeze împotriva umilințelor, a hărțuirii care se pot
    desfășura în mediul online cu foarte multă ușurință în contextul în care nu
    ești pregătit și nu știi că acest fenomen se poate întâmpla.


    Recent, parteneriatul
    dintre CJI și UNICEF s-a dezvoltat și în alte direcții implicând și Boardul
    Copiilor, o structură creată de UNICEF România în urmă cu doi ani.

    Despina
    Andrei: Suntem într-o consultare permanentă cu Boardul copiilor, care un
    organism informal constituit de UNICEF printr-un proiect pe care l-am pilotat
    în perioada Președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Dar ne consultăm și cu Consiliul Național al
    Elevilor, o structura formală. Lucrăm cu aceste două entități, una formală și
    una informal, în așa fel încât, pe de o parte, să creăm materiale care să
    vizeze nevoile copiilor și să răspundă cât mai bine nevoii lor de a fi corect
    informați și de a se proteja împotriva știrilor false. Pe de altă parte, creăm
    un tool kit (un set de instrumente) împreună cu Centrul pentru Jurnalism
    Independent care va fi predat în trei sesiuni, în trei module diferite, în
    perioada aceasta de vacanță prelungită în așa fel încât ei să deprindă
    competențe cât să poată gestiona avalanșa de informații și să se poată informa
    din surse credibile, cât să nu rostogolească știrile false. Mai ales vrem ca ei
    să poată deveni ei înșiși niște agenți de schimbare în fața colegilor lor. Până
    la urmă putem să lucrăm cu un număr limitat de profesori și elevi. Important
    este ca informația pe care noi o oferim să constituie acel mic bulgăre de
    zăpadă pe care cei cu care noi lucrăm să rostogolească mai departe în așa fel
    încât într-un număr de ani să fim cu toții mai bine informați. (…) Întâlnirile
    vor fi on line pentru că acesta e contextul actual. Iar aceste trei module
    despre care vorbeam se vor desfășura atât cu copiii din portul copiilor, cât și
    cu tinerii care constituie boardul Consiliului Național al Elevilor.





  • Pauza Mare 05.04.2021

    Pauza Mare 05.04.2021

    Educația media pentru tineri. Interviuri în direct cu Cristina Lupu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, și Despina Andrei, manager de comunicare și strângere de fonduri în cadrul UNICEF.



  • Implicarea socială, o virtute a tinerilor

    Implicarea socială, o virtute a tinerilor

    Matei Neagu
    Iosipescu este un tânăr pasionat de lucrul în instituțiile internaționale. Specialist
    în cadrul UNICEF, Matei a acumulat experiență în domeniu încă din timpul
    facultății și crede că aceasta a fost cea mai bună alegere profesională pe care
    o putea face la momentul respectiv. Am terminat Facultatea de Științe
    Politice la Universitatea din București. Nu mă atrăgea foarte mult politica,
    dar mi-am dorit o carieră în instituții internaționale. Așa că, în vara anului
    2015, în anul al doilea de facultate, căutam un job pe perioada vacanței, care
    să îmi asigure un venit necesar pentru a putea pleca la mare. Am găsit un anunț
    de recrutare pentru un post de fundraiser la UNICEF. Era un job part-time, în
    care cheia era comunicarea și care m-a dus mult mai aproape de specialiștii
    internaționali. Acest lucru era exact ceea ce căutam. Recomand acest job pentru
    orice tânăr interesat să se dezvolte. Șase ani mai târziu, mi-am dat seama că
    ceea ce a început ca o zi norocoasă a devenit un parcurs profesional de care
    sunt foarte mândru. Datorită UNICEF, mi-am descoperit pasiunea pentru formare
    profesională și coaching.


    Pentru Matei
    Neagu Iosipescu este esențial să își continue parcursul profesional, să se
    perfecționeze și să aplice toate cunoștințele acumulate de-a lungul ultimilor
    ani în domeniul formării profesionale. De asemenea, Matei are și alte două
    pasiuni cărora le acordă timp: literatura și muzica. Datorită job-ului
    meu, am avut ocazia să mă școlesc în domenii precum training și coaching,
    lucruri pe care vreau să le construiesc într-o afacere, în primăvara acestui
    an. În afară de aceste domenii, una dintre pasiunile mele este și scrisul. Încă
    de la vârsta de 14 ani scriu poezii. Acum scriu pe blogul meu, intitulat Matei
    scrie, poezii, proză scurtă, haiku. Încerc și să învăț să cânt, pentru a-mi
    transpune versurile în melodii de rap.


    Matei Neagu
    Iosipescu este convins că implicarea la nivel social este foarte importantă
    pentru tinerii de astăzi. Despre programele de voluntariat crede că reprezintă
    un prilej pentru cei tineri de a-și demonstra altruismul, dar și o cale către
    introspecție. Cred că pentru orice tânăr este vital să
    încerce cât mai multe locuri în care să poată să își pună amprenta. Dacă ne
    referim la activitățile de voluntariat, la proiecte sociale, cred că este vital
    să fii în locuri în care să poți să înveți de la o vârstă fragedă, de la oameni
    care iubesc ceea ce fac. Îți faci foarte mulți prieteni și te înțelegi mai bine
    pe tine însuți, dacă alegi să te implici în plan social.


    Ce sfat ar oferi
    Matei unui tânăr decis să își urmeze pasiunile? Depinde de pasiunea
    pe care o ai și care este dimeniunea temporală a acesteia. Un sfat pe care pot
    să îl ofer și pe care încerc să îl aplic eu însumi – și sper că reușesc, de
    cele mai multe ori – este să fii disciplinat. Și pasiunea ține de disciplină.
    De multe ori, condițiile în care ne desfășurăm pasiunile sunt neprietenoase.
    Este ca un joc matematic, despre compromisuri și prioritizări. Dacă pot să aleg
    să fac 80% din timp ceea ce am nevoie pentru a evolua material și 20% din timp
    ceea ce mă face fericit, pentru o perioadă de șase luni sau un an, sunt
    conștient că, după trecerea acelei perioade, voi putea întoarce proporția în
    favoarea pasiunii mele și că, prin experiența dobândită, voi începe să fac și
    mai mult bine. Sunt conștient că sunt limite în fața pasiunilor noastre, dar
    ele ne fac să fim creativi și, de multe ori, impedimentele sunt teste pentru
    pasiunile noastre, să vedem dacă suntem cu adevărat pasionați de acele domenii.


    Fondul Internațional pentru Urgențe ale Copiilor al Națiunilor Unite a fost
    creat de către Adunarea Generală a Națiunilor Unite, în 1946. În 1953, numele
    său a fost prescurtat în Fondul pentru Copii al Națiunilor Unite, dar este mai
    cunoscut sub acronomimul UNICEF. În anul 2018, UNICEF a oferit educație pentru
    12 milioane de copii și a răspuns la peste 250 de crize umanitare din 90 de
    țări.


  • Teachers’ vaccination and school re-opening

    Teachers’ vaccination and school re-opening

    The reopening of schools in Romania has become a national security issue. As of March 2020, except for less than two months, in the period September –November, children have no longer gone to school. Due to the new coronavirus, classes are being currently held exclusively online all over the country, consequently, on Monday, at the end of the winter holidays break, about three million pre-university students resumed classes … from home. The National Students Council has drawn a warning signal that online schooling is tiring, inefficient and completely unsustainable in the long run, and that many students, especially from disadvantaged areas, do not have access to education because they do not have computers, tablets or internet connection. That is why many students need a plan to recuperate the information lost because learning gaps accumulated since the start of the pandemic might no longer be bridged.



