Tag: Uniunea Europeana

  • Importanţa colectării selective a deşeurilor

    Importanţa colectării selective a deşeurilor

    Politicile Uniunii Europene privind gestionarea
    deșeurilor își propun să reducă impactul deșeurilor asupra mediului și a
    sănătății și să îmbunătățească eficiența resurselor în Uniunea Europeană.
    Obiectivul pe termen lung al acestor politici este de a reduce cantitatea de
    deșeuri generate și, atunci când generarea deșeurilor nu poate fi evitată, de a
    promova utilizarea acestora ca resursă și de a obține niveluri mai ridicate de
    reciclare și eliminare în condiții de siguranță. Abordarea Uniunii Europene în
    ceea ce privește gestionarea deșeurilor se bazează pe trei principii:
    prevenirea producerii deșeurilor, reciclare și reutilizare și îmbunătățirea
    eliminării finale și a monitorizării.




    Despre importanţa reciclării deşeurilor în România
    ne vorbeşte Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului: Este extrem de important
    să colectăm selectiv şi România la ora actuală este la un nivel de reciclare de
    5%, cu foarte mult sub media celorlalte ţări membre din Uniunea Europeană şi,
    pentru că ar trebui să protejăm şi să avem grijă de resursa naturală, este
    extrem de important să explicăm fiecărui cetăţean să facă de la bun început o
    colectare selectivă pe tipuri de deşeuri, respectiv pe hârtie, pe sticlă, pe
    pet-urile din plastic şi pe cele de metal. Deci, sunt 4 tipuri de deşeuri. Dacă acestea ar fi puse separat, în
    tomberoane separate, în saci separaţi şi ar fi colectate de către operatorul de
    salubrizare tot separat, nu amestecate, aceste fracţii uscate cum se numesc
    ele, cele 4 tipuri de deşeuri şi fracţia umedă, respectiv deşeurile din
    gospodăriile noastre, deci deşeu partea umedă, atunci binenţeles că acestea ar
    intra într-un proces de reciclare, iar populaţia ar putea să beneficieze de
    nişte facilităţi în sensul că prin o durată mai mare de viaţă a unui ambalaj preţul
    lui în timp poate să fie diminuat, deci preţul total ar putea să scadă.

  • Iohannis: Anul viitor trebuie făcută o analiză a secolului de la Unire

    Iohannis: Anul viitor trebuie făcută o analiză a secolului de la Unire

    Președintele Klaus Iohannis a declarat vineri, la recepția oferită cu ocazia Zilei Naționale, că anul viitor trebuie făcută o analiză a secolului care se încheie de la Marea Unire și trebuie stabilite obiective clare pentru viitor, însă este nevoie de efortul tuturor forțelor politice, instituțiilor și societății civile.



    “În 2018 va trebui să facem o analiză serioasă a secolului care se încheie, să vedem ce am reușit în toți acești ani, care ne sunt punctele tari, ce ne vulnerabilizează, iar, în final, să ne stabilim clar obiectivele pe termen mediu și lung. Centenarul nu este doar despre trecut. Centenarul este despre România viitoare. De aceea, am lansat ideea unui Proiect de țară, care reprezintă fundamentul construcției unei Românii puternice, demne și prospere. Ca acest proiect să reușească, este nevoie de efortul comun al tuturor forțelor politice, instituțiilor și actorilor societății civile, care trebuie să dea dovadă de responsabilitate și unitate. Suntem un popor demn și am dovedit că idealurile naționale se înfăptuiesc doar cu determinare și cu o clasă politică în slujba cetățenilor. 2018 poate fi cel mai potrivit prilej pentru a contura o viziune pe termen lung, care să pornească de la interesele națiunii noastre. Politicienii le datorează românilor solidaritate cu așteptările lor, pentru ca România anilor viitori să devină țara pe care și-o doresc”, a mai spus șeful statului.



    Președintele Iohannis a declarat că anul 2017 a fost unul complex, marcat de convulsii sociale de amploare și provocări care au pus sub semnul întrebării progresele înregistrate de România în ceea ce privește lupta anticorupție și funcționarea statului de drept.



    “2017 a fost un an complex, marcat deopotrivă de o simbolistică aparte, dar și de convulsii sociale de amploare. S-au împlinit 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, perioadă în care țara noastră a ieșit din conul de umbră, dovedind că poate fi un partener de încredere care își respectă angajamentele asumate și un pilon de stabilitate în regiune. Cei 10 ani de apartenență la marea familie europeană au adus beneficii multiple și au demonstrat că nu există viitor pentru România în afara proiectului european. În plan intern, au existat însă foarte multe provocări care au pus sub semnul întrebării progresele înregistrate de România în ceea ce privește lupta anticorupție și funcționarea statului de drept, dar și progresul economic”, a afirmat președintele.



  • Proiecte pentru diaspora

    Proiecte pentru diaspora

    Odată cu aderarea
    României la Uniunea Europeană în 2007, numărul românilor care au emigrat a
    crescut de la an la an, Italia şi Spania, alături de Marea Britanie, fiind
    principalele ţări alese ca destinaţie. Motivele plecării ţin, în principal, de
    nevoia unui loc de muncă mai bine plătit. Pornind de la ideea că foarte mulţi
    dintre aceştia s-ar întoarce acasă, în ţară au fost gândite mai multe proiecte
    menite să vină în sprijinul celor care vor să revină în România şi să dezvolte
    aici o afacere, pentru acestea existând sprijin financiar european. Există o
    fereastră de oportunităţi în această direcţie în următorii ani, există
    posibilitatea dezvoltării unor afaceri profitabile şi în România, dacă ei vin
    cu cunoştinţele lor, cu resursele pe care le au şi dorinţa de muncă serioasă,
    credem că pot aduce un aport foarte important României
    , declara, în octombrie,
    anul trecut, Marius Bostan, antreprenor social, dar și
    expert specializat în proiecte de dezvoltare locală, finanţare şi managementul
    companiilor, ministru al Comunicațiilor și pentru Societatea
    Informațională în guvernul de tehnocraţi condus de Dacian Cioloș.

    Un prim pas pentru
    stimularea revenirii în ţară a cât mai multor români a fost făcut chiar atunci,
    când Repatriot, un proiect al Romanian Business Leaders, a organizat pentru
    prima dată la Bucureşti Business Summit – Împreună pentru România. Evenimentul, unul al
    elitei mediului de afaceri românesc, a fost gândit pentru încurajarea
    reconectării românilor din diaspora cu România, în special prin realizarea de
    investiții în ţară, susţinerea din partea Bucureştiului manifestându-se prin informații și
    consiliere pentru acces rapid la oportunitățile din ţară. Concluzia
    întâlnirii – românii din diaspora ar investi în IT, agricultură și turism.
    Potrivit majorităţii participanţilor, România oferă oportunități atractive pe
    care oamenii de afaceri își doresc să le fructifice, însă există încă obstacole
    care stau în calea unui mediu de afaceri sănătos, precum birocrația excesivă,
    modalitatea de realizare și implementare a politicilor fiscale și lipsa
    predictibilității legislative.

