Tag: UE

  • România rămâne ţara cu cele mai multe accidente rutiere mortale din UE

    România rămâne ţara cu cele mai multe accidente rutiere mortale din UE

    Analiza întocmită de Comisia Europeană arată așadar că țara noastră are în continuare cele mai nesigure drumuri din întreaga Uniune. Numărul celor care își pierd viața în accidente rutiere scade de la un an la altul, însă ritmul este mult prea lent. Proporția de anul trecut este de 86 de morți la un milion de locuitori, în timp ce media europeană a fost de 46 de morți.

    Spre comparație, Germania, cu o populație mult mai numeroasă decât a țării noastre, a avut mai puține victime raportate la un milion de oameni: 34, iar Spania, 36.

    Suedia rămâne de departe țara cu cele mai sigure drumuri, are 21 de decese la același milion de locuitori.

    Anul trecut,potrivit raportului Comisiei, peste 20 de mii 500 de persoane și-au pierdut viața în întreaga Uniune în accidente rutiere. Este o creștere de 3 % față de 2021, înregistrată pe măsură ce traficul a revenit la nivelul de dinaintea pandemiei. Totuși, în comparație cu 2019, numărul deceselor din 2022 a scăzut cu 10 procente.

    Analiza mai arată că la nivel european, mai bine de jumătate dintre decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile de țară, în timp ce proporția din orașe se apropie de 40 de procente, iar pe autostrăzi este de 9 la sută.

    Același raport indică și faptul că bărbații au provocat trei din patru decese rutiere. Șoferii de autoturism și pasagerii lor au reprezentat 45 la sută din totalul celor care au murit în accidente, pietonii, 18 %, utilizatorii de motociclete și mopede, 19 %, și bicicliștii, 9 % .

    Comisia Europeană promite că va prezenta în săptămânile următoare o serie de propuneri menite să facă drumurile mai sigure.

    De câțiva ani însă se vorbește de un obiectiv ambițios, denumit Viziune Zero, adică niciun deces pe șosele din Uniune până în 2050.

    Viziunea zero accidente este o responsabilitate comună. Succesul depinde de noi toți, de modul în care ne facem treaba. De la autorități europene, naționale, regionale și locale până la poliție și personal medical. De la toți cei care mergem pe drumuri, angajați ai unor companii de profil și operatori de transport până la producătorii de autovehicule, a afirmat în urmă cu câţiva ani comisarul european pentru egalitate, Helena Dalli.


  • Eurodeputaţii cer forurilor europene să înceapă negocierile de aderare a Republicii Moldova la UE

    Eurodeputaţii cer forurilor europene să înceapă negocierile de aderare a Republicii Moldova la UE

    Cu 36 de voturi pentru, zero împotrivă și o abținere, Adunarea Parlamentară Euronest, desfășurată zilele trecute la Chișinău, s-a pronunțat pentru începerea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană cu Republica Moldova și Ucraina.

    Co-președintele Euronest, Andrius Kubilius, a accentuat importanța începerii negocierilor în acest an, întrucât în 2024 vor avea loc alegerile pentru Parlamentul European. El şi-a exprimat speranţa că țările vor face pași mari înainte în acest an şi a spus ce va urma:

    Următoarea etapă va fi aşa numitul raport obişnuit de extindere, care va fi prezentat de Comisie în octombrie. Înainte de acesta, în martie, va fi un raport al Comisiei către Consiliu despre progresele celor trei state (Ucraina, Moldova şi Georgia) în implementarea condiţiilor care au fost anunţate anul trecut când li s-a acordat statutul de candidate. Sper că cele trei state să fi făcut până atunci progrese importante. Le vedem deja pe unele în Republica Moldova, în Ucraina. Georgia este un pic implicată în bătăliile politice locale, dar sper că vor reuşi şi ei. De ce este aşa de important? Pentru că acesta este modul real în care Europa trebuie să le dea acestor ţări perspective foarte clare. Sunt instrumentele care le permit acestor ţări să-şi întărească rezilienţa, să-şi dezvolte economiile. Este important şi pentru regiunea mai extinsă, pentru că exemplul succesului integrării unor state ca Moldova sau Ucraina poate avea un efect major chiar şi asupra evoluţiilor ulterioare din Rusia, după ce vor pierde războiul.

    În textul rezoluției Euronest, adunare parlamentară care reuneşte eurodeputaţi şi parlamentari din Ucraina, Moldova, Georgia, Armenia și Azerbaidjan, autorii au mai cerut integrarea graduală a Republicii Moldova și Ucrainei în Piața Unică Europeană înainte de finalizarea negocierilor de aderare.


  • O nouă strategie europeană privind deportarile

    O nouă strategie europeană privind deportarile

    Comisia
    Europeană intenționează să ia atitudine față de creşterea numărului de
    imigranţi ilegali pe teritoriul Uniunii printr-o nouă strategie privind
    deportările, a anunțat comisarul european pentru afaceri interne Ylva Johansson,
    subliniind: cei care
    nu au nevoie de protecție trebuiesă se întoarcă în țările lor
    . Declarația survine în contextul
    în care peste
    300.000 de migranţi ilegali au fost înregistrați în 2022 în Uniunea Europeană,
    iar majoritatea nu se calificau pentru obţinerea azilului.

    O strategie
    eficientă de deportare ar trebui să funcţioneze ca o descurajare, contribuind
    la reducerea migraţiei în condiţii nesigure şi ilegale, arată un comunicat al
    Comisiei. Noua strategie anunţată implică o cooperare mai bună între ţările
    membre ale Uniunii şi instituţii precum Frontex – Agenţia Europeană pentru
    Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă – a cărei misiune este controlul
    frontierelor europene.

    Comisia intenţionează, totodată, să crească rata de
    deportare către ţările cu care colaborează bine şi unde nu există obstacole
    politice, a explicat Ylva Johansson:

    Numărul
    cererilor de azil depuse de refugiați
    anul trecut a fost de 924.000. Adică de circa trei ori mai mult decât numărul
    sosirilor ilegale. Numărul cererilor de azil a crescut cu aproape 15% față de
    anul precedent, iar acest lucru se adaugă războiului din Ucraina și celor
    4.000.000 de refugiați ucraineni pe care îi găzduim în statele membre. Cele mai
    multe cereri de azil sunt în Germania, Franța, Spania și Austria. Dacă ne uităm
    la cifrele pe cap de locuitor, putem observa că Cipru resimte cea mai mare
    presiune, iar pe locul doi se clasează Austria, apoi Grecia, Luxemburg,
    Slovenia, Belgia. Am observat, de asemenea, creșteri în ceea ce privește
    tranzițiile secundare – ceea ce înseamnă că în multe state membre capacitatea
    de primire este acum sub presiune. Știm, totodată, că atunci când lucrăm
    împreună, Comisia, agențiile și toate statele membre, putem reuși multe.