    Important organizations such as UNICEF and World Vision Romania! have also drawn a warning signal. The United Nations Childrens Fund, UNICEF advocates for keeping schools open or for reopening them. Executive Director Henrietta Fore criticizes the decision of the authorities from many countries which have closed schools, some for almost a year, even though, she says, there is evidence that it is not the schools that fuel the pandemic. The consequences are numerous and devastating, and the most vulnerable children carry all the burden – Henrietta Fore added. A World Vision survey shows that, in Romania, over 80% of teachers and 70% of students believe that schools should be reopened or can remain closed only in those areas with a high risk of contamination. The foundation has called for the observance of the decentralization of decision-making in the education field and for the urgent reopening of schools, according to the contamination rate reported in each and every locality, as well as for special attention to be granted to children from vulnerable categories, especially from rural areas. Major learning gaps and dropping out of school can affect an entire generation – World Vision representatives believe.



    The education minister, Sorin Cîmpeanu, wants students and teachers to return to school as soon as possible, but only depending on the epidemiological context. He says that, in addition to the infection rate, another decisive factor in deciding on the re-opening of schools will be the availability of teachers to be vaccinated. According to minister Sorin Cîmpeanu, data provided so far show that almost half of the teachers from the pre-university education system want to be vaccinated. The percentage is higher — more than 60% – in the university system. (tr. L. Simion)

  • Vaccinarea profesorilor şi redeschiderea şcolilor

    Vaccinarea profesorilor şi redeschiderea şcolilor

    Problema redeschiderii fizice a școlilor din România devine o chestiune de siguranță națională. Din martie anul trecut, cu excepția a nici două luni – în perioada septembrie-noiembrie – copiii nu mai merg la școală. Din cauza noului coronavirus, cursurile se desfășoară, în prezent, în toată țara, exclusiv online, așa că, luni, la capătul vacanţei de iarnă, circa trei milioane de elevi din învăţământul preuniversitar au reînceput cursurile … de acasă.


    Consiliul Naţional al Elevilor a tras un semnal de alarmă că şcoala online este obositoare, ineficientă şi complet nesustenabilă pe termen lung, dar și că numeroşi elevi, în special din mediile defavorizate, nu au acces la educaţie, pentru că nu au computere sau tablete, nici conexiune la internet. De aceea, pentru mulți, este nevoie inclusiv de un plan de recuperare a materiei, pentru ca lacunele acumulate de la începutul pandemiei să nu se acutizeze, până la a mai fi imposibil de acoperit.


    Semnale de alarmă sunt trase și de organizații importante – UNICEF și World Vision România! Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii, UNICEF, pledează pentru menţinerea şcolilor deschise sau pentru redeschiderea acestora. Directorul executiv Henrietta Fore critică decizia autorităţilor din foarte multe ţări, care au închis şcolile, unele aproape de un an, chiar dacă, spune ea, există dovezi că nu şcolile alimentează pandemia. Consecinţele sunt multiple și devastatoare, iar cei mai vulnerabili dintre copii duc tot greul – mai spune Henrietta Fore. Un sondaj al World Vision arată că, în România, peste 80% dintre profesori şi 70% dintre elevi cred că şcolile trebuie redeschise sau pot rămâne închise doar în zonele cu risc crescut de infectare. Fundaţia solicită respectarea descentralizării deciziei în Educaţie și reluarea de urgenţă a şcolii fizice în funcţie de rata de infectare din localităţi, precum și o atenție aparte acordată copiilor din categorii vulnerabile, cu precădere din mediul rural. Lacunele majore și abandonul școlar pot afecta o generație întreagă – este de părere World Vision.


    Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, vrea ca elevii și profesorii să revină cât mai rapid la școala în format fizic, însă numai în funcție de contextul epidemiologic. El spune că, pe lângă rata de infectare, un alt factor hotărâtor în luarea unei decizii privind redeschiderea școlilor va fi disponibilitatea profesorilor de a se vaccina. Or, potrivit lui Sorin Cîmpeanu, datele de până acum arată că aproape jumătate dintre profesorii din învățământul preuniversitar doresc să fie vaccinați. Procentul este mai mare – peste 60% – în sistemul universitar.

  • January 8, 2021 UPDATE

    January 8, 2021 UPDATE

    COVID-19 The new coronavirus strain discovered in the UK, and which spreads more easily, has been confirmed in Romania, in a 27-year old woman, the Romanian Health Ministry announced on Friday. The patient, who has a mild form of the disease and is isolating at home, has not travelled abroad recently. Nearly 5,000 new COVID-19 cases were reported on Friday, many of them in the capital Bucharest. The total number of cases since the onset of the pandemic is over 660,000. 1,100 patients are in intensive care, and the death toll exceeds 16,500. The Romanian Health Minister plans to streamline procedures for the set-up and authorisation of COVID-19 vaccination centres. Minister Vlad Voiculescu announced the relevant legislation is being amended to this end. PM Florin Cîţu said in a post that Romanias vaccination capacity is growing from one day to the next, and explains the number of centres is soon expected to reach 1,000, with a combined capacity of 150,000 vaccine doses per day. So far over 92,000 people have received the vaccine in Romania.




    VACCINE The EU has signed a new deal with Pfizer/BioNTech for the purchase of another 300 million doses of anti-Covid vaccine, in addition to the 300 million already bought, said the head of the European Commission, Ursula von der Leyen quoted by DPA. According to the EU official, 75 million doses would be delivered in the second quarter of the year. The EU started rolling out the vaccine produced by the German-US consortium Pfizer-BioNTec in December. The EU has also approved the Moderna vaccine and is waiting for the delivery of the first 160 million doses. The European Commission has been criticised for the slow pace of the immunization campaign addressing its 450 million citizens.




    BUDGET The European Commission has again cautioned the centre-right government in Bucharest that it has to keep budget deficit in check, after expenditures soared in 2020 whereas incomes went down against the background of the health crisis. We are expecting a robust 2021 budget from Romania, the vice-president of the European Commission Valdis Dombrovskis said in a phone talk with the Romanian Finance Minister Alexandru Nazare. The Romanian official pledged that investments and EU fund absorption remain top priorities. Minister Nazare said Bucharest plans a gradual narrowing of the deficit starting this year, so that it may reach 3% of the GDP in 2024.




    TEEN PREGNANCIES Romania ranks 2nd in the EU by number of teenage births, which has serious consequences on teenage mothers as well as social and economic costs, according to a report released by UNICEF and SAMAS Association in Romania. Adolescent childbearing is recurring within families from one generation to the other, and is linked with poverty and with poor health services and social-economic status. According to the report, in 2019 Romania had nearly 17,000 teenage pregnancies. Recommendations include legislative and administrative reforms to remove barriers to underage access to reproductive health and information and the introduction of mandatory reproductive health classes in schools.




    SPORTS The womens handball side CSM Bucharest is playing on Saturday against the Hungarian team Ferencvaros, away from home, in the Champions League Group A. In the first leg of the round, the Romanians won 25-19. CSM Bucharest ranks 2nd in Group A with 11 points, with Ferencvaros coming 4th with 8 points. On Sunday, Romanian womens handball champions SCM Ramnicu Valcea, take on several times European champions Györ, in the competitions Group B. The Romanian team is 8th in the group, with no points after 5 games.