    Recent, un alt pas a fost făcut, prin lansarea proiectului
    Diaspora Invest, care va fi derulat până în septembrie 2020 de asociațiile Centrul de Dezvoltare SMART, Patronatul Tinerilor
    Întreprinzători din Regiunea Sud-Est și Liga Studenților Români din Străinătate.
    Proiectul încurajează spiritul antreprenorial al românilor nevoiţi să
    plece la muncă în străinătate, stimulându-i pe aceştia să înceapă propria afacere
    într-una dintre cele 7 regiuni mai puțin dezvoltate ale României. Prin acest
    proiect, Uniunea Europeană oferă finanţări nerambursabile de maximum
    40.000 de euro pentru afaceri non-agricole în mediul urban prin care să se înfiinţeze
    minimum două locuri de muncă. Despre potenţialii beneficiari, Radu Oprea,
    preşedintele Patronatului Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud-Est: Trebuie să aibă un domiciliu în
    România şi de asemenea să dovedească faptul că în ultimele 12 luni au trăit în
    diaspora. Dorim să avem aplicanţi din cât mai multe ţări, pentru că ne
    interesează să vină cu lucruri foarte noi. Deci chiar cineva care stă în
    Statele Unite, de exemplu, care a învăţat foarte multe lucruri de acolo, ne
    dorim să-l aducem aici în ţară şi să deschidă o afacere inspirată de experienţa
    de acolo. Din Uniunea Europeană, desigur că încercăm să recrutăm şi de acolo,
    dar şi din Republica Moldova de exemplu şi, de ce nu?, din ţări mai
    îndepărtate, din Asia.

    În afară de punerea
    în practică în România a celor mai bune idei de afaceri inspirate de sisteme
    economice din alte ţări dezvoltate, proiectul rămâne consecvent obiectivului
    său de atragere înapoi în ţară a românilor care lucrează sau trăiesc în
    străinătate. Iulian Cazacu, preşedintele Asociaţiei Centrul de Dezvoltare Smart:
    O statistică pe care o avem ne arată că undeva pe la 3,2 milioane de români au
    emigrat. Sigur, e un val care a crescut începând din 2007, de la aderarea
    României la UE. În urma studiilor, reiese faptul că la 20 la sută dintre ei,
    apare dorinţa de a-şi deschide o afacere în România sau să-şi cumpere un teren,
    să-şi construiască o proprietate. Sigur că majoritatea au plecat în ţări cum ar
    fi Spania, Germania, UK, noi îi ţintim practic pe românii din toată lumea. În
    acest sens, vom avea o serie de evenimente în Europa, în zece oraşe din Europa,
    şi în Statele Unite, în trei oraşe, evenimente prin care vom promova această oportunitate
    pentru ei.

    Prin
    Diaspora Start-up, susţinut de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, românii
    din diaspora pot obţine sprijin în România pentru activităţi independente,
    antreprenoriat și înființare de întreprinderi, inclusiv a unor microîntreprinderi
    și a unor întreprinderi mici și mijlocii inovatoare, obiectivul specific fiind
    acela al creșterii ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil
    non-agricol din zona urbană. În vară, autoritatea de resort de la Bucureşti a
    aprobat 32 de proiecte în valoare de 76 de milioane de euro, prin Diaspora
    Start-up.

  • Agenda urbană a UE

    Agenda urbană a UE

    La
    evenimentul de la Rotterdam au fost prezenți factori de decizie la nivel local,
    național și european, care au discutat despre progresele din cadrul Agendei
    Urbane a UE.


    Introdusă în urma pactului de la
    Amsterdam, semnat anul trecut sub preşedinţia Olandei, Agenda Urbană are în
    acest moment 12 teme prioritare, şi au fost deja puse în practică patru
    parteneriate între diferite oraşe. Sunt implicate în total 86 de oraşe din 22
    de ţări europene.


    Raportul
    Comisiei europene privind progresul facut în Agenda Urbană a fost prezentat și
    în cadrul Forumului Orașelor, iar comisarul european pentru dezvoltare
    regională, Corina Creţu, a subliniat că Agenda Urbană a Uniunii Europene este
    un instrument foarte bun pentru oraşe, care sunt impulsionate să colaboreze şi
    să se dezvolte împreună.







    Corina Creţu: Avem acest raport al dezvoltării
    urbane care arată progresele de până acum, dar şi sugestiile privind
    îmbunătăţirea acţiunilor în perioada următoare. Este clar că, după numai un an,
    avem deja primele rezultate, Agenda Urbană a influenţat pozitiv procesul de
    elaborare a politicilor în oraşe. Oraşele au deja o voce mult mai pronunţată
    atât la nivel naţional, cât şi la nivle european. Cred că statele membre
    înţeleg mult mai bine faptul că oraşele sunt parteneri utili, şi multe dintre
    statele membre au deja o politică urbană.




    Comisarul
    Corina Crețu a mai subliniat că, prin intermediul Agendei Urbane, se dorește ca
    orașele din UE să devină mai inovatoare și să ofere condiții cât mai bune de
    trai.


    Tot în cadrul Forumului Oraşelor,
    Comisia Europeană şi Banca Europeană pentru Investiţii au lansat, la cererea
    oraşelor, Platforma Urbis (‘Urban Investment Support’).


    Este vorba despre un instrument care
    va ajuta orașele să-și planifice investițiile astfel încât acestea să-și poată
    sprijini strategiile de dezvoltare urbană și să obțină un acces mai ușor la
    finanțare.


    Acest
    nou serviciu de consiliere va sprijini orașele în conceperea, planificarea și
    implementarea strategiilor de investiții.
    Obiectivul este de a promova demararea pe
    termen scurt și mediu a unor proiecte solide, de exemplu în domeniul acțiunilor
    climatice urbane.


    Până
    în 2020 la nivelul Uniunii Europene au fost alocate 100 de miliarde de euro
    pentru proiectele Agendei Urbane, din care 15 miliarde
    direct în managementul oraşelor.