    Uniunea
    Europeană încearcă de câţiva ani să crească rata deportărilor, însă până acum
    nu a avut decât succese limitate în acest sens. Un plan anunţat în 2021 se baza
    pe repatrierile voluntare. Uniunea a încercat şi să folosească politicile de acordare
    a vizei ca mijloace de presiune asupra unor ţări, astfel încât acestea să îi
    reprimească pe cei cărora li se refuză azilul. Datele Comisiei arată, însă, că
    numai 29% din cei care ar fi trebuit să plece din UE în 2019 au făcut acest
    pas.


  • Decizii ale diplomaţiei europene privind Ucraina şi Republica Moldova

    Decizii ale diplomaţiei europene privind Ucraina şi Republica Moldova

    Euroscepticii dar
    şi proeuropenii mai puţin încrezători în soliditatea şi coeziunea blocului
    comunitar, puse la grea încercare în ultimul an, s-au înşelat. În pofida
    ezitărilor inerente, atunci când în joc erau interese naţionale, şi a opoziţiei
    marginale a Ungariei, ţările Uniunii Europene s-au poziţionat corect faţă de
    agresiunea rusă în Ucraina. Stau mărturie sancţiunile dure contra Moscovei şi
    sprijinul necondiţionat acordat Ucrainei pe multiple planuri. Iar statele
    Uniunii au mai luat o decizie dificilă: şi-au diminuat considerabil dependenţa
    de gazele şi petrolul ruseşti, asumându-şi consecinţele adâncirii crizei
    energetice.


    Agresiunea Rusiei asupra Ucrainei domină, de la debutul ei, în urmă
    cu un an, reuniunile miniştrilor de Externe din statele UE. A fost şi cazul
    celei de luni, la care Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri
    Externe şi Politică de Securitate, Josep Borrell, a anunţat un al zecelea
    pachet de sancţiuni la adresa Rusiei. Măsurile ar viza încă patru bănci
    ruseşti, dar şi importurile din Rusia, inclusiv de cauciuc şi, la fel,
    exporturile către Rusia, inclusiv, între altele, pe cele de vehicule grele.
    Borrell a spus că Rusia şi-a intensificat bombardamentele şi, ca atare, Ucraina
    are nevoie de livrări mai consistente de armament într-un ritm mai rapid. El consideră
    că, în condiţiile în care producţia europeană de armament nu poate creşte de la
    o zi la alta, una din soluţii ar fi livrarea armamentului care deja se află în
    stocurile ţărilor membre.

    Pe de altă parte, Uniunea Europeană vrea să
    sancţioneze şi entităţile care livrează armament Rusiei, cum este cazul
    Iranului.

    Prezent la reuniune, ministrul român de externe, Bogdan Aurescu, a
    propus omologilor din Uniune să elaboreze un pachet separat de sancţiuni pentru
    entităţile sau persoanele care încearcă să destabilizeze Republica Moldova, ca
    parte a războiului hibrid dus de Rusia în zona Ucrainei. Printre aceste
    entităţi proruse s-ar număra politicieni şi oligarhi de la Chişinău. Aurescu a
    menţionat utilitatea creării unei misiuni civile a UE pentru Moldova şi
    sprijinirea creării unui centru în vederea combaterii dezinformării. Pe
    palierul integrării europene, ministrul român a susţinut nevoia ancorării
    ireversibile a Republicii Moldova la UE, cu accent pe crearea unui plan de
    acţiune pentru integrarea pe piaţa internă şi interconectarea cu UE în domeniul
    energiei electrice, prin România.

    În ce priveşte Ucraina, Aurescu a amintit sprijinul
    multidimensional pe care România l-a acordat acesteia în ultimul an -
    tranzitul, în vederea exportului, a aproximativ 13 milioane de tone de cereale
    ucrainene, facilităţi economice, deschiderea a noi puncte de frontieră pentru
    creşterea conectivităţii, sprijin pentru refugiaţi şi umanitar, asistenţă
    bilaterală pentru susţinerea parcursului european. Bucureştiul susţine adoptarea
    rapidă a noilor sancţiuni contra Rusiei, continuarea asistenţei financiare şi
    intensificarea demersurilor în vederea găsirii căilor juridice pentru tragerea
    la răspundere a celor vinovaţi de atrocităţile comise în Ucraina.


  • DiscoverEU: încep înscrierile pentru permisele gratuite de călătorie pentru tineri

    DiscoverEU: încep înscrierile pentru permisele gratuite de călătorie pentru tineri

    DiscoverEU este o iniţiativă europeană care oferă tinerilor de 18 ani din statele participante posibilitatea de a călători în Europa, de a interacţiona cu diverse regiuni şi culturi şi de a stabili legături şi prietenii cu alţi tineri europeni.

    Runda de primăvară a programului DiscoverEU va începe miercuri, 15 martie, la ora 13:00, ora României, și se va încheia miercuri, 29 martie, la ora 13:00.

    35.000 de tineri vor primi câte un permis gratuit de călătorie, vor beneficia de un card de reduceri cu peste 40.000 de posibilități de tarife reduse pentru transportul public, cultură, cazare, alimentație, sport și alte servicii disponibile în toate țările eligibile.

    Pentru a fi eligibil, un candidat trebuie, în primul rând, să fie născut între 1 iulie 2004 (inclusiv) și 30 iunie 2005 (inclusiv) ; să completeze numărul corect al cărții de identitate, pașaportului sau cărții de ședere legală în formularul de cerere online; să fie cetățean sau rezident legal al unui stat membru al UE sau al uneia dintre ţările terțe asociate programului Erasmus+: adică Islanda, Liechtenstein, Macedonia de Nord, Norvegia, Serbia sau Turcia.

    Cei interesaţi trebuie să se înscrie pe Portalul european pentru tineret, unde vor trebui să răspundă la cinci întrebări, la care se adaugă una de departajare.

    Câştigătorii vor putea călători în Europa timp de până la 30 zile, între 15 iunie 2023 și 30 septembrie 2024. Cei care împlinesc 18 ani în a doua jumătate a anului viitor se vor putea înscrie în runda din octombrie 2023 a programului DiscoverEU. Alte 35.000 de permise.