    US The outgoing US president Donald Trump announced on Friday that he will not take part in the inauguration of president-elect Joe Biden. Trump will be the second US president to decline attending his successors inauguration, after Andrew Johnson in 1869. The announcement came hours after Trump had promised a smooth transition for president-elect Joe Biden’s administration, in a video posted on Twitter where he said he was ‘outraged by the lawlessness, violence and mayhem’ caused by his supporters who stormed the US Capitol. In Congress, the Democrats called on Vice-president Mike Pence to use the 25th amendment to remove Trump in the wake of the violent events on January 6th, in which 5 people were killed. The US Capitols security chief and other members of his administration resigned following the riot, in order to protest the violence. (tr. A.M. Popescu)

  • 08.01.2021

    08.01.2021

    Covid-19 – Le
    ministère roumain de la santé veut simplifier les procédures d’autorisation des
    centres de vaccination anti-COVID-19, la modification en ce sens de la
    législation étant en cours, selon le ministre Vlad Voiculescu. Dans un message
    sur Internet, le premier ministre Florin Cîţu écrit que la capacité de
    vaccination de la Roumanie s’accroît quotidiennement, pour atteindre bientôt un
    millier de centres capables d’effectuer environ 150.000 vaccins par jour. Plus
    de 76.000 Roumains se sont déjà fait immuniser. Bucarest a rapporté vendredi
    près de 5.000 nouveaux cas de de COVID 19, dont les plus nombreux à Bucarest. A
    l’heure qu’il est, 1.100 malades graves sont hospitalisés en soins intensifs et
    le nombre des décès est de plus de 16.500. La Roumanie a enregistré plus de 660.000
    personnes infectées par le coronavirus, depuis le début de la pandémie.


    L’Union européenne a conclu un nouvel
    accord avec
    Pfizer/BioNTech pour l’achat de 300 millions de doses de vaccin en plus des 300
    millions de doses déjà achetées, a annoncé, aujourd’hui, la présidente de la Commission
    européenne, Ursula von der Leyen, selon l’agence de presse DPA. Elle a aussi
    précisé que 75 millions de doses de vaccins supplémentaires devraient être
    livrées au cours du deuxième trimestre de cette année. La campagne d’immunisation
    avec le vaccin américano-allemand Pfizer-BioNTec a débuté dans l’UE en décembre
    dernier. Bruxelles a
    aussi approuvé l’utilisation du vaccin développé par l’Américain Moderna, mais
    la première tranche de 160 millions de doses n’a pas encore été livrée. La
    Commission européenne, tout comme des dirigeants de l’Union, est devenue la
    cible des critiques, la population étant mécontente de la relative lenteur de
    la campagne de vaccination des 450 millions d’habitants du bloc communautaire.

    Budget – La Commission européenne a réitéré son avertissement pour le gouvernement de coalition de centre-droit de Bucarest qu’il doit maîtriser le déficit budgétaire, en raison de la forte hausse de dépenses et la baisse considérable des recettes en 2020, sur fond de pandémie de Covid-19. « Nous attendons un budget robuste pour 2021 de la part de la Roumanie », a affirmé le vice-président de la Commission européenne, Valdis Dombrovskis, à l’issue d’une conversation téléphonique avec le ministre roumain des finances, Alexandru Nazare. Celui-ci a promis que les investissements et l’utilisation des fonds européens restaient une priorité de l’Exécutif roumain. Le ministre roumain des finances a aussi assuré que Bucarest comptait sur une réduction graduelle du déficit budgétaire à partir de cette année, pour atteindre les 3% du PIB en 2024.


    Réunion – Le président de la Roumanie, Klaus Iohannis, a aujourd’hui un entretien
    avec le premier ministre libéral Florin Cîţu et avec les autres ministres
    libéraux de l’Exécutif de coalition. Parmi eux, les titulaires de la défense, -
    Nicolae Ciucă, des affaires étrangères – Bogdan Aurescu, des finances -
    Alexandru Nazare, et de l’intérieur – Lucian Bode. Jeudi, le chef de l’Etat a
    eu une autre réunion avec le premier ministre et avec les ministres
    représentant l’USR PLUS. Le gouvernement de coalition installé à Bucarest le 24
    décembre, inclut aussi trois ministres de l’UDMR.

    Education nationale – Les élèves roumains pourraient retourner à l’école à partir du 8 février, c’est une des conclusions de la rencontre du ministre roumain de l’éducation nationale, Sorin Câmpeanu, avec les représentants des syndicats enseignants, des élèves et des parents d’élèves. Cela dépend néanmoins de l’évolution de la pandémie de coronavirus, la réouverture des établissements scolaires étant liée au taux d’incidence enregistré dans chaque zone du pays. Les examens nationaux d’évaluation nationale, pour la fin du collège, et de Baccalauréat se dérouleront en présentiel, en respectant les mesures barrières anti-Covid. Tous les participants à cette rencontre ont demandé une majoration du budget alloué à l’éducation nationale.














    Statistiques -
    La Roumanie occupe la deuxième place dans l’Union européenne, pour ce qui est
    du nombre de mères adolescentes, la grossesse à cet âge-là ayant des
    conséquences négatives sur les futures mamans, ainsi que des coûts sociaux et
    économiques élevés, indique une étude réalisée par l’UNICEF et l’Association
    SAMAS. Ce phénomène se répète dans les mêmes familles, vivant dans la précarité
    économique, sociale et de santé. Selon cette étude réalisée en 2019, près de 17.000
    grossesses ont été enregistrées parmi les adolescentes, une réalité qui pourrait
    être évitée grâce à l’éducation et à des programmes de planning familial,
    adaptés à l’environnement social et culturel dans lequel vivent ces jeunes
    filles. Les auteurs de l’étude recommandent, entre autres, de déclencher une réforme
    de la législation et de l’administration, pour supprimer les barrières devant l’accès
    des mineurs à l’information et aux services de santé de la reproduction et de
    la sexualité, et d’introduire dans le programme scolaire des cours obligatoires
    d’éducation à la santé de la reproduction et de la sexualité.


    Météo – Le temps s’est
    refroidit en Roumanie. Il pleut sur le nord, le nord-ouest et le sud. La
    neige et la grêle sont signalées dans les régions de collines du sud, du centre
    et de l’est. La neige est aussi présente dans les zones de montagne. Les
    températures maximales de la journée vont de 0° à 9°, avec 4° à Bucarest, à
    midi.

  • September 7, 2020

    September 7, 2020

    COVID-19 Since the beginning of the
    pandemic, Romania has confirmed over 95 thousand of infections with a death
    toll standing around 3,893. Over 40,300 patients have been cured while 474 are
    still in intensive care units. 6,599 Romanian nationals have been confirmed
    infected abroad most of them in Germany, Italy and Spain. 126 of them have died.
    People coming from Romania and Bulgaria to Italy must still stay in quarantine
    for 14 days. At world level the total number of infected has exceeded 27
    million and the death toll is around 887 thousand. The most affected countries
    are the USA with 6.4 million cases, India and Brazil, both with over 4 million.
    The most affected countries in Europe are Russia with over 1 million and Spain
    with over 517 cases.










    DIPLOMACY ‘Increasing Romania’s role inside the EU and NATO and also
    consolidating and expanding the Strategic Partnership with the United States
    remain the key lines in Romania’s foreign policy’, is the message conveyed by
    the country’s president, Klaus Iohannis at the Romanian Diplomacy Annual
    Meeting. According to the president, in the wake of the pandemic crisis, the
    Romanian diplomacy is going to embrace some new facets and that involves
    additional ingenuity and flexibility. The present Annual Meeting of Romanian
    Diplomacy has been held online for the first time as videoconference and is
    going to last three days under the title, ‘The impact of the pandemic over the
    international tendencies and the Romanian diplomacy response’. High on the
    agenda are the impact of the medical crisis over the international relations
    and global tendencies as well as the adjustment of the Romanian diplomacy
    instruments in this context. Among the invitees this year is the head of the European
    diplomacy Josep Borrell and NATO’s deputy secretary general, Romanian Mircea
    Geoana.










    SCHOOL Romania’s Prime Minister Ludovic
    Orban has said the school year begins on September 14th in this
    country, at the same time underlining that people’s right to education is
    fundamental. The Romanian official has explained the local authorities are
    allowed to establish their own scenarios depending on the epidemiological
    situation in their region. In Bucharest the infection rate in the past two
    weeks has stood at 1.19 per thousand, which places the capital city in the yellow
    zone and that allows for the students’ return to schools. 43 localities have
    been placed in the red zone, where students are taking only online courses,
    while over 27 hundred localities are in the green zone, allowing school
    attendance. The Health Ministry will this week provide direction lines for the
    organization of activity in education institutions to prevent the spread of the
    coronavirus.