  • România în topul agriculturii europene

    România în topul agriculturii europene

    Eurostat a publicat cifrele producției agricole din 2016, în țările Uniunii Europene. Comparativ cu 2015, producția agricolă a scăzut cu 2,8%, cu o valoare totală de 405 miliarde de euro. Franța se află pe prima poziție cu 73 miliarde de euro, 17% din totalul UE, urmată de Italia cu 53,4 miliarde euro (13%) și Germania cu 52,9 miliarde euro sau 13%.



    România a înregistrat o producție de 15,4 miliarde euro, adică 4% din totalul Uniunii Europene. Înaintea țării noastre s-au aflat Spania cu 46,8 miliarde euro (12%), Marea Britanie (27,9 miliarde sau 7%), Olanda (27 miliarde euro, de asemenea 7%) și Polonia cu 22,4 miliarde, adică 6%.



    Datele publicate de Eursotat mai arată că valoarea producției agricole a României crescut ușor, cu 0,9%, față de anul 2015, datorită unei creșteri de 4,7% a valorii serviciilor agricole. În schimb valoarea producției animale a scăzut cu 5%, în timp ce cea agricolă a crescut cu 3,6%.



    La nivelul Uniunii Europene, valoarea producției vegetale a scăzut în cu 2,5%, dar și din cauza prețurilor mai mici cu 1,8% față de 2015. De asemenea, s-a înregistrat o scădere de 13,5% a producției de cereale, în schimb europenii au produs cu 23,5% mai mulți cartofi.

  • Urşii din Carpaţi

    Urşii din Carpaţi

    Aproape jumătate din numărul de carnivore mari ale Europa se
    găsesc în Carpaţii României. Cel mai mare carnivor al zonei, supranumit şi regele
    pădurilor europene, este ursul brun – specie protejată în
    Uniunea Europeană, fiind inclus pe lista roşie a animalelor pe care de dispariţie. In multe ţări
    europene specia a dispărut din habitatele distruse de intervenţia omului, în
    schimb, în pădurile din România încă se mai găsesc populaţii viabile de urşi,
    dar care sunt greu de gestionat. De câtiva ani, se relatează cazuri în care
    urşii coboară din păduri în zonele locuite, producând mari pagube. Mulţi oameni
    au fost răniţi şi zeci de animale domestice au fost ucise. S-au
    înregistrat stricăciuni şi în culturile agricole, la stâni sau în stupine.
    Autorităţile locale din mai multe judeţe din zonele de munte par depăşite de
    situaţie şi cer Ministerului Mediului să intervină în soluţionarea acestei
    probleme.

    Aflăm de ce s-a ajuns la această situaţie de la Cristian Pap,
    coordonator regional Arii protejate WWF România: S-a ajuns aici din cauza
    unui cumul de factori şi vorbim aici inclusiv de fragmentarea şi reducerea habitatelor
    ursului. Asistăm cu toţii la o tăiere masivă a padurilor şi asta se întâmplă în
    toate masivele din ţară. Vorbim apoi de reducerea bazei de hrană naturală,
    adică există tot mai puţine specii- pradă pentru urşi şi
    alte carnivore mari. Dispar şi fructele de pădure, mai ales toamna culegătorii
    stau 1- 2 luni prin păduri culegând fructele de
    pădure. Pe de altă parte, urşii coboară în localităţi fiind atraşi de către
    deşeurile care nu sunt bine depozitate, cât şi de fructele din livezi. Dar putem vorbi şi de o
    schimbare a comportamentului acestora datorat managementului cinegetic care se
    practică. Există vânători care hrănesc intens ursul pentru a-l menţine cât mai
    aproape de fondul lor de vânătoare.



    In vara acestui an, din cele 18 asociaţii de vânătoare din
    judetul Harghita, 12 au depus cereri de recoltare pentru 73 de urşi şi 12 lupi.
    S-a aprobat doar recoltarea a şase exemplare de urs, chiar dacă de la
    începutul anului s-au înregistrat, doar în acest judeţ, peste 340 de
    pagube produse de animalele sălbatice, din care 80 la sută provocate de urşi.
    În aceasta toamnă, Ministerul Mediului a aprobat un ordin pentru prinderea a
    cel mult 140 de exemplare periculoase, din toată ţara, însă reprezentanţii
    asociaţiilor de vânătoare sunt de părere
    că e nevoie de mult mai mult. De exemplu, în judeţul Covasna se
    estimează că efectivul optim de urşi ar fi de aproximativ 700 de exemplare,
    însă numărul real al acestora este aproape dublu.In timp ce autorităţile locale
    cer aprobarea de urgenţă a autorizaţiilor de recoltare a urşilor, ecologiştii
    propun soluţii neletale care să protejeze această specie. Ei nu sunt de
    acord cu sistemul de derogări care să permită împuşcarea urşilor ca măsură de
    prevenire a conflictelor, anticipând modul mascat de vânătoare la trofee.

    Activistul
    de mediu, Gabriel Păun: Vânătoarea de trofeeestecauza
    principală a isteriei de astăzi, care este una artificială din punctul
    nostru de vedere şi care a dus la problema cu care ne confruntăm astăzi. Dacă
    ne uităm la istoria României, până în anii ’80 şi ’90,
    coexistenţa omului cu animalul sălbatic era ceva care funcţiona foarte
    bine.. In momentul în care industria trofeelor s-a dezvoltat şi a prins
    rădăcini în România a început să fie o problemă care a degenerat până la gradul
    de isterie. Această industrie a venit la pachet cu nişte servicii care au
    însemnat de fapt instalarea de observatoare pentru împuşcarea urşilor în
    imediata vecinătate a comunităţilor locale. Cele mai multe
    sunt în judeţele Covasna şi
    Harghita unde sunt şi cele mai mari estimări de populaţii de urs. Acolo sunt şi
    cele mai mari probleme, pentru că ursii au fost scoşi din pădure, aduşi
    la marginea ei, iar dacă nu li se mai dă hrană la acele observatoare ne
    confruntăm cu problemele pe care le avem astăzi.