    Dacă aveți un handicap sau o problemă de sănătate, veți primi asistență.

    Puteţi adăuga până la 4 prieteni în grupul vostru. De asemenea, puteți combina planuri de călătorie cu alți călători DiscoverEU! Odată selectat, agențiile naționale Erasmus+ vă vor ajuta să vă conectați și să învățați, prin întâlniri înainte de plecare și întâlniri ale călătorilor.

    Veţi fi invitaţi apoi să vă împărtășiți experiențele de călătorie prin intermediul rețelelor sociale. Puteți decide să faceți o prezentare la școală sau puteţi participa la Concursul foto/video DiscoverEU.

    Dacă ai 18 ani, Europa este la picioarele tale. Doar fă primul pas !


  • Reziliența în caz de dezastre în Uniunea Europeană

    Reziliența în caz de dezastre în Uniunea Europeană

    Comisia Europeană a
    adoptat o recomandare pentru o mai bună reziliență în fața dezastrelor, în
    domeniul protecției civile. Prin modalitățile propuse, statele europene vor fi
    mai bine pregătite pentru a face față pericolelor naturale: cutremure, inundații
    și incendii forestiere. Având în vedere aceste riscuri cu o evoluție rapidă,
    obiectivele europene în materie de reziliență la dezastre urmăresc să amelioreze
    capacitatea Uniunii Europene, a statelor sale membre și a statelor participante
    la mecanismul de protecție civilă de a anticipa și de a face față efectelor
    viitoarelor dezastre și situații de urgență majore. În cooperare cu statele
    membre, Comisia Europeană a identificat cinci obiective care trebuie urmărite
    în mod colectiv. Astfel, cele cinci obiective europene în materie de reziliență
    la dezastre sunt: anticiparea, pregătirea, alertarea, răspunsul și securitatea.


    Janez Lenarčič,
    comisar european pentru gestionarea crizelor, subliniază rapiditatea cu care e
    schimbă profilul riscurilor cu care se confruntă Uniunea Europeană.

    Dacă privim mandatul acestei Comisii în
    ultimii trei ani, numărul de activări al Mecanismului de Protecție al Uniunii Europene
    în fiecare an este de cinci ori mai mare decât media din ultimele două decenii.
    Există câteva motive evidente care contribuie la acest lucru. În primul rând, a
    fost o pandemie care a dus la nevoi mari și la multe cereri de asistență. Apoi,
    a fost agresiunea neprovocată a Rusiei împotriva Ucrainei, care a afectat nu
    numai Ucraina, nu doar statele membre ale Uniunii Europene, ci a avut impact
    global și continuă să aibă un impact global. În același timp, așa-zisele
    dezastre tradiționale nu au dispărut. Dimpotrivă, au crescut în intensitate și
    frecvență. Și o mare parte dintre acestea sunt atribuite crizei climatice cu
    care ne confruntăm deja. Identificarea obiectivelor comune pentru a spori
    reziliența europeană la dezastre este un pas logic suplimentar în gestionarea
    situațiilor de urgență și sunt încrezător că, prin implementarea recomandării
    adoptate astăzi, Uniunea Europeană și statele sale membre vor fi mai bine
    plasate pentru a răspunde, dar și pentru a preveni. Vom fi mai pregătiți pentru
    consecințele unui dezastru major și, în acest fel, pot fi salvate mai multe
    vieți. Cetățenii noștri pot fi mai bine protejați, la fel și mijloacele lor de
    existență și mediul Uniunii Europene.


    Prin consolidarea
    capacității de răspuns a mecanismului de protecție civilă al UE, Uniunea Europeană
    poate oferi mai mult ajutor pentru acoperirea lacunelor critice și pentru
    prevenirea deteriorării situației atunci când capacitatea unui stat membru este
    depășită. De asemenea, sistemele de protecție civilă trebuie să rămână operaționale
    non-stop, în timpul dezastrelor și după acestea, atunci când este cea mai mare
    nevoie de ele.


    Pentru a demara
    punerea în aplicare a noilor obiective, Comisia Europeană lansează cinci
    inițiative emblematice, câte una pentru fiecare obiectiv. De exemplu, o
    inițiativă emblematică va fi lansarea preparEU, un program paneuropean de
    sensibilizare a cetățenilor europeni cu privire la reziliența în fața
    dezastrelor.


  • Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 12 -18.02.2023

    Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 12 -18.02.2023

    Bucureștiul reacționeadză dupu cutreamburli ţi s’feaţiră tu kirolu ditu soni.


    România pitricută tru Turcia şi tru Siria agiutoari umanitare a sinistrațlor dupu cutreamburili ditu stămâna tricută, tu cari muriră dzăţ di ñilli di oamiñi. Uidisitu cu ONU, 9 miliuni di sirieni şi 2,2 miliuni di turţă au ananghi di agiutoru. Proţlli salvatori români cari cilăstăsiră tru locărli zñiipsiti ditu Turchia s’turnară aprindu gioi tru văsilie. La București, premierul dimăndă, pi di altă parte, dişcllidearea a unui grup interministerial cari va s’mutrească, prota ş-prota, prevenirea, pregătirea şi apandisea a instituţiilor tru catandisi di ananghi. Nicolae Ciucă cundille că standardile ditu domeniul a construcţiilor şi calitatea a părmătiiloru lipseaşti s-hibă revizuite şi controlate diznou, aţea turlie că atea ţi easti pruvidzutu tru proiecte s’hibă simfunu cu aţea ţi s’construeaşte. Tuti aesti meatri yinu ti şcurtu kiro după ţi tru România s’feaţiră dauă seisme cu magnitudinea di 5,2, respectiv 5,7, tru zdzăli consecutive, tru ună zonă tru cari ahtări manifestări suntu aretki și di ñică intensitati.