    FOOTBALL Romania’s national football side will tonight take on Austria in a
    new game of the Nation’s League Group 1B. On Friday in Bucharest, the Romanians
    obtained only a one-all draw against Northern Ireland in their first game with
    Mirel Radoi as the selector. We recall that Radoi last summer managed to qualify
    Romania Under 21 for the semifinals of the European Championship in Italy and
    San Marino. The group also includes Norway the Romanians are going to play next
    month. Romania will be up against Iceland in Reykjavik on October 8th
    in the semis of the European Championships play-offs. If they qualify, the
    Romanians will be up against the winner of the game pitching Hungary against
    Bulgaria.












    UNICEF According to a UNICEF report
    Romania has a large number of students with low competences in reading and
    mathematics, placing the country among those at the bottom of a European
    ranking. 40% of the children in the member countries of the EU’s Organization
    for Economic Co-operation and Development on an average, lacks basic
    competences in reading and maths by the age of 15. The countries ranking first in
    the standings are Estonia, Ireland and Finland. According to the same survey, in
    most countries less than four-fifths of children report being satisfied with
    their lives. Turkey has the lowest rate of life satisfaction.








    (translated by bill)

  • 07.09.2020

    07.09.2020

    Rentrée – En Roumanie la rentrée scolaire est prévue pour le 14 septembre a réaffirmé le premier ministre roumain Ludovic Orban, soulignant que le droit à l’éducation était fondamental. Il a expliqué que le scénario utilisé dans chaque localité sera décidé par les autorités locales en fonction de la situation épidémiologique. Par exemple, à Bucarest, depuis deux semaines, le taux des cas d’infection au coronavirus est de 1,19 cas pour 1000 habitants, ce qui signifie que la ville se situe dans le deuxième scénario, celui « jaune ». Au niveau national, le scénario « rouge » qui signifie que les cours se déroulent exclusivement enligne, s’applique dans 43 localités. 410 villes et communes sont dans un scénario « jaune », où les cours se tiennent en égale mesure en présentiel qu’en distanciel, alors que 2700 sont dans un scénario «vert », ce qui implique la présence physique des élèves dans les écoles. Le ministère de la Santé annonce que cette semaine, plusieurs scénarios seront envisagés pour organiser l’activité dans les cadre des écoles et lycées dans des conditions de sécurité épidémiologique pour prévenir les infections au virus SARS-CoV-2. Par ailleurs, le premier ministre libéral a jugé de ridicule l’idée véhiculée par le leader du PSD, Marcel Ciolacu, d’ajourner la date des élections municipales, rappelant qu’elle avait été votée par le Parlement et décidée par tous les leaders politiques. Les cours commenceront le 14 septembre, alors que les élections se tiendront le 27 septembre, a précisé le premier ministre roumain.

    Campagne électorale – La campagne électorale pour les élections locales du 27 septembre se poursuit en Roumanie dans des conditions spéciales qui visent à prévenir les infections au nouveau coronavirus. Selon le ministère de l’Intérieur, le port du masque de protection est obligatoire et toutes les personnes qui participent à des événements et à des réunions électorales sont tenues à passer par un tri sanitaire et à se désinfecter les mains. Les règles d’accès dans les bureaux de vote et de protection individuelle seront affichées dans des endroits visibles. Une distance physique d’au moins un mètre entre les participants au processus électoral sera également maintenue, y compris dans le cas des actions déroulées dans la rue et porte à porte. Le nombre des participants aux réunions déroulées dans des espaces fermés est limité à 50 personnes, alors que leur durée ne doit pas dépasser les deux heures. Dans le cas des évènements et des réunions déroulées en plein air, les organisateurs doivent limiter le nombre des participants à une centaine. Lors des municipales de cette année, les Roumains doivent élire 41 présidents de conseils départementaux, 3200 maires, plus de 1300 conseillers départementaux et 40 mille conseillers locaux. Le scrutin était initialement prévu pour le mois de juin, mais il a été reporté à cause de la pandémie. Par conséquent, les mandats des élus locaux ont été prolongés de six mois.

    Coronavirus en Roumanie – Quelque 900 nouveaux cas d’infection au SARS-Cov-2 ont été rapportés ces 24 dernières heures en Roumanie. Le nombre total des infections est désormais arrivé à 96 mille, alors que celui des décès a dépassé les 3.900. 465 malades sont actuellement en soins intensifs. Le nombre des Roumains à l’extérieur du pays dépistés positifs est de quelque 6.600, dont la plupart en Allemagne, en Italie et en Espagne. Le nombre des roumains décédés à l’étranger provoqués par le coronavirus est inchangé, à savoir 126.

    Diplomatie – L’amplification du rôle de la Roumanie dans le cadre de l’Union européenne et de l’OTAN, ainsi que la consolidation et l’élargissement du Partenariat stratégique avec les Etats Unis demeurent les lignes directrices de la politique extérieure du pays, a affirmé lundi, le président roumain Klaus Iohannis, dans son message d’inauguration de la réunion annuelle de la diplomatie roumaine. Le chef de l’Etat a souligné que suite à la crise provoquée par la pandémie la diplomatie roumaine obtiendra certaines nouvelles facettes, ce qui implique plus d’inventivité et de flexibilité. La réunion annuelle de la diplomatie roumaine a commencé aujourd’hui à Bucarest. Elle se déroule trois jours durant pour la première fois en visioconférence. « L’impact de la pandémie sur les tendances internationales et les réponses de la diplomatie roumaine » est le thème de l’édition de cette année. Les principaux sujets à l’ordre du jour des réunions visent l’impact de la crise sanitaire sur les relations internationales et l’impact de la crise sanitaire sur les relations internationales et les tendances mondiales, ainsi que l’adoption des instruments de la diplomatie roumaine dans ce contexte. Les travaux sont menés par le ministre roumain des AE, Bogdan Aurescu, alors que la session inaugurale de la réunion se déroule en présence du premier ministre Ludovic Orban. Parmi les invités participent aussi le chef de la diplomatie européenne, Josep Borrell et le secrétaire général adjoint de l’OTAN, Mircea Geoana.

    UNICEF – La Roumanie se situe sur les dernières places en Europe pour ce qui est des compétences des enfants en mathématiques et en lecture, selon un rapport récemment publié par le Bureau de recherches de l’UNICEF. En moyenne, 40% des enfants de tous les Etats membres de l’Organisation pour la coopération et le développement économique et de l’UE ne détiennent pas des compétences de base pour ce qui est de la lecture et des mathématiques à l’âge de 15 ans. Les Etats en tête du classement sont l’Estonie, l’Irlande et la Finlande. Un autre aspect de l’étude relève le fait que dans la majorité des Etats, moins de quatre enfants sur cinq se déclarent contents de leur propre vie. La Turquie est le pays qui recense le taux de satisfaction le plus bas.

    Météo – Il fait beau en Roumanie, notamment sur le sud et l’est, où les températures grimpent jusqu’à 33 degrés. Il pleut sur le nord, le centre et sur le relief. 29 degrés et du soleil en ce moment à Bucarest.

  • Respecter les droits des enfants en les écoutant

    Respecter les droits des enfants en les écoutant

    La conclusion est d’autant plus surprenante qu’elle intervient à une époque où la Convention de l’ONU sur les droits de l’enfance stipule dans un de ses articles le droit des enfants de se voir demander l’opinion dans différentes questions qui les concernent. Face à l’ignorance des enfants par rapports à leurs propres droits et à la négligence des adultes envers les petits, UNICEF Roumanie a pris la décision de lancer le Conseil des enfants, un concept réunissant une communauté d’élèves allant de l’école primaire jusqu’au lycée.