    Ecologiştii sunt de parere că ursul brun are nevoie de
    habitate întinse în care să se poată deplasa fără a interacţiona cu omul, prin
    intermediul unor coridoare de trecere. Cei de la WWF România derulează
    deja o serie de proiecteşi
    campanii tocmai pentru a proteja mediul natural şi urşii bruni din Carpaţi,
    după cum ne spune Cristian Papp, coordonator regional arii protejate WWF
    România: Am avut în perioada 2012-2014 un proiect în Maramureş
    care s-a numit Graniţe deschise pentru urşii din Carpaţii României şi
    Ucrainei unde am încercat să venim cu soluţii pentru conservarea
    biodioversităţii, în special a carnivorelor mari, prin păstrarea conectivităţii
    ecologice în Carpaţi şi reducerea riscului fragmentării habitatelor. Am
    identificat inclusiv nevoile de reconstrucţie ecologică pentru aceste
    coridoare, mergând mână în mână cu menţinerea utilizării durabile a resurselor
    naturale.. Toate activităţile noastre de conservare merg mână în mână şi cu
    această componentă de dezvoltare durabilă a comunităţilor. Sigur că am avut
    multe alte proiecte, inclusiv cele din Carpaţii de sud-vest unde am încercat să
    identificăm zonele critice pentru habitatele ursului, zone de sălbăticie. In
    prezent, avem un proiect în derulareTransgreen,
    un proiect internaţional care vine cu soluţii pentru construirea de
    infrastructuri de transport cu un impact cât mai redus asupra mediului. Venim
    cu soluţii concrete împreună cu autorităţile care să îmbine atât parte de
    dezvoltare a infrastructurii, cât şi de menţinere a conectivităţii ecolgice.
    Deci, vorbim de o infrastructură verde care este esenţială atât pentru
    om, cât şi pentru animale. In acelaşi timp, avem un alt proiect în derulare
    care se numeşte EU Large Carnivores – un proiect Life prin care încercăm să
    reducem aceste conflicte dintre carnivore şi oameni. Ne uităm inclusiv la
    această componentă de conectivitate ecologică, pentru că din cauza lipsei
    conectivităţii în anumite zone, putem asista inclusiv la conflicte dintre urşi
    şi oameni. Neavând coridoare ecologice care să le faciliteze trecera
    dintro zonă în alta, urşii pot să ajungă în anumite zone locuite şi
    atunci asistăm la multe accidente, din păcate. Ele ar trebui evitate.


    Soluţiile propuse de organizaţiile de mediu se referă la realizarea unor
    garduri electrice, înfiinţarea unui Serviciu de Urgenţă al Animalelor Sălbatice
    şi o mai bună gestionare a deşeurilor în localităţile de la poalele
    munţilor. Unii au mai propus ca urşii să fie relocaţi, însă există riscul
    că majoritatea exemplarelor să se întoarcă în zona în care au fost capturaţi. În
    tot acest timp, Ministerul Mediului lucrează la un plan de managment
    pentru gestionarea populaţiei de urşi şi promite să-l pună în dezbatere publică
    cel târziu în ianuarie. Se are în vedere şi un recensământ al urşilor din
    Carpaţi, pentru a şti câţi urşi avem.

  • Noi reguli pentru agricultura ecologică

    Noi reguli pentru agricultura ecologică

    De ce avem nevoie de un nou set de norme pentru sectorul producției ecologice, l-am întrebat pe domnul Marian Cioceanu, președintele Asociației operatorilor din agricultura ecologică din România – BIO România:



    ” E o veste buna pentru fermierii BIO și din România, dar și din întreaga Uniune Europeană. În primul rând, vechiul regulament a depășit 20 de ani, deci este adoptat într-o perioadă în care agricultura ecologică avea poate sub 1%, era o agricultura de nișă la vremea aceea. Între timp, sunt țări, cum ar fi Austria care a depășit 20 %, Spania se apropie de 2 milioane de ha certificate ecologic, Italia 1 500 000 de ha, Franța, Germania au depășit milionul de ha și noi ajunseserăm aproape la 500 000 de ha, dar acum ne apropiem de 300 000 de ha, am avut un regres. Deci, este un tip de agricultură care este într-o dezvoltare mult peste media a tot ceea ce înseamnă agricultură în Europa și în lume și atunci era nevoie de a adapta regulile la noile realități.



    Europa, țările membre ale Uniunii Europene, fermierii din aceste țări și ministerele agriculturii au fost foarte divizate referitor la acest regulament, au fost peste 1000 de amendamente la propunerea care a fost lansată de către Comisia Europeană și, în final, sperăm ca prin aplicarea noului regulament, România să devină din producător și exportator de materii prime ecologice, să devină un procesator și un consumator de alimente ecologice”.



    Odată adoptate, noile norme vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2021. Aceasta le va acorda suficient timp producătorilor, operatorilor și partenerilor acestora să se adapteze la noul cadru.





  • Acordul de liber schimb Republica Moldova – UE

    Acordul de liber schimb Republica Moldova – UE


    Pe 13 noiembrie 2014, plenul Parlamentului European a votat în favoarea ratificării Acordului de Asociere între Republica Moldova şi UE – tratat internaţional care prevede cooperarea în domenii precum comerţul, politica de securitate şi cultură, contribuind la integrarea mai profundă din punct de vedere politic şi economic între cele două entităţi. Acordul de Asociere include şi un Acord de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător, menit să reducă barierele în calea comerţului între fostul stat sovietic şi Uniune. Acesta acordă fiecărei părți un acces mai bun pe piață, urmărind inclusiv eliminarea taxelor vamale de import (și export, dacă există) în comerțul produselor. Aşa cum procedează Bruxellesul atunci când stabileşte cu partenerii săi comerciali Zone de Liber Schimb, şi în cazul Republicii Moldova au fost incluse mai multe domenii, care depăşesc comerţul obişnuit, pornind de la ideea că acesta nu poate fi decuplat de politicile interne privind achiziţiile, concurenţa, proprietatea intelectuală sau dezvoltarea durabilă. În cazul Republicii Moldova, statutul de membru al Parteneriatului Estic i-a oferit o poziţie specială în relaţia cu Bruxellesul, iar acordul are prevederi în conformitate cu acquis-ul comunitar.



    Toate acestea, pentru modernizarea economiei, atragerea investițiilor comunitare în țară şi pentru un mediu mai previzibil al politicilor. Acordul de liber schimb cu UE oferă o serie de avantaje Republicii Moldova, dar există şi potenţial neutilizat, a atras, însă, atenţia, la Chişinău, comisarul european pentru comerţ, Cecilia Malmström. Recenta vizită a avut loc în contextul în care guvernul Republicii Moldova se pronunţă pentru aprofundarea implementării acordului de liber schimb, în timp ce preşedintele pro-moscovit Igor Dodon cere revizuirea acestuia. Vorbind în cadrul unei conferinţe de presă comune cu premierul Pavel Filip, oficialul european s-a referit şi la negocierea posibilităţii de export pe piaţa comunitară a produselor de origine animalieră din Republica Moldova. Potrivit Ceciliei Malmström, pe lângă condiţiile tehnice care trebuie întrunite, cum ar fi normele de siguranţă a alimentelor, este nevoie şi de implementarea unor legi predictibile şi transparente, care să ofere siguranţă investitorilor. Exporturile Republicii Moldova pe piaţa europeană sunt în creştere, iar în prezent se discută posibilitatea livrărilor de carne şi ouă în Uniunea Europeană, a precizat Pavel Filip: Vorbesc în primul rând şi de posibilitatea de a exporta produse de origine animală. Desigur că în acest sens şi noi avem de făcut foarte multe, dar perspectivele pentru noi sunt foarte clare.