    Prezenți românești tru xeani


    Șeflu a diplomațiillei di București, Bogdan Aurescu, și ministrul ali Apărari Naţională, Angel Tîlvăr, llia parti, tu aesti dzăli, la Conferinţa di Securitate di Munchen – un forum reprezentativ tră muabeţ mutrinda dinamica actuală a securitatillei internaţioanală. Anamisa di călisiţ suntu personalităţi marcanti ditu cadrul NATO, UE, ONU, di la alti organizaţii internaţionale şi importanţă factori di apofasi la nivel global. Agenda a conferinţăllei di anlu aestu pruvedu probleme cu impact major ti securitatea globală, cu accent pi evoluţiile a conflictului ditu Ucraina, la aproape un an di la invazia ali Rusie. Ma ninti, tru kirolu a stămănăllei, ună artii ditu aesti probleme di securitate fură zburăti di aţelli doi oficiali români tru intearacțiunile pi cari li avură: Bogdan Aurescu tru kirolu a unei ntrivideari cu secretarul general al ONU, António Guterres, iar Angel Tîlvăr cu omologilli britanic, Ben Wallace, respectiv spaniol, Margarita Robles Fernandez. La New York, ministrul di externe lo parti, ca zburătoru di amprotusa, la ună reuniune a Consiliului di Securitate al ONU, tu kirolu anda ministrul Angel Tîlvăr lo parti, Bruxelles, la Reuniunea a Gruplui di contact tră Ucraina și la Reuniunea miniștrilor apărarillei ditu statili membre NATO.



    Coopearare româno-bavareză


    Relaţiile economiţi, politiţi şi culturale, cum şi agiutorlu ti aderarea României la spaţiul Schengen di liberă circulaţie eara analizate tu analtu livelu tu kirolu a vizităllei la Bucureşti a prim-ministrului landului Bavaria, Markus Söder. Oficialu bavarez lu asiguripsi pi prezidentulu Klaus Iohannis di agiutorlu a landului a lui tru dosarlu Schengen, iara șeflu a statlui cundille ligăturli streasi anamisa di România şi Bavaria şi lunga a lor adeti. Premierlu Nicolae Ciucă spusi că părţăli pot s’exploreadză năi domenii di cooperare cum easti inteligenţa artificială, digitalizarea, industria alimentară ică agricultura. Aţelli doi premieri simnară Declaraţia mutrinda anvărtuşearea a ligăturloru bilaterale, cari pruvedu şi riloarea diznău ali activitati faptă di Comisia Mixtă Guvernamentală România-Bavaria tru aestu an.



    Poziția a Bucureștiului mutrinda stepsurli ditu Ripublica Moldova


    România fu şi ma largu easti cu ndrupămintulu ti Republica Moldova (majoritar românofonă) şi condamnă sertu iţi tentativă di destabilizare iniţiată ditu exteriorul a văsiliillei, declară prezidentulu Klaus Iohannis. “Suntu cabaia găilipsitoari semnalele publice mutrinda iţi cilăstăseri ali Federaţie Ruse tra s’intră paranomu ti s-‘asapargă arada democratică şi constituţională ali Ripublică Moldova, un stat suveran, cari ş’aleapsi pritu vot liber direcţia politică”, spuni şeful a statului tru ună declaraţie di presă dimăndată ñiercuri. Declaratiile eara fapti dupu ţi, luni, liderul di Chisinau, pro-occidentala Maia Sandu declară că Moscova ari naeti s’bagă zori tru perioada yinitoare tra s’alăxească putearea politică ditu Republica Moldova pritu acţiuni preşcavi, cari s-u aspargă văsilia. Ma ninti, Bruxelles, prezidentulu ucrainean, Volodimir Zelenski, ţănu un zboru dinintea a liderloru UE, ti un ahtari plan ali Rusie. Moscova nu aproaki stepsurli.



    Pideapse ma serti tră droguri


    Camera a Deputaţilor di București vulusi ñiercuri, ca for decizional, nomlu cari crescu pidepsele tră aţelli cari, fără ndrept, seamină, I vindu, oferă ică adară droguri di risc. Proiectul fu reexaminat la căftarea a șeflui a statului, cari căftă ună reglementare ma limbidă mutrinda substanţele nău cuyndilleati tru nomu, cum suntu aţeali etnobotaniţi. Pideapsa tră traficul di droguri di risc va s’hibă ncadrată anamisa di trei şi 10 ani cu hăpsani, iara tru cazlu a drogurilor di mare anamisa di ţinţi şi 15 di ani. Tru cazul tru cari omlu moari, pideapsa va s’hibă di la 15 la 25 di ani di hăpsani. Pideapsili tră aţelli cari au droguri tră consumlu a loru işiş nu fură majorate.



    Dati economiţi mutrinda România


    Prognoza di iarnă a Comisillei Europene adusi estimări cama buni mutrinda economia României – tru aestu an, creaşterea va s’hibă di 2,5%, iara inflaţia să scadă la 9,7%. Și BNR vini cu ună prognoză multu ma bună andicra di aţea ditu andreu 2022 și spuni că inflaţia va s’dipuynă păn tu bitisita a anlui la 7%. BNR nica spusi că dificitul di cont curent al României criscu, anul tricut, cu pisti 52 di procente, di năstricu tora 26 di miliardi di euro, borgea externă totală a României criscu cu pisti 6,1 miliardi di euro, iara investiţiile xeani directe agiumsiră la aproapea 10,7 miliardi di euro.



    Timișoara – capitală culturală europeană tru aestu an


    Programul Timişoara – Capitală Europeană a Culturăllii 2023 ahurhi oficial, iara aţeali 130 di evenimente inaugurale ndreapti s’dizvărtescu până dumănică. Timişoara ş-pripune s’demonstreadză că easti un căsăbă dişcllisu, curayiosu şi inovativ. Suti di artişti români şi internaţionali clleamă la ună călătorie cari s’aştearni ti anami pi adetea multiculturală a Timişoarăllei. Suntu organizate concerte, expoziţii, spectacole pi geadei, debaturi, teatru, film şi ateliere tru tutu căsăbălu, nica şi tru măhăladz, tuti sumu grita “Yilipsea căsăbălu pritu tini işiş”. Timişoara amparti tru aestu an titlul di Capitală Europeană a Culturăllei cu căsăbadzlli Veszprém ditu Ungaria şi Elefsina, ditu Gărţie.