    Despina Andrei, chargée de la Communication et de la collecte de fonds au sein de l’UNICEF nous en donne des détails : « Il s’agit d’une initiative unique au niveau national que l’UNICEF a lancée en janvier 2019 avec, pour principal but, d’encourager les enfants à respecter l’article 12 de la Convention de l’ONU concernant leurs droits. Aux termes de cet article, les enfants se voient offrir la possibilité de participer à la prise de décisions les concernant. A l’heure où l’on parle, que ça soit en Roumanie ou ailleurs, les politiques publiques à l’intention des enfants sont élaborées par les adultes. C’est normal que ça se passe de cette manière, mais, il serait mieux qu’on demande aussi l’opinion des enfants, surtout que ces politiques jouent sur leur avenir. Voilà pourquoi on a décidé de mettre sur pieds ce Conseil réunissant des enfants issus de différents milieux sociaux et économiques. Il s’agit des enfants du milieu aussi bien rural qu’urbain, des enfants typiques ou souffrants de certaines défaillances, des enfants vivant au sein de leurs familles ou des enfants pris en charge par différentes structures de la Protection de l’enfance. »

    Un premier pas que le Conseil a fait fut d’adopter la Déclaration de Bucarest des enfants européens, un document envoyé par la suite à tous les Etats membres. A présent, les enfants attendent le retour des institutions communautaires.

    Despina Andrei : « On voudrait bien que notre démarche aboutisse sur la mise en place d’un mécanisme européen permettant aux enfants de donner leur avis sur les décisions qui les concernent. La Roumanie a considéré opportun de se lancer dans cette direction, en espérant que les autres Etats s’y joignent. Nous, on a profité de notre mandat européen pour mettre cette idée sur le tapis. Après nous, ce fut le tour de la Finlande d’assumer la présidence européenne et puis de la Croatie. Or, j’ai appris auprès de mes confrères d’UNICEF Croatie que leur pays aussi voudrait créer un Conseil des enfants, selon le modèle roumain. On sait très bien à quel point c’est lent le processus de mise en place de toute initiative législative. On a donc discuté avec les enfants du Conseil de chez nous pour leur demander d’avoir de la patience afin de pouvoir cueillir les fruits de notre démarche dont les résultats vont se voir d’ici quelques années. »

    Sophia Cîrlan a 17 ans et elle est élève au Lycée Gheorghe Lazar de Bucarest. Dernièrement, elle a fait du bénévolat au sein de plusieurs ONG. Du coup, elle a souhaité rejoindre le Conseil des enfants, surtout qu’elle non plus, n’était pas au courant de son droit de dire son opinion sur les décisions concernant ceux de son âge.

    Sophia Cîrlan : «Moi, j’ignorais complètement notre droit de pouvoir exprimer nos opinions. Voilà pourquoi, je fus contente d’apprendre que le Conseil des enfants UNICEF cherche de nouveaux membres. Je me suis dit que ça vaut le coup d’essayer d’intégrer cet organisme. Si par mes efforts j’arrive à augmenter, ne serait-ce que d’1% le nombre d’enfants à se faire demander l’avis, je serai contente. Si ce n’est pas le cas toute de suite, ce sera peut-être pour la prochaine génération. Deux domaines suscitent mon intérêt: l’éducation et la protection de l’environnement.»

    Une enquête menée en 2019 par la Fondation Friedrich Ebert auprès des personnes âgées de 14 à 29 ans met en lumière le désintérêt des jeunes vis-à-vis de la participation à la vie sociale. Le pourcentage des jeunes roumains impliqués dans des projets participatifs atteint à peine les 25%. A la différence des jeunes des neuf autres pays sud-est européens pris en compte par le sondage, la Roumanie affiche le moindre pourcentage de moins de trente ans activement impliqués.

    Qu’en pense Sophia Cîrlan ? Elle répond : « Les chiffres sont vrais, surtout parce qu’en Roumanie, les enfants et les jeunes ne se voient pas offrir l’occasion de s’impliquer activement dans la vie de la cité. Et du coup, ils ne savent pas comment le faire. Ils s’étonnent de découvrir un droit dont ils n’avaient jamais entendu parler. Or, le Conseil des enfants se donnent aussi la mission d’informer les jeunes sur leurs droits. Toutes ces statistiques s’avèrent inquiétantes car une partie de ces jeunes sont déjà des adultes. Mais puisqu’on ne leur a jamais appris de s’impliquer, une fois à la maturité, ils sont encore plus réticents. Avec les autres membres du Conseil des enfants, on a commencé à informer nos collègues de classe sur nos droits. L’information se propage lentement, mais continuellement. »

    A l’heure où l’on parle, le Conseil des enfants recense 34 membres, dont 10 anciens et 24 nouveaux. Ces derniers viennent d’être recrutés, après avoir répondu à un questionnaire en ligne comportant 15 questions imaginées par des enfants. Parmi les nouvelles recrues, on retrouve Rareş Dragomir, âgé de 11 ans. Souffrant d’un handicap locomoteur, Rareş voudrait bien se voir impliquer dans la prise des décisions à l’intention, notamment, des personnes aux défaillances.

    Rareş Dragomir : « Sans pouvoir affirmer avoir des attentes concrètes, j’aimerais bien que notre voix se fasse entendre. L’avenir, c’est nous et donc, il faut qu’on nous écoute. Pour l’instant, grâce à mes parents, j’arrive à mener une vie presque normale malgré mon handicap. Je n’ai pas une demande particulière à formuler à l’intention des institutions. Mais, je suis conscient qu’au fur et à mesure que le temps passe, des problèmes feront surface et j’aimerais bien pouvoir les solutionner ».

    Les enfants ont certainement des revendications et ils espèrent que les institutions publiques se doteront d’un mécanisme censé leur offrir le droit à la parole. (Ioana Stancescu)

  • Integration von behinderten Kindern: viele Akteure gefragt

    Integration von behinderten Kindern: viele Akteure gefragt

    Die Kampagne Gemeinsam aufwachsen, gemeinsam stärker werden“ wurde vom Ministerium für Arbeit und Sozialschutz über seine Nationale Behörde für die Rechte von Behinderten, Kindern und Adoptionen ins Leben gerufen wurde. Die anderen Partner sind das Bildungsministerium und der UNICEF. In Rumänien gibt es offiziell etwa 70.000 behinderte Kinder, von denen etwa die Hälfte in Sonderschulen isoliert sind, während die anderen, die in reguläre Schulen gehen, keine besondere Hilfe erhalten. Selbst wenn Rumänien die UN-Konvention über die Rechte von Behinderten unterzeichnet hat und sich damit verpflichtet, von Sonderschulen auf integrative Schulen umzusteigen, geht es nach Ansicht des UNICEF-Vertreters für Rumänien, Gabriel Vockel, nur langsam voran. Eltern von Kindern mit besonderen Bedürfnissen geben jedes Jahr Tausende von Euro für die Behandlung aus, während Kinder, deren Eltern sich das nicht leisten können, in Heimen oder Institutionen isoliert bleiben, so Mădălina Turza von der Nationalen Behörde für die Rechte von Behinderten, Kindern und Adoptionen:



    Leider gibt es in Rumänien derzeit nur etwa 270 Tagesbetreuungs- oder Therapiezentren, was bedeutet, dass wir landesweit nur eine begrenzte Anzahl von Diensten haben, die nur eine minimale Abdeckung bieten, und das für weniger als 18% der behinderten Kinder in Rumänien. Und deshalb sind die Dinge so komplex und schwierig, wenn es darum geht, für die Eingliederung zu sorgen. Au‎ßerdem befinden sich etwa 36% der Kinder unter besonderem Schutz aufgrund von Armut und 8% aufgrund von Behinderungen in dieser Situation. Das bedeutet, dass diese Kinder ohne ausreichende und wirksame Therapie am Ende in eine Anstalt eingewiesen werden.“