    În opinia analistului Vlad Ţurcanu, comerţul cu UE a ajutat Republica Moldova să se menţină pe linia de plutire după şocurile succesive pe care le-a suportat economia ţării în ultimii 20 de ani. În acelaşi timp, el a criticat ideile preşedintelui Igor Dodon, care vrea ca Republica Moldova să exporte în Federaţia Rusă materie primă. Potrivit lui Vlad Ţurcanu, ideea avansată de liderul pro-rus i-ar dezavantaja pe producătorii autohtoni: Ceea ce am reţinut din toată această frazeologie a lui Igor Dodon, pe care acesta o agită cu orice ocazie, este că ar trebui să ne concentrăm pe relaţia cu Federaţia Rusă, pentru a exporta legume, fructe şi vin în Federaţia Rusă. Exact modelul pe care a funcţionat RSS Moldovenească (denumirea statului în perioada sovietică) până la 1991. Asta înseamnă să livrăm materie primă în Federaţia Rusă şi plusvaloarea pe care ar obţine-o producătorii noştri ar fi una de sub un procent.



    O situaţie aparte în toată această ecuaţie este cea din Transnistria, regiune separatistă promoscovită din estul Republicii Moldova. După parafarea Acordului de Asociere, în noiembrie 2013, la Vilnius, regiunea transnistreană a beneficiat de facilităţi comerciale autonome din partea UE. Acest lucru a făcut ca pe parcursul a doi ani aproape 50 la sută din mărfurile exportate din stânga Nistrului să ajungă pe piaţa Uniunii Europene. Facilităţile comerciale au expirat, însă, la sfârşitul lui 2015, iar Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător s-a extins, de la 1 ianuarie 2016, pe întreg teritoriul Republicii Moldova, inclusiv în regiunea transnistreană. Astfel, toţi agenţii economici din Republica Moldova, inclusiv cei din regiunea transnistreană, au putut să exporte mărfuri în Uniunea Europeană în baza aceluiaşi regim de comerţ liber. Dar, Tiraspolul a anunţat că nu va implementa Acordul de Liber Schimb cu UE, deoarece acesta ar fi în contradicţie cu politica sa externă, stabilită în cadrul referendumului privind apropierea de Rusia, prin integrarea în uniunea Eurasiatică. Transnistria a obţinut un regim asimetric, în care Tiraspolul aplică taxele vamale, iar exportul transnistrean ajunge pe piaţa UE fără taxe. Includerea Transnistriei chiar şi în această formulă a fost apreciată de unii analişti drept un aspect al unui scop mult mai important – reîntregirea ţării, mergând pe ideea că o integrare economică mai intensă a Republicii Moldovei cu UE va permite soluţionarea conflictului transnistrean.


  • Victor Negrescu: Cetățeanul, prioritatea României ca președinte al Uniunii

    Victor Negrescu: Cetățeanul, prioritatea României ca președinte al Uniunii

    Cetățeanul va fi prioritatea României pe perioada în care va deține președinția Uniunii Europene, consideră ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu. România va prelua mandatul de preșdinte al comunității europene la 1 ianuarie 2019, pentru șase luni. “Este de datoria fiecăruia dintre noi să participăm la procesul decizional european, la modul în care țara noastră se exprimă în plan european, la modul în care gândim strategia țării noastre în plan european, la modul în care acționăm”, a spun ministrul Negrescu, joi, la București, în cadrul dezbaterii “Politica comercială a UE. Provocări și priorități”.



    Victor Negrescu consideră că e nevoie de “mai multe rezultate, mai multă eficiență, mai mult contact cu cetățenii, mai multă democrație în procesul decizional European. Putem vorbi astăzi despre nevoia de a reclădi Europa, refonda Uniunea Europeană. Așa cum s-a spus de o serie de decidenți, poate chiar România poate fi parte a acestui nou proces de refondare a Uniunii Europene și România își asumă acest lucru.”



    Ministrul social-democrat a mai spus România trebuie să arate că e o țară puternică în blocul european și a salutat lansarea instrumentului de convergență pentru țările care vor să intre în zona euro, de către Comisia Europeană.



    Sursa: Agerpres


  • Vizita ministrului delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, în Republica Cehă

    Vizita ministrului delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, în Republica Cehă

    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, a efectuat, marți, 14 noiembrie 2017, o vizită de lucru în Republica Cehă, care a inclus întrevederi cu secretarul de stat pentru Afaceri Europene în cadrul Oficiului Primului-ministru, Aleš Chmelař, şi cu ministrul adjunct al Afacerilor Externe, Jakub Dürr.

    În cadrul întrevederii cu oficialii cehi au fost discutate o serie de subiecte de interes comun aflate în prezent pe agenda europeană, cu accent pe Starea Uniunii Europene, Brexit, Cadrul Financiar Multianual post-2020, securitate internă și procesul de extindere a proiectului european. Cele două părți au reiterat angajamentul pentru un viitor comun bazat pe o abordare unitară, coerentă și solidară în gestionarea provocărilor actuale, în sprijinul consolidării profilului Uniunii în plan global.

    România și Republica Cehă sunt angajate în efortul comun pentru o Europă unită și coezivă, care își apără valorile și principiile și funcționează în interesul cetățenilor. Am convenit să identificăm împreună modalităţile practice prin care atitudinea constructivă a ţărilor noastre să genereze rezultate pozitive în plan european, a subliniat Victor Negrescu.

    În raport cu aspectele vizând Cadrul Financiar Multianual post-2020, ministrul delegat pentru Afaceri Europene a subliniat importanța unor soluții echilibrate în viitoarele negocieri, care să reflecte atât continuarea finanțării corespunzătoare a politicilor de convergență ale Uniunii, cât și pentru asigurarea unui răspuns coerent al Uniunii la noile provocări. Părțile au reafirmat, în context, susținerea pentru o finanțare substanțială a politicii de coeziune și în viitorul Cadru Financiar Multianual. Dialogul cu partea cehă s-a axat şi pe experiența ţării în exercitarea Președinției Consiliului Uniunii Europene și a oportunităților de consolidare a cooperării pe această dimensiune. Astfel, ministrul delegat a prezintat stadiul pregătirilor României în vederea asumării mandatului de Președinție în primul semestru din 2019, precum și etapele ulterioare avute în vedere în acest proces.