    Autoru: Corina Cristea


    Armânipsearia: Taşcu Lala








  • Retrospectiva săptămânii 12 -18.02.2023

    Retrospectiva săptămânii 12 -18.02.2023


    Bucureștiul reacționează în urma cutremurelor din ultima perioadă


    România a continuat să trimită în Turcia şi în Siria ajutoare umanitare sinistraților în urma cutremurelor de săptămâna trecută, soldate cu moartea a zeci de mii de persoane. Potrivit ONU, 9 milioane de sirieni şi 2,2 milioane de turci au nevoie de ajutor. Primii salvatori români care au acţionat în zonele afectate din Turcia au revenit în cursul noptii de miercuri spre joi în ţară. La București, premierul a anuntat, pe de altă parte, înfiinţarea unui grup interministerial care va urmări, în principal, prevenirea, pregătirea şi răspunsul instituţiilor în situaţii de urgenţă. Nicolae Ciucă a subliniat că standardele din domeniul construcţiilor şi calitatea materialelor trebuie să fie revizuite şi controlate din nou, astfel încât ceea ce este prevăzut în proiecte să coincidă cu ceea ce se construieşte. Toate aceste măsuri survin la scurt timp după producerea în România a două seisme cu magnitudine 5,2, respectiv 5,7, în zile consecutive, într-o zonă în care astfel de manifestări sunt rare și de mică intensitate.



    Prezențe românești peste hotare


    Șeful diplomației de la București, Bogdan Aurescu, și ministrul Apărării Naţionale, Angel Tîlvăr, participă, în aceste zile, la Conferinţa de Securitate de la Munchen – un forum reprezentativ pentru discuţii privind dinamica actuală a securităţii internaţioanele. Printre invitaţi sunt personalităţi marcante din cadrul NATO, UE, ONU, de la alte organizaţii internaţionale şi importanţi factori de decizie la nivel global. Agenda conferinţei de anul acesta include probleme cu impact major asupra securităţii globale, cu accent pe evoluţiile conflictului din Ucraina, la aproape un an de la invazia Rusiei. Anterior, în cursul săptămânii, o parte dintre aceste probleme de securitate au fost abordate de cei doi oficiali români în interacțiunile pe care le-au avut: Bogdan Aurescu în timpul unei întrevederi cu secretarul general al ONU, António Guterres, iar Angel Tîlvăr cu omologii britanic, Ben Wallace, respectiv spaniol, Margarita Robles Fernandez. La New York, ministrul de externe a participat, ca vorbitor principal, la o reuniune a Consiliului de Securitate al ONU, în timp ce ministrul Angel Tîlvăr a participat, la Bruxelles, la Reuniunea Grupului de contact pentru Ucraina și la Reuniunea miniștrilor apărării din statele membre NATO.



    Cooperare româno-bavareză


    Relaţiile economice, politice şi culturale, precum şi sprijinul pentru aderarea României la spaţiul Schengen de liberă circulaţie au fost analizate la cel mai înalt nivel în timpul vizitei la Bucureşti a prim-ministrului landului Bavaria, Markus Söder. Oficialul bavarez l-a asigurat pe preşedintele Klaus Iohannis de sprijinul landului său în dosarul Schengen, iar șeful statului a subliniat legăturile intense dintre România şi Bavaria şi lunga lor tradiţie. Premierul Nicolae Ciucă a apreciat că părţile pot explora noi domenii de cooperare cum ar fi inteligenţa artificială, digitalizarea, industria alimentară sau agricultura. Cei doi premieri au semnat Declaraţia privind consolidarea relaţiilor bilaterale, care prevede şi reluarea activităţii Comisiei Mixte Guvernamentale România-Bavaria în acest an.



    Poziția Bucureștiului privind acuzațiile din Republica Moldova


    România a fost şi continuă să fie alături de Republica Moldova (majoritar românofonă) şi condamnă ferm orice tentativă de destabilizare iniţiată din exteriorul ţării, a declarat președintele Klaus Iohannis. “Sunt extrem de îngrijorătoare semnalele publice privind orice încercări ale Federaţiei Ruse de a interveni ilegitim pentru a răsturna ordinea democratică şi constituţională a Republicii Moldova, un stat suveran, care şi-a ales prin vot liber direcţia politică”, spune şeful statului într-o declaraţie de presă transmisă miercuri. Declaratiile au fost făcute dupa ce, luni, liderul de la Chisinau, pro-occidentala Maia Sandu a declarat că Moscova intenţionează să forţeze în perioada următoare schimbarea puterii politice din Republica Moldova prin acţiuni violente, care să destabilizeze țara. Anterior, la Bruxelles, preşedintele ucrainean, Volodimir Zelenski, a vorbit, în fața liderilor UE, despre un astfel de plan al Rusiei. Moscova respinge acuzațiile.



    Pedepse mai aspre pentru droguri


    Camera Deputaţilor de la București a adoptat miercuri, ca for decizional, legea care majorează pedepsele pentru cei care, fără drept, cultivă, vând, oferă sau produc droguri de risc. Proiectul a fost reexaminat la cererea șeful statului, care a solicitat o reglementare mai clară privind substanţele nou menţionate în lege, cum ar fi cele etnobotanice. Pedeapsa pentru traficul de droguri de risc ar urma să se încadreze între trei şi 10 ani de închisoare, iar în cazul drogurilor de mare risc între cinci şi 15 ani. În cazul în care intervine moartea victimei, pedeapsa ar urma să fie de la 15 la 25 de ani de închisoare. Pedepsele pentru cei care deţin droguri pentru consumul propriu nu au fost majorate.



    Date economice privind România


    Prognoza de iarnă a Comisiei Europene a adus estimări îmbunătățite privind economia României – în acest an, creşterea ar urma să fie de 2,5%, iar inflaţia să scadă la 9,7%. Și BNR a venit cu o prognoză mult mai bună faţă de cea din decembrie 2022 și spune că inflaţia va coborî până la finalul anului la 7%. BNR a mai arătat că deficitul de cont curent al României a crescut, anul trecut, cu peste 52 de procente, depăşind acum 26 de miliarde de euro, datoria externă totală a României a crescut cu peste 6,1 miliarde de euro, iar investiţiile străine directe au însumat aproape 10,7 miliarde de euro.



    Timișoara – capitală culturală europeană în acest an


    Programul Timişoara – Capitală Europeană a Culturii 2023 a început oficial, iar cele 130 de evenimente inaugurale pregătite se desfăşoară până duminică. Timişoara îşi propune să demonstreze că este un oraş deschis, curajos şi inovativ. Sute de artişti români şi internaţionali cheamă la o călătorie care se mulează perfect pe tradiţia multiculturală a Timişoarei. Sunt organizate concerte, expoziţii, spectacole stradale, dezbateri, teatru, film şi ateliere în întregul oraş, inclusiv în cartiere, totul sub sloganul “Luminează oraşul prin tine”. Timişoara împarte în acest an titlul de Capitală Europeană a Culturii cu oraşele Veszprém din Ungaria şi Elefsina, din Grecia.