    Das fehlende Engagement des Staates bei der Unterstützung von Kindern mit Behinderungen führt laut Mădălina Turza zur Vernachlässigung:



    Eine der Prioritäten, die ich und die Behörde haben, ist die Regelung der sogenannten ‚Pausendienste‘ für behinderte Kinder, denn in Rumänien tragen die Familien dieser Kinder eine schrecklich schwere Last, sie haben keinen Platz, wo sie ihre Kinder für ein paar Stunden oder für einen oder zwei Tage unter Aufsicht lassen könnten, um die Probleme, die sie haben könnten, zu bewältigen. Deshalb sind diese Eltern überfordert, und für die Kinder steigt von da an das Risiko des Verlassenwerdens. Wir haben in allen Bezirken mobile Teams für die Frühförderung behinderter Kinder und für die Integration in die Gemeinschaft geschaffen, und wir haben Pläne, diese Dienste weiter zu finanzieren. Dies ist ein entscheidender Aspekt bei der Integration von Kindern mit Behinderungen. Wir brauchen gut ausgebildete Spezialisten, die mit verschiedenen Arten von Therapien, Intervention und Genesung arbeiten, mit allen fürsorglichen Diensten, die behinderte Kinder brauchen.“




    In Rumänien gibt es Tausende von Fällen, in denen Kinder mit Behinderungen diskriminiert oder ausgegrenzt werden, weil nicht alle Lehrer für die Arbeit mit ihnen ausgebildet sind. Es gibt Bezirke in Rumänien, die nur einen ausgebildeten Lehrer für je 150 behinderte Kinder haben. Die Ministerin für Bildung und Forschung Monica Anisie versprach, dass die Zahl der Berater in den Schulen bald steigen wird:



    Ich plane, die Zahl der Vertrauenslehrer im voruniversitären Bildungssystem und in der Lehrerausbildung zu erhöhen. Ich habe Gespräche mit Vertretern der Universitäten geführt, um im Schuljahr 2020 eine höhere Zahl von Vertrauenslehrern zu erreichen, weil die Gesellschaft in diesem Bereich Hilfe braucht. Wir planen, gemeinsam daran zu arbeiten, das Schulpersonal in den Kompetenzen der Arbeit mit behinderten Kindern zu schulen. Wir ermutigen die Eltern, sich uns anzuschlie‎ßen, wir ermutigen das Lehrpersonal, die Kinder zu unterstützen und angehende Lehrer durch kontinuierliche Weiterbildung oder durch Erstausbildung zu spezialisieren.“




    Die Diskriminierung von Kindern mit besonderen Bedürfnissen findet in ganz Europa statt, nicht nur in Rumänien. UNICEF-Daten zeigen, dass mindestens 75% der 5,1 Millionen behinderten Kinder, die in Mittel- und Osteuropa sowie in Zentralasien leben, keine hochwertige Bildung erhalten. Ebenfalls laut UNICEF gibt es weltweit über 93 Millionen behinderter Kinder.

  • Nachrichten 27.05.2020

    Nachrichten 27.05.2020

    Die COVID-19-Pandemie hat zu einer Zunahme der Anfälligkeit von gefährdeten Kindern in Rumänien geführt. Der Rückgang der wirtschaftlichen Aktivität hat zu einem Anstieg der Zahl der Familien geführt, deren Einkommen gesunken ist, so ein am Mittwoch veröffentlichter Bericht von UNICEF. So sind die am meisten gefährdeten Kinder diejenigen, die in Armut leben, die von Gewalt, Missbrauch oder Vernachlässigung bedroht sind, die in überfüllten Wohnungen leben und deren Eltern im Ausland arbeiten. Die Hauptschwierigkeiten der Gemeinschaften, die durch die COVID-19-Pandemie hervorgerufen wurden, sind die Einhaltung der Isolationsvorschriften, die Unsicherheit der Arbeitsplätze der Eltern und der Mangel an Hygiene- und Schutzmaterialien. Es gibt auch Schwierigkeiten beim Zugang zu medizinischen Diensten und Bildungsangeboten.



    Nach Angaben der Gruppe für strategische Kommunikation sind in Rumänien in den letzten 24 Stunden 165 Neuinfektionen gemeldet worden. Die Zahl der Todesopfer ist auf 1.219 angestiegen. Landesweit wurden über 18.600 Fälle bestätigt. Über 12.000 Menschen haben sich erholt. Mehr als 90% der Opfer hatten laut dem Nationalen Institut für öffentliche Gesundheit gesundheitliche Probleme. In der vergangenen Woche wurden die meisten Infektionen in Bukarest und in den Kreisen Suceava, Neamt, Botosani und Arad gemeldet. Jeder sechste mit dem Coronavirus infizierte Mensch ist Mediziner. Nach dem Alter aufgeschlüsselt, sind fast 77% der Opfer 60 Jahre und älter. Über die Hälfte sind Männer. Inzwischen haben mehr als 3.000 im Ausland lebende Rumänen positiv auf das Coronavirus getestet, vor allem in Italien, Spanien, Deutschland, Großbritannien und Frankreich, von denen über 100 gestorben sind.



    Die öffentliche Politik im Bereich der nationalen Sicherheit wird mit dem Bürger entworfen und umgesetzt, da jeder Rumäne das Gefühl haben muss, in einer sicheren Umgebung zu leben und darauf vertrauen muss, dass die Institutionen ihn schützen und unterstützen, sagte Präsident Klaus Iohannis. Er leitete die Sitzung des Obersten Verteidigungsrates, der die neue nationale Verteidigungsstrategie Rumäniens für den Zeitraum 2020-2024 genehmigte. Diese wurde im Kontext der Pandemie herausgearbeitet, die alle Staaten der Welt betraf und eine tiefe Wirtschaftskrise auslöste, betonte das Staatsoberhaupt. Neben der bewaffneten Verteidigung befasst sich die Strategie auch mit anderen Aufgaben wie Außenpolitik, öffentliche Ordnung, Bildung, Gesundheit, Wirtschaft, Umwelt, Energiesicherheit oder Cybersicherheit. Die strategische Partnerschaft mit den Vereinigten Staaten von Amerika, die NATO-Mitgliedschaft und die Europäische Union werden als Säulen der Außen- und Sicherheitspolitik des Landes bekräftigt. Der Oberste Verteidigungsrat hat am Mittwoch außerdem beschlossen, dass die rumänische Armee mit 1.940 Soldaten und Zivilisten an Missionen und Operationen außerhalb des Staatsgebiets teilnehmen wird.



    Die Europäische Kommission will, dass die EU-Mitgliedstaaten ein Paket von Initiativen zur Wiederbelebung der Wirtschaft in Höhe von 2,4 Billionen Euro unterstützen, sagte die Präsidentin der Europäischen Kommission Ursula von der Leyen am Mittwoch. Sie betonte, dass der Vorschlag ein dringendes und außergewöhnliches Bedürfnis nach einer dringenden und außergewöhnlichen Krise sei. Das Paket enthält drei Hauptlinien von Finanzzuweisungen in Form von Darlehen, aber auch als nicht rückzahlbare Beihilfe. Eine davon wurde als Europäische Union der nächsten Generation bezeichnet, hat einen Wert von 750 Milliarden Euro und wird auf verschiedene Weise an die von der Pandemie am stärksten betroffenen Mitgliedstaaten verteilt. 33 Milliarden Euro sind Rumänien vorbehalten. Der Plan wird jedoch von der Zurückhaltung mehrerer Mitgliedstaaten getroffen, vor allem der Niederlande, Dänemarks, Österreichs und Schwedens, die es vorgezogen hätten, die EU-Wirtschaft nur durch Kredite und nicht durch Subventionen zu unterstützen. Das Projekt der Europäischen Kommission wird auf der Tagesordnung des nächsten europäischen Gipfels vom 18. bis 19. Juni stehen.