    Purtăm un dialog constructiv cu Republica Cehă și cu alți membri ai Uniunii Europene, de natură a aduce plusvaloare în cadrul parteneriatelor existente. Am reiterat dorința țării noastre de a beneficia de experienţa şi de a utiliza exemplele pozitive ale partenerilor care au deținut anterior Preşedinţia Consiliului Uniunii Europene, a menţionat Victor Negrescu.

  • Victor Negrescu: „Vom intensifica dezbaterea publică în procesul de adoptare a monedei euro“

    Victor Negrescu: „Vom intensifica dezbaterea publică în procesul de adoptare a monedei euro“

    Ministrul
    delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, a participat, luni, 13
    noiembrie, la dezbaterea cu tema România și aderarea la zona euro, organizată
    de Ministerul Afacerilor Externe și Institutul European din România.


    În
    intervenţia sa, ministrul delegat a susținut că, pentru România, perspectiva
    aderării la moneda euro și implicit inițierea demersurilor de pregătire în
    această direcție reprezintă în primul rând un angajament proeuropean ferm,
    subliniind totodată nevoia de a intensifica dezbaterea publică și implicarea
    actorilor instituționali și neguvernamentali în acest proces tehnic, dar și
    politic.


    Sistemul
    public din România a demarat în ultimele luni un proces de evaluare și
    pregătire tehnică privind aderarea la zona euro, pentru a ne asigura că suntem
    pregătiți pentru acest proces, dar și că informăm corespunzător beneficiarii
    finali, în speță cetățenii României. Trasarea unei foi de parcurs pentru
    aderarea la zona euro, definită de cât mai mulți actori relevanți și pentru
    care să existe consens la nivelul întregii societăți, este o condiție
    necesară, a declarat Victor Negrescu.


    Ministrul
    delegat a vorbit și despre inițiativa Comisiei Europene de a încuraja țările
    care doresc să adere la zona euro cu noi ajutoare tehnice și financiare, care
    vor fi detaliate în data de 6 decembrie.


    România
    trebuie să participe activ la acest proces amplu de reformare a zonei euro,
    pentru a sprijini orice demers care susţine această construcţie a Uniunii
    Europene puternice, coezive, în care toate statele să conteze şi în care, mai
    ales, viziunea noastră să fie luată în considerare. Ne aflăm într-un dialog
    permanent cu decidenții europeni, întrucât decizia efectivă de extindere a
    zonei euro este una complexă, care implică mai multe instituții europene, dar
    și statele membre. Ne dorim evitarea unei situații similare altor dosare, iar adoptarea
    monedei unice să nu poată fi implementată în pofida îndeplinirii tuturor
    criteriilor tehnice, a explicat Victor Negrescu.


    La
    evenimentul găzduit de Palatul Parlamentului au participat numeroși
    reprezentanți ai administrației publice, specialiști din mediul academic și de
    cercetare, analiști în domeniile economie, finanțe-bănci, afaceri europene,
    precum și exponenţi ai societății civile și mass-media.


    Informații suplimentare


    În
    prezent, zona euro numără 19 state membre din cele 28. Din cele 9 state care nu
    fac parte din zona Euro, numai Danemarca și Regatul Unit, care va părăsi
    Uniunea Europeană la 29 martie 2019,
    data oficială pentru finalizarea procesului Brexit, nu au obligația să adere la
    zona euro. Spre deosebire de ele, Bulgaria, Republica Cehă, Croația, Ungaria,
    Polonia, România și Suedia, care nu fac încă parte din zona euro, au obligația,
    în temeiul tratatelor, de a adera îndată ce îndeplinesc criteriile necesare.
    Ultimele țări care au aderat la moneda unică sunt cele trei state baltice:
    Estonia în 2011, Letonia în 2014 și Lituania în 2015.


    Aderarea
    României la zona euro continuă să fie o prioritate națională reflectată în mod
    corespunzător în Programul de guvernare 2017 – 2020, unde se stipulează în
    mod expres: Urmărirea dezbaterilor privind aprofundarea guvernanței economice
    a zonei euro, cu sublinierea importanței caracterului transparent și inclusiv
    al acestora și evitării creșterii decalajelor între statele euro și non-euro,
    din perspectiva obiectivului României de aderare la moneda unică.


    Conform
    prevederilor din Programul de convergență 2017 – 2020, Guvernul României își
    menține angajamentul de aderare la zona euro, însă stabilirea unei date
    concrete în această privință presupune realizarea unor analize aprofundate, în
    special în ceea ce privește convergența reală, structurală și instituțională,
    domenii în care sunt necesare progrese importante. În plus, este necesară
    luarea în considerare a sustenabilității îndeplinirii criteriilor de
    convergență nominală.

  • România şi securitatea cibernetică

    România şi securitatea cibernetică

    Membră a
    NATO din 2004 şi a Uniunii Europene din 2007, România este profund implicată,
    alături de celelalte ţări membre, în tot ceea ce ţine de politica de securitate.
    Într-un interviu pentru Radio România, ministrul român de Externe, Teodor
    Meleşcanu, a amintit că Bucureştiul acordă o atenţie specială strategiei
    globale de politică externă şi de securitate şi cooperării dintre Uniune şi
    Alianţa Nord-Atlantică: România
    este astăzi, nu doar un beneficiar al NATO, ci participă relevant la deciderea
    şi urmărirea obiectivelor aliate, fie că vorbim de consolidarea posturii de
    apărare şi descurajare a NATO pe flancul estic, în echilibru şi coerenţă între
    zonele nordică şi sudică, de găzduirea sistemului de apărare antirachetă, de
    contribuţiile foarte serioase pe care le-am avut în Afganistan, de sprijinul pe
    care îl oferim pentru securitatea cibernetică a Ucrainei. Creşterea bugetului
    Apărării la 2% din produsul intern brut în acest an ne-a întărit această
    credibiltiate şi pe plan internaţional. Avem de fixat şi de certificat aceste
    capacităţi în perspectiva summit-ului NATO din 2018.

    Reuniţi, în această săptămână, la Bruxelles, într-o şedinţă
    centrată pe eforturile de adaptare ale Alianţei la provocările Secolului XXI,
    miniştrii Apărării din ţările membre NATO au analizat, în principal, măsuri
    pentru îmbunătăţirea tranzitului trupelor aliate, atât peste Atlantic, cât şi
    în interiorul Europei, întărirea apărării cibernetice, programul de înarmare al
    Coreii de Nord, dar şi trimiterea de trupe suplimentare în Afganistan. NATO a
    decis constituirea a două noi comandamente care să-i întărească capacitatea de
    a interveni în sprijinul ţărilor aliate, mai ales cele europene, în
    eventualitatea unui conflict. Unul dintre acestea priveşte circulaţia în
    Atlantic, iar altul serveşte nevoile logistice ale NATO.