  • REPowerEU: măsuri energetice incluse în planurile naționale de redresare

    REPowerEU: măsuri energetice incluse în planurile naționale de redresare

    Noul plan urmăreşte reducerea dependenţei energetice de Rusia şi accelerarea tranziţiei spre energia verde, sporind în acelaşi timp rezilienţa sistemului energetic din Uniunea Europeană. Planul se bazează pe trei piloni: diversificare, economisire şi accelerarea trecerii la energia curată, iar România va beneficia de o alocare totală de 1,4 miliarde de euro pentru finanţarea unor proiecte în domeniul energiei până în 2026.

    Eurodeputatul român Siegfried Mureşan, coraportor al Parlamentului European, a subliniat că este important ca guvernul să depună planul naţional cât mai repede:

    Imediat după ce planurile statelor vor fi aprobate, vor primi o prefinanţare de 20% din partea Comisiei – în cazul României aproximativ 280 milioane euro – sprijin care va veni până la finalul primăverii, sperăm, deci încă în această perioadă în care preţul energiei este mare şi povara pentru oameni, pentru întreprinderi este mare. Guvernul va trebui să prezinte un plan prin care să spună Comisiei Europene cum doreşte să atragă aceşti bani. Prin legislaţie, aşa cum am negociat-o, permite, de exemplu, inclusiv finanţarea ajutorului pentru încălzire.


    Noile norme se aplică retroactiv măsurilor de la 1 februarie 2022, cu un număr limitat de excepţii. Măsurile sunt concepute pentru a sprijini investiţiile menite să combată sărăcia energetică în cazul gospodăriilor vulnerabile, IMM-urilor şi microîntreprinderilor.

    Planul va fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii şi va deveni legislaţie la nivel european. Apoi, fiecare guvern va trebui să prezinte Comisiei spre aprobare planul naţional pentru a obţine finanţare. Conform prevederilor planului, statele membre au obligaţia să facă publică lista celor mai mari 100 de beneficiari din acest fond, în ordinea descrescătoare a finanţării primite.

    Conform Parlamentului, din suma de 20 de miliarde de euro de granturi suplimentare propusă de Comisie, opt miliarde vor proveni dintr-o licitaţie anticipată a certificatelor naţionale de emisii din cadrul sistemului Uniunii de comercializare a certificatelor de emisii, în timp ce 12 miliarde vor proveni din Fondul pentru inovare.


  • Viziunea pe termen lung pentru zonele rurale din UE

    Viziunea pe termen lung pentru zonele rurale din UE

    Zonele rurale reprezintă
    aproximativ 83% din teritoriul total al Uniunii Europene și găzduiesc
    aproximativ 137 de milioane de persoane, adică 30% din populația Uniunii.
    Zonele rurale sunt deosebit de importante ca locuri pentru producția de
    alimente, pentru păduri și producția de energie, precum și pentru realizarea
    Pactului verde european, a neutralității climatice și a obiectivelor de
    dezvoltare durabilă ale Uniunii Europene. Politicile și măsurile de la nivelul
    Uniunii Europene, combinate cu cele naționale, regionale și locale, sunt
    esențiale pentru asigurarea prosperității și bunăstării cetățenilor europeni
    din mediul rural, precum și pentru abordarea provocărilor cu care se confruntă
    aceștia, și anume declinul și îmbătrânirea populației, un risc mai mare de
    sărăcie și excluziune socială, și mai puține oportunități de locuri de muncă de
    calitate. Dezvoltarea zonelor rurale trebuie să rămână o prioritate pe agenda
    Uniunii Europene şi de aceea este nevoie de o viziune pe termen lung pentru
    zonele rurale.

    Despre acest subiect a vorbit în Parlamentul European,
    eurodeputatul, Dacian Cioloş.


    Zonele rurale și-au
    dovedit reziliența atât în timpul pandemiei de COVID-19, cât și acum, de când
    Ucraina este atacată de Rusia, au dovedit că pot asigura aprovizionarea cu
    alimente, mai ales prin lanțuri scurte. Cu toate acestea, zonele rurale
    continuă să aibă probleme structurale mari. E nevoie în continuare de investiții
    atât în infrastructura de bază, dar și în servicii publice, mai ales pentru
    educație și sănătate, pentru că e o problemă în continuare de coeziune, de
    diferență, de dezvoltare, chiar dacă nu atât de mult între Est și Vest cât era
    pe vremuri, dar din ce în ce mai mult între zonele urbane și zonele rurale,
    chiar în interiorul aceleiași regiuni. De aceea e nevoie de investiții, mai
    ales pentru a atrage și a fixa tineri în mediul rural, atât în activitatea
    agricolă, dar și pentru dezvoltarea economică și socială în general. Și e
    important să investim în zonele rurale, pentru că pentru Uniunea Europeană sunt
    un element de identitate, aici sunt ancorate tradiții. Dar sunt convins că
    zonele rurale pot fi și la originea modernizării societății europene, dacă
    investim suficient în aceste zone și fixăm tinerii în mediul rural.


  • Previziunile economice se îmbunătăţesc pentru Uniunea Europeană

    Previziunile economice se îmbunătăţesc pentru Uniunea Europeană

    Estimările intermediare de iarnă ale Comisiei Europene indică perspective de creștere economică pentru 2023 de 0,8 % pentru Uniunea Europeană și de 0,9 procente pentru zona euro, fiind cu 0,5, respectiv, cu 0,6 puncte procentuale mai mare decât în previziunile din toamnă.

    Evoluțiile favorabile înregistrate în ultimele luni au îmbunătățit perspectivele de creștere pentru anul în curs. Aceasta se datorează, susţin specialiştii Comisiei, diversificării continue a surselor de aprovizionare și scăderii bruşte a consumului care au dus la niveluri ale stocurilor de gaz peste media sezonieră din ultimii ani, determinând scăderea preţului gazelor cu mult sub nivelurile din perioada anterioară războiului.

    În plus, piața forței de muncă din Uniunea Europeană a continuat să înregistreze rezultate foarte bune, rata șomajului rămânând la cel mai scăzut nivel istoric (6,1 %) până la sfârșitul anului 2022.