    Die Abgeordnetenkammer in Bukarest hat am Mittwoch für
    den einfachen Antrag gegen die Bildungsministerin Monica Anisie abgestimmt. Es waren
    172 Ja-Stimmen, 90 Gegenstimmen und 47 Enthaltungen. Der Antrag wurde von der PSD
    und PRO Romania (in der Opposition) eingeleitet. Die Unterzeichner behaupten,
    dass es im rumänischen Bildungssystem nie ein derartiges Chaos gegeben habe,
    der durch Inkompetenz oder Gleichgültigkeit hervorgerufen worden sei. Sie
    forderten den Rücktritt der liberalen Ministerin und behaupteten, sie habe
    weder eine Vision noch eine Strategie. Als Antwort behauptete Monica Anisie,
    dass die rumänische Schule unter dem Niveau der heutigen Herausforderungen
    liege, denen sich die gegenwärtigen Generationen von Schülern gegenübersehen,
    weil sie konservativen Formeln und einem System, das die Fähigkeiten der
    Schüler nicht betont, treu geblieben sei. Sie beschuldigte die
    sozialdemokratischen Minister, dass sie sich auf den online-Unterricht gar
    nicht konzentriert haben. Die Billigung eines einfachen Antrags bedeutet nicht
    den Rücktritt des betreffenden Ministers.


    Die Regierung in Bukarest ist am Mittwoch zusammengetreten, um eine Reihe von Beschlüssen und Eilverordnungen zu erörtern. Premierminister Ludovic Orban sagte zu Beginn des Treffens, dass der Entwurf der Eilverordnung, die neue Maßnahmen nach dem 1. Juni einführt, vor den Ministern verlesen werden wird. Gesundheitsminister Nelu Tataru sagte am Dienstag, dass die Beschränkungen Anfang Juni weiter gelockert würden, und nannte als Beispiel die Öffnung von Biergärten, unter der Bedingung, dass der Sicherheitsabstand weiter eingehalten wird. Auch der Strand an der Schwarzmeerküste kann nach Angaben des Ministers ab Juli oder August geöffnet werden.



    Die nationale rumänische Fluggesellschaft TAROM hat am Dienstag Flüge nach Rom und Mailand und zurück eingeführt. Auf den Flughäfen und an Bord der Flugzeuge werden die von der Alarmbereitschaft auferlegten Regeln eingehalten. Von Rumänien nach Italien dürfen italienische Staatsbürger, Saisonarbeiter mit Arbeitsvertrag und Angestellte im Transportsektor reisen, während von Italien nach Rumänien nur rumänische Staatsbürger reisen dürfen, die in das Land kommen wollen. Am Mittwoch wird es einen ähnlichen Flug von Bukarest nach Paris und zurück geben.

  • Pandemie in Armutsmilieus: Benachteiligte soziale Gruppen haben es besonders schwer

    Pandemie in Armutsmilieus: Benachteiligte soziale Gruppen haben es besonders schwer

    Erwartungsgemä‎ß verschlimmern die Covid-19-Pandemie und die mit ihr einhergehenden Einschränkungen die Situation bestimmter benachteiligter Gruppen. Eine davon sind die Kinder. UNICEF Rumänien hat in Partnerschaft mit öffentlichen Einrichtungen und NGO die Schwierigkeiten untersucht, die die Jüngsten unter uns und die benachteiligten der Gesellschaft haben. Am schlimmsten betroffen sind Kinder aus sozial schwachen Familien, Kinder aus Roma-Familien, Kinder von Arbeitsmigranten und Kinder mit Behinderungen.



    Die Ma‎ßnahmen, die ergriffen wurden, um die Auswirkungen der COVID-19-Pandemie einzudämmen, können ihre Situation sogar verschlechtern, indem der Zugang zu sozialen und medizinischen Diensten eingeschränkt wird oder das Risiko für häusliche Gewalt und Arbeitslosigkeit steigen. Schulschlie‎ßungen und Fernunterricht stellen zusätzliche Herausforderungen dar, insbesondere in den Gemeinschaften, in denen Kinder öfter die Schule abbrechen. Carmen Lică, Geschäftsführerin des Step-by Step-Zentrums für Bildung und berufliche Entwicklung, bewertet die Auswirkungen der im Bildungsbereich ergriffenen Ma‎ßnahmen:



    Kinder in sozial schwachen Familien sind von den jüngsten Ma‎ßnahmen zur Einführung des Online-Unterrichts am stärksten betroffen, weil sie nur begrenzten Zugang zu IT-Geräten und Internet haben. Die Ungleichheit beim Zugang zum Online-Unterricht vergrö‎ßert die bestehende Schere. Es fehlt an IT-Geräten. Entweder weil die Familien oder Schulen keine haben, oder weil es nicht genug davon gibt. Erschwerend kommt hinzu, dass es in einigen Gebieten nur einen schlechten oder gar keinen Internet-Anschluss gibt. Auch bei der Nutzung dieser Geräte gibt es Einschränkungen, weil einige Eltern, Kinder oder Lehrkräfte über keine oder nur unzulängliche digitale Kenntnisse verfügen. Roma-Kinder haben zusätzliche Schwierigkeiten, weil viele in Gemeinschaften leben, in denen es weder IT-Geräte noch einen Internetzugang gibt. Dies bedeutet, dass die Schwierigkeiten in diesem Zusammenhang viel komplexer sind.“




    Auch die Sozialhilfe, die normalerweise von der lokalen Verwaltung gewährleistet wird, ist in Mitleidenschaft gezogen. Betreuer können z.B. nicht mehr so oft wie früher in die Gemeinden gehen und verfügen nicht immer über adäquate Schutzbekleidung. Hinzu kommt, dass die Betreuungskräfte nicht immer ausreichend ausgebildet sind, um unter den besonderen Bedingungen der Pandemie und des Ausnahmezustands eingreifen zu können. Besonders schwer haben es Jugendliche in Heimen und Kinderschutzeinrichtungen, sagt Andreeas Novacovici, Vorsitzender des Rates der betreuungsbedürftigen Jugendlichen:



    Die grö‎ßten Schwierigkeiten gehen von der begrenzten Mobilität — die Situation der betreuten Kindern kann nicht mehr überprüft werden — und dem Mangel an Hygieneartikeln — sowohl für betreute Kinder als auch für das Personal in den Heimen — aus. Betreute Jugendliche haben uns erzählt, dass sie in den letzten Wochen noch nicht einmal einkaufen gehen oder ihre Freunde kurz besuchen durften. Die Situation wurde ihnen nicht ausreichend erklärt, sie wurden nicht ausreichend informiert, um zu verstehen, was in dieser Zeit vor sich geht und warum ihnen einige Rechte vorübergehend beschnitten wurden. Der Zugang der betreuten Kinder zu Gesundheitsdiensten wurde auch stark eingeschränkt. Die Beschränkung direkter ärztlicher Besuche in Heimen, die Nutzung von Online- oder Telefonkonsultationen sowie die Schlie‎ßung der Zahnarztpraxen bildeten die grö‎ßten Schwierigkeiten im Gesundheitsbereich. Darüber hinaus war es schwer, Medikamente für chronische oder Autoimmunkrankheiten zu bekommen.“




    Die Kommunikationsprobleme scheinen weit verbreitet zu sein. Nicht nur den betreuten Kindern wurde der Grund der Beschränkungen nicht ausreichend erklärt, sondern auch den Roma-Gemeinschaften. In diesem Fall müssten Roma-NGO vor Ort präsent sein, um einer der am stärksten benachteiligten Gruppe zu helfen, forderte kürzlich eine von der Weltbank in Partnerschaft mit der UNICEF durchgeführte Bewertung. Tatiana Proskuryakova arbeitet für die Weltbank und ist für Rumänien und Ungarn zuständig:



    Zuerst möchte ich sagen, dass die Gemeinschaft der Roma schon vor der Krise benachteiligt war. Wir wissen sehr wohl, dass man dort dicht zusammen wohnt und der Zugang zu einer Grundinfrastruktur beschränkt ist. Ich nenne nur einige Beispiele: 68% der Roma-Haushalte haben keinen Wasseranschluss und 78% haben kein Bad oder eine Toilette im Haus. Es ist klar, dass die erforderlichen Hygienema‎ßnahmen unter diesen Bedingungen schwer einzuhalten sind. Wegen der beengten Wohnverhältnisse können die Distanzierungsregeln nicht eingehalten werden, und wir erwarten, dass die Infektionsrate in der Roma-Gemeinschaft über die der nationalen Rate steigt. Die Gemeinschaft der Roma ist auch in Bezug auf Erziehung und Gesundheitsversorgung benachteiligt. Mit der Verlagerung dieser Dienste in den Online-Bereich wird alles noch komplizierter. Wir wissen, dass die Pandemie auch wirtschaftliche Folgen hat. Viele Menschen werden arbeitslos. Im Falle der Roma ist alles noch komplizierter, denn viele von ihnen haben befristete Verträge oder arbeiten schwarz.“




    Die eingeschränkte Tätigkeit der Hausärzte wirkt sich auch auf die Gesundheit der benachteiligten Gemeinschaften aus. Vor allem Kinder leiden darunter, geht aus der von UNICEF durchgeführten Studie hervor.

  • Ce impact are criza sanitară asupra copiilor defavorizați

    Ce impact are criza sanitară asupra copiilor defavorizați

    După cum era de
    așteptat, actuala pandemie și impunerea de restricții economice, sociale și
    medicale pentru a încetini ritmul îmbolnăvirilor agravează, în anumite privințe, starea unor categorii vulnerabile.
    Una dintre ele o reprezintă copiii, iar UNICEF România, în parteneriat cu instituții
    publice și asociații neguvernamentale, a făcut o evaluarea rapidă a
    dificultăților prin care trec acum cei mai tineri dintre noi și comunitățile
    lor deja defavorizate. Cei mai afectați sunt copiii provenind din familii
    care trăiesc în sărăcie, copiii de etnie romă, copiii ai căror părinți sunt
    plecați la muncă în străinătate și copiii cu dizabilități. Măsurile adoptate
    pentru limitarea efectelor pandemiei COVID-19 pot duce chiar la înrăutățirea
    situației lor prin reducerea accesului la servicii sociale și medicale, prin
    creșterea incidenței cazurilor de violență domestică și șomaj. De asemenea,
    închiderea școlilor și continuarea educației pe internet reprezintă probleme
    suplimentare, mai ales în zonele cele mai afectate de abandon școlar.

    Carmen
    Lică, directoarea executivă a
    Centrului pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, a evaluat
    impactul asupra măsurilor luate în educație și a concluzionat. Acei copii care trăiesc în familii sărace și vulnerabile sunt cei mai afectați de recentele
    adaptări în furnizarea serviciilor educaționale online deoarece au acces
    limitat la dispozitive IT și la internet. Inegalitățile în accesul la
    serviciile educaționale online contribuie la accentuarea decalajelor deja
    existente. Aceste inegalități sunt date de lipsa echipamentelor necesare școlii
    online, fie că ele lipsesc în familie sau în școli de unde ar putea fi date
    copiilor în custodie, fie că sunt insuficiente. La aceste probleme se adaugă
    faptul că sunt zone cu conexiune precară la internet sau complet fără
    conexiune. Există limite în utilizarea acestor echipamente care se datorează în
    mod special abilităților digitale reduse sau insuficient dezvoltate atât la
    nivelul copiilor și al părinților, cât și al cadrelor didactice. Un aspect
    foarte important este cel legat de copiii de etnie romă care întâmpină dificultăți
    suplimentare cum ar fi faptul că lipsa accesului la tehnologie IT și la
    internet este una comunitară. Prin urmare, intervenția instituțională în aceste
    contexte este mult mai complexă


    Asistența socială
    oferită în mod normal de departamentele specializate din cadrul administrației
    locale este, de asemenea, periclitată în această perioadă. De pildă, asistenții
    sociali nu se mai pot deplasa în teritoriu la fel de des și nici nu au, în
    toate cazurile, echipament de protecție adecvat. În plus, personalul care oferă
    servicii sociale nu este instruit suficient de bine pentru a interveni în
    condițiile particulare impuse de pandemie și de starea de urgență. În acest
    context, o situației aparte o constituie cea a tinerilor instituționalizați și
    aflați în sistemul de protecție a copiilor, după cum aflăm de la Andreeas Novacovici, președintele Consiliului Tinerilor Instituționalizați.

    Principalele probleme sunt limitarea deplasărilor pentru
    evaluarea situației copiilor în comunitățile deservite de centrele
    rezidențiale, lipsa materialelor igienico-sanitare atât pentru copiii aflați în
    grija direcțiilor de protecției a copiilor, cât și pentru personalul aflat în
    centrele de plasament. Tinerii aflați în sistemul de protecției a copilului
    care ne-au contactat în ultimele săptămâni ne-au reclamat faptul că nu sunt
    lăsați să meargă nici la magazin sau în apropiere, pentru a-și vizita
    prietenii. Situația nu le-a fost descrisă adecvat, nu li s-a comunicat suficient
    pentru ca ei să înțeleagă ce se întâmplă
    în această perioadă și de ce li se încalcă temporar anumite drepturi. Accesul
    copiilor instituționalizați la serviciile de sănătate a fost mult redus.
    Limitarea consultațiilor directe ale medicilor în centre și utilizarea cu
    precădere a consultațiilor online sau a celor telefonice și închiderea
    cabinetelor stomatologice au fost problemele sanitare semnalate cu precădere
    laolaltă cu dificultatea achiziționării de medicamente pentru boli cronice și
    autoimune


    Deficiențele
    de comunicare par a fi, de asemenea, destul de răspândite. Nu doar copiilor
    instituționalizați nu li s-a explicat suficient de bine nevoia impunerii de
    restricții, dar nici comunității rome. În acest caz, intervenția organizațiilor
    non-guvernamentale rome este esențială pentru ajutorarea unei dintre cele mai
    defavorizate comunități, după cum relevă și evaluarea rapidă realizată de Banca
    Mondială în partneriat cu UNICEF. Tatiana Proskuryakova, manager de țară, Banca Mondială pentru România și Ungaria.

    Prima observație pe care
    vreau s-o fac este faptul că în comunitățiile de romi, existau dezavantaje
    preexistente acestei crize. Știm foarte bine că acolo se locuiește în condiții
    de aglomerare și că accesul la o minimă infrastructură este limitat. De pildă,
    cam 68% din gospodăriile rome nu au apă curentă în timp ce 78% dintre aceste
    gospodării n-au toalete și băi în interiorul locuinței. E clar că în aceste
    condiții, este greu de menținut igiena necesară. De asemenea, aglomerarea din locuințe
    face imposibilă distanțarea socială și ne așteptăm ca rata infectărilor în
    comunitățile de romi să fie mai mare decât media națională. De asemenea, în
    privința accesului la educație și la îngrijiri medicale, comunitatea romă era
    dezavantajată dinainte. Iar mutarea acestor servicii în zona de online complică
    lucrurile. Știm că există și consecințe economice ale pandemiei. Mulți oameni
    rămân fără slujbe, iar în cazul romilor, lucrurile sunt și mai complicate, căci
    ei de multe ori au slujbe temporare, ori lucrează la negru


    Reducerea activității cabinetelor de medicină de familie
    afectează, de asemenea, sănătatea acestor comunități defavorizate, copii având
    cel mai mult de suferit și în acest caz, conchide evaluarea rapidă făcută sub
    egida UNICEF, evaluare care va fi continuată și într-o etapă viitoare.