    Miniştrii au decis, pe
    de altă parte, să integreze mijloacele naţionale de apărare cibernetică cu cele
    ale Alianţei. Vom integra capabilităţile cibernetice naţionale în misiunile şi
    operaţiunile NATO, la fel cum am făcut-o cu capabilităţile convenţionale,
    precum navele, tancurile sau avioanele. Ele vor rămâne sub control naţional,
    dar vor fi integrate cu misiunile NATO,
    a explicat şeful Alianţei, Jens
    Stoltenberg. Tema privind securitatea are o nouă dimensiune şi acest lucru este
    legat de securitatea cibernetică. Nicio ţară nu se poate descurca singură, de
    aceea şi în cadrul Comisiei Europene a fost propus un pachet de măsuri
    concrete, una dintre acestea fiind cadrul comun de certificare a produselor de
    securitate, a declarat, pe de altă parte, la Bucureşti, comisarul
    european pentru economie şi societate digitală, Mariya Gabriel. Pentru noi,
    acesta este un pas înainte, a declarat comisarul – pe de o parte, consumatorii trebuie să ştie la
    ce nivel de securitate răspunde un produs, pe de altă parte, dorim să aducem
    beneficii companiilor europene, un certificat care să fie recunoscut în
    întreaga UE, reducând sarcina administrativă şi financiară.

    Subiectul a fost
    dezbătut în cadrul unei conferinţe internaţionale având tema Noi provocări
    globale în domeniul securităţii cibernetice
    , eveniment la care s-a pus accent
    pe potenţialul sectorului digital. În prezent, prea mult conţinut care
    circulă pe internet instigă la terorism sau radicalizare. 41% din conţinutul
    ilegal deja marcat nu este îndepărtat, iar 28% din acesta rămâne mai mult de 24
    de ore. Se ştie că cel mai puternic impact al acestor materiale este în primele
    două ore
    , a adăugat oficialul european. Potrivit ministrului român
    delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, în fiecare an, costurile
    lipsei de protecţie online se ridică la 400 de milioane de dolari. Dacă nu
    reuşim să facem ceea ce ne-am propus în plan european, în plan naţional,
    costurile se pot ridica la 2,1 trilioane de dolari, ceea ce înseamnă costuri
    enorme şi care se vor răsfrânge asupra consumatorului, nu doar a companiilor, a
    administraţiei publice.

    România trebuie să se implice mai mult în crearea unei
    reale pieţe a securităţii cibernetice şi să-şi consolideze poziţia de lider
    regional în domeniu, a apreciat, la rândul său, ministrul comunicaţiilor,
    Lucian Şova. El a atras atenţia că cetăţenii, dar mai ales companiile, trebuie
    să conştientizeze şi pericolele, nu numai avantajele pe care le aduce schimbul
    rapid de informaţii pe internet. Lucian Şova: Trebuie să încurajăm mediul de
    afaceri să înţeleagă pericolele care se află la tot pasul din perspectiva
    cibernetică, pe de altă parte să contribuim în mod activ şi la crearea unei
    pieţe cinstite, corecte, care să funcţioneze şi să-şi aducă aportul la
    întărirea securităţii în acest domeniu.
    Cifrele arată că până în 2020 vor fi
    4,1 miliarde de utilizatori de internet şi peste 26 de miliarde de dispozitive
    de reţea, practic de trei ori mai mult decât populaţia globală. În termeni
    economici, acest lucru înseamnă un mare plus la dezvoltarea europeană şi,
    implicit, cea globală. Estimările sunt că, până în 2020, sectorul digital poate
    aduce peste un trilion de dolari. Dar şi costuri. Iar statisticile arată că
    deja peste peste jumătate dintre companiile europene s-au confruntat cu un atac
    cibernetic.

  • Acordul CETA între Canada și UE, supus spre ratificare Parlamentului

    Acordul CETA între Canada și UE, supus spre ratificare Parlamentului

    Președintele Klaus Iohannis a semnat, marți, decretul privind supunerea spre ratificarea Parlamentului a Acordului Economic și Comercial Cuprinzător (CETA) între Canada, pe de o parte, și Uniunea Europeană și statele sale membre, pe de altă parte.

    Intrat în vigoare anul trecut, acordul prevede eliminarea majorității taxelor vamale și posibilitatea ca cetățenii români care dețin o viză validă pentru SUA sau au primit o viză pentru Canada în ultimii 10 ani să poată călători fără vize. Potrivit acordului, de la 1 decembrie 2017 toți cetățenii români vor putea merge în Canada fără viză.

    Şeful statului a semnat, de asemenea, şi decretul privind supunerea spre ratificare Parlamentului a Acordului de parteneriat strategic între Uniunea Europeană şi statele membre ale acesteia, pe de o parte, şi Canada, pe de altă parte, semnat la Bruxelles, la 30 octombrie 2016, precum şi pe cel privind supunerea spre ratificare Parlamentului a Protocolului de aderare, semnat la Bruxelles la 11 noiembrie 2016, la Acordul Comercial dintre Uniunea Europeană şi statele membre ale acesteia, pe de o parte, şi Columbia şi Peru, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 26 iunie 2012, pentru a se ţine seama de aderarea Ecuadorului.

  • Românii din Marea Britanie şi Brexit-ul

    Românii din Marea Britanie şi Brexit-ul

    În vara anului trecut, un referendum organizat în Marea Britanie a decis retragerea acestei ţări din Uniunea Europeană, iar in urma acestui rezultat, Guvernul de la Londra a declanşat, în martie anul acesta, procedurile de retragere din blocul comunitar, conform Articolului 50 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii. Negocierile pentru stabilirea termenilor de retragere pot dura cel mult doi ani, urmând ca, pe 30 martie 2019, în timpul deţinerii de către România a preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, Regatul Unit să piardă statutul de membru al blocului comunitar.




    Ce se va întâmpla, în perioada pre şi post Brexit, cu românii care trăiesc în Marea Britanie? Sunt voci care susţin că pot fi consecinţe imprevizibile pentru cei care muncesc sau studiază acolo. România este pregătită să informeze, să îndrume, să sprijine cetăţenii şi companiile româneşti pe tot parcursul acestui proces, a afirmat ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu.