    Încrederea se îmbunătățește, iar sondajele din luna ianuarie sugerează că activitatea economică va evita, de asemenea, o contracție în primul trimestru al anului 2023. Cu toate acestea, atrage atenţia Comisia, consumatorii și întreprinderile continuă să se confrunte cu costuri ridicate ale energiei, iar inflația de bază a crescut şi în luna ianuarie, slăbind și mai mult puterea de cumpărare a populaţiei. Pe măsură ce presiunile inflaționiste persistă, se preconizează că înăsprirea politicii monetare va continua, afectând activitatea întreprinderilor și investițiile. Rata de creștere pentru 2024 rămâne neschimbată, situându-se la 1,6 % pentru UE și la 1,5 % pentru zona euro. Până la sfârșitul perioadei analizate în previziuni, se preconizează că volumul producției va fi cu aproape 1 % mai mare decât cel estimat în previziunile din toamnă. Trei luni consecutive de moderare a inflației totale sugerează că s-a trecut de perioada în care s-a înregistrat nivelul maxim, astfel cum s-a anticipat în previziunile din toamnă.


  • Migrația, o provocare ce impune un răspuns la nivel european

    Migrația, o provocare ce impune un răspuns la nivel european

    Migrația reprezintă o provocare pentru Europa, ce impune un răspuns la nivel european, se arată în concluziile Reuniunii Extraordinare a Consiliului European, care a avut loc săptămâna trecută. Frontierele trebuie să fie gestionate. Vom acţiona pentru a ne consolida frontierele externe şi pentru a preveni migraţia neregulamentară, a declarat preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, după încheierea reuniunii.

    Șefii de stat şi de guvern din UE au solicitat Comisiei mobilizarea imediată de fonduri şi mijloace substanţiale pentru a sprijini statele membre în consolidarea capabilităţilor şi a infrastructurii de protecţie a frontierelor externe ale Uniunii Europene.

    Liderii UE invită Comisia să finanţeze măsurile statelor membre care contribuie în mod direct la controlul frontierelor externe ale Uniunii Europene, cum ar fi proiectele-pilot de gestionare a frontierelor, precum şi la consolidarea controlului la frontiere în principalele ţări aflate pe rutele de tranzit către Uniunea Europeană. În conferința de presă de la finalul reuniunii, Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat cum se va acţiona concret pentru întărirea frontierelor externe ale Uniunii Europene:

    Pentru aceasta, ne vom concentra pe două proiecte-pilot la graniţe. Cu alte cuvinte, vom oferi un pachet integrat de infrastructură fixă şi mobilă, de la maşini la camere şi turnuri de supraveghere sau supravegherea electronică. Acest lucru necesită finanţare europeană, contribuţii bilaterale, dar şi naţionale. Vom lansa proiecte-pilot care se vor axa pe procedurile de la frontiere, pentru a arăta bune practici în aceste cazuri.

    Liderii UE propun un model la nivelul întregului guvern, care să implice instituţiile UE şi guvernele naţionale, pentru a folosi diplomaţia, dezvoltarea, comerţul şi vizele în prevenirea migrației ilegale.

    Deşi România nu este parte a niciunei rute de migraţie, doreşte să contribuie la securizarea frontierei externe şi combaterea migraţiei ilegale.

    Preşedintele Klaus Iohannis a exprimat chiar deschiderea de a lucra cu Comisia Europeană la un proiect-pilot.


  • Parlamentul European solicită mai multe sancțiuni împotriva regimului iranian

    Parlamentul European solicită mai multe sancțiuni împotriva regimului iranian

    Disprețul flagrant al regimului iranian față de demnitatea umană și
    aspirațiile democratice ale propriilor cetățeni, precum și sprijinul oferit de
    acesta Federației Ruse obligă UE să își modifice poziția față de Iran, se
    arată într-o rezoluție adoptată recent de Parlamentul European. Eurodeputații
    cer UE să își extindă lista de sancțiuni pentru a include toate persoanele și
    entitățile responsabile de încălcări ale drepturilor omului și membrii
    familiilor acestora, inclusiv liderul suprem Ali Khamenei, președintele Ebrahim
    Raisi, procurorul general Mohammad Jafar Montazeri, precum și toate fundațiile
    (bonyads) care au legături cu Corpul Gărzilor Revoluționare Islamice (IRCG). De
    asemenea, aceștia solicită Consiliului și statelor membre să adauge Corpul Gărzilor
    Revoluționare Islamice IRGC și forțele sale subsidiare pe lista UE a
    organizațiilor teroriste. Orice țară în care Corpul Gărzilor Revoluționare
    Islamice IRGC desfășoară operațiuni militare, economice sau informaționale ar
    trebui să rupă și să scoată în afara legii legăturile cu această agenție.

    Didier
    Reynders, comisarul european pentru justiție, a criticat reprimarea violentă a
    protestelor antiguvernamentale din Iran și a condamnat folosirea pedepsei cu
    moartea în această țară.

    Situația
    internă din Iran continuă să fie o sursă de îngrijorare. Revoltele actuale
    dezvăluie o frustrare, o nemulțumire profundă. Principalele cerințe ale
    protestelor actuale sunt respectarea drepturilor fundamentale ale omului,
    demnitatea și schimbarea reală. Cu toate acestea, intensitatea protestelor pare
    să fi scăzut în ultimele săptămâni. Acest lucru se datorează probabil
    arestărilor și execuțiilor în masă ale protestatarilor. Represiunea s-a mutat
    acum în sălile de judecată, unde sentințele dure, inclusiv sentințele la
    moarte, sunt folosite ca un instrument de represiune. Patru protestatari au fost executați, unul
    dintre ei public. Pedeapsa capitală este o negare inacceptabilă a demnității și
    integrității umane și ne propunem abolirea ei universală. Ca parte a unei
    reacții puternice și coordonate, Uniunea Europeană și majoritatea statelor
    membre i-au convocat pe ambasadorii iranieni pentru a cere cu fermitate
    încetarea acestei acțiuni inacceptabile. Poporul iranian are dreptul la
    proteste pașnice. Drepturile fundamentale trebuie respectate în orice situație.



    Deputații cer autorităților Republicii Islamice să asigure eliberarea
    imediată și necondiționată a tuturor protestatarilor condamnați la moarte. De
    asemenea, condamnă faptul că procedurile penale și pedeapsa cu moartea au fost
    instrumentalizate de regimul iranian pentru a elimina opoziția și a pedepsi
    cetățenii pentru că își exercită drepturile fundamentale. Cei responsabili de
    uciderea a sute de protestatari trebuie aduși în fața justiției, spun deputații
    europeni.


  • Reziliența la dezastre – obiective europene comune

    Reziliența la dezastre – obiective europene comune

    Atunci când amploarea unei situații de urgență depășește capacitățile de răspuns ale unei țări, aceasta poate solicita asistență prin intermediul Mecanismului de Protecție Civilă al Uniunii Europene. Odată activat, Centrul European de Coordonare finanțează asistența venită din partea statelor membre ale Uniunii și a altor opt ţări participante (Albania, Bosnia și Herțegovina, Islanda, Muntenegru, Macedonia de Nord, Norvegia, Serbia și Turcia).

    Imediat după cutremurele care au devastat săptămâna trecută Turcia şi Siria, Comisia Europeană a adoptat o recomandare și o comunicare cu cinci obiective comune de întărire a rezistenţei în fața dezastrelor naturale.

    Acestea sunt:

    – În primul rând, anticiparea – adică îmbunătățirea capacităţii de evaluare și de anticipare a riscurilor de dezastre, precum şi a planificării modului în care răspundem acestor riscuri;
    – Apoi, pregătirea – este creşterea nivelului de conștientizare a riscurilor și a gradului de pregătire al populației;
    – Alertarea – aici avem îmbunătățirea sistemelor de alertă timpurie la nivel național, regional și local;
    – Apoi, răspunsul – adică întărirea capacității de reacţie a mecanismului de protecție civilă al Uniunii Europene atunci când una din ţările participante este depăşită;
    – Si, nu în ultimul rând, securitatea – adică asigurarea unui sistem solid de protecție civilă, care trebuie să rămână operațional 24 de ore din 24, 7 zile din 7, în timpul dezastrelor și după.

    După cutremurele devastatoare de acum o săptămână, Turcia a activat mecanismul de protecție civilă al Uniunii Europene. 19 state membre, inclusiv România, alături de Albania și Muntenegru, în colaborare cu Centrul de coordonare a răspunsului la situații de urgență, au oferit echipe de căutare şi salvare, cărora li s-au adăugat echipe medicale. Centrul European de Coordonare a constituit, de asemenea, o echipă de protecție civilă cu experți din 11 state membre, care au fost trimiși imediat în Turcia.

    În Siria, Uniunea Europeană este în contact cu partenerii de la fața locului și finanțează organizații umanitare pentru operațiunile de căutare și salvare, oferind totodată sprijin în mijloace şi ajutoare de primă necesitate.

    Aşa cum a anunţat preşedinta Comisiei, Ursula von der Leyen, Uniunea Europeană va organiza, la începutul lunii martie, o conferinţă a donatorilor pentru a sprijini Turcia şi Siria să facă faţă dezastrelor produse de cutremurele de la 6 februarie.


  • Valorificarea talentelor în regiunile Europei

    Valorificarea talentelor în regiunile Europei

    Menit să sprijine regiunile
    UE afectate de declinul accelerat al populației în vârstă de muncă, un mecanism de stimulare a talentelor a fost
    elaborat de Comisia Europeană și prezentat în Comunicarea privind
    valorificarea talentelor în regiunile Europei. Adoptată în luna ianuarie,
    Comunicarea reprezintă prima inițiativă-cheie din 2023 care contribuie la Anul
    european al competențelor, așa cum a fost propus de Comisie, care urmărește să
    dea un nou impuls inițiativelor de recalificare și perfecționare. Talentele
    trebuie stimulate, iar acest lucru este cu atât mai necesar în regiunile
    afectate de scăderea forței de muncă și de ponderea scăzută a persoanelor cu
    studii superioare, precum și în regiunile afectate de plecarea tinerilor,
    consideră Bruxellesul.

    Trebuie să ne
    asigurăm că regiunile care se confruntă cu o scădere a populației și, prin
    urmare, cu o capcană pentru dezvoltarea talentelor au mijloacele de a atrage
    și de a valorifica roadele investițiilor lor. Schimbările demografice pot fi o
    oportunitate de a consolida reziliența pe teritoriile UE
    , a apreciat Dubravka
    Suica, vicepreședinte pentru democrație și demografie:

    Între 2015 și 2020, populația în vârstă de muncă a scăzut cu 3,5
    milioane de persoane. Ne putem aștepta ca declinul să
    continue cu încă 35 de milioane de persoane până în 2050. Aceasta
    reprezintă o provocare enormă. Comunicarea noastră acordă o atenție deosebită
    regiunilor celor mai afectate de pierderea forței de muncă pregătită, care
    amenință cu adevărat prosperitatea pe termen lung a acestora. Comunicarea
    identifică 82 de regiuni reprezentând împreună 30% din populația UE. Am
    împărțit aceste regiuni în două categorii. Primul este un grup de 46 de regiuni
    care reprezintă 60% din populația Uniunii și înregistrează un declin rapid al
    populației în vârstă de muncă și al absolvenților de universitate, ceea ce face
    dificil ca aceste regiuni să inoveze și să-și îmbunătățească productivitatea.
    Al doilea este un grup de 36 de regiuni care sunt de fapt afectate de pierderea
    populației lor tinere cu vârsta între 15 și 39 de ani. Acest grup reprezintă
    13% din populația Uniunii. Ambele grupuri întâmpină provocări structurale
    specifice și toate acestea pot conduce la ceea ce noi numim o capcană a
    dezvoltării de talente. Acest lucru înseamnă că regiunile nu furnizează destui
    muncitori în vârstă de muncă și pregătiți din punct de vedere profesional și al
    educației pentru a atenua impactul declinului populației și al îmbătrânirii
    populației. Nu este de ajuns să tragem un
    semnal de alarmă, trebuie să ne uităm la toate instrumentele noastre de
    politică. Este necesară, de asemenea, o
    nouă abordare din partea statelor membre, din partea regiunilor, din partea
    noastră la nivel de Uniune. Astfel, propunem un mecanism de stimulare a
    talentelor prin comunicarea noastră, scopul acestui mecanism,
    care are 8 piloni, fiind acela de a ajuta foarte concret la dezvoltarea
    talentelor acestor regiuni. Le vom oferi sprijin pe partea de formare, reținere
    și de atragere a persoanelor – de formare a skillurilor necesare pentru a
    întâmpina noile provocări ale tranziției demografice.

    Comunicarea
    privind valorificarea talentelor în regiunile Europei oferă soluții adaptate,
    bazate pe realitatea locului și multidimensionale, inclusiv utilizarea
    fondurilor și a inițiativelor UE existente pentru a sprijini regiunile cele mai
    afectate de tranziția demografică în curs și de efectele sale secundare și
    pentru a preveni apariția unor disparități teritoriale noi și accentuate în UE.