    Acesta a făcut, în perioada 3 – 4 noiembrie, o vizită de lucru în în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, în cadrul căreia s-a întâlnit cu reprezentanţii comunităţii româneşti şi cu liderii administraţiei publice locale din Brent-Londra. Victor Negrescu a întreprins această vizită cu ocazia unei ample campanii de consultări publice “România în contextul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană”, în cadrul căreia sunt analizate axele strategice de acţiune ale Guvernului de la Bucuresti în acest sens.



    După aderarea României la Uniunea Europeană, numărul românilor din Regatul Unit a crescut constant, iar aceasta tendinţă se menţine. Conform datelor furnizate de Oficiul Naţional de Statistică, 328.000 de români locuiesc în Marea Britanie.



    “Cetăţenii români reprezintă o comunitate foarte importantă, a treia ca mărime din rândul statelor membre ale UE, după cea poloneză şi cea irlandeză, fiind, în general, bine integrată în societatea britanică şi contribuind la bunăstarea acesteia”, a afirmat ministrul Negrescu. El a subliniat că statul român depune toate eforturile pentru ca drepturile şi interesele lor să fie menţinute şi protejate.



    Conform estimărilor unei organizaţii profesionale, în Marea Britanie lucrează peste 2.000 medici români, cărora li se adaugă numeroşi specialişti în domeniul financiar-bancar, artişti, arhitecţi, profesori, specialişti în IT şi cercetători. De asemenea, in învăţământul universitar studiază, în prezent, aproximativ 10.000 de tineri români. Totodată, există o comunitate extrem de dinamică la nivelul corpului profesoral şi de cercetare la nivel academic. În timpul unei vizite făcute la Bucureşti în septembrie, ministrul britanic de Externe, Boris Johnson, a declarat că românii din Marea Britanie nu ar trebui să fie deloc îngrijoraţi în legătură cu situaţia lor după Brexit, deoarece sunt membri extrem de valoroşi ai societăţii britanice.

  • Campania „România în contextul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană“ continuă la Londra

    Campania „România în contextul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană“ continuă la Londra

    Clip informativ: implicațiile Brexit-ului asupra românilor din Marea Britanie



    Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul ministrului delegat pentru Afaceri Europene, a lansat un clip informativ, referitor la implicațiile procesului Brexit asupra românilor din Marea Britanie, care a fost postat pe site-ul instituției, pe pagina oficială de Facebook, pe canalul de YouTube, precum și pe pagina oficială a Ambasadei României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.



    Acțiunea face parte din cadrul amplei campanii de consultări publice “România în contextul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană”, în cadrul căreia sunt supuse discuţiei axele strategice de acțiune ale Guvernului României în contextul Brexit. Documentul vizează asigurarea unui cadru de referinţă care să permită abordarea coordonată, la nivel guvernamental, a aspectelor complexe generate de procesul Brexit, marcând liniile generale ale abordării României şi permiţând, totodată, o flexibilitate de natură să acomodeze evoluţiile inerente unui proces de negociere dinamic şi impredictibil.



    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, a subliniat că, pe tot parcursul procesului de ieșire a Marii Britanii din Uniunea Europeană, România va fi pregătită să informeze, să îndrume și să sprijine cetățenii în raport cu autoritățile britanice și cu noile condiții generate de Brexit.



    “Campania noastră joacă un rol important în fundamentarea acțiunilor Guvernului României în ceea ce privește negocierile dintre Uniunea Europeană şi Marea Britanie. Sunt unul dintre acei români care au trăit mulți ani peste hotare și, în calitate mea de ministru delegat pentru Afaceri Europene, consider că e important ca vocea românilor din Marea Britanie să fie auzită la București. Urmărim cu prioritate asigurarea protejării drepturilor cetățenilor europeni care locuiesc, lucrează sau studiază în Regatul Unit, precum și ale membrilor familiilor acestora. Dorim să îi asigurăm pe toți cetățenii români aflați în Marea Britanie și pe cei care sunt interesați de subiect că statul român este în prezent pregătit pentru a face față oricăror situații generate de Brexit”, a declarat Victor Negrescu.



    Pe 3 și 4 noiembrie, ministrul delegat va efectua o vizită la Londra, pentru a discuta, în acest context, cu reprezentanții comunității românești din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord. De asemenea, Biroul Brexit din cadrul Ministerului Afacerilor Externe răspunde solicitărilor de informații transmise de cei interesați la adresa de mail: consultare.brexit@mae.ro.






    Informații suplimentare



    În iunie 2016, un referendum popular organizat în Marea Britanie a decis retragerea acestei țări din Uniunea Europeană. În urma acestui rezultat, Guvernul britanic a declanșat, la 29 martie 2017, procedurile de retragere din Uniunea Europeană, conform Articolului 50 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.



    Negocierile pentru stabilirea termenilor de retragere a Marii Britanii pot dura maximum doi ani, urmând ca la 30 martie 2019, pe perioada deținerii de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene, Marea Britanie să piardă statutul de membru al blocului comunitar. În cazul eșuării negocierilor, Marea Britanie va părăsi Uniunea Europeană la doi ani de la declanșarea Articolului 50 fără un Acord de Retragere. Există și posibilitatea ca statele membre să convină unanim asupra prelungirii negocierilor.



    Ministerul Afacerilor Externe, prin structura coordonată de ministrul delegat pentru Afaceri Europene, a creat la 22 martie 2017 un mecanism interministerial pentru pregătirea mandatelor României și urmărirea negocierilor pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană. Acesta include reuniuni la nivel de grupuri de lucru sectoriale (ori de câte ori este nevoie, în funcție de ritmul negocierilor); la nivel de coordonare între Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Finanțelor Publice (lunare) și reuniuni la nivel înalt (trimestriale). Consiliul Interministerial pentru Brexit, organism guvernamental care adoptă liniile politice pentru definirea pozițiilor României în negocierile dintre UE 27 și Marea Britanie, este condus de Prim-ministrul României și coordonat de ministrul delegat pentru Afaceri Europene.



    La 23 august 2017, Consiliul Interministerial pentru Brexit a aprobat axele strategice de acțiune ale Guvernului României în contextul procesului de retragere a Marii Britanii din Uniunea Europeană. Mandatul general al României în negocieri este subsumat celor trei obiective principale ale României în cadrul acestui proces, și anume: protejarea intereselor cetățenilor români; salvgardarea prevederilor bugetare europene aferente Politicii de Coeziune și Politicii Agricole Comune corespunzătoare actualului cadru financiar multianual; consolidarea cooperării dintre Uniunea Europeană și Marea Britanie după finalizarea procesului Brexit, în domeniul securității și al relațiilor externe.